Jij begrijpt het gewoon nog niet helemaal.. Romeins recht is het mooiste wat er is! Net een heerlijk tentamen gehad over de actio hypothecaria.. Was in 20 minuten klaar, makkelijk zat weer!quote:Op donderdag 15 december 2005 12:46 schreef VoreG het volgende:
Morgen tentamen Privaatrecht met 1/4 Romeins Recht
Romeins Recht is vreselijk
Dat Grosheide 'boek' is nog veel erger.quote:Op donderdag 15 december 2005 12:46 schreef VoreG het volgende:
Morgen tentamen Privaatrecht met 1/4 Romeins Recht
Romeins Recht is vreselijk
Ik kom wel net van een promotie en bijbehorende borrel af, telt dat ook?quote:Op donderdag 15 december 2005 13:28 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Iemand hier voor HBO-er uitmaken lijkt me toch grond voor een permban voor dit topic![]()
Overigens: zijn hier eigenlijk mensen van plan een promotieonderzoek te gaan doen ?
Ik heb een 5,8 nodig, maar ik heb die hele eerste periode gewoon verkeerd aan gepakt. Ongelooflijk zonde eigenlijk.. Als ik dus ook met 0 ects kom te staan stop ik met de studie in februari zodat ik het jaar overnieuw kan doenquote:Op donderdag 15 december 2005 14:59 schreef smvs het volgende:
[..]
Dat Grosheide 'boek' is nog veel erger.
Ik gun mezelf vanavond een avond zuipen in Tivoli dus we zien wel weer waar het schip strand. Sta een 9 dankzij de deskundige leiding van Slob dus ik waag het er op.
Welk boek je gebruik je?quote:Op donderdag 15 december 2005 20:04 schreef VrijeVal het volgende:
Owjeej.. ik heb na de kerstvakantie ook tentamen Romeins recht.. doen zich er hier nog handige uitreksels de ronde?
Ik heb alleen uitgeschreven aantekeningen in mn collegeblok.. Je mag ze natuurlijk in komen zien morgenquote:Op donderdag 15 december 2005 20:13 schreef VoreG het volgende:
Ow een uittreksel van Cunabula Iuris zou ik op prijs stellen als het daar toch over gaat
Ik heb om 13.00 al dat tentamen en om nou heeeeel vroeg op te staan zie ik niet zittenquote:Op donderdag 15 december 2005 20:15 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Ik heb alleen uitgeschreven aantekeningen in mn collegeblok.. Je mag ze natuurlijk in komen zien morgen, als ik alweeeer in de UB zit te typen aan mn scriptie (stress, de bieb is dicht in de kerstvakantie
).
Hebben ze bij de JSVU voor 2 euro ofzo. Ik heb die hele bundel voor 1e jaars gehaald. Kostte wel teveel geld IMO maar ik heb er wel al mijn tentamens mee geleerd tot nu toe. Helaas heb ik geen digitale versie.quote:Op donderdag 15 december 2005 20:13 schreef VoreG het volgende:
Ow een uittreksel van Cunabula Iuris zou ik op prijs stellen als het daar toch over gaat
Tentamen duurt maar 2 uur he? Vaag...quote:Op donderdag 15 december 2005 20:16 schreef VoreG het volgende:
[..]
Ik heb om 13.00 al dat tentamen en om nou heeeeel vroeg op te staan zie ik niet zitten
De tentamens die ik heb gehad tot nu toe duurde sowieso altijd maar twee uur. Ik zie het alleen helemaal niet zitten door die Romeinen.quote:Op donderdag 15 december 2005 20:20 schreef MarkzMan_X het volgende:
[..]
Tentamen duurt maar 2 uur he? Vaag...
Zie het oefententamen op WebCT. Dat is beetje het niveau. Gewoon kennisvraagjes. Anders ga je morgenochtend nog naar de JSVU en koop je het uittreksel. In je hoofd stampen en klaar.quote:Op donderdag 15 december 2005 20:24 schreef VoreG het volgende:
[..]
De tentamens die ik heb gehad tot nu toe duurde sowieso altijd maar twee uur. Ik zie het alleen helemaal niet zitten door die Romeinen.
Dat eerste deel is best te doen, alleen vergeet ik het altijd mooi uit te leggen. Dat groene boekje ken ik niet en bij de gedachte aan Romeinen schiet ik in de stress.quote:Op donderdag 15 december 2005 20:24 schreef MarkzMan_X het volgende:
[..]
Zie het oefententamen op WebCT. Dat is beetje het niveau. Gewoon kennisvraagjes. Anders ga je morgenochtend nog naar de JSVU en koop je het uittreksel. In je hoofd stampen en klaar.
Ja je moet het ook levendig maken he. In je hoofd moet je de casus voor je zien. Anders is er weinig lol aan.quote:Op donderdag 15 december 2005 20:28 schreef VoreG het volgende:
[..]
Dat eerste deel is best te doen, alleen vergeet ik het altijd mooi uit te leggen. Dat groene boekje ken ik niet en bij de gedachte aan Romeinen schiet ik in de stress.
Eentje die het licht heeft gezien.quote:Op donderdag 15 december 2005 20:39 schreef Mr.G het volgende:
Ben ook weer van de partij![]()
Druk bezig met tentamens maar vanavond nog maar eens naar de vereniging![]()
Ik zit er trouwens aan te denken een Kluwer te gaan kopen, die Vermande is gewoon de inferieure bundel heb ik ondervonden
Ik ben de grote RR expert van de dag, dus wat wil je weten? Tante Leonoor helpt welquote:Op donderdag 15 december 2005 20:28 schreef VoreG het volgende:
[..]
Dat eerste deel is best te doen, alleen vergeet ik het altijd mooi uit te leggen. Dat groene boekje ken ik niet en bij de gedachte aan Romeinen schiet ik in de stress.
quote:Op donderdag 15 december 2005 20:39 schreef Mr.G het volgende:
Ben ook weer van de partij![]()
Druk bezig met tentamens maar vanavond nog maar eens naar de vereniging![]()
Ik zit er trouwens aan te denken een Kluwer te gaan kopen, die Vermande is gewoon de inferieure bundel heb ik ondervonden
Allesquote:Op donderdag 15 december 2005 21:11 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Ik ben de grote RR expert van de dag, dus wat wil je weten? Tante Leonoor helpt wel.
Ok, goederenrecht:quote:Op donderdag 15 december 2005 21:25 schreef VoreG het volgende:
[..]
Alles
Traditio
Mancipatio
etc etc.
Ok, Maevius koopt het zilverwerk van Titius, die geen eigenaar is. Aangezien de nemo plus regel geldt, niemand kan meer rechten overdragen dan hij heeft, wordt Maevius geen eigenaarm, hoogstens bruiklener.quote:Op donderdag 15 december 2005 21:42 schreef VoreG het volgende:
Titius organiseert voor een aantal vrienden een uitgebreid etentje. Voor dat doel geeft zijn vriend Cornelius zijn zilverwerk in bruikleen aan Titius. Deze zit slecht bij kas en om de kosten van het etentje te dekken verkoopt hij enkele dagen later het zilverwerk aan Maevius. De levering geschiedt door traditio (bezitsverschaffing). Welke is de goederenrechtelijke positie van Maevius naar ius civile respectievelijk naar ius honorarium (praetorisch recht)? (6 punten)
Maar ik snap sowieso niks van dat romeinse gedoe
quote:Op donderdag 15 december 2005 22:00 schreef VoreG het volgende:
a. Titius kan zijn buurman Maevius niet luchten of zien. Na het zoveelste conflict tussen beiden kan Titius zich niet langer beheersen en doodt hij een van de ezels van Maevius.
- Van welk Romeinsrechtelijk privaatrechtelijk delict is hier sprake? (3 punten)
Een delicta privata, een delict gericht tegen iemands persoon of vermogen, maar welk delict het precies is, keine ahnung
- Aan welke vier vereisten moet zijn voldaan, wil Titius aansprakelijk zijn uit hoofde van dit delict? Licht deze vereisten kort toe. (6 punten)?
- Waartoe wordt Titius veroordeeld, in geval van veroordeling? (3 punten) Een veroordeling luidt altijd op geld (die regel gaat altijd op, goed om te onthouden), een obligatio ex delicto, de geldboete heet een poena
b. Aan welke vereisten moet zijn voldaan, wil er naar ius civile sprake zijn van een geldige overdracht? Licht deze vereisten toe. (9 punten)
De verkoper/leveraar moet eigenaar/beschikkingsbevoegd zijn (zie de nemo-plus regel), er moet een geldige titel zijn, en op de juiste wijze geleverd zijn (verschil mancipatio/traditio)
d. De koopovereenkomst behoorde binnen het Romeinse recht tot de groep van de contractus.
- Welke overeenkomsten werden als contractus aangeduid? (2 punten) alle obligatoire handelingen, inclusief verbintenisscheppende ovk's, die door een actio civilis worden beschermd.
- Tot welke groep van contractus behoorde de koopovereenkomst gezien de wijze van haar totstandkoming? (2 punten) Koop komt tot stand door wilsovereenstemming en is een een conrtactus consesu, een consesueel contract.
- Met welke term werden die overeenkomsten aangeduid die niet tot de contractus behoorden? (2 punten) Delict/Quasi-delict? Of: "Verscheidene andere verbntennisschepende ovk;s, aut proprio quodam iure ex variis causarum figuris" zie Cunabula blz. 269
Mention dat ook even tegen Slob, ik ben wel in voor een studentassistentschap rechtsgeschiedenisquote:Op donderdag 15 december 2005 22:16 schreef VoreG het volgende:
Dit is in ieder geval duidelijker dan dat antwoorden model
Nog niet van plan. Wel aan het overwegen..quote:Op donderdag 15 december 2005 13:28 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Iemand hier voor HBO-er uitmaken lijkt me toch grond voor een permban voor dit topic![]()
Overigens: zijn hier eigenlijk mensen van plan een promotieonderzoek te gaan doen ?
J.E. Spruit, Enchiridum.quote:Op vrijdag 16 december 2005 01:54 schreef Sessy het volgende:
Ik heb er hier een gratis boek over liggen. Van de studievereniging gekregen
Ik heb 't na 10 bladzijden weer dichtgeslagen.
Als je er iets onderzocht hebt, dan telt het.quote:Op donderdag 15 december 2005 17:29 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Ik kom wel net van een promotie en bijbehorende borrel af, telt dat ook?![]()
Promoties zijn okey. En de bijbehorende borrels al helemaal.quote:Op donderdag 15 december 2005 17:29 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Ik kom wel net van een promotie en bijbehorende borrel af, telt dat ook?![]()
De vier vereisten zijn:quote:Op vrijdag 16 december 2005 01:56 schreef Sessy het volgende:
- Aan welke vier vereisten moet zijn voldaan, wil Titius aansprakelijk zijn uit hoofde van dit delict? Licht deze vereisten kort toe. (6 punten)
Dat was toch dat dat beest 4 poten moest hebben of zo iets belachelijks?
Dat hebben die Romeinen bijna letterlijk van ons overgenomen.quote:Op vrijdag 16 december 2005 11:26 schreef VoreG het volgende:
[..]
De vier vereisten zijn:
- Onrechtmatigheid: de schade moet onrechtmatig, d.w.z. zonder rechtvaardi¬gings¬grond, zijn toebracht.
- Toerekenbaarheid: de schade moet de dader kunnen worden toegerekend, d.w.z. er moet sprake zijn van schuld (culpa) aan de kant van de dader.
- Schade: de schade moet zijn toegebracht aan een zaak.
- Causaliteit: de schade moet het directe (of: het rechtstreekse, onmiddellijke) gevolg zijn geweest van een handelen van de dader.
En daarom mag ik ze nietquote:Op vrijdag 16 december 2005 11:30 schreef Pool het volgende:
[..]
Dat hebben die Romeinen bijna letterlijk van ons overgenomen.![]()
Werken jullie veel met deeltoetsen? Wij hebben alleen soms een tussentoets, waarmee je dan een vrijstelling voor een vraag kan halen, maar meestal is het gewoon maar 1 cijfer per vak.quote:Op vrijdag 16 december 2005 16:20 schreef MarkzMan_X het volgende:
Zo, tentamen achter de rug. En ik moet zeggen, ik heb de moeilijkheidsgraad toch onderschat. 't Was zogezegd een vervelende toets. Zeker omdat je er maar 2 uur voor kreeg (voor 5 toch niet al te kleine vragen).
Maar ik denk dat ik mijn benodigde 3.4 wel heb.
Deeltoetsen de bom, elke 10 weken verzekerd van minstens 4 tentamens, en als je heeeel braaf bent misschien zelfs van 6! Oh, en je wilt meer? Volg dan nu snel een extra vak en ga voor een maximum van neeeegen tentamens in 10 weken, zonder herkansingsmogelijkheid (want de vereisten om wel aan de herkansing deel te mogen nemen zijn t.a.t praktisch onhaalbaar), isn't it amazing mike?quote:Op zaterdag 17 december 2005 17:48 schreef Sessy het volgende:
Deeltoetsen, wou dat wij die nog hadden... Nou hebben we in Oktober het vak POR afgerond, en nu pas (dinsdag) doen we er tentamen over.
KUUUUT man.
Wat deed jij in onze jbquote:Op zaterdag 17 december 2005 20:52 schreef _-rally-_ het volgende:
OU (gelukkig) ook geen deeltoetsen; is er trouwens binnenkort in Utrecht tentamen materiëel strafrecht ? Zaten redelijk wat mensen op materieel strafrecht te stampen in de JB.
nou heb ik het mezelf op de hals gehaald, maar ik volg dit semester (14 collegeweken met een tussentoetsweek in het midden - wordt vrijwel alleen gebruikt voor halfsemestervakken) toch een totaal van 10 vakken, opgeteld zo'n 65ects... op zich is het te doen, maar als je de (toetsing van de) materie iets meer zou kunnen spreiden, graag... gelukkig volgend semester slechts 2 vakken, seminar en scriptie te gaan en dan ben ik (in theorie) afgestudeerdquote:Op zaterdag 17 december 2005 19:45 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Deeltoetsen de bom, elke 10 weken verzekerd van minstens 4 tentamens, en als je heeeel braaf bent misschien zelfs van 6! Oh, en je wilt meer? Volg dan nu snel een extra vak en ga voor een maximum van neeeegen tentamens in 10 weken, zonder herkansingsmogelijkheid (want de vereisten om wel aan de herkansing deel te mogen nemen zijn t.a.t praktisch onhaalbaar), isn't it amazing mike?
Daar ga ik soms heen, als ik me net een echte rechtenstudent wil voelenquote:
Eigendomsrecht jb ligt zeer waarschijnlijk niet bij de studenten, dus gebruik woord "onze" is misplaatst.quote:Op zaterdag 17 december 2005 20:57 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Wat deed jij in onze jb? En ja, ergens volgende week, keine Ahnung wanneer...
Niet op alle slakken zout gaan leggen he! Vertel liever eens waar jij eigenlijk studeert...?quote:Op zaterdag 17 december 2005 21:14 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Eigendomsrecht jb ligt zeer waarschijnlijk niet bij de studenten, dus gebruik woord "onze" is misplaatst.
Op 't VWO hadden we elke week wel een tentamen of proefwerk en bijna dagelijks SO's. Kon je ook niet herkansen.quote:Op zaterdag 17 december 2005 19:45 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Deeltoetsen de bom, elke 10 weken verzekerd van minstens 4 tentamens, en als je heeeel braaf bent misschien zelfs van 6! Oh, en je wilt meer? Volg dan nu snel een extra vak en ga voor een maximum van neeeegen tentamens in 10 weken, zonder herkansingsmogelijkheid (want de vereisten om wel aan de herkansing deel te mogen nemen zijn t.a.t praktisch onhaalbaar), isn't it amazing mike?
Ja maar dat was 1/1110000 van je eindcijfer, en de stof was 10 blz ofzo.. Dat is natuurlijk niet te vergelijken.. 1 SO onvoldoende maken is geen man overboord, 1 repetitie onvoldoende is jammer maar nog op te halen.. 1 deeltentamen lager dan een 4 en je mag niet meer herkansen, en je kansen om het hele vak te halen slinken nogal aanzienlijk...quote:Op zaterdag 17 december 2005 22:24 schreef Sessy het volgende:
[..]
Op 't VWO hadden we elke week wel een tentamen of proefwerk en bijna dagelijks SO's. Kon je ook niet herkansen.
lager dan een 4 dan heb je het meestal toch al redelijk verknald... dan begrijp je imho 1) of niet heel veel van de materie of 2) heb je je totaal niet voorbereid (geen colleges volgen, geen idee welke boeken voorgeschreven staan, "welk vak hebben we vandaag ook alweer?", etc). en 4+7=11, 11/2 = 5,5 (afgerond 6), dus dat valt ook mee toch?quote:Op zaterdag 17 december 2005 22:44 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Ja maar dat was 1/1110000 van je eindcijfer, en de stof was 10 blz ofzo.. Dat is natuurlijk niet te vergelijken.. 1 SO onvoldoende maken is geen man overboord, 1 repetitie onvoldoende is jammer maar nog op te halen.. 1 deeltentamen lager dan een 4 en je mag niet meer herkansen, en je kansen om het hele vak te halen slinken nogal aanzienlijk...
Ik eigenlijk ook, maar ik ben blij dat ik met mijn 2,2 en 2,8 voor een deeltoets het toch nog gewoon mag herkansenquote:Op zondag 18 december 2005 14:37 schreef _-rally-_ het volgende:
Ik ook.
Nee, joh. Gewoon goed leren en zorgen dat je 't systeem snapt. Dan is 't binnentikken.....quote:Op maandag 19 december 2005 12:04 schreef addictivebeat het volgende:
Ik heb komend trimester goederenrecht en rechtsfilosofie. Is goederenrecht zo zwaar?
Dat is zo bij alles tochquote:Op maandag 19 december 2005 12:39 schreef The_Duce het volgende:
[..]
Nee, joh. Gewoon goed leren en zorgen dat je 't systeem snapt. Dan is 't binnentikken.....
Europa is (nog) geen natiestaat. Derhalve zal iedere inhoudelijk met een grondwet vergelijkbare regeling een Verdragsvorm hebben. Hier een heel verhaal omheen bouwen.quote:Op maandag 19 december 2005 14:49 schreef VoreG het volgende:
Zo de kantine van de JB in debat voorbereiden etc.
Er wordt gesproken over een Grondwet, maar feitelijk is sprake van een Verdrag. In Europees verband is het onderscheid tussen beide termen te verwaarlozen.
Hoe verdedig je dit
Allebei net gehad. Goederenrecht is niet zo zeer zwaar, als een kwestie van alles samenvatten en schema's maken en die vervolgens stampen... Anders kun je geen wijs uit de verschillende zeer met elkaar vergelijkbare regelingen meer.quote:Op maandag 19 december 2005 12:04 schreef addictivebeat het volgende:
Ik heb komend trimester goederenrecht en rechtsfilosofie. Is goederenrecht zo zwaar?
Maar of iets een natiestaat is, is geen doorslaggevend criterium voor de vraag of je over een Grondwet mag spreken. Wat is een natiestaat? Een staat met maar één volk? Dan is België ook geen natiestaat.quote:Op maandag 19 december 2005 15:04 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Europa is (nog) geen natiestaat. Derhalve zal iedere inhoudelijk met een grondwet vergelijkbare regeling een Verdragsvorm hebben. Hier een heel verhaal omheen bouwen.
Alsjeblieft![]()
Uitslovers.quote:Op dinsdag 20 december 2005 13:39 schreef The_Duce het volgende:
Studenten klagen over wekenlange vakantie --> UU ownt
quote:Op dinsdag 20 december 2005 13:39 schreef The_Duce het volgende:
Wat overdrijven ze zeg. Het zijn maar 6 wekenquote:Op dinsdag 20 december 2005 13:39 schreef The_Duce het volgende:
Gelukkig was het geen open-vragen toets, anders had je die ook gefaald.quote:Op dinsdag 20 december 2005 21:57 schreef PT_Hadrianus het volgende:
Tentamen gedaaaan (Beginselen strafrecht)!
Enn..
Gefaalt!![]()
15 fout van de 45 meerkeuzevragen![]()
Nou en of.quote:Op dinsdag 20 december 2005 22:04 schreef MarkzMan_X het volgende:
[..]
Gelukkig was het geen open-vragen toets, anders had je die ook gefaald.
/onder-de-gordel
Huilies, ik heb gewoon werk gezocht en gevonden. Beetje afwisseling kan geen kwaad toch.quote:Op dinsdag 20 december 2005 13:39 schreef The_Duce het volgende:
Ik ga zelf ook meer werken. Het probleem ontgaat me een beetje.quote:Op woensdag 21 december 2005 11:13 schreef smvs het volgende:
[..]
Huilies, ik heb gewoon werk gezocht en gevonden. Beetje afwisseling kan geen kwaad toch.
Ach ik vond het zelf wel erg lang vorig jaar, heb ook wel gewerkt, maar he, je betaald toch om onderwezen te worden?quote:Op woensdag 21 december 2005 15:04 schreef MarkzMan_X het volgende:
[..]
Ik ga zelf ook meer werken. Het probleem ontgaat me een beetje.
quote:Op woensdag 21 december 2005 23:26 schreef Thisbe het volgende:
Hij heeft mijn opzet niet eens met me besproken
Van mij mag de studie een stuk zwaarder.quote:Op donderdag 22 december 2005 00:16 schreef Mr.G het volgende:
Wat vind de harde kern er eigenlijk van?
Eensch is.quote:Op donderdag 22 december 2005 01:20 schreef Sovereign het volgende:
[..]
Van mij mag de studie een stuk zwaarder.![]()
whoohoo... ik beschouw me zelf al min of meer als harde kern... aiai... is dat wel terecht nu ik hier slechts af en toe wat post?quote:Op donderdag 22 december 2005 00:16 schreef Mr.G het volgende:
Wat vind de harde kern er eigenlijk van?
Hoezo flauw? Het is echt een hele fijne ontdekking hoor, als je t de 1e keer zo hebt aangepakt, het tentamen komt eraan, iedereen begint weer gestresst rond de koffieautomaat in de jb te hangen, jij pakt je boeken uit je tas en komt tot de conclusie: He, maar dit ken ik allemaal al! Hmmmm ik kan eigenlijk wel weer naar huis!quote:Op donderdag 22 december 2005 11:18 schreef Mr.G het volgende:
Het tentamen ging niet best maar ik heb er wel een hele goede samenvatting aan over gehouden. Ik ga nu welverdiend mn eerste vakantie uurtjes in mn bedje vieren.
Nog een hele lange dag en nacht voor de boeg en ik had gister even een nachtje doorgehaald.
Bedankt voor de feedback btw![]()
Hoewel die laatste opmerking van Leonoor wel een tikje flauw was, maar dat stoort me verder niet hoor kindje.![]()
Truste!![]()
![]()
Met zo'n instelling krijg je nooit je cum laude.quote:Op donderdag 22 december 2005 11:24 schreef Leonoor het volgende:
En dan 3 weken later op WebCT gewoon een dikke 7 zien staan!
He, zoals ik al zei: Ik ben een studienerd, dus uiteraaaard pak ik mijn boeken dan niet meteen weer in, maar ga ik nog harder leren op jacht naar die 10quote:Op donderdag 22 december 2005 11:42 schreef Pool het volgende:
[..]
Met zo'n instelling krijg je nooit je cum laude.![]()
Dan is het goed.quote:Op donderdag 22 december 2005 11:47 schreef Leonoor het volgende:
[..]
He, zoals ik al zei: Ik ben een studienerd, dus uiteraaaard pak ik mijn boeken dan niet meteen weer in, maar ga ik nog harder leren op jacht naar die 10.
Maar voor de rest van deze week heb ik mezelf vrij gegeven want ik ga naar Blijdorp.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |