Mail me binnenkort eens, kan je dan misschien aan wat juiste mensen voorstellen op een network event.quote:Op zondag 18 september 2005 21:41 schreef Tinkepink het volgende:
(Offtopic)
*Knuf terug*
Erg druk. Ik werk tegenwoordig freelance als communicatieadviseur voor duitse bedrijven die handel willen drijven met Nederland. En dat loopt lekker (al zijn nieuwe klanten altijd welkom)
Ik weet deshalve nog niet zeker of ik wel zo blij ben met de waarschijnlijke verkiezingsuitslag....
Blauw???quote:Op zondag 18 september 2005 21:54 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Is er eigenlijk een mogelijkheid op een groen/zwart/blauwe coalitie?
Lafontaine heeft zijn directe mandaat echter niet gekregen.quote:Op zondag 18 september 2005 21:46 schreef freako het volgende:
Pff, in Saarland haalt de Linkspartei 18%. Lafontaine blijft populair daar.
Hij was zelfs derde.quote:Op zondag 18 september 2005 22:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lafontaine heeft zijn directe mandaat echter niet gekregen.
Ik bepis mezelf van het lachen.
quote:Op zondag 18 september 2005 22:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lafontaine heeft zijn directe mandaat echter niet gekregen.
Ik bepis mezelf van het lachen.
Nou, het moet gaan om zijn/haar persoonlijkheid, dan maakt het geslacht niet uit.quote:Op zondag 18 september 2005 19:01 schreef SCH het volgende:
Is toch wel wat vreemd dat het altijd mannen zijn, ook als je kijkt naar de bevolkingssamenstelling. Heb je er iets op tegen?
Westerwelle zit al niet zo stevig in het zadel, al was hij de laatste tijd wel redelijk aan een comeback bezig, ik ben benieuwd hoe de stemming in de partij zelf is over Ampel.quote:Op zondag 18 september 2005 19:15 schreef freako het volgende:
Wat riep D66 dan voor de laatste verkiezingen? "Wij gaan niet met CDA en VVD regeren". En uiteindelijk doen ze het toch. Omdat de Nederlandse grote coalitie ook misliep.
Precies, dat moeten veel mannen zich maar eens realiseren. Die schijten in hun broek voor een vrouw als leider.quote:Op zondag 18 september 2005 22:10 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Niet zoals Neeltje Kroes die Merkel graag als kanselier zag vooral omdat ze vrouw is. Kom op, we leven niet meer in de seventies
bij verkeer en waterstaat doen ze het nu al jaren in hun broekquote:Op zondag 18 september 2005 22:19 schreef SCH het volgende:
[..]
Precies, dat moeten veel mannen zich maar eens realiseren. Die schijten in hun broek voor een vrouw als leider.
Je ziet wel dat er relatief veel meer kritiek is op een vrouw inderdaad.quote:Op zondag 18 september 2005 22:23 schreef rubbereend het volgende:
[..]
bij verkeer en waterstaat doen ze het nu al jaren in hun broek
tis dan ook een lastig departement waar veel gebeurt isquote:Op zondag 18 september 2005 22:25 schreef SCH het volgende:
[..]
Je ziet wel dat er relatief veel meer kritiek is op een vrouw inderdaad.
http://www.nieuws.nl/bericht/5/61624quote:Bijna helft Duitsers wil Grote Coalitie
Uitgegeven op 18 september 2005 om 22:59 uur
(Novum/AP) - Nu de uitslag van de verkiezingen nagenoeg bekend is, voelen de Duitsers het meest voor een zogenaamde Grote Coalitie, tussen SPD en CDU. Dat blijkt uit een opinieonderzoek onder duizend Duitsers dat zondagavond is uitgevoerd in opdracht van tv-zender ARD. 42 Procent van de Duitsers wil dat de twee grootste partijen van het land het samen gaan proberen.
Bondskanselier Gerhard Schröder heeft een Grote Coalitie onder leiding van CDU-leidster Angela Merkel uitgesloten, maar wil wel zelf aan het hoofd staan van een regering van SPD en CDU.
Twintig procent van de Duitsers ziet het meest in een coalitie tussen de CDU, de FDP en de Groenen en 18 procent geeft de voorkeur aan een regering van SPD, FDP en de Groenen.
in het slechtse geval, kan de uitslag in Dresden eventueel 3 zetels verschil uitmaken (inclusief 1 direktmandaat).quote:Op zondag 18 september 2005 22:46 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Bij 0.6% verschil tussen CDU en SPD, maakt Dresden dan verschil of niet?
Niet helemaal... het aantal zweitstimmen voor de FDP zal in Beieren erg sterk geweest zijn ... oftewel, veel Beieren hebben een grote angst voor een Grote Koalition, en hebben daarom FDP als zweitstimme gestemt....quote:Op zondag 18 september 2005 23:43 schreef zakjapannertje het volgende:
Merkel heeft haar Direktmandat in het noorden van Voor-Pommeren succesvol kunnen verdedigen, veel CSU-kiezers van de vorige keer hebben echter de partij de rug toegekeerd, bijna 10 procent verloren in Beieren volgens Forsa, wrs. omdat Stoiber niet kanselierskandidaat is...
CDU/CSU hebben overigens totnutoe alle directmandaten die ze hadden weten te verdedigen, en ze hebben er een stel bijgewonnen. Niet zo raar, want de SPD heeft meer verloren dan de CDU.quote:Op zondag 18 september 2005 23:43 schreef zakjapannertje het volgende:
Merkel heeft haar Direktmandat in het noorden van Voor-Pommeren succesvol kunnen verdedigen, veel CSU-kiezers van de vorige keer hebben echter de partij de rug toegekeerd, bijna 10 procent verloren in Beieren volgens Forsa, wrs. omdat Stoiber niet kanselierskandidaat is...
Het aantal erststimmen voor de CSU is ook gedaald. Wat minder extreem dan de zweitstimmen, maar toch vaak een procent of 5 verlies. Wel veel schommelingen. In het district Coburg wonnen ze 3 procent.quote:Op zondag 18 september 2005 23:56 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Niet helemaal... het aantal zweitstimmen voor de FDP zal in Beieren erg sterk geweest zijn ... oftewel, veel Beieren hebben een grote angst voor een Grote Koalition, en hebben daarom FDP als zweitstimme gestemt....
Teletekst kopte ook met "Merkel wint de Duitse verkiezingen". Terwijl ze er eigenlijk niks van gebakken heeft.quote:Op maandag 19 september 2005 00:03 schreef evert het volgende:
opvallend dat in het nederlandse programma tussen 6 en 7 helemaal geen aandacht was voor de winst van de FDP, toch een van de grootste verrassingen van deze verkiezingen.
Dat gaat niet helemaal op, het CDU doet het vrij goed in het zuiden van de voormalige DDR, maar goed, dat is slechts een detail.quote:Op maandag 19 september 2005 00:30 schreef freako het volgende:
Het resultaat van de Linkspartei valt me ook tegen. Alleen in Saarland en het oosten doen ze het echt goed. Verder is het een beetje net niks. Ze halen meestal wel 3-5%, maar dat is het dan wel.
[afbeelding]
Een screenshotje wat ik gemaakt heb op http://www.btw05.de. Bruin is nog niet binnen. Het is echt opvallend hoe dat IJzeren Gordijn nog door Duitsland loopt. Zelfs de Berlijnse Muur lijkt er nog te staan.
Met name die Berlijnse muur verbaasd me echt, dat ziet er nogal wonderlijk uit...quote:Op maandag 19 september 2005 00:30 schreef freako het volgende:
Het resultaat van de Linkspartei valt me ook tegen. Alleen in Saarland en het oosten doen ze het echt goed. Verder is het een beetje net niks. Ze halen meestal wel 3-5%, maar dat is het dan wel.
[afbeelding]
Een screenshotje wat ik gemaakt heb op http://www.btw05.de. Bruin is nog niet binnen. Het is echt opvallend hoe dat IJzeren Gordijn nog door Duitsland loopt. Zelfs de Berlijnse Muur lijkt er nog te staan.
Ja. De voorlopige uitslag zonder Dresden, overhangmandaten al bij de CDU en de SPD opgeteld:quote:Op maandag 19 september 2005 09:28 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Zijn nu alle stemmen (behalve Dresden) geteld?
