Een van de eisen was dat er een B-61 onder kon, en de JSF voldeed als enige van de 4 mogelijke F-16 opvolgers aan die eis.quote:Op zondag 4 december 2005 11:56 schreef JohnDope het volgende:
Kan er niet van wakker liggen, ik wilde sowieso niet mee doen met de ontwikkeling van die dingen.... Ik geef toe; het is leuk speelgoed, het is de nattedroom van iedere politici, maar als het er echt op aan komt, hebben we atoomwapens nodig om ons te verdedigen en winnen we geen oorlog met die vliegtuigjes
En waarom zouden we willen meedoen aan de ontwikkeling?quote:Op zondag 4 december 2005 12:56 schreef RuL0R het volgende:
[..]
Meedoen met de ontwikkeling van dat ding wordt lastig als'ie al af is he...
Het is zeer onwaarschijnlijk dat de VS er de stekker uittrekt. Op die manier wordt investeerders vinden voor een toekomstig project namelijk erg lastig. Het is dus in hun eigen belang om het project voort te zetten.quote:Op zondag 4 december 2005 12:56 schreef RuL0R het volgende:
[..]
Meedoen met de ontwikkeling van dat ding wordt lastig als'ie al af is he...
En ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de VS er mee stopt, ze hebben zelf voor zover ik weet ook geen alternatief voor de JSF, en mocht dat er wel komen dan is het probleem voor Nederland ook wel grotendeels opgelost.
Bron?quote:Op zondag 4 december 2005 12:57 schreef Sickie het volgende:
[..]
Omdat we internationale verplichtingen hebben. Plaind and simple.
Iets met kenniseconomie enzo.....quote:Op zondag 4 december 2005 12:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En waarom zouden we willen meedoen aan de ontwikkeling?
Een stuk wendbaarder, net als de Typhoon verschrikkelijk instabiel, hij vliegt alleen doordat een computer continu alles controleert en corrigeert.quote:Op zaterdag 3 december 2005 19:40 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Dat ie trager is kan ik je verzekeren. Over wendbaarheid weet ik niets.
ja ja. Om vervolgens een uitgeklede variant van het ding te krijgen, waar we wel aan de ontwikkeling hebben meegedaan? laten we dan Europees zo'n ding ontwikkelen, waarbij iedereen dezelfde rechten op het eindproduct heeft.quote:
Kennis, banen, geld?quote:Op zondag 4 december 2005 12:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En waarom zouden we willen meedoen aan de ontwikkeling?
Dat is bullshit, de USAF zou een luxere versie krijgen, maar er ook meer voor betalen.quote:Op zondag 4 december 2005 12:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
ja ja. Om vervolgens een uitgeklede variant van het ding te krijgen, waar we wel aan de ontwikkeling hebben meegedaan? laten we dan Europees zo'n ding ontwikkelen, waarbij iedereen dezelfde rechten op het eindproduct heeft.
Met die grotequote:Op zondag 4 december 2005 13:03 schreef Fixxxer het volgende:
Ze hadden sowieso het boeing design voor de JSF moeten nemen. Die is veel móóier
Vanaf het begin is aangegeven, dat de Amerikaanse JSF's geavanceerdere technologie zouden krijgen dan de exemplaren die verkocht zouden worden aan het buitenland.quote:Op zondag 4 december 2005 13:05 schreef RuL0R het volgende:
[..]
Dat is bullshit, de USAF zou een luxere versie krijgen, maar er ook meer voor betalen.
die paar landingsgestellen en plaatwerkonderdelen die stork mag maken leveren echt niet veel op hoor. Behalve stork met de low-tech onderdelen profiteert niemand ervan. Maar het is dus nu afwachten of en hoe het project doorgaat. dat de USAF er minder gaat bestellen is een feit (max. 1100) dus dat heeft grote gevolgen voor de stuksprijs. die al meer dan verdubbeld is in vergelijking met een paar jaar terug. Nederland moet gewoon de beslissing uitstellen en een heroverweging maken of ze uberhaupt wel die jsf willen. Net als de Noren die er nu waarschijnlijk gaan uitstappen.quote:Op zondag 4 december 2005 13:02 schreef RuL0R het volgende:
[..]
Kennis, banen, geld?
Als het nog doorgaat (denk het eigenlijk wel) zou het enkele duizenden banen en ene paar miljard euri opleveren ivm. het feit dat alle Europese F-35's in Nederland hun onderhoud (of in ieder geval groot onderhoud) zouden krijgen.
Bullshit. Er is een basisversie (eigenlijk 3) waar iedereen zijn ook nog eens eigen spullen kan hangen. Amerika is niet verplicht om al haar militaire tech vri te geven zoals wij dat ook niet zijn.quote:Op zondag 4 december 2005 12:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
ja ja. Om vervolgens een uitgeklede variant van het ding te krijgen, waar we wel aan de ontwikkeling hebben meegedaan? laten we dan Europees zo'n ding ontwikkelen, waarbij iedereen dezelfde rechten op het eindproduct heeft.
Ja en wij hebben onze f16's ook voorzien van allerlei tech die er standaard niet aanhing. Wat is het probleem?quote:Op zondag 4 december 2005 13:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Vanaf het begin is aangegeven, dat de Amerikaanse JSF's geavanceerdere technologie zouden krijgen dan de exemplaren die verkocht zouden worden aan het buitenland.
Jawel hoor. Maar ik ben niet helemaal op de hoogte van de NAVO-regelingen en wat deze voor Nederland behelzen. Althans, ik heb nog nooit gehoord van een NAVO-regeling die Nederland verplicht haast een miljard euro aan kut-vliegtuigjes uit te geven. Jij blijkbaar wel, vandaar dat ik benieuwd was/ben naar de exacte regeling waar dit vastgesteld staat...quote:
http://www.defensenews.com/story.php?F=1372822&C=airwarquote:Norway Goes Wobbly on JSF
Lockheed Wants Partners’ Production Commitments in 2006
By GERARD O’DWYER, HELSINKI
Norway, which once expected to buy Lockheed Martin’s Joint Strike Fighter (JSF) to replace its Air Force’s aging F-16s, is now looking at other options, particularly the Eurofighter Typhoon.
The country, which is contributing $15 million a year to the U.S.-led effort to develop the JSF, provisionally earmarked $8 billion to buy several dozen aircraft. But the new Labor-led government elected in October is reopening the debate.
“There appears to be a feeling out there that a decision to purchase F-35 aircraft was as good as a done deal,” said Espen Barth Eide, the Defense Ministry’s undersecretary of state.
Not so, he said.
“What fighter type Norway will choose remains open, as does the issue of whether Norway will continue the present agreement with Lockheed Martin about developing new jet fighters,” he said. “As a new government, we will have to make an independent decision.”
The Air Force plans to replace its 48 F-16A and 11 F-16B multirole fighters in two phases, with the first replacements expected in 2015. Eide said the final decision on a purchase will be made by 2008, and will be based “on industrial policy rather than factors of foreign policy.”
This comes on the heels of several other things that have shaken the Lockheed-led F-35 program. Turkey decided in early November to invite rival fighter makers to compete for up to $10 billion in new aircraft orders. The Pentagon raised its estimate of the total development cost of the JSF by $7 billion to $40 billion. And rumors are swirling of further cuts to planned U.S. purchases of F-35s.
Lockheed officials hope in 2006 to nail down purchase commitments from the eight international partners in the design and development phase of the program. Besides Norway and Turkey, which are contributing $125 million and $175 million, respectively, the partners include Denmark, $125 million; Australia and Canada, both contributing $150 million toward development; the Netherlands, $800 million; Italy, $1 billion; and the United Kingdom, $2 billion.
And as doubts about JSF emerge, Lockheed’s rivals are circling, hoping to siphon off orders in Norway and elsewhere. Modern fighters that might fill the bill include the Typhoon, Saab JAS 39 Gripen, Dassault Rafale, and even Lockheed’s own F-16C/D Block 50 and 60.
New Norwegian Policy
The new Norwegian government had telegraphed its intention in a Nov. 11 statement that accompanied the 2006 defense budget. The statement said the Defense Ministry planned to seek “an acquisition policy which is of most benefit in terms of offset deals.
“In this connection, the Government will undertake a thorough review of Norway’s participation in the Joint Strike Fighter and the Eurofighter programs, with special emphasis on clarifying and quantifying the relationship between the cost of participation and the resultant benefits to Norwegian industry,” the statement said.
Yet even the outgoing government, which was composed of the Liberal Democrats, Christian Democrats and the Conservatives, had begun to question Norway’s participation in the JSF effort.
In May, ministry officials confirmed that they had formed a working group to reassess F-35 purchase costs in light of the program’s budget overruns.
“What appears clear is that the purchase price on the aircraft will be higher than earlier anticipated,” Carl Hagen, leader of Norway’s Progress Party, told lawmakers at the time. “What we need is more information, and certainly more clarity on costs from Lockheed Martin and the Air Force. ”
Another issue is related to the less-than-expected amount of JSF development contracts that have come in Norway’s direction since it joined the program in 2002.
In 2004, lawmakers met with Lockheed and Pentagon officials to complain.
“We made it clear that Norway is prepared to withdraw from the F-35 program unless a satisfactory level of manufacturing and contract work does not result for Norwegian companies,” Marit Nybakk, who headed the Parliamentary Defense Committee, told lawmakers at the time.
In June, then-prime minister Kjell Magne Bondevik told lawmakers that Norway would have to receive more JSF development contracts before it would open purchase negotiations.
Norway also began hedging its fighter bet in 2003, when it signed an industrial partnership agreement with the Eurofighter Consortium, which includes EADS, BAE SYSTEMS and Alenia Aeronautica. As a late arrival to the Britain-Italy-Germany-Spain project, Norway received no say over program development, but expects an inside track on some contracting and manufacturing jobs. •
Elk navo-lid is verplicht bepaalde uitgaven i.v.m. defensie. Er is zelfs een percentage van het BNP wat er aangehouden dient te worden. Ik zal de nato site wel even bekijken voor een bron. Echt overzichtelijk is ie niet.quote:Op zondag 4 december 2005 13:13 schreef knowall het volgende:
[..]
Jawel hoor. Maar ik ben niet helemaal op de hoogte van de NAVO-regelingen en wat deze voor Nederland behelzen. Althans, ik heb nog nooit gehoord van een NAVO-regeling die Nederland verplicht haast een miljard euro aan kut-vliegtuigjes uit te geven. Jij blijkbaar wel, vandaar dat ik benieuwd was/ben naar de exacte regeling waar dit vastgesteld staat...
http://www.sp.nl/interact(...)hp?stelling_code=216quote:28-05-2005
Beste Tiny, Om heel eerlijk te zijn is het niet meer dan rechtvaardig. Europa is een van de meest invloedrijke en rijkste gebieden ter wereld; Europa profiteert van deze rijkdommen als een soort 'free rider' - alles wat de economie en veiligheid ten goede komt is in orde, maar we willen er zelf niets voor doen. Binnen de Navo is een afspraak gemaakt (die is bevestigd bij de toetreding van de nieuwe lidstaten) dat er minimaal 2% van het BNP aan defensie zou worden besteed. Nederland zit daar sinds midden jaren '90 ruim onder (nu 1,5%). Het ''vredesdividend' na het einde van de koude oorlog is inmiddels wel ruimschoots uitgekeerd en de huidige regering - tegen de partijprogramma's in - helpt, om het cru te zeggen, de krijgsmacht om zeep. Misschien dat juist vanuit Europa redding op komst is...
Dat is een feit. Nederland is er ook zo eentje.quote:Op zondag 4 december 2005 13:21 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
alleen houdt bijna niemand zich daaraan.
logisch de Amerikaanse luchtmacht is dan ook een stuk geavanceerder dan de gemiddelde luchtmacht in de wereld, die krijg je er niet gratis bij ofzo hoor. Wil overigens niet zeggen dat een Amerikaanse F35 strax per definitie beter is als een Nederlandse want de F16 ligt ook steeds een stap (een maand oidquote:Op zondag 4 december 2005 13:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Vanaf het begin is aangegeven, dat de Amerikaanse JSF's geavanceerdere technologie zouden krijgen dan de exemplaren die verkocht zouden worden aan het buitenland.
Dat zou betekenen dat Nederland op jaarbasis zo'n 12,5 miljard euro aan defensie kwijt is.quote:Op zondag 4 december 2005 13:22 schreef Sickie het volgende:
[..]
http://www.sp.nl/interact(...)hp?stelling_code=216
Een beetje vreemde bron, maar het enige dat ik zo snel kon vinden. Ik denk dat een linksgeaarde user deze wel betrouwbaar acht.![]()
quote:Op zondag 4 december 2005 13:30 schreef knowall het volgende:
.
[..]
Dat zou betekenen dat Nederland op jaarbasis zo'n 12,5 miljard euro aan defensie kwijt is.
Staat er nog een exact de definitie van 'defensie'? Valt bijvoorbeeld ontwikkelingshulp/ veiligheidswerk/ heropbouwingswerk uitgevoerd door het Nederlandse leger er ook onder?
ja 1100 initiele koop ja, daar houd het niet bij op natuurlijk ... ze hebben al aangegeven ook de mariniersversie te willen hebben die verticaal op kan stijgen maar dan met snelvuurkanon maar die wordt pas na de indienststelling van de andere typen ontwikkeld (de SVTOL heeft zijn snelvuurkanon in een gondel afaik)quote:Op zondag 4 december 2005 13:10 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
die paar landingsgestellen en plaatwerkonderdelen die stork mag maken leveren echt niet veel op hoor. Behalve stork met de low-tech onderdelen profiteert niemand ervan. Maar het is dus nu afwachten of en hoe het project doorgaat. dat de USAF er minder gaat bestellen is een feit (max. 1100) dus dat heeft grote gevolgen voor de stuksprijs. die al meer dan verdubbeld is in vergelijking met een paar jaar terug. Nederland moet gewoon de beslissing uitstellen en een heroverweging maken of ze uberhaupt wel die jsf willen. Net als de Noren die er nu waarschijnlijk gaan uitstappen.
omdat we daar geld aan kunnen verdienen ... investeren noemt men dat met een duur woordquote:Op zondag 4 december 2005 12:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En waarom zouden we willen meedoen aan de ontwikkeling?
Goeie vraag. Misschien weet spec het antwoord daarop. Ik zal later vandaag als ik tijd heb nog ff op de navo site kijken, maar nogmaals het is een draak van een site. Ik vermoed b.t.w. dat ontwikkelingshulp er sowieso niet onder valt. Daarvoor hoef je immers niet per se militair materieel in te zetten.quote:Op zondag 4 december 2005 13:30 schreef knowall het volgende:
.
[..]
Dat zou betekenen dat Nederland op jaarbasis zo'n 12,5 miljard euro aan defensie kwijt is.
Staat er nog een exact de definitie van 'defensie'? Valt bijvoorbeeld ontwikkelingshulp/ veiligheidswerk/ heropbouwingswerk uitgevoerd door het Nederlandse leger er ook onder?
Volgens de Miljoenennota van afgelopen Prinsjesdag is de begroting van Defensie volgend jaar 7,8 mld euro, op een begroting van 146,7 mld. Het BBP in 2006 is volgens dezelfde nota 504 mld. 7,8/504 = 1,54%quote:Op zondag 4 december 2005 13:30 schreef knowall het volgende:
.
[..]
Dat zou betekenen dat Nederland op jaarbasis zo'n 12,5 miljard euro aan defensie kwijt is.
Staat er nog een exact de definitie van 'defensie'? Valt bijvoorbeeld ontwikkelingshulp/ veiligheidswerk/ heropbouwingswerk uitgevoerd door het Nederlandse leger er ook onder?
En dus ook een hogere prijs.quote:Op zondag 4 december 2005 13:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Vanaf het begin is aangegeven, dat de Amerikaanse JSF's geavanceerdere technologie zouden krijgen dan de exemplaren die verkocht zouden worden aan het buitenland.
Defensie is minder dan 8 mld. per jaar, dit is voor zover ik weet exclusief vredesmissies ed.quote:Op zondag 4 december 2005 13:30 schreef knowall het volgende:
.
[..]
Dat zou betekenen dat Nederland op jaarbasis zo'n 12,5 miljard euro aan defensie kwijt is.
Staat er nog een exact de definitie van 'defensie'? Valt bijvoorbeeld ontwikkelingshulp/ veiligheidswerk/ heropbouwingswerk uitgevoerd door het Nederlandse leger er ook onder?
inderdaadquote:Op zondag 4 december 2005 13:14 schreef Monidique het volgende:
De NAVO heeft geen nut meer en dient dan ook opgedoekt te worden.
Dat is de keynsiaanse denkwijze. Als je dat wat erin stopt er maar met rendement uit gaat dan kan dat hele JSF gebeuren wel doorgaan.quote:Op zondag 4 december 2005 13:02 schreef RuL0R het volgende:
[..]
Kennis, banen, geld?
Als het nog doorgaat (denk het eigenlijk wel) zou het enkele duizenden banen en ene paar miljard euri opleveren ivm. het feit dat alle Europese F-35's in Nederland hun onderhoud (of in ieder geval groot onderhoud) zouden krijgen.
Omdat Frankrijk onafhankelijker wil zijn? Ik geef ze geen ongelijk dat de 'force de frappe' zijn atoomwapens niet onder bevel legt van de NAVO.quote:Op zondag 4 december 2005 12:52 schreef Sickie het volgende:
[..]
Ow, en waarom komt Frankrijk dan met een aangepaste versie van de Rafale?
De typhoon is dan ook een defensief vliegtuig die ook nog eens een heel stuk verder kan vliegen zonder 're-fueling' dan de offensieve JSF.quote:Op zondag 4 december 2005 12:59 schreef RuL0R het volgende:
[..]
Een stuk wendbaarder, net als de Typhoon verschrikkelijk instabiel, hij vliegt alleen doordat een computer continu alles controleert en corrigeert.
Maar die instabiliteit zorgt er dus wel voor dat'ie heel snel van richting kan veranderen.
Iets nieuws moet er toch eens komen. Tis wel erg verleidelijk om weer voor de F16 te kiezen, maar het is gewoon uitstel van een keuze die je moet maken (overigens geen slecht uitstel hoor).quote:Op zondag 4 december 2005 15:53 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik denk dat men beter de nieuwste revisie van de f16 kan kopen. Deze heeft meer kwaliteiten dan de JSF en is stukken goedkoper. Bovendien hoeft al het personeel niet omgeschoold te worden.
de nieuwste F16 heeft geen supersonic cruise om maar wat te noemen dus ben ik wel benieuwd welke kwaliteiten hij precies meer heeftquote:Op zondag 4 december 2005 15:53 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik denk dat men beter de nieuwste revisie van de f16 kan kopen. Deze heeft meer kwaliteiten dan de JSF en is stukken goedkoper. Bovendien hoeft al het personeel niet omgeschoold te worden.
nee de nieuwe F16 zou dan een nieuwe keuze zijn dan is er dus geen kwestie van 5 of 10 jaar uitstel van executie maar er gewoon 25 jaar mee rond gaan vliegen (totaal nieuwe airframes)quote:Op zondag 4 december 2005 16:13 schreef Strijder het volgende:
[..]
Iets nieuws moet er toch eens komen. Tis wel erg verleidelijk om weer voor de F16 te kiezen, maar het is gewoon uitstel van een keuze die je moet maken (overigens geen slecht uitstel hoor).
mwahquote:Toen de muur viel, viel gelijk het nut van de NAVO en het nut van nieuwe wapens. Iets waar we nu achter komen nu we het zaakje moeten vernieuwen. De vliegtuigen die er wel zijn, hebben allemaal nadelen (voornamelijk dat ze erg duur zijn), die je grotendeels kan terugvoeren op het wegvallen van de vijand (namelijk het Warschaupact). Hier treft elk land blaam bij.
Het enige nadeel dat wij hebben is dat wij samenwerken met de Amerikanen, hadden we gekozen voor bijvoorbeeld de Rafal of de Gripen, ik denk niet dat wij problemen hadden gekregen met Frankrijk of Zweden.
tja, je moet toch wat doen om je economie weer op gang te krijgen, heeft weinig met de stand van zaken in de wereld te maken verder.quote:Maar ja, wij moesten zo nodig tegenorders krijgen hè ?
quote:Het enige nadeel dat wij hebben is dat wij samenwerken met de Amerikanen, hadden we gekozen voor bijvoorbeeld de Rafal of de Gripen, ik denk niet dat wij problemen hadden gekregen met Frankrijk of Zweden.
Dat kan toch gebeuren? Inzichten veranderen. Als de Amerikanen voor iets anders kiezen zal dat ook voor ons een goede keuze zijn waarschijnlijk. Beter dan inferieure onbetrouwbare producten van elders.quote:Op zondag 4 december 2005 18:28 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
als je 800 miljoen dollar in zon project stopt mag je toch wel verwachten dat er wat terugkomt.. iets dat tot nu toe bar tegenvalt bij alle partnerlanden. Dat wordt niet meer veel beter aangezien de aantallen al op zijn minst drastisch naar beneden zijn bijgesteld en er zelfs sprake is van een gedeeltelijke stopzetting. Als zelfs de Noren en Britten al volop naar alternatieven aan het kijken zijn dan moet er wel wat grondig mis zijn.
Nogmaals, als de Amerikanen al hun beloftes waar kunnen maken, kan het best een redelijke deal zijn, maar het ziet daar absoluut niet naar uit. De kosten zijn niet te overzien en de capaciteiten van het toestel vallen gewoon tegen om over het uitlopen van het programma en het uit de hand lopen nvan de kosten nog maar te zwijgen.
Wat heeft Amerika voor Nederland gedaan?quote:Op zondag 4 december 2005 18:19 schreef klez het volgende:
[..]
De dag dat Nederland afscheid neemt van de VS en zich aan Europees onvermogen overgeeft, zitten we met veel te dure vliegtuigen die veel te weinig kunnen van bijzonder onbetrouwbare bondgenoten. Wat hebben Frankrijk en Zweden ooit voor Nederland gedaan, dit itt de VS?
Zo werk je natuurlijk niet naar 1 in grote mate onafhankelijk Europa toe hequote:Op zondag 4 december 2005 18:34 schreef klez het volgende:
[..]
Dat kan toch gebeuren? Inzichten veranderen. Als de Amerikanen voor iets anders kiezen zal dat ook voor ons een goede keuze zijn waarschijnlijk. Beter dan inferieure onbetrouwbare producten van elders.
Alsof de Fransen uberhaupt maar 1 baan voor Nederlanders zouden creëeren... Al zouden ze het kunnen.![]()
<Insert hier standaard riedeltje over bevrijden van nazi's in 1945>quote:Op zondag 4 december 2005 19:25 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Wat heeft Amerika voor Nederland gedaan?
Off topic: Strijder lang niet meer gezien?quote:Op zondag 4 december 2005 16:13 schreef Strijder het volgende:
[..]
Iets nieuws moet er toch eens komen. Tis wel erg verleidelijk om weer voor de F16 te kiezen, maar het is gewoon uitstel van een keuze die je moet maken (overigens geen slecht uitstel hoor).
Toen de muur viel, viel gelijk het nut van de NAVO en het nut van nieuwe wapens. Iets waar we nu achter komen nu we het zaakje moeten vernieuwen. De vliegtuigen die er wel zijn, hebben allemaal nadelen (voornamelijk dat ze erg duur zijn), die je grotendeels kan terugvoeren op het wegvallen van de vijand (namelijk het Warschaupact). Hier treft elk land blaam bij.
Het enige nadeel dat wij hebben is dat wij samenwerken met de Amerikanen, hadden we gekozen voor bijvoorbeeld de Rafal of de Gripen, ik denk niet dat wij problemen hadden gekregen met Frankrijk of Zweden.
Maar ja, wij moesten zo nodig tegenorders krijgen hè ?
Niet alleen dat. Een groot gedeelte van onze vrijheid en welvaart hebben we aan de Amerikanen te danken.quote:Op zondag 4 december 2005 19:34 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
<Insert hier standaard riedeltje over bevrijden van nazi's in 1945>
quote:Op zondag 4 december 2005 20:01 schreef klez het volgende:
[..]
Niet alleen dat. Een groot gedeelte van onze vrijheid en welvaart hebben we aan de Amerikanen te danken.
Als alles wat links is het hier voor het zeggen had gehad de afgelopen honderd jaar, dan hadden we in West-Europa nu ook een paar geweldige sociaal-cultureel-economische experimenten - met waarschijnlijk miljoenen slachtoffers tot gevolg - achter de rug gehad.
Krachtige inhoudelijke reactie.quote:
ik heb me laten vertellen dat TNO-den haag een leuk niet-standaard radarsysteempje heeft staan waarmee je stealth-vliegtuigen prima kan zien. Waren de amerikanen niet helemaal blij mee.quote:Op zaterdag 3 december 2005 12:26 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
jsf is trager zelfs en minder wendbaar. Het is de geavanceerde electronicje snufjes en mindere zichtbaarheid op de radar die het toestel op papier interessant maken.
Ik zie geen reden om op ononderbouwde paranoia inhoudelijk in te gaanquote:
Waar is de paranoia?quote:Op zondag 4 december 2005 20:17 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik zie geen reden om op ononderbouwde paranoia inhoudelijk in te gaan
quote:
quote:Als alles wat links is het hier voor het zeggen had gehad de afgelopen honderd jaar, dan hadden we in West-Europa nu ook een paar geweldige sociaal-cultureel-economische experimenten - met waarschijnlijk miljoenen slachtoffers tot gevolg - achter de rug gehad.
ja, joepie. Kunnen we in nog een paar imperialisme-oorlogen worden meegesleept, die ons niks opleveren, behalve de haat van nog een paar bevolkingsgroepen. En daar mogen we dan ook nog voor betalen. Hoera...quote:Ik heb het over de werkelijkheid. Namelijk dat de VS onze bondgenoot zijn en hopelijk nog lang zullen blijven.
quote:Op zondag 4 december 2005 20:01 schreef klez het volgende:
[..]
- gelukkig hebben we monidique en dadoc -
quote:Op zaterdag 3 december 2005 11:43 schreef longinus het volgende:
Als dit waar is dan blijkt maar weer dat die gasten in Den Haag voor de zoveelste keer geld weggooien van de burger. Koop gewoon die moderne en onverwoestbare russische vliegtuigen, spotgoedkoop en je haalt de band met rusland er enorm mee op. Amerika is passée, Rusland rules.
Ja, een goed bondgenootschap houd ook stand in wat moeilijkere tijden, of als het jou even wat minder uitkomt. Ik zie eigenlijk geen reden dat maar op te geven uit angst voor de chantage van een paar gewelddadige religieuze godsdienstfanatiekelingen in eigen land.quote:Op zondag 4 december 2005 20:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
[..]
[..]
ja, joepie. Kunnen we in nog een paar imperialisme-oorlogen worden meegesleept, die ons niks opleveren, behalve de haat van nog een paar bevolkingsgroepen. En daar mogen we dan ook nog voor betalen. Hoera...
De Amerikanen waren ook niet blij met de infraroodkijkers tijdens desert-storm, omdat hun voordeel t.o.v. de Irakezen toen weg was.quote:Op zondag 4 december 2005 20:16 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
ik heb me laten vertellen dat TNO-den haag een leuk niet-standaard radarsysteempje heeft staan waarmee je stealth-vliegtuigen prima kan zien. Waren de amerikanen niet helemaal blij mee.
Ach ja, veel zal het ook niet worden, nog steeds enorm veel users die niet verder kunnen kijken dan linkerhand of rechterhand.quote:Op zondag 4 december 2005 19:40 schreef Wuder het volgende:
[..]
Off topic: Strijder lang niet meer gezien?
Ga eens praten met wat microgolfspecialistenquote:Op zondag 4 december 2005 22:28 schreef Strijder het volgende:
Overigens schijn je dus enorm veel te kunnen doen tegen stealth, maar ik krijg er maar weinig artikels of informatie over te pakken. Iemand misschien wat meer info ?
De KLU denkt er duidelijk anders over:quote:Op zondag 4 december 2005 23:11 schreef sp3c het volgende:
stealth is niet het belangrijkste aspect van het toestel en niet iets wat de KLU er per se bij moest hebben ... sterker nog Nederland zal wel met bommen onder vleugels rond gaan vliegen we hebben nu eenmaal niet zoveel toestellen maar een grote ambitie dus komt de grotere bommenlast die het ding kan meedragen goed van te pas
quote:'De Koninklijke Luchtmacht verwacht dat de toekomst voor een groot deel zal worden bepaald door ontwikkelingen op het gebied van stealth-technologie, precisiewapens, onbemande systemen en sensoren voor waarneming, acquisitie en bestrijding van doelen. Die ontwikkelingen speelden in 2002 ook een rol bij het besluit om mee te doen aan de ontwikkelingsfase van de Joint Strike Fighter (JSF), de beoogde opvolger van de F-16. Van de jachtvliegtuigen die op de nominatie staan om de F-16 in de toekomst op te volgen, beschikt alleen de JSF over stealth.'
Altijd goed om in een defensie topic users te hebben met als namen als "Strijder" en een Chinese vlag als icoonquote:Op zondag 4 december 2005 22:30 schreef Strijder het volgende:
[..]
Ach ja, veel zal het ook niet worden, nog steeds enorm veel users die niet verder kunnen kijken dan linkerhand of rechterhand.
Gelukkig wel meer normale users.
Maar op dit onderwerp kon ik niet zwijgen![]()
Bij de weg: misschien de jsklef-discussie hier voortzetten ?
dan moet ik zeker tussen de regels door lezen?quote:Op zondag 4 december 2005 23:16 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
De KLU denkt er duidelijk anders over:
[..]
't lijkt mij duidelijk genoeg. Maar ik wil je wel even een handje helpen hoor:quote:Op zondag 4 december 2005 23:28 schreef sp3c het volgende:
dan moet ik zeker tussen de regels door lezen?
'als je bemande vliegtuigen niet beschikt over stealth kun je 't wel vergeten als luchtmacht'quote:'De Koninklijke Luchtmacht verwacht dat de toekomst voor een groot deel zal worden bepaald door ontwikkelingen op het gebied van stealth-technologie, precisiewapens, onbemande systemen en sensoren voor waarneming, acquisitie en bestrijding van doelen.
tsja...quote:Van de jachtvliegtuigen die op de nominatie staan om de F-16 in de toekomst op te volgen, beschikt alleen de JSF over stealth.
Ik kan me van tijdens de besluitvormingsprocedure nog herrinneren dat stealth wel degelijk een rol speelde. Misschien niet op militair niveau, maar zeker op politiek niveau, op 't gebied van 'marketing van geile militaire speeltjes aan politici'. Ook niet onbelangrijkquote:enige wat ik erin lees is dat de JSF er als enige over beschikt en dat het een handige feature is, niet dat het erg belangrijk was in het besluitvormingsproces
De USAFfrontlijn is op dit moment al gestandaardiseerd op 3 vliegtuigtypes: de F-15, F-16 en de A-10 (met een aantal subversies, dat wel). De F-35 (de JSF dus) moet daar samen met de F/A-22 twee types (zonder subversies) van gaan maken.quote:Op maandag 5 december 2005 09:26 schreef pberends het volgende:
Die hele joint strike fighter is toch juist een bezuiniging? Omdat ze dan niet al die 100 soorten vliegtuigen die ze nu gebruiken niet meer hoeven te onderhouden omdat ze 1 standaard hebben?
mjah zo kun je er ook in lezen dat ze naar een onbemand toestel op zoek warenquote:Op maandag 5 december 2005 09:09 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
't lijkt mij duidelijk genoeg. Maar ik wil je wel even een handje helpen hoor:
[..]
'als je bemande vliegtuigen niet beschikt over stealth kun je 't wel vergeten als luchtmacht'
niet dus, zoals ik al zei staat er enkel dat de JSF het wel heeft en de rest nietquote:[..]
tsja...
[..]
dat is wat anders, het is een nuttige extra die je er voor weinig geld bij krijgt ... natuurlijk speelt dat een rolquote:Ik kan me van tijdens de besluitvormingsprocedure nog herrinneren dat stealth wel degelijk een rol speelde. Misschien niet op militair niveau, maar zeker op politiek niveau, op 't gebied van 'marketing van geile militaire speeltjes aan politici'. Ook niet onbelangrijk
De beschikbaarheid van een kernwapen valt of staat met de bereidheid er één te gebruiken. Wat dat betreft doet de afschrikking nog steeds keurig haar werk.quote:Op maandag 5 december 2005 12:45 schreef pberends het volgende:
Zolang kernwapens bestaan zijn tanks vliegtuigen en andere troepen slechts een formaliteit. Een land met 10 kernwapens is 1000 maal machtiger dan een land met 10.000 tanks en vliegtuigen.
Dat zijn ze ongetwijfeld ook. Maar het een sluit het ander niet uit. Waarom ben je zo halsstarrig?quote:Op maandag 5 december 2005 11:51 schreef sp3c het volgende:
mjah zo kun je er ook in lezen dat ze naar een onbemand toestel op zoek waren
Omdat een regering de morele verplichting heeft om haar militairen met het beste dat verkrijgbaar is op pad te sturen. En op dit moment is dat de JSF. De F-16, hoe goed ook, begint lange tanden te krijgen. Was het toestel tot zo'n 10 jaar geleden nog één van de wendbaarste ter wereld, tegenwoordig zijn er al heel veel toestellen die hem "er uit draaien", bijvoorbeeld. Technisch kan het toestel nog heel goed mee, maar tactisch begint het een middenmoter te worden. Nederland moet als het een rol van betekenis wil blijven behouden (en die hebben we, ondanks het gebrek van formaat van ons land en onze luchtmacht) niet met een middenklasser vechten, maar met een topklasser. En als land dat altijd overal zijn (ver-)oordeel over klaar heeft kun je je niet veroorloven om die rol te laten verslappen.quote:Op maandag 5 december 2005 13:00 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Dat zijn ze ongetwijfeld ook. Maar het een sluit het ander niet uit. Waarom ben je zo halsstarrig?
Het hele JSF-verhaal heeft een hoog betuwelijn-gehalte: d'r zijn heel veel argumenten voor om 't niet te doen, d'r is een bestaand alternatief, je weet dat dit soort megaprojecten nooit voor de afgesproken prijs wordt opgeleverd, en dat garanties nauwelijks iets waard zijn. In beide gevallen heb je te maken met een stel oudere mannetjes die persé dit ding willen hebben, en de politiek naar hun hand zetten. Maar waarom zou je de keuzes van dat soort figuren gaan verdedigen?
jsfquote:Op maandag 5 december 2005 13:24 schreef PLAE@ het volgende:
Ronald V geef me effe een lijstje van al die toestellen van de laatste 10 jaar die m er uit draaien?
Waarom investeren we dan niet in kernwapens?quote:Op maandag 5 december 2005 13:21 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Omdat een regering de morele verplichting heeft om haar militairen met het beste dat verkrijgbaar is op pad te sturen.
dat mogen we niet van de vnquote:Op maandag 5 december 2005 13:44 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Waarom investeren we dan niet in kernwapens?
Van de VN mogen we ook ons drugsbeleid niet handhaven zoals we dat nu doen. Dus da's geen argument.quote:
We hebben er al wat liggen toch?quote:Op maandag 5 december 2005 13:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dat mogen we niet van de vn
verder heeeft NL binnen een week een kernwapen als het moet dat is het probleem niet
Die niet van ons zijn.quote:
Drugs vs Kernwapens.. right-o!quote:Op maandag 5 december 2005 13:55 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Van de VN mogen we ook ons drugsbeleid niet handhaven zoals we dat nu doen. Dus da's geen argument.
Mjah, het probleem is echter dat onze bondgenoot nu geleid wordt door "gewelddadige religieuze godsdienstfanatiekelingen".quote:Op zondag 4 december 2005 21:01 schreef klez het volgende:
Ja, een goed bondgenootschap houd ook stand in wat moeilijkere tijden, of als het jou even wat minder uitkomt. Ik zie eigenlijk geen reden dat maar op te geven uit angst voor de chantage van een paar gewelddadige religieuze godsdienstfanatiekelingen in eigen land.
mjah bij de beslissing welk toestel ze willen hebben keken ze niet naar onbemande vliegtuigenquote:Op maandag 5 december 2005 13:00 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Dat zijn ze ongetwijfeld ook. Maar het een sluit het ander niet uit.
waarom ben jij het?quote:Waarom ben je zo halsstarrig?
op welk bestaand alternatief doel je dan?quote:Het hele JSF-verhaal heeft een hoog betuwelijn-gehalte: d'r zijn heel veel argumenten voor om 't niet te doen, d'r is een bestaand alternatief, je weet dat dit soort megaprojecten nooit voor de afgesproken prijs wordt opgeleverd, en dat garanties nauwelijks iets waard zijn. In beide gevallen heb je te maken met een stel oudere mannetjes die persé dit ding willen hebben, en de politiek naar hun hand zetten. Maar waarom zou je de keuzes van dat soort figuren gaan verdedigen?
logisch dat hij voorligt, ze zijn er dan ook eerder mee begonnen, het toestel had allang operationeel in dienst moeten zijn ... je hebt nu luchtmachten die nieuwe toestellen aan het kopen/huren zijn om het gat op te vullen (Oostenrijk en Italie bv) omdat het ding te lang op zich laat wachtenquote:Op maandag 5 december 2005 14:23 schreef RM-rf het volgende:
- het was wel weer genoeg zei ik! -
In de tussentijd zijn het juist een aantal van die gehate 'europese industriele projecten' die goede resultaten halen: de duitse 'magneetzweeftrein', welke in amerika en azie gebouwd gaat worden (en waar nederland eigenlijk bij zou moeten zitten, daarmee is veel geld te verdienen), de Airbus, waarvoor in amerika binnenkort een eigen fabriek gebouwd gaat worden, die voor de amerikanen een transportvariant van hun supervliegtuig gaat ontwikkelen, én de eurofigter, die momenteel toch duidelijk voorligt op de amerikaanse projecten (ruim 800 vliegtuigen van de tranche 1 en 2 opgeleverd, terwijl de JSF nog tot 2012 gaat duren voordat hij productief wordt)...
het gaat erom dat we het meest geschikte toestel krijgen ... als we die dan goedkoper kunnen krijgen, daar tegenorders (banen/koopkracht) etc. voor terugkrijgen mits we meeontwikkelen is dat mooi meegenomen.quote:het gaat niet om terugvallen op 'oude gedachtes' als waren de amerikanen onze 'natuurlijke' beste partner, die tijden veranderen, de wereld is een stuk flexibeler geworden, en als dit soort van groot-industriele projecten domw orden aangepakt, kosten ze je enkel veel geld;
het is belangrijk om gewoon strategisch-economisch de slimnste, op de toekomst gerichtte investeringen te kiezen.
Welk transportvliegtuig? de A-400M? De VS hebben iets beters: de C-17A Globemaster-III. Belangrijk voordeel: die is al ruim 10 jaar in productie, EN is capabeler.quote:Op maandag 5 december 2005 14:23 schreef RM-rf het volgende:
- het was wel weer genoeg zei ik! -
In de tussentijd zijn het juist een aantal van die gehate 'europese industriele projecten' die goede resultaten halen: de duitse 'magneetzweeftrein', welke in amerika en azie gebouwd gaat worden (en waar nederland eigenlijk bij zou moeten zitten, daarmee is veel geld te verdienen), de Airbus, waarvoor in amerika binnenkort een eigen fabriek gebouwd gaat worden, die voor de amerikanen een transportvariant van hun supervliegtuig gaat ontwikkelen, én de eurofigter, die momenteel toch duidelijk voorligt op de amerikaanse projecten (ruim 800 vliegtuigen van de tranche 1 en 2 opgeleverd, terwijl de JSF nog tot 2012 gaat duren voordat hij productief wordt)...
dat klopt. Maar die fout wordt aan alle kanten gemaakt. Het allerslimste zou zijn om een goedkoop toestel te bouwen voor één taak, en dan in enorme hoeveelheden. Liefst tegen een prijs waartegen een ander niet eens afweerraketten kan ontwikkelen en bouwen. Op dit moment kan een jachtvliegtuig een stuk of 8 luchtdoelraketten meenemen. Je zult dus een goedkope hich-performance kist moeten ontwikkelen waar iedere gek voor een habbekrats in kan leren vliegen als in een Cessnaatje, en daarmee je vijand moeten overweldigen. Je kunt jezelf prima verdedigen tegen een wesp, maar tegen een hele zwerm doe je niks, dat idee.quote:het gaat niet om terugvallen op 'oude gedachtes' als waren de amerikanen onze 'natuurlijke' beste partner, die tijden veranderen, de wereld is een stuk flexibeler geworden, en als dit soort van groot-industriele projecten domw orden aangepakt, kosten ze je enkel veel geld;
het is belangrijk om gewoon strategisch-economisch de slimnste, op de toekomst gerichtte investeringen te kiezen.
Overigens: de Britten mogen in ruil voor hun inbreng op het project meebeslissen tot op detail hoe de toestellen er uit komen te zien. Nederland en Italië kunnen dat op enkele kleine punten. Italië maakt in ruil voor haar inbreng een goede kans op de Europese productielijn, en Nederland op het (misschien wel veel lucratievere) onderhoudscentrum. De Europese pers (en veel van de posters hier) gedraagt zich een beetje als een kruidenier. We hebben dit jaar betaald, dus willen we ook dit jaar resultaat. Niemand hier lijkt ooit gehoord te hebben van het oerhollandse gezegde "De kost gaat voor de baat uit". Hetzelfde gebeurde destijds bij de F-16, terwijl we daar een veelvoud van de investering aan hebben teruggehaald. De productie liep langer dan geraamd, en Fokker heeft nog tot het einde van haar bestaan rompdelen gebouwd. Vrijwel elke F-16 ter wereld had tot het failliet van Fokker Nederlandse onderdelen ingebouwd.quote:Op maandag 5 december 2005 14:39 schreef sp3c het volgende:
[..]
logisch dat hij voorligt, ze zijn er dan ook eerder mee begonnen, het toestel had allang operationeel in dienst moeten zijn ... je hebt nu luchtmachten die nieuwe toestellen aan het kopen/huren zijn om het gat op te vullen (Oostenrijk en Italie bv) omdat het ding te lang op zich laat wachten
en 800 toestellen (T1 & T2) opgeleverd? dat is idd een geweldig resultaat met een kleine 700 orders zeker als je erbij denkt dat Tranche 2 pas vanaf 2008 afgeleverd moet gaan worden bij de klanten als alles goed gaat ... afaik komt het werkelijke aantal meer in de buurt van 8 opgeleverde toestellen
[..]
het gaat erom dat we het meest geschikte toestel krijgen ... als we die dan goedkoper kunnen krijgen, daar tegenorders (banen/koopkracht) etc. voor terugkrijgen mits we meeontwikkelen is dat mooi meegenomen.
Als we Eurofighter kiezen (tegen de wil van de klu in) zijn we even duur uit als wanneer we evenveel F35's kopen EN mee ontwikkelen aan het toestel ... dan hoeven we er nog geen cent voor terug te krijgen!
je hoeft geen meester econoom te zijn om hier conclusies uit te trekken
of een soort clusterbomachtige luchtdoelraketten ... dus 1 grote lange afstandsraket waar op een gegeven moment 5 of 10 kleine IR geleide luchtdoelraketjes uitkomen zettenquote:Op maandag 5 december 2005 14:57 schreef RonaldV het volgende:
[..]
dat klopt. Maar die fout wordt aan alle kanten gemaakt. Het allerslimste zou zijn om een goedkoop toestel te bouwen voor één taak, en dan in enorme hoeveelheden. Liefst tegen een prijs waartegen een ander niet eens afweerraketten kan ontwikkelen en bouwen. Op dit moment kan een jachtvliegtuig een stuk of 8 luchtdoelraketten meenemen. Je zult dus een goedkope hich-performance kist moeten ontwikkelen waar iedere gek voor een habbekrats in kan leren vliegen als in een Cessnaatje, en daarmee je vijand moeten overweldigen. Je kunt jezelf prima verdedigen tegen een wesp, maar tegen een hele zwerm doe je niks, dat idee.![]()
Leuk ja die F/A-22A Raptor, kleine 200 miljoen per stuk omdat ze zo weinig orders hebben binnen gekregen. Daar krijg je dan hoeveel Typhoons voor?quote:Op maandag 5 december 2005 14:57 schreef RonaldV het volgende:
[..]
En de Eurofighter is minder ver dan de F/A-22A Raptor. Van de Raptor is een squadron (op Langley AFB) operationeel (zij het beperkt), voor de Typhoon is de infrastructuur nog niet eens klaar, laat staan dat er al 800 operationele kisten bij de squadrons staan. Bij elkaar (verdeeld over 4 landen) kun je op dit moment misschien een squadron vormen. Boven dien (zie ook sp3c zijn post) zijn er niet eens 800 kisten besteld.
[..]
ja precies, dat laatste komt er ook nog bij ... veel mensen (BHFH bv) die kijken naar die initiele order die de Amerikanen strax gaan bestellen (1300 toestellen oid) en denken dan dat het afgelopen is met het geld verdienen aan het toestel maar dat is natuurlijk niet waar ... elk toestel wat er gebouwt wordt krijgt dus Nederlandse onderdeeltjes mee.quote:Op maandag 5 december 2005 15:03 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Overigens: de Britten mogen in ruil voor hun inbreng op het project meebeslissen tot op detail hoe de toestellen er uit komen te zien. Nederland en Italië kunnen dat op enkele kleine punten. Italië maakt in ruil voor haar inbreng een goede kans op de Europese productielijn, en Nederland op het (misschien wel veel lucratievere) onderhoudscentrum. De Europese pers (en veel van de posters hier) gedraagt zich een beetje als een kruidenier. We hebben dit jaar betaald, dus willen we ook dit jaar resultaat. Niemand hier lijkt ooit gehoord te hebben van het oerhollandse gezegde "De kost gaat voor de baat uit". Hetzelfde gebeurde destijds bij de F-16, terwijl we daar een veelvoud van de investering aan hebben teruggehaald. De productie liep langer dan geraamd, en Fokker heeft nog tot het einde van haar bestaan rompdelen gebouwd. Vrijwel elke F-16 ter wereld had tot het failliet van Fokker Nederlandse onderdelen ingebouwd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |