abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31343299
Jullie vinden alles wat oorlog en geweld is interessant hè
pi_31343576
Gek eigenlijk, maar het is wel zo. Zo zit de mens dus in elkaar.
  maandag 10 oktober 2005 @ 22:35:05 #63
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_31345019
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 21:50 schreef -Dries- het volgende:
Gek eigenlijk, maar het is wel zo. Zo zit de mens dus in elkaar.
Nee, sterker nog, ik ben meer geintresseerd in de tot stand koming van en en de opbouw erna, maar dit komt ook omdat er vaak vernieuwingen zijn na de oorlog en een machtsvacuum voor de oorlog.
  maandag 10 oktober 2005 @ 22:41:37 #64
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_31345180
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 22:35 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Nee, sterker nog, ik ben meer geintresseerd in de tot stand koming van en en de opbouw erna, maar dit komt ook omdat er vaak vernieuwingen zijn na de oorlog en een machtsvacuum voor de oorlog.
Voor mij hetzelfde hoor
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
pi_31348224
Vooral de geschiedenis van de 20e eeuw

en dan vooral:
- 1e WO
- 2e WO
- Israel
- Industriele revolutie

en natuurlijk nog meer maar bovenstaand het meest
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 00:22:01 #66
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_31348357
2de WO
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 07:41:22 #67
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_31351815
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 21:41 schreef Hatsjepsoet het volgende:
Ja, is niet ongebruikelijk. Wel valt me op dat WO1 en 2 zoveel interesse heeft. Had ik niet verwacht.
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 17:36:32 #68
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_31361779
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 07:41 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Ja, is niet ongebruikelijk. Wel valt me op dat WO1 en 2 zoveel interesse heeft. Had ik niet verwacht.
WO II had ik wel verwacht; WO I niet zo, omdat NL destijds toch buiten schot is gebleven.

Ach, belangrijk geachte historische gebeurtenissen gaan 9 van de 10 keer samen met geweld, dus zo vreemd is die 'fascinatie voor geweld' niet bij de meesten hier.
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 17:45:46 #69
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_31361975
De Koude Oorlog heeft wel mijn interesse en dan vooral de geschiedenis van het Oostblok. Hoe het communisme in praktijk werd gebracht in de diverse landen. Die populaire onderwerpen zoals het Romeinse Rijk en WOII kunnen me iets minder boeien, hoewel er altijd wel bepaalde aspecten zijn die interessant zijn .
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 18:06:34 #70
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_31362467
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 00:17 schreef Vava het volgende:
Vooral de geschiedenis van de 20e eeuw

en dan vooral:
- Industriele revolutie
Uhm in de 20e eeuw?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_31362889
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 10:58 schreef miss_sly het volgende:
De Egyptische Oudheid, de Farao-tijd!

Helemaal geweldig, al vanaf dat ik jong was enorm gefascineerd door in eerste instantie de pyramides, en nadat ik er wat meer over gelezen en gezien had, de hele manier van leven, de religeiuze aspecten, het land zelf.
! En de Oudheid (Grieken & Romeinen beide wel). Ik vind de meeste polytheïstische culturen wel interessant eigenlijk.
pi_31369577
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 17:36 schreef descendent1 het volgende:

[..]

WO II had ik wel verwacht; WO I niet zo, omdat NL destijds toch buiten schot is gebleven.

Ach, belangrijk geachte historische gebeurtenissen gaan 9 van de 10 keer samen met geweld, dus zo vreemd is die 'fascinatie voor geweld' niet bij de meesten hier.
'T is ook maar wat je belangrijk vindt Maar er hebben ook belangrijke dingen plaatsgevonden die zonder geweld verliepen. Alleen dat ging vaak wat geleidelijker. Zo heb je de Franse Revolutie vol met geweld, maar je hebt ook de Industriële Revolutie, uitvindingen of (stille) ' sociaal-culturele revoluties'.
Maar nogmaals 't is ook maar wat je als (belangrijke) historische gebeurtenis ziet en de omvang en impact ervan. Mensen zien een veldslag/oorlog gauw als een erg belangrijke gebeurtenis, omdat de gevolgen ervan gelijk al zo sterk zijn denk ik of omdat het zo veel mensen treft? Bovendien...oorlog = ook spanning en actie..ja al gauw ook om die reden interessant zou je zeggen. Maar goed, wie kent nou bijv. niet de Slag bij Nieuwpoort? Zal misschien wel belangrijke historische gebeurtenis zijn..maar het interesseert mij weer geen ene moer...

Er is zo veel geschiedenis en iedereen kijkt er weer anders tegen aan. toch?
pi_31372049
Het interressantse -voor mij persoonlijk dan he- is het koloniseren van totaal nieuwe en vreemde plaatsen waar de oorspronkelijke bewoners dat maar hadden te accepteren. Stel je voor zeg, je bent een convict en veroordeeld om naar Australie te gaan om daar te 'helpen' een nieuw land te stichten. Of je gaat met een boot naar America, en je moet met het hele gezin in een huifkar steeds verder het land in om een eigen plek te veroveren. Ik zeg het maar even simpel zo, maar wat ik eigenlijk bedoel is hoe moedig/ angstig dat allemaal geweest moet zijn, ik ben gek op dagboeken uit die tijden (Vooral uit Australie) Het mooiste wat ik toch nog toe heb gelezen is de zware tocht van Mary Bryant, veroordeeld tot deportatie wegens het stelen van een hoed meen ik, naar Australie.
Van de oorlogen vind ik de tweede wereldoorlog het interressants, en daar heb ik eigenlijk geen echte reden voor..........het is gewoon zo!

Geschiedenis is geweldig
De boot is aan = de poppen zijn aan het dansen.
pi_31372809
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 18:06 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Uhm in de 20e eeuw?
Niet iedereen was er even snel bij.
pi_31390973
Voor wie de geschiedenis van Egypte interessant vindt en voor wie er wat meer over wil weten
vanavond AVRO Close-up: In het spoor van de mummie, Ned 1, 23:30 uur
Let's plant a tree
pi_31395855
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 19:50 schreef Vava het volgende:
Voor wie de geschiedenis van Egypte interessant vindt en voor wie er wat meer over wil weten
Eens kijken of ik mijn ogen lang genoeg open kan houden
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_31396935
Ik vind de geschiedenis van de Nederlandse Staatsinrichting heel boeiend! Terwijl andere landen een ontwikkeling doormaakten van Monarchie naar Republiek deed Nederland het precies andersom!
En verder de egyptische oudheid, ik ben diep onder de indruk van de beschaving die er 4000 jaar geleden als was! Ik ben dan ook helemaal weg van het Dal der Koningen en de Tempel van Karnak
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
pi_31396967
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 19:50 schreef Vava het volgende:
Dank je voor de tip!
pi_31397071
Ik vind de regeerperiode van Keizer Franz-Josef van Oostenrijk zwaar interessant Op zich zitten er best interessante puntjes in die periode (1840-1917), maar de voornaamse reden is dat ik gewoon een zwak heb voor Franzl en Sissi En dat ik het een bizar idee vind dat in één regeerperiode een land zo kan veranderen. In 1840 was het Oostenrijkse keizerrijk nog vrij groot en machtig (al was het beter geweest), in 1918 was het prut en verloren.

De ontwikkeling van het protestantisme in Nederland is trouwens ook heel interessant, maar daar heb ik me (nog?) niet bepaald in verdiept.
pi_31397134
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 23:32 schreef ChrisJX het volgende:
Ik vind de regeerperiode van Keizer Franz-Josef van Oostenrijk zwaar interessant Op zich zitten er best interessante puntjes in die periode (1840-1917), maar de voornaamse reden is dat ik gewoon een zwak heb voor Franzl en Sissi

Sissi!
Sissi, ich bin SEHR glucklich!
Er is een tijd geweest dat ik sommige passages van die films uit mijn hoofd kende
  woensdag 12 oktober 2005 @ 23:37:22 #81
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_31397218
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 22:48 schreef _The_General_ het volgende:
En hoe lokaal is dat? Echt je streekgeschiedenis? Dan zou je eens moeten kijken of er een soort heemkunde vereniging is..
Idd, echt lokaal / streek gebonden zo tussen Breda, Den Bosch, Tilburg en de Bergse Maas in en er is hier in de buurt idd een heemkunde vereniging maar daar ben ik nog niet echt verder in gedoken.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_31397261
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 23:34 schreef Thisbe het volgende:

Sissi!
Sissi, ich bin SEHR glucklich!
Er is een tijd geweest dat ik sommige passages van die films uit mijn hoofd kende
Romy Schneider

En in het echt was Sissi toch zo'n kreng Ben momenteel nog (steeds...) bezig in dé biografie over Sissi, geschreven door Brigitte Hamann. Ben ook in het bezit van een nadruk van de eerste biografie die over Sissi geschreven werd, naar aanleiding van de gesprekken die biograf Egon Caesar Conte Corti voerde met haar dochter. Naar ik begrepen heb (heb hem nog niet gelezen) wordt Sissi zo ongeveer als een heilige afgeschilderd en was Sophie een schoonmoeder die je niet graag wilt hebben. Maar dat is niet bepaald de waarheid... Op die biografie zijn de films echter wel gebaseerd.
  donderdag 13 oktober 2005 @ 00:20:06 #83
88233 Steve
Still the best.
pi_31398151
Ik ben altijd gefascineerd geweest naar het oude Egypte. Al is dat natuurlijk nog ontzettend breed .
En WO1 vind ik persoonlijk interessanter dan WO2.

Maar ik vind het eigenlijk leuk om van alles wat te weten, van wereldoorlogen tot de Romeinen tot de Maya's. Brede interesse. .
"Atb is lief, groetjes Peri."
pi_31398313
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 23:38 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Romy Schneider

En in het echt was Sissi toch zo'n kreng Ben momenteel nog (steeds...) bezig in dé biografie over Sissi, geschreven door Brigitte Hamann. Ben ook in het bezit van een nadruk van de eerste biografie die over Sissi geschreven werd, naar aanleiding van de gesprekken die biograf Egon Caesar Conte Corti voerde met haar dochter. Naar ik begrepen heb (heb hem nog niet gelezen) wordt Sissi zo ongeveer als een heilige afgeschilderd en was Sophie een schoonmoeder die je niet graag wilt hebben. Maar dat is niet bepaald de waarheid... Op die biografie zijn de films echter wel gebaseerd.
Vind je het gek? Niemand kijkt met Kerstmis graag naar een film over een egoistische anorectische trut
  donderdag 13 oktober 2005 @ 07:50:10 #85
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_31401374
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 00:28 schreef Thisbe het volgende:

[..]

Vind je het gek? Niemand kijkt met Kerstmis graag naar een film over een egoistische anorectische trut
Het zou wel een welkome afwisseling zijn tussen al dat mierzoete gereutel in die dagen
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  donderdag 13 oktober 2005 @ 10:09:59 #86
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_31403190
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 17:45 schreef Falco het volgende:
De Koude Oorlog heeft wel mijn interesse en dan vooral de geschiedenis van het Oostblok. Hoe het communisme in praktijk werd gebracht in de diverse landen.
'Heeft daar ooit nog eens een bachelorscriptie over geschreven en raadt 'Reflections on the revolution in Europe' van Ralf Dahrendorf aan...
Erg interessant onderwerp; met name de overgang van communisme naar kapitalisme leert dat het in de praktijk brengen van een democratie nog niet zo eenvoudig is als het lijkt.
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
pi_31403950
om heel eerlijk te zijn, sinds ik als jong dropje in Diksmuide naar de oorlogsgraven ging kijken, heb ik nu een heel ander beeld van WO1.

ik zou eigenlijk nog eens naar de Westhoek moeten. kan ik alles eens goed bekijken.
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
  donderdag 13 oktober 2005 @ 10:47:52 #88
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_31404051
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 10:44 schreef sararaats het volgende:
om heel eerlijk te zijn, sinds ik als jong dropje in Diksmuide naar de oorlogsgraven ging kijken, heb ik nu een heel ander beeld van WO1.

ik zou eigenlijk nog eens naar de Westhoek moeten. kan ik alles eens goed bekijken.
Jouw oma kon er toch nog verhalen van vertellen?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_31405446
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 00:28 schreef Thisbe het volgende:

Ach, Karl-Heinz Böhm maakt veel goed Overigens gaat de eerste film over de jongste jaren en toen was ze nog niet zo anorectisch aangelegd De film klopt historisch gezien trouwens ook niet helemaal volgens mij...
pi_31405574
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 10:47 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Jouw oma kon er toch nog verhalen van vertellen?
dat kan ze inderdaad.
toen was ik nog niet in de Westhoek geweest.

ik ben eigenlijk best geschrokken toen ik dat daar allemaal zag

[ Bericht 9% gewijzigd door Pinnenmutske op 13-10-2005 13:06:07 ]
Werewolf
pi_31408882
Ik heb een voorkeur voor de geschiedenis van het Midden-Oosten en het Middellandse Zeegebied.
Favoriete tijdperken en onderwerpen;

Alexander de Grote en het Hellenisme
Het Sassaniden-rijk, evenals de inval van de Mongolen en de Safaviden
Byzantium
Sicilie en Italie

Ook de Reformatie en de Britse geschiedenis hebben altijd mijn belangstelling genoten.
pi_31409099
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 11:52 schreef sararaats het volgende:

[..]

dat kan ze inderdaad.
toen was ik nog niet in de Westhoek geweest.

ik ben eigenlijk best geschrokken toen ik dat daar allemaal zag
Uhm, leg uit? Wie, wat, waar?
  donderdag 13 oktober 2005 @ 14:45:38 #93
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_31410100
De koude oorlog en de digitale revolutie.

De eerste heb ik nog meegemaakt in de 'oorsprong' Berlijn tijdens de muur, tijdens de afbraak en daarna. Veel mensen beseffen niet wat voor impact deze 'oorlog' had op de wereld in de 20ste eeuw. De impact wordt meestal flink onderschat.

De tweede is nog steeds aan de gang en ik ben er elke dag direct bij betrokken. Die impact is veel moeilijker te ontkennen.

Daarnaast vind ik de industriele revolutie, politiek Engeland in de 19de eeuw en de hele geschiedenis van het communisme ook wel interessant.
reset
  donderdag 13 oktober 2005 @ 15:53:10 #94
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_31411712
Ook bizarre historische figuren kunnen me boeien: bijvoorbeeld Vlad de Spietser, de Romeinse keizer Caligula en Rudolf Hess. Allemaal hadden ze wel een steekje los en toch hadden ze een grote machtsfunctie.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_31415190
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 07:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Het zou wel een welkome afwisseling zijn tussen al dat mierzoete gereutel in die dagen
Laten we dan een kerstfilm maken over drie kleine neefjes, prinsen, waarvan er ééntje een lamme linkerarm heeft. Voor het betere Dickens-gevoel, maar met een ander soort einde.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
pi_31424318
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 14:00 schreef Johan_de_With het volgende:
Ik heb een voorkeur voor de geschiedenis van het Midden-Oosten en het Middellandse Zeegebied.
Favoriete tijdperken en onderwerpen;

Alexander de Grote en het Hellenisme
Het Sassaniden-rijk, evenals de inval van de Mongolen en de Safaviden
Byzantium
Sicilie en Italie

Ook de Reformatie en de Britse geschiedenis hebben altijd mijn belangstelling genoten.
Vind ik ook heel interessant ja!

Bijbelse geschiedenis ook!
Let's plant a tree
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 19:22:34 #97
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_31443541
Dat is eigenlijk te veel om op te noemen...

De romeinse periode, de Maya's, de Inca's, de kruistochten en dan vooral de tempeliers, de middeleeuwen op zich , de hollandse gouden eeuw, de tijd van de Europese macht en koloniën...WO II ..
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_31491954
Geschiedenis van Schotland. Met name de tijd rond de Jacobitische opstand en de slag bij Culloden in 1746 en de manier waarop de behandeling door de Brtitten de wereld daarna hebben getekend en wat dat allemaal betekende voor de verhoudingen in de Europese politiek.

De Europese periode 0-500 n.chr. De stammen en de Romeinen en de grondslag van het huidige Europa die toen gelegd werd en nog voelbaar is.

De Zuid Afrikaanse Dificane. De grote volksverhuizingen naar aanleiding van Shaka´s expansiedrift.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_31492652
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 14:07 schreef -Dries- het volgende:

[..]

Uhm, leg uit? Wie, wat, waar?
mijn grootmoeder van 95 kent vele verhalen van de eerste wereldoorlog.

Diksmuide is gewoon heel interessant.
Werewolf
  donderdag 20 oktober 2005 @ 09:26:02 #100
60847 Rampestamper
Fabricati diem, punc!
pi_31575058
Zo'n beetje alles wat met WO2 te maken heeft, maar vooral Hitler, zijn directe ondergeschikten, de top-nazi's dus, en wat er om hen heen speelde hebben mijn aandacht getrokken. Begrijp me niet verkeerd, zijn/hun ideeën keur ik geenszins goed, maar ik vind het toch een zeer intrigerende groep van personen.

Ook heb ik een zeer brede, doch lang niet zo fanatieke, interesse in de middeleeuwse geschiedenis, en daarbij ook wel de rol die de kerk in die tijd speelde, van noord-west Europa en wat nu Groot-Britannië is.

Verder mag ik bij tijd en wijle graag eens een mythologie bekijken, alleen vind ik dat al gauw te ingewikkeld worden.
De zin van het leven, is het leven zin geven.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 09:43:46 #101
66444 Lord_Vetinari
pi_31575342
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 09:26 schreef Rampestamper het volgende:
Zo'n beetje alles wat met WO2 te maken heeft, maar vooral Hitler, zijn directe ondergeschikten, de top-nazi's dus, en wat er om hen heen speelde hebben mijn aandacht getrokken. Begrijp me niet verkeerd, zijn/hun ideeën keur ik geenszins goed, maar ik vind het toch een zeer intrigerende groep van personen.
Dan kan ik je Anthony Beavor's The Devil's Disciples aanraden
pi_32634227
Ik vind de geschiedenis van voor de geboorte van christus heeel erg boeiend. Omdat die verhalen haast niet voorte stellen zijn. Voor mij zijn het hele spannende fictie verhalen.
mooi toch datverhaal van egyptenaren en al die goeden en de onderwerld, en de dal van de koningen( tel el amerna) en de piramides met onbegrijpelijk verhaal van hoe ze gemaakt zijn.
Maar ook de babyloniers en hun rijk, en het eerste wetboek die de koning Hamorabi had gemaakt. echt prachtig.
Het is gewoon geestig!

De rest van de gesschiedenis is ook leuk om te horen maat niet zo spannend als van toen.

gr. kazhin
  maandag 28 november 2005 @ 10:40:51 #103
76871 fanneke
Met heel m'n hart
pi_32639668
Ik ben zeer geïnteresseerd in de Amerikaanse geschiedenis.
De eerste pilgrims, de onafhankelijksoorlog met Engeland, het ontdekken van het westen door o.a. Lewis & Clark, de 'verovering'(lees: uitroeing Indianen) van datzelfde 'wilde' westen en vooral de Civil War van 1861 tot 1865.
Maar ook Industriële revolutie en ontwikkeling van de 19e en 20e eeuw, wat uiteindelijk leidde tot de enige Wereldmacht die we nu nog hebben.
Bezochte-/geplande wedstrijden:
(104) 08-02-2014 WSV - ESC 2-0 (Districtsbeker Oost)
(105) 09-02-2014 Excelsior - FC Den Bosch 4-1 (Jupiler League)
(106) 14-02-2014 FC Den Bosch - Sparta (Jupiler League)
pi_32648670
Gelukkig zijn die Amerikanen al aardig het haasje, zowel politiek als economisch. Die wereldmacht van hen duurt niet lang meer.
  maandag 28 november 2005 @ 19:07:19 #105
125291 1603
Op z'n Wiegels
pi_32651838
De Friese geschiedenis, of beter Fryske Skiednis... Een rijk verleden.
pi_32651895
Ik woon in Friesland, maar weet verder niets van de Friese geschiedenis of dergelijke. Wat is er zo boeiend aan?
  maandag 28 november 2005 @ 19:25:42 #107
66444 Lord_Vetinari
pi_32652251
quote:
Op maandag 28 november 2005 19:11 schreef LedZep het volgende:
Ik woon in Friesland, maar weet verder niets van de Friese geschiedenis of dergelijke. Wat is er zo boeiend aan?
Grutte Pier
  maandag 28 november 2005 @ 19:29:27 #108
125291 1603
Op z'n Wiegels
pi_32652348
quote:
Op maandag 28 november 2005 19:11 schreef LedZep het volgende:
In de eerste plaats ben ik ook een Fries, met de regio heb ik natuurlijk dan sowieso meer binding, vandaar dat Friese geschiedenis mij trekt. Daarnaast is het zo dat het al vanaf de prehistorie door de romeinse tijd en de middeleeuwen heen z'n sporen heeft achtergelaten. Er is heel veel gebeurt in Friesland. Wat anderen wellicht niet zo boeiend vinden, maar ik des te meer.

Dit is een aanrader:

Huisman, Kerst.
De Friese geschiedenis in meer dan 100 verhalen (de Nederlandse geschiedenis door de ogen van tijdgenoten)
  maandag 28 november 2005 @ 19:32:01 #109
66444 Lord_Vetinari
pi_32652404
10.000 jaar Geschiedenis van Friesland (groot geel boek), vaak bij witte boekenmarkten enz. nog wel te vinden.
  maandag 28 november 2005 @ 23:20:37 #110
76871 fanneke
Met heel m'n hart
pi_32658964
quote:
Op maandag 28 november 2005 16:49 schreef LedZep het volgende:
Gelukkig zijn die Amerikanen al aardig het haasje, zowel politiek als economisch. Die wereldmacht van hen duurt niet lang meer.
- Edit LV -

Reageer normaal...

[ Bericht 16% gewijzigd door Lord_Vetinari op 29-11-2005 08:01:23 ]
Bezochte-/geplande wedstrijden:
(104) 08-02-2014 WSV - ESC 2-0 (Districtsbeker Oost)
(105) 09-02-2014 Excelsior - FC Den Bosch 4-1 (Jupiler League)
(106) 14-02-2014 FC Den Bosch - Sparta (Jupiler League)
  dinsdag 29 november 2005 @ 02:08:30 #111
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_32662617
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 21:41 schreef Hatsjepsoet het volgende:
Mannentrekje denk. Hoewel ik er een uitzondering op ben, vind oorlog totaal niet interessant. Mijn interesse gaat veel meer uit naar kunst- en cultuurgeschiedenis. Ben dan ook bezig om in mijn studie alles wat met oorlog, geweld en/of religie te maken heeft te mijden en voor vakken te gaan die daar voor de verandering eens niet overgaan. Er is zoveel meer te vertellen over de geschiedenis dan oorlog en politiek.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  dinsdag 29 november 2005 @ 08:29:45 #112
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_32663730
Ik ben met je eens dat cultuur erg interessant kan zijn. Met kunst heb ik het zelf wat minder maar dat kan in veel gevallen komen omdat het mogelijk onbegrepen is.
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
pi_32666946
Onder druk komen alle goede en slechte punten van een cultuur vergroot naar voren. Oorlog is een goed en veelvoorkomend voorbeeld hiervan. Zowat elke cultuur komt minstens een keer in gevecht.
pi_32667094
Alle geschiedenis wel. 2e wereldoorlog in het bijzonder.
stupidity has become as common as common sense was before
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Travel Is Fatal To Prejudice, Bigotry and Narrow-Mindedness
  dinsdag 29 november 2005 @ 14:16:19 #115
3604 MightyV
Just Breathe
pi_32670808
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 02:08 schreef ethiraseth het volgende:
Mannentrekje denk. Hoewel ik er een uitzondering op ben, vind oorlog totaal niet interessant. Mijn interesse gaat veel meer uit naar kunst- en cultuurgeschiedenis. Ben dan ook bezig om in mijn studie alles wat met oorlog, geweld en/of religie te maken heeft te mijden en voor vakken te gaan die daar voor de verandering eens niet overgaan. Er is zoveel meer te vertellen over de geschiedenis dan oorlog en politiek.
Wat niet wegneemt dat de invloeden van oorlog en politiek zo enorm groot zijn, dat een enigzins steekhoudend begrip van de geschiedenis zonder deze twee onderwerpen onmogelijk is.
  woensdag 30 november 2005 @ 02:21:58 #116
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32688159
  • op dit moment: intocht van indo-europese volkeren in europa/azie. Myceense (link met troje DUS cool) beschaving naar de knoppen. Harapa beschaving naar de knoppen. Mesopotamische beschavingen naar de knoppen.
    Even serieus : ook het niet slopen is interresant hoor: handelscontacten bijvoorbeeld.

• periode fankische rijk (en dan als gebied gewoon de klassieke wereld behalve oost-azie)

• bij civilization vond ik het scenario 1492 altijd geweldig.

[ Bericht 30% gewijzigd door McCarthy op 30-11-2005 02:37:20 ]
  • Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
      woensdag 30 november 2005 @ 02:26:51 #117
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_32688199
    de eerste steden. ook zeer interresant:

Çatalhöyük
    Jericho

periode -8000 to -4000 is dus ook best interresant: Welke volkeren trokken waar heen en waarom en hoe.

waar komen nederlanders bijvoorbeeld vandaan? Van de steppen van zuid rusland! En wie woonden hiervoor dan in nederland? En waar kwamen die vandaan?

[ Bericht 79% gewijzigd door McCarthy op 30-11-2005 02:35:25 ]
    Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
      woensdag 30 november 2005 @ 02:28:53 #118
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_32688218
    ik begrijp nu wel waarom discovery zoveel oorlogsdocus uitzend

[ Bericht 98% gewijzigd door McCarthy op 30-11-2005 02:38:39 ]
    Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
      woensdag 30 november 2005 @ 02:46:53 #119
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_32688371
    wat dankzij DNA onderzoek redelijk hot is is om de tocht van de mensen uit afrika na te gaan aan de hand van DNA profielen.

Pak 2 willekeurige mensen: die zijn genetisch gezien zo ontzettend aan elkaar verwant dat de tocht pas vrij recent begonnen moet zijn (-20 000). Dat is iig de conclusie van onderstaande auteur.

Een boek (niet helemaal vrij van kritiek)
    Spencer Wells The Journey of Man : A Genetic Odyssey
      woensdag 30 november 2005 @ 15:49:20 #120
    73274 Prosac
    Bedankt Ray
    pi_32698613
    19e eeuw en de aanloop naar WO1
    WO I en WO II (Europese Front, met name Slagen om Stalingrad, Kursk, Arnhem en Berlijn fascineren me enorm)
    Vietnamoorlog

Ook korte geschiedkundige 'dagboek' verhalen vind ik interessant, Geert Mak heeft een boekje samengesteld volgens mij?
    Maar ook dagboek fragmenten van soldaten lees ik graag. kijken wat ze meemaken enzo.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')