abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33030116
Vorig jaar hadden ze ook een echte casus, en was de her precies zoals het normale tentamen, maar dan iets minder duidelijk qua vraagstelling.
Ik kan me niet voorstellen dat het tentamen moeilijker is gemaakt dan vorig jaar, naar ik het me herinner was er heel veel uit blok 1 aan de orde in deeltoets 2 (in de her niet) inderdaad ook, ik denk dat 't subjectieve beleving is eerlijk gezegd. Vorig jaar zakte ook 70% dacht ik.
pi_33030328
quote:
Op maandag 12 december 2005 22:49 schreef Sessy het volgende:
Vorig jaar hadden ze ook een echte casus, en was de her precies zoals het normale tentamen, maar dan iets minder duidelijk qua vraagstelling.
Ik kan me niet voorstellen dat het tentamen moeilijker is gemaakt dan vorig jaar, naar ik het me herinner was er heel veel uit blok 1 aan de orde in deeltoets 2 (in de her niet) inderdaad ook, ik denk dat 't subjectieve beleving is eerlijk gezegd. Vorig jaar zakte ook 70% dacht ik.
Het zal dan indd wel subjectieve beleving zijn, want die vond ik toch echt wel een stuk makkelijker om te maken
Wat bedoel je eigenlijk met de "de her is precies zoals het normale tentamen"? Dat het is zoals het tentamen van het 1ste of van het 2de blok?
Ik heb nu net de antwoordindicaties bekeken, dan ga je toch altijd weer twijfelen omdat je net iets anders hebt gedacht, of het net anders geformuleerd had
Nu ben ik er opeens een stuk minder zeker van dat ik het goed gemaakt heb
Maar ja, dat maakt toch niet uit, als ik de her maar goed maak
  maandag 12 december 2005 @ 23:09:11 #53
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_33030704
quote:
Op maandag 12 december 2005 20:00 schreef Thisbe het volgende:

[..]

Ik word gemist!
Maar over welke galafoto had je het nou las ik ergens
Er zwerven nogal wat foto's van me rond bij bepaalde studentenverenigingen
Je bent toch een beetje onze mama hier he... Maar ik was op zoek naar je mailadres en heb heel blij alle <insert voornaam> in Nijmegen op hyves gezocht.. Bleek achteraf een vrij omslachtige methode toen ik je eenmaal gevonden had, dat had sneller gekund,,
Vandaar die galafoto.. Maar nu heb ik nog steeds je mailadres niet op zoek naar meer info over Curacao-stages!
Nulla verba sed acta
pi_33030852
De her is qua vereiste voorbereidingstijd ongeveer zoals die twee tentamens tezamen. Niet extreem moeilijk of zo. Het gaat ook in heel veel detail op allebei blok 1 en 2 in, al lag vorig jaar de nadruk op blok 2. Het is gewoon het tentamen over de hele stof, punt.

Hey MarkzMan ik heb je toegevoegd op msn als het goed is
pi_33031663
quote:
Op maandag 12 december 2005 23:14 schreef Sessy het volgende:
De her is qua vereiste voorbereidingstijd ongeveer zoals die twee tentamens tezamen. Niet extreem moeilijk of zo. Het gaat ook in heel veel detail op allebei blok 1 en 2 in, al lag vorig jaar de nadruk op blok 2. Het is gewoon het tentamen over de hele stof, punt.

Hey MarkzMan ik heb je toegevoegd op msn als het goed is
Heb nog niets binnen heur!
pi_33034369
Hmmm?! Ik heb toch echt het adres toegevoegd op msn dat je had geschreven. Of moesten de puntjes weg of zo?
pi_33038583
Strafrecht tentamen waarschijnlijk niet gehaald. Het tentamen was inhoudelijk goed te doen, maar het waren gewoon teveeeel vragen om binnen drie uur te beantwoorden. Normaal gesproken overkomt me dit niet, vind de tijd echt onredelijk. Iemand ook een tentamen niet volledig kunnen beantwoorden vanwege te weinig tijd? En hoe uitgebreid motiveren jullie je antwoorden?

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 13-12-2005 11:19:35 ]
pi_33041899
Tentamens (dus toetsen, niet papers of takehome) van het vakgroep privaatrecht heb ik meestal kantje-boord binnen de tijd af, maar je hoort van heel veel mensen dat die het ook niet afkrijgen.
Merk dat in elk geval in de beoordeling op van het vak, dat je toegestuurd krijgt.
Strafrecht B (Strafvordering) vond ik totaal niet af te krijgen trouwens vorig jaar. Ik had een kwart niet af of zo.

Ik schrijf meestal bijv.,
"De vordering is gebaseerd op de onrechtmatige daad (art. 6.162 BW)"
of
"Dit is het type gevaarzetting. (HR Taxusstruik, HR Natronloog) De criteria daarvoor zijn als volgt:
- bewustheid gevaar. Hieraan is al voldaan, eerder gleed al iemand uit.
- kans. De kans dat je bij een val lichamelijke schade oploopt, is vrij groot.
- etc
pi_33042144
quote:
Op maandag 12 december 2005 20:26 schreef Sessy het volgende:
Bij Privaatrecht neuken ze komma's erger dan bij Strafrecht. Bij mij schoot 1 lettertje uit het schuin in de voetnoot en dat was meteen een kwart punt eraf (en dan had ik nog blijkbaar geluk, want ze mocht er ook een half punt voor aftrekken). Maar je moet de stof niet alleen kunnen dromen, ik moet je 's nachts kunnen wakkermaken en dan moet je me de vereisten voor elke schulduitsluitingsgrond kunnen geven, dan wordt het >8.
Hoe, wat, welke vereisten?

Vandaag hadden we overigens les van een docent europees strafrecht van de faculteit van Tilburg.
pi_33042940
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 13:46 schreef flubub het volgende:

[..]

Vandaag hadden we overigens les van een docent europees strafrecht van de faculteit van Tilburg.
Cool! Wij hadden als afsluiter een soort van 'vragenuurtje' met Mulder. Wat eigenlijk meer uitdraaide op een verhaal over zijn loopbaan en zo.

Nog 6 nachtjes slapen en dan strafrecht ip tentamen . Wat een saai kutvak!
Что было, то прошло..
pi_33044300
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 14:19 schreef Andoire het volgende:

[..]

Cool! Wij hadden als afsluiter een soort van 'vragenuurtje' met Mulder. Wat eigenlijk meer uitdraaide op een verhaal over zijn loopbaan en zo.

Nog 6 nachtjes slapen en dan strafrecht ip tentamen . Wat een saai kutvak!
Jij had die docent ook hoor, het was bij het hoorcollege
Strafrecht IP Echt geen zin in, ik heb leuk die tentamens uitgeprint, maar ik zie zo 1,2,3 geen antwoorden van de tentamens...
pi_33047031
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 13:46 schreef flubub het volgende:
Die je uit de jurisprudentie haalt... Ik zit even niet meer in de stof, maar ik denk dan bijv. meteen aan m'n zelfgemaakte rijmpjes type
"HR Bijlmer Noodweer" werd noodweerexces, want mevrouw schoot 'n keer of zes --> proportionaliteit en subsidiariteit bij noodweer.
"HR Opticien" was adequaat, want zo niet dan was de bril te laat --> je mag bij noodtoestand soms wetten overtreden, maar je handelen moet wel zin hebben, of in elk geval zinnig zijn.

En voor de rest deze vereisten:
Noodtoestand: conflict van belangen/plichtem, porportionaliteit, subsidiariteit, adequaat.

Psychische overmacht: van buiten komende drang of dwang, redelijkerwijs mogen toegeven daaraan, proportioneel, subsidiair

Noodweer: ogenblikkelijke wederrechtelijke aanranding van je goed lijf of eerbaarheid of die van een ander, proportioneel, subsidiair.

Noodweerexces: ogenblikkelijke wederrechtelijke aanranding zoals bij noodweer, proportionaliteit niet vereist, maar wel vereist is een heftige emotionele reactie die door de aanranding is veroorzaakt, en dan had je nog het onderscheid intensief/extensief en daar was een noot bij een arrest voor. k dacht dat dat arrest Ruzie te loon op Zand is, maar ik zei al, ik zit niet meer in de stof.

Buitengerechtelijke uitsluitingsgronden (weet ik echt niks meer over behalve AVAS en melkboerarrest)

Hoe dan ook, al die dingen die zijn dus allemaal vereist voor een geslaagd beroep op een bepaalde uitsluitingsgrond, en die vereisten moet je kunnen dromen, die staan ook niet allemaal in je wetboek.

Je komt deze zooi trouwens ook nog in semester 2 tegen.
  dinsdag 13 december 2005 @ 17:00:15 #63
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_33047307
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 16:49 schreef Sessy het volgende:
"HR Bijlmer Noodweer" werd noodweerexces, want mevrouw schoot 'n keer of zes --> proportionaliteit en subsidiariteit bij noodweer.
"HR Opticien" was adequaat, want zo niet dan was de bril te laat --> je mag bij noodtoestand soms wetten overtreden, maar je handelen moet wel zin hebben, of in elk geval zinnig zijn.
!!
pi_33047373
Dat is de enige manier voor mij om de arresten te onthouden, Pool. Ik verzin allemaal van dat soort rijmpjes bij elk niet-openboek en niet-takehome tentamen waarvoor je arresten moet kennen
Dadelijk wordt POR ook weer leuk.
pi_33047486
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 16:49 schreef Sessy het volgende:

heel verhaal
]
Pfieuw..gelukkig, dat ken ik wel
  dinsdag 13 december 2005 @ 17:23:17 #66
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_33047852
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 17:02 schreef Sessy het volgende:
Dat is de enige manier voor mij om de arresten te onthouden, Pool. Ik verzin allemaal van dat soort rijmpjes bij elk niet-openboek en niet-takehome tentamen waarvoor je arresten moet kennen
Dadelijk wordt POR ook weer leuk.
Wel handig. Ik weet nog wel dat ik bij strafrechtelijke aansprakelijkheid wist dat ik een arrest moest hebben dat "Huppelepupse" Brandstichting heette. En het was niet de Eindhovense Brandstichting. Toen had ik ook wel een rijmpje willen hebben.

Je gaat dan nadenken en vervolgens kan het elke plaatsnaam in Nederland zijn en klinken ze allemaal logisch.

Veenendaalse brandstichting
Lutjebroekse brandstichting
Dongense brandstichting
Sexbierumse brandstichting
Haaksbergense brandstichting
Wormerveerse brandstichting
Udense brandstichting
Westkapellese brandstichting

Ik werd redelijk gek toen.
pi_33049205
Die rijmpjes
Wellicht kunnen we nog een mooi liedje uitbrengen?
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
  dinsdag 13 december 2005 @ 18:59:51 #68
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_33049995
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 17:23 schreef Pool het volgende:

Veenendaalse brandstichting
Lutjebroekse brandstichting
Dongense brandstichting
Sexbierumse brandstichting
Haaksbergense brandstichting
Wormerveerse brandstichting
Udense brandstichting
Westkapellese brandstichting
Die was het he?
Nulla verba sed acta
pi_33050598
Volgens mij wel, alleen hoefden wij hem niet te kennen.
Wat was de rechtsregel en casus?
  dinsdag 13 december 2005 @ 20:51:05 #70
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_33053510
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 19:22 schreef Sessy het volgende:
Volgens mij wel, alleen hoefden wij hem niet te kennen.
Wat was de rechtsregel en casus?
Ik heb mn arrestenreader strafrecht er even bijgepakt..

Het ging over het in brand steken van een hooiberg, waarbij de ene dader de lucifer in de hooiberg had gegooid en de ander alleen de ladder vast hield. Maar de HR bepaalt
quote:
dat toch ook in verband met de gemaakte afspraak om zamen den brand te stichten de samenwerking tuschen beoide personen zoo volledig en zoo nauw is geweest dat het ten slotte min of meer toevallig was dat L de brandende lucifer bij het hooi heeft gebracht; dat dan ook de handeling van requirant, zooals deze hiervoren zijn omschreven, niet het karakter van hulpverleening dragen, maar van een te zamen en in vereeniging voltooide brandstichting;
LJN 1934, 1673
Nulla verba sed acta
pi_33054305
In Wormerveer was er eens brand,
De een hield lucifers in den hand
de ander hield de ladder recht
tezamen zijn ze toen berecht.

Alstu, Pool!
pi_33054909
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 21:12 schreef Sessy het volgende:
In Wormerveer was er eens brand,
De een hield lucifers in den hand
de ander hield de ladder recht
tezamen zijn ze toen berecht.

Alstu, Pool!
  dinsdag 13 december 2005 @ 22:13:10 #73
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_33056350
Ja, het was de Wormerveerse!

En een erg tof gedichtje, Sessy.
pi_33068564
Pfff..ben nu bezig met take-home tentamen Privaat... gelukkig is het allemaal wel te doen
pi_33074625
groeten vanuit de JB.
pi_33075122
quote:
Op woensdag 14 december 2005 16:14 schreef MarkzMan_X het volgende:
groeten vanuit de JB.
Groeten terug... ik zat gvd nog steeds eraan te werken. Heb ondertussen mss een half uurtje pauze gehad, en ik ben nog niet klaar
  woensdag 14 december 2005 @ 16:53:11 #77
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_33075505
quote:
Op woensdag 14 december 2005 16:14 schreef MarkzMan_X het volgende:
groeten vanuit de JB.
He ongezellig, ik zit in de UB!
Ik ben hard op zoek naar een artikel van Schoordijk over letselschade, want ik wil hoe dan ook ergens de mening van mijn anti-held in mn scriptie gooien (om het er daarna uiteraard volkomen mee oneens te zijn ).
Nulla verba sed acta
pi_33075722
quote:
Op woensdag 14 december 2005 16:37 schreef 1-1-1-1-1 het volgende:

[..]

Groeten terug... ik zat gvd nog steeds eraan te werken. Heb ondertussen mss een half uurtje pauze gehad, en ik ben nog niet klaar
Een wijze les: het schrijven van stukken kost altijd meer tijd dan je gedacht had.
pi_33075786
quote:
Op woensdag 14 december 2005 17:02 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Een wijze les: het schrijven van stukken kost altijd meer tijd dan je gedacht had.
Je meent het? Ik ben godverdegodver al weken bezig met de opzet van mijn scriptie
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
pi_33075939
quote:

[..]

En je hebt minimaal 3 uur nodig om alle vereisten uit de Leidraad voor de Juridische Auteur en Oefening Baart Kunst toe te passen.
pi_33076630
quote:
Op woensdag 14 december 2005 17:12 schreef Sessy het volgende:

[..]

En je hebt minimaal 3 uur nodig om alle vereisten uit de Leidraad voor de Juridische Auteur en Oefening Baart Kunst toe te passen.
Is dat niet wat veel, je hoeft toch alleen maar rekening te houden met die marges ed en met hoe je de bronvermeldingen doet?
Nog steeds bezig trouwens...wel bijna klaar met de ruwe versie, alleen nog een conclusie Ik moet het morgenmiddag 17 uur pas inleveren dus ik ga het morgenochtend definitief afmaken...
pi_33078308
Nee, ook bijv. de inhoudsopgave moet heel precies. P of pagina of blz., of mag je dat ueberhaupt niet aangeven ?
Met of zonder punt op het einde van de regel?
De literatuur en jurisprudentielijsten: chronologisch, hierarchisch of alfabetisch?
Inspringen of niet?
Etc

Iedere punt die je vergeet is een kwart tot een half punt eraf, ook als je een punt verkeerd neerzet (bijvoorbeeld voor de voetnootnummer in de tekst in plaats van erna), ook als dat een punt in de tekst is.

Et cetera.
pi_33092752
quote:
Op maandag 12 december 2005 21:42 schreef MarkzMan_X het volgende:

[..]

Ik denk dat ik wel wat voor je heb. Add me op msn:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Markzman, die email doet het zelfs niet ik probeerde je te mailen, laat staan dat ik je op msn kan toevoegen! Heb je 't goed getyped?
pi_33093897
quote:

[..]

Waaraan? Privaat?
Mén, maak je niet druk. 1/5e bestaat uit Romeinsch recht (even in dem kopf stampen). 1/5e bestaat uit dat boekje van Grosheide (ook hier geldt: in de kop stampen). Dan hebben we nog een mini casus (w.s. verbintenissenrecht, denk o.a. aan Kelderluik etc..) Dan hebben we nog 1/5e nonsens uit Gr. van het recht (vorige tentamen had vragen als: hoeveel rechtbanken kent NL. Op dat niveau moet je denken. Quizvraagjes dus). En de rest bestaat uit goederenrecht.

Maw: prima te doen . En ik heb dan ook zonder schuldgevoel nog even met olijke popjes in de Grijpschuur mogen dansen.

Hoei! En morgen om 10 uur weer paraat in de JB. Wie is erbij?
pi_33093901
quote:
Op donderdag 15 december 2005 02:11 schreef Sessy het volgende:

[..]

Markzman, die email doet het zelfs niet ik probeerde je te mailen, laat staan dat ik je op msn kan toevoegen! Heb je 't goed getyped?
Excusez-moi, mademoiselle. Achter student moet je een "s" plakken. Students dus.

* MarkzMan_X schaamt zich diep.

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 15-12-2005 04:35:13 ]
pi_33094461
quote:
Op donderdag 15 december 2005 04:34 schreef MarkzMan_X het volgende:

[..]

Waaraan? Privaat?
Mén, maak je niet druk. 1/5e bestaat uit Romeinsch recht (even in dem kopf stampen). 1/5e bestaat uit dat boekje van Grosheide (ook hier geldt: in de kop stampen). Dan hebben we nog een mini casus (w.s. verbintenissenrecht, denk o.a. aan Kelderluik etc..) Dan hebben we nog 1/5e nonsens uit Gr. van het recht (vorige tentamen had vragen als: hoeveel rechtbanken kent NL. Op dat niveau moet je denken. Quizvraagjes dus). En de rest bestaat uit goederenrecht.

Maw: prima te doen . En ik heb dan ook zonder schuldgevoel nog even met olijke popjes in de Grijpschuur mogen dansen.

Foutje

[ Bericht 13% gewijzigd door 1-1-1-1-1 op 15-12-2005 09:41:41 ]
  donderdag 15 december 2005 @ 10:53:45 #87
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_33096853
quote:
Op donderdag 15 december 2005 04:34 schreef MarkzMan_X het volgende:

Ja, jij wel! Ik heb zo tentamen Rechtsgeschiedenis, ik mag het over mijn nieuwe favoriete mantra gaan hebben (zie sig) en alle actio's die ik ken gaan spuien, dus ALWEER geen biertjes voor mij gisteravond, echt, mijn leven, wat doe ik .
Nulla verba sed acta
pi_33097918
quote:
Op woensdag 14 december 2005 17:05 schreef Thisbe het volgende:

[..]

Je meent het? Ik ben godverdegodver al weken bezig met de opzet van mijn scriptie
Het wordt een grensverleggende publicatie die de hele juridische wereld op zijn kop zal zetten begrijp ik?
pi_33097960
quote:
Op donderdag 15 december 2005 10:53 schreef Leonoor het volgende:

[..]

Ja, jij wel! Ik heb zo tentamen Rechtsgeschiedenis, ik mag het over mijn nieuwe favoriete mantra gaan hebben (zie sig) en alle actio's die ik ken gaan spuien, dus ALWEER geen biertjes voor mij gisteravond, echt, mijn leven, wat doe ik .
Noem de belangrijkste middeleeuwse stromingen binnen de rechtsgeleerdheid, en geef aan wie hun belangrijkste vertegenwoordigers zijn.
pi_33098158
quote:
Op woensdag 14 december 2005 17:02 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Oh, die les heb ik gelukkig nog niet gevolgd
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  donderdag 15 december 2005 @ 11:55:31 #91
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_33098293
quote:
Op donderdag 15 december 2005 11:41 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Noem de belangrijkste middeleeuwse stromingen binnen de rechtsgeleerdheid, en geef aan wie hun belangrijkste vertegenwoordigers zijn.
Gelukkig heb ik alleen Romeins Recht, maar bedankt voor de oefenvraag
Nulla verba sed acta
pi_33098307
quote:
Op donderdag 15 december 2005 11:41 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Who cares ?
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_33098531
quote:
Op donderdag 15 december 2005 11:55 schreef Leonoor het volgende:

[..]

Gelukkig heb ik alleen Romeins Recht, maar bedankt voor de oefenvraag
Graag gedaan .
pi_33098580
quote:
Op donderdag 15 december 2005 11:56 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Who cares ?
Voor je ontwikkeling tot volwaardig jurist is het van groot belang dergelijke zaken te weten!
pi_33098584
Weet iemand hier toevallig wie er namens een onderneming bevoegd zijn om een convenant aan te gaan ? Het probleem is dat ik op dit moment geen boeken tot mijn beschikking heb waarin ik dit op kan zoeken
pi_33098618
quote:
Op donderdag 15 december 2005 12:07 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Voor je ontwikkeling tot volwaardig jurist is het van groot belang dergelijke zaken te weten!
Dan zal ik nooit een volwaardig jurist zijn. Heb net rechtssociologie afgesloten met een 9 en dat was voorlopig toch wel het laatste wat ik in mijn studie met sociomeuk te maken ga hebben, hoewel het goed mogelijk is dat mijn scriptie straks nog wel een sociologisch aspect gaat hebben.
pi_33099263
quote:
Op donderdag 15 december 2005 12:09 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Dan zal ik nooit een volwaardig jurist zijn. Heb net rechtssociologie afgesloten met een 9 en dat was voorlopig toch wel het laatste wat ik in mijn studie met sociomeuk te maken ga hebben, hoewel het goed mogelijk is dat mijn scriptie straks nog wel een sociologisch aspect gaat hebben.
HBO-er
pi_33099362
Morgen tentamen Privaatrecht met 1/4 Romeins Recht

Romeins Recht is vreselijk
pi_33100343
Vanuit de JB een hartelijke groet aan u allen
pi_33100400
quote:
Op donderdag 15 december 2005 12:41 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

HBO-er
Iemand hier voor HBO-er uitmaken lijkt me toch grond voor een permban voor dit topic

Overigens: zijn hier eigenlijk mensen van plan een promotieonderzoek te gaan doen ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')