Patsen met (voor mij onleesbaar) latijn (toch?) en dan een fout nummer invoeren.quote:
quote:"Eppur si muove(1)" ("And yet it does move")
Mumbling these words quietly to himself, or so the story goes, Galileo Galilei (1564-1642) left the session of the Inquisition that had found him guilty after a trial for "grave suspicion of heresy". The "heresy" was in connection with his publication of a book, "Dialogue on the Tides" in which his belief in the Copernican notion of a Sun centered universe had sort of "slipped in".
In Italy in 1633, suggesting that the earth, that rock solid center of God's universe actually moved around another body, the Sun, was not the wisest thing to do. In fact that idea could get you killed... or worse. Galileo got off easy since he was sentenced to life in prison which lucky for him, became permanent house arrest instead.
Dat is zijn eigen verantwoordelijkheidquote:Op donderdag 17 november 2005 20:49 schreef MrX1982 het volgende:
Aan de drank moeten?
Zit je al in zo'n ver gevorderd stadium. Onthoud dit: Het bier dronk me
ik stel het nog heel even uit, het regentquote:Op donderdag 17 november 2005 20:51 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Dat is zijn eigen verantwoordelijkheid
Of meer verwijtbaarheid van de horeca?
Nou weet je, drugs zijn verslavend, school niet. Crimineel gedrag is grensoverschrijdend, school niet. Oftewel, één keer een keuze voor drugs of een criminele daad heeft een langer doorijlend effect dan één keer een keuze voor school. School (of bijvoorbeeld sport) vergt doorzettingvermogen en discipline. Iedere dag opnieuw.quote:Op donderdag 17 november 2005 20:32 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Maar bij het makkelijk te beïnvloeden kom je al snel uit op drugs, criminaliteit. De minder positieve dingen van het leven. Ik vind het vreemd dat ze op dat gebied makkelijk te beïnvloeden zijn maar als het aankomt op school dan ineens weer niet.
Geen menselijke zwakheid is de mens vreemd. Afschuiven van verantwoordelijkheid is een veelvoorkomende zwakheid. Hoe meer betreurde maar onherroepelijke keuzes gemaakt, hoe meer mensen neigen naar afzwakken van de eigen verantwoordelijkheid ervoor.quote:Zijn ze dan daadwerkelijk makkelijk te beïnvloeden of is het meer selectief beïnvloedbaar zolang het het individu uitkomt. Drugsgebruik en criminaliteit kan je immers afschuiven op verkeerde vrienden. Waardoor je niet de hand in eigen boezem hoeft te steken en te erkennen dat je zelf een verkeerde keuze hebt gemaakt.
Het benoemen van beïnloedende factoren is geen afschuiven. Dát er beïnvloedende factoren zijn moet niet onder het kleed geveegd worden. Evenmin als de eigen verantwoordelijkheid. Niet het kind met het badwater weggooien heet dat.quote:Ik wijs alleen op het feit dat ze zelf een keuze maken en dat je het niet kunt afschuiven. Dat lijkt me toch een geldig argument.
Het gaat om het principe. De mens is beïnvloedbaar, de mate en soort beïnvloeding waaraan iemand heeft blootgestaan bepaalt diens referentiekader. Wat jij normaal goed en gebruikelijk vindt is niet voor allen normaal goed en gebruikelijk.quote:Dat is idd een wel heel erg extreem voorbeeld waarop mijn passage natuurlijk niet van toepassing is.
Bewustzijn als mens... dat is me te zweverig om adequaat op te reagerenquote:De situatie kan anders zijn maar het bewustzijn als mens hoeft dan niet anders te zijn.
Ik ook, kutweer hier, ik ga voorlopig nog ff niet. Koud ookquote:Op donderdag 17 november 2005 20:52 schreef du_ke het volgende:
[..]
ik stel het nog heel even uit, het regent.
Ja ik moet zelfs op de fiets:r terwijl ik normaal het rollend afkan.quote:Op donderdag 17 november 2005 20:54 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ik ook, kutweer hier, ik ga voorlopig nog ff niet. Koud ook
Het was eerder een relativerende grap mijner zijde.quote:Op donderdag 17 november 2005 20:51 schreef Yildiz het volgende:
Dat is zijn eigen verantwoordelijkheid
Of meer verwijtbaarheid van de horeca?
Dat zag ik, en ik kopte em even in.quote:Op donderdag 17 november 2005 20:56 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Het was eerder een relativerende grap mijner zijde.
Mijn eigen verantwoordelijkheid is nog even wakker.quote:Op donderdag 17 november 2005 21:00 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Dat zag ik, en ik kopte em even in.
Dit is echter bloedserieus.
K zie em nu ook, k zal het gelijk wijzigen naar de door het volk geliefdequote:Op donderdag 17 november 2005 21:07 schreef sigme het volgende:
[..]
Mijn eigen verantwoordelijkheid is nog even wakker.
Gelieve meneer Cheney verklaarde vandaag in Amerika, en daarmee net 20.00 op het NOS-journaal niet het Amerikaanse volk misleid te hebben.
Yildiz, wat een rotzin. Wat doet dat 'gelieve' daar? Bedoel je 'geliefde'?
"Gelieve" is een vriendelijk bevel: "zou u zo vriendelijk willen zijn te ..."
Nee, maar het schijnt dat ik wat gemist heb dus, wat was het?quote:Op donderdag 17 november 2005 21:17 schreef Pracissor het volgende:
Iemand ook het 2e gedeelte van Netwerk gezien...
Ze hebben daar vrouwelijke dominees?quote:Op donderdag 17 november 2005 21:21 schreef Pracissor het volgende:
Over de moord op de drie christelijke meisjes in Indonesie, ook dominee's die bedreigd werden, er werd zelfs een foto in beeld gebracht van een vrouwelijke dominee die op de kansel werd doodgeschoten...
Allemaal door onze vrienden van de Laskar Jihad.
Maar die meisjes waren geen homo's... ik snap het verband niet zo?quote:Op donderdag 17 november 2005 21:24 schreef Pracissor het volgende:
Maar de brief die bij de hoofden ergens werden gedeponeert, loog er niet om.
Er werd gewaarschuwd dat ze nog 100 hoofden van christenhomo's verzamelden.![]()
Ja dat verbaasde mij eigenlijk ook wel.quote:Op donderdag 17 november 2005 21:25 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Ze hebben daar vrouwelijke dominees?!
Ik ook niet, maar dat moet waarschijnelijk hun afschuw voor christenen duidelijk maken.quote:Op donderdag 17 november 2005 21:25 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Maar die meisjes waren geen homo's... ik snap het verband niet zo?
Ik vind het jammer dat die aandacht altijd vrij selectief is ...quote:Op donderdag 17 november 2005 21:32 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Ik ook niet, maar dat moet waarschijnelijk hun afschuw voor christenen duidelijk maken.
Als ik dat soort beelden bekijk bedenk ik me vaak dat sommige mensen hun aandacht weleens mogen spreiden ten aanzien van al het onrecht wat er gebeurt in deze wereld.![]()
Hé, ik heb een vrijbrief om in POL in te grijpen waar ik dat nodig acht. De noodzaak hiertoe over te gaan was overduidelijk aanwezig.quote:
Dat valt inderdaad niet te ontkennen. Ik ben trots op je.quote:Op donderdag 17 november 2005 21:39 schreef kLowJow het volgende:
Hé, ik heb een vrijbrief om in POL in te grijpen waar ik dat nodig acht. De noodzaak hiertoe over te gaan was overduidelijk aanwezig.
Idd. We worden allemaal doodgegooid met het Palestina conflict maar wanneer er duizenden negertjes per dag sterven in één of ander afrikaans land is het niet interessant. Zelfde geldt voor de duizenden christenen, moslims, negers etc. die zijn uitgemoord in Afrika en andere werelddelen.quote:Op donderdag 17 november 2005 21:36 schreef gelly het volgende:
[..]
Ik vind het jammer dat die aandacht altijd vrij selectief is ...
We hebben het over een dood musje terwijl er honderdduizenden kreperen in de gebergten van Pakistan...quote:Op donderdag 17 november 2005 21:41 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Idd. We worden allemaal doodgegooid met het Palestina conflict maar wanneer er duizenden negertjes per dag sterven in één of ander afrikaans land is het niet interessant. Zelfde geldt voor de duizenden christenen, moslims, negers etc. die zijn uitgemoord in Afrika en andere werelddelen.
Wat is er mis met extremistische moslims in beeld brengen ?quote:Op donderdag 17 november 2005 21:36 schreef gelly het volgende:
Ik vind het jammer dat die aandacht altijd vrij selectief is ...
Heb je het tegen mij ?quote:Op donderdag 17 november 2005 21:44 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Wat is er mis met extremistische moslims in beeld brengen ?
Je kunt ook je kop in het zand steken, en denken dat we veilig zijn. Dat dacht de VS ook in 2001.
Het is goed dat ze in beeld komen, om de discussie los te maken. En alle moslims mensen een spiegel voor te houden waartoe deze mensen in staat zijn.
Ik had van de week een discussie met een moslim over het geloof, en zijn mening was hetzelfde als die ik voerde. Deze mensen maken bevlekken hun religie waarvan ze scheef worden aangekeken.
Denk je nu werkelijk dat er 1 miljoen potentiele koppensnellers in Nederland wonen.
Dood musje? De gevolgen van een natuurramp vind ik toch nog altijd van een andere aard dan het moedwillig uitmoorden van mensen met een andere huidskleur of religie.quote:Op donderdag 17 november 2005 21:44 schreef gelly het volgende:
[..]
We hebben het over een dood musje terwijl er honderdduizenden kreperen in de gebergten van Pakistan...
Als ze lager gaan wonen hebben ze minder last van de kou.quote:Op donderdag 17 november 2005 21:44 schreef gelly het volgende:
We hebben het over een dood musje terwijl er honderdduizenden kreperen in de gebergten van Pakistan...
Sja, iets dat al sinds mensenheugenis met allerhande verschillende redenen is gebeurd. Of het nou religie, huidskleur of je voorkeur voor pindakaas met nootjes als achtergrond had. Ik bedoelde dus dat een dooie mus voorpagina nieuws is en de slachtoffers in Pakistan al een tijd geen nieuws meer zijn.quote:Op donderdag 17 november 2005 21:47 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Dood musje? De gevolgen van een natuurramp vind ik toch nog altijd van een andere aard dan het moedwillig uitmoorden van mensen met een andere huidskleur of religie.![]()
quote:Op donderdag 17 november 2005 21:50 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Als ze lager gaan wonen hebben ze minder last van de kou.
Per 1000 m (hoogteverschil) zit 6 graden verschil.
Ik moet altijd denken aan het optreden van een komiek optreden bij Rayman is laat
- Every day a girl is walking 4 hours for two buckets of water -
She should move.....
Bomen (of zaadjes) kun je ook meenemen.quote:Op donderdag 17 november 2005 21:52 schreef Tafkahs het volgende:![]()
Jawel, maar misschien is daar dan weer geen bananenboom ofzo
Dat is het probleem van de Pakistaanse overheid. Wellicht zouden ze minder geld moeten besteden aan defensie.quote:Op donderdag 17 november 2005 21:44 schreef gelly het volgende:
2 emmertjes water halen is effe iets anders dan een bananenboom op je schouders he?quote:Op donderdag 17 november 2005 21:57 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Bomen (of zaadjes) kun je ook meenemen.
Eigen verantwoordelijkheid
Pakistan besteedt procentueel meer aan defensie dan de VS. Vreemd voor een ontwikkelingsland en dan moet ik geld geven omdat de Pakistaanse overheid verkeerde prioriteiten stelt.quote:Op donderdag 17 november 2005 22:07 schreef Yildiz het volgende:
Ik dacht trouwens wel, toen men geld vroeg voor de ramp wegens Katrina enzo, dat men vooral niet mocht zeggen dat de USA maar minder moest besteden aan defensie, en dat je vooral onze bevrijders moest steunen.
Dat is toch n andere context.
Had je wel geld gegeven als de defensieuitgaven een stuk lager was?quote:Op donderdag 17 november 2005 22:22 schreef MrX1982 het volgende:
Pakistan besteedt procentueel meer aan defensie dan de VS. Vreemd voor een ontwikkelingsland en dan moet ik geld geven omdat de Pakistaanse overheid verkeerde prioriteiten stelt.
Ik dacht het niet.
Nee waarschijnlijk niet maar dat heeft meer te maken dat ik niet zoveel heb met die massale hulpacties waarbij ik het idee heb dat mensen geven om het geven. Een soort schuldgevoel afkopen want daar spelen die acties toch voornamelijk op in.quote:Op donderdag 17 november 2005 23:00 schreef Bluesdude het volgende:
Had je wel geld gegeven als de defensieuitgaven een stuk lager was?
Ik dacht het niet..
Ik heb ook geen geld gegeven, gewoon geen zin in , desinteresse..you name it.
Ben je de ontdekking van het wiel vergeten.quote:Op donderdag 17 november 2005 22:15 schreef Tafkahs het volgende:
2 emmertjes water halen is effe iets anders dan een bananenboom op je schouders he?
Ze zullen wel altijd soep eten ofzo![]()
Nou, om zoiets te ontdekken heb je vast meer dan 2 emmertjes water bedenktijd nodigquote:Op donderdag 17 november 2005 23:48 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Ben je de ontdekking van het wiel vergeten.![]()
hehehehehequote:Op vrijdag 18 november 2005 00:29 schreef Drugshond het volgende:
[[url=http://xs55.xs.to/pics/05465/fuakja.jpg]afbeelding][/url]
goed topicquote:Op vrijdag 18 november 2005 00:39 schreef Drugshond het volgende:
POL goes ONZ - Verzin een text bij een foto kan nog lachen worden
maak ook wat!quote:
quote:'Moord Sévèke was vergelding voor Fortuyn'
De moord op de 41-jarige linkse activist, Louis Sévèke, was een vergelding van rechtsextremisten op de moord op Pim Fortuyn. De moordenaar van Fortuyn, Volkert van der Graaf, was voor zijn arrestatie ook actief in linkse kringen en zou een bekende van Sévèke zijn geweest. Dat zei Pieter Vleeming, een geestverwant en vriend van Sévèke, vandaag in het tv-programma Twee Vandaag.
Volgens Vleeming is er sinds de moord op Fortuyn een oorlog-achtige situatie ontstaan tussen extreem links en extreem rechts. Vleeming weet vrijwel zeker dat de kogel uit de extreem rechtse hoek kwam. Hij maakt dat op uit eerdere bedreigingen en reacties op Internet.
Over het motief van de liquidatie wordt hevig gespeculeerd. Behalve een vergelding zou de moord ook een criminele afrekening geweest kunnen zijn. Tijdens zijn onderzoeken stuitte Sévèke soms ook op criminele zaken. Omdat hij meer dan eens dossiers en geheime werkwijzen van politie en veiligheidsdiensten onthulde wordt ook gespeculeerd over een eventuele politieke moord.
Er zijn 25 rechercheurs op de zaak gezet. De politie heeft sinds woensdagmorgen een kleine vijftig getuigen gehoord en de banden uit bewakingscamera's in het Nijmeegse centrum gehaald. Het analyseren van de beelden op de videobanden gaat volgens de zegsman van de recherche dagen duren.
Staat niet aan.quote:Op vrijdag 18 november 2005 03:29 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
haha, nee. Zie tekst op irc
Ik reageer maar even op zijn warme brabants:quote:Op vrijdag 18 november 2005 09:00 schreef pberends het volgende:
Wat loop je toch te kutten met CNN? Als er iets niet interessant is, is het wel de ophitsende zender CNN. De godganze dag "THIS IS CNN" ondertussen wordt het 100 keer per uur afgebroken voor reclame. Goedkope kutzender. NOVA is beter vanavond:
Vanavond in NOVA Politiek: Abou Jahjah en Hilbrand Nawijn
Dit is denk ik de eerste keer ooit dat ik het met jou eens ben, pberendsquote:Op vrijdag 18 november 2005 09:00 schreef pberends het volgende:
Wat loop je toch te kutten met CNN? Als er iets niet interessant is, is het wel de ophitsende zender CNN. De godganze dag "THIS IS CNN" ondertussen wordt het 100 keer per uur afgebroken voor reclame. Goedkope kutzender.
Het ene politieke onbenul zonder aanhang tegen het andere. Lijkt me niet een politiek relevante uitzending worden. Beter geschikt voor goedkope spektakel-tv.quote:
Oh ja: goeiemorgenquote:Op vrijdag 18 november 2005 09:02 schreef Yildiz het volgende:
Goeiemorgenquote:Op vrijdag 18 november 2005 09:09 schreef sigme het volgende:
[..]
Oh ja: goeiemorgen
Ik heb mijn ochtend (o.a.) besteed aan een reactie in Zaak Savanna vs. digitaal dossier 2007
CNN.quote:Op vrijdag 18 november 2005 09:02 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ik reageer maar even op zijn warme brabants:
"Heul nie!"
Ik dacht dat moskee's geen legitiem doelwit waren voor alle moslims ?!?quote:Tientallen doden bij aanslagen op twee moskeeën Irak
BAQUBA - Tientallen mensen zijn vrijdag om het leven gekomen en gewond geraakt toen twee zelfmoorddaders zichzelf opbliezen in de noordelijke Iraakse stad Khanaquin.
De terroristen brachten zichzelf tot ontploffing tussen mensen die het vrijdaggebed in twee sjiitische moskeeën bijwoonden. Dat verklaarde de voorzitter van de provinciale raad.
Wat kan je hier nu van geleerd hebben? Mensen die bommen leggen laten zich weinig gelegen liggen aan ge- en verboden? Dat wist je toch al wel, hoop ik?quote:Op vrijdag 18 november 2005 11:54 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Ik dacht dat moskee's geen legitiem doelwit waren voor alle moslims ?!?
Nou ja, weer iets geleerd.
Exact, daar zit ook de contradictie.quote:Op vrijdag 18 november 2005 12:09 schreef sigme het volgende:
Wat kan je hier nu van geleerd hebben? Mensen die bommen leggen laten zich weinig gelegen liggen aan ge- en verboden? Dat wist je toch al wel, hoop ik?
Het zijn fanatici. Dat zijn gevaarlijke gekken. Ik bedoel maar: een moslim hoort geen moslims op te blazen, en zeker niet een moslim die precies het enig juiste geloof aanhangt en nog belijdt ook. En wie wordt er als eerste opgeblazen door de moslimzelfmoordterrorist?
Het zijn terroristen, Drugshond, en niet altijd opererend vanuit religieuze motieven, een deel bestaat uit hardcore Saddam aanhangers die niet echt religieus zijn.quote:Op vrijdag 18 november 2005 12:14 schreef Drugshond het volgende:
Exact, daar zit ook de contradictie.
Het zijn gekken die uit naam van Allah, alles willen vernietigen wat op hun pad ligt.
Ik dacht dat er nog iets achter zat als een ere-kode, maar dat blijft dus ook al niet waar te zijn.
I know..... het is gewoon een burgeroorlog. En de Amerikanen denken nog steeds dat Irak 1 land is. Terwijl het afscheidingsproces al begonnen is.quote:Op vrijdag 18 november 2005 12:19 schreef Tijger_m het volgende:
Het zijn terroristen, Drugshond, en niet altijd opererend vanuit religieuze motieven, een deel bestaat uit hardcore Saddam aanhangers die niet echt religieus zijn.
Hun enige doel is de regering van Irak te destabiliseren voorzover die ooit stabiel is geweest.
Neequote:Op vrijdag 18 november 2005 12:14 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Exact, daar zit ook de contradictie.
Het zijn gekken die uit naam van Allah, alles willen vernietigen wat op hun pad ligt.
Ik dacht dat er nog iets achter zat als een ere-kode, maar dat blijft dus ook al niet waar te zijn.
Ze durven wel die bommen daar te plaatsen omdat het om sjiitische moskeeen gaat en dat zijn heidenen volgens de soennieten. Dus een gerechtvaardigd doelwit, alleen hun eigen moskeeen mogen niet gebombadeerd worden.quote:Op vrijdag 18 november 2005 12:09 schreef sigme het volgende:
[..]
Wat kan je hier nu van geleerd hebben? Mensen die bommen leggen laten zich weinig gelegen liggen aan ge- en verboden? Dat wist je toch al wel, hoop ik?
Het zijn fanatici. Dat zijn gevaarlijke gekken. Ik bedoel maar: een moslim hoort geen moslims op te blazen, en zeker niet een moslim die precies het enig juiste geloof aanhangt en nog belijdt ook. En wie wordt er als eerste opgeblazen door de moslimzelfmoordterrorist?
quote:Integratie stagneert door partnerkeuze
ROTTERDAM, 18 NOV. De integratie stagneert in Nederland doordat de witte bovenklasse steeds meer binnen de eigen groep trouwt en de lagere, veelal allochtone, onderklasse, datzelfde doet. De groepen mengen niet, waardoor segregatie in stand blijft en zelfs wordt versterkt.
Dat zegt Jan Latten, hoogleraar demografie aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) en sociaal-demografisch onderzoeker bij het Centraal Bureau voor de Statistiek vandaag in zijn oratie die hij uitspreekt bij de aanvaarding van de positie van bijzonder hoogleraar demografie aan UvA.
De kloof tussen arm en rijk wordt groter, in ons land. Het is niet zo dat met de aankomende generatie de integratie als vanzelfsprekend vordert en tegenstellingen verdwijnen, zo signaleert Latten. De verschillende sociale klassen trekken zich steeds meer terug in hun eigen scholen, opereren op een eigen deel van de arbeidsmarkt, wonen in hun eigen straten en bewegen zich vrijwel louter binnen hun eigen sociale netwerken.
Latten baseerde zich voor zijn oratie op een breed scala van onderzoek uit verschillende disciplines, waaronder demografie, sociologie, economie. Onderzoek dat volgens hem momenteel vooral per vakgroep bekeken wordt. Latten heeft gepoogd alle onderzoek te combineren om zo ,,een oogkleppenvisie'' te proberen te vermijden, zo zegt hij.
In zijn oratie Zwanger van segregatie schetst Latten een zorgwekkend beeld van de toenemende tegenstellingen in Nederland. Zo blijkt uit nieuw onderzoek van het CBS uit 2005 dat tachtig procent van de jonge Nederlanders van Turkse en Marokkaanse achtergrond binnen de eigen religieuze groep wil trouwen. Als zij dat ook doen, worden de achterstanden die binnen deze groepen bestaan in opleidingsniveau en inkomenspositie, weer doorgegeven aan een volgende generatie.
,,Als de grote aantallen drop-outs van nu, over tien jaar met elkaar trouwen'', zo zegt Latten, ,,vormen zij weer ouders met weinig kansen die hun achterstandspositie doorgeven aan hun kinderen. Daardoor ontstaat over twintig jaar weer een nieuwe generatie achterblijvers.''
Deze 'erfelijkheid' van opleiding, inkomenspositie en sociale klasse wordt het liefst ontkend in Nederland, zo heeft Latten gemerkt. ,,Toch is nu al duidelijk te zien dat kinderen van een vader die weinig verdiende twee keer zo vaak een laag inkomen hebben dan per toeval, en tweemaal zoveel kans om zelf ook weer laag opgeleid te zijn.''
De jeugdwerkloosheid onder Marokkanen is volgens de laatste cijfers van het CBS 28 procent, 16 procent meer dan onder autochtone jongeren, zegt Latten. Als de jongeren uit deze groep met elkaar trouwen, zullen relatief veel ouderparen dubbel zo weinig verdienen als dat getrouwd was buiten de sociale klasse.
Latten verduidelijkt die stelling met een rekenvoorbeeld. Een werknemer met basisonderwijs alleen kan 13 euro per uur verdienen. Iemand met een wetenschappelijke opleiding bijna 28 euro. Dat betekent dat als deze personen voor elkaar kiezen, het 'arme paar' 26 euro verdient (en dat ook weer doorgeeft aan kinderen,) en het 'rijke paar' 56 verdient. Op jaarbasis gaat dat al snel om vele tienduizenden euro's inkomen per huishouden meer of minder. ,,Een mooie aanbetaling aan een huis'', zegt Latten. ,,En daarmee veelal de mogelijkheid te kunnen kiezen voor de buurt waarin je wilt wonen.''
Maar niet alleen de partnerkeuze draagt bij tot het versterken van segregatie, Latten noemt het 'uitsortering' in Nederland. Ook wonen verschillende klassen meer en meer gescheiden van elkaar in wijken, zitten ze niet meer bij elkaar op school, spelen kinderen van verschillende groepen niet meer met elkaar op straat. In Amsterdam bijvoorbeeld, is de kans dat een Marokkaan een autochtoon in zijn eigen straat ontmoet sinds 1995 afgenomen van 61 naar 45 procent in 2004, zo blijkt uit berekeningen van het CBS.
Ook de arbeidsmarkt is sterk gesegregeerd, zegt Latten. Nederlanders van allochtone afkomst en lager opgeleiden van autochtone afkomst werken in sectoren die sterk conjunctuurgevoelig zijn als de horeca, de schoonmaakbranche en de detailhandel. Er ontstaat volgens Latten een complete bevolkingsgroep die louter gebruikt wordt als noodreservoir aan arbeidskrachten.
Latten maakt zich zorgen over zowel de frustraties aan de onderkant van de samenleving, zoals bijvoorbeeld in de Franse banlieues, als de sociale en etnische segregatie. ,,Als je niet meer met elkaar praat, wordt de kans op een conflict groter'', zegt Latten. ,,Wat dat betreft is de samenleving net een relatie.''
quote:Gifgroene pc voor arme kinderen
De oplossing voor de digitale kloof is een lichtgroene laptop van honderd dollar. Of een tweedehands pc.
TUNIS, 16 NOV. Een lichtgroene 'handtas' is het troetelkind van de cybertop van de Verenigde Naties. Het plastic apparaat van 30 centimeter breed moet de digitale kloof tussen arm en rijk gaan dichten. Het is een honderd dollar kostende draagbare computer met draadloos internet en een energie-zuinig beeldscherm. Kofi Annan, secretaris-generaal van de VN, nam gisteravond het eerste exemplaar in ontvangst tijdens de Wereldtop over de informatiesamenleving in Tunis.
Bedenker van de '100 dollar laptop' is Nicholas Negroponte, internetpionier en oprichter van het Media Lab van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) in Boston. ,,Dit is ook de eerste keer dat ik hem werkend zie'', zei een enthousiaste Negroponte gisteren in Tunis.
De kloof tussen gebruikers en niet-gebruikers van informatie- en communicatietechnologie (ict) staat centraal op de cybertop. Twee jaar eerder in Genève, tijdens het eerste deel van de conferentie, namen wereldleiders zich voor een informatiemaatschappij te creëren die voor iedereen toegankelijk is. Ict moet bijdragen aan de VN-millenniumdoelen, zoals de strijd tegen armoede, honger en ziektes. Eén doel in het Actieplan van Genève was dat alle dorpen en de helft van alle mensen op aarde vóór 2015 moeten beschikken over ict. Simpel gezegd: een pc, telefoon, radio en tv voor iedereen.
Internet en (mobiele) telefonie hebben de hele wereld bij lange na nog niet veroverd. Volgens de VN zitten nog steeds 800.000 dorpen - 30 procent van alle dorpen wereldwijd - zonder enige vorm van ict. Het VN-initiatief 'Connect the World' moet daarin verandering brengen, maar tijdens de presentatie gisteren in Tunis leken het vooral mooie woorden. Het afdwingen van financiering of politieke veranderingen is moeilijk.
Daarom moeten de 'niet-aangeslotenen' in de Derde Wereld het misschien meer hebben van een initiatief als de 100 dollar laptop. MIT wil elk kind op deze wereld een pc bezorgen. De laptop heeft een goedkoop scherm, geen harddisk en het besturingssysteem Linux in plaats van het duurdere Microsoft Windows. Elke pc heeft ook een ingebouwde antenne waarmee het een netwerk kan vormen met andere pc's. De laptops zijn lichtgroen om ze herkenbaar te maken als pc's voor kinderen. Volgens Negroponte vermindert dat diefstal. Geen volwassene wil gezien worden met een kinder-pc.
De laptops komen niet in de handel, maar worden rechtstreeks geleverd aan ministeries van Onderwijs en andere organisaties. ,,Wij praten al met de regeringen van Brazilië en Thailand'', zei Negroponte gisteren. Hij vindt dat de kinderen eigenaar moeten worden van de laptop. Dan zijn ze zuinig op hun pc's. ,,Want zeg nou zelf: heb je ooit een huurauto gewassen?''
De laptop moet eind volgend jaar op de markt komen. Negroponte heeft al een producent gevonden, maar wilde gisteren de naam nog niet onthullen. De grote pc-makers reageerden aanvankelijk sceptisch, maar zien volgens Negroponte nu dat zijn laptop geen concurrentie is, maar juist een nieuwe markt kan creëren.
Waarom maakt hij geen goedkopere bureaucomputers? ,,Mobiliteit is belangrijk. Vooral als kinderen de computers 's avonds mee naar huis nemen. Zij moeten kunnen beschikken over de nieuwste technologie, hardware die tegen een stootje kan en innovatieve software.''
Negroponte gelooft dat zijn plan meer kansen biedt aan kinderen, dan het verschepen van hergebruikte pc's naar de Derde Wereld. (Zie daarover een apart artikel op de website nrc.nl, met de Belgische organisatie Close The Gap.) Negroponte: ,,Als we het aantal beschikbare tweedehands pc's schatten op honderd miljoen en elke pc vereist slechts een uur aan menselijke aandacht voor het reinigen, herinstalleren, en verpakken, dan kost dat 54 duizend mensuren. Hoewel wij het hergebruik van pc's toejuichen, zal dat er niet voor zorgen dat ieder kind een laptop krijgt.''
Die motivatie geldt zolang die schikt. Zodra dat niet meer uitkomt kan even makkelijk een deel van de 'eigen' geloofsgenoten tot afvalligen, afgedwaalden, misleidden oid verklaard worden. Of tot martelaars voor hoger doel.quote:Op vrijdag 18 november 2005 12:30 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Ze durven wel die bommen daar te plaatsen omdat het om sjiitische moskeeen gaat en dat zijn heidenen volgens de soennieten. Dus een gerechtvaardigd doelwit, alleen hun eigen moskeeen mogen niet gebombadeerd worden.
Precies, das niet zo tof, zeg maar.quote:Op vrijdag 18 november 2005 12:51 schreef George-Butters het volgende:
ikke begrijp. Natuurlijk denken we in hokjes. Het is een hernieuwde zuilen maatschappij.
Je moet daarvoor kijken naar de manier waarop het menselijke brein werkt.quote:Op vrijdag 18 november 2005 13:06 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Precies, das niet zo tof, zeg maar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |