quote:
whoohoo... ik beschouw me zelf al min of meer als harde kern... aiai... is dat wel terecht nu ik hier slechts af en toe wat post?
maar om de vraag te beantwoorden: in Groningen hebben we, althans heb ik in de oude stijl, maar volgens mij geldt dat ook voor de nieuwe BaMa-structuur, ook geen studieweek voorafgaand aan de tentamens. wel is het zo dat in de collegeweek voorafgaand aan de tentamens de meeste vakken vervallen/niet gegeven worden, maar als je pech hebt zit je inderdaad tot vrijdagmiddag in de banken om maandagochtend tentamen te hebben. wat betreft tentamendata... je kunt tegenwoordig zelfs in het weekend (op zaterdag) tentamen moeten doen, echt absurd.. excuus is dat er anders geen ruimte beschikbaar is
![]()
op zich vind ik het niet erg dat je geen week vrij hebt voorafgaand aan de tentamens, in beginsel zou je gedurende het semester de materie al hebben moeten (kunnen) leren beheersen. het gaat dan alleen nog maar om het uit je hoofd leren van alle pietluttige details die alleen op het tentamen worden gevraagd, maar in de praktijk nooit voorkomen.
maar normaal gesproken heb je tussen je tentamens in wel een dag of 2/3 vrij (minimaal) om te leren, alleen als je meerdere jaren/richtingen combineert, zoals ondergetekende, wil dat nog wel eens anders lopen. na tentamens op dinsdagochtend, gistermiddag heb ik vanavond m'n laatste van voor de kerst. en eerlijk gezegd: ik ben al blij als ik van die 3 er anderhalf heb gehaald... inhoudelijk is alles wel te doen, maar met een dergelijke korte tussenperiode is het bijna ondoenlijk om alle voornoemde details naar binnen te stampen.
na de kerst heb ik iets meer tijd en vrijheid om te leren, dan zitten er gemiddeld een 3/4 dagen tussen de tentamens (vooropgesteld dat ik geen herkansingen tref..). wel waardeloos, de herkansingen van de tentamens van gister en vandaag zijn pas in juni 2006 -> je moét ze dus eigenlijk in één keer halen, anders moet je tegen die tijd de hele materie weer oprakelen..
de kunst is gewoon om hoorcolleges toch gewoon voor te bereiden en/of in ieder geval actief mee te doen, zodat je de materie in ieder geval begrijpt/beheerst. met die basis heb je vaak al een 4-5... de voldoende kun je gaan halen door daarna ook echt nog even te gaan studeren. afhankelijk van de tijd en moeite die je daar in stopt haal je dan een 6-9, voor de 10 moet je gewoon mazzel hebben. bovenstaande is mijn mening gebaseerd op ervaring..
I'm a shooting star leaping through the sky like a tiger defying the laws of gravity
Farookh Bulsara (Freddie Mercury) 05/09/1946-24/11/1991
Hattrick:
SC diepFries (
1295088)