abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 oktober 2005 @ 08:13:34 #1
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_31222006
Vind je de laatste dagen van Hitler in zijn bunker helemaal het einde?
Zijn de Middeleeuwen best wel interessant voor je?
Heb je een fascinatie voor Mozart in de periode dat hij zijn eerste werk maakte?
Twintig boeken gelezen over de tijd waarin China een muur uit de grond stampte?
Alexander de Grote is je held omdat je dezelfde grootheidswaanzin koestert?

Wat ik me afvraag is wat jullie nu leuke/interessante geschiedenis vinden (en waarom).

Bijvoorbeeld: Zelf vond ik, in een ver verleden, WO1 veel leuker bij geschiedenis dan de meeste andere tijdsvakken. Die loopgravenoorlog en de zinloosheid sprak meer tot me verbeelding dan een paar man dat met een zwaardje op elkaar in staat te hakken. Wie het met wie doet, een enkele invloedrijke moord, kledingstijl, etc. boeien me ergens simpelweg minder.
Kwam het door het geweld? Misschien wel, maakt veel dingen wel interessant (voor mij). Wat ook wel scheelt is dat het dichtbij was en niet in Amerika of Japan plaatsvond.

Please press the issue
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 08:17:13 #2
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_31222035
De periode 753 BC tot 500 AD. En dan weer de periode 1870 tot heden.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 08:18:21 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_31222041
Het Romeinse Rijk kan ik begrijpen, megumi. Maar waarom die laatste periode? Daarin is nogal wat gebeurd...
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  Voormalig Sport Koningin donderdag 6 oktober 2005 @ 08:22:27 #4
35237 Nuongirl
pi_31222072
Het Romeinse Rijk heb ik altijd al fascinerend gevonden.
Daarnaast de Gouden Eeuw toen Nederland een van de belangrijkste landen ter wereld was, de tijd van de V.O.C, W.I.C.

En de tweede wereldoorlog, niet alleen in Europa, maar ook in Azie. En dan alle aspecten daarvan.
Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
  donderdag 6 oktober 2005 @ 08:24:56 #5
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_31222088
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 08:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Het Romeinse Rijk kan ik begrijpen, megumi. Maar waarom die laatste periode? Daarin is nogal wat gebeurd...
De periode van de beide wereldoorlogen en de aanloop daar naar toe. En de moderne geschiedenis boeit mij ook.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_31222158
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 08:24 schreef Megumi het volgende:

[..]

De periode van de beide wereldoorlogen en de aanloop daar naar toe. En de moderne geschiedenis boeit mij ook.
Same here...

Ik vind het vooral interessant om te ontdekken wat er allemaal aan de hand was in een tijd waar (bij wijze van spreken) mijn ouders en grootouders gewoon de aardkloot bevolkten..
Xbox Live Gamertag: Harmen84
  donderdag 6 oktober 2005 @ 09:19:09 #7
113593 kodro
i love tomatos
pi_31222737
WOII om de volgende redenen:

de aanloop naar de 2e WO hoe je een volk kunt manipuleren,
de waanideeen van nazi, de concentratie kampen en de "Endlösung der Judenfrage" hoe is het mogelijk dat zoveel mensen de "ogen sluiten"
De samenwerking van de gealieerde troepen en alle daarbij horende operaties waar ik vooral Overlord en Market Garden erg boeiend vind.
Het Verzet in Nederland waarvan ik vroeger altijd dacht dat bijna iedereen in het verzet zat, maar het steeds meer to me door gaat dringen dat er maar een heel klein groepje verzetshelden is.
  Moderator donderdag 6 oktober 2005 @ 12:50:36 #8
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31227435
Indie tussen '45 en '50 (en nieuw guinnea tot '62)
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_31229331
De periode vanaf de aanloop naar WO I tot het einde van de koude oorlog vind ik erg interresant. Vooral omdat het nog zo kort geleden is en omdat het zo'n inpact heeft gehad op de hele wereld, wat het leven voor iedereen wel beinvloed heeft.

Sowieso vind ik de koude oorlog erg 'mooi' als defensie freak.
Save a mouse, eat a pussy.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 14:20:29 #10
40632 rubstar
rustig an dennis..
pi_31229948
Voornamelijk het Romeinse Rijk.. op de een of andere manier vind ik dat altijd interresant..
pi_31233334
ode grieken, romeinen en in mindere mate egyptenaren (wie dat leuk vind moet trouwens eens op dinsdagavond op bbc2 naar what the ancients did for us kijken)

verder aan loop naar wo1 t/m koude oorlog
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 6 oktober 2005 @ 17:53:50 #12
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31235047
Middeleeuwen, Middeleeuwen, Middeleeuwen!

De klassieke tijd is voor mietjes.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 17:55:12 #13
3767 Herald
Come get some
pi_31235090
het mesozoicum
*But in my own way, I am king. Hail to the king baby.*
  donderdag 6 oktober 2005 @ 17:58:31 #14
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31235178
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 17:55 schreef Herald het volgende:
het mesozoicum
Da's geen geschiedenis. Geschiedenis is alleen geschiedenis als er mensen bij waren.

PS Het mesozoicum is voor mietjes.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 18:02:37 #15
3767 Herald
Come get some
pi_31235281
oh sorry, ik ben ook geen vaste poster hier
*But in my own way, I am king. Hail to the king baby.*
  donderdag 6 oktober 2005 @ 18:06:00 #16
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31235349
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 18:02 schreef Herald het volgende:
oh sorry, ik ben ook geen vaste poster hier
Ik ook niet. Ik bijt je kop eraf. Woef!
pi_31237432
De Nederlandse en Duitse krijgsgeschiedenis, tweede wereldoorlog en de geschiedenis van Nederlandse en Buitenlandse ODM's.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 19:49:18 #18
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_31237897
Kort gezegd, de hele Inca-periode vind ik erg interessant.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_31238413
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 19:49 schreef Yildiz het volgende:
Kort gezegd, de hele Inca-periode vind ik erg interessant.
Lijkt me een interessant onderwerp. Kun je daar niet eens een topic over maken en wat over schrijven ?
  donderdag 6 oktober 2005 @ 20:12:32 #20
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_31238515
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 20:08 schreef _The_General_ het volgende:

[..]

Lijkt me een interessant onderwerp. Kun je daar niet eens een topic over maken en wat over schrijven ?
Zal ik binnenkort eens doen
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  Voormalig Sport Koningin donderdag 6 oktober 2005 @ 20:13:45 #21
35237 Nuongirl
pi_31238542
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 20:12 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Zal ik binnenkort eens doen
Ik ben erg benieuwd
Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
  donderdag 6 oktober 2005 @ 22:46:56 #22
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_31243531
Lokale geschiedenis van 1800 tot nu
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_31243570
En hoe lokaal is dat? Echt je streekgeschiedenis? Dan zou je eens moeten kijken of er een soort heemkunde vereniging is..
  donderdag 6 oktober 2005 @ 22:48:09 #24
131745 Quatertemper
Koninkrijck Hollandia.
pi_31243572
Burchten 1000 tot 1700.
Had ik je al verteld hoe ik op de quatertemperdagen als vondeling werd gevonden door mijn stiefouders?
pi_31248493
De late oudheid (keizertijd) en de vroege middeleeuwen. En over het algemeen ook politieke geschiedenis.
  Moderator vrijdag 7 oktober 2005 @ 10:58:48 #26
5428 crew  miss_sly
pi_31248780
De Egyptische Oudheid, de Farao-tijd!

Helemaal geweldig, al vanaf dat ik jong was enorm gefascineerd door in eerste instantie de pyramides, en nadat ik er wat meer over gelezen en gezien had, de hele manier van leven, de religeiuze aspecten, het land zelf.

en 2 jaar geleden kwam dan ook eindelijk het moment dat ik dat allemaal kon gaan bekijken: a dream come true
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 12:26:04 #27
3604 MightyV
Just Breathe
pi_31251013
Qua perioden heb ik een zwak voor zowel de Oudheid als de moderne tijd.

Om iets meer in detail te gaan voel ik mij, vreemd genoeg, altijd al wel een beetje aangetrokken tot oorlogen. Het krijgsvak - hoewel ik er dus echt geen flikker mee te maken heb - fascineert mij enorm. Misschien omdat het zo'n extreme uitwas is van de condition humaine, misschien omdat het in het Westen soms ook nog wel eens geromantiseerd word, misschien omdat ik eigenlijk heel bloeddorstig ben. Who knows, who cares?
De culturele, sociaal-economische en politieke achtergronden van oorlogen boeien mij ook, naast het geweld zelf. Vooral massagekte achter oorlogen (bijv. hele schoolklassen die zich collectief vrijwillig aanmelden in WO1) geeft een inkijk hoever de meeste mensen kunnen gaan mits ze het gevoel hebben dat dit maatschappelijk toelaatbaar/wenselijk/gestimuleerd word.

De Wereldoorlogen zijn natuurlijk eindeloos fascinerend, andere 'favo wars' (by lack of a better term) zijn toch wel de Pelopponesische Oorlog, Napoleontische Oorlogen en het hedendaagse conflict in Irak.

vrijdag 7 oktober 2005 @ 12:28:17 #28
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_31251073
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 22:48 schreef Quatertemper het volgende:
Burchten 1000 tot 1700.
Jammer voor je dat die op de Grebbeberg 20 jaar ouder is ongeveer.

Maar tot 1700? Dan zijn ze toch eigenlijk allang in onbruik geraakt? Of is het juist dat ook, de nieuwe functies van die dingen? En waarom niet ervoor, de ontstaansgeschiedenis met ringburchten, aarden wallen enz?

En open er eens een topic over!
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 12:35:11 #29
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_31251243
Ik slinger echt alle kanten op qua geschiedenis hoewel qua Zuid-Amerika en Oost-Azië er nog grote lacunes zijn omdat die mij toch eigenlijk niet zo heel erg trekken nog.

Op dit moment verschuift m'n aandacht naar het koloniale tijdperk en een nooit roestende, oude liefde blijft de periode van de honderd-jarige oorlog en de daaropvolgende Rozenoorlogen.

Verder vallen me, door die brede belangstelling misschien, langlopende, grote lijnen op.

Oh, en waar ik meer van zou wíllen weten maar weinig van kan vinden is de oudste geschiedenis, die je eigenlijk alleen nog maar in taal terug kan vinden.
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 13:42:18 #30
113350 franzo
Life is live
pi_31252698
De Eerste Wereldoorlog heeft mij ook altijd gefascineerd, wellicht door de absurditeit ervan. Miljoenen jonge mensen die (blijmoedig) de dood tegemoet gingen voor vlag en vaderland aan beide zijden. Was vorig jaar in Ieper en heb de plekken bezocht van de strijd. Op een gegeven moment stond ik op een heuveltje met achter mij een Gemenebest oorlogskerkhof. Voor me keek ik naar beneden naar een weidelandschap met in de verte de kerk van Ieper. Op deze kleine vier kilometer zijn 400.000 soldaten gesneuveld voor soms een meter winst per dag..
Dit is overigens een zeer goed en interactieve site over WW1...:
http://www.bbc.co.uk/history/war/wwone/

Verder vind ik de Gouden Eeuw, China en de lange mars van de communisten, de Franse Revolutie en de historie van Indonesie interessant. Over WW2 heb ik al zoveel gelezen dat het bijna vanzelf spreekt dat ik deze periode interessant vind.
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 13:46:37 #31
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_31252809
WO I en WO II toch wel. En eigenlijk komt dat omdat mijn vader zich heel erg interesseerde in beide oorlogen en ik daar dus veel van heb meegekregen in mijn jeugd.

Uit mezelf komt de interesse voor de Vietnamoorlog en de koude oorlog.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 15:32:04 #32
88243 headfirsttohell
gimme deathpunk baby!
pi_31255747
Ik ben vooral geïnteresseerd in WO2, eerst vanwege de verhalen van opa. Daarna veel over D-Day gelezen en wat algemene zaken. Laatste tijd wat meer bezig met het gewone leven in het Derde Rijk. Over het Oostfront en de SS heb ik de algemene zaken wel gehad. Ben nu bezig met een boek over de organisatie van het Engelse en Duitse leger vanaf Versailles tot aan de slag bij El Alamein. Ben van plan me meer te verdiepen in de oorlog in Noord-Afrika en WO1.
This song is about a man named Ed, who used to sleep and dance with the dead
DEAD! SKIN! MASK!
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 15:44:37 #33
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_31256089
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 13:42 schreef franzo het volgende:
De Eerste Wereldoorlog heeft mij ook altijd gefascineerd, wellicht door de absurditeit ervan. Miljoenen jonge mensen die (blijmoedig) de dood tegemoet gingen voor vlag en vaderland aan beide zijden. Was vorig jaar in Ieper en heb de plekken bezocht van de strijd. Op een gegeven moment stond ik op een heuveltje met achter mij een Gemenebest oorlogskerkhof. Voor me keek ik naar beneden naar een weidelandschap met in de verte de kerk van Ieper. Op deze kleine vier kilometer zijn 400.000 soldaten gesneuveld voor soms een meter winst per dag..
Je zit hier op een goed forum voor (grote) beginstappen over WO1, kijk maar eens bijv op deze link resultaat van 'yvonne C&H wo1'
pi_31257008
WO2, omdat toch wel de groootste oorlog in de geschiedenis was, een clash van grote mogendheden die veel bepaald heeft. Ook wel interessant is dat er duidelijk een slechte en goede partij in te herkennen zijn (westen <-> nazi, de USSR is discutabel, want eigenlijk ook wel slecht). Wat dat betreft heeft deze oorlog wel wat overeenkomsten met epische fantasyverhalen als Lord of the Ring (m.u.v. de magische component dan). Misschien een rare vergelijking, maar ik bedoel dan vooral op de massaliteit van de oorlog en (vrijwel) de hele wereld die erin betrokken raakte.
Wat in de WO2 discussie vaak ook aardig is, is de stelligheid waarmee velen verkondigen dat duitsland makkelijk had kunnen winnen, maar pech heeft gehad. Hierbij focussen ze zich vaak op de succestorys van het duitse (pantser)leger, maar vergeten dat er een nog een vrij ouderwets infanterieleger aanhing, wat eigenlijk het grootste deel uitmaakte. En ook wordt vaak niet onderkend wat een puinhoop Hitler van de duitse economie en maatschappij heeft gemaakt.
en vroeger als kind speelde ik graag oorlogje

Ook interessant vind ik de romeinse en griekse oudheid, hiervan kan ik wat minder goed verklaren waarom.

Boeiend is ook WO1, vanwege de absurditeit van het geheel.

[ Bericht 22% gewijzigd door #ANONIEM op 07-10-2005 16:21:30 ]
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 16:28:02 #35
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_31257288
Het Romeinse rijk is toch mijn grote liefde. Maar ook de Edo periode in Japan zo rond 1600 en de geschiedenis van China vindt ik intressant. Daarnaast heb ik ook intresse in de geschiedenis van Zuid-Amerika. Denk dan aan de Inka's en Maya's. De Tolteken en de chchimeken. Enz.

[ Bericht 0% gewijzigd door Megumi op 09-10-2005 01:32:00 ]
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 17:51:06 #36
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_31260073
Ik vind het heel ok dat er toch zulke diverse interesses zijn
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 18:14:22 #37
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_31260773
Ik vind "moderne" geschiedenis het meest boeiende en dan denk ik aan het begin van de Koninkrijk der Nederlanden dus ongeveer vanaf 1800. Ik ben met name geintresseerd in politiek en Europa qua geschiedenis en de staat Nederland is toen ongeveer geworden wat het nu is (met de grondwet zoals we hem nu ongeveer kennen in 1848). Ik vind ook de vorming van Europa enorm boeiend en dan wederom met name de politieke banden en verdragen.

Ik vind verder het oude Egypte erg intressant en de pre-historie blijft mij altijd boeien.
pi_31278793
Ik interesseer me het meest voor de klassieke oudheid en de middeleeuwen. Heb geen idee waarom eigenlijk. Moderne geschiedenis vind ik minder, om het minder "mysterieus" is zeg maar...er zijn nog levende bronnen en is makkelijker in kaart te brengen.
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 12:41:20 #39
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_31278929
Hmng.
Een echte preiode kan ik niet aangeven; maar ben altijd zeer geinteresseerd in wat mensen heeft gedreven om bepaalde dingen te doen; de achtergronden en voorgeschiedenissen van gebeurtenissen als WO I; Franse revolutie; etc.
Ook de ontwikkeling van de mens tot de mens zoals 'wij' nu zijn boeit me enorm. Hoe is dat proces (zo het een proces genoemd kan worden) in gang gezet, en wat waren daarachter de drijvende 'krachten'.

Op t moment lees ik veel (ondaks de clichematigheid van t onderwerp) over westerse maatschappijen en de islam; Auteurs als Lewis, Buruma, etc.

WO II, WO I, ook erg leuk

(TS. Heb je het boek 'lenteriten (rites of spring) van Moris Ekstein wel eens gelezen? Gezien je fascinatie voor WO I vast wel, maar mocht je m nog niet gelezen hebben dan raad ik je m van harte aan!
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
pi_31278943
- Nederland in de tijd van Willem van Oranje
- Napoleon
pi_31279658
Nederland 1900 -1960
waarom?
opkomst van de industriele revolutie
bstrijding van de onmaatschappelijkheid
eugnistische denkbeelde
ásociale verplaatsten naar gezinsoorden (best wel heftig wat daar gebeurt is)
jaren 50 voornamelijk door het heropbouwerk en het onwtikkelen van de verzorgingsstaat
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 14:01:12 #42
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_31280925
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 14:00 schreef -calimero- het volgende:
De periode vanaf de aanloop naar WO I tot het einde van de koude oorlog vind ik erg interresant. Vooral omdat het nog zo kort geleden is en omdat het zo'n inpact heeft gehad op de hele wereld, wat het leven voor iedereen wel beinvloed heeft.

Sowieso vind ik de koude oorlog erg 'mooi' als defensie freak.
Zelfde periode voor mij. Voornamelijk om dat er echt heel veel over te vinden is en het gewoon een ongelofelijk interessante periode is geweest.
Ik zit nu vanalles te lezen over de spaanse griep (deels doordat nu de vogelgriep actueel is).
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 22:40:36 #43
26173 NathraX
Generaal Bajonet
pi_31294495
Romeinse tijd en de tijd vanaf 1650 tot 1815. Vroege middeleeuwen (~500 - 1100) vind ik ook wel interessant.
Qui deciderat pacem preaparet bellum
pi_31299233
Mijn interesse in geschiedenis is zeer breed.

Ik ben afgestudeerd op Nieuwste Geschiedenis aan de UvA met als minor Oost-Europese studies. In deze studie kregen wij veel vakken aangeboden over de Koude Oorlog/Duitsland in de twintigste eeuw. Dat vond ik allemaal wel aardig, al lag mijn interesse meer bij de negentiende eeuw. Met name de gebeurtenissen op de Balkan en in de drie grote keizerrijken vind ik erg interessant.

Verder vind ik interessant (from the top of my head):

- Latijns Amerika in de negentiende eeuw
- De Chinese burgeroorlog
- De Russische burgeroorlog (eigenlijk de gehele Russische geschiedenis)
- De (post-)koloniale geschiedenis van de VS tot aan de burgeroorlog
- De Gouden Horde/Timoer Lenk/Uzbeekse Horde
- Geschiedenis van het CDA
- Opkomst van de grote ideologieën
- Geschiedenis van de filosofie

Eigenlijk te veel om op te noemen.
An eye for an eye, makes the whole world blind.
-Mahatma Ghandi-
  zondag 9 oktober 2005 @ 01:33:34 #45
131745 Quatertemper
Koninkrijck Hollandia.
pi_31299330
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 12:28 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Jammer voor je dat die op de Grebbeberg 20 jaar ouder is ongeveer.

Maar tot 1700? Dan zijn ze toch eigenlijk allang in onbruik geraakt? Of is het juist dat ook, de nieuwe functies van die dingen? En waarom niet ervoor, de ontstaansgeschiedenis met ringburchten, aarden wallen enz?

En open er eens een topic over!
Rond 1700 werden oude burchten vaak opgekalefaterd puur voor prestige.
Er werden huizen/muren/kerkers en de hele rattaplan bijgebouwd.

Het onstaan van de burchten etc is behoorlijk complex.
Het kan door een romeinse of germaanse nederzetting, of iets totaal anders.

Ik zal even wat research doen naar dit fenomeen.
Had ik je al verteld hoe ik op de quatertemperdagen als vondeling werd gevonden door mijn stiefouders?
  zondag 9 oktober 2005 @ 01:36:54 #46
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_31299402
Wereldgeschiedenis 1860 - 1940. Ontzettende bedrijvigheid waaruit een gigantische hoeveelheid uitvindingen en innovaties voortkwamen. In mijn idee de meest turbulente periode uit de geschiedenis.
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_31299837
- de 'woeste' tijd van West-Europa, zo tussen de val van het West-Romeinse rijk en de voltooiing van de kerstening. Een duistere, onvoorspelbare tijd

- van WO II de oorlog in Rusland. De meest grootschalige, vernietigende, meedogenloze, onmenselijke oorlog aller tijden. Zelfs de loopgravenoorlog uit WO I was er beschaafd bij.

- het diepe zuiden van de VS, vanaf de Burgeroorlog tot de Burgerrechtenbeweging, een eeuw later. Rascisme, Ku Klux Klan, lynchpartijen, anti-semitisme, landelijke bekrompenheid, verzet tegen moderniteit, etc.
  zondag 9 oktober 2005 @ 06:46:23 #48
54772 Silmarwen
pi_31302266
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 01:29 schreef Storing het volgende:

- Geschiedenis van het CDA
Die is zeker boeiend
  Admin zondag 9 oktober 2005 @ 07:26:45 #49
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_31302307
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 12:41 schreef descendent1 het volgende:

(TS. Heb je het boek 'lenteriten (rites of spring) van Moris Ekstein wel eens gelezen? Gezien je fascinatie voor WO I vast wel, maar mocht je m nog niet gelezen hebben dan raad ik je m van harte aan!
Al zou je geen echte fascinatie voor WO1 hebben, dan nog is dit een van de betere boeken, EN ligt nu bij de Slegte voor slechts 7 euro.
Heel gedegen, lekker leesbaar geschreven, en lult niet de fouten van historici na, maar komt met de juiste conlusies, juiste context.
Werkelijk een aanrader!

[ Bericht 1% gewijzigd door yvonne op 09-10-2005 07:33:17 ]
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  zondag 9 oktober 2005 @ 12:05:33 #50
125126 Mr-Coffee
pissing people off since 1980
pi_31304891
Van de tijd van het Romeinse Rijk tot de late middeleeuwen (1200, 1300), en het VOC gebeuren is wel zeer indrukwekkend.
Set Sail, For Fail.
JA NOU EN,IS GOED VOOR JE!!
  zondag 9 oktober 2005 @ 12:06:26 #51
125126 Mr-Coffee
pissing people off since 1980
pi_31304903
De 2 wereld oorlogen zijn ook zeer intressant.
Set Sail, For Fail.
JA NOU EN,IS GOED VOOR JE!!
pi_31304938
Het einde van het romeinse rijk tot aan heden. Vooral het militaire geschiedenis. (veldslagen en gerelateerde onderwerpen zoals wapentuig van die tijd, ook exploratie i.v.m. de vaak daaraan verbonden expansieoorlogen)
  zondag 9 oktober 2005 @ 22:01:25 #53
128457 supkaa
Geölte Blitz
pi_31318165
Ik vind t romeinse rijk, de renaissance en de franse revolutie het interessantst denk k
  zondag 9 oktober 2005 @ 22:13:46 #54
81237 releaze
best of both worlds
pi_31318522
Utrecht door de eeuwen heen
pi_31320386
De opkomst en ondergang van het 2e Rijk, Nederlandse geschiedenis, Drentse en Asser geschiedenis en de samenhang religie & geschiedenis.
  Admin zondag 9 oktober 2005 @ 23:27:27 #56
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_31320823
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 15:44 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Je zit hier op een goed forum voor (grote) beginstappen over WO1, kijk maar eens bijv op deze link resultaat van 'yvonne C&H wo1'
, valt nog reuze mee
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

pi_31327282
De vietnam oorlog vanwege:

- De muziek
- De 'ik weet niet wat ik hier doe en waarom ik hier zit' gevoel van veel amerikaanse soldaten.
- De 'engheid' van die oorlog. Vijanden die je niet ziet, boobytraps, weersomstandigheden...
- De gladde propaganda van Amerika over wat er in Vietnam gebeurt.

Vind ik allemaal interresanter dan WO I en WO II
  maandag 10 oktober 2005 @ 12:39:59 #58
97745 Thorical
finding a way
pi_31331487
De verborgen agenda's het kat en muis-spelletje en de menselijke drama's die niet in algemene geschiedenis boeken staan.
Dogma's die door een elite opgesteld worden en door de zelfde elite overtreden worden als het ze zo uitkomt. De motivatie om te veranderen
Perioden kan ik eigenlijk niet zeggen omdat ik te gefragmenteerd lees. De totstandkoming van het Chinese keizerrijk vs het ontstaan van monotheïstische godsdiensten.
pi_31335967
Geschiedenis van alles. Ontstaan van de aarde, gaten in de evolutietheorie, klimaatverandering, etc. Op deze manier zijn verklaringen te vinden voor nu en de toekomst.
  maandag 10 oktober 2005 @ 16:23:13 #60
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_31336099
Vooral de (politieke) geschiedenis in aanloop naar en tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Ook de eigentijdse geschiedenis (1945 - heden) vind ik heel erg boeiend.

Veel gebeurd met uitloop in onze eigen tijd. Veel andersoortig bronnenmateriaal.
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
pi_31343299
Jullie vinden alles wat oorlog en geweld is interessant hè
pi_31343576
Gek eigenlijk, maar het is wel zo. Zo zit de mens dus in elkaar.
  maandag 10 oktober 2005 @ 22:35:05 #63
54772 Silmarwen
pi_31345019
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 21:50 schreef -Dries- het volgende:
Gek eigenlijk, maar het is wel zo. Zo zit de mens dus in elkaar.
Nee, sterker nog, ik ben meer geintresseerd in de tot stand koming van en en de opbouw erna, maar dit komt ook omdat er vaak vernieuwingen zijn na de oorlog en een machtsvacuum voor de oorlog.
  maandag 10 oktober 2005 @ 22:41:37 #64
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_31345180
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 22:35 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Nee, sterker nog, ik ben meer geintresseerd in de tot stand koming van en en de opbouw erna, maar dit komt ook omdat er vaak vernieuwingen zijn na de oorlog en een machtsvacuum voor de oorlog.
Voor mij hetzelfde hoor
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
pi_31348224
Vooral de geschiedenis van de 20e eeuw

en dan vooral:
- 1e WO
- 2e WO
- Israel
- Industriele revolutie

en natuurlijk nog meer maar bovenstaand het meest
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 00:22:01 #66
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_31348357
2de WO
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 07:41:22 #67
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_31351815
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 21:41 schreef Hatsjepsoet het volgende:
Ja, is niet ongebruikelijk. Wel valt me op dat WO1 en 2 zoveel interesse heeft. Had ik niet verwacht.
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 17:36:32 #68
120304 descendent1
pi_31361779
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 07:41 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Ja, is niet ongebruikelijk. Wel valt me op dat WO1 en 2 zoveel interesse heeft. Had ik niet verwacht.
WO II had ik wel verwacht; WO I niet zo, omdat NL destijds toch buiten schot is gebleven.

Ach, belangrijk geachte historische gebeurtenissen gaan 9 van de 10 keer samen met geweld, dus zo vreemd is die 'fascinatie voor geweld' niet bij de meesten hier.
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 17:45:46 #69
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_31361975
De Koude Oorlog heeft wel mijn interesse en dan vooral de geschiedenis van het Oostblok. Hoe het communisme in praktijk werd gebracht in de diverse landen. Die populaire onderwerpen zoals het Romeinse Rijk en WOII kunnen me iets minder boeien, hoewel er altijd wel bepaalde aspecten zijn die interessant zijn .
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Afleidingsmanoeuvre&lt;/a&gt;
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 18:06:34 #70
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_31362467
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 00:17 schreef Vava het volgende:
Vooral de geschiedenis van de 20e eeuw

en dan vooral:
- Industriele revolutie
Uhm in de 20e eeuw?
pi_31362889
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 10:58 schreef miss_sly het volgende:
De Egyptische Oudheid, de Farao-tijd!

Helemaal geweldig, al vanaf dat ik jong was enorm gefascineerd door in eerste instantie de pyramides, en nadat ik er wat meer over gelezen en gezien had, de hele manier van leven, de religeiuze aspecten, het land zelf.
! En de Oudheid (Grieken & Romeinen beide wel). Ik vind de meeste polytheïstische culturen wel interessant eigenlijk.
pi_31369577
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 17:36 schreef descendent1 het volgende:

[..]

WO II had ik wel verwacht; WO I niet zo, omdat NL destijds toch buiten schot is gebleven.

Ach, belangrijk geachte historische gebeurtenissen gaan 9 van de 10 keer samen met geweld, dus zo vreemd is die 'fascinatie voor geweld' niet bij de meesten hier.
'T is ook maar wat je belangrijk vindt Maar er hebben ook belangrijke dingen plaatsgevonden die zonder geweld verliepen. Alleen dat ging vaak wat geleidelijker. Zo heb je de Franse Revolutie vol met geweld, maar je hebt ook de Industriële Revolutie, uitvindingen of (stille) ' sociaal-culturele revoluties'.
Maar nogmaals 't is ook maar wat je als (belangrijke) historische gebeurtenis ziet en de omvang en impact ervan. Mensen zien een veldslag/oorlog gauw als een erg belangrijke gebeurtenis, omdat de gevolgen ervan gelijk al zo sterk zijn denk ik of omdat het zo veel mensen treft? Bovendien...oorlog = ook spanning en actie..ja al gauw ook om die reden interessant zou je zeggen. Maar goed, wie kent nou bijv. niet de Slag bij Nieuwpoort? Zal misschien wel belangrijke historische gebeurtenis zijn..maar het interesseert mij weer geen ene moer...

Er is zo veel geschiedenis en iedereen kijkt er weer anders tegen aan. toch?
pi_31372049
Het interressantse -voor mij persoonlijk dan he- is het koloniseren van totaal nieuwe en vreemde plaatsen waar de oorspronkelijke bewoners dat maar hadden te accepteren. Stel je voor zeg, je bent een convict en veroordeeld om naar Australie te gaan om daar te 'helpen' een nieuw land te stichten. Of je gaat met een boot naar America, en je moet met het hele gezin in een huifkar steeds verder het land in om een eigen plek te veroveren. Ik zeg het maar even simpel zo, maar wat ik eigenlijk bedoel is hoe moedig/ angstig dat allemaal geweest moet zijn, ik ben gek op dagboeken uit die tijden (Vooral uit Australie) Het mooiste wat ik toch nog toe heb gelezen is de zware tocht van Mary Bryant, veroordeeld tot deportatie wegens het stelen van een hoed meen ik, naar Australie.
Van de oorlogen vind ik de tweede wereldoorlog het interressants, en daar heb ik eigenlijk geen echte reden voor..........het is gewoon zo!

Geschiedenis is geweldig
De boot is aan = de poppen zijn aan het dansen.
pi_31372809
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 18:06 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Uhm in de 20e eeuw?
Niet iedereen was er even snel bij.
pi_31390973
Voor wie de geschiedenis van Egypte interessant vindt en voor wie er wat meer over wil weten
vanavond AVRO Close-up: In het spoor van de mummie, Ned 1, 23:30 uur
Let's plant a tree
pi_31395855
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 19:50 schreef Vava het volgende:
Voor wie de geschiedenis van Egypte interessant vindt en voor wie er wat meer over wil weten
Eens kijken of ik mijn ogen lang genoeg open kan houden
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_31396935
Ik vind de geschiedenis van de Nederlandse Staatsinrichting heel boeiend! Terwijl andere landen een ontwikkeling doormaakten van Monarchie naar Republiek deed Nederland het precies andersom!
En verder de egyptische oudheid, ik ben diep onder de indruk van de beschaving die er 4000 jaar geleden als was! Ik ben dan ook helemaal weg van het Dal der Koningen en de Tempel van Karnak
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
pi_31396967
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 19:50 schreef Vava het volgende:
Dank je voor de tip!
pi_31397071
Ik vind de regeerperiode van Keizer Franz-Josef van Oostenrijk zwaar interessant Op zich zitten er best interessante puntjes in die periode (1840-1917), maar de voornaamse reden is dat ik gewoon een zwak heb voor Franzl en Sissi En dat ik het een bizar idee vind dat in één regeerperiode een land zo kan veranderen. In 1840 was het Oostenrijkse keizerrijk nog vrij groot en machtig (al was het beter geweest), in 1918 was het prut en verloren.

De ontwikkeling van het protestantisme in Nederland is trouwens ook heel interessant, maar daar heb ik me (nog?) niet bepaald in verdiept.
pi_31397134
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 23:32 schreef ChrisJX het volgende:
Ik vind de regeerperiode van Keizer Franz-Josef van Oostenrijk zwaar interessant Op zich zitten er best interessante puntjes in die periode (1840-1917), maar de voornaamse reden is dat ik gewoon een zwak heb voor Franzl en Sissi

Sissi!
Sissi, ich bin SEHR glucklich!
Er is een tijd geweest dat ik sommige passages van die films uit mijn hoofd kende
  woensdag 12 oktober 2005 @ 23:37:22 #81
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_31397218
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 22:48 schreef _The_General_ het volgende:
En hoe lokaal is dat? Echt je streekgeschiedenis? Dan zou je eens moeten kijken of er een soort heemkunde vereniging is..
Idd, echt lokaal / streek gebonden zo tussen Breda, Den Bosch, Tilburg en de Bergse Maas in en er is hier in de buurt idd een heemkunde vereniging maar daar ben ik nog niet echt verder in gedoken.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_31397261
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 23:34 schreef Thisbe het volgende:

Sissi!
Sissi, ich bin SEHR glucklich!
Er is een tijd geweest dat ik sommige passages van die films uit mijn hoofd kende
Romy Schneider

En in het echt was Sissi toch zo'n kreng Ben momenteel nog (steeds...) bezig in dé biografie over Sissi, geschreven door Brigitte Hamann. Ben ook in het bezit van een nadruk van de eerste biografie die over Sissi geschreven werd, naar aanleiding van de gesprekken die biograf Egon Caesar Conte Corti voerde met haar dochter. Naar ik begrepen heb (heb hem nog niet gelezen) wordt Sissi zo ongeveer als een heilige afgeschilderd en was Sophie een schoonmoeder die je niet graag wilt hebben. Maar dat is niet bepaald de waarheid... Op die biografie zijn de films echter wel gebaseerd.
  donderdag 13 oktober 2005 @ 00:20:06 #83
88233 Steve
Still the best.
pi_31398151
Ik ben altijd gefascineerd geweest naar het oude Egypte. Al is dat natuurlijk nog ontzettend breed .
En WO1 vind ik persoonlijk interessanter dan WO2.

Maar ik vind het eigenlijk leuk om van alles wat te weten, van wereldoorlogen tot de Romeinen tot de Maya's. Brede interesse. .
"Atb is lief, groetjes Peri."
pi_31398313
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 23:38 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Romy Schneider

En in het echt was Sissi toch zo'n kreng Ben momenteel nog (steeds...) bezig in dé biografie over Sissi, geschreven door Brigitte Hamann. Ben ook in het bezit van een nadruk van de eerste biografie die over Sissi geschreven werd, naar aanleiding van de gesprekken die biograf Egon Caesar Conte Corti voerde met haar dochter. Naar ik begrepen heb (heb hem nog niet gelezen) wordt Sissi zo ongeveer als een heilige afgeschilderd en was Sophie een schoonmoeder die je niet graag wilt hebben. Maar dat is niet bepaald de waarheid... Op die biografie zijn de films echter wel gebaseerd.
Vind je het gek? Niemand kijkt met Kerstmis graag naar een film over een egoistische anorectische trut
  donderdag 13 oktober 2005 @ 07:50:10 #85
66444 Lord_Vetinari
pi_31401374
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 00:28 schreef Thisbe het volgende:

[..]

Vind je het gek? Niemand kijkt met Kerstmis graag naar een film over een egoistische anorectische trut
Het zou wel een welkome afwisseling zijn tussen al dat mierzoete gereutel in die dagen
  donderdag 13 oktober 2005 @ 10:09:59 #86
120304 descendent1
pi_31403190
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 17:45 schreef Falco het volgende:
De Koude Oorlog heeft wel mijn interesse en dan vooral de geschiedenis van het Oostblok. Hoe het communisme in praktijk werd gebracht in de diverse landen.
'Heeft daar ooit nog eens een bachelorscriptie over geschreven en raadt 'Reflections on the revolution in Europe' van Ralf Dahrendorf aan...
Erg interessant onderwerp; met name de overgang van communisme naar kapitalisme leert dat het in de praktijk brengen van een democratie nog niet zo eenvoudig is als het lijkt.
pi_31403950
om heel eerlijk te zijn, sinds ik als jong dropje in Diksmuide naar de oorlogsgraven ging kijken, heb ik nu een heel ander beeld van WO1.

ik zou eigenlijk nog eens naar de Westhoek moeten. kan ik alles eens goed bekijken.
Werewolf
  donderdag 13 oktober 2005 @ 10:47:52 #88
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_31404051
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 10:44 schreef sararaats het volgende:
om heel eerlijk te zijn, sinds ik als jong dropje in Diksmuide naar de oorlogsgraven ging kijken, heb ik nu een heel ander beeld van WO1.

ik zou eigenlijk nog eens naar de Westhoek moeten. kan ik alles eens goed bekijken.
Jouw oma kon er toch nog verhalen van vertellen?
pi_31405446
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 00:28 schreef Thisbe het volgende:

Ach, Karl-Heinz Böhm maakt veel goed Overigens gaat de eerste film over de jongste jaren en toen was ze nog niet zo anorectisch aangelegd De film klopt historisch gezien trouwens ook niet helemaal volgens mij...
pi_31405574
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 10:47 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Jouw oma kon er toch nog verhalen van vertellen?
dat kan ze inderdaad.
toen was ik nog niet in de Westhoek geweest.

ik ben eigenlijk best geschrokken toen ik dat daar allemaal zag

[ Bericht 9% gewijzigd door Pinnenmutske op 13-10-2005 13:06:07 ]
Werewolf
pi_31408882
Ik heb een voorkeur voor de geschiedenis van het Midden-Oosten en het Middellandse Zeegebied.
Favoriete tijdperken en onderwerpen;

Alexander de Grote en het Hellenisme
Het Sassaniden-rijk, evenals de inval van de Mongolen en de Safaviden
Byzantium
Sicilie en Italie

Ook de Reformatie en de Britse geschiedenis hebben altijd mijn belangstelling genoten.
pi_31409099
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 11:52 schreef sararaats het volgende:

[..]

dat kan ze inderdaad.
toen was ik nog niet in de Westhoek geweest.

ik ben eigenlijk best geschrokken toen ik dat daar allemaal zag
Uhm, leg uit? Wie, wat, waar?
  donderdag 13 oktober 2005 @ 14:45:38 #93
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_31410100
De koude oorlog en de digitale revolutie.

De eerste heb ik nog meegemaakt in de 'oorsprong' Berlijn tijdens de muur, tijdens de afbraak en daarna. Veel mensen beseffen niet wat voor impact deze 'oorlog' had op de wereld in de 20ste eeuw. De impact wordt meestal flink onderschat.

De tweede is nog steeds aan de gang en ik ben er elke dag direct bij betrokken. Die impact is veel moeilijker te ontkennen.

Daarnaast vind ik de industriele revolutie, politiek Engeland in de 19de eeuw en de hele geschiedenis van het communisme ook wel interessant.
reset
  donderdag 13 oktober 2005 @ 15:53:10 #94
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_31411712
Ook bizarre historische figuren kunnen me boeien: bijvoorbeeld Vlad de Spietser, de Romeinse keizer Caligula en Rudolf Hess. Allemaal hadden ze wel een steekje los en toch hadden ze een grote machtsfunctie.
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Afleidingsmanoeuvre&lt;/a&gt;
pi_31415190
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 07:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Het zou wel een welkome afwisseling zijn tussen al dat mierzoete gereutel in die dagen
Laten we dan een kerstfilm maken over drie kleine neefjes, prinsen, waarvan er ééntje een lamme linkerarm heeft. Voor het betere Dickens-gevoel, maar met een ander soort einde.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
pi_31424318
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 14:00 schreef Johan_de_With het volgende:
Ik heb een voorkeur voor de geschiedenis van het Midden-Oosten en het Middellandse Zeegebied.
Favoriete tijdperken en onderwerpen;

Alexander de Grote en het Hellenisme
Het Sassaniden-rijk, evenals de inval van de Mongolen en de Safaviden
Byzantium
Sicilie en Italie

Ook de Reformatie en de Britse geschiedenis hebben altijd mijn belangstelling genoten.
Vind ik ook heel interessant ja!

Bijbelse geschiedenis ook!
Let's plant a tree
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 19:22:34 #97
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_31443541
Dat is eigenlijk te veel om op te noemen...

De romeinse periode, de Maya's, de Inca's, de kruistochten en dan vooral de tempeliers, de middeleeuwen op zich , de hollandse gouden eeuw, de tijd van de Europese macht en koloniën...WO II ..
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_31491954
Geschiedenis van Schotland. Met name de tijd rond de Jacobitische opstand en de slag bij Culloden in 1746 en de manier waarop de behandeling door de Brtitten de wereld daarna hebben getekend en wat dat allemaal betekende voor de verhoudingen in de Europese politiek.

De Europese periode 0-500 n.chr. De stammen en de Romeinen en de grondslag van het huidige Europa die toen gelegd werd en nog voelbaar is.

De Zuid Afrikaanse Dificane. De grote volksverhuizingen naar aanleiding van Shaka´s expansiedrift.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_31492652
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 14:07 schreef -Dries- het volgende:

[..]

Uhm, leg uit? Wie, wat, waar?
mijn grootmoeder van 95 kent vele verhalen van de eerste wereldoorlog.

Diksmuide is gewoon heel interessant.
Werewolf
  donderdag 20 oktober 2005 @ 09:26:02 #100
60847 Rampestamper
Fabricati diem, punc!
pi_31575058
Zo'n beetje alles wat met WO2 te maken heeft, maar vooral Hitler, zijn directe ondergeschikten, de top-nazi's dus, en wat er om hen heen speelde hebben mijn aandacht getrokken. Begrijp me niet verkeerd, zijn/hun ideeën keur ik geenszins goed, maar ik vind het toch een zeer intrigerende groep van personen.

Ook heb ik een zeer brede, doch lang niet zo fanatieke, interesse in de middeleeuwse geschiedenis, en daarbij ook wel de rol die de kerk in die tijd speelde, van noord-west Europa en wat nu Groot-Britannië is.

Verder mag ik bij tijd en wijle graag eens een mythologie bekijken, alleen vind ik dat al gauw te ingewikkeld worden.
De zin van het leven, is het leven zin geven.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 09:43:46 #101
66444 Lord_Vetinari
pi_31575342
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 09:26 schreef Rampestamper het volgende:
Zo'n beetje alles wat met WO2 te maken heeft, maar vooral Hitler, zijn directe ondergeschikten, de top-nazi's dus, en wat er om hen heen speelde hebben mijn aandacht getrokken. Begrijp me niet verkeerd, zijn/hun ideeën keur ik geenszins goed, maar ik vind het toch een zeer intrigerende groep van personen.
Dan kan ik je Anthony Beavor's The Devil's Disciples aanraden
pi_32634227
Ik vind de geschiedenis van voor de geboorte van christus heeel erg boeiend. Omdat die verhalen haast niet voorte stellen zijn. Voor mij zijn het hele spannende fictie verhalen.
mooi toch datverhaal van egyptenaren en al die goeden en de onderwerld, en de dal van de koningen( tel el amerna) en de piramides met onbegrijpelijk verhaal van hoe ze gemaakt zijn.
Maar ook de babyloniers en hun rijk, en het eerste wetboek die de koning Hamorabi had gemaakt. echt prachtig.
Het is gewoon geestig!

De rest van de gesschiedenis is ook leuk om te horen maat niet zo spannend als van toen.

gr. kazhin
  maandag 28 november 2005 @ 10:40:51 #103
76871 fanneke
Met heel m'n hart
pi_32639668
Ik ben zeer geïnteresseerd in de Amerikaanse geschiedenis.
De eerste pilgrims, de onafhankelijksoorlog met Engeland, het ontdekken van het westen door o.a. Lewis & Clark, de 'verovering'(lees: uitroeing Indianen) van datzelfde 'wilde' westen en vooral de Civil War van 1861 tot 1865.
Maar ook Industriële revolutie en ontwikkeling van de 19e en 20e eeuw, wat uiteindelijk leidde tot de enige Wereldmacht die we nu nog hebben.
Bezochte-/geplande wedstrijden:
(104) 08-02-2014 WSV - ESC 2-0 (Districtsbeker Oost)
(105) 09-02-2014 Excelsior - FC Den Bosch 4-1 (Jupiler League)
(106) 14-02-2014 FC Den Bosch - Sparta (Jupiler League)
pi_32648670
Gelukkig zijn die Amerikanen al aardig het haasje, zowel politiek als economisch. Die wereldmacht van hen duurt niet lang meer.
  maandag 28 november 2005 @ 19:07:19 #105
125291 1603
Op z'n Wiegels
pi_32651838
De Friese geschiedenis, of beter Fryske Skiednis... Een rijk verleden.
pi_32651895
Ik woon in Friesland, maar weet verder niets van de Friese geschiedenis of dergelijke. Wat is er zo boeiend aan?
  maandag 28 november 2005 @ 19:25:42 #107
66444 Lord_Vetinari
pi_32652251
quote:
Op maandag 28 november 2005 19:11 schreef LedZep het volgende:
Ik woon in Friesland, maar weet verder niets van de Friese geschiedenis of dergelijke. Wat is er zo boeiend aan?
Grutte Pier
  maandag 28 november 2005 @ 19:29:27 #108
125291 1603
Op z'n Wiegels
pi_32652348
quote:
Op maandag 28 november 2005 19:11 schreef LedZep het volgende:
In de eerste plaats ben ik ook een Fries, met de regio heb ik natuurlijk dan sowieso meer binding, vandaar dat Friese geschiedenis mij trekt. Daarnaast is het zo dat het al vanaf de prehistorie door de romeinse tijd en de middeleeuwen heen z'n sporen heeft achtergelaten. Er is heel veel gebeurt in Friesland. Wat anderen wellicht niet zo boeiend vinden, maar ik des te meer.

Dit is een aanrader:

Huisman, Kerst.
De Friese geschiedenis in meer dan 100 verhalen (de Nederlandse geschiedenis door de ogen van tijdgenoten)
  maandag 28 november 2005 @ 19:32:01 #109
66444 Lord_Vetinari
pi_32652404
10.000 jaar Geschiedenis van Friesland (groot geel boek), vaak bij witte boekenmarkten enz. nog wel te vinden.
  maandag 28 november 2005 @ 23:20:37 #110
76871 fanneke
Met heel m'n hart
pi_32658964
quote:
Op maandag 28 november 2005 16:49 schreef LedZep het volgende:
Gelukkig zijn die Amerikanen al aardig het haasje, zowel politiek als economisch. Die wereldmacht van hen duurt niet lang meer.
- Edit LV -

Reageer normaal...

[ Bericht 16% gewijzigd door Lord_Vetinari op 29-11-2005 08:01:23 ]
Bezochte-/geplande wedstrijden:
(104) 08-02-2014 WSV - ESC 2-0 (Districtsbeker Oost)
(105) 09-02-2014 Excelsior - FC Den Bosch 4-1 (Jupiler League)
(106) 14-02-2014 FC Den Bosch - Sparta (Jupiler League)
  dinsdag 29 november 2005 @ 02:08:30 #111
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_32662617
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 21:41 schreef Hatsjepsoet het volgende:
Mannentrekje denk. Hoewel ik er een uitzondering op ben, vind oorlog totaal niet interessant. Mijn interesse gaat veel meer uit naar kunst- en cultuurgeschiedenis. Ben dan ook bezig om in mijn studie alles wat met oorlog, geweld en/of religie te maken heeft te mijden en voor vakken te gaan die daar voor de verandering eens niet overgaan. Er is zoveel meer te vertellen over de geschiedenis dan oorlog en politiek.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  dinsdag 29 november 2005 @ 08:29:45 #112
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_32663730
Ik ben met je eens dat cultuur erg interessant kan zijn. Met kunst heb ik het zelf wat minder maar dat kan in veel gevallen komen omdat het mogelijk onbegrepen is.
pi_32666946
Onder druk komen alle goede en slechte punten van een cultuur vergroot naar voren. Oorlog is een goed en veelvoorkomend voorbeeld hiervan. Zowat elke cultuur komt minstens een keer in gevecht.
pi_32667094
Alle geschiedenis wel. 2e wereldoorlog in het bijzonder.
stupidity has become as common as common sense was before
  dinsdag 29 november 2005 @ 14:16:19 #115
3604 MightyV
Just Breathe
pi_32670808
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 02:08 schreef ethiraseth het volgende:
Mannentrekje denk. Hoewel ik er een uitzondering op ben, vind oorlog totaal niet interessant. Mijn interesse gaat veel meer uit naar kunst- en cultuurgeschiedenis. Ben dan ook bezig om in mijn studie alles wat met oorlog, geweld en/of religie te maken heeft te mijden en voor vakken te gaan die daar voor de verandering eens niet overgaan. Er is zoveel meer te vertellen over de geschiedenis dan oorlog en politiek.
Wat niet wegneemt dat de invloeden van oorlog en politiek zo enorm groot zijn, dat een enigzins steekhoudend begrip van de geschiedenis zonder deze twee onderwerpen onmogelijk is.
  woensdag 30 november 2005 @ 02:21:58 #116
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32688159
  • op dit moment: intocht van indo-europese volkeren in europa/azie. Myceense (link met troje DUS cool) beschaving naar de knoppen. Harapa beschaving naar de knoppen. Mesopotamische beschavingen naar de knoppen.
    Even serieus : ook het niet slopen is interresant hoor: handelscontacten bijvoorbeeld.

• periode fankische rijk (en dan als gebied gewoon de klassieke wereld behalve oost-azie)

• bij civilization vond ik het scenario 1492 altijd geweldig.

[ Bericht 30% gewijzigd door McCarthy op 30-11-2005 02:37:20 ]
  • Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
      woensdag 30 november 2005 @ 02:26:51 #117
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_32688199
    de eerste steden. ook zeer interresant:

Çatalhöyük
    Jericho

periode -8000 to -4000 is dus ook best interresant: Welke volkeren trokken waar heen en waarom en hoe.

waar komen nederlanders bijvoorbeeld vandaan? Van de steppen van zuid rusland! En wie woonden hiervoor dan in nederland? En waar kwamen die vandaan?

[ Bericht 79% gewijzigd door McCarthy op 30-11-2005 02:35:25 ]
    Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
      woensdag 30 november 2005 @ 02:28:53 #118
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_32688218
    ik begrijp nu wel waarom discovery zoveel oorlogsdocus uitzend

[ Bericht 98% gewijzigd door McCarthy op 30-11-2005 02:38:39 ]
    Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
      woensdag 30 november 2005 @ 02:46:53 #119
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_32688371
    wat dankzij DNA onderzoek redelijk hot is is om de tocht van de mensen uit afrika na te gaan aan de hand van DNA profielen.

Pak 2 willekeurige mensen: die zijn genetisch gezien zo ontzettend aan elkaar verwant dat de tocht pas vrij recent begonnen moet zijn (-20 000). Dat is iig de conclusie van onderstaande auteur.

Een boek (niet helemaal vrij van kritiek)
    Spencer Wells The Journey of Man : A Genetic Odyssey
      woensdag 30 november 2005 @ 15:49:20 #120
    73274 Prosac
    Bedankt Ray
    pi_32698613
    19e eeuw en de aanloop naar WO1
    WO I en WO II (Europese Front, met name Slagen om Stalingrad, Kursk, Arnhem en Berlijn fascineren me enorm)
    Vietnamoorlog

Ook korte geschiedkundige 'dagboek' verhalen vind ik interessant, Geert Mak heeft een boekje samengesteld volgens mij?
    Maar ook dagboek fragmenten van soldaten lees ik graag. kijken wat ze meemaken enzo.
      woensdag 30 november 2005 @ 22:25:48 #121
    3604 MightyV
    Just Breathe
    pi_32711537
    quote:
    Op woensdag 30 november 2005 15:49 schreef Prosac het volgende:
    Maar ook dagboek fragmenten van soldaten lees ik graag. kijken wat ze meemaken enzo.
    Voor dit soort 'first person eye witness accounts', kan ik je het Screaming Eagle kwartet van Donald R. Burgett aanraden. Dezen zijn tegenwoording ook bij Bol.com en het ABC (Kalverstraat A'dam) voor een redelijke prijs aan te schaffen.
      donderdag 1 december 2005 @ 00:07:32 #122
    73274 Prosac
    Bedankt Ray
    pi_32714897
    Bedankt voor de tip, heb "D-Day en de weg naar Arnhem" (2005) maar ff besteld.
    pi_32717172
    - Europa tussen 1870-1945
    - Derde Rijk
    - de periode tussen de val van het Romeinse rijk en het "begin" van de Middeleeuwen
    - militaire geschiedenis van het Romeinse rijk

en last but not least (en iets waar je relatief weinig over tegenkomst)

- de geschiedenis van de Scythen

[ Bericht 3% gewijzigd door Dallie_v1.02 op 01-12-2005 02:29:16 ]
    Swept towards a new domain
    Reversed in time, proceed in time
    Swallowed by dimensions
    Swallowed by the flames
      donderdag 1 december 2005 @ 02:23:59 #124
    55154 Sjoewe
    Time. Space.
    pi_32717344
    Als je meer wilt weten over Europa 1870-1945 kan ik je zeker aanraden om James Joll - EUROPE SINCE 1870 te lezen. Niet duur en een alleraardigst handboek over deze periode.
    pi_32717378
    dank voor de tip; deze kende ik nog niet
    Swept towards a new domain
    Reversed in time, proceed in time
    Swallowed by dimensions
    Swallowed by the flames
    pi_32717499
    Geschiedenis van het christendom. Macht en zingeving, daar loop ik wel warm voor.
    Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
      donderdag 8 december 2005 @ 20:05:39 #127
    105888 renzell
    Ik wil alleen maar zwemmen.
    pi_32926429
    Poeh, veel veel veel!
    Maar altijd kom ik toch weer uit bij Europa en dan in het bijzonder het Parijs van rond de vorige eeuwwisseling. Rond 1900 dus. Daar was zo verschrikkelijk veel aan de hand!!!
    De wereld zat in een stroomversnelling. Parijs was natuurlijk sowieso een broeinest van vernieuwing, met name op het gebied van de kunst. Reactie op reactie. Grote schilders, schrijvers, beeldhouwers die bij elkaar over de vloer kwamen, elkaar beinvloedden, van elkaar leerden. Een bruisende tijd lijkt het me! Belangrijk keerpunt ook in de geschiedenis; het moment waarop de moderne wereld met z'n nieuwe ideeen echt niet meer te stoppen was.
      vrijdag 9 december 2005 @ 11:22:22 #128
    132379 Stew
    Heldenzeit
    pi_32940194
    Vrij veel eigenlijk, maar ik heb altijd een "zwak" gehad voor burgeroorlogen of interne conflicten, vanwege de, vaak, enorme tragiek die daarmee gemoeid is.
    Momenteel interesseer ik me vooral in de Ierse burgeroorlog (1922- 23 ), aangezien ik ook een zwak heb voor de Ierse geschiedenis in zijn algemeenheid.

Andere favoriete burgeroorlogen:
    - Amerikaanse
    - Engelse
    - Bokseropstand
    - Dertigjarige oorlog (sec geen burgeroorlog natuurlijk, maar wel veel overeenkomsten).

Overigens vind ik het altijd een beetje cru om te spreken van favoriete oorlogen.
    Hat irgendwer gesagt es wäre Zeit für Helden?
    pi_32945933
    Uhm...geschiedenis van het ontstaan van de mens, van culturen, Egypte, maar dat krijg je alleen in de 1e. Van de nieuwe/nieuwste tijd meer eh...weet niet, alles wel, opvoeding..
    pi_32945976
    OH! En de Indianen!
      zaterdag 10 december 2005 @ 12:48:25 #131
    56633 JimmyJames
    Unspeakable powers
    pi_32967901
    De 19de eeuw met de Duitse eenwording en de scramble for Africa.
    Please Move The Deer Crossing Sign
    pi_32979251
    alles vanaf de industriële revolutie.
    Er zit een knop op je TV
    Die helpt je zo uit de puree
    Druk 'em in en ga maar mee, de bloemen buiten zetten.
    Jailbait Gallery
    pi_33235206
    - Geschiedenis van de Europese integratie
    - WOII, Omaha Beach
      dinsdag 20 december 2005 @ 11:34:23 #134
    49501 4-elements
    Arrectis Auribus
    pi_33240003
    - Oudheid (op dit moment bezig met sport bij de Grieken)
    - Middeleeuwen
    - WO II
    That's history. I say history because it happened in the past.
    Murray Walker
    pi_33298054
    Ik heb zoals vele interesse in WO 2, Egypte en Amerikaanse burgeroorlog.

Mijn favoriet is echter de "Boerenoorlog" in Zuid-afrika. Na mijn eerste bezoek
    aan dat land in 1984 was ik verkocht. Elke keer als ik daar weer kom geniet ik
    omdat het ook nog zo zichtbaar is. Ik heb er iig enkele voor mij waardevolle
    vriendschappen aan overgehouden.
    A man has got to know his limitations.(Clint Eastwood)
      donderdag 22 december 2005 @ 07:42:53 #136
    55946 livEliveD
    Cogito ergo doleo
    pi_33298935
    quote:
    Op donderdag 22 december 2005 03:45 schreef Clairvaux het volgende:
    omdat het ook nog zo zichtbaar is.
    Ik weet net niks van deze oorlog af Kun je er iets over vertellen en hoe bedoel je zichtbaar?
      donderdag 22 december 2005 @ 07:48:16 #137
    66444 Lord_Vetinari
    pi_33298969
    Een apart topic over de Boerenoorlog zou verwelkomd worden
    pi_33300191
    Het Romeinse Rijk en alles eromheen blijft voor mij tot de verbeelding spreken, net als Middeleeuws China; de Ming dynastie

* Tirion wil graag ooit nog eens naar China.
    pi_33302907
    Sja vrijwel alles... laten we zeggen dat ik alleen economische geschiedenis soms vervelend vind.
    Niks mis mee!
    pi_33303026
    quote:
    Op donderdag 22 december 2005 07:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:
    Inderdaad, het zorgde nogal voor wat patriotisme hier in Nederland. Het waren toch zeker Nederlandse afstammelingen die met de oude VOC spirit vochten tegen de Engelse overheersers! Nederland heeft zelfs " hulp" gestuurd: de kruiser "de Gelderland." Niet dat die wat uit kon richten, maar ja het was ook symbolisch.
    Niks mis mee!
      Admin donderdag 22 december 2005 @ 11:44:11 #141
    2589 crew  yvonne
    On(t)deugend
    pi_33303383
    quote:
    Op donderdag 22 december 2005 07:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:
    EN Rorke's Drift en de ridicule geschiedsschrijving en VC toekenningen

Admin donderdag 22 december 2005 @ 11:45:09 #142
    2589 crew  yvonne
    On(t)deugend
    pi_33303407
    Oh en ik mag aannemen dat bekend is welke periode ik interessant vind?

Admin donderdag 22 december 2005 @ 13:07:04 #143
    2589 crew  yvonne
    On(t)deugend
    pi_33305727
    quote:
    Op donderdag 22 december 2005 03:45 schreef Clairvaux het volgende:
    Ik heb zoals vele interesse in WO 2, Egypte en Amerikaanse burgeroorlog.

omdat het ook nog zo zichtbaar is. Ik heb er iig enkele voor mij waardevolle
    vriendschappen aan overgehouden.
    http://www.greatwardiffer(...)odville/Boer_War.htm

donderdag 22 december 2005 @ 14:56:00 #144
    66444 Lord_Vetinari
    pi_33309555
    quote:
    Op donderdag 22 december 2005 11:45 schreef yvonne het volgende:
    Oh en ik mag aannemen dat bekend is welke periode ik interessant vind?
    Nee, vertel eens?

Zou je een [Centraal] WO1-topic willen? Waar dan alle kleine weetjes en zo in kunnen?
    pi_33310192
    quote:
    Op donderdag 22 december 2005 07:42 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Ik weet net niks van deze oorlog af Kun je er iets over vertellen en hoe bedoel je zichtbaar?
    Zichtbaar in de zin van monumenten, musea en het land zelf wat relatief
    gesproken weinig veranderd is. Het meest opvallende was/is voor mij de
    parate kennis die veel Afrikaners hierover hebben. Niet zo gek eigenlijk als je bedenkt
    wat de Britten aangericht hebben in de Boerenpopulatie, even in het achterhoofd
    houdend dat de Britten het concentratiekamp uitgevonden hebben. Vele 10.000den
    vrouwen en kinderen hebben in deze kampen vaak op ellendige wijze het leven gelaten.

@Yvonne, bedankt voor de link.
      Admin donderdag 22 december 2005 @ 15:22:05 #146
    2589 crew  yvonne
    On(t)deugend
    pi_33310476
    Clairvaux, ik kan je garanderen dat dat leuke discussies met Britten oplevert, begin over de concentratie kampen, wat ze niet allemaal weten, vervolg met Haig en eindig met de VC's, garantie voor een leuke avond!

pi_33311001
    quote:
    Op donderdag 22 december 2005 15:22 schreef yvonne het volgende:
    Clairvaux, ik kan je garanderen dat dat leuke discussies met Britten oplevert, begin over de concentratie kampen, wat ze niet allemaal weten, vervolg met Haig en eindig met de VC's, garantie voor een leuke avond!
    Heb dat inderdaad ervaren met een Britse dame. Die had een duidelijke mening over
    de Duitse- en Jappenkampen en hoe onmenselijk deze volkeren wel niet moesten
    zijn om zulke gruwelijke misdaden te plegen.
    Toen ik haar op de Britse kampen wees waarin tienduizenden vrouwen en
    kinderen vermoord zijn bleek het opeens geen dame meer te zijn.

Kan me vaag een docu herinneren over achtergebleven oorlogstuig uit WO I
    waarin de naam Haig gevallen is. Is dat dezelfde Haig??
      donderdag 22 december 2005 @ 15:38:40 #148
    32597 ShaoliN
    *BLiNg bLiNG*
    pi_33311061
    Vooral het oude Egypte eigenlijk.
      Admin donderdag 22 december 2005 @ 19:53:33 #149
    2589 crew  yvonne
    On(t)deugend
    pi_33318430
    quote:
    Op donderdag 22 december 2005 15:36 schreef Clairvaux het volgende:

[..]

Kan me vaag een docu herinneren over achtergebleven oorlogstuig uit WO I
    waarin de naam Haig gevallen is. Is dat dezelfde Haig??
    Generaal "Butcher" Haig, de man die de meeste Engelsen vermoordde, jawel z'n eigen volk dus.

pi_33322460
    quote:
    Op donderdag 22 december 2005 19:53 schreef yvonne het volgende:
    Generaal "Butcher" Haig, de man die de meeste Engelsen vermoordde, jawel z'n eigen volk dus.
    Had Jofre niet eenzelfde functie bij de roodbroeken?
    pi_33324616
    quote:
    Op donderdag 22 december 2005 11:31 schreef Frits het volgende:
    Inderdaad, het zorgde nogal voor wat patriotisme hier in Nederland. Het waren toch zeker Nederlandse afstammelingen die met de oude VOC spirit vochten tegen de Engelse overheersers! Nederland heeft zelfs " hulp" gestuurd: de kruiser "de Gelderland." Niet dat die wat uit kon richten, maar ja het was ook symbolisch.
    Die kruiser is ter beschikking gesteld aan Kruger zodat hij op rondreis door Europa kon voor steun, maar niet voor gevechtshandelingen.
    pi_33354223
    Ik heb onlangs een referaat over Transnistrië, een opstandig republiekje in Oost-Moldavië, geschreven. Superinteressant, puur en alleen omdat ik er nog niets van wist

Verder vind ik eigenlijk alles aan geschiedenis leuk
    pi_33376263
    Eigenlijk praktisch alles. Ik heb wel een voorliefde voor de Industriële Revolutie.
    pi_33376493
    quote:
    Op zaterdag 24 december 2005 18:25 schreef Cheesecake het volgende:
    Eigenlijk praktisch alles. Ik heb wel een voorliefde voor de Industriële Revolutie.
    Dan zul je wel in je nopjes zijn met de serie die loopt op Discovery Channel,
    Industrial Revelations. Interessant
    pi_33380657
    Ik vind alles met betrekking op de Oudheid erg interessant. Verder vind ik alles wat met oorlog te maken heeft 'leuk'.
    Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
    pi_33382279
    quote:
    Op zaterdag 24 december 2005 20:51 schreef Steeven het volgende:
    Ik vind alles met betrekking op de Oudheid erg interessant. Verder vind ik alles wat met oorlog te maken heeft 'leuk'.
    Conflicten zijn inderdaad erg interessant. Wat spreek je aan in de oudheid? Het oude Athene? Het machtige Rome? De opkomst van de Christelijke kerk? Of juist Niet-westerse oudheid (China?)?
    pi_33382337
    De Engelse geschiedenis
    "If you see someone without a smile, give them one of yours.”
    pi_33382516
    quote:
    Op zaterdag 24 december 2005 21:58 schreef dewitteparel het volgende:

[..]

Conflicten zijn inderdaad erg interessant. Wat spreek je aan in de oudheid? Het oude Athene? Het machtige Rome? De opkomst van de Christelijke kerk? Of juist Niet-westerse oudheid (China?)?
    Ik verdiep me momenteel in het Oude Griekenland en de tijd van Rome. Daarna ga ik in de Middeleeuwen speuren (wat ik al eerder heb gedaan, maar ik wilde weten wat daarvoor is gebeurd). Na Napoleon vind ik geschiedenis veel minder boeiend worden, waarom weet ik niet echt.

Maar goed, ik heb bv. recentelijk Herodotus gelezen . Wat een boek, daar staat zoveel info in. Ik vroeg me altijd al af hoe die Perzen zo machtig zijn geworden. Ik heb me ook verdiept in het Sparta en Athene, ben op dit moment bezig met de Peloponnessische (of hoe je dat mag spellen ook ) oorlogen.

En verder, Thermopylae enzo zijn wel behoorlijk bekend, evenals Platae. Idem voor Alexander en zijn tijd. De eindjes worden langzaam aan elkaar geknoopt en ik begin haast wat te snappen van de opbouw van de wereld .

Over Rome heb ik The Roman Army gelezen, erg interessant boek. Het ging dan vooral over oorlogsvoering, maar alle belangrijke gebeurtenissen staan er uitgebreid in. Nu lees ik ook Oorlog in Gallie van Caesar en begin straks in The Decline and Fall of the Roman Empire. Daarna heb ik wel genoeg stof doorgelezen (heb ondertussen een leuke boekenkast, met boeken die daadwerkelijk gelezen zijn ). En ja, ik heb veel vrije tijd ivm reizen naar het werk.

Edit - misschien zegt m'n nieuwe giropas genoeg:

[ Bericht 4% gewijzigd door Steeven op 24-12-2005 23:33:55 ]
    Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
      Admin maandag 26 december 2005 @ 11:19:57 #159
    2589 crew  yvonne
    On(t)deugend
    pi_33410272
    quote:
    Op donderdag 22 december 2005 21:32 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Had Jofre niet eenzelfde functie bij de roodbroeken?
    Mwoah:
    The most widely agreed on figures estimate that the British and Empire armies suffered 60,000 casualties on 1st July 1916 out of which ~20,000 were killed (presumably this means missing in action as well...). Most of those casualties occurred within the first hour or two of the start of the offensive. The British Army (including its associates) had never sustained such slaughter before, and have not done so since in a single day's fighting.

En dan heb ik het nog maar niet over Passendale..

maandag 26 december 2005 @ 13:06:54 #160
    64670 Dagonet
    Radicaal compromist
    pi_33412406
    quote:
    Op zaterdag 24 december 2005 22:07 schreef Steeven het volgende:
    Over Rome heb ik The Roman Army gelezen, erg interessant boek. Het ging dan vooral over oorlogsvoering, maar alle belangrijke gebeurtenissen staan er uitgebreid in. Nu lees ik ook Oorlog in Gallie van Caesar en begin straks in The Decline and Fall of the Roman Empire. Daarna heb ik wel genoeg stof doorgelezen (heb ondertussen een leuke boekenkast, met boeken die daadwerkelijk gelezen zijn ). En ja, ik heb veel vrije tijd ivm reizen naar het werk.
    Qua laatste 100 jaar van de Republiek kan ik de boekenserie Masters of Rome aanraden, romanvorm maar alles is zo diep uitgezocht dat de schrijfster aan de hand daarvan een doctoraat kreeg.
    pi_33413028
    quote:
    Op zaterdag 24 december 2005 22:07 schreef Steeven het volgende:

[..]

Ik verdiep me momenteel in het Oude Griekenland en de tijd van Rome. Daarna ga ik in de Middeleeuwen speuren (wat ik al eerder heb gedaan, maar ik wilde weten wat daarvoor is gebeurd). Na Napoleon vind ik geschiedenis veel minder boeiend worden, waarom weet ik niet echt.

[...]
    Gave pas

Mocht je het nog niet gelezen hebben: 'De Oudheid' van Naerebout en Singor is een prachtig Nederlands naslagwerk in het Nederlands (ik heb er in moeten ploeteren voor mn tentamen Oudheid ). Aanrader!
    pi_33414208
    Bedankt voor de tips .
      maandag 26 december 2005 @ 21:48:26 #163
    81187 ethiraseth
    Fuck you, got mine
    pi_33423093
    quote:
    Op maandag 26 december 2005 13:06 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Qua laatste 100 jaar van de Republiek kan ik de boekenserie Masters of Rome aanraden, romanvorm maar alles is zo diep uitgezocht dat de schrijfster aan de hand daarvan een doctoraat kreeg.
    Oeh, bedankt voor de tip, dat moet ik eens gaan proberen.

Weet iemand eigenlijk een goed boek over de Romantiek?
    Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
    Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
      maandag 26 december 2005 @ 21:51:59 #164
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_33423176
    quote:
    Maar goed, ik heb bv. recentelijk Herodotus gelezen . Wat een boek, daar staat zoveel info in. Ik vroeg me altijd al af hoe die Perzen zo machtig zijn geworden.
    en, hoe komt dat dan volgens herodotus
    pi_33423198
    quote:
    Op maandag 26 december 2005 21:48 schreef ethiraseth het volgende:
    Weet iemand eigenlijk een goed boek over de Romantiek?
    Heroic Imagination: The Creative Genius of Europe from Waterloo (1815)
    to the Revolution of 1848

door Frederic Ewen.
    pi_33441593
    quote:
    Op maandag 26 december 2005 21:51 schreef McCarthy het volgende:

[..]

en, hoe komt dat dan volgens herodotus
    Ik ga geen paar honderd pagina's voor je samenvatten.
    pi_33444003
    quote:
    Op dinsdag 27 december 2005 15:49 schreef Steeven het volgende:

[..]

Ik ga geen paar honderd pagina's voor je samenvatten.
    Dat kan vaak in enkele woorden. Bepalende factoren zijn (net als nu) vaak dominante handelspositie, intellectuele voorsprong die zich uit in militaire overmacht, handige huwelijken en een grote dosis geluk... zo iets?
    pi_33444148
    quote:
    Op dinsdag 27 december 2005 17:03 schreef dewitteparel het volgende:

[..]

Dat kan vaak in enkele woorden. Bepalende factoren zijn (net als nu) vaak dominante handelspositie, intellectuele voorsprong die zich uit in militaire overmacht, handige huwelijken en een grote dosis geluk... zo iets?
    In dit geval niet. Of moet ik het nu uitgebreid gaan hebben over alle expedities, leiders, voorgeschiedenis, politiek, samenstellingen van het leger, soorten volkeren, steden en noem maar op? Ik zou zeggen, lees het boek gewoon .
    pi_33444707
    Zij waren multiculturalisten, Mccarthy. Ongelogen.
    pi_33462663
    quote:
    Op dinsdag 27 december 2005 17:07 schreef Steeven het volgende:

[..]

In dit geval niet. Of moet ik het nu uitgebreid gaan hebben over alle expedities, leiders, voorgeschiedenis, politiek, samenstellingen van het leger, soorten volkeren, steden en noem maar op? Ik zou zeggen, lees het boek gewoon .
    Nee, het gaat meer om de grote lijnen. Een volk wordt geen supermacht door één expeditie Van mij hoeft het niet, maar iemand vroeg ernaar Ik zou zeggen, gooi er wat kernwoorden/doorslaggevende factoren in. Waar ik denk dat je dan op uitkomt (aan je post te zien): samenstelling leger, multiculturisme. urbanisatiegraad, met als gevolg: militaire dominantie, gemakkelijke opname overwonnen elites in regeringstop (minder weerstand tegen bezetter) en specialisatie ==> handel ? (Nee, ik ga dat boek niet lezen, ik moet eerst nog de NL geschiedenis van nul to nu leren voor over 2 weken )
    pi_33481309
    quote:
    Op woensdag 28 december 2005 09:43 schreef dewitteparel het volgende:

[..]

Nee, het gaat meer om de grote lijnen. Een volk wordt geen supermacht door één expeditie Van mij hoeft het niet, maar iemand vroeg ernaar Ik zou zeggen, gooi er wat kernwoorden/doorslaggevende factoren in. Waar ik denk dat je dan op uitkomt (aan je post te zien): samenstelling leger, multiculturisme. urbanisatiegraad, met als gevolg: militaire dominantie, gemakkelijke opname overwonnen elites in regeringstop (minder weerstand tegen bezetter) en specialisatie ==> handel ? (Nee, ik ga dat boek niet lezen, ik moet eerst nog de NL geschiedenis van nul to nu leren voor over 2 weken )
    Nou, wat vooral in het begin leuk is, is dat de Meden de baas zijn en de Perzen (een overwonnen volk nota bene) de troon overnemen. Ook leuk is het Lydische Rijk (excuseer mij als de namen niet helemaal overeen komen, er staan er een miljoen in ) dat oorlog zoekt met de opkomende Perzen nav een prophecy 'een groot rijk zal vallen'. De Lydiërs stonden bekend om hun zware cavalerie, dus wat doen de Perzen, ze gebruiken kamelen wat de cavalerie van de tegenstander onbruikbaar maakt . Weg rijk van de Lydiërs.

Verder een hilarische expeditie van Darius de zoveelste die een bezoek brengt aan Scythië (nomadenvolk dat ook nog over een groot deel van het latere Perzische Rijk heeft geregeerd). De Scythen rennen gewoon voor ze weg en lokken de Perzen verder het land in . Daarna rennen ze naar de plek waar de Perzen zijn binnengekomen (brug gebouwd) maar de twee partijen ontlopen elkaar net, waarna de Perzen aan een gruwelijke nederlaag (en wellicht het einde van hun vroege Rijk) zijn ontkomen.

Wat de Perzen hadden was goud, veel goud. Tonnen goud. Zat leveranciers met Egypte, het voormalig Assyrische rijk en noem maar op. Maar wat me juist het meeste opvalt zijn de toevalligheden. Hoe goed er ook iets was gepland, vaak liep het voor geen meter en met een beetje geluk overwonnen de Perzen alsnog. Ik zou het geen superieur volk noemen wat dat betreft.

Verder staat het boek vol grappige feiten en dergelijke. Zoals vrouwen die bij een tempel van Delphi (dacht ik) moesten zitten. Pas als ze een munt in hun schoot kregen geworpen door een kerel mochten ze weg en gingen trouwen. De mooie zaten er niet langer dan een dag en de lelijke soms wel 20 jaar .

Echt ik kan hier de hele dag over doorgaan .
    pi_33481583
    Oh wacht nog eentje dan. Xerxes die met zijn leger over de Hellespont trekt. Hier heeft hij een brug gebouwd, maar door noodweer en dergelijke sterven er wat mannen en zinken er wat boten. Als straf slaat hij de zee met zweepslagen om Poseidon te straffen . De Grieken boos en onteerd vanzelf. Gekkenhuis vroeger .
    pi_33483006
    quote:
    Op woensdag 28 december 2005 20:35 schreef Steeven het volgende:
    Oh wacht nog eentje dan. Xerxes die met zijn leger over de Hellespont trekt. Hier heeft hij een brug gebouwd, maar door noodweer en dergelijke sterven er wat mannen en zinken er wat boten. Als straf slaat hij de zee met zweepslagen om Poseidon te straffen . De Grieken boos en onteerd vanzelf. Gekkenhuis vroeger .
    Anekdotes zoals deze maken geschiedenis onder andere zo prachtig
      zaterdag 4 februari 2006 @ 13:26:37 #174
    42151 LuQas
    Dum spiro spero
    pi_34727553
    quote:
    Op woensdag 28 december 2005 20:28 schreef Steeven het volgende:

Verder staat het boek vol grappige feiten en dergelijke. Zoals vrouwen die bij een tempel van Delphi (dacht ik) moesten zitten. Pas als ze een munt in hun schoot kregen geworpen door een kerel mochten ze weg en gingen trouwen. De mooie zaten er niet langer dan een dag en de lelijke soms wel 20 jaar :').

Echt ik kan hier de hele dag over doorgaan .
    Herodotus

Mijn grootste interesse ligt uiteindelijk bij het late Romeinse Rijk; de opkomst van het christendom, de Severii, Heliogabalus, periode der soldatenkeizers. Als ik een teletijdmachine had zou ik naar het Rome zo rond 230 n. Chr. willen gaan (Rome op haar decadentst).
    Afrika Paprika
    pi_34727796
    quote:
    Op zaterdag 4 februari 2006 13:26 schreef LuQas het volgende:

[..]

Herodotus

Mijn grootste interesse ligt uiteindelijk bij het late Romeinse Rijk; de opkomst van het christendom, de Severii, Heliogabalus, periode der soldatenkeizers. Als ik een teletijdmachine had zou ik naar het Rome zo rond 230 n. Chr. willen gaan (Rome op haar decadentst).
    Ja en dan wordt je als slaaf verkocht aan één of andere klootzak voor wie je de rest van je leven moet zwoegen
    pi_34730912
    quote:
    Op vrijdag 23 december 2005 21:04 schreef dewitteparel het volgende:
    Ik heb onlangs een referaat over Transnistrië, een opstandig republiekje in Oost-Moldavië, geschreven. Superinteressant, puur en alleen omdat ik er nog niets van wist

Verder vind ik eigenlijk alles aan geschiedenis leuk
    je mag dit anders eens doormailen, moet ook een stukje maken over Transistrie
      zaterdag 4 februari 2006 @ 20:52:34 #177
    79262 Dwersdriever
    Justified Ancient of MuMu
    pi_34739887
    Mijn historische voorkeuren zijn nogal divers en over verschillende tijdperken verdeeld

- De ondergang van Contantinopel
    - De Honderjarige Oorlog
    - De Wars of the Roses
    - Bonnie Prince Charlie
    - Joseph Fouche
    - Charles Maurice de Talleyrand
    - Oostenrijk in het Interbellum
    - Operation Market Garden
    - Cuba Crisis
    - Terrorisme in de jaren tachtig
    - Bende van Nijvel
    We Came A Long Time Ago
    Nine Nine Two - But You Did Not Know
      zaterdag 4 februari 2006 @ 23:02:50 #178
    138809 Nunk
    Seize the night
    pi_34744659
    Ik interesseer mij vooral in militaire geschiedenis, de ontwikkeling van "kleine" slagvelden tot kilometers lange frontlijnen en de komst van steeds effectievere moordwapens, zie de ontwikkeling van het geweer tot machinegeweer.
    I'm a runaway train on broken track
    I'm a ticker on a bomb, that you can't turn back this time
    pi_34744883
    quote:
    Op zaterdag 4 februari 2006 23:02 schreef Nunk het volgende:
    Ik interesseer mij vooral in militaire geschiedenis, de ontwikkeling van \"kleine\" slagvelden tot kilometers lange frontlijnen en de komst van steeds effectievere moordwapens, zie de ontwikkeling van het geweer tot machinegeweer.
    Hoe moderner de wapens, hoe minder interessant de oorlog an sich zeg ik altijd maar.
      zondag 5 februari 2006 @ 14:40:32 #180
    140365 Keileweg-ethicus
    Groot en zelfbenoemd denker
    pi_34760470
    Eerste wereldoorlog => tweede wereldoorlog. Samenhang etc.

En het Romeinse Rijk vind ik interessant.
    Een sinaasappel is een heel slecht fallussymbool.
      maandag 6 februari 2006 @ 09:34:40 #181
    28442 Natalie
    Borrelnootje
    pi_34786200
    Mijn docent Geschiedenis heeft goed zijn best gedaan vroeger.. met als gevolg dat oorlog me gewoon niet meer kan boeien.
    Wat me wél boeit zijn o.a. Oude culturen, oude adel en familiegeschiedenis, ziektes die hele landen/werelddelen in hun grip hadden, zoals de pest en de Spaanse griep e.d., maar ook de impact die het geloof heeft gehad op onze cultuur blijft me interesseren.
    (Un)masking for the greater good.
      maandag 6 februari 2006 @ 12:00:17 #182
    110987 ErwinRommel
    De woestijnvos. Een legende.
    pi_34789760
    Mij intereseert bv.de geschiedenis van Nederlands Indië en het dramatische einde daarvan.
    Hiernaast is mijn interesse erg breed.
    Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
      maandag 6 februari 2006 @ 12:01:18 #183
    28442 Natalie
    Borrelnootje
    pi_34789793
    Mijn grootouders komen daar vandaan
      maandag 6 februari 2006 @ 12:41:17 #184
    110987 ErwinRommel
    De woestijnvos. Een legende.
    pi_34791036
    quote:
    Op maandag 6 februari 2006 12:01 schreef Natalie het volgende:
    Mijn grootouders komen daar vandaan
    De mijne ook, zelfs mijn moeder is geboren in Jakarta, wat toen overigens Batavia heette
    Wellicht vandaar mijn fascinatie voor dat deel van de geschiedenis.
    Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
      maandag 6 februari 2006 @ 12:54:41 #185
    28442 Natalie
    Borrelnootje
    pi_34791415
    quote:
    Op maandag 6 februari 2006 12:41 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

De mijne ook, zelfs mijn moeder is geboren in Jakarta, wat toen overigens Batavia heette
    Wellicht vandaar mijn fascinatie voor dat deel van de geschiedenis.
    Mijn moeder is geboren in Nederland. Maar mijn grootvader in Bandung en mijn grootmoeder is Joy Jakarta.

Kan volgens mij prima dat je er door je afstamming zo in geïnteresseerd bent. Heb het namelijk ook.
    pi_34791854
    Vanaf 1914 tot heden
    pi_34792083
    quote:
    Op maandag 6 februari 2006 13:11 schreef uberbert het volgende:
    Vanaf 1914 tot heden
    De aanloop tot de WO1 kan je niks schelen?
    pi_34818123
    Dingen die mij altijd het meeste aanspreken:

- De geschiedenis van Amerika. Eigenlijk alles vanaf de koloniale tijd tot de jaren 30 van de vorige eeuw (drooglegging, mafia gangs etc.)

- WO1 en de periode daaromheen (gigantische veldslagen, eerste vliegtuigen, de Red Baron etc.). Filmpjes, foto's enzo uit die tijd stralen ook altijd zo'n bepaalde, blije sfeer uit, terwijl dat niet echt zo was

- WO2. Hierin ben ik het meest geinteresseerd, omdat het nog zo ontzettend kort geleden is, er is nog veel 'levend' bewijs van en het is sowieso bizar hoe zoiets heeft kunnen gebeuren (nazi's, propaganda, holocaust etc.).

- Oost-Europa in de communistische tijd en de koude oorlog. Onderdrukking van het volk, socialisme, censuur. En ook nog maar zo kort geleden.

- Ik weet niet of het al echt onder geschiedenis valt, maar de jaren 80 vind ik ook altijd heel interessant. De eerste computers, veel technische ontwikkelingen, aparte muziek, films etc. Komt misschien ook omdat ik in1981 geboren ben en dus veel dingen wel vaag heb meegekregen, maar het altijd wel leuk vind om er meer over te weten

[ Bericht 2% gewijzigd door Palomar op 07-02-2006 02:11:58 ]
    pi_34818169
    Middeleeuwen, WO II, Rusland. WO I ook wel eigenlijk. Sowieso vind ik geschiedenis reuze interessant.

En Midden- en Oost-Europa, maar dat komt door andere zaken.
      dinsdag 7 februari 2006 @ 14:22:55 #190
    140904 MLF
    Unazukin
    pi_34828055
    eerst mijn complimenten voor Steeven's pas!

Mijn interesse is vooral de middeleeuwen, maar eigenlijk meer 1000-2000, altijd was er wel iets interessants
    pi_34841634
    quote:
    Op dinsdag 7 februari 2006 14:22 schreef MLF het volgende:
    eerst mijn complimenten voor Steeven's pas!

Mijn interesse is vooral de middeleeuwen, maar eigenlijk meer 1000-2000, altijd was er wel iets interessants
    Dank, maar hij kwam er niet doorheen . Auteursrechten enzo .
    pi_35061994
    Alles wat met de 1 WO te maken heeft boeit mij op dit moment het meest.
    'Wish I was old and a little sentimental'
    Porcupine Tee - Normal
    pi_35066258
    quote:
    Op dinsdag 7 februari 2006 02:06 schreef Palomar het volgende:
    Dingen die mij altijd het meeste aanspreken:

- WO2. Hierin ben ik het meest geinteresseerd, omdat het nog zo ontzettend kort geleden is, er is nog veel 'levend' bewijs van en het is sowieso bizar hoe zoiets heeft kunnen gebeuren (nazi's, propaganda, holocaust etc.).

- Oost-Europa in de communistische tijd en de koude oorlog. Onderdrukking van het volk, socialisme, censuur. En ook nog maar zo kort geleden.
    Dit zijn ook de onderwerpen die mij het meest aanspreken qua geschiedenis. Als iemand nog goede tips heeft qua boeken(of evt. DVD's) over het communistische tijdperk van Oost-Europa dan hou ik me aanbevolen! Mag ook gemaild worden
    volgende wedstrijden:
      donderdag 16 februari 2006 @ 11:56:35 #194
    120304 descendent1
    pi_35147202
    Vanuit scriptionair oogpunt ben ik op het moment erg geinteresseerd in (de geschiedenis en achterliggende gedachten van en over) de verzorgingsstaat in nederland.
    Ben van plan daar een kritische scriptie over te schrijven. Iemand nog literatuur-ideeën voor mij?
    (Literatuur die wat minder voor de hand ligt dan b.v.. De Swaan's 'Zorg en de staat')
    pi_35176995
    WOII, omdat duidelijke redenen (de laatste echte oorlog, genoeg materiaal voorhanden).

Ontdekkingsreizen, met name van de VS. De conquistadors hebben mijn eeuwige respect Wat die mensen wel niet durfden en voor elkaar kregen zonder ook maar enig hulpmiddel zoals, bv, een kaart... wist je dat, meerdere keren, minder dan 100 Spanjaarden tienduizenden locals versloegen? Maar goed, de reizen van Magellan e.d. zijn dan ook super interessant.
    "Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
    -Mark Steyn
      vrijdag 17 februari 2006 @ 03:20:27 #196
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_35177002
    quote:
    Op donderdag 16 februari 2006 11:56 schreef descendent1 het volgende:
    Vanuit scriptionair oogpunt ben ik op het moment erg geinteresseerd in (de geschiedenis en achterliggende gedachten van en over) de verzorgingsstaat in nederland.
    Ben van plan daar een kritische scriptie over te schrijven. Iemand nog literatuur-ideeën voor mij?
    (Literatuur die wat minder voor de hand ligt dan b.v.. De Swaan's 'Zorg en de staat')
    bismarck met zijn pensioenen (om de socialisten de wind uit de zijlen te nemen) lijkt mij een goed begin
    pi_35177079
    quote:
    Op vrijdag 7 oktober 2005 13:42 schreef franzo het volgende:
    Dit is overigens een zeer goed en interactieve site over WW1...:
    http://www.bbc.co.uk/history/war/wwone/
    quote:
    Going ‘over the top’

Never forget it. We crawled, couldn’t stand up - a sniper would have you. I came across a Cornishman, he must have been from ‘A’ or ‘B’ companies who were the assault companies when we went over. ‘C’ and ‘D’, we were support. I came across a Cornishman, he was ripped from his shoulder to his waist – shrapnel.

Now a bullet wound is clean, shrapnel will tear you all to pieces. He was laying there in a pool of blood. As we got to him, he said, ‘Shoot me.’ He was beyond all human aid. Before we would pull out the revolver to shoot him, he died. I was with him in the last seconds of his life. hen he went from this life, to whatever is beyond.

Now what I saw in the way of sights at Passchendaele and at Pilkem - the wounded lying about asking you for help - we didn’t have the knowledge, the equipment or the time to spend with them. I lost all my faith in the Church of England.

And when that fellah died, he just said one word: ‘Mother.’ It wasn’t a cry of despair. It was a cry or surprise and joy. I think - although I wasn’t allowed to see her - I am sure his mother was in the next world to welcome him. And he knew it. I was just allowed to see that much and no more. And from that day until today - and now I’m nearly 106 years old - I shall always remember that cry and I shall always remember that death is not the end.

You’ve got a memory. You’ve got a brain about the size of a tea cup. I’ve got a memory that goes back for 80 or 90 years and I think that memory goes on with you when you die. And that’s my opinion. Death is not the end.
    Die's mooi
    "Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
    -Mark Steyn
      vrijdag 17 februari 2006 @ 04:51:44 #198
    77130 star_gazer
    Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
    pi_35177520
    Misschien dat ik buiten de toon val, maar ik ben meer 'fan' van de prehistorie. De evolutie van eencellige tot mens vind ik erg interessant!
    "End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
    -
    [b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
    Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
    pi_35192066
    Pppfff.... jeetje.
    Er zijn zoveel dingen die ik leuk vind in de geschiedenis.
    Onder andere:

- Renaissance in Italie. Ben afgelopen jaar naar Florence en dat vond ik echt super! Vooral Leonardo Davinci en zijn uitvindingen en kunst spreken mij ook erg aan.
    Ohja, en na het zien van La Primavera en De Geboorte van Venus ben ik ook een fan van Boticelli.
    - De Wars of the Roses (zag het hierboven ook al een keer staan ) En de geschiedenis van Hendrik VIII en zijn 6 vrouwen.
    - De Romeinse keizertijd, met name de verhalen over de "gestoorde" keizers als Nero, Caligula, etc. Een goed boek hierover is: "Keizers sterven niet in bed" van Fik Meijer.
    - Eigenlijk ook de hele geschiedenis van het Vaticaan. Met name de periode in de donkere eeuwen. Hoe heeft het pausschap al die tijd kunnen overleven en hoe is het ontstaan?
    - De Koude Oorlog! Spannend!
    - De 3e kruistocht Een paar van s'werelds meest illustere figuren deden hier aan mee: Frederik Barbarossa, Godfried van Bouillon en Koning Richard de Leeuwenhart

Een tja, nog wel veeeeeel meer.... dat edit ik er dan wel bij
    pi_35203584
    Ik vind de postgeschiedenis van sommige users op Fok ook erg interessant! .
    pi_35203673
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 21:34 schreef thabit het volgende:
    Ik vind de postgeschiedenis van sommige users op Fok ook erg interessant! .
    Nog van specifieke?
    pi_35203948
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 21:37 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Nog van specifieke?
    Jazeker!
    pi_35203976
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 21:47 schreef thabit het volgende:

[..]

Jazeker!
    Ik bekijk jouw postgeschiedenis dikwijls
      zaterdag 18 februari 2006 @ 09:20:02 #204
    66444 Lord_Vetinari
    pi_35214324
    Blijven we wel gezellig on-topic, kinders?
      zaterdag 18 februari 2006 @ 14:00:12 #205
    120304 descendent1
    pi_35219825
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 03:20 schreef McCarthy het volgende:

[..]

bismarck met zijn pensioenen (om de socialisten de wind uit de zijlen te nemen) lijkt mij een goed begin
    Klopt; de pleidooien voor een toenemende overheidsinvloed kwamen in NL ook lang niet alleen uit menselijke motieven voort; maar er zit nog veel meer achter, met name wat betreft de relatie mens en samenleving en de onderlinge afhankelijkheden. Erg leuke materie. (nu moet ik alleen maandag nog ff t onderwerp bij mn Prof er doorjassen en dan kan ik echt aan de slag.
      dinsdag 21 februari 2006 @ 11:35:48 #206
    141104 Patje1987
    Madre me quiero un frikandel.
    pi_35321069
    wat ik heel intresant vind is de geschiedenis van mijn woonplaats, niet alleen in WOII maar ook in de middeleuwen enz.

ik heb nu 3 dvd's van waalwijk en een heleboel oude foto's oudste foto die ik heb is van rond 1900 en sommige dingen herken ik nog wel maar het is niet normaal hoeveel er is veranderd en ik vind het best mooi om te zien.
    Wij vormen tezamen gezellig een schaar.
    Sportief zijn wij allen en voor elkaar.
    Ons doel en ons streven is vriendschap en vree
    Aan ons de victorie aan RKC!
    pi_35321105
    Atlantis!
    pi_35321266
    quote:
    Op dinsdag 21 februari 2006 11:37 schreef Tobbes het volgende:
    Atlantis!
    Da's geen geschiedenis, da's fictie
      dinsdag 21 februari 2006 @ 13:24:54 #209
    92960 Knip
    Ik ben die ik ben
    pi_35324707
    Wat mij enorm fascineert en waarover ik nauwelijks iets kan vinden is de verspreiding van de mensheid over de aarde. Als de theorie juist is dat de mens in Afrika is ontstaan, hoe is iedereen dan in verschillende delen van de wereld terechtgekomen. Hoe zijn rassen ontstaan. Hoeveel tijd is ervoor nodig geweest dat een oorspronkelijke Afrikaan (neger?) na verloop van tijd is veranderd in een Eskimo, een Chinees of een Aboriginal? Heeft de verspreiding een tijd stilgelegen zodat afzonderlijke kenmerken in verschillende delen van de wereld heeft kunnen ontstaan? Zal ten gevolge van de huidige mobilteit weer een vermeninging plaatsvinden?
    Non possumus non loqui
    pi_35331342
    Wat ik echt interessant vind. Is je verdiepen in de totstandkoming van het drama van My Lai. Als je van zo'n 'incident' uitgaat kun je geschiedenis persoonlijk maken.
    pi_35331392
    Ottomaanse rijk
    "Liever een groep schapen geleid door een leeuw, dan een groep leeuwen geleid door een schaap"
    pi_35331456
    quote:
    Op dinsdag 21 februari 2006 16:17 schreef Gokhanwordtgek het volgende:
    Ottomaanse rijk
    Dit is idd interessant, vooral het late Ottomaanse Rijk en de Eerste Wereldoorlog.
    pi_35331507
    quote:
    Op dinsdag 21 februari 2006 16:16 schreef Tobbes het volgende:
    Wat ik echt interessant vind. Is je verdiepen in de totstandkoming van het drama van My Lai. Als je van zo'n 'incident' uitgaat kun je geschiedenis persoonlijk maken.
    Dit is idd een erg interessant onderwerp, ook de cover-up en het proces zijn boeiend. Misschien kun je er eens een topic over openen?
    pi_35331512
    quote:
    Op dinsdag 21 februari 2006 16:17 schreef Gokhanwordtgek het volgende:
    Ottomaanse rijk
    Ja!

Jammer dat dat (op de middelbare school) altijd in de schaduw staat van het Habsburgse Rijk, de Romeinen en Napoleon.
    pi_35331922
    http://www.law.umkc.edu/f(...)mylai/Myl_intro.html

Echt erg interessant. Hugh Thompson is een interessant personage,
    pi_35332003
    quote:
    Op dinsdag 21 februari 2006 16:20 schreef _The_General_ het volgende:

[..]

Dit is idd een erg interessant onderwerp, ook de cover-up en het proces zijn boeiend. Misschien kun je er eens een topic over openen?
    Ik denk dat er niemand is, behalve de direct betrokkenen, die hier iets over mag en kan zeggen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 21-02-2006 16:38:23 ]
      dinsdag 21 februari 2006 @ 18:44:34 #217
    3604 MightyV
    Just Breathe
    pi_35337540
    quote:
    Op dinsdag 21 februari 2006 13:24 schreef Knip het volgende:
    Wat mij enorm fascineert en waarover ik nauwelijks iets kan vinden is de verspreiding van de mensheid over de aarde. Als de theorie juist is dat de mens in Afrika is ontstaan, hoe is iedereen dan in verschillende delen van de wereld terechtgekomen. Hoe zijn rassen ontstaan. Hoeveel tijd is ervoor nodig geweest dat een oorspronkelijke Afrikaan (neger?) na verloop van tijd is veranderd in een Eskimo, een Chinees of een Aboriginal? Heeft de verspreiding een tijd stilgelegen zodat afzonderlijke kenmerken in verschillende delen van de wereld heeft kunnen ontstaan? Zal ten gevolge van de huidige mobilteit weer een vermeninging plaatsvinden?
    Tp: Guns, germs and steel van Jared Diamond. Staat alles in wat je hier aandraagt, en meer.

Is in het Nederlands uitgegeven met, om één of andere onverklaarbare rede, de titel Zwaarden, paarden en ziektekiemen.
    pi_35586134
    Er zijn zo veel dingen die me interesseren, maar tegenwoordig lees ik vooral veel over het italie van de jaren 70 met Propaganda due en de Rode Brigades etc.
    You ask me the time
    But I sense something more
    And I would like to give
    What I think you're asking for
    pi_35716653
    De geschiedenis van de kunst vind ik erg boeiend.
    ♫ | DVD's | MSN Space | ♫
    pi_35716963
    ben nu bezig met politiek geweld in latijns amerika (guatemala om precies te zijn), ook erg gaaf!
    pi_35717512
    Overigens ben ik ook zeer geinteresserd in de revolutie in Cuba van Castro en Guevara. Het grenst aan het onmogelijke wat zij hebben gedaan. (zoals b.v. met een "leger" van zo'n 300 zelfopgeleide boeren duizenden soldaten in de pan hakken)
    pi_35719605
    Het klassieke oudheden spreken me erg aan...Grieken, Romeinen, Egypte
    Daarnaast de Renaissance, maar ook de WO II omdat die nog relatief dichtbij is.
    Bovendien:
    quote:
    De geschiedenis van de kunst vind ik erg boeiend.
    pi_35719822
    quote:
    Op zaterdag 4 maart 2006 19:03 schreef LedZep het volgende:
    Overigens ben ik ook zeer geinteresserd in de revolutie in Cuba van Castro en Guevara. Het grenst aan het onmogelijke wat zij hebben gedaan. (zoals b.v. met een "leger" van zo'n 300 zelfopgeleide boeren duizenden soldaten in de pan hakken)
    Volgens mij zijn ze zelfs maar 84 man met een bootje op cuba aangekomen
    en vandaaruit opgebouwd
    You ask me the time
    But I sense something more
    And I would like to give
    What I think you're asking for
    pi_35720767
    quote:
    Op zaterdag 4 maart 2006 20:37 schreef Interpol-Maastricht- het volgende:

[..]

Volgens mij zijn ze zelfs maar 84 man met een bootje op cuba aangekomen
    en vandaaruit opgebouwd
    Ja, maar ze werden meteen aangevallen toen ze aan land kwamen en toen bleven er nog maar 17 over of zo . Toen zijn ze de Sierra Maestra ingegaan en hebben gedurende een jaar of twee daar boeren opgeleid (en lesgegeven). Bij de laatste mars op Havana waren ze met een 400-500 man geloof ik. Het geheime wapen (een rijdende trein vol gewapende soldaten en schietgaten) werd toen Batista's ondergang. Guevara blies de trein op en toen was de strijd ook al minder of meer gestreden. Ze konden toen linea recta Havana innemen. Tja, en toen begon feitelijk de ellende.
      woensdag 8 maart 2006 @ 17:07:32 #225
    143585 smuJJiii
    Why cant we all live in peace
    pi_35849813
    Egypte
    Ottomaanse Rijk
    Alexander De grote
    Mongoolse Rijk

WO1 - Gallipoli
    WO2
    Waardeer de onvoorwaardelijke liefde die je gegeven wordt. Dat soort liefde is het meeste waard.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')