Toch merkwaardig dat deze wet erdoor is gesluisd. Hoewel je natuurlijk nogal ruim om kan gaan wat je onder "martelen" vestaat. Het witte huis is in principe altijd groot voorstander geweest van het het martelen van niet onder de Geneefse conventies vallende "terroristen" om verklaringen los te krijgen en nu zou dat ineens vn de baan zijn. Ik denk dat het puur een draai is voor de buitenwereld en dat verder het martelen wat anders gedefinieerd gaat worden, ik denk niet dat men Al-Queda verdachten ineens een humane behandeling gaat geven als zij weigeren verklaringen, of inlichtingen te geven.quote:Bush zegt ja tegen verbod op martelen
Van onze correspondent Jan Tromp
NEW YORK - President Bush gaat akkoord met een wet die het martelen van politieke gevangenen nadrukkelijk verbiedt. Het wettelijke verbod is een grote overwinning voor de Amerikaanse Senaat. Het Witte Huis heeft zich er wekenlang tegen verzet.
Bush sprak gisteren in zijn Oval Office tegenover de initiatiefnemer, de invloedrijke Republikeinse senator McCain van ‘een gemeenschappelijk doel: duidelijk maken aan de wereld dat deze regering niet martelt’. McCain zei blij te zijn met de overeenstemming over ‘dit zeer moeilijke onderwerp’.
De wetsbepaling zegt dat in de oorlog tegen het terrorisme het verboden is buitenlandse verdachten ‘wreed, inhumaan of vernederend’ te behandelen. Het zijn criteria die ook staan in de VN-Conventie tegen Marteling.
De Senaat had de bepaling eind oktober op voorstel van McCain met overweldigende meerderheid toegevoegd aan een begrotingswet. Met name vice-president Cheney voerde de afgelopen weken achter de schermen krachtige oppositie. Hij wilde voor CIA-agenten een uitzonderingspositie. Medewerkers van het Witte Huis lieten doorschemeren dat president Bush een veto zou uitspreken over de wet.
Het Witte Huis betoogde dat het letterlijk van levensbelang kan zijn inlichtingen los te krijgen van terroristen. McCain zei dat affaires als Abu Ghraib de reputatie van de VS in de wereld ernstig hebben beschadigd en dat daarom een helder signaal nodig is.
Hij hield vast aan een strikte regeling. Wel wordt in de wet een bepaling opgenomen dat ondervragers die op goede gronden menen een wettig bevel op te volgen, aan strafvervolging kunnen ontkomen.
Het departement van Justitie heeft ondervragers in het verleden richtlijnen verstrekt. Zaken als het slaan van gevangenen en hen dwingen langer dan een etmaal rechtop te staan, waren toegestaan. McCain cum suis verwerpen deze ondervragingstechnieken.
Natúúrlijk lappen ze de wet gewoon aan hun laars als dat even echt nodig wordt geacht. Niettemin is het bestaan van een wet die het verbiedt nuttig. Een heel stuk nuttiger dat geen wet die het verbiedt.quote:Op vrijdag 16 december 2005 07:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Alsof de Amerikanen zich ooit door een wet hebben laten tegenhoudenZe doen het gewoon toch en stiekem of ze doen het gewoon toch en openlijk en hebben schijt aan protesten ertegen.
Nou weet je, als per ongeluk een onschuldige genoeg gemarteld wordt, gaat 'ie de vreemdste dingen "bekennen". Zoals namen van "medeplichtigen". Die dan ook weer gemarteld worden, en die ook weer "medeplichtigen" zullen noemen.quote:Op vrijdag 16 december 2005 08:35 schreef RemcoDelft het volgende:
Tijd om op te houden met terroristen-knuffelen! LAAT ze een paar mensen martelen, als daarmee een 3000-doden-aanslag voorkomen wordt! Waarom hebben zoveel mensen daar toch moeite mee? Die terroristen blazen jou zonder problemen op hoor...
De kans voor mij, als blanke onbebaarde dame, om verdacht te worden van terrorisme, is niet heel groot.quote:Op vrijdag 16 december 2005 08:46 schreef RemcoDelft het volgende:
sigme ==> Wat denk je dat de kans is dat je onschuldig als terrorist gemarteld zal worden?
De kans dat *ik* wordt opgeblazen door een terrorist is miniem. Maar ook niet zo relevant voor mijn mening trouwens.quote:En wat denk je dat de kans is dat een of andere baard binnenkort met een rugzak vol explosieven naast je staat?
De kans dat iemand wordt gemarteld alleen maar om namen van mogelijke medeplichtigen te achterhalen is een stuk groter dan de kans dat iemand gemarteld wordt die daadwerkelijk al ergens een tikkende bom heeft liggen.quote:Van mij mogen ze zo'n figuur martelen als dat helpt om een aanslag te voorkomen!
mooie simpele formulering BloodHoundFromHell,quote:Op vrijdag 16 december 2005 07:56 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Het witte huis is in principe altijd groot voorstander geweest van het het martelen van niet onder de Geneefse conventies vallende "terroristen" om verklaringen los te krijgen en nu zou dat ineens vn de baan zijn. Ik denk dat het puur een draai is voor de buitenwereld en dat verder het martelen wat anders gedefinieerd gaat worden, ik denk niet dat men Al-Queda verdachten ineens een humane behandeling gaat geven als zij weigeren verklaringen, of inlichtingen te geven.
Er was laatst toch zo'n Duitser die toevallig dezelfde naam had als zo'n terrorist.quote:Op vrijdag 16 december 2005 08:46 schreef RemcoDelft het volgende:
sigme ==> Wat denk je dat de kans is dat je onschuldig als terrorist gemarteld zal worden?
En wat denk je dat de kans is dat een of andere baard binnenkort met een rugzak vol explosieven naast je staat? Van mij mogen ze zo'n figuur martelen als dat helpt om een aanslag te voorkomen!
Hmm, al-Masri is inderdaad wegens onterechte gronden gearresteerd en gemarteld .... er zijn geen bewijzen tegen hem gevonden en hij heeft hoogstwaarschijnlijk zelfs een schadevergoeding gekregen van de amerikanen, die uiteindelijk geen grond hadden hem verder vast te houden ...quote:Op vrijdag 16 december 2005 11:45 schreef 1-1-1-1-1 het volgende:
Er was laatst toch zo'n Duitser die toevallig dezelfde naam had als zo'n terrorist...
Uit het artikel van de Volkskrant waar ik net de link naar gaf:quote:
Iddquote:Op vrijdag 16 december 2005 07:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Alsof de Amerikanen zich ooit door een wet hebben laten tegenhoudenZe doen het gewoon toch en stiekem of ze doen het gewoon toch en openlijk en hebben schijt aan protesten ertegen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |