abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30416498
quote:
Lesbrief over Marokko voor scholieren

In Bergen op Zoom hebben deze week alle basisscholen en een school voor praktijkonderwijs een lesbrief over Marokko aangeboden gekregen. Doel van de lesbrief is leerlingen begrip bijbrengen voor hun Marokkaanse medeleerlingen.

Het initiatief voor de lesbrief werd genomen nadat een delegatie uit Bergen op Zoom in 2001 een reis naar Marokko maakte. De afgelopen jaren is de lesbrief aangepast nadat men zowel in positieve als in negatieve zin reacties had gekregen.

Bij de lesbrief is ook een cd-rom toegevoegd. In totaal kan een school in vijf weken tijd, vanaf een week vóór de ramadan, onderwerpen behandelen zoals het land, wonen, cultuur, religie en sociale aspecten. Het staat de scholen vrij om te bepalen hoe ze het oppakken.
Heel gek idee hoor, maar zouden die marokkaanse jongeren geen Nederlandse lesbrief moeten krijgen? Die moeten toch zoveel mogelijk integreren?
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
  vrijdag 9 september 2005 @ 11:56:18 #2
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_30416672
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 11:52 schreef sizzler het volgende:

[..]

Heel gek idee hoor, maar zouden die marokkaanse jongeren geen Nederlandse lesbrief moeten krijgen? Die moeten toch zoveel mogelijk integreren?
Allebei zouden nuttig zijn. Net als in lessen maatschappijleer best wat aandacht aan de fundamentele verschillen tussen mannen en vrouwen (in denken en gedrag) besteed mag worden. Zie het als een gebruiksaanwijzing om met elkaar om te gaan.
Vampire Romance O+
  vrijdag 9 september 2005 @ 12:00:19 #3
121830 Kadesh
The Protectors of the Garden
pi_30416868
Opzouten met die lesbrief, we leven hier in Nederland.
For thirteen generations we have protected it from the unclean
pi_30416971
Ik moest anders ook leren over Frankrijk... dus waarom dan niet over Marokko?
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_30417047
quote:

[..]

Nee, want die marokkanen kunnen en willen zich niet aanpassen aan de nederlandse maatschappij dus moeten de nederlanders zich maar aanpassen. Die taktiek zul je nog veel vaker tegenkomen.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_30417195
een idee van de school

maar het is ook goed en beter dat ze ook leren wat de cultuur is etc.
juist dat bevordert de integratie van allebei kanten
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_30417309
Een paar jaar geleden ging het eindexamen Aardrijkskunde VWO ook over Marokko.

Maar ik heb zo onderhand het idee dat dit land volledig op z´n kop staat.
pi_30417367
juist goed - dit moeten ze vaker doen
dan leren jullie ook wat eens over Marokko en Turkije
  vrijdag 9 september 2005 @ 12:13:58 #9
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_30417404
quote:

[..]

Nooit één lesbrief gehad in mijn hele leven, maar kijk mee eens ijzersterk zijn in de Nederlandse taal (zowel in woord als geschrift) en pronken met mijn auto van de zaak, ik ben wel degelijk geïntegreerd dus, geen lesbrief nodig hoor.

²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_30417421
Jezus, omgekeerde wereld.

Straks krijgen WIJ nog turkse/marokkaanse les.. flikker op.

Achterlijke culturen moeten optieven. Intergreren, aanpassen, normaal zijn.

Je eigen cultuur is prima, maar val daar anderen niet mee lastig..
pi_30417436
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:13 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Nooit één lesbrief gehad in mijn hele leven, maar kijk mee eens ijzersterk zijn in de Nederlandse taal (zowel in woord als geschrift) en pronken met mijn auto van de zaak, ik ben wel degelijk geïntegreerd dus, geen lesbrief nodig hoor.

²
laat me niet lachen BSB...
  vrijdag 9 september 2005 @ 12:15:02 #12
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_30417443
Goh, die Marokkaanse leerlingen moeten 's ochtends wel verrekte vroeg op als ze met hun fietsje op tijd op school willen zijn. .

Daar mag best wel wat meer respect voor gekweekt worden hoor, vooral dat stuk zwemmen valt nog niet mee, er staan erg sterke stromingen in de Middenlandse zee. .
Ik ga naar huis.
pi_30417458
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:14 schreef Oksel het volgende:

Wat een onzin zeg. Educatie is nooit verkeerd. Mensen die dat niet kunnen begrijpen...
pi_30417466
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:14 schreef Oksel het volgende:

dat doen ze niet ,dat doet de school
pi_30417470
Leren we dan ook dat Marokkanen in Marokko zich schamen voor de Marokkanen die in Nederland wonen?
pi_30417679
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:13 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

²
Maar je bent geen materialist hoor, neeee, vrome loonslaafjes van Alilah hebben tegenwoordig ook al de behoefte om met auto`s te pronken..
eeeh
pi_30417715
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:22 schreef DaveHarris het volgende:

[..]

Maar je bent geen materialist hoor, neeee, vrome loonslaafjes van Alilah hebben tegenwoordig ook al de behoefte om met auto`s te pronken..
pi_30417786
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:12 schreef Meki het volgende:
juist goed - dit moeten ze vaker doen
dan leren jullie ook wat eens over Marokko en Turkije
oh jee, er begint weer iemand in termen van wij en zij te spreken
pi_30417813
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:25 schreef _Arual_ het volgende:

[..]

oh jee, er begint weer iemand in termen van wij en zij te spreken
jah Integratie moet van 2 kanten komen dus werk mee en lees een boek over Marokko
  vrijdag 9 september 2005 @ 12:30:10 #20
13462 BansheeBoy
pi_30417921
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:22 schreef DaveHarris het volgende:

[..]

Maar je bent geen materialist hoor, nee, vrome loonslaafjes van Allah hebben tegenwoordig ook al de behoefte om met auto`s te pronken..
Ik heb de behoefte niet hoor, maar het is wel een feit dat ik een leuk autotje heb

Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
pi_30417944
Volgens mij is trouwens half bestuurlijk Nederland al in Marokko geweest.
  vrijdag 9 september 2005 @ 12:31:09 #22
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_30417951
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:25 schreef Meki het volgende:
jah Integratie moet van 2 kanten komen dus werk mee en lees een boek over Marokko
Heb je enig idee over hoeveel verschillende bevolkingsgroepen we dan wel niet boeken moeten gaan lezen? .

Hoeveel weet jij van mensen uit Iran af? Heb je je kennis over Zuid Afrika al bijgespijkerd?

Of geld dit alleen voor Marokko? Een soort van "eigen minderheid eerst"?
Ik ga naar huis.
pi_30417986
quote:

[..]

HOu toch op man, er zijn maar 300.000 marocs in NL waarvan een groot gedeelte niet eens Nederlands spreekt en een nog groter gedeelte hier alleen maar is om bij de uitkerende instantie z`n handje op te houden, laat die verderfelijke kolonisten zich eerst maar Nederlander voelen, het volkslied uit volle borst opzingen voordat ze weer wat van de autochtone bevolking verlangen.
eeeh
pi_30418020
Vooroordeel @ DaveHarris

300.000 grote gedeelte heheheheh
het is goed met jou Daveharris maar ik weet hoe je denkt kijk maar in je SIG
pi_30418030
quote:

[..]

Jullie willen toch hier wonen, wij niet daar. Wat hebben wij aan info over Marokko als we daar niet eens komen.
  vrijdag 9 september 2005 @ 12:35:59 #26
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_30418095
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:08 schreef Meki het volgende:
een idee van de school

maar het is ook goed en beter dat ze ook leren wat de cultuur is etc.
juist dat bevordert de integratie van allebei kanten
Hmmz, Ik zie er ook geen kwaad in. En het is goed om bepaalde culturele facetten naar elkaar over te dragen. Ik zie het eigenlijk meer als een educatieve reisverslag.
pi_30418115
quote:

[..]

Maar wat is daar nou de toegevoegde waarde van? Die kinderen zijn ws allemaal in Nederland geboren. Zo hou je de verschillen in stand door ze te verankeren in een domein van begrip. Terwijl de focus op de Nederlandse cultuur zou moeten liggen. Dan motiveer je de andere cultuur om meer te integreren. Anders zeg je juist: "blijf maar zoals je bent, wij begrijpen dat."
pi_30418129
quote:

[..]

Na veertig jaar nog steeds twee groepen is belachelijk. Dat moet je niet in stand willen houden, en dat is wel wat je zo doet.

Lezen Marokkanen dan ook een boek over Nederland?
pi_30418183
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:31 schreef nietzman het volgende:

"Hitler had the right idea! He was just an under-achiever! Kill them all Adolph, all of them! Jew, Mexican, American, white, kill them all!!!!"
Wie quote je in je handtekening en waarom?
  vrijdag 9 september 2005 @ 12:39:25 #30
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_30418187
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:37 schreef _Arual_ het volgende:
Na veertig jaar nog steeds twee groepen is belachelijk. Dat moet je niet in stand willen houden, en dat is wel wat je zo doet.

Lezen Marokkanen dan ook een boek over Nederland?
Wehkamp de ondergoed afdeling.
pi_30418268
Waarom krijgen ze een brief over Marokko? Het zijn toch Nederlanders?
pi_30418323
Het idee dat de Nederlanders zich wat meer verdiepen in de cultuur van andere landen is prima. Wat ik dan niet snap is dat hier Marokko dan weer 5 weken in de aandacht moet staan. De wereld is vrij groot, wat gebeurt er met Duitsland, Belgie, Engeland, Rusland (volgens mij vrij belangrijk voor de Nederlandse economie), VS (hetzelfe), Turkije (komen veel mensen vandaan). Beetje jammer dus dat het weer op marokko gericht is en niet op de wereld buiten Nederland in zijn geheel.
stupidity has become as common as common sense was before
  vrijdag 9 september 2005 @ 12:44:54 #33
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_30418361
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 12:39 schreef Zemi77 het volgende:
Wie quote je in je handtekening en waarom?
Bill Hicks en om toch.
Ik ga naar huis.
  vrijdag 9 september 2005 @ 12:50:34 #34
57381 DeGroeneRidder
Compassionate Conservatism
pi_30418548
Euh... een lesbrief die gegeven wordt met de uitdrukkelijke bedoeling om begrip op te brengen, kan dat wel strikt wetenschappelijk & objectief zijn? Want als het louter dient om autochtone koters wat respect bij te brengen vind ik dat in de eerste plaats een verantwoordelijkheid van de ouders.
-6- Gehoorzaam de wetten van de HERE, uw God. Volg Zijn weg en heb ontzag voor Hem.
  vrijdag 9 september 2005 @ 13:30:05 #35
20919 Kugari-Ken
Scandal Beauty
pi_30419770
Wacht even, dus dit is een lesbrief om leerlingen wat bij te brengen over Marroko omdat ze marrokaanse leerlingen in de klas hebben zitten?

Zijn die niet in Nederland geboren? Hebben ze geen Nederlands paspoort? Wonen ze niet in Nederland? Gaan ze niet naar school in Nederland? Hebben ze geen werk in Nederland?

Mis ik soms iets?

Zou de marrokaanse gemeenschap zich niet fel tegen dit soort praktijken uit horen te spreken? Of is doen ze dat alleen als het ze gunstig uitkomt. Wat willen ze nou, dat ze als Marrokaan worden gezien of als Nederlander?

Je kunt het niet allebei hebben, je bent of het een of het ander, en de keuze die je maak is wel degelijk van belang voor de toekomst.
There Is No Gravity.
The Earth Sucks.
--Brett Easton Ellis
  vrijdag 9 september 2005 @ 13:31:23 #36
13462 BansheeBoy
pi_30419819
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 13:30 schreef Kugari-Ken het volgende:
Wacht even, dus dit is een lesbrief om leerlingen wat bij te brengen over Marroko omdat ze marrokaanse leerlingen in de klas hebben zitten?
Ja, inderdaad goede ontwikkeling. Ik hoop dat ze dit landelijk invoeren.

²
pi_30419957
Ach, aangezien heel Nederland pretendeert iets alles over Marokkanen en hun cultuur te weten kan het geen kwaad om te zorgen dat tenminste een deel van deze pretenties op waarheid berusten.

Sowieso behoor je op school ook over dit soort dingen te leren tijdens vakken als geschiedenis, aardrijkskunde, maatschappijleer en op sommige scholen levensbeschouwing, dus als dit aansluit op de lesstof zie ik geen bezwaar.
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_30420227
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 13:35 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Ach, aangezien heel Nederland pretendeert iets alles over Marokkanen en hun cultuur te weten kan het geen kwaad om te zorgen dat tenminste een deel van deze pretenties op waarheid berusten.

Sowieso behoor je op school ook over dit soort dingen te leren tijdens vakken als geschiedenis, aardrijkskunde, maatschappijleer en op sommige scholen levensbeschouwing, dus als dit aansluit op de lesstof zie ik geen bezwaar.
En de turken, afrikanen, chinezen, japanners dan?

Het is weer typisch marokje-knuffelen...
  vrijdag 9 september 2005 @ 13:45:04 #39
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_30420277
Is een lesbrief een brief van een lesbienne?
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_30420378
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 13:43 schreef CasB het volgende:

[..]

En de turken, afrikanen, chinezen, japanners dan?

Het is weer typisch marokje-knuffelen...
Op het moment schijnt iedereen het voornamelijk over Marokkanen te hebben en allerlei dingen te moeten roepen over hun geloof, cultuur en achtergronden. En veel van wat geroepen wordt is onzin die totaal niet op de waarheid gebasseerd is. Het lijkt me dus inderdaad zinvol om hierover voor te lichten.

Als in de toekomst de hutu''s, bosnegers, pigmeeen, eskimo's, Spanjaarden, Koreanen of marsmannetjes het gesprek van de dag zijn en er behoefte is aan correcte informatie over deze groepen dan mogen daar wat mij betreft ook nieuwsbrieven over komen.
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_30420413
Hey BSB, fair enough, maar vind je dan niet dat Marrokanen ook een dergelijke lesbrief moeten krijgen? Integratie is prima, maar moet imho van twee kanten komen.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_30420498
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 13:49 schreef Seneca het volgende:
Fair enough, maar vind je dan niet dat Marrokanen ook een dergelijke lesbrief moeten krijgen? Integratie is prima, maar moet imho van twee kanten komen.
Het grootste gedeelte van wat er onderwezen wordt op de scholen is Nederlandse taal, cultuur, geschiedenis, economie, aardrijkskunde, maatschappijleer, etc. Een beetje overbodig om daar ook nog eens een lesbrief over te maken niet?
pi_30420508
Ik wil liever meer weten over mensen die zich wel willen aanpassen. Al zou er een nieuwsbrief komen over Afghanen bijvoorbeeld zal ik deze zeker wel willen lezen. Dat zijn gewoon mensen die hier heen gevlucht zijn en niet constant tegen de samenleving loopt te trappen. Respect moet nog altijd van twee kanten komen.

Waarom zal ik iets moeten lezen over een groep die zich toch niet wilt aanpassen.
  vrijdag 9 september 2005 @ 13:52:45 #44
57381 DeGroeneRidder
pi_30420527
Het blijft natuurlijk de vraag hoe je "correcte informatie" kan geven indien je op voorhand al bepaald hebt dat de lesbrief bedoeld is om "begrip bij te brengen". Ofwel selecteer je dan informatie in functie van het begrip bijbrengen, en geef je een mogelijk vertekend of onvolledig beeld, ofwel probeer je een zo accuraat mogelijk beeld te geven, wat er dan weer voor kan zorgen dat het beeld niet onverdeeld positief is.
-6- Gehoorzaam de wetten van de HERE, uw God. Volg Zijn weg en heb ontzag voor Hem.
pi_30420591
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 13:51 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Het grootste gedeelte van wat er onderwezen wordt op de scholen is Nederlandse taal, cultuur, geschiedenis, economie, aardrijkskunde, maatschappijleer, etc. Een beetje overbodig om daar ook nog eens een lesbrief over te maken niet?
Daar heb je wel een goed punt. Aan de andere kant vind ik wel dat er steeds minder nadruk komt te liggen op de Nederlandse cultuur en geschiedenis op het middelbaar onderwijs. Economie en aardrijkskunde zijn daarnaast niet echt specifiek op Nederland gericht.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_30420698
Het is gewoon bedoelt om het beeld wat mensen over Marokkanen hebben wat te verdraaien. indoctrinatie van de scholljeugd. De Marokkaan zal wel als trots bergvolk worden vereert, o en niet te vergeten als bevrijder van de arme Nederlanders in de oorlog. ja we mogen wel dankbaaar zijn dat ze onze cultuur hier verrijken
  vrijdag 9 september 2005 @ 13:58:20 #47
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_30420719
Mja, ik heb lesbrieven over Oeganda, Malawische kinderen, Boeddhistische goden, Communisme, erosie in het Centraal Rif en weet ikw at allemaal niet gehad. Wat boeit Marokko dan.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_30420737
Waar baseer je dat op Kentaro?
pi_30420759
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 13:58 schreef Posdnous het volgende:
Mja, ik heb lesbrieven over Oeganda, Malawische kinderen, Boeddhistische goden, Communisme, erosie in het Centraal Rif en weet ikw at allemaal niet gehad. Wat boeit Marokko dan.
Opeens heel veel natuurlijk, dat zijn voornamelijk moslims... hehe!
pi_30420927
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 13:57 schreef Kentaro het volgende:
Het is gewoon bedoelt om het beeld wat mensen over Marokkanen hebben wat te verdraaien. indoctrinatie van de scholljeugd. De Marokkaan zal wel als trots bergvolk worden vereert, o en niet te vergeten als bevrijder van de arme Nederlanders in de oorlog. ja we mogen wel dankbaaar zijn dat ze onze cultuur hier verrijken
Ha, jij hebt de lesbrief al in handen. Kun je hem overtypen of scannen en dan posten, dat maakt dit topic een stuk minder koffiedik kijken
pi_30421030
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 13:58 schreef Seneca het volgende:
Waar baseer je dat op Kentaro?
Doel van de lesbrief is leerlingen begrip bijbrengen voor hun Marokkaanse medeleerlingen. Oftwel men wil het beeld wat de leerlingen van hun 'Marokkaanse' medeleerlingen hebben veranderen dmv les materiaal. Men zou ook het gedrag van de Marokkaanse leerlingen waardoor er gebrek aan begrip is kunnen veranderen. De Marokkanen respect voor onze cultuur en onze geschiedenis kunnen bijbrengen ipv constant de band met het land van hun Opa en Oma aanhalen.
pi_30421211
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 14:07 schreef Kentaro het volgende:

[..]

Doel van de lesbrief is leerlingen begrip bijbrengen voor hun Marokkaanse medeleerlingen. Oftwel men wil het beeld wat de leerlingen van hun 'Marokkaanse' medeleerlingen hebben veranderen dmv les materiaal. Men zou ook het gedrag van de Marokkaanse leerlingen waardoor er gebrek aan begrip is kunnen veranderen. De Marokkanen respect voor onze cultuur en onze geschiedenis kunnen bijbrengen ipv constant de band met het land van hun Opa en Oma aanhalen.
Het bijbrengen van kennis over Marokko en haar cultuur aan "Nederlandse" leerlingen sluit toch het bijbrengen van kennis over Nederland en haar cultuur aan Marokkaanse leerlingen niet uit? Of wel?
pi_30421371
Begrip voor iets willen bijbrengen is niet noodzakelijk hetzelfde als indoctrinatie, mits die lesbrief maar objectief is. Maar daar valt op dit punt nog niets over te zeggen, vandaar dat ik vond dat je nogal overhaaste conclusies trekt.

Ik denk dat het gebrek aan respect voor onze cultuur bij bepaalde groepen Marrokanen een kwestie is die hier helemaal los van staat. Ik zeg bepaalde groepen omdat er in mijn ervaring genoeg Marrokanen zijn die prima geintegreerd en waar ik geen enkel probleem mee heb. Voor die groep lijkt zo'n lesbrief me inderdaad interessant om wat meer te weten te komen over hun cultuur. Geen enkel probleem.

Er zijn echter ook groepen Marrokanen waarmee voortdurend problemen zijn. Hoewel hun afkomst daar misschien ten dele een rol in zal spelen, wil ik niet een hele bevolkingsgroep over een kam scheren. Zelfs al zou het waar zijn dat meer dan de helft van de Marrokanen crimineel is vind ik niet dat je mensen individueel moet beoordelen en niet op het gedrag van een groep.
pi_30421450
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 14:12 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Het bijbrengen van kennis over Marokko en haar cultuur aan "Nederlandse" leerlingen sluit toch het bijbrengen van kennis over Nederland en haar cultuur aan Marokkaanse leerlingen niet uit? Of wel?
nee het sluit het niet uit uiteraard maar het zal niet mijn prioriteit hebben. Zowel de Nederlandse als de 'Marokkaanse' kinderen zijn hier geboren en moeten hier samen verder. ik zie die focus op de Marokkaanse cultuur niet bijdragen aan hun integratie
  vrijdag 9 september 2005 @ 14:22:21 #55
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_30421516
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 14:19 schreef Kentaro het volgende:

[..]

nee het sluit het niet uit uiteraard maar het zal niet mijn prioriteit hebben. Zowel de Nederlandse als de 'Marokkaanse' kinderen zijn hier geboren en moeten hier samen verder. ik zie die focus op de Marokkaanse cultuur niet bijdragen aan hun integratie
Vreemd, wat kan er meer toe bijdragen dan informatie?
pi_30421524
Wat Sack_Blabbath zegt, de focus ligt nu juist op de Nederlandse cultuur. Toen ik geschiedenis kreeg op school werd de Marrokaanse geschiedenis daar echt niet behandeld hoor.
pi_30421633
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 14:19 schreef Kentaro het volgende:

[..]

Ik denk dat het niet de oplossing is voor alle problemen, maar het draagt allicht een steentje bij. Je wil niet weten hoeveel feitelijke onjuistheden er de ronde gaan over de Marokkanen en hun cultuur. Mensen een beetje kennis daarover bijbrengen kan nooit kwijt. Want hoewel de Marokkaanse kinderen hier geboren zijn hebben ze natuurlijk wel van huis uit ook een deel van die cultuur meegekregen die ze verder uitdragen. Een beetje intregratie van Nederlandse kant kan geen kwaad. En daarmee bedoel ik niet dat Nederlanders zich Marokkaans moeten gaan gedragen, maar wel dat ze wat meer weten van de mensen die ze in het dagelijks leven tegenkomen en het hoe en waarom van hun doen en laten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sack_Blabbath op 09-09-2005 14:35:27 ]
  vrijdag 9 september 2005 @ 14:27:09 #58
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_30421675
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 14:22 schreef Seneca het volgende:
Toen ik geschiedenis kreeg op school werd de Marrokaanse geschiedenis daar echt niet behandeld hoor.
het gaat denk ik niet echt om geschiedenis.

Maar als er zoveel Marokkanen om je heen wonen is het misschien best handig om er wat van af te weten, niet? In alle opzichten bruikbaar.

En in ieder geval nuttiger dan allerlei lesbrieven waar je sowieso geen reet aan hebt.

Tenzij je er natuurlijk per se een probleem van wil maken.
pi_30421693
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 14:22 schreef Seneca het volgende:
Wat Sack_Blabbath zegt, de focus ligt nu juist op de Nederlandse cultuur. Toen ik geschiedenis kreeg op school werd de Marrokaanse geschiedenis daar echt niet behandeld hoor.
Precies en nu er een aantal kinderen in de klas zitten van wie hun opa en oma in Marokko geboren zijn hoeven we niet de Marokkaanse geschiedenis te behandelen.
pi_30421842
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 14:27 schreef Kentaro het volgende:

[..]

Precies en nu er een aantal kinderen in de klas zitten van wie hun opa en oma in Marokko geboren zijn hoeven we niet de Marokkaanse geschiedenis te behandelen.
Dan hoeven we dus ook de geschiedenis van Frankrijk, Rusland, de VS en China niet te behandelen.

Dan hoeven we geen engels, frans, duits en al helemaal geen latijn en klassiek grieks te leren.

Dan hoeven we dus enkel te leren waar Zaltbommel op kaart ligt en niet waar Kaapstad, Toronto of Peking ligt.

Dan kunnen we heel de wiskunde wel laten voor wat het is want dat zijn arabische cijfers.
pi_30421934
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 14:27 schreef Posdnous het volgende:
En in ieder geval nuttiger dan allerlei lesbrieven waar je sowieso geen reet aan hebt.
Inderdaad, in het slechtse geval leer je slechts hoe je lekkere cous-cous maakt. Dan heb je al meer nuttige kennis opgedaan dan ik op heb gedaan tijdens 5 jaar scheikunde.
pi_30422069
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 14:31 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Dan hoeven we dus ook de geschiedenis van Frankrijk, Rusland, de VS en China niet te behandelen.

Dan hoeven we geen engels, frans, duits en al helemaal geen latijn en klassiek grieks te leren.

Dan hoeven we dus enkel te leren waar Zaltbommel op kaart ligt en niet waar Kaapstad, Toronto of Peking ligt.

Dan kunnen we heel de wiskunde wel laten voor wat het is want dat zijn arabische cijfers.
Onzin, Het ging erom dat de leerlingen lessen Marokkaanse cultuur (5 weken!) krijgen om begrip te krijgen voor de Marokkaanse leerlingen. In je vorige post geef je zelf aan dat dit is om Nederlanders te laten integreren.
pi_30422237
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 14:37 schreef Kentaro het volgende:

[..]

Onzin, Het ging erom dat de leerlingen lessen Marokkaanse cultuur (5 weken!) krijgen om begrip te krijgen voor de Marokkaanse leerlingen. In je vorige post geef je zelf aan dat dit is om Nederlanders te laten integreren.
Het zal 5 weken lang waarschijnlijk niet meer dan 1 of 2 lesuur per week zijn. Big Deal. En ja integreren: want hoe je het ook draait. Deze mensen zul je de rest van je leven op straat gaan tegenkomen in je eigen land, dan kan het nooit kwaad om iets over ze te weten. Wie weet kan je er je voordeel mee doen.

En als je een ernstige xenofoob en islamofoob bent en gelooft in een burgeroorlog die op handen is: regel 1. in de oorlogsvoering: know your enemy.
pi_30422431
Haha, geniaal! Know your enemy, dus dat steekt erachter Deze regering is zo dom nog niet
pi_30422433
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 14:27 schreef Kentaro het volgende:

[..]

Damn zeg, en ik moest russische geschiedenis leren, terwijl ik geen enkel van rusland afkomstig kind in de klas had... En dat is geen grap.

Maar hoe kun je nu tegen educatie zijn? Elke kennis is toch mooi meegenomen?
  vrijdag 9 september 2005 @ 14:51:02 #66
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_30422549
Het is gewoon een grote campagne van cultuur-relativisten die door middel van allerlei festivals, musea, talloze gesubsidieerde stichtingen etc. ons wijs willen maken dat andere culturen ook 'leuk', 'exotisch' en 'dus ook gelijkwaardig' zijn aan onze westerse cultuur.

[ Bericht 1% gewijzigd door Pracissor op 09-09-2005 15:02:08 ]
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
pi_30422587
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 14:48 schreef djenneke het volgende:

[..]

Damn zeg, en ik moest russische geschiedenis leren, terwijl ik geen enkel van rusland afkomstig kind in de klas had... En dat is geen grap.

Maar hoe kun je nu tegen educatie zijn? Elke kennis is toch mooi meegenomen?
objectieve kennis, niet een programma bedacht door geitewollensokken om kinderen te leren dat Marokkanen wel leuk zijn. Als er problemen met Marokkanen zijn moet je daar wat aan doen ipv kinderen er door middel van allerlei 'programma's' begrip ervoor bij brengen.
pi_30422625
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 14:51 schreef Pracissor het volgende:
'excotisch'
Leuk dat je ook een exotische spelling gebruikt voor het woord exotisch
  vrijdag 9 september 2005 @ 14:53:36 #69
57381 DeGroeneRidder
pi_30422626
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 14:33 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Inderdaad, in het slechtse geval leer je slechts hoe je lekkere cous-cous maakt. Dan heb je al meer nuttige kennis opgedaan dan ik op heb gedaan tijdens 5 jaar scheikunde.
Eens mens zou kunnen zeggen dat scheikunde nuttiger is voor het economisch potentieel van een land dan het leren koken van exotische spijzen.
pi_30422672
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 14:41 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Het zal 5 weken lang waarschijnlijk niet meer dan 1 of 2 lesuur per week zijn. Big Deal. En ja integreren: want hoe je het ook draait. Deze mensen zul je de rest van je leven op straat gaan tegenkomen in je eigen land, dan kan het nooit kwaad om iets over ze te weten. Wie weet kan je er je voordeel mee doen.

En als je een ernstige xenofoob en islamofoob bent en gelooft in een burgeroorlog die op handen is: regel 1. in de oorlogsvoering: know your enemy.
ik heb geen hekel aan buitenlanders of moslims maar aan Nederlanders die ons geforceerd deze multikul opdringen door middels van allerlei festivals, akties, lesprogramma's etc. en hierdoor juist bereiken dat Marokkanen zich na 18 generaties nog Marokkaan voelen ipv Nederlander
pi_30422744
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 14:52 schreef Kentaro het volgende:

[..]

objectieve kennis, niet een programma bedacht door geitewollensokken om kinderen te leren dat Marokkanen wel leuk zijn. Als er problemen met Marokkanen zijn moet je daar wat aan doen ipv kinderen er door middel van allerlei 'programma's' begrip ervoor bij brengen.
Ik begrijp je punt wel hoor, maar zoals het gezegd wordt in de OP dat "het land, wonen, cultuur, religie en sociale aspecten" behandeld worden, zie ik daar toch niet zoveel slechts in. Maar om werkelijk te kunnen oordelen denk ik dat we toch eerst die lesbrief onder ogen zouden moeten hebben....
  vrijdag 9 september 2005 @ 15:01:39 #72
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_30422907
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 14:53 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Leuk dat je ook een exotische spelling gebruikt voor het woord exotisch

Nederlands is ook zo moeilijk!
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
  vrijdag 9 september 2005 @ 15:02:09 #73
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_30422926
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 14:52 schreef Kentaro het volgende:

[..]

Mwa, als het barst van de jongeren die alle Marokkanen over 1 kam scheren, en dat zijn er heel veel (zie FOK bijvoorbeeld) dan is het niet zo'n vreemde gedachte om iets over Marokkanen te leren ipv alleen maar de hele dag nieuws over criminelen te zien waardoor ze een verdraaid beeld krijgen.
pi_30422963
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 14:55 schreef Kentaro het volgende:
Marokkanen zich na 18 generaties nog Marokkaan voelen ipv Nederlander
Veel Marokkanen voelen zich enkel Marokkaan omdat ze door Nederlanders behandelt worden als een "Marokkaan". Wellicht dat dit soort kennis en informatie ervoor zorgt dat dat verandert.
pi_30422990
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:01 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Nederlands is ook zo moeilijk!
Sorry, ik ben de laatste die voor spellingspolitie moet spelen, maar deze vond ik te leuk
pi_30423029
Nou, ik heb hem gevonden hoor

http://www.leerkracht.nl/show?id=90191

groep 1&2
- praten over huisdieren
- marokkaans brood bakken
- praten over mensen uit andere landen

groep 3&4
- marokkaanse muziek
- praten waarvandaan alle kinderen komen
- muntthee uit marokko drinken

groep 5&6
- marokkaans dorp nabouwen in klei
- verhaal lezen over een Marokkaanse jongen in Nederland
- Toeristische informatie over Marokko

groep 7&8
- praten over markten in vgl. met Marokkaanse soek
- reisschema maken voor een reis naar Marokko
- actueel weerrapport maken van Marokko

Je reinste indoctrinatie zeg ik je!
pi_30423040
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:03 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Veel Marokkanen voelen zich enkel Marokkaan omdat ze door Nederlanders behandelt worden als een "Marokkaan". Wellicht dat dit soort kennis en informatie ervoor zorgt dat dat verandert.
Vertel eens, wat is iemand behandelen als 'een Marokkaan'?
  vrijdag 9 september 2005 @ 15:07:07 #78
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_30423064
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:02 schreef Posdnous het volgende:

[..]

Mwa, als het barst van de jongeren die alle Marokkanen over 1 kam scheren, en dat zijn er heel veel (zie FOK bijvoorbeeld) dan is het niet zo'n vreemde gedachte om iets over Marokkanen te leren ipv alleen maar de hele dag nieuws over criminelen te zien waardoor ze een verdraaid beeld krijgen.
Dat Marokkanen vaak negatief in het nieuws komen zal ik niet ontkennen, maar dat is toch iets waar ze uiteindelijk zelf voor verantwoordelijk zijn. Daarnaast zijn de 'kut-marokkaantjes' die mensen lastigvallen in het OV en straat de grootste voeders van anti-marokkanen sentimenten.

Misschien moeten we eens onderzoeken waarom andere etnische groeperingen het wel goed doen en anderen weer niet. Hirschi Ali gaf hier laatst haar visie op, ze vond dat de remmende invloed van cultuur en religie zorgt voor achterstanden. Persoonlijk deel ik deze visie, de Katholieke kerk voerde hetzelfde beleid en het waren toen dezelfde taferelen als nu in de Islam.
pi_30423093
Ze hebben overigens gelijksoortige lesbrieven over
- belgie
- verenigd koninkrijk
- duitsland
- frankrijk
- afrika
- nederlandse antillen
- nederland, waterland
- poolgebieden
- typisch nederlands
pi_30423253
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:06 schreef Kentaro het volgende:

[..]

Vertel eens, wat is iemand behandelen als 'een Marokkaan'?
De vuile blikken die je op een dag toegeworpen krijgt zijn ontelbaar. Je wordt niet aangesproken in gewone situaties zoals afrekenen bij een kassa, of dat gebeurd wel maar dan gaat dat automatisch op een manier waarop het lijkt alsof je doof en debiel bent. Mensen lopen met een boog om je heen. En als je pech hebt dan gaan er ook nog mensen tegen je aan staan schreeuwen en schelden over 11 september, Theo van Gogh of de Islam.

Welkom in het dagelijks leven van een 25 jarige atheistische, werkende, vlotgeklede, hoger-opgeleide, nederlandstalige vrouw met een Marokkaans kleurtje.
  vrijdag 9 september 2005 @ 15:15:17 #81
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_30423335
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:07 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Dat Marokkanen vaak negatief in het nieuws komen zal ik niet ontkennen, maar dat is toch iets waar ze uiteindelijk zelf voor verantwoordelijk zijn. Daarnaast zijn de 'kut-marokkaantjes' die mensen lastigvallen in het OV en straat de grootste voeders van anti-marokkanen sentimenten.
Staat er ergens dat criminele Marokkaantjes maar niet aangepakt moeten worden? wat is dat voor onzin.

Feit is dat, wat de oorzaak ook mag zijn, er een heel eenzijdig beeld is, wat inhoudt dat je jeugd opgroeit met alleen maar slechte sentimenten tegen een hele bevolkingsgroep. Wat natuurlijk achterlijk is voor een land wat zichzelf bij de intellectuele vrije wereld vindt behoren.
quote:
Misschien moeten we eens onderzoeken waarom andere etnische groeperingen het wel goed doen en anderen weer niet. Hirschi Ali gaf hier laatst haar visie op, ze vond dat de remmende invloed van cultuur en religie zorgt voor achterstanden. Persoonlijk deel ik deze visie, de Katholieke kerk voerde hetzelfde beleid en het waren toen dezelfde taferelen als nu in de Islam.
Ja, leuk, maar dat staat hier los van.
pi_30423392
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:07 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Dat Marokkanen vaak negatief in het nieuws komen zal ik niet ontkennen, maar dat is toch iets waar ze uiteindelijk zelf voor verantwoordelijk zijn.
Wat heeft:
quote:
een 25 jarige atheistische, werkende, vlotgeklede, hoger-opgeleide, nederlandstalige vrouw met een Marokkaans kleurtje
zij daar mee te maken dan? Wat is haar verantwoordelijkheid in het geheel?
  vrijdag 9 september 2005 @ 15:17:01 #83
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_30423394
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:12 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

De vuile blikken die je op een dag toegeworpen krijgt zijn ontelbaar. Je wordt niet aangesproken in gewone situaties zoals afrekenen bij een kassa, of dat gebeurd wel maar dan gaat dat automatisch op een manier waarop het lijkt alsof je doof en debiel bent. Mensen lopen met een boog om je heen. En als je pech hebt dan gaan er ook nog mensen tegen je aan staan schreeuwen en schelden over 11 september, Theo van Gogh of de Islam.

Welkom in het dagelijks leven van een 25 jarige atheistische, werkende, vlotgeklede, hoger-opgeleide, nederlandstalige vrouw met een Marokkaans kleurtje.
Maar dat moet je niet zeggen want dan ben je een hulie .

Gewoon ontkennen allemaal. En dan zeggen ze dat mensen die Marokkanen niet als geheel waardeloze, criminele wezens beschouwen oogkleppen ophebben .
  vrijdag 9 september 2005 @ 15:18:01 #84
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_30423421
quote:

[..]

De vuile blikken die je op een dag toegeworpen krijgt zijn ontelbaar. Je word niet aangesproken in gewone situaties zoals afrekenen bij een kassa, of dat gebeurd wel maar dan gaat dat automatisch op een manier waarop het lijkt alsof je doof en debiel bent. Mensen lopen met een boog om je heen. En als je pech hebt dat gaan er ook nog mensen tegen je aan staan schreeuwen en schelden over 11 september, Theo van Gogh of de Islam.

Sarcasme hoop ik? Ik denk dat iemand het wel uit ze hoofd zal laten om in het openbaar tegen een Marokkaan over de Islam etc. zal beginnen.

Je kan het ook van de andere kant bekijken, met mijn werk heb ik veel te maken met Marokkanen.
Het is gewoon zo dat de meeste veel onbeschofter en aggresiever zijn dan hun Turkse, Afghaanse of Surinaamse leeftijdsgenootjes.
pi_30423422
quote:

[..]

De vuile blikken die je op een dag toegeworpen krijgt zijn ontelbaar. Je word niet aangesproken in gewone situaties zoals afrekenen bij een kassa, of dat gebeurd wel maar dan gaat dat automatisch op een manier waarop het lijkt alsof je doof en debiel bent. Mensen lopen met een boog om je heen. En als je pech hebt dat gaan er ook nog mensen tegen je aan staan schreeuwen en schelden over 11 september, Theo van Gogh of de Islam.

ik kan het me voorstellen en ga ook geen verhaal ophangen over Marokkaanse jongens die Nederlanders terroriseren. Maar daar ligt wel de oorzaak, mijn vriendin is Indo (dat scheelt weing qua kleur) en heeft nog nooit deze ervaringen gehad. Daarom is mijn punt ook dat alle inspanningen van de Nederlanders en de Marokkanen er op gericht moeten zijn om die groep Marokkanen aan te pakken die dit veroorzaken.
  vrijdag 9 september 2005 @ 15:20:53 #86
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_30423509
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:17 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Wat heeft:
[..]

zij daar mee te maken dan? Wat is haar verantwoordelijkheid in het geheel?
niks, ik heb het over de marokkanen die de gehele groep in diskrediet brengen. Het is niet eerlijk maar het is een feit dat je wordt aangekeken op de acties van je gemeenschap. Het is de verantwoordelijkheid voor de kut-marokkanen, niet voor alle marokkanen.
pi_30423719
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:18 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Sarcasme hoop ik? Ik denk dat iemand het wel uit ze hoofd zal laten om in het openbaar tegen een Marokkaan over de Islam etc. zal beginnen.
Ga een dag met m'n vriendin op stap zou ik zeggen. 't Is geen dagelijkse kost (zoals de andere dingen die ik omschreef), maar 't komt wel eens voor. Af en toe eens een scheldwoord uit het niets, maar 't is ook wel gebeurd dat ze stevig bij d'r arm werd gepakt en de wind van voren kreeg over kutmarokkaantjes, allemaal hetzelfde en Auswitsch zou goed voor jullie zijn

Ook leuk is dat ze met een rugtas in de supermarkt staat, een vriendin van d'r zegt overduidelijk voor de grap: "Pas op, daar heb je een Marokkaan met een rugzak" en vervolgens laat de dichtsbijzijnde blanke sportschoolpatser zijn boodschappen uit z'n handen vallen en rent lijkbleek zo snel mogelijk naar de uitgang

En dit zijn dingen die een compleet westerse vrouw met enkel een iets wat donkere huidskleur meemaakt. Laat staan dat je er ook echt uitziet als een stereotype Marokkaan
pi_30423911
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:18 schreef Kentaro het volgende:

[..]

ik kan het me voorstellen en ga ook geen verhaal ophangen over Marokkaanse jongens die Nederlanders terroriseren. Maar daar ligt wel de oorzaak, mijn vriendin is Indo (dat scheelt weing qua kleur) en heeft nog nooit deze ervaringen gehad. Daarom is mijn punt ook dat alle inspanningen van de Nederlanders en de Marokkanen er op gericht moeten zijn om die groep Marokkanen aan te pakken die dit veroorzaken.
Je kan ze wel aanpakken, met de huidige instelling van een hoop Nederlanders blijf je generatie na generatie kutmarokkaantjes kweken. Het is een en-en situatie. En de criminele elementen aanpakken en een algemeen toleranter milieu scheppen, voor en door Marokkanen en voor en door Nederlanders.
  vrijdag 9 september 2005 @ 15:34:49 #89
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_30423947
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:27 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Ga een dag met m'n vriendin op stap zou ik zeggen. 't Is geen dagelijkse kost (zoals de andere dingen die ik omschreef), maar 't komt wel eens voor. Af en toe eens een scheldwoord uit het niets, maar 't is ook wel gebeurd dat ze stevig bij d'r arm werd gepakt en de wind van voren kreeg over kutmarokkaantjes, allemaal hetzelfde en Auswitsch zou goed voor jullie zijn

Ook leuk is dat ze met een rugtas in de supermarkt staat, een vriendin van d'r zegt overduidelijk voor de grap: "Pas op, daar heb je een Marokkaan met een rugzak" en vervolgens laat de dichtsbijzijnde blanke sportschoolpatser zijn boodschappen uit z'n handen vallen en rent lijkbleek zo snel mogelijk naar de uitgang

En dit zijn dingen die een compleet westerse vrouw met enkel een iets wat donkere huidskleur meemaakt. Laat staan dat je er ook echt uitziet als een stereotype Marokkaan
Uiteraard triest, maar ik kan je ook het verhaal vertellen van mijn vriendin die op haar 12e helemaal in elkaar werd geslagen door Marokkanen waarschijnelijk omdat ze er Joods uitzag... zonder reden.
Helaas komen dat soort gevallen vaker voor dan blanke mensen die Marokkanen in elkaar slaan. (beide even verwerpelijk uiteraard)
pi_30423984
En het is nogal een verschil of je een indo-kleurtje hebt of een "moslim"-kleurtje. Ik denk dat we dat allemaal wel weten...
  vrijdag 9 september 2005 @ 15:35:49 #91
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_30423986
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:33 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Je kan ze wel aanpakken, met de huidige instelling van een hoop Nederlanders blijf je generatie na generatie kutmarokkaantjes kweken. Het is een en-en situatie. En de criminele elementen aanpakken en een algemeen toleranter milieu scheppen, voor en door Marokkanen en voor en door Nederlanders.
Ben ik het wel met je eens, we verschillen waarschijnelijk alleen in opvatting over de aanpak
pi_30423998
Hier kan ik zo boos om worden he .
pi_30424073
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:36 schreef Chriz2k het volgende:
want het bakken van een Marokkaans brood is schadelijk voor kinderen uit groep 1&2?
  vrijdag 9 september 2005 @ 15:39:29 #94
13462 BansheeBoy
pi_30424128
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:36 schreef Chriz2k het volgende:
En dat maakt het dus een zeer interessant en wil ik het voorstellen om het landelijk door te voeren.

²
pi_30424141
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:34 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Uiteraard triest, maar ik kan je ook het verhaal vertellen van mijn vriendin die op haar 12e helemaal in elkaar werd geslagen door Marokkanen waarschijnelijk omdat ze er Joods uitzag... zonder reden.
Helaas komen dat soort gevallen vaker voor dan blanke mensen die Marokkanen in elkaar slaan. (beide even verwerpelijk uiteraard)
't Spoort allebei van geen kanten. Maar daarom is het ook zaak dat beide partijen meewerken. Ik snap dan ook niet waarom Nederlanders denken vrij uit te moeten gaan en dit soort intiatieven zien als een aanval. Het is niet een kwestie van laat hun maar veranderen, het is een kwestie van laten we allebei veranderen. Nederlanders moeten Marokkanen niet vanwege hun gedrag. Marokkanen voelen zich tweerangs burgers en gaan zich a-sociaal gedragen. Dat is een cirkel die je alleen kan verbreken als beide partijen hun gedrag aanpassen. Het is niet een cirkel die door 1 partij verbroken kan worden.
pi_30424325
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:33 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Dan vind ik toch dat je de zaken omdraait. Het is niet door de instelling van sommige Nederlanders dat je kut marokkanen kweekt. Het is door kut marokkanen dat Nederlanders die instelling hebben gekregen. anders hadden we ook kut surimaners, chinezen etc 'gekweekt' . Ik pleit voor een zero tolorance beleid zoals bijvoorbeeld in NY is gevoerd en waar iedereen zich op de eerste plaats New Yorker voelt.
  vrijdag 9 september 2005 @ 15:45:55 #97
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_30424373
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:39 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

't Spoort allebei van geen kanten. Maar daarom is het ook zaak dat beide partijen meewerken. Ik snap dan ook niet waarom Nederlanders denken vrij uit te moeten gaan en dit soort intiatieven zien als een aanval. Het is niet een kwestie van laat hun maar veranderen, het is een kwestie van laten we allebei veranderen. Nederlanders moeten Marokkanen niet vanwege hun gedrag. Marokkanen voelen zich tweerangs burgers en gaan zich a-sociaal gedragen. Dat is een cirkel die je alleen kan verbreken als beide partijen hun gedrag aanpassen. Het is niet een cirkel die door 1 partij verbroken kan worden.
Klopt, maar wat zijn de oplossingen volgens jou? Ik denk niet dat een lesbrief over Marokko een bijdrage levert. Nederlanders die zich schuldig maken aan racisme moeten worden aangepakt, Marokkanen moeten meer zelfkritiek leveren en kritiek op problemen in hun gemeenschap accepteren en daarmee ook aan de slag gaan.

Maar nu worden problemen vaak genegeerd en wordt er getracht met allerlei evenementen en acties de werkelijke problemen te verhullen.
pi_30424622
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:39 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

En dat maakt het dus een zeer interessant en wil ik het voorstellen om het landelijk door te voeren.

²
Fkujjer op met je zwakzinnige taalconstructies.

Hup, ga je Nederlands eens bijschaven. Als je leraar Nederlands dit onder ogen krijgt, pleegt hij zowat zelfmoord !
pi_30424624
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 15:44 schreef Kentaro het volgende:

[..]

Dan vind ik toch dat je de zaken omdraait. Het is niet door de instelling van sommige Nederlanders dat je kut marokkanen kweekt. Het is door kut marokkanen dat Nederlanders die instelling hebben gekregen. anders hadden we ook kut surimaners, chinezen etc 'gekweekt' . Ik pleit voor een zero tolorance beleid zoals bijvoorbeeld in NY is gevoerd en waar iedereen zich op de eerste plaats New Yorker voelt.
De kip en het ei-discussie heeft geen zin. Het hij begon-argument dat is leuk voor de kleuterklas, maar daar kopen we nu niets voor. En jij moet veranderen en zij moeten veranderen, stop ook eens met het wijzen naar de ander, maar begin bij jezelf.

Ik ben ook zeker voor zero tolerance, maar dan ook voor alles en iedereen. Dus dan moet ook jij niet zeiken als je een vette straf krijgt voor het drinken van een biertje op straat, het rijden van 130 ipv 120, als je een boete krijgt voor wildplassen en als je opgevoerde scooter onder de bulldozer gaat. Daarnaast is zo'n beleid symptoom-bestrijding en geen bron-bestrijding.

En het in NY voelt iedereen zich New Yorker is bull shit, daar zijn de raciale spanningen ook bizar ernstig, ga eens gezellig picknicken in de Bronx of Harlem
pi_30424632
Geweldig plan ik kijk al uit naar de lesbrieven over:
- Chinezen,
- Turken,
- Anillianen (Arubanen)
- Surinamers (Bosnegers, Creolen, Hindoestanen, etc)
- Congolezen
- Angolezen
- Zwarte & Witte Zuid-Afrikanen
- Somaliers
- Ethiopiers
- Nigerianen
- Chilenen
- Colombianen
- Hondurezen
- Mexikanen
- Polen
- Roemenen
- Kirgiezen
- Oestbeken
- Hongaren
- Bulgaren
- Zigeuners
- Oekrainers
- Indonesiers
- Molukkers
- Tomorezen
- etc. etc.

en ik maar denken dat ze niets meer leren
Ik zie ook al uit naar de volgende serie nieuwsbrieven over taal, cultuur en religies van al onze muliculturele landgenoten.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')