ruis flikker op met dit kut argument en leer eens lezenquote:Op vrijdag 4 november 2005 12:54 schreef paarse_paashaas het volgende:
ah tof, weer een "ik-probeer-warez-goed-te-praten-met-non-argumenten-topic"
Je hebt denk ik geen keus. Mensen met kinderen die hun kind bepaalde dingen niet willen ontzeggen. Ik bedoel, ¤60,-- kun je best missen, alleen kijk eens naar wat je eigenlijk krijgt.quote:Op vrijdag 4 november 2005 13:00 schreef Rodie83 het volgende:
Schijnbaar hebben mensen het geld er nog voor over. Anders zou de biz niet meer bestaan he. Slotje
Een game waar soms door 100 man, voor 4 jaar aan gewerkt is.quote:Op vrijdag 4 november 2005 13:02 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Je hebt denk ik geen keus. Mensen met kinderen die hun kind bepaalde dingen niet willen ontzeggen. Ik bedoel, ¤60,-- kun je best missen, alleen kijk eens naar wat je eigenlijk krijgt.
Ja nu zeg je iets leuks eigenlijk.quote:Op vrijdag 4 november 2005 13:03 schreef BobRooney het volgende:
[..]
Een game waar soms door 100 man, voor 4 jaar aan gewerkt is.
Zoiets?
Mensen met meer dan 6 spellen voor hun NES waren helemaal 'the man' toenquote:Op vrijdag 4 november 2005 13:06 schreef Evil_Jur het volgende:
Drol op, toen ik vroeger een spelletje voor mijn NES ging kopen was ik ook al 120 gulden kwijt, dus niet miepen.
Ja maar zoals met alle dingen zou het eigenlijk zo moeten zijn dat als het langer op de markt is het ook goedkoper zou moeten kunnen. Maar ik heb het idee dat we door de maatstaf van de huidige graphics zoveel geld moeten betalen.quote:Op vrijdag 4 november 2005 13:06 schreef Evil_Jur het volgende:
Drol op, toen ik vroeger een spelletje voor mijn NES ging kopen was ik ook al 120 gulden kwijt, dus niet miepen.
Ja, console games zijn altijd al een stuk duurder geweest. Ik heb het, hoewel het niet in de TT staat, over pc games.quote:Op vrijdag 4 november 2005 13:09 schreef OpenDeur het volgende:
[..]
Mensen met meer dan 6 spellen voor hun NES waren helemaal 'the man' toen
Je hebt de keus tussen het geld er voor over hebben en het geld er niet voor over hebben. Overigens is die prijs van ¤ 60 dikke bullshit. Kijk op www.dimplus.nl, weinig games die de 60 euro aan tikken. Zelfs xbox 360 spellen zitten voor het grootste gedeelte onder de 60 euro, om het nog niet te hebben over PC games.quote:Op vrijdag 4 november 2005 13:02 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Je hebt denk ik geen keus. Mensen met kinderen die hun kind bepaalde dingen niet willen ontzeggen. Ik bedoel, ¤60,-- kun je best missen, alleen kijk eens naar wat je eigenlijk krijgt.
quote:Op vrijdag 4 november 2005 12:56 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
ruis flikker op met dit kut argument en leer eens lezen
Fout! Gamen is geen eerste levensbehoefte (al lijkt het soms van welquote:Op vrijdag 4 november 2005 13:02 schreef S1nn3rz het volgende:
Je hebt denk ik geen keus.
Nou, als niemand meer games koopt voor die prijs en we houden dat minstens een half jaartje vol, dan moet je eens zien hoe snel de uitgevers overgaan op andere constructies. Ik kan me niet voorstellen dat niet verkochte games geen verlies betekent voor de fabrikanten en middenstanders.quote:Op vrijdag 4 november 2005 13:15 schreef Rodie83 het volgende:
Het is niet aan jou om de prijs te bepalen.
Ja, en als de games goedkoper zouden zijn zou je of meer kunnen zuipen of meer games kunnen kopen.quote:Op vrijdag 4 november 2005 13:47 schreef remcheese het volgende:
ik kan elke maand 1 game kopen en 2 zaterdagen stappen, en ik heb nogwel een huis te onderhouden. Niet zeuren dus over die prijs!
het gaat zelfs erger worden ben ik bang. Straks kun je alleen nog maar games downloaden vanaf officiele sites. De nieuwe King Kong game gaat al op die manier naar de gamers toe. Dus wat krijg ik dan? Enkel wat software zonder documentatie voor misschien een ¤30,-- a ¤40,-- euro.quote:Op vrijdag 4 november 2005 13:50 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Nou, als niemand meer games koopt voor die prijs en we houden dat minstens een half jaartje vol, dan moet je eens zien hoe snel de uitgevers overgaan op andere constructies. Ik kan me niet voorstellen dat niet verkochte games geen verlies betekent voor de fabrikanten en middenstanders.
Als we nu eens allemaal massaal (heel europa) afspreken om geen games boven de 30 euro te kopen, dan stort de markt vanzelf in.
Inderdaad, vroeger kreeg je een mooie kartonnen doos met uitgebreide documentatie erin, soms zelfs kaarten en andere leuke extra's (baldurs gatequote:Op vrijdag 4 november 2005 13:52 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Ja, en als de games goedkoper zouden zijn zou je of meer kunnen zuipen of meer games kunnen kopen.
Als we dan zo gaan beginnen![]()
Als je interesse gamen is, dan heb je dus geen keus. Zeker niet in het online gedeelte. Pak dan maar eens een game uit de budgetbakken, geen hond meer die dan nog die games speelt door het grote aanbod. En kan men voor ¤60,-- er nu geen uitgebreide documentatie bijdoen? Vroeger kon dat ook voor nog minder geld. Nu krijg je elke game in een standaarddvd doosje
![]()
Dus is het dan niet zo dat we dik moeten betalen voor graphics?
Gooien spellenmakers het niet iets te snel op het downloaden?quote:Op vrijdag 4 november 2005 13:56 schreef Quarks het volgende:
[..]
Inderdaad, vroeger kreeg je een mooie kartonnen doos met uitgebreide documentatie erin, soms zelfs kaarten en andere leuke extra's (baldurs gate).
Tegenwoordig krijg je een DVD doosje met een velletje papier![]()
Dat die games zo duur zijn heeft ook te maken met het downloaden, mensen downloaden onder andere omdat spellen zo duur zijn.
Gevolg: Spellenmakers kunnen het hoofd maar net boven water houden en moeten dus meer vragen voor games.
Viceuze cirkel.
Oh? en webwinkels dan?quote:Op vrijdag 4 november 2005 13:57 schreef Ceased2Be het volgende:
Die dvd-doosjes zijn er vooral omdat de winkels dan met minder plek meer games neer kunnen zetten... heb jij alle grote kartonnen dozen bewaard waar games vroeger in zaten?
Als er een degelijke handleiding bij zit ben ik tevreden. en met een beetje zoeken betaal je zelfs voor consolegames geen 60 euro
Ik geloof niet dat fabrikanten twee versies van een gameverpakking gaan maken...quote:Op vrijdag 4 november 2005 14:00 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Oh? en webwinkels dan?Ik zie nu bij de mediamarkt 10 games opelkaar liggen in dvd formaat. Dit mogen er toch ook best 6 zijn?
Ja, ik bewaar de dozen wel die ik krijg bij games. Net zoals ik dozen bewaar waar mijn computer en toebehoren in zijn geleverd.
Maar ik mag toch aannemen dat de meeste gamers de oude dozen liever hebben dan de nieuwe nietszeggende doosjes? Waarom gaat men niet naar die doelgroep luisteren? En nogmaals, als het allemaal om kosten gaat zoals jij ze noemt zou het dus eigenlijk betekeken dat de prijs wel wat naar beneden kunnen.quote:Op vrijdag 4 november 2005 14:07 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat fabrikanten twee versies van een gameverpakking gaan maken...
En ja ik bewaar de dozen ook, maar als ik zie wat voor plek ze hier op zolder innemen inmiddels is tegen het zieke aan... het is vooral het kostenplaatje mbt het vervoer en de plek in de winkel die het inneemt. Om dan een mediamarkt met 8km2 aan winkelruimte als voorbeeld te nemen is een beetje flauw. Denk aan een FRS midden in het centrum; voor 1 oude game-doos kun je toch 3 dvd-doosjes naast mekaar zetten.
De prijzen voor spellen die op relatief veel duurdere cartdridges stonden niet nee , maar tegenwoordig staat het op een flut cdtje/dvdtje , daarbij had je voreger ook nog zoiets als homeconsoles die met goedkopere mediums werkten (cassette/diskette) en dat waren ovber het algemeen voor die tijd ook goede tot zeer goede games die nieuw tussen de 15 en 50 gulden uitkwamen , wel een verschil dus.quote:Op vrijdag 4 november 2005 12:56 schreef OpenDeur het volgende:
Toen ik Super Mario Bros. 3 voor mijn verjaardag kreeg kostte het fl150,- en ik kon er echt niet mee zitten dat ik geen andere cadeautjes kreeg.
De prijzen zijn dus niet echt spectaculair gestegen.
Wat ook niet zo vreemd was, aangezien je je vaak een apelens moest zoeken voordat je uberhaupt een pc spel in de winkel tegenkwam...quote:Op vrijdag 4 november 2005 15:42 schreef Evil_Jur het volgende:
Dat was meer tegen piraterij, omdat veel mensen toen niet eens wisten dat je ook pc spellen kon kopen ipv kopieren.
Dat is ook nog eens een goed punt. De prijzen van dvdroms en cdroms zijn enorm gezakt. Alleen de dual layer dvd schijven zijn nog aan de prijzige kant. Dus nog een argument dat de prijzen lager kunnen. Teven gebruikt men vaak dezelfde engine voor meerdere games, dus ook dat is kostenbesparend. Dat alles in combinatie met goedkopere logistieke kosten en productiekosten laat denk ik zien dat games veel en veel goedkoper zouden moeten. En ook kunnen.quote:Op vrijdag 4 november 2005 15:33 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
De prijzen voor spellen die op relatief veel duurdere cartdridges stonden niet nee , maar tegenwoordig staat het op een flut cdtje/dvdtje , daarbij had je voreger ook nog zoiets als homeconsoles die met goedkopere mediums werkten (cassette/diskette) en dat waren ovber het algemeen voor die tijd ook goede tot zeer goede games die nieuw tussen de 15 en 50 gulden uitkwamen , wel een verschil dus.
De games waren er zeker wel. Ik zocht me vroeger rot naar originele software voor de Amiga computers en moest helaas constateren dat er alleen pc software te vinden was.quote:Op vrijdag 4 november 2005 15:45 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Wat ook niet zo vreemd was, aangezien je je vaak een apelens moest zoeken voordat je uberhaupt een pc spel in de winkel tegenkwam...
In mijn begintijd voor de PC ('88/'90?) had ik dat juist andersom....ik werd doodgegooid met Amiga software, maar pc software (ja, zakelijke programma's wel..) was amper ergens te vinden...quote:Op vrijdag 4 november 2005 15:48 schreef S1nn3rz het volgende:
De games waren er zeker wel. Ik zocht me vroeger rot naar originele software voor de Amiga computers en moest helaas constateren dat er alleen pc software te vinden was.![]()
het gaat er nogmaals niet om of je het wel of niet kunt betalen, maar of de prijzen nog wel gerechtvaardigd zijn voor hetgeen je tegenwoordig krijgt.quote:Op vrijdag 4 november 2005 15:53 schreef Steeven het volgende:
Tja, als je het niet kunt betalen dan moet je maar wachten tot ze zijn afgeprijsd naar 10-15 euro.
30? Ik heb gba launchtitels zijn liggen voor 50quote:Op vrijdag 4 november 2005 15:53 schreef Steeven het volgende:
In de SNES-tijd betaalde je voor sommige games tussen de 120-220 gulden. Dat is net zoveel en meer als dat het nu is. Wat mij opvalt is dat Xbox en PS2 games soms wel 67 euro kosten :x, dat soort spellen laat ik dan ook liggen. Vaak helpt het al de spellen bij een onlineshop te kopen, daar zijn ze vaak 10 euro goedkoper. Wat ik erg duur vind zijn de GBA-games, die kosten zo 30 euro, voor 20 euro meer heb je een NGC spel. PC-games zijn aardig stabiel qua prijs, zo rond de 50-55 euro heb je een topgame te pakken. Vroeger betaalde je 100 gulden voor een PC-game; klein verschil met nu dus.
Tja, als je het niet kunt betalen dan moet je maar wachten tot ze zijn afgeprijsd naar 10-15 euro.
Dat is dan een nutteloze vraag.quote:Op vrijdag 4 november 2005 15:56 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
het gaat er nogmaals niet om of je het wel of niet kunt betalen, maar of de prijzen nog wel gerechtvaardigd zijn voor hetgeen je tegenwoordig krijgt.
Ik koop ze ook niet zolang de prijzen zo hoog blijven en ik niet eens een fatsoenlijke kopie kan draaien. Dan maar illegaal spelenquote:Op vrijdag 4 november 2005 18:05 schreef Vagere_Hein het volgende:
[..]
Dat is dan een nutteloze vraag.Als de prijzen namelijk niet gerechtvaardigd zijn, dan staat het je enkel vrij om games niet meer te kopen voor die prijs.
Hoe pas jij de moraal in die visie?quote:Op vrijdag 4 november 2005 23:59 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik koop ze ook niet zolang de prijzen zo hoog blijven en ik niet eens een fatsoenlijke kopie kan draaien. Dan maar illegaal spelenSuits me, kost het me nagenoeg niks en er zijn toch nog meer dan genoeg idioten die hun geld er wel graag aan uitgeven, iedereen blij
.
quote:Op vrijdag 4 november 2005 23:57 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Stelen is![]()
als er morgen een zwerver mijn auto jat dan maakt het me niks uit want voor die zwerver is de auto toch te duur.
Hier sluit ik me echt helemaal bij aanquote:Op vrijdag 4 november 2005 16:04 schreef peristilius het volgende:
Games zijn niet erg goedkoop, waarschijnlijk zouden ze wel goedkoper kunnen, maar een game is ook niet echt goedkoop om te maken. Waarom maken ze dan geen simpele games met slechte graphics? Omdat de consument dit niet pikt, omdat er zoiets bestaat als concurrentie en omdat developers veel tijd in een stukje kunst mogen steken.
Als je eens bekijkt hoelang je jezelf kunt vermaken met een game is het de prijs echt wel waard. Voor een nieuwe DVD betaal je makkelijk ¤20,- en het houdt je maar een paar uur zoet. Boeken gaan tegenwoordig ook al voor zo'n ¤30,- over de toonbank. Geef mij dan maar een goede game waar ik tientallen tot honderden uren plezier van heb.
Ja, games zijn duur, ze kunnen zelfs ook nog goedkoper. Wat niet?
Het is maar net wat je er voor over hebt en ik heb er, samen met heel wat mensen hier, zeker wel ¤60,- voor over.![]()
Heel simpel: niet. Uitgevers doen hoegenaamd niks om het leven van gamers te veraangenamen en de kopieerbeveiligingen lopen zo langzamerhand de spuigaten uit. Geen enkel bedrijf gaat mij bijvoorbeeld vertellen wat voor software ik mag draaien op mijn computer. Doen ze dat wel, dan koop ik hun rommel niet.quote:Op zaterdag 5 november 2005 00:08 schreef Vagere_Hein het volgende:
[..]
Hoe pas jij de moraal in die visie?
Dus het feit dat je je producten mag toeëigenen is afhankelijk van de kwaliteit (in de breedste zin van het woord) van de producten die iemand aanbiedt? Dat heeft wel wat post-moderns. Hoe koppel jij dit aan begrippen als rechtvaardigheid en de ontwikkeling van een succesvolle en dynamische economie waarin zo min mogelijk barrières opgeworpen worden voor mensen om te innoveren? Als je naar de geschiedenis kijkt, dan zie je immers dat rechtszekerheid en de bescherming van eigendom essentiële factoren zijn geweest in het creëren van welvaart.quote:Op zaterdag 5 november 2005 08:06 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Heel simpel: niet. Uitgevers doen hoegenaamd niks om het leven van gamers te veraangenamen en de kopieerbeveiligingen lopen zo langzamerhand de spuigaten uit. Geen enkel bedrijf gaat mij bijvoorbeeld vertellen wat voor software ik mag draaien op mijn computer. Doen ze dat wel, dan koop ik hun rommel niet.
Ik doe alleen maar wat er in mijn macht ligt om de heren uitgevers te dwingen hun producten aan te passen, zij proberen mij immers ook te dwingen hun troep zoals absurde kopieerbeveiligingen te slikken. Prima, dan koop ik hun spullen dus niet, precies zoals je zelf al voorsteldequote:Op zaterdag 5 november 2005 10:03 schreef Vagere_Hein het volgende:
[..]
Dus het feit dat je je producten mag toeëigenen is afhankelijk van de kwaliteit (in de breedste zin van het woord) van de producten die iemand aanbiedt? Dat heeft wel wat post-moderns. Hoe koppel jij dit aan begrippen als rechtvaardigheid en de ontwikkeling van een succesvolle en dynamische economie waarin zo min mogelijk barrières opgeworpen worden voor mensen om te innoveren? Als je naar de geschiedenis kijkt, dan zie je immers dat rechtszekerheid en de bescherming van eigendom essentiële factoren zijn geweest in het creëren van welvaart.
Delen van software met vrienden of kennissen is idd een goed idee. Frappant vind ik dan echter dat dit soms ook niet mag. Zo mag ik officieel niemand anders laten spelen op mijn account van Guild Wars... Tja....quote:Op zaterdag 5 november 2005 10:04 schreef mordradead het volgende:
He, als jij geen Ferrari kan betalen dan neem je toch gewoon die van de buurman
Slechte vergelijking. Je leent geen software, je kopieert het.quote:Op zaterdag 5 november 2005 10:04 schreef mordradead het volgende:
He, als jij geen Ferrari kan betalen dan neem je toch gewoon die van de buurman
Donkey Kong Country 3 & Paper Mario waren al F160,-. Ik vindt dat de prijzen dus aardig stabiel gebleven, zeker als je kijkt wat een game maken tegenwoordig kost en de reclame die ze ervoor moeten maken.quote:Op vrijdag 4 november 2005 12:52 schreef S1nn3rz het volgende:
Sommige games zijn dus al de ¤60,-- grens voorbij![]()
quote:Op vrijdag 4 november 2005 18:05 schreef Vagere_Hein het volgende:
[..]
[quote]Verder begint dat verongelijkte en verwende gezeik over de prijzen van games een beetje oud nieuws te worden.
Het heeft niet met genoeg geld hebben te maken, dat zei ik ook al eerder. Het heeft er mee te maken dat voor die ¤60,-- alles er wel erg karig uit ziet.quote:Wat is er gebeurd met de eigen verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat je genoeg geld verdient en dat je goede aankoopbeslissingen maakt?
Mja, een review is een mening van een persoon die de game heeft getest. No offence, maar als ik sommige reviews lees op fok, dan zijn die van niveau lik mijn vestjequote:Dat betekent veel reviews lezen, demo's spelen, afgeprijsde games kopen en importeren. Kunnen of willen mensen eerdergenoemde dingen niet doen, dan zijn het verwende, analfabete, incompetente paupers die niet moet zeiken.
Je steelt ook gewoon, derving van inkomsten is imho weinig anders dan iemand anders z'n eigendom ontnemen. Either way wordt een ander er minder van.quote:Op zaterdag 5 november 2005 14:51 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Slechte vergelijking. Je leent geen software, je kopieert het.
Het staat je dan ook vrij om zelf een exacte kopie van de Ferrari te maken, aangezien de Ferrari niet op de kopieermachine past.
Nee hoor, op een blanco cd of dvd zit een heffing. Dus er wordt wel degelijk voor betaald.quote:Op zaterdag 5 november 2005 15:12 schreef Retuobak het volgende:
[..]
Je steelt ook gewoon, derving van inkomsten is imho weinig anders dan iemand anders z'n eigendom ontnemen. Either way wordt een ander er minder van.
Dat is idd 1 van de redenen. Ik wil bijvoorbeeld best betalen voor muziek, maar dan wil ik niet zitten met een of ander exotisch bestand waar je maar 3 x een kopie van kan maken, het alleen op speler X kan afspelen en daar dan ook nog eens 1 euro per nummer voor moet betalen.quote:Op zaterdag 5 november 2005 14:58 schreef peristilius het volgende:
[..]
Waarom denk je dat die beveiligingen erop zitten? Jij doet dus aan warez omdat er kopieerbeveiligingen opzitten?
Die beveiligingen zitten er op om mensen het liefst 3 keer hetzelfde nummer aan te laten schaffen bijvoorbeeld, 1 keer voor op je mp3 speler, 1 keer voor in je cd-speler en 1 keer voor in de auto...quote:Volgens mij is dit een beetje omgedraaide logica. Zou je niet denken dat die beveiligingen erop zitten omdat mensen als jij alles downloaden?
Schending van copyright betekent niet per definitie derving van inkomensten. De meeste mensen hebben spullen liggen die ze nooit zouden aanschaffen als ze er niet gratis aan zouden kunnen komen. Voor mij geldt dat bijvoorbeeld voor de Fifa-reeks, elk jaar download ik hem, speel het 2 uur, raak verveeld omdat het weer zo kut is en pleur ik hem van mijn harde schijf. No way dat ik dat spel ooit zou aanschaffen, dus is er geen sprake van derving van inkomstenquote:Op zaterdag 5 november 2005 15:12 schreef Retuobak het volgende:
[..]
Je steelt ook gewoon, derving van inkomsten is imho weinig anders dan iemand anders z'n eigendom ontnemen. Either way wordt een ander er minder van.
Ja, sure, dus al die mensen die nooit een DVD, CD of game kopen maar ze wel downloaden zouden er ook geen kopen wanneer downloaden geen optie was. Surequote:Op zaterdag 5 november 2005 16:17 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Schending van copyright betekent niet per definitie derving van inkomensten. De meeste mensen hebben spullen liggen die ze nooit zouden aanschaffen als ze er niet gratis aan zouden kunnen komen. Voor mij geldt dat bijvoorbeeld voor de Fifa-reeks, elk jaar download ik hem, speel het 2 uur, raak verveeld omdat het weer zo kut is en pleur ik hem van mijn harde schijf. No way dat ik dat spel ooit zou aanschaffen, dus is er geen sprake van derving van inkomsten.
die nooit wat kopen zullen dan ook wel kopenquote:Op zaterdag 5 november 2005 19:03 schreef Retuobak het volgende:
[..]
Ja, sure, dus al die mensen die nooit een DVD, CD of game kopen maar ze wel downloaden zouden er ook geen kopen wanneer downloaden geen optie was. Sure
En je bent wel een erg groot licht als je denkt dat de minieme heffing op recordables de enorme kosten die gemaakt worden bij het produceren van games gedekt worden.
Voor jou 10 anderen die nooit de legale versie kopen omdat ze 'toch al de illegale hebben'quote:Op zaterdag 5 november 2005 20:18 schreef Gamedemon het volgende:
[..]
die nooit wat kopen zullen dan ook wel kopen
maar zoals het nu gaat koop ik ook niet alles, en als iets goed is koop ik het alsnog zoals ik bij fear deed.
er zijn ook gewoon games die ik niet veel ga spelen en waarschijnlijk na een uur niet meer aanraak die ik gewoon download, mocht zo'n game me positief verrassen koop ik em alsnog
en dus? mensen die blanco cd's slechts gebruiken voor back-ups en eigen data betalen dus voor de kopieerders terwijl die kopieerders zelf alles lekker digitaal vanaf HDD zitten te mounten, en er dus geen cd/dvd meer aan te pas komt :\quote:Op zaterdag 5 november 2005 15:25 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Nee hoor, op een blanco cd of dvd zit een heffing. Dus er wordt wel degelijk voor betaald.
neee die gebruiken wel cd's/dvd's maar halen het bijvoorbeeld uit duitsland want dan mogen we zel zorgen voor de afdracht van de heffingen (en dat doen we natuurlijk allemaalquote:Op zaterdag 5 november 2005 23:24 schreef Doc__Zenith het volgende:
[..]
en dus? mensen die blanco cd's slechts gebruiken voor back-ups en eigen data betalen dus voor de kopieerders terwijl die kopieerders zelf alles lekker digitaal vanaf HDD zitten te mounten, en er dus geen cd/dvd meer aan te pas komt :\
nou, ze zijn er wel hoor...quote:Op zaterdag 5 november 2005 19:03 schreef Retuobak het volgende:
[..]
Ja, sure, dus al die mensen die nooit een DVD, CD of game kopen maar ze wel downloaden zouden er ook geen kopen wanneer downloaden geen optie was. Sure
gelukkig is er een grote aanbodmarktquote:Op vrijdag 4 november 2005 15:53 schreef Steeven het volgende:
Wat mij opvalt is dat Xbox en PS2 games soms wel 67 euro kosten :x
uhmmm jij begrijpt het niet he..quote:Op zaterdag 5 november 2005 23:38 schreef Xalopalyps het volgende:
Paar jaar geleden, Red Alert 2, was toen 50 gulden, 50 GULDEN!~!11, dat was toen al duur en nu is het teringzeghey 60¤, vooral bij de consoles, omdat deze moeilijk te kopiëren zijn
Ook goedquote:Op zaterdag 5 november 2005 23:43 schreef mschol het volgende:
[..]
uhmmm jij begrijpt het niet he..
pc spellen worden duurder omdat ze te kopieeren zijn en er dus per stuk meer winst gemaakt moet worden...
console games die zijn nooit in prijs gestegen of gedaald (in iedergeval niet in vergelijking met de pc spellen) en tja omdat ze nagenoeg niet te copieeren zijn blijft de prijs stabiel...
dat ben ik met je eensquote:Op zaterdag 5 november 2005 23:52 schreef Xalopalyps het volgende:
[..]
Ook goedin ieder geval te duur
![]()
ben ik het ook mee eens maar ik vind niet dat de spellen naar +60 euro moeten stijgen..quote:Op zaterdag 5 november 2005 23:54 schreef H.Flick het volgende:
Wat een bullshit. Als je kijkt hoeveel uur plezier van een game kunt hebben is de prijs heel redelijk, zeker vergeleken met films.
Je kunt niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
Nou ja, het kan wel maar dat is illegaal.
29 euro, Civ IV, play.comquote:Op zaterdag 5 november 2005 23:59 schreef mschol het volgende:
[..]
ben ik het ook mee eens maar ik vind niet dat de spellen naar +60 euro moeten stijgen..
¤45 is eigenlijk, voor een stukje software, al heel erg veel... imho
al zal ik de echt goede spellen wel kopen op de topprijs hoor (heb ik o.a. gedaan met CoD en de C&C reeks..
Aanschaf kosten van online game 30 dollar.quote:Op vrijdag 4 november 2005 13:15 schreef Rodie83 het volgende:
[..]
Je hebt de keus tussen het geld er voor over hebben en het geld er niet voor over hebben. Overigens is die prijs van ¤ 60 dikke bullshit. Kijk op www.dimplus.nl, weinig games die de 60 euro aan tikken. Zelfs xbox 360 spellen zitten voor het grootste gedeelte onder de 60 euro, om het nog niet te hebben over PC games.
Het is heel simpel: als je legaal wilt gamen moet je betalen voor die games, wat ze ook kosten. Het is niet aan jou om de prijs te bepalen. Op je laatste reactie: ja, men wil nieuwe games met mooie graphics, surround geluid, enzovoorts. Als men dat niet zou willen werden die games niet verkocht en zat iedereen thuis nog lekker pacman te spelen.
paar jaar geleden heb ik RA2 gewoon voor 100 gulden gekocht hoor, weet niet hoe jij er bij komt dat ie 50 was, prijs is altijd 100 gulden geweestquote:Op zaterdag 5 november 2005 23:38 schreef Xalopalyps het volgende:
Paar jaar geleden, Red Alert 2, was toen 50 gulden, 50 GULDEN!~!11, dat was toen al duur en nu is het teringzeghey 60¤, vooral bij de consoles, omdat deze moeilijk te kopiëren zijn
Messiahquote:Ooit eens een game gekocht waarin je als engel lichamen kon overnemen en zo kon vechten
Jij zou eens moeten leren lezen kereltje. Ik begin die game crew een beetje zat te worden hier. Jullie stellen je een beetje arrogant op. Raar he dat dat games.fok voor geen drol loopt.quote:Op zaterdag 5 november 2005 23:54 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
*Eensch
Om de 2 maanden komt er weer zo'n topic hoor, tis nog triester dan fanboys![]()
Neen.quote:Op zondag 6 november 2005 09:44 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Jij zou eens moeten leren lezen kereltje. Ik begin die game crew een beetje zat te worden hier. Jullie stellen je een beetje arrogant op. Raar he dat dat games.fok voor geen drol loopt.
Gooi hier maar een slotje op, want zolang mensen (en dan ook nog eens crew) niet kunnen lezen zorgt men er inderdaad voor dat het een warez topic wordt. Crew bedankt daarvoor
![]()
Dat is zeer vaak dus niet het geval. Films kan je gratis op tv zien, goedkoper wordt het niet. Daar zit dan natuurlijk wel reclame bij, maar het is niet zo dat een game 6 maanden na de release voor 3 of 4 euro op te pakken is, of voor een dergelijk bedrag maar 1 keer uit te spelen.quote:Op zaterdag 5 november 2005 23:54 schreef H.Flick het volgende:
Wat een bullshit. Als je kijkt hoeveel uur plezier van een game kunt hebben is de prijs heel redelijk, zeker vergeleken met films.
Je bedoelt dat ze goede demo's uitbrengen van hun spellen?quote:Op zondag 6 november 2005 09:38 schreef Tomasso het volgende:
Weet je wat ze zouden moeten doen: Een "game-o-theek".
Kijk, daar gaat het allemaal om, die wil je hebben!quote:Op zondag 6 november 2005 10:13 schreef Retuobak het volgende:
Daarentegen heb je ook een Civilization IV, misschien wel 1000 uur speelplezier voor 30 euro. En de meeste games vermaak je je echt nog wel 20+ uur mee, zeker als er multiplayer in zit.
Het gaat er vor de laatste keer om dat je weinig krijgt voor de prijs die je moet betalen. Dat heb ik al 10.000 keer eerder gezegd.quote:Op zondag 6 november 2005 09:59 schreef Tomasso het volgende:
[..]
Neen.
Je zou bijv. ook eens een keertje een game kunnen huren alvorens hem te kopen. De meeste videotheken oid verhuren ook games. Aan de hand van die ervaring kan je bepalen of de game wel goed genoeg is. En daarnaast vergis je je ook enorm in de ontwikkelingskosten voor een game. deze rijzen inmiddels zowat de pan uit en zijn astronomisch hoog vergeleken met vroeger.
Zover ik weet loopt games.fok.nl nog geen eens zo superslecht, en ik snap ook niet helemaal (helemaal niet) waarom je met zo'n argument op de proppen komt. Wat is de connectie tussen games.fok.nl en jouw verhaal
En Roy is tof![]()
Oh nu moeten we maar importeren omdat het hier onbetaalbaar is. Hoe kan het dan dat games daar wel goedkoper kunnen, terwijl die productiekosten toch zoooo hoog zijn?quote:Op zondag 6 november 2005 10:20 schreef Tomasso het volgende:
Ooit wel eens van de term "importeren" gehoord? Nee? I rest my case...
En dan nog, Roy blijft tof
Je hebt niet bij elke internet winkel een CC nodig. Daarnaast zijn er meerdere winkels in Nederland die import software/hardware verkopen.quote:Op zondag 6 november 2005 10:21 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Oh nu moeten we maar importeren omdat het hier onbetaalbaar is. Hoe kan het dan dat games daar wel goedkoper kunnen, terwijl die productiekosten toch zoooo hoog zijn?![]()
Daarnaast heeft niet iedereen de beschikking over een credit card, en dat is denk ik maar goed ook voor sommige mensen.
Ja tegen een hoge prijs inderdaad. Maar dat geeft geen antwoord op min vraag. Jij stelt dat de productiekosten enorm hoog zijn.quote:Op zondag 6 november 2005 10:24 schreef Tomasso het volgende:
[..]
Je hebt niet bij elke internet winkel een CC nodig. Daarnaast zijn er meerdere winkels in Nederland die import software/hardware verkopen.
Er kan best over doorgepraat worden (alhoewel het, zoals meerdere keren hier gezegd, wel meevalt met de prijzen van games aangezien games een intrinsieke waarde hebben), maar je handelingsmogelijkheden zijn nogal beperkt daarna.quote:Op zaterdag 5 november 2005 15:10 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Oud nieuws? Dus er is veel over gesproken, het leeft dus wel degelijk bij gamers. Maar er wordt 0 komma 0 aan gedaan. Raar he dat mensen er dan over blijven doorpraten.
En zoals ik zei heb je dan dus de keuze om af te wachten totdat de game in prijs daalt (of om te importeren).quote:Het heeft niet met genoeg geld hebben te maken, dat zei ik ook al eerder. Het heeft er mee te maken dat voor die ¤60,-- alles er wel erg karig uit ziet.
No offense maar dat vind ik een standaardredenatie die gebruikt wordt door slechte reviewers en mensen die niet goed nagedacht hebben over hoe een review in elkaar hoort te zitten. Een review bestaat wat mij betreft uit twee delen: een 'body' waar geen enkele (in ieder geval vrijwel geen) mening in voorkomt. Hierin wordt objectief beschreven wat de goede en slechte punten van een game zijn, waarom en evt. voor wie. Vervolgens heb je de conclusie waar de reviewer een weging maakt van alle punten en die hier een waardeoordeel van maakt. In principe is het echter zo dat je je, zonder de conclusie te lezen, een oordeel kunt vormen over de kwaliteit van de game. De weging van de verschillende factoren neem je dan zelf voor je rekening.quote:Mja, een review is een mening van een persoon die de game heeft getest.
Als inhoudelijke eindverantwoordelijke voor de reviews op FOK!games hoor ik graag hoe het beter kan.quote:No offence, maar als ik sommige reviews lees op fok, dan zijn die van niveau lik mijn vestje
Denk je niet dat dit meer te maken heeft met de gebruikerservaring en het feit dat je nu ouder bent? Ik vind het iig een enorme statement die je moet onderbouwen met meer dan aannames.quote:Dus wat voor hem geweldig kan zijn hoeft voor mij in de praktijk niets voor te stellen.
Daarnaast worden games gemiddeld voor maar 20% gespeeld voordat gamers het naast zich neer leggen. Dat gebeurde vroeger bijna niet. Dan zat je maandenlang voor de buis met je favo game om het einde te kunnen zien. Dus dat er kwaliteit geleverd wordt voor dat geld is dus niet waar.
Inclusief inflatie waren de games toch helemaal niet goedkoper vroeger? De gemiddelde jaarinflatie tussen 1988 en 2004was 2,405882%, waardoor je bij een verkoopprijs van 120 gulden nu op 81,57 euro uitkomt. Lijkt me een verkeerde aanname dus.quote:Ik wil nogmaals benadrukken dat ik er geen warez topic van wil maken. Echter zie ik enkele mods daar wel leuk aan mee doen. Misschien kan dat achterwege blijven, het gaat mij nogmaals om het feit dat je erg weinig krijgt voor de ¤60,-- euro in tegenstelling tot vroeger toen de games ook nog eens goedkoper waren.
Belastingen...quote:Op zondag 6 november 2005 10:26 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Ja tegen een hoge prijs inderdaad. Maar dat geeft geen antwoord op min vraag. Jij stelt dat de productiekosten enorm hoog zijn.
Dus een product wordt in de VS gemaakt. In Nederland kost ie ¤60,-- inclusief verzenden en als je deze game in Japan zou kopen ¤40,- Dat doet dus niets af aan de productiekosten die er gemaakt zijn voor een game.
Dat komt door de detailhandel.quote:Op zondag 6 november 2005 10:21 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Oh nu moeten we maar importeren omdat het hier onbetaalbaar is. Hoe kan het dan dat games daar wel goedkoper kunnen, terwijl die productiekosten toch zoooo hoog zijn?![]()
Daarnaast heeft niet iedereen de beschikking over een credit card, en dat is denk ik maar goed ook voor sommige mensen.
Is import ook niet verboden? (zie regeltje This product may only be used and sold in Japan only) Wat me destijds erg opviel.quote:Op zondag 6 november 2005 10:33 schreef Vagere_Hein het volgende:
[..]
Dat komt door de detailhandel.(gcshop bewijst dat het goedkoop kan bv.)
En hoe wil je deze gaan spelen? Chip modden is immers ook illegaalquote:Op zondag 6 november 2005 10:38 schreef Vagere_Hein het volgende:
Volgens mij mogen detailhandelaren niet importeren en opniew verkopen. Daar zijn idd meerdere rechtszaken over geweest. Als consument mag je gewoon dingen bestellen in het buitenland.
Je mag de chips kopen en zelf inbouwen. Verder bestaan er bootdisks (bv. freeloader voor de cube), waarmee je legaal importgames kunt spelen.quote:Op zondag 6 november 2005 11:00 schreef Aneurism het volgende:
[..]
En hoe wil je deze gaan spelen? Chip modden is immers ook illegaal
Spellen uit de UK zijn probleemloos af te spelen. En bij Play.com en CD-Wow dus vaak ook veel goedkoper.quote:Op zondag 6 november 2005 11:00 schreef Aneurism het volgende:
[..]
En hoe wil je deze gaan spelen? Chip modden is immers ook illegaal
uhm.. detail handel verdienen op gamesquote:Op zondag 6 november 2005 10:50 schreef Fliepke het volgende:
Winkels verdienen nog best aardig op een game hoor. Ik heb wel eens lijstje van de distributeur zijn liggen bij de gamesshop. Ik zag alleen maar prijzen van 35-45 euro staan eigenlijk. Het vreemde was dus wel dat ze allemaal anders waren
Bron?quote:Op zondag 6 november 2005 11:08 schreef mschol het volgende:
[..]
uhm.. detail handel verdienen op games
er zit als je geluk hebt een marge van 5-10% op ofzo (de distributeurs prijs is ongv 35 euro) dat is dus helemaal niks...
bron:quote:Op zondag 6 november 2005 11:08 schreef Fliepke het volgende:
[..]
Bron?
Dit is wat ik gewoon voor mijn neus zag liggen op de balie terwijl die kerel aan de lijn was met de distributeur.
Dat gaat dus met elkaar hand in hand. Jij download het, de bedrijven beveiligen het beter. Als iedereen braaf zou kopen hadden ze het ook nooit beveiligdquote:Op zondag 6 november 2005 15:02 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik heb ook niks tegen beveiliging an sich, maar zodra het legale gebruikers problemen op gaat leveren koop ik het gewoon niet....
Dat blijft zo.quote:Momenteel helaas wel ja...
En zo blijft alles bij het oudequote:Op zondag 6 november 2005 15:03 schreef Fliepke het volgende:
[..]
Dat gaat dus met elkaar hand in hand. Jij download het, de bedrijven beveiligen het beter.
Dus eigenlijk ben jij gewoon nooit bereid om er iets voor te gaan betalen en boeit de hele discussie je geen reet.quote:Op zondag 6 november 2005 15:06 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
En zo blijft alles bij het oudeGeweldig toch?
Ik ben wel bereid om ergens voor te betalen en doe dat ook met enige regelmaat, maar je zal me geen cd's van Sony meer zien kopen voorlopig...quote:Op zondag 6 november 2005 15:08 schreef Fliepke het volgende:
[..]
Dus eigenlijk ben jij gewoon nooit bereid om er iets voor te gaan betalen en boeit de hele discussie je geen reet.
Zo ben ik al maanden bezig met Guild Wars, daar zul je me ook zeker niet over horen zeurenquote:Op zondag 6 november 2005 15:09 schreef H.Flick het volgende:
Als je na en uur al genoeg hebt van een game is het inderdaad geen 60 euro waard, maar er zijn ook heel veel games waar je tientallen uren mee bezig kunt zijn en dan is het weer niet duur.
idd!quote:Op zondag 6 november 2005 13:15 schreef H.Flick het volgende:
Nogmaals... de prijzen van games zijn helemaal niet te hoog. De prijzen van nieuwe games zijn misschien hoog, maar je kunt ook even wachten met kopen want binnen enkele maanden is de prijs vaak al gigantisch gezakt. En als je het aantal speeluur vergelijkt met de prijs is het ook helemaal niet duur.
ik weet niet naar wat voor flutfilms jij gaat maar de meeste echt goee films zijn minimaal 2 uur...quote:Op zondag 6 november 2005 17:47 schreef speedfreakssj het volgende:
`da's wel zo maar neem doom 3 of quake 4.
laten we zeggen 15 uur speltijd.
da's ~4 per uur.
de meeste bioscoopfilms zijn tegenwoordig net 90 minuten dus tja, ik vind het wel duur,
Kwaliteit heeft niet altijd te maken met de duur. Tim Burton's The Nightmare Before Christmas duurt maar zo'n 80 minuten, maar is toch een geweldige film.quote:Op zondag 6 november 2005 18:26 schreef mschol het volgende:
[..]
ik weet niet naar wat voor flutfilms jij gaat maar de meeste echt goee films zijn minimaal 2 uur...
Wat wil jij nou NIET snappen aan:quote:Op zondag 6 november 2005 10:17 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Het gaat er vor de laatste keer om dat je weinig krijgt voor de prijs die je moet betalen. Dat heb ik al 10.000 keer eerder gezegd.![]()
Maar goed, lezen of inlezen kunnen de meesten niet. Daarnaast zit deze kneus te zeiken over warez, terwijl ik duidelijk heb gezegd dat ik er GEEN warez topic van wil maken. Ik mag aannemen dat bepaalde crew leden opmerkingen over warez dan ook verwijderen.![]()
Maar wat krijg je? Ze doen gezellig mee. Kijk eens in het call of duty 2 topic. De kneuzen die pretenderen altijd netjes games te kopen voor ¤60,-- spelen daar opeens een game wat nog helemaal niet uit is in Nederland. Raar eh?![]()
Ook crew dus.![]()
Het motto is, je mag wel over warez praten, maar je mag het niet zeggen. Inderdaad een onduidelijk beleid.
Nogmaals, dit topic ging over het feit dat je tegenwoordig erg weinig krijgt, terwijl je steeds meer moet betalen. Stonden games vroeger op een relatief dure cardridge, nu staan ze op een dvdrom schijf. Het vreemde is ook dat cardridges niet werden gekopieerd vroeger. En toch mochten we 150 gulden betalen. Nu gooit men de hoge prijzen op het illegaal downloaden van games, terwijl volgens sommigen de prijzen zeker niet naar beneden zijn gegaan.
En wat jij van Roi vindt moet je zelf weten, hij zet zich hier als crew lid als een kneus neer.
Sorry?quote:Op vrijdag 4 november 2005 18:05 schreef Vagere_Hein het volgende:
Kunnen of willen mensen eerdergenoemde dingen niet doen, dan zijn het verwende, analfabete, incompetente paupers die niet moet zeiken.
Klein rekenfoutje:quote:Op donderdag 17 november 2005 02:32 schreef Dagonet het volgende:
Voor 60 euro heb ik rustig zo'n 6000 blz aan boeken, aangezien ik elk boek toch minstens drie keer lees zijn dat 18000 blz. Bij een gemiddelde leessnelheid van 100 pagina's per minuut ben ik 180 uur verder, er zijn maar weinig spellen die zo'n levensduur hebben.
jij vind een stijging van 90-100gulden naar 60 euro een lichte stijging??quote:Op maandag 7 november 2005 03:50 schreef Rodie83 het volgende:
[..]
Wat wil jij nou NIET snappen aan:
1. dat de prijs slechts zeer licht gestegen is;
2. dat er tegenwoordig véél meer geld in het maken van games zit dan voorheen.
Logisch dat je elk boek 3x moet lezen als je 100 pagina's per minuut probeert te lezenquote:Op donderdag 17 november 2005 02:32 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Er wordt in dit topic trouwens regelmatig een link gelegd naar boeken en films. Voor 60 euro heb ik rustig zo'n 6000 blz aan boeken, aangezien ik elk boek toch minstens drie keer lees zijn dat 18000 blz. Bij een gemiddelde leessnelheid van 100 pagina's per minuut ben ik 180 uur verder, er zijn maar weinig spellen die zo'n levensduur hebben.
Mensen paupers noemen is misschien ietwat overdreven inderdaad, maar als iemand een game geen 60 euro waard vind dan moet je hem pas kopen als ie goedkoper is. Games worden tegenwoordig relatief snel goedkoper.quote:Op donderdag 17 november 2005 02:32 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Sorry?
Ik vind het belachelijk dat een spel als CoD2, waar je vrij snel doorheen bent en dat karig verpakt is, 55 euro neerlegt, dat is het mij zeker niet waard. Als je dan vergelijkt met wat er bij bijvoorbeeld Infocom spellen zat en duidelijk kon, op een winstgevende manier, spellen waar je veel intensiever mee bezig was, die veel meer waar voor je geld leverden dan is het op z'n minst frappant te noemen.
Prima als iemand dat ervoor over heeft maar om mij dan een verwende, analfabete incompetente pauper te noemen vind ik een belachelijk overdreven reactie van jou.
Een boek wordt maar door één iemand gemaakt, games door teams van soms wel 100 man. Bovendien is het zo dat je bij games zélf het verloop kan bepalen, in een boek moet je maar simpelweg accepteren wat er staatquote:Iemand die klaagt over de prijs/kwaliteits verhouding die naar zijn mening scheef ligt is niet per definitie een zeikerd.
Er wordt in dit topic trouwens regelmatig een link gelegd naar boeken en films. Voor 60 euro heb ik rustig zo'n 6000 blz aan boeken, aangezien ik elk boek toch minstens drie keer lees zijn dat 18000 blz. Bij een gemiddelde leessnelheid van 100 pagina's per minuut ben ik 180 uur verder, er zijn maar weinig spellen die zo'n levensduur hebben.
Voor een nieuw boek betaal je snel 20 - 30 euro, als je ervan uitgaat dat een redelijk dik boek ongeveer 500 pagina's heeft heb je voor 60 euro maar zo'n 1000 - 1500 pagina's. Je kunt vast wel dikkere boeken vinden, maar datzelfde geldt ook voor games.quote:Op donderdag 17 november 2005 02:32 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Boeken die ik koop zijn hooguit 12 euro het stuk ongeveer. Net als je met games goedkopere manieren hebt (import bijvoorbeeld) scheelt het enorm veel als je de Engelstalige versies leest.quote:Op donderdag 17 november 2005 09:52 schreef peristilius het volgende:
[..]
Voor een nieuw boek betaal je snel 20 - 30 euro, als je ervan uitgaat dat een redelijk dik boek ongeveer 500 pagina's heeft heb je voor 60 euro maar zo'n 1000 - 1500 pagina's. Je kunt vast wel dikkere boeken vinden, maar datzelfde geldt ook voor games.
euh, jaquote:Ik hoop trouwens dat je 100 pagina's per uur bedoelt.
Waarom dan niet op een lagere prijs beginnen en die langer volhouden?quote:Op donderdag 17 november 2005 08:45 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Mensen paupers noemen is misschien ietwat overdreven inderdaad, maar als iemand een game geen 60 euro waard vind dan moet je hem pas kopen als ie goedkoper is. Games worden tegenwoordig relatief snel goedkoper.
Zie vorige post, mbt het werk (en even over uitzonderingen als RCT heenkijkend die jaren in top10 van best verkochte spellen heeft gestaan en door 1 man geschreven is). En bij spellen zelf het verloop kunnen bepalen? Dat is maar bij heel weinig spellen zo, het gros geeft je de illusie en misschien 2 of 3 manieren om verder te komen maar uiteindelijk staat de route en het verloop net zo vast als in een boek. Springen wanneer je wil en besluiten om eerst het mannetje links en daarna de rechtse neer te schieten is niet echt vrijheid natuurlijk.quote:Een boek wordt maar door één iemand gemaakt, games door teams van soms wel 100 man. Bovendien is het zo dat je bij games zélf het verloop kan bepalen, in een boek moet je maar simpelweg accepteren wat er staat
Ach Dago, ik zet dat een beetje aan om een tegenreactie te geven op de OP.quote:
Zoals ik al aangaf is de enige manier om er iets aan te doen het niet kopen van games of het afwachten tot de prijs gedaald is. Indien je het er niet voor over hebt (zoals jij dus) dan val je niet binnen de groep die ik aangaf. Accepteer je echter niet dat de opties die ik noemde de enige zijn die je tot je beschikking hebt dan val je - en het is extra zwaar aangezet - onder het eerdergenoemde.quote:Ik vind het belachelijk dat een spel als CoD2, waar je vrij snel doorheen bent en dat karig verpakt is, 55 euro neerlegt, dat is het mij zeker niet waard. Als je dan vergelijkt met wat er bij bijvoorbeeld Infocom spellen zat en duidelijk kon, op een winstgevende manier, spellen waar je veel intensiever mee bezig was, die veel meer waar voor je geld leverden dan is het op z'n minst frappant te noemen.
Prima als iemand dat ervoor over heeft maar om mij dan een verwende, analfabete incompetente pauper te noemen vind ik een belachelijk overdreven reactie van jou. Iemand die klaagt over de prijs/kwaliteits verhouding die naar zijn mening scheef ligt is niet per definitie een zeikerd.
De risico's en de kosten liggen bij boeken natuurlijk veel lager dan bij games. Wat dat betreft zijn boeken nog duur. Dat je 6000 bladzijden aan klassiekers voor 60 euro kunt krijgen is bovendien niet vreemd, aangezien die al lang terugverdiend zijn. Maar hetzelfde geldt voor gamesklassiekers, die je voor een Euro of 5 in de winkel kunt krijgen. Uiteraard is deze situatie niet één op één te vergelijken aangezien boeken nooit 'oud' worden (en de vraag relatief hoog zal blijven, waardoor de prijs weer lager kan liggen) terwijl games dat wel worden, waardoor reproductie niet zo erg voor de hand ligt als dit bij boeken het geval is.quote:Er wordt in dit topic trouwens regelmatig een link gelegd naar boeken en films. Voor 60 euro heb ik rustig zo'n 6000 blz aan boeken, aangezien ik elk boek toch minstens drie keer lees zijn dat 18000 blz. Bij een gemiddelde leessnelheid van 100 pagina's per minuut ben ik 180 uur verder, er zijn maar weinig spellen die zo'n levensduur hebben.
Dat je het chargerend bedoelde snap ik ook wel, maar het komt nogal rot overquote:Op donderdag 17 november 2005 16:42 schreef Vagere_Hein het volgende:
Ach Dago, ik zet dat een beetje aan om een tegenreactie te geven op de OP.Er werd nog net niet gerefereerd aan het grootkapitaal.
In sommige gevallen heb ik het er echter wel voor over, een verzorgd spel als Civ IV, met dikke handleiding en een spel waarvan ik weet dat ik het over een paar jaar rustig nog eens uit de kast trek vind ik geen enkel probleem, zelfde bijv. met RCT2, heel herspeelbaar, maar veel spellen hebben dat toch een stuk minder.quote:Zoals ik al aangaf is de enige manier om er iets aan te doen het niet kopen van games of het afwachten tot de prijs gedaald is. Indien je het er niet voor over hebt (zoals jij dus) dan val je niet binnen de groep die ik aangaf. Accepteer je echter niet dat de opties die ik noemde de enige zijn die je tot je beschikking hebt dan val je - en het is extra zwaar aangezet - onder het eerdergenoemde.
Mwach, daar kan je je in vergissen hoor, een schrijver die de hele wereld afreist en maanden zo niet jaren aan het researchen is en dan maar moet hopen dat het wat oplevert...quote:De risico's en de kosten liggen bij boeken natuurlijk veel lager dan bij games.
Ik heb het niet over klassiekers maar gewoon gloednieuwe, net uitgekomen boekenquote:Wat dat betreft zijn boeken nog duur. Dat je 6000 bladzijden aan klassiekers voor 60 euro kunt krijgen is bovendien niet vreemd, aangezien die al lang terugverdiend zijn. Maar hetzelfde geldt voor gamesklassiekers, die je voor een Euro of 5 in de winkel kunt krijgen. Uiteraard is deze situatie niet één op één te vergelijken aangezien boeken nooit 'oud' worden (en de vraag relatief hoog zal blijven, waardoor de prijs weer lager kan liggen) terwijl games dat wel worden, waardoor reproductie niet zo erg voor de hand ligt als dit bij boeken het geval is.
ik weet niet hoor maar bijna alle console spellen die ik zie zijn meer als 60 euro...quote:Op donderdag 17 november 2005 16:45 schreef Kiff het volgende:
Veel zin om dit topic helemaal door te lezen heb ik niet.... maar games zijn volgens mijn berekening juist 32% goedkoper dan 13 jaar terug.
NES/SNES games waren standaard rond de 150 gulden (met uitschieters naar 189 gulden!). Bij 2 procent inflatie per jaar, gedurende 13 jaar, zou een "normale" prijs tegenwoordig dus 194 gulden zijn. De huidige prijs is echter 132 gulden (60 euro). Dat is 32 procent goedkoper dan de prijs die we gewend waren te betalen voor games 13 jaar terug.
Verder geldt natuurlijk dat het voor degenen die nog steeds games kopen (en dat 13 jaar terug al deden) nog goedkoper is geworden; omdat ze tegenwoordig meer verdienen dan destijds met bollenpellen/krantenwijk. Verder is het makkelijker om prijzen te vergelijken (internet) en worden spellen veel sneller afgeprijsd.
Ja idd dat slaat gewoon nergens op.quote:Op zaterdag 5 november 2005 00:13 schreef PLAE@ het volgende:
Muismatten van ¤30,- dat is pas overdreven
muahahah![]()
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |