Inderdaad. Ken nog wel wat andere kreten uit de EO hoek:quote:Op maandag 29 augustus 2005 16:35 schreef Veersesmurf het volgende:
Ik ben ook best geschrokken van Deutronomium. had het nog nooit gelezen (zoals zoveel bijbelboeken) en het klinkt behoorlijk barbaars allemaal. Ik snap ook veel dingen uit de bijbel niet, dit is er een goed voorbeeld van. Ik kan me niet voorstellen dat iemand gedood moet worden vanwege zijn andere geloof.
Wat betreft de marketingik snap dat veel mensen die uitspraken niet snappen. Sterker nog: ik denk dat er veel mensen zijn die die uitspraken wel doen, maar zelf niet in de gaten hebben wat ze daarmee bedoelen.
Ik hou er zelf niet zo van deze beeldspraak te gebruiken. Zelf heb ik liever dat mensen gewoon zeggen waar het op staat i.p.v. al die mooie vergelijkingen enzo, want dat komt zo 'gemaakt' over. Soms betrap ik mezelf er ook wel is op, maar dat is omdat je het zo gewend bent geraakt vanuit de kerk.
Zo iets als gezellig met elkaar zijn, of socializenquote:Op maandag 29 augustus 2005 21:52 schreef Veersesmurf het volgende:
wat bedoelen ze dan als ze zeggen "laten we gemeenschap met elkander hebben?"
Niet negatief. Ik vind dat iedereen recht heeft op een mening of leefwijze en de vrijheid heeft om die uit te dragen. Zolang het anderen maar geen schade toebrengt.quote:Op maandag 29 augustus 2005 22:08 schreef Veersesmurf het volgende:
ah ok
en wat denk jij van Christenen Karzeuler? om maar even ontopic te blijven![]()
quote:Op zondag 28 augustus 2005 18:22 schreef Falco het volgende:
Mensen als TS verpesten het voor christenen, die wel normaal en relaxed met het geloof om weten te gaan.
Jezus heeft anders wel bestaanquote:Op maandag 29 augustus 2005 22:58 schreef no1uknow het volgende:
Weetje wat pas dom zou zijn, als de hele fucking westerse jaartelling gebaseerd zou zijn op de geboorte van iemand die niet bestaan heeft/nooit geboren is.
Wassen in het bloed van Jezus? Uhhm, ik ga toch liever voor de Omo Power.quote:Op maandag 29 augustus 2005 16:22 schreef Karzeuler het volgende:
Om bovenstaande toe te lichten:
Het valt me op dat christenen vaak in allerlei vage jargons spreken. Zoals "laat je wassen in het bloed van Jezus" enzo. Ze gooien die kreten er met zo'n vanzelfsprekendheid uit en staan er niet bij stil dat de buitenwereld er geen ruk van begrijpt.
De discussie zou al wat begrijpelijker voor buitenstaanders worden als er wat minder in jargons zou worden gesproken.
quote:Op maandag 29 augustus 2005 21:44 schreef Karzeuler het volgende:
[..]
Inderdaad. Ken nog wel wat andere kreten uit de EO hoek:
Wat dacht je van deze? "Kom, laten we gemeenschap met elkander hebben"maar ze bedoelen geen sex
![]()
Of was het Rabijnse geschriften, kweet't niet meer precies. Heb 't eens op een docu op (ik dacht) de BBC gezien. Dat ging over bewijsmateriaal over het bestaan van Jezus. In een hoofdstuk van een van die geschriften (uit de eerste eeuw) kankeren de farizeers er naar hartelust op los over de in ogen ketterse rabijn Yeshua (Jezus).quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 00:25 schreef speknek het volgende:
Farizeese geschriften over Jezus? Bron?
FF gegoogledquote:Op dinsdag 30 augustus 2005 00:25 schreef speknek het volgende:
Farizeese geschriften over Jezus? Bron?
Het hele verhaal staat hier.quote:Daar de Misjna een wetboek is en de Talmoeds commentaren op dit wetboek zijn, ligt het voor de hand dat het Christendom er niet vaak in genoemd wordt, en dat het weinige wat erover gezegd wordt vijandig is. Maar al zijn het er niet veel, deze opmerkingen tonen in elk geval aan dat er niet de geringste twijfel bestond over het historische karakter van Jezus’ optreden.
Volgens de rabbijnen wier meningen in het eerste stuk van deze geschriften zijn weergegeven was Jezus van Nazareth een zondaar in Israël, die tovenarij bedreef, de woorden der wijzen minachtte, het volk op het verkeerde pad bracht, en zei dat hij niet gekomen was om de wet te vernietigen maar om er iets aan toe te voegen[2]. Hij was op de avond vóór Pasen opgehangen wegens ketterij en misleiding van het volk. Zijn discipelen, van wie er vijf bij name genoemd worden, genazen de zieken in Zijn naam.
Rabijnen zijn trouwens erg nauwkeurig wat overleveringen betreft. En het betreft hier een groep die niet de intentie heeft het gedachtengoed van Jezus te promoten. Eerder te bestrijden.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 00:43 schreef speknek het volgende:
Er zijn nogal wat twijfels of het hier dezelfde Yeshu betreft, en het zijn zeker geen ooggetuigenverslagen, of erg historisch correct wat dat betreft. Dan is Josephus nog overtuigender.
Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Jesus_and_textual_evidence
Dan gaat het hier zeker weten niet over de Christelijke Jezus.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 00:55 schreef Karzeuler het volgende:
Rabijnen zijn trouwens erg nauwkeurig wat overleveringen betreft.
quote:Critics of the identification of Yeshu with Jesus point to inconsistencies between the Talmudic references to Yeshu and ben-Stada and the stories about Jesus in the New Testament. The oppression by King Janneus mentioned in the Talmud occurred about 87 BCE, which would put the events of the story about a century before Jesus. The Yeshu who taught Jacob of Sechania would have lived a century after Jesus. The forty day waiting period before execution is absent from the Christian tradition and moreover Jesus did not have connections with the government. Jesus was crucified not stoned. Jesus was executed in Jerusalem not Lod. Jesus did not burn his food in public and moreover the Yeshu who did this corresponds to Manasseh of Judah in the Shulkhan Arukh. Jesus did not make incisions in his flesh, nor was he caught by hidden observers. In the 13th century Jehiel ben Joseph of Paris wrote that the Yeshu in rabbinic literature was a disciple of Joshua ben Perachiah, and not to be confused with Jesus the Nazarene (Vikkuah Rabbenu Yehiel mi-Paris). Nahmanides too makes this point, and Rabbis Jacob ben Meir (Rabbeinu Tam) (12th century) and Jehiel Heilprin (17th century) also belong to this school. Likewise the comments of Rabbi Jacob Emden cannot be reconciled with the collective identification. In addition, the information cited from the Munich, Florence and other manuscripts in support of the identification are late comments written centuries after the original redaction of the Talmud.
The resemblance of the name Yeshu to Yeshua which some assume to be the original Hebrew or Aramaic for Jesus, is of questionable importance. The gutteral consonant ayin at the end of the latter name forms part of the root but is absent from Yeshu. Although, as remarked above, the ayin became a silent letter no other case is known of where this led to a dropping of the consonant in spelling nor of where it led to a complete dropping of its accompanying vowel as would be the case if Yeshu were derived from Yeshua. The occurrence of Yeshua instead of Yeshu in certain manuscripts of the Tosefta is accompanied by anomalous spellings of Pandera and based on comparison of texts both are seen as erroneous attempts at correction by a copyist unfamiliar with the terms. Moreover, Yeshua (Jeshua in English) is unlikely to be the original form of Jesus. In the Septuagint and Greek language Jewish texts such as the writings of Josephus and Philo of Alexandria, Jesus is the standard Greek translation of the common Hebrew name Yehoshua (Joshua), Greek having lost the h sound. Yeshua on the other hand is a shortened form of Yehoshua peculiar to the dialect spoken at the time of Ezra and Nehemiah and is not undisputedly attested in other periods.
There are significant phonetic difficulties in seeing the epithet son of Pandera as a corruption of parthenos, and this interpretation ignores the understandable meaning of "betrayer" as explained above. Moreover, Jesus was not commonly referred to as son of the virgin making an intentional play on such an expression very unlikely. Regarding the names of the disciples, the accepted origins of Matthew and Thaddaeus are Matithyahu and Thaddai, not Matai and Todah, and the identification of John and Andrew with Buni and Netzer is not considered tenable by linguists.
Ach ja, der zijn wel meer hondjes die fikkie hetenquote:Op dinsdag 30 augustus 2005 01:09 schreef speknek het volgende:
[..]
Dan gaat het hier zeker weten niet over de Christelijke Jezus.
[..]
Fikkie? Die stond niet in de lijst van meest populaire hondennamen:quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 02:58 schreef Karzeuler het volgende:
[..]
Ach ja, der zijn wel meer hondjes die fikkie heten
Christenen hebben denk ik niet zoiets als een koosnaampje, er zijn wel heel veel andere namen voor Jezus, maar een koosnaampje zouden veel mensen oneerbiedig vinden denk ik.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 08:51 schreef Stenny het volgende:
[..]
Zouden christenen ook een 'koosnaam' hebben voor Jezus, zoiets als: "Jossie" of zo?
quote:Wat mij altijd opvalt, is dat christenen hun door hun geloof verloren seksualiteit op Jezus gaan projecteren, veel christenen, zowel mannen als vrouwen, praten over Jezus als hun meest geliefde minnaar, en ze zien zichzelf al helemaal als de ultieme geliefde van Jezus aan de andere kant. In feite hebben ze het dan dus over astrale liefde en astrale erotiek, alleen beseffen ze het niet.![]()
quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 08:51 schreef Stenny het volgende:
Wat mij altijd opvalt, is dat christenen hun door hun geloof verloren seksualiteit op Jezus gaan projecteren, veel christenen, zowel mannen als vrouwen, praten over Jezus als hun meest geliefde minnaar, en ze zien zichzelf al helemaal als de ultieme geliefde van Jezus aan de andere kant. In feite hebben ze het dan dus over astrale liefde en astrale erotiek, alleen beseffen ze het niet.![]()
Goeie omschrijving. Ik denk dat ik het ook zo zie. Ik vind dat ze in sommige moderne kerken een beetje doordraven daarin. Jezus als knuffelbeer, vriendje, minaar of ultieme vibrator enzo.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 09:25 schreef Veersesmurf het volgende:
Van alle dingen die hier over Christenen zijn geschreven vind ik dit nog wel de meest vreemde. Ik snap ook niet hoe het in je opkomt zo naar mensen te kijken, maar goed ik zal het proberen uit te leggen![]()
Kijk ik houd heel veel van Jezus, maar op een andere manier dan dat ik van mijn vrouw zou houden. Hij heeft voor mij (en voor iedereen) zijn eigen leven geven, zodat ik in het paradijs kan komen. Daar ben ik hem ontzettend dankbaar voor.
Jij bent bijv. je vader/moeder toch ook dankbaar dat hij/zij zo goed voor je zorgt. betekend ook niet dat je automatisch een soort sex met ze hebt?![]()
Haha ja, dat bedoel ik, er is toch ook zo'n stuk in de bijbel (?) dat verhaalt over: "Jezus is boven mij, onder mij, in mij..." Kortom: overal. Dirty man!quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 10:21 schreef Karzeuler het volgende:
[..]
Oh sweet Jesus![]()
Ja, ik hoorde eens zo'n populaire Opwekkingslied (zo heet de gezangenbundel van de Evangelo's) en dat zat boordevol teksten als "Neem mij in Uw armen" en "ik voel Uw liefde diep in mij" enzo.
Ik moest toen een beetje aan die sketch van de Vliegende Panters denken waar ze die TV dominee nadoen.
uhm...naar welke moderne kerk ga jij dan?quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 10:27 schreef Karzeuler het volgende:
[..]
Goeie omschrijving. Ik denk dat ik het ook zo zie. Ik vind dat ze in sommige moderne kerken een beetje doordraven daarin. Jezus als knuffelbeer, vriendje, minaar of ultieme vibrator enzo.![]()
Deze dan: bewijst toch wel weer dat nonnen (het toonbeeld van vroom geloof) ook heel stout zijn, deze non heeft net de site http://www.chippendales.com ontdekt:quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 10:27 schreef Karzeuler het volgende:
[..]
Goeie omschrijving. Ik denk dat ik het ook zo zie. Ik vind dat ze in sommige moderne kerken een beetje doordraven daarin. Jezus als knuffelbeer, vriendje, minaar of ultieme vibrator enzo.![]()
Lache die sitequote:Op dinsdag 30 augustus 2005 10:29 schreef Stenny het volgende:
[..]
Haha ja, dat bedoel ik, er is toch ook zo'n stuk in de bijbel (?) dat verhaalt over: "Jezus is boven mij, onder mij, in mij..." Kortom: overal. Dirty man!![]()
Hmmmm, mag, maar moet hij eerst zijn baard en snor afscheren.
Zie ook http://www.antihaar.nl (een site van mine, helemaal geupdatet en valid, en errug lachen) want ik meen dit serieus.
![]()
Leuk stukje literatuur. De songteksten van Prince zijn er nog niks bijquote:6 Hoe schoon zijt gij, hoe aanminnig, gij geliefde, die wellust wekt!
7 Uw slank lijf daar gelijkt den palmboom, uw borsten zijn als druiventrossen.
8 Ik dacht: Ik wil den palmboom beklimmen, zijn twijgen aangrijpen; uw borsten zullen zijn als trossen van den wingerd. De adem van uw neus is als appelengeur,
9 uw gehemelte is als de beste wijn--die naar behoren voor mijn beminde vloeit, besproeiend lippen en tanden.
10 Ik behoor aan mijn beminde, en naar mij gaat zijn begeerte uit.
dit vind ik dus geschiftquote:Op dinsdag 30 augustus 2005 10:29 schreef Stenny het volgende:
[..]
Zie ook http://www.antihaar.nl. ...knip...... want ik meen dit serieus.![]()
Dank je, ik doe glad mijn best.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 10:45 schreef Karzeuler het volgende:
[..]
Lache die site
Trouwens, heb je wel eens het bijbelboek Hooglied gelezen?
citaat:
[..]
Leuk stukje literatuur. De songteksten van Prince zijn er nog niks bij![]()
Dan heb je het anders begrepen dan ik het bedoelde. Ik bedoelde niet dat ik er kom. Ik heb ooit wel eens een kijkje in kerken zoals de L.E.G. (bij Schiphol) of Berea (haarlem) genomen. Erg masaal en overdreven. Niks voor mijquote:Op dinsdag 30 augustus 2005 10:41 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
uhm...naar welke moderne kerk ga jij dan?
laten we het wel een beetje ontopic houden ej, anders open je een eigen topic over hoe grappig christenen eigenlijk wel niet zijnquote:Op dinsdag 30 augustus 2005 10:47 schreef Stenny het volgende:
[..]
Ja, het is zo: de hele bijbel stikt gewoon van de wellustigheid én het occulte ook nog, alles waar de kerkbroeders en kerkzusters zo heel schichtig voor zijn.![]()
Ik ben heel ontopic, het gaat over mijn, ons beeld van de christenen. Wel: dat is het.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 10:49 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
laten we het wel een beetje ontopic houden ej, anders open je een eigen topic over hoe grappig christenen eigenlijk wel niet zijn![]()
ow ok, wat ik meer bedoelde te zeggen was: ik vraag me af in welke kerk ze Jezus zo afschilderen zoals jij net aangaf.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 10:47 schreef Karzeuler het volgende:
[..]
Dan heb je het anders begrepen dan ik het bedoelde. Ik bedoelde niet dat ik er kom. Ik heb ooit wel eens een kijkje in kerken zoals de L.E.G. (bij Schiphol) of Berea (haarlem) genomen. Erg masaal en overdreven. Niks voor mij![]()
Nee, je reageerde behoorlijk offtopic in een topic wat net zo goed liep. Hoop dat het nu weer even ontopic kan.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 10:51 schreef Stenny het volgende:
[..]
Ik ben heel ontopic, het gaat over mijn, ons beeld van de christenen. Wel: dat is het.![]()
Nee bedankt, hoewel het wel interessant is, Maria Magdalena wint terecht steeds meer aandacht, zij is al eeuwen lang het doelbewust ondergeschoven kindje.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 11:26 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, je reageerde behoorlijk offtopic in een topic wat net zo goed liep. Hoop dat het nu weer even ontopic kan.
Het idee dat Maria de vrouw van Jezus was is pure speculatie, en er zijn een paar "aanwijzingen" die in die richting wijzen ( Discovery zit er de laatste tijd nogal op) . Maar als je dit heel interessant vind, dan kun je er misschien een topic over openen
Ik heb het over Maria Magdalena, die eeuwenlang door duizenden gefrustreerde macho kerkbroertjes als hoer werd afgeschilderd, die echter een verlichte vrouw was, wat nu eindelijk wel erkend wordt.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 12:00 schreef Veersesmurf het volgende:
![]()
*kijkt met alle respect naar de katholieke kerk met wereldwijd 1 miljard aanhangers (heb ik ergens gelezen)
valt wel mee met dat ondergeschoven kindje, dunkt me!
edit: ow shit nou ga ik ook offtopic![]()
Euhh wil je hiermee zeggen dat de bijbel geen speculatie is? [tis geen flame btw]quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 11:26 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, je reageerde behoorlijk offtopic in een topic wat net zo goed liep. Hoop dat het nu weer even ontopic kan.
Het idee dat Maria de vrouw van Jezus was is pure speculatie, en er zijn een paar "aanwijzingen" die in die richting wijzen ( Discovery zit er de laatste tijd nogal op) . Maar als je dit heel interessant vind, dan kun je er misschien een topic over openen
Tis alleen jammer dat jouw god niet iedereen evengoed bedeeld heeft op deze aardkloot.quote:[b]
Van alle dingen die hier over Christenen zijn geschreven vind ik dit nog wel de meest vreemde. Ik snap ook niet hoe het in je opkomt zo naar mensen te kijken, maar goed ik zal het proberen uit te leggen![]()
Kijk ik houd heel veel van Jezus, maar op een andere manier dan dat ik van mijn vrouw zou houden. Hij heeft voor mij (en voor iedereen) zijn eigen leven geven, zodat ik in het paradijs kan komen. Daar ben ik hem ontzettend dankbaar voor.
Jij bent bijv. je vader/moeder toch ook dankbaar dat hij/zij zo goed voor je zorgt. betekend ook niet dat je automatisch een soort sex met ze hebt?![]()
Ja, dat is ook zo, ik vind het altijd uiterst verbazingwekkend dat mensen praten alsof ze precies weten wie Jezus was en wat hij exact zou vinden en wat hij gezegd zou hebben. De overlevering is extreem onbetrouwbaar, en waarom zo hangen aan het verleden waarvan je de exactheid nooit echt zult kennen? Je kunt je beter concentreren op het heden en vooral * allerbelangrijkst * niemand op een voetstuk zetten. Dat gaat zeker mis, what goes up, must come down.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 13:11 schreef Sapientiea het volgende:
[..]
Euhh wil je hiermee zeggen dat de bijbel geen speculatie is? [tis geen flame btw]
hoe bedoel je dat? dat de 1 meer geld heeft dan de ander, of dat de 1 er 'beter' uitziet dan de ander. Zijn allemaal menselijke maatstavenquote:Op dinsdag 30 augustus 2005 13:20 schreef Sapientiea het volgende:
[..]
Tis alleen jammer dat jouw god niet iedereen evengoed bedeeld heeft op deze aardkloot.
Ik vind de overlevering behoorlijk betrouwbaar genoeg om te geloven wat er in de bijbel staat.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 14:28 schreef Stenny het volgende:
[..]
Ja, dat is ook zo, ik vind het altijd uiterst verbazingwekkend dat mensen praten alsof ze precies weten wie Jezus was en wat hij exact zou vinden en wat hij gezegd zou hebben. De overlevering is extreem onbetrouwbaar, en waarom zo hangen aan het verleden waarvan je de exactheid nooit echt zult kennen? Je kunt je beter concentreren op het heden en vooral * allerbelangrijkst * niemand op een voetstuk zetten. Dat gaat zeker mis, what goes up, must come down.
Lees is goedquote:Op maandag 29 augustus 2005 23:13 schreef Karzeuler het volgende:
[..]
Jezus heeft anders wel bestaan
Je kan dan Flavius Josephus in twijvel trekken, maar dan heb je nog de farizeïsche geschriften, die het ook over Jezus (Yeshua) hebben, al dan op niet bepaald positieve wijze.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |