Niet alleen dat. Een groot gedeelte van onze vrijheid en welvaart hebben we aan de Amerikanen te danken.quote:Op zondag 4 december 2005 19:34 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
<Insert hier standaard riedeltje over bevrijden van nazi's in 1945>
quote:Op zondag 4 december 2005 20:01 schreef klez het volgende:
[..]
Niet alleen dat. Een groot gedeelte van onze vrijheid en welvaart hebben we aan de Amerikanen te danken.
Als alles wat links is het hier voor het zeggen had gehad de afgelopen honderd jaar, dan hadden we in West-Europa nu ook een paar geweldige sociaal-cultureel-economische experimenten - met waarschijnlijk miljoenen slachtoffers tot gevolg - achter de rug gehad.
Krachtige inhoudelijke reactie.quote:
ik heb me laten vertellen dat TNO-den haag een leuk niet-standaard radarsysteempje heeft staan waarmee je stealth-vliegtuigen prima kan zien. Waren de amerikanen niet helemaal blij mee.quote:Op zaterdag 3 december 2005 12:26 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
jsf is trager zelfs en minder wendbaar. Het is de geavanceerde electronicje snufjes en mindere zichtbaarheid op de radar die het toestel op papier interessant maken.
Ik zie geen reden om op ononderbouwde paranoia inhoudelijk in te gaanquote:
Waar is de paranoia?quote:Op zondag 4 december 2005 20:17 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik zie geen reden om op ononderbouwde paranoia inhoudelijk in te gaan
quote:
quote:Als alles wat links is het hier voor het zeggen had gehad de afgelopen honderd jaar, dan hadden we in West-Europa nu ook een paar geweldige sociaal-cultureel-economische experimenten - met waarschijnlijk miljoenen slachtoffers tot gevolg - achter de rug gehad.
ja, joepie. Kunnen we in nog een paar imperialisme-oorlogen worden meegesleept, die ons niks opleveren, behalve de haat van nog een paar bevolkingsgroepen. En daar mogen we dan ook nog voor betalen. Hoera...quote:Ik heb het over de werkelijkheid. Namelijk dat de VS onze bondgenoot zijn en hopelijk nog lang zullen blijven.
quote:Op zondag 4 december 2005 20:01 schreef klez het volgende:
[..]
- gelukkig hebben we monidique en dadoc -
quote:Op zaterdag 3 december 2005 11:43 schreef longinus het volgende:
Als dit waar is dan blijkt maar weer dat die gasten in Den Haag voor de zoveelste keer geld weggooien van de burger. Koop gewoon die moderne en onverwoestbare russische vliegtuigen, spotgoedkoop en je haalt de band met rusland er enorm mee op. Amerika is passée, Rusland rules.
Ja, een goed bondgenootschap houd ook stand in wat moeilijkere tijden, of als het jou even wat minder uitkomt. Ik zie eigenlijk geen reden dat maar op te geven uit angst voor de chantage van een paar gewelddadige religieuze godsdienstfanatiekelingen in eigen land.quote:Op zondag 4 december 2005 20:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
[..]
[..]
ja, joepie. Kunnen we in nog een paar imperialisme-oorlogen worden meegesleept, die ons niks opleveren, behalve de haat van nog een paar bevolkingsgroepen. En daar mogen we dan ook nog voor betalen. Hoera...
De Amerikanen waren ook niet blij met de infraroodkijkers tijdens desert-storm, omdat hun voordeel t.o.v. de Irakezen toen weg was.quote:Op zondag 4 december 2005 20:16 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
ik heb me laten vertellen dat TNO-den haag een leuk niet-standaard radarsysteempje heeft staan waarmee je stealth-vliegtuigen prima kan zien. Waren de amerikanen niet helemaal blij mee.
Ach ja, veel zal het ook niet worden, nog steeds enorm veel users die niet verder kunnen kijken dan linkerhand of rechterhand.quote:Op zondag 4 december 2005 19:40 schreef Wuder het volgende:
[..]
