Dat beslist inderdaad God. Je kan het leuk vinden of niet.Je kan het geloven of niet. Ik ben ervan overtuigd dat het zo is ;o)quote:Op zaterdag 19 november 2005 17:27 schreef DennisMoore het volgende:
Ook dat is een rare logica, vind ik.
Er moet (wie beslist dat?) gestraft worden voor de zonden, dus kopen we God maar om met het bloed van een geit. En het bloed van een geit is genoeg voor een x aantal zonden, maar omdat de Mens x+10 zonden deed, was een geit of een os niet meer genoeg.
Meet God zijn 'vergeving' af in liters bloed ofzo?
Het is raar, het is primitief, en het is a-moreel.
Voor échte genade en vergeving is geen afkoopsom nodig.
Het is volgens mij niet logisch dat een God, een schepper van alles, zulke onlogische en a-morele regels zou bedenken. Het lijkt me daarom waarschijnlijker dat het beeld dat m.n. uit het Oude Testament naar voren komt, slechts een of andere primitieve woestijngod beschrijft, van een nomadenvolk duizenden jaren geleden. Net zoals er nu in Afrika en Boelieboelie-land nog kippen geslacht worden om wratten op voeten weg te toveren, of een vruchtbaarheidsgod tevreden te stellen.quote:Op zaterdag 19 november 2005 17:35 schreef Henk_sjoerd het volgende:
Dat beslist inderdaad God. Je kan het leuk vinden of niet.Je kan het geloven of niet. Ik ben ervan overtuigd dat het zo is ;o)
Het gaat me niet om de geit, die smaken prima. Het gaat erom dat je een God, een heerser en schepper van alles, nooit zou kunnen 'omkopen' met wat liters geitenbloed. Dat slaat nergens op.quote:Het is geen probleem als je af en toe een geit moet slachten om in te staan voor je zonden. Er zijn genoeg geiten om daarvoor in te staan. (Als je dit hypocriet vindt, dan vraag ik je: Ben je vegetarisch?)
In jouw redenatie laat God zich dus omkopen middels liters bloed. Van laagwaardig geitenbloed zouden teveel liters nodig zijn, dus daarom was het handiger om hoogwaardig Jezusbloed te vergieten. Primitief.quote:Het wordt inderdaad een andere zaak als je hele kuddes moet afslachten omdat WIJ als mens zoveel zondigen. Daar was God het dus helemaal met je eens en gaf zijn zoon voor de mensheid op, zodat het gedaan was voor eens en altijd.
Er is dus een afkoopsom nodig geweest. En dat maakt dat het geen vergeving of genade is.quote:Je kan dus nu inderdaad om vergeving vragen voor je zonden zonder daarvoor een afkoopsom te hoeven betalen, want dat is al gedaan in de vorm van een mens, Jezus.
Ik dacht dat volgens de Bijbel de dood de straf is die de mens verdient voor haar zonden.quote:Op zaterdag 19 november 2005 17:35 schreef Henk_sjoerd het volgende:
[..]
Dat beslist inderdaad God. Je kan het leuk vinden of niet.Je kan het geloven of niet. Ik ben ervan overtuigd dat het zo is ;o)
Het is geen probleem als je af en toe een geit moet slachten om in te staan voor je zonden. Er zijn genoeg geiten om daarvoor in te staan. (Als je dit hypocriet vindt, dan vraag ik je: Ben je vegetarisch?)
Het wordt inderdaad een andere zaak als je hele kuddes moet afslachten omdat WIJ als mens zoveel zondigen. Daar was God het dus helemaal met je eens en gaf zijn zoon voor de mensheid op, zodat het gedaan was voor eens en altijd.
Je kan dus nu inderdaad om vergeving vragen voor je zonden zonder daarvoor een afkoopsom te hoeven betalen, want dat is al gedaan in de vorm van een mens, Jezus.
Jij bent - net als vele andere christenen - veel te snel op je teentjes getrapt. Als ik ergens voor sta, dan doe ik dat zonder de goedkeuring van anderen. Ik stel voor dat jij dat ook eens leert en niet meteen gaat janken als iemand een opmerking maakt.quote:Op vrijdag 18 november 2005 18:33 schreef Dichterbijer het volgende:
T'is gewoon jammer dat er leeghoofden als jou zijn die zulke opmerkingen plaatsen.
Stel dat jij ergens voor staat en mensen zouden je gaan afkraken dan zou jij dat toch ook niet leuk vinden?
Maar ik denk dat je van rellen houd dus ga je gang, maar goed keuren doe ik het absoluut niet.
Ben benieuwd naar je volgende leeghoofdige reactie.
Of het logisch is of niet het staat in de bijbel. Ik vertrouw dat in de bijbel de waarheid staat. Hier verschillen wij dus van mening. ;o)quote:Op zaterdag 19 november 2005 17:45 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Het is volgens mij niet logisch dat een God, een schepper van alles, zulke onlogische en a-morele regels zou bedenken. Het lijkt me daarom waarschijnlijker dat het beeld dat m.n. uit het Oude Testament naar voren komt, slechts een of andere primitieve woestijngod beschrijft, van een nomadenvolk duizenden jaren geleden. Net zoals er nu in Afrika en Boelieboelie-land nog kippen geslacht worden om wratten op voeten weg te toveren, of een vruchtbaarheidsgod tevreden te stellen.
[..]
Het gaat erom dat er toch iemand zal moeten boeten voor die zondes. En ik vind het zeer genadig dat God daar een antwoord op heeft gevonden. In plaats van dat wij dus zullen moeten boeten hiervoor, zijn het nu de geiten die hier voor moeten boeten.quote:Het gaat me niet om de geit, die smaken prima. Het gaat erom dat je een God, een heerser en schepper van alles, nooit zou kunnen 'omkopen' met wat liters geitenbloed. Dat slaat nergens op.
[..]
Het gaat er niet om dat God zich laat omkopen door bloed. Het gaat erom dat er iemand zal moeten boeten voor die zondes.quote:In jouw redenatie laat God zich dus omkopen middels liters bloed. Van laagwaardig geitenbloed zouden teveel liters nodig zijn, dus daarom was het handiger om hoogwaardig Jezusbloed te vergieten. Primitief.
[..]
Persoonlijk vind ik het zeer logisch dat er straffen staan op het overtreden van een wet. Als je zondigt en dus de wet van God overtreedt, dan zul je daarvoor gestraft moeten worden.quote:Er is dus een afkoopsom nodig geweest. En dat maakt dat het geen vergeving of genade is.
Als ik (als simpele mens) iemand écht vergeef, of barmhartig ben, dan verwacht ik daar niets voor terug.
Kloptquote:Op zaterdag 19 november 2005 17:46 schreef Quarks het volgende:
[..]
Ik dacht dat volgens de Bijbel de dood de straf is die de mens verdient voor haar zonden.
Vergeving kan plaatsvinden door Gods zoon, Jezus Christus.
In analogie met het Oude Testament van de bijbel, waarin een lam werd geofferd om vergeving voor zonden te krijgen, offerde Jezus zichzelf op.
Doordat hij na drie dagen weer verrees uit de dood, was dit het teken dat hij de dood (en dus de straf op de zonde) had overwonnen.
Ja, inderdaad.quote:Op zaterdag 19 november 2005 18:01 schreef Henk_sjoerd het volgende:
Of het logisch is of niet het staat in de bijbel. Ik vertrouw dat in de bijbel de waarheid staat. Hier verschillen wij dus van mening. ;o)
Nee, waarom? Waarom moet er iemand boeten? Waarom moet er bloed vloeien?quote:Het gaat erom dat er toch iemand zal moeten boeten voor die zondes.
Een antwoord op een probleem dat hij dan blijkbaar zelf heeft verzonnen.quote:En ik vind het zeer genadig dat God daar een antwoord op heeft gevonden.
Hoe kan een geit nou jouw plaats innemen? Welke God zou daar nu genoegen mee nemen... Onlogisch.quote:In plaats van dat wij dus zullen moeten boeten hiervoor, zijn het nu de geiten die hier voor moeten boeten.
Een primitieve woestijngod zal inderdaad bloed willen zien vloeien. Net zoals andere primitieve goden... Germanen die kinderen en beesten offerden aan een oude eikeboom enzo. Azteken die mensenoffers brachten aan de zonnegod. Het is primitief.quote:Het gaat er niet om dat God zich laat omkopen door bloed. Het gaat erom dat er iemand zal moeten boeten voor die zondes.
Da's weer een onderwerp op zich. Wat is het nut van 'straf'?quote:Persoonlijk vind ik het zeer logisch dat er straffen staan op het overtreden van een wet. Als je zondigt en dus de wet van God overtreedt, dan zul je daarvoor gestraft moeten worden.
Het klinkt als een toverformule uit een sprookje. En ik geloof niet in sprookjes.quote:Nu dat Jezus dus ALLE zonden op zich heeft genomen, hoeven wij alleen nog maar om vergeving te vragen en we krijgen het. clear and simple.
Als mensen alleen niet zondigen omdat ze bang zijn gestraft te worden, dan is het nep.quote:Als er geen straf stond op eht overtreden van de wet , dan zou het een lekkere chaos worden in het paradijs. Ik denk zelf dat het dan geen paradijs meer is met al het moorden,stelen en andere nare dingen, maar oke.
Bovenstaande theorie vind ik niet waarschijnlijk.quote:God geeft iedereen de gelegenheid om ervan gebruik te maken. Als je het niet wilt, ok. Jouw keuze. Hij WIL je heel graag vergeven en het enige wat je hoeft te doen is het vragen. Hoe makkelijker wil je het nog hebben?
De vraag is of je in een hemel wil komen van zo'n rare woestijngod... Gelukkig geloof ik niet dat het zo in elkaar steekt zoals jij schetst, dus voor mij speelt dit 'probleem' niet.quote:Als je dit onredelijk vindt...Tja. Wat kan ik zeggen. Je wilt zondigen, maar toch in de hemel komen?
En precies volgens wie, zou er bloed moeten vloeien voor die zondes?quote:Op zaterdag 19 november 2005 18:01 schreef Henk_sjoerd het volgende:
Het gaat er niet om dat God zich laat omkopen door bloed. Het gaat erom dat er iemand zal moeten boeten voor die zondes.
God heeft alles gemaakt. Ook het kwaad. Nu kan je dus zeggen: Ja, maar dan moet God niet pissig worden als ik beinvloed word door het kwaad en zondig (De wet overtreed).quote:Op zaterdag 19 november 2005 18:18 schreef DennisMoore het volgende:
Een antwoord op een probleem dat hij dan blijkbaar zelf heeft verzonnen.
[..]
Eigenlijk heel logisch.IETS of IEMAND zal moeten sterven voor die zonden die je gedaan hebt, omdat God van ons houdt en ons niet wil opgeven en doodmaken, nam hij genoegen met een geit.quote:Hoe kan een geit nou jouw plaats innemen? Welke God zou daar nu genoegen mee nemen... Onlogisch.
[..]
Dierenoffer IPV de mens die zelf ervoor koos die zonde te begaan. Zit nogal een verschil in.quote:Een primitieve woestijngod zal inderdaad bloed willen zien vloeien. Net zoals andere primitieve goden... Germanen die kinderen en beesten offerden aan een oude eikeboom enzo. Azteken die mensenoffers brachten aan de zonnegod. Het is primitief.
[..]
en hier sla jij de spijker op zn kop. Je hebt totaal gelijk. God wil ons opvoeden en van ons perfecte mensen in hem maken! En nee. God gooit je inderdaad niet in de hel, daar is immers Jezus bloed voor gevloeidquote:Da's weer een onderwerp op zich. Wat is het nut van 'straf'?
Een kind straf je om het op te voeden (je gooit 'm echter niet in een hel).
Dat gevoel van wraak ben ik het niet zo mee eens.quote:Een moordenaar straf je om de nabestaanden van het slachtoffer een gevoel van wraak te geven, en om hem te verwijderen uit de maatschappij. Uit angst voor straf kun je bepaald gedrag bevorderen. Dat gedrag komt dan echter niet voort uit vrije wil, maar uit angst voor straf. Heeft dus niets met moraal te maken.
Okequote:Ik heb niet het gevoel dat ik gestraft dien te worden door een God omdat ik een stel willekeurige regels die hij heeft opgesteld (en waar hij zich zelf niet aan houdt trouwens) niet zou volgen. Als ik 'zondig' dan straf ik mezelf daar al genoeg mee. Dat heet een 'geweten'.
[..]
Zou je dan een ingewikkeld ritueel willen hebben? Ik hoor dit vaker van mensen. "Het is te mooi om waar te zijn" Accepteer het ! God wil het niet moeilijk voor je maken!quote:Het klinkt als een toverformule uit een sprookje. En ik geloof niet in sprookjes..
[..]
Dus jij zult je kind ook gewoon zijn gang laten gaan?quote:Als mensen alleen niet zondigen omdat ze bang zijn gestraft te worden, dan is het nep.
[..]
Dat kanquote:Bovenstaande theorie vind ik niet waarschijnlijk.
[..]
Ieder zijn eigenquote:De vraag is of je in een hemel wil komen van zo'n rare woestijngod... Gelukkig geloof ik niet dat het zo in elkaar steekt zoals jij schetst, dus voor mij speelt dit 'probleem' niet..
Het gaat er niet zozeer om dat er bloed MOET vloeien, maar meer om dat God regels heeft opgesteld waaraan wij ons aan moeten houden.quote:Op zaterdag 19 november 2005 18:21 schreef speknek het volgende:
[..]
En precies volgens wie, zou er bloed moeten vloeien voor die zondes?
Huh?quote:Op zaterdag 19 november 2005 18:59 schreef Henk_sjoerd het volgende:
Het gaat er niet zozeer om dat er bloed MOET vloeien, maar meer om dat God regels heeft opgesteld waaraan wij ons aan moeten houden.
Ja, ook zoiets. Het de Mens kwalijk nemen wanneer hij (zónder dat hij Kennis heeft van Goed & Kwaad) graag die kennis wil hebben, en een hap van de vrucht neemt. En ook nog heel geniepig die boom in die tuin planten. Het is allemaal zo onlogisch, en je moet je in zulke rare bochten wringen om er een aannemelijk verhaal van te boetseren.quote:Op zaterdag 19 november 2005 18:56 schreef Henk_sjoerd het volgende:
God heeft alles gemaakt. Ook het kwaad. Nu kan je dus zeggen: Ja, maar dan moet God niet pissig worden als ik beinvloed word door het kwaad en zondig (De wet overtreed).
Een uitweg uit een rare situatie die hij zelf heeft gecreëerd. En daar moeten we dan dankbaar voor zijn. Nee, dankjedekoekoek, hij had in de eerste plaats die rare situatie al niet moeten verzinnen.quote:Hier heeft hij dus een uitweg voor dmv van het bloedoffer.
Nu is er geen keuze, het is chantage:quote:Toch zit er meer achter dan je waarschijnlijk zou denken. Hij wil graag dat jij kiest voor Hem uit je eigen vrije wil en er zullen toch 2 kanten/opties moeten zijn om uit te kunnen kiezen. Goed en kwaad.
Ja, dus zou hij een tiran zijn, die wil afdwingen dat we hem volgen.quote:God zegt duidelijk in Matthew 12:30: He that is not with me is against me... (KJV)
Zwart/wit kan ook een teken zijn van simplisme. En het leven ís niet zwart/wit en simpel.quote:Het is erg zwart/wit en dus erg duidelijk.
Nep-genade, als hij bloed wil zien om te kunnen vergeven.quote:Als je zijn genade en liefde niet wilt hebben, so be it...
Wie verzon dat er IETS of IEMAND zou moeten sterven? Da's een rare regel die hijzelf bedacht zou hebben. En daar gaat ie al de boot in.quote:Eigenlijk heel logisch.IETS of IEMAND zal moeten sterven voor die zonden die je gedaan hebt, omdat God van ons houdt en ons niet wil opgeven en doodmaken, nam hij genoegen met een geit.
Ik heb liever een God die wél logisch is, en die wél moreel hoogstaand is, en geen rare sprookjesredeneringen volgt van een primitieve woestijngod.quote:Had je liever dat God jouw leven nam ipv een workaround?
Dat laatste alleen als je daarin gelooft en dat aanneemt. Anders zou je wel degelijk in de hel belanden. En dat heeft niets opvoedkundigs.quote:en hier sla jij de spijker op zn kop. Je hebt totaal gelijk. God wil ons opvoeden en van ons perfecte mensen in hem maken! En nee. God gooit je inderdaad niet in de hel, daar is immers Jezus bloed voor gevloeid
In het Oude Testament laat hij 42 kinderen opvreten door wilde beren, alleen omdat ze een profeet uitscholden voor 'kaalkop'. Nou, da's echt opvoedkundig straffen uit liefde...quote:Maar ik wil je graag herinneren dat God het individu straft uit oliefde en niet uit wraak of haat. zoals hierboven staat aangegeven in deut 8:5
Nee, ik hoef geen rare sprookjesregels, en geen rare rituelen.quote:Zou je dan een ingewikkeld ritueel willen hebben? Ik hoor dit vaker van mensen. "Het is te mooi om waar te zijn" Accepteer het ! God wil het niet moeilijk voor je maken!
Een kind zal uiteindelijk het goede moeten doen omdat hij dat zélf wil, vanuit zijn geweten. En niet omdat ie anders gestraft wordt door zijn ouders. Dit geeft al aan dat zijn geweten de hoogste autoriteit is.quote:Dus jij zult je kind ook gewoon zijn gang laten gaan?
Eens.quote:Op zaterdag 19 november 2005 19:05 schreef Haushofer het volgende:
Ik moet zeggen dat ik het als niet gelovige natuurlijk niet eens ben met Henk Sjoerd, maar dat ik zijn manier van posten kan waarderen. Een verademing
De mens heeft de kennis van goed en kwaad vanaf het moment dat Adam en Eva de vrucht aten. Het ging erom dat ze ervoor kozen om 'kwaad' te doen, want ze wisten dat ze hier niet van mochten eten.quote:Op zaterdag 19 november 2005 19:11 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Ja, ook zoiets. Het de Mens kwalijk nemen wanneer hij (zónder dat hij Kennis heeft van Goed & Kwaad) graag die kennis wil hebben, en een hap van de vrucht neemt. En ook nog heel geniepig die boom in die tuin planten. Het is allemaal zo onlogisch, en je moet je in zulke rare bochten wringen om er een aannemelijk verhaal van te boetseren.
[..]
Onafhankelijk van wat/wie? God? Ikzelf kies liever ervoor dat God al mijn zaakjes fixed voor mij en dat ikzelf tijd heb om plezier te hebben en niet druk maak om zaken op het werk oid.quote:Een uitweg uit een rare situatie die hij zelf heeft gecreëerd. En daar moeten we dan dankbaar voor zijn. Nee, dankjedekoekoek, hij had in de eerste plaats die rare situatie al niet moeten verzinnen.
[..]
Nu is er geen keuze, het is chantage:
- geef je leven over aan hem -> hemel
- blijf een onafhankelijk persoon -> hel
[..]
Niet dwingen.Kiezen. Je hebt zelf de keuzes al opgesomd, dus het is maar net van welk perspectief je het bekijkt. Ikzelf vind het makkelijk dat er maar 2 keuzes zijn.quote:Ja, dus zou hij een tiran zijn, die wil afdwingen dat we hem volgen.
[..]
Ik vind het wel gemakkelijk dat God het simpel houdt voor ons ;o) En zoals ik al eerder zei: Waarom iets moeilijker maken dan het hoeft.quote:Zwart/wit kan ook een teken zijn van simplisme. En het leven ís niet zwart/wit en simpel.
[..]
Vergiffenis van fouten die de mens in de eerste instantie gemaakt hebben. MAar houd wel rekening met het nieuwe verbond waar je dus gewoon om vergeving kan vragen en waar geen bloed meer hoeft te vloeien.quote:Nep-genade, als hij bloed wil zien om te kunnen vergeven.
[..]
De dood voor grote zondes. Niet voor elke. God is wel duidelijk: Hij HAAT zondesquote:Wie verzon dat er IETS of IEMAND zou moeten sterven? Da's een rare regel die hijzelf bedacht zou hebben. En daar gaat ie al de boot in.
[..]
Ik zie het niet als een kwade God die het slechte met de mens voor heeft en hel en verdoemenis predikt over iedereen die iets verkeerd doet.quote:Ik heb liever een God die wél logisch is, en die wél moreel hoogstaand is, en geen rare sprookjesredeneringen volgt van een primitieve woestijngod.
[..]
Dat heeft te maken dat je dan het offer van God niet accepteert en dat je zegt:(even cru gezegd) Sorry, maar ik vind dit hele offermeuk maar niets ik doe mijn eigen ding. It is a big fat slap in the face for God.quote:Dat laatste alleen als je daarin gelooft en dat aanneemt. Anders zou je wel degelijk in de hel belanden. En dat heeft niets opvoedkundigs.
[..]
Dit is een interessant verhaal. In die dagen waren profeten belangrijker dan priesters.Dit was de profeet Elisah. Zij verkondigden de boodschappen van God aan de mensen. De 'kinderen' in dit verhaal waren 'A group of young men'(Hoe het hier zo mooi staat in mijn bijbel) die precies wisten wat ze aan het doen waren toen ze hem uitscholden. Ze deden dit expres om God uit te dagen en je kan een antwoord terug te verwachten als je God uitdaagt.quote:In het Oude Testament laat hij 42 kinderen opvreten door wilde beren, alleen omdat ze een profeet uitscholden voor 'kaalkop'. Nou, da's echt opvoedkundig straffen uit liefde....
[..]
Ik vind het jammer dat je zo een naar beeld hebt van Godquote:Nee, ik hoef geen rare sprookjesregels, en geen rare rituelen.
Ik zou alleen geloven in een God die hóger staat dan ik. Die niet onlogisch redeneert en handelt. Die moreel nog hoger staat dan de mens. En die geen rare bloedwraak-regels verzint om te kunnen vergeven.
[..]
MAar je zult dat kind toch wel moeten leren tot hoever het kan gaan. Wat de grenzen zijn van wat goed is en niet goed.quote:Een kind zal uiteindelijk het goede moeten doen omdat hij dat zélf wil, vanuit zijn geweten. En niet omdat ie anders gestraft wordt door zijn ouders. Dit geeft al aan dat zijn geweten de hoogste autoriteit is.
Lol. Leuke sitequote:Op zaterdag 19 november 2005 20:44 schreef DennisMoore het volgende:
[afbeelding]
Deacon
Be he a Baptist, Scientologist or Zoroastrian, in the heat of battle Deacon will call down Divine retribution on all net sinners, and will never miss an opportunity to blather endlessly about his religion. Deacon is fervent and earnest, but seldom contributes anything of interest or substance to the discussion. Occasionally Tireless Rebutter or Philosopher will rouse themselves engage Deacon in battle, but they soon lose interest because of his utter predictability.
http://redwing.hutman.net/%7Emreed/warriorshtm/deacon.htm.
Je kan niet kiezen om 'kwaad' te doen, als je nog geen kennis hebt van goed en kwaad.quote:Op zaterdag 19 november 2005 20:53 schreef Henk_sjoerd het volgende:
De mens heeft de kennis van goed en kwaad vanaf het moment dat Adam en Eva de vrucht aten. Het ging erom dat ze ervoor kozen om 'kwaad' te doen, want ze wisten dat ze hier niet van mochten eten.
Mee eens. Maar m.i. wordt de mens wél gedwongen, middels een soort chantage.quote:Wat God graag wil is mensen die voor hem kiezen. Als ik God was , dan had ik ook liever mensen die mij aanbaden uit vrije wil, dan ze dwingen.
Onafhankelijk als in: je niet hoeven overgeven aan iemand. Dan ben je namelijk hetzelfde als een slaaf, een dienaar. Zogenaamd 'uit vrije wil', maar eigenlijk omdat je anders in de hel belandt.quote:Onafhankelijk van wat/wie? God? Ikzelf kies liever ervoor dat God al mijn zaakjes fixed voor mij en dat ikzelf tijd heb om plezier te hebben en niet druk maak om zaken op het werk oid.
Je geld of je leven...quote:Niet dwingen.Kiezen. Je hebt zelf de keuzes al opgesomd, dus het is maar net van welk perspectief je het bekijkt. Ikzelf vind het makkelijk dat er maar 2 keuzes zijn.
Juist! Je eigen weg vinden. En als het dan goed voelt om te communiceren met God, zijn 'vriend' te zijn, of zelfs *kuch* een 'relatie' te hebben met hem, pas dán is het een vrije keuze.quote:HEt is niet zozeer dat als God je deze keuzes geeft, dat hij je niet bij je wil hebben. Het is dat de persoon die NIET kiest voor God , more or less, tegen God zegt: Ik hoef je genade niet, ik probeer mijn eigen weg wel te vinden.
Ja, dat is maar een verhaaltje, een gelijkenis. Hoeft niet overeen te komen met hoe het echt gaat. Misschien liep die zoon wel weg, en kreeg hij een ontzettend fijn leven zónder een tirannieke vader die hem allerlei rare huisregels wilde opleggen. Wie zegt dat in het echt die zoon in zondes verviel..?quote:Nu kun je altijd weer terug komen bij Hem (Lees het verhaal van de verloren zoon).Wat je ziet bij dit verhaal is dat hij in allerlei zondes verviel, maar weer terug kon komen bij God. Ik noem dit liefde en genade van de Vader
In de poel die brandt van vuur en zwavel he? Ik heb er trouwens niet voor gekozen om te bestaan. Dus waarom zou ik gestraft moeten worden met een hel.quote:Het probleem is dan alleen als je doodgaat en je hebt NIET voor God gekozen. Ik bedoel je wilde hem niet. Als je niet aan zijn kant bent, waar moet je dan heen?!
Ik vond het juist ontzettend moeilijk om blind te blijven geloven in iets dat zo onlogisch en barbaars is, en geforceerd allerlei rare theorieën te moeten verzinnen en napraten, omdat anders het wereldbeeld in elkaar duvelt. Het was moeilijk om telkens de gedachte weg te drukken dat je eigenlijk jezelf voor de gek houdt door te geloven in zoiets.quote:Ik vind het wel gemakkelijk dat God het simpel houdt voor ons ;o) En zoals ik al eerder zei: Waarom iets moeilijker maken dan het hoeft.
God zou simpel hebben kunnen beslissen "Vanaf nu schrap ik mijn rare regel dat er bloed moet vloeien". Tadaaah, dan was er ook helemaal geen offer meer nodig geweest. Veel makkelijker.quote:Vergiffenis van fouten die de mens in de eerste instantie gemaakt hebben. MAar houd wel rekening met het nieuwe verbond waar je dus gewoon om vergeving kan vragen en waar geen bloed meer hoeft te vloeien.
Nee, in de Bijbel staat dat niemand zonder zonde is, zelfs niet één. En dat iedereen de heerlijkheid Gods derft. Iedereen verdient te sterven.quote:De dood voor grote zondes. Niet voor elke. God is wel duidelijk: Hij HAAT zondes
De God uit het Oude Testament zie ik als een karikatuur, verzonnen door een nomadenvolk duizenden jaren geleden. Zo'n onlogische, barbaarse God kan nooit de echte zijn.quote:Ik zie het niet als een kwade God die het slechte met de mens voor heeft en hel en verdoemenis predikt over iedereen die iets verkeerd doet.
Ja, inderdaad, ik vind die hele offermeuk maar niets!quote:Dat heeft te maken dat je dan het offer van God niet accepteert en dat je zegt:(even cru gezegd) Sorry, maar ik vind dit hele offermeuk maar niets ik doe mijn eigen ding. It is a big fat slap in the face for God.
Veel profeten in die dagen werden niet eens erkend als profeten, laat staan dat ze belangrijker waren dan priesters.quote:Dit is een interessant verhaal. In die dagen waren profeten belangrijker dan priesters.
Waar lees jij dat allemaal? Dat ze precies wisten wat ze deden, en dat ze God uitdaagden? Is dat niet een later verzonnen theorie om zo'n goddelijke moordpartij goed te praten?quote:De 'kinderen' in dit verhaal waren 'A group of young men'(Hoe het hier zo mooi staat in mijn bijbel) die precies wisten wat ze aan het doen waren toen ze hem uitscholden. Ze deden dit expres om God uit te dagen en je kan een antwoord terug te verwachten als je God uitdaagt.
Is de theoretische God die ik schets (logisch, liefdevol, moreel hoogstaand, beschaafd, zónder bloedoffers) niet een betere God dan die in de Bijbel beschreven wordt?quote:Ik vind het jammer dat je zo een naar beeld hebt van God(of geef ik je dit beeld
)
De kennis van goed en kwaad bijbrengen. Van de vrucht laten eten dus.quote:MAar je zult dat kind toch wel moeten leren tot hoever het kan gaan. Wat de grenzen zijn van wat goed is en niet goed.
Wordt gewaardeerd.quote:p.s. 'jij,je,jou' is niet specifiek gericht aan iemand, maar meer de mens in het algemeen.
p.p.s. Ik probeer het leuk te houden en niet iets op te dringen. Ik probeer vragen te beantwoorden tot zover ik kan en uit te leggen hoe ik het zie. Thanks
Ik reageer alleen even op het laatste gedeelte van wat je typte. ( Het is al behoorlijk laat hier in israel en ik moet vroeg opquote:Op zaterdag 19 november 2005 21:25 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Je kan niet kiezen om 'kwaad' te doen, als je nog geen kennis hebt van goed en kwaad.
Daar gaat het al mis in het verhaal..
[..]
Mee eens. Maar m.i. wordt de mens wél gedwongen, middels een soort chantage.
"Als je niet voor mij bent, ben je tegen mij, en gooi ik je na je dood in de hel."
Lekkere vrije keuze dan.
[..]
Onafhankelijk als in: je niet hoeven overgeven aan iemand. Dan ben je namelijk hetzelfde als een slaaf, een dienaar. Zogenaamd 'uit vrije wil', maar eigenlijk omdat je anders in de hel belandt.
[..]
Je geld of je leven...
Je 'kiest' er dan voor om de overvaller je geld te overhandigen.
Kan de overvaller daarna tegen de politie beweren: ja, maar hij kóós er zelf voor om mij dat geld te geven.
[..]
Juist! Je eigen weg vinden. En als het dan goed voelt om te communiceren met God, zijn 'vriend' te zijn, of zelfs *kuch* een 'relatie' te hebben met hem, pas dán is het een vrije keuze.
Een échte keuze zou het pas zijn, wanneer je mocht kiezen tussen een 'hemel' mét God, of een 'hemel' zonder God. Dan pas zou hij ook weten dat je kiest voor hém uit vrije wil, en niet om de hel te ontlopen.
[..]
Ja, dat is maar een verhaaltje, een gelijkenis. Hoeft niet overeen te komen met hoe het echt gaat. Misschien liep die zoon wel weg, en kreeg hij een ontzettend fijn leven zónder een tirannieke vader die hem allerlei rare huisregels wilde opleggen. Wie zegt dat in het echt die zoon in zondes verviel..?
[..]
In de poel die brandt van vuur en zwavel he? Ik heb er trouwens niet voor gekozen om te bestaan. Dus waarom zou ik gestraft moeten worden met een hel.
[..]
Ik vond het juist ontzettend moeilijk om blind te blijven geloven in iets dat zo onlogisch en barbaars is, en geforceerd allerlei rare theorieën te moeten verzinnen en napraten, omdat anders het wereldbeeld in elkaar duvelt. Het was moeilijk om telkens de gedachte weg te drukken dat je eigenlijk jezelf voor de gek houdt door te geloven in zoiets.
[..]
God zou simpel hebben kunnen beslissen "Vanaf nu schrap ik mijn rare regel dat er bloed moet vloeien". Tadaaah, dan was er ook helemaal geen offer meer nodig geweest. Veel makkelijker.
[..]
Nee, in de Bijbel staat dat niemand zonder zonde is, zelfs niet één. En dat iedereen de heerlijkheid Gods derft. Iedereen verdient te sterven.
[..]
De God uit het Oude Testament zie ik als een karikatuur, verzonnen door een nomadenvolk duizenden jaren geleden. Zo'n onlogische, barbaarse God kan nooit de echte zijn.
[..]
Ja, inderdaad, ik vind die hele offermeuk maar niets!. Leuk verwoord.
Die hele offermeuk vind ik onzin.
En dat kan goed een klap in het gezicht zijn van een God die die offermeuk verzon, en besloot dat het allemaal met offers geregeld moest worden. Dé vraag is dan of dié God niet een menselijk verzinsel is. Iets dat niet bestaat, kun je namelijk ook niet in 't gezicht slaan.
[..]
Veel profeten in die dagen werden niet eens erkend als profeten, laat staan dat ze belangrijker waren dan priesters.
[..]
Waar lees jij dat allemaal? Dat ze precies wisten wat ze deden, en dat ze God uitdaagden? Is dat niet een later verzonnen theorie om zo'n goddelijke moordpartij goed te praten?
Ik lees gewoon dat een groep baldadige kinderen een of andere kale man uitscholden. En daarvoor besloot God dat ze door beren verslonden moesten worden. Heel opvoedkundig.
[..]
Is de theoretische God die ik schets (logisch, liefdevol, moreel hoogstaand, beschaafd, zónder bloedoffers) niet een betere God dan die in de Bijbel beschreven wordt?
[..]
De kennis van goed en kwaad bijbrengen. Van de vrucht laten eten dus..
[..]
Wordt gewaardeerd..
Alleen, zoals ik zei: het is zo'n herhaling van zetten. Ik heb dit al honderden keren getypt.
Ooit hoop ik nog eens dat een 'volgzaam christen' hierdoor aan het denken gezet wordt, en begint te twijfelen aan de dogma's, en 'de volgende stap' zet. Da's o.a. mijn doel..
quote:Op zaterdag 19 november 2005 22:46 schreef Henk_sjoerd het volgende:
wat mij over de streep heeft gehaald om een 'believer' te zijn (ik noem mezelf liever een believer , dan christen om vele redenen die ongetwijfeld tussen de regels terug zijn te lezen in dit topic) zijn toch de ervaringen die ik heb gehad.
De vraag is dan alleen... wat is de link tussen jouw ervaringen en de primitieve woestijngod met bloedoffers die in de Bijbel wordt beschreven?quote:Ervaringen/emoties/situaties waarin Gods hand te zien waren zijn toch uiteindelijk de reden waarom ik ben geloven. Iedereen weet dat emoties en gevoelens moeilijk zijn uit te leggen in woorden. Ik wil zelf eigenlijk ook geen voorbeelden noemen, omdat ze altijd lacherig weg worden gemoffeld als drugs/alcohol/toeval/je bent gek etc. (vragen ze om bewijs is het nog niet goed!)
De theorie is 1 ding. De ervaringen zijn waar het mij om draaitHet blijft toch een bovennatuurlijke God die bovennatuurlijke dingen in je leven kan doen als je er voor open staat
Als jij een goede reden kan bedenken waarom jij "niet in truth" zou moeten/willen posten, dan ben je natuurlijk vrij om weg te blijven.quote:Op zaterdag 19 november 2005 14:09 schreef Doffy het volgende:
De één z'n liefde is anders de ander's geweld...
ow god, ik post in TRU
Met jou conclusie kom je uit op mijn visie op religiositeit.quote:Op zaterdag 19 november 2005 22:54 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
.
Da's nou zo ongeveer de enige reden die ik overtuigend vind..
[..]
De vraag is dan alleen... wat is de link tussen jouw ervaringen en de primitieve woestijngod met bloedoffers die in de Bijbel wordt beschreven?
Ook moslims en hindoes hebben namelijk dergelijke ervaringen, en hebben tóch andere heilige boeken en theoriën.
Is het dan niet waarschijnlijker dat de Echte God deze religies overstijgt? En dat het zich onder andere openbaart in bepaalde ervaringen?
Oeh Mod relquote:Op zaterdag 19 november 2005 22:59 schreef Mirage het volgende:
[..]
Als jij een goede reden kan bedenken waarom jij "niet in truth" zou moeten/willen posten, dan ben je natuurlijk vrij om weg te blijven.
Maar als je post zou je dan geen dingen willen insinueren t.a.v. truth ?
Deze opmerking komt een beetje vervelend en denigrerend over.
Voor enkele andere users.
Blíjf respectvol !
Over de bijbel schijn je wel veel te weten. Ik hoop dat je me dan ook volgt als ik het volgende zeg: 1 van de dingen die je krijgt als je de Heilige Geest hebt is dat je zekerheid krijgt. Dit klinkt vrij arrogant ben ik bang, maar ik weet dat ik gered ben. Ik weet dit net zo zeker als 1+1 2 is.quote:Op zaterdag 19 november 2005 22:54 schreef DennisMoore het volgende:
[..].
[..]
De vraag is dan alleen... wat is de link tussen jouw ervaringen en de primitieve woestijngod met bloedoffers die in de Bijbel wordt beschreven?
Ook moslims en hindoes hebben namelijk dergelijke ervaringen, en hebben tóch andere heilige boeken en theoriën.
Is het dan niet waarschijnlijker dat de Echte God deze religies overstijgt? En dat het zich onder andere openbaart in bepaalde ervaringen?
Daar kan ik mij wel wat bij voorstellen, want jij hebt datgene gevonden dat voor jou goed voelt.quote:Op zaterdag 19 november 2005 23:25 schreef Henk_sjoerd het volgende:
[..]
Over de bijbel schijn je wel veel te weten. Ik hoop dat je me dan ook volgt als ik het volgende zeg: 1 van de dingen die je krijgt als je de Heilige Geest hebt is dat je zekerheid krijgt. Dit klinkt vrij arrogant ben ik bang, maar ik weet dat ik gered ben. Ik weet dit net zo zeker als 1+1 2 is.
Daar verschillen wij van mening/ervaring.quote:Een uitdrijving van geesten (Wat minder spectaculair is dan in de exorcist, maar nog steeds interessant) kan alleen gedaan worden in de naam van Jezus christus. De messias. Anders werkt het gewoon niet.
Ik ben de komende dagen weer wat meer aanwezig dan de afgelopen 2 à 3 dagen het geval was.quote:Er zijn zo nog wat andere ervaringen, maar die kan ik of niet bedenken of ze zijn te gevoelig om op te schrijven met het risico van een flamer die eroverheen walst.Sorry
Mag ik je vragen of je een voorbeeld zou willen noemen en met welke, ja hoe zeg ik dit, geestelijke achtergrond dit gedaan is?quote:Op zaterdag 19 november 2005 23:42 schreef Mirage het volgende:
Daar verschillen wij van mening/ervaring.
Mijn ervaring zegt namelijk anders.
[..]
Ik zal er zeker over nadenken.Thanksquote:Ik ben de komende dagen weer wat meer aanwezig dan de afgelopen 2 à 3 dagen het geval was.
We doen ontzettend ons best om hier een plek te maken waar iedereen zijn/haar verhaal kwijt kan ( mits met respect voor anderen gebracht ). Ik zou het erg leuk en interessant vinden als je wel je ervaringen hier neer zou willen zetten.
Ik vind #1 dat je niet echt met respect praat over de God waar we het over hebben . maarjah , wou ik ff zeggen :quote:Op zaterdag 19 november 2005 22:54 schreef DennisMoore het volgende:
[..].
[..]
Volgens mij was het na de zondeval (Adam, Eva, slang, vrucht etc.), dat ieder mens van nature in zonde leeft.quote:Op zaterdag 19 november 2005 23:48 schreef HRR het volgende:
Mijn mening over vrije keus is simpel :
Vanaf het begin dat de zonde op aarde kwam , was je van nature niet meer goed , je werd zondig.
Je kunt niet zeggen dat als er geen God is je sowieso naar de hel zou gaan.quote:Zondige mensen kunnen niet bij God komen (ik bedoel dus wanneer je dood ben hé) . De relatie was verbroken. En dan komt nu het mooie "tekeningentje" Kruis van Jezus , Relatie tussen mens en God is geheeld.
En nu komt de vrije keus , Accepteer je dat , of niet ?
En dan is het niet van : niet accepteren dan is het wel oké , want je bent dan zoiezo zondig ,en zou je niet bij God kunnen zijn , en behoor je aan de Satan. Dus dan is de vraag : Wil je naar God toe ?? Ja of Nee . En dat is nou de vrije wil.
imho.![]()
Dus wanneer je zegt : nou lekker dan , lekkere vrije wil , of ik kies voor God , of ik kies er niet voor en dan ga ik naar de Hell .. lekkere vrije keus. Maar het gaat erom , wanneer God er NIET was zou je alsnog naar de Hell gaan...
Je hebt gelijk , ik bedoelde wanneer God Jezus niet zou sturen..quote:Op zondag 20 november 2005 00:05 schreef Quarks het volgende:
[..]
Volgens mij was het na de zondeval (Adam, Eva, slang, vrucht etc.), dat ieder mens van nature in zonde leeft.
[..]
Je kunt niet zeggen dat als er geen God is je sowieso naar de hel zou gaan.
Wat nou als het hele geloof in God nooit bedacht/begonnen was, dan was - en is - er volgens de meeste mensen geen hemel en hel.
Daarom, als God er niet was, is ook het hele concept hemel/hel niet nodig.
Ookal ben ik Atheïst; dat wil nog niet zeggen dat ik niet verder kijk dan mijn eigen levensvisie.quote:Op zondag 20 november 2005 00:12 schreef Henk_sjoerd het volgende:
Het verbaast me dat jullie (Quarks en dennismoore) zoveel van de bijbel weten. Hoe is dit zo gekomen? Weten jullie ook veel over andere godsdiensten ed?
vind het wel goed dat je iig de moeite neemt om de bijbel te lezen.. En nu ben ik benieuwd :p wat heb je gelezen ? alleen het oude testament ? alleen het nieuwe ? of beetje wat .. of .. ?quote:Op zondag 20 november 2005 00:17 schreef Quarks het volgende:
[..]
Ookal ben ik Atheïst; dat wil nog niet zeggen dat ik niet verder kijk dan mijn eigen levensvisie.
Zo gedreven ben ik trouwens niet in exegese, heb de bijbel wel eens gelezen, dat is alles.
Ik vind dat je geen recht van spreken hebt als je in een discussie deel wilt nemen zonder kennis van zaken (ookal zijn het niet de jouwe).
Beide helemaal.quote:Op zondag 20 november 2005 00:20 schreef HRR het volgende:
[..]
vind het wel goed dat je iig de moeite neemt om de bijbel te lezen.. En nu ben ik benieuwd :p wat heb je gelezen ? alleen het oude testament ? alleen het nieuwe ? of beetje wat .. of .. ?
Ik snap wat er in staat ja.quote:Op zondag 20 november 2005 00:29 schreef HRR het volgende:
En wat vond je ervan ? wat waren je eerste indrukken ?
weetje , ik heb nog best wel veel vragen over de bijbel ed. snap jij het allemaal (als je zou geloven?)
Dat geloof ik best. Punt is dat volgens mij diezelfde 'zekerheid' ook bij mensen met andere levensbeschouwingen voorkomt. En dat is voor mij een indicatie dat het iets is dat óf in de mensen zelf zit (een bepaalde levenshouding, of zelfs een bepaalde neurofysiologische toestand), óf iets dat in meerdere religies/levensbeschouwingen te vinden is. Je zou dan een soort 'kern' vinden in het Christendom, nadat je alle bijzaken hebt weggepeld. Bijzaken die cultuurhistorisch zijn bepaald (door bijvoorbeeld een oud nomadenvolk), bijzaken die bestaan uit symboliek en rituelen, uit 'heldenverhalen'. Dan hou je op een bepaald moment iets over. En misschien is dát wel het wezenlijke.quote:Op zaterdag 19 november 2005 23:25 schreef Henk_sjoerd het volgende:
Over de bijbel schijn je wel veel te weten. Ik hoop dat je me dan ook volgt als ik het volgende zeg: 1 van de dingen die je krijgt als je de Heilige Geest hebt is dat je zekerheid krijgt. Dit klinkt vrij arrogant ben ik bang, maar ik weet dat ik gered ben. Ik weet dit net zo zeker als 1+1 2 is.
Tja, dat kan ik niet met onderzoeken of cijfers controleren, als die er al überhaupt zijn. Veel 'geestesziekten' zijn met een simpel pilletje onder controle te houden in ieder geval.quote:Een uitdrijving van geesten (Wat minder spectaculair is dan in de exorcist, maar nog steeds interessant) kan alleen gedaan worden in de naam van Jezus christus. De messias. Anders werkt het gewoon niet.
Maar in hoeverre zijn die ervaringen vastgekoppeld aan de christelijke religie... Waarom moet je blijven vasthouden aan een God die 42 kinderen laat verslinden door beren, waardoor je je (m.i.) in rare bochten moet wringen om dit nog goed te praten...quote:Er zijn zo nog wat andere ervaringen, maar die kan ik of niet bedenken of ze zijn te gevoelig om op te schrijven met het risico van een flamer die eroverheen walst.Sorry
Ik heb het 20 jaar geloofd (inclusief de theorieën over wedergeboren-zijn), met steeds meer moeite, omdat het op allerlei manieren ging wringen. Op gegeven moment kon ik niet langer negeren dat het strijdig was met mijn verstand, mijn gevoel, mijn geweten. En toen heb ik 'de volgende stap' gezet.quote:Op zondag 20 november 2005 00:12 schreef Henk_sjoerd het volgende:
Het verbaast me dat jullie (Quarks en dennismoore) zoveel van de bijbel weten. Hoe is dit zo gekomen?
Nee, alleen wat basis-dingen.quote:Weten jullie ook veel over andere godsdiensten ed?
Het planten van een boom is natuurlijk niet noodzakelijk voor de realisatie van een vrije wil. In het geval van een werkelijk vrije keus zou er ook de optie moeten bestaan om je eigen leven te leiden onafhankelijk van god en zou je niet gedwongen moeten worden om of voor of tegen god te kiezen (a la Bush).quote:Op zondag 20 november 2005 00:11 schreef HRR het volgende:
Ik heb zo zitten denken over Adam en Eva en de boom van kennis van goed en kwaad ..
Ik Citeer :
16 En de HERE God legde de mens het gebod op: Van alle bomen in de hof moogt gij vrij eten,
17 maar van de boom der kennis van goed en kwaad, daarvan zult gij niet eten, want ten dage, dat gij daarvan eet, zult gij voorzeker sterven.
Het gaat hier dus niet om , of ze kwaad wouden doen ,maar of ze luisterden naar een gebod. doe je het ja of nee. Want voordat ze van die boom hadden gegeten , konden ze zoiezo niet het verschil hebben tussen goed en kwaad , omdat alles al goed was .
Waarom dan toch die boom planten ??
Simpel : dit heeft te maken met een vrije wil / keus . Wanneer God die boom niet had geplant , hadden ze ook geen vrije wil om te weten of ze slecht of goed doen , of een vrije wil om tegen God in te gaan ( Tegen zijn gebod)
Want wanneer Hij niet die boom had geplant hadden ze geen vrije keus om tegen God in te gaan , (raar maar waar)
dit is op dit moment wat ik hierover denk...
Fijn dat je denkt te weten wat ik, een volslagen onbekende op een internetforum, twintig jaar heb gedaan...quote:Op maandag 21 november 2005 04:33 schreef Tiesemans het volgende:
Ennuh Dennis tragisch voor je dat je 20 jaar lang met je kop in de duisternis hebt rondgelopen.
Helemaal tragisch te weten dat ipv het licht te willen zoeken je zo stompzinnig wenst te zijn om dan maar gelijk voor ieder ander mens het licht mede te ontnemen.
Ieder moet voor zichzelf de stap zetten om te durven twijfelen.quote:Vanwaar de zelfbeschikking tot het recht anderen te ontzeggen....
Hoe zou toch een mens zo naief kunnen zijn te denken een ander aan geloof te kunnen helpen.
Ik vrees dat je er te "stompzinnig" voor zult zijn.quote:Echter zou jij het mij cadeau doen ?! Als je het zou kunnen..
Yep ... helemaal mee eens.quote:Op maandag 21 november 2005 06:48 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Fijn dat je denkt te weten wat ik, een volslagen onbekende op een internetforum, twintig jaar heb gedaan....
Je kan het ook andersom zien he?
Gelovigen die, vastgeroest in dogma's, blindelings in kerkelijke sprookjes geloven, moeten het licht zien en met een Verlichte Geest , en zélf leren nadenken, zonder bang te zijn voor de gevolgen.
Ja dat zal dan allemaal wel.quote:Op zaterdag 19 november 2005 18:59 schreef Henk_sjoerd het volgende:
[..]
Het gaat er niet zozeer om dat er bloed MOET vloeien, maar meer om dat God regels heeft opgesteld waaraan wij ons aan moeten houden.
Als dit niet lukt , dan is God genadig en had TOEN een workaround met die geiten. Tegenwoordig hoeft dat niet meer, omdat Jezus voor ons allemaal is gestorven.![]()
Dat is het punt niet. Dat hij ons moest maken, dat is best iets om blij mee te zijn. Het gaat erom dat hij de hele regel dat er iemand moest sterven voor de zondes van de mensheid, dat god die regel zelf bedacht heeft. Er is geen enkele reden dat iemand zo'n regel zou bedenken, anders dan dat diegene een bloeddorstige maniak is. Hij had net zo goed de zondes kwijt kunnen schelden, of kunnen verlangen dat we een innerlijke zoektocht naar het geloof leveren, of wat dan ook, oplossingen die vredig waren.quote:Op maandag 21 november 2005 11:19 schreef Sapientiea het volgende:
Zoveel leed en pijn omdat HIJ ons zo nodig moest maken.......zoveel dingen die je moet en niet mag...komop de bijbel is niet waar.
Omdat het een zieke vent is die in de bijbel word omschreven daarom! Als jullie in de god geloven die in de bijbel word omschreven en dan nog geloven dat deze het beste met jullie voor heeft,......quote:Op zondag 20 november 2005 00:11 schreef HRR het volgende:
Ik heb zo zitten denken over Adam en Eva en de boom van kennis van goed en kwaad ..
Ik Citeer :
16 En de HERE God legde de mens het gebod op: Van alle bomen in de hof moogt gij vrij eten,
17 maar van de boom der kennis van goed en kwaad, daarvan zult gij niet eten, want ten dage, dat gij daarvan eet, zult gij voorzeker sterven.
Het gaat hier dus niet om , of ze kwaad wouden doen ,maar of ze luisterden naar een gebod. doe je het ja of nee. Want voordat ze van die boom hadden gegeten , konden ze zoiezo niet het verschil hebben tussen goed en kwaad , omdat alles al goed was .
Waarom dan toch die boom planten ??
Simpel : dit heeft te maken met een vrije wil / keus . Wanneer God die boom niet had geplant , hadden ze ook geen vrije wil om te weten of ze slecht of goed doen , of een vrije wil om tegen God in te gaan ( Tegen zijn gebod)
Want wanneer Hij niet die boom had geplant hadden ze geen vrije keus om tegen God in te gaan , (raar maar waar)
dit is op dit moment wat ik hierover denk...
Nou precies!quote:Op maandag 21 november 2005 11:22 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat is het punt niet. Dat hij ons moest maken, dat is best iets om blij mee te zijn. Het gaat erom dat hij de hele regel dat er iemand moest sterven voor de zondes van de mensheid, dat god die regel zelf bedacht heeft. Er is geen enkele reden dat iemand zo'n regel zou bedenken, anders dan dat diegene een bloeddorstige maniak is. Hij had net zo goed de zondes kwijt kunnen schelden, of kunnen verlangen dat we een innerlijke zoektocht naar het geloof leveren, of wat dan ook, oplossingen die vredig waren.
Ja zal ik doen.quote:Op maandag 21 november 2005 11:51 schreef Mirage het volgende:
Sapientiea, ik begrijp je overtuiging maar waak ervoor dat je niet te veel voor een ander gaat spreken of woordkeuzes maakt die onnodig hard overkomen en je discussiepartner in het harnas jaagt.![]()
Ties-->feedback
Als die relatie dan hersteld is, waarom moet ik het dan nog accepteren ?quote:Op zaterdag 19 november 2005 23:48 schreef HRR het volgende:
Mijn mening over vrije keus is simpel :
Vanaf het begin dat de zonde op aarde kwam , was je van nature niet meer goed , je werd zondig. Zondige mensen kunnen niet bij God komen (ik bedoel dus wanneer je dood ben hé) . De relatie was verbroken. En dan komt nu het mooie "tekeningentje" Kruis van Jezus , Relatie tussen mens en God is geheeld.
En nu komt de vrije keus , Accepteer je dat , of niet ?
Als je het niet zou hoeven accepteren dan heb je toch geen vrije wil ?quote:Op maandag 21 november 2005 15:48 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Als die relatie dan hersteld is, waarom moet ik het dan nog accepteren ?
Dan is die toch al hersteld of beredeneer ik nu zo vreemd?![]()
waarom zou hij niet het beste met je voorhebben ?quote:Op maandag 21 november 2005 11:23 schreef Sapientiea het volgende:
[..]
Omdat het een zieke vent is die in de bijbel word omschreven daarom! Als jullie in de god geloven die in de bijbel word omschreven en dan nog geloven dat deze het beste met jullie voor heeft,......
Ja, maar ik accepteer dat ik een relatie met god heb.quote:Op dinsdag 22 november 2005 08:19 schreef HRR het volgende:
[..]
Als je het niet zou hoeven accepteren dan heb je toch geen vrije wil ?
Hij strafte onschuldige mensen.quote:Op dinsdag 22 november 2005 08:21 schreef HRR het volgende:
[..]
waarom zou hij niet het beste met je voorhebben ?
natuurlijk niet. dat heeft toch niks met het christendom te maken. dat sitchin verhaal is ook een geloof. je bent het overigens wel aan het pluggen hèquote:Op dinsdag 22 november 2005 20:55 schreef soulsurvivor het volgende:
Zouden christenen hier zoiets geloven?
Tuurlijkquote:Op dinsdag 22 november 2005 21:04 schreef het_fokschaap het volgende:
Quote Soulsurvivor;
..."[Zouden christenen hier zoiets geloven?]"...
natuurlijk niet. dat heeft toch niks met het christendom te maken. dat sitchin verhaal is ook een geloof. je bent het overigens wel aan het pluggen hè
ja dat bedoel ikquote:Op dinsdag 22 november 2005 22:11 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Tuurlijk![]()
Het is immers zEEr de moeilte waard.![]()
Je bedoeld dit toch???!!!![]()
Doe eerst is ff je guns in hun harnas want één lullige Ak-47 op single shot en die duo combo haalt ook niks uit.quote:
Er zijn werkelijk mensen die 'denken' dat de mensheid "toeval" is en deze planeet een 'unieke' en waar mogelijk wiskundig scheve kansberekening.quote:
Die mensen zijn er inderdaad, maar die mensen denken meestal niet dat onze planeet een unieke is. Wel uniek qua samenstelling, indeling en dergelijke, maar niet uniek qua omstandigheden die leven mogelijk kan maken.quote:Op woensdag 23 november 2005 02:12 schreef Tiesemans het volgende:
[..]
Er zijn werkelijk mensen die 'denken' dat de mensheid "toeval" is en deze planeet een 'unieke' en waar mogelijk wiskundig scheve kansberekening.
Nou ja de mens (elk mens) heeft zijn leven (zo lang als het duurt) om zelf tot een beslissing te komen.
Tot die tijd dat gij vind of verwerpt zoek en (waar gewenst) zult gij werkelijk(heid) vinden![]()
Hij hing zijn zoon niet aan het kruis.. dat deden wij.quote:Op dinsdag 22 november 2005 18:22 schreef Dromenvanger het volgende:
Hij hing zijn eigen zoon aan het kruis![]()
Niet dat hij een crimineel straft en laat opdraaien voor alle zonden. Nee hij neemt zijn eigen bloedverwant. Die niet eens iets fout deed.
Totaal geen creatief vermogen zeg ik je.
Ik zou als ik God was óf mezelf aan het kruis nagelen óf een seriemoordenaar.
Van mijn part zou ik een schaap in stukken hakken.
Je gaat toch niet je eigen zoon vermoorden zeg. Wat ben je dan voor oetlul.
Jezus gestorven voor de zonden van de mensheidEr was zeker geen alternatief voor handen. Dat er uberhaupt mensen moeten sterven is van de zotte. Een echte God zou met zijn vinger knippen en het met 1 handbeweging klaren.
En niet via een gigantische omweg.
Laat mij maar God zijn, dan doe ik dat wel ffIn 1 handbeweging zorg ik wel voor betere tijden. Draai ik mijn hand niet voor om ook. Een eitje ook.
Ik wil niet met bijbelteksten gaan gooien in dit topic. .maar voor deze opmerking maak ik graag een uitzondering.quote:Ik zou als ik God was óf mezelf aan het kruis nagelen óf een seriemoordenaar.
Jezus = God.. de vleeswording van God.. Hij heeft zichzelf door ons laten kruizigen zodat wij eeuwig leven kunnen ontvangen.. zodat wij tot Hem kunnen komen..quote:Als jullie mij kennen zullen jullie ook de Vader kennen, en vanaf nu kennen jullie hem, want jullie hebben hem zelf gezien. Daarop zei Filippus: "Laat ons de Vader zien, Heer, meer verlangen we niet."
Jezus zei: Ik ben nu al zo lang bij jullie, en nog ken je me niet, Filippus? Wie mij heeft gezien heeft de Vader gezien. Waarom vraag je dan om de Vader te mogen zien? Geloof je niet dat ik in de Vader ben en dat de Vader in mij is?
(Joh.14:7-10).
quote:
Stel dat er nu iemand opkomt in deze tijd, deze persoon zegt de zoon of de vleesgeworden variant van God te zijn, hij krijgt daarop een bepaalde aanhang en gaat met dit soort teksten gooien, hoe reageer jij dan daarop als ik vragen mag? Geloof je hem, moet hij bewijzen dat wat hij zegt waar is en hoe zou hij dat dan moet doen of verklaar je hem voor gek?quote:Wie mij heeft gezien heeft de Vader gezien. Waarom vraag je dan om de Vader te mogen zien? Geloof je niet dat ik in de Vader ben en dat de Vader in mij is?
Er zijn inderdaad enkele planeten waar leven mogelijk is... in theorie..quote:Op woensdag 23 november 2005 02:22 schreef pino.in.disguise het volgende:
[..]
Die mensen zijn er inderdaad, maar die mensen denken meestal niet dat onze planeet een unieke is. Wel uniek qua samenstelling, indeling en dergelijke, maar niet uniek qua omstandigheden die leven mogelijk kan maken.
Ach ja, als jij het zegt.......en God dan, waar leeft die eigenlijk. Behalve in de harten van mensen. Hoe is zijn wereld ooit ontstaan? Of heeft Hij ook weer een God en waar leeft die dan, enzovoorts enzovoorts. Hoe je het ook went of keert......ergens is ooit niets geweest en daar is toch iets uit ontstaan!quote:Op woensdag 23 november 2005 02:50 schreef logisnack het volgende:
[..]
Er zijn inderdaad enkele planeten waar leven mogelijk is... in theorie..
Deze theorie is echter gebaseerd op de evolutietheorie.. en dat is een onbewezen theorie.
Uit water zouden zich plots bacteriën kunnen vormen die na miljoenen jaren zichzelf tot mensen evalueren.. yeah right.
Het spijt me voor de mensen die heilig overtuigd zijn van evolutietheorie.. maar helaas.. het ontstaan van een het alles uit het niets is onder geen enkele natuurwet mogelijk.
Iedereen met het kleinste beetje verstand moet erkennen dat het gewoon simpelweg onmogelijk is.
Voor de mensen die over evolutietheorie door willen discuseren.. open een topic met een titel als "Evolutie Vs. Christendom"..
Ik ga met genoegen de uitdaging aan om in dat topic te komen discuseren (morgen)
Welterusten en Gods zegen![]()
Here Jezus Christus zal in hoogst eigen persoon in levende lijve wederkeren vanuit de Hemelen.quote:Op woensdag 23 november 2005 02:44 schreef pino.in.disguise het volgende:
[..]
[..]
Stel dat er nu iemand opkomt in deze tijd, deze persoon zegt de zoon of de vleesgeworden variant van God te zijn, hij krijgt daarop een bepaalde aanhang en gaat met dit soort teksten gooien, hoe reageer jij dan daarop als ik vragen mag? Geloof je hem, moet hij bewijzen dat wat hij zegt waar is en hoe zou hij dat dan moet doen of verklaar je hem voor gek?
En geef daarna eens aan waarom je in je allerdiepste ziel heilig gelooft dat Jezus de zoon of de vleesgeworden variant van God was, iets wat alleen maar gestoeld is op verhalen van mensen die naast hem leefden.
Laat maar, ik kan geen antwoord ontdekken in je tekst. Of ik moet uit je gebrabbel opmaken dat we afhankelijk zijn van "uitverkoren" geestelijken die ingefluisterd krijgen wanneer de zoon van God, of God zelf wederkeert en wie dat dan is.quote:Op woensdag 23 november 2005 03:00 schreef Tiesemans het volgende:
[..]
Here Jezus Christus zal in hoogst eigen persoon in levende lijve wederkeren vanuit de Hemelen.
Ieder ander die komt in Zijn naam en zich (de) Christus laat noemen is gedoemd en hoe.
Neemt niet weg... Er zijn genoeg uitverkoren "geestelijke" mensen die zich bewust mogen zijn, van Zijn wens, dat Zijn Woord en dat van Zijn Vader bekend word gemaakt bij de medemens waaronder ook jij valt.
En het allerdiepste van mijn ziel ? Het is Zijn ziel.
En uit het diepste van mijn verstand ? Ben ik Hem uitermate dankbaar.
Heb geloof en dan weet je waarom iemand zonder aarzeling aanneemt wat Zijn naasten van Hem hebben gesproken al dan niet in Zijn naam.
En je hart ? Laat maar protesteren dat er is het immers meer dan bekend méé..
Tuchting ervan is een juiste zaak.
Zulke mensen komen al op.. en zullen ook zeker nog in grotere mate op gaan komen.quote:Op woensdag 23 november 2005 02:44 schreef pino.in.disguise het volgende:
[..]
[..]
Stel dat er nu iemand opkomt in deze tijd, deze persoon zegt de zoon of de vleesgeworden variant van God te zijn, hij krijgt daarop een bepaalde aanhang en gaat met dit soort teksten gooien, hoe reageer jij dan daarop als ik vragen mag? Geloof je hem, moet hij bewijzen dat wat hij zegt waar is en hoe zou hij dat dan moet doen of verklaar je hem voor gek?
En geef daarna eens aan waarom je in je allerdiepste ziel heilig gelooft dat Jezus de zoon of de vleesgeworden variant van God was, iets wat alleen maar gestoeld is op verhalen van mensen die naast hem leefden.
dat zeker niet.. Wanneer Jezus terugkomt zal iedereen het weten.. dat staat ook duidelijk in de bijbel. Elke knie zal zich buigen en elke tong zal beleiden dat Hij Heer isquote:Op woensdag 23 november 2005 03:12 schreef pino.in.disguise het volgende:
[..]
Laat maar, ik kan geen antwoord ontdekken in je tekst. Of ik moet uit je gebrabbel opmaken dat we afhankelijk zijn van "uitverkoren" geestelijken die ingefluisterd krijgen wanneer de zoon van God, of God zelf wederkeert en wie dat dan is.
trusten......als in ik ga pitten
Kijk Tiesemans, dit is tenminste een antwoord waar ik wat aan heb. Niet dat gebrabbelquote:Op woensdag 23 november 2005 03:41 schreef logisnack het volgende:
[..]
Zulke mensen komen al op.. en zullen ook zeker nog in grotere mate op gaan komen.
De bijbel staat hier vol van.. maar als je het niet erg vind zoek ik die teksten er morgen even bij.
Hoe dan ook.. ik zou reageren door niet naar hem te luisteren.. simpelweg omdat ik de Zoon van God al ken..
Hoe het komt dat ik geloof.. tja.. Ik ging zoeken en ik vond.. Ik ging altijd al naar de kerk.. maar daarna 1 tot 2 jaar niet of nauwelijks, maar dan deed ik het meer voor mijn ouders.... mijn geloof zakte weg.. ik geloofde nog wel ergens in God maar ik twijfelde aan een hoop dingen. Afgelopen zomen kwam er gewoon een aanraking.. nadat ik me een beetje ging bezighouden met zoeken vond ik plots. Ik weet dat dit niet echt overtuigend klinkt voor een niet gelovige.. maargoed.. daarom heet het ook geloof. Het is niet gebaseerd op waarnemingen. Overigens heb ik later wel meerdere malen Gods kracht mogen waarnemen. (lees: Genezing en profetie). Ik kan niet meer anders dan geloven na wat ik heb gezien.. en elke dag komen er nieuwe dingen bij. Mijn ogen vallen open.. ik snap opeens de dingen die ik in de bijbel lees.. genoeg bewijs voor mij.
Nou je kunt zelf anders toch behoorlijk goed onder woorden brengen wat jou beweegt.quote:Op woensdag 23 november 2005 03:53 schreef pino.in.disguise het volgende:
[..]
Kijk Tiesemans, dit is tenminste een antwoord waar ik wat aan heb. Niet dat gebrabbel![]()
En als reactie: Zoals jij het verteld kan ik me als "ongelovige" best voorstellen dat je daardoor geraakt wordt en dus gaat geloven.
Het is niet dat ik in niets geloof, iedereen gelooft in iets......iedereen weet hoe bijzonder het is dat wij er zijn en iedereen is bezig met het hoe en waarom van tijd tot tijd.
Alleen geloof ik, en meerderen met mij, op een andere manier en niet in iets wat gestoeld is op ervaringen en verhalen van anderen.......ik geloof niet in iets wat ik nooit persoonlijk heb ondervonden.
Naar mijn mening zijn er bijna oneindig aantal mogelijke varianten voor het ontstaan van alles, toch is er maar een de waarheid.
Dat iemand die waarheid weet lijkt me een onmogelijkheid.
Daarom geloof ik niet op dezelfde manier als een gelovige.
De evolutietheorie heeft ongeveer de meeste bewijzen van alle wetenschappelijke theorieen die er bestaanquote:Op woensdag 23 november 2005 02:50 schreef logisnack het volgende:
Er zijn inderdaad enkele planeten waar leven mogelijk is... in theorie..
Deze theorie is echter gebaseerd op de evolutietheorie.. en dat is een onbewezen theorie.
Abiogenesis is iets anders dan de evolutietheoriequote:Uit water zouden zich plots bacteriën kunnen vormen die na miljoenen jaren zichzelf tot mensen evalueren.. yeah right.
Dat is ook allang middels een experiment bewezenquote:Het spijt me voor de mensen die heilig overtuigd zijn van evolutietheorie.. maar helaas.. het ontstaan van een het alles uit het niets is onder geen enkele natuurwet mogelijk.
Die zijn er al genoeg, ik denk dat je na al die fouten weinig toe te voegen hebt.quote:Iedereen met het kleinste beetje verstand moet erkennen dat het gewoon simpelweg onmogelijk is.
Voor de mensen die over evolutietheorie door willen discuseren.. open een topic met een titel als "Evolutie Vs. Christendom"..
Ik ga met genoegen de uitdaging aan om in dat topic te komen discuseren (morgen)
Welterusten en Gods zegen![]()
It's all show... so maybe..we might believe.quote:Jezus = God.. de vleeswording van God.. Hij heeft zichzelf door ons laten kruizigen zodat wij eeuwig leven kunnen ontvangen.. zodat wij tot Hem kunnen komen..
Nouja.. ter verduidelijking.. het dood gaan van Jezus is niet wat ons de verzoening met God brengt.. maar zijn opstanding. Door zijn opstanding overwon hij de dood
ik denk dat ons denken die waarheid niet kan bevatten, vandaar ook het creeren in 7 dagen (sprookjes variant, geen belediging btw ).quote:Dat iemand die waarheid weet lijkt me een onmogelijkheid.
Daarom zegt jezus : Niemand komt tot de vader zonder door mij te gaan (niet letterlijk gequote, boeie )quote:ik geloof niet in iets wat ik nooit persoonlijk heb ondervonden.
Vandaar dat God ook een leraar naar ons niveau stuurt( naar beneden ), anders blijven we gehecht aan de materie / mind en zouden we nooit de "weg terug" vinden/ weten.quote:En nou is het logisch dat men met de lichamelijke/vleeschelijke ogen zoekt
Wat zou ik je moeten mailen dan ?quote:Op woensdag 23 november 2005 02:08 schreef Tiesemans het volgende:
[..]
Oh ennuh Mirage ben benieuwd zit nog niks in mijn emailbox ...![]()
quote:Op woensdag 23 november 2005 02:08 schreef Tiesemans het volgende:
[..]
Doe eerst is ff je guns in hun harnas want één lullige Ak-47 op single shot en die duo combo haalt ook niks uit.
Nou wil ik best je kogelvrije vest sponseren (Ugh Ugh) maarja das ook nutteloos héy, doelende op een headshot.
Kortom denk nog is rustig na voor je de trekker overhaalt en lastering afvuurt waar je geen rente voor kunt opbrengen, ongeacht wie je bent !
Take it or leave...
Oh ennuh Mirage ben benieuwd zit nog niks in mijn emailbox ...![]()
Dus wat de wetenschap beweert (zonder aantoonbare bewijzen) geloof je wel.quote:Op woensdag 23 november 2005 09:11 schreef speknek het volgende:
[..]
De evolutietheorie heeft ongeveer de meeste bewijzen van alle wetenschappelijke theorieen die er bestaan.
[..]
Abiogenesis is iets anders dan de evolutietheorie.
[..]
Dat is ook allang middels een experiment bewezen.
[..]
Die zijn er al genoeg, ik denk dat je na al die fouten weinig toe te voegen hebt.
Jij bent dus 1 van de redenen waarom Christenen zo vaak uitgekotst worden. Je steekt je kop in het zand en je gaat met cirkelredeneringen aan de gang. Walgelijk.quote:Op woensdag 23 november 2005 14:15 schreef logisnack het volgende:
[..]
Dus wat de wetenschap beweert (zonder aantoonbare bewijzen) geloof je wel.
Die "fouten" van mij vallen enorm mee hoor.. misschien moet je eens bij je zelf nagaan of het allemaal wel waar is wat je loopt te roepen. Er is nooit een expiriment geweest waarbij men uit niets iets heeft gemaakt.. dus praat geen kletskoek.
Als je de discussie aan wil gaan kom dan met echte argumenten.
Als er geen aantoonbare bewijzen waren, dan was het geen wetenschap.quote:Op woensdag 23 november 2005 14:15 schreef logisnack het volgende:
Dus wat de wetenschap beweert (zonder aantoonbare bewijzen) geloof je wel.
Die "fouten" van mij vallen enorm mee hoor.. misschien moet je eens bij je zelf nagaan of het allemaal wel waar is wat je loopt te roepen. Er is nooit een expiriment geweest waarbij men uit niets iets heeft gemaakt.. dus praat geen kletskoek.
Als je de discussie aan wil gaan kom dan met echte argumenten.
Pardon?quote:Op woensdag 23 november 2005 14:20 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Jij bent dus 1 van de redenen waarom Christenen zo vaak uitgekotst worden. Je steekt je kop in het zand en je gaat met cirkelredeneringen aan de gang. Walgelijk.
quote:Op woensdag 23 november 2005 14:23 schreef speknek het volgende:
[..]
Als er geen aantoonbare bewijzen waren, dan was het geen wetenschap.
En dat er uit niets iets is gekomen was niet hetgene wat je claimde, je zei dat leven niet uit dode materialen kon komen (de mens uit water), terwijl het Urey-Miller experiment dat wel heeft aangetoond. Vooralsnog ben jij de enige met kletskoek.
Je reageert hier niet op het leven uit dood.. maar op het iets uit niets.quote:logisnack: Het spijt me voor de mensen die heilig overtuigd zijn van evolutietheorie.. maar helaas.. het ontstaan van een het alles uit het niets is onder geen enkele natuurwet mogelijk.
Speknek: Dat is ook allang middels een experiment bewezen
Je gaat de discussie aan met cirkelredenering in plaats van gedegen argumenten te geven. Ik stel voor dat je eerst even http://nl.wikipedia.org/wiki/Evolutieleer door leest, zodat je wellicht iets beter op de hoogte bent van de evolutietheorie.quote:Op woensdag 23 november 2005 14:25 schreef logisnack het volgende:
[..]
Pardon?
Ik wil juist de discussie aan gaan.. als iemand dan reageert met verzonnen argumenten en ik zeg daar wat van steek ik zogenaamd mijn kop in het zand en ben ik direct walgelijk![]()
Ik vind jouw reactie nogal walgelijk.
Nou nou, klopt dat wel? Volgens mijn info leverde het experiment slechts wat hele eenvoudige organische moleculen op (een paar aminozuren).quote:Op woensdag 23 november 2005 14:23 schreef speknek het volgende:
je zei dat leven niet uit dode materialen kon komen (de mens uit water), terwijl het Urey-Miller experiment dat wel heeft aangetoond. Vooralsnog ben jij de enige met kletskoek.
Een potje pindakaas zit ook barstensvol proteïnes... maar da's nog geen leven.quote:Op woensdag 23 november 2005 19:00 schreef speknek het volgende:
Mja, nou wordt het een beetje geneuk met definities van leven. Ik ben het wel met je eens dat een organisch molecuul alleen nog geen biochemisch systeem constitueert.. Maar het levert wel een opzet tot maken van proteines, en dan heb je een redelijk begin van de definitie van leven.
Je hebt het duidelijk niet gekeken!!!quote:Op woensdag 23 november 2005 02:12 schreef Tiesemans het volgende:
[quote]:
Op dinsdag 22 november 2005 22:47 schreef het_fokschaap het volgende:
[.. ja dat bedoel ik..]
Er zijn werkelijk mensen die 'denken' dat de mensheid "toeval" is en deze planeet een 'unieke' en waar mogelijk wiskundig scheve kansberekening.
Nou ja de mens (elk mens) heeft zijn leven (zo lang als het duurt) om zelf tot een beslissing te komen.
Tot die tijd dat gij vind of verwerpt zoek en (waar gewenst) zult gij werkelijk(heid) vinden![]()
jij leest blijkbaar mijn posts niet want ik heb er een DVD vanquote:Op woensdag 23 november 2005 21:05 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Je hebt het duidelijk niet gekeken!!!![]()
waaauw ik wou dat ikquote:Op woensdag 23 november 2005 21:57 schreef het_fokschaap het volgende:
quote:
Je hebt het duidelijk niet gekeken!!!![]()
jij leest blijkbaar mijn posts niet want ik heb er een DVD van
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |