abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36031264
Voor mij voor het eerst dat ik dingen zaai, als je moestuintje in groep 6 niet mee telt haha. Ben benieuwd en hoop dat er een mooie bloemenbende uit komt groeien.
pi_36031437
3 dingen:
in het licht zetten,
water geven,
af en toe verspenen.

als je dat doet kan het niet missen denk ik
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_36032681
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 19:15 schreef Veersesmurf het volgende:
3 dingen:
in het licht zetten,
water geven,
af en toe verspenen.

als je dat doet kan het niet missen denk ik
Ik vind verspenen altijd zo'n gek woord Volgens mij weet ik ook maar half wat het betekent. Ik heb nu een bak met allemaal zaadjes waar veel kleine plantjes uitkomen. Als ze groter worden, ga ik ze apart in een potje zetten. Is dat verspenen of begrijp ik er niks van?

Hoe komt het trouwens dat je hier allemaal zoveel verstand van hebt? Is dat gewoon hobby ervaring of doe je ook een opleiding die hier iets mee te maken heeft?
pi_36033859
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 19:52 schreef vriendinnie het volgende:

Ik vind verspenen altijd zo'n gek woord Volgens mij weet ik ook maar half wat het betekent. Ik heb nu een bak met allemaal zaadjes waar veel kleine plantjes uitkomen. Als ze groter worden, ga ik ze apart in een potje zetten. Is dat verspenen of begrijp ik er niks van?
Dit is dan echt wat voor jou
http://www.anjastuin.nl/vragenzaaien.html

Erg goeie info
Op haar site kan je ook zaadjes kopen.
pi_36034470
Schooltuinen zijn toppie!
Ik heb er zoveel plezier van gehad!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_36035384
Ik ben van kinds af aan opgegroeid in de tuin, met planten bezig zijn etc. Het is een hobby van me, en over een half jaartje mag ik mezelf 'volledig zelfstandig hovenier' noemen, wat eigenlijk inhoud dat ik gewoon van mijn hobby mijn beroep maak
pi_36046294
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 20:23 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Dit is dan echt wat voor jou
http://www.anjastuin.nl/vragenzaaien.html

Erg goeie info
Op haar site kan je ook zaadjes kopen.
Bedankt voor de tip!

Heb alles doorgelezen en volgens mij wel een fout gemaakt met zaaien. Heb namelijk in die groen/witte bak met al die kleine vakjes (paar posts terug staat een foto) wel 10 zaadjes (aardbei en lavendel) ofzo per vakje gedaan. Was in de veronderstelling dat er dan altijd wel eentje bovenkomt. Volgens mij had ik dat niet zo ruim moeten nemen

Kan ik ze er nu net zo goed uithalen of gewoon laten doorgroeien en afwachten wat er van komt?
pi_36049503
tgv

We laten onze konijn weleens los in de tuin (is al een paar keer ontsnapt), dus veel jong groen zal er niet opkomen

M'n vader heeft alvast zaden gekocht voor in z'n volkstuin, wel alleen peulenzaden, maar toch
Children of the night. What music they make.
pi_36049718
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 21:02 schreef Veersesmurf het volgende:
Ik ben van kinds af aan opgegroeid in de tuin, met planten bezig zijn etc. Het is een hobby van me, en over een half jaartje mag ik mezelf 'volledig zelfstandig hovenier' noemen, wat eigenlijk inhoud dat ik gewoon van mijn hobby mijn beroep maak
Gaaf zeg, lijkt me ideaal om met je hobby je geld te verdienen!
De 23 jaar dat ik thuis heb gewoond heb ik nooit omgekeken naar onze tuin maar nu ik sinds een jaar samenwoon, heb ik zo'n ontzettende tuinierkriebels gekregen Kan dan ook niet wachten tot we over een paar jaar van onze flat naar een huis met tuin gaan verhuizen. Tot die tijd geniet ik van de mooie foto's van jullie tuinen.
pi_36050186
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 21:02 schreef Veersesmurf het volgende:
Ik heb nog ongeveer anderhalf jaar tegaan, dan ben ik ook volledig zelfstandig hovenier
Maar ik weet nog relatief weinig van de flora, en het is m'n hobby niet, dus dat schiet op
Children of the night. What music they make.
pi_36051125
Ik doe ook altijd 9 pepertjes per potje vriendinnie, dat werkt best goed vind ik.
pi_36051266
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 12:14 schreef Veersesmurf het volgende:
Ik doe ook altijd 9 pepertjes per potje vriendinnie, dat werkt best goed vind ik.
Ik vertrouw op jouw oordeel
Grappig getal trouwens, 9.
pi_36052600
3 rijtjes van 3
pi_36053909
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 13:04 schreef Veersesmurf het volgende:
3 rijtjes van 3
Ik heb eerlijk gezegd een stuk of tien zaadjes op een hoopje gegooid
pi_36061965
Ach het maakt niet zo heel veel uit. Verschil is alleen dat je nu niet weet hoeveel zaadjes er niet opkomen, anders wel

Foto's van gezaaid spul:

Uit deze zaden kwam dit dus tevoorschijn, het wonderboompje.

Ik heb nog geen flauw idee wat dit worden (slechte foto)

En als laatste de pepertjes die opkomen. Dit zaad komt gewoon van pepers van vorig jaar.

Recept voor paprikaplanten: Koop 1 paprika. Haal het zaad eruit, laat het 2 dagen drogen, stop het in potgrond en wachten maar. Je zult zien dat ze net zo opkomen als op de foto hierboven. Veel plezier
pi_36072390
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 13:38 schreef vriendinnie het volgende:

Ik heb eerlijk gezegd een stuk of tien zaadjes op een hoopje gegooid
Ik ook, ik zal ongelofelijk pietepeuterig moeten gaan verspenen
pi_36077282
Leuke foto's Smurf! Vooral dat bovenste boompje vind ik er erg grappig uitzien!

Bluezz, ik hoop eigenlijk dat er gewoon maar een plantje per vakje opkomt. Reden daarvoor is dat ik dacht dat ik een zakje met zaadjes voor een paar aardbeienplantjes had gekocht. Toen ik beter keek zag ik staan dat het voor 450 plantjes was. Heb nu dus nog zo'n 400 zaadjes over. Interesse iemand?
pi_36149051
Heb vandaag weer in de tuin gewerkt, het was heerlijk weer. (uit de wind) hebben nog meer mensen van de eerste zonnestralen genoten vandaag?

foto's komen vanavond
pi_36153007
Ik heb op een andere manier last van lentekriebels, ik ga morgen een appeltaart bakken. Want nu zijn er nog goudreinetten, van de zomer niet meer.
En ik heb freesia-dingetjes gekocht, dus het moet ophouden met vriezen, dan kan ik ze poten.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_36153831
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 08:40 schreef vriendinnie het volgende:

Bluezz, ik hoop eigenlijk dat er gewoon maar een plantje per vakje opkomt. Reden daarvoor is dat ik dacht dat ik een zakje met zaadjes voor een paar aardbeienplantjes had gekocht. Toen ik beter keek zag ik staan dat het voor 450 plantjes was. Heb nu dus nog zo'n 400 zaadjes over. Interesse iemand?
Stuur er maar een paar op
pi_36154009
Het zijn misschien wel wat veel foto's, maar daar is dit topic toch ook voor?
Ik heb vandaag samen met moeders een haag verplant en nog wat dingen gezaaid.

We wilden de heg doortrekken op dit stuk.

Omdat er toch een haag weg moest hebben we daar het plantmateriaal vandaan gehaald.

We hebben de lijn uitgezet en zijn gaan graven. Eerst het gras verwijderen.

Daarna de grond dieper uitgraven.

Haagbeuk erin, en klaar is Veersesmurf

Vanaf de andere kant.

De wonderboompjes heb ik verspeend. Omdat ze minimaal 5 cm. per dag groeien moesten ze er echt uit, wat nog redelijk gemakkelijk ging.

Ik heb ze in een grotere pot gezet, gelijk wat koemestkorrels erbij.

De pepertjes die aan het opkomen zijn.

Zaadjes uit een paprika gehaald en laten drogen.

Daarna gezaaid. 9 zaadjes per potje, zodat je precies kan zien hoeveel zaad er opkomt. Hierna heb ik nog een klein laagje potgrond over de zaadjes gedaan.

Nu is het afwachten hoeveel paprika's er op gaan komen deze keer, en of de haag aanslaat. Het was weer een vruchtbare dag vandaag
pi_36154326
Wauw zeg
Wat georganiseerd allemaal, en wat hebben jullie toch een prachtige lap tuin, en daarachter zo heerlijk open

Koemestkorrels, goed idee.
Schrijft bij lijstje voor maandag- het tuincentrum.
pi_36161817
Ik blijf toch stiekem echt jaloers op jullie tuin Smurf En wat mij betreft zijn het echt niet teveel foto's, hoe meer hoe beter!

En Bluezz, ik wil gerust wat zaadjes opsturen hoor, waar moeten ze heen?
  zondag 19 maart 2006 @ 14:30:40 #224
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_36167659
Een grote tuin is heerlijk, zeker om als kind in op te groeien, maar om te onderhouden wordt je er soms ook wel is moe van hoor (lichamelijk en figuurlijk)
pi_36200439
Ik heb ook nog wat plantjes gekocht gister, maar ik durf ze met dit weer nog niet te poten.
Laat ze dus nog effe in de garage staan...

Die paprika tip ga ik opvolgen, ben eens benieuwd daarnaar.
pi_36201190
Ik heb gisteren paprika zaadjes gezaaid nav dit topic! Uit een biologische paprika van de AH. Ik ben benieuwd of er wat uit gaat komen. Tevens heb ik zaadjes van de drakenvrucht geplant, maar ik heb een vermoeden dat die het heel wat moeilijk zal doen....

Overigens zijn de knoppen van mijn Clematis al uitgekomen. Staat op een beschut hoekje in de zon. Vandaag krijgt hij ook weer de volle lading zo te zien, dus eindelijk wordt de tuin groen! (Al is de Clematis nooit kaal of bruin geweest moert ik zeggen)
pi_36205542
De drakenvrucht wordt een lastig verhaal vrees ik inderdaad. Hoeveel paprikazaadjes heb je geplant zatoichi?
Ik heb er tot nu toe 90 gezaaid, maar ik denk dat iets meer dan de helft zal opkomen. Over een week zaai ik er nog wat, zodat ik zeker weet dat ik er genoeg over hou (lees: een stuk of 40)
pi_36205692
quote:
Op zondag 19 maart 2006 09:46 schreef vriendinnie het volgende:
Ik blijf toch stiekem echt jaloers op jullie tuin Smurf En wat mij betreft zijn het echt niet teveel foto's, hoe meer hoe beter!

En Bluezz, ik wil gerust wat zaadjes opsturen hoor, waar moeten ze heen?

Mail me even op bluezz@fok.nl voor het adres

Vandaag heb ik bemeste tuinaarde gekocht, want de conditie is volgens mij pet in de tuin.
(Veel zand als je graaft)
En kleine potjes om de verspeende plantjes in de doen, om de heule familie te bevoorraden.
pi_36206016
quote:
Op maandag 20 maart 2006 17:41 schreef Veersesmurf het volgende:
De drakenvrucht wordt een lastig verhaal vrees ik inderdaad. Hoeveel paprikazaadjes heb je geplant zatoichi?
Ik heb er tot nu toe 90 gezaaid, maar ik denk dat iets meer dan de helft zal opkomen. Over een week zaai ik er nog wat, zodat ik zeker weet dat ik er genoeg over hou (lees: een stuk of 40)
Ja het is ook echt een expiriment met de drakevrucht, maar dat ding is zo cool! Ik heb er maar een stuk of 25 gezaaid, groter is mijn kweekkasje niet. Misschien maar een keer eentje erbij kopen, die dingen zijn supergoed! (Vorig jaar courgette en bassilicum in opgekweekt, heb ik ontzettend veel van kunnen eten)
pi_36206914
Hoe moet je verder die zaden van de paprika verzorgen?
Ik ben pas een beginneling.....
pi_36208577
Als de zaden zijn gepland sproei ik ze nog een keer lichtjes onder en dan doe ik er een boterhamzak overheen. (leeg en doorzichtig) Ik zet de zaden op de kast in de kamer, maar op de vensterbank in de zon werkt natuurlijk iets sneller.
Als de zaden beginnen te ontkiemen hou ik de zak er nog op, totdat de meeste zaden zijn ontkiemd. Wanneer de zaden 2 paar blaadjes hebben verspeen ik ze in grotere potjes. Ik denk dat je hier weer even mee vooruit kan
pi_36208706
Hebben de tuinfeeën hier mss een idee ?
[Tuin] Uitgebreid Ontwerp Programma
pi_36222284
HET IS LENTE!!!!

Dat jullie het even weten....

Laat die plantjes nu allemaal maar opkomen, dan kan ik zien wat de winter allemaal niet overleefd heeft. Ik heb in ieder geval al de nodige planten zien uitlopen die de winter wél overleefd hebben, waaronder Phlox, Monarda, Aquilegia, Geranium, Clematis....in ieder geval genoeg om een lentegevoel van te krijgen!

Tot het écht los gaat in de tuin, zou ik wel willen weten wat jullie favoriete planten zijn en waarom. Dan zal ik ook even nadenken over m'n eigen vraag!
pi_36222478
Poeh moeilijke vraag! Ik heb zoveel favoriete planten... Ik zal er ook eens over nadenken.
pi_36222536
Ok, een paar favorieten die in mn tuin staan. (De fotos zijn niet uit eigen tuin)

Indigofera heterantha:

Dit vind ik zo'n mooie struik vanwege het blad en de mooie bloemen en rode twijgen.

Ginkgo biloba:

De oudste bomensoort ter wereld. Prachtig blad, mooie herfstkleur.

Cornus kousa "Milkyway":

Mooi bloeiend boompje met prachtige herfstkleur en mooie vruchten.

Cercis siliquastrum:

Mooi hè?

Physocarpus opulus "Diabolo"

Mooie donkerbladige heester

En akeleien vind ik allemaal mooi, kan niet kiezen, dus dan zomaar een foto.

zucht.......ware schoonheid...

En voor nu tot slot de Geranium phaeum "Samobor"

Zo mooi, maar toch heel bescheiden...
pi_36254445
Zit ik hier lekker in mezelf te praten..

Smurf..ga nog eens even foto's maken...:P
pi_36254452
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 08:32 schreef Veersesmurf het volgende:
Poeh moeilijke vraag! Ik heb zoveel favoriete planten... Ik zal er ook eens over nadenken.
Ik word niet boos als het niet je állerfavorietigste planten zijn hoor.
pi_36270596
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 08:37 schreef Sorbootje het volgende:
Ginkgo biloba:
[afbeelding]
De oudste bomensoort ter wereld. Prachtig blad, mooie herfstkleur.
Ginkgo's...
Goed voor het concentratie vermogen
pi_36274514
Foto's komen morgen, heb vandaag pepertjes verspeend en nog meer pepers gezaaid maar nu is het al donker en dan zijn de foto's minder mooi met flits.

En ja mijn favoriete planten, eigenlijk alles wat mooi is uitgegroeid (lees: niet verkeerd gesnoeid) en wat geen onkruid is. Iedere plant heeft zijn eigen mooie dingen.

Canna indica, schitterende bloemen en leuk blad.

Prunus lusitanica, mooie groenblijver met hier en daar een beetje rood. Leuk als heg maar ook goed te doen als solitair.

Hamamelis mollis, geweldige bloemen op een tijdstip dat er nog niet veel te zien is in de tuin.

Viburnum plicatum 'Tomentosum', bloeit trapsgewijs en is erg geschikt als mooie solitair.
http://www.lotf.com/plants/shrubs/viburndb.jpg

Cleome spinosa, mooie roze of witte bloemen.

En zo kan ik nog wel uren doorgaan. Er zijn zoveel schitterende planten dat ik niet weet welke mijn favorieten zijn, sorry
pi_36283461
Wat is een drakevrucht? Vertel aub?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_36287510
Ga maar uren door hoor smurf. Ik hou je niet tegen! Juist leuk!

Ik heb ook nog wel een miljoen favorieten... zal er ook nog even een paar opzoeken!
pi_36287600
Hoe kon ik de helleborus foetidus nou vergeten?

pi_36287884
Drakevrucht, gekocht op de markt, lekker en er zaten veel zaadjes in. Het zaaien ervan is een expiriment. Ziet er zo uit:

Zal het hier in Nederland buiten wel niet al te best doen...
pi_36289588
quote:
Op maandag 20 maart 2006 19:19 schreef Veersesmurf het volgende:
Als de zaden zijn gepland sproei ik ze nog een keer lichtjes onder en dan doe ik er een boterhamzak overheen. (leeg en doorzichtig) Ik zet de zaden op de kast in de kamer, maar op de vensterbank in de zon werkt natuurlijk iets sneller.
Als de zaden beginnen te ontkiemen hou ik de zak er nog op, totdat de meeste zaden zijn ontkiemd. Wanneer de zaden 2 paar blaadjes hebben verspeen ik ze in grotere potjes. Ik denk dat je hier weer even mee vooruit kan
Dank je wel.
Hiermee kan ik zeker vooruit.
pi_36313910
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 08:40 schreef vriendinnie het volgende:

Oja ikke!!
pi_36318993
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 08:41 schreef zatoichi het volgende:
Drakevrucht, gekocht op de markt, lekker en er zaten veel zaadjes in. Het zaaien ervan is een expiriment. Ziet er zo uit:

[afbeelding]

[afbeelding]

Zal het hier in Nederland buiten wel niet al te best doen...
Ik heb ze wel eens in de een kas gezien dacht ik.. Misschien dat ze het buiten doen als je ze binnen laat overwinteren..?
  vrijdag 24 maart 2006 @ 09:09:53 #247
55330 ennuik
Stockholm boppe!
pi_36319470
Oeh! Weet nu dat ik tijdens mijn "koffiepauze" ga doen: de vorige topics doorlezen! Eerder had ik niet zoveel interesse in tuinieren want met een balkon van 2 m2 ben je vrij beperkt.

Inmiddels wonen mijn lief en ik in een nieuw apartement met een, ten opzichte van de woning, enorm terras (30 m2!)!

Het is nu vreselijk kaal en er ligt nog veel sneeuw maar zodra de zon eens langs komt, wil ik het graag opleuken met planten en eventueel kruiden / groenten!

Paar minpuntjes: we wonen op een heuvel en het kan behoorlijk waaien. Weinig zon, alleen rond 12 uur hebben we wat zon (weet niet hoe dat in de zomer zal zijn - de zon staat dan hoger en kan misschien over het gebouw, dat nu de zon tegen houd, heen schijnen). Bovendien is het hier nog erg koud: rond de -10 C 's nachts.

Welke planten kunnen dit aan? Het liefst wil ik fleurige, sterke planten (en/of kruiden / groenten) in potten. Iemand een idee?
pi_36325362
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 09:09 schreef ennuik het volgende:
Oeh! Weet nu dat ik tijdens mijn "koffiepauze" ga doen: de vorige topics doorlezen! Eerder had ik niet zoveel interesse in tuinieren want met een balkon van 2 m2 ben je vrij beperkt.

Inmiddels wonen mijn lief en ik in een nieuw apartement met een, ten opzichte van de woning, enorm terras (30 m2!)!

[afbeelding]

Het is nu vreselijk kaal en er ligt nog veel sneeuw maar zodra de zon eens langs komt, wil ik het graag opleuken met planten en eventueel kruiden / groenten!

Paar minpuntjes: we wonen op een heuvel en het kan behoorlijk waaien. Weinig zon, alleen rond 12 uur hebben we wat zon (weet niet hoe dat in de zomer zal zijn - de zon staat dan hoger en kan misschien over het gebouw, dat nu de zon tegen houd, heen schijnen). Bovendien is het hier nog erg koud: rond de -10 C 's nachts.

Welke planten kunnen dit aan? Het liefst wil ik fleurige, sterke planten (en/of kruiden / groenten) in potten. Iemand een idee?
Sneeuw en -10... Waar is "hier" als ik vragen mag?
pi_36330517
Stockholm volgens dr profiel! ........zucht.......jaloers.....

Stockholm is ZOOOO mooi! Daar wil ik ook wel een tuin (om maar even ontopic te blijven )
  zaterdag 25 maart 2006 @ 12:55:29 #250
55330 ennuik
Stockholm boppe!
pi_36351829
Ja, inderdaad in -je Stockholm!

De zon staat nu even op het balkon, mooi weer om sneeuw te scheppen (ik ga er maar van uit dat we het laatste nu echt wel gehad hebben!) en daarna naar IKEA voor wat leuke bakken en potten voor het balkon! Morgen even langs het tuincentrum om te kijken of ze iets hebben wat ik niet 1-2-3 kan vermoorden!
pi_36352942
Ik heb witte mix en blauwe mix bloemenzaadjes gezaaid en vlinderbloemen mix, deze staan nu binnen en komen al aardig goed op. Het is de bedoeling dat deze op het balkon komen te staan, redelijk beschut en veel zonlicht, is het mogelijk om deze nu al buiten neer te zetten en als het lijkt te gaan vriezen weer binnen neer te zetten? Zoals het er nu naar uitziet gaat het de hele week niet meer vriezen, ook niet in de nacht.
pi_36358733
Ik zou de boel gewoon nog even binnenlaten totdat alles een centimeter of 10/15 is. Waarom weet ik eigenlijk niet, maar dat zou ik doen

Ow ja, ik zou ook nog is foto's plaatsen dat doe ik vanavond denk ik, want ik ben nu enorm brak (schoolfeest gehad )
pi_36365304
Ja, ik zou je plantjes afharden, zonder vorst dus. Volgens mij mij worden ze dan steviger, niet van die slappe sprieten.....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_36373807
Gezien de temperatuur komende week moet het al wel kunnen..
  zondag 26 maart 2006 @ 17:46:39 #255
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_36382492
Foto's

Ik heb katoen gezaaid, en alle 3 de zaden zijn opgekomen

Ook alle 3 de zaden van de Albizia julibrissin zijn opgekomen.

Deze potten heb ik vanmiddag buiten gezet. In het midden een Nerium, daarnaast de potten met de wonderboompjes (uit Litouwen )

In het schuurtje staan de pepertjes netjes in de potjes, zodat ik ze straks als het warmer wordt makkelijker kan planten in de volle grond.

De Forsythia die bijna gaat bloeien.

Krokussen

Primula. Niet echt 1 van mijn favoriete planten, maar hij bloeit wel nu al Thuis noemen we deze planten Bakrutjes, maar op internet is daar niks van te vinden. Is dit misschien Zeeuws?

De narcissen komen bijna in bloei. Bij sommige mensen heb ik al bloeiende narcissen gezien.

Omdat ik vrees dat mijn Canna's de winter niet hebben overleefd (in de volle grond) heb ik maar vast 2 nieuwe gezaaid.

Hier nog wat tomaten die zijn opgekomen.

Viooltjes in een pot op de tuintafel voor wat kleur alvast op het terras.

En als laatst de Kamperfoelie die al behoorlijk begint uit te lopen. Ik hoop dat hij net zo bloeit als vorig jaar, of nog beter.

Zo dat was het weer even. Mocht je nou 1 van de foto's orgineel willen (Krokussen als achtergrond bijv.) dan moet je maar even een mailtje sturen, dan staat dat Mijn-Album.nl ook niet steeds vanonderen.
En mochten er nog mensen in Veere komen de komende tijd, kom dan even langs, dan kan je wat peperplantjes meenemen (Het worden er teveel en weggooien is zonde )
pi_36385715
Geweldige foto's. Samen met het fantastische weer van vandaag (hier in Friesland tenminste, geen idee hoe het in de rest van 't land was.) geeft het me het ultieme voorjaarsgevoel!

Ik zal morgen even 't een en ander op de foto zetten, als het niet regent.

Veere is niet echt naast de deur en ik heb zelf al veel te veel peperplantjes, maar toch een leuk aanbod!

Vandaag heb ik vrijwel de hele dag in de tuin gerommeld. Ik heb pikzwarte vingers. Da's een goed teken!
  zondag 26 maart 2006 @ 20:08:53 #257
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_36386146
Hier is het behoorlijk bewolkt geweest met af en toe een zonnetje

Ik las laatst iets in de Groei en Bloei: Om groene vingers te hebben moet je eerst vuile handen krijgen
Ik moet ook altijd zo lachen om die vrouwen die met handschoenen aan het onkruid van tussen de tegels halen (sorry als ze ook in dit topic zitten ) want het werkt niet lekker, maar het ziet er ook gewoon ontzettend lachwekkend uit
pi_36386458
Sinds kort werk ik ook met handschoenen. Helaas uit pure noodzaak, omdat mijn handen tegenwoordig zelfs al van het onkruidtrekken kapot gaan. Maar het werk iid voor geen meter. Je hebt geen goed gevoel in je vingers en minder grip. Grrrr..

Vorige week donderdag een hoop oude bloemresten ed uit de moestuin opgeruimd en vandaag toch maar eens begonnen met zaaien. Van erg oud zaad, dus ik ben benieuwd wat er opkomt. Spannend.
  zondag 26 maart 2006 @ 20:54:47 #259
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_36387531
Ok daar had ik dus nog niet aan gedacht, dat je handen kapot kunnen gaan bedankt assepoes, ik zal een stuk minder snel mensen met handschoenen uitlachen al blijft het een grappig zicht
pi_36388320
Wat een leuke foto's smurf! Moest erg lachen om al die bakjes met pepertjes

Ben vandaag ook weer een beetje bezig geweest, was heerlijk hier op het balkon, uit de wind en in het zonnetje. Ben begonnen aan een experiment, moet helaas een jaar wachten op het resultaat. Ik heb namelijk bollen van hyacinten, narcissen en blauwe druifjes die ik binnen heb gehad afgelopen winter, in een pot geplant. Ben erg benieuwd of er volgens jaar iets uitkomt (volgens de mevrouw van het tuincentrum wel).

Overigens heb ik op 12 maart aarbeien- en lavendelzaadjes gezaaid maar er komt nog helemaal niks boven. Duurt dat niet wat lang?
pi_36388440
Oh en Bluezz, je zaadjes gaan morgen (Eindelijk; Sorry!!) met de post mee. Met een beetje geluk kun je dit jaar nog van zelf gezaaide aardbeitjes genieten!
pi_36396328
quote:
Op zondag 26 maart 2006 20:54 schreef Veersesmurf het volgende:
Ok daar had ik dus nog niet aan gedacht, dat je handen kapot kunnen gaan bedankt assepoes, ik zal een stuk minder snel mensen met handschoenen uitlachen al blijft het een grappig zicht
Geeft niet hoor. Ik vind het ook een grappig gezicht. Net alsof je handen niet vuil mogen worden, of je nagels niet mogen breken. (Wat denk ik voor de meeste mensen met handschoenen aan wel geldt, maar bij mij niet. Ik vind het juist heerlijk om met mijn blote handen te werken, maar na een aantal keren letterlijk het vel van mijn handen te hebben gestroopt, kies ik toch maar voor die rare handschoenen)
pi_36396708
Vanochtend zag ik dat de paprika zaadjes al zijn uitgekomen. Echt snel!

En eindelijke beginnen de krokussen ook bij mij te bloeien. Ik verwacht dat ze vanmiddag opengaan, en anders morgen. (Helaas zit ik op mijn werk...) Alles komt weer terug van vorige jaar. Zelfs de aalbessen struik waarvan ik dacht dat ie min of meer dood was, heeft zijn eerste puntje groen.

Verder heb ik voor mijn verjaardag lekker veel tuincentrumbonnen gekregen, dus tijd voor het volgende project: Het aanleggen van een (mini)gazonnetje!
pi_36398766
Ik heb ook gepoot zaterdag
Vorige week had ik plantjes gekocht, maar toen vond ik het nog te koud. Het wordt steeds voller in mijn tuin
pi_36398813
quote:
Op maandag 27 maart 2006 11:09 schreef Koningin het volgende:
Ik heb ook gepoot zaterdag
Vorige week had ik plantjes gekocht, maar toen vond ik het nog te koud. Het wordt steeds voller in mijn tuin
Foto's?

Wat kleur en bloemetjes in de tuin geeft me meteen een vrolijk gevoel. Als het weer nu ook nog meewerkt en we veel zon krijgen, ben ik gelukkig!
  maandag 27 maart 2006 @ 12:07:06 #266
117860 B.A.Trix
Met dank aan MaGNeT
pi_36400359
Mijn eerste keer stekken.. en er komen zowaar plantjes op!!

en zoiets moet het worden..

[ Bericht 23% gewijzigd door B.A.Trix op 27-03-2006 12:36:37 ]
Topic van het jaar!! Sara Raats' eigen huisjes-topic :P
pi_36400878
Ik vind het héél knap, als dat rode kruisje een mooie vingerhoedskruid wordt

Foto's uit m'n tuin!

De Anemone blanda "Blue shades"

Akelei

Stachyurus

Nandina domestica

Lieve narcisjes

verschillende bollen

Nog meer narcissen (bridal crown)

Viooltjes. (bloeiend gekocht...)

En nu nog een paar foto's van de voorbereidingen voor de zomer die ik binnen tref.

Dit moet agapanthus worden...

Canna wyoming

Zaaispul; o.a. klimmende winde en klokwinde

Lathyrus

De bougainvillea is enigszins in de war.
pi_36400899
Sorry voor de wazigheid van de foto's.
pi_36401315
Sorbootje; ik ben erg benieuwd naar de pot met verschillende bloembollen wanneer deze in bloei staan!
pi_36402249
quote:
Op maandag 27 maart 2006 11:11 schreef vriendinnie het volgende:

[..]

Foto's?
Digitale camera is kaduuk
pi_36407475
Zooo Sorbootje dat ziet er goed uit!!

Latherys, Winde, leeuwenbekje, stokroos, het komt allemaal gestaag op, heb het nu even buiten gezet met deze temperaturen

Uit de kerria heb ik de lelijke dode takken gesnoeid net, en er zitten al allemaal knopjes aan de gezonde takken. Overal zie ik kleine groene puntjes, en de verschillende bodembedekkers zie ik ook flink hun best doen!
Overal gewaaide takken opgeveegd, het gras ziet er nog steeds erbarmelijk uit
En de coniferenhaag wordt maar lelijker en lelijker... hopelijk lukt het nog dit jaar hem eruit te slopen
pi_36413812
Oh, die rotduiven ook in Amsterdam. Het balkon is nu duifwerend gemaakt (voor zover dat mogelijk is) en de eerste plantjes staan buiten: een brem en wat viooltjes. Ik heb nog nooit iets met planten ondernomen, maar ik houd niet van handleidingen, dus ik probeer maar wat. Ik heb tijm in een bak gezaaid, maar ik krijg na lezing van dit topic de indruk dat ik die bak beter niet al op het balkon had kunnen zetten. Ik ben benieuwd of er iets uitkomt.

Morgen haal ik wat lavendel (in de aanbieding bij de intratuin) en er moeten ook snel aardbeien komen. Verder: meer kruiden, hangplanten, een struikje en iets wat in de winter nog voor plezier zorgt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_36435660
Vorig jaar hebben wij de Ceanothus Thyrsiflorus var. repens geplant. Hij is goed gegroeid en verspreidt zich mooi over de bodem.
Nu heb ik op internet gezocht of deze plant gesnoeid moet worden, maar daar staat; "de ingevroren delen van de takken na de winter wegknippen." Betekent dit dat ik alle verdorde takjes eruit moet knippen?
Over het algemeen is de plant verder nog behoorlijk groen

Het gaat om deze plant:
If gymnastics were easy, it would be called football!
pi_36435748
Nilasha, die hebben wij ook.
Hij begint bij mij nu bruin te worden
Wie weet wat dat betekent?
pi_36447777
Ik zou even afwachten, totdat de zaak gaat groeien. Veel planten hebben nu nog rare blaadjes. Volgens mij kan je beter na de bloei echt snoeien.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_36450940
Ik ga in het achterste gedeelte van de tuin, diepe schaduw door de enorme boom in onze tuin
bodembedekkers proberen
Heb al 2 soorten opgeschreven, en de soort van Nilasha die ik ook erg leuk vind,en ga volgende week op een vrije dag me laten voorlichten in het tuincentrumpje hier in het dorp.

Sterremos

Waldsteinia ternata.

De laatste vind ik erg mooi, en kan in schaduw
pi_36453947
Maagdenpalm is ook een goede bodembedekker die het prima doet in de schaduw. Oh en Geranium phaeum is niet echt een bodembedekker, maar ook supermooi en geschikt voor de schaduw!

Waldsteinia heb ik ook, moet nog even afwachten hoe die het gaat doen...

Wat voor boom geeft al die schaduw?
pi_36454954
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 22:05 schreef krakkemieke het volgende:
Ik zou even afwachten, totdat de zaak gaat groeien. Veel planten hebben nu nog rare blaadjes. Volgens mij kan je beter na de bloei echt snoeien.
Maar hij is de hele winter groen geweest en nu wordt ie bruin.
pi_36455959
Dit komt door de vorst. Een Ceanothus kan niet zo heel goed tegen vorst. De bruine delen kun je eruit knippen, omdat het niet zo'n mooi gezicht is.
Misschien kun je een foto'tje plaatsen van de Ceanothus, dan kunnen wij aangeven waar er gesnoeid kan worden
pi_36456245
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 10:05 schreef Veersesmurf het volgende:
Dit komt door de vorst. Een Ceanothus kan niet zo heel goed tegen vorst. De bruine delen kun je eruit knippen, omdat het niet zo'n mooi gezicht is.
Misschien kun je een foto'tje plaatsen van de Ceanothus, dan kunnen wij aangeven waar er gesnoeid kan worden
Ik heb in het najaar er wat aan gesnoeid omdat ie echt te groot werd. Misschien dat het daar aan ligt. Maar een andere wordt ook bruin, terwijl ik daar niet aan ben geweest.

Zoals al eens gezegd: mijn digicam is een beetje kaduuk. Maar ik zal eens kijken wat ik kan regelen.
pi_36457508
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 06:57 schreef Sorbootje het volgende:

Wat voor boom geeft al die schaduw?
Een larix o.i.d.

Hier is ie mét kat

pi_36457943
Maar die is wel mooi!!! Maar goed, ik snap ook wel dat zoveel schaduw in je tuin ook niet echt fijn is.
pi_36458317
Ja hij is ook mooi, maar zo groot en hij valt erg lang en veel uit, en die kegels overal
Maar goed, ik weet nu wat ik aan dat stuk erachter tot aan de schutting kan doen, bodembedekkers
pi_36459266
Bluezz dat sterremos is leuk! groeit dat een beetje snel??
pi_36463510
Bij de Aldi heb ik vandaag een klein kweekkasje gekocht van 100 x 96 x 48 cm voor 24,98 en allerlei zakjes zaad voor 0,29 per zakje.
pi_36465649
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 12:58 schreef Nilasha het volgende:
Bluezz dat sterremos is leuk! groeit dat een beetje snel??
Dat weet ik niet ik moet er nog aan beginnen/ moet het nog kopen

Dat aldi- kasje zag ik ook in de krant, ziet er leuk uit!!
pi_36473422
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 16:15 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Dat weet ik niet ik moet er nog aan beginnen/ moet het nog kopen

Dat aldi- kasje zag ik ook in de krant, ziet er leuk uit!!
niet goed gelezen. Misschien dat iemand anders ervaring met het plantje heeft.

Ben trouwens heel benieuwd of onze prunus nog uit gaat lopen dit jaar, zitten al heel lang kleine knopjes aan, maar ze veranderen niks. Hoe is het die van jou Bluezz, jij hebt toch een behoorlijk grote?

De heide in de tuin bloeit nu zo mooi, prachtig roze!
pi_36482354
Och, kuch..... Bedenk wel dat sommige planten die als bodembedekkers geadverteerd worden, gewoon woekeren...... Ik noem de Pachysandra.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_36482389
Krakje, het mag woekeren hoor voorlopig, plek zat, ik hou het in de gaten.

Nilasha, prunussie begint idd wat klein groens aan de knopjes te vertonen
En je zult zien dat het wel verandert/uitloopt/groter wordt.
pi_36482614
Pachysandra is van het soort waar je uitlopers moet uitroeien.............
Van het soort van de tovenaarsleerling..... elk klein stukje wordt een nieuwe plant.......
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_36489090
Die pachysandra lijkt me juist wel wat als je nog veel kale plekken in de tuin hebt, vooral achter hebben wij dat, misschien koop ik er wel een paar plantjes van.
pi_36490845
Ik pachysandra wel meevallen, maar misschien misdraagt hij zich niet overal! Ik heb een keer in mijn vorige tuin de fout gemaakt om een aardbeienplantje in de border te zetten. Ik bleef uitlopers weghalen...

Ajuga reptans is ook een mooie bodembedekker.
pi_36514753
Niet echt tuinweer komend weekend geloof ik
pi_36559046
Wil een dezer dagen een Prunus serrulata 'Amanogawa' gaan planten, zijn er mensen die ervaring met deze sierheester (???) hebben? En waar zijn deze te koop? Intratuin?

Daarnaast kan mijn Dicksonia fibrosa ook weer de tuin in, maar ik zoek nog een erg hoge pot waarin ik deze kan plaatsen. Laat ik zeggen een bloempot van 70-100cm breed en 150cm hoog. De meeste zijn erg lelijk (intratuin), waar kan ik het beste resultaat halen? (aluminium of witte pot)
pi_36562537
Zo'n Prunus kun je gewoon bij de Intratuin kopen. Zolang het niet nodig is niets aan snoeien, dan blijft hij mooi in vorm

Voor hoge potten zou ik gewoon bij wat tuincentra rond gaan kijken. Boomvarens zijn wel apart in de positieve zin van het woord vind ik.
pi_36570652
Hulp gevraagd Mijn tomatenplantjes hebben de hoogte van 6 cm bereikt en volgens de gebruiksaanwijzing ( ) moet ik ze gaan verspenen. Hoe doe ik dat zonder ze te beschadigen? Gewoon aan het steeltje uit het zand trekken? Vind het zo zielig!
pi_36572383
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 19:58 schreef Aneurism het volgende:
Wil een dezer dagen een Prunus serrulata 'Amanogawa' gaan planten, zijn er mensen die ervaring met deze sierheester (???) hebben? En waar zijn deze te koop? Intratuin?

Daarnaast kan mijn Dicksonia fibrosa ook weer de tuin in, maar ik zoek nog een erg hoge pot waarin ik deze kan plaatsen. Laat ik zeggen een bloempot van 70-100cm breed en 150cm hoog. De meeste zijn erg lelijk (intratuin), waar kan ik het beste resultaat halen? (aluminium of witte pot)
Tuinland!
  zondag 2 april 2006 @ 13:13:20 #298
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_36574526
quote:
Op zondag 2 april 2006 09:32 schreef vriendinnie het volgende:
Hulp gevraagd Mijn tomatenplantjes hebben de hoogte van 6 cm bereikt en volgens de gebruiksaanwijzing ( ) moet ik ze gaan verspenen. Hoe doe ik dat zonder ze te beschadigen? Gewoon aan het steeltje uit het zand trekken? Vind het zo zielig!
Probeer met een puntmesje o.i.d. de grond op te lichten, dan zal het worteltje vanzelf meekomen. Ik ga straks ook veel verspenen (zit 2 weken in Ierland morgen) dus ik zal er wat foto'tjes van maken. Misschien heb je er iets aan
pi_36577664
Ik ga morgen beginnen aan het zaaien van aarbei en lavendel

Benieuwd naar de foto's van het verspenen, ik heb nu wel geleerd om niet te veel te zaaien, dat is niet te doen als je ze wilt overzetten/verspenen in een andere bak.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 2 april 2006 @ 14:49:25 #300
862 Arcee
Look closer
pi_36577779
Bijna vol.

Ik ga 'm niet volmaken, want dan moet ik 't volgende topic openen en dan zit ik weer een half jaar met dit topic in m'n AT.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')