De jamaica coalitie heeft mijn voorkeur. Doen de groenen het milieu, doen de FDP de economie, is de CDU er voor de meerderheid.quote:Zwart-geel-groen
Getalsmatig hebben CDU/CSU, FDP en de Groenen een meerderheid, maar de Groenen achten de kans op overeenstemming met zwart-geel klein. Alleen op lokaal niveau zijn dit soort coalities tot dusver levensvatbaar gebleken.
Volgens mij hebben van Agt, Drees, Colijn en Ruys de Beerenbrouck ook drie of meer kabinetten gehad.quote:Op maandag 19 september 2005 12:30 schreef Falco het volgende:
Het is dat Lubbers in Nederland een derde regering heeft geleid (waar de fut nogal uit was), anders had ik wel gezegd dat zoiets hier zowat ondenkbaar lijkt.
Van Agt ookquote:Op maandag 19 september 2005 13:30 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Volgens mij hebben van Agt, Drees, Colijn en Ruys de Beerenbrouck ook drie of meer kabinetten gehad.
Ja en nee. Lubbers heeft drie volle termijnen uitgezeten. De andere drie hebben tussentijds andere partijen in hun kabinet gehaald, of er stapten juist partijen op. Dat wordt als een ander kabinet gezien.quote:Op maandag 19 september 2005 13:30 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Volgens mij hebben van Agt, Drees, Colijn en Ruys de Beerenbrouck ook drie of meer kabinetten gehad.
Van Agt-I was '77-'81, CDA/VVD. Van Agt-II was '81-'82, CDA/PvdA/D66. De PvdA stapte binnen de kortste keren op. CDA/D66 gingen als het minderheidskabinet Van Agt-III door tot de vervroegde verkiezingen van 1982.quote:
En zat zo'n coalitie ook niet ook voor die verkiezingen toen en viel die niet uit elkaar omdat er onenigheid was tussen de ÖVP en de FPÖ? Dat moet volgens mij ook een prachtige soap geweest zijnquote:Op maandag 19 september 2005 13:30 schreef freako het volgende:
In Oostenrijk hebben ÖVP (Oostenrijkse CDU) en de Groenen na de verkiezingen ook een tijdje onderhandeld over een coalitie. Ze zaten volgens mij niet eens zo gek ver van een akkoord. De ÖVP konden toen echter ook een meerderheid krijgen met de FPÖ (Haider), en die coalitie zit nog steeds.
Lubbers II is toch voortijdig gevallen? Toen heeft hij de VVD ingeruild voor de PvdA toch?quote:Op maandag 19 september 2005 13:34 schreef freako het volgende:
[..]
Ja en nee. Lubbers heeft drie volle termijnen uitgezeten. De andere drie hebben tussentijds andere partijen in hun kabinet gehaald, of er stapten juist partijen op. Dat wordt als een ander kabinet gezien.
Ik snap niet waarom hij nog niet aangevallen wordt op zijn uitspraak dat hij bondskanselier wilt blijven. Ten opzichte van de vorige verkiezingen heeft hij meer zetels verloren dan het CDU/CSU heeft verloren. Die opleving in die korte termijn is erg indrukwekkend, maar geen vrijbrief om nog een keer vier jaar aan de macht te blijven.quote:Op maandag 19 september 2005 13:35 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Let maar op; Schröder wordt weer kanselier, ik denk dat uiteindelijk idealen voor hem minder zwaar wegen dan voor Merkel, bovendien speelt hij het spel erg goed tot nu toe.
Wat denk je dan van die linkse geitenwollensokken van The Economist, die met 'Germany's Surprising Economy' een twijfelachtige pro-Schröder positieve coverstory over de stand van de Duitse economie schreven ..., halverwege vorige maand ...quote:Op maandag 19 september 2005 13:23 schreef McCarthy het volgende:
http://www.nos.nl/nosjour(...)5duitseeconomie.html
de volkskrant, pardon de NOS, ziet het ook wel zitten met Schroder. Wat heeft hij het toch goed gedaan met de eocnomie.
Ja. Maar Lubbers-II viel zo kort voor de geplande verkiezingen van 1990, dat na de vervroegde verkiezingen van september 1989 Lubbers-III tot mei 1994 zat. In totaal dus toch 12 jaar.quote:Op maandag 19 september 2005 13:37 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Lubbers II is toch voortijdig gevallen? Toen heeft hij de VVD ingeruild voor de PvdA toch?
Ik zeg ook niet dat het klopt/terecht is, maar ik zie het nog wel gebeuren. Kan de SPD nog boven het CDU uitkomen door Dresden?quote:Op maandag 19 september 2005 13:38 schreef Falco het volgende:
Ik snap niet waarom hij nog niet aangevallen wordt op zijn uitspraak dat hij bondskanselier wilt blijven. Ten opzichte van de vorige verkiezingen heeft hij meer zetels verloren dan het CDU/CSU heeft verloren. Die opleving in die korte termijn is erg indrukwekkend, maar geen vrijbrief om nog een keer vier jaar aan de macht te blijven.
Ow op die fiets..quote:Op maandag 19 september 2005 13:40 schreef freako het volgende:
Ja. Maar Lubbers-II viel zo kort voor de geplande verkiezingen van 1990, dat na de vervroegde verkiezingen van sept (?) 1989 Lubbers-III tot mei 1994 zat. In totaal dus toch 12 jaar.
Tja, als in jouw ogen Schröder het halve ei was, was Kohl toch echt de lege dop.quote:Op maandag 19 september 2005 13:42 schreef McCarthy het volgende:
Feit blijft dat de pensioenen onbetaalbaar worden, dat de werkloosheid hoog is en dat de gorie praktisch 0 is. En dat kan je Schroder & Co grotendeels aanrekenen.
Misschien als ze 100% scoren in Dresden.quote:Op maandag 19 september 2005 13:42 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat het klopt/terecht is, maar ik zie het nog wel gebeuren. Kan de SPD nog boven het CDU uitkomen door Dresden?
Kohl is van voor mijn tijdquote:Op maandag 19 september 2005 13:46 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Tja, als in jouw ogen Schröder het halve ei was, was Kohl toch echt de lege dop.
de vroeger gekozen oplossing door de Kohl-regering ... die was gericht op een 'zachte' overgang, wat betekende dat er voor oost-duitsland andere voorwaarden golden, een 'apart' systeem qua uitkeringen en lonen ... verder kregen de oost-duitse staten extra bijdrages...quote:Op maandag 19 september 2005 13:55 schreef pberends het volgende:
Waarom lijkt het alsof er economisch gezien nog steeds een muur om Oost-Duitsland heen staat? Je zou verwachten dat de aangrenzende Oost-Duitse provincies economisch worden opgetrokken door de westerse aanliggende provincies.
ze hebben in heel duitsland dus praktisch een nulgroei. Dus het oosten blijft net zo arm als ze 15 jaar geleden was.quote:Op maandag 19 september 2005 13:55 schreef pberends het volgende:
Waarom lijkt het alsof er economisch gezien nog steeds een muur om Oost-Duitsland heen staat? Je zou verwachten dat de aangrenzende Oost-Duitse provincies economisch worden opgetrokken door de westerse aanliggende provincies.
Niet in heel Duitsland, met Beieren gaat het bv best goed, heeft een erg solide en moderne economie, zelfs de dienstensector wordt er steed sterker ...quote:Op maandag 19 september 2005 14:09 schreef McCarthy het volgende:
[..]
ze hebben in heel duitsland dus praktisch een nulgroei. Dus het oosten blijft net zo arm als ze 15 jaar geleden was.
ik heb er geen stats van dus ik weet het niet.quote:Op maandag 19 september 2005 14:15 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Niet in heel Duitsland, met Beieren gaat het bv best goed, heeft een erg solide en moderne economie, zelfs de dienstensector wordt er steed sterker ...
in mijn lijstjes doen ze het goed.quote:In plaats van dat je zo graag wilt geilen op de Luxemburgse economie (die, excusez-le-mot nogal 'links' gericht is, met een sterk sociaal vangnet, bv werkeloosheidsuitkeringen van 90% van het laatste verdiende loon gedurende twee jaar na ontslag, althans voor luxemburgse staatsburgers dan, buitenlandse arbeidskrachten vallen daarbuiten ) ...
hoezo, hebben ze daar het omslagstelsel al verlaten of zo?quote:Beieren zou eerder de natte droom moeten zijn van de rechtgeaarde neo-liberaal met een conservatief tintje ...
Lijstjes zeggen niet alles dat moet toch onderhand wel doorhebbenquote:Op maandag 19 september 2005 14:20 schreef McCarthy het volgende:
[..]
ik heb er geen stats van dus ik weet het niet.
[..]
in mijn lijstjes doen ze het goed.
Het is de 9de liberale economie ter wereld
[..]
hoezo, hebben ze daar het omslagstelsel al verlaten of zo?
Hebben ze al een flattax?
Kunnen staten zelf bepalen of ze aan vrijhandel doen?
Merkel's energiepolitiek gaat lijnrecht in tegen het groene energie-programma... (en energie is voor de groenen erg belangrijk)quote:Op maandag 19 september 2005 15:15 schreef McCarthy het volgende:
jamaica zou juist een makkie moeten zijn. Groenen het milieu + buitenlandse zaken, FDP + CDU de economie
goeie deal toch?
Kohl was kanselier tot 1998, je bent toch geen 7?quote:Op maandag 19 september 2005 13:55 schreef McCarthy het volgende:
Kohl is van voor mijn tijd
laten we daar geen grapjes over gaan makenquote:Op maandag 19 september 2005 16:23 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Kohl was kanselier tot 1998, je bent toch geen 7?![]()
interrese-tijd bedoel ik natuurlijk, konijn dat je bent.quote:Op maandag 19 september 2005 16:23 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Kohl was kanselier tot 1998, je bent toch geen 7?![]()
En als Westerwelle nou plaats zou moeten maken? Hoe is de algemene stemming in de partij zelf dan? Ik kan me voorstellen dat ze ook niet op een grote coalitie hopen.quote:Op maandag 19 september 2005 15:33 schreef RM-rf het volgende:
Een laatste punt is dat de FDP heel duidelijk aangeeft dat het niet in een coalitie met de grünen wil ....
Inderdaad. Ik had in eerste instantie niet eens door dat Merkel het slechter heeft gedaan dan Stoiber.quote:Op maandag 19 september 2005 00:12 schreef freako het volgende:
[..]
Teletekst kopte ook met "Merkel wint de Duitse verkiezingen". Terwijl ze er eigenlijk niks van gebakken heeft.
Het oosten is in die 15 jaar van niveau jaren 50 West naar niveau begin jaren 90 west gegaan, er is een enorme welvaardssprong gemaakt, betaald door de westduitse werknemers.quote:Op maandag 19 september 2005 14:09 schreef McCarthy het volgende:
[..]
ze hebben in heel duitsland dus praktisch een nulgroei. Dus het oosten blijft net zo arm als ze 15 jaar geleden was.
Dat is helemaal niet zo'n hoge stijging. De verrasing van deze verkiezing was dat Schroder eigenlijk helemaal niet zoveel verloren heeft en dat links in zijn geheel geen zetels verloren heeft. De boodschap in deze verkiezing is duidelijk: Er zijn veel sociaal democraten ontevreden over de te rechtse koers van schroder. FDP zou als dank voor deze te rechtse koers toe kunnen treden tot het kabinet. Verder zie ik geen serieuze opties. De groenen zijn geen D66.quote:Op zondag 18 september 2005 18:54 schreef freako het volgende:
Grootste verrassing: FDP 10,5%
Ik denk dat dat komt door CDU-stemmers die aan wilden geven dat ze perse een CDU/FDP-regering willen.
Die zege is meer ondanks dan dankzij de 'lichtmatroos' met zijn guidomobiel, ik denk dat het meer met strategisch stemmen te maken heeft dan met hem als persoon.quote:Op maandag 19 september 2005 17:21 schreef RM-rf het volgende:
Ik denk niet dat de FDP Westerwelle laat vallen, die doet het prima, heeft een grandiooos resultaat geboekt en is zonder enige concurrentie leider ...
Hij heeft toch zijn coming-out gebruikt om aandacht te vragen voor de burgerrechten?quote:zelfs de eeuwige grapjes over zijn homoseksualiteit en weigering daarover uit de kast te komen, deren hem niet echt, misschien is dat voor hem ook de beste keuze ....
zou wel een heel interessante coalitie kunnen zijn idd., bovendien met een gezond grote oppositie wat niet het geval is met een Grosskoalitionquote:Westerwelle schließt schwarze Ampel nicht aus
Berlin (dpa) - Nach dem Nein zu einer Koalition mit SPD und Grünen schließt die FDP ein Bündnis mit Union und Grünen nicht aus. «Wir werden natürlich jede Chance wahrnehmen, damit es eine schwarz- gelbe Regierung in Deutschland geben kann», sagte FDP-Chef Guido Westerwelle. Die Grünen um Außenminister Joschka Fischer stehen solch einem Bündnis allerdings äußerst skeptisch gegenüber. Grund sind die erheblichen Unterschiede in den Programmen, zum Beispiel in der Energie- und Gesundheitspolitik.
De 'guidomobiel' was 2002 toen Guido een beetje overdreven 'hip' deed.., onder aanvoering van Möllemann (de politicus van de FDP die kort na de verkiezingen zelfmoord pleegde, na een corruptieschandaal)quote:Op maandag 19 september 2005 18:40 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Die zege is meer ondanks dan dankzij de 'lichtmatroos' met zijn guidomobiel, ik denk dat het meer met strategisch stemmen te maken heeft dan met hem als persoon.
Nee, eerder een VVD, maar dan klassieker liberaal dan rechts conservatief.quote:Op maandag 19 september 2005 18:34 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Nee, de FDP is een soort D66
grote partijen verliezen, kleine rukken opquote:Op maandag 19 september 2005 18:20 schreef RM-rf het volgende:
McCarthy, ook voor de CDU is het het slechtse resultaat sinds 1949 (56 jaar dus) ...
de duitse bundestag heeft an sich een duidelijke meerderheid voor 'links' georienteerde partijen: Linkspartei, Grünen en SPD ... CDU en FDP halen geen meerderheid ....
labour is tamelijk rechts ivm het vasteland. Nederland is weer rechts tov de grote molochenquote:Welke 'trend' doel je dan op, engeland heeft een kabinet met Labour... hooguit kun je van Frankrijk zeggen dat ze een duidelijk rechtse regering hebben ... is Frankrijk nu de 'vaandeldrager van rechts, of doel je op Bush, met zijn neo-conservatieven (weinig Liberaals daaraan) ....
Vind je de Italiaanse regering zo'n 'gezonde' politiek voeren, met hun halve syndicalisme en bescherming van persoonlijke belangen van politici? Lees eens wat kritische rechtse Italianen denken over berlusconi en zijn 'kliek', zelfs veel rechtse commentatoren van de betere kranten ageren tegen diens politiek.
zoals ik al zei, rechts in D is links in NL. Rechts in NL is links in de angelsaksische wereld.quote:Nog een interssant punt, Duitsland had vanaf begin 80'er jaren, tot 1998 een centrum-rechtse regering ... op hetzelfde moment dat bv in de 90'er jaren in nederland Paars zat ....
Als zoveel mensen nu beweren dat de problemen van balkenende, veroorzaakt werden door Paars, hoe denk jij dan dat Kohl het gedaan heeft, die vanaf 1990 iedere hervorming heeft dwarsgezeten, uitgesteld, waarna in 1998 veels te laat eindelijk Schröder aan de bak moest (en die heeft inderdaad 'hard' gesneden, omdat hij geen keus had .... de CDU durft overigens weinig te zeggen van Hartz IV en Agenda 2010, misschien omdat ze weten dat zij dat nooit erdoorheen hadden gekregen ..., vooral ook omdat het laatste anderhalf jaar het de CDU was, die verdere hervormingen dwarszat, in de BundesRat)...
ga jij mij een beetje de les lezenquote:Ik kan je aanraden toch een beetje interesse in de recente geschiedenis te krijgen en bv te kijken naar de ontwikkeling van duitsland in de 90'er jaren (van de sterkste economie ter wereld, naar een 'basket-case', een schoolvoorbeeld van waar politiek beleid _echt_ de fout in kan gaan) ...
Misschien dat dat je bestaande wereldbeeld toch ook iets meer nuance zou kunnen geven ....
met een beetje wishful thinking is niks misquote:Op maandag 19 september 2005 18:34 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Nee, de FDP is een soort D66
http://www.parool.nl/nieuws/2005/SEP/19/p1.htmlquote:CDU wil SPD omzeilen
Van onze redactie buitenland
BERLIJN - Verscheidene vooraanstaande Duitse christen-democraten hebben vanochtend gepleit voor een coalitie met liberalen en Groenen. Op die manier kan de enige andere mogelijkheid, een 'grote' coalitie met de SPD, worden omzeild.
Vice-fractievoorzitter Ronald Pofalla van de CDU zei vanochtend dat de christen-democratische partijbaronnen tijdens het crisisberaad van afgelopen nacht de mogelijkheid van een 'Jamaica-coalitie' hebben overwogen, zo genoemd naar de vlag van dat eiland: zwart (christen-democratisch), geel (liberaal) en groen. Samengaan met de Groenen, eerder de bondgenoot van de SPD, noemde hij 'een optie'.
Ook de christen-democratische minister-president van Hessen, Roland Koch, en de algemeen secretaris van de partij, Markus Söder, pleiten voor zo'n coalitie, evenals der Beierse CSU-leider en premier, Edmund Stoiber. Maar de liberale FDP is sceptisch. De financiële expert van de partij, Hermann-Otto Solms, zei dat hij zich een samenwerking met de Groenen maar moeilijk kan voorstellen.
Joschka Fischer, lijsttrekker van de Groenen, hield zich gisteravond op de vlakte en wilde alleen kwijt dat zijn partij met alle democratische partijen wil praten.
Een coalitie met Groenen en liberalen is de enige manier waarop de christen-democraten een 'grote' coalitie met de sociaal-democraten kunnen vermijden.
Voor president Horst Köhler is het niet gemakkelijk om te bepalen aan wie hij de formatieopdracht moet geven. Weliswaar hebben CDU en CSU drie zetels meer behaald dan de SPD, maar die partij kan op 2 oktober in Dresden theoretisch gelijk komen met haar rivaal.
Wat echter niet meer kan, is dat de SPD de CDU/CSU inhaalt in aantallen stemmen. De christen-democraten hebben er nu 440.000 meer dan de sociaal-democraten. In het district in Dresden waar pas op 2 oktober wordt gestemd, omdat even voor de verkiezingsdatum een van de kandidaten is overleden, zijn slechts 219.000 kiezers.
© Het Parool, 19-09-2005
En dat is ook zo, ze zaten ook bij het debat na de verkiezingen met 2 personen, waar de andere partijen maar 1 hadden zitten. Stoiber van de CSU en Angela van de CDU.quote:Op maandag 19 september 2005 22:16 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Ik heb ook op DuitslandWEB gelezen dat Schröder nu vind dat hij de grootste partij is geworden omdat CDU/CSU toch aparte partijen zijn.
Maar betekent dat dan in de praktijk de Schröder straks gaat formeren? Volgens mij hebben ze daar stukken minder ervaring in dan wij.quote:Op maandag 19 september 2005 22:38 schreef Pietverdriet het volgende:
En dat is ook zo, ze zaten ook bij het debat na de verkiezingen met 2 personen, waar de andere partijen maar 1 hadden zitten. Stoiber van de CSU en Angela van de CDU.
Ze zijn ook 2 partijen als het hun uitkomt
Het is welliswaar traditie dat de grootste partij begint te onderhandelen, maar das een wassen neus, iedereen praat met iedereen, en men kent geen formateurs zoals in NL.quote:Op maandag 19 september 2005 22:43 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Maar betekent dat dan in de praktijk de Schröder straks gaat formeren? Volgens mij hebben ze daar stukken minder ervaring in dan wij.
Volgens mij waren ze ook al aardig zeker van de uitkomst van tevoren.quote:Op maandag 19 september 2005 22:47 schreef Pietverdriet het volgende:
In Nederland trouwens ook niet, het eerste kabinet van Agt kwam tot stand bij een biefstuk en friet in een bistro (Dries en Hans gingen een hapje eten)
Overigens, Schröder gaat volgens mij ook in de zichtpunten van de meeste mensen te ver is zijn 'ik-ben-de-winnaar'-presentatie ...quote:Op maandag 19 september 2005 22:38 schreef Pietverdriet het volgende:
Ze zijn ook 2 partijen als het hun uitkomt
En zoals zovaak worden mooie compromissen zelden gesloten ;0quote:Op dinsdag 20 september 2005 02:16 schreef rubbereend het volgende:
mooi compromis
CDU/CSU - FDP - SPD
Merkel en Schröder treden beiden terug en de FDP levert de Kanzler.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |