jazeker. een nieuw dieptepunt.quote:Op donderdag 15 september 2005 22:21 schreef Juichtoon het volgende:
Vanavond is de definitieve ondergang ingezet met het verprutsen van de hele Big Brother live uitzending. Beeld ging keer op keer op zwart. America's Funniest Home Videos werd er tussen gepropt en uiteindelijk werd het programma definitief abrupt afgebroken en ging men verder met een Amerikaanse Big Diet. Alles zonder uitleg en excuses.
Bron: Mediakrantquote:Talpa weigert slechte spotjes
Talpa weigert slechte tv-spotjes. Een panel van kijkers, geselecteerd door Maurice de Hond, beoordeelt of een commercial goed genoeg is om op Talpa uitgezonden te worden. Dat meldt het Parool.
De zender heeft al een spotje geweigerd, waarin bacterie Schimpie (foto) de hoofdrol speelt. ''Ik kan nog wel een paar spotjes bedenken die wij niet zullen uitzenden. Sommige zijn zonder enige passie gemaakt,'' aldus Ton Rozestraten van Talpa. Talpa wil de kijkdichtheid van de reclameblokken verhogen. Volgens reclamebureaus is het niet eerder gebeurd dat zenders spotjes weigeren vanwege de kwaliteit.
zeker. bah.quote:Op zaterdag 17 september 2005 16:54 schreef ThomasBerge het volgende:
Het weigeren van Schimpie is een goede actie
Ik ben objectief.quote:Op zaterdag 17 september 2005 20:38 schreef SlimShady het volgende:
[..]
het enige positieve wat je over Talpa kwijt kan/wil![]()
![]()
ofnie?
Hoeveel was dat bij de NOS dan? Overigens is het niet al te verwonderlijk, er speelden amper topclubs gister.quote:
http://medialog.blogspot.com/2005/09/talpa-mist-n-miljoen.htmlquote:zondag, september 18, 2005
Talpa mist één miljoen voetballiefhebbers
De kijkcijfers voor Talpa’s De Wedstrijden op zondagavond blijven achter bij die van Studio Sport in het vorig seizoen. Bovendien is er kritiek op het programma: te veel reclame, te veel analyses en te langdradig.
Waar ligt de teruggang in kijkcijfers aan en komt het nog goed?
Lees verder >>
Een vergelijking van de kijkcijfers: op 12 september 2004 trok Studio Sport 3.162.000 kijkers. Talpa scoorde vorige week 1.928.000 mensen. Rene van Dammen van SKO (Stichting Kijk- en Luisteronderzoek): Er is zelfs sprake van een trend. Op zaterdagavond trekken de samenvattingen bij Talpa gemiddeld 1,1 miljoen kijkers, bij de NOS was dat 1,8 miljoen. Op de zondagavond komt Talpa vooralsnog niet hoger dan 2,1, bij Studio Sport was dat rond de 3,2 miljoen. De klassieker Ajax-Feyenoord trok op 28 augustus 2004 3,7 miljoen kijkers. Talpa moest het doen met twee miljoen.
Conclusie: het voetbal is ruim een miljoen kijkers kwijtgeraakt sinds de beelden van de samenvattingen van de NOS naar Talpa zijn verhuisd. En niets wijst erop dat ze binnenkort terugkomen, aldus Van Dammen
Het verweer van Talpa-woordvoerder Thomas Notermans is dat de cijfers een vals beeld geven. Er worden appels met peren vergeleken. Hij verwijt SKO de pieken tussen zeven en acht uur bij Studio Sport als norm te nemen. Bij ons wordt het gemiddelde genomen over een programma van anderhalf uur. Bij de NOS waren de meeste kijkers vertrokken na de belangrijkste wedstrijden.
Notermans bestrijdt dat Talpa een miljoen kijkers moet terugvinden. Het zijn er veel minder en de oorzaken zijn eenvoudig te verklaren. Zo weet de oudere kijker ons nog niet te vinden.
Na vijf weken Talpa heeft NOS-directeur De Jong het al gezien. Wij hebben met Studio Sport nog steeds een aantrekkelijk programma, met de beste presentatoren en de beste commentatoren. Bovendien hebben we nog altijd een aantrekkelijk aanbod. Talpa heeft met de uitzendrechten van het Nederlandse voetbal dan wel het recept gekregen om cola te maken; dat wil nog niet zeggen dat het nu al naar echte cola smaakt.
Ruud Stokvis, Socioloog Ruud Stokvis, die in 2003 de studie Sport, Media en Publiek presenteerde, zegt over de lagere kijkcijfers: Er is nu een concurrentiestrijd ontstaan tussen Studio Sport en Talpa. Twee partijen trekken ruim drie miljoen kijkers. Als je de cijfers van Studio Sport en Talpa bij elkaar optelt, kom je vermoedelijk op het oude aantal kijkers uit.
Marketing-deskundige Frank van de Wall Bake deelt die visie. Zijn bureau deed al in mei onderzoek naar de mening en het gedrag van de Studio Sport-kijker. Een groot deel van de kijkers beloofde het programma trouw te blijven en dat geldt zeker voor de niet-voetballiefhebbers, stelt Van de Wall Bake. Talpa had de illusie dat alle Studio Sport-kijkers zouden overstappen. Maar ongeveer een miljoen mensen keken naar de NOS vanwege de andere sporten en dat is niet veranderd. Ik denk dat Talpa met twee miljoen kijkers naar voetbal heel tevreden mag zijn.
Stokvis: Het lijkt erop dat de casual viewers, de mensen die af en toe naar voetbal keken, massaal zijn afgehaakt. Talpa heeft het volgens hem verkeerd aangepakt. ’Sport is geen entertainment’, zei Mart Smeets altijd. Die stelling klopt slechts ten dele in de zin dat mensen het kijken naar voetbal wel degelijk als entertainment ervaren. Maar Talpa maakt een denkfout door de samenvattingen te onderbreken met allerlei gesprekjes. Analyses horen bij een ander programma. De kracht van de samenvattingen ligt in de beelden, niet in de toeters en bellen daar omheen.
Talpa zegt zich aan te passen aan de smaak van het publiek. Maar ze doen juist het tegenovergestelde door voetbal als een show te presenteren. Naar mijn idee hebben ze de wens van de kijkers verkeerd geïnterpreteerd. De entertainment bestaat uit het tot je nemen van die wedstrijden en verder wil de kijker niks. Talpa heeft de kip met de gouden eieren nog niet geslacht, maar ze zijn hem wel aan het wurgen.
Toch gaat de nieuwe zender niets aan De Wedstrijden wijzigen. Notermans: Studio Sport begon altijd met de wedstrijden van de topdrie, van die voorspelbaarheid wilden we af. Bovendien zijn we gedwongen na tien minuten een reclameblok uit te zenden, ook dat beïnvloedt soms de keuze voor een wedstrijd.
Ook de kleinere clubs in de eredivisie zijn tevreden met het Talpa-programma. Hans Nijland, directeur van FC Groningen. Terwijl we bij de NOS pas aan de beurt kwamen als niemand meer keek. En die pauzes tijdens De Wedstrijden zijn voor mij het ideale moment om een biertje uit de koelkast te halen.
Interessant inderdaad, ik wil gewoon de samenvattingen achter elkaar zien zonder gelul eromheen.quote:Op zondag 18 september 2005 17:19 schreef Notorious het volgende:
Hier een interterssant artikel over het voetbal bij Talpa en de NOS
[..]
http://medialog.blogspot.com/2005/09/talpa-mist-n-miljoen.html
2,4 miljoen kijkers zondag, dus:)quote:Op zondag 18 september 2005 19:42 schreef ItaloDancer het volgende:
Gisteren is De Wedstrijden zelfs onder de miljoen kijkers gedoken.
2,3. Maar dat zeg ik dus net. Niet alleen de one-liner posts lezen.quote:Op maandag 19 september 2005 11:25 schreef superhero87 het volgende:
[..]
2,4 miljoen kijkers zondag, dus:)
Wat ik al verwachte, Linda en Beau is een redelijke flop, en Sponserloterij eigenlijk ook. Ze liften totaal mee op de kijkers die naar het voetbal kijken. Anders hadden ze superslecht gescoord.quote:Op maandag 19 september 2005 11:19 schreef ItaloDancer het volgende:
Linda & Beau Op Zondag: 489.000 kijkers (6.6%) ... neeeee... ze begonnen ook heel slecht met die zogenaamd grappige verkeerd-uitgesproken-intelligente-teksten. De wedstrijden wel goed (2.315.000, 36,5%) maar alle topclubs speelden dan ook op zondag.
Sponsorloterij Superbal zeer goed. 462.000 kijkers (12.2%). Heb het niet gezien deze keer, hopelijk is de auto er uit gegaan (was twee weken terug ook maar toen keek er niemand - minder dan 200k).
De Bouw is met 329.000 kijkers (4.8%) ook een redelijke flop. Heb even gekeken maar vond het ook totaal niet boeiend.
JIj bent helderziende ofzo?quote:Op maandag 19 september 2005 12:55 schreef pberends het volgende:
Anders hadden ze superslecht gescoord.
Als je met een ontzettend goed scorend programma voor je vervolgens toch zo matig weet te scoren, dan durf ik de stelling ook wel aan te gaan dat je zonder dat programma nog slechter zou scoren. Je hebt altijd wel een bepaald percentage mensen dat 'blijft hangen'. Dat is gewoon een feit.quote:Op maandag 19 september 2005 13:00 schreef calvobbes het volgende:
[..]
JIj bent helderziende ofzo?
Of zie je alles wat Talpa doet gewoon negatief in?
500.000 kijkers is echt niet matig hoor.quote:Op maandag 19 september 2005 13:10 schreef Wepeel2 het volgende:
Als je met een ontzettend goed scorend programma voor je vervolgens toch zo matig weet te scoren, dan durf ik de stelling ook wel aan te gaan dat je zonder dat programma nog slechter zou scoren. Je hebt altijd wel een bepaald percentage mensen dat 'blijft hangen'. Dat is gewoon een feit.
6,6% marktaandeel is niet goed. Vanaf 10% is iets ongeveer goed. Zeker als je een programma hebt dat iets van 24% marktaandeel heeft voor Beau en Linda.quote:Op maandag 19 september 2005 13:11 schreef calvobbes het volgende:
[..]
500.000 kijkers is echt niet matig hoor.
Dat is tegenwoordig gewoon goed.
Centraal Talpa Topic #4 - Het is aftellen geblazenquote:Op maandag 19 september 2005 13:00 schreef calvobbes het volgende:
[..]
JIj bent helderziende ofzo?
Of zie je alles wat Talpa doet gewoon negatief in?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |