abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30071580
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 14:07 schreef Veersesmurf het volgende:

[..]

Ik geloof dus dat het de schuld van de duivel is geweest, en niet van God. De mens had ook geen verleiding om van de boom te eten. Waarom zouden ze, God had immers gezegd dat ze dat niet mochten. De mens zit nu zodanig in elkaar dat ze het wel zou doen. Ik geloof dat ze dat toen niet hadden.
De duivel wilde echter dat de mens zou weten van goed en kwaad, en daartoe heeft hij hen verleidt in het paradijs in de vorm van een slang.
Waarom liet God dat toe dan?
pi_30071617
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 14:01 schreef speknek het volgende:
De zondeval van Adam en Eva vind ik nog niet eens zo heel bespottelijk. Het was ze immers verteld. Het was ze wel verteld voordat ze kennis hadden van goed en kwaad, dus je kunt het ze met geen mogelijkheid kwalijk nemen dat ze er van gegeten hebben (ze wisten immers niet dat het slecht was), maar goed.

Nee dat mensen die daarna geboren werden en geen enkel deel hadden in de zondeval, maar wel de straf krijgen, dat is bespottelijk. En dan gaat god ook nog zo'n ziekelijke randvoorwaarde bedenken dat er eerst iemand dood moet gaan voordat het opgeheven wordt. Wat voor wreed figuur ben je dan?
De mensheid wordt gestrafd voor zijn daden, ik begrijp dat en aanvaard dat. Niet dat ik het altijd zo makkelijk heb als er iemand komt te overlijden, maar ik vind wel troost bij de Vader.
Vroeger moesten de mensen om hun zonden te vergeven brandoffers maken. God zond zijn eigen zoon naar de aarde om voor de mens' zonden te boeten. De mens is nu nog steeds zondig, maar als je aan God om vergeving vraagt kijkt hij zeg maar door Jezus heen, en ziet hij geen zonden meer. Niet dat iedere Christen nou kan moorden en doden omdat iemand hem niet aanstond en dan later maar ff weer naar God toegaat, want zo werkt het ook weer niet.
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_30071658
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 14:11 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Waarom liet God dat toe dan?
Sja dat weet ik ook niet. Net zoals God toeliet dat de duivel alles van Job afpakte en hem ernstige ziekten gaf. Daarvan staat in de bijbel dat God vertrouwen had in het geloof van Job.
Hoe dat zit met de zondeval weet ik niet, en waarom God dat toeliet, sorry.
  maandag 29 augustus 2005 @ 14:14:01 #154
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_30071670
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 14:12 schreef Veersesmurf het volgende:

Niet dat iedere Christen nou kan moorden en doden omdat iemand hem niet aanstond en dan later maar ff weer naar God toegaat, want zo werkt het ook weer niet.
Kun je uitleggen welke voorwaarden God ongeveer stelt aan zijn offer, en waar ik dat in de bijbel terug kan vinden?
pi_30071693
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 14:09 schreef Alicey het volgende:

[..]

Een vraag die nu in mij opkomt is waarom de duivel dit wilde. Een zondeval-verhaal komt in meerdere religies voor, maar de reden waarom de duivel kennis van goed en kwaad aanbiedt verschilt per religie, en soms ook per individu.
De duivel wil niet dat we God aanbidden, hij wil dat we hem (met kleine letter) aanbidden. Daarom probeerd hij ons bij God weg te halen.
pi_30071716
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 14:14 schreef Alicey het volgende:

[..]

Kun je uitleggen welke voorwaarden God ongeveer stelt aan zijn offer, en waar ik dat in de bijbel terug kan vinden?
Wat bedoel je hiermee? een brandoffer, of welk offer wij moeten geven om door God vergeven te worden?
  maandag 29 augustus 2005 @ 14:16:35 #157
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_30071740
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 14:14 schreef Veersesmurf het volgende:

[..]

De duivel wil niet dat we God aanbidden, hij wil dat we hem (met kleine letter) aanbidden. Daarom probeerd hij ons bij God weg te halen.
Waarom wil de duivel aanbeden worden? (Waarom wil god eigenlijk aanbeden worden?) Met wat de duivel doet is hij er niet in geslaagd om veel mensen hem te laten aanbidden. Domme zet dus?
  maandag 29 augustus 2005 @ 14:18:56 #158
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_30071792
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 14:15 schreef Veersesmurf het volgende:

[..]

Wat bedoel je hiermee? een brandoffer, of welk offer wij moeten geven om door God vergeven te worden?
Ik bedoel hiermee het offer dat god zijn zoon heeft gestuurd.
pi_30071793
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 14:10 schreef Sapientiea het volgende:

Wat ik nooit heb begrepen is dat God ons creerde naar Zijn evenbeeld. Ons dan verbiedt om van die ene boom te eten [die hij dus ook zelf heeft gemaakt]. Hij geeft ons dus een keus en omdat we in Zijn ogen de verkeerde maken worden gestraft!!! We worden ook gestraft als we niet voor Hem keizen......ik weet niet hoor maar dat klinkt meer als een dictatuur dan een Redder.

Wij zijn [als we de bijbel mogen geloven] naar Zijn evenbeeld gemaakt, maar toch niet zo perfect blijkbaar.....

Verder heb ik met God nog wel een appeltje te schillen mocht ik onverhoopt voor z'n deur verschijnen. Maar ondanks het menigs verschil tussen mij en God vind ik dat iedereen moet doen en geloven wat hij goeddunkt.
Wij zijn naar Zijn evenbeeld geschapen inderdaad. Wij waren in Zijn ogen perfect Wij waren (in het paradijs, en nog steeds trouwens ) niet gelijk aan God. Wij waren immers niet in staat om dieren te maken, een heelal en een zee met alles wat daarin is.

Ik hoop dat je dat appeltje schilt hier op aarde, zodat als je aan zijn deur komt dat je dan met een gerust hart naar binnen kunt gaan
  maandag 29 augustus 2005 @ 14:19:23 #160
8369 speknek
Another day another slay
pi_30071798
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 14:03 schreef Veersesmurf het volgende:
Ik dacht wel dat je dit verhaal bedoelde, omdat het het meest bekende is over een Samaritaan, maar er staan meer verhalen over in de bijbel, vandaar
Nou ben ik benieuwd: wat is er niet toereikend aan dit verhaal, zoals je in een eerdere post vermelde?
Dat zei ik, Samaritanen vereren geen andere god dan de Joodse god, ze zijn gewoon verschillende Joodse sektes.
quote:
Ja ook heidenen, want Christenen zijn heidenen in de bijbel. Volgens de Joden zijn Christenen heidenen (toen zoiezo, weet niet precies hoe er nu over wordt gedacht)
Heidenen is een middeleeuwse term, het zijn de mensen die ver buiten de onder een bischop geleide stad leefden en natuurgoden hadden. Het zijn dus geen Christenen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 29 augustus 2005 @ 14:20:02 #161
8369 speknek
Another day another slay
pi_30071814
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 14:12 schreef Veersesmurf het volgende:
De mensheid wordt gestrafd voor zijn daden, ik begrijp dat en aanvaard dat. Niet dat ik het altijd zo makkelijk heb als er iemand komt te overlijden, maar ik vind wel troost bij de Vader.
Vroeger moesten de mensen om hun zonden te vergeven brandoffers maken. God zond zijn eigen zoon naar de aarde om voor de mens' zonden te boeten. De mens is nu nog steeds zondig, maar als je aan God om vergeving vraagt kijkt hij zeg maar door Jezus heen, en ziet hij geen zonden meer. Niet dat iedere Christen nou kan moorden en doden omdat iemand hem niet aanstond en dan later maar ff weer naar God toegaat, want zo werkt het ook weer niet.
Je leest niet wat ik schrijf en lepelt nog maar wat dogma's neer heh?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_30071826
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 14:13 schreef Veersesmurf het volgende:

[..]

Sja dat weet ik ook niet. Net zoals God toeliet dat de duivel alles van Job afpakte en hem ernstige ziekten gaf. Daarvan staat in de bijbel dat God vertrouwen had in het geloof van Job.
Hoe dat zit met de zondeval weet ik niet, en waarom God dat toeliet, sorry.
Maar dan kom je weer in het schuitje "Gods wegen zijn ondoorgrondelijk". En dat is erg vreemd, want je geeft jezelf hiermee een redenatievrijheid van heb-ik-jou-daar. Je kunt zo alles rechtvaardigen.
pi_30071832
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 14:16 schreef Alicey het volgende:

[..]

Waarom wil de duivel aanbeden worden? (Waarom wil god eigenlijk aanbeden worden?) Met wat de duivel doet is hij er niet in geslaagd om veel mensen hem te laten aanbidden. Domme zet dus?
De duivel wil aanbeden worden omdat hij dat graag wilt. Sja waarom weet ik ook niet, maar om het even heel aards te houden: vind jij het ook niet prettig als iemand tegen je zegt: ik hou zo ontzettend veel van je, ik wil alles doen om je beter te leren kennen enz. enz.
Dat wil de duivel ook, waarom weet ik niet
pi_30071839
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 14:15 schreef Veersesmurf het volgende:

[..]

Je ziel...je offert in een zekere zin je ziel op aan God. Net als je zou doen bij de Duivel!

Verder zie ik de vete tussen Satan [tegenstander/vijand] en God als de oudste propaganda die we kennen.
Rudeonline logic: "1km +1sec=1km/s"
"I don't know what your problem is, but I bet it's hard to pronounce.''
pi_30071884
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 14:18 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik bedoel hiermee het offer dat god zijn zoon heeft gestuurd.
God heeft zijn zoon naar de aarde gezonden om onze zonden te vergeven. Dat is het offer van de Here Jezus.
uhm..ik denk niet dat dat is wat je bedoeld, kan je je vraag misschien iets duidelijker stellen? ik zal hem namelijk graag proberen te beantwoorden
pi_30071981
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 14:20 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Maar dan kom je weer in het schuitje "Gods wegen zijn ondoorgrondelijk". En dat is erg vreemd, want je geeft jezelf hiermee een redenatievrijheid van heb-ik-jou-daar. Je kunt zo alles rechtvaardigen.
Ja, Gods wegen zijn ook ondoorgrondelijk. Ik vind dingen ook lastig en begrijp ook niet waarom ze gebeuren, maar ik heb eens een verhaal gehoord waar ik dan altijd aan moet denken.
Hier op aarde zien we het borduurwerk langs de achterkant. allemaal losse eindjes en rare kleuren, we snappen er niets van.
Als we straks in de hemel zijn zien we het borduurwerk aan de voorkant, we zien dan wat het voorsteld, en waarom sommige touwtjes afgeknipt moesten worden enz.

Als ik dingen niet kan verklaren met mijn mensenverstand denk ik altijd aan dat verhaal, dat geeft mij wel troost.
  maandag 29 augustus 2005 @ 14:27:55 #167
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_30072019
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 14:20 schreef Veersesmurf het volgende:

[..]

De duivel wil aanbeden worden omdat hij dat graag wilt. Sja waarom weet ik ook niet, maar om het even heel aards te houden: vind jij het ook niet prettig als iemand tegen je zegt: ik hou zo ontzettend veel van je, ik wil alles doen om je beter te leren kennen enz. enz.
Afhankelijk van wie dat zegt kan het prettig zijn. Ik vind het echter minder prettig wanneer iemand mij voortdurend bedankt voor allerlei dingen, kritiekloos denkt wat ik denk en doet wat ik doe, en precies dezelfde principes heeft. Dat zou ik zelfs verschrikkelijk vinden.
quote:
Dat is nogal vreemd.. Je weet wel dat hij het wil, maar een reden kun je niet aangeven..
  maandag 29 augustus 2005 @ 14:29:58 #168
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_30072059
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 14:22 schreef Veersesmurf het volgende:

[..]

God heeft zijn zoon naar de aarde gezonden om onze zonden te vergeven. Dat is het offer van de Here Jezus.
uhm..ik denk niet dat dat is wat je bedoeld, kan je je vraag misschien iets duidelijker stellen? ik zal hem namelijk graag proberen te beantwoorden
Jezus kwam om onze zonden op zich te nemen, waardoor christenen, die dat geloven, vrij van zonde zijn. Je voegde er echter aan toe dat het niet zo werkt dat je vervolgens al moordend en stelend door het land kan trekken.

Hieruit concludeer ik dat aan de gift van Jezus voorwaarden verbonden zitten. Ik ben benieuwd wat die voorwaarden zijn, en waar dit in schrift is terug te vinden.
pi_30072078
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 14:19 schreef speknek het volgende:

[..]

Dat zei ik, Samaritanen vereren geen andere god dan de Joodse god, ze zijn gewoon verschillende Joodse sektes.
[..]

Heidenen is een middeleeuwse term, het zijn de mensen die ver buiten de onder een bischop geleide stad leefden en natuurgoden hadden. Het zijn dus geen Christenen.
Grappig dat 'Heidenen' een middeleeuwse term is die al gebruikt werd in het Hebreeuws
God heeft de Joden uitverkoren tot Zijn volk (vraag me niet waarom en hoezo en waarom geen ander volk, dat weet ik niet) Ieder ander volk is in de ogen van God heidens (in het oude testament)
Toen Jezus op aarde kwam en stierf voor onze zonden (gebruik het vaak, maar is imo het belangrijkse van het hele geloof) was die scheidingslijn verdwenen. Iedereen kon tot de Vader komen, ook heidenen.
pi_30072143
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 14:27 schreef Alicey het volgende:

[..]

Afhankelijk van wie dat zegt kan het prettig zijn. Ik vind het echter minder prettig wanneer iemand mij voortdurend bedankt voor allerlei dingen, kritiekloos denkt wat ik denk en doet wat ik doe, en precies dezelfde principes heeft. Dat zou ik zelfs verschrikkelijk vinden.
ja ok dat begrijp ik, maar ik probeerde het als voorbeeld te geven
quote:
Dat is nogal vreemd.. Je weet wel dat hij het wil, maar een reden kun je niet aangeven..
Ja ik weet dat hij dat wil, omdat het in de bijbel staat. Waarom hij het wil weet ik niet, omdat ik dat (nog) niet in de bijbel heb gelezen. Ik denk dat hij dat wil omdat hij net zoals God wil zijn.
pi_30072205
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 13:40 schreef Veersesmurf het volgende:

@ freija: omdat ieder mens anders geloofd zijn er ook ontzettend veel verschillende stromingen (niet alleen binnen het Christendom) Iedere stroming legt de nadruk ergens anders op daarom raad ik je aan om op zoek te gaan naar een kerk die bij je past.
Ik ben ook pas geleden een paar keer naar een andere kerk gegaan dan de kerk waar ik ben opgegroeid (sinds dat ik kon lopen, ben nou 19) daar voel ik me veel meer thuis. Dit is geen schande hoor, en mijn ouders zijn er ook gelukkig mee.
Door wat ik geleerd heb, ben ik niet langer bereid me bij welke groep dan ook aan te sluiten. Aansluiten bij een groep doet je, in mijn ervaring, toch weer oogkleppen op.
Verder heb ik sowieso geen behoefte om me aan een groep vast te houden, in mijn beleving is dat niet nodig om inhoud te geven aan mijn spiritualiteit of om sturing te geven aan mijn leven.
Ik lees veel, ik begeef me veel onder mensen van allerlei pluimage en heb zo verschillende boeiende gesprekken die me inspireren (of niet, haha) en m'n hersenen actief houden.

In mij is een soort smeltkroes ontstaan; Jodendom, Christendom, Islam, Boeddhisme, Wicca, Tao, etc. Daaruit zijn heel wat overeenkomsten te filtreren die voor elke stroming apart, maar ook samen van essentieel belang zijn.
Daarnaast hoef je maar naar buiten te kijken en te observeren: er moet wel iets zijn, dat zoveel mogelijk maakt.
Vandaar dat ik het voor mezelf helemaal niet interessant vind of 'dat wat er is' nu God, Allah, Jaweh, of hoe dan ook heet. Ik accepteer en geloof met heel m'n hart dat er meer is en dat we daar bewust en met respect mee moeten omgaan.
Ik kan me ook niet voorstellen dat ik bij de hemelpoort geweigerd ga worden alleen omdat ik het geen naam heb kunnen/willen geven
Met mijn gedachten ergens anders ben ik altijd overal :)
pi_30072251
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 14:29 schreef Alicey het volgende:

[..]

Jezus kwam om onze zonden op zich te nemen, waardoor christenen, die dat geloven, vrij van zonde zijn. Je voegde er echter aan toe dat het niet zo werkt dat je vervolgens al moordend en stelend door het land kan trekken.

Hieruit concludeer ik dat aan de gift van Jezus voorwaarden verbonden zitten. Ik ben benieuwd wat die voorwaarden zijn, en waar dit in schrift is terug te vinden.
Ik begrijp je vraag, ik zou dit dan ook even op moeten zoeken want ik weet niet precies waar dit staat
Het is ook niet zo dat als je echt in God geloofd, dat hij je zonden niet zal vergeven. Nooit zou hij dat doen, als je maar in Hem geloofd!
*pakt google er bij om te zoeken...

*edit: Er staat in de 10 geboden dat je niet zult stelen en moorden. Als je in God geloofd probeer je je aan die 10 geboden te houden.
Er is maar 1 voorwaarde om je zonden te vergeven, en dat is dat aanvaarden dat Jezus voor jouw zonden is gestorven. wat een genade
  maandag 29 augustus 2005 @ 14:39:31 #173
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_30072291
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 14:33 schreef Veersesmurf het volgende:

[..]

ja ok dat begrijp ik, maar ik probeerde het als voorbeeld te geven
Een slecht voorbeeld, want liefde dwing je juist niet af.
quote:
Ja ik weet dat hij dat wil, omdat het in de bijbel staat. Waarom hij het wil weet ik niet, omdat ik dat (nog) niet in de bijbel heb gelezen. Ik denk dat hij dat wil omdat hij net zoals God wil zijn.
Juist de motivatie van iemand is vaak veel zeggend vind ik zelf, en kan zelfs wat onlogisch lijkt toch logisch maken.
  maandag 29 augustus 2005 @ 14:43:35 #174
8369 speknek
Another day another slay
pi_30072394
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 14:30 schreef Veersesmurf het volgende:
Grappig dat 'Heidenen' een middeleeuwse term is die al gebruikt werd in het Hebreeuws
Bron?
In het Hebreeuws noemen ze het Gojim, wat "Niet-Joden" betekent.
quote:
God heeft de Joden uitverkoren tot Zijn volk (vraag me niet waarom en hoezo en waarom geen ander volk, dat weet ik niet) Ieder ander volk is in de ogen van God heidens (in het oude testament)
Toen Jezus op aarde kwam en stierf voor onze zonden (gebruik het vaak, maar is imo het belangrijkse van het hele geloof) was die scheidingslijn verdwenen. Iedereen kon tot de Vader komen, ook heidenen.
"Niemand komt tot de vader dan door mij" Is letterlijk wat Jezus zegt, en daarmee bedoelt hij dat je in Jezus moet geloven om tot de vader te komen. Of denk jij van niet?
pi_30072450
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 14:35 schreef freija het volgende:

[..]

Door wat ik geleerd heb, ben ik niet langer bereid me bij welke groep dan ook aan te sluiten. Aansluiten bij een groep doet je, in mijn ervaring, toch weer oogkleppen op.
Verder heb ik sowieso geen behoefte om me aan een groep vast te houden, in mijn beleving is dat niet nodig om inhoud te geven aan mijn spiritualiteit of om sturing te geven aan mijn leven.
Ik lees veel, ik begeef me veel onder mensen van allerlei pluimage en heb zo verschillende boeiende gesprekken die me inspireren (of niet, haha) en m'n hersenen actief houden.
Ik snap denk ik wat je bedoeld, en het is ook aan iedereen om te bepalen dat hij/zij naar een kerk/moskee/tempel gaat.
Ikzelf heb er wel veel aan, omdat ik voel dat ik groei in mijn geloof als ik dingen uitgelegd hoor in de kerk. Daarom ga ik erheen. Als jij dat niet nodig vind dan is dat helemaal aan jouw om dat te bepalen
quote:
In mij is een soort smeltkroes ontstaan; Jodendom, Christendom, Islam, Boeddhisme, Wicca, Tao, etc. Daaruit zijn heel wat overeenkomsten te filtreren die voor elke stroming apart, maar ook samen van essentieel belang zijn.
Daarnaast hoef je maar naar buiten te kijken en te observeren: er moet wel iets zijn, dat zoveel mogelijk maakt.
Vandaar dat ik het voor mezelf helemaal niet interessant vind of 'dat wat er is' nu God, Allah, Jaweh, of hoe dan ook heet. Ik accepteer en geloof met heel m'n hart dat er meer is en dat we daar bewust en met respect mee moeten omgaan.
Ik kan me ook niet voorstellen dat ik bij de hemelpoort geweigerd ga worden alleen omdat ik het geen naam heb kunnen/willen geven
(ik ook altijd met mijn Christelijke kijk op deze zaken) Dus je geloofd wel in een hemel?
pi_30072513
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 14:43 schreef speknek het volgende:

[..]

Bron?
In het Hebreeuws noemen ze het Gojim, wat "Niet-Joden" betekent.
[..]

"Niemand komt tot de vader dan door mij" Is letterlijk wat Jezus zegt, en daarmee bedoelt hij dat je in Jezus moet geloven om tot de vader te komen. Of denk jij van niet?
Ja, ik geloof dat niemand tot de Vader kan komen dan door Jezus te aanvaarden en wat hij voor mij (en voor iedereen) heeft gedaan. Ik ben volgens de bijbel ook heidens (ik ben geen Jood) maar toch kan ik tot God komen, omdat ik Jezus geloof.
  maandag 29 augustus 2005 @ 14:51:14 #177
8369 speknek
Another day another slay
pi_30072577
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 14:48 schreef Veersesmurf het volgende:
Ja, ik geloof dat niemand tot de Vader kan komen dan door Jezus te aanvaarden en wat hij voor mij (en voor iedereen) heeft gedaan. Ik ben volgens de bijbel ook heidens (ik ben geen Jood) maar toch kan ik tot God komen, omdat ik Jezus geloof.
Okay. Dus afgezien van de definitie van heiden, als je niet in Jezus gelooft, kom je niet in de hemel?
pi_30072639
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 14:20 schreef Veersesmurf het volgende:

[..]

Dat geeft macht, power over mensen.
Kijk maar eens hoe Bush daarop geilt en waar hij mee wegkomt
Gelukkig gaat hij aan de hemelpoort tegengehouden worden... hele opluchting
pi_30072694
Ja, dat geloof ik.

en op dit punt stoot ik veel mensen voor het hoofd, dat weet ik. maar omdat dit in de bijbel staat, en ik geloof dat wat er in de bijbel staat waar is, geloof ik dat.

Ik zal nooit zeggen dat je niet in de hemel komt, dat is niet aan mij, maar als de bijbel leest en je leest dat Jezus zegt:"ik ben de weg, de waarheid en het leven. niemand komt tot de Vader dan door mij." Je zegt dan dat je niet in Jezus geloofd, dan is dat 1+1=2

Als ik dit zo lees voel ik me bijna egoistisch, daarom hoop ik ook dat er heel veel mensen nog in Jezus gaan geloven
pi_30072748
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 14:54 schreef freija het volgende:

[..]

Dat geeft macht, power over mensen.
Kijk maar eens hoe Bush daarop geilt en waar hij mee wegkomt
Gelukkig gaat hij aan de hemelpoort tegengehouden worden... hele opluchting
Ik weet niet of Bush wordt tegen gehouden, dat weet jij ook niet, alleen Hij weet dat. Wel weet ik dat je in de hemel geen oorlog en pijn meer hebt, en dat de straten er van goud zijn. Ik heb er nou al zin in
  maandag 29 augustus 2005 @ 15:12:04 #181
8369 speknek
Another day another slay
pi_30073031
Welnee, in de hemel spelen we allemaal carmageddon over wegen die besmeurd zijn met lichaamsdelen, dat weet toch iedereen .
pi_30073113
denk je dat we na dit leven ergens anders heen geen speknek, of is het dan gewoon over?
  maandag 29 augustus 2005 @ 15:18:49 #183
8369 speknek
Another day another slay
pi_30073199
Geen idee. Ik hoop in ieder geval niet dat het eeuwig duurt, lijkt me een verschrikkelijke gevangenis. Maar de geest is onlosmakelijk verbonden aan het lichaam, kijk maar naar mensen die een hersenbeschadiging krijgen, dus het lijkt me bijzonder stug dat wanneer je hersenbeschadiging volledig is, je ineens wel je geest weer terugkrijgt.
pi_30073215
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 14:14 schreef Veersesmurf het volgende:

[..]

De duivel is toch ook een creatie van god en aangezien god alles weet heeft hij dus bewust de duivel geschapen die zich tegen hem af zou zetten en zijn meest geliefde creatie uit zijn hemel proberen te houden. Dan is je liefde voor die ene creatie niet echt groot lijkt me.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_30073224
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 15:15 schreef Veersesmurf het volgende:
denk je dat we na dit leven ergens anders heen geen speknek, of is het dan gewoon over?
Als ik hier mijn mening over mag geven:

Mijn gevoel zegt dat het dan zeker niet over is. Ik kan het eventuele doelloos-zijn van het leven maar moeilijk aanvaarden.

Maar ook hier weer: ik ga hier geen conclusies uit trekken Het is een gevoel. Meer niet.
pi_30073226
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 14:46 schreef Veersesmurf het volgende:

[..]

Ik snap denk ik wat je bedoeld, en het is ook aan iedereen om te bepalen dat hij/zij naar een kerk/moskee/tempel gaat.
Ikzelf heb er wel veel aan, omdat ik voel dat ik groei in mijn geloof als ik dingen uitgelegd hoor in de kerk. Daarom ga ik erheen. Als jij dat niet nodig vind dan is dat helemaal aan jouw om dat te bepalen
[..]

(ik ook altijd met mijn Christelijke kijk op deze zaken) Dus je geloofd wel in een hemel?
Ik heb de behoefte om zelf dingen uit te zoeken, wat overigens niet betekent dat ik niets van anderen wil aannemen, maar ik moet m'n eigen pad bewandelen en gaandeweg leren en groeien. Zou ik me bij een kerk aansluiten, dan moet ik me beperken tot wat daar gepredikt wordt en moeten aannemen dat dat de waarheid is. Ik kan me natuurlijk wel tegen bepaalde dingen verzetten waar ik echt niet over uit kan of dingen ter discussie stellen, maar dan wordt ik uit de groep gezet, als afvallige of zondaar. Wat dat betreft neemt de kerk de houding aan:' it's my way or the highway'... en dat vind ik ongenuanceerd spijtig.
Dus als ik bij de groep/kerk wil horen, dan zal ik oogkleppen moeten opdoen. Dat lijkt me in geen enkel geval echt verstandig.

Aan de hand van de veel voorkomende herinneringen aan vorige levens denk ik dat we meerdere keren op aarde terugkomen, bij wijze van leerschool, om steeds verder te leren en te groeien, zodat we steeds een stapje verder komen en uiteindelijk het einddoel zullen bereiken, waarna je niet meer terug hoeft te komen op aarde. Een theorie als deze spreekt mij wel aan en klinkt mij vrij plausibel in de oren. of het werkelijk waar is? Zeker weten doe ik niet, maar het voelt wel heel vertrouwd. ik wacht geduldig af
Wat vorige levens betreft, trof me vooral het verhaal van een vrouw, die zich haar vorige leven herinnerde waarin zij in haar kraambed is overleden. Zij wist de plaats te noemen en de namen van de kinderen, dus is zij uit verlangen om haar kinderen te zien, teruggegaan naar dat dorp (ergens in Engeland), waar zij haar kinderen vond, die inmiddels al erg oud waren en niet allemaal meer leefden. Zij stonden hier uiteraard aanvankelijk ook erg sceptisch tegenover, maar omdat zij zóveel details en anekdotes wist te vertellen, die ze werkelijk nergens anders vandaan zou kunnen hebben, hebben ze moeten concluderen dat ze werkelijk de waarheid sprak. (documentaire over gezien)
pi_30073353
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 15:18 schreef speknek het volgende:
Geen idee. Ik hoop in ieder geval niet dat het eeuwig duurt, lijkt me een verschrikkelijke gevangenis. Maar de geest is onlosmakelijk verbonden aan het lichaam, kijk maar naar mensen die een hersenbeschadiging krijgen, dus het lijkt me bijzonder stug dat wanneer je hersenbeschadiging volledig is, je ineens wel je geest weer terugkrijgt.
en als het nou ontzettend gaaf is waar je eeuwig zult zijn, zou je het dan ook ervaren als een soort gevangenis?
pi_30073432
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 15:19 schreef wonko het volgende:

[..]

De duivel is toch ook een creatie van god en aangezien god alles weet heeft hij dus bewust de duivel geschapen die zich tegen hem af zou zetten en zijn meest geliefde creatie uit zijn hemel proberen te houden. Dan is je liefde voor die ene creatie niet echt groot lijkt me.
Ik weet niet of de duivel een creatie van God is. Er staat volgens mij wel in de bijbel (weet ik niet zeker) dat de duivel eerst een engel was van God, maar dat hij zelf de macht wilde, en daarom afvallig is geworden. Hij heeft ook andere engelen met zich meegenomen (ik geloof dat dat demonen zijn)

Misschien zit het ook anders in elkaar, maar dat het te moeilijk is voor ons mensen om dat te begrijpen (net als de eeuwigheid, behoorlijk lastig je daar een voorstelling bij te maken!)
  maandag 29 augustus 2005 @ 15:32:31 #189
8369 speknek
Another day another slay
pi_30073574
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 15:24 schreef Veersesmurf het volgende:
en als het nou ontzettend gaaf is waar je eeuwig zult zijn, zou je het dan ook ervaren als een soort gevangenis?
Ja tuurlijk, gaaf vind je bij de gratie van niet gaaf. Als het oneindig lang gaaf is, dan wordt dat de nieuwe standaard, en is het niet gaaf meer, maar 'gewoon'. Daarbij is gaaf vaak een combinatie van plezier en adrenaline. Als je geen angsten meer hebt is een adrenaline rush ook niet meer mogelijk.

Maar afgezien daarvan, het blijft een grote kooi waar je inzit en niet uitkomt. Lijkt me enigszins claustrofobisch.
pi_30073638
Vind deuteronomium 13 shocking en zeer tegenstrijdig met het gebod 'gij zult niet doden'.... moet ik zeggen
  maandag 29 augustus 2005 @ 15:41:15 #191
8369 speknek
Another day another slay
pi_30073821
Deuteronomium 13 is een mooi hoofdstuk ja, de verdere ook nog wel, zoals 22 waarin staat dat vrouwen gestenigd moeten worden als ze niet als maagd het huwelijk in gaan. Dit zijn volgens mij ook de uitzonderingen op de tien geboden, zoals aangegeven door god een paar hoofdstukken eerder.
pi_30073838
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 15:35 schreef freija het volgende:
Vind deuteronomium 13 shocking en zeer tegenstrijdig met het gebod 'gij zult niet doden'.... moet ik zeggen
Tja, andersgelovigen moeten worden gestenigd, ook al is het je bloedeigen broer of kind. Ik neem alvast dekking
  maandag 29 augustus 2005 @ 15:47:20 #193
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_30073995
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 15:41 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Tja, andersgelovigen moeten worden gestenigd, ook al is het je bloedeigen broer of kind. Ik neem alvast dekking
Ik ben ook blij dat het in mijn geval stopt bij verbale agressie en frustratie, en dat mijn zusje bijvoorbeeld niet klaar staat met een stel keien.
pi_30074108
Heb uw naaste lief als uzelf, gij zult niet doden, en je moet als de Samaritaan zijn, maar als God het zelf mag je iemand in de pan hakken???? En God is liefde???

Zie, dat bedoel ik nou, kan er niet uitkomen wat geschriften en voorschriften betreft, laat staan me erbij aansluiten

Ik gebruik liever m'n eigen gezonde verstand!
  maandag 29 augustus 2005 @ 16:17:30 #195
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_30074786
Ik heb de dicussie deels gelezen, en kwam tot de volgende conclussie:

Mensen die zich snel gekwetst voelen zijn een grotere bedreiging voor de vrije samenleving dan mensen die graag bewust andere mensen beledigen. Ik hoop dat ik hiermee niet andere mensen kwets. Het is slechts mijn mening :-)
  maandag 29 augustus 2005 @ 16:22:38 #196
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_30074923
Om bovenstaande toe te lichten:
Het valt me op dat christenen vaak in allerlei vage jargons spreken. Zoals "laat je wassen in het bloed van Jezus" enzo. Ze gooien die kreten er met zo'n vanzelfsprekendheid uit en staan er niet bij stil dat de buitenwereld er geen ruk van begrijpt.
De discussie zou al wat begrijpelijker voor buitenstaanders worden als er wat minder in jargons zou worden gesproken.
Mensen die zich snel gekwetst voelen zijn een grotere bedreiging voor de vrije samenleving dan mensen die graag bewust andere mensen beledigen. Ik hoop dat ik hiermee niet andere mensen kwets. Het is slechts mijn mening :-)
  maandag 29 augustus 2005 @ 16:33:32 #197
69191 Varr
Hier ben ik, hierzo!!
pi_30075147
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 15:12 schreef speknek het volgende:
Welnee, in de hemel spelen we allemaal carmageddon over wegen die besmeurd zijn met lichaamsdelen, dat weet toch iedereen .
Count me in!
  maandag 29 augustus 2005 @ 16:34:50 #198
34573 Neutrino
Dead cat bounce
pi_30075183
@Topic Starter.

Wat ik dus niet begrijp....

Als ik zo de argumenten lees is het van: "You are either with us or against us"..
Daar hou ik dus niet van !!! Waarom moet ik naar de hel en verdoemenis omdat ik simpelweg niet geloof wat een ander mens op een forum, in een bijbel of zelfs persoonlijk aan mijn deur verkondigd.

Je spreekt over een vrije keus. Hoe kan een keus vrij zijn wanneer de bedriegelijke mens de boodschap verspreid. Wellicht is het de boodschap van Satan die zich voordoet als god en is het christelijk geloof eigenlijk een Satanisch geloof. En moeten we dus eigenlijk Satan aanbidden..
Als je begrijpt wat ik bedoel...

Zolang god niet aan mijn deur staat en me een keuze geeft kan je niet van een keuze spreken.
Sell in may and go away. Forget it, we are here to stay.
pi_30075188
Ik ben ook best geschrokken van Deutronomium. had het nog nooit gelezen (zoals zoveel bijbelboeken) en het klinkt behoorlijk barbaars allemaal. Ik snap ook veel dingen uit de bijbel niet, dit is er een goed voorbeeld van. Ik kan me niet voorstellen dat iemand gedood moet worden vanwege zijn andere geloof.

Wat betreft de marketing ik snap dat veel mensen die uitspraken niet snappen. Sterker nog: ik denk dat er veel mensen zijn die die uitspraken wel doen, maar zelf niet in de gaten hebben wat ze daarmee bedoelen.
Ik hou er zelf niet zo van deze beeldspraak te gebruiken. Zelf heb ik liever dat mensen gewoon zeggen waar het op staat i.p.v. al die mooie vergelijkingen enzo, want dat komt zo 'gemaakt' over. Soms betrap ik mezelf er ook wel is op, maar dat is omdat je het zo gewend bent geraakt vanuit de kerk.
pi_30075797
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 16:35 schreef Veersesmurf het volgende:
Ik ben ook best geschrokken van Deutronomium. had het nog nooit gelezen (zoals zoveel bijbelboeken) en het klinkt behoorlijk barbaars allemaal. Ik snap ook veel dingen uit de bijbel niet, dit is er een goed voorbeeld van. Ik kan me niet voorstellen dat iemand gedood moet worden vanwege zijn andere geloof.
Maar zou je dit nu aan je dominee of ouderling voorleggen om je uit te laten leggen hoe dit zit?
Ik vraag me dan af of ik het dapper of onverstandig van je moet vinden...

Als ik zo eens op fora voor bijvoorbeeld Jehova's Getuigen kijk, dan lijken ze alles gewoon klakkeloos aan te nemen omdat ze de kerk/personen vertrouwen... Wat ik daar zoal lees maakt me echt heel boos, omdat er m.i. misbruik wordt gemaakt van goed (naïef) vertrouwen!
Een lichte vorm van scepticisme lijkt me juist heel gezond om te overleven. Na zelf onderzoek te doen kun je toch altijd nog wel iets aannemen, maar dan op basis van argumenten?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')