abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30731211
Ik denk niet dat de FDP Westerwelle laat vallen, die doet het prima, heeft een grandiooos resultaat geboekt en is zonder enige concurrentie leider ... zelfs de eeuwige grapjes over zijn homoseksualiteit en weigering daarover uit de kast te komen, deren hem niet echt, misschien is dat voor hem ook de beste keuze ....

Ik weet ook niet of de aversie jegens de Grünen vanuit de FDP blijvend is, dat ligt voornamelijk eraan hoe 'handig' Merkel het weet te spelen, Merkel zelf heeft een goede relatie tov de FDP (maar die is voornamelijk erop gebaseerd dat ze vrijwel hetzelfde beleid voorstaat als de FDP) ...
De vraag is nu hoe goed ze is in het smeden van een coalitie (ik vermoed niet al te goed, daarvoor heeft ze al een lange geschiedenis achter zich van onbetrouwbaarheid tov eigen fractie-leden en medewerkers)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  maandag 19 september 2005 @ 17:35:22 #177
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_30731548
quote:
Op maandag 19 september 2005 00:12 schreef freako het volgende:

[..]

Teletekst kopte ook met "Merkel wint de Duitse verkiezingen". Terwijl ze er eigenlijk niks van gebakken heeft.
Inderdaad. Ik had in eerste instantie niet eens door dat Merkel het slechter heeft gedaan dan Stoiber.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  maandag 19 september 2005 @ 18:05:20 #178
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_30732323
quote:
Op maandag 19 september 2005 14:09 schreef McCarthy het volgende:

[..]

ze hebben in heel duitsland dus praktisch een nulgroei. Dus het oosten blijft net zo arm als ze 15 jaar geleden was.
Het oosten is in die 15 jaar van niveau jaren 50 West naar niveau begin jaren 90 west gegaan, er is een enorme welvaardssprong gemaakt, betaald door de westduitse werknemers.
Solidariteitstoeslag heet dat wanneer je dat jaren betaald om vervolgens ontslagen te worden omdat de koekjesfabriek waar je werkt met subsidie (raad eens waaruit) een nieuwe fabriek in het oosten laat zetten met gesubsidieerde (raad eens waarvan) werknemers.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 19 september 2005 @ 18:09:16 #179
119078 McCarthy
communistenjager
pi_30732424
lees nu net in het NRC dat de SPD het slechtse resultaat in 40 jaar heeft geboekt

Ik heb geen overzicht van zetels in de rijksdag, misschien heeft PV dat. Ik vermoed een dalende lijn

Ik durf nu ook wel de vorospelling te doen dat de winst van de FDP geen toeval is maar dat het een trend omhoog is/inzet. Uiteindelijk zullen ze een grote halen vergelijkbaar met de VVD.

De angelsaksische wereld loopt voorop, gevolgd door de kleine landen als NL en DK, daarna komen de molochen als Fr, D en I. Een geglobaliseerde liberale wereldeconomie is de toekomst, 100% zeker, ik wil het alleen wel meemaken voordat ik in mijn graf lig.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_30732754
McCarthy, ook voor de CDU is het het slechtse resultaat sinds 1949 (56 jaar dus) ...
de duitse bundestag heeft an sich een duidelijke meerderheid voor 'links' georienteerde partijen: Linkspartei, Grünen en SPD ... CDU en FDP halen geen meerderheid ....

Welke 'trend' doel je dan op, engeland heeft een kabinet met Labour... hooguit kun je van Frankrijk zeggen dat ze een duidelijk rechtse regering hebben ... is Frankrijk nu de 'vaandeldrager van rechts, of doel je op Bush, met zijn neo-conservatieven (weinig Liberaals daaraan) ....
Vind je de Italiaanse regering zo'n 'gezonde' politiek voeren, met hun halve syndicalisme en bescherming van persoonlijke belangen van politici? Lees eens wat kritische rechtse Italianen denken over berlusconi en zijn 'kliek', zelfs veel rechtse commentatoren van de betere kranten ageren tegen diens politiek.

Nog een interssant punt, Duitsland had vanaf begin 80'er jaren, tot 1998 een centrum-rechtse regering ... op hetzelfde moment dat bv in de 90'er jaren in nederland Paars zat ....
Als zoveel mensen nu beweren dat de problemen van balkenende, veroorzaakt werden door Paars, hoe denk jij dan dat Kohl het gedaan heeft, die vanaf 1990 iedere hervorming heeft dwarsgezeten, uitgesteld, waarna in 1998 veels te laat eindelijk Schröder aan de bak moest (en die heeft inderdaad 'hard' gesneden, omdat hij geen keus had .... de CDU durft overigens weinig te zeggen van Hartz IV en Agenda 2010, misschien omdat ze weten dat zij dat nooit erdoorheen hadden gekregen ..., vooral ook omdat het laatste anderhalf jaar het de CDU was, die verdere hervormingen dwarszat, in de BundesRat)...

Ik kan je aanraden toch een beetje interesse in de recente geschiedenis te krijgen en bv te kijken naar de ontwikkeling van duitsland in de 90'er jaren (van de sterkste economie ter wereld, naar een 'basket-case', een schoolvoorbeeld van waar politiek beleid _echt_ de fout in kan gaan) ...
Misschien dat dat je bestaande wereldbeeld toch ook iets meer nuance zou kunnen geven ....
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_30732837
Rood en sociaaldemocratie zorgen soms voor een waas voor deogen .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  maandag 19 september 2005 @ 18:28:16 #182
117864 vanthof
www.genoegisgenoeg.net
pi_30732981
quote:
Op zondag 18 september 2005 18:54 schreef freako het volgende:
Grootste verrassing: FDP 10,5%

Ik denk dat dat komt door CDU-stemmers die aan wilden geven dat ze perse een CDU/FDP-regering willen.
Dat is helemaal niet zo'n hoge stijging. De verrasing van deze verkiezing was dat Schroder eigenlijk helemaal niet zoveel verloren heeft en dat links in zijn geheel geen zetels verloren heeft. De boodschap in deze verkiezing is duidelijk: Er zijn veel sociaal democraten ontevreden over de te rechtse koers van schroder. FDP zou als dank voor deze te rechtse koers toe kunnen treden tot het kabinet. Verder zie ik geen serieuze opties. De groenen zijn geen D66.
pi_30733180
Nee, de FDP is een soort D66
pi_30733442
quote:
Op maandag 19 september 2005 17:21 schreef RM-rf het volgende:
Ik denk niet dat de FDP Westerwelle laat vallen, die doet het prima, heeft een grandiooos resultaat geboekt en is zonder enige concurrentie leider ...
Die zege is meer ondanks dan dankzij de 'lichtmatroos' met zijn guidomobiel, ik denk dat het meer met strategisch stemmen te maken heeft dan met hem als persoon.
quote:
zelfs de eeuwige grapjes over zijn homoseksualiteit en weigering daarover uit de kast te komen, deren hem niet echt, misschien is dat voor hem ook de beste keuze ....
Hij heeft toch zijn coming-out gebruikt om aandacht te vragen voor de burgerrechten?
pi_30733447
Westerwelle ziet nu een Jamaicakoalition wel zitten, de Gruenen (nog) niet:
quote:
Westerwelle schließt schwarze Ampel nicht aus

Berlin (dpa) - Nach dem Nein zu einer Koalition mit SPD und Grünen schließt die FDP ein Bündnis mit Union und Grünen nicht aus. «Wir werden natürlich jede Chance wahrnehmen, damit es eine schwarz- gelbe Regierung in Deutschland geben kann», sagte FDP-Chef Guido Westerwelle. Die Grünen um Außenminister Joschka Fischer stehen solch einem Bündnis allerdings äußerst skeptisch gegenüber. Grund sind die erheblichen Unterschiede in den Programmen, zum Beispiel in der Energie- und Gesundheitspolitik.
zou wel een heel interessante coalitie kunnen zijn idd., bovendien met een gezond grote oppositie wat niet het geval is met een Grosskoalition
pi_30733560
Met al die termen ben je er ook nog niet trouwens, je zou het beleid van Schröder en Blair ook goed liberaal kunnen noemen.
pi_30733617
quote:
Op maandag 19 september 2005 18:40 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Die zege is meer ondanks dan dankzij de 'lichtmatroos' met zijn guidomobiel, ik denk dat het meer met strategisch stemmen te maken heeft dan met hem als persoon.
De 'guidomobiel' was 2002 toen Guido een beetje overdreven 'hip' deed.., onder aanvoering van Möllemann (de politicus van de FDP die kort na de verkiezingen zelfmoord pleegde, na een corruptieschandaal)

<-- 2002 dus

deze campagne heeft Westerwelle duidelijk op een 'net' en 'gedecideerd' imago gezet, was altijd in pak en zeer correct, een campagne op inhoudelijke punten.

Qua coming-out, naar ik meen kwam Westerwelle op een privaat feest ter gelegenheid van Merkel's verjaardag langs met zijn partner, maar geheel publiek erover praten doet hij niet ....
  maandag 19 september 2005 @ 18:47:35 #188
45206 Pietverdriet
pi_30733721
quote:
Op maandag 19 september 2005 18:34 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Nee, eerder een VVD, maar dan klassieker liberaal dan rechts conservatief.
  maandag 19 september 2005 @ 19:11:58 #189
119078 McCarthy
communistenjager
pi_30734568
quote:
Op maandag 19 september 2005 18:20 schreef RM-rf het volgende:
McCarthy, ook voor de CDU is het het slechtse resultaat sinds 1949 (56 jaar dus) ...
de duitse bundestag heeft an sich een duidelijke meerderheid voor 'links' georienteerde partijen: Linkspartei, Grünen en SPD ... CDU en FDP halen geen meerderheid ....
grote partijen verliezen, kleine rukken op
quote:
Welke 'trend' doel je dan op, engeland heeft een kabinet met Labour... hooguit kun je van Frankrijk zeggen dat ze een duidelijk rechtse regering hebben ... is Frankrijk nu de 'vaandeldrager van rechts, of doel je op Bush, met zijn neo-conservatieven (weinig Liberaals daaraan) ....
Vind je de Italiaanse regering zo'n 'gezonde' politiek voeren, met hun halve syndicalisme en bescherming van persoonlijke belangen van politici? Lees eens wat kritische rechtse Italianen denken over berlusconi en zijn 'kliek', zelfs veel rechtse commentatoren van de betere kranten ageren tegen diens politiek.
labour is tamelijk rechts ivm het vasteland. Nederland is weer rechts tov de grote molochen

blijkbaar heb je alleen verstand van D
quote:
Nog een interssant punt, Duitsland had vanaf begin 80'er jaren, tot 1998 een centrum-rechtse regering ... op hetzelfde moment dat bv in de 90'er jaren in nederland Paars zat ....
Als zoveel mensen nu beweren dat de problemen van balkenende, veroorzaakt werden door Paars, hoe denk jij dan dat Kohl het gedaan heeft, die vanaf 1990 iedere hervorming heeft dwarsgezeten, uitgesteld, waarna in 1998 veels te laat eindelijk Schröder aan de bak moest (en die heeft inderdaad 'hard' gesneden, omdat hij geen keus had .... de CDU durft overigens weinig te zeggen van Hartz IV en Agenda 2010, misschien omdat ze weten dat zij dat nooit erdoorheen hadden gekregen ..., vooral ook omdat het laatste anderhalf jaar het de CDU was, die verdere hervormingen dwarszat, in de BundesRat)...
zoals ik al zei, rechts in D is links in NL. Rechts in NL is links in de angelsaksische wereld.
quote:
Ik kan je aanraden toch een beetje interesse in de recente geschiedenis te krijgen en bv te kijken naar de ontwikkeling van duitsland in de 90'er jaren (van de sterkste economie ter wereld, naar een 'basket-case', een schoolvoorbeeld van waar politiek beleid _echt_ de fout in kan gaan) ...
Misschien dat dat je bestaande wereldbeeld toch ook iets meer nuance zou kunnen geven ....
ga jij mij een beetje de les lezen
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  maandag 19 september 2005 @ 19:13:43 #190
119078 McCarthy
communistenjager
pi_30734622
quote:
Op maandag 19 september 2005 18:34 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
met een beetje wishful thinking is niks mis

maar idd zoals ik al zei, rechts D (CDU?CSU?FDP gemiddeld) is links (hoogstens midden) NL

iig wel op econ/sociaal gebied.
pi_30734677
quote:
CDU wil SPD omzeilen

Van onze redactie buitenland

BERLIJN - Verscheidene vooraanstaande Duitse christen-democraten hebben vanochtend gepleit voor een coalitie met liberalen en Groenen. Op die manier kan de enige andere mogelijkheid, een 'grote' coalitie met de SPD, worden omzeild.

Vice-fractievoorzitter Ronald Pofalla van de CDU zei vanochtend dat de christen-democratische partijbaronnen tijdens het crisisberaad van afgelopen nacht de mogelijkheid van een 'Jamaica-coalitie' hebben overwogen, zo genoemd naar de vlag van dat eiland: zwart (christen-democratisch), geel (liberaal) en groen. Samengaan met de Groenen, eerder de bondgenoot van de SPD, noemde hij 'een optie'.

Ook de christen-democratische minister-president van Hessen, Roland Koch, en de algemeen secretaris van de partij, Markus Söder, pleiten voor zo'n coalitie, evenals der Beierse CSU-leider en premier, Edmund Stoiber. Maar de liberale FDP is sceptisch. De financiële expert van de partij, Hermann-Otto Solms, zei dat hij zich een samenwerking met de Groenen maar moeilijk kan voorstellen.

Joschka Fischer, lijsttrekker van de Groenen, hield zich gisteravond op de vlakte en wilde alleen kwijt dat zijn partij met alle democratische partijen wil praten.

Een coalitie met Groenen en liberalen is de enige manier waarop de christen-democraten een 'grote' coalitie met de sociaal-democraten kunnen vermijden.

Voor president Horst Köhler is het niet gemakkelijk om te bepalen aan wie hij de formatieopdracht moet geven. Weliswaar hebben CDU en CSU drie zetels meer behaald dan de SPD, maar die partij kan op 2 oktober in Dresden theoretisch gelijk komen met haar rivaal.

Wat echter niet meer kan, is dat de SPD de CDU/CSU inhaalt in aantallen stemmen. De christen-democraten hebben er nu 440.000 meer dan de sociaal-democraten. In het district in Dresden waar pas op 2 oktober wordt gestemd, omdat even voor de verkiezingsdatum een van de kandidaten is overleden, zijn slechts 219.000 kiezers.

© Het Parool, 19-09-2005
http://www.parool.nl/nieuws/2005/SEP/19/p1.html
pi_30741323
Ik heb ook op DuitslandWEB gelezen dat Schröder nu vind dat hij de grootste partij is geworden omdat CDU/CSU toch aparte partijen zijn.
  maandag 19 september 2005 @ 22:38:33 #193
45206 Pietverdriet
pi_30742212
quote:
Op maandag 19 september 2005 22:16 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Ik heb ook op DuitslandWEB gelezen dat Schröder nu vind dat hij de grootste partij is geworden omdat CDU/CSU toch aparte partijen zijn.
En dat is ook zo, ze zaten ook bij het debat na de verkiezingen met 2 personen, waar de andere partijen maar 1 hadden zitten. Stoiber van de CSU en Angela van de CDU.
Ze zijn ook 2 partijen als het hun uitkomt
pi_30742410
quote:
Op maandag 19 september 2005 22:38 schreef Pietverdriet het volgende:
En dat is ook zo, ze zaten ook bij het debat na de verkiezingen met 2 personen, waar de andere partijen maar 1 hadden zitten. Stoiber van de CSU en Angela van de CDU.
Maar betekent dat dan in de praktijk de Schröder straks gaat formeren? Volgens mij hebben ze daar stukken minder ervaring in dan wij.
  maandag 19 september 2005 @ 22:47:31 #195
45206 Pietverdriet
pi_30742556
quote:
Op maandag 19 september 2005 22:43 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Maar betekent dat dan in de praktijk de Schröder straks gaat formeren? Volgens mij hebben ze daar stukken minder ervaring in dan wij.
Het is welliswaar traditie dat de grootste partij begint te onderhandelen, maar das een wassen neus, iedereen praat met iedereen, en men kent geen formateurs zoals in NL.
Wat er gebeurd is dat de Bundespresident iemand vraagt te proberen een regering te vormen, maar zoals gezegt, dat betekend niet zoveel.
In Nederland trouwens ook niet, het eerste kabinet van Agt kwam tot stand bij een biefstuk en friet in een bistro (Dries en Hans gingen een hapje eten)
pi_30742666
quote:
Op maandag 19 september 2005 22:47 schreef Pietverdriet het volgende:
In Nederland trouwens ook niet, het eerste kabinet van Agt kwam tot stand bij een biefstuk en friet in een bistro (Dries en Hans gingen een hapje eten)
Volgens mij waren ze ook al aardig zeker van de uitkomst van tevoren.
pi_30742680
quote:
Op maandag 19 september 2005 22:38 schreef Pietverdriet het volgende:

Overigens, Schröder gaat volgens mij ook in de zichtpunten van de meeste mensen te ver is zijn 'ik-ben-de-winnaar'-presentatie ...
Dat gejuicht en feesten van de SPD is toch wel enigszins treurig... ze hebben net het grootste verlies van alle partijen bij die verkiezingen geleden, en volgens mij vind iedereen het wel juist als Merkel de regeringsvormingsodracht krijgt, als sterkste fractie ....

Bij de SPD past nu ook eventjes een 'pas op de plaats' ... laten die maar even aan de zijlijn staan kiken of het lukt om een jamaika-Koalitie te smeden (wat volgens mij wel lukt als er de tijd voor is, Merkel niet voorheen ten val gebracht wordt, in de FDP geen strijd losbarst tussen de 'jonegeren en 'ouderen', en de Gr?nen het ten opzichtte van zichzelf kunnen verantwoorden en hun medewerken met een logische verklaring kunnen onderbouwen ....)

Als Jamaika een tropisch eiland te ver blijkt te zijn, mag een grote Coalitie het proberen, maar ook bij mij heeft eerst een jamaika coalitie de voorkeur, zolang deze maar een strak vooraf vastgelegd hervormingsplan vaststeld en aanhoudt, laat grunen burgerrechten, consumentenpolitiek en energiepolitiek doen (muv. een wat realistischer houding tov kernenergie) FDP zich concentreren op burgerrechten, federale hervorming en belasting en de CDU zijn veramtwoordelijkheid nemen qua economische politiek ....
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 20 september 2005 @ 02:16:57 #198
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_30747723
mooi compromis
CDU/CSU - FDP - SPD
Merkel en Schröder treden beiden terug en de FDP levert de Kanzler.
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_30753267
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 02:16 schreef rubbereend het volgende:
mooi compromis
CDU/CSU - FDP - SPD
Merkel en Schröder treden beiden terug en de FDP levert de Kanzler.
En zoals zovaak worden mooie compromissen zelden gesloten ;0
pi_30753853
Die Jamaica koalitie komt er alleen als Fischer van de Groenen Kanzler kan worden, hij heeft ook al gezegd dat ie niet als minister onder Merkel wil fungeren.

Verder zijn de verhoudingen Links-Rechts 51% om 44%, dus een rechtse Kanzler is niet logisch
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')