abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 1 januari 2006 @ 20:28:12 #1
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_33609017
Ja, de serie dus. Straks op SBS6. In FTR loopt er natuurlijk ook een topic over, maar hey, hier in C&H kunnen we er wat dieper, zwaarder op ingaan.

Zo meer.

Nu al uit de making of:

Caesar was bisexual, ehm, okay....?

Ik was toch altijd onder de indruk dat het bloederige werk van de gladiatoren pas echt in opkomst kwam ná de val van de Republiek, zit ik daar dan toch mee fout?

L_V?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  zondag 1 januari 2006 @ 20:52:05 #2
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_33609512
Cato was jaren jonger dan Caesar. Wel tof dat ze z'n kleding aanpasten, Cato stond bekend om z'n stoicijns zijn.
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
  zondag 1 januari 2006 @ 20:53:23 #3
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_33609537
Zitplaatsen in de senaat waren rang afhankelijk, hoe beter je was, hoe lager je zat.
  zondag 1 januari 2006 @ 20:55:09 #4
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_33609574
Van iemand die Forum Admin is had ik eigenlijk wel verwacht dat hij de edit-knop weet te vinden
Where law ends, tyrrany begins.
pi_33609657
Wat ik tof vind is dat ze in de eerste scene in dat gevecht al meteen goed laten zien hoe de Romeinen vochten: gedisciplineerd. Die veldslagen konden wel uren duren. Sinds Braveheart is dat beeld namelijk verneukt bij bijna alle mensen volgens mij .
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  zondag 1 januari 2006 @ 21:07:09 #6
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_33609848
We hebben een topic over Historische series
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 1 januari 2006 @ 21:08:18 #7
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_33609863
quote:
Op zondag 1 januari 2006 20:28 schreef Dagonet het volgende:

Caesar was bisexual, ehm, okay....?
Klopt. Ook in I, Claudius wordt dat al vermeld.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 1 januari 2006 @ 21:09:14 #8
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_33609892
quote:
Op zondag 1 januari 2006 21:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:
We hebben een topic over Historische series
Klopt, maar even kijken hoe dit loopt, het is zo'n hype op dit moment
  zondag 1 januari 2006 @ 21:38:56 #9
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_33610696
Wordt deze nog herhaald?
  zondag 1 januari 2006 @ 21:40:39 #10
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_33610737
quote:
Op zondag 1 januari 2006 21:38 schreef nickybol het volgende:
Wordt deze nog herhaald?
Vraag dat maar even in Rome (eerst op HBO, nu ook bij SBS6) deel 2 die weten het vast beter
  zondag 1 januari 2006 @ 22:11:04 #11
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_33611445
Ik vind het vreemd dat ze wel Galië noemen, maar ook Italië. Het heet toch zo lang nog niet Italië?

En ik irriteer me mateloos dat ze Marcus Antonius, Marc Anthony noemen Waarom doen Britten en Amerikanen dat toch altijd.

Verder vind ik het best okay.
pi_33611659
quote:
Op zondag 1 januari 2006 22:11 schreef Silmarwen het volgende:
Ik vind het vreemd dat ze wel Galië noemen, maar ook Italië. Het heet toch zo lang nog niet Italië?

En ik irriteer me mateloos dat ze Marcus Antonius, Marc Anthony noemen Waarom doen Britten en Amerikanen dat toch altijd.

Ja idd , dat Marc Anthony klinkt gewoon vreemd. En Italië heet al heel lang zo hoor, het is net als Gallië maar een verzamelnaam.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  zondag 1 januari 2006 @ 22:23:32 #13
54772 Silmarwen
pi_33611765
quote:
Op zondag 1 januari 2006 22:19 schreef Steeven het volgende:

[..]

Ja idd , dat Marc Anthony klinkt gewoon vreemd. En Italië heet al heel lang zo hoor, het is net als Gallië maar een verzamelnaam.
Ik dacht dat Italië een vrij nieuwe naam was. Maar ik kan het natuurlijk verkeerd hebben
  zondag 1 januari 2006 @ 22:24:34 #14
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_33611788
quote:
Italië waren de voormalige landen om het eigenlijke gebied van Rome heen. Ten tijde van Caesar stonden ze onder het directe bestuur van Rome maar hadden ze nog niet evenveel rechten als een geboren Romein. Tenzij ze dan weer het burgerschap kregen, zoals een voorouder van Pompeius, die ook eigenlijk geen geboren Romein was.
  zondag 1 januari 2006 @ 22:28:42 #15
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_33611919
quote:
Op zondag 1 januari 2006 20:58 schreef Steeven het volgende:
Wat ik tof vind is dat ze in de eerste scene in dat gevecht al meteen goed laten zien hoe de Romeinen vochten: gedisciplineerd. Die veldslagen konden wel uren duren. Sinds Braveheart is dat beeld namelijk verneukt bij bijna alle mensen volgens mij .
Je bedoelt het beeld dat men na 45 minuten klaar was en dan gezellig thee ging drinken?

Ach, in Braveheart wordt ook het feit dat Wallace na zijn eerste serie mislukte campagnes (na de Battle of Falkirk) een aantal jaar in Frankrijk gewoond heeft ook iiieeetwat weg gelaten.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  zondag 1 januari 2006 @ 22:30:37 #16
54772 Silmarwen
pi_33611978
Braveheart was sowieso een kut film en ik ben nog wel een halve Schot

Is Rome nu een beetje waarheids getrouw? Ik weet namelijk niet zo heel erg veel van dit tijdperk.
  zondag 1 januari 2006 @ 22:51:04 #17
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_33612574
quote:
Op zondag 1 januari 2006 22:30 schreef Silmarwen het volgende:
Is Rome nu een beetje waarheids getrouw? Ik weet namelijk niet zo heel erg veel van dit tijdperk.
Het is her en der wat opgeleukt maar het biedt een redelijk goed beeld in ieder geval.
pi_33612594
quote:
Op zondag 1 januari 2006 22:30 schreef Silmarwen het volgende:
Braveheart was sowieso een kut film en ik ben nog wel een halve Schot

De grote lijn klopt wel idd.
  † In Memoriam † zondag 1 januari 2006 @ 22:52:22 #19
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_33612600
quote:

Ze hadden het ook over "One talent and not a penny more"

De "Penny" werd pas 800 jaar later geintroduceerd.

Het is dan ook amusement, geen geschiedenisles.
pi_33612618
Ik vond het eerlijk gezegd niet geweldig. Allemaal een beetje vreemde gebeurtenissen die elkaar opvolgen. Eerst die Keizerlijke standaard die gejat wordt door boeven (Blauwe Spanjaarden???), dan die Centurio en die rebelse legionair die dat ding terug proberen te vinden en die HEEL toevallig stuiten op diezelfde boeven die ondertussen nog eventjes de zoon van Julius gevangen hebben genomen. Wat wel leuk is dat er zoveel geneukt wordt in deze serie, dat zal in het echt ook wel zo zijn geweest bij gebrek aan andere bezigheden. Dat had ik nog niet eerder gezien in een film/serie over het oude Rome.
  zondag 1 januari 2006 @ 22:53:39 #21
54772 Silmarwen
pi_33612627
quote:
Op zondag 1 januari 2006 22:52 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Ze hadden het ook over "One talent and not a penny more"

De "Penny" werd pas 800 jaar later geintroduceerd.

Het is dan ook amusement, geen geschiedenisles.
Het is wel fijn als het redelijk waarheidsgetrouw is enzo. Althans dat vind ik meestal wat leuker omdat je dan ook nog wat mee krijgt.

Ieuw die docent in me komt nu wel erg boven
pi_33612740
Ach, het zou al mooi zijn als de interesse van mensen geprikkeld wordt door de serie, zodat ze zichzelf gaan verdiepen in die tijd oid.
  † In Memoriam † zondag 1 januari 2006 @ 23:01:22 #23
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_33612850
quote:
Op zondag 1 januari 2006 22:53 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Het is wel fijn als het redelijk waarheidsgetrouw is enzo. Althans dat vind ik meestal wat leuker omdat je dan ook nog wat mee krijgt.

Ieuw die docent in me komt nu wel erg boven
Yep, maar dan zou je een documentaire krijgen. Elke verfilming is toch altijd een interpretatie van de makers. En dan valt deze serie nog erg mee imo. Zeker als je het vergelijkt met holywoodprodukties (de Amerikanen die de enigmacode kraken ed.).

Ik vond het iig wel aardig om (soms met een half oog, dat wel) naar te kijken.
pi_33612886
quote:

Pompeius dan.

Pompey (uitspraak: Pompie)
pi_33618621
Volgens mij had ik ergens gelezen dat de rollen van Titus Pullo en Lucius Verenus niet helemaal kloppen, ze hebben wel bestaan (ze zijn ook één van de weinige 'plebs' die door Caesar vermeld worden in zijn dagboek) maar hun rol heeft zich voornamelijk alleen in de Gallische oorlogen afgespeeld. In hun tijd als simpele Romeinen is weinig tot niks bekend.

Historisch is bekend dat Caear het aanvoelt dat er zich een complot tegen hem wordt gesmeed en dat hij daarom iemand inhuurt om hem te beschermen (tevergeefs zoals we allen inmiddels weten). In elke film/serie over het leven van Caesar is dit elke keer weer een ander persoon, dan een Gladiator en in de serie Rome is dit Lucius Verenus. Ik denk dus niet dat dit klopt.
  maandag 2 januari 2006 @ 09:10:07 #26
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_33618797
Italia komt als naam al voor in Latijnse geschriften van vele jaren voor Christus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')