'Talpa koopt 10 procent marktaandeel'
Talpa trekt inmiddels het aantal kijkers dat het wilde, maar het succes heeft een smalle basis: voetbal en een enkel programma.
Volgens mediakenner Bert van der Veer lopen ze bij het nieuwe station over het gebak. Tien procent marktaandeel wilde Talpa april volgend jaar, aan het einde van het televisieseizoen, hebben. Die doelstelling is nu al gehaald. "Wanneer het Nederlands voetbalelftal slecht speelt maar met 2-0 wint, heeft niemand het over een tegenvallende prestatie", aldus Bert. "Wél over tegenvallend spel. Dat is ook bij Talpa aan de hand."
"Ze hebben die tien procent niet bedacht, zelfs nauwelijks verworven, maar gekocht. Reken maar mee: eredivisievoetbal, 'Big Brother', 'Expeditie Robinson'. Opgeteld is slechts een kwart van de programmering verantwoordelijk voor het aardige tussenrapport. Bekijken we het overige aanbod kwalitatief, dan zie ik behalve twee prachtige dramaseries ('Lieve Lust' en 'Parels & Zwijnen') vooral dat er nog hard gewerkt moet worden."
Van der Veer vindt de stroeve vooravond het meest in het oog springend. 'Thuis' en 'NSE' zouden in deze fase van opbouw van Talpa toch minimaal een marktaandeel van acht procent veroverd moeten hebben, vindt Van der Veer. Maar daarvan is geen sprake. "De vooravond is een ingewikkeld tijdvak. Kijkgewoontes zijn dan het hardnekkigst. Bovendien lenen niet zoveel genres zich voor een dagelijkse programmering: quizjes kan, maar daar kijkt een te oud publiek naar, blijven over talkshows en nieuws. En in die categorieën is het aanbod op de televisie al heel groot."
Misschien nog opvallender is dat zo'n beetje alle overgenomen hits slechter worden bekeken dan vorig seizoen op de oorspronkelijke zenders: 'Barend & Van Dorp' bijvoorbeeld. Van der Veer: "Afgelopen vrijdagavond trokken ze 400000 kijkers. Dat is nog altijd veel minder dan ze op RTL 4 gewend waren. Maar op Talpa begonnen de heren met 200000 belangstellenden. In een week of drie is dat aantal dus verdubbeld. Het kost sommige kijkers kennelijk tijd om Talpa te vinden."
Allerd Peeters, als psycholoog werkzaam bij StichtingKijkonderzoek, is het oneens. "Als er in het verleden belangrijke progammatische wijzigingen werden doorgevoerd, had dat binnen twee weken z'n effect. Conservatief of niet, kijkers wennen toch vrij snel. Het kan best dat een aantal Nederlan- ders Talpa nog niet op de afstandsbediening heeft zitten, maar als De Mol daarop gaat wachten, komt hij van een koude kermis thuis. Over het algemeen geldt: wat goed is, komt snel. Paradoxaal genoeg is het misschien wel een probleem voor Talpa dat De Mol zo handig is in het bedenken of jatten van formats. Zo handig dat hij denkt daar de strijd mee te winnen en te weinig investeert in echte inhoud en uitvoering. De kijker is niet dom. ’Waarom moeten er vier mensen achter een tafel zitten en niet gewoon 1?' Een format kan zeker bij een slechte uitvoering gekunsteld overkomen."
De nieuwe, zelfbedachte programma's van Talpa scoren vrijwel zonder uitzondering slecht. "Met ongekende bombarie zijn presentatoren overgenomen en programma's gepresenteerd. Dat heeft hooggespannen verwachtingen gewekt. Dat is gevaarlijk in combinatie met de persoonlijkheid van De Mol. Hij is iemand die je eerder bewondert dan dat je genegenheid voor hem voelt. Als program- ma's tegenvallen, wordt hem dit extra aangerekend. De bekende gezichten worden uitgemolken. In alle programma's verschijnt bijvoorbeeld Gordon weer. Dat is voor het zenderimago niet goed."
RTL begon destijds meteen met nieuwsuitzendingen. Dat ontbreekt nu bij Talpa. Een groot gemis, constateert Peeters. "Bij Talpa denken ze dat mensen geen nieuws meer willen, alleen nog een mix met show en entertainment. Maar op het moment dat er groot nieuws is, zoals bijvoorbeeld de overstroming van New Orleans dan wil de kijker door de zender waar hij op dat moment naar kijkt gewoon serieus worden geïnformeerd."
"Een verslaggever mag best in zijn lieslaarzen in het water staan en vragen: wat gaat er door je heen? Alleen bij Talpa komen ze niet verder dan grappen maken of vanachter een tafel roepen 'o gut, o gut'. Dat wreekt zich op zo'n moment. Ook mist Talpa sensatie. SBS vocht zich destijds de markt binnen met porno en programma's als 'Over de rooie'"
"Talpa heeft geen spraakmakende programma's, al doen ze hun best met een rokende zwangere vrouw in 'Big Brother'. Ordinair is de zender misschien, maar echt iets nieuws brengt De Mol niet." Daar liggen nog groeikansen, voorspelt Van der Veer. Hij ziet de tegenvallers van nu dan ook vooral als potentieel voor de toekomst. De andere tv-zenders kunnen alleen maar afwachten. "Bedrijfsmatig zitten de concurrenten aan hun plafond. Zij hebben niet de oorlogskas die De Mol heeft. Zij zijn veroordeeld tot reageren. Uiteindelijk moet je zelf dingen bedenken en die stap is een stuk ingewik- kelder dan succes kopen. Kijk maar hoe moeilijk 'Linda & Beau' het hebben om kijkers te trekken. De moderne kijker volgt de grote namen niet meer klakkeloos. Hij is daarvoor te slim." | Bron:,Trouw & Mediakrant