abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30416498
quote:
Lesbrief over Marokko voor scholieren

In Bergen op Zoom hebben deze week alle basisscholen en een school voor praktijkonderwijs een lesbrief over Marokko aangeboden gekregen. Doel van de lesbrief is leerlingen begrip bijbrengen voor hun Marokkaanse medeleerlingen.

Het initiatief voor de lesbrief werd genomen nadat een delegatie uit Bergen op Zoom in 2001 een reis naar Marokko maakte. De afgelopen jaren is de lesbrief aangepast nadat men zowel in positieve als in negatieve zin reacties had gekregen.

Bij de lesbrief is ook een cd-rom toegevoegd. In totaal kan een school in vijf weken tijd, vanaf een week vóór de ramadan, onderwerpen behandelen zoals het land, wonen, cultuur, religie en sociale aspecten. Het staat de scholen vrij om te bepalen hoe ze het oppakken.
Heel gek idee hoor, maar zouden die marokkaanse jongeren geen Nederlandse lesbrief moeten krijgen? Die moeten toch zoveel mogelijk integreren?
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
  vrijdag 9 september 2005 @ 11:56:18 #2
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_30416672
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 11:52 schreef sizzler het volgende:

[..]

Heel gek idee hoor, maar zouden die marokkaanse jongeren geen Nederlandse lesbrief moeten krijgen? Die moeten toch zoveel mogelijk integreren?
Allebei zouden nuttig zijn. Net als in lessen maatschappijleer best wat aandacht aan de fundamentele verschillen tussen mannen en vrouwen (in denken en gedrag) besteed mag worden. Zie het als een gebruiksaanwijzing om met elkaar om te gaan.
Vampire Romance O+
  vrijdag 9 september 2005 @ 12:00:19 #3
121830 Kadesh
The Protectors of the Garden
pi_30416868
Opzouten met die lesbrief, we leven hier in Nederland.
For thirteen generations we have protected it from the unclean
pi_30416971
Ik moest anders ook leren over Frankrijk... dus waarom dan niet over Marokko?
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_30417047
quote:

[..]

Nee, want die marokkanen kunnen en willen zich niet aanpassen aan de nederlandse maatschappij dus moeten de nederlanders zich maar aanpassen. Die taktiek zul je nog veel vaker tegenkomen.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_30417195
een idee van de school

maar het is ook goed en beter dat ze ook leren wat de cultuur is etc.
juist dat bevordert de integratie van allebei kanten
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_30417309
Een paar jaar geleden ging het eindexamen Aardrijkskunde VWO ook over Marokko.

Maar ik heb zo onderhand het idee dat dit land volledig op z´n kop staat.
pi_30417367
juist goed - dit moeten ze vaker doen
dan leren jullie ook wat eens over Marokko en Turkije
  vrijdag 9 september 2005 @ 12:13:58 #9
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_30417404
quote:

[..]

Nooit één lesbrief gehad in mijn hele leven, maar kijk mee eens ijzersterk zijn in de Nederlandse taal (zowel in woord als geschrift) en pronken met mijn auto van de zaak, ik ben wel degelijk geďntegreerd dus, geen lesbrief nodig hoor.

˛
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_30417421
Jezus, omgekeerde wereld.

Straks krijgen WIJ nog turkse/marokkaanse les.. flikker op.

Achterlijke culturen moeten optieven. Intergreren, aanpassen, normaal zijn.

Je eigen cultuur is prima, maar val daar anderen niet mee lastig..
pi_30417436
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:13 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Nooit één lesbrief gehad in mijn hele leven, maar kijk mee eens ijzersterk zijn in de Nederlandse taal (zowel in woord als geschrift) en pronken met mijn auto van de zaak, ik ben wel degelijk geďntegreerd dus, geen lesbrief nodig hoor.

˛
laat me niet lachen BSB...
  vrijdag 9 september 2005 @ 12:15:02 #12
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_30417443
Goh, die Marokkaanse leerlingen moeten 's ochtends wel verrekte vroeg op als ze met hun fietsje op tijd op school willen zijn. .

Daar mag best wel wat meer respect voor gekweekt worden hoor, vooral dat stuk zwemmen valt nog niet mee, er staan erg sterke stromingen in de Middenlandse zee. .
Ik ga naar huis.
pi_30417458
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:14 schreef Oksel het volgende:

Wat een onzin zeg. Educatie is nooit verkeerd. Mensen die dat niet kunnen begrijpen...
pi_30417466
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:14 schreef Oksel het volgende:

dat doen ze niet ,dat doet de school
pi_30417470
Leren we dan ook dat Marokkanen in Marokko zich schamen voor de Marokkanen die in Nederland wonen?
pi_30417679
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:13 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

˛
Maar je bent geen materialist hoor, neeee, vrome loonslaafjes van Alilah hebben tegenwoordig ook al de behoefte om met auto`s te pronken..
eeeh
pi_30417715
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:22 schreef DaveHarris het volgende:

[..]

Maar je bent geen materialist hoor, neeee, vrome loonslaafjes van Alilah hebben tegenwoordig ook al de behoefte om met auto`s te pronken..
pi_30417786
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:12 schreef Meki het volgende:
juist goed - dit moeten ze vaker doen
dan leren jullie ook wat eens over Marokko en Turkije
oh jee, er begint weer iemand in termen van wij en zij te spreken
pi_30417813
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:25 schreef _Arual_ het volgende:

[..]

oh jee, er begint weer iemand in termen van wij en zij te spreken
jah Integratie moet van 2 kanten komen dus werk mee en lees een boek over Marokko
  vrijdag 9 september 2005 @ 12:30:10 #20
13462 BansheeBoy
pi_30417921
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:22 schreef DaveHarris het volgende:

[..]

Maar je bent geen materialist hoor, nee, vrome loonslaafjes van Allah hebben tegenwoordig ook al de behoefte om met auto`s te pronken..
Ik heb de behoefte niet hoor, maar het is wel een feit dat ik een leuk autotje heb

Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
pi_30417944
Volgens mij is trouwens half bestuurlijk Nederland al in Marokko geweest.
  vrijdag 9 september 2005 @ 12:31:09 #22
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_30417951
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:25 schreef Meki het volgende:
jah Integratie moet van 2 kanten komen dus werk mee en lees een boek over Marokko
Heb je enig idee over hoeveel verschillende bevolkingsgroepen we dan wel niet boeken moeten gaan lezen? .

Hoeveel weet jij van mensen uit Iran af? Heb je je kennis over Zuid Afrika al bijgespijkerd?

Of geld dit alleen voor Marokko? Een soort van "eigen minderheid eerst"?
Ik ga naar huis.
pi_30417986
quote:

[..]

HOu toch op man, er zijn maar 300.000 marocs in NL waarvan een groot gedeelte niet eens Nederlands spreekt en een nog groter gedeelte hier alleen maar is om bij de uitkerende instantie z`n handje op te houden, laat die verderfelijke kolonisten zich eerst maar Nederlander voelen, het volkslied uit volle borst opzingen voordat ze weer wat van de autochtone bevolking verlangen.
eeeh
pi_30418020
Vooroordeel @ DaveHarris

300.000 grote gedeelte heheheheh
het is goed met jou Daveharris maar ik weet hoe je denkt kijk maar in je SIG
pi_30418030
quote:

[..]

Jullie willen toch hier wonen, wij niet daar. Wat hebben wij aan info over Marokko als we daar niet eens komen.
  vrijdag 9 september 2005 @ 12:35:59 #26
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_30418095
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:08 schreef Meki het volgende:
een idee van de school

maar het is ook goed en beter dat ze ook leren wat de cultuur is etc.
juist dat bevordert de integratie van allebei kanten
Hmmz, Ik zie er ook geen kwaad in. En het is goed om bepaalde culturele facetten naar elkaar over te dragen. Ik zie het eigenlijk meer als een educatieve reisverslag.
pi_30418115
quote:

[..]

Maar wat is daar nou de toegevoegde waarde van? Die kinderen zijn ws allemaal in Nederland geboren. Zo hou je de verschillen in stand door ze te verankeren in een domein van begrip. Terwijl de focus op de Nederlandse cultuur zou moeten liggen. Dan motiveer je de andere cultuur om meer te integreren. Anders zeg je juist: "blijf maar zoals je bent, wij begrijpen dat."
pi_30418129
quote:

[..]

Na veertig jaar nog steeds twee groepen is belachelijk. Dat moet je niet in stand willen houden, en dat is wel wat je zo doet.

Lezen Marokkanen dan ook een boek over Nederland?
pi_30418183
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:31 schreef nietzman het volgende:

"Hitler had the right idea! He was just an under-achiever! Kill them all Adolph, all of them! Jew, Mexican, American, white, kill them all!!!!"
Wie quote je in je handtekening en waarom?
  vrijdag 9 september 2005 @ 12:39:25 #30
89730 Drugshond
pi_30418187
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:37 schreef _Arual_ het volgende:
Na veertig jaar nog steeds twee groepen is belachelijk. Dat moet je niet in stand willen houden, en dat is wel wat je zo doet.

Lezen Marokkanen dan ook een boek over Nederland?
Wehkamp de ondergoed afdeling.
pi_30418268
Waarom krijgen ze een brief over Marokko? Het zijn toch Nederlanders?
pi_30418323
Het idee dat de Nederlanders zich wat meer verdiepen in de cultuur van andere landen is prima. Wat ik dan niet snap is dat hier Marokko dan weer 5 weken in de aandacht moet staan. De wereld is vrij groot, wat gebeurt er met Duitsland, Belgie, Engeland, Rusland (volgens mij vrij belangrijk voor de Nederlandse economie), VS (hetzelfe), Turkije (komen veel mensen vandaan). Beetje jammer dus dat het weer op marokko gericht is en niet op de wereld buiten Nederland in zijn geheel.
stupidity has become as common as common sense was before
  vrijdag 9 september 2005 @ 12:44:54 #33
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_30418361
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:39 schreef Zemi77 het volgende:
Wie quote je in je handtekening en waarom?
Bill Hicks en om toch.
Ik ga naar huis.
  vrijdag 9 september 2005 @ 12:50:34 #34
57381 DeGroeneRidder
Compassionate Conservatism
pi_30418548
Euh... een lesbrief die gegeven wordt met de uitdrukkelijke bedoeling om begrip op te brengen, kan dat wel strikt wetenschappelijk & objectief zijn? Want als het louter dient om autochtone koters wat respect bij te brengen vind ik dat in de eerste plaats een verantwoordelijkheid van de ouders.
-6- Gehoorzaam de wetten van de HERE, uw God. Volg Zijn weg en heb ontzag voor Hem.
  vrijdag 9 september 2005 @ 13:30:05 #35
20919 Kugari-Ken
Scandal Beauty
pi_30419770
Wacht even, dus dit is een lesbrief om leerlingen wat bij te brengen over Marroko omdat ze marrokaanse leerlingen in de klas hebben zitten?

Zijn die niet in Nederland geboren? Hebben ze geen Nederlands paspoort? Wonen ze niet in Nederland? Gaan ze niet naar school in Nederland? Hebben ze geen werk in Nederland?

Mis ik soms iets?

Zou de marrokaanse gemeenschap zich niet fel tegen dit soort praktijken uit horen te spreken? Of is doen ze dat alleen als het ze gunstig uitkomt. Wat willen ze nou, dat ze als Marrokaan worden gezien of als Nederlander?

Je kunt het niet allebei hebben, je bent of het een of het ander, en de keuze die je maak is wel degelijk van belang voor de toekomst.
There Is No Gravity.
The Earth Sucks.
--Brett Easton Ellis
  vrijdag 9 september 2005 @ 13:31:23 #36
13462 BansheeBoy
pi_30419819
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 13:30 schreef Kugari-Ken het volgende:
Wacht even, dus dit is een lesbrief om leerlingen wat bij te brengen over Marroko omdat ze marrokaanse leerlingen in de klas hebben zitten?
Ja, inderdaad goede ontwikkeling. Ik hoop dat ze dit landelijk invoeren.

˛
pi_30419957
Ach, aangezien heel Nederland pretendeert iets alles over Marokkanen en hun cultuur te weten kan het geen kwaad om te zorgen dat tenminste een deel van deze pretenties op waarheid berusten.

Sowieso behoor je op school ook over dit soort dingen te leren tijdens vakken als geschiedenis, aardrijkskunde, maatschappijleer en op sommige scholen levensbeschouwing, dus als dit aansluit op de lesstof zie ik geen bezwaar.
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_30420227
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 13:35 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Ach, aangezien heel Nederland pretendeert iets alles over Marokkanen en hun cultuur te weten kan het geen kwaad om te zorgen dat tenminste een deel van deze pretenties op waarheid berusten.

Sowieso behoor je op school ook over dit soort dingen te leren tijdens vakken als geschiedenis, aardrijkskunde, maatschappijleer en op sommige scholen levensbeschouwing, dus als dit aansluit op de lesstof zie ik geen bezwaar.
En de turken, afrikanen, chinezen, japanners dan?

Het is weer typisch marokje-knuffelen...
  vrijdag 9 september 2005 @ 13:45:04 #39
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_30420277
Is een lesbrief een brief van een lesbienne?
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_30420378
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 13:43 schreef CasB het volgende:

[..]

En de turken, afrikanen, chinezen, japanners dan?

Het is weer typisch marokje-knuffelen...
Op het moment schijnt iedereen het voornamelijk over Marokkanen te hebben en allerlei dingen te moeten roepen over hun geloof, cultuur en achtergronden. En veel van wat geroepen wordt is onzin die totaal niet op de waarheid gebasseerd is. Het lijkt me dus inderdaad zinvol om hierover voor te lichten.

Als in de toekomst de hutu''s, bosnegers, pigmeeen, eskimo's, Spanjaarden, Koreanen of marsmannetjes het gesprek van de dag zijn en er behoefte is aan correcte informatie over deze groepen dan mogen daar wat mij betreft ook nieuwsbrieven over komen.
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_30420413
Hey BSB, fair enough, maar vind je dan niet dat Marrokanen ook een dergelijke lesbrief moeten krijgen? Integratie is prima, maar moet imho van twee kanten komen.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_30420498
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 13:49 schreef Seneca het volgende:
Fair enough, maar vind je dan niet dat Marrokanen ook een dergelijke lesbrief moeten krijgen? Integratie is prima, maar moet imho van twee kanten komen.
Het grootste gedeelte van wat er onderwezen wordt op de scholen is Nederlandse taal, cultuur, geschiedenis, economie, aardrijkskunde, maatschappijleer, etc. Een beetje overbodig om daar ook nog eens een lesbrief over te maken niet?
pi_30420508
Ik wil liever meer weten over mensen die zich wel willen aanpassen. Al zou er een nieuwsbrief komen over Afghanen bijvoorbeeld zal ik deze zeker wel willen lezen. Dat zijn gewoon mensen die hier heen gevlucht zijn en niet constant tegen de samenleving loopt te trappen. Respect moet nog altijd van twee kanten komen.

Waarom zal ik iets moeten lezen over een groep die zich toch niet wilt aanpassen.
  vrijdag 9 september 2005 @ 13:52:45 #44
57381 DeGroeneRidder
pi_30420527
Het blijft natuurlijk de vraag hoe je "correcte informatie" kan geven indien je op voorhand al bepaald hebt dat de lesbrief bedoeld is om "begrip bij te brengen". Ofwel selecteer je dan informatie in functie van het begrip bijbrengen, en geef je een mogelijk vertekend of onvolledig beeld, ofwel probeer je een zo accuraat mogelijk beeld te geven, wat er dan weer voor kan zorgen dat het beeld niet onverdeeld positief is.
-6- Gehoorzaam de wetten van de HERE, uw God. Volg Zijn weg en heb ontzag voor Hem.
pi_30420591
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 13:51 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Het grootste gedeelte van wat er onderwezen wordt op de scholen is Nederlandse taal, cultuur, geschiedenis, economie, aardrijkskunde, maatschappijleer, etc. Een beetje overbodig om daar ook nog eens een lesbrief over te maken niet?
Daar heb je wel een goed punt. Aan de andere kant vind ik wel dat er steeds minder nadruk komt te liggen op de Nederlandse cultuur en geschiedenis op het middelbaar onderwijs. Economie en aardrijkskunde zijn daarnaast niet echt specifiek op Nederland gericht.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_30420698
Het is gewoon bedoelt om het beeld wat mensen over Marokkanen hebben wat te verdraaien. indoctrinatie van de scholljeugd. De Marokkaan zal wel als trots bergvolk worden vereert, o en niet te vergeten als bevrijder van de arme Nederlanders in de oorlog. ja we mogen wel dankbaaar zijn dat ze onze cultuur hier verrijken
  vrijdag 9 september 2005 @ 13:58:20 #47
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_30420719
Mja, ik heb lesbrieven over Oeganda, Malawische kinderen, Boeddhistische goden, Communisme, erosie in het Centraal Rif en weet ikw at allemaal niet gehad. Wat boeit Marokko dan.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_30420737
Waar baseer je dat op Kentaro?
pi_30420759
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 13:58 schreef Posdnous het volgende:
Mja, ik heb lesbrieven over Oeganda, Malawische kinderen, Boeddhistische goden, Communisme, erosie in het Centraal Rif en weet ikw at allemaal niet gehad. Wat boeit Marokko dan.
Opeens heel veel natuurlijk, dat zijn voornamelijk moslims... hehe!
pi_30420927
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 13:57 schreef Kentaro het volgende:
Het is gewoon bedoelt om het beeld wat mensen over Marokkanen hebben wat te verdraaien. indoctrinatie van de scholljeugd. De Marokkaan zal wel als trots bergvolk worden vereert, o en niet te vergeten als bevrijder van de arme Nederlanders in de oorlog. ja we mogen wel dankbaaar zijn dat ze onze cultuur hier verrijken
Ha, jij hebt de lesbrief al in handen. Kun je hem overtypen of scannen en dan posten, dat maakt dit topic een stuk minder koffiedik kijken
pi_30421030
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 13:58 schreef Seneca het volgende:
Waar baseer je dat op Kentaro?
Doel van de lesbrief is leerlingen begrip bijbrengen voor hun Marokkaanse medeleerlingen. Oftwel men wil het beeld wat de leerlingen van hun 'Marokkaanse' medeleerlingen hebben veranderen dmv les materiaal. Men zou ook het gedrag van de Marokkaanse leerlingen waardoor er gebrek aan begrip is kunnen veranderen. De Marokkanen respect voor onze cultuur en onze geschiedenis kunnen bijbrengen ipv constant de band met het land van hun Opa en Oma aanhalen.
pi_30421211
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 14:07 schreef Kentaro het volgende:

[..]

Doel van de lesbrief is leerlingen begrip bijbrengen voor hun Marokkaanse medeleerlingen. Oftwel men wil het beeld wat de leerlingen van hun 'Marokkaanse' medeleerlingen hebben veranderen dmv les materiaal. Men zou ook het gedrag van de Marokkaanse leerlingen waardoor er gebrek aan begrip is kunnen veranderen. De Marokkanen respect voor onze cultuur en onze geschiedenis kunnen bijbrengen ipv constant de band met het land van hun Opa en Oma aanhalen.
Het bijbrengen van kennis over Marokko en haar cultuur aan "Nederlandse" leerlingen sluit toch het bijbrengen van kennis over Nederland en haar cultuur aan Marokkaanse leerlingen niet uit? Of wel?
pi_30421371
Begrip voor iets willen bijbrengen is niet noodzakelijk hetzelfde als indoctrinatie, mits die lesbrief maar objectief is. Maar daar valt op dit punt nog niets over te zeggen, vandaar dat ik vond dat je nogal overhaaste conclusies trekt.

Ik denk dat het gebrek aan respect voor onze cultuur bij bepaalde groepen Marrokanen een kwestie is die hier helemaal los van staat. Ik zeg bepaalde groepen omdat er in mijn ervaring genoeg Marrokanen zijn die prima geintegreerd en waar ik geen enkel probleem mee heb. Voor die groep lijkt zo'n lesbrief me inderdaad interessant om wat meer te weten te komen over hun cultuur. Geen enkel probleem.

Er zijn echter ook groepen Marrokanen waarmee voortdurend problemen zijn. Hoewel hun afkomst daar misschien ten dele een rol in zal spelen, wil ik niet een hele bevolkingsgroep over een kam scheren. Zelfs al zou het waar zijn dat meer dan de helft van de Marrokanen crimineel is vind ik niet dat je mensen individueel moet beoordelen en niet op het gedrag van een groep.
pi_30421450
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 14:12 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Het bijbrengen van kennis over Marokko en haar cultuur aan "Nederlandse" leerlingen sluit toch het bijbrengen van kennis over Nederland en haar cultuur aan Marokkaanse leerlingen niet uit? Of wel?
nee het sluit het niet uit uiteraard maar het zal niet mijn prioriteit hebben. Zowel de Nederlandse als de 'Marokkaanse' kinderen zijn hier geboren en moeten hier samen verder. ik zie die focus op de Marokkaanse cultuur niet bijdragen aan hun integratie
  vrijdag 9 september 2005 @ 14:22:21 #55
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_30421516
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 14:19 schreef Kentaro het volgende:

[..]

nee het sluit het niet uit uiteraard maar het zal niet mijn prioriteit hebben. Zowel de Nederlandse als de 'Marokkaanse' kinderen zijn hier geboren en moeten hier samen verder. ik zie die focus op de Marokkaanse cultuur niet bijdragen aan hun integratie
Vreemd, wat kan er meer toe bijdragen dan informatie?
pi_30421524
Wat Sack_Blabbath zegt, de focus ligt nu juist op de Nederlandse cultuur. Toen ik geschiedenis kreeg op school werd de Marrokaanse geschiedenis daar echt niet behandeld hoor.
pi_30421633
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 14:19 schreef Kentaro het volgende:

[..]

Ik denk dat het niet de oplossing is voor alle problemen, maar het draagt allicht een steentje bij. Je wil niet weten hoeveel feitelijke onjuistheden er de ronde gaan over de Marokkanen en hun cultuur. Mensen een beetje kennis daarover bijbrengen kan nooit kwijt. Want hoewel de Marokkaanse kinderen hier geboren zijn hebben ze natuurlijk wel van huis uit ook een deel van die cultuur meegekregen die ze verder uitdragen. Een beetje intregratie van Nederlandse kant kan geen kwaad. En daarmee bedoel ik niet dat Nederlanders zich Marokkaans moeten gaan gedragen, maar wel dat ze wat meer weten van de mensen die ze in het dagelijks leven tegenkomen en het hoe en waarom van hun doen en laten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sack_Blabbath op 09-09-2005 14:35:27 ]
  vrijdag 9 september 2005 @ 14:27:09 #58
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_30421675
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 14:22 schreef Seneca het volgende:
Toen ik geschiedenis kreeg op school werd de Marrokaanse geschiedenis daar echt niet behandeld hoor.
het gaat denk ik niet echt om geschiedenis.

Maar als er zoveel Marokkanen om je heen wonen is het misschien best handig om er wat van af te weten, niet? In alle opzichten bruikbaar.

En in ieder geval nuttiger dan allerlei lesbrieven waar je sowieso geen reet aan hebt.

Tenzij je er natuurlijk per se een probleem van wil maken.
pi_30421693
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 14:22 schreef Seneca het volgende:
Wat Sack_Blabbath zegt, de focus ligt nu juist op de Nederlandse cultuur. Toen ik geschiedenis kreeg op school werd de Marrokaanse geschiedenis daar echt niet behandeld hoor.
Precies en nu er een aantal kinderen in de klas zitten van wie hun opa en oma in Marokko geboren zijn hoeven we niet de Marokkaanse geschiedenis te behandelen.
pi_30421842
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 14:27 schreef Kentaro het volgende:

[..]

Precies en nu er een aantal kinderen in de klas zitten van wie hun opa en oma in Marokko geboren zijn hoeven we niet de Marokkaanse geschiedenis te behandelen.
Dan hoeven we dus ook de geschiedenis van Frankrijk, Rusland, de VS en China niet te behandelen.

Dan hoeven we geen engels, frans, duits en al helemaal geen latijn en klassiek grieks te leren.

Dan hoeven we dus enkel te leren waar Zaltbommel op kaart ligt en niet waar Kaapstad, Toronto of Peking ligt.

Dan kunnen we heel de wiskunde wel laten voor wat het is want dat zijn arabische cijfers.
pi_30421934
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 14:27 schreef Posdnous het volgende:
En in ieder geval nuttiger dan allerlei lesbrieven waar je sowieso geen reet aan hebt.
Inderdaad, in het slechtse geval leer je slechts hoe je lekkere cous-cous maakt. Dan heb je al meer nuttige kennis opgedaan dan ik op heb gedaan tijdens 5 jaar scheikunde.
pi_30422069
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 14:31 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Dan hoeven we dus ook de geschiedenis van Frankrijk, Rusland, de VS en China niet te behandelen.

Dan hoeven we geen engels, frans, duits en al helemaal geen latijn en klassiek grieks te leren.

Dan hoeven we dus enkel te leren waar Zaltbommel op kaart ligt en niet waar Kaapstad, Toronto of Peking ligt.

Dan kunnen we heel de wiskunde wel laten voor wat het is want dat zijn arabische cijfers.
Onzin, Het ging erom dat de leerlingen lessen Marokkaanse cultuur (5 weken!) krijgen om begrip te krijgen voor de Marokkaanse leerlingen. In je vorige post geef je zelf aan dat dit is om Nederlanders te laten integreren.
pi_30422237
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 14:37 schreef Kentaro het volgende:

[..]

Onzin, Het ging erom dat de leerlingen lessen Marokkaanse cultuur (5 weken!) krijgen om begrip te krijgen voor de Marokkaanse leerlingen. In je vorige post geef je zelf aan dat dit is om Nederlanders te laten integreren.
Het zal 5 weken lang waarschijnlijk niet meer dan 1 of 2 lesuur per week zijn. Big Deal. En ja integreren: want hoe je het ook draait. Deze mensen zul je de rest van je leven op straat gaan tegenkomen in je eigen land, dan kan het nooit kwaad om iets over ze te weten. Wie weet kan je er je voordeel mee doen.

En als je een ernstige xenofoob en islamofoob bent en gelooft in een burgeroorlog die op handen is: regel 1. in de oorlogsvoering: know your enemy.
pi_30422431
Haha, geniaal! Know your enemy, dus dat steekt erachter Deze regering is zo dom nog niet
pi_30422433
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 14:27 schreef Kentaro het volgende:

[..]

Damn zeg, en ik moest russische geschiedenis leren, terwijl ik geen enkel van rusland afkomstig kind in de klas had... En dat is geen grap.

Maar hoe kun je nu tegen educatie zijn? Elke kennis is toch mooi meegenomen?
  vrijdag 9 september 2005 @ 14:51:02 #66
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_30422549
Het is gewoon een grote campagne van cultuur-relativisten die door middel van allerlei festivals, musea, talloze gesubsidieerde stichtingen etc. ons wijs willen maken dat andere culturen ook 'leuk', 'exotisch' en 'dus ook gelijkwaardig' zijn aan onze westerse cultuur.

[ Bericht 1% gewijzigd door Pracissor op 09-09-2005 15:02:08 ]
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
pi_30422587
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 14:48 schreef djenneke het volgende:

[..]

Damn zeg, en ik moest russische geschiedenis leren, terwijl ik geen enkel van rusland afkomstig kind in de klas had... En dat is geen grap.

Maar hoe kun je nu tegen educatie zijn? Elke kennis is toch mooi meegenomen?
objectieve kennis, niet een programma bedacht door geitewollensokken om kinderen te leren dat Marokkanen wel leuk zijn. Als er problemen met Marokkanen zijn moet je daar wat aan doen ipv kinderen er door middel van allerlei 'programma's' begrip ervoor bij brengen.
pi_30422625
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 14:51 schreef Pracissor het volgende:
'excotisch'
Leuk dat je ook een exotische spelling gebruikt voor het woord exotisch
  vrijdag 9 september 2005 @ 14:53:36 #69
57381 DeGroeneRidder
pi_30422626
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 14:33 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Inderdaad, in het slechtse geval leer je slechts hoe je lekkere cous-cous maakt. Dan heb je al meer nuttige kennis opgedaan dan ik op heb gedaan tijdens 5 jaar scheikunde.
Eens mens zou kunnen zeggen dat scheikunde nuttiger is voor het economisch potentieel van een land dan het leren koken van exotische spijzen.
pi_30422672
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 14:41 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Het zal 5 weken lang waarschijnlijk niet meer dan 1 of 2 lesuur per week zijn. Big Deal. En ja integreren: want hoe je het ook draait. Deze mensen zul je de rest van je leven op straat gaan tegenkomen in je eigen land, dan kan het nooit kwaad om iets over ze te weten. Wie weet kan je er je voordeel mee doen.

En als je een ernstige xenofoob en islamofoob bent en gelooft in een burgeroorlog die op handen is: regel 1. in de oorlogsvoering: know your enemy.
ik heb geen hekel aan buitenlanders of moslims maar aan Nederlanders die ons geforceerd deze multikul opdringen door middels van allerlei festivals, akties, lesprogramma's etc. en hierdoor juist bereiken dat Marokkanen zich na 18 generaties nog Marokkaan voelen ipv Nederlander
pi_30422744
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 14:52 schreef Kentaro het volgende:

[..]

objectieve kennis, niet een programma bedacht door geitewollensokken om kinderen te leren dat Marokkanen wel leuk zijn. Als er problemen met Marokkanen zijn moet je daar wat aan doen ipv kinderen er door middel van allerlei 'programma's' begrip ervoor bij brengen.
Ik begrijp je punt wel hoor, maar zoals het gezegd wordt in de OP dat "het land, wonen, cultuur, religie en sociale aspecten" behandeld worden, zie ik daar toch niet zoveel slechts in. Maar om werkelijk te kunnen oordelen denk ik dat we toch eerst die lesbrief onder ogen zouden moeten hebben....
  vrijdag 9 september 2005 @ 15:01:39 #72
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_30422907
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 14:53 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Leuk dat je ook een exotische spelling gebruikt voor het woord exotisch

Nederlands is ook zo moeilijk!
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
  vrijdag 9 september 2005 @ 15:02:09 #73
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_30422926
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 14:52 schreef Kentaro het volgende:

[..]

Mwa, als het barst van de jongeren die alle Marokkanen over 1 kam scheren, en dat zijn er heel veel (zie FOK bijvoorbeeld) dan is het niet zo'n vreemde gedachte om iets over Marokkanen te leren ipv alleen maar de hele dag nieuws over criminelen te zien waardoor ze een verdraaid beeld krijgen.
pi_30422963
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 14:55 schreef Kentaro het volgende:
Marokkanen zich na 18 generaties nog Marokkaan voelen ipv Nederlander
Veel Marokkanen voelen zich enkel Marokkaan omdat ze door Nederlanders behandelt worden als een "Marokkaan". Wellicht dat dit soort kennis en informatie ervoor zorgt dat dat verandert.
pi_30422990
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:01 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Nederlands is ook zo moeilijk!
Sorry, ik ben de laatste die voor spellingspolitie moet spelen, maar deze vond ik te leuk
pi_30423029
Nou, ik heb hem gevonden hoor

http://www.leerkracht.nl/show?id=90191

groep 1&2
- praten over huisdieren
- marokkaans brood bakken
- praten over mensen uit andere landen

groep 3&4
- marokkaanse muziek
- praten waarvandaan alle kinderen komen
- muntthee uit marokko drinken

groep 5&6
- marokkaans dorp nabouwen in klei
- verhaal lezen over een Marokkaanse jongen in Nederland
- Toeristische informatie over Marokko

groep 7&8
- praten over markten in vgl. met Marokkaanse soek
- reisschema maken voor een reis naar Marokko
- actueel weerrapport maken van Marokko

Je reinste indoctrinatie zeg ik je!
pi_30423040
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:03 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Veel Marokkanen voelen zich enkel Marokkaan omdat ze door Nederlanders behandelt worden als een "Marokkaan". Wellicht dat dit soort kennis en informatie ervoor zorgt dat dat verandert.
Vertel eens, wat is iemand behandelen als 'een Marokkaan'?
  vrijdag 9 september 2005 @ 15:07:07 #78
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_30423064
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:02 schreef Posdnous het volgende:

[..]

Mwa, als het barst van de jongeren die alle Marokkanen over 1 kam scheren, en dat zijn er heel veel (zie FOK bijvoorbeeld) dan is het niet zo'n vreemde gedachte om iets over Marokkanen te leren ipv alleen maar de hele dag nieuws over criminelen te zien waardoor ze een verdraaid beeld krijgen.
Dat Marokkanen vaak negatief in het nieuws komen zal ik niet ontkennen, maar dat is toch iets waar ze uiteindelijk zelf voor verantwoordelijk zijn. Daarnaast zijn de 'kut-marokkaantjes' die mensen lastigvallen in het OV en straat de grootste voeders van anti-marokkanen sentimenten.

Misschien moeten we eens onderzoeken waarom andere etnische groeperingen het wel goed doen en anderen weer niet. Hirschi Ali gaf hier laatst haar visie op, ze vond dat de remmende invloed van cultuur en religie zorgt voor achterstanden. Persoonlijk deel ik deze visie, de Katholieke kerk voerde hetzelfde beleid en het waren toen dezelfde taferelen als nu in de Islam.
pi_30423093
Ze hebben overigens gelijksoortige lesbrieven over
- belgie
- verenigd koninkrijk
- duitsland
- frankrijk
- afrika
- nederlandse antillen
- nederland, waterland
- poolgebieden
- typisch nederlands
pi_30423253
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:06 schreef Kentaro het volgende:

[..]

Vertel eens, wat is iemand behandelen als 'een Marokkaan'?
De vuile blikken die je op een dag toegeworpen krijgt zijn ontelbaar. Je wordt niet aangesproken in gewone situaties zoals afrekenen bij een kassa, of dat gebeurd wel maar dan gaat dat automatisch op een manier waarop het lijkt alsof je doof en debiel bent. Mensen lopen met een boog om je heen. En als je pech hebt dan gaan er ook nog mensen tegen je aan staan schreeuwen en schelden over 11 september, Theo van Gogh of de Islam.

Welkom in het dagelijks leven van een 25 jarige atheistische, werkende, vlotgeklede, hoger-opgeleide, nederlandstalige vrouw met een Marokkaans kleurtje.
  vrijdag 9 september 2005 @ 15:15:17 #81
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_30423335
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:07 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Dat Marokkanen vaak negatief in het nieuws komen zal ik niet ontkennen, maar dat is toch iets waar ze uiteindelijk zelf voor verantwoordelijk zijn. Daarnaast zijn de 'kut-marokkaantjes' die mensen lastigvallen in het OV en straat de grootste voeders van anti-marokkanen sentimenten.
Staat er ergens dat criminele Marokkaantjes maar niet aangepakt moeten worden? wat is dat voor onzin.

Feit is dat, wat de oorzaak ook mag zijn, er een heel eenzijdig beeld is, wat inhoudt dat je jeugd opgroeit met alleen maar slechte sentimenten tegen een hele bevolkingsgroep. Wat natuurlijk achterlijk is voor een land wat zichzelf bij de intellectuele vrije wereld vindt behoren.
quote:
Misschien moeten we eens onderzoeken waarom andere etnische groeperingen het wel goed doen en anderen weer niet. Hirschi Ali gaf hier laatst haar visie op, ze vond dat de remmende invloed van cultuur en religie zorgt voor achterstanden. Persoonlijk deel ik deze visie, de Katholieke kerk voerde hetzelfde beleid en het waren toen dezelfde taferelen als nu in de Islam.
Ja, leuk, maar dat staat hier los van.
pi_30423392
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:07 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Dat Marokkanen vaak negatief in het nieuws komen zal ik niet ontkennen, maar dat is toch iets waar ze uiteindelijk zelf voor verantwoordelijk zijn.
Wat heeft:
quote:
een 25 jarige atheistische, werkende, vlotgeklede, hoger-opgeleide, nederlandstalige vrouw met een Marokkaans kleurtje
zij daar mee te maken dan? Wat is haar verantwoordelijkheid in het geheel?
  vrijdag 9 september 2005 @ 15:17:01 #83
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_30423394
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:12 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

De vuile blikken die je op een dag toegeworpen krijgt zijn ontelbaar. Je wordt niet aangesproken in gewone situaties zoals afrekenen bij een kassa, of dat gebeurd wel maar dan gaat dat automatisch op een manier waarop het lijkt alsof je doof en debiel bent. Mensen lopen met een boog om je heen. En als je pech hebt dan gaan er ook nog mensen tegen je aan staan schreeuwen en schelden over 11 september, Theo van Gogh of de Islam.

Welkom in het dagelijks leven van een 25 jarige atheistische, werkende, vlotgeklede, hoger-opgeleide, nederlandstalige vrouw met een Marokkaans kleurtje.
Maar dat moet je niet zeggen want dan ben je een hulie .

Gewoon ontkennen allemaal. En dan zeggen ze dat mensen die Marokkanen niet als geheel waardeloze, criminele wezens beschouwen oogkleppen ophebben .
  vrijdag 9 september 2005 @ 15:18:01 #84
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_30423421
quote:

[..]

De vuile blikken die je op een dag toegeworpen krijgt zijn ontelbaar. Je word niet aangesproken in gewone situaties zoals afrekenen bij een kassa, of dat gebeurd wel maar dan gaat dat automatisch op een manier waarop het lijkt alsof je doof en debiel bent. Mensen lopen met een boog om je heen. En als je pech hebt dat gaan er ook nog mensen tegen je aan staan schreeuwen en schelden over 11 september, Theo van Gogh of de Islam.

Sarcasme hoop ik? Ik denk dat iemand het wel uit ze hoofd zal laten om in het openbaar tegen een Marokkaan over de Islam etc. zal beginnen.

Je kan het ook van de andere kant bekijken, met mijn werk heb ik veel te maken met Marokkanen.
Het is gewoon zo dat de meeste veel onbeschofter en aggresiever zijn dan hun Turkse, Afghaanse of Surinaamse leeftijdsgenootjes.
pi_30423422
quote:

[..]

De vuile blikken die je op een dag toegeworpen krijgt zijn ontelbaar. Je word niet aangesproken in gewone situaties zoals afrekenen bij een kassa, of dat gebeurd wel maar dan gaat dat automatisch op een manier waarop het lijkt alsof je doof en debiel bent. Mensen lopen met een boog om je heen. En als je pech hebt dat gaan er ook nog mensen tegen je aan staan schreeuwen en schelden over 11 september, Theo van Gogh of de Islam.

ik kan het me voorstellen en ga ook geen verhaal ophangen over Marokkaanse jongens die Nederlanders terroriseren. Maar daar ligt wel de oorzaak, mijn vriendin is Indo (dat scheelt weing qua kleur) en heeft nog nooit deze ervaringen gehad. Daarom is mijn punt ook dat alle inspanningen van de Nederlanders en de Marokkanen er op gericht moeten zijn om die groep Marokkanen aan te pakken die dit veroorzaken.
  vrijdag 9 september 2005 @ 15:20:53 #86
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_30423509
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:17 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Wat heeft:
[..]

zij daar mee te maken dan? Wat is haar verantwoordelijkheid in het geheel?
niks, ik heb het over de marokkanen die de gehele groep in diskrediet brengen. Het is niet eerlijk maar het is een feit dat je wordt aangekeken op de acties van je gemeenschap. Het is de verantwoordelijkheid voor de kut-marokkanen, niet voor alle marokkanen.
pi_30423719
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:18 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Sarcasme hoop ik? Ik denk dat iemand het wel uit ze hoofd zal laten om in het openbaar tegen een Marokkaan over de Islam etc. zal beginnen.
Ga een dag met m'n vriendin op stap zou ik zeggen. 't Is geen dagelijkse kost (zoals de andere dingen die ik omschreef), maar 't komt wel eens voor. Af en toe eens een scheldwoord uit het niets, maar 't is ook wel gebeurd dat ze stevig bij d'r arm werd gepakt en de wind van voren kreeg over kutmarokkaantjes, allemaal hetzelfde en Auswitsch zou goed voor jullie zijn

Ook leuk is dat ze met een rugtas in de supermarkt staat, een vriendin van d'r zegt overduidelijk voor de grap: "Pas op, daar heb je een Marokkaan met een rugzak" en vervolgens laat de dichtsbijzijnde blanke sportschoolpatser zijn boodschappen uit z'n handen vallen en rent lijkbleek zo snel mogelijk naar de uitgang

En dit zijn dingen die een compleet westerse vrouw met enkel een iets wat donkere huidskleur meemaakt. Laat staan dat je er ook echt uitziet als een stereotype Marokkaan
pi_30423911
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:18 schreef Kentaro het volgende:

[..]

ik kan het me voorstellen en ga ook geen verhaal ophangen over Marokkaanse jongens die Nederlanders terroriseren. Maar daar ligt wel de oorzaak, mijn vriendin is Indo (dat scheelt weing qua kleur) en heeft nog nooit deze ervaringen gehad. Daarom is mijn punt ook dat alle inspanningen van de Nederlanders en de Marokkanen er op gericht moeten zijn om die groep Marokkanen aan te pakken die dit veroorzaken.
Je kan ze wel aanpakken, met de huidige instelling van een hoop Nederlanders blijf je generatie na generatie kutmarokkaantjes kweken. Het is een en-en situatie. En de criminele elementen aanpakken en een algemeen toleranter milieu scheppen, voor en door Marokkanen en voor en door Nederlanders.
  vrijdag 9 september 2005 @ 15:34:49 #89
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_30423947
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:27 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Ga een dag met m'n vriendin op stap zou ik zeggen. 't Is geen dagelijkse kost (zoals de andere dingen die ik omschreef), maar 't komt wel eens voor. Af en toe eens een scheldwoord uit het niets, maar 't is ook wel gebeurd dat ze stevig bij d'r arm werd gepakt en de wind van voren kreeg over kutmarokkaantjes, allemaal hetzelfde en Auswitsch zou goed voor jullie zijn

Ook leuk is dat ze met een rugtas in de supermarkt staat, een vriendin van d'r zegt overduidelijk voor de grap: "Pas op, daar heb je een Marokkaan met een rugzak" en vervolgens laat de dichtsbijzijnde blanke sportschoolpatser zijn boodschappen uit z'n handen vallen en rent lijkbleek zo snel mogelijk naar de uitgang

En dit zijn dingen die een compleet westerse vrouw met enkel een iets wat donkere huidskleur meemaakt. Laat staan dat je er ook echt uitziet als een stereotype Marokkaan
Uiteraard triest, maar ik kan je ook het verhaal vertellen van mijn vriendin die op haar 12e helemaal in elkaar werd geslagen door Marokkanen waarschijnelijk omdat ze er Joods uitzag... zonder reden.
Helaas komen dat soort gevallen vaker voor dan blanke mensen die Marokkanen in elkaar slaan. (beide even verwerpelijk uiteraard)
pi_30423984
En het is nogal een verschil of je een indo-kleurtje hebt of een "moslim"-kleurtje. Ik denk dat we dat allemaal wel weten...
  vrijdag 9 september 2005 @ 15:35:49 #91
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_30423986
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:33 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Je kan ze wel aanpakken, met de huidige instelling van een hoop Nederlanders blijf je generatie na generatie kutmarokkaantjes kweken. Het is een en-en situatie. En de criminele elementen aanpakken en een algemeen toleranter milieu scheppen, voor en door Marokkanen en voor en door Nederlanders.
Ben ik het wel met je eens, we verschillen waarschijnelijk alleen in opvatting over de aanpak
pi_30423998
Hier kan ik zo boos om worden he .
pi_30424073
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:36 schreef Chriz2k het volgende:
want het bakken van een Marokkaans brood is schadelijk voor kinderen uit groep 1&2?
  vrijdag 9 september 2005 @ 15:39:29 #94
13462 BansheeBoy
pi_30424128
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:36 schreef Chriz2k het volgende:
En dat maakt het dus een zeer interessant en wil ik het voorstellen om het landelijk door te voeren.

˛
pi_30424141
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:34 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Uiteraard triest, maar ik kan je ook het verhaal vertellen van mijn vriendin die op haar 12e helemaal in elkaar werd geslagen door Marokkanen waarschijnelijk omdat ze er Joods uitzag... zonder reden.
Helaas komen dat soort gevallen vaker voor dan blanke mensen die Marokkanen in elkaar slaan. (beide even verwerpelijk uiteraard)
't Spoort allebei van geen kanten. Maar daarom is het ook zaak dat beide partijen meewerken. Ik snap dan ook niet waarom Nederlanders denken vrij uit te moeten gaan en dit soort intiatieven zien als een aanval. Het is niet een kwestie van laat hun maar veranderen, het is een kwestie van laten we allebei veranderen. Nederlanders moeten Marokkanen niet vanwege hun gedrag. Marokkanen voelen zich tweerangs burgers en gaan zich a-sociaal gedragen. Dat is een cirkel die je alleen kan verbreken als beide partijen hun gedrag aanpassen. Het is niet een cirkel die door 1 partij verbroken kan worden.
pi_30424325
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:33 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Dan vind ik toch dat je de zaken omdraait. Het is niet door de instelling van sommige Nederlanders dat je kut marokkanen kweekt. Het is door kut marokkanen dat Nederlanders die instelling hebben gekregen. anders hadden we ook kut surimaners, chinezen etc 'gekweekt' . Ik pleit voor een zero tolorance beleid zoals bijvoorbeeld in NY is gevoerd en waar iedereen zich op de eerste plaats New Yorker voelt.
  vrijdag 9 september 2005 @ 15:45:55 #97
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_30424373
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:39 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

't Spoort allebei van geen kanten. Maar daarom is het ook zaak dat beide partijen meewerken. Ik snap dan ook niet waarom Nederlanders denken vrij uit te moeten gaan en dit soort intiatieven zien als een aanval. Het is niet een kwestie van laat hun maar veranderen, het is een kwestie van laten we allebei veranderen. Nederlanders moeten Marokkanen niet vanwege hun gedrag. Marokkanen voelen zich tweerangs burgers en gaan zich a-sociaal gedragen. Dat is een cirkel die je alleen kan verbreken als beide partijen hun gedrag aanpassen. Het is niet een cirkel die door 1 partij verbroken kan worden.
Klopt, maar wat zijn de oplossingen volgens jou? Ik denk niet dat een lesbrief over Marokko een bijdrage levert. Nederlanders die zich schuldig maken aan racisme moeten worden aangepakt, Marokkanen moeten meer zelfkritiek leveren en kritiek op problemen in hun gemeenschap accepteren en daarmee ook aan de slag gaan.

Maar nu worden problemen vaak genegeerd en wordt er getracht met allerlei evenementen en acties de werkelijke problemen te verhullen.
pi_30424622
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:39 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

En dat maakt het dus een zeer interessant en wil ik het voorstellen om het landelijk door te voeren.

˛
Fkujjer op met je zwakzinnige taalconstructies.

Hup, ga je Nederlands eens bijschaven. Als je leraar Nederlands dit onder ogen krijgt, pleegt hij zowat zelfmoord !
pi_30424624
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:44 schreef Kentaro het volgende:

[..]

Dan vind ik toch dat je de zaken omdraait. Het is niet door de instelling van sommige Nederlanders dat je kut marokkanen kweekt. Het is door kut marokkanen dat Nederlanders die instelling hebben gekregen. anders hadden we ook kut surimaners, chinezen etc 'gekweekt' . Ik pleit voor een zero tolorance beleid zoals bijvoorbeeld in NY is gevoerd en waar iedereen zich op de eerste plaats New Yorker voelt.
De kip en het ei-discussie heeft geen zin. Het hij begon-argument dat is leuk voor de kleuterklas, maar daar kopen we nu niets voor. En jij moet veranderen en zij moeten veranderen, stop ook eens met het wijzen naar de ander, maar begin bij jezelf.

Ik ben ook zeker voor zero tolerance, maar dan ook voor alles en iedereen. Dus dan moet ook jij niet zeiken als je een vette straf krijgt voor het drinken van een biertje op straat, het rijden van 130 ipv 120, als je een boete krijgt voor wildplassen en als je opgevoerde scooter onder de bulldozer gaat. Daarnaast is zo'n beleid symptoom-bestrijding en geen bron-bestrijding.

En het in NY voelt iedereen zich New Yorker is bull shit, daar zijn de raciale spanningen ook bizar ernstig, ga eens gezellig picknicken in de Bronx of Harlem
pi_30424632
Geweldig plan ik kijk al uit naar de lesbrieven over:
- Chinezen,
- Turken,
- Anillianen (Arubanen)
- Surinamers (Bosnegers, Creolen, Hindoestanen, etc)
- Congolezen
- Angolezen
- Zwarte & Witte Zuid-Afrikanen
- Somaliers
- Ethiopiers
- Nigerianen
- Chilenen
- Colombianen
- Hondurezen
- Mexikanen
- Polen
- Roemenen
- Kirgiezen
- Oestbeken
- Hongaren
- Bulgaren
- Zigeuners
- Oekrainers
- Indonesiers
- Molukkers
- Tomorezen
- etc. etc.

en ik maar denken dat ze niets meer leren
Ik zie ook al uit naar de volgende serie nieuwsbrieven over taal, cultuur en religies van al onze muliculturele landgenoten.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_30424725
volgende stap is dat wij marokkaans leren, om die mensen beter te verstaan ofzo?
pi_30424756
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:54 schreef Oud_student het volgende:
Geweldig plan ik kijk al uit naar de lesbrieven over:
- Chinezen,
- Turken,
- Anillianen (Arubanen)
- Surinamers (Bosnegers, Creolen, Hindoestanen, etc)
- Congolezen
- Angolezen
- Zwarte & Witte Zuid-Afrikanen
- Somaliers
- Ethiopiers
- Nigerianen
- Chilenen
- Colombianen
- Hondurezen
- Mexikanen
- Polen
- Roemenen
- Kirgiezen
- Oestbeken
- Hongaren
- Bulgaren
- Zigeuners
- Oekrainers
- Indonesiers
- Molukkers
- Tomorezen
- etc. etc.

en ik maar denken dat ze niets meer leren
Ik zie ook al uit naar de volgende serie nieuwsbrieven over taal, cultuur en religies van al onze muliculturele landgenoten.
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:08 schreef djenneke het volgende:
Ze hebben overigens gelijksoortige lesbrieven over
- belgie
- verenigd koninkrijk
- duitsland
- frankrijk
- afrika
- nederlandse antillen
- nederland, waterland
- poolgebieden
- typisch nederlands
Die over de antillen is er al
pi_30424869
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:45 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Klopt, maar wat zijn de oplossingen volgens jou? Ik denk niet dat een lesbrief over Marokko een bijdrage levert.
Kennis bijleren moet ergens beginnen. Het is natuurlijk niet de oplossing, maar het is in ieder geval een leuk begin en sowieso mooi meegenomen.
quote:
Nederlanders die zich schuldig maken aan racisme moeten worden aangepakt, Marokkanen moeten meer zelfkritiek leveren en kritiek op problemen in hun gemeenschap accepteren en daarmee ook aan de slag gaan.
Iedereen is in eerste instantie verantwoordelijk voor zijn eigen daden. Maar je kunt niet een hele gemeenschap aansprakelijk stellen voor het gedrag van een minderheid. Maar goed, ook vanuit de Marokkaanse gemeenschap mag meer gedaan worden. En die mag sowieso opener worden naar de autochtonen toe, het is een vrij in zichzelf gerichte gemeenschap. En dat is niet echt bevoordelijk voor de situatie. Ik ben dan ook de laatste die zegt dat er dingen ernstig mis gaan in delen van de Marokkaanse gemeenschap, in tegendeel ik weet maar al te goed wat er mis is, dat maak ik ook bijna dagelijks mee.

Maar goed, ik ben geen Marokkaan, maar een blanke autochtone Nederlander. Ik kijk daarom ook in eerste instantie hoe de blanke autochtone Nederlander deze situatie zou kunnen verbeteren. Dat zouden er meer moeten doen, dat werkt effectiever dan alleen het vinger wijzen.
pi_30424890
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:57 schreef Rikkert het volgende:
volgende stap is dat wij marokkaans leren, om die mensen beter te verstaan ofzo?
Zo makkelijk kom je er niet vanaf, in Marokko worden verschillende dialecten gesproken , o.a. het Berbers. dat wordt dus even doorbijten.
Daarnaast natuurlijk ook Chinees en Turks en 137 andere talen
Exaudi orationem meam
pi_30424909
quote:
Het feit dat jij denkt dat Marokkaans een taal is geeft al aan dat er ernstige behoefte is aan lesmateriaal over Marokko.
  vrijdag 9 september 2005 @ 16:02:52 #106
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_30424952
Hullie begonnen .

Dus laat onze jeugd gewoon dom blijven en niks weten over anderen, dat is denk ik het beste
  vrijdag 9 september 2005 @ 16:03:05 #107
13462 BansheeBoy
pi_30424959
quote:
IK zie het al voor me, met Cohen als leraar!

˛
  vrijdag 9 september 2005 @ 16:03:25 #108
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_30424970
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 16:01 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Het feit dat jij denkt dat Marokkaans een taal is geeft al aan dat er ernstige behoefte is aan lesmateriaal over Marokko.
Touché.
pi_30425159
Maar hoeveel meer moeten Nederlanders nog gaan doen voordat de Marokkanen intergreren? Ze blijven zichzelf zien als Marokkaan ipv Nederlander.
pi_30425226
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:54 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

De kip en het ei-discussie heeft geen zin. Het hij begon-argument dat is leuk voor de kleuterklas, maar daar kopen we nu niets voor. En jij moet veranderen en zij moeten veranderen, stop ook eens met het wijzen naar de ander, maar begin bij jezelf.

Ik ben ook zeker voor zero tolerance, maar dan ook voor alles en iedereen. Dus dan moet ook jij niet zeiken als je een vette straf krijgt voor het drinken van een biertje op straat, het rijden van 130 ipv 120, als je een boete krijgt voor wildplassen en als je opgevoerde scooter onder de bulldozer gaat. Daarnaast is zo'n beleid symptoom-bestrijding en geen bron-bestrijding.

En het in NY voelt iedereen zich New Yorker is bull shit, daar zijn de raciale spanningen ook bizar ernstig, ga eens gezellig picknicken in de Bronx of Harlem
Het is geen kip en ei discussie. Jij stelde Nederlanders verantwoordelijk door hun houding voor het 'kweken' van kutmarokkanen. Dan zou ook de oplossing bij hen vandaan moeten komen. Namelijk houding veranderen en klaar zijn we.

Een groot deel van het probleem wordt veroorzaakt door dat Marokkanen zich Marokkaan blijven voelen. Er is geen zelfkritiek. Men zet zich als groep af tegen Nederlanders. Men krijgt teveel de ruimte om hier net als in Marokko te leven. Neem alleen al de importhuwelijken. Hierdoor begint elke volgende generatie met een achterstand. 'We' hadden integratie moeten eisen ipv het sprookje van de multiculturele samenleving nastreven. Nu is zero tolance een goede stap om orde op zaken te stellen. Waar al het gedogen en knuffelen toe leidt is overduidelijk.

En je moet het NY van nu eens vergelijken met dat van pak weg 10 jaar geleden, een werled van verschil
pi_30425339
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 16:09 schreef avw1982 het volgende:
Maar hoeveel meer moeten Nederlanders nog gaan doen voordat de Marokkanen intergreren? Ze blijven zichzelf zien als Marokkaan ipv Nederlander.
Wat is dat zien en voelen als Marokkaan toch altijd weer voor een vage redenatie? Ik voel mezelf Hagenees, Friezen voelen zich Friezen, Chinezen zich Chinees en Hindoestanen voelen zich Hindoestaan. Zolang mensen hier wonen, de taal spreken, zich redden in het dagelijks leven, zich aan de wetten en omgangvormen houden en mensen wiens levenswijze ze niet aan staat negeren ipv molesteren dan zie ik niet in waarom je jezelf wat dan ook zou moeten voelen of juist niet zou moeten voelen.
pi_30425507
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 16:11 schreef Kentaro het volgende:

[..]

Het is geen kip en ei discussie. Jij stelde Nederlanders verantwoordelijk door hun houding voor het 'kweken' van kutmarokkanen. Dan zou ook de oplossing bij hen vandaan moeten komen. Namelijk houding veranderen en klaar zijn we.
Als je leest dan zie je dat ik bepleit dat Marokkanen zich ook zeer zeker moeten veranderen. Daarnaast bepleit ik dat ook een groot deel van de Nederlanders moet veranderen. Voor een land dat tolerantie zo hoog in het vaandel heeft staan zijn we namelijk behoorlijk bekrompen en intolerant. Daarnaast wijzen wij maar al te graag anderen op hun verantwoordelijk heden maar staan we op onze achtste poten als we zelf ter verantwoording worden geroepen. Ik zeg niet dat de Marokkanen niet moeten veranderen, ik zeg enkel dat naast de Marokkanen ook de Nederlanders hun houding moeten veranderen.

Het selectief lezen van jouw kant zegt al genoeg over het ontwijken van jouw eigen verantwoordelijkheden.
  vrijdag 9 september 2005 @ 16:19:34 #113
13462 BansheeBoy
pi_30425530
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 16:09 schreef avw1982 het volgende:
Oh is dat het doel? Dan kan je net zo goed niets doen. Ik ben 100% Marokkaan en 0,00000% Nederlander, dat zal altijd zo blijven en dat geldt ook voor de meeste Marokkanen, grofweg 97,3%.

En wat doen de Nederlanders dan wel niet voor de Marokkanen wat ze niet voor andere groepen doen, krijgen ze gratis kleine flesjes Ketjap ofzo?

˛
pi_30425553
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 16:13 schreef Sack_Blabbath het volgende:

Wat is dat zien en voelen als Marokkaan toch altijd weer voor een vage redenatie?
die vage redenatie wist je anders een paar post terug nog prima uit te leggen
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:03 schreef Sack_Blabbath het volgende:
pi_30425565
quote:

[..]

Wat is dat zien en voelen als Marokkaan toch altijd weer voor een vage redenatie? Ik voel mezelf Hagenees, Friezen voelen zich Friezen, Chinezen zich Chinees en Hindoestanen voelen zich Hindoestaan. Zolang mensen hier wonen, de taal spreken, zich redden in het dagelijks leven, zich aan de wetten en omgangvormen houden en mensen wiens levenswijze ze niet aan staat negeren ipv molesteren dan zie ik niet in waarom je jezelf wat dan ook zou moeten voelen of juist niet zou moeten voelen.
Tuurlijk voelen de Chinezen zich nog Chinees maar waarom hoor je daar dan nooit iets over? Ze hebben zichzelf een plaats gegeven in de Nederlandse maatschappij zonder dat wij Nederlanders alles hebben moeten leren over China. Als de Chinezen dat kunnen moeten de Marokkanen dat toch ook wel lukken.
pi_30425602
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 16:20 schreef Kentaro het volgende:

[..]

die vage redenatie wist je anders een paar post terug nog prima uit te leggen
[..]
Context, my dear Watson, context
pi_30425668
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 16:20 schreef avw1982 het volgende:

[..]

Tuurlijk voelen de Chinezen zich nog Chinees maar waarom hoor je daar dan nooit iets over? Ze hebben zichzelf een plaats gegeven in de Nederlandse maatschappij zonder dat wij Nederlanders alles hebben moeten leren over China. Als de Chinezen dat kunnen moeten de Marokkanen dat toch ook wel lukken.
Altijd weer die Chinezen als voorbeeld. Een van de allerslechtste voorbeelden van integratie. En ik kan het toch minimaal een beetje weten...
  vrijdag 9 september 2005 @ 16:26:31 #118
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_30425758
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 16:18 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Als je leest dan zie je dat ik bepleit dat Marokkanen zich ook zeer zeker moeten veranderen. Daarnaast bepleit ik dat ook een groot deel van de Nederlanders moet veranderen. Voor een land dat tolerantie zo hoog in het vaandel heeft staan zijn we namelijk behoorlijk bekrompen en intolerant. Daarnaast wijzen wij maar al te graag anderen op hun verantwoordelijk heden maar staan we op onze achtste poten als we zelf ter verantwoording worden geroepen. Ik zeg niet dat de Marokkanen niet moeten veranderen, ik zeg enkel dat naast de Marokkanen ook de Nederlanders hun houding moeten veranderen.

Het selectief lezen van jouw kant zegt al genoeg over het ontwijken van jouw eigen verantwoordelijkheden.
Of niet natuurlijk. Misschien is een grote mate van tolerantie wel gewoon te hoog gegrepen.
Vampire Romance O+
pi_30425845
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 16:18 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

ik zeg ook nergens dat je zegt dat Marokkanen niet moeten vranderen. ik vond alleen de oorzaak van de problematiek afdoen als kip-ei wat te gemakkelijk. Overgens vind ik ook dat NLers nog wel wat meer kunnen doen ook. Dus nu we het toch eens zijn ga ik maar eens een terras opzoeken
  vrijdag 9 september 2005 @ 16:40:49 #120
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_30426229
quote:

[..]

Nou het is wel een oorzaak van de slechte integratie denk ik, Amerikanen zijn trots op hun land etc.
immigranten die daar komen willen graag deel uit maken daarvan en zijn dan ook trots als ze Amerikanen worden. Omdat wij eerder anti-chauvinistisch zijn is het bijna logisch dat allochtonen zich hier geen Nederlander voelen, omdat wij veels te weinig onze nationale en culturele ideniteit benadrukken.
pi_30426331
quote:
Oh is dat het doel? Dan kan je net zo goed niets doen. Ik ben 100% Marokkaan en 0,00000% Nederlander, dat zal altijd zo blijven en dat geldt ook voor de meeste Marokkanen, grofweg 97,3%.

Misschien een goede reden voor jullie om ergens in Marokko in de bergen te gaan wonen en schapen te gaan hoeden ofzo. Ik weet niet hoor, het is maar een idee`tje. Voelen je voorouders zich ook weer helemaal thuis en wie weet, misschien als jullie daar weer lang genoeg wonen dat jullie door de huidige Marokkaanse bevolking ook weer als Marokkanen gezien worden.
eeeh
  vrijdag 9 september 2005 @ 16:50:23 #122
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_30426508
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 16:19 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

En wat doen de Nederlanders dan wel niet voor de Marokkanen wat ze niet voor andere groepen doen, krijgen ze gratis kleine flesjes Ketjap ofzo?

˛
Dus stel er breekt oorlog uit tussen Nederland en Marokko. Wat gaan die 97,3% van alle Marokkanen doen? Het land dat ze mogelijkheden bood tot werk, uitkeringen en onderwijs die ze in Marokko niet hadden kunnen krijgen, keren ze dan de rug toe.
Dat zet je toch tot denken, niet?
pi_30426593
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 16:50 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Dus stel er breekt oorlog uit tussen Nederland en Marokko. Wat gaan die 97,3% van alle Marokkanen doen? Het land dat ze mogelijkheden bood tot werk, uitkeringen en onderwijs die ze in Marokko niet hadden kunnen krijgen, keren ze dan de rug toe.
Stel er breekt oorlog uit tussen Nederland en Friesland, stel er breekt oorlog uit tussen Rotterdam en Amsterdam. Stel dat Nederland onder de zeespiegel verdwijnt en het enige land wat onze inwoners wil opvangen Marokko is. Stel, stel, stel, stel
  vrijdag 9 september 2005 @ 16:58:27 #124
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_30426752
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 16:53 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Stel er breekt oorlog uit tussen Nederland en Friesland, stel er breekt oorlog uit tussen Rotterdam en Amsterdam. Stel dat Nederland onder de zeespiegel verdwijnt en het enige land wat onze inwoners wil opvangen Marokko is. Stel, stel, stel, stel
Slechte vergelijking, 2 Nederlandse steden met 2 landen met tegengestelde culturen en in de toekomst zelfs militaire allianties te vergelijken. Maar het is wel typerend dat je de vraag niet durft te beantwoorden.
  vrijdag 9 september 2005 @ 17:03:11 #125
13462 BansheeBoy
pi_30426894
quote:

[..]

Dan zullen we als Marokkanen in Nederland een bemiddelende rol trachten te spelen en proberende de boel te sussen. En als dat niet werkt vechten we mee met Marokko.

˛
  vrijdag 9 september 2005 @ 17:04:43 #126
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_30426949
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 17:03 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Dan zullen we als Marokkanen in Nederland een bemiddelende rol trachten te spelen en proberende de boel te sussen. En als dat niet werkt vechten we mee met Marokko.

˛
Precies.
  vrijdag 9 september 2005 @ 17:11:20 #127
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_30427158
Wat een idee weer.

De omgekeerde wereld.

Zou handig zijn om er een paar A4'tjes met Marokkaans voor beginners bij te doen, als we dan toch bezig zijn.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  vrijdag 9 september 2005 @ 17:12:03 #128
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_30427175
quote:

[..]

Dus stel er breekt oorlog uit tussen Nederland en Marokko. Wat gaan die 97,3% van alle Marokkanen doen? .
Wat een slap geouwehoer zeg. Nee, ze gaan hun moederland en hun familie en achtergrond verraden, nou goed .

Als er oorlog uitbreekt zie hier de briljante argumentatie om alles wat toenadering zoekt tot Marokkanen de grond in te boren.
pi_30427282
Niet meer dan een terechte hypotetische vraag lijkt me. Maakt meer dan duidelijk dat we hier met het paard van Troje te maken hebben, en dat we er goed aan zouden doen om deze voormalige gastarbeiders een enkeltje richting het vaderland te geven.
eeeh
pi_30427699
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 17:15 schreef DaveHarris het volgende:
Niet meer dan een terechte hypotetische vraag lijkt me. Maakt meer dan duidelijk dat we hier met het paard van Troje te maken hebben, en dat we er goed aan zouden doen om deze voormalige gastarbeiders een enkeltje richting het vaderland te geven.
Paard van Troje. Jij verwacht dat Nederland binnenkort in oorlog gaat met Marokko? 't Is een bullshit stelling die nergens op is gebaseerd.
  vrijdag 9 september 2005 @ 17:39:34 #131
19479 Mr.J
Train, eat, sleep. Repeat.
pi_30427933
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 17:03 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

˛
Clown.
Godfather Bodybuilding topic reeks
  vrijdag 9 september 2005 @ 17:41:58 #132
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_30427982
Vreemd idee dat je een gebruikershandleiding nodig hebt om met elkaar om te gaan. Zoiets zou in principe natuurlijk moeten verlopen. Maar schijnbaar is er een of andere instructie nodig. Met 100 tellend boekwerk plus praktijk-ervaring dat nodig is naast de theorie-lessen.

Krijg je 3 jarige opleidingen ter beschikking bij LOI. Hoe ga je met Nederlanders/Marokkanen/Turken/Surinamers/Amerikanen/Etc ETc om.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
  vrijdag 9 september 2005 @ 17:48:18 #133
67174 Dos37
Come on Twente
pi_30428149
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:54 schreef blink142 het volgende:

[..]

Fkujjer op met je zwakzinnige taalconstructies.

Hup, ga je Nederlands eens bijschaven. Als je leraar Nederlands dit onder ogen krijgt, pleegt hij zowat zelfmoord !
moej horen wie het zegt
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_30428229
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 17:41 schreef Dromenvanger het volgende:
Vreemd idee dat je een gebruikershandleiding nodig hebt om met elkaar om te gaan. Zoiets zou in principe natuurlijk moeten verlopen. Maar schijnbaar is er een of andere instructie nodig. Met 100 tellend boekwerk plus praktijk-ervaring dat nodig is naast de theorie-lessen.

Krijg je 3 jarige opleidingen ter beschikking bij LOI. Hoe ga je met Nederlanders/Marokkanen/Turken/Surinamers/Amerikanen/Etc ETc om.
Hé, verrassiing. Je hebt tientallen studies die te maken hebben met het omgaan met verschillende volkeren en culturen. Een simpel voorbeeld hier van is het vak engels wat je al vanaf de basisschool krijgt. Moeilijker zijn al de diverse cultuurstudies op universitair niveau.
  vrijdag 9 september 2005 @ 17:58:08 #135
57381 DeGroeneRidder
pi_30428437
De normale gang van zaken is toch dat er binnen 1 land in de publieke ruimte 1 civic culture is (cfr. Canada, nochthans een van de landen waar etnonationale identiteiten via het multiculturalisme aanvaard worden) waar iedereen zich naar te schikken heeft.

Dus niks "leren omgaan met", iedereen moet maar eens leren de vrijheden van de ander te respecteren... zonder speciaal cursusje.
pi_30428467
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 17:58 schreef DeGroeneRidder het volgende:
De normale gang van zaken is toch dat er binnen 1 land in de publieke ruimte 1 civic culture is (cfr. Canada, nochthans een van de landen waar etnonationale identiteiten via het multiculturalisme aanvaard worden) waar iedereen zich naar te schikken heeft.
Zoals in de VS?
  vrijdag 9 september 2005 @ 18:00:53 #137
124307 HokkePok
Ga zoals je gaat.
pi_30428506
Ik vind het niet eens zo'n slecht idee dat wij Nederlanders eens wat meer over andere culturen (die prominent in ons land wonen) te weten komen. Het gaat puur om de intentie. Verder vind ik het wel "grappig" dat sommigen hier dan zo defensief op reageren terwijl gedrag van de jeugd in de VS hier al jaren word gekopieerd, en onze "mooie" taal ook al jaren word vervuild met buitenlandse woorden. (of is het met dt?)
waarschijnlijk wel
  vrijdag 9 september 2005 @ 18:01:28 #138
57381 DeGroeneRidder
pi_30428519
Nee, in de V.S. is er geen gedeelde civic culture (zo is men het er niet eens over eens dat in het publiek debat enkel verifieerbare, en bv. geen religieuze argumenten thuishoren). Eerder zoals in Canada of Frankrijk (hoewel ik niet akkoord ben met de Franse op bepaalde punten, maar soit).
pi_30428545
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:43 schreef marcb1974 het volgende:
Het idee dat de Nederlanders zich wat meer verdiepen in de cultuur van andere landen is prima. Wat ik dan niet snap is dat hier Marokko dan weer 5 weken in de aandacht moet staan. De wereld is vrij groot, wat gebeurt er met Duitsland, Belgie, Engeland, Rusland (volgens mij vrij belangrijk voor de Nederlandse economie), VS (hetzelfe), Turkije (komen veel mensen vandaan). Beetje jammer dus dat het weer op marokko gericht is en niet op de wereld buiten Nederland in zijn geheel.
je vergeet China

ach zo zie je maar weer dat onze knuffelkakkerlakken weer eens onder de aandacht wordt geschoven, only in Holland
pi_30428557
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 18:01 schreef DeGroeneRidder het volgende:
Nee, in de V.S. is er geen gedeelde civic culture (zo is men het er niet eens over eens dat in het publiek debat enkel verifieerbare, en bv. geen religieuze argumenten thuishoren). Eerder zoals in Canada of Frankrijk (hoewel ik niet akkoord ben met de Franse op bepaalde punten, maar soit).
Canada met zijn Franse en Engelse culturen die in aparte delen van het land leven met andere talen, gewoontes en deelregeringen?
pi_30428602
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 18:02 schreef Mrln het volgende:

[..]

je vergeet China

ach zo zie je maar weer dat onze knuffelkakkerlakken weer eens onder de aandacht wordt geschoven, only in Holland
Hé, anders ga je weer terug naar de basisschool, niet voor die lessen Marokko, maar voor de taallessen.
  vrijdag 9 september 2005 @ 18:13:00 #142
57381 DeGroeneRidder
pi_30428810
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 18:03 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Canada met zijn Franse en Engelse culturen die in aparte delen van het land leven met andere talen, gewoontes en deelregeringen?
Ja, dat Canada. "Franse en Engelse culturen" is echter een populair, gereďficeerd cultuurbegrip dat valselijk suggereert dat het twee tegengestelde culturen zijn. In werkelijkheid is cultuur flou, moeilijk te definiëren, gelaagd, veranderlijk, en niet perfect correlerend met etnische afkomst (zeker niet onder de autochtone bevolking, die in alle socio-economische klassen vertegenwoordigd is, en waarin dus volgens neo-marxististen, m.i. correct, alle cultuurstromingen aangetroffen worden). Canada is én multi-etnisch én multi-cultureel, maar dat belet niet dat er een gemeenschappelijke substraat-cultuur is.

[ Bericht 10% gewijzigd door DeGroeneRidder op 09-09-2005 18:19:14 ]
  vrijdag 9 september 2005 @ 18:29:50 #143
57381 DeGroeneRidder
pi_30429180
Cultuur is trouwens ook niet te verklaren vanuit etniciteit, dat zijn namelijk twee verschillende begrippen. Neem nou bv. die Marokkaan, ongeveer een jaar terug denk ik, die de dokter sloeg omdat die z'n vrouw een hand wilde geven. Dergelijk macho-gedrag zie je ook bij de autochtone bevolking die tot dezelfde socio-economische klasse behoort als de doorsnee Marokkaan/Turk. Marokkanen die iemand slaan doen dat niet omdat dat in het etniciteit ingebakken zit, of omdat hun godsdienst ze dat beveelt. Kijk maar naar al die jonge Marokkaantjes die gretig smullen van de westerse consumptiemaatschappij (GSM, belachelijk dure sportschoenen, etc.): religie is iets dat gebruikt wordt wanneer het je goed uitkomt, als het je opdraagt iets te doen waar je geen zin in hebt zet je het maar even opzij. Om gedrag van Marokkanen te verklaren heb je dan ook hetzelfde instrumentarium nodig als voor het verklaren van het gedrag van autochtonen: niet etniciteit, niet religie, maar de klassieke gedragswetenschappen: psychologie, sociologie, criminologie en economie. Miller bv. is van mening dat niet-utilitair geweld (bv. in dit geval het slaan van de dokter die je vrouw een hand geeft, en verder het pesten van Joden, het pesten van homo's, het intimideren van voorbijgangers, etc.) een uiting is van de specifieke normen en waarden van de arbeidersklasse (compatibel met mijn neo-marxistische cultuurnotie dus) (zgn. "focal concerns"), zoals "thoughness", "trouble", etc... Als zodanig zijn criminaliteitsvormen die disproportioneel veel voorkomen bij allochtonen dan ook een klasse-gerelateerd fenomeen, geen gevolg van etniciteitsbeelving of godsdienst. Haal je ze echter uit de economische periferie, dan gaan ze ook een veel burgerlijker bestaan leiden: enerzijds omdat ze er een belang bij hebben om hun sociale positie te handhaven (die nu toch nihil is), anderzijds omdat een verhoogd opleidingsniveau leidt tot meer sociaal liberalisme en een ander waardenpatroon: wat ik de "middenklassecultuur" zou noemen.

[ Bericht 21% gewijzigd door DeGroeneRidder op 09-09-2005 18:36:40 ]
pi_30430031
Jij hebt geen enter-toets?
  vrijdag 9 september 2005 @ 19:06:53 #145
20919 Kugari-Ken
Scandal Beauty
pi_30430096
Met dit soort zaken laten mensen alleen maar zien dat ze geen Nederlander zijn, en het niet willen worden ook niet.

Zijn je Marokkaanse medeleerling hier geboren, wonen hier, en zijn hun ouders ook hier geboren en wonen ze hier al jaren, heeft iedereen een nederlands paspoort?

Ja? Dan ben je gewoon Nederlander.

Nee? Dan ben je inderdaad een Marokkaan en dan is het maar afwachten tot je visum verloopt, en dan kun je gewoon terug naar Marokko.

Dit is geen integratie, dit is segregratie.
There Is No Gravity.
The Earth Sucks.
--Brett Easton Ellis
pi_30430118
quote:

[..]

Jezus, je kan ook echt ieder plan afzeiken zeg.
pi_30430169
Met die lesbrief begrijpen de Nederlanders dan beter waarom Marokkanen tegen de maatschappij aanschoppen en waarom onder die bevolkingsgroep relatief veel criminaliteit is. Vertroetelen moet men ze. Een aai over de bol na een tasjesroof of een schouderklop na een gewapend overval op een supermarkt. Als je op je rechterwang wordt gespuugd draai je ook je linkerwang toe en zeg je dank je wel..........
pi_30430192
Het is natuurlijk ook echt heel slecht om wat meer over elkaar te weten
  vrijdag 9 september 2005 @ 19:11:03 #149
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_30430267
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 19:09 schreef SCH het volgende:
Het is natuurlijk ook echt heel slecht om wat meer over elkaar te weten
Dat is juist heel goed, maar niet op deze manier.

Maak jij alvast even de folders over de Polen en Roemenen?

B.v.d.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_30430335
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 19:11 schreef popolon het volgende:

[..]

Dat is juist heel goed, maar niet op deze manier.
Waarom niet?
pi_30430416
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 19:08 schreef Dr.Nikita het volgende:
Met die lesbrief begrijpen de Nederlanders dan beter waarom Marokkanen tegen de maatschappij aanschoppen en waarom onder die bevolkingsgroep relatief veel criminaliteit is. Vertroetelen moet men ze. Een aai over de bol na een tasjesroof of een schouderklop na een gewapend overval op een supermarkt. Als je op je rechterwang wordt gespuugd draai je ook je linkerwang toe en zeg je dank je wel..........
En je vergeet al wordt een Nederlandse meid uitgescholden als hoer dit op te vatten als een compliment en als je normaal in de stad loopt en ze beginnen te ouwehoeren "Wat kijk je nou man" moet je gewoon antwoorden dat je kijkt hoe goed ze het hier wel niet hebben.

vrijdag 9 september 2005 @ 19:16:17 #152
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_30430436
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 19:13 schreef SCH het volgende:

[..]

Waarom niet?
Is een beetje de omgekeerde wereld.

Vertel jij me dan eens waarom dit alleen het geval is bij mensen van Marokkaanse afkomst

Dat begrijp ik dan niet.
pi_30430481
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 19:16 schreef popolon het volgende:

[..]

Vertel jij me dan eens waarom dit alleen het geval is bij mensen van Marokkaanse afkomst

Dat begrijp ik dan niet.
Zij lopen tegen de Nederlandse samenleven aan te schoppen en dat mogen wij gaan verhelpen. Logisch toch.
  vrijdag 9 september 2005 @ 19:19:08 #154
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_30430527
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 19:17 schreef avw1982 het volgende:

[..]

Zij lopen tegen de Nederlandse samenleven aan te schoppen en dat mogen wij gaan verhelpen. Logisch toch.
Ah, nou begrijp ik het.
pi_30430578
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 19:19 schreef popolon het volgende:

[..]

Ah, nou begrijp ik het.
Ga je mee naar Engeland ofzo, daar beetje overal aan tegen schoppen. Dan mogen de Engelsen dat zelf gaan oplossen.
  vrijdag 9 september 2005 @ 19:22:30 #156
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_30430670
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 19:20 schreef avw1982 het volgende:

[..]

Ga je mee naar Engeland ofzo, daar beetje overal aan tegen schoppen. Dan mogen de Engelsen dat zelf gaan oplossen.
Ik ben net gaan wonen in de VS en moet zeggen, de mensen passen zich prima aan mij aan.

Op de scholen en in bedrijven werden allemaal leuke foldertjes uitgedeeld over Nederland. En Nederlands is per direct ingevoerd als verplichte taal.

Ik wens je veel succes in Engeland.
pi_30430746
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 19:22 schreef popolon het volgende:

[..]

Ik ben net gaan wonen in de VS en moet zeggen, de mensen passen zich prima aan mij aan.

Op de scholen en in bedrijven werden allemaal leuke foldertjes uitgedeeld over Nederland. En Nederlands is per direct ingevoerd als verplichte taal.

pi_30430953
Ik snap trouwens niet waarom het over een land gaat dat voor Nederland niet echt economisch aantrekkelijk is. Informeer de mensen dan liever over de partners in de EU en over economische grootmachten. Daar moeten we het mee doen in de directe toekomst.

[ Bericht 1% gewijzigd door wonko op 09-09-2005 19:35:28 ]
pi_30431499
Laten ze die scholieren iets bijbrengen over China. Dat land heeeft tenminste toekomt en is zeer belangrijk voor het huidige en toekomste Nederland.

Verder zie ik het nut van die brief niet. Wanneer de Marokkaanse-gemeenschap haar storende elementen eens aan zou pakken neemt het begrip vanzelf toe. Wederzijds begrip komt niet tot stand door het lezen van een ongetwijfeld gekleurde tekst over Marokko.
"If you receive something that says "Send this to all your friends", please consider me not your friend. "
pi_30432091
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 19:22 schreef popolon het volgende:

[..]

Mooie vergelijkbare situatie

pi_30432298
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 19:29 schreef wonko het volgende:
Ik snap trouwens niet waarom het over een land gaat dat voor Nederland niet echt economisch aantrekkelijk is. Informeer de mensen dan liever over de partners in de EU en over economische grootmachten. Daar moeten we het mee doen in de directe toekomst.
Mijn wereld is groter dan alleen mijn portemonnee en de landen waarmee Nederland een handelsovereenkomst heeft.

Daarbij ben ik meer geinteresseert in de mensen bij mij in de straat dan in mensen waarmee ik waarschijnlijk nooit contact zal hebben.

Daarnaast moet ook jij het de rest van je leven stellen met Marokkanen, Antilianen, Turken, moslims en de meeste verwijfde homo's die je je maar kunt voorstellen. Die gaan echt niet weg als je ze weert uit je schoolboeken. Ze krijgt er wel meer onderlinge spanningen door als je dat doet, dat dan weer wel.
pi_30432406
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 19:45 schreef Idiosincrasico het volgende:
Laten ze die scholieren iets bijbrengen over China. Dat land heeeft tenminste toekomt en is zeer belangrijk voor het huidige en toekomste Nederland.
De gemiddelde Nederlander merkt geen reet van China en de Chinezen in zijn dagelijks bestaan, lekker boeiend waar z'n kleding vandaan komt. Met de Marokaanse buurman heeft hij echter wel dagelijks te maken.
quote:
Verder zie ik het nut van die brief niet. Wanneer de Marokkaanse-gemeenschap haar storende elementen eens aan zou pakken neemt het begrip vanzelf toe.
Het is niet de Marokkaanse gemeenschap, het is de Nederlandse gemeenschap waarvan zou wel de kutmarokkaantjes als jij en ik deel uit maken.
quote:
Wederzijds begrip komt niet tot stand door het lezen van een ongetwijfeld gekleurde tekst over Marokko.
Ja, het Marokaanse brood zal zeker heel gekleurd gebakken gaan worden
pi_30432483
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 16:01 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

mij interesseert het niet wat ze daar spreken, want ik woon dr niet en zij wonen hier wel
pi_30432633
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 20:14 schreef Rikkert het volgende:

[..]

mij interesseert het niet wat ze daar spreken, want ik woon dr niet en zij wonen hier wel
Ga je nog meer domme opmerkingen maken of ga je nu fijn naar de TMF-chat?
pi_30432720
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 20:18 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Ga je nog meer domme opmerkingen maken of ga je nu fijn naar de TMF-chat?
nog nooit geweest en ga ik niet heen ook.

ik heb geen hekel aan allochtonen ofzo (als ze normaal doen), als je dat denkt, ik vind dit alleen een beetje verkeerd om. Allochtonen moeten zich aan ons aanpassen en wij niet aan hun.
pi_30432801
Wat een hoogoplopende reacties weer over een lesbrief die het volgende bevat (en ja, dit is een herhaling, maar blijkbaar lezen mensen er graag overheen, omdat het hun mening niet ondersteund:

Dit is de beruchte lesbrief:

http://www.leerkracht.nl/show?id=90191

In de volgende groepen kan onderstaande worden behandeld:

groep 1&2
- praten over huisdieren
- marokkaans brood bakken
- praten over mensen uit andere landen

groep 3&4
- marokkaanse muziek
- praten waarvandaan alle kinderen komen
- muntthee uit marokko drinken

groep 5&6
- marokkaans dorp nabouwen in klei
- verhaal lezen over een Marokkaanse jongen in Nederland
- Toeristische informatie over Marokko

groep 7&8
- praten over markten in vgl. met Marokkaanse soek
- reisschema maken voor een reis naar Marokko
- actueel weerrapport maken van Marokko

Er waren al vergelijkbare lesbrieven die gaan over:

- belgie
- verenigd koninkrijk
- duitsland
- frankrijk
- afrika
- nederlandse antillen
- nederland, waterland
- poolgebieden
- typisch nederlands

Oftewel: nee, het is geen discriminatie, geen indoctrinatie. Het is eigenlijk zelfs niets nieuws, behalve dan dat Marokko eerder nog geen lesbrief kende (itt. tot vele andere landen).
pi_30432858
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 20:20 schreef Rikkert het volgende:

[..]

nog nooit geweest en ga ik niet heen ook.

ik heb geen hekel aan allochtonen ofzo (als ze normaal doen), als je dat denkt, ik vind dit alleen een beetje verkeerd om. Allochtonen moeten zich aan ons aanpassen en wij niet aan hun.
Iedereen moet zich altijd en overal aanpassen. Jij waarschijnlijk maar al te vaak aan mensen die slimmer zijn dan jij.
pi_30432945
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 20:24 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Iedereen moet zich altijd en overal aanpassen. Jij waarschijnlijk maar al te vaak aan mensen die slimmer zijn dan jij.
helaas niet voor jou, je zal me wel voor uitslover ofzo uitmaken, maar ik zit in VWO 5 en heb ook latijn

sorry, volgende keer beter...
  vrijdag 9 september 2005 @ 20:27:28 #169
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_30432949
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 20:23 schreef djenneke het volgende:

Oftewel: nee, het is geen discriminatie, geen indoctrinatie. Het is eigenlijk zelfs niets nieuws, behalve dan dat Marokko eerder nog geen lesbrief kende (itt. tot vele andere landen).
Maar ja, het is per slot van rekening Marokko en dan moeten we gelijk alle negatieve sentimenten die er te vinden zijn boven halen en meteen de verdediging in schieten van 'maar!maar! zij horen hier helemaal niet en passen zich niet aan en zijn crimineel en verpesten de samenleving!! (oh nee, sommige ).

Alsof dat er ook maar iets mee te maken heeft .
  vrijdag 9 september 2005 @ 20:29:08 #170
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_30433007
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 20:27 schreef Rikkert het volgende:

[..]

helaas niet voor jou, je zal me wel voor uitslover ofzo uitmaken, maar ik zit in VWO 5 en heb ook latijn
Nou, dan moet je wel heel slim zijn .
pi_30433018
quote:

[..]

Goh, dan lul je wel heel dom voor iemand met jouw potentie. Wat is: "Eerst nadenken, dan posten" in het Latijn?
pi_30433091
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 20:29 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Goh, dan lul je wel heel dom voor iemand met jouw potentie. Wat is: "Eerst nadenken, dan posten" in het Latijn?
weet ik niet, ik vertaal andersom

Ik heb ook eerst nagedacht, ik ben niet zo dat ik reageer dat alles wat met allochtonen te maken heeft slecht is, alleen wat moet ik met de gewoonten in marokko?
pi_30433139
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 20:31 schreef Rikkert het volgende:

[..]

weet ik niet, ik vertaal andersom

Ik heb ook eerst nagedacht, ik ben niet zo dat ik reageer dat alles wat met allochtonen te maken heeft slecht is, alleen wat moet ik met de gewoonten in marokko?
Ik denk dat je daar in het dagelijks leven een stuk meer plezier van hebt dan dat je hebt van het andersom vertalen van een dode taal. Al is het maar omdat Marokkaans brood nog lekkerder is dan Turks brood.
  vrijdag 9 september 2005 @ 20:34:04 #174
57381 DeGroeneRidder
pi_30433157
quote:

[..]

Here Jezus toch, ik ken volstrekte rand-syndroom-van-Down-patiënten die uitstekende punten voor Latijn gehaald hebben. Waar gaat de wereld toch heen indien koters denken dat Latijn volgen betekent dat ze slim zijn??
pi_30433199
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 20:34 schreef DeGroeneRidder het volgende:

[..]

Here Jezus toch, ik ken volstrekte rand-syndroom-van-Down-patiënten die uitstekende punten voor Latijn gehaald hebben. Waar gaat de wereld toch heen indien koters denken dat Latijn volgen betekent dat ze slim zijn??
nee, maar dalek zeg ik vwo en komt hij weer bijdehand doen dat hij dat ook heeft enzo, dus dat risico neem ik niet.
  vrijdag 9 september 2005 @ 20:35:54 #176
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_30433210
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 20:34 schreef DeGroeneRidder het volgende:

[..]

Here Jezus toch, ik ken volstrekte rand-syndroom-van-Down-patiënten die uitstekende punten voor Latijn gehaald hebben.
.
pi_30433276
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 20:35 schreef Rikkert het volgende:

[..]

nee, maar dalek zeg ik vwo en komt hij weer bijdehand doen dat hij dat ook heeft enzo, dus dat risico neem ik niet.
Ik ben maar een havo-patientje hoor. Nooit de moeite genomen om m'n best te doen voor onzinvakken op het vwo. Je troeft me op aan kanten af. Maar ja, een intelligent iemand als jij moet zich zeker wel vaker aanpassen aan domme mensen als ik. Geen moeilijke woorden gebruiken enzo.
pi_30433278
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 20:33 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Ik denk dat je daar in het dagelijks leven een stuk meer plezier van hebt dan dat je hebt van het andersom vertalen van een dode taal. Al is het maar omdat Marokkaans brood nog lekkerder is dan Turks brood.
en waarom zou ik daar dan meer plezier van hebben?
  vrijdag 9 september 2005 @ 20:38:14 #179
57381 DeGroeneRidder
pi_30433284
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 20:35 schreef Rikkert het volgende:

[..]

Oh ja en ik heb én Latijn én oud-Grieks gevolgd, dus muiltje dicht .
pi_30433386
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 20:38 schreef DeGroeneRidder het volgende:

[..]

Oh ja en ik heb én Latijn en oud-Grieks gevolgd, dus muiltje dicht .
ik ook tot de derde, ik vin het ook niet erg maar Sack_Blabbath doet daar moeilijk over
pi_30433461
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 20:38 schreef Rikkert het volgende:

[..]

en waarom zou ik daar dan meer plezier van hebben?
Omdat als een autist de hele dag achter je computer zitten nou ook een beetje verspilling is van dat mega-intellect van jou. Soms moet je ook zeg maar naar buiten en contact maken met je stupide medemens, al is het maar om af te rekenen bij de kassa. Dan is het wel handig om ook iets te weten over de beweegredenen van de simpele ziel zodat je met hem of haar kan proberen te communiceren. Al is communiceren over simpele alledaagse dingen natuurlijk wel te min voor iemand die het liefste andersom dingen uit het Latijn vertaald. Dat snap ik als havo-er ook nog wel.

Maar goed, dat heet dus algemene ontwikkeling. Dat zorgt dat je een leuke gesprekspartner bent voor anderen en dat je je makkelijker kunt inleven in andere mensen en vreemde situaties. Dat is iets waarmee je zeg maar overleeft in het echte leven. Dat leven buiten 5 vwo en het internet. Reuze handig allemaal.
pi_30433496
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 20:38 schreef DeGroeneRidder het volgende:

[..]

Oh ja en ik heb én Latijn én oud-Grieks gevolgd, dus muiltje dicht .
Mijn heer
pi_30433633
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 20:43 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Omdat als een autist de hele dag achter je computer zitten nou ook een beetje verspilling is van dat mega-intellect van jou. Soms moet je ook zeg maar naar buiten en contact maken met je stupide medemens, al is het maar om af te rekenen bij de kassa. Dan is het wel handig om ook iets te weten over de beweegredenen van de simpele ziel zodat je met hem of haar kan proberen te communiceren. Al is communiceren over simpele alledaagse dingen natuurlijk wel te min voor iemand die het liefste andersom dingen uit het Latijn vertaald. Dat snap ik als havo-er ook nog wel.

Maar goed, dat heet dus algemene ontwikkeling. Dat je zorgt dat je een leuke gesprekspartner bent voor anderen en dat je je makkelijker kunt inleven in andere mensen en vreemde situaties. Dat is iets waarmee je zeg maar overleeft in het echte leven. Dat leven buiten 5 vwo en het internet. Reuze handig allemaal.
ik zit hier omdat ik op iemand wacht die dr nu ongeveer aankomt (ja, ik heb vrienden, zal je misschien verbazen).
Jij begint te zeiken over aanpassen omdat ik dom ben en als dan blijkt dat ik dat niet ben reageer je zo. Waarom zeik je niet zo op die andere mensen die net zoiets als ik hebben gezegd?

Als ik van elke nationaliteit in nederland zoon lesbrief moet lezen, is het einde zoek en misschien dat je denkt dat vwo betekend dat je leren leuk vind, maar aan leren beleef ik weinig plezier (nu niet en in de toekomst ook niet).
pi_30433855
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 20:47 schreef Rikkert het volgende:

[..]

ik zit hier omdat ik op iemand wacht die dr nu ongeveer aankomt (ja, ik heb vrienden, zal je misschien verbazen).
Jij begint te zeiken over aanpassen omdat ik dom ben en als dan blijkt dat ik dat niet ben reageer je zo. Waarom zeik je niet zo op die andere mensen die net zoiets als ik hebben gezegd?
Omdat die er een iets minder debiele redenatie op na hielden. Geloof je trouwens zelf dat het feit dat je goed kan leren je ook per definitie slim maakt?
quote:
Als ik van elke nationaliteit in nederland zoon lesbrief moet lezen, is het einde zoek en misschien dat je denkt dat vwo betekend dat je leren leuk vind, maar aan leren beleef ik weinig plezier (nu niet en in de toekomst ook niet).
Als je hem krijgt over Turken, Surinamers en Antilianen(edit) en indo's dan ben je aardig op de hoogte van het gros van de mensen die je nog vaker zult tegenkomen als je uitgeleerd bent. En dit lijkt mij leukere stof dan het zoveelste rekensommetje. Ik vond dit soort dingen altijd reuze boeiend iig, en ik ben zo'n beetje het schoolvoorbeeld van iemand die niet graag leert.

Doe je vrienden de groeten oké? En ga lekker een mulicultureel broodje shoarma halen straks na het stappen

[ Bericht 4% gewijzigd door Sack_Blabbath op 09-09-2005 20:59:09 ]
pi_30434346
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 19:45 schreef Idiosincrasico het volgende:
[..]
Verder zie ik het nut van die brief niet.
[..]
1
2
3
4
5
.
.                           KNOW
.                           YOUR
.                          ENEMY!
.

Even die code tags uitproberen
  vrijdag 9 september 2005 @ 21:34:58 #186
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_30435352
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 17:51 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Hé, verrassiing. Je hebt tientallen studies die te maken hebben met het omgaan met verschillende volkeren en culturen. Een simpel voorbeeld hier van is het vak engels wat je al vanaf de basisschool krijgt. Moeilijker zijn al de diverse cultuurstudies op universitair niveau.
Dat zijn de talen die je nodig hebt. Wij hebben de Marokkanen niet nodig, ze hebben ons nodig waarschijnlijk omdat ze bij ons op bezoek komen. Laat ze dan ook onze gewoontes en taal leren.

Gaan Nederlanders naar Marokko dan mogen de Nederlanders de taal gaan leren.

Aanpassing aan het land waar je op bezoek bent dus. Je bent nog altijd gast, ook al heb je de Nederlandse Identiteit.

Het zou te gek worden dat wij de Marokkaanse taal moeten gaan leren volgens mij.

Daarbij is Engels een wereldtaal.

Nederlandse cultuur is de basis en die moet blijven bestaan. De Marokkanen moeten maar leren om te gaan ermee, anders kunnen ze beter terug gaan naar eigen land.

En dat is niet gezegd omdat ik rechts ben. Het is puur logisch.

Als 100.000 mensen naar Amerika emigreren dan wordt er ook niet verwacht dat Amerika Nederlands gaat praten.

Ik snap ook niet dat een aantal Marokkanen het fatsoen niet heeft om zich aan te passen. Wie denken ze wel niet dat ze zijn

Ik heb het niet over de hele groep dus. Ik heb het over die lui die zich niet aanpassen hier.
pi_30435385
Op zich een prima idee, alleen het is zo overdone.
Expositie in de grote kerk op de Dam, het continu benadrukken van de rol van de marokkanen in de 2e wereldoorlog, onderwerp voor AK , ga zo maar door.
Dit geeft de boodschap dat de NL'ers moeten integreren, en dat kan als vanzelfsprekend niet de bedoeling zijn.
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
  vrijdag 9 september 2005 @ 21:39:13 #188
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_30435480
Ahja, ook aanpassing aan normale omgangsvormen. Aanpassing aan wat hier toegankelijk en sociaal is.

Ik kijk dan wel Flodder en geniet van het asociale gedrag van de familie flodder. Maar als het om het andere gaat dan erger ik me wel gruwelijk.

En wat is sociaal tegenwoordig? De grens tussen het sociale en a-sociale wordt steeds moeilijker te trekken volgens mij. Je hebt ook nog Nederlandse jongeren die zich misdragen en poeten van 12 jaar die niet weten wat goed en slecht is. Kamp-bewonders, wiet-telers en drugs-koeriers, zelfmoordpogingen en familie-drama's. Het hoort er allemaal bij tegenwoordig.

Verloedering van de maatschappij is het. En daar hoort het gedeelte Marokkanen ook bij.

Volgens mij is er geen enkele wijk in Nederland die 100 procent gezond is
pi_30435531
Dat het overdone is vind ik inderdaad ook. Misschien heb ik het fout, maar volgens mij hebben we dergelijke maatregelen nooit nodig gehad voor bijvoorbeeld Chinezen of Indiers. Waar zit hem dat dan in?
pi_30435568
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 21:34 schreef Dromenvanger het volgende:

[..]

Dat zijn de talen die je nodig hebt. Wij hebben de Marokkanen niet nodig, ze hebben ons nodig waarschijnlijk omdat ze bij ons op bezoek komen. Laat ze dan ook onze gewoontes en taal leren.

Gaan Nederlanders naar Marokko dan mogen de Nederlanders de taal gaan leren.

Aanpassing aan het land waar je op bezoek bent dus. Je bent nog altijd gast, ook al heb je de Nederlandse Identiteit.

Het zou te gek worden dat wij de Marokkaanse taal moeten gaan leren volgens mij.

Daarbij is Engels een wereldtaal.

Nederlandse cultuur is de basis en die moet blijven bestaan. De Marokkanen moeten maar leren om te gaan ermee, anders kunnen ze beter terug gaan naar eigen land.

En dat is niet gezegd omdat ik rechts ben. Het is puur logisch.

Als 100.000 mensen naar Amerika emigreren dan wordt er ook niet verwacht dat Amerika Nederlands gaat praten.
Dat je een beetje de basis kent van de culuur en de herkomst van ruim 300.000 van je buurmannen lijkt mij niet meer dan logisch. Dat is alles wat de nieuwsbrief wil, hij is niet bedoelt om de jeugd massaal berbers te leren of om alle kleutermeisjes van Nederland een burka aan te praten.

't Is toch niet meer dan logisch dat je wat afweet van je naasten? Of dat nou Indo's, Friezen, homo's of katholieken zijn.

Daarnaast kan het nooit kwaad om kinderen met andere culturen in contact te brengen, had je ook bezwaar gehad als het om aboriginals ging of pigmeeen? Of als ze les kregen over Mexico? Of wil je dat kinderen enkel leren over de Eu, Japan en Amerika?
  vrijdag 9 september 2005 @ 21:42:55 #191
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_30435594
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 21:40 schreef Seneca het volgende:
Waar zit hem dat dan in?
Ik dacht, ik raadpleeg google ff. Ik tik in "Probleem van Marokkanen"

En krijg deze link:

http://nieuws.marokko.nl/(...)anen.lijkt.vuur.html

Volgens mij zit er een kern van waarheid in.

Achtergesteld....zoals velen achtergesteld zijn in deze maatschappij. En dan ga je vanzelf het foute pad op.
  vrijdag 9 september 2005 @ 21:48:53 #192
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_30435811
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 21:42 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Dat je een beetje de basis kent van de culuur en de herkomst van ruim 300.000 van je buurmannen lijkt mij niet meer dan logisch. Dat is alles wat de nieuwsbrief wil, hij is niet bedoelt om de jeugd massaal berbers te leren of om alle kleutermeisjes van Nederland een burka aan te praten.

't Is toch niet meer dan logisch dat je wat afweet van je naasten? Of dat nou Indo's, Friezen, homo's of katholieken zijn.

Daarnaast kan het nooit kwaad om kinderen met andere culturen in contact te brengen, had je ook bezwaar gehad als het om aboriginals ging of pigmeeen? Of als ze les kregen over Mexico? Of wil je dat kinderen enkel leren over de Eu, Japan en Amerika?
Dat meer weten over de achtergrond kan altijd als je in contact komt met die persoon. Je hoeft toch niet voordat het contact tot stand komt al te weten hoe alles zit?

Als ik buitenlanders tegenkom dan vind ik het fijner en makkelijker om via het gesprek te weten te komen hoe ze leven. Inplaats van dat ik ga studeren. Sowieso vind ik het idee dat ik de studieboeken in moet een raar idee zoals ik al zei.

Ik kom een buitenlander tegen, ik geef een hand en ga vragen hoe hij of zij leeft, stel vragen over het eten, over het klimaat over de huisvesting, over de sociale omgangsvormen. Dat is voor mij een vele natuurlijke manier dan theoretisch te werk te gaan.

Geef me dan maar praktijkervaring en laat me die mensen tegen komen op straat.

Zou ik alles uit mijn hoofd leren dan zou het gesprek zo gaan :" Hello, you are....blah blah...I read that you .....eat this...eat that....i also Read that you....and I read that you...and I read that you". Komt dat spontaan over in een kennismaking tussen verschillende culturen?

Dan valt er weinig meer te praten.
  vrijdag 9 september 2005 @ 21:51:15 #193
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_30435901
Kinderen en scholieren zouden zelf interesse moeten tonen dus ook Als je sociaal bent ingesteld dan wil je zelf via een interview meer te weten komen. Je gaat toch niet alles uit je hoofd leren?

Het slaat nergens op volgens mij.
pi_30436197
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 21:48 schreef Dromenvanger het volgende:

[..]

Dat meer weten over de achtergrond kan altijd als je in contact komt met die persoon. Je hoeft toch niet voordat het contact tot stand komt al te weten hoe alles zit?
Alles is een beetje veel voor een uurtje of 5 broodjes bakken per jaar vind je niet? Daarnaast weet ik meestal van tevoren al een aantal basisdingen over iedereen die ik ontmoet. Gerelateerd aan afkomst, beroep, ed. Gezien de debiele onwaarheden die de ronde doen over Marokanen (zoals mensen in dit topic die niet eens weten dat Marokaans geen taal is) lijkt wat elementaire kennis me niet overbodig. Je hoeft niet gelijk een Marokaanse geschiedenis en cultuurexpert te zijn. Maar wat basiskennis dat lijkt mij heel handig.
quote:
Als ik buitenlanders tegenkom dan vind ik het fijner en makkelijker om via het gesprek te weten te komen hoe ze leven. Inplaats van dat ik ga studeren. Sowieso vind ik het idee dat ik de studieboeken in moet een raar idee zoals ik al zei.
Het gaat niet om studieboeken, het gaat om leuke speelse dingen voor basisschoolleerlingen. Broodjes bakken en nepreisjes plannen door Marokko. Daarnaast neem ik aan dat jij wel als iets weet over buitenlanders die je tegenkomt. Daarnaast, lees eens terug hoe mijn vriendin wordt behandelt, die komt met veel mensen niet ingesprek vanwege rare vooroordelen. Hoe moeten mensen dan via een dialoog dingen leren?
quote:
Ik kom een buitenlander tegen, ik geef een hand en ga vragen hoe hij leeft, stel vragen over het eten, over het klimaat over de huisvesting, over de sociale omgangsvormen. Dat is voor mij een vele natuurlijke manier dan theoretisch te werk te gaan.

Geef me dan maar praktijkervaring en laat me die mensen tegen komen op straat.
Goh, dus jij weet alles wat je weet over Amerika, over China, Japan en Ruanda van mensen op straat?
quote:
Zou ik alles uit mijn hoofd leren dan zou het gesprek zo gaan :" Hello, you are....blah blah...I read that you .....eat this...eat that....i also Read that you....and I read that you...and I read that you". Komt dat spontaan over in een kennismaking tussen verschillende culturen?

Dan valt er weinig meer te praten.
Goh, als ik mensen uit den vreemde tegen kom waarover ik een paar dingen weet dan vind ik dat juist leuke dingen om een gesprek over aan te knopen.

Goh, ik hoorde dat jullie zulk lekker brood maken. Ik hoorde dat jullie koning zo fel aan het optreden is tegen moslimextremisme momenteel. Hoe zit dat nou precies met al die verschillende talen in jullie land, is dat nou niet lastig dat je soms niet met mensen kan praten gewoon op straat. En hoe zit dat nou met dat klimaat, is dat niet ondoenlijk in de zomer, of is dat juist waarom jullie van die speciale kleding hebben?

[ Bericht 1% gewijzigd door Sack_Blabbath op 09-09-2005 22:07:01 ]
pi_30436289
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 21:51 schreef Dromenvanger het volgende:
Kinderen en scholieren zouden zelf interesse moeten tonen dus ook Als je sociaal bent ingesteld dan wil je zelf via een interview meer te weten komen. Je gaat toch niet alles uit je hoofd leren?

Het slaat nergens op volgens mij.
Waarom zou je dan eigenlijk ook maar iets uit je hoofd leren op school?
pi_30436323
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:00 schreef Kadesh het volgende:
Opzouten met die lesbrief, we leven hier in Nederland.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_30436361
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 21:40 schreef Seneca het volgende:
Dat het overdone is vind ik inderdaad ook. Misschien heb ik het fout, maar volgens mij hebben we dergelijke maatregelen nooit nodig gehad voor bijvoorbeeld Chinezen of Indiers. Waar zit hem dat dan in?
Misschien moet jij dus ook even een lesje over China en Nederlands Indie/Indonesie hebben. En over sociale klasse enzo.
pi_30436412
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 22:03 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]
Dus ook optieften met alle lesstof over Amerika en China. En Rusland en zeker over de romeinen en de oude Farao's
pi_30436464
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 22:05 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Dus ook optieften met alle lesstof over Amerika en China. En Rusland en zeker over de romeinen en de oude Farao's
Appels-peren.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_30436526
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 22:07 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Appels-peren.
Hoezo? Allemaal niet Nederlands dus niet belangrijk
pi_30436766
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 22:08 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Hoezo? Allemaal niet Nederlands dus niet belangrijk
Je bent heel erg kortzichtig. Maar dat had je vast zelf al door.
  vrijdag 9 september 2005 @ 22:15:42 #202
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_30436791
Sack-Blabbath, jij hebt wel een opmerkelijke manier van discussie voeren. Mensen zijn autistisch, dom en zitten op TMF-chat etc. wanneer ze het niet met je eens zijn. Ik denk dat je een ego-probleempje hebt als ik zo je posts bekijk.

met vriendelijke groet
pi_30437206
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 22:15 schreef Pracissor het volgende:
Sack-Blabbath, jij hebt wel een opmerkelijke manier van discussie voeren. Mensen zijn autistisch, dom en zitten op TMF-chat etc. wanneer ze het niet met je eens zijn. Ik denk dat je een ego-probleempje hebt als ik zo je posts bekijk.

met vriendelijke groet
Als je even terugleest dat zie dat het 1 iemand was waarop ik zo reageer. Op de andere posts heb ik met meerdere zinnen, meestal zelfs met meerdere alinea's reageert waarop ik probeer met voorbeelden en argumenten te komen. Slechts domme one liners kunnen een domme reactie terug verwachten.

Met vriendelijk groet terug
pi_30437488
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 22:15 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Je bent heel erg kortzichtig. Maar dat had je vast zelf al door.
WAt is er kortzichtig aan? De Marokkaanse geschiedenis en cultuur is met ruim 300.000 Marokkanen in Nederland, die hier waarschijnlijk voor altijd zullen blijven en zich zullen gaan vermenigvuldigen, uiterst relevant voor ons kikkerlandje. Daarnaast kun je zelfs stellen dat het met 300.000 aanhangers op een bevolking van 16 miljoen een onderdeel van onze eigen cultuur is geworden.

Ik snap dus niet precies waarom dit minder belangrijk is dan de cultuur en geschiedenis van landen die veel minder relevant zijn voor ons kikkerlandje. De enige reden die ik kan bedenken waarom jij het onzin vind om het hier over te hebben op scholen is omdat jij persoonlijk een afkeer hebt van Marokkanen.

Daarnaast is het goed voor scholieren om in te spelen op de actualiteit. Gezien 9 van de 10 berichten hier op NWS en POL over Marokkanen moeten gaan lijkt het me uiterst actueel om de achtergronden te belichten.
pi_30438083
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 20:52 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Omdat die er een iets minder debiele redenatie op na hielden. Geloof je trouwens zelf dat het feit dat je goed kan leren je ook per definitie slim maakt?
[..]

Als je hem krijgt over Turken, Surinamers en Antilianen(edit) en indo's dan ben je aardig op de hoogte van het gros van de mensen die je nog vaker zult tegenkomen als je uitgeleerd bent. En dit lijkt mij leukere stof dan het zoveelste rekensommetje. Ik vond dit soort dingen altijd reuze boeiend iig, en ik ben zo'n beetje het schoolvoorbeeld van iemand die niet graag leert.

Doe je vrienden de groeten oké? En ga lekker een mulicultureel broodje shoarma halen straks na het stappen
ik ben niet gaan stappen en ik heb bloemkool gegeten. mss dat die mensen juist racistischer zijn, dat weet ik niet.

Hoeft niet per definitie slim, maar ik vind mezelf iig niet dom, want het meeste snap ik wel.
Als je hem over Turken, Surinamers en Antilianen doet, krijg je dat andere groepen ook vinden dat ze dr recht op hebben en wie geeft ze dan ongelijk?
pi_30438332
wat een onzin wat een aandacht

zeg het is een idee van de school en de school mag de Integratie bevorderen
of mag dat niet ?
  vrijdag 9 september 2005 @ 23:03:31 #207
89730 Drugshond
pi_30438784
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 22:52 schreef Meki het volgende:
wat een onzin wat een aandacht

zeg het is een idee van de school en de school mag de Integratie bevorderen
of mag dat niet ?
Dat mag Meki...... sterker nog met 1 miljoen moslims in Nederland (die we zelf hebben binnen gelaten) lijkt zoiets wenselijk. Dit aantal is te groot om onder een vloerkleed te vegen.
En er zit verder geen kwaad in... zie eerdere reaktie..het is een reisverslag.. zoals zo vele. (China, Amerika, Rusland) en nu staat opeens Marokko op de kaart.

De beste docu van het afgelopen jaar was een reisverslag van een paar belgische journalisten die naar Iran waren geweest..... Ik heb met stomheid naar deze uitzending zitten kijken.. Maar informatief was het zeker........

Michael Palin's is ook geweldig met zijn reisverslagen.... heel puur en open. En een waar genot om naar te kijken. Terwijl hij zo goed mogelijk met de plaatselijke bevolking probeert op te trekken. Jammer dat zoiets niet vaker op TV komt.
pi_30438799
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 22:31 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

WAt is er kortzichtig aan? De Marokkaanse geschiedenis en cultuur is met ruim 300.000 Marokkanen in Nederland, die hier waarschijnlijk voor altijd zullen blijven en zich zullen gaan vermenigvuldigen, uiterst relevant voor ons kikkerlandje. Daarnaast kun je zelfs stellen dat het met 300.000 aanhangers op een bevolking van 16 miljoen een onderdeel van onze eigen cultuur is geworden.

Ik snap dus niet precies waarom dit minder belangrijk is dan de cultuur en geschiedenis van landen die veel minder relevant zijn voor ons kikkerlandje. De enige reden die ik kan bedenken waarom jij het onzin vind om het hier over te hebben op scholen is omdat jij persoonlijk een afkeer hebt van Marokkanen.

Daarnaast is het goed voor scholieren om in te spelen op de actualiteit. Gezien 9 van de 10 berichten hier op NWS en POL over Marokkanen moeten gaan lijkt het me uiterst actueel om de achtergronden te belichten.
Het lijkt me zinniger in de omgekeerde lui. Dat die lui eens een nuttige lesbrief krijgen over Nederland en haar geschiedenis.

Waarom altijd de omgekeerde wereld in Nederland? Verder zijn je conclusies kort door de bocht en verkeerd. Eigenlijk gewoon stupide!
pi_30438884
maar voor sommige users was het beter als de school Israel als thema had gekozen
pi_30438885
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:03 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Het lijkt me zinniger in de omgekeerde lui. Dat die lui eens een nuttige lesbrief krijgen over Nederland en haar geschiedenis.

Waarom altijd de omgekeerde wereld in Nederland? Verder zijn je conclusies kort door de bocht en verkeerd. Eigenlijk gewoon stupide!
Je denkt niet dat 'ze' sowieso al les krijgen over Nederland en zelfs in het Nederlands ? Of spraken ze op jouw basisschool Berber en kreeg je geschiedenis over Marokko ?
  vrijdag 9 september 2005 @ 23:06:19 #211
89730 Drugshond
pi_30438897
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:03 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

Aha.... de slavenarbeid komt weer op de agenda. (1600-1700) wat meer doden heeft gekost dan alle oorlogen bij elkaar genomen. Dat moeten we zeker doen.
  vrijdag 9 september 2005 @ 23:07:32 #212
89730 Drugshond
pi_30438944
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:06 schreef gelly het volgende:

[..]

Je denkt niet dat 'ze' sowieso al les krijgen over Nederland en zelfs in het Nederlands ? Of spraken ze op jouw basisschool Berber en kreeg je geschiedenis over Marokko ?
Anders lees je het topic even door.
pi_30438990
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:07 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Anders lees je het topic even door.
En dan ?
pi_30439031
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:08 schreef gelly het volgende:

[..]

En dan ?
Dan zou er een lichtje moeten gaan branden.
  vrijdag 9 september 2005 @ 23:11:31 #216
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_30439088
Ik zou me kont nog niet afvegen met zo'n informatiepakket.

Nog effe zeg

Ik denk dat ik echt geen kinderen in dit land ter wereld wil (laten) brengen
  vrijdag 9 september 2005 @ 23:11:49 #217
57381 DeGroeneRidder
pi_30439100
Men zou natuurlijk kunnen zeggen dat Egypte, Sumerië, Mesopotamië, Perzië, Hellas, Rome, de Arabieren (van het schiereiland) etc... een invloed hebben uitgeoefend op de wereldgeschiedenis, in die zin dat er anders geen landbouw, schrift, filosofie, recht, wiskunde etc. zouden zijn geweest. Maar zonder Marokko, euh, zou de wereld er min of meer hetzelfde uitzien. Vandaar dat de nadruk m.i. hoort te liggen op de beschavingsgeschiedenis van Europa en het Midden-Oosten. Samenlevingen die zich niet hebben losgemaakt van het algemeen menselijk patroon (al de rest) verdienen m.i. eerder een randvermelding... omdat ze in wezen toch allemaal ongeveer hetzelfde zijn als het Europa van 476 tot +/- 1400.

[ Bericht 3% gewijzigd door DeGroeneRidder op 09-09-2005 23:21:58 ]
pi_30439118
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:10 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Dan zou er een lichtje moeten gaan branden.
Mjah.
pi_30439125
en waarom niet Plae@ alleen om dat een school les gaat volgen over Marokko
pi_30439142
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:11 schreef PLAE@ het volgende:

Ik denk dat ik echt geen kinderen in dit land ter wereld wil (laten) brengen
De maatschappij gaat niks missen gok ik.
  vrijdag 9 september 2005 @ 23:13:43 #221
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_30439179
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 22:25 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Als je even terugleest dat zie dat het 1 iemand was waarop ik zo reageer. Op de andere posts heb ik met meerdere zinnen, meestal zelfs met meerdere alinea's reageert waarop ik probeer met voorbeelden en argumenten te komen. Slechts domme one liners kunnen een domme reactie terug verwachten.

Met vriendelijk groet terug
Ik haalde dan alleen even de 2 punten aan die jij tegen hem gebruikte, overigens wie is hier de autist.

Jouw posts: 10385 (gemiddeld 18 per dag)

Zijn posts: 120 (gemiddeld 2 per dag)
pi_30439184
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:12 schreef gelly het volgende:

[..]

vrijdag 9 september 2005 @ 23:14:16 #223
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_30439202
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:12 schreef Meki het volgende:
en waarom niet Plae@ alleen om dat een school les gaat volgen over Marokko
Omdat scholen het vertikken om de Nederlandse geschiedenis fatsoenlijk te behandelen en vervolgens wel het land Marokko gaat behandelen omdat we op die manier misschien wel het misselijk makende gedrag van al die medelanders van ons gaan begrijpen.
  vrijdag 9 september 2005 @ 23:14:46 #224
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_30439218
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:12 schreef gelly het volgende:

[..]

true

Ik behoed het juist
pi_30439250
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:11 schreef DeGroeneRidder het volgende:
Men zou natuurlijk kunnen zeggen dat Egypte, Sumerië, Mesopotamië, Perzië, Hellas, Rome, etc... een invloed hebben uitgeoefend op de wereldgeschiedenis, in die zin dat er anders geen landbouw, schrift, filosofie, recht, etc. zouden zijn geweest. Maar zonder Marokko, euh, zou de wereld er min of meer hetzelfde uitzien. Vandaar dat de nadruk m.i. hoort te liggen op de beschavingsgeschiedenis van Europa en het Midden-Oosten. Samenlevingen die zich niet hebben losgemaakt van het algemeen menselijk patroon (al de rest) verdienen m.i. eerder een randvermelding... omdat ze in wezen toch allemaal ongeveer hetzelfde zijn als het Europa van 476 tot +/- 1400.
Het zijn gewoon thema's die behandeld worden, net als dat met andere landen is gebeurd die invloed hebben in of met Nederland. Duitsland, frankrijk, suriname etc. Gewoon af en toe een dingetje in de klas over Marokko. OEH MAROKKO !!!!!!! NEE ENG HERSENSPOELING LINKSE KERK ! WHAAAAAAAAAA
  vrijdag 9 september 2005 @ 23:16:35 #226
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_30439290
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:15 schreef gelly het volgende:
Het zijn gewoon thema's die behandeld worden, net als dat met andere landen is gebeurd die invloed hebben in of met Nederland. Duitsland, frankrijk, suriname etc. Gewoon af en toe een dingetje in de klas over Marokko.
Was het maar zo dat dat fatsoenlijk gebeurde
  vrijdag 9 september 2005 @ 23:16:46 #227
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_30439295
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 22:31 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Nee ze zijn geen onderdeel van onze cultuur geworden (hoe verzin je het?) Je argumentatie is slecht onderbouwd op enkele persoonlijke aannames.
pi_30439322
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:16 schreef PLAE@ het volgende:

[..]

Was het maar zo dat dat fatsoenlijk gebeurde
Want dat is niet zo ?
pi_30439332
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:15 schreef gelly het volgende:

[..]

Het zijn gewoon thema's die behandeld worden, net als dat met andere landen is gebeurd die invloed hebben in of met Nederland. Duitsland, frankrijk, suriname etc. Gewoon af en toe een dingetje in de klas over Marokko. OEH MAROKKO !!!!!!! NEE ENG HERSENSPOELING LINKSE KERK ! WHAAAAAAAAAA
Je hebt de tekst die je quote niet echt begrepen.
  vrijdag 9 september 2005 @ 23:17:57 #230
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_30439338
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:06 schreef Meki het volgende:
maar voor sommige users was het beter als de school Israel als thema had gekozen
Verkapte anti-semitische post...
pi_30439348
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:14 schreef PLAE@ het volgende:

[..]

Omdat scholen het vertikken om de Nederlandse geschiedenis fatsoenlijk te behandelen en vervolgens wel het land Marokko gaat behandelen omdat we op die manier misschien wel het misselijk makende gedrag van al die medelanders van ons gaan begrijpen.
heb je daarvan een Bron

Jah mischien je weet het niet
  vrijdag 9 september 2005 @ 23:18:20 #232
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_30439361
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:17 schreef gelly het volgende:

[..]

Want dat is niet zo ?
Mijn inziens totaal niet nee.
pi_30439399
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:16 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Nee ze zijn geen onderdeel van onze cultuur geworden (hoe verzin je het?) Je argumentatie is slecht onderbouwd op enkele persoonlijke aannames.
Als er een groep mensen van meer dan 300.000 man onderdeel is van je samenleving, dan is het ook onderdeel van je cultuur. Hoe graag jij het ook anders ziet. Je denkt dat de Nederlandse cultuur (wat die ook moge zijn, klompen en tulpen ?) er vanaf het begin was ? Of zou die ontstaan zijn door allerhande invloeden....
pi_30439417
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:18 schreef Meki het volgende:

[..]

heb je daarvan een Bron

Dit slaat echt als een slappe lul op een drumstel.
pi_30439431
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:17 schreef Pracissor het volgende:

[..]

als dat zo is dan is deze Verkapte anti-Islam topic
pi_30439434
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:18 schreef PLAE@ het volgende:

[..]

Mijn inziens totaal niet nee.
Ja, je bevooroordeelde mening, maar je doet net alsof je weet hoe het toegepast gaat worden. Dat zou knap zijn.
  vrijdag 9 september 2005 @ 23:21:01 #237
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_30439460
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:17 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Dat brengt me eigenlijk weer op het volgende, ben beniewd hoe onze Marokkaantjes zouden reageren wanneer Israel als Joodse staat langskwam in een lesbrief. Hoe tolerant en begrijpend naar een andere cultuur zijn zij dan? Aangezien het onderwerp Holocaust vaak vermeden moet worden op middelbare scholen i.v.m. Marokkanen die zulke lessen saboteren lijkt het me iets wat we eens zouden moeten uit proberen.
  vrijdag 9 september 2005 @ 23:21:02 #238
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_30439461
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:18 schreef Meki het volgende:
heb je daarvan een Bron

Nee ik heb geen onderzoek uitgevoerd naar Nederlandse basisscholen en in hoeverre de vaderlandese geschiedenis daar behandeld wordt.
Ik heb echter zelf wel dat onderwijs gevolgd en volgens mij leer je er geen reet (in vergelijking tot vroeger).

Dat misschien had er niks mee te maken Meki.
pi_30439503
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:20 schreef gelly het volgende:

[..]

Ja, je bevooroordeelde mening, maar je doet net alsof je weet hoe het toegepast gaat worden. Dat zou knap zijn.
Jouw mening is niet bevooroordeeld wil je zeggen?
  vrijdag 9 september 2005 @ 23:22:37 #240
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_30439524
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:21 schreef Pracissor het volgende:
Aangezien het onderwerp Holocaust vaak vermeden moet worden op middelbare scholen i.v.m. Marokkanen die zulke lessen saboteren lijkt het me iets wat we eens zouden moeten uit proberen.
Nou nou dat lijkt me ook wat overdreven.
  vrijdag 9 september 2005 @ 23:22:41 #241
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_30439530
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:19 schreef gelly het volgende:

[..]

Als er een groep mensen van meer dan 300.000 man onderdeel is van je samenleving, dan is het ook onderdeel van je cultuur. Hoe graag jij het ook anders ziet. Je denkt dat de Nederlandse cultuur (wat die ook moge zijn, klompen en tulpen ?) er vanaf het begin was ? Of zou die ontstaan zijn door allerhande invloeden....
Onze cultuur is gevormd in vele honderden jaren, een geimporteerde cultuur kan je na enkele tientallen jaren niet een onderdeel noemen van onze Nederlandse cultuur. Daarnaast kan dat zoiezo niet omdat het onderling teveel conflicteerd... zie de actualiteiten.
  vrijdag 9 september 2005 @ 23:23:18 #242
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_30439554
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:22 schreef PLAE@ het volgende:

[..]

Nou nou dat lijkt me ook wat overdreven.
Helaas is het waar.
pi_30439589
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:21 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Dat brengt me eigenlijk weer op het volgende, ben beniewd hoe onze Marokkaantjes zouden reageren wanneer Israel als Joodse staat langskwam in een lesbrief. Hoe tolerant en begrijpend naar een andere cultuur zijn zij dan? Aangezien het onderwerp Holocaust vaak vermeden moet worden op middelbare scholen i.v.m. Marokkanen die zulke lessen saboteren lijkt het me iets wat we eens zouden moeten uit proberen.
ik als Marokkaan zou dat onderwerp graag willen
pi_30439608
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:22 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Jouw mening is niet bevooroordeeld wil je zeggen?
Nee, die is gebaseerd op voorgaande acties van dit soort. Maar goed, als je denkt dat koekjesbakken of het klimaat van Marokko bekijken al linkse indoctrinatie is om het wangedrag van kutmarokkanen bij blanke kinderzieltjes weg te poetsen moet je dat vooral denken. Je zet alleen jezelf voor lul.
  vrijdag 9 september 2005 @ 23:24:41 #245
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_30439614
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:20 schreef gelly het volgende:

[..]

Ik probeerde je net te vertellen dat mijn inziens scholen het nog niet eens voor elkaar krijgen om vandaag de dag kinderen te vertellen over de Nederlandse geschiedenis en omliggende landen ( weten mensen op de middelbare school nog echt wie Napoleon was? of Willem van Oranje? volgens mij niet).

En dan moeten ze wel tijd gaan vrijmaken voor de geschiedenis, cultuur, waarden en normen van een land waar we in feite niks mee te maken hebben. Behalve dan dat een groot gedeelte van de daar achtergestelde bevolking hierheen is gehaald om hier te werken. (wat ons inderdaad in feite een relatie met dat land geeft dus ik spreek mezelf op een bepaalde manier ook wel tegen , maar die mensen zijn nu hier en willen hier blijkbaar zelf blijven. Dan hoeven we ons niet op hun verleden te richten).

En krijgen basisscholen dat pakket echt om te leren over het klimaat van Marokko en wat voor kleren de mensen er dragen en dat ze een koning hebben?
Komop zeg
  vrijdag 9 september 2005 @ 23:25:49 #246
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_30439662
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:24 schreef PLAE@ het volgende:

[..]

Ik probeerde je net te vertellen dat mijn inziens scholen het nog niet eens voor elkaar krijgen om vandaag de dag kinderen te vertellen over de Nederlandse geschiedenis en omliggende landen ( weten mensen op de middelbare school nog echt wie Napoleon was? of Willem van Oranje? volgens mij niet).

En dan moeten ze wel tijd gaan vrijmaken voor de geschiedenis, cultuur, waarden en normen van een land waar we in feite niks mee te maken hebben. Behalve dan dat een groot gedeelte van de daar achtergestelde bevolking hierheen is gehaald om hier te werken.
Helemaal mee eens.
pi_30439682
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:23 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Helaas is het waar.
nee helaas is dat niet waar
heb je elke Marokkaan daarover gevraagd

nee dus dat is dan vooroordeel
  vrijdag 9 september 2005 @ 23:26:43 #248
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_30439698
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:24 schreef Meki het volgende:

[..]

ik als Marokkaan zou dat onderwerp graag willen
Jij wel, had ook oprecht gewilt dat er meer zoals jij waren.
pi_30439720
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:26 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Jij wel, had ook oprecht gewilt dat er meer zoals jij waren.
maar gelukkig heb ik die onderwerp al gehad in groep 8
  vrijdag 9 september 2005 @ 23:28:36 #250
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_30439769
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:26 schreef Meki het volgende:

[..]

komop meki effe erbij blijven.
  vrijdag 9 september 2005 @ 23:28:46 #251
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_30439773
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:26 schreef Meki het volgende:

[..]

Het was ernstig genoeg dat leraren niet meer hun les konden houden over de Holocaust en dat dat daarna in, volgens sommige linkse, actualiteiten programma's te zien was. Waar leraren hun verhaal vertelde.
pi_30439794
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:22 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Onze cultuur is gevormd in vele honderden jaren, een geimporteerde cultuur kan je na enkele tientallen jaren niet een onderdeel noemen van onze Nederlandse cultuur. Daarnaast kan dat zoiezo niet omdat het onderling teveel conflicteerd... zie de actualiteiten.
Uhm, vroeger hadden we geen "geďmporteerde" cultuur ? Je hebt je nooit afgevraagd waarom de zuidelijke Nederlanden katholiek zijn ? 40 Jaar geleden kon je broodjes shoarma of een rijsttafel bestellen ? Wat is er Nederlandser dan een broodje shoarma of een rijsttafel ? Hoe kom jij aan je achternaam ?
pi_30439873
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:24 schreef PLAE@ het volgende:

[..]

En krijgen basisscholen dat pakket echt om te leren over het klimaat van Marokko en wat voor kleren de mensen er dragen en dat ze een koning hebben?
Komop zeg
Uhm, ja. Als je alleen maar om je heen hoort dat Marokkanen kut zijn is het misschien verstandig om te laten zien waar die kutmarokkanen vandaan komen en te laten zien dat die kutmarokkanen niet allemaal zo kut zijn.
  vrijdag 9 september 2005 @ 23:32:38 #254
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_30439923
We hebben niet voor niets 300.000 van die gasten hier.

Levende voorbeelden zou ik zeggen......er zijn er best al wat goed bezig
  vrijdag 9 september 2005 @ 23:34:10 #255
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_30439970
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:31 schreef gelly het volgende:

[..]

Uhm, ja. Als je alleen maar om je heen hoort dat Marokkanen kut zijn is het misschien verstandig om te laten zien waar die kutmarokkanen vandaan komen en te laten zien dat die kutmarokkanen niet allemaal zo kut zijn.
Bespaar je de moeite, dit punt is blijkbaar te ingewikkeld om te begrijpen heb ik al gemerkt.
  vrijdag 9 september 2005 @ 23:37:19 #256
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_30440083
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:34 schreef Posdnous het volgende:

[..]

Bespaar je de moeite, dit punt is blijkbaar te ingewikkeld om te begrijpen heb ik al gemerkt.
arme jongen

Gan aan het werk of studeren , stuur je ouders naar een cursus Nederlands, praat Nederlands met elkaar, laat je zusjes lekker hun eigen vriendje kiezen en blijf van de lekkere hollandse blonde wijffies af en je gaat de goeie kant op oja en voor ik het vergeet ga aan het werk of studeren!
Oja en vergeet niet wat meer van die heerlijke Marokkaanse gerechten te importeren
  zaterdag 10 september 2005 @ 00:22:35 #257
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_30441402
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:37 schreef PLAE@ het volgende:

[..]

arme jongen

Gan aan het werk of studeren , stuur je ouders naar een cursus Nederlands, praat Nederlands met elkaar, laat je zusjes lekker hun eigen vriendje kiezen en blijf van de lekkere hollandse blonde wijffies af en je gaat de goeie kant op oja en voor ik het vergeet ga aan het werk of studeren!
Oja en vergeet niet wat meer van die heerlijke Marokkaanse gerechten te importeren
Ben ik Marokkaan of zo .
  zaterdag 10 september 2005 @ 00:35:35 #258
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_30441687
-edit: niet doen-

[ Bericht 95% gewijzigd door kLowJow op 10-09-2005 00:40:48 ]
pi_30442242
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 19:16 schreef popolon het volgende:

[..]

Dat begrijp ik dan niet.
Omdat er veel Marokkanen zijn in ons land?

Ik kreeg vroeger op school ook wat zaken uitgelegd over Joegoslavie, omdat Kristoph, een Joegoslavische jongen bij ons in de klas zat.

Ik zie die omgekeerde wereld eerlijk gezegd niet zo.

Er zijn hier veel Marokkanen, die blijven hier ook itt de droom van veel autochtonen momenteel. Ik vind het wel een goed plan om kinderen enigszins vertrouwd te maken met elkaar cultuur en achtergrond. Ik begrijp echt niet wat daar mis mee zou kunnen zijn.
pi_30442300
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 01:03 schreef SCH het volgende:
Ik begrijp echt niet wat daar mis mee zou kunnen zijn.
Zal ook wel wat met perceptie te maken hebben. Als je de topic doorleest zie je dat veel mensen geen idee hebben wat zo'n lesbrief is, waar het voor bedoeld is, wie hem krijgt of wat de inhoud ervan is.
pi_30442344
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 01:06 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Zal ook wel wat met perceptie te maken hebben. Als je de topic doorleest zie je dat veel mensen geen idee hebben wat zo'n lesbrief is, waar het voor bedoeld is, wie hem krijgt of wat de inhoud ervan is.
Dat is niet zozeer perceptie maar een kwestie van even wat moeite doen je te verdiepen in het onderwerp. Valt me van de TS ook nogal tegen eerlijk gezegd. Het is weer zo goedkoop hetzerig en populistisch om op deze manier te keer te gaan. Ik vraag me werkelijjk af wat mensen denken te bereiken met het voortdurend opvoeren van de spanning op deze manier.
pi_30442557
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 01:08 schreef SCH het volgende:

[..]

Dat is niet zozeer perceptie maar een kwestie van even wat moeite doen je te verdiepen in het onderwerp. Valt me van de TS ook nogal tegen eerlijk gezegd. Het is weer zo goedkoop hetzerig en populistisch om op deze manier te keer te gaan. Ik vraag me werkelijjk af wat mensen denken te bereiken met het voortdurend opvoeren van de spanning op deze manier.
Wat ik daarmee bedoel is, dat wanneer je al een bepaald (negatief) beeld van de multiculturele samenleving hebt, en eventueel ook nog van Nederlanders met Marokkaanse roots, het 'knuffelbeleid' enzovoorts... Je al snel elk initiatief dat deze groep(en) omvat negatief uit zal leggen.

Wanneer je integratie met behoud van... liever vervangen ziet door assimilatie, en afstand doen van... is het ook vrij logisch dat je dergelijke initiatieven niet bepaald toe zal juichen.
  zaterdag 10 september 2005 @ 01:34:46 #263
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_30442918
quote:

[..]

Ik denk dat je het meer als een uitlaatklep moet zien dan als ...... tja dan als wat..... dan als poging om het vuurtje aan te wakkeren oid.
pi_30442939
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 01:34 schreef PLAE@ het volgende:

[..]

Ik denk dat je het meer als een uitlaatklep moet zien dan als ...... tja dan als wat..... dan als poging om het vuurtje aan te wakkeren oid.
Uitlaatklep waarvoor dan?
  zaterdag 10 september 2005 @ 01:38:03 #265
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_30442987
Frustraties die er zijn maar die er in de dagelijkse realiteit niet uitkomen.

Hoe vaak heb jij iemand al flink zien kankeren wat een woord ook op Marokkanen tegen Marokkanen buiten internet om?

edit: veel mensen hebben op internet hun mondje 20x groter dan in het echt ( doordevil is daarvan een mooi voorbeeld maar veel kennen hem niet eens meer denk ik). Daarom moet je veel dingen ook met een korrel zout nemen. Jij bent misschien bloedserieus bezig in deze discussie maar veel anderen niet.
  zaterdag 10 september 2005 @ 02:34:55 #266
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_30443986
-edit: Ja ik ben nog wakker en zo is het wel weer genoeg .-

[ Bericht 79% gewijzigd door kLowJow op 10-09-2005 02:56:07 ]
pi_30444881
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 20:08 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Mijn wereld is groter dan alleen mijn portemonnee en de landen waarmee Nederland een handelsovereenkomst heeft.
Kortom..je kijkt niet verder dan je straat.
quote:
Daarbij ben ik meer geinteresseert in de mensen bij mij in de straat dan in mensen waarmee ik waarschijnlijk nooit contact zal hebben.
Is te zien aan je taalmisbruik.
quote:
Daarnaast moet ook jij het de rest van je leven stellen met Marokkanen, Antilianen, Turken, moslims en de meeste verwijfde homo's die je je maar kunt voorstellen. Die gaan echt niet weg als je ze weert uit je schoolboeken. Ze krijgt er wel meer onderlinge spanningen door als je dat doet, dat dan weer wel.
En wat bedoel je daarmee? Suggereer ik zoiets? Denk toch eens na. Je hebt het zelf over andere entiteiten dan Marokkanen om het onderwerp Marokkanen te verdedigen.
pi_30444882
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 01:35 schreef SCH het volgende:

[..]

Uitlaatklep waarvoor dan?
Integratiefrustraties
pi_30445700
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 05:34 schreef wonko het volgende:

[..]

Integratiefrustraties
Mooi woord maar ik heb er mijn twijfels bij.
  zaterdag 10 september 2005 @ 09:53:14 #270
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_30445799
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 09:44 schreef SCH het volgende:

[..]

Mooi woord maar ik heb er mijn twijfels bij.
Wat is het dan, racisme?
pi_30445827
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 09:53 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Wat is het dan, racisme?
Neuh, dat denk ik ook niet.

Het is eerder een soort trigger, een ding om je lekker druk over te kunnen maken zonder dat het je nou werkelijk echt veel interesseert, die hele integratie e.d.
pi_30446070
Een tijd geleden op school bij aarderijkskunde was er een hoofdstuk over marokko, dat hadden we gewoon overgeslagen

En dit is trouwens de eerste keer dat ik van het woord "lesbrief" heb gehoord.
pi_30446475
quote:
Ik denk dat de spanning door onze overheid zelf wordt opgevoerd.
Er worden voortdurend verkeerde signalen afgegeven:
- Job Cohen gaat naar Marokko. Wat gaat ie er doen? Helpt dit de problemen in Amsterdam oplossen?
- Daarnaast zegt Cohen: het is niet de vraag of er een aanslag komt in Amsterdam, maar wanneer.
- Nog steeds komt de overheid met beleid waaruit blijkt dat bepaalde allochtonen groepen als zielig worden gezien
- De overheid blijft allerlei allochtone culturele platforms subsidieren
- Als mensen protesteren tegen de bouw van een moskee in hun buurt, worden deze mensen voor racist uitgemaakt.
- etc.
De kloof tussen de politiek en de mensen in het land blijft dus onveranderd groot.
Exaudi orationem meam
pi_30446670
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 10:38 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Ik denk dat de spanning door onze overheid zelf wordt opgevoerd.
Er worden voortdurend verkeerde signalen afgegeven:
- Job Cohen gaat naar Marokko. Wat gaat ie er doen? Helpt dit de problemen in Amsterdam oplossen?
- Daarnaast zegt Cohen: het is niet de vraag of er een aanslag komt in Amsterdam, maar wanneer.
- Nog steeds komt de overheid met beleid waaruit blijkt dat bepaalde allochtonen groepen als zielig worden gezien
- De overheid blijft allerlei allochtone culturele platforms subsidieren
- Als mensen protesteren tegen de bouw van een moskee in hun buurt, worden deze mensen voor racist uitgemaakt.
- etc.
De kloof tussen de politiek en de mensen in het land blijft dus onveranderd groot.
Je bedoelt de kloof tussen de politiek en bepaalde mensen.
pi_30446803
Nee, dat bedoelt hij niet.
pi_30447022
Aanpassen is gewoon "not done" voor de moslims, de weinige uitzonderingen daargelaten.
Het is wel vreemd dat de Indonesiërs en de Chinezen hier destijds véél minder moeite mee hebben gehad. Tussen de Indonesiërs die in de jaren 40 en 50 van de vorige eeuw naar Nederland kwamen moet toch ook een aantal moslims gezeten hebben, al waren het waarschijnlijk niet veel?
Het ligt i.m.o. gewoon aan het in onze (Nederlandse) ogen wanstaltige haantjesgedrag dat in alle landen rond de Middellandse Zee voorkomt. Ze zijn heel gauw op hun tenen getrapt, vrouwen zijn in hun ogen een noodzakelijk kwaad dat alleen goed is om te koken, te poetsen, kinderen te baren en af en toe een paar pestklappen te krijgen als ze "te bijdehand" worden. Wij autochtonen moeten naar hún pijpen dansen, en ze vinden ons overduidelijk een minderwaardig volk en vooral Christenhonden en ongelovige varkens.
On-topic: die brief is bullshit; het zóveelste probeerseltje om óns begrip op te dringen over hún cultuur, geloof en mentaliteit. Het moet andersom zijn, maar blijkbaar heeft men dat al opgegeven.
BSB is geďntegreerd, maar alleen hoe en wanneer het hčm uitkomt. Slimme jongen, dat wel, maar het zou zo niet moeten horen te gaan. Moderator, vertel me maar weer dat het "in deze topic niet om BSB gaat". Prettig weekend, allemaal.
pi_30449091
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 11:00 schreef Traffic het volgende:
Moderator, vertel me maar weer dat het "in deze topic niet om BSB gaat". Prettig weekend, allemaal.
Het gaat in deze topic niet om BSB. .
pi_30449238
Ik kan me niet herinneren dat ik op de Bassisschool een dergelijke lesbrief over andere landen heb gehad. Hooguit wat aardrijkskunde of geschiedenis van een land.
  zaterdag 10 september 2005 @ 12:24:45 #279
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_30449567
of dit nou de manier is om bruggen te zlaan weet ik niet... maar kennis is natuurlijk wel altijd mooi meegenomen.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  zaterdag 10 september 2005 @ 12:44:35 #280
13462 BansheeBoy
pi_30450126
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 11:00 schreef Traffic het volgende:BSB is geďntegreerd, maar alleen hoe en wanneer het hčm uitkomt. Slimme jongen, dat wel, maar het zou zo niet moeten horen te gaan.
Ja uiteraard, ik ben geďntegreerd zolang dit niet botst met mijn geloof.

˛
  zaterdag 10 september 2005 @ 12:48:53 #281
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_30450251
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 12:44 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

˛
pi_30450418
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 12:13 schreef nikk het volgende:
Ik kan me niet herinneren dat ik op de Bassisschool een dergelijke lesbrief over andere landen heb gehad. Hooguit wat aardrijkskunde of geschiedenis van een land.
Een lesbrief 'krijg' je ook niet als leerling. Het is een mogelijk lesprogramma, dat een school desgewenst in kan voeren. Een voorstel over hoe men een bepaald onderwerp op school kan behandelen. Of dit gedaan wordt is vervolgens de keuze van de school.
pi_30450577
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 12:54 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Een lesbrief 'krijg' je ook niet als leerling. Het is een mogelijk lesprogramma, dat een school desgewenst in kan voeren. Een voorstel over hoe men een bepaald onderwerp op school kan behandelen. Of dit gedaan wordt is vervolgens de keuze van de school.
Precies. Daarom snap ik niet waarom mensen dit in dezelfde lijn willen plaatsen als les over Rusland, Amerika, Duitsland, etc.
pi_30450738
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 12:58 schreef nikk het volgende:

[..]

Precies. Daarom snap ik niet waarom mensen dit in dezelfde lijn willen plaatsen als les over Rusland, Amerika, Duitsland, etc.
Hoe denk je dat een basisschool een lesprogramma over andere landen opstelt dan? Dat verzinnen ze allemaal zelf? Dat wordt ze door de overheid opgedrongen?

Dit is een heel normale gang van zaken hoor. Niet bepaald nieuwswaardig.
  zaterdag 10 september 2005 @ 13:09:46 #285
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_30450935
de intentie is duidelijk waarom het lesproramma wordt ingevoerd. de vraag is alleen of die intentie wel helemaal 'eerlijk' is en niet schuldafschuivend.
  zaterdag 10 september 2005 @ 13:12:07 #286
13462 BansheeBoy
pi_30451020
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 13:09 schreef zoalshetis het volgende:
de intentie is duidelijk waarom het lesporgramma wordt ingevoerd. de vraag is alleen of die intentie wel helemaal 'eerlijk' is en niet schuldafschuivend.
Ik vind het juist heel eerlijk, dit soort ideeën bevestigen duidelijk dat de "schuld" niet alleen ligt bij de Marokkanen, maar ook deels aan de onwetenheid en krampachtigheid van de gemiddeld Nederlandse burger die over het algemeen alleen het woord "zemelen" goed kan spellen.

˛
pi_30451060
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 13:09 schreef zoalshetis het volgende:
de intentie is duidelijk waarom het lesproramma wordt ingevoerd. de vraag is alleen of die intentie wel helemaal 'eerlijk' is en niet schuldafschuivend.
Er wordt niets ingevoerd, er wordt iets aangeboden. Het is vergelijkbaar met een reclamefolder.
pi_30451080
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 13:12 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Ik vind het juist heel eerlijk, dit soort ideeën bevestigen duidelijk dat de "schuld" niet alleen ligt bij de Marokkanen, maar ook deels aan de onwetenheid en krampachtigheid van de gemiddeld Nederlandse burger die over het algemeen alleen het woord "zemelen" goed kan spellen.

˛
Waar heb je het over? .
pi_30451137
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 13:04 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Hoe denk je dat een basisschool een lesprogramma over andere landen opstelt dan? Dat verzinnen ze allemaal zelf? Dat wordt ze door de overheid opgedrongen?

Dit is een heel normale gang van zaken hoor. Niet bepaald nieuwswaardig.
Dit is een nogal unieke situatie, het lijkt me niet juist om te praten over een normale gang van zaken. Het gaat hiet niet om educatie over een land (ik bedoel, in hoeverre is Marokko nu relevant voor Nederland anders dan de immigranten) zoals dat het geval is met Rusland, Amerika, Duitsland, etc.
  zaterdag 10 september 2005 @ 13:16:35 #290
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_30451152
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 13:13 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Er wordt niets ingevoerd, er wordt iets aangeboden. Het is vergelijkbaar met een reclamefolder.
ik weet meer van de geschiedenis van de marokkaanse strijders bij de slag om monte cassino, dan de marokkanen. tuurlijk is kennis nuttig, de intentie vind ik niet helemaal kies.
pi_30451339
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 13:12 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

˛
ja

het ligt aan de Nederlandse burger dat die Marokkanen zo in de geestelijke problemen zitten...het ligt nooit aan die Marokkanen
pi_30452064
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 12:44 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

˛
Maar Nederland botst tegen de Islam op. Kunnen we allemaal niks aan doen. Dus wie is dan diegene die het op moet lossen?
pi_30453564
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 01:03 schreef SCH het volgende:

Er zijn hier veel Marokkanen, die blijven hier ook itt de droom van veel autochtonen momenteel. Ik vind het wel een goed plan om kinderen enigszins vertrouwd te maken met elkaar cultuur en achtergrond. Ik begrijp echt niet wat daar mis mee zou kunnen zijn.
Opzich niet nee.
Het probleem is denk ik dat "we" er een beetje teveel van hebben gehad. Niemand heeft hier gevraagd om 'Islamrariteiten', als het 'recht' van dragen van een hoofddoekje, het niet willen spreken van de NL taal, discriminatie als in een gebrek aan respect voor NL vrouwen etc. die zich in grote getalen voordeden. Die groep is explosief gegroeid de afgelopen decennia. Veel te snel om bij te benen of om met die veranderingen te kunnen omgaan. Ik weet dan niet of het zo'n goed idee is om die veranderingen nog verder bij de mensen door de strot te drukken, de weerzin wordt alleen maar groter. Wat mij betreft is prioriteit nr.1 om beter de orde te handhaven door de relschoppers wat beter aan te pakken en iedereen verder met rust te laten. Later kunnen we dan de problemen eens wat genuanceerder aanpakken.
pi_30454011
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 14:49 schreef fokje het volgende:

[..]

Opzich niet nee.
Het probleem is denk ik dat "we" er een beetje teveel van hebben gehad. Niemand heeft hier gevraagd om 'Islamrariteiten', als het 'recht' van dragen van een hoofddoekje, het niet willen spreken van de NL taal, discriminatie als in een gebrek aan respect voor NL vrouwen etc. die zich in grote getalen voordeden. Die groep is explosief gegroeid de afgelopen decennia. Veel te snel om bij te benen of om met die veranderingen te kunnen omgaan. Ik weet dan niet of het zo'n goed idee is om die veranderingen nog verder bij de mensen door de strot te drukken, de weerzin wordt alleen maar groter. Wat mij betreft is prioriteit nr.1 om beter de orde te handhaven door de relschoppers wat beter aan te pakken en iedereen verder met rust te laten. Later kunnen we dan de problemen eens wat genuanceerder aanpakken.
Ik snap nog steeds niet waarom het misdragen van een minderheid het totaal uitsluit om kinderen voorlichting te geven over de achtergronden van een cultuur. Net alsof het voorlichten van kinderen over waar hun 6-jarige klasgenootje vandaan komt, het aanpakken van de 16- jarige kutmarokkaantjes en de 23-jarige extremist ook maar een strobreed in de weg staat?
pi_30454153
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 13:49 schreef avw1982 het volgende:

[..]

Maar Nederland botst tegen de Islam op. Kunnen we allemaal niks aan doen. Dus wie is dan diegene die het op moet lossen?
Ik en met mij het overgrote deel van Nederland botst niet tegen de Islam op. Hoogstens tegen radicale vormen van het geloof, voorals nog is dat dus met een minderheid van de aanwezige moslims hier. In Nederland is geen plaats voor gevaarlijk radicalisme, Christelijk, Islamitisch of Boedistisch.

Daarnaast is het kutmarokkaantjesprobleem geen onderdeel van een geloofsprobleem. Sterker nog die jochies lappen zelfs de meest elementaire regels uit de Koran aan hun laars. Dat is meer een gevolg van een cultureclash dan van een religieus probleem.
pi_30454175
Onder welke steen kom jij vandaan gekropen?
pi_30454204
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 15:15 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Onder welke steen kom jij vandaan gekropen?
In welke grot vertoef jij nog steeds?
pi_30454225
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 15:17 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Onder welke steen kom je vandaan gekropen?
pi_30454256
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 15:18 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

pi_30454337
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 15:19 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

pi_30454856
Doe eens niet zo kinderachtig
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')