Off topic: Strijder lang niet meer gezien?
Ga eens praten met wat microgolfspecialistenquote:Op zondag 4 december 2005 22:28 schreef Strijder het volgende:
Overigens schijn je dus enorm veel te kunnen doen tegen stealth, maar ik krijg er maar weinig artikels of informatie over te pakken. Iemand misschien wat meer info ?
De KLU denkt er duidelijk anders over:quote:Op zondag 4 december 2005 23:11 schreef sp3c het volgende:
stealth is niet het belangrijkste aspect van het toestel en niet iets wat de KLU er per se bij moest hebben ... sterker nog Nederland zal wel met bommen onder vleugels rond gaan vliegen we hebben nu eenmaal niet zoveel toestellen maar een grote ambitie dus komt de grotere bommenlast die het ding kan meedragen goed van te pas
quote:'De Koninklijke Luchtmacht verwacht dat de toekomst voor een groot deel zal worden bepaald door ontwikkelingen op het gebied van stealth-technologie, precisiewapens, onbemande systemen en sensoren voor waarneming, acquisitie en bestrijding van doelen. Die ontwikkelingen speelden in 2002 ook een rol bij het besluit om mee te doen aan de ontwikkelingsfase van de Joint Strike Fighter (JSF), de beoogde opvolger van de F-16. Van de jachtvliegtuigen die op de nominatie staan om de F-16 in de toekomst op te volgen, beschikt alleen de JSF over stealth.'
Altijd goed om in een defensie topic users te hebben met als namen als "Strijder" en een Chinese vlag als icoonquote:Op zondag 4 december 2005 22:30 schreef Strijder het volgende:
[..]
Ach ja, veel zal het ook niet worden, nog steeds enorm veel users die niet verder kunnen kijken dan linkerhand of rechterhand.
Gelukkig wel meer normale users.
Maar op dit onderwerp kon ik niet zwijgen![]()
Bij de weg: misschien de jsklef-discussie hier voortzetten ?
dan moet ik zeker tussen de regels door lezen?quote:Op zondag 4 december 2005 23:16 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
De KLU denkt er duidelijk anders over:
[..]
't lijkt mij duidelijk genoeg. Maar ik wil je wel even een handje helpen hoor:quote:Op zondag 4 december 2005 23:28 schreef sp3c het volgende:
dan moet ik zeker tussen de regels door lezen?
'als je bemande vliegtuigen niet beschikt over stealth kun je 't wel vergeten als luchtmacht'quote:'De Koninklijke Luchtmacht verwacht dat de toekomst voor een groot deel zal worden bepaald door ontwikkelingen op het gebied van stealth-technologie, precisiewapens, onbemande systemen en sensoren voor waarneming, acquisitie en bestrijding van doelen.
tsja...quote:Van de jachtvliegtuigen die op de nominatie staan om de F-16 in de toekomst op te volgen, beschikt alleen de JSF over stealth.
Ik kan me van tijdens de besluitvormingsprocedure nog herrinneren dat stealth wel degelijk een rol speelde. Misschien niet op militair niveau, maar zeker op politiek niveau, op 't gebied van 'marketing van geile militaire speeltjes aan politici'. Ook niet onbelangrijkquote:enige wat ik erin lees is dat de JSF er als enige over beschikt en dat het een handige feature is, niet dat het erg belangrijk was in het besluitvormingsproces
De USAFfrontlijn is op dit moment al gestandaardiseerd op 3 vliegtuigtypes: de F-15, F-16 en de A-10 (met een aantal subversies, dat wel). De F-35 (de JSF dus) moet daar samen met de F/A-22 twee types (zonder subversies) van gaan maken.quote:Op maandag 5 december 2005 09:26 schreef pberends het volgende:
Die hele joint strike fighter is toch juist een bezuiniging? Omdat ze dan niet al die 100 soorten vliegtuigen die ze nu gebruiken niet meer hoeven te onderhouden omdat ze 1 standaard hebben?
mjah zo kun je er ook in lezen dat ze naar een onbemand toestel op zoek warenquote:Op maandag 5 december 2005 09:09 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
't lijkt mij duidelijk genoeg. Maar ik wil je wel even een handje helpen hoor:
[..]
'als je bemande vliegtuigen niet beschikt over stealth kun je 't wel vergeten als luchtmacht'
niet dus, zoals ik al zei staat er enkel dat de JSF het wel heeft en de rest nietquote:[..]
tsja...
[..]
dat is wat anders, het is een nuttige extra die je er voor weinig geld bij krijgt ... natuurlijk speelt dat een rolquote:Ik kan me van tijdens de besluitvormingsprocedure nog herrinneren dat stealth wel degelijk een rol speelde. Misschien niet op militair niveau, maar zeker op politiek niveau, op 't gebied van 'marketing van geile militaire speeltjes aan politici'. Ook niet onbelangrijk
De beschikbaarheid van een kernwapen valt of staat met de bereidheid er één te gebruiken. Wat dat betreft doet de afschrikking nog steeds keurig haar werk.quote:Op maandag 5 december 2005 12:45 schreef pberends het volgende:
Zolang kernwapens bestaan zijn tanks vliegtuigen en andere troepen slechts een formaliteit. Een land met 10 kernwapens is 1000 maal machtiger dan een land met 10.000 tanks en vliegtuigen.
Dat zijn ze ongetwijfeld ook. Maar het een sluit het ander niet uit. Waarom ben je zo halsstarrig?quote:Op maandag 5 december 2005 11:51 schreef sp3c het volgende:
mjah zo kun je er ook in lezen dat ze naar een onbemand toestel op zoek waren
Omdat een regering de morele verplichting heeft om haar militairen met het beste dat verkrijgbaar is op pad te sturen. En op dit moment is dat de JSF. De F-16, hoe goed ook, begint lange tanden te krijgen. Was het toestel tot zo'n 10 jaar geleden nog één van de wendbaarste ter wereld, tegenwoordig zijn er al heel veel toestellen die hem "er uit draaien", bijvoorbeeld. Technisch kan het toestel nog heel goed mee, maar tactisch begint het een middenmoter te worden. Nederland moet als het een rol van betekenis wil blijven behouden (en die hebben we, ondanks het gebrek van formaat van ons land en onze luchtmacht) niet met een middenklasser vechten, maar met een topklasser. En als land dat altijd overal zijn (ver-)oordeel over klaar heeft kun je je niet veroorloven om die rol te laten verslappen.quote:Op maandag 5 december 2005 13:00 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Dat zijn ze ongetwijfeld ook. Maar het een sluit het ander niet uit. Waarom ben je zo halsstarrig?
Het hele JSF-verhaal heeft een hoog betuwelijn-gehalte: d'r zijn heel veel argumenten voor om 't niet te doen, d'r is een bestaand alternatief, je weet dat dit soort megaprojecten nooit voor de afgesproken prijs wordt opgeleverd, en dat garanties nauwelijks iets waard zijn. In beide gevallen heb je te maken met een stel oudere mannetjes die persé dit ding willen hebben, en de politiek naar hun hand zetten. Maar waarom zou je de keuzes van dat soort figuren gaan verdedigen?
jsfquote:Op maandag 5 december 2005 13:24 schreef PLAE@ het volgende:
Ronald V geef me effe een lijstje van al die toestellen van de laatste 10 jaar die m er uit draaien?
Waarom investeren we dan niet in kernwapens?quote:Op maandag 5 december 2005 13:21 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Omdat een regering de morele verplichting heeft om haar militairen met het beste dat verkrijgbaar is op pad te sturen.
dat mogen we niet van de vnquote:Op maandag 5 december 2005 13:44 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Waarom investeren we dan niet in kernwapens?
Van de VN mogen we ook ons drugsbeleid niet handhaven zoals we dat nu doen. Dus da's geen argument.quote:
We hebben er al wat liggen toch?quote:Op maandag 5 december 2005 13:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dat mogen we niet van de vn
verder heeeft NL binnen een week een kernwapen als het moet dat is het probleem niet
Die niet van ons zijn.quote:
Drugs vs Kernwapens.. right-o!quote:Op maandag 5 december 2005 13:55 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Van de VN mogen we ook ons drugsbeleid niet handhaven zoals we dat nu doen. Dus da's geen argument.
Mjah, het probleem is echter dat onze bondgenoot nu geleid wordt door "gewelddadige religieuze godsdienstfanatiekelingen".quote:Op zondag 4 december 2005 21:01 schreef klez het volgende:
Ja, een goed bondgenootschap houd ook stand in wat moeilijkere tijden, of als het jou even wat minder uitkomt. Ik zie eigenlijk geen reden dat maar op te geven uit angst voor de chantage van een paar gewelddadige religieuze godsdienstfanatiekelingen in eigen land.
mjah bij de beslissing welk toestel ze willen hebben keken ze niet naar onbemande vliegtuigenquote:Op maandag 5 december 2005 13:00 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Dat zijn ze ongetwijfeld ook. Maar het een sluit het ander niet uit.
waarom ben jij het?quote:Waarom ben je zo halsstarrig?
op welk bestaand alternatief doel je dan?quote:Het hele JSF-verhaal heeft een hoog betuwelijn-gehalte: d'r zijn heel veel argumenten voor om 't niet te doen, d'r is een bestaand alternatief, je weet dat dit soort megaprojecten nooit voor de afgesproken prijs wordt opgeleverd, en dat garanties nauwelijks iets waard zijn. In beide gevallen heb je te maken met een stel oudere mannetjes die persé dit ding willen hebben, en de politiek naar hun hand zetten. Maar waarom zou je de keuzes van dat soort figuren gaan verdedigen?
logisch dat hij voorligt, ze zijn er dan ook eerder mee begonnen, het toestel had allang operationeel in dienst moeten zijn ... je hebt nu luchtmachten die nieuwe toestellen aan het kopen/huren zijn om het gat op te vullen (Oostenrijk en Italie bv) omdat het ding te lang op zich laat wachtenquote:Op maandag 5 december 2005 14:23 schreef RM-rf het volgende:
- het was wel weer genoeg zei ik! -
In de tussentijd zijn het juist een aantal van die gehate 'europese industriele projecten' die goede resultaten halen: de duitse 'magneetzweeftrein', welke in amerika en azie gebouwd gaat worden (en waar nederland eigenlijk bij zou moeten zitten, daarmee is veel geld te verdienen), de Airbus, waarvoor in amerika binnenkort een eigen fabriek gebouwd gaat worden, die voor de amerikanen een transportvariant van hun supervliegtuig gaat ontwikkelen, én de eurofigter, die momenteel toch duidelijk voorligt op de amerikaanse projecten (ruim 800 vliegtuigen van de tranche 1 en 2 opgeleverd, terwijl de JSF nog tot 2012 gaat duren voordat hij productief wordt)...
het gaat erom dat we het meest geschikte toestel krijgen ... als we die dan goedkoper kunnen krijgen, daar tegenorders (banen/koopkracht) etc. voor terugkrijgen mits we meeontwikkelen is dat mooi meegenomen.quote:het gaat niet om terugvallen op 'oude gedachtes' als waren de amerikanen onze 'natuurlijke' beste partner, die tijden veranderen, de wereld is een stuk flexibeler geworden, en als dit soort van groot-industriele projecten domw orden aangepakt, kosten ze je enkel veel geld;
het is belangrijk om gewoon strategisch-economisch de slimnste, op de toekomst gerichtte investeringen te kiezen.
Welk transportvliegtuig? de A-400M? De VS hebben iets beters: de C-17A Globemaster-III. Belangrijk voordeel: die is al ruim 10 jaar in productie, EN is capabeler.quote:Op maandag 5 december 2005 14:23 schreef RM-rf het volgende:
- het was wel weer genoeg zei ik! -
In de tussentijd zijn het juist een aantal van die gehate 'europese industriele projecten' die goede resultaten halen: de duitse 'magneetzweeftrein', welke in amerika en azie gebouwd gaat worden (en waar nederland eigenlijk bij zou moeten zitten, daarmee is veel geld te verdienen), de Airbus, waarvoor in amerika binnenkort een eigen fabriek gebouwd gaat worden, die voor de amerikanen een transportvariant van hun supervliegtuig gaat ontwikkelen, én de eurofigter, die momenteel toch duidelijk voorligt op de amerikaanse projecten (ruim 800 vliegtuigen van de tranche 1 en 2 opgeleverd, terwijl de JSF nog tot 2012 gaat duren voordat hij productief wordt)...
dat klopt. Maar die fout wordt aan alle kanten gemaakt. Het allerslimste zou zijn om een goedkoop toestel te bouwen voor één taak, en dan in enorme hoeveelheden. Liefst tegen een prijs waartegen een ander niet eens afweerraketten kan ontwikkelen en bouwen. Op dit moment kan een jachtvliegtuig een stuk of 8 luchtdoelraketten meenemen. Je zult dus een goedkope hich-performance kist moeten ontwikkelen waar iedere gek voor een habbekrats in kan leren vliegen als in een Cessnaatje, en daarmee je vijand moeten overweldigen. Je kunt jezelf prima verdedigen tegen een wesp, maar tegen een hele zwerm doe je niks, dat idee.quote:het gaat niet om terugvallen op 'oude gedachtes' als waren de amerikanen onze 'natuurlijke' beste partner, die tijden veranderen, de wereld is een stuk flexibeler geworden, en als dit soort van groot-industriele projecten domw orden aangepakt, kosten ze je enkel veel geld;
het is belangrijk om gewoon strategisch-economisch de slimnste, op de toekomst gerichtte investeringen te kiezen.
Overigens: de Britten mogen in ruil voor hun inbreng op het project meebeslissen tot op detail hoe de toestellen er uit komen te zien. Nederland en Italië kunnen dat op enkele kleine punten. Italië maakt in ruil voor haar inbreng een goede kans op de Europese productielijn, en Nederland op het (misschien wel veel lucratievere) onderhoudscentrum. De Europese pers (en veel van de posters hier) gedraagt zich een beetje als een kruidenier. We hebben dit jaar betaald, dus willen we ook dit jaar resultaat. Niemand hier lijkt ooit gehoord te hebben van het oerhollandse gezegde "De kost gaat voor de baat uit". Hetzelfde gebeurde destijds bij de F-16, terwijl we daar een veelvoud van de investering aan hebben teruggehaald. De productie liep langer dan geraamd, en Fokker heeft nog tot het einde van haar bestaan rompdelen gebouwd. Vrijwel elke F-16 ter wereld had tot het failliet van Fokker Nederlandse onderdelen ingebouwd.quote:Op maandag 5 december 2005 14:39 schreef sp3c het volgende:
[..]
logisch dat hij voorligt, ze zijn er dan ook eerder mee begonnen, het toestel had allang operationeel in dienst moeten zijn ... je hebt nu luchtmachten die nieuwe toestellen aan het kopen/huren zijn om het gat op te vullen (Oostenrijk en Italie bv) omdat het ding te lang op zich laat wachten
en 800 toestellen (T1 & T2) opgeleverd? dat is idd een geweldig resultaat met een kleine 700 orders zeker als je erbij denkt dat Tranche 2 pas vanaf 2008 afgeleverd moet gaan worden bij de klanten als alles goed gaat ... afaik komt het werkelijke aantal meer in de buurt van 8 opgeleverde toestellen
[..]
het gaat erom dat we het meest geschikte toestel krijgen ... als we die dan goedkoper kunnen krijgen, daar tegenorders (banen/koopkracht) etc. voor terugkrijgen mits we meeontwikkelen is dat mooi meegenomen.
Als we Eurofighter kiezen (tegen de wil van de klu in) zijn we even duur uit als wanneer we evenveel F35's kopen EN mee ontwikkelen aan het toestel ... dan hoeven we er nog geen cent voor terug te krijgen!
je hoeft geen meester econoom te zijn om hier conclusies uit te trekken
of een soort clusterbomachtige luchtdoelraketten ... dus 1 grote lange afstandsraket waar op een gegeven moment 5 of 10 kleine IR geleide luchtdoelraketjes uitkomen zettenquote:Op maandag 5 december 2005 14:57 schreef RonaldV het volgende:
[..]
dat klopt. Maar die fout wordt aan alle kanten gemaakt. Het allerslimste zou zijn om een goedkoop toestel te bouwen voor één taak, en dan in enorme hoeveelheden. Liefst tegen een prijs waartegen een ander niet eens afweerraketten kan ontwikkelen en bouwen. Op dit moment kan een jachtvliegtuig een stuk of 8 luchtdoelraketten meenemen. Je zult dus een goedkope hich-performance kist moeten ontwikkelen waar iedere gek voor een habbekrats in kan leren vliegen als in een Cessnaatje, en daarmee je vijand moeten overweldigen. Je kunt jezelf prima verdedigen tegen een wesp, maar tegen een hele zwerm doe je niks, dat idee.![]()
Leuk ja die F/A-22A Raptor, kleine 200 miljoen per stuk omdat ze zo weinig orders hebben binnen gekregen. Daar krijg je dan hoeveel Typhoons voor?quote:Op maandag 5 december 2005 14:57 schreef RonaldV het volgende:
[..]
En de Eurofighter is minder ver dan de F/A-22A Raptor. Van de Raptor is een squadron (op Langley AFB) operationeel (zij het beperkt), voor de Typhoon is de infrastructuur nog niet eens klaar, laat staan dat er al 800 operationele kisten bij de squadrons staan. Bij elkaar (verdeeld over 4 landen) kun je op dit moment misschien een squadron vormen. Boven dien (zie ook sp3c zijn post) zijn er niet eens 800 kisten besteld.
[..]
ja precies, dat laatste komt er ook nog bij ... veel mensen (BHFH bv) die kijken naar die initiele order die de Amerikanen strax gaan bestellen (1300 toestellen oid) en denken dan dat het afgelopen is met het geld verdienen aan het toestel maar dat is natuurlijk niet waar ... elk toestel wat er gebouwt wordt krijgt dus Nederlandse onderdeeltjes mee.quote:Op maandag 5 december 2005 15:03 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Overigens: de Britten mogen in ruil voor hun inbreng op het project meebeslissen tot op detail hoe de toestellen er uit komen te zien. Nederland en Italië kunnen dat op enkele kleine punten. Italië maakt in ruil voor haar inbreng een goede kans op de Europese productielijn, en Nederland op het (misschien wel veel lucratievere) onderhoudscentrum. De Europese pers (en veel van de posters hier) gedraagt zich een beetje als een kruidenier. We hebben dit jaar betaald, dus willen we ook dit jaar resultaat. Niemand hier lijkt ooit gehoord te hebben van het oerhollandse gezegde "De kost gaat voor de baat uit". Hetzelfde gebeurde destijds bij de F-16, terwijl we daar een veelvoud van de investering aan hebben teruggehaald. De productie liep langer dan geraamd, en Fokker heeft nog tot het einde van haar bestaan rompdelen gebouwd. Vrijwel elke F-16 ter wereld had tot het failliet van Fokker Nederlandse onderdelen ingebouwd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |