abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30061476
quote:
Op zondag 28 augustus 2005 22:12 schreef Lukaso het volgende:
Maar wat vinden jullie dan hier van:

(zo ongeveer)
God houd van alle mensen, dat is duidelijk.
Als de eindtijd is aangebroken, dan worden eerst alle mensen naar de hemel getransporteerd.
Degenen die niet voor God gekozen hebben, worden achtergelaten, en vervolgens gebeurt er dit:
[..]

Hoe kun je de mensheid dan zoiets aandoen?
In de Bijbel staat dat God alles kan. Als hij toch van de mensen houdt, waarom zorgt hij er dan niet voor dat wij van hem gaan houden en ook gelukkig worden?
Op aarde heb je een keuze , kiezen voor God , en wanneer je niet voor Hem kiest , kies je automatisch tegen Hem.

En dan is het zo van : Hoe kun je de mensheid zoiets aandoen? Je doet het toch echt zelf ,of je kiest tegen Hem,of je kiest voor Hem.
Je kan het geloven , of je laat het links liggen.sim-pel

en dan de ohhzo bekende tekst : Niemand komt tot de Vader dan door mij (Jezus)
pi_30061565
quote:
Op zondag 28 augustus 2005 23:08 schreef HRR het volgende:
Op aarde heb je een keuze , kiezen voor God , en wanneer je niet voor Hem kiest , kies je automatisch tegen Hem.
Waar heb ik dat soort waanzin vaker gehoord?
quote:
En dan is het zo van : Hoe kun je de mensheid zoiets aandoen? Je doet het toch echt zelf ,of je kiest tegen Hem,of je kiest voor Hem.
Je kan het geloven , of je laat het links liggen.sim-pel

en dan de ohhzo bekende tekst : Niemand komt tot de Vader dan door mij (Jezus)
Kortom god maakt je om een keuze te maken of je je onderwerpt of niet. Hij maakt sommigen zo dat ze daar zeer waarschijnlijk niet voor kiezen. En die komen dan in de hel zodat diegenen die wel voor onderwerping kozen zich beter kunnen voelen dan diegenen die niet die keuze maakten. En diegenen die niet de keuze maakten branden voor eeuwig in de hel. En dan durf jij te stellen dat de mens dat zichzelf aandoet? Hoe blind ben je?
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_30061576
quote:
Op zondag 28 augustus 2005 14:50 schreef roobje het volgende:
Mijn beeld van christenen verandert hiermee dus totaal niet, het wordt eerder versterkt
Same here
pi_30061635
[/quote]
... leuke INTERPRETATIE van een verhaal in een boek dat door een MENS werd geschreven....
quote:

Het is dus niet door 1 mens geschreven , door meerdere mensen :x
Als ik samen met iemand iets doe, hoef ik niet meer hem/haar te bidden, je kunt dan gewoon tegen elkaar praten....
quote:
Je kan ook tegen God praten , hij hoort je toch wel !
Dus er zijn géén verschillende soorten christenen, is dat de boodschap
[quote]
Ik zeg dat iedereen gelijk is , En er zijn geen verschillen in echte Christenen ,maar wat het probleem is dus : sommige doen zich voor als Christenen terwijl ze dat (wanneer je hun aan de bijbel toetst)niet zijn .

En tuurlijk mag je wel een mening hebben , simpel , iedereen heeft eigen mening.
pi_30061695
quote:
Op zondag 28 augustus 2005 23:17 schreef HRR het volgende:
Ik zeg dat iedereen gelijk is , En er zijn geen verschillen in echte Christenen ,maar wat het probleem is dus : sommige doen zich voor als Christenen terwijl ze dat (wanneer je hun aan de bijbel toetst)niet zijn .
Als je naar de bijbel moet gaan leven wordt het op straat wel erg geweldadig als je bepaalde gedeeltes leest die handelen over het doodmaken van ongelovigen/spotters e.d.
  maandag 29 augustus 2005 @ 00:00:04 #106
69191 Varr
Hier ben ik, hierzo!!
pi_30062563
quote:
neej ,zal ff uitleggen.Satan en zijn helpers(Demonen) Bestaan echt!
Oh bedankt.
  maandag 29 augustus 2005 @ 00:08:16 #107
69191 Varr
Hier ben ik, hierzo!!
pi_30062719
Hoe oud ben je trouwens? Wedden dat je ouders zwaar gelovig zijn? Leuk altijd die overdreven overtuiging, en totale verdedeging en niks anders willen geloven.
  maandag 29 augustus 2005 @ 00:13:24 #108
73940 Choices
Woordeloze lurker
pi_30062836
Een christene, die leeft volgens de leer van christus, word alles behalve geweldadig.
  maandag 29 augustus 2005 @ 00:18:40 #109
69191 Varr
Hier ben ik, hierzo!!
pi_30062984
quote:
Op aarde heb je een keuze , kiezen voor God , en wanneer je niet voor Hem kiest , kies je automatisch tegen Hem
Wie niet gelooft zal branden in de hel!
Gelukkig dat ik niet in de hel geloof, anders zat ik dalijk nog in de problemen.
  maandag 29 augustus 2005 @ 00:25:56 #110
8369 speknek
Another day another slay
pi_30063164
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 00:13 schreef Choices het volgende:
Een christene, die leeft volgens de leer van christus, word alles behalve geweldadig.
De leer van Christus, is dat niet 'ik ben niet gekomen om de wet te veranderen'?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_30063701
Ik vind het jammer dat ik zoveel boosheid en frustratie uit je woorden oppik HRR...

Ik vind het sowieso jammer dat mensen die zich tot een bepaald geloof of een bepaalde filosofie bekeren al zo gemakkelijk intolerant lijken te worden naar andersdenkenden...

En dat terwijl ze meestal geen kennis blijken te hebben van hoe en waarom andersdenkenden anders denken...

En nog erger... geen enkele bereidheid tonen om zich daar dan in te verdiepen om vervolgens daar samen, met respect voor elkaars visie, over te discussiëren...

En om dan nog maar te zwijgen over de verschillende interpretaties die aan 'eigen' geschriften worden ontleend, blijkbaar kan er in eigen kring ook geen consensus gevonden worden...

Uiteindelijk (en dat blijkt keer op keer) ontstaat er steeds onenigheid - ruzie - afsplitsing - groepering - strijd - oorlog.... en allemaal in de naam van God, Allah, Jaweh, ... , ..., ... terwijl er over het algemeen toch vrede en tolerantie gepredikt wordt in de geschriften...

Ik ben als Christen opgevoed en heb op m'n 18e belijdenis gedaan, zoals het hoorde.
Op m'n 30 heb ik mij laten uitschrijven van de kerk. Niet omdat ik iets tegen de Bijbel heb, maar omdat ik iets heb tegen de manier waarop het instituut 'de kerk' omgaat met het geloof en hun volgelingen. Het continue inspelen op angst en verlangen. Het voorschrijven hoe te leven en hoe de Bijbel geïnterpreteerd moet worden (alsof ze het daar zelf over eens zijn...). Ik heb het ervaren als dat mij niet meer toegstaan werd zelf na te denken, zelf te leren, zelf te groeien, met behulp van de hersenen die de Heere mij gegeven heeft. Die hersenen heeft hij mij toch niet voor niets gegeven? Het is niet de Heere die geen vertrouwen in mijn cappaciteiten heeft.... het is het instituut 'de kerk' die daar geen vertrouwen in heeft, blijkbaar... Vanwaar die angst dat schaapjes zelf de wereld gaan ontdekken met de daarbij behorende geschiedenis, culturen, filosofieën en andere religies? Als ik ervan overtuigd ben dat het Christendom, de enige juiste religie is, dan zou ik niet zo bang zijn dat mensen elders terecht geraken! dan komen ze daar echt wel achter en hebben ze juist en wijze levensles geleerd.
Daarnaast is het toch ook zo dat mensen uit vrije wil tot de Heere horen te komen (en ik neem aan te blijven). De dwang die er in predikingen achter zit om je vooral niet buiten de Bijbelse leer te verdiepen, doet mij achter m'n oren krabben... Is het niet zo dat het de door God geschonken menselijke aard is om op onderzoek uit te gaan en daarbij het speciale trekje dat we juist dàt willen weten dat verboden wordt? Het ontbreekt het instituut de kerk blijkbaar ook aan pedagogische kennis en dat is jammer, want daarmee snijdt men zichzelf in de vingers...
Al die extra kennis kan je mijns insziens alleen maar verrijken. Daar leer je van en daar groei je van.
Het voorkomt in ieder geval een stuk onwetendheid, zoals ik jammer genoeg bij een medechristen als jou bespeur, wat in dit geval intolerantie in de hand werkt. Je schildert dingen als bedreigingen af, terwijl je er in werkelijkheid geen kaas van hebt gegeten...
Neem nu bijvoorbeeld Wicca: regel nr. 1 = doe geen kwaad. Dat houdt dus in dat er van werken met demonen al absoluut geen sprake is. Sterker nog: de leer vertelt dat als je wel slechte dingen doet, dit zich tegen je zal keren.
Ach, je zou gewoon eens een boek moeten gaan oppakken, dan zul je zelf begrijpen dat je Wicca niet als een bedreiging hoeft te ervaren.
Zo zijn er ook goede boeken te verkrijgen over de geschiedenis en overeenkomsten tussen Islam-Christendom en Boeddhisme-Christendom etc.

Ik geloof dat alleen wanneer iedereen bereid is zijn/haar oogkleppen af te doen, er tolerantie en respect kan groeien en dat er dan pas een kans op wereldvrede.

Ik vind het écht heel jammer dat je door dit topic te openen, mij juist weer pijnlijk herinnert aan waarom ik zo'n moeite heb met de kerk. Jouw poging backfired als het ware...
Ik hoop dat je kunt begrijpen hoe reacties als de mijne tot stand komen, want ik neem aan dat dit niet je bedoeling was toen je besloot dit topic te openen.
Met mijn gedachten ergens anders ben ik altijd overal :)
pi_30063915
quote:
Op zondag 28 augustus 2005 15:55 schreef AndJusticeForAll het volgende:
Misschien zou je die God/jezus van jou eens moeten benaderen om wat grammatisch beter te worden. ' Schult ipv schuld, jouw ipv jou - wel eens van aanwijzende voornaamwoorden gehoord?'

OT: Geloof zuigt IMO en is de voornaamste bron van alle ellende in de wereld.

Waar is God/ Jezus/ Mohammed dan? Iemand hem/het/haar ooit wel eens gezien?

Get a life!!
Mja, niets meer aan toe te voegen..
  maandag 29 augustus 2005 @ 00:54:59 #113
8369 speknek
Another day another slay
pi_30063948
Alleen leugens hebben geweld nodig om verspreid te worden.

(en dan moet je geweld maar heel vrijelijk opvatten)
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_30064137
Alle posts nog eens doorlezende: mooie schoolvoorbeelden hier, hoe intoleratie intolerantie oproept...

De mens is van nature emotioneel. Daarom is het ook zo broodnodig om de vrijheid te hebben om je verder te verdiepen, te leren en te groeien tot een evenwichtig mens.

[ Bericht 6% gewijzigd door freija op 29-08-2005 01:46:03 (toevoeging) ]
  maandag 29 augustus 2005 @ 04:26:52 #115
19194 Oversight
◢◤
pi_30066061
Wat is er eigenlijk gebeurd met "Gij zult niet oordelen?"

Is het niet de bedoeling dat het oordelen pas "boven" gebeurt?

heb je het begin van je bijbel wellicht overgeslagen?
◢◤
  maandag 29 augustus 2005 @ 04:29:04 #116
19194 Oversight
◢◤
pi_30066063
quote:
En er zijn geen verschillen in echte Christenen ,maar wat het probleem is dus : sommige doen zich voor als Christenen terwijl ze dat (wanneer je hun aan de bijbel toetst)niet zijn .
klinkt als oordelen......

◢◤
  maandag 29 augustus 2005 @ 07:21:07 #117
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_30066328
quote:
Op zondag 28 augustus 2005 19:53 schreef Veersesmurf het volgende:

39 Jezus echter zei: Verhindert het hem niet; want er is niemand die een kracht zal doen in mijn naam en kort daarna smadend van Mij zal kunnen spreken.[/i]

Dit is het verschil. Een verschil van dag en nacht!
Het is een aardig verschil inderdaad. Dit geeft er overigens de schijn van dat het Jezus niet uitmaakt wat je in zijn naam doet, zolang het maar iets positiefs is.
quote:
Wat ik dan nog niet begrijp: hoe kun je aan de hand van deze pasage uit de bijbel een andere religie aanhangen? terwijl er in de bijbel ook nog staat: Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben. (Exodus)
Niet elke religie gaat uit van aanbidding van goden. Bijvoorbeeld Wicca wat je noemde, gaat niet uit van aanbidding van goden.
  maandag 29 augustus 2005 @ 07:24:08 #118
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_30066343
quote:
Op zondag 28 augustus 2005 23:08 schreef HRR het volgende:

Als je niet in hem gelooft, kun je niet voor of tegen hem kiezen. Op de achterkant van de maan staat een paarse olifant met de kop van een kanarie. Kies je voor hem of tegen hem?
  maandag 29 augustus 2005 @ 07:25:24 #119
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_30066349
quote:

Ik zeg dat iedereen gelijk is , En er zijn geen verschillen in echte Christenen ,maar wat het probleem is dus : sommige doen zich voor als Christenen terwijl ze dat (wanneer je hun aan de bijbel toetst)niet zijn
De bijbel kent echter veel interpretaties, en iedereen die zichzelf christen noemt, zal de bijbel op een dusdanige manier interpreteren dat daaruit blijkt dat diegene een christen is. Wie moeten we nou geloven?
pi_30067110
quote:
Op zondag 28 augustus 2005 23:21 schreef wonko het volgende:

[..]

Als je naar de bijbel moet gaan leven wordt het op straat wel erg geweldadig als je bepaalde gedeeltes leest die handelen over het doodmaken van ongelovigen/spotters e.d.
Jij leest dus alleen wat je wilt lezen.

Jezus is daarom naar aarde gekomen , is voor elke zondaar aan het kruis gestorven.En dat iedereen Jezus nodig heeft , en dan maakt het niet uit WAT je hebt gedaan,want elke zonde is voor Hem evengroot.En dan gaat het niet meer om doodmaken ed.
  maandag 29 augustus 2005 @ 08:46:30 #121
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_30067117
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 08:45 schreef HRR het volgende:

[..]

Ik heb eerder de indruk dat jij die delen over slaat, maar intussen wel zegt dat je de bijbel volgt.
pi_30067968
quote:
Op zondag 28 augustus 2005 23:21 schreef wonko het volgende:

[..]

Er is een groot verschil tussen het oude testament en het nieuwe testament. In het ot staan idd veel oorlogen beschreven, evenals geweldadigheden etc.
In het nieuwe testament gaat het over Jezus, die niet de wet wilt veranderen, maar er een andere kijk op probeerd te leggen. Lees Johannes 8:3-11bijv. maar eens.
Overigens is het 2de gebod (gelijk aan het eerste) Je zult je medemens net zo liefhebben als jezelf
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  maandag 29 augustus 2005 @ 09:51:36 #123
8369 speknek
Another day another slay
pi_30067994
edit- lamaar.
  maandag 29 augustus 2005 @ 10:01:44 #124
8369 speknek
Another day another slay
pi_30068165
Jezus zegt meer, heb je naaste lief. Mensen die andere goden vereren hoeven dat niet te zijn. Zelfs het verhaal van de Samaritaan is niet helemaal toereikend, want dat waren in principe ook Joden. Het had al heel wat makkelijker geweest als Jezus had gezegd dat de vorige wet gewoon werd afgeschaft, dat zou althans vele miljoenen doden gescheeld hebben. Jezus was alleen niet gek, als hij dat zei had niemand hem nog gevolgd.

Je kunt wel zeggen dat in het Nieuwe Testament het accent verschuift. Waar in het Oude Testament anders gelovigen de meest gruwelijke straf verdienen in het huidige leven, doen ze dat in het Nieuwe Testament in het volgende leven. M.a.w. niet de mens moet ze straffen, maar god. En dat is inderdaad een behoorlijke puike stap van Jezus. Kun je wel zien dat hij erg vredelievend was. Uhhuh. Moreel hoogstaand die man.
pi_30068390
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 10:01 schreef speknek het volgende:
Jezus zegt meer, heb je naaste lief. Mensen die andere goden vereren hoeven dat niet te zijn.
mensen die een andere god vereren moeten we ook liefhebben. dat is 1 van de grote verschillen met de islam
quote:
Zelfs het verhaal van de Samaritaan is niet helemaal toereikend, want dat waren in principe ook Joden.
welk verhaal over welke samaritaan?
quote:
Het had al heel wat makkelijker geweest als Jezus had gezegd dat de vorige wet gewoon werd afgeschaft, dat zou althans vele miljoenen doden gescheeld hebben. Jezus was alleen niet gek, als hij dat zei had niemand hem nog gevolgd.
waar staat er in de wet dan dat je ongelovigen moet doden? en bedoel je de 10 geboden, of de 612 (zoiets geloof ik, in die richting) geboden van de Joden?
quote:
Je kunt wel zeggen dat in het Nieuwe Testament het accent verschuift. Waar in het Oude Testament anders gelovigen de meest gruwelijke straf verdienen in het huidige leven, doen ze dat in het Nieuwe Testament in het volgende leven. M.a.w. niet de mens moet ze straffen, maar god. En dat is inderdaad een behoorlijke puike stap van Jezus. Kun je wel zien dat hij erg vredelievend was. Uhhuh. Moreel hoogstaand die man.
Ik denk dat je beter dood kan gaan in het eerste leven, dan in het 2de want dat is voor eewig Dit bedoel je natuurlijk niet, dat snap ik ook wel.
Jezus heeft idd een behoorlijke puike stap gezet toen hij aan het kruis hing. Door die stap vergeeft God alle mensen (ook heidenen) hun zonden via Hem.
Trouwens, God hoeft je helemaal niet te straffen, zolang jij aanvaard dat je Zijn kind bent
pi_30068649
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 10:17 schreef Veersesmurf het volgende:

[..]

mensen die een andere god vereren moeten we ook liefhebben. dat is 1 van de grote verschillen met de islam
De Koran leert ook naastenliefde, precies zo als de Bijbel, ongeacht welke religie iemand aanhangt.
Het zijn de radicalen die daar hun eigen interpretatie aan geven in combinatie met de uitspraak dat het woord van Allah verspreid moet worden (liefst iedereen tot Islam bekeren) en de redenatie dat als je niet vóór Allah kiest, je dan tégen Allah kiest, etc.

Wat ik zo van HRR lees, geeft me kippevel: ook hij is een radicale denker, als ik zo zijn uitspraken lees...
quote:
Trouwens, God hoeft je helemaal niet te straffen, zolang jij aanvaard dat je Zijn kind bent
God starft volgens mij helemaal niet op die manier; God is liefde.
Het is mijn overtuiging dat we niet 1 leven hebben maar meerdere, waarin we steeds verder moeten groeien en ontwikkelen. Doe je dat niet, dan wordt je in een volgend leven een stapje terug gezet om bepaalde lessen te leren, zodat je verder kunt groeien, totdat je een bepaald niveau behaald hebt en niet meer terug hoeft naar de leerschool aarde, maar in de hemel word toegelaten.
Is ook een hele tak van het Christendom die dit denkt.
Maar we kunnen elkaar nu wel hierover bevechten, maar volgens mij hebben we veel belangrijkere taken en lessen te leren in dit leven. Gelijk hebben is niet belangrijk, we zullen het gewoon wel zien.
pi_30068791
Die uitspraak was van mij Het verschil is alleen dat ik geen dingen doe uit naam van mijn God die ik anderen ook niet aan wil doen. Radicalen van de Islam doen dat wel.

God is ook liefde, en hij wil niets liever dan dat ieder mens op deze aarde gespaard wordt! Toch zal Hij oordelen over de mensen (staat in de bijbel) omdat wij het er zelf naar hebben gemaakt door van de boom van goed en kwaad te eten.

Ik heb niet het gevoel dat we elkaar bevechten hoor volgens mij is dit best een goeie discussie. Ik hoef ook helemaal mijn gelijk niet te hebben. Wat ik geloof kan niemand mij afpakken, maar ik wil wel graag dat er misverstanden over Christenen uit de wereld worden geholpen, daar is dit topic ook voor
pi_30068927
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 11:02 schreef Veersesmurf het volgende:

Ik heb niet het gevoel dat we elkaar bevechten hoor volgens mij is dit best een goeie discussie. Ik hoef ook helemaal mijn gelijk niet te hebben. Wat ik geloof kan niemand mij afpakken, maar ik wil wel graag dat er misverstanden over Christenen uit de wereld worden geholpen, daar is dit topic ook voor
Ik gebruik jou heel even om iedereen een pluim te geven

Geloof en andere zaken die het hart aangaan liggen gevoelig.
het is dan heel begrijpelijk dat mensen dan eerder geneigd zijn vanuit emotie te reageren op een manier die niet altijd even "correct" is.
Ik vind zeker dat dit een goede discussie is !

het is ook leuk om te zien dat er terwijl er zoveel keuzes te maken zijn er toch behoorlijk wat menen zijn die heel zeker zijn van hun zaak en dat waar ze in geloven ( of niet in geloven ), waar ze achter staan, waar niet en dit ook nog eens duidelijk uit durven te spreken.

Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_30069093
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 11:02 schreef Veersesmurf het volgende:
Die uitspraak was van mij Het verschil is alleen dat ik geen dingen doe uit naam van mijn God die ik anderen ook niet aan wil doen. Radicalen van de Islam doen dat wel.
Met je eens, maar wil het nog ietsje nuanceren als je het niet erg vind:
radicalen in het algemeen doen dat wel.
Er bestaan ook Christelijke radicalen. Radicalen zijn niet alleen een bedreiging voor de mens, maar ook voor de religie die ze aanhangen en dat maakt me wel verdrietig.
quote:
God is ook liefde, en hij wil niets liever dan dat ieder mens op deze aarde gespaard wordt! Toch zal Hij oordelen over de mensen (staat in de bijbel) omdat wij het er zelf naar hebben gemaakt door van de boom van goed en kwaad te eten.
Staat er ook ergens hoe hij zal oordelen en wat de straffen dan zijn? Soort Wetboek van Strafrecht zeg maar? Ik merk nl. dat verschillende stromingen hier zo hun eigen ideeën over hebben.
quote:
Bij jou bespeur ik dat ook niet zo

Maar dat gevoel heb ik wel als ik de posts van HRR zo lees.... terwijl hij dit topic juist heeft geopend om misverstanden uit de wereld te helpen, draagt hij er (waarschijnlijk onbewust) in mijn ogen juist een steentje aan bij om ze in de wereld te houden. Dat frustreert me een beetje en om eerlijk te zijn beangstigt hij me een beetje, omdat hij m.i. naar het radicale neigt zonder het zelf in de gaten te hebben...
pi_30069159
-Edit-

Bedoel ook:
bevechten in de zin van hoe vandaag de dag groeperingen van religies op bepaalde plaatsen op de wereld tegenover elkaar staan...
  maandag 29 augustus 2005 @ 11:35:30 #131
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_30069174
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 11:27 schreef freija het volgende:

Staat er ook ergens hoe hij zal oordelen en wat de straffen dan zijn? Soort Wetboek van Strafrecht zeg maar? Ik merk nl. dat verschillende stromingen hier zo hun eigen ideeën over hebben.
De bijbel spreekt onder anderen over een tweede dood, over in de duisternis uitgeworpen worden en in een poel met vuur geworpen worden. Verschillende stromingen denken er anders over, maar de meeste stromingen hanteren wel een van deze ideeeen.
pi_30069200
Wat dat betreft moet ik concluderen dat religie, hoe goed bedoeld ook van oorsprong, zo z'n keerzijde heeft.

M'n moeder zei altijd: 'alles waar 'tè' voor staat is niet gezond'.
Is hier ook wel van toepassing volgens mij
  maandag 29 augustus 2005 @ 11:37:51 #133
111387 Lukaso
bloemen houden van mensen
pi_30069201
Eventjes terug komend op het scheppingsverhaal, dat 'wij' de fout in zouden zijn gegaan.
(de discussie voer ik nu op een niveau aannemend dat alles wat in de Bijbel staat waar is)

>God schiep de mens
>God zegt dat de mens slecht is (ik kan de juiste woorden niet meer vinden) een leugenachtig karakter heeft e.d.
>God zegt: maar dat geeft niet, ik vergeef het je als je voor mij kiest.

Dat doet me een beetje denken aan een grapje dat mijn moeder weleens met mij uithaalde toen ik nog klein was. Als ik dan op een krukje stond, gaf ze me een zacht duwtje zodat ik begon te wankelen en er bijna af viel. Daarna pakte ze mij meteen vast en zei ze, Zo, ik heb je gered!

Wij altijd allebei lachen natuurlijk, omdat het nergens op sloeg, ze had me immers ook geduwt.

Zit er ergens een fout in mijn redenatie dat ik deze twee zaken met elkaar vergelijk?
  maandag 29 augustus 2005 @ 11:48:50 #134
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_30069302
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 11:37 schreef freija het volgende:
Wat dat betreft moet ik concluderen dat religie, hoe goed bedoeld ook van oorsprong, zo z'n keerzijde heeft.

M'n moeder zei altijd: 'alles waar 'tè' voor staat is niet gezond'.
Is hier ook wel van toepassing volgens mij
Wat mij in het algemeen vaak tegenvalt van christenen is dat vaak niet de liefde voor naasten centraal staat, maar eerder een haat tegen wat zij slecht achten. Met de christenen die tot nu toe in deze topic posten valt die eigenschap gelukkig reuze mee.
pi_30069418
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 11:37 schreef Lukaso het volgende:
Eventjes terug komend op het scheppingsverhaal, dat 'wij' de fout in zouden zijn gegaan.
(de discussie voer ik nu op een niveau aannemend dat alles wat in de Bijbel staat waar is)

>God schiep de mens
>God zegt dat de mens slecht is (ik kan de juiste woorden niet meer vinden) een leugenachtig karakter heeft e.d.

Dat doet me een beetje denken aan een grapje dat mijn moeder weleens met mij uithaalde toen ik nog klein was. Als ik dan op een krukje stond, gaf ze me een zacht duwtje zodat ik begon te wankelen en er bijna af viel. Daarna pakte ze mij meteen vast en zei ze, Zo, ik heb je gered!

Wij altijd allebei lachen natuurlijk, omdat het nergens op sloeg, ze had me immers ook geduwt.

Zit er ergens een fout in mijn redenatie dat ik deze twee zaken met elkaar vergelijk?
Leuke moeder heb je!
Tsja, voor mij voelt het ook zoals jij nu redeneert hoor.
Maar volgens mij komt dit meer door hoe de mens de geschriften interpreteert dan door de geschriften zelf... Vandaar dat ik het menselijke instituut 'de kerk' de rug heb toegkeerd, maar niet mijn spirituele bewustzijn heb uitgezet
pi_30070657
In openbaringen staat behoorlijk veel over wat er gaat gebeuren met de wereld, en met de mensen die daarop leven. In dit laatste bijbelboek staan veel verschrikkelijke dingen zoals de poel van vuur e.d. ik raad je aan om dat bijbelboek (hoe moeilijk het ook is) te lezen.

HRR bedoeld het wel goed met dit topic, maar het komt er allemaal zo ongelukkig uit vind ik. Gelukkig dat (sommigen van) jullie vinden dat ik het minder heb. Ik heb ook niet de intentie mensen terecht te wijzen o.i.d. al komt dat misschien soms wel eens over.

@ Lukaso: uhm...in Genesis staat: God schiep de mens [...] God keek naar alles wat Hij had gemaakt en zag dat het zeer goed was.
Maar toen kwam de duivel, en hij verleidde de mens om van de boom te eten van goed en kwaad. Hierdoor werd de mens sterfelijk, was er pijn e.d. maar omdat God zoveel van Zijn kinderen (ons) houdt vergeeft Hij het ons.

@ Alicey: Ik ben blij dat het in dit topic reuze meevalt, want daar is dit topic uiteindelijk voor bedoeld dacht ik maar is het zo dat die mensen die haat hebben naar de kerk gaan, of dat ze Christen zijn, want daar zit nogal een verschil in!
Volgens mij was het Jezus die zei: Als je iemand haat, heb je hem in je hart al vermoord!

@ freija: omdat ieder mens anders geloofd zijn er ook ontzettend veel verschillende stromingen (niet alleen binnen het Christendom) Iedere stroming legt de nadruk ergens anders op daarom raad ik je aan om op zoek te gaan naar een kerk die bij je past.
Ik ben ook pas geleden een paar keer naar een andere kerk gegaan dan de kerk waar ik ben opgegroeid (sinds dat ik kon lopen, ben nou 19) daar voel ik me veel meer thuis. Dit is geen schande hoor, en mijn ouders zijn er ook gelukkig mee.
pi_30070711
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 08:45 schreef HRR het volgende:

[..]

Jezus is daarom naar aarde gekomen , is voor elke zondaar aan het kruis gestorven.En dat iedereen Jezus nodig heeft , en dan maakt het niet uit WAT je hebt gedaan,want elke zonde is voor Hem evengroot.En dan gaat het niet meer om doodmaken ed.
Oooow..ik geloof niet en ga dus naar de hel...dan maakt het niet meer uit of ik een massamoordenaar wordt? Dus als ik zonder zonden zou leven maar alleen niet in die verhalen trap ben ik net zo zondig als een moordenaar?
  maandag 29 augustus 2005 @ 13:42:28 #138
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_30070723
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 13:40 schreef Veersesmurf het volgende:

@ Alicey: Ik ben blij dat het in dit topic reuze meevalt, want daar is dit topic uiteindelijk voor bedoeld dacht ik maar is het zo dat die mensen die haat hebben naar de kerk gaan, of dat ze Christen zijn, want daar zit nogal een verschil in!
Volgens mij was het Jezus die zei: Als je iemand haat, heb je hem in je hart al vermoord!
Dat is dus niet te zeggen. Iedereen die naar de kerk gaat zal zichzelf christen noemen, en het hangt maar van je schrift-interpretatie af welke criteria je daar aan stelt.. Bovendien zitten er veel tegenspraken in de bijbel, zodat je bijna altijd wel je eigen gedrag kunt goed praten..
  maandag 29 augustus 2005 @ 13:50:46 #139
8369 speknek
Another day another slay
pi_30070965
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 10:17 schreef Veersesmurf het volgende:
Er staan ook verzen in de islam waarin staat dat je andersgelovigen moet eerbiedigen. Het is maar net wat je eruit plukt. Gelukkig heeft jouw geloofsgenootschap het goede eruit geplukt dan.
quote:
welk verhaal over welke samaritaan?
Lucas 10:

27 De wetgeleerde antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw kracht en met heel uw verstand, en uw naaste als uzelf.’ 28 ‘U hebt juist geantwoord,’ zei Jezus tegen hem. ‘Doe dat en u zult leven.’ 29 Maar de wetgeleerde wilde zich rechtvaardigen en vroeg aan Jezus: ‘Wie is mijn naaste?’ 30 Toen vertelde Jezus hem het volgende: ‘Er was eens iemand die van Jeruzalem naar Jericho reisde en onderweg werd overvallen door rovers, die hem zijn kleren uittrokken, hem mishandelden en hem daarna halfdood achterlieten. 31 Toevallig kwam er een priester langs, maar toen hij het slachtoffer zag liggen, liep hij met een boog om hem heen. 32 Er kwam ook een Leviet langs, maar bij het zien van het slachtoffer liep ook hij met een boog om hem heen. 33 Een Samaritaan echter, die op reis was, kreeg medelijden toen hij hem zag liggen. 34 Hij ging naar de gewonde man toe, goot olie en wijn over zijn wonden en verbond ze. Hij zette hem op zijn eigen rijdier en bracht hem naar een logement, waar hij voor hem zorgde. 35 De volgende morgen gaf hij twee denarie aan de eigenaar en zei: “Zorg voor hem, en als u meer kosten moet maken, zal ik u die op mijn terugreis vergoeden.” 36 Wie van deze drie is volgens u de naaste geworden van het slachtoffer van de rovers?’ 37 De wetgeleerde zei: ‘De man die medelijden met hem heeft getoond.’ Toen zei Jezus tegen hem: ‘Doet u dan voortaan net zo.’
quote:
waar staat er in de wet dan dat je ongelovigen moet doden? en bedoel je de 10 geboden, of de 612 (zoiets geloof ik, in die richting) geboden van de Joden?
Deuteronomium 13.
quote:
Jezus heeft idd een behoorlijke puike stap gezet toen hij aan het kruis hing. Door die stap vergeeft God alle mensen (ook heidenen) hun zonden via Hem.
Ook heidenen? Helemaal niet! Ja, als ze toch weer in Jezus gaan geloven, maar dan zijn het geen heidenen meer.
pi_30070991
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 13:42 schreef wonko het volgende:

[..]

Oooow..ik geloof niet en ga dus naar de hel...dan maakt het niet meer uit of ik een massamoordenaar wordt? Dus als ik zonder zonden zou leven maar alleen niet in die verhalen trap ben ik net zo zondig als een moordenaar?
Het ligt eraan of je wel eens van Jezus hebt gehoord en van zijn daden. Als je dat nooit hebt gehoord wordt je geoordeeld naar je daden staat er in de bijbel.
Als je het wel hebt gehoord en je hebt aanvaard dat Jezus Christus jouw Heer is en dat hij ook voor jouw zonden aan het kruis is gestorven dan wordt er een loflied gezongen door de engelen in de hemel.
Als je het evangelie wel hebt gehoord, maar je doet er niets mee dan is God erg verdrietig. Of je dan naar de hel gaat weet ik niet, ik ben ook de laatste die dat zou zeggen. Wat ik wel wil zeggen: als je benieuwd bent wat er na dit leven op je staat te wachten lees dan de bijbel, er staan schitterende dingen in, maar ook dingen in waar je het ontzettend benauwd van krijgt!
pi_30071023
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 11:37 schreef Lukaso het volgende:

>God schiep de mens

In het scheppingsverhaal wordt de toestand, waarin de mens onwetend is, verheerlijkt. Dat staat me erg tegen. Je hebt helemaal gelijk; vertel een kind dat het iets niet mag doen, en het zal het doen. God is belachelijk bezig geweest, door Zijn vinger op te steken en te zeggen dat ze niet van de boom der wijsheid mogen eten. De mens zit nou eenmaal zo inmekaar, en is notabene door God zelf geschapen ! God stelt dus zijn eigen creatie even op de proef. Die zondeval is God zijn fout. Niet die van de mens. De mens was immers onwetend.
pi_30071072
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 13:42 schreef Alicey het volgende:

[..]

Dat is dus niet te zeggen. Iedereen die naar de kerk gaat zal zichzelf christen noemen, en het hangt maar van je schrift-interpretatie af welke criteria je daar aan stelt.. Bovendien zitten er veel tegenspraken in de bijbel, zodat je bijna altijd wel je eigen gedrag kunt goed praten..
Aan de hand van zijn werken kun je zien of hij een Christen is, niet aan de hand van zijn kerkgang

Ik ben het niet met je eens dat er veel tegenspraak in de bijbel zit, wel dat je je eigen gedrag goed kunt praten, maar dat komt vaak omdat er dan 1 zinnetje heel breed wordt uitgemeten, terwijl er vaak ook nog iets achter dat zinnetje komt, of ervooor staat.
pi_30071155
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 13:40 schreef Veersesmurf het volgende:
In openbaringen staat behoorlijk veel over wat er gaat gebeuren met de wereld, en met de mensen die daarop leven. In dit laatste bijbelboek staan veel verschrikkelijke dingen zoals de poel van vuur e.d. ik raad je aan om dat bijbelboek (hoe moeilijk het ook is) te lezen.
Je vroeg nog of ik die gelezen had; die heb ik idd gelezen Ik vond het zelf 1 van de meest interessante bijbelboeken.
quote:
HRR bedoeld het wel goed met dit topic, maar het komt er allemaal zo ongelukkig uit vind ik. Gelukkig dat (sommigen van) jullie vinden dat ik het minder heb. Ik heb ook niet de intentie mensen terecht te wijzen o.i.d. al komt dat misschien soms wel eens over.
Met alle respect; de manier waarop HRR zijn verhaal hier doet, bevestigd mijn opvatting over het kinderlijk denken in het geloof alleen maar. Ik kan dergelijke mensen gewoon niet serieus nemen.
quote:
@ Lukaso: uhm...in Genesis staat: God schiep de mens [...] God keek naar alles wat Hij had gemaakt en zag dat het zeer goed was.
Maar toen kwam de duivel, en hij verleidde de mens om van de boom te eten van goed en kwaad. Hierdoor werd de mens sterfelijk, was er pijn e.d. maar omdat God zoveel van Zijn kinderen (ons) houdt vergeeft Hij het ons.
Tja, dit spreekt me ook totaal niet aan. Altijd die zonde van de mens, je zou er bijna depressief van worden. Aan de ene kant wil de mens zich erg nederig opstellen, zodat er een goede reden is om ethische principes te hebben. Aan de andere kant is er weer die arrogantie, dat de schepper van alles zich zo met de men bezighoudt. Ik zie daar een tegenstrijdigheid in voor mezelf.
  maandag 29 augustus 2005 @ 14:01:19 #144
8369 speknek
Another day another slay
pi_30071256
De zondeval van Adam en Eva vind ik nog niet eens zo heel bespottelijk. Het was ze immers verteld. Het was ze wel verteld voordat ze kennis hadden van goed en kwaad, dus je kunt het ze met geen mogelijkheid kwalijk nemen dat ze er van gegeten hebben (ze wisten immers niet dat het slecht was), maar goed.

Nee dat mensen die daarna geboren werden en geen enkel deel hadden in de zondeval, maar wel de straf krijgen, dat is bespottelijk. En dan gaat god ook nog zo'n ziekelijke randvoorwaarde bedenken dat er eerst iemand dood moet gaan voordat het opgeheven wordt. Wat voor wreed figuur ben je dan?
pi_30071332
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 13:50 schreef speknek het volgende:

Lucas 10:

27 De wetgeleerde antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw kracht en met heel uw verstand, en uw naaste als uzelf.’ 28 ‘U hebt juist geantwoord,’ zei Jezus tegen hem. ‘Doe dat en u zult leven.’ 29 Maar de wetgeleerde wilde zich rechtvaardigen en vroeg aan Jezus: ‘Wie is mijn naaste?’ 30 Toen vertelde Jezus hem het volgende: ‘Er was eens iemand die van Jeruzalem naar Jericho reisde en onderweg werd overvallen door rovers, die hem zijn kleren uittrokken, hem mishandelden en hem daarna halfdood achterlieten. 31 Toevallig kwam er een priester langs, maar toen hij het slachtoffer zag liggen, liep hij met een boog om hem heen. 32 Er kwam ook een Leviet langs, maar bij het zien van het slachtoffer liep ook hij met een boog om hem heen. 33 Een Samaritaan echter, die op reis was, kreeg medelijden toen hij hem zag liggen. 34 Hij ging naar de gewonde man toe, goot olie en wijn over zijn wonden en verbond ze. Hij zette hem op zijn eigen rijdier en bracht hem naar een logement, waar hij voor hem zorgde. 35 De volgende morgen gaf hij twee denarie aan de eigenaar en zei: “Zorg voor hem, en als u meer kosten moet maken, zal ik u die op mijn terugreis vergoeden.” 36 Wie van deze drie is volgens u de naaste geworden van het slachtoffer van de rovers?’ 37 De wetgeleerde zei: ‘De man die medelijden met hem heeft getoond.’ Toen zei Jezus tegen hem: ‘Doet u dan voortaan net zo.’
Ik dacht wel dat je dit verhaal bedoelde, omdat het het meest bekende is over een Samaritaan, maar er staan meer verhalen over in de bijbel, vandaar
Nou ben ik benieuwd: wat is er niet toereikend aan dit verhaal, zoals je in een eerdere post vermelde?
quote:
Deuteronomium 13.
[/qoute]

zozo, daar staat nogal wat! heb het hoofdstuk nooit gelezen (lees nog niet zo heel lang in de bijbel) maar wat er staat is nogal robuust. Ik weet op't moment ook even niet wat ik er mee aanmoet, misschien kom ik er later nog op terug

[qoute]
Ook heidenen? Helemaal niet! Ja, als ze toch weer in Jezus gaan geloven, maar dan zijn het geen heidenen meer.
Ja ook heidenen, want Christenen zijn heidenen in de bijbel. Volgens de Joden zijn Christenen heidenen (toen zoiezo, weet niet precies hoe er nu over wordt gedacht)
  maandag 29 augustus 2005 @ 14:03:40 #146
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_30071339
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 13:54 schreef Veersesmurf het volgende:

[..]

Aan de hand van zijn werken kun je zien of hij een Christen is, niet aan de hand van zijn kerkgang
Vrijwel iedereen is echter in eigen kringen "goed", dus ook dat wordt een lastige maatstaf. Voor goede werken hoef je ook zeker geen christen te zijn. Kan een niet-christen daarmee een betere christen zijn dan iemand die die wel is?
quote:
Ik ben het niet met je eens dat er veel tegenspraak in de bijbel zit
Op vragen als of god mensen naar de hel wil sturen, hoe lang god kwaad blijft, of jezus zelf heeft gedoopt, of het hele woord geloofd moet worden, of god werkelijk alles kan, of je mensen mag vervloeken, of echtscheiding is toegestaan, of de hel bestaan en hoe de hel is zijn voorbeelden van vragen waar de bijbel meerdere antwoorden op geeft, die in veel gevallen lijnrecht tegenover elkaar staan.
quote:
, wel dat je je eigen gedrag goed kunt praten, maar dat komt vaak omdat er dan 1 zinnetje heel breed wordt uitgemeten, terwijl er vaak ook nog iets achter dat zinnetje komt, of ervooor staat.
Ook wanneer complete passages en hoofdstukken worden gebruikt kan er rechtvaardiging worden gevonden voor gedragingen die in de hedendaagse ethiek niet gelden als zuiver gedrag.
pi_30071441
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 13:52 schreef Haushofer het volgende:

[..]

In het scheppingsverhaal wordt de toestand, waarin de mens onwetend is, verheerlijkt. Dat staat me erg tegen. Je hebt helemaal gelijk; vertel een kind dat het iets niet mag doen, en het zal het doen. God is belachelijk bezig geweest, door Zijn vinger op te steken en te zeggen dat ze niet van de boom der wijsheid mogen eten. De mens zit nou eenmaal zo inmekaar, en is notabene door God zelf geschapen ! God stelt dus zijn eigen creatie even op de proef. Die zondeval is God zijn fout. Niet die van de mens. De mens was immers onwetend.
Ik geloof dus dat het de schuld van de duivel is geweest, en niet van God. De mens had ook geen verleiding om van de boom te eten. Waarom zouden ze, God had immers gezegd dat ze dat niet mochten. De mens zit nu zodanig in elkaar dat ze het wel zou doen. Ik geloof dat ze dat toen niet hadden.
De duivel wilde echter dat de mens zou weten van goed en kwaad, en daartoe heeft hij hen verleidt in het paradijs in de vorm van een slang.
  maandag 29 augustus 2005 @ 14:09:38 #148
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_30071524
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 14:07 schreef Veersesmurf het volgende:

De duivel wilde echter dat de mens zou weten van goed en kwaad, en daartoe heeft hij hen verleidt in het paradijs in de vorm van een slang.
Een vraag die nu in mij opkomt is waarom de duivel dit wilde. Een zondeval-verhaal komt in meerdere religies voor, maar de reden waarom de duivel kennis van goed en kwaad aanbiedt verschilt per religie, en soms ook per individu.
pi_30071547
[quote]Op maandag 29 augustus 2005 11:02 schreef Veersesmurf het volgende:

[quote]

Wat ik nooit heb begrepen is dat God ons creerde naar Zijn evenbeeld. Ons dan verbiedt om van die ene boom te eten [die hij dus ook zelf heeft gemaakt]. Hij geeft ons dus een keus en omdat we in Zijn ogen de verkeerde maken worden gestraft!!! We worden ook gestraft als we niet voor Hem keizen......ik weet niet hoor maar dat klinkt meer als een dictatuur dan een Redder.

Wij zijn [als we de bijbel mogen geloven] naar Zijn evenbeeld gemaakt, maar toch niet zo perfect blijkbaar.....

Verder heb ik met God nog wel een appeltje te schillen mocht ik onverhoopt voor z'n deur verschijnen. Maar ondanks het menigs verschil tussen mij en God vind ik dat iedereen moet doen en geloven wat hij goeddunkt.
Rudeonline logic: "1km +1sec=1km/s"
"I don't know what your problem is, but I bet it's hard to pronounce.''
pi_30071574
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 14:07 schreef Veersesmurf het volgende:

[..]

Ik geloof dus dat het de schuld van de duivel is geweest, en niet van God. De mens had ook geen verleiding om van de boom te eten. Waarom zouden ze, God had immers gezegd dat ze dat niet mochten. De mens zit nu zodanig in elkaar dat ze het wel zou doen. Ik geloof dat ze dat toen niet hadden.
Juist en die boom met die lekkere appel heeft God daar zelf neergezet.........
Rudeonline logic: "1km +1sec=1km/s"
"I don't know what your problem is, but I bet it's hard to pronounce.''
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')