abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30606165
Zo, en hier maar weer verder met deze leuke topicreeks.

vorig topic: deel 4

Het regent, dus heb geen zin om ff wat foto's te maken van de tuin nou
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_30610173
Wat een leuk topic idee!

*gaat zo snel mogelijk foto's nemen... (Als het niet meer regent en zo...)

Even foto uit de oude doos dan maar... (mijn rozen zijn nu een beetje aan het verpieteren, die komen nog wel met een nieuwe lading knoppen)

pi_30610337
Schitterende rozen! Zuke wil ik dus ook in de tuin, en ik ben benieuwd of die nieuwe lading knoppen nog open zullen gaan...

foto'tje uit de oude doos (vorig topic) toen onze Brugmansia er nog beter bij stond:

pi_30617602
Gelukkig, ik was al even bang dat er geen vervolg meer kwam.

Weet je toevallig hoe die roosjes heten, want volgens mij heb ik die ook in de (moes)tuin?
pi_30623472
Mijn rozen? Geen idee, ik heb ze bij de aldi gekocht... Ze doen het in ieder geval lekker...
pi_30630435
Hee, zulke zelfde rozen heb ik ook in de tuin!

Die struik is nog van m'n oma en opa geweest, hij is al meer dan 30 jaar oud... maar hij doet het elk jaar nog steeds prima.

Nadat ik eromheen met Roundup gespoten had om het zevenblad te verwijderen heeft-ie wel een paar weken zonder blad en bloem gestaan, ik was zelfs even bang dat-ie dood zou gaan (hoewel ik de rozenstruik zelf niet geraakt had), maar hij is nu weer aardig aan het opknappen gelukkig. Ik denk dat-ie via de grond een beetje te veel gif naar binnen heeft gekregen.
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
pi_30630999
We hebben de offerte van de hovenier binnen en ik denk dat hij binennkort aan de slag kan. Kan echt haast niet wachten! Ik zou willen dat het nu al volgend voorjaar was!
pi_30631962
Wanneer is de beste tijd om een druivenplant te kopen/poten?
pi_30636856
Het eerste wat ik op google vond is om een druif in april te planten, maar heb hier verder geen ervaring mee
pi_30749221
Ik zou het eerlijk gezegd ook niet weten. Maar wil het ook wel graag weten ivm nieuwe tuin. Daar wil ik ook wel een druif in!
pi_30749322
Gister eens even lekker de tuin onkruid vrij gemaakt. (heb nou nog spierpijn.)

Nu heb ik nog wat kale plekken over in de tuin, heeft iemand nog tips voor planten die nu nog bloeien? (Liefst geen vast planten, of zo...)
  zondag 25 september 2005 @ 14:57:11 #13
121706 madelief68
blij blij blij blij blij
pi_30916078
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 08:54 schreef Sandraugiga het volgende:
Gister eens even lekker de tuin onkruid vrij gemaakt. (heb nou nog spierpijn.)

Nu heb ik nog wat kale plekken over in de tuin, heeft iemand nog tips voor planten die nu nog bloeien? (Liefst geen vast planten, of zo...)
Winterviooltjes, peperplantjes, gewoon ff rondkijken in plantenzaak..
en bollen natuurlijk.
allesj komt goet - najib amhali
pi_30921315
rozen, hortensia's, fazantenbes.
  zondag 25 september 2005 @ 18:44:09 #15
76193 MrWes
Dutch Power Cow Member
pi_30922417
Mijn passieflora doet het nog altijd!
Ook komen er aan mijn trompetplanten nog altijd bloemen.
1 hortensia is een beetje de weg kwijt, ook deze komt nu nog weer met een nieuwe bloem (is in ontwikkeling).

Whoei, mijn tuin leeft
Member of de [DPC]NoizyCows ( http://www.noizycows.nl )
pi_30923166
komt denk ik door de mooie na-zomer
pi_31462498
tijd voor een redelijk kickje. het weer is nog steeds schitterend, en daarom wil ik wat bloemen laten zien die ik vanmiddag gefotografeerd heb in onze tuin.
wie zegt dat er in het najaar geen bloeiers meer zijn?

Een Geranium

Begonia.

Ik weet niet hoe deze plant heet, maar hij bloeit nou al de hele zomer + najaar met schitterende bloemen.

Een Fuchsia (Bellenboom) van onderaf gefotografeerd omdat de bloemen hangen.

De bloem van een Petunia

Een sedumsoort die ook al vanaf juni continu bloeit.

Afrikaantje

Geranium

De combinatie Buxus, Sedum (telephium 'erbstfreude') en daarachter een toverhazelaar (Hamamelis) is werkelijk schitterend in de herfst!

Volgens mij is dit een soort viooltje (eenjarig)

De Abutulon bloeit ook nog steeds volop

Rosa

Malus

En dan nou nog wat groente die ik zelf heb gekweekt in de volle grond:

Paprika

De peper die ik had opgekweekt uit een peper van een bamipaket van de Super. De vruchten zijn overigens enorm heet!!! (understatement)

Bij de Intratuin zag ik deze peper staan waar ik dus zo'n pepertje vanaf heb gehaald. Deze heb ik gedroogd, de zaden eruit gehaald en nou heb ik zelf zo'n peper

Misschien kunnen jullie je het verhaal nog herinneren van de Tsjechiesche citroenpitten. Er zijn er nu 3 opgekomen.
pi_31462592
Echt prachtige foto's Veersesmurf! Moest wel lachen om je peper verhaal!
Ik heb dan helaas geen tuin, maar heb ook zo'n peperplantje geprobeerd te kweken op mijn kamer in een pot, alleen helaas werd het niets.. ik heb vaak dat er allemaal vliegjes en beestjes ineens op zitten en dan gaat de plant dood. Geen idee ook waar dat gespuis vandaan komt.
pi_31462743
Staat de peper dan binnen of buiten? Het is namelijk belangrijk dat er af en toe een frisse wind door de plant gaat heb ik wel eens gelezen.
Ik heb de pepers in februari ofzoiets al gezaaid, is best vroeg, en zette ze in mei in de volle grond. Zeker door de mooie na-zomer zijn de planten behoorlijk gegroeid (sommigen ruim een meter) en zitten er veel pepers aan. Ze kleuren lang niet allemaal rood maar dat is ook niet erg, die gele en groenen zijn heet genoeg!
pi_31514831
De Mahonia is weer aan het uitlopen, dus binnenkort weer mooie gele bloemen.
Aparte plant vind ik het
Eerst die blauwe bessen, dan een enorme groeispurt, en nu weer volop knoppen.
Gele bloemen komen eraan, het doet me denken aan afgelopen december toen we hier kwamen wonen, de tuin een regelrechte overwoekerde puinhoop, maar als verwelkomer de prachtige gele geurende winterbloemen
http://www.neerlandstuin.nl/struiken/mahonia.html

Voor de rest heb ik weer eens het schaduwstuk omgespit en er gras ingezaaid.
Ik weet werkelijk niet wat ik daarmee moet beginnen meer.. alles gaat er dood
De aardbeien zijn voor de 2e keer flink in bloei en de vruchten nog groter dan in het voorjaar
pi_31514952
Vraagje van Troel :
Rara, wat is dit?
pi_31528882
Moest ook erg om het peperverhaal lachen. (goed idee )

Gisteren zijn ze bij ons begonnen met het afgraven van de kleigrond en opbrengen van woudgrond. Ook ligt er wit zand po de plaatsen waar paden en terrassen gaan komen. Was al een enorm verschil! (Er stond eerst anderhalve meter hoog onkruid)

Ik zal wel een fotoverslagje bijhouden!
pi_31566974
Troel heeft antwoord op de vragen. Wat is het toch leuk mensen te informeren over planten
  donderdag 20 oktober 2005 @ 01:48:19 #24
121706 madelief68
blij blij blij blij blij
pi_31572786
Jaaaaa
Het weer is k*t, maar in de tuin bloeit het nog!
Ook die honderden bollen die ik heb geplant, daarvan komen er steeds meer op (dankzij de nazomer) Ga er maar wat aarde over heen gooien, want is niet de bedoeling.
Toch nog wat foto's:

Middag- of ijsbloem;

Nog steeds klimmende winde die overal bloeit;

Eucalyptusboompje;

De cosmea gaat maar door;

En mijn winterviolen, daar maak ik binnekort foto's van....
Maar kan ondertussen niet wachten tot het voorjaar met al die bollen!
pi_31577334
Mooie foto's Madelief, als ik dat zo allemaal zie wil ik zelf ook wel een tuintje. Helaas kan ik alleen nog maar vensterbankjes vullen. Die cosmea's vind ik erg mooi, zijn dat een soort veldbloemen?
pi_31583576
Cosmea's vind ik ook erg mooi, jammer dat we ze dit jaar niet in de tuin hadden. Moest wel lachen om dat Eucalyptusboompje in de aardappelemmer, zeer herkenbaar
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 22:44:26 #27
121706 madelief68
blij blij blij blij blij
pi_31614896
Heb geen idee of cosmea een veldbloem is.
Enneh, lachen om mijn grote, stevige dikke oude imposante eucalyptusboom?
hahahhaha, nee hoor, ik snap 'm.
Moet je me winterjasmijn zien, dat is maar één zielig stekje, één zielig takje; en dat moet uitgroeien tot een behoorlijke bos?! Ik moet het nog zien.
Maarreh, die Abutulon is wel een prachtige plant zeg, vooral die kleur! (ben weg van paars en oranje).
Heb ondertussen hyacinten in de kelder staan. De een verzopen, de ander uitgedroogd, en de derde beschimmeld, grrr
Nou ja, ik zie wel wat het word.
Ben vandaag naar de markt geweest, heb wel 3 rondjes gemaakt rond de plantenkraampjes...
En wat denk je? Al het geld lekker in me zak gehouden. Het kost me onderhand een fortuin, zoals ik me laat verleiden .
Nee, ben heel braaf zaden gaan verzamelen in de tuin....
Goed he!
grrrrrroetjessss
pi_31615217
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 22:44 schreef madelief68 het volgende:
Heb geen idee of cosmea een veldbloem is.
Enneh, lachen om mijn grote, stevige dikke oude imposante eucalyptusboom?
hahahhaha, nee hoor, ik snap 'm.
Moet je me winterjasmijn zien, dat is maar één zielig stekje, één zielig takje; en dat moet uitgroeien tot een behoorlijke bos?! Ik moet het nog zien.
Maarreh, die Abutulon is wel een prachtige plant zeg, vooral die kleur! (ben weg van paars en oranje).
Heb ondertussen hyacinten in de kelder staan. De een verzopen, de ander uitgedroogd, en de derde beschimmeld, grrr
Nou ja, ik zie wel wat het word.
Ben vandaag naar de markt geweest, heb wel 3 rondjes gemaakt rond de plantenkraampjes...
En wat denk je? Al het geld lekker in me zak gehouden. Het kost me onderhand een fortuin, zoals ik me laat verleiden .
Nee, ben heel braaf zaden gaan verzamelen in de tuin....
Goed he!
grrrrrroetjessss
moet jij jezelf eens trots zien zijn als die zaden volgend jaar uitkomen tuinieren krijgt dan een (heel) andere dimensie
pi_31898323
De bestrating en het grondwerk van mijn nieuwe tuin zijn klaar. Ik kan de foto's nog niet laten zien.

Het is heel mooi geworden. Nu ben ik druk aan het beplanten. Wat een heerlijk werk, alleen jammer dat het steeds zo vroeg donker is!
  woensdag 9 november 2005 @ 12:08:59 #30
121706 madelief68
blij blij blij blij blij
pi_32113257
Pfoe, rustig hier zeg,
Maar ja, het weer nodigt ook niet echt uit momenteel.
Ik baal, want mijn tuin ligt op het noorden, dus de zon schijnt er al weken niet meer (door schaduw van eigen huis).
Gelukkig groeit alles nog wel door.
Momenteel ziet mijn tuin er raar uit; half uitgebloeide en half verzopen en half uitgedroogde planten . Maar in tegenstelling tot voorgaande jaren, ga ik nu pas in maart ergens snoeien, in de hoop dat ik dan nog een mooi beeld heb, als het heeft gesneeuwd deze winter, hoop ik....

En ik moet ook het slot van mijn achterdeur maken (de sleutel is afgebroken, waardoor ik nu elke keer door het raam moet klimmen om in de tuin te komen....

Maar ga nu foto's maken
Doeiiii
pi_32113653
Hey, leuk, het leeft weer hier
De Mahonia staat prachtig in bloei, (3 bloemen, terwijl en vorig jaar toen we er kwamen wonen maar 1 in zat )ik zal er het weekend even een foto van maken.
pi_32113893
Bij mij in de tuin zijn de dahlia's nog volop in bloei. De plant is met sommmige stukken ongeveer 2 meter hoog geworden. Ik wist niet eens dat dat kon.
  vrijdag 11 november 2005 @ 18:21:59 #33
121706 madelief68
blij blij blij blij blij
pi_32185526
Hha, enkele foto's van de vergankelijkheid en doorzettingsvermogen van bloemetjes en plantjes:

De mais uitgedroogd, voordat de kolven rijp waren ;

Prachtige oogst van zonnebloem en sierkalebassen;

Asters;

Uitgebloeide Anemoon;

Het vergeet-me-nietje, dat maar vast gaat groeien

Mooi he!
pi_32187768
Prachtige herfstige foto's!
pi_32199967
Mijn vergeet-me-nietjes zijn ook explosief aan het groeien.

Leuk die herfstfoto's.
pi_32348449
Het is nu echt zover. de tuin is in rap tempo aan het verwelken en verteren. De pompoenen zijn er al een tijdje af en van de plant is niet veel over. De dahlia' zijn ook aan het verwelken, wat een er droevig gezicht is. De bladverliezers zitten zonder blaadjes. Dus al met al een trieste boel.

Van mij mag het wel weer lente worden, met ontluikend groen enzo.
pi_32348824
Het is hier in Zeeland zoiezo een trieste boel (weer) dus in de tuin ook

Morgen voor school een tuin aanplanten van't Leger des Heils, ik neem mijn camera mee dus misschien komen er nog wel foto's hier van het resultaat.
pi_32353071
Lijkt me erg leuk. Ik wacht met spanning af op de foto's.

Is het een grote tuin die je moet aanleggen?
pi_32356813
neuh, 250m2 ongeveer. ik hoop dat het morgen niet regent, anders weet ik niet eens of ik het wel door laat gaan. beplanting planten in de stromende regen is nou ook niet alles...
pi_32364859
Is het vandaag niet te koud om te planten? Vanacht is er op sommige plaatsen nachtvorst geweest.
pi_32394760
quote:
Op donderdag 17 november 2005 17:24 schreef assepoes het volgende:
Het is nu echt zover. de tuin is in rap tempo aan het verwelken en verteren. De pompoenen zijn er al een tijdje af en van de plant is niet veel over. De dahlia' zijn ook aan het verwelken, wat een er droevig gezicht is. De bladverliezers zitten zonder blaadjes. Dus al met al een trieste boel.

Van mij mag het wel weer lente worden, met ontluikend groen enzo.
Hier precies hetzelfde. Je zou er bijna somber van worden...
Cosmea's vind ik ook altijd mooi, ik zie ze vaak in het volkstuinencomplex hier in de buurt. Ze staan elk jaar weer op andere plekken in die tuinen, dus ik neem aan dat ze eenjarig zijn?

Momenteel zitten er aan onze struik in de achtertuin (eentje met donkergroene, lancetvormige bladeren, weet niet hoe hij heet) weer rode besjes, dat is altijd wel een leuk gezicht. Zo'n beetje de enige 'kleur' nog in de tuin...!
Ik gebruik daarvan ook vaak takjes om in kerststukken te verwerken, alleen jammer dat tegen die tijd de besjes er altijd al af zijn.
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
pi_32817374
Schopje met de Mahonia vanmiddag :

Ik woon hier nu precies een jaar, en vorig jaar zat er dus maar 1 knop met bloemen in en nu al 3

[ Bericht 43% gewijzigd door Blues op 04-12-2005 20:50:59 ]
pi_33033066
Herfst op de parkeerplaats t/o ons

pi_33346036
Schopje
Iemand die een tuin kan ontwerpen Tuin ontwerpen
pi_33685252
Mijn balkon is erg kaal nu, echt heel saai. Kan niet wachten tot het weer wat mooier weer wordt en ik weer Petunia's kan gaan planten. Nee, eigenlijk kan ik gewoon niet wachten tot ik een echte tuin heb waar ik het hele jaar door van mooie planten en bloemen kan genieten!
pi_33689851
ik zat op de fiets ook aan dit topic te denken. het is nou lekker weer en de lentekriebels beginnen alweer te komen.

straks maar is ff de tuin in
pi_33693542
Doe je ook even verslag van je ronde door de tuin?!!?

Ik heb ook zo vreselijk de kriebels en dan is het nog maar 4 januari!

Ik zal zo even een paar foto's posten van de aanleg van onze tuin afgelopen najaar...

Ogenblikje.
pi_33694009

Je kunt er nog niet zo veel van maken, maar de foto's waar de bestrating en beplanting ook op staat heb ik niet bij me. Die houden jullie tegoed.

En ik wil dat het NU voorjaar is.

NU zeg ik!
pi_33694338
Foto's van de tuin die ik net heb gemaakt (behalve de eerste). Veel kijkplezier

Deze foto had ik toevallig vanochtend gemaakt tijdens zonsopkomst. De foto is niet half zo mooi als dat het in het echt was!

Skimmia, 1 van de bekendste groenblijvers. Dit komt natuurlijk ook door zijn mooie bloempjes (die op besjes lijken. )

Herfstaster (ingezoomd)

Hydrangea macrophylla

Ik heb geen flauw idee hoe deze (groenblijvende) plant heet. Hij bloeit wit in mei denk ik ongeveer. Als iemand de naam weet zou ik het graag horen

Ik kan even niet op de naam komen van deze vaste plant. Hij bloeit geel.

Sedum met een haagje buxus.

Sedum ingezoomd.

Knoppen van de Hamamelis mollis.

Knoppen in de Forsythia

Er zitten nog een paar zaden in een kleine zonnebloem

Een uitgebloeide bloem van een Hosta.

Hier zie je het verschil met de Hortensia macrophylla (4de foto) Dit is een Hydrangea arborescens 'Annabelle'

Bloem van een Pierus.

Kurklijsten van de Euonymus alatus. Het rode blad is er allemaal al een tijdje af, dat was schitterend om te zien!

Het binnenste van een bloem van een kerstroos (Helleborus)

Dille met wat dauwdruppels. De plant is bijna helemaal afgestorven, maar er zijn nog wat kleine takjes overgebleven.

Deze roos bloeit nog steeds.

Een bloempje van de winterjasmijn.

En als laatste de Malus waar nog steeds behoorlijk wat appeltjes aanzitten.

[ Bericht 3% gewijzigd door Veersesmurf op 04-01-2006 23:23:40 ]
pi_33696434
Ooooh precies wat mijn 'tuinhart' nodig had! Thanks!!

Die plant waarvan je de naam even niet wist is volgens mij een Phlomis russeliana, jatoch jatoch?

Nu wil ik helemaal dat ik én vrij ben én dat het mooi weer wordt.
pi_33696577
Dat is idd de Phlomis russeliana

Thanks terug
pi_33709643
Als er nu iets in je Skimmia zit, zijn het geen besjes hoor....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_33712476
aangepast
pi_33713472
Mooiiii smurf

En die tuin sorbootje, ik ben benieuwd hoe het nu is
pi_33723789
Ik heb kortgeleden nog foto's gemaakt, maar ik moet ze nog even meenemen. Ga ik snel doen en dan laat ik de huidige situatie zien.

En dan in 't voorjaar laat ik natuurlijk zien hoe het allemaal uitloopt enzo (als het dat doet )
pi_33759852

Vochtprobleempje aan de zijkant. Ga dit weekend putten boren...

D'r is nu natuurlijk nog niet bar veel te zien, maar 't geeft een indruk...
pi_33762763
leuke tuin Sorbootje! vooral de verlichting spreekt me behoorlijk aan.

nu maar hopen dat alles lekker gaat groeien
pi_33857346
Ben lekker het hele weekend in de tuin bezig geweest. Wat bomen geplant en wat onkruid verwijderd. Heerlijk! Je krijgt er koude oren, handen en tenen van en een loopneus, maar toch is het lekker!
pi_33858182
Wat mooi met die lampjes zo in de sneeuw Sorbootje! Mooi huis ook trouwens

Ik wil ook een tuin!
pi_33866230
Leuke foto-update
De tuin hier ziet er maar kaal en troosteloos uit, maar dat komt wel weer goed
pi_34153482
Heb een kastanjeboom (Aesculus carnea 'Briotii') geplant en me daarna pas verdiept in de kastanjebloedingsziekte.. Beetje verkeerde volgorde

Nu maar hopen dat het goed gaat!
pi_34154451
ja ach, als je met alles rekening moet gaan houden...

wel mooi overigens, die roze bloemen aan een kastanje
pi_34158900
We zien wel hoe lang de boom 't volhoudt!

Hij is inderdaad wel heel mooi! En hij heeft ook echt een ereplekje gekregen.
pi_34159153
Kastanje is idd mooi

Er zitten hier knoppen aan de hortensia
Dit is voor de eerste keer (jaar geleden komen wonen) dat ik zoiets zie
En de blauwe druifjes (bolletjes van een stukje van vorig jaar) die ik in ons voorstukje heb gezet, beginnen flink breeduit te gaan staan
De rest is allemaal nog kalig natuurlijk.

Laten jullie al het blad in de tuin liggen ter bescherming of harken jullie ook veel weg?? Er ligt bij ons namelijk nogal wat in de tuin verspreid over het gras.
pi_34160729
Als er blad in mijn tuin zou liggen zou ik het niet weghalen. (als het geen pak van een meter dik is)

Bij mij ligt er alleen geen blad. Boomloze nieuwbouwwijk, althans, op onze tuin na bijna boomloos, onze tuin lijkt onderhand op een bos... Maar ja, allemaal geplant toen er geen blad meer aanzat, dus geen bladeren in onze tuin.

Ik ga straks gelijk even bij mijn hortensia kijken!

Die voorjaarskriebels wordne bij mij trouwens steeds sterker, hebben jullie ook zo vreselijk veel zin in 't voorjaar?!
pi_34160841
blad op het gras halen we weg (ivm verstikking van het gras als het veel blad is) en in de tuin laten we het liggen.

1) het is een goede beschermlaag voor de vaste planten e.d.
2) er overleven veel organismen in het afgevallen blad.
3) er ontstaat schitterende compost door afgevallen blad.

Om dezelfde redenen laten wij de meeste 'dode' vaste planten ook staan. Als er een laagje rijp overheen komt is het een schitterend gezicht
pi_34160919
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 15:05 schreef Sorbootje het volgende:
Die voorjaarskriebels wordne bij mij trouwens steeds sterker, hebben jullie ook zo vreselijk veel zin in 't voorjaar?!

ik had al bijna pepers gezaaid. het is dat moeders het niet zo leuk vind als al die bakjes in januari al op de vensterbank moeten staan
pi_34190134
Zou dat nu al goed kunnen dan? Ik woon namelijk niet bij een moeder die zich met mijn bakjes kan bemoeien en ik zou het heerlijk vinden om alvast zoiets te doen. En de bakjes en de zaadjes liggen al klaar! Is het niet te vroeg?

Ik hou een 'tuinlogboek' bij en ik moet zeggen dat ik er zo rond deze tijd meer in schrijf dan wanneer er daadwerkelijk wat te schrijven valt. Gewoon omdat ik met de tuin bezig wil zijn. In de zomer ben ik buiten bezig en blijft het boek vaak liggen

Doen jullie dat ook? Dingen opschrijven over je tuin? Ideeën, missers, dingen die je volgend jaar anders wilt doen etc?
pi_34190626
Het is al jaren mijn goede voornemen om de dingen uit de tuin en moestuin bij te houden in een schriftje, omdat het me ook zo leuk lijkt om het later terug te lezen, maar ik heb heb nog geen een jaar gedaan.

Misschien dat het dit jaar wel lukt.
pi_34190835
Misschien helpt het als je een mooi schrift met een harde kaft neemt en d'r echt wat moois van maakt met tekeningen en foto's enzo... Dat doe ik ook en dat wordt het bijhouden van mijn logboek echt een 'tuinklus' op zich (en dus leuk )
pi_34193534
het is wat aan de vroege kant, maar omdat peperplantjes toch niet zo hard groeien (teminste, bij mij niet) kan het best. Ik zet ze dan in april in de schuur en in mei plant ik ze in de grond.

je kunt natuurlijk ook ongebrande koffiebonen kopen en die zaaien, of katoen, of pinda's etc. etc. deze planten zijn decoratief, en het is leuk om te volgen hoe ze groeien (vooral de pinda's )

ik hou niets bij in een schriftje. dat is waarschijnlijk ook omdat de tuin niet van mij is. ik werk er wel in, maar ik hou me niet echt met plannen bezig etc.
als ik later (als ik groot ben ) een eigen tuin heb zal ik dat zeer zeker doen!
pi_34196943
Stel je nou voor dat jij later inderdaad groot bent en je hebt een huis met alleen een balkon. Zou je dat niet balen vinden?

Bedankt voor de tips. Ik denk dat ik gewoon lekker alvast wat ga zaaien.. Kiemen peperzaadjes snel of traag?
pi_34197740
haha een huis met een balkon zo'n huis zou ik nooit kopen. dat zou ik niet aankunnen denk ik.

het kiemen van de peperzaadjes duurt iets van anderhalve week volgens mij (weet ik niet zeker, ligt ook aan het zaad natuurlijk) maar het groeien van de plantjes duurt vrij lang.
als je een broodzak over het potje van de zaadjes doet, dan zal het vocht veel langer in de grond blijven en gaan de zaadjes eerder kiemen. ook hoef je dan een stuk minder water te geven.
veel plezier!

p.s. ik vrees dat ik vanmiddag ook maar wat ga zaaien
pi_34198708
Oh jee... krijg ik nu ruzie met je moeder, omdat ik je aanzet tot vervroegde zaai-activiteiten?

Ik heb van die zaaibakjes met een plastic kap. Dat werkt toch ongeveer hetzelfde als een plastic zak? Mijn ervaring met plastic zakjes is namelijk niet zo goed, maar dat licht aan mijn eigen luiheid.. Dan heb ik geen zin om dat plastic d'r af t halen en weer op te doen..
pi_34199252
haha zal wel meevallen hoor, mijn moeder is ook enorm tuinfreak (de 'ziekte' zit in de familie )
van de kerst stond mijn kleine olijf (10 cm.) in de vensterbank, had mijn moeder het plastic bakje ingewikkeld met kerstpapier

zo'n zaaibakje met plastic kap is idd hetzelfde principe
pi_34201799
Ok dan!

Nu nog even wat foto's van mijn vorige tuin, die ik afgelopen herfst achter heb gelaten...

Om het sluimerende tuinvirus nog even goed wakker te schudden.

Mooie helleborus! Die's meegegaan naar 't nieuwe huis en heeft alweer een paar knoppen.

papavertjes

Een knop die veel belooft!

Mooie combinatie van de tulp prinses Irene en een Hyacinth waarvan ik de naam niet meer weet.

Zaailingen van deze Helleborus foetidus zijn meegegaan naar 't nieuwe huis en slaan goed aan.

Lieve akelei

Acer platanoides 'Drummondii'

Geranium macrorrhizum 'Spessart'

Clematis 'Hagley Hybrid'

Alchemilla mollis en Geranium endressi

Deze mooie donkere akelei was d'r zomaar. Een cadeautje... Die's dus mooi meegegaan!

Groot hè, die lupine...

zucht...
pi_34204773
Jeetje mooi zeg, om jaloers op te worden. Mijn tuin is op het moment een puinhoop. Ik moet nodig een beplantingsplan maken.
pi_34205339
mooie papavers! en die lupine... schitterende kleur!
pi_34205563
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 16:10 schreef assepoes het volgende:
Jeetje mooi zeg, om jaloers op te worden. Mijn tuin is op het moment een puinhoop. Ik moet nodig een beplantingsplan maken.
je roept maar als er hulp nodig is

edit: pfff wat heb ik zin in het voorjaar de kriebels beginnen nu echt te komen...
pi_34223815
Akelei is geweldig!
Ze zaaien zichzelf uit en het is altijd een verrassing welke kleur ze hebben!
Papaver ook, als zeniet meer opkomen en je spit de grond om, kan je nog verrrast worden.....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_34225153
En nu ben ik flieft
Op de prachtige papavers die je hebt moeten achterlaten

Dat tuinboek, zijn bij mij wat losse blaadjes, en er is dit eerste jaar wat achter me ligt, dit eerste jaar dat ik voor het eerst een tuin in mijn leven heb in 46 jaar veel met de tuin gebeurt al.
Ook nog voor ik heb afgewacht en dacht dat het allemaal dood bleef té veel geruimd. Maar dat is jammer, het blijft een avontuur. Ik weet er nog steeds niks van, maar probeer en doe het soms met meerjarige dingetjes, denken, er weer uit halen, lezen, vragen, proberen etc. Haske leuk en laat mij maar klooien, mét jullie hulp
pi_34225410
Wat ik heb begrepen van beroemde tuin-mensen: een tuin is nooit af.
Het tweede wat ik geleerd heb: kijk waar alles staat. Soms werkt het wel en soms niet.
Afgezien van een pest als zevenblad, is onkruid soms gewoon een plant waar je hem niet wil hebben....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_34230415
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 23:55 schreef Bluezz het volgende:
En nu ben ik flieft
Op de prachtige papavers die je hebt moeten achterlaten
Als je verliefd bent moet je gewoon een zaakje zaad kopen van Papaver somniferum 'Black Paeony'

Ze zijn éénjarig, maar ze geven zoveel zaad dat ja er ieder jaar weer van kunt genieten als je ze eenmaal hebt.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 22 januari 2006 @ 13:20:06 #84
862 Arcee
Look closer
pi_34340894
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 07:55 schreef Sorbootje het volgende:

Je icoontje ziet er een beetje verfrommeld uit. Misschien vind je 'm zo mooier.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_34401426
Die sendung mit der maus!!!!!!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_34404178
Lief he? Jeugdsentiment...

Ik weet alleen niet meer hoe ik het plaatje nu aan moet passen

Deze vorst was trouwens niet de afspraak. Ik had lente besteld.
pi_34413077
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 08:51 schreef Sorbootje het volgende:

Deze vorst was trouwens niet de afspraak. Ik had lente besteld.
Ja het is kouhhhhhhd nu, niet veel leuks te doen in de tuin
pi_34419641
behalve lekker bomen zagen in je shirt + zaagbroek
pi_34421704
En eventueel de appelbomen snoeien, toch?
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 24 januari 2006 @ 20:31:30 #90
862 Arcee
Look closer
pi_34424212
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 08:51 schreef Sorbootje het volgende:
Lief he? Jeugdsentiment...

Ik weet alleen niet meer hoe ik het plaatje nu aan moet passen
http://members.home.nl/arcee/sorbootje.jpg

In je profiel bij 'Webicon:' bovenstaande link plakken.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_34438444
Tja, en dat gaat dus niet...ik kan mijn profiel niet aanpassen.

Maar goed, even over tuinen, want anders word men boos op mij.

Ik heb pepertjes en lathyrus gezaaid. Lathyrus zaai ik wel vaker zo vroeg, omdat het vrij veel kou kan hebben, kunnen de plantjes ook vroeg naar buiten, bevalt altijd prima. Ik heb 't spul zondag gezaaid en nu kiemen ze al. En ik heb de zaden niet eens voorgeweekt!

BLIJ!!
pi_34474223
Ik zat even in de vorige versie van dit topic te neuzen en kwam daar twee, volgens mij, onbeantwoorde vragen tegen. En aangezien d'r toch geen reet in de tuin te doen is...maak ik me op deze manier maar 'nuttig'

Bluezz vroeg wat dit was en volgens mij was het enige antwoord dat het onkruid was. Vergeef me als ik andere antwoorden over het hoofd heb gezien!

Volgens mij is het Havikskruid (Hieracium auratiacum)

En Veersesmurf vroeg wat dit is:

Volgens mij is dat Scharlei (Salvia sclarea)

Oh ja...en m'n lathyrusjes kiemen!!!!!!!!
pi_34477301
Dat havikskruid gedraagt zich wel als onkruid. Ik heb het ook in mijn tuin staan en wilde het eruit hebben. Dat is dus een kwestie van veel geduld.

Die scarleiplant is erg mooi. Misschien dat die dit jaar ook wel een plaatsje in mijn tuin verdient.
pi_34477384
Volgens mij is het ook onkruid...hoewel het natuurlijk vaag is wat de definitie van onkruid is.

Ik heb zaadjes van scharlei
pi_34503801
Onkruid is een plant op een plek waar je het niet wil hebben
Havikskruid kan je wieden. Wees blij dat het geen zevenblad is!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_34509330
Ik begin ook weer de tuinkriebels te krijgen.

Vorig jaar ben ik samen gaan wonen met mijn vriendin, in een huisje met alleen maar 30x30 cm tegels. We hebben als begin van de zijkant twee tegels weggehaald (60 cm) dus. En er maar gewoon at will wat geplant. Het was al april/mei, dus echt veel planning zat er niet in, en we wilden wel leuke plantjes. Het trilgras, de klim hortensia deden het nauwelijks, en de japanse esdoorn en de varen matig, maar ik denk dat dat opstartproblemen waren. De flox, alle rotsplantjes, alle kruipers (weet de namen niet meer) de clematis, de druif en met name de cherrytomaat deden het fantastisch. Dit jaar hoop ik toch iets meer structuur in de tuin aan te brengen, al vind ik planten altijd leuk om te zien groeien en ze hun gang te laten gaan....

Ik heb de border met een rij tegels verbreed, en het zand met de klei eronder vermengd (best zwaar als delen daarvan bevroren zijn...) gevoed met turf en nu even laten rusten. Verder wil ik een een persoons gazon aan leggen 1 meter breed bij 2 meter lang, en dan is de tuin wel vol. Alle plekken die nu leeg zijn wil ik gaan opvullen met mooie bloeiers (doe hier mijn ideeën op) en wat potten neerzetten. Dan zit het stadtuintje wel vol denk ik
pi_34513891
Dat is hem idd, de Salvia sclarea. Thnx Sorbootje!

*voor de rest weinig te melden, behalve dat het koud is...
pi_34521978
Havikskruid ok
Nou het mag best flink uitgroeien op dat plekkie hoor
Bedankt nog.
pi_34548671
Vorige week dinsdag heb ik een tak van een Forsythia geknipt en deze binnen gezet. De bloemetjes worden nu langzaam zichtbaar.
Zijn er nog meer heesters, behalve de Ribus, die je ook naar binnen kunt halen in de winter voor de bloemen?

een slechte foto, maar met mijn camera lukte het even niet beter. het gaat om het idee
pi_34778796
Gisteren kreeg ik shmoopzaadjes

En ik heb er zo'n onwijs zin in nu.
Waar blijft ons voorjaar
  dinsdag 14 februari 2006 @ 14:44:43 #101
121706 madelief68
blij blij blij blij blij
pi_35075676
Héé, hoi allemaal,

Wat fijn om die mooie foto's te zien!
En ik ben blij dat ik niet de enige ben, die de kriebels heeft, en ontzettende zin in het voorjaar. Vreselijk, dat wachten.
Maarreh, zag net dat aan de voorkant de krokusjes uit zijn! JIPPIE
Toch nog iets om naar te kijken
Ze waren van vorig jaar, was al benieuwd of ze het deden.
Heb dus gelijk alle bollen die ik in potten heb geplant achter in de tuin in de zon gezet, in de hoop dat het wat sneller gaat....
Heb al heel veel zaden klaarliggen, gelukkig kan er in februari ook al wat binnen gezaaid worden. Maar dat moet ik nog doen.
En nu het zonnetje schijnt.....héérlijk.

Groetjes
pi_35075788
De narcissen langs de weg in ons dorp beginnen op te komen
En de tulpe- en blauwe druifbolletjes staan naast de deur... vol verwachting klopt ons hart
pi_35147117
M'n rode pepertje hebben hun eerste blaadjes, de Acanthus mollis heeft ook al een stelletje blaadjes en de lathyrussen groeien door het dak. Verder heb ik Sliktree gezaaid en die komt nu ook op. Leuk zo'n jungle in de vensterbank! Ook nog banaan gezaaid, maar die doet nog niet zoveel.

Canna en agapanthus beginnen ook uit te lopen, maar die had ik niet gezaaid.

Verder vind ik het fijn dat het niet meer vriest, nu nog wat minder regen en 20 graden erbij!
pi_35148210
Sliktree ???
pi_35148493
Silk tree... sorry...

pi_35150665
Smurf heeft ook zaden van de Albizia. Ze moeten alleen nog gezaaid worden... Voor de rest staat de Hamamelis in bloei op't moment. Een mooi gezicht
pi_35182823
Bij mij komen ook al weer langzaam wat groene sprietjes naar boven van de bollen
Zo leuk om te zien!
pi_35535431
Gisteren wat mooie helleborussen geplant en lekker in de grond gefrut. Geweldig weer gisteren!

Ik zag hier en daar al wat groens!!
pi_35537509
Vorige week flink wezen snoeien (Hortensia's, Spirea's etc.) en vandaag ga ik lekker heel veel dingen zaaien en ik heb er nou al zin in
pi_35541720
Ik kon het niet laten eerst even wat foto's te schieten van de tuin wat er nu voor bijzonders in staat. We hebben hier toch vakantie dus tijd zat

Vorige week 2 potten gekocht waar mooie planten in gaan staan. Wordt vervolgd

Potten met bollen erin. Tulpen en Narcissen, niet veel bijzonders.

Knoppen in de kamperfoelie die over het bankje groeit.

Venkel dat weer opnieuw uitloopt.

De toverhazelaar staat weer in bloei. Hij ruikt heerlijk en de bloemen zijn werkelijk schitterend. Hij groeit niet zo heel snel en dus past hij goed in een kleine tuin. Deze heester heeft een hoge sierwaarde, omdat hij ook in de herfst schitterende verkleurde bladeren heeft. Kortom: een aanrader

Hier gaan we van de lente/zomer een terras aanleggen. Hoe het eruit komt te zien weten we nog niet. Wordt dus ook vervolgd.

Het is alweer bijna lente! Wie hier niet vrolijker van wordt....

En natuurlijk mag het sneeuwklokje niet ontbreken.

Dan nu een paar foto's van planten/bloemen die niet in de tuin staan, maar in huis. Door bloemen in huis te halen wordt je vrolijker, en door bijvoorbeeld zo'n Forsythia-tak naar binnen te halen komt de lente je tegemoet.

Deze roos staat in een bos met rozen, gekregen als bedankje van iemand.

Deze mandarijnboompjes staan in de vensterbank. Het leuke is dat er ook echt (eetbare) mandarijntjes aan groeien.

Zoals hierboven gezegt: Een tak van een Forsythia heb ik binnen gezet. De knoppen kwamen open en voila: een mooie tak vol met gele bloemetjes.

Zo, dat was het wel weer eventjes. Zijn er nog meer mensen met leuke tuinfoto's van dit moment?
pi_35541865
Supermooi smurf

Ik heb gisteren al mijn zaadjes in bakken gedaan (binnen)
De tuin opgeruimd, geveegd, buiten (!) koffie gedronken in het zonnetje uit de wind
En in de tuin komt er ook 1 verdwaald sneeuwklokje op.
Op de weg hiernaar toe komen de narcissen ook weer allemaal op
pi_35542091
Weliswaar heb ik geen tuin, maar ik heb wel iets dat uitloopt.
Vorige week was ik ziekjes, dus ik had nog een half spitskooltje. Toen ik het weg wilde gooien, zag ik bultjes aan de onderkant, dus ik heb hem in een bakje water gezet. Nu zitten er kei-veel wortels aan, van de week in een pot zetten dus! Het is een beetje gek, maar ik vind het toch echt leuk!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_35542145
Haha krakje, wat leuk
pi_35542644
Haha wat grappig van die spitskool. Hoe lang lag die al in je huis?

Smurf wat een gave foto's!! Word ik echt blij van!

Die hamamelis groeit inderdaad niet snel, maar kan na jaren wel tien meter breed worden, maar dat duurt wel heel lang... Ik heb zelf de "Jelena". Die's ook mooi. Heb afgelopen weekend ook foto's gemaakt. Heb ze nu niet bij me...

Die krokussen zijn lief!
pi_35542810
Die spitskool was hooguit een week oud.
En aangezien ik mijn cyclaam bijna verzopen heb (Bloeit dus even niet) heb ik toch een beetje lentegevoel
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_35545937
Zo zie je maar weer hoe sterk de natuur is, leuk verhaal krakkemieke. Soms heb je het ook met takjes uit bloemstukjes dat daar spontaan wortels aanzitten, maar dat gebeurd niet zo heel vaak.

Ik heb nou 2 treetjes vol gezaaid. 1 treetje alleen met pepers en die ander met zaad dat ik uit Litouwen heb meegenomen toen ik daar was eind oktober. Van 1 plant/heester weet ik waar het zaad van is, maar van die andere 5/6 soorten zaad weet ik het niet. Ik ben dus erg benieuwd wat het gaat worden en of het zoiezo wel opkomt.

Nu moet ik nog canna's zaaien (heb ik al, maar weet niet of ze de winter hebben overleefd) en nog een 7-tal exoten. Het is even wat werk, maar dan heb je ook wat
pi_35546704
Ik kreeg van Shmoopy allemaal zaadjes over de post

- lathyrus
- winde
- stokroos
- leeuwebekje
- oostindische kers

En ik heb ook nog meerjarige bloemen vorige zomer gekocht, zitten gewoon in een pot, heb ze gesnoeid, geen idee of het dit jaar nog wat wordt, maar het zou zo maar kunnen

[ Bericht 4% gewijzigd door Blues op 28-02-2006 15:06:58 ]
pi_35546749
Vrolijke foto's idd!
Forsythia vind ik wel mooi, maar ook een beetje hoerig. Als ik zo'n knalgele struik zie, is het net of 'ie roept: Joehoe, kijk mij nou eens!
Zo heeft mijn moeder ook een enge cactus, met knallend-ordinair-roze bloemen. Die griezel bestaat uit lange slierten, net een octopus. Hij heet queue de rat, rattestaart dus. (Jaja, van Franse afkomst )
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_35546790
pi_35548582
quote:
Op maandag 27 februari 2006 17:00 schreef krakkemieke het volgende:
Vrolijke foto's idd!
Forsythia vind ik wel mooi, maar ook een beetje hoerig. Als ik zo'n knalgele struik zie, is het net of 'ie roept: Joehoe, kijk mij nou eens!
Zo heeft mijn moeder ook een enge cactus, met knallend-ordinair-roze bloemen. Die griezel bestaat uit lange slierten, net een octopus. Hij heet queue de rat, rattestaart dus. (Jaja, van Franse afkomst )
haha
Ik ben ook geen fan van Forsythia als heester in een tuin. Groeit veel te hard en de bloemen zijn 'te geel' zeg maar. Om een tak half februari in bloei te zien in huis is daarentegen wel weer mooi, vind ik dan
pi_35559535
Ooit had ik zo'n gele del in de tuin en je kan ze gelukkig goed snoeien na de bloei
Beter teveel als niks, in de winter! Ja, ik vind het nog winter!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_35574068
Jeuj, vanmiddag weer 3 potten gekocht waar 3 kleine taxussen ingaan.
Zal vanmiddag 1 foto'tje plaatsen
pi_35574819
Mijn cornus mas gaat bloeien!!!!!! Woohoooo ik vond het al zo lang duren!

*doet voorjaarsdansje*

Smurf..schiet op met die foto's! En ik wil ook nóg meer foto's van je tuin en ook van de anderen!
pi_35575032
Omdat ik denk dat hier een aantal kenners zitten, stel ik mijn vraag even in dit topic:

Ik wil graag op het vensterbankje van mijn keuken wat kruiden in potjes planten. Nou ben een ontzettende leek als het om zulke dingen gaat en ik vraag me dus ook af welke kruiden (of andere leuke dingen) hiervoor geschikt zijn.
  dinsdag 28 februari 2006 @ 16:20:41 #125
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_35576385
Ik ga 30 maart verhuizen naar een huis met een tuin van 12 meter diep en 6 meter breed. Kortom lekker veel ruimte. Nu ben ik er pas achter gekomen dat ik tuinieren erg leuk vind en wil dan ook een mooie tuin maken. Ik ga sowieso Japanse wijnbes plaatsen en druiven en een klein kruiden stukje, maar verder wil ik mooie bloemen en planten in de tuin die niet giftig zijn voor kinderen, honden en katten. Ik heb alleen geen idee wat ik nu kan met een tuin.

Heeft iemand tips, boekentips etc voor deze beginnende tuinierster. Onze tuin ligt op het zuid-westen trouwens en er is ruimte voor schaduw.
pi_35576937
Wat ik zelf vorig jaar erg mooi en verrassend vond was de cherry tomaat, mooi en heerlijk! De Japanse esdoorn is ronduit favoriet, maar bamboo doet het ook altijd leuk.
pi_35577729
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 15:38 schreef vriendinnie het volgende:
Omdat ik denk dat hier een aantal kenners zitten, stel ik mijn vraag even in dit topic:

Ik wil graag op het vensterbankje van mijn keuken wat kruiden in potjes planten. Nou ben een ontzettende leek als het om zulke dingen gaat en ik vraag me dus ook af welke kruiden (of andere leuke dingen) hiervoor geschikt zijn.
Volgens mij kun je alle kruiden wel in een potje doen en in de keuken zetten. Ik heb zoiets zelf nog nooit gedaan dus weet het niet zeker natuurlijk
Ik denk dan overigens aan kruiden als: Tijm, Rozemarijn (ook erg mooi in de tuin!), Peterselie, Bieslook, Laurier etc.
Nogmaals ik weet dus niet of het kan, maar het is altijd leuk om te proberen. Zeker als het lukt
pi_35577921
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 16:20 schreef Silmarwen het volgende:
Ik ga 30 maart verhuizen naar een huis met een tuin van 12 meter diep en 6 meter breed. Kortom lekker veel ruimte. Nu ben ik er pas achter gekomen dat ik tuinieren erg leuk vind en wil dan ook een mooie tuin maken. Ik ga sowieso Japanse wijnbes plaatsen en druiven en een klein kruiden stukje, maar verder wil ik mooie bloemen en planten in de tuin die niet giftig zijn voor kinderen, honden en katten. Ik heb alleen geen idee wat ik nu kan met een tuin.

Heeft iemand tips, boekentips etc voor deze beginnende tuinierster. Onze tuin ligt op het zuid-westen trouwens en er is ruimte voor schaduw.
Japanse wijnbes zeer goeie keuze
Van literatuur over tuinen ontwerpen weet ik eigenlijk niks. Over het ontwerpen zelf wel (een beetje) Je wilt een kind-vriendelijke tuin, maar hij hoeft niet per see onderhoudsvriendelijk te zijn als ik dat zo uit je stukje opmaak?
Zelf zou ik graag een terras(je) in de zon hebben. Daarnaast zijn wat zuilvormige bomen misschien een idee om de hoogte in te gaan, of een pergola.
Voor de rest lijkt mij het een (groot) voordeel dat je tuin op het zuid-westen ligt.
pi_35577946
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 16:38 schreef zatoichi het volgende:
Wat ik zelf vorig jaar erg mooi en verrassend vond was de cherry tomaat, mooi en heerlijk! De Japanse esdoorn is ronduit favoriet, maar bamboo doet het ook altijd leuk.
foto's?
pi_35578686
En dan als laatste (4 posts achter elkaar ) nog wat foto's van de tuin. Het is trouwens niet mijn tuin, maar onze tuin (woon nog thuis ) al werk ik er wel redelijk veel in.

De winterjasmijn is bijna uitgebloeid. Ik ben nooit echt fan geweest van deze klimmer want hij breid ontzettend uit en alleen in de winter heeft hij 2 maanden 'bloemetje' maar goed.

Dit bolletje op stam (Laurier) heeft al best wat winters overleefd, en dat zonder bescherming. Hij staat niet echt op de wind, maar toch heeft hij de vorige winter -18 overleefd.

De vlinderstruik gaat weer uitlopen.

Roze uitloop van een zilver-grijze Euonymus.

Pieris, nog steeds in bloei.

Hier nog een leuk voorbeeldje van hoe sterk de natuur kan zijn. Deze knoflook ging uitlopen in de keuken dus heeft mijn moeder ze op een buitentafeltje gezet met de bedoeling ze nog wel is de planten. Resultaat 2 maanden later:

Ik hou jullie eigenlijk voor de gek met die ingezoomde foto's, want als je de tuin overziet is het nog maar een grauwe bedoeling.

En dat het 'werk' van vanmiddag tussen de sneeuwbuien door. Er stond een lelijk wit/groen plastic hekje (groen van de aanslag) Na behoorlijk wat gezeur is dat nu weggehaald, maar er moest natuurlijk wel wat voor in de plaats komen.
voor:

na"

Zo nou is het voorlopig weer klaar. Volgende foto's zullen zijn van opkomende pepers (hoop ik) en natuurlijk wil ik ook wel graag foto's van andere Fok!ers zien
Hoe zit het trouwens met je vochtprobleem aan de zijkant van je tuin Sorbootje?
pi_35582823
Wat ziet dat gras er goed uit
pi_35584162
hehe, niet om je jaloers te maken hoor, maar het gras ziet er nu echt niet goed uit In mei ziet het gras er het beste uit over het algemeen (nadat het geverticuteerd en doorgezaaid is)

toch bedankt voor het compliment
pi_35619005
Veeresmurf, wat een mooie tuin! Is dat helemaal jullie tuin?
Overigens vroeg ik me af wanneer je die bloembollen in die potten geplant hebt of laat je die ieder jaar zitten?

Ik heb geen tuin (helaas alleen een balkon) en het is ook al geen mooi weer maar ben vandaag toch een beetje tuinierderig bezig geweest. Heb bloemzaadjes, tomaatzaadjes en bieslookzaadjes gezaaid. Ben ontzettend benieuwd hoe het gaat worden! Ik lijk wel gek, kijk nu al ieder uur in de potjes om te zien of er al iets groeit. Weet natuurlijk best dat dat onmogelijk is maar kan het toch niet laten

Trouwens nog bedankt voor de reacties op mijn kruidenvraagje!
pi_35619240
Leuke potten!!
En die tik van steeds kijken heb ik ook
Ik heb folie over de potten met zaadjes gedaan, en ik dek het steeds even opnieuw toe
pi_35623954
Hehe ik kijk ook steeds of mijn pepers al opkomen en ook ik heb folie (boterhamzak) over mijn potjes heenzitten, hoef ik niet bang te zijn dat alles ineens uitdroogd
pi_35624084
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 20:27 schreef Bluezz het volgende:
Leuke potten!!
En die tik van steeds kijken heb ik ook
Ik heb folie over de potten met zaadjes gedaan, en ik dek het steeds even opnieuw toe
Dank je
Vanwaar de folie? Groeit het dan sneller of heeft het een andere functie?
pi_35624368
Dan droogt de grond niet uit, denk ik..
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_35625266
Nah, lekker broeien, dan krijg je condens, hoef je niet vaak te wateren en ontkiemen ze mooi
pi_35625267
Nah, lekker broeien, dan krijg je condens, hoef je niet vaak te wateren en ontkiemen ze mooi
pi_35633227
Het vochtprobleem bleek minder ernstig dan het leek. Als het veel regent blijven er wel wat plassen staan, maar ze zijn redelijk snel weer weg en de grond blijft vervolgens niet zeiknat. We hebben ook wat putten gemaakt met de grondboor, dat helpt ook wel enigszins. En verder hebben we er vrij veel struiken staan (we maken de erfafscheiding van allerlei verschillende heesters. ) en die maken de grond ook wel wat doorlatender.

Straks zal ik even een paar foto's posten van afgelopen weekend. Ze zijn niet erg scherp, maar ik heb dan ook een prehistorische camera.

Maar goed...dat straks.

Heb gisteren het tuincentrum overigens weer geplunderd... ik zou willen dat ik dat kon laten...
pi_35633234
Oh en smurf, bedankt voor de foto's, altijd goed voor het lentegevoel (en da's hard nodig met al die sneeuw hier )
pi_35633428
Hamamelis x intermedia 'Jelena':

De veelbelovende knoppen van de magnolia stellata met op de achtergrond Abeliophyllum (ook wel witte forsythia genoemd, wel de vroege bloempjes, niet de hoerige kleur ) :

Daphne mezereum 'Rubra':

Judasboom (Cercis siliquastrum) met helleborussen eronder. Nog erg kaal, maar dat komt allemaal wel.. 't Is een nieuwe tuin hè...:

Is 't geen plaatje? :

En nog een helleborus:

En tot slot:
pi_35634910
Wat een schitterende foto's Sorbootje! Dat van die prehistorische camera valt wel mee hoor
Heb je het beplantingsplan zelf bedacht of heb je dat laten doen? Er staat best wat exclusievere beplanting in volgens mij. Nu maar hopen dat echt alles aanslaat en dat het water'probleem' zich vanzelf oplost

@ vriendinnie: Dat folie/boterhamzak houd het vocht tegen zodat je niet steeds water hoeft te geven. Tevens gaat het daarbinnen lekker broeien en dus wordt de grond warmer. Veel zaden hebben liever warme dan koude grond om te ontkiemen, dus met het folie wordt het groeiproces versneld
pi_35635722
Ik heb de tuin zelf ontworpen en ook het beplantingsplan gemaakt, hoewel dat per week weer aangepast wordt!
  donderdag 2 maart 2006 @ 23:34:23 #145
121706 madelief68
blij blij blij blij blij
pi_35662142
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 08:55 schreef Sorbootje het volgende:

Daphne mezereum 'Rubra':
[afbeelding]

Is 't geen plaatje? :
[afbeelding]

En nog een helleborus:
[afbeelding]

En tot slot:
[afbeelding]
Wat een prachtige Daphne mezereum 'Rubra'!!!
En dan die Helleborus!
Heb er ook een al anderhalf jaar, in pot, maar wil niet bloeien. Die groeit sowiezo maar langzaam.
Dank je voor je foto's
Ik kijk trouwens naar alle foto's met veel plezier. Daar wordt ik BLIJ van

En het weer Sjonge jonge, het wil ook niet echt vlotten he.
Morgen ga ik lekker zaaien. Heb zaad van o.a. oranje cosmea, ijzerhard en Lycnis en Knautia Macedonica
Zal binnekort weer s foto's plaatsen van mijn koude grijs/bruine tuin, die wel de nodige kleur kan gebruiken. Oja, zag vandaag trouwens wel dat de akelei aan het groeien slaat. Joepiiiiiiiiii
  vrijdag 3 maart 2006 @ 10:12:02 #146
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_35670267
Het weer werkt niet echt mee nee. Lag vanochtend in bed en hoorde de vogels fluiten, ik dacht bij mezelf: lekker naar buiten! Kijk ik naar buiten, ligt er sneeuw en dat terwijl de lente officieel is begonnen woensdag...
pi_35673078
Ik hou mezelf telkens maar voor dat dit de laatste stuiptrekkingen van de winter zijn en dat de lente volgende week echt losgaat.

Hopen dat ik mezelf niet al teveel voor de gek houd.
pi_35674021
Het is pas lente als je zonder jas naar buiten kan!

Ik heb trouwens een vraagje. Bij mijn uitgebloeide bromelia komen er nieuwe scheuten aan de zijkant. Worden dat nieuwe plantjes? En zo ja, hoe moet ik ze er dan afhalen?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  zondag 5 maart 2006 @ 13:10:33 #149
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_35737212
Ik heb zojuist even gekeken onder de boterhamzakken, en er zijn Litouwse zaden aan't ontkiemen Ik weet alleen niet wat voor planten/heesers het worden
De pepers zijn nog niet zover, maar dat duurt altijd wat langer.
pi_35737296
Spannend Smurf! (En de anderen met gezaaid spul natuurlijk!)
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_35806321
Het voorjaar komt er aan jongens ik VOEL het!!

Hup laarzen aan en de tuin in!!
pi_35806447
Ik moet nodig wat gaan snoeien!
pi_35806751
quote:
Op zondag 5 maart 2006 13:10 schreef Veersesmurf het volgende:
Ik heb zojuist even gekeken onder de boterhamzakken, en er zijn Litouwse zaden aan't ontkiemen Ik weet alleen niet wat voor planten/heesers het worden
De pepers zijn nog niet zover, maar dat duurt altijd wat langer.
Leuk zeg!

Bij mij begint het ook al te komen! De bieslook heeft al wel 15 sprietjes, het tomatenplantje alleen een klein wit puntje dat boven de aarde uitpiept. Maar het meest sta ik te kijken van de Geranium, daar groeit al een steeltje van 1 cm met blaadjes! En dat terwijl ik pas afgelopen woensdag heb gezaaid!

Het is de eerste keer dat ik zoiets doe maar ik vind het helemaal leuk!
pi_35807897
Leuk!!

Wat voor geranium heb je gezaaid?
pi_35808098
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 13:58 schreef Sorbootje het volgende:
Leuk!!

Wat voor geranium heb je gezaaid?
Euh...."Gemengd" staat op het label maar ik heb zo'n vermoeden dat je dat niet bedoelt
pi_35808834
Haha nee, maar 't is een mooi antwoord!
pi_35808965
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 13:13 schreef Sorbootje het volgende:
Het voorjaar komt er aan jongens ik VOEL het!!

Hup laarzen aan en de tuin in!!
Een NSFW waarschuwing kon er niet vanaf zeker?
Lech mein borsten
pi_35808978
Bij mij steekt vanalles zijn kop naar boven, waarvan ik niet meer weet dat ik het gezaaid heb.
Zal me benieuwen!
pi_35809646
quote:
Op dinsdag 7 maart 2006 14:25 schreef Sorbootje het volgende:
Haha nee, maar 't is een mooi antwoord!
Ben ook nog een ontzettende beginner op dit gebied. Maar wel een hele enthousiaste beginner die graag veel wil leren
pi_35842676
Houden jullie eigenlijk een tuindagboek bij? Lijkt mij persoonlijk erg leuk om te doen. Helaas heb ik alleen een balkon en wat potjes met kruiden dus ik denk dat ik zo uitgedagboekt ben
pi_35843276
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 13:33 schreef vriendinnie het volgende:
Houden jullie eigenlijk een tuindagboek bij? Lijkt mij persoonlijk erg leuk om te doen. Helaas heb ik alleen een balkon en wat potjes met kruiden dus ik denk dat ik zo uitgedagboekt ben
Nog nooit van gehoord eigenlijk......wat moet ik precies bijhouden dan?
pi_35848482
Ik heb ook gekeken onder het plastic, en de lathyrus, slaapmutsjes priegelen boven de aarde uit

En ik heb hier en daar sneeuwklokjes in de tuin (hier in de omgeving is het echt bezaaid, ook paarse krokusjes, en de hele weg langs de kant gele narcissen) Voorjaar

(herfst buiten nu, maar dat mag de pret niet drukken)
pi_35849898
Stiekem drukt het de pret wel ik moet zaden in potjes doen, maar omdat het regent heb ik geen zin om naar buiten te gaan dus moeten die zaden in het water blijven zitten

Beetje onduidelijk verhaal, ik maak zo wel foto's, ook van de ontkiemde zaden
pi_35874461
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 17:09 schreef Veersesmurf het volgende:
Stiekem drukt het de pret wel ik moet zaden in potjes doen, maar omdat het regent heb ik geen zin om naar buiten te gaan dus moeten die zaden in het water blijven zitten

Beetje onduidelijk verhaal, ik maak zo wel foto's, ook van de ontkiemde zaden
Nou, kom op met die foto's!!

pi_35875032
Ik zal vanavond even de kleine piepjes op de foto zetten
pi_35885226
Sorry mensen,
Ik heb het zo druk op school de laatste tijd, en gisteren was ik nog maar net thuis en viel dus na dat berichtje slapend op de bank vandaar dus, maar afijn.
Hierbij de beloofde foto's.

De bakjes met de boterhamzakken erover zodat het warmer en vochtiger is. Ik heb zojuist de zakken eraf gehaald omdat alles nu echt aan het ontkiemen is.

Rechts de pepers, links de onbekende zaden uit Litouwen.

1 van de mooie onbekende zaden, ze ontkiemen op een heel aparte manier. Heel groot, wit en een beetje harig. (linkse bakje, 2de rij van boven)

Deze heb ik ook gezaaid, weet niet wat het zijn maar zo komen wel op

Ook een zaaddoos waar zaden inzaten, deze komen niet op tot nu toe.

Hier dus de gevijlde zaden die in het water moeten wellen. Zoals je kunt zien zit er aan de Canna indica al een 'worteltje' dus deze moet ik planten. Ik heb er alleen geen tijd voor

En als laatste, mijn gestekte Nerium tot nu toe redt hij het uitstekend binnen.
pi_35906831
Ziet er allemaal erg leuk uit Veeresmurf!
pi_35907054
Wat leuk smurf, ik ben mijn foto's gewoon helemaal vergeten
Vanavond 2e poging
pi_35913209
haha ja ach, dat gebeurd wel is

en nou regent alweer de hele dag. waar blijft die lente
pi_35936411
het is droog! hier in Zeeland teminste...
ik heb daarnet eindelijk mijn Canna's gezaaid en nog wat andere dingetjes gedaan. de zon komt nu door en na het eten ga ik weer naar buiten

zo, dit wilde ik even kwijt
pi_35942296
Het is prima weer (alleen erg koud...) Vandaag op de bloemenmarkt in Utrecht even een aantal sneeuwklokjes gekocht en zojuist gepland. Ik ben altijd zo'n fan van sneeuwklokjes omdat het de eerste bloeiers van het jaar zijn.

Overigens zijn de knoppen van mijn Clematis opengegaan. Ik dacht al ze worden nu wel erg groot. Ben benieuwd of ie het trekt met deze kou. Overdag staat ie wel heel erg in de zon, maar als het vannacht -5 wordt....
pi_35944927
-5 wordt het niet hoop ik maar het was vandaag inderdaad frisjes.

Ik heb weer 3,5 bakje (zo'n zwart ding met 10 kleine bakjes) vol gezaaid met allemaal oud zaad dat nog bewaard werd uit '97 enzo ik ben benieuwd wat het allemaal is en of het zoiezo nog wel opkomt.
Voor de rest veel opgeruimd en al wat vaste planten weggeknipt, ben nou wel moe
pi_35945479
Ik heb een balkon en ik wil eigenlijk veel kleurige en geurige planten gaan ophangen/neerzetten.. wie o wie heeft er foto's en tips wat planten betreft. Het moeten planten zijn die tegen veel zonlicht kunnen en niet te moeilijk zijn in de verzorging.
pi_35953507
Hier zijn de dan, de baby-plantjes

Lathyrus en Winde -(achterste)

Leeuwenbekje

Slaapmutsen

Stokroos
pi_35956615
Kan je slaapmutsjes wel verpoten? Met papaver lukte het mij niet.
Veelbelovende baby's allemaal!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_35956668
MM-Luna: Wil je vaste of eenjarige planten?
Als er veel zonlicht is, reken dan wel op elke dag watergeven!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_35957245
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 22:53 schreef krakkemieke het volgende:
Kan je slaapmutsjes wel verpoten? Met papaver lukte het mij niet.
Veelbelovende baby's allemaal!
Volgens wat sites kan het wel, als je ze verspeend, of als je ze vroeg zaait en dan uit elkaar haalt en flink uit elkaar terugzet, wat ik van plan ben
Ach...krak, wordt het niks jammer dan
pi_35958266
LOL, sorry als het niks wordt.. maar DAMN wat gaan ze stinken......
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_35959104
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 22:55 schreef krakkemieke het volgende:
MM-Luna: Wil je vaste of eenjarige planten?
Als er veel zonlicht is, reken dan wel op elke dag watergeven!
Het liefst vaste en ja er is heel veel zonlicht
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 12 maart 2006 @ 03:34:01 #180
862 Arcee
Look closer
pi_35959204
Pfff, ik kom nooit meer van dit topic af in m'n AT.
pi_35959279
quote:
Op zondag 12 maart 2006 03:34 schreef Arcee het volgende:
Pfff, ik kom nooit meer van dit topic af in m'n AT.
quote:
Op zondag 22 januari 2006 13:20 schreef Arcee het volgende:

[afbeelding]

Je icoontje ziet er een beetje verfrommeld uit. Misschien vind je 'm zo mooier.
Betrapt en gestraft voor offtopic gaan.
(mooie note )

Intussen loop ik af en toe naar de tuinkamer waar mijn baby-plantjes staan, want nu het plastic er vanaf is, moet ik opletten of Xena geen kleine kattebakjes of graafbakjes maakt
Vorig jaar heeft ze een heuse klaprozen broedmachine vermoord
pi_35960879
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 18:11 schreef MM-Luna het volgende:
Ik heb een balkon en ik wil eigenlijk veel kleurige en geurige planten gaan ophangen/neerzetten.. wie o wie heeft er foto's en tips wat planten betreft. Het moeten planten zijn die tegen veel zonlicht kunnen en niet te moeilijk zijn in de verzorging.
Ik wil mijn balkon weer hetzelfde als vorig jaar. Sommige mensen vonden het too much, ik vond het praaachtig!! Ik had heel veel Hangpetunia's en Hanggeraniums geplant in vrolijke kleurtjes. Bij deze wat foto's:

Dit was na een aantal weken:

Zo zag het er op het einde van de zomer uit:

Het enige wat ik dit jaar anders wil doen is dat ik geen hangplanten meer in de potten op de grond wil zetten. Ze groeide zo ver over de pot heel dat je op het einde bijna niet meer kon lopen. Ook niet handig
pi_35960891
Ik ga denk ik vanmiddag eens naar het tuincentrum om wat zaadjes te kopen, heb helemaal de smaak te pakken
Waarschijnlijk wil ik aardbeien, frambozen, lavendel en een zonnebloem gaan zaaien. Is dat allemaal wel te doen op een balkon of moet je voor bepaalde dingen echt een tuin hebben?
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 12 maart 2006 @ 09:54:44 #184
862 Arcee
Look closer
pi_35960913
quote:
Op zondag 12 maart 2006 03:43 schreef Bluezz het volgende:
Betrapt en gestraft voor offtopic gaan.
(mooie note )
Dat kún je niet menen.
pi_35965342
quote:
Op zondag 12 maart 2006 09:52 schreef vriendinnie het volgende:
Ik ga denk ik vanmiddag eens naar het tuincentrum om wat zaadjes te kopen, heb helemaal de smaak te pakken
Waarschijnlijk wil ik aardbeien, frambozen, lavendel en een zonnebloem gaan zaaien. Is dat allemaal wel te doen op een balkon of moet je voor bepaalde dingen echt een tuin hebben?
Lavendel, aarbeien en zonnebloemen heb ik in mijn andere huis altijd in bakken gehad
pi_35967245
Ik heb aardbei en lavendel zaadjes gezaaid in een kweekbak. Het is mij alleen niet helemaal duidelijk of ik die bak nu binnen of buiten moet zetten. De zaadjes moeten op 18-21 graden gehouden worden (dus neem ik aan dat dat binnen is) maar ergens anders las ik weer dat je de bak buiten moet zetten. Nu weet ik het dus niet meer. Iemand die me aan het juiste antwoord kan helpen?

Bij deze wat foto's van de bak met zaadjes:

pi_35967770
Ik zou ze binnen houden voorlopig.
http://www.tuinkrant.com/(...)o.html#Zelf%20zaaien:
http://www.tuinkrant.com/zaaigids/zaaien_groenten.htm

Google even op wát je gezaaid hebt
  zondag 12 maart 2006 @ 16:35:35 #188
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_35968557
Bluezz: Wat een plantjes! Dat wordt nog een leuk werk om die allemaal te gaan verspenen

vriendinnie: Ik vind het niet teveel planten hoor, hangpetunia's doen het altijd goed in potten vind ik mooie foto's ook!
Nooit geweten dat je aardbeien kon zaaien wij halen in augustus altijd de jonge uitlopers van de oudere planten af.
Ik zou de boel voorlopig nog maar even binnen houden, tot half april ofzoiets.

Gisteren druk bezig geweest in de tuin en veel gezaaid (37 soorten) ik hoop dat alles opkomt, maar denk het niet. Gelukkig schijnt vandaag de hele dag de zon zodat de bakjes goed opwarmen
pi_35968674
Dus jij zaait buiten smurf?

Ja, ik heb iets te driftig gezaaid, maar ach... kan ik na het verspenen de hele familie voorzien
pi_35968732
Dankjewel voor de tips! Ik houd ze voorlopig nog even binnen

En Veersesmurf: Op het zakje zaadjes stond dat het aardbeien waren dus daar ga ik dan maar van uit. We zullen het wel zien (hoop ik). Wat heb je gisteren allemaal gezaaid als ik vragen mag?

Ben zaaifan
  zondag 12 maart 2006 @ 17:00:27 #191
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_35969252
Ik heb mijn eerste zaden gewoon binnen gezaaid, maar gisteren heb ik die bakjes in het schuurtje laten staan omdat het binnen anders een beetje vol begon te staan In het schuurtje komt ook geregeld zon en vriest het haast niet als het buiten -5 is. Een noodoplossing, maar het gaat wel lukken denk ik.

Wat ik allemaal heb gezaaid? Pfff een hele hoop! Uit mijn hoofd: latyrus, ijsbloemetjes, petunia's, zomercypres, witte onschuld, kattesnor, kattestaart, phlox, zonnebloem etc. etc. echt heel veel. Van sommige zaden weet ik ook niet wat het zijn omdat mijn moeder ze niet kende. Voorbeeldje: zaden in een koffiefilter "hoogte: 1,75 , wit/roze bloemetje, gekregen van buurvrouw Verstrate, '97” sja en daar moet je het dan mee doen. Ach het wordt 1 grote verrassing
pi_35981974
't Is te hopen dat dat nog een beetje wil kiemen!

-6,5 stond op de thermometer vanochtend... Niet leuk!

Binnen gaat het voorspoedig. Eén canna ontvouwt zijn eerste blad al. De bougainvillea staat al volop in bloie, die's wat in de war... Verder doet de lathyrus het al goed. Ik heb ook Acanthus mollis gezaaid en die wordt al behoorlijk groot. Verder pepertjes, klimmende winde in verschillende kleuren, Albizia en klokwinde. Dat is allemaal al lekker aan het groeien.

Nu nog voorjaar
pi_35982620
Hier was het gister ook erg koud (vandaag ook trouwens).
Maar ik heb toch het een en ander gesnoeid, kon het gewoon niet meer aanzien.

Vriendinnie, zo'n vol balkon vind ik geweldig! Ik heb ook altijd de hele achtertuin vol staan met potten vol met bloemen!
pi_36013469
Ik moet komend weekend een haag planten, dus het moet nu echt afgelopen zijn met die vorst.

Dat wat jij had Koningin, had ik vorige week ook. Ben ik alles gaan kortwieken in de tuin...
pi_36022635
Wat voor soort haag Sorbootje?
pi_36025497
beukenhaag.

Gewoon een mooie groene!
pi_36025594
Ik heb nog maar de helft van de winde in de bak
De kat vond het nodig om erin te graven
pi_36028542
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 15:59 schreef Bluezz het volgende:
Ik heb nog maar de helft van de winde in de bak
De kat vond het nodig om erin te graven
Sateprikkertjes in de zaaibakjes doen. Daar hebben de katten een hekel aan. Moet ik ook doen met mijn 2 katten.
pi_36030600
Ik heb nu een mix van blauwe bloemen, een mix van witte bloemen en een mix van vlinderbloemen gekocht. Nu denk ik handiger om binnen te planten met die kou?
pi_36031098
Ik zou ze binnen planten/zaaien inderdaad. Het is vrij frisjes buiten en de kans zit er dik in dat ze het anders niet gaan doen...
pi_36031264
Voor mij voor het eerst dat ik dingen zaai, als je moestuintje in groep 6 niet mee telt haha. Ben benieuwd en hoop dat er een mooie bloemenbende uit komt groeien.
pi_36031437
3 dingen:
in het licht zetten,
water geven,
af en toe verspenen.

als je dat doet kan het niet missen denk ik
pi_36032681
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 19:15 schreef Veersesmurf het volgende:
3 dingen:
in het licht zetten,
water geven,
af en toe verspenen.

als je dat doet kan het niet missen denk ik
Ik vind verspenen altijd zo'n gek woord Volgens mij weet ik ook maar half wat het betekent. Ik heb nu een bak met allemaal zaadjes waar veel kleine plantjes uitkomen. Als ze groter worden, ga ik ze apart in een potje zetten. Is dat verspenen of begrijp ik er niks van?

Hoe komt het trouwens dat je hier allemaal zoveel verstand van hebt? Is dat gewoon hobby ervaring of doe je ook een opleiding die hier iets mee te maken heeft?
pi_36033859
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 19:52 schreef vriendinnie het volgende:

Ik vind verspenen altijd zo'n gek woord Volgens mij weet ik ook maar half wat het betekent. Ik heb nu een bak met allemaal zaadjes waar veel kleine plantjes uitkomen. Als ze groter worden, ga ik ze apart in een potje zetten. Is dat verspenen of begrijp ik er niks van?
Dit is dan echt wat voor jou
http://www.anjastuin.nl/vragenzaaien.html

Erg goeie info
Op haar site kan je ook zaadjes kopen.
pi_36034470
Schooltuinen zijn toppie!
Ik heb er zoveel plezier van gehad!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_36035384
Ik ben van kinds af aan opgegroeid in de tuin, met planten bezig zijn etc. Het is een hobby van me, en over een half jaartje mag ik mezelf 'volledig zelfstandig hovenier' noemen, wat eigenlijk inhoud dat ik gewoon van mijn hobby mijn beroep maak
pi_36046294
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 20:23 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Dit is dan echt wat voor jou
http://www.anjastuin.nl/vragenzaaien.html

Erg goeie info
Op haar site kan je ook zaadjes kopen.
Bedankt voor de tip!

Heb alles doorgelezen en volgens mij wel een fout gemaakt met zaaien. Heb namelijk in die groen/witte bak met al die kleine vakjes (paar posts terug staat een foto) wel 10 zaadjes (aardbei en lavendel) ofzo per vakje gedaan. Was in de veronderstelling dat er dan altijd wel eentje bovenkomt. Volgens mij had ik dat niet zo ruim moeten nemen

Kan ik ze er nu net zo goed uithalen of gewoon laten doorgroeien en afwachten wat er van komt?
pi_36049503
tgv

We laten onze konijn weleens los in de tuin (is al een paar keer ontsnapt), dus veel jong groen zal er niet opkomen

M'n vader heeft alvast zaden gekocht voor in z'n volkstuin, wel alleen peulenzaden, maar toch
Children of the night. What music they make.
pi_36049718
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 21:02 schreef Veersesmurf het volgende:
Ik ben van kinds af aan opgegroeid in de tuin, met planten bezig zijn etc. Het is een hobby van me, en over een half jaartje mag ik mezelf 'volledig zelfstandig hovenier' noemen, wat eigenlijk inhoud dat ik gewoon van mijn hobby mijn beroep maak
Gaaf zeg, lijkt me ideaal om met je hobby je geld te verdienen!
De 23 jaar dat ik thuis heb gewoond heb ik nooit omgekeken naar onze tuin maar nu ik sinds een jaar samenwoon, heb ik zo'n ontzettende tuinierkriebels gekregen Kan dan ook niet wachten tot we over een paar jaar van onze flat naar een huis met tuin gaan verhuizen. Tot die tijd geniet ik van de mooie foto's van jullie tuinen.
pi_36050186
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 21:02 schreef Veersesmurf het volgende:
Ik heb nog ongeveer anderhalf jaar tegaan, dan ben ik ook volledig zelfstandig hovenier
Maar ik weet nog relatief weinig van de flora, en het is m'n hobby niet, dus dat schiet op
Children of the night. What music they make.
pi_36051125
Ik doe ook altijd 9 pepertjes per potje vriendinnie, dat werkt best goed vind ik.
pi_36051266
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 12:14 schreef Veersesmurf het volgende:
Ik doe ook altijd 9 pepertjes per potje vriendinnie, dat werkt best goed vind ik.
Ik vertrouw op jouw oordeel
Grappig getal trouwens, 9.
pi_36052600
3 rijtjes van 3
pi_36053909
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 13:04 schreef Veersesmurf het volgende:
3 rijtjes van 3
Ik heb eerlijk gezegd een stuk of tien zaadjes op een hoopje gegooid
pi_36061965
Ach het maakt niet zo heel veel uit. Verschil is alleen dat je nu niet weet hoeveel zaadjes er niet opkomen, anders wel

Foto's van gezaaid spul:

Uit deze zaden kwam dit dus tevoorschijn, het wonderboompje.

Ik heb nog geen flauw idee wat dit worden (slechte foto)

En als laatste de pepertjes die opkomen. Dit zaad komt gewoon van pepers van vorig jaar.

Recept voor paprikaplanten: Koop 1 paprika. Haal het zaad eruit, laat het 2 dagen drogen, stop het in potgrond en wachten maar. Je zult zien dat ze net zo opkomen als op de foto hierboven. Veel plezier
pi_36072390
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 13:38 schreef vriendinnie het volgende:

Ik heb eerlijk gezegd een stuk of tien zaadjes op een hoopje gegooid
Ik ook, ik zal ongelofelijk pietepeuterig moeten gaan verspenen
pi_36077282
Leuke foto's Smurf! Vooral dat bovenste boompje vind ik er erg grappig uitzien!

Bluezz, ik hoop eigenlijk dat er gewoon maar een plantje per vakje opkomt. Reden daarvoor is dat ik dacht dat ik een zakje met zaadjes voor een paar aardbeienplantjes had gekocht. Toen ik beter keek zag ik staan dat het voor 450 plantjes was. Heb nu dus nog zo'n 400 zaadjes over. Interesse iemand?
pi_36149051
Heb vandaag weer in de tuin gewerkt, het was heerlijk weer. (uit de wind) hebben nog meer mensen van de eerste zonnestralen genoten vandaag?

foto's komen vanavond
pi_36153007
Ik heb op een andere manier last van lentekriebels, ik ga morgen een appeltaart bakken. Want nu zijn er nog goudreinetten, van de zomer niet meer.
En ik heb freesia-dingetjes gekocht, dus het moet ophouden met vriezen, dan kan ik ze poten.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_36153831
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 08:40 schreef vriendinnie het volgende:

Bluezz, ik hoop eigenlijk dat er gewoon maar een plantje per vakje opkomt. Reden daarvoor is dat ik dacht dat ik een zakje met zaadjes voor een paar aardbeienplantjes had gekocht. Toen ik beter keek zag ik staan dat het voor 450 plantjes was. Heb nu dus nog zo'n 400 zaadjes over. Interesse iemand?
Stuur er maar een paar op
pi_36154009
Het zijn misschien wel wat veel foto's, maar daar is dit topic toch ook voor?
Ik heb vandaag samen met moeders een haag verplant en nog wat dingen gezaaid.

We wilden de heg doortrekken op dit stuk.

Omdat er toch een haag weg moest hebben we daar het plantmateriaal vandaan gehaald.

We hebben de lijn uitgezet en zijn gaan graven. Eerst het gras verwijderen.

Daarna de grond dieper uitgraven.

Haagbeuk erin, en klaar is Veersesmurf

Vanaf de andere kant.

De wonderboompjes heb ik verspeend. Omdat ze minimaal 5 cm. per dag groeien moesten ze er echt uit, wat nog redelijk gemakkelijk ging.

Ik heb ze in een grotere pot gezet, gelijk wat koemestkorrels erbij.

De pepertjes die aan het opkomen zijn.

Zaadjes uit een paprika gehaald en laten drogen.

Daarna gezaaid. 9 zaadjes per potje, zodat je precies kan zien hoeveel zaad er opkomt. Hierna heb ik nog een klein laagje potgrond over de zaadjes gedaan.

Nu is het afwachten hoeveel paprika's er op gaan komen deze keer, en of de haag aanslaat. Het was weer een vruchtbare dag vandaag
pi_36154326
Wauw zeg
Wat georganiseerd allemaal, en wat hebben jullie toch een prachtige lap tuin, en daarachter zo heerlijk open

Koemestkorrels, goed idee.
Schrijft bij lijstje voor maandag- het tuincentrum.
pi_36161817
Ik blijf toch stiekem echt jaloers op jullie tuin Smurf En wat mij betreft zijn het echt niet teveel foto's, hoe meer hoe beter!

En Bluezz, ik wil gerust wat zaadjes opsturen hoor, waar moeten ze heen?
  zondag 19 maart 2006 @ 14:30:40 #224
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_36167659
Een grote tuin is heerlijk, zeker om als kind in op te groeien, maar om te onderhouden wordt je er soms ook wel is moe van hoor (lichamelijk en figuurlijk)
pi_36200439
Ik heb ook nog wat plantjes gekocht gister, maar ik durf ze met dit weer nog niet te poten.
Laat ze dus nog effe in de garage staan...

Die paprika tip ga ik opvolgen, ben eens benieuwd daarnaar.
pi_36201190
Ik heb gisteren paprika zaadjes gezaaid nav dit topic! Uit een biologische paprika van de AH. Ik ben benieuwd of er wat uit gaat komen. Tevens heb ik zaadjes van de drakenvrucht geplant, maar ik heb een vermoeden dat die het heel wat moeilijk zal doen....

Overigens zijn de knoppen van mijn Clematis al uitgekomen. Staat op een beschut hoekje in de zon. Vandaag krijgt hij ook weer de volle lading zo te zien, dus eindelijk wordt de tuin groen! (Al is de Clematis nooit kaal of bruin geweest moert ik zeggen)
pi_36205542
De drakenvrucht wordt een lastig verhaal vrees ik inderdaad. Hoeveel paprikazaadjes heb je geplant zatoichi?
Ik heb er tot nu toe 90 gezaaid, maar ik denk dat iets meer dan de helft zal opkomen. Over een week zaai ik er nog wat, zodat ik zeker weet dat ik er genoeg over hou (lees: een stuk of 40)
pi_36205692
quote:
Op zondag 19 maart 2006 09:46 schreef vriendinnie het volgende:
Ik blijf toch stiekem echt jaloers op jullie tuin Smurf En wat mij betreft zijn het echt niet teveel foto's, hoe meer hoe beter!

En Bluezz, ik wil gerust wat zaadjes opsturen hoor, waar moeten ze heen?

Mail me even op bluezz@fok.nl voor het adres

Vandaag heb ik bemeste tuinaarde gekocht, want de conditie is volgens mij pet in de tuin.
(Veel zand als je graaft)
En kleine potjes om de verspeende plantjes in de doen, om de heule familie te bevoorraden.
pi_36206016
quote:
Op maandag 20 maart 2006 17:41 schreef Veersesmurf het volgende:
De drakenvrucht wordt een lastig verhaal vrees ik inderdaad. Hoeveel paprikazaadjes heb je geplant zatoichi?
Ik heb er tot nu toe 90 gezaaid, maar ik denk dat iets meer dan de helft zal opkomen. Over een week zaai ik er nog wat, zodat ik zeker weet dat ik er genoeg over hou (lees: een stuk of 40)
Ja het is ook echt een expiriment met de drakevrucht, maar dat ding is zo cool! Ik heb er maar een stuk of 25 gezaaid, groter is mijn kweekkasje niet. Misschien maar een keer eentje erbij kopen, die dingen zijn supergoed! (Vorig jaar courgette en bassilicum in opgekweekt, heb ik ontzettend veel van kunnen eten)
pi_36206914
Hoe moet je verder die zaden van de paprika verzorgen?
Ik ben pas een beginneling.....
pi_36208577
Als de zaden zijn gepland sproei ik ze nog een keer lichtjes onder en dan doe ik er een boterhamzak overheen. (leeg en doorzichtig) Ik zet de zaden op de kast in de kamer, maar op de vensterbank in de zon werkt natuurlijk iets sneller.
Als de zaden beginnen te ontkiemen hou ik de zak er nog op, totdat de meeste zaden zijn ontkiemd. Wanneer de zaden 2 paar blaadjes hebben verspeen ik ze in grotere potjes. Ik denk dat je hier weer even mee vooruit kan
pi_36208706
Hebben de tuinfeeën hier mss een idee ?
[Tuin] Uitgebreid Ontwerp Programma
pi_36222284
HET IS LENTE!!!!

Dat jullie het even weten....

Laat die plantjes nu allemaal maar opkomen, dan kan ik zien wat de winter allemaal niet overleefd heeft. Ik heb in ieder geval al de nodige planten zien uitlopen die de winter wél overleefd hebben, waaronder Phlox, Monarda, Aquilegia, Geranium, Clematis....in ieder geval genoeg om een lentegevoel van te krijgen!

Tot het écht los gaat in de tuin, zou ik wel willen weten wat jullie favoriete planten zijn en waarom. Dan zal ik ook even nadenken over m'n eigen vraag!
pi_36222478
Poeh moeilijke vraag! Ik heb zoveel favoriete planten... Ik zal er ook eens over nadenken.
pi_36222536
Ok, een paar favorieten die in mn tuin staan. (De fotos zijn niet uit eigen tuin)

Indigofera heterantha:

Dit vind ik zo'n mooie struik vanwege het blad en de mooie bloemen en rode twijgen.

Ginkgo biloba:

De oudste bomensoort ter wereld. Prachtig blad, mooie herfstkleur.

Cornus kousa "Milkyway":

Mooi bloeiend boompje met prachtige herfstkleur en mooie vruchten.

Cercis siliquastrum:

Mooi hè?

Physocarpus opulus "Diabolo"

Mooie donkerbladige heester

En akeleien vind ik allemaal mooi, kan niet kiezen, dus dan zomaar een foto.

zucht.......ware schoonheid...

En voor nu tot slot de Geranium phaeum "Samobor"

Zo mooi, maar toch heel bescheiden...
pi_36254445
Zit ik hier lekker in mezelf te praten..

Smurf..ga nog eens even foto's maken...:P
pi_36254452
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 08:32 schreef Veersesmurf het volgende:
Poeh moeilijke vraag! Ik heb zoveel favoriete planten... Ik zal er ook eens over nadenken.
Ik word niet boos als het niet je állerfavorietigste planten zijn hoor.
pi_36270596
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 08:37 schreef Sorbootje het volgende:
Ginkgo biloba:
[afbeelding]
De oudste bomensoort ter wereld. Prachtig blad, mooie herfstkleur.
Ginkgo's...
Goed voor het concentratie vermogen
pi_36274514
Foto's komen morgen, heb vandaag pepertjes verspeend en nog meer pepers gezaaid maar nu is het al donker en dan zijn de foto's minder mooi met flits.

En ja mijn favoriete planten, eigenlijk alles wat mooi is uitgegroeid (lees: niet verkeerd gesnoeid) en wat geen onkruid is. Iedere plant heeft zijn eigen mooie dingen.

Canna indica, schitterende bloemen en leuk blad.

Prunus lusitanica, mooie groenblijver met hier en daar een beetje rood. Leuk als heg maar ook goed te doen als solitair.

Hamamelis mollis, geweldige bloemen op een tijdstip dat er nog niet veel te zien is in de tuin.

Viburnum plicatum 'Tomentosum', bloeit trapsgewijs en is erg geschikt als mooie solitair.
http://www.lotf.com/plants/shrubs/viburndb.jpg

Cleome spinosa, mooie roze of witte bloemen.

En zo kan ik nog wel uren doorgaan. Er zijn zoveel schitterende planten dat ik niet weet welke mijn favorieten zijn, sorry
pi_36283461
Wat is een drakevrucht? Vertel aub?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_36287510
Ga maar uren door hoor smurf. Ik hou je niet tegen! Juist leuk!

Ik heb ook nog wel een miljoen favorieten... zal er ook nog even een paar opzoeken!
pi_36287600
Hoe kon ik de helleborus foetidus nou vergeten?

pi_36287884
Drakevrucht, gekocht op de markt, lekker en er zaten veel zaadjes in. Het zaaien ervan is een expiriment. Ziet er zo uit:

Zal het hier in Nederland buiten wel niet al te best doen...
pi_36289588
quote:
Op maandag 20 maart 2006 19:19 schreef Veersesmurf het volgende:
Als de zaden zijn gepland sproei ik ze nog een keer lichtjes onder en dan doe ik er een boterhamzak overheen. (leeg en doorzichtig) Ik zet de zaden op de kast in de kamer, maar op de vensterbank in de zon werkt natuurlijk iets sneller.
Als de zaden beginnen te ontkiemen hou ik de zak er nog op, totdat de meeste zaden zijn ontkiemd. Wanneer de zaden 2 paar blaadjes hebben verspeen ik ze in grotere potjes. Ik denk dat je hier weer even mee vooruit kan
Dank je wel.
Hiermee kan ik zeker vooruit.
pi_36313910
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 08:40 schreef vriendinnie het volgende:

Oja ikke!!
pi_36318993
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 08:41 schreef zatoichi het volgende:
Drakevrucht, gekocht op de markt, lekker en er zaten veel zaadjes in. Het zaaien ervan is een expiriment. Ziet er zo uit:

[afbeelding]

[afbeelding]

Zal het hier in Nederland buiten wel niet al te best doen...
Ik heb ze wel eens in de een kas gezien dacht ik.. Misschien dat ze het buiten doen als je ze binnen laat overwinteren..?
  vrijdag 24 maart 2006 @ 09:09:53 #247
55330 ennuik
Stockholm boppe!
pi_36319470
Oeh! Weet nu dat ik tijdens mijn "koffiepauze" ga doen: de vorige topics doorlezen! Eerder had ik niet zoveel interesse in tuinieren want met een balkon van 2 m2 ben je vrij beperkt.

Inmiddels wonen mijn lief en ik in een nieuw apartement met een, ten opzichte van de woning, enorm terras (30 m2!)!

Het is nu vreselijk kaal en er ligt nog veel sneeuw maar zodra de zon eens langs komt, wil ik het graag opleuken met planten en eventueel kruiden / groenten!

Paar minpuntjes: we wonen op een heuvel en het kan behoorlijk waaien. Weinig zon, alleen rond 12 uur hebben we wat zon (weet niet hoe dat in de zomer zal zijn - de zon staat dan hoger en kan misschien over het gebouw, dat nu de zon tegen houd, heen schijnen). Bovendien is het hier nog erg koud: rond de -10 C 's nachts.

Welke planten kunnen dit aan? Het liefst wil ik fleurige, sterke planten (en/of kruiden / groenten) in potten. Iemand een idee?
pi_36325362
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 09:09 schreef ennuik het volgende:
Oeh! Weet nu dat ik tijdens mijn "koffiepauze" ga doen: de vorige topics doorlezen! Eerder had ik niet zoveel interesse in tuinieren want met een balkon van 2 m2 ben je vrij beperkt.

Inmiddels wonen mijn lief en ik in een nieuw apartement met een, ten opzichte van de woning, enorm terras (30 m2!)!

[afbeelding]

Het is nu vreselijk kaal en er ligt nog veel sneeuw maar zodra de zon eens langs komt, wil ik het graag opleuken met planten en eventueel kruiden / groenten!

Paar minpuntjes: we wonen op een heuvel en het kan behoorlijk waaien. Weinig zon, alleen rond 12 uur hebben we wat zon (weet niet hoe dat in de zomer zal zijn - de zon staat dan hoger en kan misschien over het gebouw, dat nu de zon tegen houd, heen schijnen). Bovendien is het hier nog erg koud: rond de -10 C 's nachts.

Welke planten kunnen dit aan? Het liefst wil ik fleurige, sterke planten (en/of kruiden / groenten) in potten. Iemand een idee?
Sneeuw en -10... Waar is "hier" als ik vragen mag?
pi_36330517
Stockholm volgens dr profiel! ........zucht.......jaloers.....

Stockholm is ZOOOO mooi! Daar wil ik ook wel een tuin (om maar even ontopic te blijven )
  zaterdag 25 maart 2006 @ 12:55:29 #250
55330 ennuik
Stockholm boppe!
pi_36351829
Ja, inderdaad in -je Stockholm!

De zon staat nu even op het balkon, mooi weer om sneeuw te scheppen (ik ga er maar van uit dat we het laatste nu echt wel gehad hebben!) en daarna naar IKEA voor wat leuke bakken en potten voor het balkon! Morgen even langs het tuincentrum om te kijken of ze iets hebben wat ik niet 1-2-3 kan vermoorden!
pi_36352942
Ik heb witte mix en blauwe mix bloemenzaadjes gezaaid en vlinderbloemen mix, deze staan nu binnen en komen al aardig goed op. Het is de bedoeling dat deze op het balkon komen te staan, redelijk beschut en veel zonlicht, is het mogelijk om deze nu al buiten neer te zetten en als het lijkt te gaan vriezen weer binnen neer te zetten? Zoals het er nu naar uitziet gaat het de hele week niet meer vriezen, ook niet in de nacht.
pi_36358733
Ik zou de boel gewoon nog even binnenlaten totdat alles een centimeter of 10/15 is. Waarom weet ik eigenlijk niet, maar dat zou ik doen

Ow ja, ik zou ook nog is foto's plaatsen dat doe ik vanavond denk ik, want ik ben nu enorm brak (schoolfeest gehad )
pi_36365304
Ja, ik zou je plantjes afharden, zonder vorst dus. Volgens mij mij worden ze dan steviger, niet van die slappe sprieten.....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_36373807
Gezien de temperatuur komende week moet het al wel kunnen..
  zondag 26 maart 2006 @ 17:46:39 #255
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_36382492
Foto's

Ik heb katoen gezaaid, en alle 3 de zaden zijn opgekomen

Ook alle 3 de zaden van de Albizia julibrissin zijn opgekomen.

Deze potten heb ik vanmiddag buiten gezet. In het midden een Nerium, daarnaast de potten met de wonderboompjes (uit Litouwen )

In het schuurtje staan de pepertjes netjes in de potjes, zodat ik ze straks als het warmer wordt makkelijker kan planten in de volle grond.

De Forsythia die bijna gaat bloeien.

Krokussen

Primula. Niet echt 1 van mijn favoriete planten, maar hij bloeit wel nu al Thuis noemen we deze planten Bakrutjes, maar op internet is daar niks van te vinden. Is dit misschien Zeeuws?

De narcissen komen bijna in bloei. Bij sommige mensen heb ik al bloeiende narcissen gezien.

Omdat ik vrees dat mijn Canna's de winter niet hebben overleefd (in de volle grond) heb ik maar vast 2 nieuwe gezaaid.

Hier nog wat tomaten die zijn opgekomen.

Viooltjes in een pot op de tuintafel voor wat kleur alvast op het terras.

En als laatst de Kamperfoelie die al behoorlijk begint uit te lopen. Ik hoop dat hij net zo bloeit als vorig jaar, of nog beter.

Zo dat was het weer even. Mocht je nou 1 van de foto's orgineel willen (Krokussen als achtergrond bijv.) dan moet je maar even een mailtje sturen, dan staat dat Mijn-Album.nl ook niet steeds vanonderen.
En mochten er nog mensen in Veere komen de komende tijd, kom dan even langs, dan kan je wat peperplantjes meenemen (Het worden er teveel en weggooien is zonde )
pi_36385715
Geweldige foto's. Samen met het fantastische weer van vandaag (hier in Friesland tenminste, geen idee hoe het in de rest van 't land was.) geeft het me het ultieme voorjaarsgevoel!

Ik zal morgen even 't een en ander op de foto zetten, als het niet regent.

Veere is niet echt naast de deur en ik heb zelf al veel te veel peperplantjes, maar toch een leuk aanbod!

Vandaag heb ik vrijwel de hele dag in de tuin gerommeld. Ik heb pikzwarte vingers. Da's een goed teken!
  zondag 26 maart 2006 @ 20:08:53 #257
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_36386146
Hier is het behoorlijk bewolkt geweest met af en toe een zonnetje

Ik las laatst iets in de Groei en Bloei: Om groene vingers te hebben moet je eerst vuile handen krijgen
Ik moet ook altijd zo lachen om die vrouwen die met handschoenen aan het onkruid van tussen de tegels halen (sorry als ze ook in dit topic zitten ) want het werkt niet lekker, maar het ziet er ook gewoon ontzettend lachwekkend uit
pi_36386458
Sinds kort werk ik ook met handschoenen. Helaas uit pure noodzaak, omdat mijn handen tegenwoordig zelfs al van het onkruidtrekken kapot gaan. Maar het werk iid voor geen meter. Je hebt geen goed gevoel in je vingers en minder grip. Grrrr..

Vorige week donderdag een hoop oude bloemresten ed uit de moestuin opgeruimd en vandaag toch maar eens begonnen met zaaien. Van erg oud zaad, dus ik ben benieuwd wat er opkomt. Spannend.
  zondag 26 maart 2006 @ 20:54:47 #259
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_36387531
Ok daar had ik dus nog niet aan gedacht, dat je handen kapot kunnen gaan bedankt assepoes, ik zal een stuk minder snel mensen met handschoenen uitlachen al blijft het een grappig zicht
pi_36388320
Wat een leuke foto's smurf! Moest erg lachen om al die bakjes met pepertjes

Ben vandaag ook weer een beetje bezig geweest, was heerlijk hier op het balkon, uit de wind en in het zonnetje. Ben begonnen aan een experiment, moet helaas een jaar wachten op het resultaat. Ik heb namelijk bollen van hyacinten, narcissen en blauwe druifjes die ik binnen heb gehad afgelopen winter, in een pot geplant. Ben erg benieuwd of er volgens jaar iets uitkomt (volgens de mevrouw van het tuincentrum wel).

Overigens heb ik op 12 maart aarbeien- en lavendelzaadjes gezaaid maar er komt nog helemaal niks boven. Duurt dat niet wat lang?
pi_36388440
Oh en Bluezz, je zaadjes gaan morgen (Eindelijk; Sorry!!) met de post mee. Met een beetje geluk kun je dit jaar nog van zelf gezaaide aardbeitjes genieten!
pi_36396328
quote:
Op zondag 26 maart 2006 20:54 schreef Veersesmurf het volgende:
Ok daar had ik dus nog niet aan gedacht, dat je handen kapot kunnen gaan bedankt assepoes, ik zal een stuk minder snel mensen met handschoenen uitlachen al blijft het een grappig zicht
Geeft niet hoor. Ik vind het ook een grappig gezicht. Net alsof je handen niet vuil mogen worden, of je nagels niet mogen breken. (Wat denk ik voor de meeste mensen met handschoenen aan wel geldt, maar bij mij niet. Ik vind het juist heerlijk om met mijn blote handen te werken, maar na een aantal keren letterlijk het vel van mijn handen te hebben gestroopt, kies ik toch maar voor die rare handschoenen)
pi_36396708
Vanochtend zag ik dat de paprika zaadjes al zijn uitgekomen. Echt snel!

En eindelijke beginnen de krokussen ook bij mij te bloeien. Ik verwacht dat ze vanmiddag opengaan, en anders morgen. (Helaas zit ik op mijn werk...) Alles komt weer terug van vorige jaar. Zelfs de aalbessen struik waarvan ik dacht dat ie min of meer dood was, heeft zijn eerste puntje groen.

Verder heb ik voor mijn verjaardag lekker veel tuincentrumbonnen gekregen, dus tijd voor het volgende project: Het aanleggen van een (mini)gazonnetje!
pi_36398766
Ik heb ook gepoot zaterdag
Vorige week had ik plantjes gekocht, maar toen vond ik het nog te koud. Het wordt steeds voller in mijn tuin
pi_36398813
quote:
Op maandag 27 maart 2006 11:09 schreef Koningin het volgende:
Ik heb ook gepoot zaterdag
Vorige week had ik plantjes gekocht, maar toen vond ik het nog te koud. Het wordt steeds voller in mijn tuin
Foto's?

Wat kleur en bloemetjes in de tuin geeft me meteen een vrolijk gevoel. Als het weer nu ook nog meewerkt en we veel zon krijgen, ben ik gelukkig!
  maandag 27 maart 2006 @ 12:07:06 #266
117860 B.A.Trix
Met dank aan MaGNeT
pi_36400359
Mijn eerste keer stekken.. en er komen zowaar plantjes op!!

en zoiets moet het worden..

[ Bericht 23% gewijzigd door B.A.Trix op 27-03-2006 12:36:37 ]
Topic van het jaar!! Sara Raats' eigen huisjes-topic :P
pi_36400878
Ik vind het héél knap, als dat rode kruisje een mooie vingerhoedskruid wordt

Foto's uit m'n tuin!

De Anemone blanda "Blue shades"

Akelei

Stachyurus

Nandina domestica

Lieve narcisjes

verschillende bollen

Nog meer narcissen (bridal crown)

Viooltjes. (bloeiend gekocht...)

En nu nog een paar foto's van de voorbereidingen voor de zomer die ik binnen tref.

Dit moet agapanthus worden...

Canna wyoming

Zaaispul; o.a. klimmende winde en klokwinde

Lathyrus

De bougainvillea is enigszins in de war.
pi_36400899
Sorry voor de wazigheid van de foto's.
pi_36401315
Sorbootje; ik ben erg benieuwd naar de pot met verschillende bloembollen wanneer deze in bloei staan!
pi_36402249
quote:
Op maandag 27 maart 2006 11:11 schreef vriendinnie het volgende:

[..]

Foto's?
Digitale camera is kaduuk
pi_36407475
Zooo Sorbootje dat ziet er goed uit!!

Latherys, Winde, leeuwenbekje, stokroos, het komt allemaal gestaag op, heb het nu even buiten gezet met deze temperaturen

Uit de kerria heb ik de lelijke dode takken gesnoeid net, en er zitten al allemaal knopjes aan de gezonde takken. Overal zie ik kleine groene puntjes, en de verschillende bodembedekkers zie ik ook flink hun best doen!
Overal gewaaide takken opgeveegd, het gras ziet er nog steeds erbarmelijk uit
En de coniferenhaag wordt maar lelijker en lelijker... hopelijk lukt het nog dit jaar hem eruit te slopen
pi_36413812
Oh, die rotduiven ook in Amsterdam. Het balkon is nu duifwerend gemaakt (voor zover dat mogelijk is) en de eerste plantjes staan buiten: een brem en wat viooltjes. Ik heb nog nooit iets met planten ondernomen, maar ik houd niet van handleidingen, dus ik probeer maar wat. Ik heb tijm in een bak gezaaid, maar ik krijg na lezing van dit topic de indruk dat ik die bak beter niet al op het balkon had kunnen zetten. Ik ben benieuwd of er iets uitkomt.

Morgen haal ik wat lavendel (in de aanbieding bij de intratuin) en er moeten ook snel aardbeien komen. Verder: meer kruiden, hangplanten, een struikje en iets wat in de winter nog voor plezier zorgt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_36435660
Vorig jaar hebben wij de Ceanothus Thyrsiflorus var. repens geplant. Hij is goed gegroeid en verspreidt zich mooi over de bodem.
Nu heb ik op internet gezocht of deze plant gesnoeid moet worden, maar daar staat; "de ingevroren delen van de takken na de winter wegknippen." Betekent dit dat ik alle verdorde takjes eruit moet knippen?
Over het algemeen is de plant verder nog behoorlijk groen

Het gaat om deze plant:
If gymnastics were easy, it would be called football!
pi_36435748
Nilasha, die hebben wij ook.
Hij begint bij mij nu bruin te worden
Wie weet wat dat betekent?
pi_36447777
Ik zou even afwachten, totdat de zaak gaat groeien. Veel planten hebben nu nog rare blaadjes. Volgens mij kan je beter na de bloei echt snoeien.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_36450940
Ik ga in het achterste gedeelte van de tuin, diepe schaduw door de enorme boom in onze tuin
bodembedekkers proberen
Heb al 2 soorten opgeschreven, en de soort van Nilasha die ik ook erg leuk vind,en ga volgende week op een vrije dag me laten voorlichten in het tuincentrumpje hier in het dorp.

Sterremos

Waldsteinia ternata.

De laatste vind ik erg mooi, en kan in schaduw
pi_36453947
Maagdenpalm is ook een goede bodembedekker die het prima doet in de schaduw. Oh en Geranium phaeum is niet echt een bodembedekker, maar ook supermooi en geschikt voor de schaduw!

Waldsteinia heb ik ook, moet nog even afwachten hoe die het gaat doen...

Wat voor boom geeft al die schaduw?
pi_36454954
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 22:05 schreef krakkemieke het volgende:
Ik zou even afwachten, totdat de zaak gaat groeien. Veel planten hebben nu nog rare blaadjes. Volgens mij kan je beter na de bloei echt snoeien.
Maar hij is de hele winter groen geweest en nu wordt ie bruin.
pi_36455959
Dit komt door de vorst. Een Ceanothus kan niet zo heel goed tegen vorst. De bruine delen kun je eruit knippen, omdat het niet zo'n mooi gezicht is.
Misschien kun je een foto'tje plaatsen van de Ceanothus, dan kunnen wij aangeven waar er gesnoeid kan worden
pi_36456245
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 10:05 schreef Veersesmurf het volgende:
Dit komt door de vorst. Een Ceanothus kan niet zo heel goed tegen vorst. De bruine delen kun je eruit knippen, omdat het niet zo'n mooi gezicht is.
Misschien kun je een foto'tje plaatsen van de Ceanothus, dan kunnen wij aangeven waar er gesnoeid kan worden
Ik heb in het najaar er wat aan gesnoeid omdat ie echt te groot werd. Misschien dat het daar aan ligt. Maar een andere wordt ook bruin, terwijl ik daar niet aan ben geweest.

Zoals al eens gezegd: mijn digicam is een beetje kaduuk. Maar ik zal eens kijken wat ik kan regelen.
pi_36457508
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 06:57 schreef Sorbootje het volgende:

Wat voor boom geeft al die schaduw?
Een larix o.i.d.

Hier is ie mét kat

pi_36457943
Maar die is wel mooi!!! Maar goed, ik snap ook wel dat zoveel schaduw in je tuin ook niet echt fijn is.
pi_36458317
Ja hij is ook mooi, maar zo groot en hij valt erg lang en veel uit, en die kegels overal
Maar goed, ik weet nu wat ik aan dat stuk erachter tot aan de schutting kan doen, bodembedekkers
pi_36459266
Bluezz dat sterremos is leuk! groeit dat een beetje snel??
pi_36463510
Bij de Aldi heb ik vandaag een klein kweekkasje gekocht van 100 x 96 x 48 cm voor 24,98 en allerlei zakjes zaad voor 0,29 per zakje.
pi_36465649
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 12:58 schreef Nilasha het volgende:
Bluezz dat sterremos is leuk! groeit dat een beetje snel??
Dat weet ik niet ik moet er nog aan beginnen/ moet het nog kopen

Dat aldi- kasje zag ik ook in de krant, ziet er leuk uit!!
pi_36473422
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 16:15 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Dat weet ik niet ik moet er nog aan beginnen/ moet het nog kopen

Dat aldi- kasje zag ik ook in de krant, ziet er leuk uit!!
niet goed gelezen. Misschien dat iemand anders ervaring met het plantje heeft.

Ben trouwens heel benieuwd of onze prunus nog uit gaat lopen dit jaar, zitten al heel lang kleine knopjes aan, maar ze veranderen niks. Hoe is het die van jou Bluezz, jij hebt toch een behoorlijk grote?

De heide in de tuin bloeit nu zo mooi, prachtig roze!
pi_36482354
Och, kuch..... Bedenk wel dat sommige planten die als bodembedekkers geadverteerd worden, gewoon woekeren...... Ik noem de Pachysandra.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_36482389
Krakje, het mag woekeren hoor voorlopig, plek zat, ik hou het in de gaten.

Nilasha, prunussie begint idd wat klein groens aan de knopjes te vertonen
En je zult zien dat het wel verandert/uitloopt/groter wordt.
pi_36482614
Pachysandra is van het soort waar je uitlopers moet uitroeien.............
Van het soort van de tovenaarsleerling..... elk klein stukje wordt een nieuwe plant.......
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_36489090
Die pachysandra lijkt me juist wel wat als je nog veel kale plekken in de tuin hebt, vooral achter hebben wij dat, misschien koop ik er wel een paar plantjes van.
pi_36490845
Ik pachysandra wel meevallen, maar misschien misdraagt hij zich niet overal! Ik heb een keer in mijn vorige tuin de fout gemaakt om een aardbeienplantje in de border te zetten. Ik bleef uitlopers weghalen...

Ajuga reptans is ook een mooie bodembedekker.
pi_36514753
Niet echt tuinweer komend weekend geloof ik
pi_36559046
Wil een dezer dagen een Prunus serrulata 'Amanogawa' gaan planten, zijn er mensen die ervaring met deze sierheester (???) hebben? En waar zijn deze te koop? Intratuin?

Daarnaast kan mijn Dicksonia fibrosa ook weer de tuin in, maar ik zoek nog een erg hoge pot waarin ik deze kan plaatsen. Laat ik zeggen een bloempot van 70-100cm breed en 150cm hoog. De meeste zijn erg lelijk (intratuin), waar kan ik het beste resultaat halen? (aluminium of witte pot)
pi_36562537
Zo'n Prunus kun je gewoon bij de Intratuin kopen. Zolang het niet nodig is niets aan snoeien, dan blijft hij mooi in vorm

Voor hoge potten zou ik gewoon bij wat tuincentra rond gaan kijken. Boomvarens zijn wel apart in de positieve zin van het woord vind ik.
pi_36570652
Hulp gevraagd Mijn tomatenplantjes hebben de hoogte van 6 cm bereikt en volgens de gebruiksaanwijzing ( ) moet ik ze gaan verspenen. Hoe doe ik dat zonder ze te beschadigen? Gewoon aan het steeltje uit het zand trekken? Vind het zo zielig!
pi_36572383
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 19:58 schreef Aneurism het volgende:
Wil een dezer dagen een Prunus serrulata 'Amanogawa' gaan planten, zijn er mensen die ervaring met deze sierheester (???) hebben? En waar zijn deze te koop? Intratuin?

Daarnaast kan mijn Dicksonia fibrosa ook weer de tuin in, maar ik zoek nog een erg hoge pot waarin ik deze kan plaatsen. Laat ik zeggen een bloempot van 70-100cm breed en 150cm hoog. De meeste zijn erg lelijk (intratuin), waar kan ik het beste resultaat halen? (aluminium of witte pot)
Tuinland!
  zondag 2 april 2006 @ 13:13:20 #298
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_36574526
quote:
Op zondag 2 april 2006 09:32 schreef vriendinnie het volgende:
Hulp gevraagd Mijn tomatenplantjes hebben de hoogte van 6 cm bereikt en volgens de gebruiksaanwijzing ( ) moet ik ze gaan verspenen. Hoe doe ik dat zonder ze te beschadigen? Gewoon aan het steeltje uit het zand trekken? Vind het zo zielig!
Probeer met een puntmesje o.i.d. de grond op te lichten, dan zal het worteltje vanzelf meekomen. Ik ga straks ook veel verspenen (zit 2 weken in Ierland morgen) dus ik zal er wat foto'tjes van maken. Misschien heb je er iets aan
pi_36577664
Ik ga morgen beginnen aan het zaaien van aarbei en lavendel

Benieuwd naar de foto's van het verspenen, ik heb nu wel geleerd om niet te veel te zaaien, dat is niet te doen als je ze wilt overzetten/verspenen in een andere bak.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 2 april 2006 @ 14:49:25 #300
862 Arcee
Look closer
pi_36577779
Bijna vol.

Ik ga 'm niet volmaken, want dan moet ik 't volgende topic openen en dan zit ik weer een half jaar met dit topic in m'n AT.
  zondag 2 april 2006 @ 14:52:42 #301
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_36577899
En vol
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')