Marsepein | vrijdag 11 november 2005 @ 11:21 | |
Naar aanleiding van deze post heb ik dit topic geopend. ![]() Ik stel me er bij voor dat er hier vragen gesteld kunnen worden over allerhande zaken die met warm water te maken hebben. - Combi CV Ketel - Gasgestookte boilers - Elektrische Boilers - Installatie technieken etc etc. Zelf heb ik geen vragen, maar omdat het gebruikelijk is dat de TS begint, schets ik de situatie die ik op dit moment aan het aanleggen ben/aangelegd wordt bij ons thuis. - Combi ketel is een Daalderop 24/80+ met extra 2e CV circuit - Badkamer is aangesloten op het extra circuit, en heeft een eigen programmeerbare thermostaat - Rest van het huis zit op het hoofdcircuit aangesloten en wordt gestuurd door de thermostaat in de woonkamer - Radiatoren in de woonkamer voorzien van normale knoppen (Open/dicht), overige radiatoren worden door thermostaatkranen bediend. - Alles wordt aangesloten op Rehau installatie buis, dat is een O-ring vrije 'flexibele' buis van kunstof met een aluminium mantel. - Badkamer heeft vloerverwarming, welke meedraait met de radiator. - Door de geavanceerde drieweg klep kan de ketel altijd voldoende warmwater leveren, ook bij gebruik van het CV circuit, ook bij gebruik van warm water van verschillende tappunten. Dat was het wel zo'n beetje. ![]() Nou, kom maar met de vragen ![]() ![]() | ||
Duderinnetje | vrijdag 11 november 2005 @ 13:30 | |
We laten het nu gewoon even staan, als linkje, en mocht het nou storm lopen en gaan dubbelen, dan kunnen we altijd nog samenvoegen? How's that for a deal? | ||
arithaterhorst | vrijdag 11 november 2005 @ 18:09 | |
Goed zeg, dit topic ![]() Het idee was om een enkelplaats verwarming van 1m50 bij 40 cm leeg te laten lopen en te verwijderen. Dus, HR ketel uit en laten afkoelen. Kraantje van de radiator dicht, zodat alleen deze radiator zou leeglopen. Vulslang aangesloten en met de vleugelmoer de aftapkraan geopend. En lopen maar met dat water ![]() Nou kwam daar zeker 20 of misschien wel meer aan liters uit. ![]() Maar gezien wij boven maar 2 radiatoren hebben, lijkt het me nu ook wel aannemelijk dat die ook zijn leeggelopen. Hoe kan dat? [ Bericht 7% gewijzigd door arithaterhorst op 11-11-2005 18:20:55 ] | ||
Conflict | vrijdag 11 november 2005 @ 21:18 | |
Goed topic maar we gaan geen topics samenvoegen. Naast dit topic blijft iedereen natuurlijk vrij om een specifieke vraag in een eigen topic te stellen. ![]() | ||
Marsepein | zaterdag 12 november 2005 @ 00:04 | |
quote:Prima ![]() quote:Dank ![]() quote:Ik vermoed dat e.e.a. via de retour is leeg komen te lopen. Kan je controleren of de 3 radiatoren met zijn allen op 1 retour zijn aangesloten? Lucht gaat naar boven en dat betekent dat het water als vanzelf via de retour naar beneden loopt. Althans, dat is mijn theorie. ![]() | ||
arithaterhorst | zondag 13 november 2005 @ 03:49 | |
quote:We hebben de verwarming nu ook weer aangesloten en bijgevuld en het systeem is me nu helemaal duidelijk ![]() En je hebt gelijk, alles is via de retourleiding naar beneden gekomen. Omdat de druk omlaag ging, water is zwaarder dan zuurstof ![]() De druk op de verwarming is 1,5 (zal wel bar zijn?!). Door hem leeg te laten lopen gaat de druk ook omlaag en daarom dat er eerst water uit spuit bijna, en later steeds minder. En er lucht voor in de plaats komt wat weer de neiging heeft om naar boven te gaan. Bijvullen is eigenlijk heel eenvoudig. Tuinslang op de HR ketel aangesloten. Alle verwarmingen open gezet. Tuinslang aan. En bij alle verwarming het ontluchtingsdingetje (aan de bovenkant van de verwarming) open gezet tot je water eruit ziet komen en dan weer dicht. Dat bij alle verwarmingen gedaan en voila ![]() ![]() | ||
Wojworshebn | maandag 14 november 2005 @ 15:16 | |
@Marsepein: Ben wel benieuwd hoe die CV-ketel bevalt. Heb weleens overwogen om hem ergens te plaatsen maar heb nog maar weinig praktijkervaringen gehoord over deze ketel. En het is een van de duurste ketels die op het moment verkrijgbaar zijn. | ||
Manneke_Pils | donderdag 17 november 2005 @ 20:07 | |
edit, wrong topic ![]() | ||
Marsepein | vrijdag 18 november 2005 @ 10:44 | |
quote:Ik heb me wat verdiept in wat zaken en leveranciers. En ben op deze ketel uitgekomen. Inmiddels is er ook een 50 liter variant, maar dat vond ik te krap. De 32Kw was weer wat te zwaar zodat ik op de 24/80 ben uitgekomen. De + uitvoering vanwege dat extra rendement voor het aparte 2e circuit. Wat mij erg tegenviel was een installateur in de regio vinden die een 'Daalderop erkend installateur' is. Natuurlijk kan elke installateur dat ding ophangen, maar vanwege de specificaties vond en vind ik het belangrijk dat iemand met verstand van zaken hem installeert. Achteraf bleek dat goede vrienden van ons exact dezelfde ketel hebben hangen. Allen maken die geen gebruik van dat 2e circuit. Zij zijn erg tevreden, geen enkele storing, voldoende heet water en capaciteit. Maar dat is slechts 1 ervaring. De installateur die hem nu bij mij ophangt is van mening dat als je een storingsvrije ketel wilt je voor de daalderop moet gaan. Iets duurder (Nou ja iets ![]() Voor ons is 1 van de grootste voordelen het compacte formaat, nauwelijks groter dan de 80 L boiler die we nu in ons huurhuisje hebben hangen. Maar hij draait nog niet, dus eigen ervaringen heb ik nog niet. Ik heb wel erg veel vertrouwen in de installateur. Hij werkt erg netjes. Tot zover. Als de installatie draait, dan maak ik wel wat foto's en laat ik ervaringen weten. ![]() | ||
kavorka | woensdag 23 november 2005 @ 14:13 | |
Hier ook een vraagje. Ben sinds kort het huis uit en vd week voor het eerst mijn CV aangehad. Nu hoor ik het water lopen door de leidingen. Is hier iets aan te doen? Ik heb alle verwarmingselementen al ontlucht (begonnen met de bovenste, maar aangezien ik maar één verdieping heb ben ik begonnen met degene die het verst weg vd CV staat). Druk staat volgens CV op 1,5 en volgens één vd verwarmingen op 1,8. | ||
ranzige_pad | woensdag 23 november 2005 @ 14:17 | |
quote:klinkt het als een frituurpan? zo jah, ontluchten, lopen laten en nog eens, ontluchten. | ||
Marsepein | woensdag 23 november 2005 @ 15:47 | |
En ik zou zeggen, beneden beginnen met ontluchten. Lucht stijgt, dus uiteindelijk heb je bij het ontluchten van de laatste radiator alle lucht eruit. Als je het hoort suizen, dan zijn er waarschijnlijk koppelingen die een braampje hebben. Als je getik hoort, dan kan het zijn dat er leidingen te strak door muren/plafonds heen lopen. | ||
arithaterhorst | zaterdag 26 november 2005 @ 20:12 | |
Hoi, Wij zijn bezig met het uitzoeken van vloerverwarming. Nou zouden wij dat graag zelf willen aanleggen. Zo heb je doe het zelf pakketten etc. Heeft iemand daar ervaring mee? Of goede ervaringen met een bepaald bedrijf? Ik zie soms dat er isolatie voor onder de vloerverwarming nodig hebt. Dus geen randisolatie, maar echt eronder. Als je een PS combinatievloer hebt (dus broodjes onder je betonnen vloer) is dat dan nodig? Ik las ergens dat dat bij zulke vloeren niet nodig was. Andere vraag is: Wat is het voordeel van noppenplaten boven bewapening en met tye raps werken? Behalve gemak dan, maar nog iets anders? Ik vind het prijsverschil vrij groot, vandaar. Verder alle tips ervaringen etc welkom! Alvast bedankt! ![]() | ||
Martijn_77 | zaterdag 26 november 2005 @ 20:43 | |
Als ik de temperatuur van mijn vloerverwarming hoger zet dan wordt de andere verwarming (waar geen thermostaatknop op zit) in de kamer minder warm. Wat is hier aan te doen? | ||
_Arthur | zaterdag 26 november 2005 @ 22:31 | |
quote:De beste CV's die er zijn. Ik heb precies dezelfde. quote:Wat voor thermostaat ga je hier voor gebruiken? Een modulerende of een niet modulerende? Voor het tweede circuit (vloerverwarming badkamer) heb ik op dit moment een Chronotherm IV in gebruik (niet modulerend) voor het primaire circuit (de rest van het huis) heb ik een Chronotherm Modulation. De installatie is gedaan door 'een bekende' en de leverancier van de CV ketel heeft het garantiebewijs ingevuld. Dus garantie zou geen probleem moeten zijn. En aan de andere kant, Daalderop's gaan nooit stuk ![]() Verder ben ik -uitermate- tevreden met deze ketel. Ik heb een mega-douche (1x hoofddouche, 4x zijdouches) en tot nu toe is het me niet gelukt om koud water te krijgen. De verdere woning is ook binnen no-time op temperatuur. Regelrechte aanrader dit ding! Wat wel een ramp was, was informatie verkrijgen over het aansluiten van het tweede circuit. Daalderop zelf verwees alleen maar steeds naar 'de erkende installateur'. | ||
Marsepein | zaterdag 26 november 2005 @ 23:35 | |
quote:Klopt, info over dat 2e circuit is inderdaad niet eenvoudig te vinden, terwijl het eigenlijk heel eenvoudig is ![]() Hoofdcircuit wordt besttuurd door de Chronotherm modulation, badkamer door een programmeerbare aan/uit thermostaat (Merk en type weet ik niet exact, zal eens kijken) In onze badkamer heb ik een startdouche met een lossen handdouche, en 2 wastafel kranen. Verder heb ik een warm water tappunt in de keuken en in de bijkeuken. Het zou bij normaal gebruik (geen bad bijvoorbeeld) niet tot koud water moeten komen. De installateur adviseerde mij een 24/50+ maar dat zou bij extraam gebruik koud water uit de tappunten kunnen betekeken, en gezien het geringe prijsverschil heb ik toch voor de 24/80+ gekozen ![]() | ||
Marsepein | zaterdag 26 november 2005 @ 23:37 | |
quote:Ik denk dat de vloerverwarming in de aanvoer of in de retour van die radiator zit. (Denk de aanvoer) Het verder opendraaien van de vloerverwarming resulteert dan automatisch in minder warmte capaciteit naar de radiator. Misschien dat het iets dichtdraaien van een andere radiator scheelt. Is de totale verwarmingscapacteit wel voldoende voor alle radiatoren + vloerverwarming? quote:Geen enkel idee, misschien iemand anders? | ||
_Arthur | zondag 27 november 2005 @ 10:40 | |
quote:Wij hebben zelf de vloerverwarming in de badkamer aangelegd. Als begin een laag zilver-noppenfolie. Hierop de bewapening en op de bewapening de 'plastic' vloerverwarmingsbuis vast gezet met tye raps. Dit laatst was echt een klote klus. En na een avondje werken was ik goed kapot (+/- 5.5m^2). Ik kan me goed voorstellen dat als je noppenplaten gebruikt veel en veel sneller klaar bent met het werk. Aangezien je gewoon de buis er in duwt en klaar bent. Nadeel is wel dat deze platen best nog hoog zijn. Want hieroverheen komt nog je smeervloer met voldoende dekking. En later je vloerbedekking/hout/tegels. quote:Je kan de vloerverwarming als 'radiator' kunnen aansluiten op je primaire circuit. Alleen dan kan je die niet meer apart regelen. quote:Idem hier. Alleen dat het 2de circuit een aa/uit thermostaat nodig had, was nergens te vinden (ik heb nu dus een Chronotherm Modulation over..) quote:Ik heb voor de 25/80+ gekozen omdat deze de doorstroomsnelheid van warm water kon leveren dat ik nodig had. | ||
arithaterhorst | zondag 27 november 2005 @ 19:46 | |
quote:Oeps....wij moeten 60 m2.... ![]() Als ondergrond hadden jullie ook een betonnen vloer? Hadden jullie het als doe het zelf pakket gekocht? (zo ja, goede ervaringen met het bedrijf? ) quote:Wij rekenen op 7 cm voor de vloerverwarming. Dus in principe moet dat kunnen. Ik bedenk nu ook dat je waarschijnlijk makkelijker kunt corrigeren met noppenfolie. Moest je dat vaak doen? Alvast bedankt voor je reactie. Dit is echt zo'n beslissing die je niet snel verandert nadat hij genomen is ![]() | ||
Martijn_77 | zondag 27 november 2005 @ 20:48 | |
quote:De radiator hang idd doormiddel van een T stuk aan de aan en afvoerleidingen van de vloerverwarming. quote:Weet ik niet het is het eerste jaar dat we er echt last van hebben en daarnaast hebben wij het verwarmingssysteem hier niet aangelegt. Dat zat al in het huis toen we het kochten. | ||
_Arthur | maandag 28 november 2005 @ 19:40 | |
quote:Ja, de beganegrondvloer. Onder deze betonnenvloer zit 15+cm dik isolatieschuim. Maar toch hebben we er noppenfolie ondergelegd voor extra isolatie. quote:Gewoon in onderdelen her en der los gehaald. Buis komt bij een groothandel vandaan, wapeningsmat bij de Hornbach en aldaar nog wat onderdelen. quote:Wat zou je willen corrigeren? De noppenfolie is maar 3-4mm dik dus daar kan je weinig mee corrigeren in hoogte als je dat bedoelt. quote:Als je noppenplaten kan gebruiken waar je de buis alleen maar hoef in te duwen zou ik dat doen. Deze platen zijn dan ook gelijk je isolatie naar beneden toe. Zeker op 60m2 scheelt dat een enorme berg werk aan "buis-vast-zetten-op-de-wapenings-matten". 60m2 buis dien je trouwens ook in meerdere groepen te leggen. Aangezien je nooit 1 grote buis kan krijgen voor die 60m2 in een keer. | ||
Marsepein | maandag 28 november 2005 @ 20:52 | |
quote:Tja, ik heb er niet veel verstand van maar als ik het zo hoor is toch op een of andere manier de capaciteit naar beneden gegaan: - Andere radiatoren verder open gedraait - Niet goed brandende brander - Lagere watertemperatuur - Radiatoren bijgeplaatst - Verkalking van leidingen/koppelingen ????? - Te lage druk - Verkeerde thermostaat instellingen - Buitentemperatuursensor van de ketel defect Meer oorzaken kan ik zo ff niet verzinnen, misschien iemand anders? | ||
Vonkenboer | maandag 28 november 2005 @ 22:21 | |
ff geheel terzijde maar wat was ik afgelopen weekend blij dat wij geen centrale verwarming hadden in ons huis ![]() Zoals te zien was op het nieuws hadden we in het oosten van het land last van stroomstoringen van +/- 35 uur en was ik maar wat blij dat we hier ouderwetse gaskachels hadden in het huis (tenminste beneden; boven hebben we helemaal geen verwarming) ![]() Pff.. daar sta je dan mooi met je centrale verwarming die zonder electriciteit niet werkt.. ![]() Geen warm water Geen verwarming En we koken ook op gas; dus wat dat betreft wij redden ons wel zonder electriciteit ![]() | ||
Duderinnetje | maandag 28 november 2005 @ 22:39 | |
quote:Kun je het voldoende warmstoken met gaskachels Vonkenboer? Ik heb het ook jaren gedaan met één gaskachel in een etagewoning van twee verdiepingen, en daarvoor bij mijn ouders thuis met twee gaskachels op een eensgezinswoning, maarre.... ik vind CV toch wel erg prettig inmiddels hoor! | ||
arithaterhorst | dinsdag 29 november 2005 @ 08:16 | |
quote:Het is me nu ook duidlijk waarom noppenplaten: dient zowel als isolatie en om de slangen op vast te klikken. Qua kosten is het iets duurder, maar niet heel veel duurder. (ik vergeleek noppenplaten versus staalmatten. Maar bij die staalmatten komt ook nog isolatie). quote:Okee, ga ik eens op Internet verder zoeken. Tot nu toe alleen nog maar naar doe het zelf pakketten gekeken, en een bedrijf langsgehad die me verzekerde dat dat echt niet zelf te doen was. quote:Nee, ik bedoelde qua plaatsing van de buizen. Ik kan me voorstellen dat je daarmee af en toe een 'oh ja, zo past het toch niet' ![]() ![]() quote:We hebben 7 cm ruimte voor de vloerverwarming en andere buizen. Dus die noppenplaten moeten wel passen. Lijkt mij inderdaad ook wel veel handiger. Dank voor al de info! quote:Het plan is om er 4 groepen van te maken. Een groot deel (30 m2) ligt ook nog 10 meter van de HR ketel vandaan. En de bestaande vloerverwarming heeft ook nog 4 groepen, dus die moet worden uitgebreid. | ||
_Arthur | dinsdag 29 november 2005 @ 18:19 | |
quote:De noppenfolie (de isolatie) is niet heel erg duur. Alleen voor 60m2 vast ook wel weer 100euro oid. quote:Het is zeker goed zelf te doen. Het kost je alleen wel tijd. En als je dat wel hebt en geld in mindere maten, dan is het snel beslist (en als ik lees wat jullie allemaal al zelf gedaan hebben, dan is dit niet opeens heel erg moeilijk ofzo). quote:De buis lag er in 1x goed in ![]() Van te voren een tekening maken hoe je het er in gaat leggen (hint: slakkenhuis!) en met noppenplaten gaat de rest dan vrij eenvoudig. | ||
arithaterhorst | dinsdag 29 november 2005 @ 22:09 | |
quote:Dan hebben we het denk ik toch niet over hetzelfde spul, denk ik. Datgene waar ik heb over heb kost 15 euri per m2. Kijk, dit: ![]() Als dat bij jou zo goedkoop was, ben ik zeker benieuwd waar je het vandaan hebt ![]() quote:Meeste dingen zijn niet moeilijk. Ze vergen gewoon minstens 3 keer vloeken ![]() Maar dan kun je het wel, en dat is weer de kick ![]() quote:Ja, slakkenhuis was ik van plan. ivm verdeling warmte. Enig idee of je vloerverwarming als bijverwarming en hoofdverwarming kunt mixen? Nu zit er bijverwarming in het huis. In datgene wat wordt uitgebouwd wil ik het graag als hoofdverwarming leggen. Maar ik kan me voorstellen dat je dat verschil gewoon duidelijk voelt... | ||
Wojworshebn | dinsdag 29 november 2005 @ 22:14 | |
Zou de vloerverwarming niet als hoofdverwarming gebruiken, maar radiatoren bijplaatsen je kunt dan wel het vermogen van de vloerverwarming in mindering brengen. Waarom? Nou omdat je boven en in andere ruimtes wel radiatoren heb en dan regelproblemen krijgt omdat vloerverwarming erg traag reageert en radiatoren veel sneller. | ||
RdeV | vrijdag 9 december 2005 @ 10:43 | |
Wie weet waar deze knop voor dient? Hij zit tussen het verdeler blok van de aanvoeren (naar de radiatoren) en het verdeler blok van de retour (van de radiatoren)? De aanduiding op knop is enkel "m H2O" en een schaal van 0 tot 6. Is het soort van bypass voor als alle radioteren dicht staan, dat het circuit nog wel rond kan blijven pompen ofzo? Wat is dan de juiste instelling? ![]() | ||
Hanzsch | dinsdag 24 januari 2006 @ 21:44 | |
quote:Wat ben ik blij dat ik dit onderwerp hier vind! Ik ben namelijk sinds maart 2004 in bezit van een CombiFort 24/50+ en krijg het tweede circuit niet goed aan de praat. De BG en 1e etage zijn aangesloten op het normale circuit, de 2e etage is aangesloten op het tweede circuit. De ketel is geplaatst op de 1e etage. Volgens een schema wat de installateur van Daalderop heeft gekregen, moet er op aansluiting 1 en 5 van K2 een 'pompschakelaar tbv 2e circuit' worden aangesloten. Volgens de installateur kan daar een 2e kamerthermostaat op. Nou, dat zal dan wel, maar die thermostaat stuurt helemaal niks! Het tweede circuit blijft continue verwarmen, de vloer op de 2e etage blijft dus warm en koelt nooit af. Kortom, dit kan nooit de bedoeling zijn! Je zou me een enorm plezier doen als je me uit kan leggen hoe en waarop je die (extra?) geschakelde 2-weg klep hebt aangesloten. Ik neem aan dat het om een extra klep gaat, want mijn 24/50+ heeft al een 'normale' 3-weg klep. Bij voorbaat heel erg bedankt voor je reactie. Ik ben echt radeloos, want Daalderop weigert me pertinent een duidelijke uitleg te geven. Ook de installateur (ik was getuige van een telefoongesprek) vangt volledig bot en krijgt geen verdere info los. Het moge duidelijk zijn dat ik me tamelijk belazerd voel... | ||
Martijn_77 | dinsdag 24 januari 2006 @ 23:55 | |
quote:Weet iemand hoe dit trouwens mogenlijk is? Dat een verwarming zo lek raakt? | ||
Marsepein | woensdag 25 januari 2006 @ 10:06 | |
quote:Ik zal proberen wat foto's te maken (Maar wel geduld, de camera lijkt kapot) Dit is wel precies 1 van de redenen dat ik voor een erkend daalderop installateur heb gekozen. Elke installateur zal beweren dat hij zo'n ketel kan aansluiten, maar dat blijkt dus niet te zijn... Of is het wel een erkend daalderop installateur? | ||
Hanzsch | woensdag 25 januari 2006 @ 16:17 | |
quote:Nee, sterker nog, toen ik het bij Daalderop navroeg hoe dat zat, werd mij verteld dat het fenomeen 'erkend Daalderop installateur' bij deze ketel (nog) geen issue was. En als je daarmee niet de garantie verspeelde, had ik die ketel zelf wel aangesloten. Ik ben wel vaker met ketels in de weer geweest en dit leek me ook wel te doen. Hoe moeilijk kan dat zijn (denk je dan nog in al je onschuld). Ik ben overigens verder zeer te spreken over deze ketel, verwarmt prima en ook de boilercapaciteit is voldoende voor ons tweepersoons twee-meterbad. Ik baal alleen dat Daalderop het nodig vind om je essentieële informatie te onthouden als je daar specifiek naar vraagt. Zelfs in de bijgeleverde installatiehandleiding ontbreekt volledig de beschrijving van het 2e circuit... Voor een ketel van pak 'em beet 1300 euro vind ik dat diep treurig! Ik heb overigens geen idee hoe ik hier een foto neerzet, anders had ik mijn schema en/of foto van de ketel hier even neergezet. | ||
Marsepein | woensdag 25 januari 2006 @ 17:01 | |
Je foto uploaden naar om het even welke webspace. en dan hier linken als
![]() Erkend daalderop installateur zegt niets over garantie, maar over aansluitkennis, en scholing die ze gehad zouden moeten hebben ![]() | ||
Hanzsch | woensdag 25 januari 2006 @ 19:25 | |
Okee... Als ik het goed heb gedaan zie je hieronder een schema. Onder "Aansluiting linkerzijde" zie je bij K2 de twee draadjes van de "Pompschakelaar tbv 2e circuit". Van bovenaf gezien heb ik mijn 2e thermostaat dus op 'pootje' 5 en op de laatste gezet van dat K2 blok. Zo is het mij (en de installateur) verteld. Waar de tussenliggende drie voor zijn is me een raadsel, er zit ook niets op aangesloten...![]() (edit) Nou... werkt dus niet. ImageShack wil kennelijk niks (meer) met FOK! te maken hebben... Plaatje staat nu 2 berichten verder. Sorry! [ Bericht 7% gewijzigd door Hanzsch op 25-01-2006 20:18:17 ] | ||
Duderinnetje | woensdag 25 januari 2006 @ 19:36 | |
quote:www.photobucket.com ![]() | ||
Hanzsch | woensdag 25 januari 2006 @ 20:12 | |
Dank Duderinnetje! In de herkansing. Zie tekst in mijn vorige bericht. ![]() | ||
Marsepein | donderdag 26 januari 2006 @ 09:49 | |
Er zit wel een extra 2wegklep gemonteerd? Als ik zou moeten gokken .... zonder kennis dan. Thermostaat en 2 weg klep in serie op K-2-5 en K-2-9. Maar of dat zo mag? Geen idee. Mijn kap zat er gister op, morgen komt de installateur en maak ik foto's en kijk hoe het zit. Ik heb overigens een 24/80+, dat kan dus een beetje anders zijn. | ||
Hanzsch | donderdag 26 januari 2006 @ 17:43 | |
Er zit bij mijn géén (extra) 2-wegklep gemonteerd. Ik heb alleen een 'standaard' driewegklep, welke rechtsonder de ketel hangt en dus zichtbaar is als de kap eraf is. Overigens zijn de schema's van de diverse Combiforts exact gelijk (heb ik me laten vertellen). De enige verschillen zijn 'mechanisch', dus grotere brander- en boilercapaciteit. Ik ben erg benieuwd naar je eventuele foto's... | ||
Hanzsch | donderdag 26 januari 2006 @ 19:36 | |
Nog wat prentjes: de twee aansluitingen links voor de thermostaten en een aanzicht met daarop de driewegklep en het tweede circuit.![]() ![]() | ||
Marsepein | donderdag 26 januari 2006 @ 20:46 | |
quote:Ehh, welke klep regelt de tweede thermostaat dan, als je geen extra klep hebt gemonteerd? Precies, die kan geen klep regelen, want er is geen klep en dus is er altijd warmte. (Althans dat is mijn idee) | ||
Marsepein | donderdag 26 januari 2006 @ 20:48 | |
![]() Waar jij hier 2e circuit hebt bijstaan heb ik dus een extra klep zitten ![]() | ||
Hanzsch | donderdag 26 januari 2006 @ 22:48 | |
quote:JUIST! Dat is na twee jaar ergernis met Daalderop dus ook mijn conclusie! Ik snap er echt totaal niets van dat ik in de twee dagen dat ik hier op het forum vertoef méér informatie heb opgedaan dan ik in twee jaar bij Daalderop aan info los heb kunnen peuteren. Welicht ten overvloede: ik ben je hier ZEER erkentelijk voor! Het frustreert mij mateloos dat ze je na de aanschaf volledig aan je lot over laten. 'Mijn' installateur is een door Daalderop erkende [edit] lees net terug en zag dat ik het nogal wazig in m'n vorige bericht had gezet [einde edit]. Ik ben WEKEN aan het bellen geweest, ook samen met de installateur, maar op één of andere manier werden we steeds met een kluitje in het riet gestuurd. Ik ben in het bezit van erg veel documentatie (ook die van de installateur) en het verbaast me dat er helemaal NIETS in de installatiehandleiding staat over het aansluiten van het 2e circuit. Er staat alleen in dat het er IS. Ik vraag me nu alleen nog af hoe de extra thermostaat aan jouw 2-wegklep is aangesloten. Via dat 'schakelbord' op 't K2-blok (lijkt me onnodig) of meteen rechtstreeks op/aan de 2-wegklep? [ Bericht 3% gewijzigd door Hanzsch op 26-01-2006 22:58:00 ] | ||
knorretje | donderdag 26 januari 2006 @ 23:14 | |
geen idee of ik hier goed zit met mijn vraag, Wij hebben denk ik eennieuwe cv ketel nodig, degene die er nu hangt is aankomed juni 15 jaar oud. wat kan ik nu het beste gaan aanschaffen ?? Er zijn er zoveel ![]() | ||
Wojworshebn | donderdag 26 januari 2006 @ 23:22 | |
Het "tweede"circuit is toch eigenlijk ook heel goed zelf aan te leggen hoor, bij elk type ketel. Sluit parallel een circuit aan, met in de aanvoer een heimeier afsluiter met elektrisch bedieningselement met eind contact (in open stand) Dan kun je via een thermostaat die klep open laten lopen, en via de eindschakelaar in de afsluiter de ketel bijschakelen. De Daalderop van Hansch is hierop elektrisch voorbereid, je moet dan volgens mij alleen die afsluiter in het tweede circuit vervangen door een elektrische afsluiter (2wegklep) en aansluiten op K2-5,9. Thermostaat op K1. eventueel extra pomp in het tweede circuit laten bij schakelen, ook via de eindschakelaar in de tweewegklep. Maar ik vind zo'n Daalderop maar niks, veel gedoe voor teveel geld. En al dat koper, het gaat lek, niet nu maar ooit eens, en ik spreek uit ervaring ![]() | ||
Wojworshebn | donderdag 26 januari 2006 @ 23:28 | |
quote:Ik ben van mening dat op dit moment qua kosten, kwaliteit, comfort, prijs en service Bosch het beste is. Neem b.v. een Bosch HRC30, deze heeft CW klasse 4, wat in houdt genoeg water voor een bad en douche (niet gelijktijdig). CV vermogen van 28 Kw. Modulerend, en heeft snelwarmwater. De prijs is aantrekkelijk 1055 euro incl. Gemonteerd en al tussen de 1500 en 1600euro ben je klaar. Gewoon kwalitatief erg goede ketel. | ||
Marsepein | vrijdag 27 januari 2006 @ 08:18 | |
quote:Het niet weten hoe aan te sluiten ligt dan toch aan je installateur. Ik heb 3 offertes gehaald en alle drie wisten ze precies waar ik het over had en hoe dat moest. Wel zijn ze niet scheutig met info naar de particulier die zelf alles wil aanleggen. Ja, aan de ene kant begrijpelijk, aan de andere kant niet. Maar goed, een foto van mijn situatie: ![]() En het tweede circuit is eigenlijk het extra rendement wat je haalt uit je boilerwater. Het is dus niet als met andere ketels, het is werkelijk extra rendement. Nou ja, vandaag maak ik wat foto-tjes van de aansluitingen. Succes. | ||
Hanzsch | vrijdag 27 januari 2006 @ 09:02 | |
Dit maakt veel duidelijk! Ook Wojoworshebn verduidelijkt veel. Het verhaal van Wojworshebn over de aansluiting van de thermostaat op K1 snap ik nog niet goed, want op K1 zit al de thermostaat van de huiskamer. De truc is nou juist om het 2e circuit met een eigen thermostaat te schakelen... Maar ook dat zal een foto van Marsepein veel duidelijker maken. Ik kan in ieder geval weer verder!. Er komt bij mij in ieder geval geen installateur meer over de vloer en ik zal niet gauw meer zaken doen met Daalderop. Nogmaals, alle info die ik hier van jullie heb gekregen had Daalderop me in twee minuten kunnen geven. Als ik een auto koop en er een achterruitewisser, een schuifdak of een electronische ontsteking in wil zetten krijg ik toch ook een handleiding?! | ||
Hanzsch | vrijdag 27 januari 2006 @ 09:32 | |
quote:Zoals je inmiddels hebt gelezen vind ik de service van Daalderop beneden alle peil. Maar mijn Daalderop 24/50 is een klasse 5 ketel, ik kan douchen, m'n vrouw kan tegelijkertijd in bad én m'n huis blijft verwarmd. CV vermogen is 22 Kw. Deze ketel heeft mij inclusief montage 1343,03 euro gekost. Ik denk dater niet echt slechte ketels meer zijn. Het lijkt me wel belangrijk door wie je de ketel laat installeren ![]() | ||
knorretje | vrijdag 27 januari 2006 @ 10:53 | |
quote:douchen, badderen en tegelijk verwarmen hoeft van mij niet, douchen en verwarmen is al meer dan zat en zelfs dat kunnen we evt gewoon opvangen met de gaskachel mocht blijken dat het huis dusdanig snel afkoelt omdat er iemand aan het douchen is, al lijkt me dat godsonmogelijk tenzij je natuurlijk uuuuuuuuuuuuuuuuren doucht. Maar ik begrijp dus dat bij sommige ketels de verwarming afslaat als je gaat douchen, geldt dat ook voor ander watergebruik ? Hoe zit dat precies ? | ||
Blur | vrijdag 27 januari 2006 @ 12:00 | |
Mooi topic ![]() Ik heb een Junkers hangen (type onbekend) uit 97. Nu krijg ik zowiezo mijn woonkamer niet warmgestookt. De temperatuur komt niet boven de 17 graden uit. Mijn inschatting is dat de verwarmingscapaciteit van de radiatoren simpelweg niet voldoende is voor de oppervlakte. Maar, bijkomend probleem is dat ik continue drukverlies heb in het systeem. Als ik de ketel bijvul tot 1,5 à 2 bar dan staat hij de volgende dag weer op 0. Vanmorgen had ik hem bijgevuld tot 1,5 bar en 2,5 uur later stond hij al op 1 bar. Om gek van te worden. Waar zou dit aan kunnen liggen? | ||
Hanzsch | vrijdag 27 januari 2006 @ 16:31 | |
Heb je wel eens onder de douche gestaan terwijl er ergens anders in huis een warmwaterkraan werd opengedraaid? 't is maar net wat je lekker vind... Ik vind het toch wel prettig dat me dat nu niet meer overkomt. Mijn vorige Agpo Ferroli (een gewone VR) kon maar één ding tegelijk; óf warm water in de keuken, óf warm water onder de douche en dan werd het kachel gedeelte 'overruled'. Met andere woorden: sta je (zoals ik) graag een uur onder de douche dan kan je huis afkoelen. Maar dat is natuurlijk relatief weinig. | ||
knorretje | vrijdag 27 januari 2006 @ 17:09 | |
quote:ok ik begrijp em. het effect van opeens een koude douche herken ik van bij mijn ouders. Nou zou het binnen ons huishouden de eerste paar jaar niet direct voorkomen dat er op twee punten tegelijk water nodig is (douche en keuken bv, maar op de toekomst voorbereid zijn is wellicht handig). OK ik heb dus een ketel nodig die mij tegelijkertijd op die twee punten warmwater levert. Dat de verwarming aan blijft zie ik niet als vereiste, zeker niet als de prijs daarvoor hoog is. In een uur/anderhalf uur zijn we met zijn vieren kant en klaar en het komt zelden voor dat we allemaal achter elkaar gaan komt zelden voor. | ||
knorretje | vrijdag 27 januari 2006 @ 17:30 | |
ik probeer het een en ander te berijpen van alle termen etc van cv-ketels en wat daarbij komt, maar ik lees nu net voor het eerst dat je bij een HR-ketel dus een rioleringsaansluiting nodig hebt ?? | ||
Hanzsch | vrijdag 27 januari 2006 @ 17:55 | |
quote:Inderdaad. Ik weet het fijne er nog niet precies van, maar als ik het goed begrijp gaat daar de 'overstort' in (als de druk soms wat te hoog kan worden) en ik heb nog extra rioolaansluiting voor condens van de ketel/boiler (?) maar dat weet ik ook niet precies. De installateur vertelde me wel dat ik twee keer per jaar de sifon even moest 'lossen'. De eerste keer kwam daar flink wat drap uit. | ||
Hanzsch | vrijdag 27 januari 2006 @ 18:03 | |
quote:Dat lijkt toch wel op een ernstig lek... Maar dat zou je toch moeten kunnen zien als er bijvoorbeeld een radiator staat te druppen. Heb je niet ergens een leiding in de kruipruimte ofzo die is lek gevroren? Zal wel niet want een kruipruimte is natuurlijk een volstrekt foute plek voor een verwarmingsleiding. Wanneer is de brander voor het laatst schoon gemaakt? Wellicht ken je het verhaal al van de foute gele en de goede blauwe vlam, effe naar de vlammetjes kijken dus. Mijn ketel kapt er trouwens mee als de druk lager wordt dan 1 bar. Als dat bij jou ook zo is krijg je natuurlijk nooit je huis warm... | ||
knorretje | vrijdag 27 januari 2006 @ 18:30 | |
quote:hmm dat wordt dan dus eerst riolering zien te regelen voor we een nieuwe ketel kunnen kopen als we gaan voor een HR. Er hangt nu overigens een Vaillant vcw 182e Hoe belangrijk is een HR. Ik hoor nml ook dat niet voor iedereen een HR echt nu de oplossing is (super veel rendement meer behaalt) en ze met een VR ook prima uit ten voeten kunnen. Vanaf wanneer wordt een HR echt noodzakelijk. | ||
Blur | vrijdag 27 januari 2006 @ 18:38 | |
quote:Nou, de vloer is er laatst in zijn geheel uitgeweest dus ik kon overal prima bij. Alle leidingen waren netjes intact. En in principe zou je dus lekkage moeten bemerkingen bij een verwarming die niet warm wordt doordat er geen aanvoer is. Dit is niet het geval. De radiatoren worden allemaal goed warm. Wanneer de brander voor het laatst schoongemaakt is, is mij volkomen onbekend. Wellicht nooit. (Ik heb dit huis sinds december 2005 en er is mij niets bekend van enig onderhoud danwel een reparaties of iets dergelijks) Bij mij zijn de vlammen over het algemeen blauw maar af en toe 'stottert' hij even en schiet er een gele vlam tussendoor. Mijn cv overigens blijft gewoon doorbranden terwijl de meter op 0 bar staat. Nu kreeg ik net te horen dat er al iemand was opgevallen dat de meter op 0 bar stond, en evenlater gewoon netjes op 1,5 bar stond. Dit zonder bij te vullen. Raar verhaal... | ||
Hanzsch | vrijdag 27 januari 2006 @ 20:12 | |
quote:Uhhhh... manometer kapot? Ik roep ook maar wat hoor... die dingen kunnen gewoon stuk. Als de radiatoren goed warm worden, maar je huis niet, dan lijkt het me dat de capaciteit van de ketel niet genoeg is. Maar dat zou dan altijd al zo geweest moeten zijn... Raar probleem... | ||
Hanzsch | vrijdag 27 januari 2006 @ 20:19 | |
quote:Tsja, als er een VR ketel was die hetzelfde kon als mijn huidige ketel en hij zou ook nog goedkoper zijn dan wist ik het wel. Je moet hier echt op het advies van een expert af gaan. Benodigd vermogen en eventuele boilerinhoud (als je dat al wil hebben) vergelijken en dan kom je wel tot een besluit denk ik. Je kan in ieder geval beginnen met via 't internet alle mogelijke folders te bestellen bij de leveranciers. Wat ook geen kwaad kan is eens bij je buren te informeren welke ketel ze hebben hangen en hoe die bevalt. Op die manier ben ik op een Daalderop HR gekomen. | ||
knorretje | vrijdag 27 januari 2006 @ 20:24 | |
quote:de directe buren hebben alleen een gaskachel ![]() heb al wat folders inmiddels aangevraagd van van alles wat ik maar kon vinden, dus hopelijk na het weekend leesvoer waardoor ik er oa wat meer van ga begrijpen wat we nu nodig gaan hebben. | ||
Hanzsch | zondag 29 januari 2006 @ 20:06 | |
@Marsepein: Ik heb vandaag een 2-wegklep aan het 2e circuit van m'n Daalderop geschroefd, geheel volgens het voorbeeld van jouw foto... En inderdaad, dat was de oplossing van alle problemen die we met 't 2e circuit hadden! ![]() ![]() | ||
Marsepein | maandag 30 januari 2006 @ 14:34 | |
quote:Even een aanvulling .... Ik moet nog even goed kijken bij mij maar als het goed is loopt het wel via de print, immers er moet ook een pomp gaan draaien als je die klep opengooit. Dit herken je door 4 ronddraaiende segmenten op je display van je ketel. Verder denk ik, weet het eigenlijk wel zeker, dat je alleen capaciteit in het 2e circuit hebt als je de boiler aan hebt staan, daar haalt hij immers zijn extra warmte vandaan. en bij een koude boiler, geen extra warmte. Ik zal de kap er nog eens afhalen en dan wat gedetailleerder beschrijven hoe e.e.a. is aangesloten. Mail me anders even je mail/msn adres, of voeg me even toe. | ||
Hanzsch | maandag 30 januari 2006 @ 17:14 | |
quote:Inderdaad, daar heb je een punt... M'n mailadres is gewoon zichtbaar (als ik het goed heb gedaan...) | ||
marky | dinsdag 31 januari 2006 @ 21:29 | |
quote:Gewoon lekker laten hangen. 15 jaar is geen moeten maar een indicatie. Er zijn ketels die er nog wel een paar jaar bijbranden. Verder is van belang vooral niet een te groot vermogen in je huis te plaatsen is nergens voor nodig. Een installateur kan dat zo voor je berekeken. Het is niet per definitie zo dat de duurste de beste is. Beperk je een beejte tot de bekende merken. AWB, Vaiilant, Nefit, Remeha allemaal goed. | ||
marky | dinsdag 31 januari 2006 @ 21:36 | |
quote:Tja HR wil gewoon zeggen dat je meer rendement haalt uit je kuub gas. Vroeger gooide we er een verbruik tegenaan. Je moest minimaal 2500 kuub verbruiken om de meerkosten terug te verdienen maar gas is inmiddels zo duur en de HR ketels relatief goedkoop dat je eigenlijk standaard een HR laat plaatsen. | ||
knorretje | dinsdag 31 januari 2006 @ 21:40 | |
quote:het probleem is dat hij voor ons op een verkeerde plek zit en de kosten die het met zich meebengen om hem te verplaatsen en alles te veranderen werd door velen afgeraden en als krankzinnig verklaard als we dat deden. Het nemen van een nwe ketel zou dan goedkoper zijn. | ||
rouletteking | dinsdag 31 januari 2006 @ 22:11 | |
@ TS, Ik zou er een expert bijhalen, vooral om te bepalen hoeveel vermogen je nodig hebt. De gasprijs is inmiddels zo hoog geworden dat het bijna altijd loont om een HR-ketel op te hangen, en vergeet niet dat je er ook een stuk meer comfort door zult krijgen ( meer warm water p/min en radiatoren die sneller warm worden ). En als je een tip wilt welke ketel aan te schaffen, de Remeha Avanta gaat bij ons als warme broodjes over de toonbank. Het is een betrouwbaar toestel, biedt veel comfort (CW 4, dus ook een bad is snel gevuld), en is in vergelijking met veel andere ketels lekker licht en compact. Suc6 in ieder geval. | ||
marky | dinsdag 31 januari 2006 @ 22:39 | |
quote:In zo'n geval kan je hem wel vervangen aangezien je nu toch kosten moet maken. Die Vaillant kan wel een jaartje of 20 worden maar dan toch is het zonde om nu niet te vervangen aangezien dan weer alles aangepast moet worden voor een andere ketel. | ||
knorretje | dinsdag 31 januari 2006 @ 22:45 | |
quote:tnx. Zal morgen daar ook eens brochure van laten komen. (ow en een bad hoeft hier niet gevuld te worden, is er niet en komt er zo te zien ook niet). Slaapkamer hoeven ook niet verwarmd te zijn volop, slaaptemp is prima, tussen de 15 ende 18 graden. blijft de woonkamer/keuken en bijkeuken over in totaal 27m2 wat standaard aangenaam zou moeten zijn. | ||
happyme28 | dinsdag 31 januari 2006 @ 23:07 | |
quote:Als je een moderne ketel aanschaft bij voorkeur dus een HR dan moet je zorgen voor voldoende radiatoren. De HR ketel moet zijn warmte kwijt kunnen zodat zijn retourwater temperatuur laag is zodat het ding zijn hoogste rendement haalt. Dus gewoon in iedere kamer een radiator plaatsen ook keuken en badkamer. Je kan er dan wat thermostaatknoppen op zetten zodat je slaapkamer niet warmer wordt dan 15 graden (is normale slaaptemperatuur). En op deze manier haal je het hoogste rendement uit iedere verbruikte kuub gas. ![]() | ||
Aventura | woensdag 1 februari 2006 @ 13:35 | |
Balen, vanmorgen had ik een koude douche. Op mijn CV-ketel (Intergas) stond foutcode 4: brander ontsteekt niet. Hij moet dit automatisch doen na een warmte-aanvraag, als -ie het na 4x nog niet doet is er meer aan de hand volgens mijn boekje. Ik heb de ketel eens nader bekeken maar er is geen waakvlam die ik kan aansteken. Ik vraag me af of ik nog iets kan doen om hem te laten ontsteken of niet? | ||
Loesje29 | woensdag 1 februari 2006 @ 13:50 | |
Situatieschets in net aangeschafte huis: HR ketel in berging, buizen dus onder de tuin door het huis in. Ketel is uit 1999. Grote spuuglelijke boiler in de keuken. Vraag: Wij willen nu OF graag op zolder een badgeiser laten maken, die het bad, de douche en de keuken van warm water voorziet en dan de HR ketel laten zitten. OF we willen een hele nieuwe combiketel op zolder laten zetten, maar is het dan niet zonde van de HR ketel die er al zit in de berging buiten? We vragen ons alleen af of dat handig is, in de berging... Of dat we dan meteen beter voor een hele combi kunnen gaan. Tips en adviezen zijn heel erg welkom ![]() | ||
marky | woensdag 1 februari 2006 @ 18:04 | |
quote:Ketel van de muur halen en een andere nieuwe combi op zolder laten plaatsen. Buizen door de tuin is niet echt top. De oude ketel moet je niet inleveren bij de installateur maar proberen zelf te verkopen op internet ofzo. Mensen met een vakantiehuisje of uit de kluiten gewassen caravan willen nog wel eens op zoek zijn naar een ketel. | ||
Wojworshebn | woensdag 1 februari 2006 @ 23:01 | |
quote:Stekker er in/uit. Reset knop indrukken, wil weleens helpen. | ||
Aventura | woensdag 1 februari 2006 @ 23:03 | |
Ben nu net thuis van werk. Net een paar keer gereset, helpt niet. Straks even de stroomgroep uitzetten (stekker is onbereikbaar weggewerkt). Heb wel gas, mn fornuis werkt. ![]() | ||
Wojworshebn | woensdag 1 februari 2006 @ 23:22 | |
Ja, als het niet helpt zou je even de ontstekings pen eruit kunnen halen en de speling tussen de elektroden checken die moet zo'n 3mm zijn. Zoniet met een tangetje stellen. Misschien zit er vuil op of tussen. Ook de elektrode even opschuren met een schuurpapiertje. Waar die zit? Achter de kap zie je een bougiedop. Trek die eraf en wat je dan ziet is de ontstekingspen. Je kunt het natuurlijk ook laten doen. ![]() | ||
arithaterhorst | dinsdag 7 februari 2006 @ 11:12 | |
Vloerverwarming Okay, wij gaan binnenkort vloerverwarming aanleggen. Nu begint van de woonkamer het oppervlakte dat verwarmt moet worden niet vlakbij de verdeler, maar ongeveer 10 meter ervanaf. Die 10 meter zal de leiding door de kruipruimte heen gaan. De leiding zal dus moeten worden geisoleerd en worden vastgemaakt. Met name om het laatste gaat het. Onze begane grond vloer is een balken broodjesvloer. Dus een combi van piepschuim en beton. Hoe maak je die leidingen daar dan in vredesnaam aan vast ![]() | ||
Marsepein | dinsdag 7 februari 2006 @ 17:15 | |
Een rachel teggen de betonnen liggers aan monteren en daar je leiding op vast beugelen? | ||
arithaterhorst | maandag 13 februari 2006 @ 17:40 | |
quote:We hebben het uiteindelijk opgelost door een minder lang stuk onder de grond door te gaan. Dus deels gewoon in een ander deel met vloerverwarming te leggen. Ineens had ik een ingave dat het zo ook kon ![]() | ||
Fessie | maandag 13 februari 2006 @ 21:20 | |
Hallo, ik heb een probleempie Me meissie heeft in dr huissie wat problemen met dr cv. Eerst leek of er wel een waterval door de slaapkamer verwarming leek te vallen. Dus zooi ff ontlucht en is een stuk minder nu (hoefde niet bij te vullen, bardruk staat zo tussen te 2 en 2.4 bar) Nu is het zo dat de boiler/cv op zolder heel vaak gaat brommen/zoemen wat zwaar irritant is. Als je de heet water kraan even open zet is het weg!? Wat kan dit zijn?? Te veel water druk?? iets kapot?? Sugesties????? | ||
junkiexp | woensdag 15 februari 2006 @ 19:27 | |
quote:Is dat niet gewoon de ketel die aanslaat als er vraag is ? | ||
junkiexp | woensdag 15 februari 2006 @ 19:30 | |
quote:Inderdaad die Remeha Avanta krijgen wij ook niet aangesleept. Bij welke groothandel werk jij ![]() De ketel heeft afmetingen van 60 h bij 40 b,en weegt slecht 25 kg. De natte droom van elke installateur ![]() | ||
Martijn_77 | vrijdag 24 februari 2006 @ 23:20 | |
Even een vraagje. Heb een paar weken geleden een deel van de verwarming leeg gehad. Heb alles bij gevuld en ontlucht maar nu wordt een plaat niet meer goed warm. Boven aan zit geen lucht meer dit heb ik al meerder malen gecontroleerd maar het lijkt als of het water niet goed naar beneden doorstroomt ondanks dat hij vol open staat. Weet iemand wat ik nog meer kan doen? | ||
Marsepein | zaterdag 25 februari 2006 @ 08:46 | |
Aanvoer en retour verwisseld? | ||
junkiexp | zaterdag 25 februari 2006 @ 10:49 | |
Kijk even of de radiator waterpas hangt. | ||
Martijn_77 | zaterdag 25 februari 2006 @ 19:09 | |
We hebben niets aan de radiatoren veranderd hadden een lekkage gehad aan een van de radiatoren en die hebben we verholpen gehad. Maar aan de radiator die de problemen geeft hebben we helemaal niets gedaan | ||
twixx | zaterdag 25 februari 2006 @ 19:44 | |
Martijn_77 wat je zou kunnen doen is het water (als de pomp aan staat) forceren naar die radiator. Je kunt dit doen door de andere radiatoren dicht te draaien. It worked for me. | ||
_Arthur | zaterdag 25 februari 2006 @ 21:33 | |
quote:Ik heb idem Daalderop als de TS heeft (24/80+) en heb opzich het zelfde 'probleem' als jij: het tweede circuit blijft verwarmen. Opzich is dit niet een raar verschijnsel, aangezien het tweede circuit wordt verwarmd dmv nadraaien van de pomp van de ketel (hoeveel/hoevaak van dit nadraaien is in te stellen). Dit kan dus bij elke aanvraag voor warmte zijn (warmwater, normale verwarming of verwarming boiler). Verder zit er een niet-modulerende klok aan het tweede circuit gekoppeld die zorgt dat smorgens de vloerverwarming in de badkamer de juiste ingestelde temperatuur heeft: dit werkt prima. De werking van het systeem is dus in orde. Het is dan volgens mij ook meer een bij verschijnsel dat het tweede circuit ook warm is buiten de tijden dat jij het op de klok-thermosstaat hebt aangeduid. En de informatie voorziening vanuit Daalderop kan ik met 1 woord aanduiden: waardeloos. Mijn ketel is niet officieel door een Daalderop-erkend installateur uitgevoerd. Echter wel gewoon volledige garantie van de leverancier van de ketel aangezien deze als installateur is opgegeven. Heb ik nog een andere vraag: wanneer laat je onderhoud aan je CV-ketel uitvoeren. Eens per jaar? Minder vaak? En heb je hier een 'abbonement' voor of juist niet. | ||
Marsepein | zaterdag 25 februari 2006 @ 21:51 | |
quote:Ehh, als de 2 weg klep dicht is, dan is er geen warmte in het 2e circuit. Als de 2 weg klep open is, dan komt er warmte in het 2e circuit door het draaien van de pomp. De pomp moet dus gaan draaien als de 2 weg klep open staat. Daarom zit er in de 2 weg klep een schakelaar, die om gaat zodra de klep open is. Deze schakelaar is op de ketel aangesloten op (ik vermoed, kan nu niet controleren) K2-6 en K2-9. Als nu de 2 weg klep open gaat (De 2e thermostaat "vraagt") gaat de pomp draaien. En wordt het 2e circuit verwarmd. | ||
_Arthur | zaterdag 25 februari 2006 @ 22:27 | |
quote:Het 2de circuit zit achter een 3-weg klep. In de folder van Daalderop staat deze aangegeven: http://www.daalderop.nl/downloads/combifort.pdf pagina 6. In dit plaatje staat vermeld "regelt gelijktijdig watertoevoer naar cv, warmwaterleiding en tweede cv circuit". Als je in het installatievoorschrift kijkt van de ketel (pagina 4) zie je een stroomschema van de ketel. Hierop staat de 3weg klep als nr22 vermeld. | ||
Martijn_77 | zondag 26 februari 2006 @ 14:26 | |
quote:Heb ik geprobeerd en hij wordt wel beter warm. Heb ook de CV even wat meer druk gegeven (van 1,2 Bar naar 1,9 bar) | ||
_Arthur | zondag 26 februari 2006 @ 14:42 | |
quote:1,2bar is veel te weinig. 2,0bar is meer een standaard waarde. | ||
Againzender | zondag 26 februari 2006 @ 22:41 | |
Interessant topic ![]() quote:Goede tip van die installateur. Ik had laatst het probleem van een steenkoud huis toen wij terug kwamen van een weekeindje weg. Erg leuk met een kind van 10 maanden ![]() Intergas ketel overigens. Sifon leeggehaald, en dat verhielp het probleem. Wel die week nog even een installateur even de hele ketel laten schoonmaken (daar was het onderhand toch eens tijd voor), want verderop in de condensafvoer zat nog meer troep, en daar blijf ik vanaf met mijn handen. | ||
Martijn_77 | zondag 26 februari 2006 @ 22:55 | |
quote:Volgens de gebruiks aanwijzing van de ketel moet de druk tussen de 1 en de 2 bar zitten. En mag hij ook niet boven de 2 bar uitkomen | ||
twixx | maandag 27 februari 2006 @ 15:41 | |
quote:Gelukkig heb je een overdrukventiel. | ||
junkiexp | maandag 27 februari 2006 @ 17:39 | |
quote:Die op 3 bar staat afgeregeld ![]() | ||
_Arthur | maandag 27 februari 2006 @ 18:22 | |
quote:Dan is 1.9bar een prima druk. Mijn ketel dient op 2bar te staan Lager dan 0,5 of hoger dan 3 bar en hij gaat op z'n minimale vermogen draaien. | ||
Martijn_77 | maandag 27 februari 2006 @ 19:29 | |
Even nog een vraag aan de CV kenners hier. Ik wil in het voorjaar een paar dingen aan mijn CV installatie gaan veranderen / vervangen Waaronder het plaatsen van afsluiters / kranen zodat ik beide takken afzonderlijk kan afsluiten mocht het nodig zijn (zoals in dit geval) en dat de rest dan door blijft draaien. Nu is mijn vraag wat kosten die kranen en moet ik nog ergen speciaal op letten. | ||
Bas028 | dinsdag 28 februari 2006 @ 20:29 | |
quote:Lijkt me dus dat er water uit het systeem loopt DUS is er een lek lijkt me. Heb je ergens iets aangekoppeld (vloerverwarming op de verdeler bv) of vloerverwarming ingefraisd misschien waarbij je een leiding geraakt kan hebben. Als je het niet merkt, moet het haast op een plek zijn op de bgg waarbij het water de kruipruimte inloopt ofzo. | ||
ikwilgeencookies | maandag 3 april 2006 @ 22:29 | |
ff topic ophijsen.. Wat is het geval, kraanwater wilde niet warm worden. Dus dan is het tijd om de cv weer eens bij te vullen, normaal gesproken. echter, na het vullen wil helemaal niks meer warm worden. Ik heb vrij duidelijk het idee dat de "automatische ontsteking" nou niet echt automatisch ontsteekt. stekker weer eens eruit en erin, ketel uit aan, zwarte (ik denk reset) knopje paar keer ingedrukt, help allemaal niks ![]() wat kan er te doen zijn aan die ontsteking? Iemand tips ? | ||
Marsepein | maandag 3 april 2006 @ 22:38 | |
Staat de gaskraan open? | ||
junkiexp | maandag 3 april 2006 @ 22:40 | |
quote:de ontstekings/ionistatsiepen kan kapot zijn,krijg je een storing code op je schermpje? Om wat voor ketel gaat het ? | ||
ikwilgeencookies | maandag 3 april 2006 @ 23:01 | |
gas kraan is niet dichtgeweest, dus lijkt me niet het probleem.. De ketel is uit 95 en heeft geen schermpje.. geen fout code te zien dus, storingslampje brand ook niet. het gaat om een vaillant vcw 245 (als ik het goed lees op de garantie kaart) Is die ontstekings module iets wat betaalbaar vervangen/gerepareerd kan worden? | ||
ikwilgeencookies | dinsdag 4 april 2006 @ 21:13 | |
nou, monteur van nre is geweest, bleek dat de ventilator van de afzuiging het niet deed (zekering stuk) waardoor de ketel weigerde te ontsteken. Helaas was alleen mijn vrouw thuis , dus waar die zekering nou zat? | ||
arithaterhorst | maandag 17 april 2006 @ 03:21 | |
Wij zijn bezig een open haard te kopen. Allebei zijn wij haarden nono's. Weten er niets van, in de zomer stoken we een vuurtje in een oude barbeque en dat is het zo'n beetje. ![]() De informatie die we hebben gehad gaat over als je een haard dicht stookt (dus meer een dichte haard dan een open haard, middels een glasplaat of deurtjes), dat de verbranding veel vollediger is. En verder zijn we bij Flam haarden wezen kijken. Ik vraag me nu af of er mensen zijn die tips hebben waarop we zoal moeten letten? En ook of er mensen zijn met ervaringen van het merk Flam? Flam heeft een technologie dat je de dichte haard van binnen eerst tot 570 graden opstookt, zodat er een bijna volledige verbranding is. Ventilatoren zorgen ervoor dat de lucht in de haard circuleert, waardoor er vrijwel schone lucht naar buiten gaat (en je dus de schoorsteen schoon houdt). Ik vroeg me af of dit echt werkt. | ||
Marsepein | maandag 17 april 2006 @ 08:24 | |
Ik denk dat het alleen maar kapot kan me die ventilatoren. Maar heb er verder geen ervaring mee. | ||
arithaterhorst | maandag 17 april 2006 @ 10:19 | |
quote:Flam geeft levenslange garantie. Dus dat noem ik dan lekker hun probleem ![]() Voordeel van die volledige verbranding is dat ie lekker schoon blijft. Soort pyrolyse systeem wat ook met ovens zo gebeurt. | ||
klipper | dinsdag 25 juli 2006 @ 00:53 | |
quote:Of een defect expansievat, 1 van de belangrijkste onderdelen maar helaas nog veel te vaak onderschat. | ||
klipper | dinsdag 25 juli 2006 @ 00:54 | |
quote:Normale slijtage uitgesloten. | ||
Kwelit | woensdag 11 april 2007 @ 01:21 | |
morgen es ff goed doornemen... | ||
Ritsaert | vrijdag 27 juni 2008 @ 21:48 | |
Goedenavond, Ik heb ook een daalderop 24/80+ en volgens het schema van Daalderop schakel je met een aan/uit thermostaat een twee weg klep met een eindcontact, dat eindcontact schakelt de ketel, zoals hierboven aangegeven. Dat moet een honeywell klep zijn. Mijn leverancier biedt mij een honeywell MT4-o24s-NC maar die ziet er heel anders uit als hierboven. Heeft iemand de specificaties voor deze klep, of hoe ik daar aan moet komen? groet! Ritsaert | ||
TazDevl | dinsdag 3 februari 2009 @ 09:33 | |
Wat voor spullen heb ik nodig om een radiator bij te plaatsen? Heb op iedere etage van die flexibele verdeler punten en zou na de verbouwing van de zolder in mijn werkkamer een radiator bij willen plaatsen | ||
klusfoobje | dinsdag 3 februari 2009 @ 12:51 | |
ik wil ook zo'n daalderop ding in mijn huis gaan (laten) planten. Die Nefit van 94 heeft ook niet het eeuwige leven. Aangezien er later nog ene stortdouch komt... en mijn uitgangspunt is, capaciteit heb je nooit teveel... denk ik dus aan zo'n daalderop ding. Zo'n zware jongen. Ik sta alleen te kijken van die 1300 euro. Das veel minder dan ik had verwacht. Als vervanging he, van een horizontale Nefit, is dat dan niet veel duurder dan die 1300 ??? | ||
joris17 | zondag 8 februari 2009 @ 16:56 | |
Sinds kort ben ik in aanraking gekomen met een vervelend gerucht: "om het roesten van radiatoren te voorkomen, moeten door alle radiatoren regelmatig(?) water stromen". Dus de ketel moet aan aanstaan als je op vakantie gaat (ook in de zomer)? Elke dag (ook in de zomer dus) de verwarming aan doen? Ik wil eerst eens weten of dit gerucht klopt, voordat ik er veel gas doorheen jaag en het klimaat warmer maak. Is dit gerucht wel wetenschappelijk onderzocht, of klopt hier gaan snars van? Als het gerucht klopt hoe effectief is dan deze (milieubelastende) maatregel? | ||
Duderinnetje | zondag 8 februari 2009 @ 17:09 | |
quote:Je doet het klinken alsof je nietsvermoedend langs een telefooncel liep waar de telefoon rinkelde die je opnam en je van een onherkenbare stem te horen kreeg dat in de derde vuilnisbak links in het park een envelop zat waarin je deze geheime informatie vond waarmee je ongewild als toevallige passant plots de hoofdrol speelt in een politiek steekspel en je nu op het punt staat een staatsgeheim te onthullen. | ||
Againzender | zondag 8 februari 2009 @ 17:56 | |
quote:Als er al corrosie optreedt, waarom zou dat sneller of alleen maar optreden als het water stilstaat ![]() Hoogstens zou je je systeem gelijkmatiger laten roesten. Kortom: ik geloof er geen drol van. | ||
klipper | zondag 8 februari 2009 @ 17:57 | |
quote:Ach daar zijn geruchten voor, net als een broodje aap verhaal. ![]() | ||
joris17 | maandag 9 februari 2009 @ 01:36 | |
Gelukkig maar! Ik snapte ook niet waar al die zuurstof vandaan moet komen, die is toch nodig om roest te maken? Voortaan draai ik alleen een extra verwarming (buiten de woonkamer) open voor warmte, scheelt veel gedoe, verspilling en zorgen... Bedankt voor de reacties, kan ik lekker slapen..... zzzz | ||
Duderinnetje | maandag 9 februari 2009 @ 01:47 | |
quote:Wist je dat je erosie op de ventielhalzen in je afzuigkap kan krijgen? Dat speelt met name op in de lente als de temperatuurverschillen invloed hebben op de membranen (je kent het wel: zo zet het uit en zo gaat het weer terug bij af.) Enfin, slim om even het filter te checken dus en ook het filter in de hoofdafvoer van het suctiesysteem. | ||
klusfoobje | maandag 9 februari 2009 @ 11:14 | |
quote: ja kijk, dit is dus levensgevaarlijk he! Je vergeet helemaal wat de bilaterale krachten voor een verwoestend effect op de installatie kunnen hebben als je dit zomaar doet. Les 1 Altijd EEEEEERST de rubriek van Mona raadplegen! Als die aangeeft dat je 3 keer in de ronde moet draaien en dan pas aanstalten mag maken, dan is het geen probleem... Zucht, men doet tegenwoordig maar wat... | ||
ik_jij_en_jou | vrijdag 17 december 2010 @ 17:15 | |
Hier ook weer een probleempje met de vloerverwarming. Ik dacht, ik probeer het eerst in een centraal topic, en als dat niet lukt maar een nieuw topic ![]() Het probleem is als volgt: De vloerverwarming word niet warm ![]() Ik heb de radiatoren al dicht gedaan beneden, de retour thermostaat wat dicht gezet, maar niets lijkt te werken. Ik heb een Albrand Boxer met 4 groepen in de kast zitten: ![]() Ik weet niet waar welke groep heen gaat en alle kranen stonden bij aankoop van het huis vol open. Ik weet niet of ik daar wat mee moet doen, of ze zo laten. De (retour?) temp. staat volgens de meter op 30 graden, maar het wil maar niet warm worden. Iemand een idee ![]() (behalve gelijk een monteur laten komen ![]() | ||
rdol | vrijdag 17 december 2010 @ 17:58 | |
Ik heb zelf de 32 KW daalderop variant. Mijn ervaringen: heerlijk dat 2e circuit voor de badkamer. V.w.b. de hoofdverwarming: daar heb ik eigenlijk geen omkijken naar. Wat niet mogelijk blijkt is om via het menu de pomp langer te laten lopen. Het komt nu regelmatig voor dat de kamer op temperatuur is (vloerverwarming), maar het achterhuis te koud. De pomp stopt nl. zo goed als direct als de thermostaat vind dat het warm genoeg is. Verder is het echt niet zo dat we met 2 mensen kunnen douchen. Ook 1 aan het douchen en de ander prutsend aan de warme keukenkraan lokt commentaar uit. Dit had ik niet verwacht. En we hebben echt geen regendouche of iets dergelijks..... | ||
klipper | vrijdag 17 december 2010 @ 20:01 | |
Is de retourtemperatuur ook daadwerkelijk 30 graden? Voelt de aanvoerbuis wel warm? Draait de pomp? Hoe warm denk je dat de vloerverwarming moet zijn? Is de maximaalthermostaat van je vloerverwarming niet aangesproken? | ||
ik_jij_en_jou | zaterdag 18 december 2010 @ 08:59 | |
Hoe kan de ik temp controleren dan? (ik heb geen dig.temp.meter namelijk) De buis die warm voelt, is de leiding bij de retour afsluiter. Deze is niet vast te houden! De andere bij de grote draai thermostaat is prima vast te houden, terwijl dat de aanvoerleiding zou moeten zijn. De pomp die draait, en staat op de stand 2 (er zijn 3 standen), de maximaalthermostaat weet ik te vinden, maar hoe kan ik zien of die aangesproken word? De pomp die draait gewoon, dus lijkt me dat het water nog niet te heet is voor het systeem. Ik hoor van iedereen dat 25 tot 30 graden "normaal" is. Nu alleen nog een warme vloer ![]() | ||
Adelante | vrijdag 24 december 2010 @ 12:27 | |
Van de week extra radiator geplaatst, maar nu was vannacht opeens nul druk meer? Geen lekkage ontdekt, wel heel veel lucht in de leidingen laten ontsnappen. Circuit maat weer bijgevuld naar 2 bar, maar kan één radiatortje het hele systeem lam leggen? ![]() | ||
Hyperdude | vrijdag 24 december 2010 @ 14:13 | |
Thermostaatknop zou ik idd op iets van 25 graden zetten. Met die andere knop bovenin bepaal je vlgns. mij of je warmte van de CV-ketel naar je radiatoren of naar je vloerverwarming laat stromen (icm. met de stand van de thermostaatknop). Bij mij zijn de 4 aansluitingen aan de aanvoerkant handwarm en aan de andere kant de 4 aansluitingen vrijwel koud cq. omgevingstemperatuur. Misschien om te beginnen 3 vd. 4 knoppen van de vloerverwarming dichtdraaien en ééntje wijd open zetten, en dan eens te kijken wanneer je warmte voelt na wat klooien met die knop bovenin links en de thermostaatknop op 25-30? [ Bericht 2% gewijzigd door Hyperdude op 24-12-2010 17:43:34 ] | ||
Hyperdude | vrijdag 24 december 2010 @ 14:14 | |
Ja, dat kan. Veel water weg laten lopen voordat je de boel aan kon sluiten? Zou vanmiddag voor de zekerheid nog maar eens kijken of je er nog meer lucht uit krijgt. | ||
Adelante | vrijdag 24 december 2010 @ 17:40 | |
Nogmaals ontlucht en weer aangevuld tot 2 bar, ben benieuwd morgenvroeg ![]() | ||
cvboer | vrijdag 24 december 2010 @ 17:43 | |
Cvboer lurkt even mee.![]() | ||
Adelante | woensdag 12 januari 2011 @ 20:17 | |
Wat kan er aan een ketel kapot zijn als de temperatuur niet stopt bij 78 graden maar doorloopt tot 100 graden en dan afslaat ![]() ![]() | ||
exlurker | woensdag 12 januari 2011 @ 20:34 | |
Waarschijnlijk blijft de ketelthemostaat plakken waardoor hij niet meer uitschakeld en de maximaalthermostaat daar door in moet grijpen | ||
Panic_A | woensdag 12 januari 2011 @ 20:49 | |
Of pomp, lucht, filter, drukloos etc. Met het type ketel erbij kunnen we wat meer info geven. | ||
Adelante | woensdag 12 januari 2011 @ 21:38 | |
De boiler sensoren zaten aan elkaar en daardoor bleef de ketel doorstoken om de boiler te verwarmen, opgelost. Was een ATAG ketel. | ||
Erasmo | maandag 4 april 2011 @ 16:32 | |
*Kick* De condensafvoer van een HR ketel mag toch niet zomaar naar buiten de hwa in? | ||
Panic_A | maandag 4 april 2011 @ 16:42 | |
In de dakgoot? Bij een zinken dakgoot zal het condenswater de dakgoot wegvreten en 's winters zal het regelmatig bevriezen waardoor het er onder de ketel weer uitkomt. | ||
Erasmo | maandag 4 april 2011 @ 16:46 | |
De hemelwaterafvoer ja, heb zinken goten. Ik heb nu nog een VR-ketel maar om binnenshuis een afvoer te realiseren moet de halve badkamer gesloopt worden. | ||
klipper | maandag 4 april 2011 @ 18:42 | |
Inderdaad, de condensafvoer moet met behulp van een open verbinding aangesloten worden op het riool, het is niet toegestaan om deze in de dakgoot uit te laten komen. Het condens is erg agressief water. Het vreet het zink op, en er is kans dat deze bevriest wanneer het buiten vriest. De juiste manier is ketel met sifon, klein stukje afvoerleiding, mag het flexibele slangetje zijn dat erbij geleverd is, open verbinding, sifon van het riool, riool. | ||
Erasmo | maandag 4 april 2011 @ 18:59 | |
Dat is minder want om leiding aan te leggen moet ik de badkamer verbouwen. | ||
klipper | maandag 4 april 2011 @ 19:19 | |
Tja officieel mag het niet, maar er is niemand die je tegenhoudt als je het wel doet. Dus doe er je voordeel of nadeel mee. Tracing van het stukje wat van binnen naar buiten gaat is wel aan te bevelen. Maar even weer officieel, is er geen mogelijkheid om een flexibele leiding (slang) van de ketel af naar beneden te krijgen? | ||
junkiexp | maandag 4 april 2011 @ 20:51 | |
condenspompje misschien een optie ? | ||
Erasmo | dinsdag 5 april 2011 @ 16:18 | |
En het risico lopen dat de boel bevriest? Nee bedankt... De badkamer zit er precies onder en dat is het enige gedeelte waar verder leidingen door lopen. De hoogte is het probleem niet het kan alleen nergens heen ![]() | ||
Xiphos | dinsdag 5 april 2011 @ 16:42 | |
Geen beluchter op het dak met (jaja) een leiding naar beneden? | ||
Erasmo | dinsdag 5 april 2011 @ 16:56 | |
Ik bedenk me net dat het wellicht ook op de rioolontluchting kan. Maar dan zit ik nog steeds met een solo ketel op zolder, voor de warmwatervoorziening heb ik nu een geiser in de bijkeuken. Het mooiste is natuurlijk om dit in 1 unit te hebben met eventueel ook nog een zonneboiler erbij. | ||
klipper | dinsdag 5 april 2011 @ 23:22 | |
Bevriezing kun je voorkomen door te tracen. Gezien het feit dat je nu nog een geiser en solo ketel hebt, is het niet beter voor je om de waterleidingen door te trekken naar boven en een combi ketel te nemen? Dit hoeft in principe niet van beneden af doorgetrolmen te worden, als de koudwaterleiding in je badkamer 15 is en je warm water 12, dan kun je het systeem ook daar op aansluiten. Afvoer kun je eventueel in een koof wegwerken. Of indien het toestel nu vervangen moet worden en de badkamer pas over een paar jaar, kun je eventueel ook nu al een combiketel nemen en de warmwaterfunctie nog niet aansluiten en dus ook nog niet gebruiken. | ||
klipper | dinsdag 5 april 2011 @ 23:23 | |
Autocorrectie iPhone is kut trouwens. | ||
Erasmo | zondag 12 februari 2012 @ 03:23 | |
Mijn oude vaillant geiser uit het jaar steen heeft het begeven met de kou van afgelopen tijd, nu heb ik als vervanging dit kekke dingetje op het oog. Echter het is wel een ander merk, gaat dat nog problemen geven met de gas en water leidingen of zijn die posities redelijk gestandaardiseerd? | ||
klusfoobje | zondag 12 februari 2012 @ 04:33 | |
grote kans dat je moet aanpassen maar dat heb je ook met een gelijk merk hoor. Enige optie is een zelfde model uit het jaar steen zien te vinden maar of je dat wilt... | ||
klipper | zondag 12 februari 2012 @ 11:23 | |
Zoek je een badgeiser of keukengeiser? Bovengenoemd model heeft overigens een rookgasafvoer nodig, wat overigens ook veel beter is voor je eigen veiligheid. Er wordt de laatste jaren al behoorlijk gesteggeld om afvoerloze toestellen te gaan verbieden, en de laatste jaren zelfs open toestellen. Wanneer de lobby groot genoeg is dan kan het er nog weleens van komen. | ||
blomke | zondag 12 februari 2012 @ 12:16 | |
Naast gas-&wateraansluitingen, zal de rookgasafvoer ook wel eens aangepast moeten worden. Wat is de situatie nu qua afvoer en verbruikers? | ||
Erasmo | zondag 12 februari 2012 @ 14:02 | |
Dat wil ik inderdaad niet, zo'n nieuwe geiser is toch wat zuiniger en biedt meer gebruiksgemak. Een douchegeiser ![]() Qua gebruik is er telkens maar 1 tappunt in gebruik. |