http://www.nu.nl/news/636342/22/Bouw_JSF_in_gevaar.htmlquote:Bouw JSF in gevaar
Uitgegeven: 3 december 2005 07:19
Laatst gewijzigd: 3 december 2005 07:27
WASHINGTON - De ontwikkeling van de Joint Strike Fighter (JSF), het supergevechtsvliegtuig F35, waarbij ons land ook voor 857 miljoen euro is betrokken, dreigt te stranden. Het Pentagon heeft serieuze plannen om helemaal of gedeeltelijk van de bouw van het hypermoderne jachtvliegtuig af te zien, onder zware druk van de bezuinigingen op defensie in de VS.
De Amerikaanse staatssecretaris van defensie heeft dat kenbaar gemaakt aan zijn Nederlandse collega Cees van der Knaap (CDA), zo schrijft De Telegraaf zaterdag. Een woordvoerder van het ministerie van Economische Zaken heeft bevestigd dat de Amerikanen zich wellicht uit het project terugtrekken.
De Amerikaanse heroverweging van het JSF-project is het gevolg van bezuinigingen op defensie. De uitgaven aan de oorlog in Irak, onvoorziene miljardenuitgaven door orkanen en tegenvallende belangstelling voor het vliegtuig spelen daarbij een rol. Eerder meldde ook deelnemer Noorwegen zich te 'herbezinnen' op deelname aan het project, omdat Noorse bedrijven niet de verwachte compensatieorders kregen.
Nederland heeft 857 miljoen euro gereserveerd voor het JSF-project. In de Tweede Kamer bestond verdeeldheid over de Nederlandse deelname aan de ontwikkeling van het gevechtsvliegtuig. De Kamer koos voor deelname omdat werd verwacht dat het project de industrie acht tot tien miljard euro aan tegenorders zou opleveren en een stimulans zou zijn voor de werkgelegenheid.
Er liggen iig al grote contracten bij bv Stork, die zullen toch zeker eerst afgekocht moeten worden dus een deel van het geld komt iig weer terug naar NL. Het blijft uiteraard een kwalijke zaak als het niet doorgaat aangezien er veel meer orders binnengehaald hadden moeten worden.quote:Op zaterdag 3 december 2005 11:33 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik vraag me ten eerste af of Nederland nu zijn 800 miljoen euro terug krijgt en of er al wordt gepraat met andere fabrikanten over een ander vliegtuig. Hoe dan ook zal Nederland mooi in de aap gelogeerd zijn, want onze onderhandelingspositie zal een stuk slechter zijn.
Da's waar. Al is het natuurlijk mogelijk dat er toch al verplichtingen mee aangegaan zijn, ook al is het nog niet daadwerkelijk uitgegeven. Is er trouwens geen boeteclausule voor terugtrekkende deelnemers?quote:Op zaterdag 3 december 2005 11:45 schreef Dante_A het volgende:
De vraag is hoeveel van die 800 miljoen al betaald is. Waarschijnlijk is het grootste deel alleen gereserveerd om te gaan gebruiken later in het proces. Grote kans dat een fors deel van het geld NL nog niet heeft verlaten.
Jan M ookquote:Op zaterdag 3 december 2005 11:46 schreef QyRoZ het volgende:
Pim had gelijk.
Dat geldt natuurlijk alleen voor andere deelnemers en niet voor de US of A. Vergelijk het maar met internationale regels, daar hoeft de USA zich ook niet aan te houden. Handig, zo'n uitzonderingspositie.quote:Op zaterdag 3 december 2005 11:49 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Is er trouwens geen boeteclausule voor terugtrekkende deelnemers?
Ik ben al lang blij dat ze eindelijk iets doen om dat begrotingstekort aan te pakken. Nu nog terugtrekken uit Irak en ze kunnen hun wonden gaan likken. En hopelijk ooit in de toekomst weer een keer een sluitende begroting maken.quote:Op zaterdag 3 december 2005 11:52 schreef Kjew het volgende:
Doet me denken aan die docu "De dag dat de dollar valt". Misschien een beetje vergezocht, maar dit is toch wel een pittige beslissing...
Ik weet niet of dat nou een reden is om blij te zijn, want of hier sprake is van goede wil, betwijfel ik... Ik denk eerder dat ze niet meer "kunnen"... Gevaarlijk en "een beetje eng"; een grootmacht "in het nauw"...quote:Op zaterdag 3 december 2005 11:53 schreef QyRoZ het volgende:
[..]
Ik ben al lang blij dat ze eindelijk iets doen om dat begrotingstekort aan te pakken. Nu nog terugtrekken uit Irak en ze kunnen hun wonden gaan likken. En hopelijk ooit in de toekomst weer een keer een sluitende begroting maken.
F22 kost 200 miljoen per stuk.quote:Op zaterdag 3 december 2005 12:05 schreef MouseOver het volgende:
Waar willen ze nu zelf hun bejaard rakende luchtvloot eigenlijk mee vervangen? Die f22 was toch alleen geschikt voor luchtoverwicht? De bestaande vliegtuigen zijn dan misschien nog niet ontzettend verouderd maar ze hebben wel al een hele leeftijd. Zoiets kun je ook niet straffeloos te lang rekken.
Frankrijk en Nederland zijn solidair als het om de EU grondwet gaat, volgens mij zijn er veel problemen op te lossen op gebied van dat europese superleger dat in de eerste instantie in de stukken stondquote:Op zaterdag 3 december 2005 12:31 schreef Thermo het volgende:
hmm als amerika niet eens een project als JSF kan afronden, hoe zit het dan met de eurofighter?
( om maar niet te beginnen over het wel of niet van de plank kopen van zo'n ding etc. )
Als ze zoiets zeggen dan duurthet nog een half jaar en dan stoppen de VS er mee. dit is vast een signaal aan de andere deelnemende landen. Dek je in als politici, probeer alvast wat te vinden om je er onderuit te lullen. Zoek een ander vliegtuig en niemand heeft politike schade.quote:Op zaterdag 3 december 2005 12:26 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
jsf is trager zelfs en minder wendbaar. Het is de geavanceerde electronicje snufjes en mindere zichtbaarheid op de radar die het toestel op papier interessant maken. onder de JSF gaan dezelfde raketten en bommen als onder een F16, dat is ook een belangrijke reden geweest om voor de JSF te kiezen en niet voor de concurrenten.
Maargoed, nu blijkt het gevaar van het kiezen voor een vliegtuig op papier. In het artikel wordt over een overweging gesproken, het staat nog niet vast dat de Amerikanen zich ook echt terug gaan trekken.
Och, we zouden ook in Rusland kunnen shoppen, de SU-37 is een stuk goedkoper als een JSF maar zou minder betrouwbaar kunnen zijn.quote:Op zaterdag 3 december 2005 12:31 schreef Thermo het volgende:
hmm als amerika niet eens een project als JSF kan afronden, hoe zit het dan met de eurofighter?
( om maar niet te beginnen over het wel of niet van de plank kopen van zo'n ding etc. )
Welnee. Balkje gata direct naar Washington om te vragen welk vliegtuig ze nu gaan ontwikkelen en of nederland daar asjeblieft ook weer 800 miljoen in mag stoppen in ruil voor vage beloften van tegenorders die toch nooit loskomen.quote:Op zaterdag 3 december 2005 13:04 schreef Steijn het volgende:
Ik zou die ambassadeur van de VS toch werkelijk over z'n bureau trekken als ik Balkenende was.
Hoezo gelijk?quote:Op zaterdag 3 december 2005 11:46 schreef QyRoZ het volgende:
Pim had gelijk.
de JSF's zijn in bestellingquote:Op zaterdag 3 december 2005 13:07 schreef dJ-Zcore het volgende:
Plat bombarderen die kut Amerikanen.
quote:Op zaterdag 3 december 2005 13:12 schreef QyRoZ het volgende:
Goed dat Nederland voor de JSF heeft gekozen, die Eurofighter was nooit iets geworden.
de eurofighter is er al lang, itt de jsf, dus die stelling is zowiezo onjuist. Het is alleen de vraag of je in 2020 nog bemande vliegtuigen nodig hebt. Bedenk wat je bespaart aan kosten met onbemande vliegtuigen. Geen dure ploten meer , vliegtuigen zijn niet langer gelimiteerd aan de beperkingen van het menselijk lichaam en kan puur geconstrueerd worden om de techniek. . bespaart ook enorm veel ruimte en het vliegtuig kan veel meer de ideale vorm hebben en de "piloten" zitten veilig in eigen land achter het beeldscherm het vliegtuig te besturen, of de volautomatisch uitgevoerde missies te monitoren.quote:Op zaterdag 3 december 2005 13:12 schreef QyRoZ het volgende:
Goed dat Nederland voor de JSF heeft gekozen, die Eurofighter was nooit iets geworden.
Daarom is het zo pijnlijk dat het de LPF onder Mat Herben was die deze JSF deelname er door heeft gedrukt.quote:Op zaterdag 3 december 2005 11:46 schreef QyRoZ het volgende:
Pim had gelijk.
quote:Pentagon said bent on killing F-35 fighter model
Friday 18 November 2005, 6:24pm EST
Printer Friendly | Email Article | Reprints | RSS
By Jim Wolf
WASHINGTON, Nov 18 (Reuters) - The Pentagon is seeking to cancel the Air Force version of Lockheed Martin Corp.'s (LMT.N: Quote, Profile, Research) F-35, the world's biggest fighter program, a leading defense consultant said Friday.
Gordon England, acting deputy secretary of defense, "is pushing to eliminate one of the three aircraft versions, and the Air Force version is his preferred kill" as a short-term economy measure, said Loren Thompson, citing discussions with senior Pentagon and industry officials.
Thompson is chief operating officer of the Arlington, Virginia-based Lexington Institute, a research group with close ties to the defense establishment.
Loss of the Air Force variant would be a blow to Lockheed which expects to export that version, in particular, for decades to come.
Eight countries have joined the United States to co-develop the F-35, also known as the Joint Strike Fighter. With a projected total program cost of more than $250 billion, it involves what would be the Pentagon's most expensive acquisition to date and a symbol of international cooperation.
The co-development partners are Britain, Italy, the Netherlands, Turkey, Canada, Australia, Denmark and Norway.
If cut, the likely beneficiaries would be France's Rafale fighter, built by Dassault Aviation (AVMD.PA: Quote, Profile, Research); Eurofighter, a product of Finmeccanica (SIFI.MI: Quote, Profile, Research), BAE Systems (BA.L: Quote, Profile, Research) and EADS (EAD.PA: Quote, Profile, Research); plus Gripen, built by Saab and BAE Systems.
The radar-evading F-35 was designed to serve the U.S. Air Force with a standard model; the Navy, with a sturdier one for aircraft-carrier landings; and the Marines, with a short take off and landing "jump jet"-style variant.
England wants the Air Force to buy the Navy version instead of getting its own, said Thompson.
In an Oct. 19 memorandum, England ordered military leaders to find $32 billion in cuts over the next five years and said they might have to dig even deeper as President Bush's fiscal 2007 budget proposal takes shape.
No final decisions would be made until a high-level meeting on Monday, England wrote at the time. The White House is due to send its final budget goals to this session.
Navy Capt. Kevin Wensing, a spokesman for England, declined to comment on belt-tightening measures under study in the so-called Quadrennial Defense Review, a strategy analysis done every four years and due to go to Congress in coming months.
A knowledgeable Pentagon official noted that England, as secretary of the Navy, had integrated the Navy and Marine Corps aviation programs starting in 2002. Consolidating a number of air wings, he has been credited with saving "billions of dollars," said this official who asked not to be named.
Lockheed Martin has not been notified of any changes to its programs, said John Smith, a spokesman in Fort Worth, where the fighters are being assembled.
Apart from Britain, which plans to buy the vertical-takeoff variant, all international partners plan to buy the Air Force model, said Richard Aboulafia of Teal Group, a Fairfax, Virginia, aerospace consultancy.
Aboulafia said a decision to scrap the Air Force version would save a "couple billion" in development costs but eat into U.S. dominance of fighter-export markets for years to come.
Christopher Bolckom, top warplane expert with the nonpartisan Congressional Research Service, said he expected any push to kill the Air Force version to meet resistance in Congress and among co-development partners.
© Reuters 2005. All Rights Reserved.
De enige die dat beweert is oud-Defensie woordvoerder Mat Herben...quote:Op zaterdag 3 december 2005 13:06 schreef Thelonious het volgende:
[..]
Hoezo gelijk?
Die had zich om laten lullen door de Amerikanen vlak voor zijn dood.
Dan moet ie eerst benoemd worden. Momenteel zitten we zonder.quote:Op zaterdag 3 december 2005 13:04 schreef Steijn het volgende:
Ik zou die ambassadeur van de VS toch werkelijk over z'n bureau trekken als ik Balkenende was.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |