abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30416498
quote:
Lesbrief over Marokko voor scholieren

In Bergen op Zoom hebben deze week alle basisscholen en een school voor praktijkonderwijs een lesbrief over Marokko aangeboden gekregen. Doel van de lesbrief is leerlingen begrip bijbrengen voor hun Marokkaanse medeleerlingen.

Het initiatief voor de lesbrief werd genomen nadat een delegatie uit Bergen op Zoom in 2001 een reis naar Marokko maakte. De afgelopen jaren is de lesbrief aangepast nadat men zowel in positieve als in negatieve zin reacties had gekregen.

Bij de lesbrief is ook een cd-rom toegevoegd. In totaal kan een school in vijf weken tijd, vanaf een week vóór de ramadan, onderwerpen behandelen zoals het land, wonen, cultuur, religie en sociale aspecten. Het staat de scholen vrij om te bepalen hoe ze het oppakken.
Heel gek idee hoor, maar zouden die marokkaanse jongeren geen Nederlandse lesbrief moeten krijgen? Die moeten toch zoveel mogelijk integreren?
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
  vrijdag 9 september 2005 @ 11:56:18 #2
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_30416672
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 11:52 schreef sizzler het volgende:

[..]

Heel gek idee hoor, maar zouden die marokkaanse jongeren geen Nederlandse lesbrief moeten krijgen? Die moeten toch zoveel mogelijk integreren?
Allebei zouden nuttig zijn. Net als in lessen maatschappijleer best wat aandacht aan de fundamentele verschillen tussen mannen en vrouwen (in denken en gedrag) besteed mag worden. Zie het als een gebruiksaanwijzing om met elkaar om te gaan.
Vampire Romance O+
  vrijdag 9 september 2005 @ 12:00:19 #3
121830 Kadesh
The Protectors of the Garden
pi_30416868
Opzouten met die lesbrief, we leven hier in Nederland.
For thirteen generations we have protected it from the unclean
pi_30416971
Ik moest anders ook leren over Frankrijk... dus waarom dan niet over Marokko?
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_30417047
quote:

[..]

Nee, want die marokkanen kunnen en willen zich niet aanpassen aan de nederlandse maatschappij dus moeten de nederlanders zich maar aanpassen. Die taktiek zul je nog veel vaker tegenkomen.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_30417195
een idee van de school

maar het is ook goed en beter dat ze ook leren wat de cultuur is etc.
juist dat bevordert de integratie van allebei kanten
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_30417309
Een paar jaar geleden ging het eindexamen Aardrijkskunde VWO ook over Marokko.

Maar ik heb zo onderhand het idee dat dit land volledig op z´n kop staat.
pi_30417367
juist goed - dit moeten ze vaker doen
dan leren jullie ook wat eens over Marokko en Turkije
  vrijdag 9 september 2005 @ 12:13:58 #9
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_30417404
quote:

[..]

Nooit één lesbrief gehad in mijn hele leven, maar kijk mee eens ijzersterk zijn in de Nederlandse taal (zowel in woord als geschrift) en pronken met mijn auto van de zaak, ik ben wel degelijk geïntegreerd dus, geen lesbrief nodig hoor.

²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_30417421
Jezus, omgekeerde wereld.

Straks krijgen WIJ nog turkse/marokkaanse les.. flikker op.

Achterlijke culturen moeten optieven. Intergreren, aanpassen, normaal zijn.

Je eigen cultuur is prima, maar val daar anderen niet mee lastig..
pi_30417436
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:13 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Nooit één lesbrief gehad in mijn hele leven, maar kijk mee eens ijzersterk zijn in de Nederlandse taal (zowel in woord als geschrift) en pronken met mijn auto van de zaak, ik ben wel degelijk geïntegreerd dus, geen lesbrief nodig hoor.

²
laat me niet lachen BSB...
  vrijdag 9 september 2005 @ 12:15:02 #12
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_30417443
Goh, die Marokkaanse leerlingen moeten 's ochtends wel verrekte vroeg op als ze met hun fietsje op tijd op school willen zijn. .

Daar mag best wel wat meer respect voor gekweekt worden hoor, vooral dat stuk zwemmen valt nog niet mee, er staan erg sterke stromingen in de Middenlandse zee. .
Ik ga naar huis.
pi_30417458
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:14 schreef Oksel het volgende:

Wat een onzin zeg. Educatie is nooit verkeerd. Mensen die dat niet kunnen begrijpen...
pi_30417466
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:14 schreef Oksel het volgende:

dat doen ze niet ,dat doet de school
pi_30417470
Leren we dan ook dat Marokkanen in Marokko zich schamen voor de Marokkanen die in Nederland wonen?
pi_30417679
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:13 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

²
Maar je bent geen materialist hoor, neeee, vrome loonslaafjes van Alilah hebben tegenwoordig ook al de behoefte om met auto`s te pronken..
eeeh
pi_30417715
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:22 schreef DaveHarris het volgende:

[..]

Maar je bent geen materialist hoor, neeee, vrome loonslaafjes van Alilah hebben tegenwoordig ook al de behoefte om met auto`s te pronken..
pi_30417786
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:12 schreef Meki het volgende:
juist goed - dit moeten ze vaker doen
dan leren jullie ook wat eens over Marokko en Turkije
oh jee, er begint weer iemand in termen van wij en zij te spreken
pi_30417813
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:25 schreef _Arual_ het volgende:

[..]

oh jee, er begint weer iemand in termen van wij en zij te spreken
jah Integratie moet van 2 kanten komen dus werk mee en lees een boek over Marokko
  vrijdag 9 september 2005 @ 12:30:10 #20
13462 BansheeBoy
pi_30417921
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:22 schreef DaveHarris het volgende:

[..]

Maar je bent geen materialist hoor, nee, vrome loonslaafjes van Allah hebben tegenwoordig ook al de behoefte om met auto`s te pronken..
Ik heb de behoefte niet hoor, maar het is wel een feit dat ik een leuk autotje heb

Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
pi_30417944
Volgens mij is trouwens half bestuurlijk Nederland al in Marokko geweest.
  vrijdag 9 september 2005 @ 12:31:09 #22
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_30417951
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:25 schreef Meki het volgende:
jah Integratie moet van 2 kanten komen dus werk mee en lees een boek over Marokko
Heb je enig idee over hoeveel verschillende bevolkingsgroepen we dan wel niet boeken moeten gaan lezen? .

Hoeveel weet jij van mensen uit Iran af? Heb je je kennis over Zuid Afrika al bijgespijkerd?

Of geld dit alleen voor Marokko? Een soort van "eigen minderheid eerst"?
Ik ga naar huis.
pi_30417986
quote:

[..]

HOu toch op man, er zijn maar 300.000 marocs in NL waarvan een groot gedeelte niet eens Nederlands spreekt en een nog groter gedeelte hier alleen maar is om bij de uitkerende instantie z`n handje op te houden, laat die verderfelijke kolonisten zich eerst maar Nederlander voelen, het volkslied uit volle borst opzingen voordat ze weer wat van de autochtone bevolking verlangen.
eeeh
pi_30418020
Vooroordeel @ DaveHarris

300.000 grote gedeelte heheheheh
het is goed met jou Daveharris maar ik weet hoe je denkt kijk maar in je SIG
pi_30418030
quote:

[..]

Jullie willen toch hier wonen, wij niet daar. Wat hebben wij aan info over Marokko als we daar niet eens komen.
  vrijdag 9 september 2005 @ 12:35:59 #26
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_30418095
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:08 schreef Meki het volgende:
een idee van de school

maar het is ook goed en beter dat ze ook leren wat de cultuur is etc.
juist dat bevordert de integratie van allebei kanten
Hmmz, Ik zie er ook geen kwaad in. En het is goed om bepaalde culturele facetten naar elkaar over te dragen. Ik zie het eigenlijk meer als een educatieve reisverslag.
pi_30418115
quote:

[..]

Maar wat is daar nou de toegevoegde waarde van? Die kinderen zijn ws allemaal in Nederland geboren. Zo hou je de verschillen in stand door ze te verankeren in een domein van begrip. Terwijl de focus op de Nederlandse cultuur zou moeten liggen. Dan motiveer je de andere cultuur om meer te integreren. Anders zeg je juist: "blijf maar zoals je bent, wij begrijpen dat."
pi_30418129
quote:

[..]

Na veertig jaar nog steeds twee groepen is belachelijk. Dat moet je niet in stand willen houden, en dat is wel wat je zo doet.

Lezen Marokkanen dan ook een boek over Nederland?
pi_30418183
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:31 schreef nietzman het volgende:

"Hitler had the right idea! He was just an under-achiever! Kill them all Adolph, all of them! Jew, Mexican, American, white, kill them all!!!!"
Wie quote je in je handtekening en waarom?
  vrijdag 9 september 2005 @ 12:39:25 #30
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_30418187
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:37 schreef _Arual_ het volgende:
Na veertig jaar nog steeds twee groepen is belachelijk. Dat moet je niet in stand willen houden, en dat is wel wat je zo doet.

Lezen Marokkanen dan ook een boek over Nederland?
Wehkamp de ondergoed afdeling.
pi_30418268
Waarom krijgen ze een brief over Marokko? Het zijn toch Nederlanders?
pi_30418323
Het idee dat de Nederlanders zich wat meer verdiepen in de cultuur van andere landen is prima. Wat ik dan niet snap is dat hier Marokko dan weer 5 weken in de aandacht moet staan. De wereld is vrij groot, wat gebeurt er met Duitsland, Belgie, Engeland, Rusland (volgens mij vrij belangrijk voor de Nederlandse economie), VS (hetzelfe), Turkije (komen veel mensen vandaan). Beetje jammer dus dat het weer op marokko gericht is en niet op de wereld buiten Nederland in zijn geheel.
stupidity has become as common as common sense was before
  vrijdag 9 september 2005 @ 12:44:54 #33
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_30418361
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:39 schreef Zemi77 het volgende:
Wie quote je in je handtekening en waarom?
Bill Hicks en om toch.
Ik ga naar huis.
  vrijdag 9 september 2005 @ 12:50:34 #34
57381 DeGroeneRidder
Compassionate Conservatism
pi_30418548
Euh... een lesbrief die gegeven wordt met de uitdrukkelijke bedoeling om begrip op te brengen, kan dat wel strikt wetenschappelijk & objectief zijn? Want als het louter dient om autochtone koters wat respect bij te brengen vind ik dat in de eerste plaats een verantwoordelijkheid van de ouders.
-6- Gehoorzaam de wetten van de HERE, uw God. Volg Zijn weg en heb ontzag voor Hem.
  vrijdag 9 september 2005 @ 13:30:05 #35
20919 Kugari-Ken
Scandal Beauty
pi_30419770
Wacht even, dus dit is een lesbrief om leerlingen wat bij te brengen over Marroko omdat ze marrokaanse leerlingen in de klas hebben zitten?

Zijn die niet in Nederland geboren? Hebben ze geen Nederlands paspoort? Wonen ze niet in Nederland? Gaan ze niet naar school in Nederland? Hebben ze geen werk in Nederland?

Mis ik soms iets?

Zou de marrokaanse gemeenschap zich niet fel tegen dit soort praktijken uit horen te spreken? Of is doen ze dat alleen als het ze gunstig uitkomt. Wat willen ze nou, dat ze als Marrokaan worden gezien of als Nederlander?

Je kunt het niet allebei hebben, je bent of het een of het ander, en de keuze die je maak is wel degelijk van belang voor de toekomst.
There Is No Gravity.
The Earth Sucks.
--Brett Easton Ellis
  vrijdag 9 september 2005 @ 13:31:23 #36
13462 BansheeBoy
pi_30419819
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 13:30 schreef Kugari-Ken het volgende:
Wacht even, dus dit is een lesbrief om leerlingen wat bij te brengen over Marroko omdat ze marrokaanse leerlingen in de klas hebben zitten?
Ja, inderdaad goede ontwikkeling. Ik hoop dat ze dit landelijk invoeren.

²
pi_30419957
Ach, aangezien heel Nederland pretendeert iets alles over Marokkanen en hun cultuur te weten kan het geen kwaad om te zorgen dat tenminste een deel van deze pretenties op waarheid berusten.

Sowieso behoor je op school ook over dit soort dingen te leren tijdens vakken als geschiedenis, aardrijkskunde, maatschappijleer en op sommige scholen levensbeschouwing, dus als dit aansluit op de lesstof zie ik geen bezwaar.
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_30420227
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 13:35 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Ach, aangezien heel Nederland pretendeert iets alles over Marokkanen en hun cultuur te weten kan het geen kwaad om te zorgen dat tenminste een deel van deze pretenties op waarheid berusten.

Sowieso behoor je op school ook over dit soort dingen te leren tijdens vakken als geschiedenis, aardrijkskunde, maatschappijleer en op sommige scholen levensbeschouwing, dus als dit aansluit op de lesstof zie ik geen bezwaar.
En de turken, afrikanen, chinezen, japanners dan?

Het is weer typisch marokje-knuffelen...
  vrijdag 9 september 2005 @ 13:45:04 #39
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_30420277
Is een lesbrief een brief van een lesbienne?
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_30420378
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 13:43 schreef CasB het volgende:

[..]

En de turken, afrikanen, chinezen, japanners dan?

Het is weer typisch marokje-knuffelen...
Op het moment schijnt iedereen het voornamelijk over Marokkanen te hebben en allerlei dingen te moeten roepen over hun geloof, cultuur en achtergronden. En veel van wat geroepen wordt is onzin die totaal niet op de waarheid gebasseerd is. Het lijkt me dus inderdaad zinvol om hierover voor te lichten.

Als in de toekomst de hutu''s, bosnegers, pigmeeen, eskimo's, Spanjaarden, Koreanen of marsmannetjes het gesprek van de dag zijn en er behoefte is aan correcte informatie over deze groepen dan mogen daar wat mij betreft ook nieuwsbrieven over komen.
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_30420413
Hey BSB, fair enough, maar vind je dan niet dat Marrokanen ook een dergelijke lesbrief moeten krijgen? Integratie is prima, maar moet imho van twee kanten komen.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_30420498
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 13:49 schreef Seneca het volgende:
Fair enough, maar vind je dan niet dat Marrokanen ook een dergelijke lesbrief moeten krijgen? Integratie is prima, maar moet imho van twee kanten komen.
Het grootste gedeelte van wat er onderwezen wordt op de scholen is Nederlandse taal, cultuur, geschiedenis, economie, aardrijkskunde, maatschappijleer, etc. Een beetje overbodig om daar ook nog eens een lesbrief over te maken niet?
pi_30420508
Ik wil liever meer weten over mensen die zich wel willen aanpassen. Al zou er een nieuwsbrief komen over Afghanen bijvoorbeeld zal ik deze zeker wel willen lezen. Dat zijn gewoon mensen die hier heen gevlucht zijn en niet constant tegen de samenleving loopt te trappen. Respect moet nog altijd van twee kanten komen.

Waarom zal ik iets moeten lezen over een groep die zich toch niet wilt aanpassen.
  vrijdag 9 september 2005 @ 13:52:45 #44
57381 DeGroeneRidder
Compassionate Conservatism
pi_30420527
Het blijft natuurlijk de vraag hoe je "correcte informatie" kan geven indien je op voorhand al bepaald hebt dat de lesbrief bedoeld is om "begrip bij te brengen". Ofwel selecteer je dan informatie in functie van het begrip bijbrengen, en geef je een mogelijk vertekend of onvolledig beeld, ofwel probeer je een zo accuraat mogelijk beeld te geven, wat er dan weer voor kan zorgen dat het beeld niet onverdeeld positief is.
-6- Gehoorzaam de wetten van de HERE, uw God. Volg Zijn weg en heb ontzag voor Hem.
pi_30420591
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 13:51 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Het grootste gedeelte van wat er onderwezen wordt op de scholen is Nederlandse taal, cultuur, geschiedenis, economie, aardrijkskunde, maatschappijleer, etc. Een beetje overbodig om daar ook nog eens een lesbrief over te maken niet?
Daar heb je wel een goed punt. Aan de andere kant vind ik wel dat er steeds minder nadruk komt te liggen op de Nederlandse cultuur en geschiedenis op het middelbaar onderwijs. Economie en aardrijkskunde zijn daarnaast niet echt specifiek op Nederland gericht.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_30420698
Het is gewoon bedoelt om het beeld wat mensen over Marokkanen hebben wat te verdraaien. indoctrinatie van de scholljeugd. De Marokkaan zal wel als trots bergvolk worden vereert, o en niet te vergeten als bevrijder van de arme Nederlanders in de oorlog. ja we mogen wel dankbaaar zijn dat ze onze cultuur hier verrijken
  vrijdag 9 september 2005 @ 13:58:20 #47
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_30420719
Mja, ik heb lesbrieven over Oeganda, Malawische kinderen, Boeddhistische goden, Communisme, erosie in het Centraal Rif en weet ikw at allemaal niet gehad. Wat boeit Marokko dan.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_30420737
Waar baseer je dat op Kentaro?
pi_30420759
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 13:58 schreef Posdnous het volgende:
Mja, ik heb lesbrieven over Oeganda, Malawische kinderen, Boeddhistische goden, Communisme, erosie in het Centraal Rif en weet ikw at allemaal niet gehad. Wat boeit Marokko dan.
Opeens heel veel natuurlijk, dat zijn voornamelijk moslims... hehe!
pi_30420927
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 13:57 schreef Kentaro het volgende:
Het is gewoon bedoelt om het beeld wat mensen over Marokkanen hebben wat te verdraaien. indoctrinatie van de scholljeugd. De Marokkaan zal wel als trots bergvolk worden vereert, o en niet te vergeten als bevrijder van de arme Nederlanders in de oorlog. ja we mogen wel dankbaaar zijn dat ze onze cultuur hier verrijken
Ha, jij hebt de lesbrief al in handen. Kun je hem overtypen of scannen en dan posten, dat maakt dit topic een stuk minder koffiedik kijken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')