Nee, voor buitengewone inspanningen.quote:Op zaterdag 16 juli 2005 22:24 schreef _The_General_ het volgende:
Kreeg hij deze onderscheiding voor het redden van een leven ?
Geen idee, ik zal m vandaag eens overhoren.quote:Is hij ook gerechtigd tot het dragen van de Libanonmedaille ( HVN.1 met gesp LIBANON 1979) en de Nobelprijs voor de vrede ? ( De laatste mag van Nederland niet gedragen worden, maar veel veteranen doen dat wel.. )
Die ouwe van mij heb ook een lintje van de koningin, omdat ie een jaar of 18 ofzo in de gemeenteraad heeft gezeten hier (je kent hem vast welquote:
Hij wist niet meer of hij die Libanon medaille heeft gehad. Heeft blijkbaar niet veel indruk gemaakt.quote:Op zaterdag 16 juli 2005 22:24 schreef _The_General_ het volgende:
Is hij ook gerechtigd tot het dragen van de Libanonmedaille ( HVN.1 met gesp LIBANON 1979) en de Nobelprijs voor de vrede ? ( De laatste mag van Nederland niet gedragen worden, maar veel veteranen doen dat wel.. )
Hij is idd een Indianhead en heeft ook jarenlang in het bestuur van de VOKS gezeten. Thuis werd er echter niet zoveel over gesproken, dus mijn kennis is beperkt.quote:Op maandag 18 juli 2005 13:22 schreef _The_General_ het volgende:
Dus je vader is ook nog een Indianhead , Interessant,
Dit vind je misschien wel interessant:
http://assoc.wanadoo.fr/france-coree/eurokorvet/neth/ndvn.htm
Dat zal ik nog eens na moeten gaanquote:Op dinsdag 19 juli 2005 17:59 schreef _The_General_ het volgende:
Interessant, is het een Nederlandse medaille?
Ik ken er twee met 1815 erop,
Belooningspenning van Brussel 1815
Belooningspenning van de Kompagnie Vrijwillige Jagers der Utrechtsche Studenten, 1815
Van mijn vader weet ik iig dat die medaille van die Jannes vandaan komt, maar als dat verhaal van de Jouster Courant klopt, zou het wel eens een franse medaille kunnen zijn die hij voor Waterloo heeft gekregen.quote:Uit Napoleons tijd
Vele plaatsgenooten zullen zich nog herinneren den ouden Jannes van Wijk, geboren 2 nov. 1789 te Zwolle en overleden te Joure den 27 juli 1872.
Wat het tegenwoordige geslacht vast niet weet, is dat Jannes in 1810 genoodzaakt werd in het leger van Napoleon naar Spanje te trekken. Hij streed in dat Fransche leger mee in 1810 bij Diorange, in 1811 bij Medulen, in 1812 bij Mora, in 1813 bij Orkanje en Vollevera, waar hij drie hoofdwonden bekwam. In 1813 maakte hij nog den slag bij Pompeloene, in 1814 bij Sarra en in 1815 dien bij Waterloo mee.
Het portret van dezen held uit den tijd van Napoleon zal op den feestdag aan het gemeentehuis ter bezichtiging hangen.
Niet gek. Meestal reiken ze "Pro Ecclesia et Pontifice" uit.quote:Op vrijdag 12 augustus 2005 20:03 schreef Koobus het volgende:
Mijn opa had een pauselijke ridderorde. Ridder in de Orde van Sint Sylvester.
Wegens verdiensten voor de katholieke kerk.![]()
quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 01:23 schreef freako het volgende:
[..]
Niet gek. Meestal reiken ze "Pro Ecclesia et Pontifice" uit.
Een overzicht van de pauselijke onderscheidingen staat hier: http://www.katholiekneder(...)hief_2003_20470.html
Daar zal hij 'm wel voor gekregen hebben. Hij was een van de initiatiefnemers voor een katholieke middelbare school in, naar ik meen, Rijswijk. Jammer genoeg heb ik hem nooit echt goed gekend. Hij overleed toen ik negen was, en dan praat je nog niet echt met mensen over dit soort dingen.quote:Bij bijzondere verdiensten is opname mogelijk in één van de ridderordes. Voorwaarde daarvoor is bovendien dat de persoon niet alleen binnen de Kerk zijn verdiensten moet hebben, maar ook op het maatschappelijk vlak het christelijk leven heeft bevorderd, bijvoorbeeld door initiatieven tot bevordering van het katholiek onderwijs of de gezondheidszorg of door politieke activiteiten. De Sylvesterorde wordt hiervoor het meeste toegekend.
Tuurlijk, dat zijn ook onderscheidingen!quote:Op donderdag 28 juni 2007 21:57 schreef RonaldV het volgende:
Tellen medailles voor operaties mee? Zo ja: ik heb er twee vanwege Bosnië (Deny Flight/Deliberate Force), en sinds deze week ben ik ook nog officieel "Veteraan".
Geloof het of niet, maar dat is een militaire onderscheiding.quote:
Stel je meld je aan op je 18e bij het leger en je krijgt je uniform, mag je dan je vierdaagse kruis dragen?quote:Op zaterdag 21 juli 2007 18:29 schreef _The_General_ het volgende:
Het Kruis voor betoonde marsvaardigheid is een vaardigheidsonderscheiding. Het is geen militaire onderscheiding. Aangezien het een officieel erkende Nederlandse Onderscheiding is mag het wel op een uniform gedragen worden.
Ik moet altijd erg lachen als ik Willem-Alexander in uniform zie. Inmiddels heeft ie een van de hoogste rangen in het Nederlandse leger, en dan heeft ie een uniform met daarop de huwelijksmedaille van z'n eigen huwelijk, de medaille van de inhuldiging van z'n moeder in 1980 en twee hoge onderscheidingen (ik denk in de Orde van Oranje-Nassau en de Orde van de Nederlandse Leeuw), die hij ook van z'n moeder heeft gekregen.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 18:40 schreef _The_General_ het volgende:
Ja, Mits militair (Pruissisch) opgemaakt.
De meeste militairen zullen hem echter pas dragen als ze andere onderscheidingen hebben en deze samen in een militair opgemaakte set kunnen dragen. Alleen het Vierdaagsekruis dragen ziet men soms als Hautain aangezien het één van de de laagste onderscheidingen is. . . .
De Militaire Willems-Orde,quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 16:41 schreef Billy_Mack het volgende:
Wat is het Nederlanse equivalent van de Amerikaanse Medal of Honor en het Britse Victoria Cross?
Mijn vader is Lid in de Orde van Oranje-Nassauquote:Op zaterdag 16 juli 2005 19:49 schreef _The_General_ het volgende:
Heeft iemand familieleden die onderscheidingen mogen dragen? Zoja, welke ?
Mijn vader is dienstslachtoffer en heeft daarom deze eretekens van de BNMO. Dit zijn geen officiele Nederlandse onderscheidingen.
[[url=http://img265.imageshack.us/img265/7176/bnmo7da.th.jpg]afbeelding][/URL]
Mijn oma kreeg speldjes met een bloedruppeljte bij haar XX-jarig jubileum , op dat plastic rode bloeddruppeltje zat een wit kruisje .quote:Op zondag 17 juli 2005 15:34 schreef _The_General_ het volgende:
Heeft ze ook rode kruis onderscheidingen of bloeddonatie onderscheidingen gehad ?
Dan mag je trots zijn. Je hebt namelijk een familielid die drager is van de hoogste dapperheidsonderscheiding van ons land. En dan niet eens de 4de klasse maar de hogere 3de klasse.quote:Op donderdag 27 september 2007 18:55 schreef deedeetee het volgende:
Ik ben 'ns wat oude papieren op gaan duikelen maar het enigste dat er op lijkt is dit : ridder M.W.O. 3e kl.
Er is mss nog meer maar het is lastig zoeken tussen al die namen en geboorteplaatsen enzo![]()
Ik zoek een Willemse(n) met een Willemsorde..quote:Op zondag 11 november 2007 20:18 schreef _The_General_ het volgende:
Ik heb nu een aantal ranglijsten,dus als iemand nog namen wilt laten nazoeken!
Zou je die naar mij willen mailen?quote:Op zondag 11 november 2007 20:18 schreef _The_General_ het volgende:
Ik heb nu een aantal ranglijsten,dus als iemand nog namen wilt laten nazoeken!
Hmpf, inscannen gaat je wéken kostenquote:Op zondag 11 november 2007 21:56 schreef _The_General_ het volgende:
Helaas niet, mogelijk dat ik over een tijd nog eerdere ranglijsten kan vinden. Als ik nieuwe boeken heb zal ik op Willemse-n zoeken.
Loedertje, het zijn boeken, dus ik kan ze niet mailen.
Ben der eerste kerstdag pas weer, dus zal proberen er dan aan te denkenquote:Op zondag 16 december 2007 17:18 schreef _The_General_ het volgende:
En? Wat was het voor onderscheiding?
Die bestaat nietquote:Op zaterdag 29 december 2007 14:35 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Mijn opa was Ridder in de Orde van de Gele Kikker![]()
Ik zie je post nu pas! Interessant, dit is een zeer zeldzame onderscheiding!quote:Op dinsdag 9 augustus 2005 17:46 schreef nixxx het volgende:
schopje..
http://www.onderscheidingen.nl/nl/medailles/herinnering/zhk.html
die is het.. dat stempeltje pz staat er ook in.
En ik mag een indianhead borstzakembleem dragen, vanwege een oefening met luchtmobiel die ik heb meegedaan
Dat is leuk om te wetenquote:Op woensdag 20 februari 2008 09:15 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Ik zie je post nu pas! Interessant, dit is een zeer zeldzame onderscheiding!
Mn moeder is er niet helemaal over uit welke mn opa heeft. Mn oom heeft wel 'iets' in de Orde van Oranje Nassau.quote:Op maandag 31 maart 2008 09:58 schreef _The_General_ het volgende:
Nog iemand met bijzondere onderscheidingen in de familie?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pro_Ecclesia_et_Pontifice was em dusquote:Op maandag 31 maart 2008 22:28 schreef qu63 het volgende:
[..]
Mn moeder is er niet helemaal over uit welke mn opa heeft. Mn oom heeft wel 'iets' in de Orde van Oranje Nassau.
Heb je ook lijstjes met pauselijke onderscheidingen? Mn opa heeft er een gekregen (volgens mn moeder een met een lange naam), maar http://nl.wikipedia.org/w(...)den_van_het_Vaticaan helpt mij niet echt verder.
Namen via pm
Als je met een parachute uit een vliegtuig springt (en dan bedoel ik echt springen, niet jezelf er met een schietstoel eruit schieten), dan kun je in aanmerking komen voor een "para-wing", dat is geen onderscheiding, maar een insigne, net zoals de vlieger-wing dat is. Het geeft aan dat je een opleiding met goed gevolg hebt afgesloten. Er zijn er twee van: de gewone "kale" wing, en het insigne met een ster.quote:Op maandag 31 maart 2008 23:06 schreef bleiblei het volgende:
mijn schoonpa heeft massa's militaire onderscheidingen. Maar wat ik begrepen heb krijg je der tegenwoordig al één als je met een parachute uit een vliegtuig springt.
Helaasquote:Op woensdag 2 april 2008 11:25 schreef _The_General_ het volgende:
Ik heb helaas geen onderscheidingen kunnen vinden qu63. Niet vreemd overigens als hij onderscheidingen in de Orde van Oranje Nassau of van het Vaticaan heeft gekregen. Deze staan doorgaans niet in de boeken.
Ligt in het ouderlijk huis, zal eens even fotograferen binnenkort.quote:Op zaterdag 5 april 2008 17:20 schreef _The_General_ het volgende:
Lijkt me interessant om daar iets van te zien Salvador!
Ik heb je gePM'ed.quote:Op zaterdag 5 april 2008 16:32 schreef _The_General_ het volgende:
Van links naar rechts
Kruis voor Orde en Vrede met jaargespen 1946 - 1947 - 1948 - 1949
Onderscheidingsteken voor langdurige, eerlijke en trouwe dienst brons
Onderscheidingsteken voor langdurige, eerlijke en trouwe dienst zlver
Onderscheidingsteken voor langdurige, eerlijke en trouwe dienst goud
Daarvan ook de miniaturen.
Speldje 1 (links) is het Demobilisatie-Insigne KNIL en daarnaast een speldje van een militaire eenheid!
Nu komt het speciale! De batonset (Bintangs op zijn KNIL's) ligt verkeerd om... De eerste baton is van het Kruis van Verdienste! Een hoge militaire dapperheidsonderscheiding!
Als je me de naam geeft van je Opa kan ik nazoeken of hij inderdaad deze dapperheidsonderscheiding had en waarvoor hij hem gekregen heeft!
quote:Op maandag 23 juli 2007 00:00 schreef freako het volgende:
[..]
Ik moet altijd erg lachen als ik Willem-Alexander in uniform zie. Inmiddels heeft ie een van de hoogste rangen in het Nederlandse leger, en dan heeft ie een uniform met daarop de huwelijksmedaille van z'n eigen huwelijk, de medaille van de inhuldiging van z'n moeder in 1980 en twee hoge onderscheidingen (ik denk in de Orde van Oranje-Nassau en de Orde van de Nederlandse Leeuw), die hij ook van z'n moeder heeft gekregen..
De vier sterren staan voor de vier jaargespen op de Onderscheiding!quote:Op zaterdag 5 april 2008 18:12 schreef GForceT1 het volgende:
[..]
Ik heb je gePM'ed.
Kan je me ook vertellen waar die 4 sterren op die bintang voor staan? Die andere weet ik, die is gewoon voor dienstjaren.
Bedankt voor de moeite!quote:Op zaterdag 5 april 2008 18:39 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
De vier sterren staan voor de vier jaargespen op de Onderscheiding!
In eerste instantie kan ik niet vinden over je Opa in connectie tot het Kruis van Verdienste. Ik ga even een kennis mailen die toegang heeft tot de archieven van de Kanselarij der Nederlandse Orden. Je hoort van me!
Staan er eigenlijk straffen op, op het niet terugsturen van spelden/kruizen etc.?quote:Op zaterdag 5 april 2008 18:56 schreef _The_General_ het volgende:
Dat het Kruis van Verdienste niet er bij zit kan zijn omdat deze nog wel eens terug werd gestuurd na het overlijden....
knipselboek wordt bij mijn ouders even opgezocht.quote:Op zaterdag 5 april 2008 18:56 schreef _The_General_ het volgende:
Kijk eens in dat knipselboek als je wilt, welke eenheid had hij, wie was zijn commandant? Misschien staat er ergens iets bij over een decoratie?
Misschien kunnen we via een close up van het speldje ook nog een eenheid achterhalen.
Mochten we helemaal niet verder komen dan kun je een brief schrijven aan Defensie of aan het NIMH om zijn staat van dienst op te vragen. Misschien dat daar iets in staat!
Dat het Kruis van Verdienste niet er bij zit kan zijn omdat deze nog wel eens terug werd gestuurd na het overlijden....
Hij had inderdaad Britsen en 1 Amerikaanse piloot geholpenquote:Op zondag 6 april 2008 12:54 schreef _The_General_ het volgende:
De Britse Air Chief Marshal (Een rang, Marshal is geen naam) gaf na WOII namens de “Allied
Expeditionary Force” oorkondes uit aan pilotenhelpers die niet in aanmerking kwamen voor een Onderscheiding maar wel goed werk hadden geleverd!
Door deze oorkonde zou hij waarschijnlijk in aanmerking zijn gekomen voor het Nederlandse Verzetsherdenkingskruis. (te zien in deze thread).
quote:DEN HAAG - Nabestaanden van mensen die een lintje hebben gekregen krijgen na het overlijden van het onderscheiden familielid een verzoek van de Kanselarij der Nederlandse Orden om dat lintje terug te geven. „Kneuterig” vindt Tweede Kamerlid Jan Schinkelshoek van het CDA. Hij wil van de regeling uit de jaren vijftig van de vorige eeuw af.
Een woordvoerder van de CDA-fractie bevestigde een bericht hierover dinsdag in het televisieprogramma Nova.
Overigens is het mogelijk voor de nabestaanden om het onderscheidingsteken tegen betaling van een waarborgsom voor onbepaalde tijd in bruikleen te behouden. Dat bedrag varieert van 40 euro voor een eremedaille in brons in de Orde van Oranje-Nassau tot 2093 euro voor de onderscheiding Ridder Grootkruis in de Orde van de Nederlandse Leeuw.
Maar ook dan blijft het onderscheidingsteken eigendom van de Staat en mag het niet verkocht, geschonken of op een ander wijze vervreemd worden.
De Lintjesregen ter gelegenheid van Koninginnedag valt dit jaar op vrijdag 25 april. Mensen die dan een onderscheiding krijgen hoeven niet bang te zijn dat ze een 'tweedehands lintje' krijgen. Ingeleverde versierselen worden weer gebruikt om nieuwe van te maken.
Bron: www.onderscheidingenforum.nlquote:Stelling: Lintjesregen afschaffen?[/b]
De aanvraag voor een onderscheiding gaat over vijf schijven.
Ook dit jaar krijgen rond Koninginnedag bijna 3500 mensen die iets bijzonders hebben gepresteerd of zich voor samenleving hebben ingespannen een onderscheiding.
Een ieder kan iemand anders voordragen voor een koninklijke onderscheiding. Hiervoor dient een onderbouwd voorstel te worden ingediend bij de burgemeester. De aanvraag wordt hierop doorgestuurd naar de Commissaris van de Koningin. Hij of zij stuurt het formulier door naar het Kapittel voor de Civiele Orden. Deze vijf burgers geven een zwaarwegend advies aan de betrokken minister. Indien de minister positief beslist, wordt de onderscheiding bij koninklijk besluit verleend.
De Orde van de Nederlandse Leeuw is de oudste en hoogste Nederlandse civiele orde en werd op 29 september 1815 door Koning Willem I ingesteld. De Orde van Oranje-Nassau is op 4 april 1892 ingesteld onder regentes Emma.
Is deze lintjesregen nog wel van deze tijd? De overheid steekt daarnaast veel werk in de onderscheidingen, is dat het wel waard? Of moet er een moment blijven dat Nederlanders worden geëerd voor hun inzet en bijzondere prestaties?
quote:Op vrijdag 25 april 2008 17:37 schreef Esses het volgende:
Pumatje, heb je tijd over? Zou je anders alle krantenartikelen niet in kunnen scannen? Leuk om een archiefje aan te leggen
Ah helaas. Ik ben op dit moment allemaal informatie/boeken over vorige oorlogen verzamelen. Hoge kwaliteits fotos van het internet die laat ik afdrukken op fotopapier en daarna maak ik hier ook boeken van met de achterliggende verhalen. Ergens hoop ik dat ik ooit is een uitgeverij binnen kan stappen ^^quote:Op vrijdag 25 april 2008 17:45 schreef Pumatje het volgende:
[..]
je maakt een grapje?
Zijn meer dan 10 dozen![]()
Als jullie me data geven waarvan jullie willen weten wat er in de krant stond, kan ik wellicht meer betekenen, maar alles inscannen gaat ( nu nog ) te ver..
heb ook geen scanner
een kosovo-medaille.quote:Op vrijdag 2 mei 2008 13:29 schreef Sitethief het volgende:
Mijn pa heeft deze: [ afbeelding ]
En als het tegenzit krijgt ie ook nog een medaille als hij uit Afghanistan terug komt, ligt er ff aan wanneer hij moet.....
dat wist ie al denk ik, gezien de naam van de afbeeldingquote:
Ik denk niet dat het er toe doet wat je opa heeft gedaan, waarschijnlijk deed hij puur wat hem is opgedragen, zoals ook de amerikanen deden, vechten voor wat jij dacht dat juist was.quote:Op donderdag 8 mei 2008 10:25 schreef Prei het volgende:
Mijn opa heeft bij de Duitse Waffen SS gezeten![]()
En heeft de duitste variant van de amerikaanse Combat infantry badge en nog wat andere zooi gekregen voor het uitschakelen van 17 russen die zijn linie bestormde en het redden van 2 duitse soldaten die door 1 rus waren gevangen genomen. Ik weet tbh niet bij welk regiment hij zat maar zijn rang was SS-Sturmmann das volgens mij zoiets als sergeant bij huidige maatstaven.
Miss niet iets om trots op te zijn maar zijn verhalen waren wel altijd mooi
Edit: Ik zal wel even opzoeken welke 2-3 onderscheidingen het waren. Hij was ook voorgedragen voor het Ijzerenkruis maar heeft hem nooit gekregen.
Edit Edit:
hij heeft de Bronze Infantry Badge: http://www.wehrmacht-awar(...)infantry_assault.htm
en deze http://www.wehrmacht-awar(...)close_combat_bar.htm de zilvere variant
Hij heeft er nog een maar die kan ik niet vinden was voor het redden van een leven.
Zo zei hij het ook altijd toen dacht ik dat ik goed bezig was maar toen hij ontdekte wat er met de joden was gebeurd na de oorlog was hij mentaal helemaal ingestort en heeft er altijd moeite mee gehad om er over te praten. Hij wist dat de joden gedoporteerd werden maar hij heeft altijd gedacht dat ze gewoon in andere landen werden ondergebracht. In de laatste 5 jaar van zijn leven was hij er ook heel open over omdat ik er over door bleef vragen. Ik denk wel dat hij veel dingen mee het graf heeft ingenomen want hij zei eens tegen mij dat hij gruwelijke dingen heeft gezien en zelfs gedaan maar hij heeft nooit verteld wat.quote:Op donderdag 8 mei 2008 11:20 schreef Gierigesloeber het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het er toe doet wat je opa heeft gedaan, waarschijnlijk deed hij puur wat hem is opgedragen, zoals ook de amerikanen deden, vechten voor wat jij dacht dat juist was.
quote:Op donderdag 8 mei 2008 14:36 schreef Esses het volgende:
de onderscheidingen mag je zeker trots op zijn, zijn toch beste prestaties. Het land waar hij voor streed boeit inderdaad niet, hij deed wat hem gezegd is. Net als ieder ander.
Ja tuurlijk weet ik dat hij fout zat en hij heeft het zichzelf nooit vergeven maar toen hij jong was zag hij wel wat zitten in een groot europa en hij was zelf half duits (overgroot moeder was duits) en voelde zich opgeroepen om tegen de bolsjewieken te vechten wat ook niet bepaald lekkertjes waren. Maar aan het eind van de oorlog is hij ook gaan inzien dat hij fout zat qua gedachtengang maar hij heeft nooit spijt gehad van de russen die hij heeft omgebracht. Zal wel komen omdat russen nog al een hekel aan SSers hadden en ze daarom ook regelmatig lynchde.quote:Op donderdag 8 mei 2008 15:02 schreef Pumatje het volgende:
[..]
hm ik wil hier geen politiek getint topic van maken maar de Waffen-SS soldaten wisten toch heel erg goed waar ze mee bezig waren en voor wat ze vochten naast een GrosDeutschland .
je zat dan behoorlijk "fout".
Maar dat is jou natuurlijk niet aan te rekenenen niemand van deze generatie en de medailles die zijn behaald zijn indrukwekkend. En kun je op een manier ook wel trots op zijn..
als je ook maar de keerzijde van die medailles in je achterhoofd houd.
I see. Zal best wel kunnen kloppen ik zal volgende week wel even kijken bij me oma kijken of het klopt en meteen wat fototjes maken van de echtsheid certificaten en shit maar thx voor de verbeteringquote:Op donderdag 8 mei 2008 17:35 schreef _The_General_ het volgende:
Je opa kan de Ere Gesp niet gekregen hebben. Daarvoor moest hij eerst het IJzeren Kruis eerste en tweede klasse hebben.
Mogelijk heeft hij deze onderscheiding gehad: http://www.axishistory.com/index.php?id=1894
]quote:Op donderdag 8 mei 2008 15:07 schreef Prei het volgende:
[..]
Ja tuurlijk weet ik dat hij fout zat en hij heeft het zichzelf nooit vergeven maar toen hij jong was zag hij wel wat zitten in een groot europa en hij was zelf half duits (overgroot moeder was duits) en voelde zich opgeroepen om tegen de bolsjewieken te vechten wat ook niet bepaald lekkertjes waren. Maar aan het eind van de oorlog is hij ook gaan inzien dat hij fout zat qua gedachtengang maar hij heeft nooit spijt gehad van de russen die hij heeft omgebracht. Zal wel komen omdat russen nog al een hekel aan SSers hadden en ze daarom ook regelmatig lynchde.
achja, ze zullen vastwel erge dingen hebben gedaan, maar ik vind een topic over onderscheidingen niet echt de plaats om daarover opmerkingen te gaan maken tegen z'n kleinzoon.quote:Op vrijdag 9 mei 2008 03:23 schreef Pumatje het volgende:
[..]
]
Njah, dat excuus vechten tegen de bolsjewieken is wel fijn.. maar dan had hij net zo goed bij de Wehrmacht kunnen gaan. Had ook elitekorpsen. Vind het geen excuus, daarnaast telt het ook als hij pas in 1941/42 bij de SS ging..
SS ers verdienden ook niets meer dan gelynched te worden, in ieder geval destijds.
maargoed, iig fijn dat ie is gaan beseffen dat ie fout zat.
heb je foto's van de medailles?
Ik ga morgen even bij mijn oma langs om foto's te maken en even rond te zoeken wat er nog allemaal op zolder ligt. Met een beetje geluk mag ik die onderscheidingen wel meenemen want zo ver ik weet doet mijn oma er niks mee. So lets hope soquote:Op vrijdag 9 mei 2008 03:23 schreef Pumatje het volgende:
[..]
]
Njah, dat excuus vechten tegen de bolsjewieken is wel fijn.. maar dan had hij net zo goed bij de Wehrmacht kunnen gaan. Had ook elitekorpsen. Vind het geen excuus, daarnaast telt het ook als hij pas in 1941/42 bij de SS ging..
SS ers verdienden ook niets meer dan gelynched te worden, in ieder geval destijds.
maargoed, iig fijn dat ie is gaan beseffen dat ie fout zat.
heb je foto's van de medailles?
Waarschijnlijk het Ereteken voor Orde en Vrede.quote:Op vrijdag 9 mei 2008 09:57 schreef DANILXL het volgende:
allebei mn opa zijn lid in de orde van oranje nassau vanwege meer dan 40 jaar vrijwilligerswerk. Ook heeft mijn opa nog een medaille voor verdiensten in NL-Indie volgens mij. andere opa heeft ook joden verborgen gehouden volgens mij ff navragen aan mn ouders.
Mijn opa heeft hem hierom geweigerd.quote:Op woensdag 10 september 2008 10:20 schreef Bouke-p het volgende:
De meeste lintjes die uitgereikt worden door de koningin, ridder in de orde van weet ik veel is echt de grootste onzin die dr is. Een lintje krijgen omdat je 40 jaar bij de fanfare zit(om maar wat te noemen) of omdat je toevallig 30 jaar presentator geweest bent.
Sorry hoor, maar dat zijn toch echt idiote dingen.... Die lintjes worden weggegeven alsof het niks is...
het was een harmoniequote:Op woensdag 10 september 2008 10:20 schreef Bouke-p het volgende:
De meeste lintjes die uitgereikt worden door de koningin, ridder in de orde van weet ik veel is echt de grootste onzin die dr is. Een lintje krijgen omdat je 40 jaar bij de fanfare zit(om maar wat te noemen) of omdat je toevallig 30 jaar presentator geweest bent.
Sorry hoor, maar dat zijn toch echt idiote dingen.... Die lintjes worden weggegeven alsof het niks is...
quote:Op woensdag 10 september 2008 11:04 schreef Esses het volgende:
[..]
Mijn opa heeft hem hierom geweigerd.
Probeer zijn gegevens op te vragen bij MINDEF? Anders eventueel museum Bronbeek proberen.quote:Op donderdag 18 september 2008 00:21 schreef jefjef het volgende:
Mijn opa (Brigadier KNIL , andere benaming voor sergeant en daarna KL) had een aantal zoals schietprijs geweer eerste maal in 1934 en tweede maal 1936. Schietprijs karabijn mitrailleur 1936. Ereteken voor Orde en Vrede en volgens mij, als ik de verhalen van vroeger nog goed herinner, vertelde hij dat hij een hele rits van die dingen had. Maar ja er is niemand meer die mij meer kan vertellen en in zijn stamboek staat alleen alles na 1948 terwijl hij in 1930 al was ingelijfd.
Staat van dienst opvragen is mogelijk, verder kun je de sectie onderscheidingen proberen!quote:Op dinsdag 27 januari 2009 14:19 schreef Pumatje het volgende:
wowow wacht.
ik kan gewoon mijn baas bellen en alle gegevens van mijn familie opvragen betreft krijgsverrichtingen e.d ???
Biesheuvel is jouw opa?quote:Op dinsdag 27 januari 2009 15:31 schreef Exstreem het volgende:
mijn opa is heeft meerdere lintjes gehad omdat hij oa minster president was (Kabinet Biesheuvel I, II
(1971 - 1973) ) ik zal is vragen aan mijn oma welke.
nja hij was mijn stief opa maar ik was 3 dagen bij hem in de week dus ik noemde hem altijd opaquote:
Met goed recht!quote:Op dinsdag 27 januari 2009 21:55 schreef jester_ali18 het volgende:
heb zelf medaille van Eufor ( Bosnie ) en de herinneringsmedaille. Niet de hoogste medaille of de spannendste maar ben er wel trots op
Ja kloptquote:Op woensdag 28 januari 2009 08:17 schreef _The_General_ het volgende:
Biesheuvel was Grootkruis in de Orde van Oranje-Nassau en Commandeur in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Daarnaast grote kans op een rits hoge buitenlandse onderscheidingen ivm met staatsbezoeken.
My bad. Heb het topic niet doorgelezen. Zal ik even doen dan. Danku.quote:Op woensdag 28 januari 2009 18:27 schreef Pumatje het volgende:
staat al in dit topic, ff moeite doen
De Militaire Willems-Orde. Voor zowel burgers en militairen. De laatste jaren is het Kruis van Verdienste het meeste uitgegeven aan Militairen.quote:Op woensdag 28 januari 2009 18:27 schreef GuyFawkes het volgende:
Wat is de hoogste onderscheiding die je kan halen als burger? En welke als soldaat?
Alleen enkele onderscheidingen. Echter tegen een geldbedrag kun je ze in langdurige bruikleen krijgen (in theorie zal daarna nooit iemand ze meer terug vragen)quote:Op woensdag 28 januari 2009 16:16 schreef jester_ali18 het volgende:
Wist ook helemaal niet dat je de koninklijke onderscheidingen weer in moest leveren als de persoon in kwestie overleden is, zo leer je toch nog weer wat
Afhankelijk van het krijgsmachtdeel waar ze zitten zou je de historische sectie kunnen aanschrijven. Maar dan moet je wel met wat meer komen dan "mijn opa Henk Jansen zat in dienst, en ik wil weten wat hij gedaan heeft." Je moet in ieder geval weten waneer hij in dienst zat, en waar. Maar hou er rekening mee dat ze je niet van antwoord gaan voorzien als één of meer opa's bijvoorbeeld de Spionnenschool in Harderwijk hebben doorlopen.quote:Op maandag 31 augustus 2009 21:42 schreef Remco026 het volgende:
Staat van dienst opvragen, waar doe je dat? Wil eigenlijk wel weten wat mijn beide opa's hebben uitgevreten, ze zijn er beide namelijk erg geheimzinnig over.
Hij was naar ik meen onderofficier. Officier was hij zeker niet.quote:Op woensdag 2 september 2009 09:05 schreef _The_General_ het volgende:
Zodra ik bij mijn boeken kan zal ik het een en ander nakijken. Was hij officier? Officieren zijn veel makkelijker op te sporen namelijk!
Je hele familie zit bij het KCT maar je weet er verdomd weinig vanaf?quote:Op zondag 6 september 2009 00:44 schreef dopy14 het volgende:
hoe zit het eigenlijk met de kct en onderscheidingen. krijg je dan speciale ofzo?
mijn opa zat bij de kct maar hij wilde met mij nooit over geweld, oorog en dat soort dingen praten.
heeft me gewoon nooit echt geinterreseert. maar als je zo wat ouder word komt dat opeens.quote:Op zondag 6 september 2009 00:52 schreef Arkaneor het volgende:
[..]
Je hele familie zit bij het KCT maar je weet er verdomd weinig vanaf?![]()
![]()
Bedankt !!quote:Op maandag 31 augustus 2009 18:45 schreef _The_General_ het volgende:
Koninklijk Besluit van 05.11.1935 H. J. van Mierlo, veldwachter te Schijndel. Bronzen Medaille voor Menslievend Hulpbetoon voor hulp bij een op hol geslagen paard.
Ik ben in kontakt met het nationaal archief, en die hebben voor mij de staat van dienst van mijn Opa opgespoord.quote:Op maandag 31 augustus 2009 21:42 schreef Remco026 het volgende:
Staat van dienst opvragen, waar doe je dat? Wil eigenlijk wel weten wat mijn beide opa's hebben uitgevreten, ze zijn er beide namelijk erg geheimzinnig over.
Mijn overgrootvader en jou Opa hebben elkaar gekendquote:Op dinsdag 1 september 2009 18:34 schreef ErwinRommel het volgende:
@ The_General,
ik weet dat mijn opa enkele medailles heeft verdient vanwege zijn bijdrage in de tweede wereld oorlog in de Pacific in het KNIL.
Hij is onder andere 3 jaar krijgsgevangen geweest en heeft gewerkt aan de Birma-Siam spoorweg.
Daarna heeft hij gevochten tegen de onafhankelijkheids strijders op Java.
Is tijdens de oorlog 2 maal gewond geraakt. 1 maak buikschot en 1 maal schot in de enkel. Door de Japanners gedaan.
Mijn opa heeft er nooit over willen vertellen en heeft toen hij Indonesië verliet samen met mijn oma en mijn moeder alles moeten achterlaten. Ook de medailles.
Na de wereldoorlog had hij gedient bij ik meen de Leger Inlichtingendienst van het KNIL. Daarvoor zat hij bij de afdeling Kustartillerie van het KNIL dacht ik.
Het is erg jammer dat hij er nooit over heeft willen vertellen want nu navragen gaat niet meer sinds hij meer dan 10 jaar geleden de pijp aan Maarten gegeven heeft.
Indien je wilt kan ik de persoonlijke gegevens van hem wel naar je sturen via een PM.
Zijn naam is in elk geval Maximiliaan Mierop. Kortom gewoon Max Mierop.
Hmmmm verklaar u naderquote:Op vrijdag 15 januari 2010 16:35 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Mijn overgrootvader en jou Opa hebben elkaar gekend
Idd op Java. Waar dat weet ik zo even niet. Misschien dat mijn oma, die nog in leven is, dat nog weet.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 17:09 schreef Pumatje het volgende:
Nou, ik was wat over enthausiast
maar welke Kustartillerie was dat precies?
Java?
Het moet zo geweest zijn zo rond 1939 tot de NL capitulatie (logisch).quote:Op vrijdag 15 januari 2010 17:13 schreef Pumatje het volgende:
nee, nee niet meer in leven helaas.
welke periode was hij bij de kust art. gelegerd?
en dan nog waar op java precies
Hij was niet voor 1939 al in het Knil aanwezig erwin?quote:Op vrijdag 15 januari 2010 17:16 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Het moet zo geweest zijn zo rond 1939 tot de NL capitulatie (logisch).
Waar op Java? Dat moet ik echt even aan mijn oma navragen.
Precies een week geleden al de naam gestuurd. En al wat gevonden?quote:Op vrijdag 15 januari 2010 09:37 schreef _The_General_ het volgende:
Ik kan het voor je nakijken als je me de naam stuurt via PM!
Ja, ik geloof dat de vorige eigenaar een beetje creatief heeft gedaan... Het cijfer is inderdaad XXV. Ik heb hier nog een setje liggen met Mobilisatie '14-'18 en Trouwe Dienst die erop kan (Of helemaal weglaten), komt goed in ieder geval. Bedankt voor het antwoord!quote:Op maandag 18 april 2011 19:56 schreef _The_General_ het volgende:
2 is het officierskruis met cijfer xxv? Kan het niet goed lezen.
De combinatie van 2 en 3 komt niet vaak voor maar kan, afhankelijk van het cijfer van 2 en de graad van 3, ik geloof brons?
De set heeft 0,0 met het uniform te maken. Zoek een setje met bijv. het Mobilisatiekruis en een officierskruis.
Hoe weet je dat hij het vierdaagsekruis heeft, ik kan het namelijk niet zien?quote:Op maandag 18 april 2011 21:21 schreef _The_General_ het volgende:
Batons zijn pas echt in gebruik gekomen tussen 1930 en 1950. Daarvoor werden veelal miniaturen of combinatielinten gedragen.
Hier een foto van Jacob van Golen voor de oorlog. Met een miniatuur Vierdaagsekruisje aan zijn bovenste knoopsgat.
[ afbeelding ]
Daarna, dezelfde van Golen als officier van de Prinses Irene Brigade net na de oorlog. Met een baton voor het Kruis van Verdienste en het Oorlogherinneringskruis.
[ afbeelding ]
Heb je informatie over zijn onderscheidingen?quote:Op zondag 1 mei 2011 10:49 schreef goodmorningvietnam het volgende:
Heb genoeg mensen in mijn familie met onderscheidingen, waaronder mijn vader, maar dat zijn geen Nederlandse. Hij zat in het verzet tegen het Ba'ath Regime (Saddam Hussein) in de jaren 70 t/m 90 en heeft naast alleen verzet, ook buiten de steden gevochten, deelgenomen aan opstanden/revoluties, in de Iran-Irak oorlog gevochten tegen het regime, 1 jaar gevangen gezeten onder zware mishandeling etc. Voor al dit en nog veel meer verschillende onderscheidingen ontvangen, maar vooral beloningen/cadeau's in de vorm van geld, grond, wapens etc.
Omdat dat, volgens een door van Golen zelf geschreven bio, de enige onderscheiding was die hij in die tijd had.quote:Op zondag 1 mei 2011 08:25 schreef Clan het volgende:
[..]
Hoe weet je dat hij het vierdaagsekruis heeft, ik kan het namelijk niet zien?
Kriegsverdienstkreuz 2e klasse ( manschappen/OO) heb ik samen met de Ostmedaille en verwundetenazeichen in bezit, die heb ik ooit eens ergens op de kop getikt. Heeft hij ze nog met volledig lint?quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 23:54 schreef Woestijnvos het volgende:
Mijn oude opa is fout geweest in de oorlog en heeft hier nog wat onderscheidingen van overgehouden zoals KVK2 ost medaile en verwundetenazeichen in zilver.
Er zijn in principe een paar instanties waar je informatie kan opvragen.quote:Op maandag 5 september 2011 14:23 schreef Whiskeya61 het volgende:
Hallo General,
Ben bij toeval op dit forum gekomen en zag dat je nogal wat antwoorden hebt over individuele militairen KNIL. Ik heb me altijd afgevraagd wat mijn beide opa's hebben gedaan als militair, maar heb nooit een fatsoenlijk antwoord gehad waar ik iets mee kan. Trots op mijn opa's was er binnen de familie niet bij denk ik. Erg jammer. Helaas zijn ze beide al heel lang geleden overleden. Ben zelf militair en heb daarom erg veel interesse in hun krijgshistorie, en de verdiende onderscheidingen. Mijn pa is ook militair geweest en die weet zelfs niks van zijn vaders historie.
Heb jij toevallig goeie bronnen ofzo omdat je op naam kan zoeken? Anders heb ik er nog 2.
Lanstorm III in, ik meen Malang zaten die, als ik het organogram bekijk.quote:Op maandag 5 september 2011 21:47 schreef Whiskeya61 het volgende:
@Clan
Ik ben deze eerder vandaag ook tegengekomen. Als je de interneringskaart bekijkt, kun je dan achterhalen bij welke eenheid hij precies zat? Ik zoek ook nog een eenheids embleem. Weet alleen niet waarmee ik moet zoeken
Is dat het 'Ereteken van Orde en Vrede'?quote:Op dinsdag 13 september 2011 22:44 schreef rechtsedirecte het volgende:
Het enige wat er bij mij in huis ligt is de herdenkingspenning voor de gediende jaren tijdens de politionele acties in Nederlands Indie, deze penning is van mijn stiefvader geweest.
Het is alleen jammer dat het lintje helemaal verkleurt is...is het mogelijk om dit te laten vervangen door het terug naar Nederland te sturen o.i.d. ?
Ja, ik kon zelf geen goed plaatje vindenquote:Op dinsdag 13 september 2011 23:26 schreef Clan het volgende:
[..]
Is dat het 'Ereteken van Orde en Vrede'?
[ afbeelding ]
Als je de onderscheiding opstuurt naar van Wielik http://www.vanwielik.com/nl.html in Den Haag, dan maken ze die onderscheiding weer in orde, ook kunnen ze weer gespen toevoegen ls deze ontbreken, maar of je daar iets voor moet overleggen weet ik niet.quote:Op dinsdag 13 september 2011 23:30 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
Ja, ik kon zelf geen goed plaatje vinden
thanks Clanquote:Op dinsdag 13 september 2011 23:37 schreef Clan het volgende:
[..]
Als je de onderscheiding opstuurt naar van Wielik http://www.vanwielik.com/nl.html in Den Haag, dan maken ze die onderscheiding weer in orde, ook kunnen ze weer gespen toevoegen ls deze ontbreken, maar of je daar iets voor moet overleggen weet ik niet.
Mijn grootvader is in 1995 overleden. Heeft de onderscheiding ook nooit gedragen. Ik ben tevens niet in het bezit van de onderscheiding. Mocht ik ooit een foto kunnen vinden dan zal ik die posten.quote:Op donderdag 15 september 2011 15:41 schreef _The_General_ het volgende:
Dan mag je heel trots zijn op je Opa! Kans op een foto van de onderscheidingen? Waar draagt hij zijn MID op?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |