quote:Op vrijdag 9 september 2005 15:54 schreef Oud_student het volgende:
Geweldig plan ik kijk al uit naar de lesbrieven over:
- Chinezen,
- Turken,
- Anillianen (Arubanen)
- Surinamers (Bosnegers, Creolen, Hindoestanen, etc)
- Congolezen
- Angolezen
- Zwarte & Witte Zuid-Afrikanen
- Somaliers
- Ethiopiers
- Nigerianen
- Chilenen
- Colombianen
- Hondurezen
- Mexikanen
- Polen
- Roemenen
- Kirgiezen
- Oestbeken
- Hongaren
- Bulgaren
- Zigeuners
- Oekrainers
- Indonesiers
- Molukkers
- Tomorezen
- etc. etc.
en ik maar denken dat ze niets meer leren![]()
Ik zie ook al uit naar de volgende serie nieuwsbrieven over taal, cultuur en religies van al onze muliculturele landgenoten.
Die over de antillen is er alquote:Op vrijdag 9 september 2005 15:08 schreef djenneke het volgende:
Ze hebben overigens gelijksoortige lesbrieven over
- belgie
- verenigd koninkrijk
- duitsland
- frankrijk
- afrika
- nederlandse antillen
- nederland, waterland
- poolgebieden
- typisch nederlands
Kennis bijleren moet ergens beginnen. Het is natuurlijk niet de oplossing, maar het is in ieder geval een leuk begin en sowieso mooi meegenomen.quote:Op vrijdag 9 september 2005 15:45 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Klopt, maar wat zijn de oplossingen volgens jou? Ik denk niet dat een lesbrief over Marokko een bijdrage levert.
Iedereen is in eerste instantie verantwoordelijk voor zijn eigen daden. Maar je kunt niet een hele gemeenschap aansprakelijk stellen voor het gedrag van een minderheid. Maar goed, ook vanuit de Marokkaanse gemeenschap mag meer gedaan worden. En die mag sowieso opener worden naar de autochtonen toe, het is een vrij in zichzelf gerichte gemeenschap. En dat is niet echt bevoordelijk voor de situatie. Ik ben dan ook de laatste die zegt dat er dingen ernstig mis gaan in delen van de Marokkaanse gemeenschap, in tegendeel ik weet maar al te goed wat er mis is, dat maak ik ook bijna dagelijks mee.quote:Nederlanders die zich schuldig maken aan racisme moeten worden aangepakt, Marokkanen moeten meer zelfkritiek leveren en kritiek op problemen in hun gemeenschap accepteren en daarmee ook aan de slag gaan.
Zo makkelijk kom je er niet vanaf, in Marokko worden verschillende dialecten gesproken , o.a. het Berbers. dat wordt dus even doorbijten.quote:Op vrijdag 9 september 2005 15:57 schreef Rikkert het volgende:
volgende stap is dat wij marokkaans leren, om die mensen beter te verstaan ofzo?![]()
![]()
Het feit dat jij denkt dat Marokkaans een taal is geeft al aan dat er ernstige behoefte is aan lesmateriaal over Marokko.quote:Op vrijdag 9 september 2005 15:57 schreef Rikkert het volgende:
volgende stap is dat wij marokkaans leren, om die mensen beter te verstaan ofzo?![]()
![]()
IK zie het al voor me, met Cohen als leraar!quote:Op vrijdag 9 september 2005 15:57 schreef Rikkert het volgende:
![]()
Touché.quote:Op vrijdag 9 september 2005 16:01 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Het feit dat jij denkt dat Marokkaans een taal is geeft al aan dat er ernstige behoefte is aan lesmateriaal over Marokko.
Het is geen kip en ei discussie. Jij stelde Nederlanders verantwoordelijk door hun houding voor het 'kweken' van kutmarokkanen. Dan zou ook de oplossing bij hen vandaan moeten komen. Namelijk houding veranderen en klaar zijn we.quote:Op vrijdag 9 september 2005 15:54 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
De kip en het ei-discussie heeft geen zin. Het hij begon-argument dat is leuk voor de kleuterklas, maar daar kopen we nu niets voor. En jij moet veranderen en zij moeten veranderen, stop ook eens met het wijzen naar de ander, maar begin bij jezelf.
Ik ben ook zeker voor zero tolerance, maar dan ook voor alles en iedereen. Dus dan moet ook jij niet zeiken als je een vette straf krijgt voor het drinken van een biertje op straat, het rijden van 130 ipv 120, als je een boete krijgt voor wildplassen en als je opgevoerde scooter onder de bulldozer gaat. Daarnaast is zo'n beleid symptoom-bestrijding en geen bron-bestrijding.
En het in NY voelt iedereen zich New Yorker is bull shit, daar zijn de raciale spanningen ook bizar ernstig, ga eens gezellig picknicken in de Bronx of Harlem![]()
Wat is dat zien en voelen als Marokkaan toch altijd weer voor een vage redenatie? Ik voel mezelf Hagenees, Friezen voelen zich Friezen, Chinezen zich Chinees en Hindoestanen voelen zich Hindoestaan. Zolang mensen hier wonen, de taal spreken, zich redden in het dagelijks leven, zich aan de wetten en omgangvormen houden en mensen wiens levenswijze ze niet aan staat negeren ipv molesteren dan zie ik niet in waarom je jezelf wat dan ook zou moeten voelen of juist niet zou moeten voelen.quote:Op vrijdag 9 september 2005 16:09 schreef avw1982 het volgende:
Maar hoeveel meer moeten Nederlanders nog gaan doen voordat de Marokkanen intergreren? Ze blijven zichzelf zien als Marokkaan ipv Nederlander.
Als je leest dan zie je dat ik bepleit dat Marokkanen zich ook zeer zeker moeten veranderen. Daarnaast bepleit ik dat ook een groot deel van de Nederlanders moet veranderen. Voor een land dat tolerantie zo hoog in het vaandel heeft staan zijn we namelijk behoorlijk bekrompen en intolerant. Daarnaast wijzen wij maar al te graag anderen op hun verantwoordelijk heden maar staan we op onze achtste poten als we zelf ter verantwoording worden geroepen. Ik zeg niet dat de Marokkanen niet moeten veranderen, ik zeg enkel dat naast de Marokkanen ook de Nederlanders hun houding moeten veranderen.quote:Op vrijdag 9 september 2005 16:11 schreef Kentaro het volgende:
[..]
Het is geen kip en ei discussie. Jij stelde Nederlanders verantwoordelijk door hun houding voor het 'kweken' van kutmarokkanen. Dan zou ook de oplossing bij hen vandaan moeten komen. Namelijk houding veranderen en klaar zijn we.
Oh is dat het doel? Dan kan je net zo goed niets doen. Ik ben 100% Marokkaan en 0,00000% Nederlander, dat zal altijd zo blijven en dat geldt ook voor de meeste Marokkanen, grofweg 97,3%.quote:Op vrijdag 9 september 2005 16:09 schreef avw1982 het volgende:
Maar hoeveel meer moeten Nederlanders nog gaan doen voordat de Marokkanen intergreren? Ze blijven zichzelf zien als Marokkaan ipv Nederlander.
die vage redenatie wist je anders een paar post terug nog prima uit te leggenquote:Op vrijdag 9 september 2005 16:13 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Wat is dat zien en voelen als Marokkaan toch altijd weer voor een vage redenatie?
quote:Op vrijdag 9 september 2005 15:03 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Veel Marokkanen voelen zich enkel Marokkaan omdat ze door Nederlanders behandelt worden als een "Marokkaan". Wellicht dat dit soort kennis en informatie ervoor zorgt dat dat verandert.
Tuurlijk voelen de Chinezen zich nog Chinees maar waarom hoor je daar dan nooit iets over? Ze hebben zichzelf een plaats gegeven in de Nederlandse maatschappij zonder dat wij Nederlanders alles hebben moeten leren over China. Als de Chinezen dat kunnen moeten de Marokkanen dat toch ook wel lukken.quote:Op vrijdag 9 september 2005 16:13 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Wat is dat zien en voelen als Marokkaan toch altijd weer voor een vage redenatie? Ik voel mezelf Hagenees, Friezen voelen zich Friezen, Chinezen zich Chinees en Hindoestanen voelen zich Hindoestaan. Zolang mensen hier wonen, de taal spreken, zich redden in het dagelijks leven, zich aan de wetten en omgangvormen houden en mensen wiens levenswijze ze niet aan staat negeren ipv molesteren dan zie ik niet in waarom je jezelf wat dan ook zou moeten voelen of juist niet zou moeten voelen.
Context, my dear Watson, contextquote:Op vrijdag 9 september 2005 16:20 schreef Kentaro het volgende:
[..]
die vage redenatie wist je anders een paar post terug nog prima uit te leggen
[..]
Altijd weer die Chinezen als voorbeeld. Een van de allerslechtste voorbeelden van integratie. En ik kan het toch minimaal een beetje weten...quote:Op vrijdag 9 september 2005 16:20 schreef avw1982 het volgende:
[..]
Tuurlijk voelen de Chinezen zich nog Chinees maar waarom hoor je daar dan nooit iets over? Ze hebben zichzelf een plaats gegeven in de Nederlandse maatschappij zonder dat wij Nederlanders alles hebben moeten leren over China. Als de Chinezen dat kunnen moeten de Marokkanen dat toch ook wel lukken.
Of niet natuurlijk. Misschien is een grote mate van tolerantie wel gewoon te hoog gegrepen.quote:Op vrijdag 9 september 2005 16:18 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Als je leest dan zie je dat ik bepleit dat Marokkanen zich ook zeer zeker moeten veranderen. Daarnaast bepleit ik dat ook een groot deel van de Nederlanders moet veranderen. Voor een land dat tolerantie zo hoog in het vaandel heeft staan zijn we namelijk behoorlijk bekrompen en intolerant. Daarnaast wijzen wij maar al te graag anderen op hun verantwoordelijk heden maar staan we op onze achtste poten als we zelf ter verantwoording worden geroepen. Ik zeg niet dat de Marokkanen niet moeten veranderen, ik zeg enkel dat naast de Marokkanen ook de Nederlanders hun houding moeten veranderen.
Het selectief lezen van jouw kant zegt al genoeg over het ontwijken van jouw eigen verantwoordelijkheden.
ik zeg ook nergens dat je zegt dat Marokkanen niet moeten vranderen. ik vond alleen de oorzaak van de problematiek afdoen als kip-ei wat te gemakkelijk. Overgens vind ik ook dat NLers nog wel wat meer kunnen doen ook. Dus nu we het toch eens zijn ga ik maar eens een terras opzoekenquote:Op vrijdag 9 september 2005 16:18 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Als je leest dan zie je dat ik bepleit dat Marokkanen zich ook zeer zeker moeten veranderen. Daarnaast bepleit ik dat ook een groot deel van de Nederlanders moet veranderen. Voor een land dat tolerantie zo hoog in het vaandel heeft staan zijn we namelijk behoorlijk bekrompen en intolerant. Daarnaast wijzen wij maar al te graag anderen op hun verantwoordelijk heden maar staan we op onze achtste poten als we zelf ter verantwoording worden geroepen. Ik zeg niet dat de Marokkanen niet moeten veranderen, ik zeg enkel dat naast de Marokkanen ook de Nederlanders hun houding moeten veranderen.
Het selectief lezen van jouw kant zegt al genoeg over het ontwijken van jouw eigen verantwoordelijkheden.
Nou het is wel een oorzaak van de slechte integratie denk ik, Amerikanen zijn trots op hun land etc.quote:Op vrijdag 9 september 2005 16:13 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Wat is dat zien en voelen als Marokkaan toch altijd weer voor een vage redenatie? Ik voel mezelf Hagenees, Friezen voelen zich Friezen, Chinezen zich Chinees en Hindoestanen voelen zich Hindoestaan. Zolang mensen hier wonen, de taal spreken, zich redden in het dagelijks leven, zich aan de wetten en omgangvormen houden en mensen wiens levenswijze ze niet aan staat negeren ipv molesteren dan zie ik niet in waarom je jezelf wat dan ook zou moeten voelen of juist niet zou moeten voelen.
quote:Oh is dat het doel? Dan kan je net zo goed niets doen. Ik ben 100% Marokkaan en 0,00000% Nederlander, dat zal altijd zo blijven en dat geldt ook voor de meeste Marokkanen, grofweg 97,3%.
Dus stel er breekt oorlog uit tussen Nederland en Marokko. Wat gaan die 97,3% van alle Marokkanen doen? Het land dat ze mogelijkheden bood tot werk, uitkeringen en onderwijs die ze in Marokko niet hadden kunnen krijgen, keren ze dan de rug toe.quote:Op vrijdag 9 september 2005 16:19 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Oh is dat het doel? Dan kan je net zo goed niets doen. Ik ben 100% Marokkaan en 0,00000% Nederlander, dat zal altijd zo blijven en dat geldt ook voor de meeste Marokkanen, grofweg 97,3%.
En wat doen de Nederlanders dan wel niet voor de Marokkanen wat ze niet voor andere groepen doen, krijgen ze gratis kleine flesjes Ketjap ofzo?²
Stel er breekt oorlog uit tussen Nederland en Friesland, stel er breekt oorlog uit tussen Rotterdam en Amsterdam. Stel dat Nederland onder de zeespiegel verdwijnt en het enige land wat onze inwoners wil opvangen Marokko is. Stel, stel, stel, stelquote:Op vrijdag 9 september 2005 16:50 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Dus stel er breekt oorlog uit tussen Nederland en Marokko. Wat gaan die 97,3% van alle Marokkanen doen? Het land dat ze mogelijkheden bood tot werk, uitkeringen en onderwijs die ze in Marokko niet hadden kunnen krijgen, keren ze dan de rug toe.
Dat zet je toch tot denken, niet?
Slechte vergelijking, 2 Nederlandse steden met 2 landen met tegengestelde culturen en in de toekomst zelfs militaire allianties te vergelijken. Maar het is wel typerend dat je de vraag niet durft te beantwoorden.quote:Op vrijdag 9 september 2005 16:53 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Stel er breekt oorlog uit tussen Nederland en Friesland, stel er breekt oorlog uit tussen Rotterdam en Amsterdam. Stel dat Nederland onder de zeespiegel verdwijnt en het enige land wat onze inwoners wil opvangen Marokko is. Stel, stel, stel, stel
Dan zullen we als Marokkanen in Nederland een bemiddelende rol trachten te spelen en proberende de boel te sussen. En als dat niet werkt vechten we mee met Marokko.quote:Op vrijdag 9 september 2005 16:50 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Dus stel er breekt oorlog uit tussen Nederland en Marokko. Wat gaan die 97,3% van alle Marokkanen doen? Het land dat ze mogelijkheden bood tot werk, uitkeringen en onderwijs die ze in Marokko niet hadden kunnen krijgen, keren ze dan de rug toe.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |