abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 1 januari 2006 @ 20:28:12 #1
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_33609017
Ja, de serie dus. Straks op SBS6. In FTR loopt er natuurlijk ook een topic over, maar hey, hier in C&H kunnen we er wat dieper, zwaarder op ingaan.

Zo meer.

Nu al uit de making of:

Caesar was bisexual, ehm, okay....?

Ik was toch altijd onder de indruk dat het bloederige werk van de gladiatoren pas echt in opkomst kwam ná de val van de Republiek, zit ik daar dan toch mee fout?

L_V?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  zondag 1 januari 2006 @ 20:52:05 #2
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_33609512
Cato was jaren jonger dan Caesar. Wel tof dat ze z'n kleding aanpasten, Cato stond bekend om z'n stoicijns zijn.
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
  zondag 1 januari 2006 @ 20:53:23 #3
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_33609537
Zitplaatsen in de senaat waren rang afhankelijk, hoe beter je was, hoe lager je zat.
  zondag 1 januari 2006 @ 20:55:09 #4
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_33609574
Van iemand die Forum Admin is had ik eigenlijk wel verwacht dat hij de edit-knop weet te vinden
Where law ends, tyrrany begins.
pi_33609657
Wat ik tof vind is dat ze in de eerste scene in dat gevecht al meteen goed laten zien hoe de Romeinen vochten: gedisciplineerd. Die veldslagen konden wel uren duren. Sinds Braveheart is dat beeld namelijk verneukt bij bijna alle mensen volgens mij .
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  zondag 1 januari 2006 @ 21:07:09 #6
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_33609848
We hebben een topic over Historische series
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 1 januari 2006 @ 21:08:18 #7
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_33609863
quote:
Op zondag 1 januari 2006 20:28 schreef Dagonet het volgende:

Klopt. Ook in I, Claudius wordt dat al vermeld.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 1 januari 2006 @ 21:09:14 #8
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_33609892
quote:
Op zondag 1 januari 2006 21:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:
We hebben een topic over Historische series
Klopt, maar even kijken hoe dit loopt, het is zo'n hype op dit moment
  zondag 1 januari 2006 @ 21:38:56 #9
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_33610696
Wordt deze nog herhaald?
  zondag 1 januari 2006 @ 21:40:39 #10
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_33610737
quote:
Op zondag 1 januari 2006 21:38 schreef nickybol het volgende:
Wordt deze nog herhaald?
Vraag dat maar even in Rome (eerst op HBO, nu ook bij SBS6) deel 2 die weten het vast beter
  zondag 1 januari 2006 @ 22:11:04 #11
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_33611445
Ik vind het vreemd dat ze wel Galië noemen, maar ook Italië. Het heet toch zo lang nog niet Italië?

En ik irriteer me mateloos dat ze Marcus Antonius, Marc Anthony noemen Waarom doen Britten en Amerikanen dat toch altijd.

Verder vind ik het best okay.
pi_33611659
quote:
Op zondag 1 januari 2006 22:11 schreef Silmarwen het volgende:
Ik vind het vreemd dat ze wel Galië noemen, maar ook Italië. Het heet toch zo lang nog niet Italië?

En ik irriteer me mateloos dat ze Marcus Antonius, Marc Anthony noemen Waarom doen Britten en Amerikanen dat toch altijd.

Ja idd , dat Marc Anthony klinkt gewoon vreemd. En Italië heet al heel lang zo hoor, het is net als Gallië maar een verzamelnaam.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  zondag 1 januari 2006 @ 22:23:32 #13
54772 Silmarwen
pi_33611765
quote:
Op zondag 1 januari 2006 22:19 schreef Steeven het volgende:

[..]

Ja idd , dat Marc Anthony klinkt gewoon vreemd. En Italië heet al heel lang zo hoor, het is net als Gallië maar een verzamelnaam.
Ik dacht dat Italië een vrij nieuwe naam was. Maar ik kan het natuurlijk verkeerd hebben
  zondag 1 januari 2006 @ 22:24:34 #14
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_33611788
quote:
Italië waren de voormalige landen om het eigenlijke gebied van Rome heen. Ten tijde van Caesar stonden ze onder het directe bestuur van Rome maar hadden ze nog niet evenveel rechten als een geboren Romein. Tenzij ze dan weer het burgerschap kregen, zoals een voorouder van Pompeius, die ook eigenlijk geen geboren Romein was.
  zondag 1 januari 2006 @ 22:28:42 #15
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_33611919
quote:
Op zondag 1 januari 2006 20:58 schreef Steeven het volgende:
Wat ik tof vind is dat ze in de eerste scene in dat gevecht al meteen goed laten zien hoe de Romeinen vochten: gedisciplineerd. Die veldslagen konden wel uren duren. Sinds Braveheart is dat beeld namelijk verneukt bij bijna alle mensen volgens mij .
Je bedoelt het beeld dat men na 45 minuten klaar was en dan gezellig thee ging drinken?

Ach, in Braveheart wordt ook het feit dat Wallace na zijn eerste serie mislukte campagnes (na de Battle of Falkirk) een aantal jaar in Frankrijk gewoond heeft ook iiieeetwat weg gelaten.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  zondag 1 januari 2006 @ 22:30:37 #16
54772 Silmarwen
pi_33611978
Braveheart was sowieso een kut film en ik ben nog wel een halve Schot

Is Rome nu een beetje waarheids getrouw? Ik weet namelijk niet zo heel erg veel van dit tijdperk.
  zondag 1 januari 2006 @ 22:51:04 #17
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_33612574
quote:
Op zondag 1 januari 2006 22:30 schreef Silmarwen het volgende:
Is Rome nu een beetje waarheids getrouw? Ik weet namelijk niet zo heel erg veel van dit tijdperk.
Het is her en der wat opgeleukt maar het biedt een redelijk goed beeld in ieder geval.
pi_33612594
quote:
Op zondag 1 januari 2006 22:30 schreef Silmarwen het volgende:
Braveheart was sowieso een kut film en ik ben nog wel een halve Schot

De grote lijn klopt wel idd.
  † In Memoriam † zondag 1 januari 2006 @ 22:52:22 #19
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_33612600
quote:

Ze hadden het ook over "One talent and not a penny more"

De "Penny" werd pas 800 jaar later geintroduceerd.

Het is dan ook amusement, geen geschiedenisles.
pi_33612618
Ik vond het eerlijk gezegd niet geweldig. Allemaal een beetje vreemde gebeurtenissen die elkaar opvolgen. Eerst die Keizerlijke standaard die gejat wordt door boeven (Blauwe Spanjaarden???), dan die Centurio en die rebelse legionair die dat ding terug proberen te vinden en die HEEL toevallig stuiten op diezelfde boeven die ondertussen nog eventjes de zoon van Julius gevangen hebben genomen. Wat wel leuk is dat er zoveel geneukt wordt in deze serie, dat zal in het echt ook wel zo zijn geweest bij gebrek aan andere bezigheden. Dat had ik nog niet eerder gezien in een film/serie over het oude Rome.
  zondag 1 januari 2006 @ 22:53:39 #21
54772 Silmarwen
pi_33612627
quote:
Op zondag 1 januari 2006 22:52 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Ze hadden het ook over "One talent and not a penny more"

De "Penny" werd pas 800 jaar later geintroduceerd.

Het is dan ook amusement, geen geschiedenisles.
Het is wel fijn als het redelijk waarheidsgetrouw is enzo. Althans dat vind ik meestal wat leuker omdat je dan ook nog wat mee krijgt.

Ieuw die docent in me komt nu wel erg boven
pi_33612740
Ach, het zou al mooi zijn als de interesse van mensen geprikkeld wordt door de serie, zodat ze zichzelf gaan verdiepen in die tijd oid.
  † In Memoriam † zondag 1 januari 2006 @ 23:01:22 #23
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_33612850
quote:
Op zondag 1 januari 2006 22:53 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Het is wel fijn als het redelijk waarheidsgetrouw is enzo. Althans dat vind ik meestal wat leuker omdat je dan ook nog wat mee krijgt.

Ieuw die docent in me komt nu wel erg boven
Yep, maar dan zou je een documentaire krijgen. Elke verfilming is toch altijd een interpretatie van de makers. En dan valt deze serie nog erg mee imo. Zeker als je het vergelijkt met holywoodprodukties (de Amerikanen die de enigmacode kraken ed.).

Ik vond het iig wel aardig om (soms met een half oog, dat wel) naar te kijken.
pi_33612886
quote:

Pompeius dan.

Pompey (uitspraak: Pompie)
pi_33618621
Volgens mij had ik ergens gelezen dat de rollen van Titus Pullo en Lucius Verenus niet helemaal kloppen, ze hebben wel bestaan (ze zijn ook één van de weinige 'plebs' die door Caesar vermeld worden in zijn dagboek) maar hun rol heeft zich voornamelijk alleen in de Gallische oorlogen afgespeeld. In hun tijd als simpele Romeinen is weinig tot niks bekend.

Historisch is bekend dat Caear het aanvoelt dat er zich een complot tegen hem wordt gesmeed en dat hij daarom iemand inhuurt om hem te beschermen (tevergeefs zoals we allen inmiddels weten). In elke film/serie over het leven van Caesar is dit elke keer weer een ander persoon, dan een Gladiator en in de serie Rome is dit Lucius Verenus. Ik denk dus niet dat dit klopt.
  maandag 2 januari 2006 @ 09:10:07 #26
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_33618797
Italia komt als naam al voor in Latijnse geschriften van vele jaren voor Christus.
  maandag 2 januari 2006 @ 09:11:26 #27
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_33618805
quote:
Op zondag 1 januari 2006 20:28 schreef Dagonet het volgende:
Homoseksualiteit en biseksualiteit was zeer veelvoorkomend in het Romeinse leger. Wat wil je, al die soldaten zaten soms jaren zonder vrouw....
  maandag 2 januari 2006 @ 09:46:53 #28
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_33619075
quote:
Op zondag 1 januari 2006 22:51 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Het is her en der wat opgeleukt maar het biedt een redelijk goed beeld in ieder geval.
Ik zou zelf geen betere film/serie over dit tijperk weten. Misschien Spartacus maar die was ook opgeleukt, ook weer lang geleden dat ik die heb gezien.
  maandag 2 januari 2006 @ 09:47:57 #29
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_33619084
quote:
Op maandag 2 januari 2006 09:46 schreef Djaser het volgende:

[..]

Ik zou zelf geen betere film/serie over dit tijperk weten. Misschien Spartacus maar die was ook opgeleukt, ook weer lang geleden dat ik die heb gezien.

Spartacus is zó historisch incorrect dat het bijna niet leuk meer is
Wel een briljante film natuurlijk, dat wel.

I Claudius natuurlijk, maar die speelt later af (jaartje of zestig schat ik?) dan dit (Spartacus speelt zo'n dertig jaar voor Rome).
  Admin maandag 2 januari 2006 @ 10:31:43 #30
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_33619380
quote:
Op zondag 1 januari 2006 22:51 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Hij deed nieteens "Alia iacta est"
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  maandag 2 januari 2006 @ 10:37:53 #31
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_33619452
quote:
Op maandag 2 januari 2006 10:31 schreef yvonne het volgende:

[..]

Hij deed nieteens "Alia iacta est"
Misschien deed hij het off-screen.
Grappig dat ze trouwens niet eens iemand hebben genomen die er redelijk op lijkt.
Wat dat betreft is het wel even wennen, ben het niet helemaal eens met de koppen, vooral qua leeftijden.
Maar goed, dat heeft ook te maken met de keuze voor acteurs denk ik.

Ik ben eigenlijk vergeten te kijken naar de klassieke fout, hadden de paarden stijgbeugels?
pi_33619503
quote:
Op maandag 2 januari 2006 08:31 schreef Plotinus het volgende:
Volgens mij had ik ergens gelezen dat de rollen van Titus Pullo en Lucius Verenus niet helemaal kloppen, ze hebben wel bestaan (ze zijn ook één van de weinige 'plebs' die door Caesar vermeld worden in zijn dagboek) maar hun rol heeft zich voornamelijk alleen in de Gallische oorlogen afgespeeld. In hun tijd als simpele Romeinen is weinig tot niks bekend.

Historisch is bekend dat Caear het aanvoelt dat er zich een complot tegen hem wordt gesmeed en dat hij daarom iemand inhuurt om hem te beschermen (tevergeefs zoals we allen inmiddels weten). In elke film/serie over het leven van Caesar is dit elke keer weer een ander persoon, dan een Gladiator en in de serie Rome is dit Lucius Verenus. Ik denk dus niet dat dit klopt.
Natuurlijk is 90% van Titus en Lucius fictief. Ze wilden gewoon laten zien hoe de doorsnee soldaat leefde in het Romeinse Rijk dmv deze personages.
  maandag 2 januari 2006 @ 11:45:00 #33
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_33620594
quote:
Op maandag 2 januari 2006 09:47 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Spartacus is zó historisch incorrect dat het bijna niet leuk meer is
Wel een briljante film natuurlijk, dat wel.

I Claudius natuurlijk, maar die speelt later af (jaartje of zestig schat ik?) dan dit (Spartacus speelt zo'n dertig jaar voor Rome).
Dan heb ik hem net iets te lang geleden gezien.
pi_33625010
quote:
Op maandag 2 januari 2006 10:37 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Ik ben eigenlijk vergeten te kijken naar de klassieke fout, hadden de paarden stijgbeugels?
Volgens mij niet...
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_33625213
quote:
Op zondag 1 januari 2006 23:02 schreef WAT het volgende:

[..]

Pompeius dan.

Pompey (uitspraak: Pompie)
Nou ja wij weten ook niet of we dat goed uitspreken toch? Ach ze praten allemaal Engels in die serie en dat klopt natuurlijk ook al niet, ze spraken tenslotte latijn!

Goeie serie hoor, vooral voor iemand die geen latijn heeft gehad op de middelbare school (ik dus), want ik weet er weinig van, maar vind het erg leuk om te zien. Dan mag mijn vriendin, die wel latijn heeft gehad, mij erop wijzen als iets niet correct is, maar dat valt best mee in deze serie volgens mij.
pi_33625344
quote:
Op maandag 2 januari 2006 14:30 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Nou ja wij weten ook niet of we dat goed uitspreken toch? Ach ze praten allemaal Engels in die serie en dat klopt natuurlijk ook al niet, ze spraken tenslotte latijn!

Goeie serie hoor, vooral voor iemand die geen latijn heeft gehad op de middelbare school (ik dus), want ik weet er weinig van, maar vind het erg leuk om te zien. Dan mag mijn vriendin, die wel latijn heeft gehad, mij erop wijzen als iets niet correct is, maar dat valt best mee in deze serie volgens mij.
Ja daar heb je helemaal gelijk in. De geschiedschrijvers schreven natuurlijk ook in een andere taal dan de gewone Romeinse burgers, die laatste zullen wel veel platter praten. Hoe dat precies zit weet ik ook niet, ik heb ook geen Grieks en Latijn gehad.
pi_33625374
quote:
Op maandag 2 januari 2006 14:24 schreef SaskiaR het volgende:

[..]

Volgens mij niet...
nog een klasieke fout is meestal het gebruik van de verkeerde type paarden die eigenlijk helemaal niet in europa voorkomen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 2 januari 2006 @ 14:35:05 #38
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_33625383
quote:
Op maandag 2 januari 2006 14:24 schreef SaskiaR het volgende:

[..]

Volgens mij niet...
Ah, gelukkig.
  maandag 2 januari 2006 @ 14:36:03 #39
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_33625419
quote:
Op maandag 2 januari 2006 14:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

nog een klasieke fout is meestal het gebruik van de verkeerde type paarden die eigenlijk helemaal niet in europa voorkomen
Sowieso zijn er nogal wat problemen met dieren vaak. In deze serie zitten vogels uit Zuid-Amerika schijnt, maar dat zou ik zelf niet weten, ben allang blij dat ik een mus van een spreeuw kan onderscheiden.
  maandag 2 januari 2006 @ 14:41:12 #40
82589 S-Two
barba macacu
pi_33625589
Ik vind de serie tot nu toe wel redelijk, en ben ook wel benieuwd naar de geschiedenis zelf enzo, dus ook maar ff een post
Before R. Kelly had his teens.. Wutang had their cream
Slick Rick had his rings... crack rock had it's fiends
Martin Luther had his dreams, Stevie Wonder could sing
or Elvis was king, Hip Hop was on the scene
pi_33626373
quote:
Op maandag 2 januari 2006 14:36 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Sowieso zijn er nogal wat problemen met dieren vaak. In deze serie zitten vogels uit Zuid-Amerika schijnt, maar dat zou ik zelf niet weten, ben allang blij dat ik een mus van een spreeuw kan onderscheiden.
ja dat weet mijn vader dan weer ze gebruiken vaak arabische paarden maar die werden pas in de middeleeuwen in europa gefokt
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 2 januari 2006 @ 15:06:05 #42
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_33626451
quote:
Op zondag 1 januari 2006 20:58 schreef Steeven het volgende:
Verwacht niet meer gevechten dan dat. (Belgie en BBC lopen al ver, ver vooruit met Rome)

Desondanks geeft Rome wel goed weer hoe de samenleving in elkaar zat toen. En dat eeuwige gekonkel van de aristocratie + senaat..
Era Vulgaris
  maandag 2 januari 2006 @ 15:10:14 #43
88233 Steve
Still the best.
pi_33626581
Ze spreken verrassend goed Engels.

edit: oh, is al gezegd.

[ Bericht 22% gewijzigd door Steve op 02-01-2006 15:48:23 ]
"Atb is lief, groetjes Peri."
pi_33626602
quote:
Op maandag 2 januari 2006 10:37 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Misschien deed hij het off-screen.
Grappig dat ze trouwens niet eens iemand hebben genomen die er redelijk op lijkt.
Wat dat betreft is het wel even wennen, ben het niet helemaal eens met de koppen, vooral qua leeftijden.
Maar goed, dat heeft ook te maken met de keuze voor acteurs denk ik.

Volgens mij niet, toen ik Ceaser op zijn paard zag stappen om de troepen toe te spreken moest een slaaf knielen zodat hij via de slaaf op kon stappen.
  maandag 2 januari 2006 @ 15:13:48 #45
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_33626713
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:10 schreef Ender_Wiggin het volgende:

[..]

Volgens mij niet, toen ik Ceaser op zijn paard zag stappen om de troepen toe te spreken moest een slaaf knielen zodat hij via de slaaf op kon stappen.
Ik vind het altijd knap dat ze getalenteerde acteurs kunnen vinden met het juiste uiterlijk. Zo ook bv met Lord of the Rings etc
Era Vulgaris
pi_33626743
Die kerel die caesar speelt is perfect gecast .
  maandag 2 januari 2006 @ 15:24:17 #47
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_33627059
quote:
Op maandag 2 januari 2006 14:34 schreef WAT het volgende:

[..]

Ja daar heb je helemaal gelijk in. De geschiedschrijvers schreven natuurlijk ook in een andere taal dan de gewone Romeinse burgers, die laatste zullen wel veel platter praten. Hoe dat precies zit weet ik ook niet, ik heb ook geen Grieks en Latijn gehad.
Caesar sprak Grieks. Veel gewone Romeinse burgers praatten volkslatijn, een soort simpele versie van latijn, waarin naamvallen minder duidelijk waren en grammaticale constructies, die mijn mede-gymnasiasten altijd schrik aangejaagd hebben, niet voorkomen.
pi_33627684
met wie sprak Caesar dan Grieks?

ik neem aan dat zijn correspondentie sowieso niet in het Grieks was en z'n boeken ook niet toch?

maar het zou wel best kunnen...in het intro filmpje zie je ook Griekse spreuken op de muren in Rome, dat vond ik wel strak gedaan, want het was niet alsof het Grieks toen helemaal dood was

Verder is het een beetje vreemd dat ze geen documentaire ervan hebben willen maken, maar verder wel erg historisch correct proberen te zijn Zo'n verhaallijn van die soldaten erin is wel goed voor een serie, maar dat Marcus Antonius niet bij de senaatsvergadering kon zijn omdat een van z'n soldaten ruzie kreeg met iemand die hij de avond ervoor in een barfight heeft geslagen vind ik dan weer beetje iets teveel van het goede

De geschiedenis hangt af en toe wel van zulke toevalligheden aan elkaar, maar dit leek mij beetje ver gezocht
Jack does it in real time...
  maandag 2 januari 2006 @ 15:55:48 #49
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_33628128
Veel van de elite sprak in het Grieks, in de senaat sprak ie ook Grieks geloof ik. Maargoed dit weet ik niet helemaal zeker.
  maandag 2 januari 2006 @ 15:59:28 #50
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_33628275
Ik kan me nog wel de woorden herinneren die Caesar sprak toen hij neergestoken werd:

"Kai su, teknon?"
En jij zoon/jongen? zoiets geloof ik met mijn kennis van 1 jaar Grieks
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')