Ondergang schmondergang, geen partij met een langere adem dan John de Mol. Hij blijft net zo lang doorgaan totdat Talpa ingeburgerd is, en dat kan nog wel eens sneller gaan dan je denktquote:Op dinsdag 6 september 2005 14:09 schreef SlimShady het volgende:
Vorig deel: Centraal Talpa Topic #3: Dagen van de waarheid
Na de eerste superweek van Talpa, gaat het nu bergafwaarts.
Vele kijkers zijn niet zo geïnteresseerd in de programma's van Talpa.
Hoelang nog voor de ondergang? Of zal het Talpa lukken om de kijkers alsnog over de streep te trekken?
Ik zie hem ook niet snel opgeven. Dat is ook niet logisch. Maar ik denk wel dat de bezem er door gaat als het zo blijft.quote:Op dinsdag 6 september 2005 14:14 schreef HassieBassie het volgende:
[..]
Ondergang schmondergang, geen partij met een langere adem dan John de Mol. Hij blijft net zo lang doorgaan totdat Talpa ingeburgerd is, en dat kan nog wel eens sneller gaan dan je denkt![]()
Thuis en NSE zijn de eerste tweequote:Op dinsdag 6 september 2005 14:23 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik zie hem ook niet snel opgeven. Dat is ook niet logisch. Maar ik denk wel dat de bezem er door gaat als het zo blijft.
Dat is waar, er moeten nieuwe programma's bedacht worden. Maar het blijft natuurlijk moeilijk op te boksen tegenover die ijzersterke vooravond van RTL 4.quote:Op dinsdag 6 september 2005 15:17 schreef SCH het volgende:
Dan moet er wel iets in de plaats komen, die vooravond blijft belangrijk om de rest aan op te trekken.
Dat is nou juist de uitdaging.quote:Op dinsdag 6 september 2005 15:20 schreef ThomasBerge het volgende:
[..]
Dat is waar, er moeten nieuwe programma's bedacht worden. Maar het blijft natuurlijk moeilijk op te boksen tegenover die ijzersterke vooravond van RTL 4.
Mediakrantquote:Van Erven Dorens: 'Talpa veel te hoog ingezet'
Beau van Erven Dorens denkt dat Talpa veel te hoog is ingezet. Daar is zowel Talpa als het publiek schuldig aan, aldus Van Erven Dorens op RTL 4. "Laten we nou heel eerlijk zijn: Talpa is veel te hoog ingezet in de markt en daar is Talpa zelf schuldig aan. Het publiek vind het ook heerlijk om het groots neer te zetten en dan af te vinken. Op dit moment heeft NSE 200.000 kijkers of zoiets, waarschijnlijk nog niet eens. Ik weet het niet eens meer. Laten we eerst nou maar even rustig beginnen."
Met NSE staat Van Erven Dorens voor een deel tegenover RTL Boulevard geprogrammeerd. Hij verliet dat programma onder meer om zijn kinderen 's avonds in bed te kunnen doen. Nu komt dat er echter nog steeds niet van.
"Als ik maar één ding niet meer hoef te doen en dat is mijn kinderen naar bed brengen 's avonds", grapt Van Erven Dorens. "Ik vind het het vervelendste moment van de dag." Samen met Linda de Mol presenteert Beau vanaf zondag een talkshow. "Ik heb gemerkt dat het belangrijk is om iemand naast je te hebben voor mij en dat werkt dus heel goed hier." Voor Linda de Mol is dat nieuw. De Mol: "Ik ben dat helemaal niet gewend en ik vind het ontzettend prettig. Ik ben natuurlijk toch een beetje ongenuanceerd, ik kan heel vel uit de hoek komen en Beau is heel rustig en kalm."
quote:Overigens ging op Talpa, na Barend & van Dorp, het Eredivisiejournaal met Wilfred Genee van start. Deze trok 170.000 kijkers (madl: 5.8%).
Daar kan Talpa niks aan doen, dat was verplicht en staat in het contract met Eredivsie CV.quote:Op dinsdag 6 september 2005 15:32 schreef pberends het volgende:
[..]. Toppertje. Beetje overkill, hoe Talpa het eredivisie-voetbal exploiteert.
Wat een crap van de KNVB.quote:Op dinsdag 6 september 2005 15:35 schreef ThomasBerge het volgende:
[..]
Daar kan Talpa niks aan doen, dat was verplicht en staat in het contract met Eredivsie CV.
Dat contract heeft Talpa toch zelf ondertekend?quote:Op dinsdag 6 september 2005 15:35 schreef ThomasBerge het volgende:
[..]
Daar kan Talpa niks aan doen, dat was verplicht en staat in het contract met Eredivsie CV.
Tuurlijk, maar er wordt nu net gedaan of dat Eredivisiejournaal een idee van Talpa is. Dat is dus niet zo, als de NOS de rechten weer had gekregen hadden zij ook een Eredivisiejournaal moeten uitzenden.quote:Op dinsdag 6 september 2005 15:49 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat contract heeft Talpa toch zelf ondertekend?
Wat is toch die rare gewoonte om te doen alsof John de Mol een soort blinde kip is die tot allerlei dingen wordt gedwongen?
Daar is gewoon over onderhandeld hoor en blijkbaar vond Talpa het wel een goed idee.quote:Op dinsdag 6 september 2005 15:55 schreef ThomasBerge het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar er wordt nu net gedaan of dat Eredivisiejournaal een idee van Talpa is. Dat is dus niet zo, als de NOS de rechten weer had gekregen hadden zij ook een Eredivisiejournaal moeten uitzenden.
quote:Op dinsdag 6 september 2005 16:22 schreef pberends het volgende:
http://www.rtl.nl/actueel/barendenvandorp/home/
Wel leuk dat ze reclame voor Talpa maken.
Toppunt (of eigenlijk dieptepunt) is nog wel de korte reallife soap de BvDtjes, daar wordt echt zo'n poging getracht om grappig te zijn. Dat ze zeer goede vrienden zijn enzo, terwijl het enige bindmiddel geld is.quote:Op woensdag 7 september 2005 10:56 schreef SlimShady het volgende:
Het was onverstandig dat ze die gasten hebben binnengehaald.
Bejaarden met een eigen show op een nieuwe zender? Zou ik niet doen![]()
Wat dacht je van Thuis 90.000 kijkersquote:Op woensdag 7 september 2005 10:53 schreef pberends het volgende:
NSE 152k kijkers. Dat gaat zeker niet meer goedkomen, wat je ook besluit te doen.
BvD nog 20k kijkers minder dan gister, tis niet te hopen voor ze dat het zo blijftAnders heeft De Mol 3 keer teveel betaald aan Barend, van Dorp en Mulder
.
Duur grapje inderdaad met die "BN'ers". Ze hadden beter onbekende presentatoren kunnen inhuren, dan was het en goedkoper en had je waarschijnlijk nog meer kijkers ook.quote:Op woensdag 7 september 2005 12:13 schreef DarcMarc het volgende:
[..]
Wat dacht je van Thuis 90.000 kijkers![]()
En dat John dit programma nog tot het voorjaar uitzendquote:Op woensdag 7 september 2005 12:50 schreef pberends het volgende:
[..]
Duur grapje inderdaad met die "BN'ers". Ze hadden beter onbekende presentatoren kunnen inhuren, dan was het en goedkoper en had je waarschijnlijk nog meer kijkers ook.
Ik vind het een goede aankoop. Kijk, als je een nieuwe late night talkshow gaat starten met onbekende presentatoren, dan heb je veel kans op een flop. Met Barend en van Dorp heb je toch wel een succes formule in huis, en dan kan je na een half jaar andere presentatoren op het 'zelfde' programma zetten.quote:Op woensdag 7 september 2005 10:56 schreef SlimShady het volgende:
Het was onverstandig dat ze die gasten hebben binnengehaald.
Bejaarden met een eigen show op een nieuwe zender? Zou ik niet doen![]()
Waarom denk je dat?quote:Op woensdag 7 september 2005 17:17 schreef XxxPimxxX het volgende:
Nederland heeft nu nog een beetje moeite met Talpa, maar dit gaat zeker veranderen na een paar maanden/ half jaar.
LIjkt me niet echt te vergelijken.quote:Op woensdag 7 september 2005 17:25 schreef ThomasBerge het volgende:
[..]
Dat was bij RTL en SBS ook zo.
Verschil is dat Talpa 2 concurrenten heeft met elk 3 zenders. Dat was bij RTL en SBS niet zo.quote:Op woensdag 7 september 2005 17:25 schreef ThomasBerge het volgende:
[..]
Dat was bij RTL en SBS ook zo.
Omdat mensen altijd moeten wennen aan nieuwe dingen. Misschien een beetje een scheve vergelijking, maar bijvoorbeeld 'ouderen' (40+) beginnen nu ook langzaam maar zeker de computer te gebruiken, ze moesten er aan wennen.quote:
De concurrentie zit ook niet stil hoor. RTL4 heeft om 22:30 4 in het land en RTL5 Jensen. En SBS6 scoort nog altijd goed met Hart van Nederland.quote:Op woensdag 7 september 2005 18:18 schreef XxxPimxxX het volgende:
[..]
Omdat mensen altijd moeten wennen aan nieuwe dingen. Misschien een beetje een scheve vergelijking, maar bijvoorbeeld 'ouderen' (40+) beginnen nu ook langzaam maar zeker de computer te gebruiken, ze moesten er aan wennen.
Het is natuurlijk onzin dat de kijkcijfers met 75% zijn gedaald van Barend en van Dorp alleen omdat ze van zender zijn verandert, de mensen moeten het alleen nog zien te vinden. Het format is echt niet in één keer waardeloos. Dit geld voor heel Talpa, dus als men het eenmaal 'ontdekt/geaccepteerd' heeft zie ik het een stuk beter gaan in de toekomst.
Klopt, de zaprange gaat maar van ned1,2,3 rtl4,5,7 en sbs6. net5 zit daar niet eens meer bij.quote:Op woensdag 7 september 2005 18:26 schreef BVO het volgende:
Men kan het wel vinden, alleen het zit niet in het 'zap-gebied' van de mensen.
Men kijkt alleen voor programma's die ze graag willen zien en waarvoor ze bereid zijn Talpa op te zoeken.
Het zou andersom moeten wezen. ONM is een pulpprogramma dat 1000 nog wat afleveringen geleden van de buis had moeten worden geschopt.quote:Op woensdag 7 september 2005 11:10 schreef evert het volgende:
gisteravond: meer kijkers naar ONM dan naar BB....
En dan was het een stuk interessanter. Een motto: Laat je teveel soapies verschijnen op TV, dan gaan of blijven de kijkcijfers flink benee.quote:Op woensdag 7 september 2005 12:50 schreef pberends het volgende:
[..]
Duur grapje inderdaad met die "BN'ers". Ze hadden beter onbekende presentatoren kunnen inhuren, dan was het en goedkoper en had je waarschijnlijk nog meer kijkers ook.
Oftewel Talpa kunnen ze net zo goed opdoeken, het voegt niets toe.quote:Op woensdag 7 september 2005 18:46 schreef BVO het volgende:
Maar toch denk ik dat dat op termijn wel goed kan komen. Zolang er programma's zijn die 700k en meer scoren komt het nog wel redelijk goed denk ik.
De programma's op zich zijn niet eens zo slecht. Okay, niet zo vernieuwend of geweldig als men dacht bij de start van de zender, maar ik ben er van overtuigd dat het merendeel bij RTL4 gewoon normaal tot goed zou scoren.
Om als nieuwe zender echter in dat zap-gebied te komen moet je programma's hebben die écht nieuw zijn, niet een paar flauwe klonen. Dan blijft de kijker net zo lief bij het 'vertrouwde' RTL.
Bij programma's als BvD blijven nu alleen de échte volgers over. Bij RTL waren meer van de helft van de kijkers gewoon toevallige voorbijgangers, die het programma nu niet meer tegenkomen maar het ook niet zo zeer missen.
Logische verklaring kan ook zijn dat mensen gewoon geen zin meer hebben in Barend en Van Dorp omdat de formule vorig seizoen al wat uitgewerkt raakte met dalende kijkcijfers. Misschien heeft Talpa op de verkeerde kanonnen gewed.quote:Op woensdag 7 september 2005 18:18 schreef XxxPimxxX het volgende:
[..]
Omdat mensen altijd moeten wennen aan nieuwe dingen. Misschien een beetje een scheve vergelijking, maar bijvoorbeeld 'ouderen' (40+) beginnen nu ook langzaam maar zeker de computer te gebruiken, ze moesten er aan wennen.
Het is natuurlijk onzin dat de kijkcijfers met 75% zijn gedaald van Barend en van Dorp alleen omdat ze van zender zijn verandert, de mensen moeten het alleen nog zien te vinden. Het format is echt niet in één keer waardeloos. Dit geld voor heel Talpa, dus als men het eenmaal 'ontdekt/geaccepteerd' heeft zie ik het een stuk beter gaan in de toekomst.
Dat gaat niet op voor GTST. Dat begon rustig en werd steeds populairder. Zelfde trouwens met Big Brother 1.quote:Op woensdag 7 september 2005 19:51 schreef pberends het volgende:
Wennen aan nieuwe dingen? Volgens scoort nieuw juist in het begin hoger. Het is nieuw namelijk.
Gaat bvd nog goed komen denk je (dan heb ik het even niet over villa bvd)? Lijkt me sterk.quote:Op woensdag 7 september 2005 19:53 schreef Mike het volgende:
[..]
Dat gaat niet op voor GTST. Dat begon rustig en werd steeds populairder. Zelfde trouwens met Big Brother 1.
Als iets echt de moeite waard is, dan komen de kijkers uiteindelijk toch wel.
Dat zal ook aan de rest van de programmering liggen. B&vD gaat iig niet de zender redden. Maar als er wat fatsoenlijks voor staat, dan kan het redelijk gaan scoren.quote:Op woensdag 7 september 2005 19:54 schreef pberends het volgende:
[..]
Gaat bvd nog goed komen denk je (dan heb ik het even niet over villa bvd)? Lijkt me sterk.
Gordon en Joling trekken 774.000 kijkers...en NSE met Beau en ..weet ik veel wie er nog meer zitten ..200.000.quote:Op woensdag 7 september 2005 15:36 schreef ThomasBerge het volgende:
Joling & Gordon blijven scoren 774.000 kijkers en 13.2% marktaandeel
zoals je ziet scoort alleen Big Brother. best triest voor Talpa.quote:Op donderdag 8 september 2005 08:17 schreef DarcMarc het volgende:
Het is weer te triest voor woorden
Thuis 78.000![]()
NSE 191.000
Big Brother 530.000
Samen 133.000
This time around 130.000
Big Brother 200.000
Barend en van Dorp 211.000![]()
Eredivisie Journaal 157.000
Nou ja, echt scoren doet Big Brother ook niet, met een marktaandeel van zo'n 11%quote:Op donderdag 8 september 2005 10:14 schreef SlimShady het volgende:
[..]
zoals je ziet scoort alleen Big Brother. best triest voor Talpa.
quote:Barend & van Dorp delen in Malaise
Barend en Van Dorp hebben bij Talpa een valse start gemaakt: de eerste afleveringen werden met respectievelijk 311.000 en 292.000 kijkers slecht bekeken.
Vorig seizoen, toen de twee nog bij RTL 4 zaten, trokken ze gemiddeld 700.000 mensen. Hiermee delen Barend & van Dorp in de algehele Talpa-kijkcijfermalaise.
Met name de vooravond (Thuis trok dinsdagavond 90.000 kijkers, NSE 152.000) blijkt voor de nieuwe zender van John de Mol dramatisch. Maar ook de voetballers van Oranje ontkomen er niet aan.
Ter vergelijking: Armenië-Nederland trok afgelopen weekeinde 2,2 miljoen kijkers, Nederland-Duitsland bij SBS 6 een paar weken eerder ruim 3,3 miljoen. Joling en Gordon over de vloer scoort met zo’n 800.000 kijkers relatief nog het best. |Algemeen Dagblad
Om kijkers vast te houden voor Barend en van Dorpquote:Op donderdag 8 september 2005 13:35 schreef Notorious het volgende:
Ze hebben BB nu voor Boring & van Dorp gezet.
Zo zielig dat ze zo vroeg al herhalingingen uitzenden.![]()
Nee hoor.quote:Op donderdag 8 september 2005 13:35 schreef Notorious het volgende:
Ze hebben BB nu voor Boring & van Dorp gezet.
is dat wel de herhaling en niet de live uitzending?quote:Op donderdag 8 september 2005 14:08 schreef Notorious het volgende:
22:21 Big Broter
22:51 Boring & van Dorp
Wat een onzin. De laatste tijd bij RTL4 scoorde het ongeveer hetzelfde als nu bij Talpa.quote:Vorig seizoen, toen de twee nog bij RTL 4 zaten, trokken ze gemiddeld 700.000 mensen. Hiermee delen Barend & van Dorp in de algehele Talpa-kijkcijfermalaise.
Was de herhaling van 19:30 de Live uitzending duurt een uur en komt niet op woensdag.quote:is dat wel de herhaling en niet de live uitzending?
Wat vind je nou zo erg aan haar dan? Dat ze de laatste tijd in een dip zit is meer dan logisch..quote:Op woensdag 7 september 2005 18:53 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Het zou andersom moeten wezen. ONM is een pulpprogramma dat 1000 nog wat afleveringen geleden van de buis had moeten worden geschopt.
Maar ik denk dat het door Lieske komt, die voor een anti-climax heeft gezorgd. Ik zou zeggen: wegstemmen en tot 2010 niet meer op TV.![]()
Ik denk dat je pas over dramatische cijfers kunt spreken als het programma wat vaker dan drie keer is uitgezonden.quote:Op donderdag 8 september 2005 14:21 schreef Notorious het volgende:
maar het had afgelopen seizoen nooit zulke dramatische cijfers als nu bij Talpa.
Een andere verklaring voor het gebrek aan kijkers kan ik niet vinden. Het programma is niet veranderd qua inhoud en vorm.quote:Op donderdag 8 september 2005 14:45 schreef Notorious het volgende:
Alle Barend & van Dorp en 1 tegen 100 kijkers weten niet dat die programma's begonnen zijn? Mensen zijn gestopt met de TV gids lezen? Het stond nog in de krant het werd besproken in programma's als RTL Boulevard en Shownieuws maandenlang kreeg elke overstap naar Talpa overdreven veel media aandacht en dan nog zouden mensen niks weten???
Staat Talpa in de papieren TV gids?quote:Op donderdag 8 september 2005 14:53 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Ik denk gewoon dat de kijkers het programma nog niet gevonden hebben.
In veel gidsen wel.quote:Op donderdag 8 september 2005 14:56 schreef SlimShady het volgende:
Staat Talpa in de papieren TV gids?
als dat niet zo is, kan ik het begrijpen.
Ik toevallig één keer, maar voor de rest is er inderdaad weinig aandacht voor BVD qua reclamespotjes.quote:Op donderdag 8 september 2005 15:05 schreef calvobbes het volgende:
[..]
In veel gidsen wel.
Maar ik heb bijvoorbeeld nooit spotjes op Talpa gezien waarin BvD werd aangekondigd terwijl ik voor veel andere programma's wel promo's heb gezien.
Dit is echt tekenend. Normaal zou je toch verwachten dat een wedstrijd tegen Armenië meer kijkers trekt dan eentje tegen zo'n dwergstaatje als Andorra. Het lijkt er op dat de kijkers actief weigeren om Talpa aan te zetten.quote:Op donderdag 8 september 2005 10:50 schreef pberends het volgende:
Alhoewel, voetbal scoort bij Talpa ook wel slecht. SBS had gister 50% meer kijkers dan Talpa zaterdag had bij Oranje. Oke, dat zijn wel in-wedstrijden, maar toch. Talpa weet ook amper kijkers vast te houden voor de nabeschouwing, terwijl SBS bijna evenveel kijkers weet vast te houden voor de nabeschouwing.
idd. mensen die talpa boycotten vind ik ook wel een beetje triest.quote:Op donderdag 8 september 2005 17:00 schreef Rob_Gordon het volgende:
[..]
Dit is echt tekenend. Normaal zou je toch verwachten dat een wedstrijd tegen Armenië meer kijkers trekt dan eentje tegen zo'n dwergstaatje als Andorra. Het lijkt er op dat de kijkers actief weigeren om Talpa aan te zetten.
Bij zulke trieste gasten moet men de beeldbuizen in beslag nemen.quote:Op donderdag 8 september 2005 17:02 schreef jimjim1983 het volgende:
[..]
idd. mensen die talpa boycotten vind ik ook wel een beetje triest.
ook al zenden ze nu wel gewoon veel troep uit
John de Mol is kennelijk niet zo'n visionair wat betreft het opzetten van een nieuw station. Als ze echt met iets nieuws waren gekomen dan had ik wellicht ook wel willen kijken, maar tot nu toe is het bijna amateuristisch. Niet alle programma's, maar als je programma's als Thuis en NSE hebt dan straalt dat uiteraard wel af op je hele zender. Ik was redelijk openminded toen het begon, maar ondertussen verbaas ik me gewoon dat John de Mol met dit bij elkaar geraapte zootje flut amusement denkt een zender neer te zetten. Ik mag hopen dat hij nog een troef achter de hand heeft nu het nog niet helemaal te laat is.quote:Op donderdag 8 september 2005 14:45 schreef Notorious het volgende:
John de Mol had net zo goed met nieuw talent kunnen beginnen... heeft hij nou helemaal niks geleerd van die Noordzee FM flop?
ja...quote:Op donderdag 8 september 2005 20:41 schreef Wepeel2 het volgende:
[..]
John de Mol is kennelijk niet zo'n visionair wat betreft het opzetten van een nieuw station. Als ze echt met iets nieuws waren gekomen dan had ik wellicht ook wel willen kijken, maar tot nu toe is het bijna amateuristisch. Niet alle programma's, maar als je programma's als Thuis en NSE hebt dan straalt dat uiteraard wel af op je hele zender. Ik was redelijk openminded toen het begon, maar ondertussen verbaas ik me gewoon dat John de Mol met dit bij elkaar geraapte zootje flut amusement denkt een zender neer te zetten. Ik mag hopen dat hij nog een troef achter de hand heeft nu het nog niet helemaal te laat is.
Alsof het zou helpenquote:Victoria Koblenko weg bij Thuis?
John de Mol grijpt in bij Thuis! Het slecht scorende programma in de vooravond had de publiekstrekker van de zender moeten worden, maar komt zelden boven de 100.000 kijkers. Daarom wil De Mol dat Het Talpa-magazine Thuis een aantal extra presen tatoren krijgt.
Daarom wordt er gezocht naar een aantal personen die het huidige team van presentatoren kan versterken. Het team bestaat tot nu toe uit Winston Gerschtanowitz, Victoria Koblenko, Angela Groothuizen, Gordon en Froukje de Both.
De huidige kijkcijfers van Thuis zijn dramatisch en met een bredere pool van presentatoren hoopt Talpa meer kijkers te trekken. Of alle huidige presentatoren bij het programma betrokken blijven, is niet helemaal zeker.
Volgens de geruchten zou Talpa Victoria Koblenko niet in het huidige presentatiekwartet vinden passen. Thuis scoorde gisteren tussen zes en zeven uur 's avonds 117.000 kijkers.
Bron:,Mediakrant
Die flikker loopt gewoon mijn gratis adviezen te jatten. Voor 2000 euro per maand ben ik van jou John!quote:Op vrijdag 9 september 2005 10:57 schreef evert het volgende:
gisteren ook niet echt geweldig. NSE, THuis en Samen heel laag, de grootste verliezer laag.
BvD nog maar 228.000 kijkers....
BB live 712.000 kijkers, ter vergelijk, vorige week 848.000 kijkers.....
en postcodeloterij 1 tegen 100 gaat al verplaatst worden naar de zondag vanaf 25-9
quote:
quote:Eén tegen 100 terug naar zondagavond
Het quizprogramma Eén tegen 100 keert terug naar de zondagavond. Zo meldt RTL Boulevard vanavond. Sinds enkele weken is het programma op de zaterdagavond te zien bij Talpa. De TROS bracht de quiz met Caroline Tensen echter altijd op de zondagavond.
Het kijkersverlies dat gepaard gaat met de verhuizing van zender en uitzendtijdstip, is de directe aanleiding voor de verplaatsing naar de zondagavond. Zo scoorde Eén tegen 100 bij de TROS gemiddeld 1,9 miljoen kijkers; Talpa komt niet verder dan 700.000 kijkers.
Eén tegen 100 is nog enkele weken op de zaterdagavond te zien bij Talpa, maar op 25 september keert het programma na een schemawijziging terug op de zondagavond.
Rob Oudkerk en Bart Chabotquote:Op zaterdag 10 september 2005 10:58 schreef ThomasBerge het volgende:
Ze hebben ook totaal geen boeiende gasten
BvD was bij RTL4 al uitgewerkt en de kijkcijfers waren al dalende, net zoals Spijkerman bij de publieke omroep al over the top was.quote:Op vrijdag 9 september 2005 10:57 schreef evert het volgende:
gisteren ook niet echt geweldig. NSE, THuis en Samen heel laag, de grootste verliezer laag.
BvD nog maar 228.000 kijkers....
BB live 712.000 kijkers, ter vergelijk, vorige week 848.000 kijkers.....
en postcodeloterij 1 tegen 100 gaat al verplaatst worden naar de zondag vanaf 25-9
quote:Op zaterdag 10 september 2005 11:04 schreef Mike het volgende:
Ik zie voor Thuis nog steeds een belangrijke plaats weggelegd bij Talpa. De Nederlandse tv mist zo'n soort programma rond die tijd. Er zal de komende tijd wel behoorlijk wat aan geknutseld worden, maar er moet een markt zijn voor luchtige 'gezelligheid' rond 18.00 uur.
Barend en van Dorp scoren niet goed, maar het ligt helemaal in de lijn van de rest van het station. Zonder lead-in gaat het ook nooit wat worden met B&vD. Een grote groep kijkers stemt niet speciaal af op dit programma maar blijft zitten kijken als ze het programma ervoor gezien hebben. Voor B&vD zit meestal iets wat ook extreem slecht scoort, dus zolang dat probleem niet opgelost is, zie ik geen verbetering in de cijfers van B&vD.
Het is duidelijk dat jij geen goed idee hebt hoe het werkt met kijkgedrag. RTL4 is al jarenlang dolgelukkig met GTST, want als dat niet om 20.00 uur zou worden uitgezonden, dan zouden de kijkcijfers voor het daaropvolgende programma misschien wel halveren.quote:Op zaterdag 10 september 2005 11:40 schreef pberends het volgende:
[..]. Je bent duidelijk moderator, zo'n regent die ver van de realiteit afstaat
.
Kijkers kijken gewoon welk programma ze willen zien hoor, daar stemmen ze over het algemeen ook op af. Bij BvD is dit helaas niet het geval voor Talpa.
Precies. En het is erg moeilijk om daar verandering in te brengen. RTL Boulevard is een van de weinige programma's die de laatste jaren in de vooravond is doorgebroken. Maar met iets als 'Samen' gaat dat echt niet gebeuren. Het tragische is dat iedereen al lang van tevoren aan zag komen dat een dagelijkse comedy niet zou werken. En al helemaal niet als 'ie geschreven wordt door Harm Edens, maar ja, toch proberen he?quote:Op zaterdag 10 september 2005 11:51 schreef ThomasBerge het volgende:
Als mensen dit voorbeeldje al jaren gewend is, dan is men daar moeilijk vanaf te brengen. En daar loopt Talpa nou tegen aan.
Ik denk dat het voor veel mensen al een reden is om 'Samen' niet eens een keertje te bekijken.quote:Op zaterdag 10 september 2005 12:00 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Johnny Kraaikamp speelt er ook in mee. Echt niemand vindt dat figuur grappig volgens mij.
Die reclames zijn tegenwoordig ingekort tot 2,5 minuten.quote:Op zaterdag 10 september 2005 12:05 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Van mij mag Talpa er mee kappen, alleen al om die gare lange reclame's van 8 minuten tijdens de samenvattingen van de voetbalwedstrijden.
Dat zijn cijfers die TV8 om half 12 's avonds haalde voor series als Angel en Buffy the vampire slayer.quote:Op vrijdag 9 september 2005 10:57 schreef evert het volgende:
BvD nog maar 228.000 kijkers....
Idee: meer vampiers in het programma.quote:Op zaterdag 10 september 2005 12:48 schreef dwerg het volgende:
[..]
Dat zijn cijfers die TV8 om half 12 's avonds haalde voor series als Angel en Buffy the vampire slayer.
Of roodharige witches. Want ik keek echt niet voor de vampiers.quote:Op zaterdag 10 september 2005 12:49 schreef Mike het volgende:
Idee: meer vampiers in het programma.
Ik zie het verschil niet tussen een vampier en Frits Barendquote:Op zaterdag 10 september 2005 12:49 schreef Mike het volgende:
[..]
Idee: meer vampiers in het programma.
Nou, de laatste jaren is Frits wel veranderd van een zuiger in een slijmbal. Ik snap tenminste niet dat ze Ivo Niehe ook naar Talpa hebben gehaald.quote:Op zaterdag 10 september 2005 12:51 schreef ThomasBerge het volgende:
Ik zie het verschil niet tussen een vampier en Frits Barend
Dat was bij Studio Sport ook met destijds Hans Kraaij als analist. Niet zo zeuren dus.quote:Op zaterdag 10 september 2005 12:13 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Nog te lang, en al dat gelul om die wedstrijden heen![]()
Dat is jouw meningquote:Op zaterdag 10 september 2005 13:22 schreef pberends het volgende:
Talpa gaat iig veel carrieres naar de klote brengen. Die van Frits Barend, Henk van Dorp, Jan Mulder en Koblenko zijn nu al mislukt.
Wat een klets zeg. Bij RTL 4 liepen de kijkcijfers van Frits, Henk en Jan al terug. Victoria Koblenko is een soapsterretje.quote:Op zaterdag 10 september 2005 13:22 schreef pberends het volgende:
Talpa gaat iig veel carrieres naar de klote brengen. Die van Frits Barend, Henk van Dorp, Jan Mulder en Koblenko zijn nu al mislukt.
Het is Editie NL ook gelukt...quote:Precies. En het is erg moeilijk om daar verandering in te brengen. RTL Boulevard is een van de weinige programma's die de laatste jaren in de vooravond is doorgebroken.
quote:Talpa onderzoekt of er daadwerkelijk chemie is tussen Linda de Mol en Beau van Erven Dorens. Dat meldt SBS Shownieuws. Zondag gaat het programma Linda & Beau op zondag van start, maar volgens het entertainment- magazine denkt Talpa erover om de programmanaam van dit praatprogramma te wijzigen in Linda & Co.
Middels deze programmawijziging zit De Mol niet wekelijks vast aan Van Erven Dorens, maar kunnen er wekelijks andere presentatoren aanschuiven bij Linda. Deze zondag is het programma in ieder geval wel te zien met de twee eerder aangekondigde presentatoren. Zij zullen aan de hand van onderzoeksresultaten van Maurice de Hond het nieuws van de afgelopen week bespreken. Dat levert volgens Talpa bijzondere televisiemomenten op.
RTL heeft ook de luxe dat er voor en na Editie NL programma's zitten die goed lopen. Telkens als RTL wat nieuws nodig heeft voor de vooravond, dan halen ze één stukje uit de puzzel en laten een nieuw stukje vloeiend inpassen.quote:Op zaterdag 10 september 2005 14:31 schreef Notorious het volgende:
[..]
Het is Editie NL ook gelukt...
Mensen wachten gewoon niet op iets als Thuis of NSE.
quote:Marktaandelen 18:00 / 24:00
1. RTL4 / 16.3%
2. Ned2 / 13.7%
3. Ned1 / 11.4%
4. SBS6 / 10.5%
5. RTL5 / 7.1%
6. NET5 / 6.1%
7. Vero / 5.0%
8. Ned3 / 4.7%
9. RTL7 / 4.7%
10. Talpa / 4.7%
Ik zou het op RTL niet op 18.00 uur plaatsen, maar een uurtje eerder. Dat kan alleen niet bij Talpa, omdat de zender pas begint om 18.00 uur.quote:Op zaterdag 10 september 2005 14:36 schreef Notorious het volgende:
Ik denk dat als Thuis op RTL4 zou komen het ook niet geweldig zou scoren.
Dat klopt, maar dat was ook niet zo gezellig.quote:Op zaterdag 10 september 2005 15:25 schreef Notorious het volgende:
RTL4 had vroeger om in de middag ook een show met Beau... RTL Live en dat scoorde ook niet zo goed als de 5 uur show.
Precies. Iedereen lijkt dat door te hebben, behalve de mensen bij Talpa zelfquote:Op zaterdag 10 september 2005 11:51 schreef ThomasBerge het volgende:
Kijkers hebben wel een bepaald ritme opgebouwd in de loop der jaren:
17:30 The Bold
18:00 Journaal
18:30 RTL Boulevard
19:00 Man Bijt Hond
19:30 Shownieuws
20:00 GTST
Als mensen dit voorbeeldje al jaren gewend is, dan is men daar moeilijk vanaf te brengen. En daar loopt Talpa nou tegen aan.
Ik ben het voor een groot deel met je eens, maar niet met je laatste zin. Buitenlandse series scoren namelijk erg slecht op de Nederlandse televisie. Zelfs een topserie uit de VS als Desperate Housewives scoort hier niet best. Laat staan dat andere, mindere series dan goed zouden scoren.quote:
CSI heb je inderdaad gelijk in. En als ER goed geprogrammeerd werd, dan zou dat ook vast meer kijkers trekken.quote:Op zaterdag 10 september 2005 16:50 schreef Notorious het volgende:
Die CSI series scoren anders wel goed.
En Desperate Houswives scoort voor een kleine zender als Net5 gewoon goed, afgelopen dinsdag nog 664.000 kijkers.
Ik kijk altijd Talpa!quote:Op zaterdag 10 september 2005 22:37 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Waarom loopt Pberends constant te zeiken over Talpa terwijl hij geen minuut mist van de Talpa uitzendingen
dat is hier ook vaak. ook als ik een Talpa programma opneem op video.quote:Op zaterdag 10 september 2005 23:20 schreef pberends het volgende:
Waarom valt het geluid nog steeds weg voor af en toe een halve seconde?
Ja, heb ik ook last van.quote:Op zaterdag 10 september 2005 23:20 schreef pberends het volgende:
Waarom valt het geluid nog steeds weg voor af en toe een halve seconde?
Ja, dat van Thuis snap ik ook niet. Er is op diverse netten nieuws, het eerste nieuws dat de meeste mensen kunnen kijken. Om daar vervolgens een vrij dure (lijkt mij, met 4 presentatoren per keer) show tegenover te zetten vind ik vreemd. Wat Mike zegt: om 17 uur zou hij beter zijn geweest, maar ook dan zou hij niet super hebben gelopen denk ik. Zelfde met NSE, eigenlijk eenzelfde programma als Boulevard, maar omdat mensen dat kennen blijven ze erbij hangen. Ik vind dat zelf ook leuker, om eerlijk te zijn.quote:Op zaterdag 10 september 2005 15:43 schreef Juichtoon het volgende:
[..]
Precies. Iedereen lijkt dat door te hebben, behalve de mensen bij Talpa zelf![]()
Een programma als Thuis zal nooit om 18:00 uur werken. Mensen komen thuis en hebben behoefte aan nieuws. De doelgroep (huisvrouwtjes) voor Thuis heeft dan net The Bold gezien dus blijft de zender gewoon staan op 4 voor RTL Nieuws en Editie NL. Bij de overige kijkers gaat de TV dan wel om zes uur aan, maar die hebben al helemaal geen behoefte aan een programma als Thuis. Die kijken het Journaal op Ned 2 en blijven hangen voor 2 Vandaag. RTL4 en Ned 2 hebben samen om 18.00 uur niets voor niets een marktaandeel van gem. 50%.
Voor een succesvolle vooravond zal Talpa toch een uurtje eerder moeten beginnen. Om 17.00 uur ligt de markt nog redelijk open. Zetten ze daar zo'n programma van een uur neer dan kunnen ze kijkers vast houden. Vervolgens zullen ze om zes uur toch echt met een sterk actualiteiten programma moeten komen. Een programma als NSE dat van een depressie van Eminem naar een bomaanslag in Bagdad gaat werkt dus echt niet.
Vervolgens zullen ze Samen moeten dumpen, moeten ze meer (sterke) films programmeren en een sterke serie uit het buitenland aan moeten schaffen (HBO's Rome bijv.)
Waarom is dat zo? Ligt het aan de kabelmaatschappijen? Bij Nickeloneon had ik er geen last van.quote:
Friends scoorde wel goed toen het nog op de zondagavond kwam en later ook op de maandagavond. (nieuwe afleveringen dan)quote:Andere series als Friends, Law and Order, Everybody Loves Raymond, The West Wing en alle series van HBO halen in Nederland niet wat ze zouden moeten halen.
Dat is waar...quote:De tijden dat series als Beverly Hills 90210 en Baywatch ruim 2 miljoen kijkers haalden, liggen al weer een tijdje achter ons.
Bij mij was het gister om de 5 minuten 2 keer een halve seconde ofzo. Vet vaag.quote:Op zondag 11 september 2005 18:15 schreef DJMarcel.nl het volgende:
Heel irritant dat al vanaf de kick-off bij Talpa het geluid om de 20 minuten hapert. Ongeveer 2 seconden hoor je helemaal niks. Ze doen er ook geen zak aan...
Raar, is dat alleen bij Talpa of ook bij Nickeloneon?quote:Op zondag 11 september 2005 19:30 schreef H.Flick het volgende:
Ik hoor net dat er in Noordwijk helemaal geen geluid is bij Talpa... of mijn oom snapt zijn TV gewoon niet, dat kan ook.
Misschien nog kinderziektes omdat ze bij Talpa als eerste Nederlands station alles digitaal doorgeven?quote:Op zondag 11 september 2005 10:31 schreef pberends het volgende:
[..]
Waarom is dat zo? Ligt het aan de kabelmaatschappijen? Bij Nickeloneon had ik er geen last van.
Ik denk dat hij de TV gewoon niet snapt, eigenlijkquote:Op zondag 11 september 2005 19:41 schreef pberends het volgende:
[..]
Raar, is dat alleen bij Talpa of ook bij Nickeloneon?
Je hebt zitten kijken naar de kijkdichtheid, niet naar de marktaandelen. De Wedstrijden en Linda & Beau haalden respectievelijk marktaandelen van 32.0% en 10.0%, het gemiddelde marktaandeel over de hele avond was 14.2% waarmee Talpa marktleider was.quote:Op maandag 12 september 2005 19:53 schreef evert het volgende:
tja, zondag was niet echt top. de wedstrijden bleef steken op 12,8% (onder de 2 miljoen) en beau en linda was nu nog aardig (4,7%) maar marktaandeel 10% is echt te laag (gemiddelde wat men wil halen en dat voor de twee boegbeelden) en ik verwacht dat volgende week er echt wel mensen afhaken na het drama van ken en barbie.
Tja, in het weekend wilt het door het voetbal nog wel aardig lopen. Maar ja, dat heeft dan ook nog wat gekost. Doordeweeks blijft het drama. Vooral woensdag en vrijdag zullen weer ellende zijn.quote:Op maandag 12 september 2005 21:25 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Je hebt zitten kijken naar de kijkdichtheid, niet naar de marktaandelen. De Wedstrijden en Linda & Beau haalden respectievelijk marktaandelen van 32.0% en 10.0%, het gemiddelde marktaandeel over de hele avond was 14.2% waarmee Talpa marktleider was.
ja, maar absolute aantal geeft beter vergelijk met verleden. als je bovendien op je 'duurste' avond met voetbal maar op 14,2 komt, is het hoe dan ook tegenvallend.quote:Op maandag 12 september 2005 21:25 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Je hebt zitten kijken naar de kijkdichtheid, niet naar de marktaandelen. De Wedstrijden en Linda & Beau haalden respectievelijk marktaandelen van 32.0% en 10.0%, het gemiddelde marktaandeel over de hele avond was 14.2% waarmee Talpa marktleider was.
Tijd voor grote schoonmaak bij Talpa!quote:Talpa gaat de programmering aanpassen
dinsdag, september 13, 2005
Talpa gaat de programmering aanpassen
De sterren stralen niet op Talpa, zo mag een maand na de start van de zender wel geconcludeerd worden. Beoogde kopstukken als Beau, Barend & Van Dorp, het Thuis-team en Jack Spijkerman halen niet de kijkcijfers die hun transfersommen rechtvaardigen.
Lees verder >>
Beau van Erven Dorens haalt met NSE nog geen fractie van de kijkcijfers die de nieuwbakken 'anchor man' als aangever van Albert Verlinde in RTL Boulevard gewend was. Barend & Van Dorp beleefden een dramatische eerste week bij hun nieuwe werkgever en Café de Sport van Humberto Tan en Jack Spijkerman, die bij Talpa het hoogste salaris opstrijkt, wil ook niet aanslaan. Eén tegen 100 met Caroline Tensen, voorheen een groot succesnummer van de TROS, verhuist naar de zondag in de hoop op betere kijkcijfers, en In de Huid Van, een remake van de aloude Soundmixshow met Winston Gerschtanowitz, kan de kijker ook al niet bekoren.
Kortom, na een maand moet de paniek groot zijn bij de Talpa-bazen. De sterren, samen met voetbal de pijlers onder het nieuwe station, willen maar niet gaan stralen op de nieuwe zender van John de Mol.
Niets daarvan, zegt programmadirecteur Remko van Westerloo. Hij is juist tevreden over de resultaten die de zender de eerste maand boekte. Andere programma’s, zoals Big Brother en Expeditie Robinson, scoren wel. NSE noemt hij zelfs een 'klein wonder' voor een nieuwe nieuwsrubriek. Het programma trekt 10 procent marktaandeel in de doelgroep waar wij ons als commercieel station op richten: kijkers tussen 20 en 49 jaar.
De zender als geheel haalt in deze doelgroep een marktaandeel van net onder de tien procent, het streefcijfer van De Mol, stelt Van Westerloo. Dat is gewoon goed. Er is nog geen programma dat we wegens tegenvallende kijkcijfers van de buis halen.
Bovendien is er altijd wel een plausibele verklaring te vinden voor het achterblijvende succes. Mooi weer, vakantietijd en onkunde van de kijker om op de nieuwe zender af te stemmen zijn dankbare excuses voor de zenderbazen.
Natuurlijk, het kan altijd beter, beaamt Van Westerloo. Want hij noemt toch een aanzienlijke rij programma’s die niet aan de verwachtingen voldoen: De Bouw, de dramaserie Parels en Zwijnen, Café de Sport, Thuis, Barend & Van Dorp, de comedy Samen en In de Huid Van. Aan deze programma’s wordt gesleuteld of ze krijgen andere plekken in het uitzendschema toebedeeld. Zo verhuist Eén tegen 100 naar zondagavond, verkast De Bouw naar maandag en de dramaserie Parels en Zwijnen moet op vrijdag beter gaan scoren.
Aan de pool van presentatoren van Thuis is sinds gisteren Caroline Tensen toegevoegd. Eerder al werden de 'zware onderwerpen' geschrapt omdat ook bij de makers kennelijk was doorgedrongen dat niemand zit te wachten op de mening van Gordon over de toestand in de Gazastrook.
Bij NSE is ook ingegrepen: nieuwslezer Jeroen van Kan zit voortaan vlak naast Beau omdat de 'cross-talks op afstand niet goed werken'. De kracht van Barend & Van Dorp ligt bij grote nieuwsgebeurtenissen, zo verklaart Van Westerloo de 'hele trage start'.
Er is de Talpa-top veel aan gelegen optimisme uit te stralen, blijkt eens te meer uit een telefoontje van de perswoordvoerder: of Remko van Westerloo wel prominent zijn zegje mag doen en niet in slechts een bijzin wordt geciteerd over de 'veronderstelde malaise' bij zijn zender. Want sommigen bij Talpa kunnen het woord 'mislukking' niet meer horen.
Jack Spijkerman reageert als door een wesp gestoken op de vraag waar zijn kijkerschare toch is gebleven. Wat een onzinverhaal!, briest de voormalige VARA-coryfee. Dat is alles wat ik hierover wil zeggen, want ik geef geen interviews. Dat recht heb ik toch, of niet? Volgens Beau van Erven Dorens, presentator én producent van NSE, heeft Talpa bij de start te hoog van de toren geblazen. In RTL Boulevard zei hij: Als we heel eerlijk zijn: Talpa is veel te hoog ingezet in de markt, daar zijn we zelf schuldig aan. Maar het publiek vind het ook heerlijk om het allemaal zo groot neer te zetten en dan af te vinken.
Albert Verlinde, Beau’s voormalige 'seksloze huwelijkspartner' bij Boulevard, vindt dat het 'gehakketak' op Talpa maar eens afgelopen moet zijn. Ik heb er nu genoeg over gezegd, het wordt nu tijd om de zender in alle rust een kans te geven. Ik heb niet de behoefte te dansen op de lijken.
Voor een nieuwkomer op de televisiemarkt doet Talpa het zeker niet slecht. Vorige week behaalde de zender een marktaandeel van 9,5 procent in de voor adverteerders belangrijke doelgroep van mensen tussen de 20 en 49 jaar. Daarmee zit de zender nu al bijna op de doelstelling die voor april gepland was.
Het zijn wel maar een paar programma’s die voor de mooie cijfers zorgen, iets wat overigens bij andere zenders ook het geval is. Op maandag is dat Expeditie Robinson, dinsdag Joling en Gordon, donderdag Big Brother, zaterdag Eén tegen honderd en zondag het voetbal. Dankzij die succesnummers staan de marktaandelen van vooral Nederland 2 en RTL 4 onder druk.
Er zijn ook flinke uitschieters naar onderen. Het zijn vooral de sterren die achterblijven. Het nieuwsprogramma NSE met Beau van Erven Dorens trekt minder dan 200.000 kijkers. Frits Barend, Henk van Dorp en vriend Jan zitten maar net boven de streep van tweehonderdduizend en gewoon slecht zijn de kijkcijfers op vrijdagavond, waar In de Huid Van met Winston Gerschtanowitz nog geen driehonderdduizend mensen weet te boeien. En dan het programma Thuis, met vier bekende Nederlanders. Daarvoor gaan nog geen 150.000 mensen op de bank zitten. (GPD/Berrit de Lange en Dolf Rogmans)
Bronquote:Op dinsdag 13 september 2005 15:51 schreef Notorious het volgende:
[..]
Tijd voor grote schoonmaak bij Talpa!![]()
Dank.quote:
Nou nee hoor.quote:Op dinsdag 13 september 2005 16:16 schreef ThomasBerge het volgende:
Dat er een schoonmaak moet komen is wel duidelijk natuurlijk
RTL en SBS zijn niet begonnen met Eredevisie voetbal, ze hebben geen sterren bij concurrerende zenders weggekocht toen ze begonnen en toen ze begonnen zat de TV markt niet over vol... dus die vergelijking kan echt niet.quote:SBS en RTL4 zijn ook rustig aan begonnen. Dat mensen hier de verwachting hebben dat alle programma's exact dezelfde kijkcijfers zouden scoren als eerst of dat nieuwe programma's meteen in de top 10 zouden staan is meer het probleem van die mensen dan van Talpa.
Nou, RTL is eigenlijk pas gaan lopen toen de sterren van Joop van den Ende erbij kwamen. Daarvoor was het ook niet veel qua kijkcijfers.quote:Op woensdag 14 september 2005 00:00 schreef Notorious het volgende:
[..]
RTL en SBS zijn niet begonnen met Eredevisie voetbal, ze hebben geen sterren bij concurrerende zenders weggekocht toen ze begonnen en toen ze begonnen zat de TV markt niet over vol... dus die vergelijking kan echt niet.
Ik heb hem nog steeds op 27 staan, en volgens mij nog heel veel mensen met mij. Ik ben nog steeds geen leuk programma tegengekomen, die ik persee moet zien. Als ze nou de Soprano's gaan uitzenden ofzo, dan zet ik hem wel lager.quote:Op dinsdag 13 september 2005 23:36 schreef Mike het volgende:
Ze moeten eerst eens een actie moeten organiseren waarbij iedereen die zender tenminste heeft voorgeprogrammeerd op een laag cijfer...dat zou al een stuk schelen.
Ja dat vind ik eigenlijk ook wel dat ze dat onderschat hebben.quote:Op dinsdag 13 september 2005 23:36 schreef Mike het volgende:
Ze moeten eerst eens een actie moeten organiseren waarbij iedereen die zender tenminste heeft voorgeprogrammeerd op een laag cijfer...dat zou al een stuk schelen.
Dat voetbal is het probleem niet. En dat is ook een kwestie van gewenning dat het nu ineens een andere uitzending is.quote:Op woensdag 14 september 2005 00:00 schreef Notorious het volgende:
RTL en SBS zijn niet begonnen met Eredevisie voetbal, ze hebben geen sterren bij concurrerende zenders weggekocht toen ze begonnen en toen ze begonnen zat de TV markt niet over vol... dus die vergelijking kan echt niet.
Talpa staat op 36. Eigenlijk kom ik die zender alleen tegen als ik van BBC World (op 37) omlaag zap.quote:Op woensdag 14 september 2005 08:02 schreef BobRooney het volgende:
Ik heb hem nog steeds op 27 staan, en volgens mij nog heel veel mensen met mij.
daar geloof ik niet in.quote:Op dinsdag 13 september 2005 23:36 schreef Mike het volgende:
Ze moeten eerst eens een actie moeten organiseren waarbij iedereen die zender tenminste heeft voorgeprogrammeerd op een laag cijfer...dat zou al een stuk schelen.
Dat denk ik niet. Althans niet als ik het baseer op de manier waarop ik TV kijk. Ik ga niet specifiek voor bepaalde programma's zitten, ik ga zappen vanaf NED1 en als ik iets leuks tegenkom blijf ik hangen. Talpa kom ik pas op 11 tegen, dus de kans is groot dat ik daarvoor al iets leuks heb gezien.quote:Op woensdag 14 september 2005 12:15 schreef jimjim1983 het volgende:
[..]
daar geloof ik niet in.
als mensen het meer gaan kijken dan zetten ze het vanzelf wel op een lager cijfer.
eerst goede programma's dus!
Omdat ze zich toen pas op een groot publiek gingen richten... RTL Veronique was gewoon een jongerenzender.quote:Nou, RTL is eigenlijk pas gaan lopen toen de sterren van Joop van den Ende erbij kwamen. Daarvoor was het ook niet veel qua kijkcijfers.
Toch werkt het voor veel mensen zo. Heel veel mensen weten eigenlijk niet eens wat er op Talpa komt. Niet omdat ze niet geinteresseerd zouden zijn in de programma's maar omdat ze het nooit tegenkomen.quote:Op woensdag 14 september 2005 12:29 schreef H.Flick het volgende:
[..]
Dat denk ik niet. Althans niet als ik het baseer op de manier waarop ik TV kijk. Ik ga niet specifiek voor bepaalde programma's zitten, ik ga zappen vanaf NED1 en als ik iets leuks tegenkom blijf ik hangen. Talpa kom ik pas op 11 tegen, dus de kans is groot dat ik daarvoor al iets leuks heb gezien.
Daar gaat het niet om...het ging erom dat RTL juist wel gebruik maakte van sterren om groot te worden. Iets wat jij ontkende.quote:Op woensdag 14 september 2005 12:32 schreef Notorious het volgende:
[..]
Omdat ze zich toen pas op een groot publiek gingen richten... RTL Veronique was gewoon een jongerenzender.
Precies, gewoon de concurrentie aan met Nederland 3. Nu de NPS verdwijnt, stort die zender toch in.quote:Op dinsdag 13 september 2005 23:36 schreef Mike het volgende:
Ze moeten eerst eens een actie moeten organiseren waarbij iedereen die zender tenminste heeft voorgeprogrammeerd op een laag cijfer...dat zou al een stuk schelen.
Misschien kunnen ze Pino transfereren.quote:Op woensdag 14 september 2005 18:36 schreef Tijn het volgende:
[..]
Precies, gewoon de concurrentie aan met Nederland 3. Nu de NPS verdwijnt, stort die zender toch in .
Dan zul je toch eerst moeten weten waar mensen het geprogrammeerd hebben en bij hoeveel mensen het bij de eerste 15 zenders staat. Talpa wilde op 10 dus als ze bij veel mensen onder de 15 zitten, is dat toch redelijk en ik vermoed dat dat bij heel veel mensen wel zo is. Bij mij zit ie op 11 bijvoorbeeld. En Eurosport op 19 - en die weet ik heel goed te vinden als ik het interessant vind. Als je een zender maar leuk genoeg vindt, onthoud je wel waar die zit.quote:Op woensdag 14 september 2005 18:33 schreef Mike het volgende:
[..]
Toch werkt het voor veel mensen zo. Heel veel mensen weten eigenlijk niet eens wat er op Talpa komt. Niet omdat ze niet geinteresseerd zouden zijn in de programma's maar omdat ze het nooit tegenkomen.
Maar jij weet precies wat je bij Eurosport kan verwachten. Veel mensen hebben echt geen idee dat er wat zou kunnen komen op Talpa dat ze interesseert. Je gaat nu ook van je eigen situatie uit en als ik om me heen kijk, is die niet representatief voor de rest van Nederland.quote:Op woensdag 14 september 2005 18:38 schreef SCH het volgende:
[..]
Dan zul je toch eerst moeten weten waar mensen het geprogrammeerd hebben en bij hoeveel mensen het bij de eerste 15 zenders staat. Talpa wilde op 10 dus als ze bij veel mensen onder de 15 zitten, is dat toch redelijk en ik vermoed dat dat bij heel veel mensen wel zo is. Bij mij zit ie op 11 bijvoorbeeld. En Eurosport op 19 - en die weet ik heel goed te vinden als ik het interessant vind. Als je een zender maar leuk genoeg vindt, onthoud je wel waar die zit.
Ik denk dat Talpa bij de meeste mensen onder het nummer zit waar ze voorheen Nickelodeon al hadden. Ik gok dat dat veelal niet onder de 15 is en al helemaal niet onder de 10.quote:Op woensdag 14 september 2005 18:38 schreef SCH het volgende:
[..]
Talpa wilde op 10 dus als ze bij veel mensen onder de 15 zitten, is dat toch redelijk en ik vermoed dat dat bij heel veel mensen wel zo is.
Alle zenders, op NED2 na, scoorden slechter. Er was gisteren Champion's League voetbal en dat is niet gunstig voor de andere zenders.quote:Op woensdag 14 september 2005 20:17 schreef Juichtoon het volgende:
Op Thuis na, allemaal slechter dan vorige week. Big Brother en Joling & Gordon over de Vloer lopen wel goed (al is de laatste wel 45.000 kijkers kwijt geraakt).
Ja maar dat was pas na een jaar. Niet meteen bij de start. Talpa heeft ze bij de start en nog lukt het niet. Verder had RTL de tijd om rustig te kunnen groeien want er was geen concurrentie van andere commerciele zenders en RTL bracht ook veel nieuwe sterren.quote:Op woensdag 14 september 2005 18:35 schreef Mike het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om...het ging erom dat RTL juist wel gebruik maakte van sterren om groot te worden. Iets wat jij ontkende.
Dat was na een maand of 4.quote:Op donderdag 15 september 2005 00:57 schreef Notorious het volgende:
[..]
Ja maar dat was pas na een jaar. Niet meteen bij de start.
Ja, dat is zeker waar. Ik gaf al aan in een vorige post dat er teveel concurrentie was op dit moment om rustig te kunnen groeien.quote:Verder had RTL de tijd om rustig te kunnen groeien want er was geen concurrentie van andere commerciele zenders en RTL bracht ook veel nieuwe sterren.
De opstartkosten van Talpa zijn vele malen hoger dan die van andere nieuwe tv-zenders. Dus van Talpa zou je veel hogere kijkcijfers verwachten.quote:Op donderdag 15 september 2005 10:58 schreef calvobbes het volgende:
Talpa scoort nog steeds beter dan de meeste nieuwe TV stations in hun begin.
Alleen Veronica scoorde qua marktaandeel iets beter.
Daarnaast voldoet Talpa ook nog steeds aan hun eigen verwachtingen.
Dus een beetje raar dat diemand die blijkbaar niet van Talpa houd zich alleen maar op de kijkcijfers focussed en Talpa loopt af te fikken. Blijkbaar zijn alleen jouw verwachtingen niet goed genoeg pberends
Talpa zelf is tevreden met deze kijkcijfers. En dat hebben ze ook vooraf gezegd.quote:Op donderdag 15 september 2005 11:03 schreef pberends het volgende:
Dus van Talpa zou je veel hogere kijkcijfers verwachten.
Veronica was ook de enige zender die met zoveel hype begon en zoveel budget begon. Verder hadden de andere zenders niet zoveel media aandacht en hadden ze geen voetbal, en zoveel sterren weggekocht zoals ik al zei. Dus zo'n grote prestatie is het nou ook weer niet.quote:Op donderdag 15 september 2005 10:58 schreef calvobbes het volgende:
Talpa scoort nog steeds beter dan de meeste nieuwe TV stations in hun begin.
Alleen Veronica scoorde qua marktaandeel iets beter.
Als Talpa zo tevreden was dan zouden ze niet in paniek steeds dat schema omgooien. Verder komt Talpa steeds met doelgroepcijfers naar buiten en zeiden ze voor de start van dat 20-49 doelgroep gedoe af te willen. Best wel opmerkelijk allemaal. Verder zijn die Talpa woordvoerder net als Al-Sahaf wat er ook gebeurd ze weten het altijd wel goed te praten. Maar goed dat zijn we van ze gewend want dat deden ze ook bij Noordzee FM.quote:Talpa zelf is tevreden met deze kijkcijfers. En dat hebben ze ook vooraf gezegd.
Jij hebt dus te hoge verwachtingen wat dat betreft
Zoals al eerder gezegd, dat is doodnormaal dat je met programma's gaat schuiven.quote:Op donderdag 15 september 2005 11:54 schreef Notorious het volgende:
Als Talpa zo tevreden was dan zouden ze niet in paniek steeds dat schema omgooien.
Dat heb ik ze nooit horen zeggen in deze context.quote:Verder komt Talpa steeds met doelgroepcijfers naar buiten en zeiden ze voor de start van dat 20-49 doelgroep gedoe af te willen.
Ik heb alleen maar gehoord dat ze streefden naar een marktaandeel van 10% in die doelgroep.quote:Op donderdag 15 september 2005 12:14 schreef Notorious het volgende:
Maanden voordat ze met uitzenden begonnen zei John de Mol dit meerdere malen in interviews.
Talpa roept natuurlijk dat ze tevreden zijn, maar dat zijn ze intern niet. ze kunnen de afgegeven kijkdichtheden richting adverteerders (niet de 10% maar de prijsstelling van de reclameblokken) niet halen, dus commercials worden vaker uitgezonden om de afgesproken GRP's (bruto bereiksprocenten) te halen. Gevolg, vollere blokken zonder extra inkomsten.quote:Op donderdag 15 september 2005 11:10 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Talpa zelf is tevreden met deze kijkcijfers. En dat hebben ze ook vooraf gezegd.
Jij hebt dus te hoge verwachtingen wat dat betreft
Jij zit 'intern' bij Talpa dat je dat zo goed weetquote:Op donderdag 15 september 2005 12:23 schreef evert het volgende:
Talpa roept natuurlijk dat ze tevreden zijn, maar dat zijn ze intern niet.
nee, maar aan de kant van de adverteerders die dit dagelijks merkenquote:Op donderdag 15 september 2005 12:29 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Jij zit 'intern' bij Talpa dat je dat zo goed weet
Als ze er vooraf al vanuit gingen dat het een jaar zou duren voordat ze die 10% haalden, dan neem ik aan dat ze ook wel rekening hebben gehouden met eventueel vaker uitzenden van commercials.quote:Op donderdag 15 september 2005 12:30 schreef evert het volgende:
nee, maar aan de kant van de adverteerders die dit dagelijks merken
jazeker. een nieuw dieptepunt.quote:Op donderdag 15 september 2005 22:21 schreef Juichtoon het volgende:
Vanavond is de definitieve ondergang ingezet met het verprutsen van de hele Big Brother live uitzending. Beeld ging keer op keer op zwart. America's Funniest Home Videos werd er tussen gepropt en uiteindelijk werd het programma definitief abrupt afgebroken en ging men verder met een Amerikaanse Big Diet. Alles zonder uitleg en excuses.
Bron: Mediakrantquote:Talpa weigert slechte spotjes
Talpa weigert slechte tv-spotjes. Een panel van kijkers, geselecteerd door Maurice de Hond, beoordeelt of een commercial goed genoeg is om op Talpa uitgezonden te worden. Dat meldt het Parool.
De zender heeft al een spotje geweigerd, waarin bacterie Schimpie (foto) de hoofdrol speelt. ''Ik kan nog wel een paar spotjes bedenken die wij niet zullen uitzenden. Sommige zijn zonder enige passie gemaakt,'' aldus Ton Rozestraten van Talpa. Talpa wil de kijkdichtheid van de reclameblokken verhogen. Volgens reclamebureaus is het niet eerder gebeurd dat zenders spotjes weigeren vanwege de kwaliteit.
zeker. bah.quote:Op zaterdag 17 september 2005 16:54 schreef ThomasBerge het volgende:
Het weigeren van Schimpie is een goede actie
Ik ben objectief.quote:Op zaterdag 17 september 2005 20:38 schreef SlimShady het volgende:
[..]
het enige positieve wat je over Talpa kwijt kan/wil![]()
![]()
ofnie?
Hoeveel was dat bij de NOS dan? Overigens is het niet al te verwonderlijk, er speelden amper topclubs gister.quote:
http://medialog.blogspot.com/2005/09/talpa-mist-n-miljoen.htmlquote:zondag, september 18, 2005
Talpa mist één miljoen voetballiefhebbers
De kijkcijfers voor Talpa’s De Wedstrijden op zondagavond blijven achter bij die van Studio Sport in het vorig seizoen. Bovendien is er kritiek op het programma: te veel reclame, te veel analyses en te langdradig.
Waar ligt de teruggang in kijkcijfers aan en komt het nog goed?
Lees verder >>
Een vergelijking van de kijkcijfers: op 12 september 2004 trok Studio Sport 3.162.000 kijkers. Talpa scoorde vorige week 1.928.000 mensen. Rene van Dammen van SKO (Stichting Kijk- en Luisteronderzoek): Er is zelfs sprake van een trend. Op zaterdagavond trekken de samenvattingen bij Talpa gemiddeld 1,1 miljoen kijkers, bij de NOS was dat 1,8 miljoen. Op de zondagavond komt Talpa vooralsnog niet hoger dan 2,1, bij Studio Sport was dat rond de 3,2 miljoen. De klassieker Ajax-Feyenoord trok op 28 augustus 2004 3,7 miljoen kijkers. Talpa moest het doen met twee miljoen.
Conclusie: het voetbal is ruim een miljoen kijkers kwijtgeraakt sinds de beelden van de samenvattingen van de NOS naar Talpa zijn verhuisd. En niets wijst erop dat ze binnenkort terugkomen, aldus Van Dammen
Het verweer van Talpa-woordvoerder Thomas Notermans is dat de cijfers een vals beeld geven. Er worden appels met peren vergeleken. Hij verwijt SKO de pieken tussen zeven en acht uur bij Studio Sport als norm te nemen. Bij ons wordt het gemiddelde genomen over een programma van anderhalf uur. Bij de NOS waren de meeste kijkers vertrokken na de belangrijkste wedstrijden.
Notermans bestrijdt dat Talpa een miljoen kijkers moet terugvinden. Het zijn er veel minder en de oorzaken zijn eenvoudig te verklaren. Zo weet de oudere kijker ons nog niet te vinden.
Na vijf weken Talpa heeft NOS-directeur De Jong het al gezien. Wij hebben met Studio Sport nog steeds een aantrekkelijk programma, met de beste presentatoren en de beste commentatoren. Bovendien hebben we nog altijd een aantrekkelijk aanbod. Talpa heeft met de uitzendrechten van het Nederlandse voetbal dan wel het recept gekregen om cola te maken; dat wil nog niet zeggen dat het nu al naar echte cola smaakt.
Ruud Stokvis, Socioloog Ruud Stokvis, die in 2003 de studie Sport, Media en Publiek presenteerde, zegt over de lagere kijkcijfers: Er is nu een concurrentiestrijd ontstaan tussen Studio Sport en Talpa. Twee partijen trekken ruim drie miljoen kijkers. Als je de cijfers van Studio Sport en Talpa bij elkaar optelt, kom je vermoedelijk op het oude aantal kijkers uit.
Marketing-deskundige Frank van de Wall Bake deelt die visie. Zijn bureau deed al in mei onderzoek naar de mening en het gedrag van de Studio Sport-kijker. Een groot deel van de kijkers beloofde het programma trouw te blijven en dat geldt zeker voor de niet-voetballiefhebbers, stelt Van de Wall Bake. Talpa had de illusie dat alle Studio Sport-kijkers zouden overstappen. Maar ongeveer een miljoen mensen keken naar de NOS vanwege de andere sporten en dat is niet veranderd. Ik denk dat Talpa met twee miljoen kijkers naar voetbal heel tevreden mag zijn.
Stokvis: Het lijkt erop dat de casual viewers, de mensen die af en toe naar voetbal keken, massaal zijn afgehaakt. Talpa heeft het volgens hem verkeerd aangepakt. ’Sport is geen entertainment’, zei Mart Smeets altijd. Die stelling klopt slechts ten dele in de zin dat mensen het kijken naar voetbal wel degelijk als entertainment ervaren. Maar Talpa maakt een denkfout door de samenvattingen te onderbreken met allerlei gesprekjes. Analyses horen bij een ander programma. De kracht van de samenvattingen ligt in de beelden, niet in de toeters en bellen daar omheen.
Talpa zegt zich aan te passen aan de smaak van het publiek. Maar ze doen juist het tegenovergestelde door voetbal als een show te presenteren. Naar mijn idee hebben ze de wens van de kijkers verkeerd geïnterpreteerd. De entertainment bestaat uit het tot je nemen van die wedstrijden en verder wil de kijker niks. Talpa heeft de kip met de gouden eieren nog niet geslacht, maar ze zijn hem wel aan het wurgen.
Toch gaat de nieuwe zender niets aan De Wedstrijden wijzigen. Notermans: Studio Sport begon altijd met de wedstrijden van de topdrie, van die voorspelbaarheid wilden we af. Bovendien zijn we gedwongen na tien minuten een reclameblok uit te zenden, ook dat beïnvloedt soms de keuze voor een wedstrijd.
Ook de kleinere clubs in de eredivisie zijn tevreden met het Talpa-programma. Hans Nijland, directeur van FC Groningen. Terwijl we bij de NOS pas aan de beurt kwamen als niemand meer keek. En die pauzes tijdens De Wedstrijden zijn voor mij het ideale moment om een biertje uit de koelkast te halen.
Interessant inderdaad, ik wil gewoon de samenvattingen achter elkaar zien zonder gelul eromheen.quote:Op zondag 18 september 2005 17:19 schreef Notorious het volgende:
Hier een interterssant artikel over het voetbal bij Talpa en de NOS
[..]
http://medialog.blogspot.com/2005/09/talpa-mist-n-miljoen.html
2,4 miljoen kijkers zondag, dus:)quote:Op zondag 18 september 2005 19:42 schreef ItaloDancer het volgende:
Gisteren is De Wedstrijden zelfs onder de miljoen kijkers gedoken.
2,3. Maar dat zeg ik dus net. Niet alleen de one-liner posts lezen.quote:Op maandag 19 september 2005 11:25 schreef superhero87 het volgende:
[..]
2,4 miljoen kijkers zondag, dus:)
Wat ik al verwachte, Linda en Beau is een redelijke flop, en Sponserloterij eigenlijk ook. Ze liften totaal mee op de kijkers die naar het voetbal kijken. Anders hadden ze superslecht gescoord.quote:Op maandag 19 september 2005 11:19 schreef ItaloDancer het volgende:
Linda & Beau Op Zondag: 489.000 kijkers (6.6%) ... neeeee... ze begonnen ook heel slecht met die zogenaamd grappige verkeerd-uitgesproken-intelligente-teksten. De wedstrijden wel goed (2.315.000, 36,5%) maar alle topclubs speelden dan ook op zondag.
Sponsorloterij Superbal zeer goed. 462.000 kijkers (12.2%). Heb het niet gezien deze keer, hopelijk is de auto er uit gegaan (was twee weken terug ook maar toen keek er niemand - minder dan 200k).
De Bouw is met 329.000 kijkers (4.8%) ook een redelijke flop. Heb even gekeken maar vond het ook totaal niet boeiend.
JIj bent helderziende ofzo?quote:Op maandag 19 september 2005 12:55 schreef pberends het volgende:
Anders hadden ze superslecht gescoord.
Als je met een ontzettend goed scorend programma voor je vervolgens toch zo matig weet te scoren, dan durf ik de stelling ook wel aan te gaan dat je zonder dat programma nog slechter zou scoren. Je hebt altijd wel een bepaald percentage mensen dat 'blijft hangen'. Dat is gewoon een feit.quote:Op maandag 19 september 2005 13:00 schreef calvobbes het volgende:
[..]
JIj bent helderziende ofzo?
Of zie je alles wat Talpa doet gewoon negatief in?
500.000 kijkers is echt niet matig hoor.quote:Op maandag 19 september 2005 13:10 schreef Wepeel2 het volgende:
Als je met een ontzettend goed scorend programma voor je vervolgens toch zo matig weet te scoren, dan durf ik de stelling ook wel aan te gaan dat je zonder dat programma nog slechter zou scoren. Je hebt altijd wel een bepaald percentage mensen dat 'blijft hangen'. Dat is gewoon een feit.
6,6% marktaandeel is niet goed. Vanaf 10% is iets ongeveer goed. Zeker als je een programma hebt dat iets van 24% marktaandeel heeft voor Beau en Linda.quote:Op maandag 19 september 2005 13:11 schreef calvobbes het volgende:
[..]
500.000 kijkers is echt niet matig hoor.
Dat is tegenwoordig gewoon goed.
Centraal Talpa Topic #4 - Het is aftellen geblazenquote:Op maandag 19 september 2005 13:00 schreef calvobbes het volgende:
[..]
JIj bent helderziende ofzo?
Of zie je alles wat Talpa doet gewoon negatief in?
Ja, klopt.quote:Op maandag 19 september 2005 13:33 schreef pberends het volgende:
[..]
Mijn bewereringen zijn logisch te volgen, en waarschijnlijk ook wel redelijk consistent met de waarheid.
uiteraard.quote:Je mag het tegendeel beweren hoor.
quote:Op maandag 19 september 2005 13:43 schreef -Mk- het volgende:
pberends, ik begin een beetje moe van je te worden.
maar niet voor een show op prime time met je 2 boegbeelden Beau en Linda.quote:Op maandag 19 september 2005 13:11 schreef calvobbes het volgende:
[..]
500.000 kijkers is echt niet matig hoor.
Dat is tegenwoordig gewoon goed.
reclame had je bij de NOS ookquote:Op dinsdag 20 september 2005 00:58 schreef Interpol-Maastricht- het volgende:
ik kijk alleen het voetbal bij talpa. verder kijk ik graag goeie series en films, maar daar moet ik dus niet voor bij talpa zijn. alleen maar nederlandse zooi, met omhooggevallen talentlozen.
Ik had het voetbal ook liever gezien zonder al die reclames en debiele supporters-interviews.
Precies. Gewoon even een kwestie van wennen.quote:Op maandag 19 september 2005 22:48 schreef rubbereend het volgende:
de wedstrijden krijgt dus meer kijkers, Rolf Wouters ervoor gaat ook goed. langzaam komt t helemaal goed met Talpa
bovendien had half Nederland een negatieve basishouding, nu dat "ik moet over Talpa zeiken" een beetje aan t afzwakken is kan iedereen een normaal oordeel gaan vellen.quote:Op dinsdag 20 september 2005 01:08 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Precies. Gewoon even een kwestie van wennen.
BvD trekt ook weer aan.
Nieuwe dingen hebben vaak gewoon de tijd nodig om te groeien en kijkers te trekken.
The Weakest Link was ook eerst iets van 1,5 jaar bezig op de BBC voordat het een hit werd
omdat heel nederland al een week geterroriseerd wordt door de campagne rond de loterij.quote:Op dinsdag 20 september 2005 01:12 schreef BVO het volgende:
Superbal scoorde zondag opvallend goed.
Als daar o.a. Studio Sport en een Harry Potter film tegenover staan vind ik het nog geen slechte score voor een zondagavond.quote:Op maandag 19 september 2005 23:13 schreef evert het volgende:
maar niet voor een show op prime time met je 2 boegbeelden Beau en Linda.
maar een show van sterren kan ook niet zo'n suc6 zijn, Carlo en Irene raakte na de eerste uitzending de helft van hun kijkers kwijt voor hij prime time show.quote:Op dinsdag 20 september 2005 01:17 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Als daar o.a. Studio Sport en een Harry Potter film tegenover staan vind ik het nog geen slechte score voor een zondagavond.
quote:Adverteerders blij met Talpa
De Bond van Adverteerders (BvA) is blij dat Talpa nu al een marktaandeel van 10 procent scoort (gemiddeld 9,9 over de eerste vijf weken) in de groep kijkers tussen 20 en 49 jaar, terwijl dat volgens de eerste schattingen eigenlijk pas aan het einde van het seizoen het geval zou zijn. Het valt ons honderd procent mee. De vooravond laat nog wel wat te wensen over, maar Expeditie Robinson en Big Brother doen het goed, zegt een woordvoerster.
Wat de BvaA opvalt is dat meeste adverteerders op Talpa alleen nog aan spotadvertising doen: de gebruikelijke commercials in reclameblokken tussen de uitzendingen door. Talpa legde tijdens de lancering van de zender echter sterk de nadruk op nieuwe advertentiemodellen: programma-formules die samen met de sponsor uitgewerkt worden, en ook een no cure, no pay-constructie. Hierbij betaalt de adverteerder alleen betaalt als de campagne bij Talpa daadwerkelijk tot omzetvergroting leidt.
Adverteerders kijken nog even de kat uit de boom, denkt de BvA. Maar volgens Leon Bouwman, adjunct-hoofdredacteur van vakblad Adformatie, zullen weinig bedrijven gebruik maken van die laatste constructie – ook wel annuleringsafrekeningsmodel genoemd. Denk je nou echt dat een groot bedrijf las Unilever Talpa inzicht wil geven in beoogde verkoopresultaten?
Nieuwe gesponsorde programma's zijn nog niet in de maak, laat een woordvoerder van Talpa weten. Na Je Leven in de Steigers, een show die gesponsord werd door een verzekeringsmaatschappij, zijn er geen nieuwe formats samen met adverteerders ontwikkeld. Zelfs het biermerk in Café de Sport is nog keurig afgeplakt.
Talpa heeft overigens niet voor een prijsdaling gezorgd in tv-commercials. In tegenstelling tot SBS6 heeft Talpa zich tijdens de introductie niet als een prijsstunter geprofileerd, zegt Bouwen.
Het is een volwassen zender, met volwassen tarieven. De prijzen van commercials worden vastgesteld naar aanleiding van de behaalde kijkdichtheid. Maar het zou niet slim zijn als Talpa de tarieven in januari of februari opeens met 20 procent verhoogt, aldus de BvA. (NRC/Medialog)
Talpa is dan ook bewust bezig met de reclame oa met het afkeuren van spotjes die te iri zijnquote:Op dinsdag 20 september 2005 01:44 schreef calvobbes het volgende:
http://medialog.blogspot.(...)-blij-met-talpa.html
[..]
heb ik dan ergens gezegd dat ik tevreden was over de NOS???quote:Op dinsdag 20 september 2005 01:04 schreef rubbereend het volgende:
[..]
reclame had je bij de NOS ook
Een half uur lang. De supporters die daarna hun lievelingsclub in actie wilden zien stonden mooi voor joker.quote:Op dinsdag 20 september 2005 01:04 schreef rubbereend het volgende:
[..]
reclame had je bij de NOS ook
idd en er haakte een hoop kijkers af.quote:Op dinsdag 20 september 2005 18:20 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Een half uur lang. De supporters die daarna hun lievelingsclub in actie wilden zien stonden mooi voor joker.![]()
![]()
![]()
dan heb k nix gezegdquote:Op dinsdag 20 september 2005 09:23 schreef Interpol-Maastricht- het volgende:
[..]
heb ik dan ergens gezegd dat ik tevreden was over de NOS???
non-argumenten
bijna meer presentatoren dan kijkers.....quote:Op woensdag 21 september 2005 09:25 schreef BVO het volgende:
Uhuh, kijkcijferrecord voor G&G, echter een laagterecord voor Thuis: 47.000.
quote:Op woensdag 21 september 2005 12:52 schreef evert het volgende:
[..]
bijna meer presentatoren dan kijkers.....
Het is aftellen geblazen met Thuis. NSE blijft zo rond de 150k zwerven.quote:Op woensdag 21 september 2005 09:25 schreef BVO het volgende:
Uhuh, kijkcijferrecord voor G&G, echter een laagterecord voor Thuis: 47.000.
quote:Petra Vissers uit Rotterdam:"Die
stuntels in Thuis van Talpa repeteren
zelfs de onzin die ze quasi spontaan
uitkramen.Dat er überhaupt mensen
kijken naar dit meest onzinnige
programma van Nederland."
Dat is jammer voor Talpa. 17:00 uur is de ideale tijd voor dat programma.quote:Op donderdag 22 september 2005 20:48 schreef rubbereend het volgende:
bovendien heeft Talpa vanaf 6 uur pas zendtijd dus het een uur vervroegen is geen optie, jammer maar helaas
heeft weinig nut, voor 18.00 is voor adverteerders niet zo belangrijk. Bovendien zal je dan weer een heel nieuw programma moeten introducerenquote:Op vrijdag 23 september 2005 16:51 schreef ThomasBerge het volgende:
[..]
Dat is jammer voor Talpa. 17:00 uur is de ideale tijd voor dat programma.
Kan John geen uur zendtijd opkopen van Nickelodeon?
quote:Op vrijdag 23 september 2005 18:05 schreef ThomasBerge het volgende:
Nee hoeft niet. Je laat NSE gewoon om 18:00 uur beginnen, en dat moet gewoon een uur duren. Zodat het niet zo haastig en chaotisch programma is zoals het nu is. En van 19:00 tot 19:30 uur zend je gewoon even American Home Video's uit.
In ieder geval vind ik alle opties best, zolang Thuis daar niet in voorkomt.quote:Op vrijdag 23 september 2005 18:05 schreef ThomasBerge het volgende:
Nee hoeft niet. Je laat NSE gewoon om 18:00 uur beginnen, en dat moet gewoon een uur duren. Zodat het niet zo haastig en chaotisch programma is zoals het nu is. En van 19:00 tot 19:30 uur zend je gewoon even American Home Video's uit.
quote:Op zondag 25 september 2005 02:44 schreef Juichtoon het volgende:
Schimpie-commercial nooit aangeboden bij Talpa
Talpa kán het schimmelnagelspotje met Schimpie helemaal niet geweigerd hebben, omdat de commercial nooit is aangeboden bij Talpa. De campagne was al stopgezet voordat de zender in augustus in de lucht ging. Dat zegt communicatiemanager Patricia Kleijn van Novartis, het farmaceutische bedrijf achter de campagne. Talpa haalde vorige week de publiciteit omdat het station slechte commercials zegt te weigeren. Talpa’s commercieel directeur Ton Rozestraten deed die uitspraak op een bijeenkomst van de Vea. Als voorbeeld van een geweigerd spotje gebruikte hij Schimpie, het schimmelwezentje dat in de commercial onder voetnagels kruipt. Kleijn vermoedt dat Talpa de populariteit van Schimpie heeft gebruikt voor 'een publiciteitsstunt'. Wij zijn al in juni met Schimpie gestopt. (Adformatie)
quote:'Talpa koopt 10 procent marktaandeel'
Talpa trekt inmiddels het aantal kijkers dat het wilde, maar het succes heeft een smalle basis: voetbal en een enkel programma.
Volgens mediakenner Bert van der Veer lopen ze bij het nieuwe station over het gebak. Tien procent marktaandeel wilde Talpa april volgend jaar, aan het einde van het televisieseizoen, hebben. Die doelstelling is nu al gehaald. "Wanneer het Nederlands voetbalelftal slecht speelt maar met 2-0 wint, heeft niemand het over een tegenvallende prestatie", aldus Bert. "Wél over tegenvallend spel. Dat is ook bij Talpa aan de hand."
"Ze hebben die tien procent niet bedacht, zelfs nauwelijks verworven, maar gekocht. Reken maar mee: eredivisievoetbal, 'Big Brother', 'Expeditie Robinson'. Opgeteld is slechts een kwart van de programmering verantwoordelijk voor het aardige tussenrapport. Bekijken we het overige aanbod kwalitatief, dan zie ik behalve twee prachtige dramaseries ('Lieve Lust' en 'Parels & Zwijnen') vooral dat er nog hard gewerkt moet worden."
Van der Veer vindt de stroeve vooravond het meest in het oog springend. 'Thuis' en 'NSE' zouden in deze fase van opbouw van Talpa toch minimaal een marktaandeel van acht procent veroverd moeten hebben, vindt Van der Veer. Maar daarvan is geen sprake. "De vooravond is een ingewikkeld tijdvak. Kijkgewoontes zijn dan het hardnekkigst. Bovendien lenen niet zoveel genres zich voor een dagelijkse programmering: quizjes kan, maar daar kijkt een te oud publiek naar, blijven over talkshows en nieuws. En in die categorieën is het aanbod op de televisie al heel groot."
Misschien nog opvallender is dat zo'n beetje alle overgenomen hits slechter worden bekeken dan vorig seizoen op de oorspronkelijke zenders: 'Barend & Van Dorp' bijvoorbeeld. Van der Veer: "Afgelopen vrijdagavond trokken ze 400000 kijkers. Dat is nog altijd veel minder dan ze op RTL 4 gewend waren. Maar op Talpa begonnen de heren met 200000 belangstellenden. In een week of drie is dat aantal dus verdubbeld. Het kost sommige kijkers kennelijk tijd om Talpa te vinden."
Allerd Peeters, als psycholoog werkzaam bij StichtingKijkonderzoek, is het oneens. "Als er in het verleden belangrijke progammatische wijzigingen werden doorgevoerd, had dat binnen twee weken z'n effect. Conservatief of niet, kijkers wennen toch vrij snel. Het kan best dat een aantal Nederlan- ders Talpa nog niet op de afstandsbediening heeft zitten, maar als De Mol daarop gaat wachten, komt hij van een koude kermis thuis. Over het algemeen geldt: wat goed is, komt snel. Paradoxaal genoeg is het misschien wel een probleem voor Talpa dat De Mol zo handig is in het bedenken of jatten van formats. Zo handig dat hij denkt daar de strijd mee te winnen en te weinig investeert in echte inhoud en uitvoering. De kijker is niet dom. ’Waarom moeten er vier mensen achter een tafel zitten en niet gewoon 1?' Een format kan zeker bij een slechte uitvoering gekunsteld overkomen."
De nieuwe, zelfbedachte programma's van Talpa scoren vrijwel zonder uitzondering slecht. "Met ongekende bombarie zijn presentatoren overgenomen en programma's gepresenteerd. Dat heeft hooggespannen verwachtingen gewekt. Dat is gevaarlijk in combinatie met de persoonlijkheid van De Mol. Hij is iemand die je eerder bewondert dan dat je genegenheid voor hem voelt. Als program- ma's tegenvallen, wordt hem dit extra aangerekend. De bekende gezichten worden uitgemolken. In alle programma's verschijnt bijvoorbeeld Gordon weer. Dat is voor het zenderimago niet goed."
RTL begon destijds meteen met nieuwsuitzendingen. Dat ontbreekt nu bij Talpa. Een groot gemis, constateert Peeters. "Bij Talpa denken ze dat mensen geen nieuws meer willen, alleen nog een mix met show en entertainment. Maar op het moment dat er groot nieuws is, zoals bijvoorbeeld de overstroming van New Orleans dan wil de kijker door de zender waar hij op dat moment naar kijkt gewoon serieus worden geïnformeerd."
"Een verslaggever mag best in zijn lieslaarzen in het water staan en vragen: wat gaat er door je heen? Alleen bij Talpa komen ze niet verder dan grappen maken of vanachter een tafel roepen 'o gut, o gut'. Dat wreekt zich op zo'n moment. Ook mist Talpa sensatie. SBS vocht zich destijds de markt binnen met porno en programma's als 'Over de rooie'"
"Talpa heeft geen spraakmakende programma's, al doen ze hun best met een rokende zwangere vrouw in 'Big Brother'. Ordinair is de zender misschien, maar echt iets nieuws brengt De Mol niet." Daar liggen nog groeikansen, voorspelt Van der Veer. Hij ziet de tegenvallers van nu dan ook vooral als potentieel voor de toekomst. De andere tv-zenders kunnen alleen maar afwachten. "Bedrijfsmatig zitten de concurrenten aan hun plafond. Zij hebben niet de oorlogskas die De Mol heeft. Zij zijn veroordeeld tot reageren. Uiteindelijk moet je zelf dingen bedenken en die stap is een stuk ingewik- kelder dan succes kopen. Kijk maar hoe moeilijk 'Linda & Beau' het hebben om kijkers te trekken. De moderne kijker volgt de grote namen niet meer klakkeloos. Hij is daarvoor te slim." | Bron:,Trouw & Mediakrant![]()
Voor hoe slecht Nederland Talpa vindt, vind ik dat Big Brother nog redelijk scoort. Talpa zit gewoon totaal nog niet in het zap rondje.quote:Op vrijdag 30 september 2005 18:30 schreef Jane het volgende:
BB is wel een van de 'krakers' van Talpa, maar ik had eigenlijk toch meer kijkers verwacht. Ligt waarschijnlijk aan mij.
hopen voor ze dat er daar wat kijkers van blijven hangenquote:Op vrijdag 30 september 2005 19:17 schreef BVO het volgende:
NSE gisteren 709.000 kijkers..
Ja, het zat in de rust, maar toch, best weleens leuk voor ze..
In de rust? Hoe hebben dat geflikt? Zonder reclame ofzo? Sinds wanneer duurt NSE 15 minutenquote:Op vrijdag 30 september 2005 19:17 schreef BVO het volgende:
NSE gisteren 709.000 kijkers..
Ja, het zat in de rust, maar toch, best weleens leuk voor ze..
NSE was al zonder reclame, slimbo. En het duurde ook 15 minuten, omdat die 15 minuten de rust moeten voorstellen.quote:Op zaterdag 1 oktober 2005 12:49 schreef pberends het volgende:
[..]
In de rust? Hoe hebben dat geflikt? Zonder reclame ofzo? Sinds wanneer duurt NSE 15 minuten?
Ik ookquote:Op vrijdag 30 september 2005 20:06 schreef TheVulture het volgende:
Samen vind ik best leuk eigenlijk!
nu gaat t doorkijk effect eindelijk werken volgens mij.quote:Op maandag 3 oktober 2005 09:17 schreef Mike het volgende:
Talpa had gisteren eindelijk eens een goeie avond.
De wedstrijden 2.359.000
Linda & Beau 806.000
Postcodeloterij 1 tegen 100 1.020.000
Het verzetten van dat laatste programma heeft dus goed uitgepakt.
Alleen Cafe de Sport blijft nog een beetje behelpen met 308.000 kijkers.
Dat werd tijd zegquote:Op maandag 3 oktober 2005 09:17 schreef Mike het volgende:
Talpa had gisteren eindelijk eens een goeie avond.
De wedstrijden 2.359.000
Linda & Beau 806.000
Postcodeloterij 1 tegen 100 1.020.000
Nee, dat komt door de kijkers die tussen De Wedstrijden en 1 tegen 100 te lui zijn om de afstandsbediening te hanteren. Dit is vergelijkbaar met de vroegere situatie op Nederland 2: programma's tussen Studio Sport en 1 tegen 100 scoren goed, omdat kijkers te moe zijn om te zappen.quote:Op maandag 3 oktober 2005 17:13 schreef ThomasBerge het volgende:
[..]
Dat werd tijd zeg
Maar de verplaatsing van 1 tegen 100 heeft dus goed uitgepakt. Ik vind het ook een typisch zondag avond programma. "Linda & Beau" was gister ook wel aardig, maar dat kwam vooral vanwege de gasten Joling & Gordon.
Te moe om te zappen? Heb jij een afstandsbediening die je aan moet rennen ofzo?quote:Op maandag 3 oktober 2005 23:16 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Nee, dat komt door de kijkers die tussen De Wedstrijden en 1 tegen 100 te lui zijn om de afstandsbediening te hanteren. Dit is vergelijkbaar met de vroegere situatie op Nederland 2: programma's tussen Studio Sport en 1 tegen 100 scoren goed, omdat kijkers te moe zijn om te zappen.
Ach, hierna begint de serie Gooise Vrouwen en komt Miljoenenjacht terug...2 programma's die toch minstens hetzelfde moeten kunnen scoren.quote:Op maandag 3 oktober 2005 20:24 schreef Juichtoon het volgende:
precies 2 programma's die nog deze maand stoppen scoren goed...
Idd, Miljoenenjacht en 1 tegen 100 trekken gewoon dezelfde kijkers. Persoonlijk vind ik Miljoenenjacht nog leuker ook, dus dat komt goed uitquote:Op maandag 3 oktober 2005 23:36 schreef Mike het volgende:
[..]
Ach, hierna begint de serie Gooise Vrouwen en komt Miljoenenjacht terug...2 programma's die toch minstens hetzelfde moeten kunnen scoren.
Nee.quote:Op maandag 3 oktober 2005 23:34 schreef HassieBassie het volgende:
[..]
Te moe om te zappen? Heb jij een afstandsbediening die je aan moet rennen ofzo?
Ik hoop dat er weer een hoogtepunt komt in Miljoenenjacht. (remember that doofus who had won 10 euro's at New Year's Day?)quote:Op dinsdag 4 oktober 2005 15:53 schreef ThomasBerge het volgende:
[..]
Idd, Miljoenenjacht en 1 tegen 100 trekken gewoon dezelfde kijkers. Persoonlijk vind ik Miljoenenjacht nog leuker ook, dus dat komt goed uit
Lijkt mij een goede vervanger voor Beau, zelfde soort ballerige uitstraling.quote:Jort Kelder naar Talpa
Jort Kelder gaat twee dagen per week de plek van presentator Beau van Erven Dorens opvullen bij NSE. Vanaf aanstaande vrijdag zal hij het presentatieteam van het nieuwsprogramma van Talpa versterken. Kelder is nu nog hoofdredacteur van het blad Quote. Dat blijft hij ook nog gewoon doen.
Al vanaf de start van het programma was duidelijk dat naast Van Erven Dorens, die het programma ook produceert, een tweede presentator nodig is. Even was RTL-correspondent Max Westerman in de markt, maar die haakte af.
quote:Op woensdag 5 oktober 2005 16:30 schreef ThomasBerge het volgende:
[..]
Lijkt mij een goede vervanger voor Beau, zelfde soort ballerige uitstraling.
Zou Bridget dat niet worden?quote:Op woensdag 5 oktober 2005 16:30 schreef ThomasBerge het volgende:
[..]
Lijkt mij een goede vervanger voor Beau, zelfde soort ballerige uitstraling.
Ja...ik snap alleen niet dat ze er dan een herhaling van Gordon en Joling achteraan plakken. Het lijkt me logischer dat je daar iets programmeert waar je extra reclame voor wil maken...quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 10:41 schreef ThomasBerge het volgende:
Vanavond gaan ze een klapper maken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |