De periode van de beide wereldoorlogen en de aanloop daar naar toe. En de moderne geschiedenis boeit mij ook.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 08:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Het Romeinse Rijk kan ik begrijpen, megumi. Maar waarom die laatste periode? Daarin is nogal wat gebeurd...
Same here...quote:Op donderdag 6 oktober 2005 08:24 schreef Megumi het volgende:
[..]
De periode van de beide wereldoorlogen en de aanloop daar naar toe. En de moderne geschiedenis boeit mij ook.
Da's geen geschiedenis. Geschiedenis is alleen geschiedenis als er mensen bij waren.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 17:55 schreef Herald het volgende:
het mesozoicum
Ik ook niet. Ik bijt je kop eraf. Woef!quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:02 schreef Herald het volgende:
oh sorry, ik ben ook geen vaste poster hier
Lijkt me een interessant onderwerp. Kun je daar niet eens een topic over maken en wat over schrijven ?quote:Op donderdag 6 oktober 2005 19:49 schreef Yildiz het volgende:
Kort gezegd, de hele Inca-periode vind ik erg interessant.
Zal ik binnenkort eens doenquote:Op donderdag 6 oktober 2005 20:08 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Lijkt me een interessant onderwerp. Kun je daar niet eens een topic over maken en wat over schrijven ?
Ik ben erg benieuwdquote:
Jammer voor je dat die op de Grebbeberg 20 jaar ouder is ongeveer.quote:
Je zit hier op een goed forum voor (grote) beginstappen over WO1, kijk maar eens bijv op deze link resultaat van 'yvonne C&H wo1'quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 13:42 schreef franzo het volgende:
De Eerste Wereldoorlog heeft mij ook altijd gefascineerd, wellicht door de absurditeit ervan. Miljoenen jonge mensen die (blijmoedig) de dood tegemoet gingen voor vlag en vaderland aan beide zijden. Was vorig jaar in Ieper en heb de plekken bezocht van de strijd. Op een gegeven moment stond ik op een heuveltje met achter mij een Gemenebest oorlogskerkhof. Voor me keek ik naar beneden naar een weidelandschap met in de verte de kerk van Ieper. Op deze kleine vier kilometer zijn 400.000 soldaten gesneuveld voor soms een meter winst per dag..![]()
Zelfde periode voor mij. Voornamelijk om dat er echt heel veel over te vinden is en het gewoon een ongelofelijk interessante periode is geweest.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 14:00 schreef -calimero- het volgende:
De periode vanaf de aanloop naar WO I tot het einde van de koude oorlog vind ik erg interresant. Vooral omdat het nog zo kort geleden is en omdat het zo'n inpact heeft gehad op de hele wereld, wat het leven voor iedereen wel beinvloed heeft.
Sowieso vind ik de koude oorlog erg 'mooi' als defensie freak.
Rond 1700 werden oude burchten vaak opgekalefaterd puur voor prestige.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 12:28 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Jammer voor je dat die op de Grebbeberg 20 jaar ouder is ongeveer.
Maar tot 1700? Dan zijn ze toch eigenlijk allang in onbruik geraakt? Of is het juist dat ook, de nieuwe functies van die dingen? En waarom niet ervoor, de ontstaansgeschiedenis met ringburchten, aarden wallen enz?
En open er eens een topic over!
Al zou je geen echte fascinatie voor WO1 hebben, dan nog is dit een van de betere boeken, EN ligt nu bij de Slegte voor slechts 7 euro.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 12:41 schreef descendent1 het volgende:
(TS. Heb je het boek 'lenteriten (rites of spring) van Moris Ekstein wel eens gelezen? Gezien je fascinatie voor WO I vast wel, maar mocht je m nog niet gelezen hebben dan raad ik je m van harte aan!![]()
quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 15:44 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Je zit hier op een goed forum voor (grote) beginstappen over WO1, kijk maar eens bijv op deze link resultaat van 'yvonne C&H wo1'
Nee, sterker nog, ik ben meer geintresseerd in de tot stand koming van en en de opbouw erna, maar dit komt ook omdat er vaak vernieuwingen zijn na de oorlog en een machtsvacuum voor de oorlog.quote:Op maandag 10 oktober 2005 21:50 schreef -Dries- het volgende:
Gek eigenlijk, maar het is wel zo. Zo zit de mens dus in elkaar.
Voor mij hetzelfde hoorquote:Op maandag 10 oktober 2005 22:35 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Nee, sterker nog, ik ben meer geintresseerd in de tot stand koming van en en de opbouw erna, maar dit komt ook omdat er vaak vernieuwingen zijn na de oorlog en een machtsvacuum voor de oorlog.
Ja, is niet ongebruikelijk. Wel valt me op dat WO1 en 2 zoveel interesse heeft. Had ik niet verwacht.quote:Op maandag 10 oktober 2005 21:41 schreef Hatsjepsoet het volgende:
Jullie vinden alles wat oorlog en geweld is interessant hè![]()
WO II had ik wel verwacht; WO I niet zo, omdat NL destijds toch buiten schot is gebleven.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 07:41 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Ja, is niet ongebruikelijk. Wel valt me op dat WO1 en 2 zoveel interesse heeft. Had ik niet verwacht.
Uhm in de 20e eeuw?quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 00:17 schreef Vava het volgende:
Vooral de geschiedenis van de 20e eeuw
en dan vooral:
- Industriele revolutie
quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 10:58 schreef miss_sly het volgende:
De Egyptische Oudheid, de Farao-tijd!
Helemaal geweldig, al vanaf dat ik jong was enorm gefascineerd door in eerste instantie de pyramides, en nadat ik er wat meer over gelezen en gezien had, de hele manier van leven, de religeiuze aspecten, het land zelf.
'T is ook maar wat je belangrijk vindtquote:Op dinsdag 11 oktober 2005 17:36 schreef descendent1 het volgende:
[..]
WO II had ik wel verwacht; WO I niet zo, omdat NL destijds toch buiten schot is gebleven.
Ach, belangrijk geachte historische gebeurtenissen gaan 9 van de 10 keer samen met geweld, dus zo vreemd is die 'fascinatie voor geweld' niet bij de meesten hier.
Eens kijken of ik mijn ogen lang genoeg open kan houdenquote:Op woensdag 12 oktober 2005 19:50 schreef Vava het volgende:
Voor wie de geschiedenis van Egypte interessant vindt en voor wie er wat meer over wil weten
vanavond AVRO Close-up: In het spoor van de mummie, Ned 1, 23:30 uur
Dank je voor de tip!quote:Op woensdag 12 oktober 2005 19:50 schreef Vava het volgende:
Voor wie de geschiedenis van Egypte interessant vindt en voor wie er wat meer over wil weten
vanavond AVRO Close-up: In het spoor van de mummie, Ned 1, 23:30 uur
Sissi!quote:Op woensdag 12 oktober 2005 23:32 schreef ChrisJX het volgende:
Ik vind de regeerperiode van Keizer Franz-Josef van Oostenrijk zwaar interessantOp zich zitten er best interessante puntjes in die periode (1840-1917), maar de voornaamse reden is dat ik gewoon een zwak heb voor Franzl en Sissi
Idd, echt lokaal / streek gebonden zo tussen Breda, Den Bosch, Tilburg en de Bergse Maas in en er is hier in de buurt idd een heemkunde vereniging maar daar ben ik nog niet echt verder in gedoken.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 22:48 schreef _The_General_ het volgende:
En hoe lokaal is dat? Echt je streekgeschiedenis? Dan zou je eens moeten kijken of er een soort heemkunde vereniging is..
Romy Schneiderquote:Op woensdag 12 oktober 2005 23:34 schreef Thisbe het volgende:
Sissi!
Sissi, ich bin SEHR glucklich!![]()
Er is een tijd geweest dat ik sommige passages van die films uit mijn hoofd kende![]()
Vind je het gek? Niemand kijkt met Kerstmis graag naar een film over een egoistische anorectische trutquote:Op woensdag 12 oktober 2005 23:38 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Romy Schneider
En in het echt was Sissi toch zo'n krengBen momenteel nog (steeds...) bezig in dé biografie over Sissi, geschreven door Brigitte Hamann. Ben ook in het bezit van een nadruk van de eerste biografie die over Sissi geschreven werd, naar aanleiding van de gesprekken die biograf Egon Caesar Conte Corti voerde met haar dochter. Naar ik begrepen heb (heb hem nog niet gelezen) wordt Sissi zo ongeveer als een heilige afgeschilderd en was Sophie een schoonmoeder die je niet graag wilt hebben. Maar dat is niet bepaald de waarheid... Op die biografie zijn de films echter wel gebaseerd.
Het zou wel een welkome afwisseling zijn tussen al dat mierzoete gereutel in die dagenquote:Op donderdag 13 oktober 2005 00:28 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Vind je het gek? Niemand kijkt met Kerstmis graag naar een film over een egoistische anorectische trut![]()
quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 17:45 schreef Falco het volgende:
De Koude Oorlog heeft wel mijn interesse en dan vooral de geschiedenis van het Oostblok. Hoe het communisme in praktijk werd gebracht in de diverse landen.
Jouw oma kon er toch nog verhalen van vertellen?quote:Op donderdag 13 oktober 2005 10:44 schreef sararaats het volgende:
om heel eerlijk te zijn, sinds ik als jong dropje in Diksmuide naar de oorlogsgraven ging kijken, heb ik nu een heel ander beeld van WO1.
ik zou eigenlijk nog eens naar de Westhoek moeten. kan ik alles eens goed bekijken.
Ach, Karl-Heinz Böhm maakt veel goedquote:Op donderdag 13 oktober 2005 00:28 schreef Thisbe het volgende:
Vind je het gek? Niemand kijkt met Kerstmis graag naar een film over een egoistische anorectische trut![]()
dat kan ze inderdaad.quote:Op donderdag 13 oktober 2005 10:47 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Jouw oma kon er toch nog verhalen van vertellen?
Uhm, leg uit? Wie, wat, waar?quote:Op donderdag 13 oktober 2005 11:52 schreef sararaats het volgende:
[..]
dat kan ze inderdaad.
toen was ik nog niet in de Westhoek geweest.
ik ben eigenlijk best geschrokken toen ik dat daar allemaal zag
Laten we dan een kerstfilm maken over drie kleine neefjes, prinsen, waarvan er ééntje een lamme linkerarm heeft. Voor het betere Dickens-gevoel, maar met een ander soort einde.quote:Op donderdag 13 oktober 2005 07:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Het zou wel een welkome afwisseling zijn tussen al dat mierzoete gereutel in die dagen
Vind ik ook heel interessant ja!quote:Op donderdag 13 oktober 2005 14:00 schreef Johan_de_With het volgende:
Ik heb een voorkeur voor de geschiedenis van het Midden-Oosten en het Middellandse Zeegebied.
Favoriete tijdperken en onderwerpen;
Alexander de Grote en het Hellenisme
Het Sassaniden-rijk, evenals de inval van de Mongolen en de Safaviden
Byzantium
Sicilie en Italie
Ook de Reformatie en de Britse geschiedenis hebben altijd mijn belangstelling genoten.
mijn grootmoeder van 95 kent vele verhalen van de eerste wereldoorlog.quote:
Dan kan ik je Anthony Beavor's The Devil's Disciples aanradenquote:Op donderdag 20 oktober 2005 09:26 schreef Rampestamper het volgende:
Zo'n beetje alles wat met WO2 te maken heeft, maar vooral Hitler, zijn directe ondergeschikten, de top-nazi's dus, en wat er om hen heen speelde hebben mijn aandacht getrokken. Begrijp me niet verkeerd, zijn/hun ideeën keur ik geenszins goed, maar ik vind het toch een zeer intrigerende groep van personen.
Grutte Pierquote:Op maandag 28 november 2005 19:11 schreef LedZep het volgende:
Ik woon in Friesland, maar weet verder niets van de Friese geschiedenis of dergelijke. Wat is er zo boeiend aan?
In de eerste plaats ben ik ook een Fries, met de regio heb ik natuurlijk dan sowieso meer binding, vandaar dat Friese geschiedenis mij trekt. Daarnaast is het zo dat het al vanaf de prehistorie door de romeinse tijd en de middeleeuwen heen z'n sporen heeft achtergelaten. Er is heel veel gebeurt in Friesland. Wat anderen wellicht niet zo boeiend vinden, maar ik des te meer.quote:Op maandag 28 november 2005 19:11 schreef LedZep het volgende:
Ik woon in Friesland, maar weet verder niets van de Friese geschiedenis of dergelijke. Wat is er zo boeiend aan?
- Edit LV -quote:Op maandag 28 november 2005 16:49 schreef LedZep het volgende:
Gelukkig zijn die Amerikanen al aardig het haasje, zowel politiek als economisch. Die wereldmacht van hen duurt niet lang meer.
Mannentrekje denk.quote:Op maandag 10 oktober 2005 21:41 schreef Hatsjepsoet het volgende:
Jullie vinden alles wat oorlog en geweld is interessant hè![]()
Wat niet wegneemt dat de invloeden van oorlog en politiek zo enorm groot zijn, dat een enigzins steekhoudend begrip van de geschiedenis zonder deze twee onderwerpen onmogelijk is.quote:Op dinsdag 29 november 2005 02:08 schreef ethiraseth het volgende:
Mannentrekje denk.Hoewel ik er een uitzondering op ben, vind oorlog totaal niet interessant. Mijn interesse gaat veel meer uit naar kunst- en cultuurgeschiedenis. Ben dan ook bezig om in mijn studie alles wat met oorlog, geweld en/of religie te maken heeft te mijden en voor vakken te gaan die daar voor de verandering eens niet overgaan. Er is zoveel meer te vertellen over de geschiedenis dan oorlog en politiek.
Voor dit soort 'first person eye witness accounts', kan ik je het Screaming Eagle kwartet van Donald R. Burgett aanraden. Dezen zijn tegenwoording ook bij Bol.com en het ABC (Kalverstraat A'dam) voor een redelijke prijs aan te schaffen.quote:Op woensdag 30 november 2005 15:49 schreef Prosac het volgende:
Maar ook dagboek fragmenten van soldaten lees ik graag. kijken wat ze meemaken enzo.
Ik weet net niks van deze oorlog afquote:Op donderdag 22 december 2005 03:45 schreef Clairvaux het volgende:
Mijn favoriet is echter de "Boerenoorlog" in Zuid-afrika. Na mijn eerste bezoek
aan dat land in 1984 was ik verkocht. Elke keer als ik daar weer kom geniet ik
omdat het ook nog zo zichtbaar is.
Inderdaad, het zorgde nogal voor wat patriotisme hier in Nederland. Het waren toch zeker Nederlandse afstammelingen die met de oude VOC spirit vochten tegen de Engelse overheersers! Nederland heeft zelfs " hulp" gestuurd: de kruiser "de Gelderland." Niet dat die wat uit kon richten, maar ja het was ook symbolisch.quote:Op donderdag 22 december 2005 07:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Een apart topic over de Boerenoorlog zou verwelkomd worden
EN Rorke's Drift en de ridicule geschiedsschrijving en VC toekenningenquote:Op donderdag 22 december 2005 07:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Een apart topic over de Boerenoorlog zou verwelkomd worden
http://www.greatwardiffer(...)odville/Boer_War.htmquote:Op donderdag 22 december 2005 03:45 schreef Clairvaux het volgende:
Ik heb zoals vele interesse in WO 2, Egypte en Amerikaanse burgeroorlog.
Mijn favoriet is echter de "Boerenoorlog" in Zuid-afrika. Na mijn eerste bezoek
aan dat land in 1984 was ik verkocht. Elke keer als ik daar weer kom geniet ik
omdat het ook nog zo zichtbaar is. Ik heb er iig enkele voor mij waardevolle
vriendschappen aan overgehouden.![]()
Nee, vertel eens?quote:Op donderdag 22 december 2005 11:45 schreef yvonne het volgende:
Oh en ik mag aannemen dat bekend is welke periode ik interessant vind?
Zichtbaar in de zin van monumenten, musea en het land zelf wat relatiefquote:Op donderdag 22 december 2005 07:42 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Ik weet net niks van deze oorlog afKun je er iets over vertellen en hoe bedoel je zichtbaar?
![]()
Heb dat inderdaad ervaren met een Britse dame. Die had een duidelijke mening overquote:Op donderdag 22 december 2005 15:22 schreef yvonne het volgende:
Clairvaux, ik kan je garanderen dat dat leuke discussies met Britten oplevert, begin over de concentratie kampen, wat ze niet allemaal weten, vervolg met Haig en eindig met de VC's, garantie voor een leuke avond!
Generaal "Butcher" Haig, de man die de meeste Engelsen vermoordde, jawel z'n eigen volk dus.quote:Op donderdag 22 december 2005 15:36 schreef Clairvaux het volgende:
[..]
Kan me vaag een docu herinneren over achtergebleven oorlogstuig uit WO I
waarin de naam Haig gevallen is. Is dat dezelfde Haig??
Had Jofre niet eenzelfde functie bij de roodbroeken?quote:Op donderdag 22 december 2005 19:53 schreef yvonne het volgende:
Generaal "Butcher" Haig, de man die de meeste Engelsen vermoordde, jawel z'n eigen volk dus.
Die kruiser is ter beschikking gesteld aan Kruger zodat hij op rondreis door Europa kon voor steun, maar niet voor gevechtshandelingen.quote:Op donderdag 22 december 2005 11:31 schreef Frits het volgende:
Inderdaad, het zorgde nogal voor wat patriotisme hier in Nederland. Het waren toch zeker Nederlandse afstammelingen die met de oude VOC spirit vochten tegen de Engelse overheersers! Nederland heeft zelfs " hulp" gestuurd: de kruiser "de Gelderland." Niet dat die wat uit kon richten, maar ja het was ook symbolisch.
Dan zul je wel in je nopjes zijn met de serie die loopt op Discovery Channel,quote:Op zaterdag 24 december 2005 18:25 schreef Cheesecake het volgende:
Eigenlijk praktisch alles. Ik heb wel een voorliefde voor de Industriële Revolutie.
Conflicten zijn inderdaad erg interessant. Wat spreek je aan in de oudheid? Het oude Athene? Het machtige Rome? De opkomst van de Christelijke kerk? Of juist Niet-westerse oudheid (China?)?quote:Op zaterdag 24 december 2005 20:51 schreef Steeven het volgende:
Ik vind alles met betrekking op de Oudheid erg interessant. Verder vind ik alles wat met oorlog te maken heeft 'leuk'.
Ik verdiep me momenteel in het Oude Griekenland en de tijd van Rome. Daarna ga ik in de Middeleeuwen speuren (wat ik al eerder heb gedaan, maar ik wilde weten wat daarvoor is gebeurd). Na Napoleon vind ik geschiedenis veel minder boeiend worden, waarom weet ik niet echt.quote:Op zaterdag 24 december 2005 21:58 schreef dewitteparel het volgende:
[..]
Conflicten zijn inderdaad erg interessant. Wat spreek je aan in de oudheid? Het oude Athene? Het machtige Rome? De opkomst van de Christelijke kerk? Of juist Niet-westerse oudheid (China?)?
Mwoah:quote:Op donderdag 22 december 2005 21:32 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Had Jofre niet eenzelfde functie bij de roodbroeken?![]()
Qua laatste 100 jaar van de Republiek kan ik de boekenserie Masters of Rome aanraden, romanvorm maar alles is zo diep uitgezocht dat de schrijfster aan de hand daarvan een doctoraat kreeg.quote:Op zaterdag 24 december 2005 22:07 schreef Steeven het volgende:
Over Rome heb ik The Roman Army gelezen, erg interessant boek. Het ging dan vooral over oorlogsvoering, maar alle belangrijke gebeurtenissen staan er uitgebreid in. Nu lees ik ook Oorlog in Gallie van Caesar en begin straks in The Decline and Fall of the Roman Empire. Daarna heb ik wel genoeg stof doorgelezen (heb ondertussen een leuke boekenkast, met boeken die daadwerkelijk gelezen zijn). En ja, ik heb veel vrije tijd ivm reizen naar het werk.
Gave pasquote:Op zaterdag 24 december 2005 22:07 schreef Steeven het volgende:
[..]
Ik verdiep me momenteel in het Oude Griekenland en de tijd van Rome. Daarna ga ik in de Middeleeuwen speuren (wat ik al eerder heb gedaan, maar ik wilde weten wat daarvoor is gebeurd). Na Napoleon vind ik geschiedenis veel minder boeiend worden, waarom weet ik niet echt.
[...]
Oeh, bedankt voor de tip, dat moet ik eens gaan proberen.quote:Op maandag 26 december 2005 13:06 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Qua laatste 100 jaar van de Republiek kan ik de boekenserie Masters of Rome aanraden, romanvorm maar alles is zo diep uitgezocht dat de schrijfster aan de hand daarvan een doctoraat kreeg.
en, hoe komt dat dan volgens herodotusquote:Maar goed, ik heb bv. recentelijk Herodotus gelezen . Wat een boek, daar staat zoveel info in. Ik vroeg me altijd al af hoe die Perzen zo machtig zijn geworden.
Heroic Imagination: The Creative Genius of Europe from Waterloo (1815)quote:Op maandag 26 december 2005 21:48 schreef ethiraseth het volgende:
Weet iemand eigenlijk een goed boek over de Romantiek?
Ik ga geen paar honderd pagina's voor je samenvatten.quote:Op maandag 26 december 2005 21:51 schreef McCarthy het volgende:
[..]
en, hoe komt dat dan volgens herodotus
Dat kan vaak in enkele woorden. Bepalende factoren zijn (net als nu) vaak dominante handelspositie, intellectuele voorsprong die zich uit in militaire overmacht, handige huwelijken en een grote dosis geluk... zo iets?quote:Op dinsdag 27 december 2005 15:49 schreef Steeven het volgende:
[..]
Ik ga geen paar honderd pagina's voor je samenvatten.
In dit geval niet. Of moet ik het nu uitgebreid gaan hebben over alle expedities, leiders, voorgeschiedenis, politiek, samenstellingen van het leger, soorten volkeren, steden en noem maar op? Ik zou zeggen, lees het boek gewoonquote:Op dinsdag 27 december 2005 17:03 schreef dewitteparel het volgende:
[..]
Dat kan vaak in enkele woorden. Bepalende factoren zijn (net als nu) vaak dominante handelspositie, intellectuele voorsprong die zich uit in militaire overmacht, handige huwelijken en een grote dosis geluk... zo iets?![]()
Nee, het gaat meer om de grote lijnen. Een volk wordt geen supermacht door één expeditiequote:Op dinsdag 27 december 2005 17:07 schreef Steeven het volgende:
[..]
In dit geval niet. Of moet ik het nu uitgebreid gaan hebben over alle expedities, leiders, voorgeschiedenis, politiek, samenstellingen van het leger, soorten volkeren, steden en noem maar op? Ik zou zeggen, lees het boek gewoon.
Nou, wat vooral in het begin leuk is, is dat de Meden de baas zijn en de Perzen (een overwonnen volk nota bene) de troon overnemen. Ook leuk is het Lydische Rijk (excuseer mij als de namen niet helemaal overeen komen, er staan er een miljoen inquote:Op woensdag 28 december 2005 09:43 schreef dewitteparel het volgende:
[..]
Nee, het gaat meer om de grote lijnen. Een volk wordt geen supermacht door één expeditieVan mij hoeft het niet, maar iemand vroeg ernaar
Ik zou zeggen, gooi er wat kernwoorden/doorslaggevende factoren in. Waar ik denk dat je dan op uitkomt (aan je post te zien): samenstelling leger, multiculturisme. urbanisatiegraad, met als gevolg: militaire dominantie, gemakkelijke opname overwonnen elites in regeringstop (minder weerstand tegen bezetter) en specialisatie ==> handel ?
(Nee, ik ga dat boek niet lezen, ik moet eerst nog de NL geschiedenis van nul to nu leren voor over 2 weken
)
Anekdotes zoals deze maken geschiedenis onder andere zo prachtigquote:Op woensdag 28 december 2005 20:35 schreef Steeven het volgende:
Oh wacht nog eentje dan. Xerxes die met zijn leger over de Hellespont trekt. Hier heeft hij een brug gebouwd, maar door noodweer en dergelijke sterven er wat mannen en zinken er wat boten. Als straf slaat hij de zee met zweepslagen om Poseidon te straffen. De Grieken boos en onteerd vanzelf. Gekkenhuis vroeger
.
quote:Op woensdag 28 december 2005 20:28 schreef Steeven het volgende:
Verder staat het boek vol grappige feiten en dergelijke. Zoals vrouwen die bij een tempel van Delphi (dacht ik) moesten zitten. Pas als ze een munt in hun schoot kregen geworpen door een kerel mochten ze weg en gingen trouwen. De mooie zaten er niet langer dan een dag en de lelijke soms wel 20 jaar :').
Echt ik kan hier de hele dag over doorgaan.
Ja en dan wordt je als slaaf verkocht aan één of andere klootzak voor wie je de rest van je leven moet zwoegenquote:Op zaterdag 4 februari 2006 13:26 schreef LuQas het volgende:
[..]Herodotus
Mijn grootste interesse ligt uiteindelijk bij het late Romeinse Rijk; de opkomst van het christendom, de Severii, Heliogabalus, periode der soldatenkeizers. Als ik een teletijdmachine had zou ik naar het Rome zo rond 230 n. Chr. willen gaan (Rome op haar decadentst).
je mag dit anders eens doormailen, moet ook een stukje maken over Transistriequote:Op vrijdag 23 december 2005 21:04 schreef dewitteparel het volgende:
Ik heb onlangs een referaat over Transnistrië, een opstandig republiekje in Oost-Moldavië, geschreven. Superinteressant, puur en alleen omdat ik er nog niets van wist
Verder vind ik eigenlijk alles aan geschiedenis leuk
Hoe moderner de wapens, hoe minder interessant de oorlog an sich zeg ik altijd maar.quote:Op zaterdag 4 februari 2006 23:02 schreef Nunk het volgende:
Ik interesseer mij vooral in militaire geschiedenis, de ontwikkeling van \"kleine\" slagvelden tot kilometers lange frontlijnen en de komst van steeds effectievere moordwapens, zie de ontwikkeling van het geweer tot machinegeweer.
De mijne ook, zelfs mijn moeder is geboren in Jakarta, wat toen overigens Batavia heettequote:
Mijn moeder is geboren in Nederland. Maar mijn grootvader in Bandung en mijn grootmoeder is Joy Jakarta.quote:Op maandag 6 februari 2006 12:41 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
De mijne ook, zelfs mijn moeder is geboren in Jakarta, wat toen overigens Batavia heette![]()
Wellicht vandaar mijn fascinatie voor dat deel van de geschiedenis.
Dank, maar hij kwam er niet doorheenquote:Op dinsdag 7 februari 2006 14:22 schreef MLF het volgende:
eerst mijn complimenten voor Steeven's pas!
Mijn interesse is vooral de middeleeuwen, maar eigenlijk meer 1000-2000, altijd was er wel iets interessants
Dit zijn ook de onderwerpen die mij het meest aanspreken qua geschiedenis. Als iemand nog goede tips heeft qua boeken(of evt. DVD's) over het communistische tijdperk van Oost-Europa dan hou ik me aanbevolen! Mag ook gemaild wordenquote:Op dinsdag 7 februari 2006 02:06 schreef Palomar het volgende:
Dingen die mij altijd het meeste aanspreken:
- WO2. Hierin ben ik het meest geinteresseerd, omdat het nog zo ontzettend kort geleden is, er is nog veel 'levend' bewijs van en het is sowieso bizar hoe zoiets heeft kunnen gebeuren (nazi's, propaganda, holocaust etc.).
- Oost-Europa in de communistische tijd en de koude oorlog. Onderdrukking van het volk, socialisme, censuur. En ook nog maar zo kort geleden.
bismarck met zijn pensioenen (om de socialisten de wind uit de zijlen te nemen) lijkt mij een goed beginquote:Op donderdag 16 februari 2006 11:56 schreef descendent1 het volgende:
Vanuit scriptionair oogpunt ben ik op het moment erg geinteresseerd in (de geschiedenis en achterliggende gedachten van en over) de verzorgingsstaat in nederland.
Ben van plan daar een kritische scriptie over te schrijven. Iemand nog literatuur-ideeën voor mij?
(Literatuur die wat minder voor de hand ligt dan b.v.. De Swaan's 'Zorg en de staat')
![]()
quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 13:42 schreef franzo het volgende:
Dit is overigens een zeer goed en interactieve site over WW1...:
http://www.bbc.co.uk/history/war/wwone/
Die's mooiquote:Going ‘over the top’
Never forget it. We crawled, couldn’t stand up - a sniper would have you. I came across a Cornishman, he must have been from ‘A’ or ‘B’ companies who were the assault companies when we went over. ‘C’ and ‘D’, we were support. I came across a Cornishman, he was ripped from his shoulder to his waist – shrapnel.
Now a bullet wound is clean, shrapnel will tear you all to pieces. He was laying there in a pool of blood. As we got to him, he said, ‘Shoot me.’ He was beyond all human aid. Before we would pull out the revolver to shoot him, he died. I was with him in the last seconds of his life. hen he went from this life, to whatever is beyond.
Now what I saw in the way of sights at Passchendaele and at Pilkem - the wounded lying about asking you for help - we didn’t have the knowledge, the equipment or the time to spend with them. I lost all my faith in the Church of England.
And when that fellah died, he just said one word: ‘Mother.’ It wasn’t a cry of despair. It was a cry or surprise and joy. I think - although I wasn’t allowed to see her - I am sure his mother was in the next world to welcome him. And he knew it. I was just allowed to see that much and no more. And from that day until today - and now I’m nearly 106 years old - I shall always remember that cry and I shall always remember that death is not the end.
You’ve got a memory. You’ve got a brain about the size of a tea cup. I’ve got a memory that goes back for 80 or 90 years and I think that memory goes on with you when you die. And that’s my opinion. Death is not the end.
quote:Op vrijdag 17 februari 2006 21:34 schreef thabit het volgende:
Ik vind de postgeschiedenis van sommige users op Fok ook erg interessant!.
Klopt; de pleidooien voor een toenemende overheidsinvloed kwamen in NL ook lang niet alleen uit menselijke motieven voort; maar er zit nog veel meer achter, met name wat betreft de relatie mens en samenleving en de onderlinge afhankelijkheden. Erg leuke materie.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 03:20 schreef McCarthy het volgende:
[..]
bismarck met zijn pensioenen (om de socialisten de wind uit de zijlen te nemen) lijkt mij een goed begin
Da's geen geschiedenis, da's fictiequote:Op dinsdag 21 februari 2006 11:37 schreef Tobbes het volgende:
Atlantis!
Dit is idd interessant, vooral het late Ottomaanse Rijk en de Eerste Wereldoorlog.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 16:17 schreef Gokhanwordtgek het volgende:
Ottomaanse rijk
Dit is idd een erg interessant onderwerp, ook de cover-up en het proces zijn boeiend. Misschien kun je er eens een topic over openen?quote:Op dinsdag 21 februari 2006 16:16 schreef Tobbes het volgende:
Wat ik echt interessant vind. Is je verdiepen in de totstandkoming van het drama van My Lai. Als je van zo'n 'incident' uitgaat kun je geschiedenis persoonlijk maken.
Ja!quote:Op dinsdag 21 februari 2006 16:17 schreef Gokhanwordtgek het volgende:
Ottomaanse rijk
Ik denk dat er niemand is, behalve de direct betrokkenen, die hier iets over mag en kan zeggen.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 16:20 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Dit is idd een erg interessant onderwerp, ook de cover-up en het proces zijn boeiend. Misschien kun je er eens een topic over openen?
Tp: Guns, germs and steel van Jared Diamond. Staat alles in wat je hier aandraagt, en meer.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 13:24 schreef Knip het volgende:
Wat mij enorm fascineert en waarover ik nauwelijks iets kan vinden is de verspreiding van de mensheid over de aarde. Als de theorie juist is dat de mens in Afrika is ontstaan, hoe is iedereen dan in verschillende delen van de wereld terechtgekomen. Hoe zijn rassen ontstaan. Hoeveel tijd is ervoor nodig geweest dat een oorspronkelijke Afrikaan (neger?) na verloop van tijd is veranderd in een Eskimo, een Chinees of een Aboriginal? Heeft de verspreiding een tijd stilgelegen zodat afzonderlijke kenmerken in verschillende delen van de wereld heeft kunnen ontstaan? Zal ten gevolge van de huidige mobilteit weer een vermeninging plaatsvinden?
quote:De geschiedenis van de kunst vind ik erg boeiend.
Volgens mij zijn ze zelfs maar 84 man met een bootje op cuba aangekomenquote:Op zaterdag 4 maart 2006 19:03 schreef LedZep het volgende:
Overigens ben ik ook zeer geinteresserd in de revolutie in Cuba van Castro en Guevara. Het grenst aan het onmogelijke wat zij hebben gedaan. (zoals b.v. met een "leger" van zo'n 300 zelfopgeleide boeren duizenden soldaten in de pan hakken)
Ja, maar ze werden meteen aangevallen toen ze aan land kwamen en toen bleven er nog maar 17 over of zoquote:Op zaterdag 4 maart 2006 20:37 schreef Interpol-Maastricht- het volgende:
[..]
Volgens mij zijn ze zelfs maar 84 man met een bootje op cuba aangekomen
en vandaaruit opgebouwd
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |