abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 1 januari 2006 @ 20:28:12 #1
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_33609017
Ja, de serie dus. Straks op SBS6. In FTR loopt er natuurlijk ook een topic over, maar hey, hier in C&H kunnen we er wat dieper, zwaarder op ingaan.

Zo meer.

Nu al uit de making of:

Caesar was bisexual, ehm, okay....?

Ik was toch altijd onder de indruk dat het bloederige werk van de gladiatoren pas echt in opkomst kwam ná de val van de Republiek, zit ik daar dan toch mee fout?

L_V?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  zondag 1 januari 2006 @ 20:52:05 #2
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_33609512
Cato was jaren jonger dan Caesar. Wel tof dat ze z'n kleding aanpasten, Cato stond bekend om z'n stoicijns zijn.
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
  zondag 1 januari 2006 @ 20:53:23 #3
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_33609537
Zitplaatsen in de senaat waren rang afhankelijk, hoe beter je was, hoe lager je zat.
  zondag 1 januari 2006 @ 20:55:09 #4
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_33609574
Van iemand die Forum Admin is had ik eigenlijk wel verwacht dat hij de edit-knop weet te vinden
Where law ends, tyrrany begins.
pi_33609657
Wat ik tof vind is dat ze in de eerste scene in dat gevecht al meteen goed laten zien hoe de Romeinen vochten: gedisciplineerd. Die veldslagen konden wel uren duren. Sinds Braveheart is dat beeld namelijk verneukt bij bijna alle mensen volgens mij .
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  zondag 1 januari 2006 @ 21:07:09 #6
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_33609848
We hebben een topic over Historische series
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 1 januari 2006 @ 21:08:18 #7
66444 Lord_Vetinari
pi_33609863
quote:
Op zondag 1 januari 2006 20:28 schreef Dagonet het volgende:

Klopt. Ook in I, Claudius wordt dat al vermeld.
  zondag 1 januari 2006 @ 21:09:14 #8
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_33609892
quote:
Op zondag 1 januari 2006 21:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:
We hebben een topic over Historische series
Klopt, maar even kijken hoe dit loopt, het is zo'n hype op dit moment
  zondag 1 januari 2006 @ 21:38:56 #9
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_33610696
Wordt deze nog herhaald?
  zondag 1 januari 2006 @ 21:40:39 #10
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_33610737
quote:
Op zondag 1 januari 2006 21:38 schreef nickybol het volgende:
Wordt deze nog herhaald?
Vraag dat maar even in Rome (eerst op HBO, nu ook bij SBS6) deel 2 die weten het vast beter
  zondag 1 januari 2006 @ 22:11:04 #11
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_33611445
Ik vind het vreemd dat ze wel Galië noemen, maar ook Italië. Het heet toch zo lang nog niet Italië?

En ik irriteer me mateloos dat ze Marcus Antonius, Marc Anthony noemen Waarom doen Britten en Amerikanen dat toch altijd.

Verder vind ik het best okay.
pi_33611659
quote:
Op zondag 1 januari 2006 22:11 schreef Silmarwen het volgende:
Ik vind het vreemd dat ze wel Galië noemen, maar ook Italië. Het heet toch zo lang nog niet Italië?

En ik irriteer me mateloos dat ze Marcus Antonius, Marc Anthony noemen Waarom doen Britten en Amerikanen dat toch altijd.

Ja idd , dat Marc Anthony klinkt gewoon vreemd. En Italië heet al heel lang zo hoor, het is net als Gallië maar een verzamelnaam.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  zondag 1 januari 2006 @ 22:23:32 #13
54772 Silmarwen
pi_33611765
quote:
Op zondag 1 januari 2006 22:19 schreef Steeven het volgende:

[..]

Ja idd , dat Marc Anthony klinkt gewoon vreemd. En Italië heet al heel lang zo hoor, het is net als Gallië maar een verzamelnaam.
Ik dacht dat Italië een vrij nieuwe naam was. Maar ik kan het natuurlijk verkeerd hebben
  zondag 1 januari 2006 @ 22:24:34 #14
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_33611788
quote:
Italië waren de voormalige landen om het eigenlijke gebied van Rome heen. Ten tijde van Caesar stonden ze onder het directe bestuur van Rome maar hadden ze nog niet evenveel rechten als een geboren Romein. Tenzij ze dan weer het burgerschap kregen, zoals een voorouder van Pompeius, die ook eigenlijk geen geboren Romein was.
  zondag 1 januari 2006 @ 22:28:42 #15
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_33611919
quote:
Op zondag 1 januari 2006 20:58 schreef Steeven het volgende:
Wat ik tof vind is dat ze in de eerste scene in dat gevecht al meteen goed laten zien hoe de Romeinen vochten: gedisciplineerd. Die veldslagen konden wel uren duren. Sinds Braveheart is dat beeld namelijk verneukt bij bijna alle mensen volgens mij .
Je bedoelt het beeld dat men na 45 minuten klaar was en dan gezellig thee ging drinken?

Ach, in Braveheart wordt ook het feit dat Wallace na zijn eerste serie mislukte campagnes (na de Battle of Falkirk) een aantal jaar in Frankrijk gewoond heeft ook iiieeetwat weg gelaten.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  zondag 1 januari 2006 @ 22:30:37 #16
54772 Silmarwen
pi_33611978
Braveheart was sowieso een kut film en ik ben nog wel een halve Schot

Is Rome nu een beetje waarheids getrouw? Ik weet namelijk niet zo heel erg veel van dit tijdperk.
  zondag 1 januari 2006 @ 22:51:04 #17
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_33612574
quote:
Op zondag 1 januari 2006 22:30 schreef Silmarwen het volgende:
Is Rome nu een beetje waarheids getrouw? Ik weet namelijk niet zo heel erg veel van dit tijdperk.
Het is her en der wat opgeleukt maar het biedt een redelijk goed beeld in ieder geval.
pi_33612594
quote:
Op zondag 1 januari 2006 22:30 schreef Silmarwen het volgende:
Braveheart was sowieso een kut film en ik ben nog wel een halve Schot

De grote lijn klopt wel idd.
  † In Memoriam † zondag 1 januari 2006 @ 22:52:22 #19
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_33612600
quote:

Ze hadden het ook over "One talent and not a penny more"

De "Penny" werd pas 800 jaar later geintroduceerd.

Het is dan ook amusement, geen geschiedenisles.
pi_33612618
Ik vond het eerlijk gezegd niet geweldig. Allemaal een beetje vreemde gebeurtenissen die elkaar opvolgen. Eerst die Keizerlijke standaard die gejat wordt door boeven (Blauwe Spanjaarden???), dan die Centurio en die rebelse legionair die dat ding terug proberen te vinden en die HEEL toevallig stuiten op diezelfde boeven die ondertussen nog eventjes de zoon van Julius gevangen hebben genomen. Wat wel leuk is dat er zoveel geneukt wordt in deze serie, dat zal in het echt ook wel zo zijn geweest bij gebrek aan andere bezigheden. Dat had ik nog niet eerder gezien in een film/serie over het oude Rome.
  zondag 1 januari 2006 @ 22:53:39 #21
54772 Silmarwen
pi_33612627
quote:
Op zondag 1 januari 2006 22:52 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Ze hadden het ook over "One talent and not a penny more"

De "Penny" werd pas 800 jaar later geintroduceerd.

Het is dan ook amusement, geen geschiedenisles.
Het is wel fijn als het redelijk waarheidsgetrouw is enzo. Althans dat vind ik meestal wat leuker omdat je dan ook nog wat mee krijgt.

Ieuw die docent in me komt nu wel erg boven
pi_33612740
Ach, het zou al mooi zijn als de interesse van mensen geprikkeld wordt door de serie, zodat ze zichzelf gaan verdiepen in die tijd oid.
  † In Memoriam † zondag 1 januari 2006 @ 23:01:22 #23
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_33612850
quote:
Op zondag 1 januari 2006 22:53 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Het is wel fijn als het redelijk waarheidsgetrouw is enzo. Althans dat vind ik meestal wat leuker omdat je dan ook nog wat mee krijgt.

Ieuw die docent in me komt nu wel erg boven
Yep, maar dan zou je een documentaire krijgen. Elke verfilming is toch altijd een interpretatie van de makers. En dan valt deze serie nog erg mee imo. Zeker als je het vergelijkt met holywoodprodukties (de Amerikanen die de enigmacode kraken ed.).

Ik vond het iig wel aardig om (soms met een half oog, dat wel) naar te kijken.
pi_33612886
quote:

Pompeius dan.

Pompey (uitspraak: Pompie)
pi_33618621
Volgens mij had ik ergens gelezen dat de rollen van Titus Pullo en Lucius Verenus niet helemaal kloppen, ze hebben wel bestaan (ze zijn ook één van de weinige 'plebs' die door Caesar vermeld worden in zijn dagboek) maar hun rol heeft zich voornamelijk alleen in de Gallische oorlogen afgespeeld. In hun tijd als simpele Romeinen is weinig tot niks bekend.

Historisch is bekend dat Caear het aanvoelt dat er zich een complot tegen hem wordt gesmeed en dat hij daarom iemand inhuurt om hem te beschermen (tevergeefs zoals we allen inmiddels weten). In elke film/serie over het leven van Caesar is dit elke keer weer een ander persoon, dan een Gladiator en in de serie Rome is dit Lucius Verenus. Ik denk dus niet dat dit klopt.
  maandag 2 januari 2006 @ 09:10:07 #26
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_33618797
Italia komt als naam al voor in Latijnse geschriften van vele jaren voor Christus.
  maandag 2 januari 2006 @ 09:11:26 #27
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_33618805
quote:
Op zondag 1 januari 2006 20:28 schreef Dagonet het volgende:
Homoseksualiteit en biseksualiteit was zeer veelvoorkomend in het Romeinse leger. Wat wil je, al die soldaten zaten soms jaren zonder vrouw....
  maandag 2 januari 2006 @ 09:46:53 #28
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_33619075
quote:
Op zondag 1 januari 2006 22:51 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Het is her en der wat opgeleukt maar het biedt een redelijk goed beeld in ieder geval.
Ik zou zelf geen betere film/serie over dit tijperk weten. Misschien Spartacus maar die was ook opgeleukt, ook weer lang geleden dat ik die heb gezien.
  maandag 2 januari 2006 @ 09:47:57 #29
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_33619084
quote:
Op maandag 2 januari 2006 09:46 schreef Djaser het volgende:

[..]

Ik zou zelf geen betere film/serie over dit tijperk weten. Misschien Spartacus maar die was ook opgeleukt, ook weer lang geleden dat ik die heb gezien.

Spartacus is zó historisch incorrect dat het bijna niet leuk meer is
Wel een briljante film natuurlijk, dat wel.

I Claudius natuurlijk, maar die speelt later af (jaartje of zestig schat ik?) dan dit (Spartacus speelt zo'n dertig jaar voor Rome).
  Admin maandag 2 januari 2006 @ 10:31:43 #30
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_33619380
quote:
Op zondag 1 januari 2006 22:51 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Hij deed nieteens "Alia iacta est"
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  maandag 2 januari 2006 @ 10:37:53 #31
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_33619452
quote:
Op maandag 2 januari 2006 10:31 schreef yvonne het volgende:

[..]

Misschien deed hij het off-screen.
Grappig dat ze trouwens niet eens iemand hebben genomen die er redelijk op lijkt.
Wat dat betreft is het wel even wennen, ben het niet helemaal eens met de koppen, vooral qua leeftijden.
Maar goed, dat heeft ook te maken met de keuze voor acteurs denk ik.

Ik ben eigenlijk vergeten te kijken naar de klassieke fout, hadden de paarden stijgbeugels?
pi_33619503
quote:
Op maandag 2 januari 2006 08:31 schreef Plotinus het volgende:
Volgens mij had ik ergens gelezen dat de rollen van Titus Pullo en Lucius Verenus niet helemaal kloppen, ze hebben wel bestaan (ze zijn ook één van de weinige 'plebs' die door Caesar vermeld worden in zijn dagboek) maar hun rol heeft zich voornamelijk alleen in de Gallische oorlogen afgespeeld. In hun tijd als simpele Romeinen is weinig tot niks bekend.

Historisch is bekend dat Caear het aanvoelt dat er zich een complot tegen hem wordt gesmeed en dat hij daarom iemand inhuurt om hem te beschermen (tevergeefs zoals we allen inmiddels weten). In elke film/serie over het leven van Caesar is dit elke keer weer een ander persoon, dan een Gladiator en in de serie Rome is dit Lucius Verenus. Ik denk dus niet dat dit klopt.
Natuurlijk is 90% van Titus en Lucius fictief. Ze wilden gewoon laten zien hoe de doorsnee soldaat leefde in het Romeinse Rijk dmv deze personages.
  maandag 2 januari 2006 @ 11:45:00 #33
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_33620594
quote:
Op maandag 2 januari 2006 09:47 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Spartacus is zó historisch incorrect dat het bijna niet leuk meer is
Wel een briljante film natuurlijk, dat wel.

I Claudius natuurlijk, maar die speelt later af (jaartje of zestig schat ik?) dan dit (Spartacus speelt zo'n dertig jaar voor Rome).
Dan heb ik hem net iets te lang geleden gezien.
pi_33625010
quote:
Op maandag 2 januari 2006 10:37 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Ik ben eigenlijk vergeten te kijken naar de klassieke fout, hadden de paarden stijgbeugels?
Volgens mij niet...
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_33625213
quote:
Op zondag 1 januari 2006 23:02 schreef WAT het volgende:

[..]

Pompeius dan.

Nou ja wij weten ook niet of we dat goed uitspreken toch? Ach ze praten allemaal Engels in die serie en dat klopt natuurlijk ook al niet, ze spraken tenslotte latijn!

Goeie serie hoor, vooral voor iemand die geen latijn heeft gehad op de middelbare school (ik dus), want ik weet er weinig van, maar vind het erg leuk om te zien. Dan mag mijn vriendin, die wel latijn heeft gehad, mij erop wijzen als iets niet correct is, maar dat valt best mee in deze serie volgens mij.
pi_33625344
quote:
Op maandag 2 januari 2006 14:30 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Nou ja wij weten ook niet of we dat goed uitspreken toch? Ach ze praten allemaal Engels in die serie en dat klopt natuurlijk ook al niet, ze spraken tenslotte latijn!

Goeie serie hoor, vooral voor iemand die geen latijn heeft gehad op de middelbare school (ik dus), want ik weet er weinig van, maar vind het erg leuk om te zien. Dan mag mijn vriendin, die wel latijn heeft gehad, mij erop wijzen als iets niet correct is, maar dat valt best mee in deze serie volgens mij.
Ja daar heb je helemaal gelijk in. De geschiedschrijvers schreven natuurlijk ook in een andere taal dan de gewone Romeinse burgers, die laatste zullen wel veel platter praten. Hoe dat precies zit weet ik ook niet, ik heb ook geen Grieks en Latijn gehad.
pi_33625374
quote:
Op maandag 2 januari 2006 14:24 schreef SaskiaR het volgende:

[..]

Volgens mij niet...
nog een klasieke fout is meestal het gebruik van de verkeerde type paarden die eigenlijk helemaal niet in europa voorkomen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 2 januari 2006 @ 14:35:05 #38
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_33625383
quote:
Op maandag 2 januari 2006 14:24 schreef SaskiaR het volgende:

[..]

Volgens mij niet...
Ah, gelukkig.
  maandag 2 januari 2006 @ 14:36:03 #39
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_33625419
quote:
Op maandag 2 januari 2006 14:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

nog een klasieke fout is meestal het gebruik van de verkeerde type paarden die eigenlijk helemaal niet in europa voorkomen
Sowieso zijn er nogal wat problemen met dieren vaak. In deze serie zitten vogels uit Zuid-Amerika schijnt, maar dat zou ik zelf niet weten, ben allang blij dat ik een mus van een spreeuw kan onderscheiden.
  maandag 2 januari 2006 @ 14:41:12 #40
82589 S-Two
barba macacu
pi_33625589
Ik vind de serie tot nu toe wel redelijk, en ben ook wel benieuwd naar de geschiedenis zelf enzo, dus ook maar ff een post
Before R. Kelly had his teens.. Wutang had their cream
Slick Rick had his rings... crack rock had it's fiends
Martin Luther had his dreams, Stevie Wonder could sing
or Elvis was king, Hip Hop was on the scene
pi_33626373
quote:
Op maandag 2 januari 2006 14:36 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Sowieso zijn er nogal wat problemen met dieren vaak. In deze serie zitten vogels uit Zuid-Amerika schijnt, maar dat zou ik zelf niet weten, ben allang blij dat ik een mus van een spreeuw kan onderscheiden.
ja dat weet mijn vader dan weer ze gebruiken vaak arabische paarden maar die werden pas in de middeleeuwen in europa gefokt
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  maandag 2 januari 2006 @ 15:06:05 #42
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_33626451
quote:
Verwacht niet meer gevechten dan dat. (Belgie en BBC lopen al ver, ver vooruit met Rome)

Desondanks geeft Rome wel goed weer hoe de samenleving in elkaar zat toen. En dat eeuwige gekonkel van de aristocratie + senaat..
Era Vulgaris
  maandag 2 januari 2006 @ 15:10:14 #43
88233 Steve
Still the best.
pi_33626581
Ze spreken verrassend goed Engels.

edit: oh, is al gezegd.

[ Bericht 22% gewijzigd door Steve op 02-01-2006 15:48:23 ]
"Atb is lief, groetjes Peri."
pi_33626602
quote:

[..]

Misschien deed hij het off-screen.
Grappig dat ze trouwens niet eens iemand hebben genomen die er redelijk op lijkt.
Wat dat betreft is het wel even wennen, ben het niet helemaal eens met de koppen, vooral qua leeftijden.
Maar goed, dat heeft ook te maken met de keuze voor acteurs denk ik.

Volgens mij niet, toen ik Ceaser op zijn paard zag stappen om de troepen toe te spreken moest een slaaf knielen zodat hij via de slaaf op kon stappen.
  maandag 2 januari 2006 @ 15:13:48 #45
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_33626713
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:10 schreef Ender_Wiggin het volgende:

[..]

Volgens mij niet, toen ik Ceaser op zijn paard zag stappen om de troepen toe te spreken moest een slaaf knielen zodat hij via de slaaf op kon stappen.
Ik vind het altijd knap dat ze getalenteerde acteurs kunnen vinden met het juiste uiterlijk. Zo ook bv met Lord of the Rings etc
Era Vulgaris
pi_33626743
Die kerel die caesar speelt is perfect gecast .
  maandag 2 januari 2006 @ 15:24:17 #47
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_33627059
quote:
Op maandag 2 januari 2006 14:34 schreef WAT het volgende:

[..]

Ja daar heb je helemaal gelijk in. De geschiedschrijvers schreven natuurlijk ook in een andere taal dan de gewone Romeinse burgers, die laatste zullen wel veel platter praten. Hoe dat precies zit weet ik ook niet, ik heb ook geen Grieks en Latijn gehad.
Caesar sprak Grieks. Veel gewone Romeinse burgers praatten volkslatijn, een soort simpele versie van latijn, waarin naamvallen minder duidelijk waren en grammaticale constructies, die mijn mede-gymnasiasten altijd schrik aangejaagd hebben, niet voorkomen.
pi_33627684
met wie sprak Caesar dan Grieks?

ik neem aan dat zijn correspondentie sowieso niet in het Grieks was en z'n boeken ook niet toch?

maar het zou wel best kunnen...in het intro filmpje zie je ook Griekse spreuken op de muren in Rome, dat vond ik wel strak gedaan, want het was niet alsof het Grieks toen helemaal dood was

Verder is het een beetje vreemd dat ze geen documentaire ervan hebben willen maken, maar verder wel erg historisch correct proberen te zijn Zo'n verhaallijn van die soldaten erin is wel goed voor een serie, maar dat Marcus Antonius niet bij de senaatsvergadering kon zijn omdat een van z'n soldaten ruzie kreeg met iemand die hij de avond ervoor in een barfight heeft geslagen vind ik dan weer beetje iets teveel van het goede

De geschiedenis hangt af en toe wel van zulke toevalligheden aan elkaar, maar dit leek mij beetje ver gezocht
Jack does it in real time...
  maandag 2 januari 2006 @ 15:55:48 #49
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_33628128
Veel van de elite sprak in het Grieks, in de senaat sprak ie ook Grieks geloof ik. Maargoed dit weet ik niet helemaal zeker.
  maandag 2 januari 2006 @ 15:59:28 #50
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_33628275
Ik kan me nog wel de woorden herinneren die Caesar sprak toen hij neergestoken werd:

"Kai su, teknon?"
En jij zoon/jongen? zoiets geloof ik met mijn kennis van 1 jaar Grieks
  maandag 2 januari 2006 @ 16:27:27 #51
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_33629214
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:55 schreef nickybol het volgende:
Veel van de elite sprak in het Grieks, in de senaat sprak ie ook Grieks geloof ik. Maargoed dit weet ik niet helemaal zeker.
De elite sprak idd Grieks, Magnus sprak het met een ander accent dan het goede en werd daardoor nog wel eens beschimpt. (kan ook Gaius Marius geweest zijn trouwens ).
  maandag 2 januari 2006 @ 16:33:50 #52
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_33629462
Grieks is ook een moeilijke taal om goed te spreken, het Grieks kent namelijk 3 tonen.
  maandag 2 januari 2006 @ 17:00:54 #53
117622 Gizzer
ik weet het ook niet
pi_33630237
quote:
Op maandag 2 januari 2006 16:27 schreef Dagonet het volgende:

[..]

De elite sprak idd Grieks, Magnus sprak het met een ander accent dan het goede en werd daardoor nog wel eens beschimpt. (kan ook Gaius Marius geweest zijn trouwens ).
Dat was inderdaad Gaius Marius (boer uit Pinetum (?) die geen Grieks spreekt)
  maandag 2 januari 2006 @ 17:02:00 #54
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_33630265
quote:
Op maandag 2 januari 2006 17:00 schreef Gizzer het volgende:

[..]

Dat was inderdaad Gaius Marius (boer uit Pinetum (?) die geen Grieks spreekt)
Arpinum, waar de Cicero's ook vandaan komen.
pi_33631341
Was de rol van Cicero trouwens echt zo belangrijk in de senaat op het moment van de ruzie tussen Caesar en Pompeius?

want in de serie is het min of meer door Cicero's besluit dat Caesar wordt veroordeeld door een meerderheid van de senaat (Cicero probeerde nog wel Marcus Antonius z'n veto te laten gebruiken...)...

Nou heb ik in 2004 eindexamen Latijn gehad en Cicero was toen toevallig het onderwerp en daarin staat dat hij in 51-50 proconsul van Cilicia werd en pas in 49 terugkeerde in Italië...was zijn invloed toch nog al gelijk weer zo groot dat hij een groot deel van de senaat kon overtuigen bij zo'n besluit?

Want in 55 was hij nog juist zo teleurgesteld dat het triumviraat tussen Crassus, Caesar en Pompeius werd verlengd en z'n baantje als proconsul was pas weer z'n eerste politieke activiteit...maarja, misschien bleef hij al die tijd gewoon ongekend populair
  maandag 2 januari 2006 @ 21:51:50 #56
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_33639692
Ik moet zeggen dat ik niet een echte kenner ben, historisch gezien, maar ik vind wel dat het er allemaal fraai en geloofwaardig uitziet.
Als het idd zo is, dat op deze manier Ceasar aan de macht is gekomen is dat wel nieuw voor mij.
pi_33639926
ik dacht trouwens dat de hele settings cgi was blijkt dat ze gewoon half rome hebben na gebouwd
pi_33639963
quote:
Op maandag 2 januari 2006 21:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
ik dacht trouwens dat de hele settings cgi was blijkt dat ze gewoon half rome hebben na gebouwd
Klopt . De serie heeft ook 100 miljoen dollar gekost geloof ik.
  Moderator dinsdag 3 januari 2006 @ 01:42:12 #59
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_33647999
quote:

[..]

ik weet het niet, maar ik moest wel lachen toen ceasar 'over de ruggen van zijn mensen' op zijn paard stapte
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_33699082
Kostuums, scenery en (militaire) gebruiken zijn volgens mij redelijk historisch neergezet. Dat ze engels spreken, en de gewone man zich daarbij van cockney Londens bedient, vind ik juist wel een leuke vondst.
"That rug really tied the room together".
  woensdag 4 januari 2006 @ 19:08:39 #61
97745 Thorical
finding a way
pi_33703608
quote:

[..]

Stijgbeugels kwamen toch via de Mongolen naar het westen.
  woensdag 4 januari 2006 @ 19:10:46 #62
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_33703684
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 19:08 schreef Thorical het volgende:

[..]

Daarom, in heel veel films, echter, hebben ze die lang voordat ze bekend waren.
pi_33717262
quote:
Ja dat vond ik ook mooi.
Ze bleven allemaal op hun plek als een soort van muur en die Galliers storten zich erboven alsof ze hooligans in beverwijk waren. En dan werden die Galliers 1 voor 1 neergehakt. Die muur blijft wel staan.
Over 100 jaar weet niemand het meer
  donderdag 5 januari 2006 @ 12:52:57 #64
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_33725169
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 16:49 schreef Art_Core het volgende:
Kostuums, scenery en (militaire) gebruiken zijn volgens mij redelijk historisch neergezet. Dat ze engels spreken, en de gewone man zich daarbij van cockney Londens bedient, vind ik juist wel een leuke vondst.
De legeruniformen kloppen niet helemaal, men draagt uniformen die men pas een jaar of 100 later begonnen te gebruiken.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_33730150
"Atia fellat omnia." . Staat ergens halverwege het seizoen op de muren van haar huis geschreven; echt briljant.

En hoewel het historisch misschien niet helemaal correct is, heeft deze serie meer gedaan voor mijn interesse in de klassieke oudheid dan de acht jaar gymnasium die ik gevolgd heb .
In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.
  donderdag 5 januari 2006 @ 15:23:37 #66
66444 Lord_Vetinari
pi_33730195
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 15:22 schreef FLIPNEUS het volgende:
"Atia fellat omnia." . Staat ergens halverwege het seizoen op de muren van haar huis geschreven; echt briljant.
Niks raars aan. In Pompeii en Herculaneum zijn voorbeelden van pornografische graffiti gevonden, hoor.
pi_33730342
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 15:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Niks raars aan. In Pompeii en Herculaneum zijn voorbeelden van pornografische graffiti gevonden, hoor.
Kan best, maar ik vond het best humoristisch. En die pornografische graffiti komt zelfs in de aantiteling voor (en Pullo tekent ook een behoorlijk grote fallus op zijn bank in die cel).
pi_33730345
quote:

[..]

Caesar gebruikt in iedergeval een ondergeschikte om op het paard te komen. Voor de rest heb ik er niet echt op gelet
pi_33730599
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 15:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

In Pompeii stond er op de gevel van bordelen afgebeeld welke activiteiten er binnen allemaal mogelijk waren
pi_33732612

donderdag 5 januari 2006 @ 18:15:55 #71
56749 BlaZ
pi_33737126
quote:

[..]

Niet de mongolen maar de Chinezen.

Rond 800 na Christus werd de stijgbeugel in West-Europa geintroduceert.
  donderdag 5 januari 2006 @ 19:03:22 #72
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_33738603
Catullus is een bekende Romeinse dichter met soms nogal seksuele toespelingen, even wat voorbeelden

Carmen 6
Tenzij ze humorloos en grof is,
zou jij, Flavius, over jouw liefje aan Catullus
willen vertellen, en zou jij niet kunnen zwijgen.
Maar je bemint ik weet niet wat voor 'n koortsige
hoer: je schaamt je dat te bekennen.
Tevergeefs zwijg je, want je bed schreeuwt,
dat jij geen weduwnaarsnachten ligt:
het ruikt naar bloemenkransen en Syrische olie.
Ook het kussen en het beddengoed, aan alle kanten
versleten, en het geschokte kraken en rondwandelen
van je schuddende bed [schreeuwt = verraadt je].
Want het heeft geen zin, helemaal niet, ontucht te verzwijgen.
Waarom? Jij zou niet zo leeggeneukte flanken laten zien,
tenzij jij een of andere stommiteit begaat.
Dus wat je maar meemaakt, goed of kwaad,
vertel dat aan ons. Ik wil jou en jouw liefdes
naar de hemel roepen met een sierlijk vers.

Carmen 15
Mij en mijn lieverd beveel ik bij jou aan,
Aurelius. Aarzelend vraag ik om een gunst:
als er iets was waarvan je met heel je hart
begeerde dat het rein bleef, en onberoerd,
behoed mij dan mijn knaap in alle kuisheid,
niet zozeer voor de massa - wij vrezen niet
voor mensen die buiten op straat druk doende
in eigen zaken verdiept langslopen - nee,
voor jou ben ik bang, en voor die pik van je,
stootklaar gericht op brave en slechte jongens.
Roer hem waar je wilt en zoveel je maar wilt,
als je buitenshuis de kans krijgt, maar blijf van
hem hier af - een bescheiden verzoek, dunkt me.
Want áls jouw zwarte ziel en jouw wilde lust
je tot zo'n wandaad dreef, stuk verdriet, dat je
achterbaks aan mijn dierbare zou komen,
wat jou, ongelukkige, dán te wachten staat...
Jou binden ze vast en je open aars zullen
harders en radijzen in en uit vliegen!

Carmen 16
Wanneer ik jullie vastbind en van achteren verkracht
Zal ik een even laten zien hoe ik jullie veracht
Want, Furius, jij klootzak, wie denk jij wel wie je bent
en jij, fantast, Aurelius, jij noemt jezelf een vent?
hoe halen jullie ‘t in je hoofd bij het zien van mijn gedichten,
mij meteen van een gebrek aan kuisheid te betichten
‘t is passend voor een dichter zeer bescheiden te verkeren
wil niet zeggen dat zijn werk ‘t publiek niet mag shockeren
een goed gedicht heeft doorgaans veel karakter en veel pit
en ‘t wekt datgene op waar het verlangen al in zit
dus, bescheidenheid en kuisheid daar wil ik niets van weten
deze dichter zou men dan wel heel erg snel vergeten
’t zijn geen jonge kereltjes meer die we hier bespreken
maar vieze oude mannetjes met allerlei gebreken
die in al hun harigheid en stijfheid snel bemerken
dat hun kleine piemeltje zich niet omhoog kan werken
en lezend over duizend kussen voelt dat ronduit rot
dus is het mijn potentie die eronder lijden moet?
ik zal jullie verbazen met mijn mannelijk geslacht
wanneer ik jullie vastbind en van achteren verkracht.
pi_33738796
Lesbia . Het musje .

Catullus was veruit het leukste dat ik las op de middelbare school.
  donderdag 5 januari 2006 @ 19:11:31 #74
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_33738951
  donderdag 5 januari 2006 @ 19:15:19 #75
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_33739103

Een bordeel
pi_33765037
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 12:52 schreef BlaZ het volgende:

[..]

De legeruniformen kloppen niet helemaal, men draagt uniformen die men pas een jaar of 100 later begonnen te gebruiken.
Dat klopt niet helemaal; de standaard uitrusting van de legionair in de tijd van Caesar was een malienkolder met daaronder een tuniek, het z.g."lorica hamata". Het "lorica segmentata" pantser wat we ook kennen uit de Asterix & Obelix kwam pas eind eerste eeuw A.D. Maar als je naar de opnames kijkt zie je toch het correcte lorica hamata.

[ Bericht 16% gewijzigd door Art_Core op 06-01-2006 14:44:45 ]
"That rug really tied the room together".
  vrijdag 6 januari 2006 @ 14:33:23 #77
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_33765446
Dan heb ik slecht gekeken, ik dacht ze met malienkolders rond liepen.
  vrijdag 6 januari 2006 @ 17:38:22 #78
56749 BlaZ
pi_33772472
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 14:22 schreef Art_Core het volgende:

[..]

Dat klopt niet helemaal; de standaard uitrusting van de legionair in de tijd van Caesar was een malienkolder met daaronder een tuniek, het z.g."lorica hamata". Het "lorica segmentata" pantser wat we ook kennen uit de Asterix & Obelix kwam pas eind eerste eeuw A.D. Maar als je naar de opnames kijkt zie je toch het correcte lorica hamata.
[afbeelding]
Na het wat beter gekeken te hebben kloppen de malienkolers inderdaad. De helmen kloppen echter niet ceasars troepen droegen montefortino en niet coolus type helmen.
pi_33813289
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 18:15 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Door Karel de Grote meen ik.
pi_33816239
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 18:15 schreef BlaZ het volgende:

[..]

en ruitervolkeren van Centraal-Azie brachten het uiteindelijk in Europa
  zondag 8 januari 2006 @ 01:02:33 #81
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_33819966
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 21:48 schreef Steeven het volgende:

[..]

Door Karel de Grote meen ik.
Sowieso na Karel Martel. Hij zag de stijgbeugels bij de Mooren, maar zijn eigen ruiterij had het nog niet.

Van Wiki:

Stirrups were first indirectly documented in Central Europe during the reign of Charles Martel in the 8th century, when verbs scandere and descendere among the Franks replace verbs denoting "leaping" upon a horse.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  zondag 8 januari 2006 @ 16:21:03 #82
104871 remlof
Europees federalist
pi_33834595
Interessante achtergrondinfo!
  zondag 8 januari 2006 @ 21:53:07 #83
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_33846906
Foutje, historisch gezien was het een blunder van historisch formaat dat de optimates en pompeius de kas van Rome achterlieten en totaal vergaten in hun haast om Rome uit te komen. Nu schrijf ik dit op het moment dat ze het aan het inpakken zijn, ben benieuwd hoe ze dit verhelpen.
pi_33847006
quote:
Op zondag 8 januari 2006 01:02 schreef Witchfynder het volgende:

[..]

Sowieso na Karel Martel. Hij zag de stijgbeugels bij de Mooren, maar zijn eigen ruiterij had het nog niet.

Van Wiki:

Stirrups were first indirectly documented in Central Europe during the reign of Charles Martel in the 8th century, when verbs scandere and descendere among the Franks replace verbs denoting "leaping" upon a horse.
Ah, z'n pa. Ik zat dichtbij .
  zondag 8 januari 2006 @ 22:06:13 #85
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_33847418
quote:
Op zondag 8 januari 2006 21:53 schreef Dagonet het volgende:
Foutje, historisch gezien was het een blunder van historisch formaat dat de optimates en pompeius de kas van Rome achterlieten en totaal vergaten in hun haast om Rome uit te komen. Nu schrijf ik dit op het moment dat ze het aan het inpakken zijn, ben benieuwd hoe ze dit verhelpen.
Mja, deze oplossing geeft toch een behoorlijk andere wending aan het verhaal eigenlijk.
pi_33848527
lol, wat een fout als ze inderdaad vergeten dat goud mee te nemen

ik zag niet zo snel wie die groep soldaten nu waren die er mee vandoor gingen...gewoon Caesar aanhangers uit Pompeius' legioenen waarschijnlijk...maar ze waren wel van plan om het voor zichzelf te houden...

deze wending vond ik wel een beetje te nep trouwens...één iemand kan nooit ongezien wegkomen met zoveel geld en het dan ineens allemaal ergens uit gaan geven nu niet en toen ook al niet
pi_33848624
quote:
Op zondag 8 januari 2006 22:29 schreef DeeBee het volgende:

ik zag niet zo snel wie die groep soldaten nu waren die er mee vandoor gingen...gewoon Caesar aanhangers uit Pompeius' legioenen waarschijnlijk...maar ze waren wel van plan om het voor zichzelf te houden...

deze wending vond ik wel een beetje te nep trouwens...één iemand kan nooit ongezien wegkomen met zoveel geld en het dan ineens allemaal ergens uit gaan geven nu niet en toen ook al niet
Wie zegt dat het allemaal is uitgegeven?
pi_33848711
dat nam ik aan verder weet ik niet wat er in de serie nog mee gaat gebeuren of iets, want ik heb pas tot en met de derde aflevering gezien...maar van wat ik er nu van zag leek het mij lastig om als één persoon met zoveel geld rond te reizen in de buurt van Rome
  zondag 8 januari 2006 @ 22:37:01 #89
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_33848862
quote:
Op zondag 8 januari 2006 22:29 schreef DeeBee het volgende:

Gewoon deserteurs dus waarschijnlijk. Maar goed, een stukje bedenksel van de schrijvers dus, je vraagt je af waarom, is het om Pompeius beter af te schilderen?
quote:
Ach, als je het goed deed kon je je dingen goed verbergen hoor, Marcus Junius Brutus (die van Ook gij Brutus) was de erfgenaam van iemand die ervan verdacht werd het goud van Tolosa (in totaal zo'n 34000 kg) te hebben gestolen en was één van de rijkste Romeinen, er is nooit iets bewezen, ook na ettelijke rechtszaken, het geld was waarschijnlijk geinvesteerd in huizen en dorpjes waardoor het witgewassen werd.
  zondag 8 januari 2006 @ 22:38:42 #90
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_33848938
De schatkist van Rome werd aangewend door Caesar met hetzelfde doel als waar Pompeius het had willen gebruiken uiteindelijk, het betalen en voeden van de legioenen
pi_33849185
ja precies dat viel wel te verwachten ik dacht ook dat toen die soldaat van Pompeius (Curio geloof ik ) werd neergestoken het goud al naar Caesar zou worden gebracht...maar dat hebben ze dus anders gedaan

en tsja, dat je er wel mee weg kon komen is misschien ook wel weer waar...je ziet ook al in deze serie vaak genoeg dat met geld alles te regelen valt (en anders met sex wel )

die spreuken op het huis van Atia waren inderdaad wel geniaal, beetje schuine Latijnse teksten op je huis geklad krijgen door aanhangers van Pompeius...ik zie het wel voor me dat het gebeurde echt geweldig
pi_33860449
Pullo gaat dat geld niet zelf uitgeven hoor... wacht maar tot de volgende aflevering.
pi_33862254
Zijn Titus Pullo en Lucius Vorenus eigenlijk nog historische figuren of zijn het gewoon 2 verzonnen karakters om een beeld te geven van twee Romeinse militairen en hun leven in het Romeinse Rijk?

Voor de rest een erg goede serie. Af en toe gaat het wel wat snel waardoor het lijkt alsof alles in een paar dagen is gebeurd.
pi_33865116
quote:
Op maandag 9 januari 2006 12:42 schreef MrX1982 het volgende:
Zijn Titus Pullo en Lucius Vorenus eigenlijk nog historische figuren of zijn het gewoon 2 verzonnen karakters om een beeld te geven van twee Romeinse militairen en hun leven in het Romeinse Rijk?
Ze hebben echt bestaan maar of de echte Pullo en Lucius lijken op de serie Pullo en Lucius vraag ik mij af.
quote:
Voor de rest een erg goede serie. Af en toe gaat het wel wat snel waardoor het lijkt alsof alles in een paar dagen is gebeurd.
Ja dat is wel het grootste nadeel in deze serie, sommige afleveringen beslaan ruim een jaar maar dat idee krijg je totaal niet.
pi_33870212
Caesar De bello Gallico 5.44:
[44] Erant in ea legione fortissimi viri, centuriones, qui primis ordinibus appropinquarent, Titus Pullo et Lucius Vorenus. Hi perpetuas inter se controversias habebant, quinam anteferretur, omnibusque annis de locis summis simultatibus contendebant. Ex his Pullo, cum acerrime ad munitiones pugnaretur, "Quid dubitas," inquit, " Vorene? aut quem locum tuae probandae virtutis exspectas ? hic dies de nostris controversiis iudicabit." Haec cum dixisset, procedit extra munitiones quaque pars hostium confertissima est visa irrumpit. Ne Vorenus quidem tum sese vallo continet, sed omnium veritus existimationem subsequitur. Mediocri spatio relicto Pullo pilum in hostes immittit atque unum ex multitudine procurrentem traicit; quo percusso et exanimato hunc scutis protegunt, in hostem tela universi coniciunt neque dant regrediendi facultatem. Transfigitur scutum Pulloni et verutum in balteo defigitur. Avertit hic casus vaginam et gladium educere conanti dextram moratur manum, impeditumque hostes circumsistunt. Succurrit inimicus illi Vorenus et laboranti subvenit. Ad hunc se confestim a Pullone omnis multitudo convertit: illum veruto arbitrantur occisum. Gladio comminus rem gerit Vorenus atque uno interfecto reliquos paulum propellit; dum cupidius instat, in locum deiectus inferiorem concidit. Huic rursus circumvento fert subsidium Pullo, atque ambo incolumes compluribus interfectis summa cum laude sese intra munitiones recipiunt. Sic fortuna in contentione et certamine utrumque versavit, ut alter alteri inimicus auxilio salutique esset, neque diiudicari posset, uter utri virtute anteferendus videretur.

Oftewel (met andere spelling van de namen maargoed):
In that legion there were two very brave men, centurions, who were now approaching the first ranks, T. Pulfio, and L. Varenus. These used to have continual disputes between them which of them should be preferred, and every year used to contend for promotion with the utmost animosity. When the fight was going on most vigorously before the fortifications, Pulfio, one of them, says, "Why do you hesitate, Varenus? or what [better] opportunity of signalizing your valor do you seek? This very day shall decide our disputes." When he had uttered these words, he proceeds beyond the fortifications, and rushes on that part of the enemy which appeared the thickest. Nor does Varenus remain within the rampart, but respecting the high opinion of all, follows close after. Then, when an inconsiderable space intervened, Pulfio throws his javelin at the enemy, and pierces one of the multitude who was running up, and while the latter was wounded and slain, the enemy cover him with their shields, and all throw their weapons at the other and afford him no opportunity of retreating. The shield of Pulfio is pierced and a javelin is fastened in his belt. This circumstance turns aside his scabbard and obstructs his right hand when attempting to draw his sword: the enemy crowd around him when [thus] embarrassed. His rival runs up to him and succors him in this emergency. Immediately the whole host turn from Pulfio to him, supposing the other to be pierced through by the javelin. Varenus rushes on briskly with his sword and carries on the combat hand to hand, and having slain one man, for a short time drove back the rest: while he urges on too eagerly, slipping into a hollow, he fell. To him, in his turn, when surrounded, Pulfio brings relief; and both having slain a great number, retreat into the fortifications amid the highest applause. Fortune so dealt with both in this rivalry and conflict, that the one competitor was a succor and a safeguard to the other, nor could it be determined which of the two appeared worthy of being preferred to the other.
  maandag 9 januari 2006 @ 20:51:29 #96
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_33879847
Wat ik me nog afvroeg: Ceasar had op een gegeven moment al het geld van Pompeus + de senaat tot zijn beschikking. Hoe kan het dan dat Pompeus nog steeds een leger op de been kan houden?

Bekend is dat soldaten niet vochten voor een vorst of land, maar simpelweg voor geld. Betaalde de tegenstander meer, dan liep je gewoon over en vocht je gewoon tegen je oude kameraden.
Bij tijd en wijle aanwezig...
pi_33880081
quote:
Op maandag 9 januari 2006 20:51 schreef greatgonzo het volgende:
Wat ik me nog afvroeg: Ceasar had op een gegeven moment al het geld van Pompeus + de senaat tot zijn beschikking. Hoe kan het dan dat Pompeus nog steeds een leger op de been kan houden?

Bekend is dat soldaten niet vochten voor een vorst of land, maar simpelweg voor geld. Betaalde de tegenstander meer, dan liep je gewoon over en vocht je gewoon tegen je oude kameraden.
Het Romeinse Rijk was groot.
  maandag 9 januari 2006 @ 20:56:51 #98
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_33880146
Dus, hoe kwamen ze aan geld? Niet vanuit Rome, daar zat Ceasar. Ik meen dat ze een paar legioenen tot hun beschikking hadden, zeg 50.000 man. Die betaal je niet van een paar provincies belastingen hoor.
Bij tijd en wijle aanwezig...
pi_33880264
quote:
Op maandag 9 januari 2006 20:56 schreef greatgonzo het volgende:
dus, hoe kwamen ze aan geld? Die paar belastingcenten? Ik meen dat ze een paar legioenen tot hun beschikking hadden, zeg 50.000 man. Die betaal je niet van een paar provincies belastingen hoor.
Denk je echt dat ze al hun geld in Rome pleurden? Griekenland is een rijk gebied, volgens mij hebben ze het helemaal kaalgeplukt daar toen Pompey geld nodig had (hogere belastingen e.d.). Maar ik kan in de war zijn.
  maandag 9 januari 2006 @ 21:29:19 #100
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_33881827
Hadden ze niet heel Carthago nog? Daar kwam toch behoorlijk veel geld vandaan?
  maandag 9 januari 2006 @ 21:33:46 #101
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_33882048
quote:
Op maandag 9 januari 2006 20:56 schreef greatgonzo het volgende:
Dus, hoe kwamen ze aan geld? Niet vanuit Rome, daar zat Ceasar. Ik meen dat ze een paar legioenen tot hun beschikking hadden, zeg 50.000 man. Die betaal je niet van een paar provincies belastingen hoor.
Zowel Spanje als Joegoslavië en Griekenland waren in handen van de Optimates die daar tempels en steden leeghaald om te kunnen voorzien in hun onderhoud, het salaris zelf is niet zo heel interessant, dat kan altijd daarna nog. Verder bezaten ze allemaal verschrikkelijk veel land en dat soort dingen.
  zondag 15 januari 2006 @ 21:37:28 #102
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_34100734
Wat ik me eigenlijk al een paar afleveringen afvraag...

Waar is Titus Labienus, loyaal aan Caesar in Gallië maar uiteindelijk overgelopen naar Pompeius?

Oh, en Caesar was toch al tijden de Pontifex Maximus en kon toch zelf rustig de voortekenen enzo doen?
  zondag 15 januari 2006 @ 22:12:21 #103
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_34102161
Waarom opeens een andere zoon voor Pompeius verzinnen? Quintus? Pompeius had een zoon, Gnaeus.

De serie wordt per aflevering incorrecter, erg jammer, was nergens voor nodig.
pi_34103207
Historisch gezien is dat inderdaad de doodsteek voor de geloofwaardigheid.

Vreemd dat ze niet de naam van zijn eigen zoon hebben genomen. Zoveel moeite is dat toch niet.
pi_34103473
De serie streeft ook absoluut geen historische correctheid na, ze verkondigen dat ook nergens, dus mij boeit dat geen ene fuck. Als ze dat wel zouden verkondigen zou het anders zijn.
pi_34103749
quote:
You rarely see onscreen the complexity and color that was ancient Rome," says co-creator, executive producer and writer Bruno Heller.
Ik denk dat je uit deze quote toch wel kan herleiden dat ze hebben geprobeerd om het accuraat neer te zetten.

Als je de site van Rome verder bekijkt verdiepen ze zich toch wel degelijk in het Antieke Rome wat impliceert dat ze een historisch correcte versie proberen te maken.
pi_34103870
quote:
Op zondag 15 januari 2006 22:44 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Ik denk dat je uit deze quote toch wel kan herleiden dat ze hebben geprobeerd om het accuraat neer te zetten.

Als je de site van Rome verder bekijkt verdiepen ze zich toch wel degelijk in het Antieke Rome wat impliceert dat ze een historisch correcte versie proberen te maken.
Dat lijkt me meer qua uiterlijk, zoals hoe de stad eruit ziet e.d., niet qua gebeurtenissen en personen. Dat laatste gaat sowieso al niet op, aangezien ze verhaallijnen hebben verzonnen voor twee soldaten die welgeteld 1 alinea krijgen in Caesars boek.
pi_34105304
Pompeius had 2 zoons; Gnaeus en Sextus. Beide werden door Caesar verslagen in de slag bij Munda (45); na de moord op Caesar werd Sextus benoemd tot vlootcommandant, maar na het tweede driemanschip in 43 viel hij in ongenade. Hij bezette Sicilië en probeerde van daar de kust van Italië te blokkeren. In 36 werd hij verslagen in de slag bij Naulochos en in 35 vermoord.
Waarom ze Pompeius' zoon in de serie Quintus noemen, geen idee, ik kan me alleen voorstellen dat ze Sextus een beetje ongepast vonden als naam (hoewel ze verder met sex weinig moeite hebben in de serie...). Maar idd ziet het er allemaal heel mooi een waarheidsgetrouw uit, maar de feiten en het verhaal zijn een stuk minder goed.
pi_34105439
quote:
Op zondag 15 januari 2006 22:47 schreef Steeven het volgende:
Dat lijkt me meer qua uiterlijk, zoals hoe de stad eruit ziet e.d., niet qua gebeurtenissen en personen. Dat laatste gaat sowieso al niet op, aangezien ze verhaallijnen hebben verzonnen voor twee soldaten die welgeteld 1 alinea krijgen in Caesars boek.
Hmm vreemd dat ze dan wel Caesar, Pompeius e.d. wel bij de correcte naam noemen en de gebeurtenissen die daadwerkelijk zijn gebeurd gebruiken.

Als het volledig fictief was geweest hadden ze dat natuurlijk niet hoeven doen en hadden ze er een of andere Hollywood sensatieserie van kunnen maken.

Vorenus en Pullo hebben ze aangedikt om het leven van een Romeinse sodaat te visualiseren.
pi_34105558
Ik denk dat ze mensen vermaak willen bieden en ze wellicht willen stimuleren zichzelf eens te verdiepen mochten ze interesse hebben in hoe het echt is gegaan.
pi_34105647
quote:
An intimate drama of love and betrayal, masters and slaves, and husbands and wives, ROME chronicles epic times that saw the fall of a Republic and the creation of an empire when it debuts
Dit laat toch weinig ruimte voor discussie. Ze hebben duidelijk een historisch correcte versie neer willen zetten.
pi_34105803
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, maar goed.
pi_34105967
quote:
Op zondag 15 januari 2006 23:29 schreef Steeven het volgende:
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, maar goed.
Dat kan natuurlijk. Je ziet Rome dus meer als een fictieve serie waarbij ze wel historische figuren hebben gebruikt?
pi_34106233
quote:
Op zondag 15 januari 2006 23:33 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Dat kan natuurlijk. Je ziet Rome dus meer als een fictieve serie waarbij ze wel historische figuren hebben gebruikt?
Ja inderdaad . Ik denk dat ze de grote lijnen gewoon normaal volgen, maar wat daar onder zit is uiteraard allemaal verzonnen (en kan van net zo groot historisch belang zijn).
  zondag 15 januari 2006 @ 23:42:17 #115
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_34106338
quote:
Op zondag 15 januari 2006 23:39 schreef Steeven het volgende:

[..]

Ja inderdaad . Ik denk dat ze de grote lijnen gewoon normaal volgen, maar wat daar onder zit is uiteraard allemaal verzonnen (en kan van net zo groot historisch belang zijn).
Maar dan is het toch jammer om zulke belangrijke gebeurtenissen en personen als de staatskas en de zoon van pompeius om te gooien terwijl het geen nut dient.
pi_34106536
quote:
Op zondag 15 januari 2006 23:39 schreef Steeven het volgende:
Daar zit misschien wel wat in. Een soort historische fictie.
pi_34106595
quote:
Op zondag 15 januari 2006 23:42 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Maar dan is het toch jammer om zulke belangrijke gebeurtenissen en personen als de staatskas en de zoon van pompeius om te gooien terwijl het geen nut dient.
Ja dat is ook jammer en daar zie ik zelf ook het nut niet echt van in. Zodra de DVD Box beschikbaar is zullen de makers er wel een antwoord op hebben. Hoop ik.
  maandag 16 januari 2006 @ 22:22:35 #118
39256 Bonobo11
Have a good time, all the time
pi_34139886
Dichterlijke vrijheden, noemde mijn latijndocent dat altijd, als ik iets verkeerd vertaalde. Door de bank genomen is de serie correct, in detail niet, dat kan ook niet.
Hoe noem je zoiets? Dramatic re-enactment ofzo
Miereneukers vinden altijd wel wat.
Feyenoord!!! * Barça
  maandag 16 januari 2006 @ 22:28:40 #119
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_34140162
quote:
Op maandag 16 januari 2006 22:22 schreef Bonobo11 het volgende:
Dichterlijke vrijheden, noemde mijn latijndocent dat altijd, als ik iets verkeerd vertaalde. Door de bank genomen is de serie correct, in detail niet, dat kan ook niet.
Hoe noem je zoiets? Dramatic re-enactment ofzo
Miereneukers vinden altijd wel wat.
Kleine dingen prima, maar dit zijn geen vrijheden meer, gnaeus en sextus zijn er gewoon niet, waarom dan een quintus verzinnen?
Waarom dat geneuzel over het geld?
  dinsdag 17 januari 2006 @ 14:01:13 #120
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_34158341
quote:
quote:
Op zondag 1 januari 2006 23:02 schreef WAT het volgende:
Pompeius dan.

Vergeet niet dat Nederlanders Caesar ook verkeerd uitspreken. De officiële uitspraak was gajoes ie-joelioes kaisar. Later werd kaisar verbasterd tot keizer, een titel. Cicero was Kikero.
quote:
Op maandag 2 januari 2006 14:34 schreef WAT het volgende:
Dat klopt wel, wat ik me nog uit de lessen latijn kan herinneren is dat het nette woord voor paard in het latijn is "equus". de platte versie voor een paard (wat wij knol zouden noemen) was cavallus. In het Frans, waar men dus plat Latijns praatte, is het uiteindelijk veranderd tot chevalle en chevailier (=knolrijder).
In het Spaans caballo geloof ik.
quote:
Op maandag 2 januari 2006 10:31 schreef yvonne het volgende:
Hij doet wel meer beroemde uitspraken niet. Ik heb de serie op de BBC gevolgd...of eigenlijk gedeeltelijk gemist. Ze zeiden dat er iig een vervolg op zou komen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Op zondag 15 januari 2006 23:23 schreef Steeven het volgende:
Ik denk dat ze mensen vermaak willen bieden en ze wellicht willen stimuleren zichzelf eens te verdiepen mochten ze interesse hebben in hoe het echt is gegaan.
Amerikaanse serie toch? Amerikanen en geschiedenis verdiepen mag ik niet verenigen in 1 zin
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_34169719
quote:
Amerikaanse serie toch? Amerikanen en geschiedenis verdiepen mag ik niet verenigen in 1 zin
Amerikaans-Britse serie hoor. En HBO weet echt wel wat kwaliteit is .
pi_34581701
Of SBS6 was blijkbaar de gecensureerde versie. Ik heb noodgedwongen een aantal afleveringen moeten kijken bij iemand die alle afleveringen had gedownload. Die lui corpuleerden er op los.

"You áre going to penetrate someone today!"

Goede Tijden Slechte Tijden in een mooie omgeving eigenlijk.
*vlucht nu gauw*
  zondag 29 januari 2006 @ 17:24:23 #123
95608 Speth
Rorschach
pi_34586220
Gave serie. Veel klopt natuurlijk niet, maar dat betreft met name triviale incorrectheden. Ik had het idee dat de makers met name meer abstracte zaken op het publiek wilden overbrengen, de sfeer die er destijds heerste, het politieke klimaat en het feit dat je alleen iemand was in de ogen van iemand anders, niet volgens je eigen definitie.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_34588927
quote:
Op zondag 29 januari 2006 17:24 schreef Speth het volgende:
Gave serie. Veel klopt natuurlijk niet, maar dat betreft met name triviale incorrectheden. Ik had het idee dat de makers met name meer abstracte zaken op het publiek wilden overbrengen, de sfeer die er destijds heerste, het politieke klimaat en het feit dat je alleen iemand was in de ogen van iemand anders, niet volgens je eigen definitie.
SPOILER
Over die Brutus gesproken (in spoiler), wel grappig dat het woord "brute" diverse malen werd gebruikt, terwijl dat woord is afgeleid van Brutus' brute daad die hij toen nog niet had gepleegd. ;-)
  zondag 29 januari 2006 @ 20:13:17 #125
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_34591266
quote:
Op zondag 29 januari 2006 18:53 schreef Pauline het volgende:

[..]

Over die Brutus gesproken (in spoiler), wel grappig dat het woord "brute" diverse malen werd gebruikt, terwijl dat woord is afgeleid van Brutus' brute daad die hij toen nog niet had gepleegd. ;-)
Heeft het dan niets te maken met Lucius Junius Brutus, een van de eerste consuls van Rome en medeverantwoordelijk voor het verbannen van de laatste koning?
  zondag 29 januari 2006 @ 20:28:08 #126
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34591787
brute (adj.)
c.1460, "of or belonging to animals," from M.Fr. brut "coarse, brutal," from L. brutus "heavy, dull, stupid," an Oscan word, from PIE base *gwer- "heavy." Before reaching Eng. meaning expanded to "of the lower animals." Used of human beings from 1535. The noun is from 1611. Brutal in the sense of "cruel" is from 1641; earlier "rude, stupid" (1510); in the original animal sense it is from c.1450.
pi_35034332
quote:
Op zondag 29 januari 2006 18:53 schreef Pauline het volgende:

[..]

Brute is de aanspreekvorm van een persoon in het latijn. Ik meen dat je dat de vocativus noemt. Et tu brute, zegt Caesar als hij Brutus tussen de samenzweerders ontwaart
  maandag 13 februari 2006 @ 20:28:42 #128
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_35051341
Wat was Egypte gisteren lelijk gedaan en afgerafeld zeg, ik kijk de serie wel af maar of ik de volgende nog ga volgen weet ik niet
  maandag 13 februari 2006 @ 20:42:04 #129
66444 Lord_Vetinari
pi_35052124
quote:
Op maandag 13 februari 2006 13:42 schreef Hookies het volgende:

[..]

Brute is de aanspreekvorm van een persoon in het latijn. Ik meen dat je dat de vocativus noemt. Et tu brute, zegt Caesar als hij Brutus tussen de samenzweerders ontwaart
Helaas sprak Julius grieks en zegt hij (volgens de legende dan nog altijd): Ook jij, zoon.
  maandag 13 februari 2006 @ 21:02:18 #130
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_35053281
Kai su, teknon.
Ook jij, zoon/jongen.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 15:34:34 #131
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_46042011
Deel 2 vanavond bij SBS6 om 20:30

(Voor de mensen die nooit in TV komen ff hier spammen)
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  woensdag 7 februari 2007 @ 08:32:03 #132
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_46065346
Brutus: "Ook jij, moeder?"
  zondag 11 februari 2007 @ 04:16:21 #133
167723 sanni
Acima de seu
pi_46194362
ach...denk maar zo: Het is HBO, het is tv dus je weet dat zoals altijd
met tv-series het niet zo nauw met de waarheid wordt genomen.
Als je die hele serie al op DVD hebt dan is het kijken de moeite niet waard.
  zondag 11 februari 2007 @ 04:32:12 #134
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_46194491
quote:
Op zondag 11 februari 2007 04:16 schreef sanni het volgende:
ach...denk maar zo: Het is HBO, het is tv dus je weet dat zoals altijd
met tv-series het niet zo nauw met de waarheid wordt genomen.
Als je die hele serie al op DVD hebt dan is het kijken de moeite niet waard.
Zo'n serie levert een mooi excuus om historische weetjes te spuien. Ook belangrijk.
pi_46284230
hahahah, ik heb vandaag gekeken, ik heb me kapotgelachen met Lucius Vorenus als hij met de kapiteinen spreekt, en ze de vredestoestand moeten handhaven vanwege de godin Concordia....

Lucius Vorenus: "Concordia, pffff." (Hij neemt het heilige beeld van Concordia in zijn handen en roept: "I AM A SON OF HADES; I FUCK CONCORDIA IN HER ASS!!!! (en dan slaat hij het beeld stuk tegen de muur...
Al die kapiteinen bang omdat ze nu menen dat Vorenus banden heeft met de hel...._O-
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')