Winterviooltjes, peperplantjes, gewoon ff rondkijken in plantenzaak..quote:Op dinsdag 20 september 2005 08:54 schreef Sandraugiga het volgende:
Gister eens even lekker de tuin onkruid vrij gemaakt. (heb nou nog spierpijn.)
Nu heb ik nog wat kale plekken over in de tuin, heeft iemand nog tips voor planten die nu nog bloeien? (Liefst geen vast planten, of zo...)
moet jij jezelf eens trots zien zijn als die zaden volgend jaar uitkomenquote:Op vrijdag 21 oktober 2005 22:44 schreef madelief68 het volgende:
Heb geen idee of cosmea een veldbloem is.
Enneh, lachen om mijn grote, stevige dikke oude imposante eucalyptusboom?![]()
hahahhaha, nee hoor, ik snap 'm.![]()
Moet je me winterjasmijn zien, dat is maar één zielig stekje, één zielig takje; en dat moet uitgroeien tot een behoorlijke bos?! Ik moet het nog zien.
Maarreh, die Abutulon is wel een prachtige plant zeg, vooral die kleur! (ben weg van paars en oranje).
Heb ondertussen hyacinten in de kelder staan. De een verzopen, de ander uitgedroogd, en de derde beschimmeld, grrr![]()
Nou ja, ik zie wel wat het word.
Ben vandaag naar de markt geweest, heb wel 3 rondjes gemaakt rond de plantenkraampjes...
En wat denk je? Al het geld lekker in me zak gehouden. Het kost me onderhand een fortuin, zoals ik me laat verleiden.
Nee, ben heel braaf zaden gaan verzamelen in de tuin....![]()
Goed he!
grrrrrroetjessss![]()
Hier precies hetzelfde. Je zou er bijna somber van worden...quote:Op donderdag 17 november 2005 17:24 schreef assepoes het volgende:
Het is nu echt zover. de tuin is in rap tempo aan het verwelken en verteren. De pompoenen zijn er al een tijdje af en van de plant is niet veel over. De dahlia' zijn ook aan het verwelken, wat een er droevig gezicht is. De bladverliezers zitten zonder blaadjes. Dus al met al een trieste boel.
Van mij mag het wel weer lente worden, met ontluikend groen enzo.
quote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:05 schreef Sorbootje het volgende:
Die voorjaarskriebels wordne bij mij trouwens steeds sterker, hebben jullie ook zo vreselijk veel zin in 't voorjaar?!
je roept maar als er hulp nodig isquote:Op woensdag 18 januari 2006 16:10 schreef assepoes het volgende:
Jeetje mooi zeg, om jaloers op te worden. Mijn tuin is op het moment een puinhoop. Ik moet nodig een beplantingsplan maken.
Als je verliefd bent moet je gewoon een zaakje zaad kopen van Papaver somniferum 'Black Paeony'quote:Op woensdag 18 januari 2006 23:55 schreef Bluezz het volgende:
En nu ben ik flieft
Op de prachtige papavers die je hebt moeten achterlaten![]()
quote:Op donderdag 19 januari 2006 07:55 schreef Sorbootje het volgende:
Ja het is kouhhhhhhd nu, niet veel leuks te doen in de tuinquote:Op dinsdag 24 januari 2006 08:51 schreef Sorbootje het volgende:
Deze vorst was trouwens niet de afspraak. Ik had lente besteld.![]()
http://members.home.nl/arcee/sorbootje.jpgquote:Op dinsdag 24 januari 2006 08:51 schreef Sorbootje het volgende:
Lief he? Jeugdsentiment...
Ik weet alleen niet meer hoe ik het plaatje nu aan moet passen![]()
hahaquote:Op maandag 27 februari 2006 17:00 schreef krakkemieke het volgende:
Vrolijke foto's idd!
Forsythia vind ik wel mooi, maar ook een beetje hoerig. Als ik zo'n knalgele struik zie, is het net of 'ie roept: Joehoe, kijk mij nou eens!![]()
Zo heeft mijn moeder ook een enge cactus, met knallend-ordinair-roze bloemen. Die griezel bestaat uit lange slierten, net een octopus. Hij heet queue de rat, rattestaart dus. (Jaja, van Franse afkomst)
Volgens mij kun je alle kruiden wel in een potje doen en in de keuken zetten. Ik heb zoiets zelf nog nooit gedaan dus weet het niet zeker natuurlijkquote:Op dinsdag 28 februari 2006 15:38 schreef vriendinnie het volgende:
Omdat ik denk dat hier een aantal kenners zitten, stel ik mijn vraag even in dit topic:
Ik wil graag op het vensterbankje van mijn keuken wat kruiden in potjes planten. Nou ben een ontzettende leek als het om zulke dingen gaat en ik vraag me dus ook af welke kruiden (of andere leuke dingen) hiervoor geschikt zijn.
Japanse wijnbesquote:Op dinsdag 28 februari 2006 16:20 schreef Silmarwen het volgende:
Ik ga 30 maart verhuizen naar een huis met een tuin van 12 meter diep en 6 meter breed. Kortom lekker veel ruimte. Nu ben ik er pas achter gekomen dat ik tuinieren erg leuk vind en wil dan ook een mooie tuin maken. Ik ga sowieso Japanse wijnbes plaatsen en druiven en een klein kruiden stukje, maar verder wil ik mooie bloemen en planten in de tuin die niet giftig zijn voor kinderen, honden en katten. Ik heb alleen geen idee wat ik nu kan met een tuin.
Heeft iemand tips, boekentips etc voor deze beginnende tuinierster. Onze tuin ligt op het zuid-westen trouwens en er is ruimte voor schaduw.
foto's?quote:Op dinsdag 28 februari 2006 16:38 schreef zatoichi het volgende:
Wat ik zelf vorig jaar erg mooi en verrassend vond was de cherry tomaat, mooi en heerlijk! De Japanse esdoorn is ronduit favoriet, maar bamboo doet het ook altijd leuk.
Dank jequote:Op woensdag 1 maart 2006 20:27 schreef Bluezz het volgende:
Leuke potten!!
En die tik van steeds kijken heb ik ook
Ik heb folie over de potten met zaadjes gedaan, en ik dek het steeds even opnieuw toe![]()
Wat een prachtige Daphne mezereum 'Rubra'!!!quote:Op donderdag 2 maart 2006 08:55 schreef Sorbootje het volgende:
Daphne mezereum 'Rubra':
[afbeelding]
Is 't geen plaatje? :
[afbeelding]
En nog een helleborus:
[afbeelding]
En tot slot:
[afbeelding]
Leuk zeg!quote:Op zondag 5 maart 2006 13:10 schreef Veersesmurf het volgende:
Ik heb zojuist even gekeken onder de boterhamzakken, en er zijn Litouwse zaden aan't ontkiemenIk weet alleen niet wat voor planten/heesers het worden
![]()
De pepers zijn nog niet zover, maar dat duurt altijd wat langer.
Euh...."Gemengd" staat op het label maar ik heb zo'n vermoeden dat je dat niet bedoeltquote:Op dinsdag 7 maart 2006 13:58 schreef Sorbootje het volgende:
Leuk!!
Wat voor geranium heb je gezaaid?
Een NSFW waarschuwing kon er niet vanaf zeker?quote:Op dinsdag 7 maart 2006 13:13 schreef Sorbootje het volgende:
Het voorjaar komt er aan jongens ik VOEL het!!
Hup laarzen aan en de tuin in!!
Ben ook nog een ontzettende beginner op dit gebied. Maar wel een hele enthousiaste beginner die graag veel wil lerenquote:Op dinsdag 7 maart 2006 14:25 schreef Sorbootje het volgende:
Haha nee, maar 't is een mooi antwoord!
Nog nooit van gehoord eigenlijk......wat moet ik precies bijhouden dan?quote:Op woensdag 8 maart 2006 13:33 schreef vriendinnie het volgende:
Houden jullie eigenlijk een tuindagboek bij? Lijkt mij persoonlijk erg leuk om te doen. Helaas heb ik alleen een balkon en wat potjes met kruiden dus ik denk dat ik zo uitgedagboekt ben
Nou, kom op met die foto's!!quote:Op woensdag 8 maart 2006 17:09 schreef Veersesmurf het volgende:
Stiekem drukt het de pret welik moet zaden in potjes doen, maar omdat het regent heb ik geen zin om naar buiten te gaan dus moeten die zaden in het water blijven zitten
![]()
Beetje onduidelijk verhaal, ik maak zo wel foto's, ook van de ontkiemde zaden![]()
Volgens wat sites kan het wel, als je ze verspeend, of als je ze vroeg zaait en dan uit elkaar haalt en flink uit elkaar terugzet, wat ik van plan benquote:Op zaterdag 11 maart 2006 22:53 schreef krakkemieke het volgende:
Kan je slaapmutsjes wel verpoten? Met papaver lukte het mij niet.![]()
Veelbelovende baby's allemaal!![]()
Het liefst vaste en ja er is heel veel zonlichtquote:Op zaterdag 11 maart 2006 22:55 schreef krakkemieke het volgende:
MM-Luna: Wil je vaste of eenjarige planten?
Als er veel zonlicht is, reken dan wel op elke dag watergeven!
quote:Op zondag 12 maart 2006 03:34 schreef Arcee het volgende:
Pfff, ik kom nooit meer van dit topic af in m'n AT.
Betrapt en gestraft voor offtopic gaan.quote:Op zondag 22 januari 2006 13:20 schreef Arcee het volgende:
[afbeelding]
Je icoontje ziet er een beetje verfrommeld uit. Misschien vind je 'm zo mooier.
Ik wil mijn balkon weer hetzelfde als vorig jaar. Sommige mensen vonden het too much, ik vond het praaachtig!! Ik had heel veel Hangpetunia's en Hanggeraniums geplant in vrolijke kleurtjes. Bij deze wat foto's:quote:Op zaterdag 11 maart 2006 18:11 schreef MM-Luna het volgende:
Ik heb een balkon en ik wil eigenlijk veel kleurige en geurige planten gaan ophangen/neerzetten.. wie o wie heeft er foto's en tips wat planten betreft. Het moeten planten zijn die tegen veel zonlicht kunnen en niet te moeilijk zijn in de verzorging.
Dat kún je niet menen.quote:Op zondag 12 maart 2006 03:43 schreef Bluezz het volgende:
Betrapt en gestraft voor offtopic gaan.
(mooie note)
Lavendel, aarbeien en zonnebloemen heb ik in mijn andere huis altijd in bakken gehadquote:Op zondag 12 maart 2006 09:52 schreef vriendinnie het volgende:
Ik ga denk ik vanmiddag eens naar het tuincentrum om wat zaadjes te kopen, heb helemaal de smaak te pakken
Waarschijnlijk wil ik aardbeien, frambozen, lavendel en een zonnebloem gaan zaaien. Is dat allemaal wel te doen op een balkon of moet je voor bepaalde dingen echt een tuin hebben?
Sateprikkertjes in de zaaibakjes doen. Daar hebben de katten een hekel aan. Moet ik ook doen met mijn 2 katten.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 15:59 schreef Bluezz het volgende:
Ik heb nog maar de helft van de winde in de bak
De kat vond het nodig om erin te graven
Ik vind verspenen altijd zo'n gek woordquote:Op dinsdag 14 maart 2006 19:15 schreef Veersesmurf het volgende:
3 dingen:
in het licht zetten,
water geven,
af en toe verspenen.
als je dat doet kan het niet missen denk ik![]()
Dit is dan echt wat voor jouquote:Op dinsdag 14 maart 2006 19:52 schreef vriendinnie het volgende:
Ik vind verspenen altijd zo'n gek woordVolgens mij weet ik ook maar half wat het betekent. Ik heb nu een bak met allemaal zaadjes waar veel kleine plantjes uitkomen. Als ze groter worden, ga ik ze apart in een potje zetten. Is dat verspenen of begrijp ik er niks van?
Bedankt voor de tip!quote:Op dinsdag 14 maart 2006 20:23 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Dit is dan echt wat voor jou
http://www.anjastuin.nl/vragenzaaien.html
Erg goeie info
Op haar site kan je ook zaadjes kopen.
Gaaf zeg, lijkt me ideaal om met je hobby je geld te verdienen!quote:Op dinsdag 14 maart 2006 21:02 schreef Veersesmurf het volgende:
Ik ben van kinds af aan opgegroeid in de tuin, met planten bezig zijn etc. Het is een hobby van me, en over een half jaartje mag ik mezelf 'volledig zelfstandig hovenier' noemen, wat eigenlijk inhoud dat ik gewoon van mijn hobby mijn beroep maak![]()
Ik heb nog ongeveer anderhalf jaar tegaan, dan ben ik ook volledig zelfstandig hovenierquote:Op dinsdag 14 maart 2006 21:02 schreef Veersesmurf het volgende:
Ik ben van kinds af aan opgegroeid in de tuin, met planten bezig zijn etc. Het is een hobby van me, en over een half jaartje mag ik mezelf 'volledig zelfstandig hovenier' noemen, wat eigenlijk inhoud dat ik gewoon van mijn hobby mijn beroep maak![]()
Ik vertrouw op jouw oordeelquote:Op woensdag 15 maart 2006 12:14 schreef Veersesmurf het volgende:
Ik doe ook altijd 9 pepertjes per potje vriendinnie, dat werkt best goed vind ik.
Ik ook, ik zal ongelofelijk pietepeuterig moeten gaan verspenenquote:Op woensdag 15 maart 2006 13:38 schreef vriendinnie het volgende:
Ik heb eerlijk gezegd een stuk of tien zaadjes op een hoopje gegooid![]()
Stuur er maar een paar opquote:Op donderdag 16 maart 2006 08:40 schreef vriendinnie het volgende:
Leuke foto's Smurf! Vooral dat bovenste boompje vind ik er erg grappig uitzien!
Bluezz, ik hoop eigenlijk dat er gewoon maar een plantje per vakje opkomt. Reden daarvoor is dat ik dacht dat ik een zakje met zaadjes voor een paar aardbeienplantjes had gekocht. Toen ik beter keek zag ik staan dat het voor 450 plantjes was. Heb nu dus nog zo'n 400 zaadjes over. Interesse iemand?
quote:Op zondag 19 maart 2006 09:46 schreef vriendinnie het volgende:
Ik blijf toch stiekem echt jaloers op jullie tuin SmurfEn wat mij betreft zijn het echt niet teveel foto's, hoe meer hoe beter!
En Bluezz, ik wil gerust wat zaadjes opsturen hoor, waar moeten ze heen?
Ja het is ook echt een expiriment met de drakevrucht, maar dat ding is zo cool!quote:Op maandag 20 maart 2006 17:41 schreef Veersesmurf het volgende:
De drakenvrucht wordt een lastig verhaal vrees ik inderdaad. Hoeveel paprikazaadjes heb je geplant zatoichi?
Ik heb er tot nu toe 90 gezaaid, maar ik denk dat iets meer dan de helft zal opkomen. Over een week zaai ik er nog wat, zodat ik zeker weet dat ik er genoeg over hou (lees: een stuk of 40)
Ik word niet boos als het niet je állerfavorietigste planten zijn hoor.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 08:32 schreef Veersesmurf het volgende:
Poeh moeilijke vraag! Ik heb zoveel favoriete planten... Ik zal er ook eens over nadenken.
Ginkgo's...quote:Op dinsdag 21 maart 2006 08:37 schreef Sorbootje het volgende:
Ginkgo biloba:
[afbeelding]
De oudste bomensoort ter wereld. Prachtig blad, mooie herfstkleur.
Dank je wel.quote:Op maandag 20 maart 2006 19:19 schreef Veersesmurf het volgende:
Als de zaden zijn gepland sproei ik ze nog een keer lichtjes onder en dan doe ik er een boterhamzak overheen. (leeg en doorzichtig) Ik zet de zaden op de kast in de kamer, maar op de vensterbank in de zon werkt natuurlijk iets sneller.
Als de zaden beginnen te ontkiemen hou ik de zak er nog op, totdat de meeste zaden zijn ontkiemd. Wanneer de zaden 2 paar blaadjes hebben verspeen ik ze in grotere potjes. Ik denk dat je hier weer even mee vooruit kan![]()
Oja ikke!!quote:Op donderdag 16 maart 2006 08:40 schreef vriendinnie het volgende:
Leuke foto's Smurf! Vooral dat bovenste boompje vind ik er erg grappig uitzien!
Bluezz, ik hoop eigenlijk dat er gewoon maar een plantje per vakje opkomt. Reden daarvoor is dat ik dacht dat ik een zakje met zaadjes voor een paar aardbeienplantjes had gekocht. Toen ik beter keek zag ik staan dat het voor 450 plantjes was. Heb nu dus nog zo'n 400 zaadjes over. Interesse iemand?
Ik heb ze wel eens in de een kas gezien dacht ik.. Misschien dat ze het buiten doen als je ze binnen laat overwinteren..?quote:Op donderdag 23 maart 2006 08:41 schreef zatoichi het volgende:
Drakevrucht, gekocht op de markt, lekker en er zaten veel zaadjes in. Het zaaien ervan is een expiriment. Ziet er zo uit:
[afbeelding]
[afbeelding]
Zal het hier in Nederland buiten wel niet al te best doen...
Sneeuw en -10... Waar is "hier" als ik vragen mag?quote:Op vrijdag 24 maart 2006 09:09 schreef ennuik het volgende:
Oeh! Weet nu dat ik tijdens mijn "koffiepauze" ga doen: de vorige topics doorlezen! Eerder had ik niet zoveel interesse in tuinieren want met een balkon van 2 m2 ben je vrij beperkt.
Inmiddels wonen mijn lief en ik in een nieuw apartement met een, ten opzichte van de woning, enorm terras (30 m2!)!
[afbeelding]
Het is nu vreselijk kaal en er ligt nog veel sneeuw maar zodra de zon eens langs komt, wil ik het graag opleuken met planten en eventueel kruiden / groenten!
Paar minpuntjes: we wonen op een heuvel en het kan behoorlijk waaien. Weinig zon, alleen rond 12 uur hebben we wat zon (weet niet hoe dat in de zomer zal zijn - de zon staat dan hoger en kan misschien over het gebouw, dat nu de zon tegen houd, heen schijnen). Bovendien is het hier nog erg koud: rond de -10 C 's nachts.
Welke planten kunnen dit aan? Het liefst wil ik fleurige, sterke planten (en/of kruiden / groenten) in potten. Iemand een idee?
Geeft niet hoor.quote:Op zondag 26 maart 2006 20:54 schreef Veersesmurf het volgende:
Ok daar had ik dus nog niet aan gedacht, dat je handen kapot kunnen gaanbedankt assepoes, ik zal een stuk minder snel mensen met handschoenen uitlachen
al blijft het een grappig zicht
![]()
Foto's?quote:Op maandag 27 maart 2006 11:09 schreef Koningin het volgende:
Ik heb ook gepoot zaterdag
Vorige week had ik plantjes gekocht, maar toen vond ik het nog te koud. Het wordt steeds voller in mijn tuin
Maar hij is de hele winter groen geweest en nu wordt ie bruin.quote:Op dinsdag 28 maart 2006 22:05 schreef krakkemieke het volgende:
Ik zou even afwachten, totdat de zaak gaat groeien. Veel planten hebben nu nog rare blaadjes. Volgens mij kan je beter na de bloei echt snoeien.
Ik heb in het najaar er wat aan gesnoeid omdat ie echt te groot werd. Misschien dat het daar aan ligt. Maar een andere wordt ook bruin, terwijl ik daar niet aan ben geweest.quote:Op woensdag 29 maart 2006 10:05 schreef Veersesmurf het volgende:
Dit komt door de vorst. Een Ceanothus kan niet zo heel goed tegen vorst. De bruine delen kun je eruit knippen, omdat het niet zo'n mooi gezicht is.
Misschien kun je een foto'tje plaatsen van de Ceanothus, dan kunnen wij aangeven waar er gesnoeid kan worden![]()
Dat weet ik niet ik moet er nog aan beginnen/ moet het nog kopenquote:Op woensdag 29 maart 2006 12:58 schreef Nilasha het volgende:
Bluezz dat sterremos is leuk! groeit dat een beetje snel??
quote:Op woensdag 29 maart 2006 16:15 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Dat weet ik niet ik moet er nog aan beginnen/ moet het nog kopen
Dat aldi- kasje zag ik ook in de krant, ziet er leuk uit!!
Tuinland!quote:Op zaterdag 1 april 2006 19:58 schreef Aneurism het volgende:
Wil een dezer dagen een Prunus serrulata 'Amanogawa' gaan planten, zijn er mensen die ervaring met deze sierheester (???) hebben? En waar zijn deze te koop? Intratuin?
Daarnaast kan mijn Dicksonia fibrosa ook weer de tuin in, maar ik zoek nog een erg hoge pot waarin ik deze kan plaatsen. Laat ik zeggen een bloempot van 70-100cm breed en 150cm hoog. De meeste zijn erg lelijk (intratuin), waar kan ik het beste resultaat halen? (aluminium of witte pot)
Probeer met een puntmesje o.i.d. de grond op te lichten, dan zal het worteltje vanzelf meekomen. Ik ga straks ook veel verspenen (zit 2 weken in Ierland morgen) dus ik zal er wat foto'tjes van maken. Misschien heb je er iets aanquote:Op zondag 2 april 2006 09:32 schreef vriendinnie het volgende:
Hulp gevraagdMijn tomatenplantjes hebben de hoogte van 6 cm bereikt en volgens de gebruiksaanwijzing (
) moet ik ze gaan verspenen. Hoe doe ik dat zonder ze te beschadigen? Gewoon aan het steeltje uit het zand trekken? Vind het zo zielig!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |