Waarom liet God dat toe dan?quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:07 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Ik geloof dus dat het de schuld van de duivel is geweest, en niet van God. De mens had ook geen verleiding om van de boom te eten. Waarom zouden ze, God had immers gezegd dat ze dat niet mochten. De mens zit nu zodanig in elkaar dat ze het wel zou doen. Ik geloof dat ze dat toen niet hadden.
De duivel wilde echter dat de mens zou weten van goed en kwaad, en daartoe heeft hij hen verleidt in het paradijs in de vorm van een slang.
De mensheid wordt gestrafd voor zijn daden, ik begrijp dat en aanvaard dat. Niet dat ik het altijd zo makkelijk heb als er iemand komt te overlijden, maar ik vind wel troost bij de Vader.quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:01 schreef speknek het volgende:
De zondeval van Adam en Eva vind ik nog niet eens zo heel bespottelijk. Het was ze immers verteld. Het was ze wel verteld voordat ze kennis hadden van goed en kwaad, dus je kunt het ze met geen mogelijkheid kwalijk nemen dat ze er van gegeten hebben (ze wisten immers niet dat het slecht was), maar goed.
Nee dat mensen die daarna geboren werden en geen enkel deel hadden in de zondeval, maar wel de straf krijgen, dat is bespottelijk. En dan gaat god ook nog zo'n ziekelijke randvoorwaarde bedenken dat er eerst iemand dood moet gaan voordat het opgeheven wordt. Wat voor wreed figuur ben je dan?
Sja dat weet ik ook niet. Net zoals God toeliet dat de duivel alles van Job afpakte en hem ernstige ziekten gaf. Daarvan staat in de bijbel dat God vertrouwen had in het geloof van Job.quote:
Kun je uitleggen welke voorwaarden God ongeveer stelt aan zijn offer, en waar ik dat in de bijbel terug kan vinden?quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:12 schreef Veersesmurf het volgende:
Niet dat iedere Christen nou kan moorden en doden omdat iemand hem niet aanstond en dan later maar ff weer naar God toegaat, want zo werkt het ook weer niet.
De duivel wil niet dat we God aanbidden, hij wil dat we hem (met kleine letter) aanbidden. Daarom probeerd hij ons bij God weg te halen.quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:09 schreef Alicey het volgende:
[..]
Een vraag die nu in mij opkomt is waarom de duivel dit wilde. Een zondeval-verhaal komt in meerdere religies voor, maar de reden waarom de duivel kennis van goed en kwaad aanbiedt verschilt per religie, en soms ook per individu.
Wat bedoel je hiermee? een brandoffer, of welk offer wij moeten geven om door God vergeven te worden?quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:14 schreef Alicey het volgende:
[..]
Kun je uitleggen welke voorwaarden God ongeveer stelt aan zijn offer, en waar ik dat in de bijbel terug kan vinden?
Waarom wil de duivel aanbeden worden? (Waarom wil god eigenlijk aanbeden worden?) Met wat de duivel doet is hij er niet in geslaagd om veel mensen hem te laten aanbidden. Domme zet dus?quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:14 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
De duivel wil niet dat we God aanbidden, hij wil dat we hem (met kleine letter) aanbidden. Daarom probeerd hij ons bij God weg te halen.
Ik bedoel hiermee het offer dat god zijn zoon heeft gestuurd.quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:15 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Wat bedoel je hiermee? een brandoffer, of welk offer wij moeten geven om door God vergeven te worden?
Wij zijn naar Zijn evenbeeld geschapen inderdaad. Wij waren in Zijn ogen perfectquote:Op maandag 29 augustus 2005 14:10 schreef Sapientiea het volgende:
Wat ik nooit heb begrepen is dat God ons creerde naar Zijn evenbeeld. Ons dan verbiedt om van die ene boom te eten [die hij dus ook zelf heeft gemaakt]. Hij geeft ons dus een keus en omdat we in Zijn ogen de verkeerde maken worden gestraft!!! We worden ook gestraft als we niet voor Hem keizen......ik weet niet hoor maar dat klinkt meer als een dictatuur dan een Redder.
Wij zijn [als we de bijbel mogen geloven] naar Zijn evenbeeld gemaakt, maar toch niet zo perfect blijkbaar.....
Verder heb ik met God nog wel een appeltje te schillen mocht ik onverhoopt voor z'n deur verschijnen. Maar ondanks het menigs verschil tussen mij en God vind ik dat iedereen moet doen en geloven wat hij goeddunkt.
Dat zei ik, Samaritanen vereren geen andere god dan de Joodse god, ze zijn gewoon verschillende Joodse sektes.quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:03 schreef Veersesmurf het volgende:
Ik dacht wel dat je dit verhaal bedoelde, omdat het het meest bekende is over een Samaritaan, maar er staan meer verhalen over in de bijbel, vandaar![]()
Nou ben ik benieuwd: wat is er niet toereikend aan dit verhaal, zoals je in een eerdere post vermelde?
Heidenen is een middeleeuwse term, het zijn de mensen die ver buiten de onder een bischop geleide stad leefden en natuurgoden hadden. Het zijn dus geen Christenen.quote:Ja ook heidenen, want Christenen zijn heidenen in de bijbel. Volgens de Joden zijn Christenen heidenen (toen zoiezo, weet niet precies hoe er nu over wordt gedacht)
Je leest niet wat ik schrijf en lepelt nog maar wat dogma's neer heh?quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:12 schreef Veersesmurf het volgende:
De mensheid wordt gestrafd voor zijn daden, ik begrijp dat en aanvaard dat. Niet dat ik het altijd zo makkelijk heb als er iemand komt te overlijden, maar ik vind wel troost bij de Vader.
Vroeger moesten de mensen om hun zonden te vergeven brandoffers maken. God zond zijn eigen zoon naar de aarde om voor de mens' zonden te boeten. De mens is nu nog steeds zondig, maar als je aan God om vergeving vraagt kijkt hij zeg maar door Jezus heen, en ziet hij geen zonden meer. Niet dat iedere Christen nou kan moorden en doden omdat iemand hem niet aanstond en dan later maar ff weer naar God toegaat, want zo werkt het ook weer niet.
Maar dan kom je weer in het schuitje "Gods wegen zijn ondoorgrondelijk". En dat is erg vreemd, want je geeft jezelf hiermee een redenatievrijheid van heb-ik-jou-daar. Je kunt zo alles rechtvaardigen.quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:13 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Sja dat weet ik ook niet. Net zoals God toeliet dat de duivel alles van Job afpakte en hem ernstige ziekten gaf. Daarvan staat in de bijbel dat God vertrouwen had in het geloof van Job.
Hoe dat zit met de zondeval weet ik niet, en waarom God dat toeliet, sorry.
De duivel wil aanbeden worden omdat hij dat graag wilt. Sja waarom weet ik ook niet, maar om het even heel aards te houden: vind jij het ook niet prettig als iemand tegen je zegt: ik hou zo ontzettend veel van je, ik wil alles doen om je beter te leren kennen enz. enz.quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:16 schreef Alicey het volgende:
[..]
Waarom wil de duivel aanbeden worden? (Waarom wil god eigenlijk aanbeden worden?) Met wat de duivel doet is hij er niet in geslaagd om veel mensen hem te laten aanbidden. Domme zet dus?
Je ziel...je offert in een zekere zin je ziel op aan God. Net als je zou doen bij de Duivel!quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:15 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Wat bedoel je hiermee? een brandoffer, of welk offer wij moeten geven om door God vergeven te worden?
God heeft zijn zoon naar de aarde gezonden om onze zonden te vergeven. Dat is het offer van de Here Jezus.quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:18 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik bedoel hiermee het offer dat god zijn zoon heeft gestuurd.
Ja, Gods wegen zijn ook ondoorgrondelijk. Ik vind dingen ook lastig en begrijp ook niet waarom ze gebeuren, maar ik heb eens een verhaal gehoord waar ik dan altijd aan moet denken.quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:20 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar dan kom je weer in het schuitje "Gods wegen zijn ondoorgrondelijk". En dat is erg vreemd, want je geeft jezelf hiermee een redenatievrijheid van heb-ik-jou-daar. Je kunt zo alles rechtvaardigen.
Afhankelijk van wie dat zegt kan het prettig zijn. Ik vind het echter minder prettig wanneer iemand mij voortdurend bedankt voor allerlei dingen, kritiekloos denkt wat ik denk en doet wat ik doe, en precies dezelfde principes heeft. Dat zou ik zelfs verschrikkelijk vinden.quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:20 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
De duivel wil aanbeden worden omdat hij dat graag wilt. Sja waarom weet ik ook niet, maar om het even heel aards te houden: vind jij het ook niet prettig als iemand tegen je zegt: ik hou zo ontzettend veel van je, ik wil alles doen om je beter te leren kennen enz. enz.
Dat is nogal vreemd.. Je weet wel dat hij het wil, maar een reden kun je niet aangeven..quote:Dat wil de duivel ook, waarom weet ik niet![]()
Jezus kwam om onze zonden op zich te nemen, waardoor christenen, die dat geloven, vrij van zonde zijn. Je voegde er echter aan toe dat het niet zo werkt dat je vervolgens al moordend en stelend door het land kan trekken.quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:22 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
God heeft zijn zoon naar de aarde gezonden om onze zonden te vergeven. Dat is het offer van de Here Jezus.
uhm..ik denk niet dat dat is wat je bedoeld, kan je je vraag misschien iets duidelijker stellen? ik zal hem namelijk graag proberen te beantwoorden![]()
Grappig dat 'Heidenen' een middeleeuwse term is die al gebruikt werd in het Hebreeuwsquote:Op maandag 29 augustus 2005 14:19 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat zei ik, Samaritanen vereren geen andere god dan de Joodse god, ze zijn gewoon verschillende Joodse sektes.
[..]
Heidenen is een middeleeuwse term, het zijn de mensen die ver buiten de onder een bischop geleide stad leefden en natuurgoden hadden. Het zijn dus geen Christenen.
ja ok dat begrijp ik, maar ik probeerde het als voorbeeld te gevenquote:Op maandag 29 augustus 2005 14:27 schreef Alicey het volgende:
[..]
Afhankelijk van wie dat zegt kan het prettig zijn. Ik vind het echter minder prettig wanneer iemand mij voortdurend bedankt voor allerlei dingen, kritiekloos denkt wat ik denk en doet wat ik doe, en precies dezelfde principes heeft. Dat zou ik zelfs verschrikkelijk vinden.
Ja ik weet dat hij dat wil, omdat het in de bijbel staat. Waarom hij het wil weet ik niet, omdat ik dat (nog) niet in de bijbel heb gelezen. Ik denk dat hij dat wil omdat hij net zoals God wil zijn.quote:Dat is nogal vreemd.. Je weet wel dat hij het wil, maar een reden kun je niet aangeven..
Door wat ik geleerd heb, ben ik niet langer bereid me bij welke groep dan ook aan te sluiten. Aansluiten bij een groep doet je, in mijn ervaring, toch weer oogkleppen op.quote:Op maandag 29 augustus 2005 13:40 schreef Veersesmurf het volgende:
@ freija: omdat ieder mens anders geloofd zijn er ook ontzettend veel verschillende stromingen (niet alleen binnen het Christendom) Iedere stroming legt de nadruk ergens anders op daarom raad ik je aan om op zoek te gaan naar een kerk die bij je past.
Ik ben ook pas geleden een paar keer naar een andere kerk gegaan dan de kerk waar ik ben opgegroeid (sinds dat ik kon lopen, ben nou 19) daar voel ik me veel meer thuis. Dit is geen schande hoor, en mijn ouders zijn er ook gelukkig mee.
Ik begrijp je vraag, ik zou dit dan ook even op moeten zoeken want ik weet niet precies waar dit staatquote:Op maandag 29 augustus 2005 14:29 schreef Alicey het volgende:
[..]
Jezus kwam om onze zonden op zich te nemen, waardoor christenen, die dat geloven, vrij van zonde zijn. Je voegde er echter aan toe dat het niet zo werkt dat je vervolgens al moordend en stelend door het land kan trekken.
Hieruit concludeer ik dat aan de gift van Jezus voorwaarden verbonden zitten. Ik ben benieuwd wat die voorwaarden zijn, en waar dit in schrift is terug te vinden.
Een slecht voorbeeld, want liefde dwing je juist niet af.quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:33 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
ja ok dat begrijp ik, maar ik probeerde het als voorbeeld te geven
Juist de motivatie van iemand is vaak veel zeggend vind ik zelf, en kan zelfs wat onlogisch lijkt toch logisch maken.quote:Ja ik weet dat hij dat wil, omdat het in de bijbel staat. Waarom hij het wil weet ik niet, omdat ik dat (nog) niet in de bijbel heb gelezen. Ik denk dat hij dat wil omdat hij net zoals God wil zijn.
Bron?quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:30 schreef Veersesmurf het volgende:
Grappig dat 'Heidenen' een middeleeuwse term is die al gebruikt werd in het Hebreeuws![]()
"Niemand komt tot de vader dan door mij" Is letterlijk wat Jezus zegt, en daarmee bedoelt hij dat je in Jezus moet geloven om tot de vader te komen. Of denk jij van niet?quote:God heeft de Joden uitverkoren tot Zijn volk (vraag me niet waarom en hoezo en waarom geen ander volk, dat weet ik niet) Ieder ander volk is in de ogen van God heidens (in het oude testament)
Toen Jezus op aarde kwam en stierf voor onze zonden (gebruik het vaak, maar is imo het belangrijkse van het hele geloof) was die scheidingslijn verdwenen. Iedereen kon tot de Vader komen, ook heidenen.
Ik snap denk ik wat je bedoeld, en het is ook aan iedereen om te bepalen dat hij/zij naar een kerk/moskee/tempel gaat.quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:35 schreef freija het volgende:
[..]
Door wat ik geleerd heb, ben ik niet langer bereid me bij welke groep dan ook aan te sluiten. Aansluiten bij een groep doet je, in mijn ervaring, toch weer oogkleppen op.
Verder heb ik sowieso geen behoefte om me aan een groep vast te houden, in mijn beleving is dat niet nodig om inhoud te geven aan mijn spiritualiteit of om sturing te geven aan mijn leven.
Ik lees veel, ik begeef me veel onder mensen van allerlei pluimage en heb zo verschillende boeiende gesprekken die me inspireren (of niet, haha) en m'n hersenen actief houden.
(ik ook altijd met mijn Christelijke kijk op deze zaken) Dus je geloofd wel in een hemel?quote:In mij is een soort smeltkroes ontstaan; Jodendom, Christendom, Islam, Boeddhisme, Wicca, Tao, etc. Daaruit zijn heel wat overeenkomsten te filtreren die voor elke stroming apart, maar ook samen van essentieel belang zijn.
Daarnaast hoef je maar naar buiten te kijken en te observeren: er moet wel iets zijn, dat zoveel mogelijk maakt.
Vandaar dat ik het voor mezelf helemaal niet interessant vind of 'dat wat er is' nu God, Allah, Jaweh, of hoe dan ook heet. Ik accepteer en geloof met heel m'n hart dat er meer is en dat we daar bewust en met respect mee moeten omgaan.
Ik kan me ook niet voorstellen dat ik bij de hemelpoort geweigerd ga worden alleen omdat ik het geen naam heb kunnen/willen geven
Ja, ik geloof dat niemand tot de Vader kan komen dan door Jezus te aanvaarden en wat hij voor mij (en voor iedereen) heeft gedaan. Ik ben volgens de bijbel ook heidens (ik ben geen Jood) maar toch kan ik tot God komen, omdat ik Jezus geloof.quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:43 schreef speknek het volgende:
[..]
Bron?
In het Hebreeuws noemen ze het Gojim, wat "Niet-Joden" betekent.
[..]
"Niemand komt tot de vader dan door mij" Is letterlijk wat Jezus zegt, en daarmee bedoelt hij dat je in Jezus moet geloven om tot de vader te komen. Of denk jij van niet?
Okay. Dus afgezien van de definitie van heiden, als je niet in Jezus gelooft, kom je niet in de hemel?quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:48 schreef Veersesmurf het volgende:
Ja, ik geloof dat niemand tot de Vader kan komen dan door Jezus te aanvaarden en wat hij voor mij (en voor iedereen) heeft gedaan. Ik ben volgens de bijbel ook heidens (ik ben geen Jood) maar toch kan ik tot God komen, omdat ik Jezus geloof.
Dat geeft macht, power over mensen.quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:20 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
De duivel wil aanbeden worden omdat hij dat graag wilt. Sja waarom weet ik ook niet, maar om het even heel aards te houden: vind jij het ook niet prettig als iemand tegen je zegt: ik hou zo ontzettend veel van je, ik wil alles doen om je beter te leren kennen enz. enz.
Dat wil de duivel ook, waarom weet ik niet![]()
Ik weet niet of Bush wordt tegen gehouden, dat weet jij ook niet, alleen Hij weet dat. Wel weet ik dat je in de hemel geen oorlog en pijn meer hebt, en dat de straten er van goud zijn. Ik heb er nou al zin inquote:Op maandag 29 augustus 2005 14:54 schreef freija het volgende:
[..]
Dat geeft macht, power over mensen.
Kijk maar eens hoe Bush daarop geilt en waar hij mee wegkomt![]()
Gelukkig gaat hij aan de hemelpoort tegengehouden worden... hele opluchting![]()
De duivel is toch ook een creatie van god en aangezien god alles weet heeft hij dus bewust de duivel geschapen die zich tegen hem af zou zetten en zijn meest geliefde creatie uit zijn hemel proberen te houden. Dan is je liefde voor die ene creatie niet echt groot lijkt me.quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:14 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
De duivel wil niet dat we God aanbidden, hij wil dat we hem (met kleine letter) aanbidden. Daarom probeerd hij ons bij God weg te halen.
Als ik hier mijn mening over mag geven:quote:Op maandag 29 augustus 2005 15:15 schreef Veersesmurf het volgende:
denk je dat we na dit leven ergens anders heen geen speknek, of is het dan gewoon over?
Ik heb de behoefte om zelf dingen uit te zoeken, wat overigens niet betekent dat ik niets van anderen wil aannemen, maar ik moet m'n eigen pad bewandelen en gaandeweg leren en groeien. Zou ik me bij een kerk aansluiten, dan moet ik me beperken tot wat daar gepredikt wordt en moeten aannemen dat dat de waarheid is. Ik kan me natuurlijk wel tegen bepaalde dingen verzetten waar ik echt niet over uit kan of dingen ter discussie stellen, maar dan wordt ik uit de groep gezet, als afvallige of zondaar. Wat dat betreft neemt de kerk de houding aan:' it's my way or the highway'... en dat vind ik ongenuanceerd spijtig.quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:46 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
Ik snap denk ik wat je bedoeld, en het is ook aan iedereen om te bepalen dat hij/zij naar een kerk/moskee/tempel gaat.
Ikzelf heb er wel veel aan, omdat ik voel dat ik groei in mijn geloof als ik dingen uitgelegd hoor in de kerk. Daarom ga ik erheen. Als jij dat niet nodig vind dan is dat helemaal aan jouw om dat te bepalen![]()
[..]
(ik ook altijd met mijn Christelijke kijk op deze zaken) Dus je geloofd wel in een hemel?
en als het nou ontzettend gaaf is waar je eeuwig zult zijn, zou je het dan ook ervaren als een soort gevangenis?quote:Op maandag 29 augustus 2005 15:18 schreef speknek het volgende:
Geen idee. Ik hoop in ieder geval niet dat het eeuwig duurt, lijkt me een verschrikkelijke gevangenis. Maar de geest is onlosmakelijk verbonden aan het lichaam, kijk maar naar mensen die een hersenbeschadiging krijgen, dus het lijkt me bijzonder stug dat wanneer je hersenbeschadiging volledig is, je ineens wel je geest weer terugkrijgt.
Ik weet niet of de duivel een creatie van God is. Er staat volgens mij wel in de bijbel (weet ik niet zeker) dat de duivel eerst een engel was van God, maar dat hij zelf de macht wilde, en daarom afvallig is geworden. Hij heeft ook andere engelen met zich meegenomen (ik geloof dat dat demonen zijn)quote:Op maandag 29 augustus 2005 15:19 schreef wonko het volgende:
[..]
De duivel is toch ook een creatie van god en aangezien god alles weet heeft hij dus bewust de duivel geschapen die zich tegen hem af zou zetten en zijn meest geliefde creatie uit zijn hemel proberen te houden. Dan is je liefde voor die ene creatie niet echt groot lijkt me.
Ja tuurlijk, gaaf vind je bij de gratie van niet gaaf. Als het oneindig lang gaaf is, dan wordt dat de nieuwe standaard, en is het niet gaaf meer, maar 'gewoon'. Daarbij is gaaf vaak een combinatie van plezier en adrenaline. Als je geen angsten meer hebt is een adrenaline rush ook niet meer mogelijk.quote:Op maandag 29 augustus 2005 15:24 schreef Veersesmurf het volgende:
en als het nou ontzettend gaaf is waar je eeuwig zult zijn, zou je het dan ook ervaren als een soort gevangenis?
Tja, andersgelovigen moeten worden gestenigd, ook al is het je bloedeigen broer of kind. Ik neem alvast dekkingquote:Op maandag 29 augustus 2005 15:35 schreef freija het volgende:
Vind deuteronomium 13 shocking en zeer tegenstrijdig met het gebod 'gij zult niet doden'.... moet ik zeggen
Ik ben ook blij dat het in mijn geval stopt bij verbale agressie en frustratie, en dat mijn zusje bijvoorbeeld niet klaar staat met een stel keien.quote:Op maandag 29 augustus 2005 15:41 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Tja, andersgelovigen moeten worden gestenigd, ook al is het je bloedeigen broer of kind. Ik neem alvast dekking![]()
Count me in!quote:Op maandag 29 augustus 2005 15:12 schreef speknek het volgende:
Welnee, in de hemel spelen we allemaal carmageddon over wegen die besmeurd zijn met lichaamsdelen, dat weet toch iedereen.
Maar zou je dit nu aan je dominee of ouderling voorleggen om je uit te laten leggen hoe dit zit?quote:Op maandag 29 augustus 2005 16:35 schreef Veersesmurf het volgende:
Ik ben ook best geschrokken van Deutronomium. had het nog nooit gelezen (zoals zoveel bijbelboeken) en het klinkt behoorlijk barbaars allemaal. Ik snap ook veel dingen uit de bijbel niet, dit is er een goed voorbeeld van. Ik kan me niet voorstellen dat iemand gedood moet worden vanwege zijn andere geloof.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |