FOK!forum / Sport Algemeen / [Zeilen] Volvo Ocean Race (#6) - In Port Cape Town & Leg 2
the_disheavermaandag 26 december 2005 @ 14:33
Volvo Ocean Race



Vorige Topics
Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race 2005/2006
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#2) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#3) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#4) - Leg 1
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#5) - Leg 1

Gerelateerde topics
[Poll] [Zeilen] Winnaar van de In Port race Kaapstad?

De Route
Huidige leg: 1 Vigo (Spanje) - Cape Town (Zuid-Afrika) (6400 zeemijl)
Volgende In Port race: 26 december - In port race Cape Town
Volgende Offshore leg: 2 januari - Cape Town to Melbourne (ETA: 17 januari)

Nederland
De vloot van 7 boten zal ook Nederland aandoen. Op 7 juni volgend jaar (kan ook enkele dagen later of eerder zijn) zal de finish voor de 8ste leg in Rotterdam liggen. In Rotterdam zal een 'in-port race' gehouden worden op 11 juni, en op 15 juni zal in Rotterdam de 9de leg naar Gothenborg (Zweden) van start gaan. Zie ook de website van de stopover: Rotterdamstopover.nl

Belangrijkste Zeetermen
nm = Zeemijl = 1.852 KM
kts = Knoop = zeemijl/h =1.852 km/h = 0.5 m/s
zie verder onder 'links' > 'Zeil-termen en info'

Links
Volvooceanrace.com - De officiële website van de VOR met laatste nieuws en standen (en video's, en foto's)
Virtual Spectator - Programma waar de route perfect te volgen is, Elke 6 uur een update, met de route, snelheid maar ook windsnelheden en richtingen. (vaak gebruikte afkorting: VS)
Alle data wordt slechts op 4 momenten upgedate (rond 05, 11, 17, 23h nl-tijd) om de deelnemers niet te veel informatie te geven. Jammer voor ons, zodat we niet altijd de laatste stand hebben, maar zo blijft het spannend
Nossport.nl - Thema pagina van de NOS over de VOR. Wordt niet erg vaak vernieuwd. De reportage in Studio Sport die iedere zondag rond 15h00 wordt uitgezonden zijn hier de daaropvolgende maandag terug te kijken.

Stop-overs
Rotterdam
Melbourne

De boten


s: schipper, n: navigator, o: bootontwerper
ABN AMRO ONE - de boot met de ervaring, doel is (uiteraard) winnen.
Bijnaam schip: "Black Betty"
s: Mike Sanderson
n: Stan Honey
o: Kouyoumdjian

ABN AMRO TWO - kortweg: AAB2 - de boot met de 'jonkies', naast winnen is ook ervaring opdoen een belangrijk doel.
s: Sebastien Josse
n: Simon Fisher
o: Kouyoumdjian

Brasil 1
s: Torben Grae
n: Adrienne Cahalan
o: Farr

Ericsson Racing Team - kortweg: Ericsson
s: Neal McDonald
n: Steve Hayles
o: Farr

Movistar
s: Bouwe Bekking
n: Andrew Cap
o: Farr

Pirates of the Caribbean - kortweg: PotC
Bijnaam schip: "Black Pearl"
s: Paul Cayard
n: Jules Salter
o: Farr

ING Real Estate / Brunel - Kortweg Brunel
s: Grant Wharington
n: Jeff Scott
o: Don Jones


Zeil-termen en info
Vaartips.nl - Nederlandse zeil-termen met uitleg
Team ABN AMRO - Engelse zeil-termen met (Engelse) uitleg
Report true wind - Wiskundige uitleg over het fenomeen harder kunnen zeilen dan de wind waait (schijnbare wind)

Navigatie
Coordinate Calc - Calculator om o.a. de afstand tussen 2 coordinaten te berekenen. Handig om de afstand tot een Scoring Gate te berekenen of de afstand tussen de boten.
GoogleMap - Om de positie op aarde te vinden via satalietfoto's. Gebruik de coordinaten als zoekquery. De coordinaten (zijn hier te vinden) scheiden door een komma (vb: 01 45.40S, 31 39.45W) Uitzoemen om beeld te krijgen)

Overige
RotterdamStopOver.nl - Website over de stopover in rotterdam (7 tot 15 juni). Met o.a. het programma.

Samenvatting:

Leg 1
Zie hier: http://wiki.fok.nl/index.php/OP/VOR#samenvatting_leg_1

Inport Race Cape Town
26 December
De In Port Race in Cape town is momenteel aan de gang. De huidige stand
1 AAB1
2 Movi
3 AAB2
4 Brasil
5 PotC
6 Brunel
7 Eric
Zowel PotC als Eric hebben problemen. PotC heeft meerdere keren de controle over de boot verloren. AAB1 ligt ruim op kop. Eric heeft serieuse problemen met de mast, maar blijft doorvaren (wat tot nu toe bekend is)
Live stream: mms://vor.com
Live text verslag: VOR.com


De OP is hier te vinden

[ Bericht 1% gewijzigd door the_disheaver op 26-12-2005 16:45:59 ]
the_disheavermaandag 26 december 2005 @ 14:33
AAB 1 wint en haalt 3,5 punt binnen!
Sandwormmaandag 26 december 2005 @ 14:33
quote:
Op maandag 26 december 2005 14:29 schreef the_disheaver het volgende:
Waarom is Brunel maar met 9 man?
Geen idee, maar hier las ik het
quote:
1215GMT Perfact conditions for the Volvo Open 70s. ABN AMRO One rounds the mark now and look to have extended their lead over Pirates. ABN AMRO TWO are in third, but the battle for fourth is raging with perhaps Ericsson having come back from a poor first couple of legs to overtake movistar and Brasil 1. ING Real Estate Brunel are about three minutes behind, but considering they are sailing with only nine aboard it is not surprising they are struggling on the corners, but they look fast in these conditions in a straight line. Pirates round, two minutes 55 behind ABN AMRO ONE. Pirates and well ahead of ABN AMRO TWO.
Sandwormmaandag 26 december 2005 @ 14:34
12/26/2005 1:30:50 PM

ABN AMRO TWO Has a four boat length lead over Brasil 1.
the_disheavermaandag 26 december 2005 @ 14:35
1 AAB1 (finish)
2. Movistar
3. AAB2
4. Brasil
5. PotC
6. Brunell
7. Eric
the_disheavermaandag 26 december 2005 @ 14:36
Problemen met AAB 2!
SevenWondersmaandag 26 december 2005 @ 14:36
De schipper en 2 man crew hadden verplichtingen in de Sydney-Hobart race en de regels van de VOR zijn strikt als het gaat om wie je wanneer aan boord mag laten meevaren bij de in-port races. Je mag alleen mensen meenemen die ook de voorgaande of de volgende leg meevaren. Dan is het opeens behelpen als 3 van je crew-leden wat anders te doen hebben.
the_disheavermaandag 26 december 2005 @ 14:37
quote:
1335GMT The Race Committee have shortened course and as ABN AMRO ONE rounds the last mark she takes the win, leading the fleet home by an immense distance.
Waarom is de race verkort?
Sandwormmaandag 26 december 2005 @ 14:37
AAB2 problemen!
Sandwormmaandag 26 december 2005 @ 14:37
quote:
Op maandag 26 december 2005 14:37 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Waarom is de race verkort?
Vanwege de rook?
the_disheavermaandag 26 december 2005 @ 14:37
Lijkt goed te gaan met AAB2. Zullen als 2de finishen
Sandwormmaandag 26 december 2005 @ 14:38
12/26/2005 1:36:09 PM

Third would be an excellent result for ABN AMRO TWO. Pirates now sailing with a big reef. Could be sail damage.
Sandwormmaandag 26 december 2005 @ 14:39
AAB2 derde
Brasil1 vierde
SevenWondersmaandag 26 december 2005 @ 14:39
Movistar 2e, ABNAMRO2 3e
the_disheavermaandag 26 december 2005 @ 14:39
1 AAB1 (finish)
2. Movistar (finish)
3. AAB2 (finish)
4. Brasil (finish)
5. PotC (finish)
6. Brunell
7. Eric
SevenWondersmaandag 26 december 2005 @ 14:40
Toch goed van die ABN-AMRO-boten, iedereen maar zeggen dat ze niets waard zouden zijn met de in-port races...
Sandwormmaandag 26 december 2005 @ 14:42
Klasse gedaan van AAB en natuurlijk ook van Bouwe Becking van de Movistar. Die zijn erg goed teruggekomen. PotC heeft het wat mij betreft heel, heel slecht gedaan. Ericsson weer pech en ach, Brunell.........
the_disheavermaandag 26 december 2005 @ 14:42

Overall Points Pts.
ABN AMRO ONE 15.0
Brasil 1 12.5
ABN AMRO TWO 12.0
Ericsson Racing Team 11.0
movistar 6.0
ING Real Estate Brunel 5.5
Pirates of the Caribbean 5.0
the_disheavermaandag 26 december 2005 @ 14:43
AAB 2 is een plaatje omhoog gegaan, en Movistar zelfs 2!
Sandwormmaandag 26 december 2005 @ 14:45
En nu maar wachten op de foto's en filmpjes.
the_disheavermaandag 26 december 2005 @ 14:46
Gister is er zeker geen studio sport utizending geweest?
the_disheavermaandag 26 december 2005 @ 14:48
Eric heeft wel de 6de plaats te pakken en brunel is nu laatste..
Sandwormmaandag 26 december 2005 @ 14:54
komradmaandag 26 december 2005 @ 15:25
ik heb het helemaal gemist, goede prestatie weer van de AAB
the_disheavermaandag 26 december 2005 @ 15:56
Eric is 6de geworden, Brunel laaste.

De putentussenstand;

ABN AMRO ONE 15.0
Brasil 1 12.5
ABN AMRO TWO 12.0
Ericsson Racing Team 11.5
movistar 6.0
ING Real Estate Brunel 5.0
Pirates of the Caribbean 5.0

1
2
3
4
5
6
7
1 ABN AMRO ONE    15:31:44 3.5 points; 
2 movistar        15:38:24 3.0 points; 
3 ABN AMRO TWO             2.5 points; 
4 Brasil 1        15:41:56 2.0 points; 
5 Pirates ot C    15:42:49 1.5 points; 
6 Ericsson        15:54:32 1.0 points; 
7 ING RE Brunel   15:55:25 0.5 points.
Sandwormmaandag 26 december 2005 @ 16:15
@ The_Disheaver
Zag nog een foutje staan in de OP. Bijnaam schip: "Black Pearl" is van PotC en niet van de Brunel
the_disheavermaandag 26 december 2005 @ 16:58
quote:
Op maandag 26 december 2005 16:15 schreef Sandworm het volgende:
@ The_Disheaver
Zag nog een foutje staan in de OP. Bijnaam schip: "Black Pearl" is van PotC en niet van de Brunel
Dank, en aangepast
Sandwormmaandag 26 december 2005 @ 17:16
rubbereendmaandag 26 december 2005 @ 17:21
als ABN nu de volgende etappe ook flink kan scoren liggen ze wel heel erg op koers
WESTmaandag 26 december 2005 @ 17:55
komt er nog wat op tv op?
the_disheavermaandag 26 december 2005 @ 18:12
Ik vraag het me af. Is er uberhaupt een SP vanavond?

Het stond vanmiddag niet eens op de hoofdpagina van studiosport (en ik merk nu dat de teletekst-achtige headline schermpje ander nieuws geeft dan TT 601 aangezien het daar wel op staat.
JandeHoopmaandag 26 december 2005 @ 23:17
Morgen om 22.39 in het sportjournaal is er weer een reportage met spectaculaire beelden !
the_disheavermaandag 26 december 2005 @ 23:36
quote:
Op maandag 26 december 2005 23:17 schreef JandeHoop het volgende:
Morgen om 22.39 in het sportjournaal is er weer een reportage met spectaculaire beelden !
Tof. Is nu de tijdstip op de minuut exact bekend? Of ben jij degene die meeleest van de NOS
Sandwormdinsdag 27 december 2005 @ 00:11
Hé, ik mis vandaag Farr40 met zijn uitspraken over Paul Cayard. Hij kan dan wel de master van de korte baan wedstrijden zijn, maar als de bemanning niet kan gijpen (3 out of 3) schiet je er niets mee op. Complot-theorie?
Ambrosiusdinsdag 27 december 2005 @ 00:36
quote:
Op maandag 26 december 2005 23:36 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Tof. Is nu de tijdstip op de minuut exact bekend? Of ben jij degene die meeleest van de NOS
Lijkt er wel op , want het Sportjournaal begint om 22.30 morgen.
Tu5dinsdag 27 december 2005 @ 01:44
quote:
Op maandag 26 december 2005 17:16 schreef Sandworm het volgende:
knip
ToV Plaatje!
Farr40dinsdag 27 december 2005 @ 10:25
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 00:11 schreef Sandworm het volgende:
Hé, ik mis vandaag Farr40 met zijn uitspraken over Paul Cayard. Hij kan dan wel de master van de korte baan wedstrijden zijn, maar als de bemanning niet kan gijpen (3 out of 3) schiet je er niets mee op. Complot-theorie?
Dat is waar. Vrij suf dat je op zon manier een 2e plek weggeeft.
Heb nog vrij weinig van de inport meegekregen. Ben fulltime onderwaterschipschuurder de komende dagen maar een ding is zeker daar ben ik vast beter in dan in uitslagen voorspellen. Iig wel props voor de abn die het toch weer even waar maakte.
the_disheaverdinsdag 27 december 2005 @ 11:17
In het NOS journaal zonet een aardige reportage over de inport race!
WESTdinsdag 27 december 2005 @ 11:19
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 11:17 schreef the_disheaver het volgende:
In het NOS journaal zonet een aardige reportage over de inport race!
De nos ligt er uit
the_disheaverdinsdag 27 december 2005 @ 11:26
online ook? http://www.nos.nl/nosjournaal/voorpagina/index.html
JandeHoopdinsdag 27 december 2005 @ 13:37
Je zou maar voordekker zijn op de Movistar .....

Farr40dinsdag 27 december 2005 @ 17:21
Of op de potc
Fendydinsdag 27 december 2005 @ 18:00
tvp...veel te laat overigens
komraddinsdag 27 december 2005 @ 18:41
mooie foto, voordekker zijn is best zwaar idd
Fendydinsdag 27 december 2005 @ 19:45
Ik vind het echt pure waanzin dat die schepen zo'n vaart lopen op de zeilen...echt heel mooi!
WESTdinsdag 27 december 2005 @ 23:02
net een stukje op studio sport Bouscholten blijft op de brunel zeiden ze.
Sandwormdinsdag 27 december 2005 @ 23:06
Dan kan ik natuurlijk niet achterblijven met een foto van een voordekker:



(Wat hangt die voorstag los)
the_disheaverwoensdag 28 december 2005 @ 00:18
Ik mag echt hopen dat dat geen voorstag is... Bij normale schepen kan speling in een stag weinig kwaad, maar met zo'n enorme mast wel best veel... Lijkt me eerder dat de stag bij de fok zit (waar de stag altijd zit)

stag = ijzerendraad die de mast op z'n plaats laat zitten.

Jandehoop: is de uitzending terug te zien?
the_disheaverwoensdag 28 december 2005 @ 00:27
gevonden: http://www.nos.nl/nosstudiosport/beeld_en_geluid/index.html

Viel me wel op dat ze er een 'gewone' reef in het zeil hebben gezet. Kan dus toch blijkbaar
Tu5woensdag 28 december 2005 @ 00:47
quote:
Op woensdag 28 december 2005 00:18 schreef the_disheaver het volgende:
Ik mag echt hopen dat dat geen voorstag is... Bij normale schepen kan speling in een stag weinig kwaad, maar met zo'n enorme mast wel best veel... Lijkt me eerder dat de stag bij de fok zit (waar de stag altijd zit)

stag = ijzerendraad die de mast op z'n plaats laat zitten.

Jandehoop: is de uitzending terug te zien?
Ik het niet zo dat bij gehesen zeilen het voorlijk van de fok als voorstag dient, en de stag zelf dus los hangt? Dit is bij kleinere boten wel zo....
Sandwormwoensdag 28 december 2005 @ 01:07
Nu bij studio sport
Sandwormwoensdag 28 december 2005 @ 01:08
Nu bij sp op 2
Sandwormwoensdag 28 december 2005 @ 01:08
dubbel...
Sandwormwoensdag 28 december 2005 @ 01:12
HB blijft dus definitief op de Brunel. Mooie plaatjes. Wat gaan die dingen hard!
Sandwormwoensdag 28 december 2005 @ 01:13
Dubbel
Sandwormwoensdag 28 december 2005 @ 01:13
Driedubbel
(Wat is er mis met mijn verbinding?....)
the_disheaverwoensdag 28 december 2005 @ 01:16
quote:
Op woensdag 28 december 2005 00:47 schreef Tu5 het volgende:

[..]

Ik het niet zo dat bij gehesen zeilen het voorlijk van de fok als voorstag dient, en de stag zelf dus los hangt? Dit is bij kleinere boten wel zo....
Daar zou je gelijk in kunnen hebben. Eens zoeken naar een plaatje met alleen een spi.
the_disheaverwoensdag 28 december 2005 @ 01:16
quote:
Op woensdag 28 december 2005 01:13 schreef Sandworm het volgende:
Driedubbel
(Wat is er mis met mijn verbinding?....)
Ik zag het, maar het is ook online terug te kijken (al is de kwaliteit wel lager...)
rubbereendwoensdag 28 december 2005 @ 01:41
quote:
Op woensdag 28 december 2005 01:13 schreef Sandworm het volgende:
Driedubbel
(Wat is er mis met mijn verbinding?....)
nou soms ligt t ook aan fok hoor
rubbereendwoensdag 28 december 2005 @ 01:47
nu de herhaling
rubbereendwoensdag 28 december 2005 @ 01:52
wat een beelden prachtig. Dit is echt perfect voor de sponsoren, die prachtige beelden, veel exposure. bij de ABN Amro op het hoofdkantoor zullen ze erg blij zijn met dit project, publicitair geweldig.
JandeHoopwoensdag 28 december 2005 @ 11:36
quote:
Op woensdag 28 december 2005 00:18 schreef the_disheaver het volgende:
Ik mag echt hopen dat dat geen voorstag is... Bij normale schepen kan speling in een stag weinig kwaad, maar met zo'n enorme mast wel best veel... Lijkt me eerder dat de stag bij de fok zit (waar de stag altijd zit)

stag = ijzerendraad die de mast op z'n plaats laat zitten.
Ik kan het niet echt goed zien maar het lijkt wel een stag te zijn. Dat deze los hangt is eigenlijk normaal en kan weinig kwaad. De boot vaart hier met wind van achter dus staat er weinig druk op. Het zou ook een val kunnen zijn om een genaker mee te hijsen.
Overigens zijn deze stagen al lang niet meer gemaakt van ijzer. (of staal). Het is allemaal supervezel (denk aan zylon, pbo etc). Veel sterker en een stuk lichter (scheelt op een VO70 al snel meer dan 250 Kg
Farr40woensdag 28 december 2005 @ 11:53
Die witte lijn is volgens mij gewoon een safety(veiligheidslijn voor het geval de voorstag breekt). In principe heb je ook niet zoveel steun van je voorstag nodig. De meeste krachten komen van achter en van opzij en het grote component is altijd naar voren. Het belangrijkste van de voorstag is naar mijn idee steun geven als de boot klappen maakt en om als luff te dienen voor de voorzeilen. De echte loads komen op de runners en de v1's. De voorstag hangt altijd een beetje los bij want om echt hard te gaan heb je ongeveer een doorhang op je voorstag van 7% nodig.

Al het staand want op de VO70 is van composiet. geloof dat de verticals en de diagonals van pbo zijn. en de runners, backstay, en voorstag van een composiet van pbo en kelvar.
Sandwormwoensdag 28 december 2005 @ 23:00
quote:
Op woensdag 28 december 2005 11:53 schreef Farr40 het volgende:
Zag ik dat goed vanmiddag Farr40, ook een Quantum sails liefhebber?
egiliowoensdag 28 december 2005 @ 23:39
tvp!
the_disheaverwoensdag 28 december 2005 @ 23:51
Ik heb voor het eerst de uitzending van 21.30 op eurosport niet vergeten!

Wel zeilen alleen geen VOR
Farr40donderdag 29 december 2005 @ 20:01
quote:
Op woensdag 28 december 2005 23:00 schreef Sandworm het volgende:

[..]

Zag ik dat goed vanmiddag Farr40, ook een Quantum sails liefhebber?
Anticipate the shift he Quantum is het betere spul, Als je echt hard wilt gaan.

BTW: Mr Bouscholte was toch niet goed genoeg om mee te mogen op de ING en ontkracht het door hemzelf eerder aan nossport bevestigde gerucht op zijn website http://www.bouscholte.nl/index2.asp
Fendydonderdag 29 december 2005 @ 20:02
quote:
Op donderdag 29 december 2005 20:01 schreef Farr40 het volgende:

[..]

Anticipate the shift he Quantum is het betere spul, Als je echt hard wilt gaan.

BTW: Mr Bouscholte was toch niet goed genoeg om mee te mogen op de ING en ontkracht het door hemzelf eerder aan nossport bevestigde gerucht op zijn website http://www.bouscholte.nl/index2.asp
Ook lollig dat je Brenda hier nog over mag bellen, ze heeft haar nummer er gewoon bij staan.
the_disheaverdonderdag 29 december 2005 @ 20:21
Wat een rot site... Kost me moeite om hem te openen...

Wie gaat haar bellen?
komradvrijdag 30 december 2005 @ 14:10
wie is brenda
Fendyvrijdag 30 december 2005 @ 14:17
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 14:10 schreef komrad het volgende:
wie is brenda
De dame die de geruchten om zeep hielp dat Bouscholte mee zou varen op de Brunel en dat hij alleen meevaart als gast tijdens de inport race. Hij mag echter geen schoot beetpakken en moet achter de stuurman blijven.
Ik denk dat Brenda zijn persofficier is ofzo?
komradvrijdag 30 december 2005 @ 14:26
pijnlijk voro hem zeg, maar ik mocht hem toch al niet zo
the_disheavervrijdag 30 december 2005 @ 14:28
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 14:26 schreef komrad het volgende:
pijnlijk voro hem zeg, maar ik mocht hem toch al niet zo
the_disheavervrijdag 30 december 2005 @ 14:29
Wanneer gaat leg 2 vanstart?
Ambrosiusvrijdag 30 december 2005 @ 14:29
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 14:29 schreef the_disheaver het volgende:
Wanneer gaat leg 2 vanstart?
Twee januari toch?
Fendyvrijdag 30 december 2005 @ 14:40
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 14:29 schreef Ambrosius het volgende:

[..]

Twee januari toch?
Klopt! Vertrek richting Melbourne.
komradvrijdag 30 december 2005 @ 14:54
dat is toch de koninginnenetappe
the_disheavervrijdag 30 december 2005 @ 15:11
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 14:54 schreef komrad het volgende:
dat is toch de koninginnenetappe
Ik heb weinig met koninginnen...maar het belooft een snelle leg te worden
komradvrijdag 30 december 2005 @ 15:19
ik bedoel de meeste heftige leg qua omstandigheden
the_disheavervrijdag 30 december 2005 @ 15:23
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 15:19 schreef komrad het volgende:
ik bedoel de meeste heftige leg qua omstandigheden
Ja. Het water rond de zuidpool waar de wind weinig weerstand ondervindt. Het is geloof ik ook de eerste keer dat de VOR (of whitbread) er gaat varen.

Vergelijkbaar met het laatste deel van de vorige leg, maar dan niet het laatste deel, maar de volledige leg.

Maar waarom wordt dit een 'koninginneleg' genoemd? Nooit geweten dat ze zo van heftig weer houdt...
Fendyvrijdag 30 december 2005 @ 16:24
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 15:23 schreef the_disheaver het volgende:

[..]


Vergelijkbaar met het laatste deel van de vorige leg, maar dan niet het laatste deel, maar de volledige leg.
Dus de hele 2e leg is vergelijkbaar met het laatste deel van de vorige? Begrijp ik je dan goed?
the_disheavervrijdag 30 december 2005 @ 16:28
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 16:24 schreef Fendy het volgende:

[..]

Dus de hele 2e leg is vergelijkbaar met het laatste deel van de vorige? Begrijp ik je dan goed?
Nou jah, vergelijkbaar. Het zit in iedergeval in hetzelfde stukje ocean.

Boven de zuidpool zit een strook water waar geen land tussen komt. Van capetown naar australie naar zuid amerika. Daardoor heeft de wind en golven vrij spel, waardoor het heftiger is dan dan een normaal stukje oceaan.
Farr40vrijdag 30 december 2005 @ 16:32
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 15:19 schreef komrad het volgende:
ik bedoel de meeste heftige leg qua omstandigheden
Is dat niet de leg naar Rio, dat is volgens mij de zuidelijkste leg en naar mijn weten zijn daar ook de monstergolven en veradelijke ijsbergen.
Fendyvrijdag 30 december 2005 @ 16:37
Ik wil ook zeilen
Farr40vrijdag 30 december 2005 @ 17:08
ken er nog een nog 38 daagjes wachten...
hermandepermanvrijdag 30 december 2005 @ 21:02
TVP

Heb de Inportrace half vanuit Oostenrijk gevolgd, en ga morgen de reportages van de NOS nakijken !
Farr40vrijdag 30 december 2005 @ 22:40
De organisatie en de schippers hebben vandaag besloten gezien het feit dat er een losdrijvende ijsberg tussen zuidafrika en australie ligt de komende leg van twee extra gates te voorzien. Deze gates zogenaamde ice waypoint gates genoemd zullen rond Kergulen Islands en Illes Crozet liggen en rond de 500 mijl lang zijn.

zie: http://www.volvooceanrace(...)rtpreview/index.aspx
Ambrosiuszondag 1 januari 2006 @ 13:21
Volgens Teletekst vanmiddag een item in Studio Sport, ergens tussen 13.40 en 15.30. Ik denk zelf dat het het laatste item is, dus niet voor 15.00 uur.
Ambrosiuszondag 1 januari 2006 @ 15:47
quote:
Op zondag 1 januari 2006 13:21 schreef Ambrosius het volgende:
Volgens Teletekst vanmiddag een item in Studio Sport, ergens tussen 13.40 en 15.30. Ik denk zelf dat het het laatste item is, dus niet voor 15.00 uur.
Ik heb het niet voorbij zien komen, volgens mij stond het verkeerd op Teletekst.
WESTzondag 1 januari 2006 @ 17:29
quote:
Op zondag 1 januari 2006 15:47 schreef Ambrosius het volgende:

[..]

Ik heb het niet voorbij zien komen, volgens mij stond het verkeerd op Teletekst.
tis er wel op geweest hoor. Namelijk in de pauze van het schansspringen het was een item over de zuiderlijke oceaan en wat voor kleding ze allemaal aan hadden.
Bizznitchzondag 1 januari 2006 @ 19:06
zeilen is echt zoooo !
rubbereendmaandag 2 januari 2006 @ 03:09
leuke reportage was dat vanmiddag
WESTmaandag 2 januari 2006 @ 11:21
de start van leg 2 is om 11 uur GMT = 12:00 uur nederlandse tijd. dus nog zo'n 35 minuten
hermandepermanmaandag 2 januari 2006 @ 11:26
Ik heb er weer zin in !
Jojogirlmaandag 2 januari 2006 @ 11:29
quote:
Op maandag 2 januari 2006 11:21 schreef WEST het volgende:
de start van leg 2 is om 11 uur GMT = 12:00 uur nederlandse tijd. dus nog zo'n 35 minuten
Aha, dat verklaart waarom ik nog geen tussenstanden kon vinden.
jitzzzzemaandag 2 januari 2006 @ 12:49
Nou, ze zullen nu wel gestart zijn
Toch maar even de site bekijken..
WESTmaandag 2 januari 2006 @ 13:22
quote:
Op maandag 2 januari 2006 12:49 schreef jitzzzze het volgende:
Nou, ze zullen nu wel gestart zijn
Toch maar even de site bekijken..
ze zijn gestart en de AAB1 en AAB2 zitten op 1 mijl achter de rest
JandeHoopmaandag 2 januari 2006 @ 13:47
AAB2 ligt eerste bij boei1 !

AAB1 lijkt de tweede plaats te hebben.
WESTmaandag 2 januari 2006 @ 14:06
quote:
Op maandag 2 januari 2006 13:47 schreef JandeHoop het volgende:
AAB2 ligt eerste bij boei1 !

AAB1 lijkt de tweede plaats te hebben.
zo snel kan het weer gaan

over 12 minuten komt er weer een stand
hermandepermanmaandag 2 januari 2006 @ 16:55


Echt duidelijk is het allemaal nog niet
the_disheavermaandag 2 januari 2006 @ 17:06
hmmm... ik krijg alleen maar een zwart beeld in VS.... er is dus blijkbaar wel al iets?
rubbereendmaandag 2 januari 2006 @ 17:35
we zijn weer onderweg
the_disheavermaandag 2 januari 2006 @ 17:43
1
2
3
4
5
6
7
movistar         34 13.21S      18 19.50E      6048      0       0      156      7.7     4.7     No Data     
Brasil 1         34 12.40S      18 19.21E      6049      1      -1      165      7.8     4.5     No Data     
PotC             34 12.04S      18 19.46E      6049      1       1      143      8.4     4.5     No Data     
ING Brunel       34 11.19S      18 20.24E      6049      1       0      171      6.6     4.5     No Data     
Ericsson         34 11.49S      18 18.56E      6050      2      -1      154      7.4     4.3     No Data     
ABN AMRO ONE     34 12.24S      18 18.01E      6050      2      -1      154      7.9     4.3     No Data     
ABN AMRO TWO     34 11.50S      18 18.49E      6050      2      -1      151      7.8     4.3     No Data
the_disheavermaandag 2 januari 2006 @ 17:44
AAB staan laatste... Ook wel een keer leuk...
Fendymaandag 2 januari 2006 @ 17:50
quote:
Op maandag 2 januari 2006 17:44 schreef the_disheaver het volgende:
AAB staan laatste... Ook wel een keer leuk...
Mja...als ik het goed gelezen heb heeft er nog amper wind gestaan.
Sandwormmaandag 2 januari 2006 @ 17:52
Ik wist niet dat de AAB1 en de Movistar gefuseerd waren...



BTW, beste wensen allemaal. Dat het maar een mooi vaarseizoen mag worden!
Sandwormmaandag 2 januari 2006 @ 17:53
quote:
Op maandag 2 januari 2006 17:50 schreef Fendy het volgende:

[..]

Mja...als ik het goed gelezen heb heeft er nog amper wind gestaan.
En het veld ligt slechts 2 mijl uit elkaar....
komradmaandag 2 januari 2006 @ 18:00
ik heb er weer zin in, dat het een mooie race mag worden
WESTmaandag 2 januari 2006 @ 18:00
er schijnt de komende 24 uur meer wind te gaan komen.
Fendymaandag 2 januari 2006 @ 18:02
quote:
Op maandag 2 januari 2006 17:53 schreef Sandworm het volgende:

[..]

En het veld ligt slechts 2 mijl uit elkaar....
Is ook zo goed als niets, zeker niet op een afstand van dik 6000 nm...

Laat de wind maar komen trouwens, weer hoog tijd om te zien wat ze écht kunnen .
the_disheavermaandag 2 januari 2006 @ 18:08
quote:
Op maandag 2 januari 2006 17:50 schreef Fendy het volgende:

[..]

Mja...als ik het goed gelezen heb heeft er nog amper wind gestaan.
ik noem 23 knopen geen 'amper wind'

(maar hoe het hiervoor was weet ik niet... Het waait dus lekker, voor de volgende update zal het veld wel geheel anders liggen
WESTmaandag 2 januari 2006 @ 19:04
Vaart Hans Bouscholten nu ook mee ?
the_disheavermaandag 2 januari 2006 @ 19:09
quote:
Op maandag 2 januari 2006 19:04 schreef WEST het volgende:
Vaart Hans Bouscholten nu ook mee ?
Lijkt me niet. Hij was geen crew, alleen maar een gast.

edit: nee:
quote:
Volvo Ocean Race Leg 2.
From Cape Town to Melbourne
Grant Wharington
Barney Walker
Jeff Scott
Matt Humphries
Adam Hawkins
Ben Jones
Mark Bartlett
Fraser Brown
Mark Fullerton
TBC
(wat een trage site...
WESTmaandag 2 januari 2006 @ 19:18
quote:
Op maandag 2 januari 2006 19:09 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Lijkt me niet. Hij was geen crew, alleen maar een gast.

edit: nee:
[..]

(wat een trage site...
ok duidelijk.
WESTmaandag 2 januari 2006 @ 19:31


hier een kaartje die ik van de site van hans bouscholten af plukte
Fendymaandag 2 januari 2006 @ 22:03
Hoe laat is de volgend update?
hermandepermanmaandag 2 januari 2006 @ 22:24
22h GMT dus 23h onze tijd...
the_disheaverdinsdag 3 januari 2006 @ 00:08
quote:
Op maandag 2 januari 2006 22:24 schreef hermandeperman het volgende:
22h GMT dus 23h onze tijd...
En om 5h, 11h, 17, en 23h nederlandse tijd.
the_disheaverdinsdag 3 januari 2006 @ 00:10
En de stand van 23h:

1
2
3
4
5
6
7
Brasil 1                      5999
movistar                        +0
Ericsson Racing Team            +1
Pirates of the Caribbean        +2
ABN AMRO ONE                    +2
ABN AMRO TWO                    +3
ING Real Estate Brunel          +5

De 3 nederlandse boten op de laatste plekken... En brasil en movistar hoeven nog slechts 5999 nm (zeemijl) af te leggen.
the_disheaverdinsdag 3 januari 2006 @ 00:24
Met 8 knopen gemiddeld de laatste 6 uur gaat het bepaald nog niet echt snel...

De windsnelheid ligt ook rond de 10 knopen, dus dat schiet niet erg op...

Overigens zal opnieuw de stand in twijfel getrokken moeten worden. De plaats wordt bepaald door de absolute afstand tot de finish (of de eerste scoring gates).
Maar aangezien de meeste wind te zuiden van Cape Town is, en de finish ten oosten van Cape Town ligt zal de vloot eerst zuidwaarts gaan, om met meer wind richting Melbourne te gaan.

Het windkaartje (blauw is weinig wind, groen is wat meer, rood is veel wind)


Eerst zuidwaarts naar de krachtige wind is handiger dan direct naar het oosten waar nauwelijks wind is

De huidige positie van de boten:

Hier uit blijkt ook een zuidoostelijke koers. Degene die het dichts bij de finish is, is de meest rechtse (oostelijke).

Echter wanneer je naar de zuidoostelijke koers kijkt zal eerder de Groene en blauwe boot vooraan staan. AAB1 en Brasil.

Maar de verschillen zijn klein. Het enige wat echt duidelijk is, is dat ING brunel echt laatste staat
Ambrosiusdinsdag 3 januari 2006 @ 00:39
Mooi dat de NOS net in het Sportjournaal nog twee minuten beelden liet zien van de eerste dag van etappe twee .
komraddinsdag 3 januari 2006 @ 07:12
de AAB liggen allebei 9 mijl achter op de movistar
WESTdinsdag 3 januari 2006 @ 10:09
wat opvalt is dat de Movistar een oosterlijke koers vaart daar tussen zit de Ericsson en Brasil1 en meer zuidoosterlijk varen de AAB1 en 2, Brunel en PotC
the_disheaverdinsdag 3 januari 2006 @ 11:55
1
2
3
4
5
6
7
8
Team                     Latitude    Longitude     DTF   DTL   DTLC    CMG    SMG    VMG
movistar                35 37.31S    20 23.39E    5919     0      0    115    8.0    6.6
Ericsson Racing Team    35 54.52S    19 58.19E    5930    11     -9    134    6.8    6.2
Pirates of the Caribbean35 55.13S    19 56.18E    5932    13     -5    122    7.3    6.1
ABN AMRO ONE            35 54.29S    19 55.50E    5932    13     -4    122    7.3    6.1
Brasil 1                36 02.53S    19 48.42E    5934    15    -14    150    6.9    6.0
ABN AMRO TWO            36 00.43S    19 49.49E    5934    15     -6    134    7.3    6.0
ING Real Estate Brunel  35 48.47S    19 49.42E    5939    20    -11    123    6.2    5.8
Fendydinsdag 3 januari 2006 @ 14:49
O ja. Ik vind dat de updates te ver uit elkaar liggen. 1 uur ertussen zou het veel leuker maken.

dat moest ik effe kwijt
WESTdinsdag 3 januari 2006 @ 15:19
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 14:49 schreef Fendy het volgende:
O ja. Ik vind dat de updates te ver uit elkaar liggen. 1 uur ertussen zou het veel leuker maken.

dat moest ik effe kwijt
kunnen ze wel doen, maar dit is omdat het spannender te maken voor de deelnemers
jitzzzzedinsdag 3 januari 2006 @ 15:27
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 14:49 schreef Fendy het volgende:
O ja. Ik vind dat de updates te ver uit elkaar liggen. 1 uur ertussen zou het veel leuker maken.

dat moest ik effe kwijt
Dat is wel zo, maar de deelnemers kunnen tegenwoordig ook internetten onderweg.. (jahaa, de techniek staat voor niets ) En kunnen zo precies zien waar hun tegenstanders zijn.

Bij updates van 6 uur, is dat niet te doen, echt veel heb je als deelnemer niet aan die informatie. Meer een idee waar de ander zich bevind.
hermandepermandinsdag 3 januari 2006 @ 16:10
Ze kunnen maar op een aantal vooraf bepaalde sites. Nieuwe regels van de VOR.
Fendydinsdag 3 januari 2006 @ 16:15
Nog 50 minuten, dan weten we weer iets .
the_disheaverdinsdag 3 januari 2006 @ 16:22
Ik wil een VS die ook op linux werkt
Sandwormdinsdag 3 januari 2006 @ 16:53
Wil Rubbereend misschien even de topic titel aanpassen?
Sandwormdinsdag 3 januari 2006 @ 16:56
Dacht gister ergens in een breaking news van AAB dat AAB1 mogelijk een protest aan de broek heeft gekregen in verband met een aanvaring direct na de start. Kan het alleen niet terugvinden. Weet iemand hier meer over?
Sandwormdinsdag 3 januari 2006 @ 16:59
laat maar...
quote:
First it was Paul Cayard who threw up his hands in disgust when Pirates of the Caribbean, who looked set to round the mark in second place after languishing helplessly for half an hour on the approach, appeared to brush the Volvo buoy as they passed. The mark became hooked onto their keel and as they struggled to free themselves, the congestion among the other boats waiting in their wake to pass the mark to starboard began to get nasty. ABN AMRO ONE, Ericsson, together with Brasil 1, which had been first to the mark after an impressive start, but took three goes to get round, were all trying to steal a march on each other to get into more favourable winds.
Chaos ensued as rights of way were tossed aside in favour of some plain old argy-bargy. Mike

Sanderson’s ABN AMRO ONE made contact with the side of Ericsson, leaving a stanchion bent double and the guard rails in disarray.

Protest flags were raised on both boats though Sanderson later dropped his and completed a penalty turn when he was advised the error had been ABN AMRO ONE’s.
Sandwormdinsdag 3 januari 2006 @ 17:01
Is ook geen echte straf, twee stormrondjes op een afstand van 6100 mijl...
quote:
According to a statement issued by Volvo Ocean Race CEO, Glenn Bourke, the three offending boats made their penalty turns, 720 degree turns for collisions for ABN AMRO ONE and Brasil 1, and a 360 degree turn for hitting the mark for Pirates.
Sandwormdinsdag 3 januari 2006 @ 17:04
En de stand van 17:00 uur
Sandwormdinsdag 3 januari 2006 @ 17:06
Positie van de Movistar is vertekend omdat de rest van het veld overstag gegaan is. Movistar vaart nu als enige over bakboord en dichter bij de ideale lijn.
pfafdinsdag 3 januari 2006 @ 17:09
Gelukkig, de ABN 1, rukt redelijk op.
Movistar heeft wel een flink gat.

Suggesties voor een titel?
pfafdinsdag 3 januari 2006 @ 17:10
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 17:06 schreef Sandworm het volgende:
Positie van de Movistar is vertekend omdat de rest van het veld overstag gegaan is. Movistar vaart nu als enige over bakboord en dichter bij de ideale lijn.
Ok, dat verklaart het gat inderdaad wat beter.
Sandwormdinsdag 3 januari 2006 @ 17:11
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 22:40 schreef Farr40 het volgende:
De organisatie en de schippers hebben vandaag besloten gezien het feit dat er een losdrijvende ijsberg tussen zuidafrika en australie ligt de komende leg van twee extra gates te voorzien. Deze gates zogenaamde ice waypoint gates genoemd zullen rond Kergulen Islands en Illes Crozet liggen en rond de 500 mijl lang zijn.

zie: http://www.volvooceanrace(...)rtpreview/index.aspx
Ik neem aan dat voor het passeren van deze gates geen extra punten te verdienen zijn. Zijn deze gates ook opgenomen in de VS? Dan zouden ze pas echt de zaken op orde hebben
Sandwormdinsdag 3 januari 2006 @ 17:13
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#6) - Leg 2
Sandwormdinsdag 3 januari 2006 @ 17:13
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#6) - In Port Cape Town & Leg 2

is beter, maar misschien te lang?
hermandepermandinsdag 3 januari 2006 @ 17:14
Alles beter dan wat jij nu in je onderschrift hebt staan
the_disheaverdinsdag 3 januari 2006 @ 17:15
Movistar is wel erg oostelijk aan het varen...

Koers van rond de 90 graden, terwijl de rest een koers ronde de 160 graden heeft



Zou iemand een screenshot van VS maken met windkracht/richting en drukgebieden?
Sandwormdinsdag 3 januari 2006 @ 17:15
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 17:14 schreef hermandeperman het volgende:
Alles beter dan wat jij nu in je onderschrift hebt staan
Al, en bedankt!
the_disheaverdinsdag 3 januari 2006 @ 17:17
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 17:13 schreef Sandworm het volgende:
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#6) - In Port Cape Town & Leg 2

is beter, maar misschien te lang?
Ik heb de In Port Cape Town er niet voor niets ingezet

Maar dat lijkt me wel een goede TT (eventueel het Cape Town weghalen/vervangen door CT)
pfafdinsdag 3 januari 2006 @ 17:18
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 17:13 schreef Sandworm het volgende:
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#6) - In Port Cape Town & Leg 2

is beter, maar misschien te lang?
past net, maar "[Zeilen] Volvo Ocean Race (#6) - Op weg naar Australië" misschien?

Ze zijn nu sowieso niet meer in Cape Town!?
Sandwormdinsdag 3 januari 2006 @ 17:18
Linux rules?

hermandepermandinsdag 3 januari 2006 @ 17:18
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 17:15 schreef the_disheaver het volgende:
Movistar is wel erg oostelijk aan het varen...

Koers van rond de 90 graden, terwijl de rest een koers ronde de 160 graden heeft

[afbeelding]

Zou iemand een screenshot van VS maken met windkracht/richting en drukgebieden?
Ik heb het even geprobeerd maar duidelijk wordt het er niet van. Als ik de isobaren aanzet wordt het 1 grote puinhoop, en de windpijlen zie ik alleen maar als ik zover uitzoom dat je het onderscheid tussen de boten niet meer ziet...
WESTdinsdag 3 januari 2006 @ 17:18
De movistar gaat inderdaad een compleet andere koers varen

the_disheaverdinsdag 3 januari 2006 @ 17:19
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 17:18 schreef Sandworm het volgende:
Linux rules?
soms.... maar nu ff niet...

Maar dank!
hermandepermandinsdag 3 januari 2006 @ 17:19
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 17:18 schreef Sandworm het volgende:
Linux rules?

[afbeelding]
Dat is een stuk duidelijker dan wat ik ervan gebakken kreeg
Sandwormdinsdag 3 januari 2006 @ 17:20
Nee klopt, maar het eerste deel ging over de verslaglegging van de in port race in Cape town.
the_disheaverdinsdag 3 januari 2006 @ 17:20
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 17:18 schreef hermandeperman het volgende:

[..]

Ik heb het even geprobeerd maar duidelijk wordt het er niet van. Als ik de isobaren aanzet wordt het 1 grote puinhoop, en de windpijlen zie ik alleen maar als ik zover uitzoom dat je het onderscheid tussen de boten niet meer ziet...
De onderscheid van de boten boeit weinig... Ging me om welke koers beter zou zijn, maar er is al een plaatje
the_disheaverdinsdag 3 januari 2006 @ 17:22
Ik ben benieuwd, ik zou de koers van Movistar niet direct als verkeerd willen bestempelen...
Sandwormdinsdag 3 januari 2006 @ 17:22
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 17:20 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

De onderscheid van de boten boeit weinig... Ging me om welke koers beter zou zijn, maar er is al een plaatje
Kan het niet echt opmaken uit het plaatje. Misschien kan Farr40 de Grib-files nog eens achterhalen en hier posten?
Sandwormdinsdag 3 januari 2006 @ 17:37
TT aangepast, thanx Pfaf!
komraddinsdag 3 januari 2006 @ 17:41
AAB1 komt al weer naar voren, wel apart dat de movistar nu al een iets andere koers vaart, iig iets noordelijker
Sandwormdinsdag 3 januari 2006 @ 17:45
Deze kwam ik surfend nog tegen en wilde die niet onthouden:

Sandwormdinsdag 3 januari 2006 @ 17:49
En voor wie hem nog niet gezien heeft; een virtueel moment achter het stuurwiel van een VOR70

http://www.volvocars.com/_campaigns/VolvoOceanRace/new_start.htm
Sandwormdinsdag 3 januari 2006 @ 17:51
En tot slot, gevonden via www.oceanrace.nl, de Volvo Ocean Race Tracker on Google Maps

http://map.defoged.dk/VOR/
the_disheaverdinsdag 3 januari 2006 @ 18:06
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 17:51 schreef Sandworm het volgende:
En tot slot, gevonden via www.oceanrace.nl, de Volvo Ocean Race Tracker on Google Maps

http://map.defoged.dk/VOR/
Woei, dank

Dat werkt wel op linux
komraddinsdag 3 januari 2006 @ 18:16
google map is ook wel aardig idd
Farr40dinsdag 3 januari 2006 @ 18:17
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 17:22 schreef Sandworm het volgende:

[..]

Kan het niet echt opmaken uit het plaatje. Misschien kan Farr40 de Grib-files nog eens achterhalen en hier posten?
Ik heb wat veel mooiers gevonden , van de organisatie die ook de boten van weergegevens voorziet.
http://www.aoml.noaa.gov/phod/VOR/leg21.htm
komraddinsdag 3 januari 2006 @ 18:22
dat is wel erg mooi idd farr
Sandwormdinsdag 3 januari 2006 @ 18:40
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 18:17 schreef Farr40 het volgende:

[..]

Ik heb wat veel mooiers gevonden , van de organisatie die ook de boten van weergegevens voorziet.
http://www.aoml.noaa.gov/phod/VOR/leg21.htm

Wie durft de eerste analyse over de beslissing van Movistar te doen?
the_disheaverdinsdag 3 januari 2006 @ 18:57
Wow tof!
Farr40dinsdag 3 januari 2006 @ 19:00
Denk dat daar nog vrij weinig over te zeggen valt. Alle boten zullen naar de 50 degrees gaan aangezien daar het verschil tussen warm en koud is dus de meeste wind. Wel is het zo dat in het gebied waar ze nu varen de wind krimt wat betekend dat Movistar over de juiste boeg (binnenbocht) vaart om winst te halen uit deze shift.
komraddinsdag 3 januari 2006 @ 23:08
de movistar loopt verder uit. AAB1 3e en AAB2 nog steeds laatste
Ligt met name aan het verschil in koers, ik krijg de stand er nu niet ingeplakt
the_disheaverdinsdag 3 januari 2006 @ 23:46
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 23:08 schreef komrad het volgende:
ik krijg de stand er nu niet ingeplakt
Ja, flauw. Ze hebben het volledig flash van gemaakt, en geen tekst meer. Dus ben wel genoodzaakt om de volledige datastroom te copy pasten. Sandworm's manier werkt nog wel

Maar dit gaat ook prima:
1
2
3
4
5
6
7
8
         Team            Latitude     Longitude    DTF    DTL   DTLC   CMG     SMG    VMG    ETA
movistar                 35 50.35S    22 51.27E    5804     0     0     95     8.6    7.6    No Data    
Ericsson Racing Team     37 12.29S    21 37.06E    5827    23    -6    164    11.4    7.0    No Data    
ABN AMRO ONE             37 26.21S    21 26.57E    5830    26    -8    169    12.5    6.9    No Data    
Pirates of the Caribbean 37 16.35S    21 29.44E    5831    27    -8    166    11.6    6.9    No Data    
Brasil 1                 37 45.06S    21 03.35E    5840    36    -8    168    12.1    6.6    No Data    
ING Real Estate Brunel   37 06.23S    21 21.27E    5841    37   -10    167    11.0    6.6    No Data    
ABN AMRO TWO             37 40.14S    21 04.28E    5841    37    -9    169    12.3    6.6    No Data


De interessante waardes
DTF: afstand tot de finish in zeemijl
DTL: afstand tot leider (ein feite: afstand tot finish MIN afstand finish van de leider)
CMG: Course made good: De gemiddelde koers van de laatste 6 uur
SMG: speed made good: De gemiddelde snelheid (knopen) van laatste 6 uur
the_disheaverdinsdag 3 januari 2006 @ 23:47
aangezien ik noodgedwongen ff achter windows zig gooi ik VS maar ff aan
WESTwoensdag 4 januari 2006 @ 08:09
Volgens mij heeft team Erricson problemen, ze varen wel een hele vreemde koers van rechts omkeer
Fendywoensdag 4 januari 2006 @ 08:20
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 08:09 schreef WEST het volgende:
Volgens mij heeft team Erricson problemen, ze varen wel een hele vreemde koers van rechts omkeer
Inderdaad, die zijn vannacht om half 2 GMT terug gegaan lijkt het. Movistar is nu ook overstag gegaan, ik denk relatief laat waardoor de nummer 2 eerder in de juiste wind terecht kan komen en een voorsprong kan proberen te nemen.
pfafwoensdag 4 januari 2006 @ 08:46
Movistar heeft nu in ieder geval weer wat snelheid te pakken, dat was bij de data van gisterenavond wel anders..
azarothwoensdag 4 januari 2006 @ 09:03
Weet iemand wat er met Ericson aan de hand is?
JandeHoopwoensdag 4 januari 2006 @ 09:03
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 08:09 schreef WEST het volgende:
Volgens mij heeft team Erricson problemen, ze varen wel een hele vreemde koers van rechts omkeer
Een van de hydraulische cylinders van de kiel is kapot.
Ze gaan terug en proberen het te repareren.
Fendywoensdag 4 januari 2006 @ 09:13
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 09:03 schreef JandeHoop het volgende:

[..]

Een van de hydraulische cylinders van de kiel is kapot.
Ze gaan terug en proberen het te repareren.
Waar haal je die info zo snel vandaan?
JandeHoopwoensdag 4 januari 2006 @ 09:53
quote:
Waar haal je die info zo snel vandaan?
Heb wat connecties bij Ericsson...
Farr40woensdag 4 januari 2006 @ 10:04
Hier vandaan.
http://www.ericssonracingteam.com/templates/News.aspx?id=207&newsid=1581
Stond vannacht al online
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 08:20 schreef Fendy het volgende:
Inderdaad, die zijn vannacht om half 2 GMT terug gegaan lijkt het. Movistar is nu ook overstag gegaan, ik denk relatief laat waardoor de nummer 2 eerder in de juiste wind terecht kan komen en een voorsprong kan proberen te nemen.
Denk inderdaad als je de situatie nu neemt. Nu de Movistar niet door is gevaren maar vroegtijdig overstag met het veld mee. Zal ze bij de volgende grote windverandering niet alleen een buitenbocht varen maar ook nog eens het verst van het windgebied af zijn.
WESTwoensdag 4 januari 2006 @ 10:14
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 10:04 schreef Farr40 het volgende:
Hier vandaan.
http://www.ericssonracingteam.com/templates/News.aspx?id=207&newsid=1581
Stond vannacht al online
[..]

Denk inderdaad als je de situatie nu neemt. Nu de Movistar niet door is gevaren maar vroegtijdig overstag met het veld mee. Zal ze bij de volgende grote windverandering niet alleen een buitenbocht varen maar ook nog eens het verst van het windgebied af zijn.
kortom verkeerde gok van movistar
Sandwormwoensdag 4 januari 2006 @ 10:33
Vreemd hoor dat van Ericsson. Hadden in de aanloop naar Cape Town al last van een dubbele Free Willy (wat een naam, ik heb daar een hele andere associatie bij, ach het bungelt allebei). Lijkt erop dat ze toch niet alle problemen hebben kunnen verhelpen.
Blijf het vreemd vinden.
Fendywoensdag 4 januari 2006 @ 10:37
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 10:14 schreef WEST het volgende:

[..]

kortom verkeerde gok van movistar
Dacht ik inderdaad ook gisteravond al, alleen was het toen nog veel te vroeg om te zeggen. Ik durf er ook wel een gokje op te wagen dat ABN1 spoedig aan kop zal varen .
WESTwoensdag 4 januari 2006 @ 10:41
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 10:37 schreef Fendy het volgende:

[..]

Dacht ik inderdaad ook gisteravond al, alleen was het toen nog veel te vroeg om te zeggen. Ik durf er ook wel een gokje op te wagen dat ABN1 spoedig aan kop zal varen .
denk dat bij de volgende meeting het verschil wat vanmorgen 19
NMijlen is, nu veel dichterbij de Movistar brengt voor AAB1

ben erg benieuwd om 11 uur
Sandwormwoensdag 4 januari 2006 @ 10:52
Heb de coordinaten van Kerguelen Islands opgezocht (49'20S, 70'20E) en volgens mijn berekening heeft de AAB1 nog 2153 Nm voor de boeg om bij dit eerste Scoring gate te komen.
Sandwormwoensdag 4 januari 2006 @ 11:03
Ze houden het spannend op de VOR site met de nieuwe update
Laakiewoensdag 4 januari 2006 @ 11:10
Het verschil is nu 27 nm in het voordeel van Movistar
Sandwormwoensdag 4 januari 2006 @ 11:11


Mmm, 35 mijl in 6 uur, dan moeten ze nu wel bijna loodrecht ten opzichte van de ideale lijn zijn gaan varen
Sandwormwoensdag 4 januari 2006 @ 11:13
Hé, Brasil1 ook op de terugweg?
Sandwormwoensdag 4 januari 2006 @ 11:15
Varen inderdaad bijna zuid

azarothwoensdag 4 januari 2006 @ 11:18
aab1 heeft wel bijna 50 mijl meer afgelegd dan movistar de laatste 24 uur, dus aan die achterstand kun je nog niet echt veel waarde hechten
Sandwormwoensdag 4 januari 2006 @ 11:20
Ik zit op dit moment niet op mijn werk en heb de cookies niet bij de hand. Kan iemand mij helpen aan de link naar de portal met al die Engelse zeilberichten? Waar nieuws gesorteerd staat bij news laatste 10 minuten, laatste 2 uur? Ik hoop dat iemand begrijpt welke ik bedoel. Alvast dank!
WESTwoensdag 4 januari 2006 @ 11:31
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 11:20 schreef Sandworm het volgende:
Ik zit op dit moment niet op mijn werk en heb de cookies niet bij de hand. Kan iemand mij helpen aan de link naar de portal met al die Engelse zeilberichten? Waar nieuws gesorteerd staat bij news laatste 10 minuten, laatste 2 uur? Ik hoop dat iemand begrijpt welke ik bedoel. Alvast dank!
www.newsnow.co.uk

bedoel je die?
Jojogirlwoensdag 4 januari 2006 @ 11:34
Wat is er met de Brasil gebeurd? Het lijkt wel alsof die ook zijn omgekeerd.
WESTwoensdag 4 januari 2006 @ 11:35
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 11:34 schreef Jojogirl het volgende:
Wat is er met de Brasil gebeurd? Het lijkt wel alsof die ook zijn omgekeerd.
dat vroeg ik mij ook af, Ik zit op me werk dus geen VS bij de hand alleen een plaatje van de VOR site

azarothwoensdag 4 januari 2006 @ 11:45
brasil1 hebben problemen met de romp
http://www.volvooceanrace(...)ck/index.aspx?bhcp=1
WESTwoensdag 4 januari 2006 @ 11:51
volgens mij moet alleen AAB1 en 2 nog een keer naar vaste wal en we hebben iedereen gehad
Jojogirlwoensdag 4 januari 2006 @ 11:52
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 11:45 schreef azaroth het volgende:
brasil1 hebben problemen met de romp
http://www.volvooceanrace(...)ck/index.aspx?bhcp=1
Aha, dank je.

Wel jammer dat ze pas net weg zijn en dat er nu al 2 boten uit de strijd zijn.
worsiewoensdag 4 januari 2006 @ 12:00
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 18:40 schreef Sandworm het volgende:

[..]


Wie durft de eerste analyse over de beslissing van Movistar te doen?
Ikke!

@ Farr 40, mijn eeuwige dank!

Voor de grib-file fanaten, check ook deze pagina op die site. De help legt je alles uit,elk uur wordt dit ge-update! Walhalla voor de datafreaks (zoals ik).

Nou, qua Movistar: Ben het eens met Mike Sanderson in dat ik het niet helemaal snap. Lijkt een beetje extreem te zijn wat ze gedaan hebben. Ze zitten het dichts bij de no-wind zone, en hebben de buitenbocht in de windshift die ze gaan krijgen (van zuidoost naar zuidwest naarmate ze zuidelijker komen). De enige reden zou kunnen zijn dat ze verwachten dat de rug hoge druk waar ze door moeten, op zal schuiven naar het oosten / noorden. In dat geval zouden ze een gunstigere wind krijgen. Maar ik zie daar geen indicatie voor, en de ander boten blijkbaar ook niet.
rubbereendwoensdag 4 januari 2006 @ 12:13
lijkt de eerste etappe wel, we zijn goed en wel onderweg en de eersten moeten alweer naar de kant Als de INGbrunel weer blijft varen snoepen ze weer leuk wat punten
Fendywoensdag 4 januari 2006 @ 12:22
Niet echt leuk voor het wedstrijdelement imo.
And the winner by default is...
worsiewoensdag 4 januari 2006 @ 12:23
Leuk gribfiletje gemaakt voor de mensen op kantoor die nu niks kunnen. Actueel weer met de laatste posities van de meest noord-oostelijke boot (Movistar) en de meest zuid-westelijke (AAB2).

Aan de pijltjes zie je dat er een mini-hogedruk gebiedje zuid van de vloot ligt. Lijkt er op dat AAB2 links er lang probeert te gaan, en voor Movistar zal dat vermoedelijk rechts worden vlak langs de no-wind zone. Tricky hoor...
AAB2 heeft met AAB1 (net rechts van ze varendie) weer de beste papieren, met POTC en Sunergy vlak achter ze.
Gribfile met dank aan deze site.
WESTwoensdag 4 januari 2006 @ 12:32
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 12:13 schreef rubbereend het volgende:
lijkt de eerste etappe wel, we zijn goed en wel onderweg en de eersten moeten alweer naar de kant Als de INGbrunel weer blijft varen snoepen ze weer leuk wat punten
en als de AAB1 en AAB2 geen probleem kennen waardoor ze vroegtijdig aan land moeten, maakt de concurrentie ze wel heel makkelijk
jitzzzzewoensdag 4 januari 2006 @ 12:41
Dit is wel weer het nadeel van maar 7 deelnemers, van echt competitie is er geen sprake. Het lijkt erop dat het schip dat blijft varen bij voorbaat gaat winnen; snelheid doet er niet toe.
worsiewoensdag 4 januari 2006 @ 13:08
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 12:41 schreef jitzzzze het volgende:
Dit is wel weer het nadeel van maar 7 deelnemers, van echt competitie is er geen sprake. Het lijkt erop dat het schip dat blijft varen bij voorbaat gaat winnen; snelheid doet er niet toe.
Hoort er bij deze race, dat geven alle team zelf ook aan. Tja, de vergelijking is al vaker getrokken; net Formule 1. To finish first, first you have to finish.
Ik vindt het wel jammer omdat het inderdaad afbreuk doet aan de spanning, maar er is nog een lange weg te gaan. Nog 8 etappes inclusief deze, we zullen zien...
rubbereendwoensdag 4 januari 2006 @ 13:15
maargoed die 2 gaan nu aan wal, maar wat de boten nog te wachten staat is zeker niet mals dus er kan natuurlijk van alles gebeuren.
Sandwormwoensdag 4 januari 2006 @ 13:23
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 11:31 schreef WEST het volgende:

[..]

www.newsnow.co.uk

bedoel je die?
Yep, thanks!
WESTwoensdag 4 januari 2006 @ 13:25
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 13:23 schreef Sandworm het volgende:

[..]

Yep, thanks!
haal ik mijn F1 news vandaan
jitzzzzewoensdag 4 januari 2006 @ 13:30
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 13:15 schreef rubbereend het volgende:
maargoed die 2 gaan nu aan wal, maar wat de boten nog te wachten staat is zeker niet mals dus er kan natuurlijk van alles gebeuren.
Dat is zeker waar, het wordt volgens mij de zwaarste etappe genoemd (correct me if I'm wrong..)

Het wordt denk ik nog wel een spannende etappe
Sandwormwoensdag 4 januari 2006 @ 13:39
Thanx Worsie voor de heldere analyse. Ben het met je eens dat Movistar misschien een te ambiteuze weg wil varen. Aan de andere kant, wie niet waagt wie niet wint. Het ziet er naar uit dat heel aankomen in Melbourne al voldoende kan zijn!
SevenWonderswoensdag 4 januari 2006 @ 14:00
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 12:22 schreef Fendy het volgende:
Niet echt leuk voor het wedstrijdelement imo.
And the winner by default is...
Ach, ABN1 heeft toch goed gevaren in de 1e 3 wedstrijd-delen, dus helemaa 'by default' is het imo ook weer niet.
Fendywoensdag 4 januari 2006 @ 14:06
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 14:00 schreef SevenWonders het volgende:

[..]

Ach, ABN1 heeft toch goed gevaren in de 1e 3 wedstrijd-delen, dus helemaa 'by default' is het imo ook weer niet.
Heb je gelijk in, het was dan ook maar een gechargeerd garpje Ze hebben nog zo'n ontzettend lange weg te gaan...
Fendywoensdag 4 januari 2006 @ 16:00
Ietsje meer dan een uurtje nog
SevenWonderswoensdag 4 januari 2006 @ 16:26
Als ik al die uitval zo zie, dan vraag je je bijna af of door de nieuwe regelementen rond het ontwerp van de VO-70's, de lat niet te hoog is gelegd of dat de syndicaten zich te weinig tijd hebben gegund, waardoor er dit soort materiaalproblemen ontstaan. Movistar heeft flink wat zeilmijlen achter zich en ook ABN-AMRO heeft de nodige tijd en geld in de voorbereiding gestopt, waarvan geleerd is. Maar ja, laten we eerst maar eens zien wie er als eerste in Melbounre aankomt en of Brazil en Ericsson hun reis nog vervolgen.
Sandwormwoensdag 4 januari 2006 @ 16:45
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 16:26 schreef SevenWonders het volgende:
Als ik al die uitval zo zie, dan vraag je je bijna af of door de nieuwe regelementen rond het ontwerp van de VO-70's, de lat niet te hoog is gelegd of dat de syndicaten zich te weinig tijd hebben gegund, waardoor er dit soort materiaalproblemen ontstaan. Movistar heeft flink wat zeilmijlen achter zich en ook ABN-AMRO heeft de nodige tijd en geld in de voorbereiding gestopt, waarvan geleerd is. Maar ja, laten we eerst maar eens zien wie er als eerste in Melbounre aankomt en of Brazil en Ericsson hun reis nog vervolgen.
Upwind hadden we nog niet echt gehad, dus problemen waren wel een beetje te verwachten. Het concept van een kantelkiel is niet nieuw, er varen wel meer schepen mee rond. Alleen denk ik dat ze bij de ontwikkeling van de VO70 een beetje te ver doorgeslagen zijn. Ieder grammetje gewichtsbesparing kan als extra ballast in de kiel gestopt worden. Ik heb een artikel gelezen over een gewichtbesparing door een jachtbouwer op een onderdeel. Maarliefst 12,8 gram! En daar hebben we het dus over. Ik denk dat er teveel concessies gedaan zijn aan de veiligheid.
Maar aan de andere kant hebben we nog geen masten overboord gehad en dat was de vorige editie wel anders. Het kan dus ook zo zijn dat de boten goed doorontwikkeld zijn en dat dit gewoon de volgende problemen in de rij zijn.
jitzzzzewoensdag 4 januari 2006 @ 16:47
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 16:45 schreef Sandworm het volgende:

[..]

Upwind hadden we nog niet echt gehad, dus problemen waren wel een beetje te verwachten. Het concept van een kantelkiel is niet nieuw, er varen wel meer schepen mee rond. Alleen denk ik dat ze bij de ontwikkeling van de VO70 een beetje te ver doorgeslagen zijn. Ieder grammetje gewichtsbesparing kan als extra ballast in de kiel gestopt worden. Ik heb een artikel gelezen over een gewichtbesparing door een jachtbouwer op een onderdeel. Maarliefst 12,8 gram! En daar hebben we het dus over. Ik denk dat er teveel concessies gedaan zijn aan de veiligheid.
Maar aan de andere kant hebben we nog geen masten overboord gehad en dat was de vorige editie wel anders. Het kan dus ook zo zijn dat de boten goed doorontwikkeld zijn en dat dit gewoon de volgende problemen in de rij zijn.
Het is inderdaad maar afwachten wat er gaat gebeuren. Ik denk ook dat dit de volgende problemen zijn, en die uit de vorige VOR niet/nauwelijks meer zullen voorkomen.
jitzzzzewoensdag 4 januari 2006 @ 16:50
Nog een minuutje of 20 tot de volgende uitslagen...
Sandwormwoensdag 4 januari 2006 @ 17:04
Leuk filmpje over de start in Cape Town:
http://www.volvooceanrace(...)20-9f78-0730aa571118
Fendywoensdag 4 januari 2006 @ 17:07
-edit-
dit zag er niet uit
Sandwormwoensdag 4 januari 2006 @ 17:08
Sandwormwoensdag 4 januari 2006 @ 17:13
De AAB1 maakt wel een vreemde move. Hopen dat ze naar betere wind aan het zoeken zijn...
(Misschien proberen ze inderdaad het hoge druk gebied te omzeilen)

azarothwoensdag 4 januari 2006 @ 17:15
nog een leuk stukje uit een e-mail van Paul Cayard:
quote:
Yesterday we and Ericsson witnessed a pretty impressive display of boat speed by ABN AMRO ONE. Around 11:00 local time they were one mile dead astern of us and we were the same 1 mile astern of Ericsson, all lined up on starboard tack. As the wind built from 8 to 20-25 knots, ABN simply sailed through our lee and that of Ericsson and back up in front of both of us and put another two miles on us by sunset. The ABN design is very good in conditions where stability is required. Unfortunately, I think that will be most of the time in these boats.
Sandwormwoensdag 4 januari 2006 @ 17:20
Dit verklaart waarom ze zover naar het zuiden gaan. Ik denk dat ze zuidelijker willen gaan om dan downwind richting scoring gate te kunnen. Komen ze wel eerst nog een stuk tegen met geen of heel weinig wind

the_disheaverwoensdag 4 januari 2006 @ 17:34
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 17:13 schreef Sandworm het volgende:
De AAB1 maakt wel een vreemde move. Hopen dat ze naar betere wind aan het zoeken zijn...
(Misschien proberen ze inderdaad het hoge druk gebied te omzeilen)

[afbeelding]
Eric ook... Lijkt wel dat ze toch vinden dat Movistar een betere koers hebben gevaren

Welke haven varen ze? Blijkbaar niet naar Cape Town.
jitzzzzewoensdag 4 januari 2006 @ 18:01
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 17:34 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Eric ook... Lijkt wel dat ze toch vinden dat Movistar een betere koers hebben gevaren

Welke haven varen ze? Blijkbaar niet naar Cape Town.
Maar de Ericsson gaat dan ook terug naar Cape Town

Verder snap ik niet echt wat voor move de beide ABN's maken... Iemand die het wel snapt, of een mogelijke verklaring heeft?
azarothwoensdag 4 januari 2006 @ 18:12
door meer naar het westen te gaan zullen ze wel meer wind hebben denk ik zo

en als er in het westen echt meer wind is dan is movistar natuurlijk de sigaar
the_disheaverwoensdag 4 januari 2006 @ 18:14
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 18:12 schreef azaroth het volgende:
door meer naar het westen te gaan zullen ze wel meer wind hebben denk ik zo

en als er in het westen echt meer wind is dan is movistar natuurlijk de sigaar
Westen? Melbourne ligt toch echt ten oosten van Cape town...

Zuiden bedoel je?
azarothwoensdag 4 januari 2006 @ 18:15
ze varen toch echt een koers van meer dan 180 graden hoor

AAB1 en ING zelfs meer dan 200 graden
the_disheaverwoensdag 4 januari 2006 @ 18:15
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 18:14 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Westen? Melbourne ligt toch echt ten oosten van Cape town...

Zuiden bedoel je?
Of bedoel je die koers van 181 graden (zuidelijk, met een klein beetje westen...?
JandeHoopwoensdag 4 januari 2006 @ 18:16
Het lijkt dat de AA1 in een gebied met weinig wind (<5 knopen) en een totaal andere richting terecht is gekomen. Daarom is AA2 ook overstag gegaan.
Het lijkt dat AA1 er door heen wil varen om zo aan de zuidelijke kant te komen.
the_disheaverwoensdag 4 januari 2006 @ 18:17
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 18:01 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Maar de Ericsson gaat dan ook terug naar Cape Town

Verder snap ik niet echt wat voor move de beide ABN's maken... Iemand die het wel snapt, of een mogelijke verklaring heeft?
Maar waarom dan een nooroostelijke koers terwijl cape town in het noordwesten ligt?
Farr40woensdag 4 januari 2006 @ 18:24
Volgens mij is het heel simpel. De Movistar zit in een heel andere situatie als de rest. Zij hebben wind en lift (windrichting word gunstiger)
De rest van de vloot heeft minder wind en zit in een header(windrichting word slechter)

Kortom: Als dit lang aanhoudt, gaat Movistar hier echt fikse klappen uitdelen aan de rest van het veld.

De move van de ABN1 snap ik helemaal niet aangezien mijn coach in de optimist mij er altijd verzekerde dat als nog een keer van het merkteken zou afvaren in een kruisrak dat ik beter kon gaan voetballen.
JandeHoopwoensdag 4 januari 2006 @ 18:27
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 18:24 schreef Farr40 het volgende:
Volgens mij is het heel simpel. De Movistar zit in een heel andere situatie als de rest. Zij hebben wind en lift (windrichting word gunstiger)
De rest van de vloot heeft minder wind en zit in een header(windrichting word slechter)

Kortom: Als dit lang aanhoudt, gaat Movistar hier echt fikse klappen uitdelen aan de rest van het veld.

De move van de ABN1 snap ik helemaal niet aangezien mijn coach in de optimist mij er altijd verzekerde dat als nog een keer van het merkteken zou afvaren in een kruisrak dat ik beter kon gaan voetballen.
Gelukkig is een optimist geen VO70 .....
Ze willen gewoon naar de wind toe. een toename van 10 knopen wind zorgt voor een toename van 10 knopen snelheid .... reken uit je winst.
Ik denk nog steeds dat AA2 er goed voor ligt, net zoal Brasil er goed voor lag voordat de boot uit elkaar viel. AA1 gaat ook goed. Movistar zal nog moeten blijken. Het lijkt nu goed maar ze moeten nog een lang stuk voordat ze in dezelfde wind gaan komen .....
JandeHoopwoensdag 4 januari 2006 @ 18:28
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 18:17 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Maar waarom dan een nooroostelijke koers terwijl cape town in het noordwesten ligt?
Waarschijnlijk omdat de boten sneller zijn door af te kruisen dan plat voor de wind te varen.
the_disheaverwoensdag 4 januari 2006 @ 18:38
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 18:28 schreef JandeHoop het volgende:

[..]

Waarschijnlijk omdat de boten sneller zijn door af te kruisen dan plat voor de wind te varen.
Of dat ze naar een andere haven dan Cape Town gaan?
jitzzzzewoensdag 4 januari 2006 @ 19:49
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 18:17 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Maar waarom dan een nooroostelijke koers terwijl cape town in het noordwesten ligt?
Dat zal wel met de windrichting te maken hebben, en de snelheid waarmee ze varen. In het persbericht stond iets over langzaam, voor de wind varen om ze de krachten op het schip te verkleinen. Misschien dat ze daarom richting Noord-Oosten koersen.

Ook kan het zijn dat ze naar een andere haven gaan dan Cape Town, hoewel in het persbericht gezegd is dat ze naar Cape-Town gingen voor evaluatie en eventuele reparatie.
the_disheaverwoensdag 4 januari 2006 @ 20:04
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 19:49 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Dat zal wel met de windrichting te maken hebben, en de snelheid waarmee ze varen. In het persbericht stond iets over langzaam, voor de wind varen om ze de krachten op het schip te verkleinen. Misschien dat ze daarom richting Noord-Oosten koersen.

Ook kan het zijn dat ze naar een andere haven gaan dan Cape Town, hoewel in het persbericht gezegd is dat ze naar Cape-Town gingen voor evaluatie en eventuele reparatie.
Bij een voor de windse koers zal er minder kracht ontstaan op vooral de kiel dan bij een halve wind.
jitzzzzewoensdag 4 januari 2006 @ 20:07
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 20:04 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Bij een voor de windse koers zal er minder kracht ontstaan op vooral de kiel dan bij een halve wind.
Dat klopt.
Maar ook niet minder kracht op de romp zelf (en het deel van de cockpit wat beschadigd is) ?
the_disheaverwoensdag 4 januari 2006 @ 20:12
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 20:07 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Dat klopt.
Maar ook niet minder kracht op de romp zelf (en het deel van de cockpit wat beschadigd is) ?
Dat zou ik niet weten aangezien in niet weet wat beschadigd is.

Ff kijken wat er loos. Met eric toch wel weer de kiel?
jitzzzzewoensdag 4 januari 2006 @ 20:14
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 20:12 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Dat zou ik niet weten aangezien in niet weet wat beschadigd is.

Ff kijken wat er loos. Met eric toch wel weer de kiel?
Ja, bij de Ericsson is één van de hydraulische vijzels van de kiel wederom defect. En bij de Brasil1 is er structurele schade aan de cockpit.
the_disheaverwoensdag 4 januari 2006 @ 20:17
Op de website van brasil staat dat ze terug gaan naar Zuid afrika, en niet naar cape town. Zal dus wss wel een andere haven zijn.
jitzzzzewoensdag 4 januari 2006 @ 20:19
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 20:17 schreef the_disheaver het volgende:
Op de website van brasil staat dat ze terug gaan naar Zuid afrika, en niet naar cape town. Zal dus wss wel een andere haven zijn.
Waarschijnlijk wel, ja. Dat wordt dus afwachten...
the_disheaverwoensdag 4 januari 2006 @ 20:23
Leuk vaag plaatje ook op vor.com:
WESTwoensdag 4 januari 2006 @ 20:33
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 20:23 schreef the_disheaver het volgende:
Leuk vaag plaatje ook op vor.com:
[afbeelding]
net afgesproken werk om elkaar ff te begroeten
jitzzzzewoensdag 4 januari 2006 @ 20:35
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 20:33 schreef WEST het volgende:

[..]

net afgesproken werk om elkaar ff te begroeten
Even zwaaien, je gaat elkaar toch missen na een maand samen op de wal
WESTwoensdag 4 januari 2006 @ 20:50
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 20:35 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Even zwaaien, je gaat elkaar toch missen na een maand samen op de wal
ff naast elkaar liggen voor de dagelijkse bakkie
Fendywoensdag 4 januari 2006 @ 22:43
25 Minuutjes nog. Zou ABN1 nog steeds rond de 225 graden gevaren hebben of zijn weer naar het zuidoosten gekoerst? Ik vind het in ieder geval spannend
the_disheaverwoensdag 4 januari 2006 @ 22:45
ff de stand van 17 vanmiddag ter volledigheid (de volledige data dan

1
2
3
4
5
6
7
8
Team          Latitude   Longitude   DTF   DTL  DTLC  CMG   SMG   VMG   ETA
movistar     38 56.53S   23 38.04E   5703    0     0  170  10.1   7.0   No Data   
Brasil 1     38 11.40S   22 47.22E   5754   51    -9   36  10.8   6.0   No Data   
Pirates otC  40 06.27S   21 59.51E   5757   54   -24  188   6.8   5.9   No Data   
ABN AMRO ONE 40 14.53S   21 46.30E   5765   62   -35  203   6.3   5.8   No Data   
ABN AMRO TWO 40 17.49S   21 33.27E   5774   71   -26  190   7.0   5.6   No Data   
ING  Brunel  40 07.12S   21 09.45E   5794   91   -37  204   8.4   5.2   No Data   
Ericsson     35 36.40S   21 24.10E   5875  172   -29   24  10.9   3.7   No Data
the_disheaverwoensdag 4 januari 2006 @ 22:55
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 22:43 schreef Fendy het volgende:
25 Minuutjes nog. Zou ABN1 nog steeds rond de 225 graden gevaren hebben of zijn weer naar het zuidoosten gekoerst? Ik vind het in ieder geval spannend
203 over de laatste 6 uur.
the_disheaverwoensdag 4 januari 2006 @ 23:08
edit: eerst even kijken of het echt wel een nieuwe is
Sandwormwoensdag 4 januari 2006 @ 23:10
Ze zijn een beetje traag bij de VOR
WESTwoensdag 4 januari 2006 @ 23:11
volgens mij zijn de AAB1 en de AAB2 met een thee kransje bezig

ben trouwens benieuwd naar de fotos als ze zo dicht bij zijn.
Sandwormwoensdag 4 januari 2006 @ 23:13
VS is al bij....
the_disheaverwoensdag 4 januari 2006 @ 23:15
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 23:11 schreef WEST het volgende:
volgens mij zijn de AAB1 en de AAB2 met een thee kransje bezig

ben trouwens benieuwd naar de fotos als ze zo dicht bij zijn.
Ze zaten 6 uur gelede toch nog 6,25 mijl uitelkaar...
the_disheaverwoensdag 4 januari 2006 @ 23:15
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 23:13 schreef Sandworm het volgende:
VS is al bij....
posten die hap dan
WESTwoensdag 4 januari 2006 @ 23:16
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 23:15 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Ze zaten 6 uur gelede toch nog 6,25 mijl uitelkaar...
als ik in VS kijk varen ze naast elkaar
en zit er maar 2 mijl tussen.
the_disheaverwoensdag 4 januari 2006 @ 23:17
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 23:16 schreef WEST het volgende:

[..]

als ik in VS kijk varen ze naast elkaar
en zit er maar 2 mijl tussen.
VS heeft blijkbaar al de nieuwe data (23h).

VOR.com niet, en daar haalde ik de positiegegevens vandaan.
Sandwormwoensdag 4 januari 2006 @ 23:17
the_disheaverwoensdag 4 januari 2006 @ 23:19
Movi
Brasil +30
PotC+ 81
AAB1 +85
AAB2 +87
Sunergy +114
Eric +204
the_disheaverwoensdag 4 januari 2006 @ 23:19
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 23:17 schreef Sandworm het volgende:
[afbeelding]
hihi, VS heeft de naam van Brunel niet gewijizgd:
Sandwormwoensdag 4 januari 2006 @ 23:21
Zijn toch weer de mooie plaatjes voor de AAB, ze doen alles voor de sponsor!

WESTwoensdag 4 januari 2006 @ 23:22
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 23:21 schreef Sandworm het volgende:
Zijn toch weer de mooie plaatjes voor de AAB, ze doen alles voor de sponsor!

[afbeelding]
Daarom zei ik dat ze een thee kransje deden
the_disheaverwoensdag 4 januari 2006 @ 23:25
quote:
Elapsed Time : 02:11:25:21
Report Imminent : 00:00:00
Begint wel erg lang te duren...
WESTwoensdag 4 januari 2006 @ 23:29
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 23:25 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Begint wel erg lang te duren...
ze maken het spannend voor de boten die geen VS hebben
the_disheaverwoensdag 4 januari 2006 @ 23:30
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 23:29 schreef WEST het volgende:

[..]

ze maken het spannend voor de boten die geen VS hebben
En ze maken mensen met linux gefrustreerd
WESTwoensdag 4 januari 2006 @ 23:33
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 23:30 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

En ze maken mensen met linux gefrustreerd
tja neem dan een dualboot met windows en linux
WESTwoensdag 4 januari 2006 @ 23:33
het staat er
the_disheaverwoensdag 4 januari 2006 @ 23:36
1
2
3
4
5
6
7
movistar     39 46.04S  24 03.54E  5670   0    0  158   8.8  6.8  No Data  
Brasil 1     37 02.42S  23 40.15E  5740  70  -19   31  13.5  5.6  No Data  
Pirates otC  40 24.49S  22 01.12E  5751  81  -27  177   3.1  5.4  No Data  
ABN AMRO ONE 40 36.01S  21 53.34E  5755  85  -23  166   3.6  5.4  No Data  
ABN AMRO TWO 40 35.45S  21 50.34E  5757  87  -16  144   3.7  5.3  No Data  
ING  Brunel  40 18.24S  21 19.37E  5784 114  -23  146   2.3  4.9  No Data  
Ericsson     34 36.51S  22 01.10E  5874 204  -32   27  11.2  3.3  No Data
the_disheaverwoensdag 4 januari 2006 @ 23:39
PotC, AAB's en Brunel minder dan 4 knopen gehaald over de 4 uur...
the_disheaverdonderdag 5 januari 2006 @ 01:32
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 23:33 schreef WEST het volgende:

[..]

tja neem dan een dualboot met windows en linux
Heb ik ook wel, maar om nou om een late update te gaan booten...

Maar moest weer ff op windows, en natuurlijk VS maar ff opstarten. En een nieuwe update! Met daarin jawel: de nieuwe naam vann Brunel! Dus Sandworm: update je VS eens :p Beetje vreemd dat voor een nieuwe naam er een gehele nieuw versie van VS moet komen...

Maar die move van AAB1 en 2 ziet er in VS wel heel erg vaag uit... Echt alsof ze ff iets moeten bespreken/uitwisselen...

Ook Eric gaat echt niet naar Cape Town. Zal ff zoeken waar wel.

[ Bericht 9% gewijzigd door the_disheaver op 05-01-2006 01:39:41 ]
the_disheaverdonderdag 5 januari 2006 @ 01:36
Eric zal naar Mossel Bay gaan, en Brasil (die overigens momenteel gewoon 2de ligt ) wss naar Port Elizabeth
WESTdonderdag 5 januari 2006 @ 09:23
De movistar lijkt een beetje in lichtweer terecht te zijn gekomen bouwe heeft nu wel een verkeerde koers
WESTdonderdag 5 januari 2006 @ 09:27
De stand van 05:00 vanmorgen

1
2
3
4
5
6
7
movistar                    40 07.30S    24 04.31E    5664      0     0    179     3.6    6.3    
Pirates of the Caribbean    41 25.59S    22 28.18E    5719     55    26    161    10.7    5.4 
ABN AMRO TWO                41 30.49S    22 24.47E    5721     57    30    155    10.1    5.4
ABN AMRO ONE                41 45.58S    22 17.00E    5724     60    25    166    12.0    5.3 
Brasil 1                    35 55.15S    24 36.15E    5726     62     8     34    13.5    5.3    
ING Real Estate Brunel      40 37.18S    21 39.01E    5765    101    13    142     4.0    4.7 
Ericsson Racing Team        34 10.36S    22 08.43E    5881    217   -13     13     4.5    2.9    
Farr40donderdag 5 januari 2006 @ 10:08
Die rare bocht van van de ABN1 had trouwens vrij weinig met tactiek te maken. Ze hadden wat schade aan de boeg wat ze wouden repareren voordat ze weer eenparig versneld downwind naar melbourne zouden knallen. Verder wijten ze hun slechte performance in het begin aan het zeewier wat op de kiel heen zat. Denk wel dat ze er op dit moment het best voorliggen ondanks hun tegeslaagjes
bron: http://www.nzherald.co.nz/section/story.cfm?c_id=4&ObjectID=10362498
Farr40donderdag 5 januari 2006 @ 10:19

SailingAnarchy

[ Bericht 38% gewijzigd door Farr40 op 05-01-2006 10:27:16 ]
Thingsdonderdag 5 januari 2006 @ 10:32
Wat is er vannacht met Brunel gebeurd? Gewoon weinig wind of is er meer aan de hand? De snelheid valt wel heel plotseling weg, maar met alle zeilwisselingen (volgens de VS) zou je toch zeggen dat ze in heel licht weer terecht zijn gekomen.
azarothdonderdag 5 januari 2006 @ 11:18
t zier er naar uit dat de aab1,aab2 en potc eindelijk goede wind hebben
WESTdonderdag 5 januari 2006 @ 11:20
Stand 05/01/06 11:00

1
2
3
4
5
6
7
movistar                    41 08.48S    24 24.46E    5636      0     0    166    10.5    6.1     
ABN AMRO ONE                42 57.28S    23 13.14E    5673     37    23    150    13.8    5.6 
Pirates of the Caribbean    42 54.20S    23 12.24E    5674     38    17    160    15.7    5.6    
ABN AMRO TWO                43 01.43S    23 01.46E    5681     45    12    163    15.8    5.5    
ING Real Estate Brunel      41 22.34S    22 18.45E    5727     91    10    146    9.0     4.9    
Brasil 1                    34 50.07S    25 15.38E    5727     91   -29     26    12.1    4.9    
Ericsson Racing Team        34 10.36S    22 08.43E    5881    245   -28      0    0.0     2.7    
jitzzzzedonderdag 5 januari 2006 @ 12:02
En de Brunel ligt weer een heel eind achter, wat is er gebeurt?

Of kunnen die lui simpelweg niet zeilen?
WESTdonderdag 5 januari 2006 @ 12:41


als ik het zo goed bekijk pakken de anderen boten op movistar na nu een aardige windsnelheid en de movistar juist niet.
jitzzzzedonderdag 5 januari 2006 @ 12:45
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 12:41 schreef WEST het volgende:
[afbeelding]

als ik het zo goed bekijk pakken de anderen boten op movistar na nu een aardige windsnelheid en de movistar juist niet.
Daar lijkt het inderdaad op
Fendydonderdag 5 januari 2006 @ 13:44
Misschien al genoemd, maar waarom is de naam "Sunergy and friends" teruggedraaid?
-edit-
Ik las het al ergens...never mind
Thingsdonderdag 5 januari 2006 @ 14:13
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 12:41 schreef WEST het volgende:
als ik het zo goed bekijk pakken de anderen boten op movistar na nu een aardige windsnelheid en de movistar juist niet.
Tenzij het front met harde wind snel naar het noorden trekt en movistar een noorderlijker koers kan blijven varen dan de andere boten. Dan snijdt Bouwe het bochtje af, zeker als de rest nog weer naar het noorden zou moeten vanwege ijsbergen.
azarothdonderdag 5 januari 2006 @ 14:19
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 14:13 schreef Things het volgende:

[..]

Tenzij het front met harde wind snel naar het noorden trekt en movistar een noorderlijker koers kan blijven varen dan de andere boten. Dan snijdt Bouwe het bochtje af, zeker als de rest nog weer naar het noorden zou moeten vanwege ijsbergen.
als 'ice gate' moeten ze toch kerguelen ten noorden ronden en dat ligt op 49 graden zuid, dus ze kunnen nog wel een stukje zuidelijker

voor aab is het idd te hopen dat movistar nog even op de wind moet wachten
JandeHoopdonderdag 5 januari 2006 @ 14:25
quote:
als 'ice gate' moeten ze toch kerguelen ten noorden ronden en dat ligt op 49 graden zuid, dus ze kunnen nog wel een stukje zuidelijker
Er zijn twee extra gates ingelast (die geen score opleveren)
Dit omdat het ijs in verhouding tot andere jaren erg veer noordelijk was gekomen.
Thingsdonderdag 5 januari 2006 @ 14:46
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 14:25 schreef JandeHoop het volgende:

[..]

Er zijn twee extra gates ingelast (die geen score opleveren)
Dit omdat het ijs in verhouding tot andere jaren erg veer noordelijk was gekomen.
Weet je ook wat de coordinaten van deze extra gates zijn?
pfafdonderdag 5 januari 2006 @ 14:47
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 12:41 schreef WEST het volgende:
[afbeelding]

als ik het zo goed bekijk pakken de anderen boten op movistar na nu een aardige windsnelheid en de movistar juist niet.
De "achterstand" wordt ook flink kleiner inderdaad.
Farr40donderdag 5 januari 2006 @ 14:58
Die ice gate is een lijn 42S;45E en 42S;51E. Wat dus inhoud dat alle boten op de Movistar na straks nog een stuk noordelijk moeten gaan varen om boven deze line te blijven.
Zuidelijker zit de wind maar alles wat ze nu naar beneden varen moeten ze straks ook eens naar boven. Dus de truc is zo ver mogelijk naar het zuiden zonder dat je teveel omvaart
Farr40donderdag 5 januari 2006 @ 15:00
De tweede ice gate is de lijn tussen 42S;69E en 42S;77E
JandeHoopdonderdag 5 januari 2006 @ 15:38
Hier een foto van het dek van de Brasil1

Fendydonderdag 5 januari 2006 @ 17:07
Zo, ABN 1 aan de leiding, wat is er met Movistar gebeurd? VS is nog niet geupdate
-edit-
Nu wel, duidelijk dat Movistar toch de verkeerde beslissing heeft genomen. ABN aan de lead met PotC in het zog op 2 nm erachter. Hopen dat ABN een voorsprongetje kan maken op PotC nu...

[ Bericht 40% gewijzigd door Fendy op 05-01-2006 17:12:42 ]
WESTdonderdag 5 januari 2006 @ 17:09
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 17:07 schreef Fendy het volgende:
Zo, ABN 1 aan de leiding, wat is er met Movistar gebeurd? VS is nog niet geupdate
dat verschil is aardig opgelopen in het nadeel van movistar

die zitten dus duidelijk in het gebied waar weinig tot geen wind is
WESTdonderdag 5 januari 2006 @ 17:14
erricson en brasil zijn inmiddels weer op vaste wal
Jojogirldonderdag 5 januari 2006 @ 17:29
Het is wel erg duidelijk nu wie de goede koers hebben gekozen. Go ABN!
worsiedonderdag 5 januari 2006 @ 17:35
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 17:14 schreef WEST het volgende:
erricson en brasil zijn inmiddels weer op vaste wal
Sterker nog, als je VS goed bekijkt zie je dat Ericcson om 15.00 GMT weer uit is gevaren, en dus hopelijk weer in de race is .

Die foto van Brazil is trouwens niet best. Scheur in dek dwars door de sandwich constructie, de sandwich laag is er ook uitgespat of uitgehaald door de bemanning,dat doe je alleen maar als ie echt kapot is. Het lijkt wel of de romp geknikt is dwars op de longitudinale as (het dek is dan als het ware in elkaar gekreukeld, doordat de boot doorboog met een kracht die het materiaal niet kon hebben). Als dat zo is, is deze etappe over en uit, en moeten ze nog vaart maken om de volgende te halen. Zoiets is bijna niet te repareren nl).
JandeHoopdonderdag 5 januari 2006 @ 17:48
Ericsson gaat nu naar Port Elizabeth (waar Brasil 1 ook is) en van daar via vrachtschip naar Australie.

er is een tijdelijke reparatie uitgevoerd waarbij de afgebroken titanium zuiger is vervangen door een stalen maar dat blijkt niet goed te werken.
Het team verkiest om de boot goed in orde te brengen voor de rest van de race. En dus niet in tijdnood te komen door alsnog te gaan varen.

Ik denk dat eenzelfde beslissing genomen gaat worden bij de brazilianen. Delaminatie problemen zijn niet de minste ....
worsiedonderdag 5 januari 2006 @ 18:50
Zit voor mezelf dagelijks mee te navigeren hier, dus ik zal mijn 2 centen weer eens posten

Op grib-file hieronder even de postities ingetekend van de 3 leiders, Movistar en ING/Brunel. Qua weer ligt er een lagedruk gebied (L) net links buiten dit kaartje, en dat zal naar het oosten bewegen. De wind zal daardoor sterker worden en naar het westen draaien (zie pijl). De meest zuidelijke boten zullen dit het eerst merken, omdat ze dichter bij de kern zijn. Aan de rechter kant van het kaartje zie je de hoogte waarop de gate ligt. Die begint zo'n beetje op de rand van deze kaart.

De leiders hebben voor zich de gewenste posities bereikt, en wachten nu op de ruimende en sterker wordende wind. Nog verder naar het zuiden zou betekenen dat ze meer afstand maken, in combinatie met meer wind dan ze zouden willen waarschijnlijk. Omdat de gate niet ver meer is (relatief) kan er nog wel een flauw bochtje naar het zuiden in zitten, en dan omhoog naar de gate, maar niet meer de zuidelijke koersen die we tot nu toe hebben gezien. Het ligt er nu aan hoe het lagedruk gebied zich zal ontwikkelen voor we echt weten wie er goed zit. Alle boten liggen in het logische gebied, en nu hangt het af van hoe zwaar de wind wordt, en hoe snel het gebied naar het oosten schuift.
komraddonderdag 5 januari 2006 @ 19:11
mooie analyse worsie

go AAB's
the_disheaverdonderdag 5 januari 2006 @ 23:04
Zo, bijna weer een update!
Fendydonderdag 5 januari 2006 @ 23:05
minuutje nog
the_disheaverdonderdag 5 januari 2006 @ 23:06
Vor.com is half down.
the_disheaverdonderdag 5 januari 2006 @ 23:06

Leg Positions DTF
ABN AMRO ONE 5422
Pirates of the Caribbean +10
ABN AMRO TWO +15
movistar +56
ING Real Estate Brunel +187
Brasil 1 +314
Ericsson Racing Team +421
the_disheaverdonderdag 5 januari 2006 @ 23:07
En dit topic maar vol maken

Het volgend topic: [Zeilen] Volvo Ocean Race (#7) - Leg 2 to Melbourne