abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 oktober 2005 @ 08:13:34 #1
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_31222006
Vind je de laatste dagen van Hitler in zijn bunker helemaal het einde?
Zijn de Middeleeuwen best wel interessant voor je?
Heb je een fascinatie voor Mozart in de periode dat hij zijn eerste werk maakte?
Twintig boeken gelezen over de tijd waarin China een muur uit de grond stampte?
Alexander de Grote is je held omdat je dezelfde grootheidswaanzin koestert?

Wat ik me afvraag is wat jullie nu leuke/interessante geschiedenis vinden (en waarom).

Bijvoorbeeld: Zelf vond ik, in een ver verleden, WO1 veel leuker bij geschiedenis dan de meeste andere tijdsvakken. Die loopgravenoorlog en de zinloosheid sprak meer tot me verbeelding dan een paar man dat met een zwaardje op elkaar in staat te hakken. Wie het met wie doet, een enkele invloedrijke moord, kledingstijl, etc. boeien me ergens simpelweg minder.
Kwam het door het geweld? Misschien wel, maakt veel dingen wel interessant (voor mij). Wat ook wel scheelt is dat het dichtbij was en niet in Amerika of Japan plaatsvond.

Please press the issue
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 08:17:13 #2
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_31222035
De periode 753 BC tot 500 AD. En dan weer de periode 1870 tot heden.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 08:18:21 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_31222041
Het Romeinse Rijk kan ik begrijpen, megumi. Maar waarom die laatste periode? Daarin is nogal wat gebeurd...
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  Voormalig Sport Koningin donderdag 6 oktober 2005 @ 08:22:27 #4
35237 Nuongirl
pi_31222072
Het Romeinse Rijk heb ik altijd al fascinerend gevonden.
Daarnaast de Gouden Eeuw toen Nederland een van de belangrijkste landen ter wereld was, de tijd van de V.O.C, W.I.C.

En de tweede wereldoorlog, niet alleen in Europa, maar ook in Azie. En dan alle aspecten daarvan.
Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
  donderdag 6 oktober 2005 @ 08:24:56 #5
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_31222088
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 08:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Het Romeinse Rijk kan ik begrijpen, megumi. Maar waarom die laatste periode? Daarin is nogal wat gebeurd...
De periode van de beide wereldoorlogen en de aanloop daar naar toe. En de moderne geschiedenis boeit mij ook.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_31222158
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 08:24 schreef Megumi het volgende:

[..]

De periode van de beide wereldoorlogen en de aanloop daar naar toe. En de moderne geschiedenis boeit mij ook.
Same here...

Ik vind het vooral interessant om te ontdekken wat er allemaal aan de hand was in een tijd waar (bij wijze van spreken) mijn ouders en grootouders gewoon de aardkloot bevolkten..
Xbox Live Gamertag: Harmen84
  donderdag 6 oktober 2005 @ 09:19:09 #7
113593 kodro
i love tomatos
pi_31222737
WOII om de volgende redenen:

de aanloop naar de 2e WO hoe je een volk kunt manipuleren,
de waanideeen van nazi, de concentratie kampen en de "Endlösung der Judenfrage" hoe is het mogelijk dat zoveel mensen de "ogen sluiten"
De samenwerking van de gealieerde troepen en alle daarbij horende operaties waar ik vooral Overlord en Market Garden erg boeiend vind.
Het Verzet in Nederland waarvan ik vroeger altijd dacht dat bijna iedereen in het verzet zat, maar het steeds meer to me door gaat dringen dat er maar een heel klein groepje verzetshelden is.
  Moderator donderdag 6 oktober 2005 @ 12:50:36 #8
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31227435
Indie tussen '45 en '50 (en nieuw guinnea tot '62)
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_31229331
De periode vanaf de aanloop naar WO I tot het einde van de koude oorlog vind ik erg interresant. Vooral omdat het nog zo kort geleden is en omdat het zo'n inpact heeft gehad op de hele wereld, wat het leven voor iedereen wel beinvloed heeft.

Sowieso vind ik de koude oorlog erg 'mooi' als defensie freak.
Save a mouse, eat a pussy.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 14:20:29 #10
40632 rubstar
rustig an dennis..
pi_31229948
Voornamelijk het Romeinse Rijk.. op de een of andere manier vind ik dat altijd interresant..
pi_31233334
ode grieken, romeinen en in mindere mate egyptenaren (wie dat leuk vind moet trouwens eens op dinsdagavond op bbc2 naar what the ancients did for us kijken)

verder aan loop naar wo1 t/m koude oorlog
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 6 oktober 2005 @ 17:53:50 #12
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31235047
Middeleeuwen, Middeleeuwen, Middeleeuwen!

De klassieke tijd is voor mietjes.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 17:55:12 #13
3767 Herald
Come get some
pi_31235090
het mesozoicum
*But in my own way, I am king. Hail to the king baby.*
  donderdag 6 oktober 2005 @ 17:58:31 #14
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31235178
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 17:55 schreef Herald het volgende:
het mesozoicum
Da's geen geschiedenis. Geschiedenis is alleen geschiedenis als er mensen bij waren.

PS Het mesozoicum is voor mietjes.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 18:02:37 #15
3767 Herald
Come get some
pi_31235281
oh sorry, ik ben ook geen vaste poster hier
*But in my own way, I am king. Hail to the king baby.*
  donderdag 6 oktober 2005 @ 18:06:00 #16
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31235349
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 18:02 schreef Herald het volgende:
oh sorry, ik ben ook geen vaste poster hier
Ik ook niet. Ik bijt je kop eraf. Woef!
pi_31237432
De Nederlandse en Duitse krijgsgeschiedenis, tweede wereldoorlog en de geschiedenis van Nederlandse en Buitenlandse ODM's.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 19:49:18 #18
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_31237897
Kort gezegd, de hele Inca-periode vind ik erg interessant.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_31238413
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 19:49 schreef Yildiz het volgende:
Kort gezegd, de hele Inca-periode vind ik erg interessant.
Lijkt me een interessant onderwerp. Kun je daar niet eens een topic over maken en wat over schrijven ?
  donderdag 6 oktober 2005 @ 20:12:32 #20
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_31238515
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 20:08 schreef _The_General_ het volgende:

[..]

Lijkt me een interessant onderwerp. Kun je daar niet eens een topic over maken en wat over schrijven ?
Zal ik binnenkort eens doen
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  Voormalig Sport Koningin donderdag 6 oktober 2005 @ 20:13:45 #21
35237 Nuongirl
pi_31238542
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 20:12 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Zal ik binnenkort eens doen
Ik ben erg benieuwd
Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
  donderdag 6 oktober 2005 @ 22:46:56 #22
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_31243531
Lokale geschiedenis van 1800 tot nu
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_31243570
En hoe lokaal is dat? Echt je streekgeschiedenis? Dan zou je eens moeten kijken of er een soort heemkunde vereniging is..
  donderdag 6 oktober 2005 @ 22:48:09 #24
131745 Quatertemper
Koninkrijck Hollandia.
pi_31243572
Burchten 1000 tot 1700.
Had ik je al verteld hoe ik op de quatertemperdagen als vondeling werd gevonden door mijn stiefouders?
pi_31248493
De late oudheid (keizertijd) en de vroege middeleeuwen. En over het algemeen ook politieke geschiedenis.
  Moderator vrijdag 7 oktober 2005 @ 10:58:48 #26
5428 crew  miss_sly
pi_31248780
De Egyptische Oudheid, de Farao-tijd!

Helemaal geweldig, al vanaf dat ik jong was enorm gefascineerd door in eerste instantie de pyramides, en nadat ik er wat meer over gelezen en gezien had, de hele manier van leven, de religeiuze aspecten, het land zelf.

en 2 jaar geleden kwam dan ook eindelijk het moment dat ik dat allemaal kon gaan bekijken: a dream come true
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 12:26:04 #27
3604 MightyV
Just Breathe
pi_31251013
Qua perioden heb ik een zwak voor zowel de Oudheid als de moderne tijd.

Om iets meer in detail te gaan voel ik mij, vreemd genoeg, altijd al wel een beetje aangetrokken tot oorlogen. Het krijgsvak - hoewel ik er dus echt geen flikker mee te maken heb - fascineert mij enorm. Misschien omdat het zo'n extreme uitwas is van de condition humaine, misschien omdat het in het Westen soms ook nog wel eens geromantiseerd word, misschien omdat ik eigenlijk heel bloeddorstig ben. Who knows, who cares?
De culturele, sociaal-economische en politieke achtergronden van oorlogen boeien mij ook, naast het geweld zelf. Vooral massagekte achter oorlogen (bijv. hele schoolklassen die zich collectief vrijwillig aanmelden in WO1) geeft een inkijk hoever de meeste mensen kunnen gaan mits ze het gevoel hebben dat dit maatschappelijk toelaatbaar/wenselijk/gestimuleerd word.

De Wereldoorlogen zijn natuurlijk eindeloos fascinerend, andere 'favo wars' (by lack of a better term) zijn toch wel de Pelopponesische Oorlog, Napoleontische Oorlogen en het hedendaagse conflict in Irak.

vrijdag 7 oktober 2005 @ 12:28:17 #28
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_31251073
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 22:48 schreef Quatertemper het volgende:
Burchten 1000 tot 1700.
Jammer voor je dat die op de Grebbeberg 20 jaar ouder is ongeveer.

Maar tot 1700? Dan zijn ze toch eigenlijk allang in onbruik geraakt? Of is het juist dat ook, de nieuwe functies van die dingen? En waarom niet ervoor, de ontstaansgeschiedenis met ringburchten, aarden wallen enz?

En open er eens een topic over!
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 12:35:11 #29
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_31251243
Ik slinger echt alle kanten op qua geschiedenis hoewel qua Zuid-Amerika en Oost-Azië er nog grote lacunes zijn omdat die mij toch eigenlijk niet zo heel erg trekken nog.

Op dit moment verschuift m'n aandacht naar het koloniale tijdperk en een nooit roestende, oude liefde blijft de periode van de honderd-jarige oorlog en de daaropvolgende Rozenoorlogen.

Verder vallen me, door die brede belangstelling misschien, langlopende, grote lijnen op.

Oh, en waar ik meer van zou wíllen weten maar weinig van kan vinden is de oudste geschiedenis, die je eigenlijk alleen nog maar in taal terug kan vinden.
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 13:42:18 #30
113350 franzo
Life is live
pi_31252698
De Eerste Wereldoorlog heeft mij ook altijd gefascineerd, wellicht door de absurditeit ervan. Miljoenen jonge mensen die (blijmoedig) de dood tegemoet gingen voor vlag en vaderland aan beide zijden. Was vorig jaar in Ieper en heb de plekken bezocht van de strijd. Op een gegeven moment stond ik op een heuveltje met achter mij een Gemenebest oorlogskerkhof. Voor me keek ik naar beneden naar een weidelandschap met in de verte de kerk van Ieper. Op deze kleine vier kilometer zijn 400.000 soldaten gesneuveld voor soms een meter winst per dag..
Dit is overigens een zeer goed en interactieve site over WW1...:
http://www.bbc.co.uk/history/war/wwone/

Verder vind ik de Gouden Eeuw, China en de lange mars van de communisten, de Franse Revolutie en de historie van Indonesie interessant. Over WW2 heb ik al zoveel gelezen dat het bijna vanzelf spreekt dat ik deze periode interessant vind.
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 13:46:37 #31
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_31252809
WO I en WO II toch wel. En eigenlijk komt dat omdat mijn vader zich heel erg interesseerde in beide oorlogen en ik daar dus veel van heb meegekregen in mijn jeugd.

Uit mezelf komt de interesse voor de Vietnamoorlog en de koude oorlog.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 15:32:04 #32
88243 headfirsttohell
gimme deathpunk baby!
pi_31255747
Ik ben vooral geïnteresseerd in WO2, eerst vanwege de verhalen van opa. Daarna veel over D-Day gelezen en wat algemene zaken. Laatste tijd wat meer bezig met het gewone leven in het Derde Rijk. Over het Oostfront en de SS heb ik de algemene zaken wel gehad. Ben nu bezig met een boek over de organisatie van het Engelse en Duitse leger vanaf Versailles tot aan de slag bij El Alamein. Ben van plan me meer te verdiepen in de oorlog in Noord-Afrika en WO1.
This song is about a man named Ed, who used to sleep and dance with the dead
DEAD! SKIN! MASK!
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 15:44:37 #33
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_31256089
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 13:42 schreef franzo het volgende:
De Eerste Wereldoorlog heeft mij ook altijd gefascineerd, wellicht door de absurditeit ervan. Miljoenen jonge mensen die (blijmoedig) de dood tegemoet gingen voor vlag en vaderland aan beide zijden. Was vorig jaar in Ieper en heb de plekken bezocht van de strijd. Op een gegeven moment stond ik op een heuveltje met achter mij een Gemenebest oorlogskerkhof. Voor me keek ik naar beneden naar een weidelandschap met in de verte de kerk van Ieper. Op deze kleine vier kilometer zijn 400.000 soldaten gesneuveld voor soms een meter winst per dag..
Je zit hier op een goed forum voor (grote) beginstappen over WO1, kijk maar eens bijv op deze link resultaat van 'yvonne C&H wo1'
pi_31257008
WO2, omdat toch wel de groootste oorlog in de geschiedenis was, een clash van grote mogendheden die veel bepaald heeft. Ook wel interessant is dat er duidelijk een slechte en goede partij in te herkennen zijn (westen <-> nazi, de USSR is discutabel, want eigenlijk ook wel slecht). Wat dat betreft heeft deze oorlog wel wat overeenkomsten met epische fantasyverhalen als Lord of the Ring (m.u.v. de magische component dan). Misschien een rare vergelijking, maar ik bedoel dan vooral op de massaliteit van de oorlog en (vrijwel) de hele wereld die erin betrokken raakte.
Wat in de WO2 discussie vaak ook aardig is, is de stelligheid waarmee velen verkondigen dat duitsland makkelijk had kunnen winnen, maar pech heeft gehad. Hierbij focussen ze zich vaak op de succestorys van het duitse (pantser)leger, maar vergeten dat er een nog een vrij ouderwets infanterieleger aanhing, wat eigenlijk het grootste deel uitmaakte. En ook wordt vaak niet onderkend wat een puinhoop Hitler van de duitse economie en maatschappij heeft gemaakt.
en vroeger als kind speelde ik graag oorlogje

Ook interessant vind ik de romeinse en griekse oudheid, hiervan kan ik wat minder goed verklaren waarom.

Boeiend is ook WO1, vanwege de absurditeit van het geheel.

[ Bericht 22% gewijzigd door #ANONIEM op 07-10-2005 16:21:30 ]
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 16:28:02 #35
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_31257288
Het Romeinse rijk is toch mijn grote liefde. Maar ook de Edo periode in Japan zo rond 1600 en de geschiedenis van China vindt ik intressant. Daarnaast heb ik ook intresse in de geschiedenis van Zuid-Amerika. Denk dan aan de Inka's en Maya's. De Tolteken en de chchimeken. Enz.

[ Bericht 0% gewijzigd door Megumi op 09-10-2005 01:32:00 ]
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 17:51:06 #36
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_31260073
Ik vind het heel ok dat er toch zulke diverse interesses zijn
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 18:14:22 #37
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_31260773
Ik vind "moderne" geschiedenis het meest boeiende en dan denk ik aan het begin van de Koninkrijk der Nederlanden dus ongeveer vanaf 1800. Ik ben met name geintresseerd in politiek en Europa qua geschiedenis en de staat Nederland is toen ongeveer geworden wat het nu is (met de grondwet zoals we hem nu ongeveer kennen in 1848). Ik vind ook de vorming van Europa enorm boeiend en dan wederom met name de politieke banden en verdragen.

Ik vind verder het oude Egypte erg intressant en de pre-historie blijft mij altijd boeien.
pi_31278793
Ik interesseer me het meest voor de klassieke oudheid en de middeleeuwen. Heb geen idee waarom eigenlijk. Moderne geschiedenis vind ik minder, om het minder "mysterieus" is zeg maar...er zijn nog levende bronnen en is makkelijker in kaart te brengen.
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 12:41:20 #39
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_31278929
Hmng.
Een echte preiode kan ik niet aangeven; maar ben altijd zeer geinteresseerd in wat mensen heeft gedreven om bepaalde dingen te doen; de achtergronden en voorgeschiedenissen van gebeurtenissen als WO I; Franse revolutie; etc.
Ook de ontwikkeling van de mens tot de mens zoals 'wij' nu zijn boeit me enorm. Hoe is dat proces (zo het een proces genoemd kan worden) in gang gezet, en wat waren daarachter de drijvende 'krachten'.

Op t moment lees ik veel (ondaks de clichematigheid van t onderwerp) over westerse maatschappijen en de islam; Auteurs als Lewis, Buruma, etc.

WO II, WO I, ook erg leuk

(TS. Heb je het boek 'lenteriten (rites of spring) van Moris Ekstein wel eens gelezen? Gezien je fascinatie voor WO I vast wel, maar mocht je m nog niet gelezen hebben dan raad ik je m van harte aan!
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
pi_31278943
- Nederland in de tijd van Willem van Oranje
- Napoleon
pi_31279658
Nederland 1900 -1960
waarom?
opkomst van de industriele revolutie
bstrijding van de onmaatschappelijkheid
eugnistische denkbeelde
ásociale verplaatsten naar gezinsoorden (best wel heftig wat daar gebeurt is)
jaren 50 voornamelijk door het heropbouwerk en het onwtikkelen van de verzorgingsstaat
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 14:01:12 #42
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_31280925
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 14:00 schreef -calimero- het volgende:
De periode vanaf de aanloop naar WO I tot het einde van de koude oorlog vind ik erg interresant. Vooral omdat het nog zo kort geleden is en omdat het zo'n inpact heeft gehad op de hele wereld, wat het leven voor iedereen wel beinvloed heeft.

Sowieso vind ik de koude oorlog erg 'mooi' als defensie freak.
Zelfde periode voor mij. Voornamelijk om dat er echt heel veel over te vinden is en het gewoon een ongelofelijk interessante periode is geweest.
Ik zit nu vanalles te lezen over de spaanse griep (deels doordat nu de vogelgriep actueel is).
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 22:40:36 #43
26173 NathraX
Generaal Bajonet
pi_31294495
Romeinse tijd en de tijd vanaf 1650 tot 1815. Vroege middeleeuwen (~500 - 1100) vind ik ook wel interessant.
Qui deciderat pacem preaparet bellum
pi_31299233
Mijn interesse in geschiedenis is zeer breed.

Ik ben afgestudeerd op Nieuwste Geschiedenis aan de UvA met als minor Oost-Europese studies. In deze studie kregen wij veel vakken aangeboden over de Koude Oorlog/Duitsland in de twintigste eeuw. Dat vond ik allemaal wel aardig, al lag mijn interesse meer bij de negentiende eeuw. Met name de gebeurtenissen op de Balkan en in de drie grote keizerrijken vind ik erg interessant.

Verder vind ik interessant (from the top of my head):

- Latijns Amerika in de negentiende eeuw
- De Chinese burgeroorlog
- De Russische burgeroorlog (eigenlijk de gehele Russische geschiedenis)
- De (post-)koloniale geschiedenis van de VS tot aan de burgeroorlog
- De Gouden Horde/Timoer Lenk/Uzbeekse Horde
- Geschiedenis van het CDA
- Opkomst van de grote ideologieën
- Geschiedenis van de filosofie

Eigenlijk te veel om op te noemen.
An eye for an eye, makes the whole world blind.
-Mahatma Ghandi-
  zondag 9 oktober 2005 @ 01:33:34 #45
131745 Quatertemper
Koninkrijck Hollandia.
pi_31299330
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 12:28 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Jammer voor je dat die op de Grebbeberg 20 jaar ouder is ongeveer.

Maar tot 1700? Dan zijn ze toch eigenlijk allang in onbruik geraakt? Of is het juist dat ook, de nieuwe functies van die dingen? En waarom niet ervoor, de ontstaansgeschiedenis met ringburchten, aarden wallen enz?

En open er eens een topic over!
Rond 1700 werden oude burchten vaak opgekalefaterd puur voor prestige.
Er werden huizen/muren/kerkers en de hele rattaplan bijgebouwd.

Het onstaan van de burchten etc is behoorlijk complex.
Het kan door een romeinse of germaanse nederzetting, of iets totaal anders.

Ik zal even wat research doen naar dit fenomeen.
Had ik je al verteld hoe ik op de quatertemperdagen als vondeling werd gevonden door mijn stiefouders?
  zondag 9 oktober 2005 @ 01:36:54 #46
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_31299402
Wereldgeschiedenis 1860 - 1940. Ontzettende bedrijvigheid waaruit een gigantische hoeveelheid uitvindingen en innovaties voortkwamen. In mijn idee de meest turbulente periode uit de geschiedenis.
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_31299837
- de 'woeste' tijd van West-Europa, zo tussen de val van het West-Romeinse rijk en de voltooiing van de kerstening. Een duistere, onvoorspelbare tijd

- van WO II de oorlog in Rusland. De meest grootschalige, vernietigende, meedogenloze, onmenselijke oorlog aller tijden. Zelfs de loopgravenoorlog uit WO I was er beschaafd bij.

- het diepe zuiden van de VS, vanaf de Burgeroorlog tot de Burgerrechtenbeweging, een eeuw later. Rascisme, Ku Klux Klan, lynchpartijen, anti-semitisme, landelijke bekrompenheid, verzet tegen moderniteit, etc.
  zondag 9 oktober 2005 @ 06:46:23 #48
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_31302266
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 01:29 schreef Storing het volgende:

- Geschiedenis van het CDA
Die is zeker boeiend
  Admin zondag 9 oktober 2005 @ 07:26:45 #49
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_31302307
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 12:41 schreef descendent1 het volgende:

(TS. Heb je het boek 'lenteriten (rites of spring) van Moris Ekstein wel eens gelezen? Gezien je fascinatie voor WO I vast wel, maar mocht je m nog niet gelezen hebben dan raad ik je m van harte aan!
Al zou je geen echte fascinatie voor WO1 hebben, dan nog is dit een van de betere boeken, EN ligt nu bij de Slegte voor slechts 7 euro.
Heel gedegen, lekker leesbaar geschreven, en lult niet de fouten van historici na, maar komt met de juiste conlusies, juiste context.
Werkelijk een aanrader!

[ Bericht 1% gewijzigd door yvonne op 09-10-2005 07:33:17 ]
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  zondag 9 oktober 2005 @ 12:05:33 #50
125126 Mr-Coffee
pissing people off since 1980
pi_31304891
Van de tijd van het Romeinse Rijk tot de late middeleeuwen (1200, 1300), en het VOC gebeuren is wel zeer indrukwekkend.
Set Sail, For Fail.
JA NOU EN,IS GOED VOOR JE!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')