abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32413487
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 23:42 schreef Mirage het volgende:

Daar verschillen wij van mening/ervaring.
Mijn ervaring zegt namelijk anders.
[..]
Mag ik je vragen of je een voorbeeld zou willen noemen en met welke, ja hoe zeg ik dit, geestelijke achtergrond dit gedaan is?
quote:
Ik ben de komende dagen weer wat meer aanwezig dan de afgelopen 2 à 3 dagen het geval was.
We doen ontzettend ons best om hier een plek te maken waar iedereen zijn/haar verhaal kwijt kan ( mits met respect voor anderen gebracht ). Ik zou het erg leuk en interessant vinden als je wel je ervaringen hier neer zou willen zetten.

Ik zal er zeker over nadenken.Thanks
pi_32413500
Mijn mening over vrije keus is simpel :

Vanaf het begin dat de zonde op aarde kwam , was je van nature niet meer goed , je werd zondig. Zondige mensen kunnen niet bij God komen (ik bedoel dus wanneer je dood ben hé) . De relatie was verbroken. En dan komt nu het mooie "tekeningentje" Kruis van Jezus , Relatie tussen mens en God is geheeld.

En nu komt de vrije keus , Accepteer je dat , of niet ?

En dan is het niet van : niet accepteren dan is het wel oké , want je bent dan zoiezo zondig ,en zou je niet bij God kunnen zijn , en behoor je aan de Satan. Dus dan is de vraag : Wil je naar God toe ?? Ja of Nee . En dat is nou de vrije wil.

imho.

Dus wanneer je zegt : nou lekker dan , lekkere vrije wil , of ik kies voor God , of ik kies er niet voor en dan ga ik naar de Hell .. lekkere vrije keus. Maar het gaat erom , wanneer God Jezus niet zou sturen.. was zou je alsnog naar de Hell gaan...

[ Bericht 1% gewijzigd door HRR op 20-11-2005 00:17:08 ]
pi_32413734
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 22:54 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

.
Da's nou zo ongeveer de enige reden die ik overtuigend vind. .
[..]

De vraag is dan alleen... wat is de link tussen jouw ervaringen en de primitieve woestijngod met bloedoffers die in de Bijbel wordt beschreven?

Ook moslims en hindoes hebben namelijk dergelijke ervaringen, en hebben tóch andere heilige boeken en theoriën.

Is het dan niet waarschijnlijker dat de Echte God deze religies overstijgt? En dat het zich onder andere openbaart in bepaalde ervaringen?
Ik vind #1 dat je niet echt met respect praat over de God waar we het over hebben . maarjah , wou ik ff zeggen :

Bloedoffers , misschien wel leuk om te vertellen (voor ik ga slapen )
Bloedoffers werden #1 in die tijd veel gebruikt om het verbond tussen bijv. mens vs. mens aan te duiden , zo had je ook een bloedpad , gingen 2 mensen overheen lopen met blotevoeten , en dan gingen ze handelen . op een gegeven moment gingen die voeten dan bloeden , en wanneer ze dan een besluit hadden genomen was het bloed het bewijs.

nu ff naar God toe ,

Het oude testament , Jezus was nog niet geboren , God wou wel een relatie met de mensen hebben. Mens was zondig . Hij gebruikte het bloed als verzoening tussen hun en Hem , door het bloed werden ze niet alleen bewuster , ze herkende het ook aan hun handelen en wandelen. En wanneer stopte het "bloed verzoening" idd ,toen Jezus kwam.

Misschien is het wel leuk om is het NT te lezen ...

hmm beetje on samenhangend stuk .. maar probeer morgen wel wat beters te maken
  zondag 20 november 2005 @ 00:05:29 #229
100054 Quarks
little Eiffel! little Eiffel!
pi_32413980
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 23:48 schreef HRR het volgende:
Mijn mening over vrije keus is simpel :

Vanaf het begin dat de zonde op aarde kwam , was je van nature niet meer goed , je werd zondig.
Volgens mij was het na de zondeval (Adam, Eva, slang, vrucht etc.), dat ieder mens van nature in zonde leeft.
quote:
Zondige mensen kunnen niet bij God komen (ik bedoel dus wanneer je dood ben hé) . De relatie was verbroken. En dan komt nu het mooie "tekeningentje" Kruis van Jezus , Relatie tussen mens en God is geheeld.

En nu komt de vrije keus , Accepteer je dat , of niet ?

En dan is het niet van : niet accepteren dan is het wel oké , want je bent dan zoiezo zondig ,en zou je niet bij God kunnen zijn , en behoor je aan de Satan. Dus dan is de vraag : Wil je naar God toe ?? Ja of Nee . En dat is nou de vrije wil.

imho.

Dus wanneer je zegt : nou lekker dan , lekkere vrije wil , of ik kies voor God , of ik kies er niet voor en dan ga ik naar de Hell .. lekkere vrije keus. Maar het gaat erom , wanneer God er NIET was zou je alsnog naar de Hell gaan...
Je kunt niet zeggen dat als er geen God is je sowieso naar de hel zou gaan.
Wat nou als het hele geloof in God nooit bedacht/begonnen was, dan was - en is - er volgens de meeste mensen geen hemel en hel.
Daarom, als God er niet was, is ook het hele concept hemel/hel niet nodig.
* 11:15, restate my assumptions: 1. Mathematics is the language of nature. 2. Everything around us can be represented and understood through numbers. 3. If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns everywhere in nature.*
pi_32414158
Ik heb zo zitten denken over Adam en Eva en de boom van kennis van goed en kwaad ..

Ik Citeer :

16 En de HERE God legde de mens het gebod op: Van alle bomen in de hof moogt gij vrij eten,
17 maar van de boom der kennis van goed en kwaad, daarvan zult gij niet eten, want ten dage, dat gij daarvan eet, zult gij voorzeker sterven.

Het gaat hier dus niet om , of ze kwaad wouden doen ,maar of ze luisterden naar een gebod. doe je het ja of nee. Want voordat ze van die boom hadden gegeten , konden ze zoiezo niet het verschil hebben tussen goed en kwaad , omdat alles al goed was .

Waarom dan toch die boom planten ??

Simpel : dit heeft te maken met een vrije wil / keus . Wanneer God die boom niet had geplant , hadden ze ook geen vrije wil om te weten of ze slecht of goed doen , of een vrije wil om tegen God in te gaan ( Tegen zijn gebod)
Want wanneer Hij niet die boom had geplant hadden ze geen vrije keus om tegen God in te gaan , (raar maar waar)

dit is op dit moment wat ik hierover denk...
pi_32414187
Het verbaast me dat jullie (Quarks en dennismoore) zoveel van de bijbel weten. Hoe is dit zo gekomen? Weten jullie ook veel over andere godsdiensten ed?
pi_32414201
quote:
Op zondag 20 november 2005 00:05 schreef Quarks het volgende:

[..]

Volgens mij was het na de zondeval (Adam, Eva, slang, vrucht etc.), dat ieder mens van nature in zonde leeft.
[..]

Je kunt niet zeggen dat als er geen God is je sowieso naar de hel zou gaan.
Wat nou als het hele geloof in God nooit bedacht/begonnen was, dan was - en is - er volgens de meeste mensen geen hemel en hel.
Daarom, als God er niet was, is ook het hele concept hemel/hel niet nodig.
Je hebt gelijk , ik bedoelde wanneer God Jezus niet zou sturen..
  zondag 20 november 2005 @ 00:17:33 #233
100054 Quarks
pi_32414294
quote:
Op zondag 20 november 2005 00:12 schreef Henk_sjoerd het volgende:
Het verbaast me dat jullie (Quarks en dennismoore) zoveel van de bijbel weten. Hoe is dit zo gekomen? Weten jullie ook veel over andere godsdiensten ed?
Ookal ben ik Atheïst; dat wil nog niet zeggen dat ik niet verder kijk dan mijn eigen levensvisie.
Zo gedreven ben ik trouwens niet in exegese, heb de bijbel wel eens gelezen, dat is alles.

Ik vind dat je geen recht van spreken hebt als je in een discussie deel wilt nemen zonder kennis van zaken (ookal zijn het niet de jouwe).
* 11:15, restate my assumptions: 1. Mathematics is the language of nature. 2. Everything around us can be represented and understood through numbers. 3. If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns everywhere in nature.*
pi_32414374
quote:
Op zondag 20 november 2005 00:17 schreef Quarks het volgende:

[..]

Ookal ben ik Atheïst; dat wil nog niet zeggen dat ik niet verder kijk dan mijn eigen levensvisie.
Zo gedreven ben ik trouwens niet in exegese, heb de bijbel wel eens gelezen, dat is alles.

Ik vind dat je geen recht van spreken hebt als je in een discussie deel wilt nemen zonder kennis van zaken (ookal zijn het niet de jouwe).
vind het wel goed dat je iig de moeite neemt om de bijbel te lezen.. En nu ben ik benieuwd :p wat heb je gelezen ? alleen het oude testament ? alleen het nieuwe ? of beetje wat .. of .. ?
  zondag 20 november 2005 @ 00:25:30 #235
100054 Quarks
pi_32414496
quote:
Op zondag 20 november 2005 00:20 schreef HRR het volgende:

[..]

vind het wel goed dat je iig de moeite neemt om de bijbel te lezen.. En nu ben ik benieuwd :p wat heb je gelezen ? alleen het oude testament ? alleen het nieuwe ? of beetje wat .. of .. ?
Beide helemaal.
Iets recentelijker de Literaire editie van de Bijbel.
Deze vertaling heeft als uitgangspunt dat de tekst in de eerste plaats een literaire tekst is, maar vergeet natuurlijk niet dat het om een geloofsboek gaat.
pi_32414605
En wat vond je ervan ? wat waren je eerste indrukken ?

weetje , ik heb nog best wel veel vragen over de bijbel ed. snap jij het allemaal (als je zou geloven?)
  zondag 20 november 2005 @ 00:36:04 #237
100054 Quarks
pi_32414778
quote:
Op zondag 20 november 2005 00:29 schreef HRR het volgende:
En wat vond je ervan ? wat waren je eerste indrukken ?

weetje , ik heb nog best wel veel vragen over de bijbel ed. snap jij het allemaal (als je zou geloven?)
Ik snap wat er in staat ja.
Ik zie het als een literaire tekst, niet als geloofsboek.
Ookal geloof ik er niets van, ben ik best benieuwd wat de eschatologie in de bijbel inhoud.

Neem jij de bijbel letterlijk?
  zondag 20 november 2005 @ 07:58:57 #238
119832 Tiesemans
Realiteit Figurant
pi_32418933
-bekende reden-

[ Bericht 99% gewijzigd door Mirage op 20-11-2005 11:43:45 ]
pi_32419898
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 23:25 schreef Henk_sjoerd het volgende:

Over de bijbel schijn je wel veel te weten. Ik hoop dat je me dan ook volgt als ik het volgende zeg: 1 van de dingen die je krijgt als je de Heilige Geest hebt is dat je zekerheid krijgt. Dit klinkt vrij arrogant ben ik bang, maar ik weet dat ik gered ben. Ik weet dit net zo zeker als 1+1 2 is.
Dat geloof ik best. Punt is dat volgens mij diezelfde 'zekerheid' ook bij mensen met andere levensbeschouwingen voorkomt. En dat is voor mij een indicatie dat het iets is dat óf in de mensen zelf zit (een bepaalde levenshouding, of zelfs een bepaalde neurofysiologische toestand), óf iets dat in meerdere religies/levensbeschouwingen te vinden is. Je zou dan een soort 'kern' vinden in het Christendom, nadat je alle bijzaken hebt weggepeld. Bijzaken die cultuurhistorisch zijn bepaald (door bijvoorbeeld een oud nomadenvolk), bijzaken die bestaan uit symboliek en rituelen, uit 'heldenverhalen'. Dan hou je op een bepaald moment iets over. En misschien is dát wel het wezenlijke.
quote:
Een uitdrijving van geesten (Wat minder spectaculair is dan in de exorcist, maar nog steeds interessant) kan alleen gedaan worden in de naam van Jezus christus. De messias. Anders werkt het gewoon niet.
Tja, dat kan ik niet met onderzoeken of cijfers controleren, als die er al überhaupt zijn. Veel 'geestesziekten' zijn met een simpel pilletje onder controle te houden in ieder geval.
quote:
Er zijn zo nog wat andere ervaringen, maar die kan ik of niet bedenken of ze zijn te gevoelig om op te schrijven met het risico van een flamer die eroverheen walst.Sorry
Maar in hoeverre zijn die ervaringen vastgekoppeld aan de christelijke religie... Waarom moet je blijven vasthouden aan een God die 42 kinderen laat verslinden door beren, waardoor je je (m.i.) in rare bochten moet wringen om dit nog goed te praten...
pi_32419914
quote:
Op zondag 20 november 2005 07:58 schreef Tiesemans het volgende:

<verbale diarree die niemand leest>
Verkeerde kijk op Christenen 4

Hoi Deacon!
pi_32419989
quote:
Op zondag 20 november 2005 00:12 schreef Henk_sjoerd het volgende:

Het verbaast me dat jullie (Quarks en dennismoore) zoveel van de bijbel weten. Hoe is dit zo gekomen?
Ik heb het 20 jaar geloofd (inclusief de theorieën over wedergeboren-zijn), met steeds meer moeite, omdat het op allerlei manieren ging wringen. Op gegeven moment kon ik niet langer negeren dat het strijdig was met mijn verstand, mijn gevoel, mijn geweten. En toen heb ik 'de volgende stap' gezet. .
quote:
Weten jullie ook veel over andere godsdiensten ed?
Nee, alleen wat basis-dingen.
pi_32422424
quote:
Op zondag 20 november 2005 00:11 schreef HRR het volgende:
Ik heb zo zitten denken over Adam en Eva en de boom van kennis van goed en kwaad ..

Ik Citeer :

16 En de HERE God legde de mens het gebod op: Van alle bomen in de hof moogt gij vrij eten,
17 maar van de boom der kennis van goed en kwaad, daarvan zult gij niet eten, want ten dage, dat gij daarvan eet, zult gij voorzeker sterven.

Het gaat hier dus niet om , of ze kwaad wouden doen ,maar of ze luisterden naar een gebod. doe je het ja of nee. Want voordat ze van die boom hadden gegeten , konden ze zoiezo niet het verschil hebben tussen goed en kwaad , omdat alles al goed was .

Simpel : dit heeft te maken met een vrije wil / keus . Wanneer God die boom niet had geplant , hadden ze ook geen vrije wil om te weten of ze slecht of goed doen , of een vrije wil om tegen God in te gaan ( Tegen zijn gebod)
Want wanneer Hij niet die boom had geplant hadden ze geen vrije keus om tegen God in te gaan , (raar maar waar)

Het planten van een boom is natuurlijk niet noodzakelijk voor de realisatie van een vrije wil. In het geval van een werkelijk vrije keus zou er ook de optie moeten bestaan om je eigen leven te leiden onafhankelijk van god en zou je niet gedwongen moeten worden om of voor of tegen god te kiezen (a la Bush).
Adam en Eva hadden trouwens eerst even van de boom van het eeuwige leven moeten eten, dat was immers niet verboden.
pi_32422550
Achja, die bomen zijn natuurlijk symbolisch.
Veel aannemelijker dan geloven in letterlijke bomen.
Da's net zoiets als geloven dat de pompoen van Assepoester een echte koets werd.
  maandag 21 november 2005 @ 04:33:10 #244
119832 Tiesemans
Realiteit Figurant
pi_32444548
Mirage fijn dat je ter dege al 3x hebt gedemonstreerd wat enkelen mij in de schoenen trachten te schuiven namelijk dat ik zonder "eigen wil" klakkeloos de gevoelens en gedachten van andere mensen overneem , om vervolgens die van anders denkenden te verwijderen uit het "debat".
Ennuh Dennis tragisch voor je dat je 20 jaar lang met je kop in de duisternis hebt rondgelopen.
Helemaal tragisch te weten dat ipv het licht te willen zoeken je zo stompzinnig wenst te zijn om dan maar gelijk voor ieder ander mens het licht mede te ontnemen.
Vanwaar de zelfbeschikking tot het recht anderen te ontzeggen.... Zo enorm teleurgesteld ?
Je weet toch éérst de tucht tot test en dan de erkenning want hoe staan als een huis als een flinke storm je al met de grond gelijk maakt ?
Ik zou het je zo cadeau doen als blijkt dat je geestwaardig bent, maar dat is dus niet aan mij.
Hoe zou toch een mens zo naief kunnen zijn te denken een ander aan geloof te kunnen helpen.
Echter zou jij het mij cadeau doen ?! Als je het zou kunnen..
pi_32444866
quote:
Op maandag 21 november 2005 04:33 schreef Tiesemans het volgende:

Ennuh Dennis tragisch voor je dat je 20 jaar lang met je kop in de duisternis hebt rondgelopen.
Helemaal tragisch te weten dat ipv het licht te willen zoeken je zo stompzinnig wenst te zijn om dan maar gelijk voor ieder ander mens het licht mede te ontnemen.
Fijn dat je denkt te weten wat ik, een volslagen onbekende op een internetforum, twintig jaar heb gedaan... .

Je kan het ook andersom zien he? Gelovigen die, vastgeroest in dogma's, blindelings in kerkelijke sprookjes geloven, moeten het licht zien en met een Verlichte Geest zélf leren nadenken, zonder bang te zijn voor de gevolgen.
quote:
Vanwaar de zelfbeschikking tot het recht anderen te ontzeggen....
Hoe zou toch een mens zo naief kunnen zijn te denken een ander aan geloof te kunnen helpen.
Ieder moet voor zichzelf de stap zetten om te durven twijfelen.
Het is echter niet verkeerd een ander te wijzen op de scheurtjes in zijn wereldbeeld, voordat straks zijn complete bouwwerk met veel geraas in elkaar stort. Bovendien is het wereldbeeld vaak zo verouderd en primitief, dat het nauwelijks meer aan de normen van het nieuw bouwbesluit voldoet.
quote:
Echter zou jij het mij cadeau doen ?! Als je het zou kunnen..
Ik vrees dat je er te "stompzinnig" voor zult zijn.

Lees dit maar eens: http://www.arsfloreat.nl/uit-plato-deel-10-mythe-van-de-grot.html
  maandag 21 november 2005 @ 07:25:20 #246
119832 Tiesemans
Realiteit Figurant
pi_32444995
quote:
Op maandag 21 november 2005 06:48 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Fijn dat je denkt te weten wat ik, een volslagen onbekende op een internetforum, twintig jaar heb gedaan... .

Je kan het ook andersom zien he?
Gelovigen die, vastgeroest in dogma's, blindelings in kerkelijke sprookjes geloven, moeten het licht zien en met een Verlichte Geest , en zélf leren nadenken, zonder bang te zijn voor de gevolgen.
Yep ... helemaal mee eens.
Kortom tijd dat je maar eens wat geesteswerking leert ervaren ....
Je hebt er al 20 jaar opzitten ...
pi_32445051
Als je bedoelt dat ik het spul moet roken dat jij rookt... nee, dank u. .
pi_32447942
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 18:59 schreef Henk_sjoerd het volgende:

[..]

Het gaat er niet zozeer om dat er bloed MOET vloeien, maar meer om dat God regels heeft opgesteld waaraan wij ons aan moeten houden.

Als dit niet lukt , dan is God genadig en had TOEN een workaround met die geiten. Tegenwoordig hoeft dat niet meer, omdat Jezus voor ons allemaal is gestorven.
Ja dat zal dan allemaal wel.
Ten eerste geloof ik niet dat god bestaat....
Zoveel leed en pijn omdat HIJ ons zo nodig moest maken.......zoveel dingen die je moet en niet mag...komop de bijbel is niet waar.

Maargoed als jij wil geloven dat je straks met god in de hemel, heel erg gelukkig voor de eeuwigheid bent...... God doet geen reet voor je omdat hij niet bestaat.....
Rudeonline logic: "1km +1sec=1km/s"
"I don't know what your problem is, but I bet it's hard to pronounce.''
  maandag 21 november 2005 @ 11:22:29 #249
8369 speknek
Another day another slay
pi_32448023
quote:
Op maandag 21 november 2005 11:19 schreef Sapientiea het volgende:
Zoveel leed en pijn omdat HIJ ons zo nodig moest maken.......zoveel dingen die je moet en niet mag...komop de bijbel is niet waar.
Dat is het punt niet. Dat hij ons moest maken, dat is best iets om blij mee te zijn. Het gaat erom dat hij de hele regel dat er iemand moest sterven voor de zondes van de mensheid, dat god die regel zelf bedacht heeft. Er is geen enkele reden dat iemand zo'n regel zou bedenken, anders dan dat diegene een bloeddorstige maniak is. Hij had net zo goed de zondes kwijt kunnen schelden, of kunnen verlangen dat we een innerlijke zoektocht naar het geloof leveren, of wat dan ook, oplossingen die vredig waren.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_32448035
quote:
Op zondag 20 november 2005 00:11 schreef HRR het volgende:

Ik Citeer :

Omdat het een zieke vent is die in de bijbel word omschreven daarom! Als jullie in de god geloven die in de bijbel word omschreven en dan nog geloven dat deze het beste met jullie voor heeft,......
Rudeonline logic: "1km +1sec=1km/s"
"I don't know what your problem is, but I bet it's hard to pronounce.''
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')