Kijk, wat die dominees e.d, en de hypocricie van de georganiseerde kerk betreft heb je gelijk.quote:Op zondag 28 augustus 2005 14:37 schreef HRR het volgende:
Verkeerde kijk op Christenen -
Maar waar gaat het nou echt om bij een ECHTE Christen??
1 : Een persoonlijk leven met Jezus ! Je bent geen Christen door naar de kerk te gaan
Ook ben je geen Christen omdat je ouders geloven! Nee, het gaat om de PERSOONLIJKE relatie
met Jezus.
Nu kan je denken van : "Huh?wat is dat dan??"
Een persoonlijke Relatie met Jezus bevat meerdere dingen
#1 : Beseffen dat HIJ voor JOUW zonde aan het kruis is gegaan,en dat je niet wordt gered door
Goede werken(dus allemaal goede dingen doen) Neej , Je bent gered wanneer je gelooft dat je het ZELF
niet kan , maar dat JEZUS het al heeft gedaan!
#2 : Samen met Jezus de dingen doen in het normale leven.Bidden dat Hij je wilt helpen ed.
2 : Je moet elkaar dienen(Helpen) door/in Liefde,en niet om er zelf beter van te worden!
Er staat ook , Wanneer je iets probeert goed te doen om er zelf beter van te worden kan je het beter niet doen
want dan heeft het GEEN uitwerking voor later!
3 : Beseffen dat je zelf NIET meer bent dan iemand anders.En hier vergissen heelveel mensen zich in , ze denken
dat wanneer ze bijv. Christen zijn ze juist meer zijn, maar er staat duidelijk IEDEREEN is gelijk !
Wat ik ook nog wou zeggen is het volgende.
Ik zie dat hier veel mensen zich bezig houden met Wikka , demonen oproepen ed.
DOE DAT NIET !
jah , goede beredenering right? neej ,zal ff uitleggen.Satan en zijn helpers(Demonen) Bestaan echt!
Elke ECHTE Christen weet dat Satan zo reeel is , net zo reeel Als God !
Wanneer je bezig bent met demonen oproepen ,komen ze echt!Soms doen ze zich voor dat ze er niet zijn,
Soms komen als een bruwende leeuw opzoek naar JOUW !Net als glaasje draaien en Toekomst voorspellen.Er zijn
Geesten die dat dus echt kunnen ! maar weetje , ze kunnen je nu wel dingen voorspellen , maar daar heb je NIETS
aan , wanneer je jezelf verliest aan hun !
Dit wou ik dus even zeggen .
Dat geloof je toch niet serieus hequote:Op zondag 28 augustus 2005 14:49 schreef HRR het volgende:
Neej ik heb nog .... moet proberen oid.
Zoals wetenschap, klinkt een stuk waarschijnlijker, en kan tenminste nog aangetoond wordenquote:Op zondag 28 augustus 2005 14:51 schreef descendent1 het volgende:
Eigelijk wil ik zeggen: Kijk ook eens buiten de Bijbelse leer, en zie dat de Bijbel niet de enige waarheid hoeft te zijn.![]()
Weetje , God wist altijd al dat jij op aarde zou komen,Hij wou jouw hier op aarde,je bent gewild ! Hij zag jouw al toen je in de buik van je moeder zat,toen je maar een paar cellen was!Alleen hij gaf je ook een eigen wil,kies je voor God of niet ?quote:Op zondag 28 augustus 2005 14:49 schreef Sm0keZ het volgende:
Is Jezus voor mijn zonden aan het kruis gegaan? Hoe wisten die gasten bijna 2000 jaar geleden dat ik nu zou zondigen?Lijkt me sowieso al wat onwaarschijnlijk dat ze toen al wisten dat ik nu zou leven..
Ik heb wel eens gedroomd dat een metro tot leven kwam en me opat. Zijn metro's het werk van de duivel?quote:Op zondag 28 augustus 2005 14:49 schreef HRR het volgende:
Toen ik dit waargebeurde verhaal hoorde , heb ik besloten dat ik nooit , maar dan ook nooit me in die dingen gaat verdiepen of toch gaat proberen.Want het is dus zo reeel als ...
Met deze zin geef je mijns inziens de kerk al helemaal bloot.quote:Op zondag 28 augustus 2005 14:51 schreef descendent1 het volgende:
[..]
Kijk, wat die dominees e.d, en de hypocricie van de georganiseerde kerk betreft heb je gelijk.
Oh mên!quote:Op zondag 28 augustus 2005 14:55 schreef HRR het volgende:
[..]
Weetje , God wist altijd al dat jij op aarde zou komen,Hij wou jouw hier op aarde,je bent gewild ! Hij zag jouw al toen je in de buik van je moeder zat,toen je maar een paar cellen was!Alleen hij gaf je ook een eigen wil,kies je voor God of niet ?
En wat nou als Sm0keZ doodgeboren was? Wist God dat ook? Dat mocht hij dan ook wel aan z'n ouders vertellen.quote:Op zondag 28 augustus 2005 14:55 schreef HRR het volgende:
[..]
Weetje , God wist altijd al dat jij op aarde zou komen,Hij wou jouw hier op aarde,je bent gewild ! Hij zag jouw al toen je in de buik van je moeder zat,toen je maar een paar cellen was!Alleen hij gaf je ook een eigen wil,kies je voor God of niet ?
Waar Wetenschap ophoud ,gaat God verder !quote:Op zondag 28 augustus 2005 14:55 schreef Sm0keZ het volgende:
[..]
Zoals wetenschap, klinkt een stuk waarschijnlijker, en kan tenminste nog aangetoond worden
Wetenschap heeft ook nog geen enkel bewijs gevonden dat Lucky Luke niet bestaat,en voor de wetenschap betekent dat dus dat Lucky Luke niet niet hoeft te bestaan !quote:Op zondag 28 augustus 2005 15:02 schreef HRR het volgende:
[..]
Waar Wetenschap ophoud ,gaat God verder !
Wetenschap heeft nog geen 1 !! bewijs gevonden dat God NIET bestaat,en voor de wetenschap betekent dat dus dat God niet niet hoeft te bestaan !
Zou je dan misschien wat duidelijk kunnen zijn wat jouw beeld van christenen is ? dat ik daar inhoudelijk op kan reageren ipv. tjah ..quote:Op zondag 28 augustus 2005 14:50 schreef roobje het volgende:
Mijn beeld van christenen verandert hiermee dus totaal niet, het wordt eerder versterkt
De wetenschap heeft anders wel aardig de poten onder het christelijke gebouw weggezaagd... Of vind je de scheppingstheorie nu daadwerkelijk waarschijnlijker dan de evolutietheorie? De eerste is alleen gebaseerd op wat er in een boek is overgeleverd, terwijl voor de laatste toch wel iets meer 'bewijzen' zijn gevonden...quote:Op zondag 28 augustus 2005 15:02 schreef HRR het volgende:
[..]
Wetenschap heeft nog geen 1 !! bewijs gevonden dat God NIET bestaat,en voor de wetenschap betekent dat dus dat God niet niet hoeft te bestaan !
Dat is het nadeel aan jullie fundi's.quote:Op zondag 28 augustus 2005 14:49 schreef HRR het volgende:
Neej ik heb nog nooit demonen opgeroepen. Nu kan je natuurlijk zeggen van , hoe weet je nou dat het slecht is en dat je je daar niet mee moet bezig houden.
Nou omdat ik kan wel zeggen wat een vriend van mij is overkomen.
Hij ging heel erg studeren op demonen , wat ze zijn en waarom en al die vragen had ie.
Op een gegeven moment lag hij te slapen ,en toen werd ie midden in de nacht waker.Toen stond daar dus een persoon , int zwart , hij ging naar die persoon toe , toen pakte die persoon hem bij de keel en hield hem omhoog.Alleen het rare was dat zijn lichaam niet omhoog ging ,want hij kon zelf zijn eigen lichaam zien . En toen ie naar beneden keek zach hij een klein draadje waar alles aanvast hing zegmaar. Toen zei die "gedaante" "Ik besta, en nu weet je het !"
Toen ik dit waargebeurde verhaal hoorde , heb ik besloten dat ik nooit , maar dan ook nooit me in die dingen gaat verdiepen of toch gaat proberen.Want het is dus zo reeel als ...
dus vandaar dat ik dat wou zeggen dat je het ook niet moet proberen oid.
God heeft de moordenaar wel gemaakt, en de vermoorde persoon heeft ie laten sterven. Wellicht was het onschuldige slachtoffer wel streng gelovig en bad hij elke dag meerdere malen tot God. Toch heeft God het zo gewild, tja.quote:Op zondag 28 augustus 2005 15:05 schreef HRR het volgende:
Wat ik ook nog wou zeggen . en dat had ik ook al in een ander topic gezecht , maar waarom krijgt God overal de schult van ??
Als iemand iemanders neerschiet , en de overledenen zeggen dan van dat het Gods schuld is , en dat Hij dat wou , weetje , dat is BULLSHIT !
Denk je nou echt dat God wil dat iemand wordt neergeschoten ???
Hier ben ik het spoor al compleet bijster.quote:Op zondag 28 augustus 2005 14:37 schreef HRR het volgende:
#1 : Beseffen dat HIJ voor JOUW zonde aan het kruis is gegaan.
Waar zal ik eens beginnen? Kortzichtig, naief, waanideeën. You get the picturequote:Op zondag 28 augustus 2005 15:07 schreef HRR het volgende:
[..]
Zou je dan misschien wat duidelijk kunnen zijn wat jouw beeld van christenen is ? dat ik daar inhoudelijk op kan reageren ipv. tjah ..
Als die God van jou zich zo graag presenteert als de opperpersonage in dit leven, dan is het nogal logisch dat hij ook verantwoordelijk wordt gehouden voor z'n werk.quote:Op zondag 28 augustus 2005 15:05 schreef HRR het volgende:
Wat ik ook nog wou zeggen . en dat had ik ook al in een ander topic gezecht , maar waarom krijgt God overal de schult van ??
Als iemand iemanders neerschiet , en de overledenen zeggen dan van dat het Gods schuld is , en dat Hij dat wou , weetje , dat is BULLSHIT !
Jeetje zeg, door de gehele menselijke geschiedenis zijn er ontzettend veel mensen die hun leven gewijd hebben om ook maar een glimp van een demoon [satan whatever] te mogen opvangen. Ze studeerden heel hun leven, brachten (grote) offers. Die vriend van je mag van geluk spreken dat hij de uitgekozene is om deze verschijning te mogen zien.quote:Op zondag 28 augustus 2005 14:49 schreef HRR het volgende:
Neej ik heb nog nooit demonen opgeroepen. Nu kan je natuurlijk zeggen van , hoe weet je nou dat het slecht is en dat je je daar niet mee moet bezig houden.
Hij ging heel erg studeren op demonen , wat ze zijn en waarom en al die vragen had ie.
Op een gegeven moment lag hij te slapen ,en toen werd ie midden in de nacht waker.Toen stond daar dus een persoon , int zwart , hij ging naar die persoon toe , toen pakte die persoon hem bij de keel en hield hem omhoog.Alleen het rare was dat zijn lichaam niet omhoog ging ,want hij kon zelf zijn eigen lichaam zien . En toen ie naar beneden keek zach hij een klein draadje waar alles aanvast hing zegmaar. Toen zei die "gedaante" "Ik besta, en nu weet je het !"
Wat denk ik vooral het moeilijke is voor veel mensen, ook voor mijzelf, is dat God (die almachtig is volgens het geloof) het niet tegen heeft gehouden.quote:Op zondag 28 augustus 2005 15:05 schreef HRR het volgende:
Zeg, doe eens even lief tegen de herrezen here HRR.quote:Op zondag 28 augustus 2005 15:16 schreef MouseOver het volgende:
Gelukkig kun jij ons uitleggen hoe het wel zit
Welke poten dan?quote:Op zondag 28 augustus 2005 15:08 schreef descendent1 het volgende:
[..]
De wetenschap heeft anders wel aardig de poten onder het christelijke gebouw weggezaagd...
De wetenschap heeft ook nog nooit aangetoont dat kabouters niet bestaan.quote:Op zondag 28 augustus 2005 15:02 schreef HRR het volgende:
[..]
je moet toch wat doen op de zondagmiddag, en ik vind het vooral heel interresant om te achterhalen hoe die mensen denken, waarom en hoe ze zo zijn gewordenquote:Op zondag 28 augustus 2005 15:25 schreef drugsgebruiker het volgende:
Jezus. Ik wed dat dit persoon momenteel waanbeelden heeft. Tijd voor een rustperiode op een gesloten afdeling. Erg jammer dat mensen er nu zo serieus op ingaan.
En TS, van de huid van je moeder blijf je af he!
Gods wegen zijn ondoorgrondelijk.quote:Op zondag 28 augustus 2005 15:34 schreef Tha.Gnome het volgende:
Ze moeten toch iemand de schuld geven van hun eigen gemaakte problemen.
"waarom laat God dit toe, huuuuuu"
Ik zie dat niet zo.quote:Op zondag 28 augustus 2005 14:37 schreef HRR het volgende:
Zal me eerst voorstellen , Ben HRR ,19 Jaar en heel m'n leven al Christelijk opgevoed
en ben 31 Januarie gedoopt.(Dit wil dus zeggen dat ik m'n keuze uit aan iedereen door
als zondige ik te sterven , en dan met Jezus op te staan.)
Waarom ik dit topic opent is het volgende,wanneer ik hier kijk ,zijn de "Christenen" altijd
het "pispaaltje" zijn (EN SOMS NOG TERECHT OOK)(dit later) ,en dit is dus puur ,omdat ze een verkeerde kijk erop hebben.
Dit heeft naar mijn idee niets meer met het Christelijke geloof te maken. Dit is het instituut.quote:Hoe komt het dat ze een verkeerd beeld hebben naar Christenen.Nou dit is waarom.
Mensen hebben het idee dat wanneer iemand 2 keer naar de kerk gaat,stijf moet zitten
in die kerk op banken en moeten zingen op orgel muziek,en saai moeten luisteren naar een preek
dat DAT de Christenen zijn.Ook zie ik zelf ook dat de "Christenen" soms heilig in de kerk zitten op zondag
maar door de weeks een leven leiden vol rottigheid.Nu wil ik ff alvast zeggen : NIET iedereen die naar een
(zo heet het) Traditionele kerk gaan,nep Christenen zijn,maar het is wel sterk daar
En ik snap de meeste dus ook echt dat als DAT Christen zijn is , dat dat dus echt bullshit is.
Ook hoor je dan , dat de collecte naar de dikke mercedes van de dominee is,en dat kan ik ook begrijpen.
En weetje, jullie hebben dan ook nog gelijk ook.Die dominees die daar staan krijgen ook super veel
betaald!
Dat is mooiquote:Maar waar gaat het nou echt om bij een ECHTE Christen??
1 : Een persoonlijk leven met Jezus ! Je bent geen Christen door naar de kerk te gaan
Ook ben je geen Christen omdat je ouders geloven! Nee, het gaat om de PERSOONLIJKE relatie
met Jezus.
#1 : Beseffen dat HIJ voor JOUW zonde aan het kruis is gegaan,en dat je niet wordt gered door
Goede werken(dus allemaal goede dingen doen) Neej , Je bent gered wanneer je gelooft dat je het ZELF
#2 : Samen met Jezus de dingen doen in het normale leven.Bidden dat Hij je wilt helpen ed.
2 : Je moet elkaar dienen(Helpen) door/in Liefde,en niet om er zelf beter van te worden!
Er staat ook , Wanneer je iets probeert goed te doen om er zelf beter van te worden kan je het beter niet doen
3 : Beseffen dat je zelf NIET meer bent dan iemand anders.En hier vergissen heelveel mensen zich in , ze denken
dat wanneer ze bijv. Christen zijn ze juist meer zijn, maar er staat duidelijk IEDEREEN is gelijk !
Wat heeft wicca met demonen te maken ?quote:Wat ik ook nog wou zeggen is het volgende.
DOE DAT NIET !
jah , goede beredenering right? neej ,zal ff uitleggen.Satan en zijn helpers(Demonen) Bestaan echt!
Wanneer je bezig bent met demonen oproepen ,komen ze echt!Soms doen ze zich voor dat ze er niet zijn,
Soms komen als een bruwende leeuw opzoek naar JOUW !Net als glaasje draaien en Toekomst voorspellen.Er zijn
Geesten die dat dus echt kunnen ! maar weetje , ze kunnen je nu wel dingen voorspellen , maar daar heb je NIETS
Yep, vind ik ook. De christenen in de kerk zijn dus slecht (met hier en daar een uitzondering), maar hij is een echte christen en dat HET LIEFST met HOOFDLETTERS benadrukt.quote:Op zondag 28 augustus 2005 15:47 schreef Magistic het volgende:
TS is een eng mannetje...
Je caps blijft soms hangen.quote:Op zondag 28 augustus 2005 15:51 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Yep, vind ik ook. De christenen in de kerk zijn dus slecht (met hier en daar een uitzondering), maar hij is een echte christen en dat HET LIEFST met HOOFDLETTERS benadrukt.
nu doe je dat wat je anderen verwijtquote:Op zondag 28 augustus 2005 14:49 schreef HRR het volgende:
Het hoeft ook niet door die negatieve ervaring te komen, het gevoel kan er wel door verstrerkt zijn dat er demonen zijn die slecht zijn.quote:Op zondag 28 augustus 2005 16:09 schreef Mirage het volgende:
[..]
nu doe je dat wat je anderen verwijt
Ik begirjp je zeker wel, maar is het niet zo dat een negatieve ervaring niet hoeft te betekenen dat alles an spoken/demonen/entiteiten slecht is ?
quote:Op zondag 28 augustus 2005 15:59 schreef Veersesmurf het volgende:
Sneu hoe de meeste mensen hier reageren. Als ze toch eens wisten van Gods grootheid.....
Nee, niemand heeft God ooit gezien, omdat men dan dood neer zou vallen vanwege Zijn aangezicht.quote:Op zondag 28 augustus 2005 16:17 schreef AndJusticeForAll het volgende:
[..]
![]()
Heeft ooit wel eens iemand 'God' gezien?
Sorry hoor, maar ik ben zo sceptisch als t maar kan. Ik geloof alleen wat ik zien en aangezien er de afgelopen 2000 jaar geen 'God' zich meer heeft getoond vind ik t allemaal wat moeilijk om het te geloven.
Je hebt al het recht om in god te geloven, maar ik zal nooit naar jou luisteren of respect voor je hebben, simpelweg omdat je al aangeeft dat mensen die god niet kennen of niet in hem geloven in zekere zin minderwaardig zijn of niet gelijk zijn.quote:Op zondag 28 augustus 2005 15:59 schreef Veersesmurf het volgende:
Sneu hoe de meeste mensen hier reageren. Als ze toch eens wisten van Gods grootheid.....
Ah, maar kijk, dit is natuurlijk geen vergelijking hè. De Big Bang en alles daarbij is een theorie, god niet. Bovendien is het te bewijzen dat er bijvoorbeeld apen leven op deze aardbol, zelfs als je nog geen aap gezien hebt is dit aan te tonen. Bovendien is er voor de al uitgestorven dieren en planten ook wetenschappelijk bewijs dat deze bestaan hebben, namelijk aan de hand van overblijfselen en de analyses daarvan. Iets wat je van god niet kunt zeggen.quote:Op zondag 28 augustus 2005 16:29 schreef Mirage het volgende:
TS heeft alle recht in God te geloven.
Ik denk dat als je hem veroordeeld voor het geloven in God, je jezelf ook moet veroordelen.
Heb je de Big bang gezien ?
Heb je alle diersoorten waarvan je aan hebt genomen dat ze bestaan met eigen ogen gezien ?
Heb je ........![]()
sorry, zo bedoelde ik deze zin niet. ik probeerde er meer mee te zeggen dat ik het erg jammer vind als mensen zeggen: ik zou god een trap onder zen kloten geven. Als ik zulk soort reacties lees krijg ik de tranen in mijn ogen.quote:Op zondag 28 augustus 2005 16:38 schreef boyv het volgende:
[..]
Je hebt al het recht om in god te geloven, maar ik zal nooit naar jou luisteren of respect voor je hebben, simpelweg omdat je al aangeeft dat mensen die god niet kennen of niet in hem geloven in zekere zin minderwaardig zijn of niet gelijk zijn.
Makkelijk antwoord. Te makkelijkquote:Op zondag 28 augustus 2005 16:29 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Nee, niemand heeft God ooit gezien, omdat men dan dood neer zou vallen vanwege Zijn aangezicht.
Als ik zo vrij mag zijn om hier antwoord op te geven: mensen zetten zichzelf altijd in het middelpunt.quote:Wat ik mooi vind om te lezen is dat je denkt/geloofd dat God zich 2000 jaar geleden wel heeft getoond (in de vorm van een mens namelijk Jezus Christus)
Wat vind je er moeilijk aan om te geloven dat Jezus ook voor jouw aan het kruis is gegaan om jouw zonden te vergeven?
Natuurlijk. Je bent voor of tegen.quote:Die genade is als een cadeautje dat is ingepakt en aan je wordt gegeven. Het is aan jouw of je het cadeautje naast je neerlegt, of dat je het open maakt. Welke keuze maak jij?
p.s. als je niet kiest, kies je ook![]()
Hoe kwam het dat het geloof je ging tegenstaan? Als je dit weet weet je namelijk ook hoe het komt dat je niet kunt gelovenquote:Op zondag 28 augustus 2005 16:49 schreef Haushofer het volgende:
Wat mij ook bezighoudt is het feit dat er genoeg mensen hier op Aarde zijn die niet in staat zijn te geloven, waaronder ik. Terwijl ik het toch geprobeerd heb, maar het ging me steeds meer tegenstaan. Hoe zit dat dan met mij ? Moet ik mijn hele leven een leugen leven, mijn eigen verstand verloochenen, omdat er misschien na de dood iets op me staat te wachten? Dat vind ik een idiote eis van God.
Mag ik de vraag heel direct stellen? ben jij voor, of ben je tegen?quote:Natuurlijk. Je bent voor of tegen.
In dat geval ook excuses van mijn kantquote:Op zondag 28 augustus 2005 16:46 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
sorry, zo bedoelde ik deze zin niet. ik probeerde er meer mee te zeggen dat ik het erg jammer vind als mensen zeggen: ik zou god een trap onder zen kloten geven. Als ik zulk soort reacties lees krijg ik de tranen in mijn ogen.
imo is ieder mens gelijk, of hij nu geloofd of niet ; zwart of blank ; homo of hetero. ik hoop dat ik niemand heb gekwetst, want dat was absoluut mijn bedoeling niet!
Wat een belachelijk idee eigenlijk..die god zet je voor korte tijd op deze aardkloot waar je ervoor moet kiezen om je te onderwerpen...want dat is dat kiezen voor god. Als je dat doet mag je hem tot in de eeuwigheid aanbidden. Wow....wat moet men daar blij mee zijn zeg. Eigenlijk is het een ontzettend ziek en megalomaan idee. Als je niet meespeelt ben je voor eeuwig verdoemd. En volgens het geloof ben je naar het evenbeeld van die god geschapen dus moet die god weten dat er een heleboel zijn die daar niet voor gaan. Hij neemt dus bewust het risico dat velen de eeuwigheid in de hel moeten doorbrengen. Wat een klootzak zeg.quote:Op zondag 28 augustus 2005 14:55 schreef HRR het volgende:
[..]
dat begreep ikquote:Op zondag 28 augustus 2005 16:46 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
sorry, zo bedoelde ik deze zin niet. ik probeerde er meer mee te zeggen dat ik het erg jammer vind als mensen zeggen: ik zou god een trap onder zen kloten geven. Als ik zulk soort reacties lees krijg ik de tranen in mijn ogen.
imo is ieder mens gelijk, of hij nu geloofd of niet ; zwart of blank ; homo of hetero. ik hoop dat ik niemand heb gekwetst, want dat was absoluut mijn bedoeling niet!
Het is erg lastig om mensen niet te vertellen van het woord van God als je er vol van bent. Het is net zoiets als verliefdheid. Je wilt aan iedereen vertellen hoe lief en aardig enz. die persoon wel niet is. Hetzelfde is met het geloof. Je wilt het graag aan iedereen vertellen!quote:Op zondag 28 augustus 2005 17:03 schreef boyv het volgende:
[..]
In dat geval ook excuses van mijn kant
Ik vind alles goed, iedereen mag geloven wat hij of zij wilt. Tenminste, zolang men geen dingen gaat opdringen, mensen minderwaardig stelt omdat hij of zij niet gelooft en dergelijke dingen in die zin. Live and let live
Ik ben heel vrij opgevoed, ook qua geloof. Mijn ouders noemen zichzelf gelovig, maar leggen de nadruk bijna volkomen op het praktiserende deel. Ze geloven niet dat Jezus letterlijk de Zoon van God was, ze denken niet echt na over of God een entiteit is of niet; ze geloven meer dat God een idee is wat mensen met elkaar maken. En dat maakt het een stuk fijner; je hoeft je niet meer met zaken bezig te houden die altijd onzeker zullen blijven, maar je legt de nadruk op de omgang met andere mensen. Je claimt geen waarheden op. Je veroordeelt andersdenkenden niet. Dat doen gelovigen wel. Jij als gelovige kunt subtiel stellen dat je iedereen gelijk acht, maar dat is natuurlijk niet zo. Jij gelooft dat jij na je dood goed terecht komt, en niet gelovigen niet. Jij gelooft dat ik God niet eer, terwijl Hij mij gemaakt heeft. Mensen als mijn ouders zouden zoiets niet eens durven stellen. Dat noem ik respect. En dat is voor mij veel relevanter dan al die poespas als het definieren van de Goddelijke entiteit, de Goddelijke ethiek, Zijn eventuele Zoon, etc etc.quote:Op zondag 28 augustus 2005 17:00 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Hoe kwam het dat het geloof je ging tegenstaan? Als je dit weet weet je namelijk ook hoe het komt dat je niet kunt geloven![]()
[..]
Ik ben niet tegen mensen die geloven, zolang ze mij respecteren. Ik heb iets te vaak meegemaakt dat me werd verteld dat ik harder mijn best moest doen of kortzichtig was. Ik zal nooit gaan geloven. Ik zou mezelf verloochenen. Zou jij je hele leven lang een leugen willen leven, omdat je misschien erna wordt ontvangen door een eventuele God? Ik niet. Ik leef nu, ik probeer iedereen te respecteren en gelukkig te zijn.quote:Mag ik de vraag heel direct stellen? ben jij voor, of ben je tegen?
Ik geloof dat God de totale macht heeft over hemel en aarde, dat is dus behoorlijk veel macht (understatement). Hij heeft ons geschapen als Zijn kinderen, Hij heeft het beste met ons voor!quote:Op zondag 28 augustus 2005 17:11 schreef Mirage het volgende:
[..]
Ik vind het zelfs beledigend voor "God" omhem zaken toe te schrijven als: de eis je te onderwerpen e.d.. Iemand die werkelijk macht heeft hoeft in mijn ogen geen bevestiging. Die ís gewoon.
Die eist geen onderwerping "want anders".
en dit vind ik dus levensgevaarlijk.quote:Op zondag 28 augustus 2005 17:15 schreef BGN het volgende:
Het werkt heel simpel. Ik heb de megazin al voorbij zien komen in dit topic: Gods wegen zijn ondoorgrondelijk. Dus als je probeert een reden te geven dat God niet bestaat, is het antwoord dat het voor jou misschien onmogelijk lijkt, maar Gods wegen zijn ondoorgrondelijk.
Je weet niet of het leven van een mens op aarde het enige leven is wat hij of zijn ziel zal meemaken, dus daarom is het ook moeilijk oordelen of het slecht is als goede personen vermoord worden. Voor de nabestaanden is het wellicht zeer moeilijk, maar misschien is die persoon of ziel wel beter af in een beter leven.
Nou doe ik toch een poging om het uit te leggen, terwijl Gods wegen ondoorgrondelijk zijn. Dus dan zou ik ze ook niet snappen
Basically is er weinig mis met het christendom, het is alleen verschrikkelijk irritant hoe weinig respect er binnen hetzelfde geloof bestaat voor andere geloven en niet-gelovigen. Best te begrijpen, want het gaat over een heel essentieel punt van je leven wat alles wat je doet, voor die andere groepen moeilijk te begrijpen maakt.
Neem Mohammed B. Van wat ik begrepen heb, gelooft de man heilig in zijn Allah. Meneer B. raakte geirriteerd waarop Theo van Gogh zijn geloof en haar gelovigen naar zijn mening belachelijk maakte. Ik denk zelf dat B. voelde dat van Gogh daarom moest verdwijnen, het was iets dat voor zijn geloof moest gebeuren. Voor B. gelden op dat moment de wetten van zijn geloof zwaarder dan de wetten van het land, waardoor hij zijn straf ook laconiek accepteert. Hij is immers van mening dat zijn God/Allah hem zal prijzen voor zijn acties, wellicht in een volgend leven. Iets wat voor de meeste mensen zeer lastig te begrijpen is en nog veel minder makkelijk te accepteren.
Ik wil hem niet aanbidden.quote:Op zondag 28 augustus 2005 17:24 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Ik geloof dat God de totale macht heeft over hemel en aarde, dat is dus behoorlijk veel macht (understatement). Hij heeft ons geschapen als Zijn kinderen, Hij heeft het beste met ons voor!
God heeft ons een vrije wil gegeven om over ons leven (na dit leven) te kiezen. Willen we bij de Vader horen en hem aanbidden, of willen we bij de aarde horen, met alle gevolgen van dien.
Het is behoorlijk lastig om uit te leggen, maar ik hoop dat je het snapt. zo niet dan leg ik het graag nog een keertje uit![]()
Dus het leven op aarde is een soort paradijs met appels?quote:Op zondag 28 augustus 2005 17:24 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Ik geloof dat God de totale macht heeft over hemel en aarde, dat is dus behoorlijk veel macht (understatement). Hij heeft ons geschapen als Zijn kinderen, Hij heeft het beste met ons voor!
God heeft ons een vrije wil gegeven om over ons leven (na dit leven) te kiezen. Willen we bij de Vader horen en hem aanbidden, of willen we bij de aarde horen, met alle gevolgen van dien.
Het is behoorlijk lastig om uit te leggen, maar ik hoop dat je het snapt. zo niet dan leg ik het graag nog een keertje uit![]()
Het beste met ons voor? Die gast eist totale onderwerping of de hel. Ik vind dat nogal dictatorachtig...eng ziek...megalomaan...niet een fijn persoon om de eeuwigheid mee door te brengen...en dan moeten we hem nog dankbaar zijn omdat hij ons geschapen heeft ter onderwerping aan hem? Wat een compleet gestoord idee.quote:Op zondag 28 augustus 2005 17:24 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Ik krijg beelden van een hond die je alleen in de kamer laat terwijl er worst en lekkere hapjes op de grond liggen... om hem vervolgens te straffen als hij gewaagd heeft ervan te snoepen.quote:Op zondag 28 augustus 2005 17:32 schreef BGN het volgende:
[..]
Dus het leven op aarde is een soort paradijs met appels?
Dat is iets compleet anders. Je haalt nu wetenschap er weer bij, maar dat kun je niet vergelijken met geloof. Natuurlijk worden beide vanuit een kader bekeken, maar wetenschap is subjectiever, en niet zo'n beetje ook. Geloof is afhankelijk van je opvoeding, cultuur, geografische ligging etc etc. Wetenschap niet. De Big Bang is natuurlijk niet gezien, haar restanten wel. Tenminste, dat menen wetenschappers. Ze stellen hiermee een model op, en dat kan allemaal waarden voorspellen die worden nagemeten door verschillende wetenschappers. Dat heet een theorie. Maar da's geen absolute waarheid. Een wetenschapper zal altijd openstaan voor verandering in dit model. Een gelovige niet. Geloof is immers absoluut, en als ooit zal blijken dat wij hier door buitenaardse wezens oid zijn gecreeerd,zullen er nog mensen in God geloven. Je kunt immers altijd wel weer een redenatie bedenken die dit rechtvaardigt. Deze vergelijking gaat dan ook behoorlijk schuin.quote:Op zondag 28 augustus 2005 16:29 schreef Mirage het volgende:
TS heeft alle recht in God te geloven.
Ik denk dat als je hem veroordeeld voor het geloven in God, je jezelf ook moet veroordelen.
Heb je de Big bang gezien ?
Heb je alle diersoorten waarvan je aan hebt genomen dat ze bestaan met eigen ogen gezien ?
Heb je ........![]()
Hmm ik vind het lastig te lezen dat jij denkt dat ik mensen veroordeel, op hun geloof ook nog is. Ik ben het niet waard mensen te (ver)oordelen. Dat is God alleen. Zelfs Jezus zei: “Ik ben niet gekomen om te veroordelen, maar om te redden en te zoeken wat verloren was.”quote:Op zondag 28 augustus 2005 17:22 schreef Haushofer het volgende:
Ik ben heel vrij opgevoed, ook qua geloof. Mijn ouders noemen zichzelf gelovig, maar leggen de nadruk bijna volkomen op het praktiserende deel. Ze geloven niet dat Jezus letterlijk de Zoon van God was, ze denken niet echt na over of God een entiteit is of niet; ze geloven meer dat God een idee is wat mensen met elkaar maken. En dat maakt het een stuk fijner; je hoeft je niet meer met zaken bezig te houden die altijd onzeker zullen blijven, maar je legt de nadruk op de omgang met andere mensen. Je claimt geen waarheden op. Je veroordeelt andersdenkenden niet. Dat doen gelovigen wel. Jij als gelovige kunt subtiel stellen dat je iedereen gelijk acht, maar dat is natuurlijk niet zo. Jij gelooft dat jij na je dood goed terecht komt, en niet gelovigen niet. Jij gelooft dat ik God niet eer, terwijl Hij mij gemaakt heeft. Mensen als mijn ouders zouden zoiets niet eens durven stellen. Dat noem ik respect. En dat is voor mij veel relevanter dan al die poespas als het definieren van de Goddelijke entiteit, de Goddelijke ethiek, Zijn eventuele Zoon, etc etc.
quote:Zoals ik zei, ik lees de Bijbel, ik ben gelovig opgevoed, ik heb er voor opengestaan, maar ik krijg steeds meer het gevoel dat de Christelijke interpretatie grote flauwekul is. Net als de Islamitische, of welke religieuze dan ook. Als ik beelden zie van de EO jongerendag bekruipt mij het gevoel dat mensen er zo eenvoudig zijn in te luizen; en het klinkt misschien oneerbiedig, maar ik moet dan denken aan Hitler zijn toespraken. Het woord indoctrinatie gaat misschien wat ver, maar er wordt wel een gevoel gecreeerd, en iedereen zit het voor zichzelf en anderen te versterken. Vervolgens wordt daar een absolute interpretatie aan gegeven, terwijl het op en top menselijk is.
Dat mensen zeggen dat je harder moet geloven is BS! Door zulk soort mensen verlies je je geloof eerder, dan dat je er beter van wordt!quote:Ik ben niet tegen mensen die geloven, zolang ze mij respecteren. Ik heb iets te vaak meegemaakt dat me werd verteld dat ik harder mijn best moest doen of kortzichtig was. Ik zal nooit gaan geloven. Ik zou mezelf verloochenen. Zou jij je hele leven lang een leugen willen leven, omdat je misschien erna wordt ontvangen door een eventuele God? Ik niet. Ik leef nu, ik probeer iedereen te respecteren en gelukkig te zijn.
Je bent niet de enige, maar Gods wegen zijn ondoorgrondelijkquote:Op zondag 28 augustus 2005 17:36 schreef Mirage het volgende:
[..]
Ik krijg beelden van een hond die je alleen in de kamer laat terwijl er worst en lekkere hapjes op de grond liggen... om hem vervolgens te straffen als hij gewaagd heeft ervan te snoepen.
Als "hondeneigenaar" hoop ik oprecht dat de hond me in zo'n geval tot op het bot kaal vreet.
Ben je niet bang dat de banaliteit daarvan te depimerend is?quote:Op zondag 28 augustus 2005 17:43 schreef BGN het volgende:
[..]
Je bent niet de enige, maar Gods wegen zijn ondoorgrondelijk
Ik moet toch zeggen dat ik er flink van baal dat ik de zin van het leven niet weet.
quote:Op zondag 28 augustus 2005 17:56 schreef Veersesmurf het volgende:
ik ben benieuwd waar dat dan staat in de bijbel?![]()
Een voorbeeldje is wanneer de discipelen zich beklagen bij Jezus over het feit dat zij iemand zieken hebben zien genezen en demonen hebben zien uitdrijven, zonder dit in Jezus' naam te doen. De reactie van Jezus komt er op neer dat dit niet slecht is, omdat diegene hetzelfde doel nastreeft als zij.quote:Op zondag 28 augustus 2005 17:56 schreef Veersesmurf het volgende:
ik ben benieuwd waar dat dan staat in de bijbel?![]()
wegquote:Op zondag 28 augustus 2005 16:46 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Zelfs dan maakt het een grote invloed voor je kijk op het leven, waar nog genoeg lol valt te behalen.quote:Op zondag 28 augustus 2005 17:50 schreef wonko het volgende:
[..]
Ben je niet bang dat de banaliteit daarvan te depimerend is?
Zelfmoord? Dat is wel het laatste wat ik doe. Het leven is al zo kort. Maar ik geloof niet dat wij een hoger doel dienen...en al helemaal niet dat dat hogere doel het aanbidden van een of ander wreed monster is. Het draait allemaal om sex.quote:Op zondag 28 augustus 2005 18:26 schreef BGN het volgende:
[..]
Zelfs dan maakt het een grote invloed voor je kijk op het leven, waar nog genoeg lol valt te behalen.
Geef anders eens een voorbeeld van iets waardoor je spontaan zelfmoord zou willen plegen.
Dat ken ik aardig wat mensen die op de goede weg zijn.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.?
ik kon je volgen tot hier. maar je doet hetzelfde wat velen naar christenen doen. velen praten uit ontwetendheid en zo doe jij ook op dit gebied. natuurlijk zijn er velen die dat soort dingen doen puur uit stoerdoenerij. maar er zijn ook die serieus bezig zijn en die WEL weten hoe het moet. net zoals dat je hypocriete christenen hebt die jouw een slechte naam geven.quote:Op zondag 28 augustus 2005 14:37 schreef HRR het volgende:
DOE DAT NIET !
quote:Op zondag 28 augustus 2005 14:37 schreef HRR het volgende:
Zal me eerst voorstellen , Ben HRR ,19 Jaar en heel m'n leven al Christelijk opgevoed
en ben 31 Januarie gedoopt.(Dit wil dus zeggen dat ik m'n keuze uit aan iedereen door
als zondige ik te sterven , en dan met Jezus op te staan.)
Waarom ik dit topic opent is het volgende,wanneer ik hier kijk ,zijn de "Christenen" altijd
het "pispaaltje" zijn (EN SOMS NOG TERECHT OOK)(dit later) ,en dit is dus puur ,omdat ze een verkeerde kijk erop hebben.
quote:Hoe komt het dat ze een verkeerd beeld hebben naar Christenen.Nou dit is waarom.
Mensen hebben het idee dat wanneer iemand 2 keer naar de kerk gaat,stijf moet zitten
in die kerk op banken en moeten zingen op orgel muziek,en saai moeten luisteren naar een preek
dat DAT de Christenen zijn.Ook zie ik zelf ook dat de "Christenen" soms heilig in de kerk zitten op zondag
maar door de weeks een leven leiden vol rottigheid.Nu wil ik ff alvast zeggen : NIET iedereen die naar een
(zo heet het) Traditionele kerk gaan,nep Christenen zijn,maar het is wel sterk daar.
quote:En ik snap de meeste dus ook echt dat als DAT Christen zijn is , dat dat dus echt bullshit is.
Ook hoor je dan , dat de collecte naar de dikke mercedes van de dominee is,en dat kan ik ook begrijpen.
En weetje, jullie hebben dan ook nog gelijk ook.Die dominees die daar staan krijgen ook super veel
betaald!
....quote:Maar waar gaat het nou echt om bij een ECHTE Christen??
quote:1 : Een persoonlijk leven met Jezus ! Je bent geen Christen door naar de kerk te gaan
met Jezus.
quote:#1 : Beseffen dat HIJ voor JOUW zonde aan het kruis is gegaan,en dat je niet wordt gered door
quote:#2 : Samen met Jezus de dingen doen in het normale leven.Bidden dat Hij je wilt helpen ed.
quote:2 : Je moet elkaar dienen(Helpen) door/in Liefde,en niet om er zelf beter van te worden!
quote:3 : Beseffen dat je zelf NIET meer bent dan iemand anders.En hier vergissen heelveel mensen zich in , ze denken
quote:Wat ik ook nog wou zeggen is het volgende.
DOE DAT NIET !
quote:jah , goede beredenering right? neej ,zal ff uitleggen.Satan en zijn helpers(Demonen) Bestaan echt!
quote:Op zondag 28 augustus 2005 18:22 schreef Falco het volgende:
Mensen als TS verpesten het voor christenen, die wel normaal en relaxed met het geloof om weten te gaan.
quote:Op zondag 28 augustus 2005 14:55 schreef HRR het volgende:
[..]
Weetje , God wist altijd al dat jij op aarde zou komen,Hij wou jouw hier op aarde,je bent gewild !
quote:Hij zag jouw al toen je in de buik van je moeder zat,toen je maar een paar cellen was!Alleen hij gaf je ook een eigen wil,kies je voor God of niet ?
haha ik heb maar een klein beetje bijbelkennis (als ik naar anderen soms kijk...) maar google werkt voor mij nog steeds behoorlijk goed dus heb het even opgezocht.quote:Op zondag 28 augustus 2005 18:06 schreef Alicey het volgende:
[..]
Een voorbeeldje is wanneer de discipelen zich beklagen bij Jezus over het feit dat zij iemand zieken hebben zien genezen en demonen hebben zien uitdrijven, zonder dit in Jezus' naam te doen. De reactie van Jezus komt er op neer dat dit niet slecht is, omdat diegene hetzelfde doel nastreeft als zij.
Waar en hoe het er precies staat weet ik even niet zo uit mijn hoofd, maar als je wat bijbelkennis hebt denk ik dat je wel weet waar ik naar refereer.
Hoe kun je de mensheid dan zoiets aandoen?quote:Daarna nam de engel het wierookvat, vulde het met vuur van het altaar en wierp het op de aarde. Toen dreunden er donderslagen, vergezeld van bliksemflitsen en een aardbeving.
En de eerste blies op de trompet. Hagel en vuur, met bloed vermengd, werden op de aarde geworpen. Een derde deel van de aarde verbrandde, en een derde deel van de bomen verbrandde, en al het groene gras verbrandde.
( WV95 Op 8,5 + Op 8,7)
Dat doet God de mensheid niet aan, dat doen wij ons zelf aan door de zondeval in het paradijs. Wij moesten zo nodig weten wat goed en wat kwaad is.quote:Op zondag 28 augustus 2005 22:12 schreef Lukaso het volgende:
Maar wat vinden jullie dan hier van:
(zo ongeveer)
God houd van alle mensen, dat is duidelijk.
Als de eindtijd is aangebroken, dan worden eerst alle mensen naar de hemel getransporteerd.
Degenen die niet voor God gekozen hebben, worden achtergelaten, en vervolgens gebeurt er dit:
[..]
Hoe kun je de mensheid dan zoiets aandoen?
In de Bijbel staat dat God alles kan. Als hij toch van de mensen houdt, waarom zorgt hij er dan niet voor dat wij van hem gaan houden en ook gelukkig worden?
Hoe kom je daar bij? Ik ben nooit in het paradijs geweest. Of moet ik voor de eventuele zondes van heel verre voorouders boeten? Oh nee, het is natuurlijk erfzonde...zondig om dat je als mens geboren bent.quote:Op zondag 28 augustus 2005 22:54 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Dat doet God de mensheid niet aan, dat doen wij ons zelf aan door de zondeval in het paradijs. Wij moesten zo nodig weten wat goed en wat kwaad is.
Ik heb godver nooit gevraagd om geboren te worden in een wereld die blijkbaar om het maken van die keuze draait. Welke zieke gek verzint zoiets?quote:God heeft ons een eigen wil gegeven. Natuurlijk wil hij graag dat we tot Hem komen, maar sommige mensen kiezen daar niet voor.
Liefde? Je wordt op deze wereld getrapt om je te onderwerpen anders rot je voor eeuwig in een hel...noem jij dat liefde? Ik noem dat psychopatisch.quote:Het is als Christen zijnde vrij lastig uit te leggen dat je in een God geloofd die de hemel en aarde heeft gemaakt, die vol liefde is voor Zijn kinderen, maar dat er wel oorlogen, hongersnoden en tsunami's zijn.
Ik word gewoon misselijk als ik dit lees. Wat een waanzin.quote:Ik kan ook een heleboel dingen niet verklaren/rijmen enz. maar dat hoef ik ook niet. Ik probeer tot Zijn eer te leven, en mensen te vertellen over Hem. Want pas totdat iedereen het Woord heeft gehoord, dan pas zal Jezus terug komen. Als mijn tijd is gekomen dan is dat zo, daar ben ik niet bang voor. Ik ben wel bang voor de mensen die achterblijven op deze aarde, want het wordt er de komende tijd niet makkelijker op!
Op aarde heb je een keuze , kiezen voor God , en wanneer je niet voor Hem kiest , kies je automatisch tegen Hem.quote:Op zondag 28 augustus 2005 22:12 schreef Lukaso het volgende:
Maar wat vinden jullie dan hier van:
(zo ongeveer)
God houd van alle mensen, dat is duidelijk.
Als de eindtijd is aangebroken, dan worden eerst alle mensen naar de hemel getransporteerd.
Degenen die niet voor God gekozen hebben, worden achtergelaten, en vervolgens gebeurt er dit:
[..]
Hoe kun je de mensheid dan zoiets aandoen?
In de Bijbel staat dat God alles kan. Als hij toch van de mensen houdt, waarom zorgt hij er dan niet voor dat wij van hem gaan houden en ook gelukkig worden?
Waar heb ik dat soort waanzin vaker gehoord?quote:Op zondag 28 augustus 2005 23:08 schreef HRR het volgende:
Op aarde heb je een keuze , kiezen voor God , en wanneer je niet voor Hem kiest , kies je automatisch tegen Hem.
Kortom god maakt je om een keuze te maken of je je onderwerpt of niet. Hij maakt sommigen zo dat ze daar zeer waarschijnlijk niet voor kiezen. En die komen dan in de hel zodat diegenen die wel voor onderwerping kozen zich beter kunnen voelen dan diegenen die niet die keuze maakten. En diegenen die niet de keuze maakten branden voor eeuwig in de hel. En dan durf jij te stellen dat de mens dat zichzelf aandoet? Hoe blind ben je?quote:En dan is het zo van : Hoe kun je de mensheid zoiets aandoen? Je doet het toch echt zelf ,of je kiest tegen Hem,of je kiest voor Hem.
Je kan het geloven , of je laat het links liggen.sim-pel
en dan de ohhzo bekende tekst : Niemand komt tot de Vader dan door mij (Jezus)
Same herequote:Op zondag 28 augustus 2005 14:50 schreef roobje het volgende:
Mijn beeld van christenen verandert hiermee dus totaal niet, het wordt eerder versterkt
quote:
Het is dus niet door 1 mens geschreven , door meerdere mensen :x
quote:Je kan ook tegen God praten , hij hoort je toch wel !
Als je naar de bijbel moet gaan leven wordt het op straat wel erg geweldadig als je bepaalde gedeeltes leest die handelen over het doodmaken van ongelovigen/spotters e.d.quote:Op zondag 28 augustus 2005 23:17 schreef HRR het volgende:
Ik zeg dat iedereen gelijk is , En er zijn geen verschillen in echte Christenen ,maar wat het probleem is dus : sommige doen zich voor als Christenen terwijl ze dat (wanneer je hun aan de bijbel toetst)niet zijn .
Wie niet gelooft zal branden in de hel!quote:Op aarde heb je een keuze , kiezen voor God , en wanneer je niet voor Hem kiest , kies je automatisch tegen Hem
De leer van Christus, is dat niet 'ik ben niet gekomen om de wet te veranderen'?quote:Op maandag 29 augustus 2005 00:13 schreef Choices het volgende:
Een christene, die leeft volgens de leer van christus, word alles behalve geweldadig.
Mja, niets meer aan toe te voegen..quote:Op zondag 28 augustus 2005 15:55 schreef AndJusticeForAll het volgende:
Misschien zou je die God/jezus van jou eens moeten benaderen om wat grammatisch beter te worden. ' Schult ipv schuld, jouw ipv jou - wel eens van aanwijzende voornaamwoorden gehoord?'
OT: Geloof zuigt IMO en is de voornaamste bron van alle ellende in de wereld.
Waar is God/ Jezus/ Mohammed dan? Iemand hem/het/haar ooit wel eens gezien?
Get a life!!
quote:Op zondag 28 augustus 2005 23:17 schreef HRR het volgende:
En er zijn geen verschillen in echte Christenen ,maar wat het probleem is dus : sommige doen zich voor als Christenen terwijl ze dat (wanneer je hun aan de bijbel toetst)niet zijn .
Het is een aardig verschil inderdaad. Dit geeft er overigens de schijn van dat het Jezus niet uitmaakt wat je in zijn naam doet, zolang het maar iets positiefs is.quote:Op zondag 28 augustus 2005 19:53 schreef Veersesmurf het volgende:
39 Jezus echter zei: Verhindert het hem niet; want er is niemand die een kracht zal doen in mijn naam en kort daarna smadend van Mij zal kunnen spreken.[/i]
Dit is het verschil. Een verschil van dag en nacht!
Niet elke religie gaat uit van aanbidding van goden. Bijvoorbeeld Wicca wat je noemde, gaat niet uit van aanbidding van goden.quote:Wat ik dan nog niet begrijp: hoe kun je aan de hand van deze pasage uit de bijbel een andere religie aanhangen? terwijl er in de bijbel ook nog staat: Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben. (Exodus)
Als je niet in hem gelooft, kun je niet voor of tegen hem kiezen. Op de achterkant van de maan staat een paarse olifant met de kop van een kanarie. Kies je voor hem of tegen hem?quote:Op zondag 28 augustus 2005 23:08 schreef HRR het volgende:
En dan is het zo van : Hoe kun je de mensheid zoiets aandoen? Je doet het toch echt zelf ,of je kiest tegen Hem,of je kiest voor Hem.
De bijbel kent echter veel interpretaties, en iedereen die zichzelf christen noemt, zal de bijbel op een dusdanige manier interpreteren dat daaruit blijkt dat diegene een christen is. Wie moeten we nou geloven?quote:Op zondag 28 augustus 2005 23:17 schreef HRR het volgende:
Ik zeg dat iedereen gelijk is , En er zijn geen verschillen in echte Christenen ,maar wat het probleem is dus : sommige doen zich voor als Christenen terwijl ze dat (wanneer je hun aan de bijbel toetst)niet zijn
Jij leest dus alleen wat je wilt lezen.quote:Op zondag 28 augustus 2005 23:21 schreef wonko het volgende:
[..]
Als je naar de bijbel moet gaan leven wordt het op straat wel erg geweldadig als je bepaalde gedeeltes leest die handelen over het doodmaken van ongelovigen/spotters e.d.
Ik heb eerder de indruk dat jij die delen over slaat, maar intussen wel zegt dat je de bijbel volgt.quote:Op maandag 29 augustus 2005 08:45 schreef HRR het volgende:
[..]
Jij leest dus alleen wat je wilt lezen.
Er is een groot verschil tussen het oude testament en het nieuwe testament. In het ot staan idd veel oorlogen beschreven, evenals geweldadigheden etc.quote:Op zondag 28 augustus 2005 23:21 schreef wonko het volgende:
[..]
Als je naar de bijbel moet gaan leven wordt het op straat wel erg geweldadig als je bepaalde gedeeltes leest die handelen over het doodmaken van ongelovigen/spotters e.d.
mensen die een andere god vereren moeten we ook liefhebben. dat is 1 van de grote verschillen met de islamquote:Op maandag 29 augustus 2005 10:01 schreef speknek het volgende:
Jezus zegt meer, heb je naaste lief. Mensen die andere goden vereren hoeven dat niet te zijn.
welk verhaal over welke samaritaan?quote:Zelfs het verhaal van de Samaritaan is niet helemaal toereikend, want dat waren in principe ook Joden.
waar staat er in de wet dan dat je ongelovigen moet doden? en bedoel je de 10 geboden, of de 612 (zoiets geloof ik, in die richting) geboden van de Joden?quote:Het had al heel wat makkelijker geweest als Jezus had gezegd dat de vorige wet gewoon werd afgeschaft, dat zou althans vele miljoenen doden gescheeld hebben. Jezus was alleen niet gek, als hij dat zei had niemand hem nog gevolgd.
Ik denk dat je beter dood kan gaan in het eerste leven, dan in het 2de want dat is voor eewigquote:Je kunt wel zeggen dat in het Nieuwe Testament het accent verschuift. Waar in het Oude Testament anders gelovigen de meest gruwelijke straf verdienen in het huidige leven, doen ze dat in het Nieuwe Testament in het volgende leven. M.a.w. niet de mens moet ze straffen, maar god. En dat is inderdaad een behoorlijke puike stap van Jezus. Kun je wel zien dat hij erg vredelievend was. Uhhuh. Moreel hoogstaand die man.
De Koran leert ook naastenliefde, precies zo als de Bijbel, ongeacht welke religie iemand aanhangt.quote:Op maandag 29 augustus 2005 10:17 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
mensen die een andere god vereren moeten we ook liefhebben. dat is 1 van de grote verschillen met de islam
God starft volgens mij helemaal niet op die manier; God is liefde.quote:Trouwens, God hoeft je helemaal niet te straffen, zolang jij aanvaard dat je Zijn kind bent![]()
Ik gebruik jou heel even om iedereen een pluim te gevenquote:Op maandag 29 augustus 2005 11:02 schreef Veersesmurf het volgende:
Ik heb niet het gevoel dat we elkaar bevechten hoorvolgens mij is dit best een goeie discussie. Ik hoef ook helemaal mijn gelijk niet te hebben. Wat ik geloof kan niemand mij afpakken, maar ik wil wel graag dat er misverstanden over Christenen uit de wereld worden geholpen, daar is dit topic ook voor
![]()
Met je eens, maar wil het nog ietsje nuanceren als je het niet erg vind:quote:Op maandag 29 augustus 2005 11:02 schreef Veersesmurf het volgende:
Die uitspraak was van mijHet verschil is alleen dat ik geen dingen doe uit naam van mijn God die ik anderen ook niet aan wil doen. Radicalen van de Islam doen dat wel.
Staat er ook ergens hoe hij zal oordelen en wat de straffen dan zijn? Soort Wetboek van Strafrecht zeg maar? Ik merk nl. dat verschillende stromingen hier zo hun eigen ideeën over hebben.quote:God is ook liefde, en hij wil niets liever dan dat ieder mens op deze aarde gespaard wordt! Toch zal Hij oordelen over de mensen (staat in de bijbel) omdat wij het er zelf naar hebben gemaakt door van de boom van goed en kwaad te eten.
Bij jou bespeur ik dat ook niet zoquote:Ik heb niet het gevoel dat we elkaar bevechten hoorvolgens mij is dit best een goeie discussie. Ik hoef ook helemaal mijn gelijk niet te hebben. Wat ik geloof kan niemand mij afpakken, maar ik wil wel graag dat er misverstanden over Christenen uit de wereld worden geholpen, daar is dit topic ook voor
![]()
De bijbel spreekt onder anderen over een tweede dood, over in de duisternis uitgeworpen worden en in een poel met vuur geworpen worden. Verschillende stromingen denken er anders over, maar de meeste stromingen hanteren wel een van deze ideeeen.quote:Op maandag 29 augustus 2005 11:27 schreef freija het volgende:
Staat er ook ergens hoe hij zal oordelen en wat de straffen dan zijn? Soort Wetboek van Strafrecht zeg maar? Ik merk nl. dat verschillende stromingen hier zo hun eigen ideeën over hebben.
Wat mij in het algemeen vaak tegenvalt van christenen is dat vaak niet de liefde voor naasten centraal staat, maar eerder een haat tegen wat zij slecht achten. Met de christenen die tot nu toe in deze topic posten valt die eigenschap gelukkig reuze mee.quote:Op maandag 29 augustus 2005 11:37 schreef freija het volgende:
Wat dat betreft moet ik concluderen dat religie, hoe goed bedoeld ook van oorsprong, zo z'n keerzijde heeft.
M'n moeder zei altijd: 'alles waar 'tè' voor staat is niet gezond'.
Is hier ook wel van toepassing volgens mij
Leuke moeder heb je!quote:Op maandag 29 augustus 2005 11:37 schreef Lukaso het volgende:
Eventjes terug komend op het scheppingsverhaal, dat 'wij' de fout in zouden zijn gegaan.
(de discussie voer ik nu op een niveau aannemend dat alles wat in de Bijbel staat waar is)
>God schiep de mens
>God zegt dat de mens slecht is (ik kan de juiste woorden niet meer vinden) een leugenachtig karakter heeft e.d.
>God zegt: maar dat geeft niet, ik vergeef het je als je voor mij kiest.
Dat doet me een beetje denken aan een grapje dat mijn moeder weleens met mij uithaalde toen ik nog klein was. Als ik dan op een krukje stond, gaf ze me een zacht duwtje zodat ik begon te wankelen en er bijna af viel. Daarna pakte ze mij meteen vast en zei ze, Zo, ik heb je gered!
Wij altijd allebei lachen natuurlijk, omdat het nergens op sloeg, ze had me immers ook geduwt.
Zit er ergens een fout in mijn redenatie dat ik deze twee zaken met elkaar vergelijk?
Oooow..ik geloof niet en ga dus naar de hel...dan maakt het niet meer uit of ik een massamoordenaar wordt? Dus als ik zonder zonden zou leven maar alleen niet in die verhalen trap ben ik net zo zondig als een moordenaar?quote:Op maandag 29 augustus 2005 08:45 schreef HRR het volgende:
[..]
Jij leest dus alleen wat je wilt lezen.
Jezus is daarom naar aarde gekomen , is voor elke zondaar aan het kruis gestorven.En dat iedereen Jezus nodig heeft , en dan maakt het niet uit WAT je hebt gedaan,want elke zonde is voor Hem evengroot.En dan gaat het niet meer om doodmaken ed.
Dat is dus niet te zeggen. Iedereen die naar de kerk gaat zal zichzelf christen noemen, en het hangt maar van je schrift-interpretatie af welke criteria je daar aan stelt.. Bovendien zitten er veel tegenspraken in de bijbel, zodat je bijna altijd wel je eigen gedrag kunt goed praten..quote:Op maandag 29 augustus 2005 13:40 schreef Veersesmurf het volgende:
@ Alicey: Ik ben blij dat het in dit topic reuze meevalt, want daar is dit topic uiteindelijk voor bedoeld dacht ikmaar is het zo dat die mensen die haat hebben naar de kerk gaan, of dat ze Christen zijn, want daar zit nogal een verschil in!
Volgens mij was het Jezus die zei: Als je iemand haat, heb je hem in je hart al vermoord!
Er staan ook verzen in de islam waarin staat dat je andersgelovigen moet eerbiedigen. Het is maar net wat je eruit plukt. Gelukkig heeft jouw geloofsgenootschap het goede eruit geplukt dan.quote:Op maandag 29 augustus 2005 10:17 schreef Veersesmurf het volgende:
mensen die een andere god vereren moeten we ook liefhebben. dat is 1 van de grote verschillen met de islam
Lucas 10:quote:welk verhaal over welke samaritaan?
Deuteronomium 13.quote:waar staat er in de wet dan dat je ongelovigen moet doden? en bedoel je de 10 geboden, of de 612 (zoiets geloof ik, in die richting) geboden van de Joden?
Ook heidenen? Helemaal niet! Ja, als ze toch weer in Jezus gaan geloven, maar dan zijn het geen heidenen meer.quote:Jezus heeft idd een behoorlijke puike stap gezet toen hij aan het kruis hing. Door die stap vergeeft God alle mensen (ook heidenen) hun zonden via Hem.
Trouwens, God hoeft je helemaal niet te straffen, zolang jij aanvaard dat je Zijn kind bent![]()
Het ligt eraan of je wel eens van Jezus hebt gehoord en van zijn daden. Als je dat nooit hebt gehoord wordt je geoordeeld naar je daden staat er in de bijbel.quote:Op maandag 29 augustus 2005 13:42 schreef wonko het volgende:
[..]
Oooow..ik geloof niet en ga dus naar de hel...dan maakt het niet meer uit of ik een massamoordenaar wordt? Dus als ik zonder zonden zou leven maar alleen niet in die verhalen trap ben ik net zo zondig als een moordenaar?
In het scheppingsverhaal wordt de toestand, waarin de mens onwetend is, verheerlijkt. Dat staat me erg tegen. Je hebt helemaal gelijk; vertel een kind dat het iets niet mag doen, en het zal het doen. God is belachelijk bezig geweest, door Zijn vinger op te steken en te zeggen dat ze niet van de boom der wijsheid mogen eten. De mens zit nou eenmaal zo inmekaar, en is notabene door God zelf geschapen ! God stelt dus zijn eigen creatie even op de proef. Die zondeval is God zijn fout. Niet die van de mens. De mens was immers onwetend.quote:Op maandag 29 augustus 2005 11:37 schreef Lukaso het volgende:
Eventjes terug komend op het scheppingsverhaal, dat 'wij' de fout in zouden zijn gegaan.
(de discussie voer ik nu op een niveau aannemend dat alles wat in de Bijbel staat waar is)
>God schiep de mens
>God zegt dat de mens slecht is (ik kan de juiste woorden niet meer vinden) een leugenachtig karakter heeft e.d.
>God zegt: maar dat geeft niet, ik vergeef het je als je voor mij kiest.
Dat doet me een beetje denken aan een grapje dat mijn moeder weleens met mij uithaalde toen ik nog klein was. Als ik dan op een krukje stond, gaf ze me een zacht duwtje zodat ik begon te wankelen en er bijna af viel. Daarna pakte ze mij meteen vast en zei ze, Zo, ik heb je gered!
Wij altijd allebei lachen natuurlijk, omdat het nergens op sloeg, ze had me immers ook geduwt.
Zit er ergens een fout in mijn redenatie dat ik deze twee zaken met elkaar vergelijk?
Aan de hand van zijn werken kun je zien of hij een Christen is, niet aan de hand van zijn kerkgangquote:Op maandag 29 augustus 2005 13:42 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat is dus niet te zeggen. Iedereen die naar de kerk gaat zal zichzelf christen noemen, en het hangt maar van je schrift-interpretatie af welke criteria je daar aan stelt.. Bovendien zitten er veel tegenspraken in de bijbel, zodat je bijna altijd wel je eigen gedrag kunt goed praten..
Je vroeg nog of ik die gelezen had; die heb ik idd gelezenquote:Op maandag 29 augustus 2005 13:40 schreef Veersesmurf het volgende:
In openbaringen staat behoorlijk veel over wat er gaat gebeuren met de wereld, en met de mensen die daarop leven. In dit laatste bijbelboek staan veel verschrikkelijke dingen zoals de poel van vuur e.d. ik raad je aan om dat bijbelboek (hoe moeilijk het ook is) te lezen.
Met alle respect; de manier waarop HRR zijn verhaal hier doet, bevestigd mijn opvatting over het kinderlijk denken in het geloof alleen maar. Ik kan dergelijke mensen gewoon niet serieus nemen.quote:HRR bedoeld het wel goed met dit topic, maar het komt er allemaal zo ongelukkig uit vind ik. Gelukkig dat (sommigen van) jullie vinden dat ik het minder heb. Ik heb ook niet de intentie mensen terecht te wijzen o.i.d. al komt dat misschien soms wel eens over.
Tja, dit spreekt me ook totaal niet aan. Altijd die zonde van de mens, je zou er bijna depressief van worden. Aan de ene kant wil de mens zich erg nederig opstellen, zodat er een goede reden is om ethische principes te hebben. Aan de andere kant is er weer die arrogantie, dat de schepper van alles zich zo met de men bezighoudt. Ik zie daar een tegenstrijdigheid in voor mezelf.quote:@ Lukaso: uhm...in Genesis staat: God schiep de mens [...] God keek naar alles wat Hij had gemaakt en zag dat het zeer goed was.
Maar toen kwam de duivel, en hij verleidde de mens om van de boom te eten van goed en kwaad. Hierdoor werd de mens sterfelijk, was er pijn e.d. maar omdat God zoveel van Zijn kinderen (ons) houdt vergeeft Hij het ons.
Ik dacht wel dat je dit verhaal bedoelde, omdat het het meest bekende is over een Samaritaan, maar er staan meer verhalen over in de bijbel, vandaarquote:Op maandag 29 augustus 2005 13:50 schreef speknek het volgende:
Lucas 10:
27 De wetgeleerde antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw kracht en met heel uw verstand, en uw naaste als uzelf.’ 28 ‘U hebt juist geantwoord,’ zei Jezus tegen hem. ‘Doe dat en u zult leven.’ 29 Maar de wetgeleerde wilde zich rechtvaardigen en vroeg aan Jezus: ‘Wie is mijn naaste?’ 30 Toen vertelde Jezus hem het volgende: ‘Er was eens iemand die van Jeruzalem naar Jericho reisde en onderweg werd overvallen door rovers, die hem zijn kleren uittrokken, hem mishandelden en hem daarna halfdood achterlieten. 31 Toevallig kwam er een priester langs, maar toen hij het slachtoffer zag liggen, liep hij met een boog om hem heen. 32 Er kwam ook een Leviet langs, maar bij het zien van het slachtoffer liep ook hij met een boog om hem heen. 33 Een Samaritaan echter, die op reis was, kreeg medelijden toen hij hem zag liggen. 34 Hij ging naar de gewonde man toe, goot olie en wijn over zijn wonden en verbond ze. Hij zette hem op zijn eigen rijdier en bracht hem naar een logement, waar hij voor hem zorgde. 35 De volgende morgen gaf hij twee denarie aan de eigenaar en zei: “Zorg voor hem, en als u meer kosten moet maken, zal ik u die op mijn terugreis vergoeden.” 36 Wie van deze drie is volgens u de naaste geworden van het slachtoffer van de rovers?’ 37 De wetgeleerde zei: ‘De man die medelijden met hem heeft getoond.’ Toen zei Jezus tegen hem: ‘Doet u dan voortaan net zo.’
Ja ook heidenen, want Christenen zijn heidenen in de bijbel. Volgens de Joden zijn Christenen heidenen (toen zoiezo, weet niet precies hoe er nu over wordt gedacht)quote:Deuteronomium 13.
[/qoute]
zozo, daar staat nogal wat! heb het hoofdstuk nooit gelezen (lees nog niet zo heel lang in de bijbel) maar wat er staat is nogal robuust. Ik weet op't moment ook even niet wat ik er mee aanmoet, misschien kom ik er later nog op terug![]()
[qoute]
Ook heidenen? Helemaal niet! Ja, als ze toch weer in Jezus gaan geloven, maar dan zijn het geen heidenen meer.
Vrijwel iedereen is echter in eigen kringen "goed", dus ook dat wordt een lastige maatstaf. Voor goede werken hoef je ook zeker geen christen te zijn. Kan een niet-christen daarmee een betere christen zijn dan iemand die die wel is?quote:Op maandag 29 augustus 2005 13:54 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Aan de hand van zijn werken kun je zien of hij een Christen is, niet aan de hand van zijn kerkgang![]()
Op vragen als of god mensen naar de hel wil sturen, hoe lang god kwaad blijft, of jezus zelf heeft gedoopt, of het hele woord geloofd moet worden, of god werkelijk alles kan, of je mensen mag vervloeken, of echtscheiding is toegestaan, of de hel bestaan en hoe de hel is zijn voorbeelden van vragen waar de bijbel meerdere antwoorden op geeft, die in veel gevallen lijnrecht tegenover elkaar staan.quote:Ik ben het niet met je eens dat er veel tegenspraak in de bijbel zit
Ook wanneer complete passages en hoofdstukken worden gebruikt kan er rechtvaardiging worden gevonden voor gedragingen die in de hedendaagse ethiek niet gelden als zuiver gedrag.quote:, wel dat je je eigen gedrag goed kunt praten, maar dat komt vaak omdat er dan 1 zinnetje heel breed wordt uitgemeten, terwijl er vaak ook nog iets achter dat zinnetje komt, of ervooor staat.
Ik geloof dus dat het de schuld van de duivel is geweest, en niet van God. De mens had ook geen verleiding om van de boom te eten. Waarom zouden ze, God had immers gezegd dat ze dat niet mochten. De mens zit nu zodanig in elkaar dat ze het wel zou doen. Ik geloof dat ze dat toen niet hadden.quote:Op maandag 29 augustus 2005 13:52 schreef Haushofer het volgende:
[..]
In het scheppingsverhaal wordt de toestand, waarin de mens onwetend is, verheerlijkt. Dat staat me erg tegen. Je hebt helemaal gelijk; vertel een kind dat het iets niet mag doen, en het zal het doen. God is belachelijk bezig geweest, door Zijn vinger op te steken en te zeggen dat ze niet van de boom der wijsheid mogen eten. De mens zit nou eenmaal zo inmekaar, en is notabene door God zelf geschapen ! God stelt dus zijn eigen creatie even op de proef. Die zondeval is God zijn fout. Niet die van de mens. De mens was immers onwetend.
Een vraag die nu in mij opkomt is waarom de duivel dit wilde. Een zondeval-verhaal komt in meerdere religies voor, maar de reden waarom de duivel kennis van goed en kwaad aanbiedt verschilt per religie, en soms ook per individu.quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:07 schreef Veersesmurf het volgende:
De duivel wilde echter dat de mens zou weten van goed en kwaad, en daartoe heeft hij hen verleidt in het paradijs in de vorm van een slang.
Juist en die boom met die lekkere appel heeft God daar zelf neergezet.........quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:07 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Ik geloof dus dat het de schuld van de duivel is geweest, en niet van God. De mens had ook geen verleiding om van de boom te eten. Waarom zouden ze, God had immers gezegd dat ze dat niet mochten. De mens zit nu zodanig in elkaar dat ze het wel zou doen. Ik geloof dat ze dat toen niet hadden.
De duivel wilde echter dat de mens zou weten van goed en kwaad, en daartoe heeft hij hen verleidt in het paradijs in de vorm van een slang.
Waarom liet God dat toe dan?quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:07 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Ik geloof dus dat het de schuld van de duivel is geweest, en niet van God. De mens had ook geen verleiding om van de boom te eten. Waarom zouden ze, God had immers gezegd dat ze dat niet mochten. De mens zit nu zodanig in elkaar dat ze het wel zou doen. Ik geloof dat ze dat toen niet hadden.
De mensheid wordt gestrafd voor zijn daden, ik begrijp dat en aanvaard dat. Niet dat ik het altijd zo makkelijk heb als er iemand komt te overlijden, maar ik vind wel troost bij de Vader.quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:01 schreef speknek het volgende:
De zondeval van Adam en Eva vind ik nog niet eens zo heel bespottelijk. Het was ze immers verteld. Het was ze wel verteld voordat ze kennis hadden van goed en kwaad, dus je kunt het ze met geen mogelijkheid kwalijk nemen dat ze er van gegeten hebben (ze wisten immers niet dat het slecht was), maar goed.
Nee dat mensen die daarna geboren werden en geen enkel deel hadden in de zondeval, maar wel de straf krijgen, dat is bespottelijk. En dan gaat god ook nog zo'n ziekelijke randvoorwaarde bedenken dat er eerst iemand dood moet gaan voordat het opgeheven wordt. Wat voor wreed figuur ben je dan?
Sja dat weet ik ook niet. Net zoals God toeliet dat de duivel alles van Job afpakte en hem ernstige ziekten gaf. Daarvan staat in de bijbel dat God vertrouwen had in het geloof van Job.quote:
Kun je uitleggen welke voorwaarden God ongeveer stelt aan zijn offer, en waar ik dat in de bijbel terug kan vinden?quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:12 schreef Veersesmurf het volgende:
Niet dat iedere Christen nou kan moorden en doden omdat iemand hem niet aanstond en dan later maar ff weer naar God toegaat, want zo werkt het ook weer niet.
De duivel wil niet dat we God aanbidden, hij wil dat we hem (met kleine letter) aanbidden. Daarom probeerd hij ons bij God weg te halen.quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:09 schreef Alicey het volgende:
[..]
Een vraag die nu in mij opkomt is waarom de duivel dit wilde. Een zondeval-verhaal komt in meerdere religies voor, maar de reden waarom de duivel kennis van goed en kwaad aanbiedt verschilt per religie, en soms ook per individu.
Wat bedoel je hiermee? een brandoffer, of welk offer wij moeten geven om door God vergeven te worden?quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:14 schreef Alicey het volgende:
[..]
Kun je uitleggen welke voorwaarden God ongeveer stelt aan zijn offer, en waar ik dat in de bijbel terug kan vinden?
Waarom wil de duivel aanbeden worden? (Waarom wil god eigenlijk aanbeden worden?) Met wat de duivel doet is hij er niet in geslaagd om veel mensen hem te laten aanbidden. Domme zet dus?quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:14 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
De duivel wil niet dat we God aanbidden, hij wil dat we hem (met kleine letter) aanbidden. Daarom probeerd hij ons bij God weg te halen.
Ik bedoel hiermee het offer dat god zijn zoon heeft gestuurd.quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:15 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Wat bedoel je hiermee? een brandoffer, of welk offer wij moeten geven om door God vergeven te worden?
Wij zijn naar Zijn evenbeeld geschapen inderdaad. Wij waren in Zijn ogen perfectquote:Op maandag 29 augustus 2005 14:10 schreef Sapientiea het volgende:
Wat ik nooit heb begrepen is dat God ons creerde naar Zijn evenbeeld. Ons dan verbiedt om van die ene boom te eten [die hij dus ook zelf heeft gemaakt]. Hij geeft ons dus een keus en omdat we in Zijn ogen de verkeerde maken worden gestraft!!! We worden ook gestraft als we niet voor Hem keizen......ik weet niet hoor maar dat klinkt meer als een dictatuur dan een Redder.
Wij zijn [als we de bijbel mogen geloven] naar Zijn evenbeeld gemaakt, maar toch niet zo perfect blijkbaar.....
Verder heb ik met God nog wel een appeltje te schillen mocht ik onverhoopt voor z'n deur verschijnen. Maar ondanks het menigs verschil tussen mij en God vind ik dat iedereen moet doen en geloven wat hij goeddunkt.
Dat zei ik, Samaritanen vereren geen andere god dan de Joodse god, ze zijn gewoon verschillende Joodse sektes.quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:03 schreef Veersesmurf het volgende:
Ik dacht wel dat je dit verhaal bedoelde, omdat het het meest bekende is over een Samaritaan, maar er staan meer verhalen over in de bijbel, vandaar![]()
Nou ben ik benieuwd: wat is er niet toereikend aan dit verhaal, zoals je in een eerdere post vermelde?
Heidenen is een middeleeuwse term, het zijn de mensen die ver buiten de onder een bischop geleide stad leefden en natuurgoden hadden. Het zijn dus geen Christenen.quote:Ja ook heidenen, want Christenen zijn heidenen in de bijbel. Volgens de Joden zijn Christenen heidenen (toen zoiezo, weet niet precies hoe er nu over wordt gedacht)
Je leest niet wat ik schrijf en lepelt nog maar wat dogma's neer heh?quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:12 schreef Veersesmurf het volgende:
De mensheid wordt gestrafd voor zijn daden, ik begrijp dat en aanvaard dat. Niet dat ik het altijd zo makkelijk heb als er iemand komt te overlijden, maar ik vind wel troost bij de Vader.
Vroeger moesten de mensen om hun zonden te vergeven brandoffers maken. God zond zijn eigen zoon naar de aarde om voor de mens' zonden te boeten. De mens is nu nog steeds zondig, maar als je aan God om vergeving vraagt kijkt hij zeg maar door Jezus heen, en ziet hij geen zonden meer. Niet dat iedere Christen nou kan moorden en doden omdat iemand hem niet aanstond en dan later maar ff weer naar God toegaat, want zo werkt het ook weer niet.
Maar dan kom je weer in het schuitje "Gods wegen zijn ondoorgrondelijk". En dat is erg vreemd, want je geeft jezelf hiermee een redenatievrijheid van heb-ik-jou-daar. Je kunt zo alles rechtvaardigen.quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:13 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Sja dat weet ik ook niet. Net zoals God toeliet dat de duivel alles van Job afpakte en hem ernstige ziekten gaf. Daarvan staat in de bijbel dat God vertrouwen had in het geloof van Job.
Hoe dat zit met de zondeval weet ik niet, en waarom God dat toeliet, sorry.
De duivel wil aanbeden worden omdat hij dat graag wilt. Sja waarom weet ik ook niet, maar om het even heel aards te houden: vind jij het ook niet prettig als iemand tegen je zegt: ik hou zo ontzettend veel van je, ik wil alles doen om je beter te leren kennen enz. enz.quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:16 schreef Alicey het volgende:
[..]
Waarom wil de duivel aanbeden worden? (Waarom wil god eigenlijk aanbeden worden?) Met wat de duivel doet is hij er niet in geslaagd om veel mensen hem te laten aanbidden. Domme zet dus?
Je ziel...je offert in een zekere zin je ziel op aan God. Net als je zou doen bij de Duivel!quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:15 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Wat bedoel je hiermee? een brandoffer, of welk offer wij moeten geven om door God vergeven te worden?
God heeft zijn zoon naar de aarde gezonden om onze zonden te vergeven. Dat is het offer van de Here Jezus.quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:18 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik bedoel hiermee het offer dat god zijn zoon heeft gestuurd.
Ja, Gods wegen zijn ook ondoorgrondelijk. Ik vind dingen ook lastig en begrijp ook niet waarom ze gebeuren, maar ik heb eens een verhaal gehoord waar ik dan altijd aan moet denken.quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:20 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar dan kom je weer in het schuitje "Gods wegen zijn ondoorgrondelijk". En dat is erg vreemd, want je geeft jezelf hiermee een redenatievrijheid van heb-ik-jou-daar. Je kunt zo alles rechtvaardigen.
Afhankelijk van wie dat zegt kan het prettig zijn. Ik vind het echter minder prettig wanneer iemand mij voortdurend bedankt voor allerlei dingen, kritiekloos denkt wat ik denk en doet wat ik doe, en precies dezelfde principes heeft. Dat zou ik zelfs verschrikkelijk vinden.quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:20 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
De duivel wil aanbeden worden omdat hij dat graag wilt. Sja waarom weet ik ook niet, maar om het even heel aards te houden: vind jij het ook niet prettig als iemand tegen je zegt: ik hou zo ontzettend veel van je, ik wil alles doen om je beter te leren kennen enz. enz.
Dat is nogal vreemd.. Je weet wel dat hij het wil, maar een reden kun je niet aangeven..quote:Dat wil de duivel ook, waarom weet ik niet![]()
Jezus kwam om onze zonden op zich te nemen, waardoor christenen, die dat geloven, vrij van zonde zijn. Je voegde er echter aan toe dat het niet zo werkt dat je vervolgens al moordend en stelend door het land kan trekken.quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:22 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
God heeft zijn zoon naar de aarde gezonden om onze zonden te vergeven. Dat is het offer van de Here Jezus.
uhm..ik denk niet dat dat is wat je bedoeld, kan je je vraag misschien iets duidelijker stellen? ik zal hem namelijk graag proberen te beantwoorden![]()
Grappig dat 'Heidenen' een middeleeuwse term is die al gebruikt werd in het Hebreeuwsquote:Op maandag 29 augustus 2005 14:19 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat zei ik, Samaritanen vereren geen andere god dan de Joodse god, ze zijn gewoon verschillende Joodse sektes.
[..]
Heidenen is een middeleeuwse term, het zijn de mensen die ver buiten de onder een bischop geleide stad leefden en natuurgoden hadden. Het zijn dus geen Christenen.
ja ok dat begrijp ik, maar ik probeerde het als voorbeeld te gevenquote:Op maandag 29 augustus 2005 14:27 schreef Alicey het volgende:
[..]
Afhankelijk van wie dat zegt kan het prettig zijn. Ik vind het echter minder prettig wanneer iemand mij voortdurend bedankt voor allerlei dingen, kritiekloos denkt wat ik denk en doet wat ik doe, en precies dezelfde principes heeft. Dat zou ik zelfs verschrikkelijk vinden.
Ja ik weet dat hij dat wil, omdat het in de bijbel staat. Waarom hij het wil weet ik niet, omdat ik dat (nog) niet in de bijbel heb gelezen. Ik denk dat hij dat wil omdat hij net zoals God wil zijn.quote:Dat is nogal vreemd.. Je weet wel dat hij het wil, maar een reden kun je niet aangeven..
Door wat ik geleerd heb, ben ik niet langer bereid me bij welke groep dan ook aan te sluiten. Aansluiten bij een groep doet je, in mijn ervaring, toch weer oogkleppen op.quote:Op maandag 29 augustus 2005 13:40 schreef Veersesmurf het volgende:
@ freija: omdat ieder mens anders geloofd zijn er ook ontzettend veel verschillende stromingen (niet alleen binnen het Christendom) Iedere stroming legt de nadruk ergens anders op daarom raad ik je aan om op zoek te gaan naar een kerk die bij je past.
Ik ben ook pas geleden een paar keer naar een andere kerk gegaan dan de kerk waar ik ben opgegroeid (sinds dat ik kon lopen, ben nou 19) daar voel ik me veel meer thuis. Dit is geen schande hoor, en mijn ouders zijn er ook gelukkig mee.
Ik begrijp je vraag, ik zou dit dan ook even op moeten zoeken want ik weet niet precies waar dit staatquote:Op maandag 29 augustus 2005 14:29 schreef Alicey het volgende:
[..]
Jezus kwam om onze zonden op zich te nemen, waardoor christenen, die dat geloven, vrij van zonde zijn. Je voegde er echter aan toe dat het niet zo werkt dat je vervolgens al moordend en stelend door het land kan trekken.
Hieruit concludeer ik dat aan de gift van Jezus voorwaarden verbonden zitten. Ik ben benieuwd wat die voorwaarden zijn, en waar dit in schrift is terug te vinden.
Een slecht voorbeeld, want liefde dwing je juist niet af.quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:33 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
ja ok dat begrijp ik, maar ik probeerde het als voorbeeld te geven
Juist de motivatie van iemand is vaak veel zeggend vind ik zelf, en kan zelfs wat onlogisch lijkt toch logisch maken.quote:Ja ik weet dat hij dat wil, omdat het in de bijbel staat. Waarom hij het wil weet ik niet, omdat ik dat (nog) niet in de bijbel heb gelezen. Ik denk dat hij dat wil omdat hij net zoals God wil zijn.
Bron?quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:30 schreef Veersesmurf het volgende:
Grappig dat 'Heidenen' een middeleeuwse term is die al gebruikt werd in het Hebreeuws![]()
"Niemand komt tot de vader dan door mij" Is letterlijk wat Jezus zegt, en daarmee bedoelt hij dat je in Jezus moet geloven om tot de vader te komen. Of denk jij van niet?quote:God heeft de Joden uitverkoren tot Zijn volk (vraag me niet waarom en hoezo en waarom geen ander volk, dat weet ik niet) Ieder ander volk is in de ogen van God heidens (in het oude testament)
Toen Jezus op aarde kwam en stierf voor onze zonden (gebruik het vaak, maar is imo het belangrijkse van het hele geloof) was die scheidingslijn verdwenen. Iedereen kon tot de Vader komen, ook heidenen.
Ik snap denk ik wat je bedoeld, en het is ook aan iedereen om te bepalen dat hij/zij naar een kerk/moskee/tempel gaat.quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:35 schreef freija het volgende:
[..]
Door wat ik geleerd heb, ben ik niet langer bereid me bij welke groep dan ook aan te sluiten. Aansluiten bij een groep doet je, in mijn ervaring, toch weer oogkleppen op.
Verder heb ik sowieso geen behoefte om me aan een groep vast te houden, in mijn beleving is dat niet nodig om inhoud te geven aan mijn spiritualiteit of om sturing te geven aan mijn leven.
Ik lees veel, ik begeef me veel onder mensen van allerlei pluimage en heb zo verschillende boeiende gesprekken die me inspireren (of niet, haha) en m'n hersenen actief houden.
(ik ook altijd met mijn Christelijke kijk op deze zaken) Dus je geloofd wel in een hemel?quote:In mij is een soort smeltkroes ontstaan; Jodendom, Christendom, Islam, Boeddhisme, Wicca, Tao, etc. Daaruit zijn heel wat overeenkomsten te filtreren die voor elke stroming apart, maar ook samen van essentieel belang zijn.
Daarnaast hoef je maar naar buiten te kijken en te observeren: er moet wel iets zijn, dat zoveel mogelijk maakt.
Vandaar dat ik het voor mezelf helemaal niet interessant vind of 'dat wat er is' nu God, Allah, Jaweh, of hoe dan ook heet. Ik accepteer en geloof met heel m'n hart dat er meer is en dat we daar bewust en met respect mee moeten omgaan.
Ik kan me ook niet voorstellen dat ik bij de hemelpoort geweigerd ga worden alleen omdat ik het geen naam heb kunnen/willen geven
Ja, ik geloof dat niemand tot de Vader kan komen dan door Jezus te aanvaarden en wat hij voor mij (en voor iedereen) heeft gedaan. Ik ben volgens de bijbel ook heidens (ik ben geen Jood) maar toch kan ik tot God komen, omdat ik Jezus geloof.quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:43 schreef speknek het volgende:
[..]
Bron?
In het Hebreeuws noemen ze het Gojim, wat "Niet-Joden" betekent.
[..]
"Niemand komt tot de vader dan door mij" Is letterlijk wat Jezus zegt, en daarmee bedoelt hij dat je in Jezus moet geloven om tot de vader te komen. Of denk jij van niet?
Okay. Dus afgezien van de definitie van heiden, als je niet in Jezus gelooft, kom je niet in de hemel?quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:48 schreef Veersesmurf het volgende:
Ja, ik geloof dat niemand tot de Vader kan komen dan door Jezus te aanvaarden en wat hij voor mij (en voor iedereen) heeft gedaan. Ik ben volgens de bijbel ook heidens (ik ben geen Jood) maar toch kan ik tot God komen, omdat ik Jezus geloof.
Dat geeft macht, power over mensen.quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:20 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
De duivel wil aanbeden worden omdat hij dat graag wilt. Sja waarom weet ik ook niet, maar om het even heel aards te houden: vind jij het ook niet prettig als iemand tegen je zegt: ik hou zo ontzettend veel van je, ik wil alles doen om je beter te leren kennen enz. enz.
Dat wil de duivel ook, waarom weet ik niet![]()
Ik weet niet of Bush wordt tegen gehouden, dat weet jij ook niet, alleen Hij weet dat. Wel weet ik dat je in de hemel geen oorlog en pijn meer hebt, en dat de straten er van goud zijn. Ik heb er nou al zin inquote:Op maandag 29 augustus 2005 14:54 schreef freija het volgende:
[..]
Dat geeft macht, power over mensen.
Kijk maar eens hoe Bush daarop geilt en waar hij mee wegkomt![]()
Gelukkig gaat hij aan de hemelpoort tegengehouden worden... hele opluchting![]()
De duivel is toch ook een creatie van god en aangezien god alles weet heeft hij dus bewust de duivel geschapen die zich tegen hem af zou zetten en zijn meest geliefde creatie uit zijn hemel proberen te houden. Dan is je liefde voor die ene creatie niet echt groot lijkt me.quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:14 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
De duivel wil niet dat we God aanbidden, hij wil dat we hem (met kleine letter) aanbidden. Daarom probeerd hij ons bij God weg te halen.
Als ik hier mijn mening over mag geven:quote:Op maandag 29 augustus 2005 15:15 schreef Veersesmurf het volgende:
denk je dat we na dit leven ergens anders heen geen speknek, of is het dan gewoon over?
Ik heb de behoefte om zelf dingen uit te zoeken, wat overigens niet betekent dat ik niets van anderen wil aannemen, maar ik moet m'n eigen pad bewandelen en gaandeweg leren en groeien. Zou ik me bij een kerk aansluiten, dan moet ik me beperken tot wat daar gepredikt wordt en moeten aannemen dat dat de waarheid is. Ik kan me natuurlijk wel tegen bepaalde dingen verzetten waar ik echt niet over uit kan of dingen ter discussie stellen, maar dan wordt ik uit de groep gezet, als afvallige of zondaar. Wat dat betreft neemt de kerk de houding aan:' it's my way or the highway'... en dat vind ik ongenuanceerd spijtig.quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:46 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Ik snap denk ik wat je bedoeld, en het is ook aan iedereen om te bepalen dat hij/zij naar een kerk/moskee/tempel gaat.
Ikzelf heb er wel veel aan, omdat ik voel dat ik groei in mijn geloof als ik dingen uitgelegd hoor in de kerk. Daarom ga ik erheen. Als jij dat niet nodig vind dan is dat helemaal aan jouw om dat te bepalen![]()
[..]
(ik ook altijd met mijn Christelijke kijk op deze zaken) Dus je geloofd wel in een hemel?
en als het nou ontzettend gaaf is waar je eeuwig zult zijn, zou je het dan ook ervaren als een soort gevangenis?quote:Op maandag 29 augustus 2005 15:18 schreef speknek het volgende:
Geen idee. Ik hoop in ieder geval niet dat het eeuwig duurt, lijkt me een verschrikkelijke gevangenis. Maar de geest is onlosmakelijk verbonden aan het lichaam, kijk maar naar mensen die een hersenbeschadiging krijgen, dus het lijkt me bijzonder stug dat wanneer je hersenbeschadiging volledig is, je ineens wel je geest weer terugkrijgt.
Ik weet niet of de duivel een creatie van God is. Er staat volgens mij wel in de bijbel (weet ik niet zeker) dat de duivel eerst een engel was van God, maar dat hij zelf de macht wilde, en daarom afvallig is geworden. Hij heeft ook andere engelen met zich meegenomen (ik geloof dat dat demonen zijn)quote:Op maandag 29 augustus 2005 15:19 schreef wonko het volgende:
[..]
De duivel is toch ook een creatie van god en aangezien god alles weet heeft hij dus bewust de duivel geschapen die zich tegen hem af zou zetten en zijn meest geliefde creatie uit zijn hemel proberen te houden. Dan is je liefde voor die ene creatie niet echt groot lijkt me.
Ja tuurlijk, gaaf vind je bij de gratie van niet gaaf. Als het oneindig lang gaaf is, dan wordt dat de nieuwe standaard, en is het niet gaaf meer, maar 'gewoon'. Daarbij is gaaf vaak een combinatie van plezier en adrenaline. Als je geen angsten meer hebt is een adrenaline rush ook niet meer mogelijk.quote:Op maandag 29 augustus 2005 15:24 schreef Veersesmurf het volgende:
en als het nou ontzettend gaaf is waar je eeuwig zult zijn, zou je het dan ook ervaren als een soort gevangenis?
Tja, andersgelovigen moeten worden gestenigd, ook al is het je bloedeigen broer of kind. Ik neem alvast dekkingquote:Op maandag 29 augustus 2005 15:35 schreef freija het volgende:
Vind deuteronomium 13 shocking en zeer tegenstrijdig met het gebod 'gij zult niet doden'.... moet ik zeggen
Ik ben ook blij dat het in mijn geval stopt bij verbale agressie en frustratie, en dat mijn zusje bijvoorbeeld niet klaar staat met een stel keien.quote:Op maandag 29 augustus 2005 15:41 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Tja, andersgelovigen moeten worden gestenigd, ook al is het je bloedeigen broer of kind. Ik neem alvast dekking![]()
Count me in!quote:Op maandag 29 augustus 2005 15:12 schreef speknek het volgende:
Welnee, in de hemel spelen we allemaal carmageddon over wegen die besmeurd zijn met lichaamsdelen, dat weet toch iedereen.
Maar zou je dit nu aan je dominee of ouderling voorleggen om je uit te laten leggen hoe dit zit?quote:Op maandag 29 augustus 2005 16:35 schreef Veersesmurf het volgende:
Ik ben ook best geschrokken van Deutronomium. had het nog nooit gelezen (zoals zoveel bijbelboeken) en het klinkt behoorlijk barbaars allemaal. Ik snap ook veel dingen uit de bijbel niet, dit is er een goed voorbeeld van. Ik kan me niet voorstellen dat iemand gedood moet worden vanwege zijn andere geloof.
Inderdaad. Ken nog wel wat andere kreten uit de EO hoek:quote:Op maandag 29 augustus 2005 16:35 schreef Veersesmurf het volgende:
Ik ben ook best geschrokken van Deutronomium. had het nog nooit gelezen (zoals zoveel bijbelboeken) en het klinkt behoorlijk barbaars allemaal. Ik snap ook veel dingen uit de bijbel niet, dit is er een goed voorbeeld van. Ik kan me niet voorstellen dat iemand gedood moet worden vanwege zijn andere geloof.
Wat betreft de marketingik snap dat veel mensen die uitspraken niet snappen. Sterker nog: ik denk dat er veel mensen zijn die die uitspraken wel doen, maar zelf niet in de gaten hebben wat ze daarmee bedoelen.
Ik hou er zelf niet zo van deze beeldspraak te gebruiken. Zelf heb ik liever dat mensen gewoon zeggen waar het op staat i.p.v. al die mooie vergelijkingen enzo, want dat komt zo 'gemaakt' over. Soms betrap ik mezelf er ook wel is op, maar dat is omdat je het zo gewend bent geraakt vanuit de kerk.
Zo iets als gezellig met elkaar zijn, of socializenquote:Op maandag 29 augustus 2005 21:52 schreef Veersesmurf het volgende:
wat bedoelen ze dan als ze zeggen "laten we gemeenschap met elkander hebben?"
Niet negatief. Ik vind dat iedereen recht heeft op een mening of leefwijze en de vrijheid heeft om die uit te dragen. Zolang het anderen maar geen schade toebrengt.quote:Op maandag 29 augustus 2005 22:08 schreef Veersesmurf het volgende:
ah ok
en wat denk jij van Christenen Karzeuler? om maar even ontopic te blijven![]()
quote:Op zondag 28 augustus 2005 18:22 schreef Falco het volgende:
Mensen als TS verpesten het voor christenen, die wel normaal en relaxed met het geloof om weten te gaan.
Jezus heeft anders wel bestaanquote:Op maandag 29 augustus 2005 22:58 schreef no1uknow het volgende:
Weetje wat pas dom zou zijn, als de hele fucking westerse jaartelling gebaseerd zou zijn op de geboorte van iemand die niet bestaan heeft/nooit geboren is.
Wassen in het bloed van Jezus? Uhhm, ik ga toch liever voor de Omo Power.quote:Op maandag 29 augustus 2005 16:22 schreef Karzeuler het volgende:
Om bovenstaande toe te lichten:
Het valt me op dat christenen vaak in allerlei vage jargons spreken. Zoals "laat je wassen in het bloed van Jezus" enzo. Ze gooien die kreten er met zo'n vanzelfsprekendheid uit en staan er niet bij stil dat de buitenwereld er geen ruk van begrijpt.
De discussie zou al wat begrijpelijker voor buitenstaanders worden als er wat minder in jargons zou worden gesproken.
quote:Op maandag 29 augustus 2005 21:44 schreef Karzeuler het volgende:
[..]
Inderdaad. Ken nog wel wat andere kreten uit de EO hoek:
Wat dacht je van deze? "Kom, laten we gemeenschap met elkander hebben"maar ze bedoelen geen sex
![]()
Of was het Rabijnse geschriften, kweet't niet meer precies. Heb 't eens op een docu op (ik dacht) de BBC gezien. Dat ging over bewijsmateriaal over het bestaan van Jezus. In een hoofdstuk van een van die geschriften (uit de eerste eeuw) kankeren de farizeers er naar hartelust op los over de in ogen ketterse rabijn Yeshua (Jezus).quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 00:25 schreef speknek het volgende:
Farizeese geschriften over Jezus? Bron?
FF gegoogledquote:Op dinsdag 30 augustus 2005 00:25 schreef speknek het volgende:
Farizeese geschriften over Jezus? Bron?
Het hele verhaal staat hier.quote:Daar de Misjna een wetboek is en de Talmoeds commentaren op dit wetboek zijn, ligt het voor de hand dat het Christendom er niet vaak in genoemd wordt, en dat het weinige wat erover gezegd wordt vijandig is. Maar al zijn het er niet veel, deze opmerkingen tonen in elk geval aan dat er niet de geringste twijfel bestond over het historische karakter van Jezus’ optreden.
Volgens de rabbijnen wier meningen in het eerste stuk van deze geschriften zijn weergegeven was Jezus van Nazareth een zondaar in Israël, die tovenarij bedreef, de woorden der wijzen minachtte, het volk op het verkeerde pad bracht, en zei dat hij niet gekomen was om de wet te vernietigen maar om er iets aan toe te voegen[2]. Hij was op de avond vóór Pasen opgehangen wegens ketterij en misleiding van het volk. Zijn discipelen, van wie er vijf bij name genoemd worden, genazen de zieken in Zijn naam.
Rabijnen zijn trouwens erg nauwkeurig wat overleveringen betreft. En het betreft hier een groep die niet de intentie heeft het gedachtengoed van Jezus te promoten. Eerder te bestrijden.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 00:43 schreef speknek het volgende:
Er zijn nogal wat twijfels of het hier dezelfde Yeshu betreft, en het zijn zeker geen ooggetuigenverslagen, of erg historisch correct wat dat betreft. Dan is Josephus nog overtuigender.
Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Jesus_and_textual_evidence
Dan gaat het hier zeker weten niet over de Christelijke Jezus.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 00:55 schreef Karzeuler het volgende:
Rabijnen zijn trouwens erg nauwkeurig wat overleveringen betreft.
quote:Critics of the identification of Yeshu with Jesus point to inconsistencies between the Talmudic references to Yeshu and ben-Stada and the stories about Jesus in the New Testament. The oppression by King Janneus mentioned in the Talmud occurred about 87 BCE, which would put the events of the story about a century before Jesus. The Yeshu who taught Jacob of Sechania would have lived a century after Jesus. The forty day waiting period before execution is absent from the Christian tradition and moreover Jesus did not have connections with the government. Jesus was crucified not stoned. Jesus was executed in Jerusalem not Lod. Jesus did not burn his food in public and moreover the Yeshu who did this corresponds to Manasseh of Judah in the Shulkhan Arukh. Jesus did not make incisions in his flesh, nor was he caught by hidden observers. In the 13th century Jehiel ben Joseph of Paris wrote that the Yeshu in rabbinic literature was a disciple of Joshua ben Perachiah, and not to be confused with Jesus the Nazarene (Vikkuah Rabbenu Yehiel mi-Paris). Nahmanides too makes this point, and Rabbis Jacob ben Meir (Rabbeinu Tam) (12th century) and Jehiel Heilprin (17th century) also belong to this school. Likewise the comments of Rabbi Jacob Emden cannot be reconciled with the collective identification. In addition, the information cited from the Munich, Florence and other manuscripts in support of the identification are late comments written centuries after the original redaction of the Talmud.
The resemblance of the name Yeshu to Yeshua which some assume to be the original Hebrew or Aramaic for Jesus, is of questionable importance. The gutteral consonant ayin at the end of the latter name forms part of the root but is absent from Yeshu. Although, as remarked above, the ayin became a silent letter no other case is known of where this led to a dropping of the consonant in spelling nor of where it led to a complete dropping of its accompanying vowel as would be the case if Yeshu were derived from Yeshua. The occurrence of Yeshua instead of Yeshu in certain manuscripts of the Tosefta is accompanied by anomalous spellings of Pandera and based on comparison of texts both are seen as erroneous attempts at correction by a copyist unfamiliar with the terms. Moreover, Yeshua (Jeshua in English) is unlikely to be the original form of Jesus. In the Septuagint and Greek language Jewish texts such as the writings of Josephus and Philo of Alexandria, Jesus is the standard Greek translation of the common Hebrew name Yehoshua (Joshua), Greek having lost the h sound. Yeshua on the other hand is a shortened form of Yehoshua peculiar to the dialect spoken at the time of Ezra and Nehemiah and is not undisputedly attested in other periods.
There are significant phonetic difficulties in seeing the epithet son of Pandera as a corruption of parthenos, and this interpretation ignores the understandable meaning of "betrayer" as explained above. Moreover, Jesus was not commonly referred to as son of the virgin making an intentional play on such an expression very unlikely. Regarding the names of the disciples, the accepted origins of Matthew and Thaddaeus are Matithyahu and Thaddai, not Matai and Todah, and the identification of John and Andrew with Buni and Netzer is not considered tenable by linguists.
Ach ja, der zijn wel meer hondjes die fikkie hetenquote:Op dinsdag 30 augustus 2005 01:09 schreef speknek het volgende:
[..]
Dan gaat het hier zeker weten niet over de Christelijke Jezus.
[..]
Fikkie? Die stond niet in de lijst van meest populaire hondennamen:quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 02:58 schreef Karzeuler het volgende:
[..]
Ach ja, der zijn wel meer hondjes die fikkie heten
Christenen hebben denk ik niet zoiets als een koosnaampje, er zijn wel heel veel andere namen voor Jezus, maar een koosnaampje zouden veel mensen oneerbiedig vinden denk ik.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 08:51 schreef Stenny het volgende:
[..]
Zouden christenen ook een 'koosnaam' hebben voor Jezus, zoiets als: "Jossie" of zo?
quote:Wat mij altijd opvalt, is dat christenen hun door hun geloof verloren seksualiteit op Jezus gaan projecteren, veel christenen, zowel mannen als vrouwen, praten over Jezus als hun meest geliefde minnaar, en ze zien zichzelf al helemaal als de ultieme geliefde van Jezus aan de andere kant. In feite hebben ze het dan dus over astrale liefde en astrale erotiek, alleen beseffen ze het niet.![]()
quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 08:51 schreef Stenny het volgende:
Wat mij altijd opvalt, is dat christenen hun door hun geloof verloren seksualiteit op Jezus gaan projecteren, veel christenen, zowel mannen als vrouwen, praten over Jezus als hun meest geliefde minnaar, en ze zien zichzelf al helemaal als de ultieme geliefde van Jezus aan de andere kant. In feite hebben ze het dan dus over astrale liefde en astrale erotiek, alleen beseffen ze het niet.![]()
Goeie omschrijving. Ik denk dat ik het ook zo zie. Ik vind dat ze in sommige moderne kerken een beetje doordraven daarin. Jezus als knuffelbeer, vriendje, minaar of ultieme vibrator enzo.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 09:25 schreef Veersesmurf het volgende:
Van alle dingen die hier over Christenen zijn geschreven vind ik dit nog wel de meest vreemde. Ik snap ook niet hoe het in je opkomt zo naar mensen te kijken, maar goed ik zal het proberen uit te leggen![]()
Kijk ik houd heel veel van Jezus, maar op een andere manier dan dat ik van mijn vrouw zou houden. Hij heeft voor mij (en voor iedereen) zijn eigen leven geven, zodat ik in het paradijs kan komen. Daar ben ik hem ontzettend dankbaar voor.
Jij bent bijv. je vader/moeder toch ook dankbaar dat hij/zij zo goed voor je zorgt. betekend ook niet dat je automatisch een soort sex met ze hebt?![]()
Haha ja, dat bedoel ik, er is toch ook zo'n stuk in de bijbel (?) dat verhaalt over: "Jezus is boven mij, onder mij, in mij..." Kortom: overal. Dirty man!quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 10:21 schreef Karzeuler het volgende:
[..]
Oh sweet Jesus![]()
Ja, ik hoorde eens zo'n populaire Opwekkingslied (zo heet de gezangenbundel van de Evangelo's) en dat zat boordevol teksten als "Neem mij in Uw armen" en "ik voel Uw liefde diep in mij" enzo.
Ik moest toen een beetje aan die sketch van de Vliegende Panters denken waar ze die TV dominee nadoen.
uhm...naar welke moderne kerk ga jij dan?quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 10:27 schreef Karzeuler het volgende:
[..]
Goeie omschrijving. Ik denk dat ik het ook zo zie. Ik vind dat ze in sommige moderne kerken een beetje doordraven daarin. Jezus als knuffelbeer, vriendje, minaar of ultieme vibrator enzo.![]()
Deze dan: bewijst toch wel weer dat nonnen (het toonbeeld van vroom geloof) ook heel stout zijn, deze non heeft net de site http://www.chippendales.com ontdekt:quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 10:27 schreef Karzeuler het volgende:
[..]
Goeie omschrijving. Ik denk dat ik het ook zo zie. Ik vind dat ze in sommige moderne kerken een beetje doordraven daarin. Jezus als knuffelbeer, vriendje, minaar of ultieme vibrator enzo.![]()
Lache die sitequote:Op dinsdag 30 augustus 2005 10:29 schreef Stenny het volgende:
[..]
Haha ja, dat bedoel ik, er is toch ook zo'n stuk in de bijbel (?) dat verhaalt over: "Jezus is boven mij, onder mij, in mij..." Kortom: overal. Dirty man!![]()
Hmmmm, mag, maar moet hij eerst zijn baard en snor afscheren.
Zie ook http://www.antihaar.nl (een site van mine, helemaal geupdatet en valid, en errug lachen) want ik meen dit serieus.
![]()
Leuk stukje literatuur. De songteksten van Prince zijn er nog niks bijquote:6 Hoe schoon zijt gij, hoe aanminnig, gij geliefde, die wellust wekt!
7 Uw slank lijf daar gelijkt den palmboom, uw borsten zijn als druiventrossen.
8 Ik dacht: Ik wil den palmboom beklimmen, zijn twijgen aangrijpen; uw borsten zullen zijn als trossen van den wingerd. De adem van uw neus is als appelengeur,
9 uw gehemelte is als de beste wijn--die naar behoren voor mijn beminde vloeit, besproeiend lippen en tanden.
10 Ik behoor aan mijn beminde, en naar mij gaat zijn begeerte uit.
dit vind ik dus geschiftquote:Op dinsdag 30 augustus 2005 10:29 schreef Stenny het volgende:
[..]
Zie ook http://www.antihaar.nl. ...knip...... want ik meen dit serieus.![]()
Dank je, ik doe glad mijn best.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 10:45 schreef Karzeuler het volgende:
[..]
Lache die site
Trouwens, heb je wel eens het bijbelboek Hooglied gelezen?
citaat:
[..]
Leuk stukje literatuur. De songteksten van Prince zijn er nog niks bij![]()
Dan heb je het anders begrepen dan ik het bedoelde. Ik bedoelde niet dat ik er kom. Ik heb ooit wel eens een kijkje in kerken zoals de L.E.G. (bij Schiphol) of Berea (haarlem) genomen. Erg masaal en overdreven. Niks voor mijquote:Op dinsdag 30 augustus 2005 10:41 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
uhm...naar welke moderne kerk ga jij dan?
laten we het wel een beetje ontopic houden ej, anders open je een eigen topic over hoe grappig christenen eigenlijk wel niet zijnquote:Op dinsdag 30 augustus 2005 10:47 schreef Stenny het volgende:
[..]
Ja, het is zo: de hele bijbel stikt gewoon van de wellustigheid én het occulte ook nog, alles waar de kerkbroeders en kerkzusters zo heel schichtig voor zijn.![]()
Ik ben heel ontopic, het gaat over mijn, ons beeld van de christenen. Wel: dat is het.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 10:49 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
laten we het wel een beetje ontopic houden ej, anders open je een eigen topic over hoe grappig christenen eigenlijk wel niet zijn![]()
ow ok, wat ik meer bedoelde te zeggen was: ik vraag me af in welke kerk ze Jezus zo afschilderen zoals jij net aangaf.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 10:47 schreef Karzeuler het volgende:
[..]
Dan heb je het anders begrepen dan ik het bedoelde. Ik bedoelde niet dat ik er kom. Ik heb ooit wel eens een kijkje in kerken zoals de L.E.G. (bij Schiphol) of Berea (haarlem) genomen. Erg masaal en overdreven. Niks voor mij![]()
Nee, je reageerde behoorlijk offtopic in een topic wat net zo goed liep. Hoop dat het nu weer even ontopic kan.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 10:51 schreef Stenny het volgende:
[..]
Ik ben heel ontopic, het gaat over mijn, ons beeld van de christenen. Wel: dat is het.![]()
Nee bedankt, hoewel het wel interessant is, Maria Magdalena wint terecht steeds meer aandacht, zij is al eeuwen lang het doelbewust ondergeschoven kindje.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 11:26 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, je reageerde behoorlijk offtopic in een topic wat net zo goed liep. Hoop dat het nu weer even ontopic kan.
Het idee dat Maria de vrouw van Jezus was is pure speculatie, en er zijn een paar "aanwijzingen" die in die richting wijzen ( Discovery zit er de laatste tijd nogal op) . Maar als je dit heel interessant vind, dan kun je er misschien een topic over openen
Ik heb het over Maria Magdalena, die eeuwenlang door duizenden gefrustreerde macho kerkbroertjes als hoer werd afgeschilderd, die echter een verlichte vrouw was, wat nu eindelijk wel erkend wordt.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 12:00 schreef Veersesmurf het volgende:
![]()
*kijkt met alle respect naar de katholieke kerk met wereldwijd 1 miljard aanhangers (heb ik ergens gelezen)
valt wel mee met dat ondergeschoven kindje, dunkt me!
edit: ow shit nou ga ik ook offtopic![]()
Euhh wil je hiermee zeggen dat de bijbel geen speculatie is? [tis geen flame btw]quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 11:26 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, je reageerde behoorlijk offtopic in een topic wat net zo goed liep. Hoop dat het nu weer even ontopic kan.
Het idee dat Maria de vrouw van Jezus was is pure speculatie, en er zijn een paar "aanwijzingen" die in die richting wijzen ( Discovery zit er de laatste tijd nogal op) . Maar als je dit heel interessant vind, dan kun je er misschien een topic over openen
Tis alleen jammer dat jouw god niet iedereen evengoed bedeeld heeft op deze aardkloot.quote:[b]
Van alle dingen die hier over Christenen zijn geschreven vind ik dit nog wel de meest vreemde. Ik snap ook niet hoe het in je opkomt zo naar mensen te kijken, maar goed ik zal het proberen uit te leggen![]()
Kijk ik houd heel veel van Jezus, maar op een andere manier dan dat ik van mijn vrouw zou houden. Hij heeft voor mij (en voor iedereen) zijn eigen leven geven, zodat ik in het paradijs kan komen. Daar ben ik hem ontzettend dankbaar voor.
Jij bent bijv. je vader/moeder toch ook dankbaar dat hij/zij zo goed voor je zorgt. betekend ook niet dat je automatisch een soort sex met ze hebt?![]()
Ja, dat is ook zo, ik vind het altijd uiterst verbazingwekkend dat mensen praten alsof ze precies weten wie Jezus was en wat hij exact zou vinden en wat hij gezegd zou hebben. De overlevering is extreem onbetrouwbaar, en waarom zo hangen aan het verleden waarvan je de exactheid nooit echt zult kennen? Je kunt je beter concentreren op het heden en vooral * allerbelangrijkst * niemand op een voetstuk zetten. Dat gaat zeker mis, what goes up, must come down.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 13:11 schreef Sapientiea het volgende:
[..]
Euhh wil je hiermee zeggen dat de bijbel geen speculatie is? [tis geen flame btw]
hoe bedoel je dat? dat de 1 meer geld heeft dan de ander, of dat de 1 er 'beter' uitziet dan de ander. Zijn allemaal menselijke maatstavenquote:Op dinsdag 30 augustus 2005 13:20 schreef Sapientiea het volgende:
[..]
Tis alleen jammer dat jouw god niet iedereen evengoed bedeeld heeft op deze aardkloot.
Ik vind de overlevering behoorlijk betrouwbaar genoeg om te geloven wat er in de bijbel staat.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 14:28 schreef Stenny het volgende:
[..]
Ja, dat is ook zo, ik vind het altijd uiterst verbazingwekkend dat mensen praten alsof ze precies weten wie Jezus was en wat hij exact zou vinden en wat hij gezegd zou hebben. De overlevering is extreem onbetrouwbaar, en waarom zo hangen aan het verleden waarvan je de exactheid nooit echt zult kennen? Je kunt je beter concentreren op het heden en vooral * allerbelangrijkst * niemand op een voetstuk zetten. Dat gaat zeker mis, what goes up, must come down.
Lees is goedquote:Op maandag 29 augustus 2005 23:13 schreef Karzeuler het volgende:
[..]
Jezus heeft anders wel bestaan
Je kan dan Flavius Josephus in twijvel trekken, maar dan heb je nog de farizeïsche geschriften, die het ook over Jezus (Yeshua) hebben, al dan op niet bepaald positieve wijze.
Is kanker krijgen ook een menselijk maatstaf? Of als kind verkracht worden? Je leven lang in een oorlog zitten, al je familie kwijt raken? Natuurrampen.....quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 18:19 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
hoe bedoel je dat? dat de 1 meer geld heeft dan de ander, of dat de 1 er 'beter' uitziet dan de ander. Zijn allemaal menselijke maatstaven![]()
Bewijs? Dat zijn onderbewustzijn herinneringen projecteerde op zijn toen huidige verlangens?quote:Op woensdag 31 augustus 2005 19:48 schreef yosander het volgende:
door dit verhaal zijn sommige (kinderen!) wel gaan geloven.
Mijn opa had een hartaanval gehad en toen waren mijn tantes en mijn moeder bij mijn opa en toen zij die:Dat hij een tunnel zag (naar de hemel) en allemaal spelende kinderen en muziek hoorde, maar de poort bleef nog dicht en toen later overleed hij.
nu is het 5 jaar geleden toen was ik 7.
nu ben ik benieuwd of jullie dat geloven het hoeft niet maar ik heb bewijs!
Bron: www.wicca-online.orgquote:Ik heb een hele goede vriend, een christelijke jongen die ik nu iets meer dan een jaar ken. En in dat jaar is hij van een kennis een hele goede vriend van me geworden.
Hij heeft me veel geleerd over het christendom, me meegenomen naar de kerk, en me uiteindelijk doen beseffen, nee, niet hij persoonlijk, hij heeft het liefst dat ik me bekeer, dat de Godin, de Moeder van Alles mijn enige waarheid is.
Vaak zei hij: ik zal voor je bidden, ok? Dan zei ik: doe dat, denkend: als het voor jou helpt, dan zal jouw positieve energie misschien wel op mij overslaan.
Nu heeft hij iets medisch, niets dodelijks, maar iets wat wel verrekt veel pijn doet.
Ik bood hem gisteren aan, zodra mijn pure kaarsen binnen zijn die ik besteld heb, hem proberen te helpen doormiddel van een klein riuteel.
Zijn reactie: muhahaha....
Ik heb er gisteravond geen probleem van gemaakt, heb er een geintje van gemaakt, en ben gaan slapen. Maar het zit me dwars, ernstig dwars.
Het is goed bedoeld, hij bidt voor mij, omdat hij vindt dat het helpt. Maar laat hij mij mijn 'gebed' doen? Nee, hij lacht me uit, en ziet het als nep, als nutteloos, als een grap.
En dat heeft mij erg gekwetst. Misschien meer dan hij bedoelde, want ik neem aan dat hij me niet met opzet kwetste, maar het heeft me weer bevestigd hoe weinig respect en begrip de meeste mensen hebben voor mijn geloof.
Ik ben nu aan het lezen in "De Kracht van de Heks" van Laurie Cabot en Tom Cowan. Een persoonlijk verslag. Heksengeschiedenis & Spiritualiteit. Energie & inspiratie. en elk woord daar geschreven versterkt mijn vastberadenheid om de vooroordelen uit de wereld te helpen.
Een paar weken geleden kreeg ik van diezelfde vriend een boek toegestuurd: The Shock of your Life. Waar sta jij?. Een boek met drie verhalen over overleden tieners, die wel of niet geloven, overlijden en voor Jezus komen te staan.
Naar mijn idee een boek om mensen bang te maken, en over te halen voor het christendom te kiezen. Maar het hele boek is voor mij een leuk verhaal, en totaal geen waarheid.
Als ik hem mijn boek zou laten lezen, zou hij het denk ik niet eens inkijken. Omdat hij ervan overtuigd is dat de natuur en de Godin die ik eer, en de natuurkrachten die ik tracht te gebruiken, krachten van de misleidende Satan zijn; waarom zou hij zich erin verdiepen, als hij toch zeker weet dat het heulen met Satan is.?
Misschien zit ik er naast, misschien zou hij het wel lezen, maar vervolgens niet van mening veranderen. Net zoals ik na het lezen van zijn boek niet van mijn mening tegenover het christendom ben veranderd.
Het boek, De kracht van de heks geeft aardig wat bronnen, alleen al in het eerste deel, waarin ik nu bezig ben.
Als je gaat kijken naar de positie van de vrouw de laatste 3000 jaar tegenover de positie van de vrouw alle jaren daarVOOR, zie je dat het aanzienlijk is veranderd.
Het van oorsprong matriarchale leven (de vrouw als hoofd van het gezin) dat millenia de basis is geweest van de wereldmaatschappij is langzaam maar zeker, drie- a vierduizend jaar geleden veranderd in een patriarchale samenleving, met de man als hoofd van het gezin.
Tijden lang, vanaf de oorsprong van de wereld, zoals is afgeleid vanuit de zogenaamde opgegraven Venusbeeldjes, overal ter wereld, is de vrouw, de moeder de belangrijkste persoon geweest in een samenleving.
Zij baarden de kinderen, zij zorgden voor nieuw leven. Zij had de kennis van de kruiden, de natuur. Haar maandelijkse menstruatie, loopt gelijk met de cyclus van de maan, een verbindtenis tussen de vrouw en de maangodin. De vrouw is de afspiegeling, het evenbeeld van de Godin, de MaanGodin.
Er zijn vele scheppingsverhalen die de ronde doen, vanuit vele visies vanuit vele maatschappijen en vanuit vele oorsprongen.
Maar als je kijkt naar de Oude godsdiensten, was het altijd de Godin, de Vrouw, de Moeder van Alles, die alles heeft voortgebracht, en dat is ook logisch! Want de vrouw, niet de man, had de mogelijkheid tot het brengen van nieuw leven. Het aandeel van de man kwam pas ongeveer 5000 jaar geleden aan het licht.
En ook dat is logisch: Een vrouw kwam pas dagen na seksueel contact met een man tot de ontdekking dat zij zwanger was!
Maargoed dat is iets wat ik binnenkort, na het volledig lezen van het boek, probeer te gaan samenvatten op een aparte pagina.
Ik heb er inmiddels vrede mee dat de meeste mensen niet geloven in de kracht van de Godin en Haar natuur, maar dat neemt niet weg dat ik niet zal blijven proberen meer respect zal proberen te werven vanuit andere geloven voor mijn geloof. En dan hoofdzakelijk voor christenen.
Het is de reinste onzin dat de door de Kerk bedachte belichaming van het kwaad, de Satan, de bron is van onze band met de natuur, onze mogelijkheid tot het aanwenden van deze kracht en het ontwikkelen van de zogenaamde paranormale eigenschappen.
Vergelijk het met het verhaal van Peter Pan.
Een jongetje dat eeuwig kind wil blijven, omdat je dan veel meer dingen ziet, merkt, weet en kunt, dingen die je als volwassene als 'abnormaal' of 'achterlijk' bestempelt.
Kinderen geloven in elfjes, feeen, trollen, kabouters en andere magische wezens. De maatschappij, de nog steeds patriarchale maatschappij, vertelt hen dat het onzin is. De kinderen blijven volhouden dat het echt waar is, dat ze echt een elfje hebben gezien! Maar het wordt afgestraft, als idioot bestempeld.
En als je iets niet wilt in deze wereld, is het buitegesloten worden: je accepteert de publieke mening ter bescherming van jezelf, en accepteert en neemt hun mening over. En later vertel je je eigen kinderen hetzelfde. Dat ze niet bestaan, dat het onzin is. Omdat je ook jouw kinderen wil beschermen.
Ik zeg niet dat ik met zekerheid weet dat deze magische wezens bestaan, maar het is een voorbeeld om aan te geven wat onze moderne, wetenschappelijke, maar ook egoistische wereld heeft gedaan met de eeuwen, millennia oude mystiek en magie die onze voorouders beleden, eerden, gebruikten en doorgegeven kregen.
De Godheden zijn ook 'meegegroeid' in deze egoistische wereld. Solitaire mannelijke godheden die een alleenheerschappij claimen, en alle andere goden afzweren. Is het niet net onze patriarchale maatschappij?
De mannen zeggen tegenwoordig: "Nee hoor! De vrouwen zijn net zo veel waard als wij!" Maar waarom hebben ze het er (over het algemeen) moeilijk mee als de vrouw de kostwinner is? Als de vrouw volledig zelfstandig kan leven, zonder hulp van de man? Het doet pijn, niet direct negatief denkend over de vrouw, maar ze zijn opgegroeid met de gedachte dat de man de sterkere moet zijn, niet mag huilen, de steun voor de familie moet zijn.....
Just to satisfy my curiousity: Wat IS Wicca precies? Hoeft niet precies, gewoon ongeveer is ook goedquote:Op donderdag 1 september 2005 14:05 schreef Faithy het volgende:
Dit doet me denken aan een stukje dat ik geschreven heb op mijn website.
Ik post zelf veel op een christelijk forum van een chrsitelijk festival, en dat terwijl ik niet christelijk ben: ik ben een Wicca, hetgene de TS zo verachtelijk vindt.
[..]
Hmm does that include not harming mosquito's?...quote:Op donderdag 1 september 2005 14:35 schreef Faithy het volgende:
ik zou zeggen: lees mn site even doordaar staat vanalles op
De Wiccan Rede, geschreven door mensen, als 'Guideline' een algemeen gedicht met daarin wat geadviseerde richtlijnen om de WIcca te beleven en bedrijven.
Er zijn twee wetten, of eigenlijk misschien 1, omdat ze nauw met elkaar corresponderen:
Houdt de wet van drie in ere
je daden zullen driemaal keren
leer de wet, en leer ook goed
dat wat je zaait je oogsten moet
Alles wat je doet, komt in drievoud op je terug, zowel goede dingen, als slechte dingen...
en daarmee:
An ye harm none, do as ye will
Zolang het niemand schaadt, handel zoals je wilt... Met andere woorden: probeer goed en zuiver te leven, doe geen levende wezens pijn..
Dat is idd een lastig punt waar ook veel Christenen moeite mee hebben.quote:Op donderdag 1 september 2005 13:41 schreef Sapientiea het volgende:
[..]
Is kanker krijgen ook een menselijk maatstaf? Of als kind verkracht worden? Je leven lang in een oorlog zitten, al je familie kwijt raken? Natuurrampen.....
Waar is God als je hem nodig hebt? In je gedachten misschien? Of ligt hij lekker op z'n wolk?
Maar hij luisterd altijd toch??? Maar hij doet lekker niks......
Nee mij maak je niet wijs dat er een God is en als d'r een is geweest is hij er nu zeker niet meer. Maar je mag van mij uiteraard geloven wat wil, voor mij zijn deze fantasieen niet nodig.
Erg mooi om te lezen !quote:Op donderdag 1 september 2005 14:05 schreef Faithy het volgende:
....
of ze geven beide een andere naam aan hetzelfde "wezen".quote:Op donderdag 1 september 2005 16:38 schreef Danielson het volgende:
Mooi is dat.....
Bijbel = Er is maar een god en dat is God
Koran = Er is maar een god en dat is Allah
Een van de twee heeft duidelijk ongelijk![]()
Dat is het gevolg van indoctrinatie.quote:Op donderdag 1 september 2005 16:39 schreef Veersesmurf het volgende:
Ik begrijp je frustratie volledig! echt waar.
eerst wilde ik het helemaal niet lezen, toen dacht ik: komop je kunt het toch gewoon doen, niks mis mee, maar toen ik aan het lezen was kreeg ik gewoon een heel fout gevoel ik weet niet waarom.
ook heel krom als je er over na gaat denken: ik zou het fantastisch vinden om een moslim mee naar de kerk te nemen, maar zelf zou ik liever niet naar een dienst in een moskee gaan.
Er is alleen een groot verschil m.b.t. Jezus. De moslims zien hem wel als een profeet, maar niet als de Verlosser. Dit zien ze in Mohammed wel.quote:Op donderdag 1 september 2005 16:40 schreef Mirage het volgende:
[..]
of ze geven beide een andere naam aan hetzelfde "wezen".
Ik denk dat het idd gaat om bevestiging krijgen, maar dat hoef ik helemaal niet! Als ik iets geloof, dan is het prettig als er meer mensen zijn die dat ook geloven, omdat je er met hen over kunt praten/bevestigen. Maar als er niet meer mensen waren die dat niet zouden kunnen bevestigen zou ik dat niet erg vinden, omdat ik niet bevestigd hoef te worden in mijn geloofquote:Op donderdag 1 september 2005 16:43 schreef Mirage het volgende:
[..]
Dat is het gevolg van indoctrinatie.
Mijn moeder zei altijd "paarden zijn gevaarlijk, die bijten zo een gat in je wang"
Zelfs als ze niets zei maar gewoon afsloeg als er een paard aankwam, dan was ze eigenlijk nog bezig met haar indoctrinatie. ( terwijl ze helemaal niets zei dus ).
Gevolg; 2 van haar kinderen (uit 3) hebben het niet zo op paarden. waarom weten ze niet, maar ze krijgen angst gevoelens zodra ze in de buurt komen.
Jij bent nu volwassen, je kan je nu inlezenover hoe de geest/ indoctrinatie/psyche werkt, als je nu besluit moedwillig met oogkleppen rond te lopen dan denk ik dat je het niet meer op de indoctrinatie van vroeger kan gooien.
Ze zóu namelijk kunnen beslissen om wél de rest ook te bekijken, je te verdiepen ( en dan eventueel de bevestiging krijgen dat het Christendom voor jou het enige ware geloof is) .
en dat sluit uit dat ze het uiteindelijk over dezelfde God hebben ?quote:Op donderdag 1 september 2005 16:45 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Er is alleen een groot verschil m.b.t. Jezus. De moslims zien hem wel als een profeet, maar niet als de Verlosser. Dit zien ze in Mohammed wel.
Christenen zien Jezus wel als de Verlosser, en dat is een behoorlijk groot verschil!
Waarom ben je dan bang om te kijken naar andere wegen? Bang dat je geloof beproefd wordt, of bang dat het misschien toch niet het alles blijkt te zijn, en je daardoor weer opnieuw zoekend wordt?quote:Op donderdag 1 september 2005 16:49 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Ik denk dat het idd gaat om bevestiging krijgen, maar dat hoef ik helemaal niet! Als ik iets geloof, dan is het prettig als er meer mensen zijn die dat ook geloven, omdat je er met hen over kunt praten/bevestigen. Maar als er niet meer mensen waren die dat niet zouden kunnen bevestigen zou ik dat niet erg vinden, omdat ik niet bevestigd hoef te worden in mijn geloof![]()
Ikzelf heb ook geen bevestiging nodig maar weigeren iets te lezen wat iets anders dan mijn visie beschrijft.... abslouut niet.quote:Op donderdag 1 september 2005 16:49 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Ik denk dat het idd gaat om bevestiging krijgen, maar dat hoef ik helemaal niet! Als ik iets geloof, dan is het prettig als er meer mensen zijn die dat ook geloven, omdat je er met hen over kunt praten/bevestigen. Maar als er niet meer mensen waren die dat niet zouden kunnen bevestigen zou ik dat niet erg vinden, omdat ik niet bevestigd hoef te worden in mijn geloof![]()
Vind je het dan gek dat niet-gelovigen ook zo over jou denken, zoals jij over moslims denkt?quote:Op donderdag 1 september 2005 16:52 schreef Veersesmurf het volgende:
ja, dat geloof ik wel ja!
Ik ben bang om naar andere wegen te kijken omdat dat in de bijbel staatquote:Op donderdag 1 september 2005 16:53 schreef Alicey het volgende:
[..]
Waarom ben je dan bang om te kijken naar andere wegen? Bang dat je geloof beproefd wordt, of bang dat het misschien toch niet het alles blijkt te zijn, en je daardoor weer opnieuw zoekend wordt?
Ik heb de Koran gelezen én de Bijbel, Jezus en mohammed waren 2 verschillende personen, maar de God... naar mijn idee zjin die dezelfde.quote:Op donderdag 1 september 2005 16:52 schreef Veersesmurf het volgende:
ja, dat geloof ik wel ja!
Alles wat niet van de bijbel uitgaat is niet goed. Ik weet niet of en waar het in de bijbel staat, maar dat geloof ik wel! Je kunt het een vooroordeel noemen, en misschien is het dat ook wel. Ik respecteer iemand met een ander geloof, en ookal ben ik het niet met diegene eens wat geloof betreft, daarom zou ik hem nog niet anders behandelen dan mensen die wel Christelijk zijn....quote:Op donderdag 1 september 2005 16:55 schreef Mirage het volgende:
[..]
Ikzelf heb ook geen bevestiging nodig maar weigeren iets te lezen wat iets anders dan mijn visie beschrijft.... abslouut niet.
Mij geeft dat juist het idee dat je bang bent erachter te komen dat er nog meer zinnigs in de wereld is dan alleen dat waar jij voor staat. Waarom alleen je eigen verhaal bevestigd willen zien ?
Waarom niet verdiepen in dat van een ander ( dat net zo veel bestaansrecht heeft!) zodat je juist begrip voor élkaar kan kweken, wat de samenleving ten goede komt en een heleboel ongefundeerde vooroordelen uit de wereld kan helpen.
veel gelovigen hebben een vooroordeel over alles wat anders is, maar hóe kan je nou iets afwijzen of als slecht bestempelen als je niet eens gekeken hebt of het daadwerkelijk wel slecht is ?
nee dat vind ik niet gek, maar ik zou het wel prettig vinden als ze mij zouden respecteren, net zoals ik dat men hen doe!quote:Op donderdag 1 september 2005 16:56 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Vind je het dan gek dat niet-gelovigen ook zo over jou denken, zoals jij over moslims denkt?
Dus jij accepteert klakkeloos als iemand je zegt "dit en dit is het juiste en je mag niet eens kíjken naar wat anders" ?quote:Op donderdag 1 september 2005 16:58 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Ik ben bang om naar andere wegen te kijken omdat dat in de bijbel staatIk ben niet bang dat mijn geloof op de proef wordt gesteld, ik denk alleen dat ik het niet moet opzoeken.
Eerst wil ik zeggen dat ik het een mooi voorbeeld vind! Ik snap nou behoorlijk goed wat je bedoeld, al geloof ik het nietquote:Op donderdag 1 september 2005 17:02 schreef Mirage het volgende:
[..]
Ik heb de Koran gelezen én de Bijbel, Jezus en mohammed waren 2 verschillende personen, maar de God... naar mijn idee zjin die dezelfde.
En laat ik het nog sterker maken.... ik denk dat uiteindelijk iedereen hetzelfde Goddelijke iets "aanbidt".
Men heeft het alleen anders vorm gegeven.
Als ik mijn zoontje en mijn zus aan dezelfde man voor zou stellen, dan zou mijn zus naderhand zeggen "poeh, heertje hoor... die heeft de centjes goed voor elkaar... leuke dure schoentjes ! " en zij zou hem beschrijven als "Man die van orde, luxe, geld en verzorgdheid houdt"
Gij zult u stropdas recht hangen en uw haar gladstrijken ! ( zou zij als gebod schrijven)
mijn zoontje echter.... die zou zeggen "ik vond die meneer lief, want hij had een twinkeling in zijn ogen toen hij mij aankeek en mijn lego oppakte toen ik het liet vallen" hij zou hem beschrijven als "Man die veel liefde heeft en zorgzaam is" Heb uw naasten lief ! (zou hij als gebod interpreteren)
Iedereen die iets of iemand ziet, pikt er andere zaken uit.
Want weer iemand anders zou bijvoorbeeld zeggen... "die man had twee kanten... hij was lief en zorgzaam en hij heeft een materialistische ordelijke kant".
Zij zou er 2 Goden van maken. Elk staat representatief voor een eigenschap.
uiteindelijk denk ik dat alles dezelfde God of hetzelfde "wezen/kracht" is.
dat kan je dus niet zeggen, want je wéét niet eens wat diegene gelooft.quote:Op donderdag 1 september 2005 17:02 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Alles wat niet van de bijbel uitgaat is niet goed. Ik weet niet of en waar het in de bijbel staat, maar dat geloof ik wel! Je kunt het een vooroordeel noemen, en misschien is het dat ook wel. Ik respecteer iemand met een ander geloof, en ookal ben ik het niet met diegene eens wat geloof betreft, daarom zou ik hem nog niet anders behandelen dan mensen die wel Christelijk zijn....
Staat er in de bijbel ook niet dat je alles moet beproeven en het goede moet behouden?quote:Op donderdag 1 september 2005 16:58 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Ik ben bang om naar andere wegen te kijken omdat dat in de bijbel staatIk ben niet bang dat mijn geloof op de proef wordt gesteld, ik denk alleen dat ik het niet moet opzoeken.
Ikzelf zie dat wat sommige mensen als God zien of in een pakketje van meerdere Goden plaatsen niet als een "persoon".quote:Op donderdag 1 september 2005 17:07 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Eerst wil ik zeggen dat ik het een mooi voorbeeld vind! Ik snap nou behoorlijk goed wat je bedoeld, al geloof ik het niet![]()
Wat ik me afvraag: als je geloofd alles dezelfde God is, geloof je dan ook dat al het slechte 'een ander wezen/kracht is'?
nee ik accepteer het niet klakkeloos, maar als ik de bijbel lees, en ik ga naar de kerk etc. dan is mijn gevoel daarbij erg goed. ik heb het gevoel dat ik een levendige relatie heb met God, daarom heb ik niet de drang om te kijken of er 'nog meer dingen goed zijn' want als Hij zegt dat dat niet goed is, waarom zou ik mijn Vader dan tegenspreken?quote:Op donderdag 1 september 2005 17:06 schreef Mirage het volgende:
[..]
Dus jij accepteert klakkeloos als iemand je zegt "dit en dit is het juiste en je mag niet eens kíjken naar wat anders" ?
Vind jij het oké dat een God je hersens geeft, een goed kwaad feeling en je vervolgens verbiedt te denken ?
Dat is dus waarom deze God nooit de mijne zou kunnen zijn.
Al zou hij voor mij staan ( of ik voor hem) , ik zou hem niet accepteren want ik sta niet achter zijn wensen/karaktertrekjes. Eigenlijk kan je stellen dat de karaktertrekken die de Bijbel aan God toekent, voor mij karaktertrekken van een eventuele Duivel zouden zijn.
Ik zie God dus zoals jullie de Duivel zien. (even zwart wit)
Mijn vader zei mij dat alcohol meer kapot maakt dan je lief is.quote:Op donderdag 1 september 2005 17:11 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
nee ik accepteer het niet klakkeloos, maar als ik de bijbel lees, en ik ga naar de kerk etc. dan is mijn gevoel daarbij erg goed. ik heb het gevoel dat ik een levendige relatie heb met God, daarom heb ik niet de drang om te kijken of er 'nog meer dingen goed zijn' want als Hij zegt dat dat niet goed is, waarom zou ik mijn Vader dan tegenspreken?
Ja, iets met een duivel die zegt dat Jezus zich van het dak van de tempel moet laten vallen, "want die God van jou vangt je toch wel op".quote:Op donderdag 1 september 2005 17:09 schreef Alicey het volgende:
[..]
Staat er in de bijbel ook niet dat je alles moet beproeven en het goede moet behouden?
je hoeft geen andere Goden te aanbidden.quote:Op donderdag 1 september 2005 17:24 schreef Veersesmurf het volgende:
Ergens heb je gelijk denk ik. Ik vind het ook onzin om ongelovigen te stenigen (zoals Jezus zei: wie zonder zonde is werpe de eerste steen) maar als er staat: Je zult geen andere goden aanbidden, dan denk ik dat nog steeds geld.
Ook deze keer begrijp ik je voorbeeld, alleen bij jouw was het zo dat je niet aan je vader vroeg waarom alcohol slecht voor je is. je nam het gewoon aan (in dit geval goed natuurlijkquote:Op donderdag 1 september 2005 17:18 schreef Mirage het volgende:
[..]
Mijn vader zei mij dat alcohol meer kapot maakt dan je lief is.
Ik sprak hem niet tegen, ik dronk nagenoeg nooit als ik uitging.
Maar toen ik een alcoholist in mijn omgeving kreeg heb ik mij niet omgedraaid.
Ik ben ernaartoe gegaan en heb gevraagd waaróm drink jij(zonder te oordelen) ?
Ik heb gekeken en heb gezien ërvaren"vanaf de buitenkant wat alcohol voor "slecht" iets is.
Het was niet als bevestiging bedoeld. Mijn intentie was om te wéten en te begrijpen zodat ik dit mensen die een alcohol probleem hebben eventueel kan helpen of op zijn minst weet hoe met ze om te gaan en toch mijn eigen "goedheid" te bewaren, dus niet te drinken.
tegenspreken is iets anders imo.
daar heb je misschien wel gelijk in. en dan nu de dooddoener van de dag: dan ben ik maar niet intelligent in jouw ogenquote:Op donderdag 1 september 2005 17:08 schreef Faithy het volgende:
Als jij zo heilig gelooft in wat er in de bijbel staat, kun je in deze moderne tijden toch alleen maar blij zijn met het feit dat je kunt lezen, dat je zoveel bronnen tot je beschikking hebt?
[/qoute]
Sorry, ik had deze post (en die hiervoor en hierna) gemist, bedankt.
Daar ben ik ook erg blij mee! Internet is een mooi, maar tevens gevaarlijk medium waar ik veel gebruik van maak![]()
[qoute]
Als jij niet bang bent om je geloof op de proef te stellen, dan pas ben je een echt gelovige.
Op het moment dat je klakkeloos dingen aanneemt, en dat erkent als de waarheid, ben je een kuddedier (ironisch).
Geloof begint bij het je afvragen van dingen.
Dingen toetsen met je eigen ervaring, en ervaring van anderen.
Als jij zeker weet dat het christendom jouw geloof is, kan het geen kwaad om andere geloven in te kijken, om te weten wat hen beweegt deze weg in te slaan.
[/qoute]
Ik ben totaal niet bang om mijn geloof op de proef te stellen, en als ik dat wel zou zijn, wie ben jij dan om te zeggen dat ik geen echte gelovige ben?
Ik geloof alleen dat je geen beproeving op moet zoeken. Ik ben dankbaar dat we in een vrij land wonen waar we geloven mogen wat we willen, en toch denk ik dat mijn geloof elke dag op de proef word gesteld (d.m.v. sex, alcohol etc.) waarom zou ik die beproeving dan nog opzoeken ook?
[qoute]
Om even iets aan te halen waar ik helemaal niet zo van houd:
evangelisatie: het verkondigen van het woord van jouw god.
Hoe kun je iemand gaan vertellen dat wat zij geloven fout is, op het moment dat je niet precies weet wat iemand gelooft, wat zijn of haar beweegredenen zijn, zijn of haar verleden en zijn of haar maatschappelijke achtergrond?
[/qoute]
Als ik zou gaan evangeliseren zou ik niet in de eerste plaats vertellen dat hun geloof fout is. Ik zou hun het evangelie voor leggen, en bidden dat ze in mogen zien wat het evangelie hun verteld. Dan komen ze er vanzelf achter dat het niet goed was wat ze eerst geloofden denk ik.
[qoute]
Ik denk dat je niet direct bang bent dat jouw EIGEN geloof ondermijnd wordt, maar meer dat je bang bent dat je fout bezig bent op het moment dat je je in andere geloven verdiept vanuit pure interesse voor het andere geloof NAAST jouw eigen geloof, zonder dat je dit laat vallen.
[/qoute]
ja daar ben ik in zekere zin zeker bang voor, omdat de duivel een sluwe vos is, die je niet altijd meteen herkent aan zijn werken!
[qoute]
Ik denk dat het juist van (sociale) intelligentie getuigt op het moment dat je weet waar je het over hebt, als je jouw eigen godsdienst vergelijkt met de godsdienst of levensbeschouwing van een ander...
Ieder geloofd op zijn of haar manier, ook binnen het Christendom. Ik geloof dat de verhalen die in de bijbel staan echt gebeurd zijn, en dat er soms ook een symbolische waarde aanhangt.quote:Op donderdag 1 september 2005 17:39 schreef Tha_Erik het volgende:
Wat ik me nou toch echt lang afvraag, en nog steeds niet een duidelijk antwoord op heb gekregen is:
Wordt de bijbel letterlijk genomen (als waargebeurd) of figuurlijk (symboliek van de verhalen)?
![]()
Dit sluit niet echt aan bij de discussie die hier gaande is, maar toch ben ik zeer benieuwd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |