abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35559535
Ooit had ik zo'n gele del in de tuin en je kan ze gelukkig goed snoeien na de bloei
Beter teveel als niks, in de winter! Ja, ik vind het nog winter!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_35574068
Jeuj, vanmiddag weer 3 potten gekocht waar 3 kleine taxussen ingaan.
Zal vanmiddag 1 foto'tje plaatsen
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_35574819
Mijn cornus mas gaat bloeien!!!!!! Woohoooo ik vond het al zo lang duren!

*doet voorjaarsdansje*

Smurf..schiet op met die foto's! En ik wil ook nóg meer foto's van je tuin en ook van de anderen!
pi_35575032
Omdat ik denk dat hier een aantal kenners zitten, stel ik mijn vraag even in dit topic:

Ik wil graag op het vensterbankje van mijn keuken wat kruiden in potjes planten. Nou ben een ontzettende leek als het om zulke dingen gaat en ik vraag me dus ook af welke kruiden (of andere leuke dingen) hiervoor geschikt zijn.
  dinsdag 28 februari 2006 @ 16:20:41 #125
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_35576385
Ik ga 30 maart verhuizen naar een huis met een tuin van 12 meter diep en 6 meter breed. Kortom lekker veel ruimte. Nu ben ik er pas achter gekomen dat ik tuinieren erg leuk vind en wil dan ook een mooie tuin maken. Ik ga sowieso Japanse wijnbes plaatsen en druiven en een klein kruiden stukje, maar verder wil ik mooie bloemen en planten in de tuin die niet giftig zijn voor kinderen, honden en katten. Ik heb alleen geen idee wat ik nu kan met een tuin.

Heeft iemand tips, boekentips etc voor deze beginnende tuinierster. Onze tuin ligt op het zuid-westen trouwens en er is ruimte voor schaduw.
pi_35576937
Wat ik zelf vorig jaar erg mooi en verrassend vond was de cherry tomaat, mooi en heerlijk! De Japanse esdoorn is ronduit favoriet, maar bamboo doet het ook altijd leuk.
pi_35577729
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 15:38 schreef vriendinnie het volgende:
Omdat ik denk dat hier een aantal kenners zitten, stel ik mijn vraag even in dit topic:

Ik wil graag op het vensterbankje van mijn keuken wat kruiden in potjes planten. Nou ben een ontzettende leek als het om zulke dingen gaat en ik vraag me dus ook af welke kruiden (of andere leuke dingen) hiervoor geschikt zijn.
Volgens mij kun je alle kruiden wel in een potje doen en in de keuken zetten. Ik heb zoiets zelf nog nooit gedaan dus weet het niet zeker natuurlijk
Ik denk dan overigens aan kruiden als: Tijm, Rozemarijn (ook erg mooi in de tuin!), Peterselie, Bieslook, Laurier etc.
Nogmaals ik weet dus niet of het kan, maar het is altijd leuk om te proberen. Zeker als het lukt
pi_35577921
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 16:20 schreef Silmarwen het volgende:
Ik ga 30 maart verhuizen naar een huis met een tuin van 12 meter diep en 6 meter breed. Kortom lekker veel ruimte. Nu ben ik er pas achter gekomen dat ik tuinieren erg leuk vind en wil dan ook een mooie tuin maken. Ik ga sowieso Japanse wijnbes plaatsen en druiven en een klein kruiden stukje, maar verder wil ik mooie bloemen en planten in de tuin die niet giftig zijn voor kinderen, honden en katten. Ik heb alleen geen idee wat ik nu kan met een tuin.

Heeft iemand tips, boekentips etc voor deze beginnende tuinierster. Onze tuin ligt op het zuid-westen trouwens en er is ruimte voor schaduw.
Japanse wijnbes zeer goeie keuze
Van literatuur over tuinen ontwerpen weet ik eigenlijk niks. Over het ontwerpen zelf wel (een beetje) Je wilt een kind-vriendelijke tuin, maar hij hoeft niet per see onderhoudsvriendelijk te zijn als ik dat zo uit je stukje opmaak?
Zelf zou ik graag een terras(je) in de zon hebben. Daarnaast zijn wat zuilvormige bomen misschien een idee om de hoogte in te gaan, of een pergola.
Voor de rest lijkt mij het een (groot) voordeel dat je tuin op het zuid-westen ligt.
pi_35577946
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 16:38 schreef zatoichi het volgende:
Wat ik zelf vorig jaar erg mooi en verrassend vond was de cherry tomaat, mooi en heerlijk! De Japanse esdoorn is ronduit favoriet, maar bamboo doet het ook altijd leuk.
foto's?
pi_35578686
En dan als laatste (4 posts achter elkaar ) nog wat foto's van de tuin. Het is trouwens niet mijn tuin, maar onze tuin (woon nog thuis ) al werk ik er wel redelijk veel in.

De winterjasmijn is bijna uitgebloeid. Ik ben nooit echt fan geweest van deze klimmer want hij breid ontzettend uit en alleen in de winter heeft hij 2 maanden 'bloemetje' maar goed.

Dit bolletje op stam (Laurier) heeft al best wat winters overleefd, en dat zonder bescherming. Hij staat niet echt op de wind, maar toch heeft hij de vorige winter -18 overleefd.

De vlinderstruik gaat weer uitlopen.

Roze uitloop van een zilver-grijze Euonymus.

Pieris, nog steeds in bloei.

Hier nog een leuk voorbeeldje van hoe sterk de natuur kan zijn. Deze knoflook ging uitlopen in de keuken dus heeft mijn moeder ze op een buitentafeltje gezet met de bedoeling ze nog wel is de planten. Resultaat 2 maanden later:

Ik hou jullie eigenlijk voor de gek met die ingezoomde foto's, want als je de tuin overziet is het nog maar een grauwe bedoeling.

En dat het 'werk' van vanmiddag tussen de sneeuwbuien door. Er stond een lelijk wit/groen plastic hekje (groen van de aanslag) Na behoorlijk wat gezeur is dat nu weggehaald, maar er moest natuurlijk wel wat voor in de plaats komen.
voor:

na"

Zo nou is het voorlopig weer klaar. Volgende foto's zullen zijn van opkomende pepers (hoop ik) en natuurlijk wil ik ook wel graag foto's van andere Fok!ers zien
Hoe zit het trouwens met je vochtprobleem aan de zijkant van je tuin Sorbootje?
pi_35582823
Wat ziet dat gras er goed uit
pi_35584162
hehe, niet om je jaloers te maken hoor, maar het gras ziet er nu echt niet goed uit In mei ziet het gras er het beste uit over het algemeen (nadat het geverticuteerd en doorgezaaid is)

toch bedankt voor het compliment
pi_35619005
Veeresmurf, wat een mooie tuin! Is dat helemaal jullie tuin?
Overigens vroeg ik me af wanneer je die bloembollen in die potten geplant hebt of laat je die ieder jaar zitten?

Ik heb geen tuin (helaas alleen een balkon) en het is ook al geen mooi weer maar ben vandaag toch een beetje tuinierderig bezig geweest. Heb bloemzaadjes, tomaatzaadjes en bieslookzaadjes gezaaid. Ben ontzettend benieuwd hoe het gaat worden! Ik lijk wel gek, kijk nu al ieder uur in de potjes om te zien of er al iets groeit. Weet natuurlijk best dat dat onmogelijk is maar kan het toch niet laten

Trouwens nog bedankt voor de reacties op mijn kruidenvraagje!
pi_35619240
Leuke potten!!
En die tik van steeds kijken heb ik ook
Ik heb folie over de potten met zaadjes gedaan, en ik dek het steeds even opnieuw toe
pi_35623954
Hehe ik kijk ook steeds of mijn pepers al opkomen en ook ik heb folie (boterhamzak) over mijn potjes heenzitten, hoef ik niet bang te zijn dat alles ineens uitdroogd
pi_35624084
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 20:27 schreef Bluezz het volgende:
Leuke potten!!
En die tik van steeds kijken heb ik ook
Ik heb folie over de potten met zaadjes gedaan, en ik dek het steeds even opnieuw toe
Dank je
Vanwaar de folie? Groeit het dan sneller of heeft het een andere functie?
pi_35624368
Dan droogt de grond niet uit, denk ik..
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_35625266
Nah, lekker broeien, dan krijg je condens, hoef je niet vaak te wateren en ontkiemen ze mooi
pi_35625267
Nah, lekker broeien, dan krijg je condens, hoef je niet vaak te wateren en ontkiemen ze mooi
pi_35633227
Het vochtprobleem bleek minder ernstig dan het leek. Als het veel regent blijven er wel wat plassen staan, maar ze zijn redelijk snel weer weg en de grond blijft vervolgens niet zeiknat. We hebben ook wat putten gemaakt met de grondboor, dat helpt ook wel enigszins. En verder hebben we er vrij veel struiken staan (we maken de erfafscheiding van allerlei verschillende heesters. ) en die maken de grond ook wel wat doorlatender.

Straks zal ik even een paar foto's posten van afgelopen weekend. Ze zijn niet erg scherp, maar ik heb dan ook een prehistorische camera.

Maar goed...dat straks.

Heb gisteren het tuincentrum overigens weer geplunderd... ik zou willen dat ik dat kon laten...
pi_35633234
Oh en smurf, bedankt voor de foto's, altijd goed voor het lentegevoel (en da's hard nodig met al die sneeuw hier )
pi_35633428
Hamamelis x intermedia 'Jelena':

De veelbelovende knoppen van de magnolia stellata met op de achtergrond Abeliophyllum (ook wel witte forsythia genoemd, wel de vroege bloempjes, niet de hoerige kleur ) :

Daphne mezereum 'Rubra':

Judasboom (Cercis siliquastrum) met helleborussen eronder. Nog erg kaal, maar dat komt allemaal wel.. 't Is een nieuwe tuin hè...:

Is 't geen plaatje? :

En nog een helleborus:

En tot slot:
pi_35634910
Wat een schitterende foto's Sorbootje! Dat van die prehistorische camera valt wel mee hoor
Heb je het beplantingsplan zelf bedacht of heb je dat laten doen? Er staat best wat exclusievere beplanting in volgens mij. Nu maar hopen dat echt alles aanslaat en dat het water'probleem' zich vanzelf oplost

@ vriendinnie: Dat folie/boterhamzak houd het vocht tegen zodat je niet steeds water hoeft te geven. Tevens gaat het daarbinnen lekker broeien en dus wordt de grond warmer. Veel zaden hebben liever warme dan koude grond om te ontkiemen, dus met het folie wordt het groeiproces versneld
pi_35635722
Ik heb de tuin zelf ontworpen en ook het beplantingsplan gemaakt, hoewel dat per week weer aangepast wordt!
  donderdag 2 maart 2006 @ 23:34:23 #145
121706 madelief68
blij blij blij blij blij
pi_35662142
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 08:55 schreef Sorbootje het volgende:

Daphne mezereum 'Rubra':
[afbeelding]

Is 't geen plaatje? :
[afbeelding]

En nog een helleborus:
[afbeelding]

En tot slot:
[afbeelding]
Wat een prachtige Daphne mezereum 'Rubra'!!!
En dan die Helleborus!
Heb er ook een al anderhalf jaar, in pot, maar wil niet bloeien. Die groeit sowiezo maar langzaam.
Dank je voor je foto's
Ik kijk trouwens naar alle foto's met veel plezier. Daar wordt ik BLIJ van

En het weer Sjonge jonge, het wil ook niet echt vlotten he.
Morgen ga ik lekker zaaien. Heb zaad van o.a. oranje cosmea, ijzerhard en Lycnis en Knautia Macedonica
Zal binnekort weer s foto's plaatsen van mijn koude grijs/bruine tuin, die wel de nodige kleur kan gebruiken. Oja, zag vandaag trouwens wel dat de akelei aan het groeien slaat. Joepiiiiiiiiii
allesj komt goet - najib amhali
  vrijdag 3 maart 2006 @ 10:12:02 #146
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_35670267
Het weer werkt niet echt mee nee. Lag vanochtend in bed en hoorde de vogels fluiten, ik dacht bij mezelf: lekker naar buiten! Kijk ik naar buiten, ligt er sneeuw en dat terwijl de lente officieel is begonnen woensdag...
pi_35673078
Ik hou mezelf telkens maar voor dat dit de laatste stuiptrekkingen van de winter zijn en dat de lente volgende week echt losgaat.

Hopen dat ik mezelf niet al teveel voor de gek houd.
pi_35674021
Het is pas lente als je zonder jas naar buiten kan!

Ik heb trouwens een vraagje. Bij mijn uitgebloeide bromelia komen er nieuwe scheuten aan de zijkant. Worden dat nieuwe plantjes? En zo ja, hoe moet ik ze er dan afhalen?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  zondag 5 maart 2006 @ 13:10:33 #149
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_35737212
Ik heb zojuist even gekeken onder de boterhamzakken, en er zijn Litouwse zaden aan't ontkiemen Ik weet alleen niet wat voor planten/heesers het worden
De pepers zijn nog niet zover, maar dat duurt altijd wat langer.
pi_35737296
Spannend Smurf! (En de anderen met gezaaid spul natuurlijk!)
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')