abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36031264
Voor mij voor het eerst dat ik dingen zaai, als je moestuintje in groep 6 niet mee telt haha. Ben benieuwd en hoop dat er een mooie bloemenbende uit komt groeien.
pi_36031437
3 dingen:
in het licht zetten,
water geven,
af en toe verspenen.

als je dat doet kan het niet missen denk ik
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_36032681
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 19:15 schreef Veersesmurf het volgende:
3 dingen:
in het licht zetten,
water geven,
af en toe verspenen.

als je dat doet kan het niet missen denk ik
Ik vind verspenen altijd zo'n gek woord Volgens mij weet ik ook maar half wat het betekent. Ik heb nu een bak met allemaal zaadjes waar veel kleine plantjes uitkomen. Als ze groter worden, ga ik ze apart in een potje zetten. Is dat verspenen of begrijp ik er niks van?

Hoe komt het trouwens dat je hier allemaal zoveel verstand van hebt? Is dat gewoon hobby ervaring of doe je ook een opleiding die hier iets mee te maken heeft?
pi_36033859
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 19:52 schreef vriendinnie het volgende:

Ik vind verspenen altijd zo'n gek woord Volgens mij weet ik ook maar half wat het betekent. Ik heb nu een bak met allemaal zaadjes waar veel kleine plantjes uitkomen. Als ze groter worden, ga ik ze apart in een potje zetten. Is dat verspenen of begrijp ik er niks van?
Dit is dan echt wat voor jou
http://www.anjastuin.nl/vragenzaaien.html

Erg goeie info
Op haar site kan je ook zaadjes kopen.
pi_36034470
Schooltuinen zijn toppie!
Ik heb er zoveel plezier van gehad!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_36035384
Ik ben van kinds af aan opgegroeid in de tuin, met planten bezig zijn etc. Het is een hobby van me, en over een half jaartje mag ik mezelf 'volledig zelfstandig hovenier' noemen, wat eigenlijk inhoud dat ik gewoon van mijn hobby mijn beroep maak
pi_36046294
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 20:23 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Dit is dan echt wat voor jou
http://www.anjastuin.nl/vragenzaaien.html

Erg goeie info
Op haar site kan je ook zaadjes kopen.
Bedankt voor de tip!

Heb alles doorgelezen en volgens mij wel een fout gemaakt met zaaien. Heb namelijk in die groen/witte bak met al die kleine vakjes (paar posts terug staat een foto) wel 10 zaadjes (aardbei en lavendel) ofzo per vakje gedaan. Was in de veronderstelling dat er dan altijd wel eentje bovenkomt. Volgens mij had ik dat niet zo ruim moeten nemen

Kan ik ze er nu net zo goed uithalen of gewoon laten doorgroeien en afwachten wat er van komt?
pi_36049503
tgv

We laten onze konijn weleens los in de tuin (is al een paar keer ontsnapt), dus veel jong groen zal er niet opkomen

M'n vader heeft alvast zaden gekocht voor in z'n volkstuin, wel alleen peulenzaden, maar toch
Children of the night. What music they make.
pi_36049718
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 21:02 schreef Veersesmurf het volgende:
Ik ben van kinds af aan opgegroeid in de tuin, met planten bezig zijn etc. Het is een hobby van me, en over een half jaartje mag ik mezelf 'volledig zelfstandig hovenier' noemen, wat eigenlijk inhoud dat ik gewoon van mijn hobby mijn beroep maak
Gaaf zeg, lijkt me ideaal om met je hobby je geld te verdienen!
De 23 jaar dat ik thuis heb gewoond heb ik nooit omgekeken naar onze tuin maar nu ik sinds een jaar samenwoon, heb ik zo'n ontzettende tuinierkriebels gekregen Kan dan ook niet wachten tot we over een paar jaar van onze flat naar een huis met tuin gaan verhuizen. Tot die tijd geniet ik van de mooie foto's van jullie tuinen.
pi_36050186
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 21:02 schreef Veersesmurf het volgende:
Ik heb nog ongeveer anderhalf jaar tegaan, dan ben ik ook volledig zelfstandig hovenier
Maar ik weet nog relatief weinig van de flora, en het is m'n hobby niet, dus dat schiet op
Children of the night. What music they make.
pi_36051125
Ik doe ook altijd 9 pepertjes per potje vriendinnie, dat werkt best goed vind ik.
pi_36051266
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 12:14 schreef Veersesmurf het volgende:
Ik doe ook altijd 9 pepertjes per potje vriendinnie, dat werkt best goed vind ik.
Ik vertrouw op jouw oordeel
Grappig getal trouwens, 9.
pi_36052600
3 rijtjes van 3
pi_36053909
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 13:04 schreef Veersesmurf het volgende:
3 rijtjes van 3
Ik heb eerlijk gezegd een stuk of tien zaadjes op een hoopje gegooid
pi_36061965
Ach het maakt niet zo heel veel uit. Verschil is alleen dat je nu niet weet hoeveel zaadjes er niet opkomen, anders wel

Foto's van gezaaid spul:

Uit deze zaden kwam dit dus tevoorschijn, het wonderboompje.

Ik heb nog geen flauw idee wat dit worden (slechte foto)

En als laatste de pepertjes die opkomen. Dit zaad komt gewoon van pepers van vorig jaar.

Recept voor paprikaplanten: Koop 1 paprika. Haal het zaad eruit, laat het 2 dagen drogen, stop het in potgrond en wachten maar. Je zult zien dat ze net zo opkomen als op de foto hierboven. Veel plezier
pi_36072390
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 13:38 schreef vriendinnie het volgende:

Ik heb eerlijk gezegd een stuk of tien zaadjes op een hoopje gegooid
Ik ook, ik zal ongelofelijk pietepeuterig moeten gaan verspenen
pi_36077282
Leuke foto's Smurf! Vooral dat bovenste boompje vind ik er erg grappig uitzien!

Bluezz, ik hoop eigenlijk dat er gewoon maar een plantje per vakje opkomt. Reden daarvoor is dat ik dacht dat ik een zakje met zaadjes voor een paar aardbeienplantjes had gekocht. Toen ik beter keek zag ik staan dat het voor 450 plantjes was. Heb nu dus nog zo'n 400 zaadjes over. Interesse iemand?
pi_36149051
Heb vandaag weer in de tuin gewerkt, het was heerlijk weer. (uit de wind) hebben nog meer mensen van de eerste zonnestralen genoten vandaag?

foto's komen vanavond
pi_36153007
Ik heb op een andere manier last van lentekriebels, ik ga morgen een appeltaart bakken. Want nu zijn er nog goudreinetten, van de zomer niet meer.
En ik heb freesia-dingetjes gekocht, dus het moet ophouden met vriezen, dan kan ik ze poten.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_36153831
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 08:40 schreef vriendinnie het volgende:

Bluezz, ik hoop eigenlijk dat er gewoon maar een plantje per vakje opkomt. Reden daarvoor is dat ik dacht dat ik een zakje met zaadjes voor een paar aardbeienplantjes had gekocht. Toen ik beter keek zag ik staan dat het voor 450 plantjes was. Heb nu dus nog zo'n 400 zaadjes over. Interesse iemand?
Stuur er maar een paar op
pi_36154009
Het zijn misschien wel wat veel foto's, maar daar is dit topic toch ook voor?
Ik heb vandaag samen met moeders een haag verplant en nog wat dingen gezaaid.

We wilden de heg doortrekken op dit stuk.

Omdat er toch een haag weg moest hebben we daar het plantmateriaal vandaan gehaald.

We hebben de lijn uitgezet en zijn gaan graven. Eerst het gras verwijderen.

Daarna de grond dieper uitgraven.

Haagbeuk erin, en klaar is Veersesmurf

Vanaf de andere kant.

De wonderboompjes heb ik verspeend. Omdat ze minimaal 5 cm. per dag groeien moesten ze er echt uit, wat nog redelijk gemakkelijk ging.

Ik heb ze in een grotere pot gezet, gelijk wat koemestkorrels erbij.

De pepertjes die aan het opkomen zijn.

Zaadjes uit een paprika gehaald en laten drogen.

Daarna gezaaid. 9 zaadjes per potje, zodat je precies kan zien hoeveel zaad er opkomt. Hierna heb ik nog een klein laagje potgrond over de zaadjes gedaan.

Nu is het afwachten hoeveel paprika's er op gaan komen deze keer, en of de haag aanslaat. Het was weer een vruchtbare dag vandaag
pi_36154326
Wauw zeg
Wat georganiseerd allemaal, en wat hebben jullie toch een prachtige lap tuin, en daarachter zo heerlijk open

Koemestkorrels, goed idee.
Schrijft bij lijstje voor maandag- het tuincentrum.
pi_36161817
Ik blijf toch stiekem echt jaloers op jullie tuin Smurf En wat mij betreft zijn het echt niet teveel foto's, hoe meer hoe beter!

En Bluezz, ik wil gerust wat zaadjes opsturen hoor, waar moeten ze heen?
  zondag 19 maart 2006 @ 14:30:40 #224
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_36167659
Een grote tuin is heerlijk, zeker om als kind in op te groeien, maar om te onderhouden wordt je er soms ook wel is moe van hoor (lichamelijk en figuurlijk)
pi_36200439
Ik heb ook nog wat plantjes gekocht gister, maar ik durf ze met dit weer nog niet te poten.
Laat ze dus nog effe in de garage staan...

Die paprika tip ga ik opvolgen, ben eens benieuwd daarnaar.
pi_36201190
Ik heb gisteren paprika zaadjes gezaaid nav dit topic! Uit een biologische paprika van de AH. Ik ben benieuwd of er wat uit gaat komen. Tevens heb ik zaadjes van de drakenvrucht geplant, maar ik heb een vermoeden dat die het heel wat moeilijk zal doen....

Overigens zijn de knoppen van mijn Clematis al uitgekomen. Staat op een beschut hoekje in de zon. Vandaag krijgt hij ook weer de volle lading zo te zien, dus eindelijk wordt de tuin groen! (Al is de Clematis nooit kaal of bruin geweest moert ik zeggen)
pi_36205542
De drakenvrucht wordt een lastig verhaal vrees ik inderdaad. Hoeveel paprikazaadjes heb je geplant zatoichi?
Ik heb er tot nu toe 90 gezaaid, maar ik denk dat iets meer dan de helft zal opkomen. Over een week zaai ik er nog wat, zodat ik zeker weet dat ik er genoeg over hou (lees: een stuk of 40)
pi_36205692
quote:
Op zondag 19 maart 2006 09:46 schreef vriendinnie het volgende:
Ik blijf toch stiekem echt jaloers op jullie tuin Smurf En wat mij betreft zijn het echt niet teveel foto's, hoe meer hoe beter!

En Bluezz, ik wil gerust wat zaadjes opsturen hoor, waar moeten ze heen?

Mail me even op bluezz@fok.nl voor het adres

Vandaag heb ik bemeste tuinaarde gekocht, want de conditie is volgens mij pet in de tuin.
(Veel zand als je graaft)
En kleine potjes om de verspeende plantjes in de doen, om de heule familie te bevoorraden.
pi_36206016
quote:
Op maandag 20 maart 2006 17:41 schreef Veersesmurf het volgende:
De drakenvrucht wordt een lastig verhaal vrees ik inderdaad. Hoeveel paprikazaadjes heb je geplant zatoichi?
Ik heb er tot nu toe 90 gezaaid, maar ik denk dat iets meer dan de helft zal opkomen. Over een week zaai ik er nog wat, zodat ik zeker weet dat ik er genoeg over hou (lees: een stuk of 40)
Ja het is ook echt een expiriment met de drakevrucht, maar dat ding is zo cool! Ik heb er maar een stuk of 25 gezaaid, groter is mijn kweekkasje niet. Misschien maar een keer eentje erbij kopen, die dingen zijn supergoed! (Vorig jaar courgette en bassilicum in opgekweekt, heb ik ontzettend veel van kunnen eten)
pi_36206914
Hoe moet je verder die zaden van de paprika verzorgen?
Ik ben pas een beginneling.....
pi_36208577
Als de zaden zijn gepland sproei ik ze nog een keer lichtjes onder en dan doe ik er een boterhamzak overheen. (leeg en doorzichtig) Ik zet de zaden op de kast in de kamer, maar op de vensterbank in de zon werkt natuurlijk iets sneller.
Als de zaden beginnen te ontkiemen hou ik de zak er nog op, totdat de meeste zaden zijn ontkiemd. Wanneer de zaden 2 paar blaadjes hebben verspeen ik ze in grotere potjes. Ik denk dat je hier weer even mee vooruit kan
pi_36208706
Hebben de tuinfeeën hier mss een idee ?
[Tuin] Uitgebreid Ontwerp Programma
pi_36222284
HET IS LENTE!!!!

Dat jullie het even weten....

Laat die plantjes nu allemaal maar opkomen, dan kan ik zien wat de winter allemaal niet overleefd heeft. Ik heb in ieder geval al de nodige planten zien uitlopen die de winter wél overleefd hebben, waaronder Phlox, Monarda, Aquilegia, Geranium, Clematis....in ieder geval genoeg om een lentegevoel van te krijgen!

Tot het écht los gaat in de tuin, zou ik wel willen weten wat jullie favoriete planten zijn en waarom. Dan zal ik ook even nadenken over m'n eigen vraag!
pi_36222478
Poeh moeilijke vraag! Ik heb zoveel favoriete planten... Ik zal er ook eens over nadenken.
pi_36222536
Ok, een paar favorieten die in mn tuin staan. (De fotos zijn niet uit eigen tuin)

Indigofera heterantha:

Dit vind ik zo'n mooie struik vanwege het blad en de mooie bloemen en rode twijgen.

Ginkgo biloba:

De oudste bomensoort ter wereld. Prachtig blad, mooie herfstkleur.

Cornus kousa "Milkyway":

Mooi bloeiend boompje met prachtige herfstkleur en mooie vruchten.

Cercis siliquastrum:

Mooi hè?

Physocarpus opulus "Diabolo"

Mooie donkerbladige heester

En akeleien vind ik allemaal mooi, kan niet kiezen, dus dan zomaar een foto.

zucht.......ware schoonheid...

En voor nu tot slot de Geranium phaeum "Samobor"

Zo mooi, maar toch heel bescheiden...
pi_36254445
Zit ik hier lekker in mezelf te praten..

Smurf..ga nog eens even foto's maken...:P
pi_36254452
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 08:32 schreef Veersesmurf het volgende:
Poeh moeilijke vraag! Ik heb zoveel favoriete planten... Ik zal er ook eens over nadenken.
Ik word niet boos als het niet je állerfavorietigste planten zijn hoor.
pi_36270596
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 08:37 schreef Sorbootje het volgende:
Ginkgo biloba:
[afbeelding]
De oudste bomensoort ter wereld. Prachtig blad, mooie herfstkleur.
Ginkgo's...
Goed voor het concentratie vermogen
pi_36274514
Foto's komen morgen, heb vandaag pepertjes verspeend en nog meer pepers gezaaid maar nu is het al donker en dan zijn de foto's minder mooi met flits.

En ja mijn favoriete planten, eigenlijk alles wat mooi is uitgegroeid (lees: niet verkeerd gesnoeid) en wat geen onkruid is. Iedere plant heeft zijn eigen mooie dingen.

Canna indica, schitterende bloemen en leuk blad.

Prunus lusitanica, mooie groenblijver met hier en daar een beetje rood. Leuk als heg maar ook goed te doen als solitair.

Hamamelis mollis, geweldige bloemen op een tijdstip dat er nog niet veel te zien is in de tuin.

Viburnum plicatum 'Tomentosum', bloeit trapsgewijs en is erg geschikt als mooie solitair.
http://www.lotf.com/plants/shrubs/viburndb.jpg

Cleome spinosa, mooie roze of witte bloemen.

En zo kan ik nog wel uren doorgaan. Er zijn zoveel schitterende planten dat ik niet weet welke mijn favorieten zijn, sorry
pi_36283461
Wat is een drakevrucht? Vertel aub?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_36287510
Ga maar uren door hoor smurf. Ik hou je niet tegen! Juist leuk!

Ik heb ook nog wel een miljoen favorieten... zal er ook nog even een paar opzoeken!
pi_36287600
Hoe kon ik de helleborus foetidus nou vergeten?

pi_36287884
Drakevrucht, gekocht op de markt, lekker en er zaten veel zaadjes in. Het zaaien ervan is een expiriment. Ziet er zo uit:

Zal het hier in Nederland buiten wel niet al te best doen...
pi_36289588
quote:
Op maandag 20 maart 2006 19:19 schreef Veersesmurf het volgende:
Als de zaden zijn gepland sproei ik ze nog een keer lichtjes onder en dan doe ik er een boterhamzak overheen. (leeg en doorzichtig) Ik zet de zaden op de kast in de kamer, maar op de vensterbank in de zon werkt natuurlijk iets sneller.
Als de zaden beginnen te ontkiemen hou ik de zak er nog op, totdat de meeste zaden zijn ontkiemd. Wanneer de zaden 2 paar blaadjes hebben verspeen ik ze in grotere potjes. Ik denk dat je hier weer even mee vooruit kan
Dank je wel.
Hiermee kan ik zeker vooruit.
pi_36313910
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 08:40 schreef vriendinnie het volgende:

Oja ikke!!
pi_36318993
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 08:41 schreef zatoichi het volgende:
Drakevrucht, gekocht op de markt, lekker en er zaten veel zaadjes in. Het zaaien ervan is een expiriment. Ziet er zo uit:

[afbeelding]

[afbeelding]

Zal het hier in Nederland buiten wel niet al te best doen...
Ik heb ze wel eens in de een kas gezien dacht ik.. Misschien dat ze het buiten doen als je ze binnen laat overwinteren..?
  vrijdag 24 maart 2006 @ 09:09:53 #247
55330 ennuik
Stockholm boppe!
pi_36319470
Oeh! Weet nu dat ik tijdens mijn "koffiepauze" ga doen: de vorige topics doorlezen! Eerder had ik niet zoveel interesse in tuinieren want met een balkon van 2 m2 ben je vrij beperkt.

Inmiddels wonen mijn lief en ik in een nieuw apartement met een, ten opzichte van de woning, enorm terras (30 m2!)!

Het is nu vreselijk kaal en er ligt nog veel sneeuw maar zodra de zon eens langs komt, wil ik het graag opleuken met planten en eventueel kruiden / groenten!

Paar minpuntjes: we wonen op een heuvel en het kan behoorlijk waaien. Weinig zon, alleen rond 12 uur hebben we wat zon (weet niet hoe dat in de zomer zal zijn - de zon staat dan hoger en kan misschien over het gebouw, dat nu de zon tegen houd, heen schijnen). Bovendien is het hier nog erg koud: rond de -10 C 's nachts.

Welke planten kunnen dit aan? Het liefst wil ik fleurige, sterke planten (en/of kruiden / groenten) in potten. Iemand een idee?
pi_36325362
quote:
Op vrijdag 24 maart 2006 09:09 schreef ennuik het volgende:
Oeh! Weet nu dat ik tijdens mijn "koffiepauze" ga doen: de vorige topics doorlezen! Eerder had ik niet zoveel interesse in tuinieren want met een balkon van 2 m2 ben je vrij beperkt.

Inmiddels wonen mijn lief en ik in een nieuw apartement met een, ten opzichte van de woning, enorm terras (30 m2!)!

[afbeelding]

Het is nu vreselijk kaal en er ligt nog veel sneeuw maar zodra de zon eens langs komt, wil ik het graag opleuken met planten en eventueel kruiden / groenten!

Paar minpuntjes: we wonen op een heuvel en het kan behoorlijk waaien. Weinig zon, alleen rond 12 uur hebben we wat zon (weet niet hoe dat in de zomer zal zijn - de zon staat dan hoger en kan misschien over het gebouw, dat nu de zon tegen houd, heen schijnen). Bovendien is het hier nog erg koud: rond de -10 C 's nachts.

Welke planten kunnen dit aan? Het liefst wil ik fleurige, sterke planten (en/of kruiden / groenten) in potten. Iemand een idee?
Sneeuw en -10... Waar is "hier" als ik vragen mag?
pi_36330517
Stockholm volgens dr profiel! ........zucht.......jaloers.....

Stockholm is ZOOOO mooi! Daar wil ik ook wel een tuin (om maar even ontopic te blijven )
  zaterdag 25 maart 2006 @ 12:55:29 #250
55330 ennuik
Stockholm boppe!
pi_36351829
Ja, inderdaad in -je Stockholm!

De zon staat nu even op het balkon, mooi weer om sneeuw te scheppen (ik ga er maar van uit dat we het laatste nu echt wel gehad hebben!) en daarna naar IKEA voor wat leuke bakken en potten voor het balkon! Morgen even langs het tuincentrum om te kijken of ze iets hebben wat ik niet 1-2-3 kan vermoorden!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')