In vroeger tijden, toen astronomen nog niet gevangen gezet werden, waren er christelijke Hervormers die zichzelf afvroegen of de mens inderdaad wel een vrije wil heeft en in wier leer de vooraf bepaalde lotsbestemming een belangrijk thema was. Om dus te zeggen dat het christendom of de christelijke traditie staat voor de vrije wil, in tegenstelling tot de islamitische visie dat de het leven des mensen al vast staat, dat vind ik dus een uitspraak die behoorlijk discutabel is.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 16:16 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Nee, ik behoor tot geen enkele christelijke kerk.
Wees blij dat hij het niet over je heen goot.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 21:03 schreef Tafkahs het volgende:
gadverdamme, loop ik net de straat uit, komt er zo'n corpsbal met een plastic bekertje gevuld met pis op me af, zet ie het gewoon bij de vuilnis.. Als ie geen vieze handen had gehad, dan had ie een beuk gekregen, dat soort teringlijers moet ik niet voor m'n deur hebben
quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 21:05 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Wees blij dat hij het niet over je heen goot.
Bovendien; wat zou het, dat hij vieze handen had? Gewoon in een klap knock-out slaan.
Ik zie ze eigenlijk alleen lopen als ze net klappen hebben gehad. Oftewel, vaak.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 21:08 schreef Tafkahs het volgende:
daar zul je er vast een hele hoop van hebben in Leiijden
Hm, je herkent ze zo he? van die glimmende broeken waar je geen scheten in kunt laten enzo, een gevoerd zwart jasje, het liefst met een speldje er op van een of andere vreselijke societeitquote:Op vrijdag 19 augustus 2005 21:09 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Ik zie ze eigenlijk alleen lopen als ze net klappen hebben gehad. Oftewel, vaak.
Zag laatst wel met genoegen hoe er een in een volslagen dronken bui een fiets probeerde om te gooien, actie die hem bijna z'n jasje gekost heeft.
Daar is niets mis mee.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 21:13 schreef Tafkahs het volgende:
, een gevoerd zwart jasje,
Nee, speldjes heb ik nog nooit gezien. Het is geen Ledenvergadering van Rood.quote:het liefst met een speldje er op van een of andere vreselijke societeit
Dada.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 21:13 schreef Monidique het volgende:
Ik heb thee, ik verveel me, voel me een beetje kut. Etc.
Verkeerde interpretatie van het christendom.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 21:04 schreef Monidique het volgende:
In vroeger tijden, toen astronomen nog niet gevangen gezet werden, waren er christelijke Hervormers die zichzelf afvroegen of de mens inderdaad wel een vrije wil heeft en in wier leer de vooraf bepaalde lotsbestemming een belangrijk thema was. Om dus te zeggen dat het christendom of de christelijke traditie staat voor de vrije wil, in tegenstelling tot de islamitische visie dat de het leven des mensen al vast staat, dat vind ik dus een uitspraak die behoorlijk discutabel is.
Ok, I can't back that up.. dat 2e is verzonnenquote:Op vrijdag 19 augustus 2005 21:14 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Daar is niets mis mee.
[..]
Nee, speldjes heb ik nog nooit gezien. Het is geen Ledenvergadering van Rood.
Nog nooit gezien. Ze laten wel het vuilnis staan tot de maden Oorlog en Vrede kunnen schrijven,quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 21:21 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
Ok, I can't back that up.. dat 2e is verzonnen
Maar volgepistte bekertjes hebben ze wel he?
Voorwaar, dit snijdt hout, toekomstige Leidenaar.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 21:23 schreef Monidique het volgende:
Laatst had het maandelijkse of wekelijkse magazine van de NRC een artikel over de westerse, eventueel hypocriete, gedragingen van moslimfundemantalisten. Wetenschap gaat goed samen met fundamentalisme, maar dan alleen in zoverre het berwijst dat Allah en ook de Koran almachtig en alwetend zijn. Zo gaat het ook goed samen met techniek en nog veel meer, wel een interessant artikel.
Ik denk echter ook dat het fundamentalisme van Hamas en Hezbollah en dergelijke behoorlijk wat gelijkenissen vertoont met de negentiende-eeuwse massademocratie in Europa. Het zijn partijen die zeer zeker niet nihilistisch zijn, ook al lijkt het soms van wel, die een brede basis hebben en een vrij duidelijk program. Voorts zijn ze progressief, in de engste zin van het woord. Zulke organisaties zijn dan ook absoluut geen exponenten van een Middeleeuws geloof, ze zijn eerder islamitische of nationalistische belangengroepen die geleerd hebben van zo'n honderdvijftig jaar (massa)democratie in Europa. Hoopvol, op zich.
Je zou misschien zelfs zo ver kunnen gaan om in Al-Kaida de islamitische variant van de anarchisten van die tijd te zien. Ook Al-Kaida heeft betrekkelijk weinig steun -tenzij De Vijand natuurlijk geraakt wordt, wat altijd mooi is-, richt zich tegen zowat iedereen en alles en heeft een behoorlijk utopische en onhaalbare ideologie.
Het is van twee weken geleden, zo ongeveer. Zaterdag dus.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 21:28 schreef MrX1982 het volgende:
Wij hebben het NRC hier. Eens kijken of ik dat magazine nog kan vinden. Opzich interessante materie
Hmm die moet dan nog wel ergens liggenquote:Op vrijdag 19 augustus 2005 21:29 schreef Monidique het volgende:
Het is van twee weken geleden, zo ongeveer. Zaterdag dus.
Het scheppingsverhaal, Genesis, waarin de mens gestraft werd door God na een appel te willen eten, als ultiem voorbeeld dat het christendom de vrije wil liefheeft? Er moeten toch zeker wel betere voorbeelden zijn.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 19:53 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Een opmerkelijk verschil tussen de Bijbel en de Koran komt naar voren in het Scheppingsverhaal.
Ook een vrije wil is gebonden aan regels en wetten. In een democratie is immers ook niet alles toelaatbaar en toegestaan. Genesis toont eerder aan dat de mens eigenwijs is en doet wat hij zelf wil ook al zijn er regels, zoals in dit geval over het verbod om te eten van de boom der kennis van goed en kwaad.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 21:48 schreef Monidique het volgende:
Het scheppingsverhaal, Genesis, waarin de mens gestraft werd door God na een appel te willen eten, als ultiem voorbeeld dat het christendom de vrije wil liefheeft? Er moeten toch zeker wel betere voorbeelden zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |