abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96198112
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2011 21:21 schreef _The_General_ het volgende:
Batons zijn pas echt in gebruik gekomen tussen 1930 en 1950. Daarvoor werden veelal miniaturen of combinatielinten gedragen.

Hier een foto van Jacob van Golen voor de oorlog. Met een miniatuur Vierdaagsekruisje aan zijn bovenste knoopsgat.

[ afbeelding ]

Daarna, dezelfde van Golen als officier van de Prinses Irene Brigade net na de oorlog. Met een baton voor het Kruis van Verdienste en het Oorlogherinneringskruis.

[ afbeelding ]
Hoe weet je dat hij het vierdaagsekruis heeft, ik kan het namelijk niet zien?
pi_96199634
Heb genoeg mensen in mijn familie met onderscheidingen, waaronder mijn vader, maar dat zijn geen Nederlandse. Hij zat in het verzet tegen het Ba'ath Regime (Saddam Hussein) in de jaren 70 t/m 90 en heeft naast alleen verzet, ook buiten de steden gevochten, deelgenomen aan opstanden/revoluties, in de Iran-Irak oorlog gevochten tegen het regime, 1 jaar gevangen gezeten onder zware mishandeling etc. Voor al dit en nog veel meer verschillende onderscheidingen ontvangen, maar vooral beloningen/cadeau's in de vorm van geld, grond, wapens etc.
pi_96239865
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 10:49 schreef goodmorningvietnam het volgende:
Heb genoeg mensen in mijn familie met onderscheidingen, waaronder mijn vader, maar dat zijn geen Nederlandse. Hij zat in het verzet tegen het Ba'ath Regime (Saddam Hussein) in de jaren 70 t/m 90 en heeft naast alleen verzet, ook buiten de steden gevochten, deelgenomen aan opstanden/revoluties, in de Iran-Irak oorlog gevochten tegen het regime, 1 jaar gevangen gezeten onder zware mishandeling etc. Voor al dit en nog veel meer verschillende onderscheidingen ontvangen, maar vooral beloningen/cadeau's in de vorm van geld, grond, wapens etc.
Heb je informatie over zijn onderscheidingen?
pi_96240177
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 08:25 schreef Clan het volgende:

[..]

Hoe weet je dat hij het vierdaagsekruis heeft, ik kan het namelijk niet zien?
Omdat dat, volgens een door van Golen zelf geschreven bio, de enige onderscheiding was die hij in die tijd had.
  maandag 2 mei 2011 @ 12:44:49 #255
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_96244524
Geen onderscheidingen hier. Alleen een verzetsbord van 1 van de 2 opa's.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_101239718
Mijn oude opa is fout geweest in de oorlog en heeft hier nog wat onderscheidingen van overgehouden zoals KVK2 ost medaile en verwundetenazeichen in zilver.
Ура для россии
pi_101239997
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 23:54 schreef Woestijnvos het volgende:
Mijn oude opa is fout geweest in de oorlog en heeft hier nog wat onderscheidingen van overgehouden zoals KVK2 ost medaile en verwundetenazeichen in zilver.
Kriegsverdienstkreuz 2e klasse ( manschappen/OO) heb ik samen met de Ostmedaille en verwundetenazeichen in bezit, die heb ik ooit eens ergens op de kop getikt. Heeft hij ze nog met volledig lint?
pi_101243690
Ja ik heb ze vorig jaar van hem gekregen hij is 90 jaar geworden.Maar omdat de interesse in het vezamelen gewekt was heb ik 3 vwa's en een Finse wintermedaile bijgekocht. O+
Ура для россии
  zaterdag 27 augustus 2011 @ 02:09:15 #259
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_101244152
Kijk je alsjeblieft uit, er is meer troep nagemaakt dan dat er ooit is uitgereikt! Er zijn prachtige naslagwerken over (Duitse) onderscheidingen, steek daar eerst wat geld ik als je serieus wilt gaan verzamelen.
pi_101258992
En veel kennis kun je op doen door lid te worden van een forum zoals Wehrmacht-Awards.com, daar zitten ook verzamelaars die je garantie op echtheid geven.
pi_101261913
Ik zit al op dat forum ook zit ik al een paar maanden op lowlands militaria forum en German combat awards. ;)
Ура для россии
pi_101591025
Hallo General,

Ben bij toeval op dit forum gekomen en zag dat je nogal wat antwoorden hebt over individuele militairen KNIL. Ik heb me altijd afgevraagd wat mijn beide opa's hebben gedaan als militair, maar heb nooit een fatsoenlijk antwoord gehad waar ik iets mee kan. Trots op mijn opa's was er binnen de familie niet bij denk ik. Erg jammer. Helaas zijn ze beide al heel lang geleden overleden. Ben zelf militair en heb daarom erg veel interesse in hun krijgshistorie, en de verdiende onderscheidingen. Mijn pa is ook militair geweest en die weet zelfs niks van zijn vaders historie.

Heb jij toevallig goeie bronnen ofzo omdat je op naam kan zoeken? Anders heb ik er nog 2.
pi_101594725
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 14:23 schreef Whiskeya61 het volgende:
Hallo General,

Ben bij toeval op dit forum gekomen en zag dat je nogal wat antwoorden hebt over individuele militairen KNIL. Ik heb me altijd afgevraagd wat mijn beide opa's hebben gedaan als militair, maar heb nooit een fatsoenlijk antwoord gehad waar ik iets mee kan. Trots op mijn opa's was er binnen de familie niet bij denk ik. Erg jammer. Helaas zijn ze beide al heel lang geleden overleden. Ben zelf militair en heb daarom erg veel interesse in hun krijgshistorie, en de verdiende onderscheidingen. Mijn pa is ook militair geweest en die weet zelfs niks van zijn vaders historie.

Heb jij toevallig goeie bronnen ofzo omdat je op naam kan zoeken? Anders heb ik er nog 2.
Er zijn in principe een paar instanties waar je informatie kan opvragen.

-B.R.I.O.P. http://www.defensie.nl/cdc/ivent/defensiearchief/persoonsarchief
-Bronbeek http://www.defensie.nl/cdc/bronbeek
-Van Heutz museum http://www.defensie.nl/la(...)regiment_van_heutsz/
  maandag 5 september 2011 @ 17:40:49 #264
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_101597416
Het NIOD of NIMH kunnen mogelijk ook helpen.
pi_101608871
Hallo,

Ik heb vanmiddag met een aantal instanties gebeld:
* De afdeling Decoratiebeleid en Toekenning Onderscheidingen-->
* Veteraneninstituut-->
* Bureau BRIOP te Kerkrade-->
* SAID (045-5793058)

SAID is het bureau waar je moet zijn als je informatie zoekt en wilt hebben over KNIL militairen. Zij zijn verhuisd van Kerkrade naar Heerlen. Bijna alles was gedigitaliseerd en ik heb telefonisch de 2 namen en geboorte data van mijn opa's doorgegeven. Zij hadden van mijn beide opa's hun complete personeels dossier opgeslagen liggen. Hier ben ik uiteraard heel erg blij mee. Gevraagd wat er zoal in moet staan:
* Datum en plaats opkomst
* Functies/opleidingen
* Eenheden
* Rangen
* Plaatsingen
* Onderscheidingen
* Datum uit dienst treding
* evt. Datum, plaats en wijze van overlijden.

Ik kan eigenlijk niet wachten op deze info want ik ben erg nieuwsgierig hiernaar. Van 1 opa weet ik dus niks en hoorde van mijn pa dat hij echt in een jappen kamp gezeten heeft. Mijn andere opa heeft als landstorm Sld bij het 3e KNIL infanterie Divisie op Oost Java, KNIL 3e Divisie Landstorm ook in een jappenkamp gezeten, gevangen genomen op 09-03-1942 en afgevoerd om aan de Birmaspoorweg te werken. Na de overgave van de jappen is hij vervolgen als Sgt beheerder geweest van de Militaire groentetuin op Balikpapan en heeft hierna nog gediend in Nieuw-Guinea. Ik zou zeggen een goede staat van dienst. Ben benieuwd wat er allemaal op papier staat.

Interneringskaart%20Opa.jpg

De interneringskaart van mijn opa heb ik gevonden op :
http://www.gahetna.nl/col(...)r/433/scan-index/205
De japanse text moet ik nog eens laten vertalen, mischien als we weer eens bij een japans restaurant zitten... beetje dubbel , maar ik ken geen andere jappanners die het kunnen.

Met de info uit het dossier, met name de eenheden waarbij zij gediend hebben, kan ik weer naar bronbeek en kan ik hun KNIL periode nalopen. Zij weten alles over alle eenheden, waar zij gezeten hebben, wanneer en welke krijgsverrichtingen de eenheid gedaan heeft. Bronbeek heeft geen info over individuele militairen tenzij personen die hoge onderscheidingen hebben gekregen of hooggeplaatste militairen waren.

Volgens mij is er verder binnen de familie helemaal niks bekend over certificaten of medailles. Dus als ik de gegevens heb dan ga ik maar... via marktplaats, beurzen ofzoiets dergelelijks de medailles bij elkaar schrapen en op laten maken. Ikzelf, ten opzichte van mijn familie, hecht wel waarde aan wat mijn beide opa's gedaan hebben bij het KNIL. Ik ben er wel trots op dat zij hebben gediend bij het KNIL. De onderstaande foto is van mijn eigen verdiende setje waar ik best trots op ben.

Eigen-setje.jpg
pi_101609671
In dit topic kun je al wat lezen over de divisies op Java in 1942;

Nederlandse leger in Nederlands-Indië #2
pi_101610595
@Clan

Ik ben deze eerder vandaag ook tegengekomen. Als je de interneringskaart bekijkt, kun je dan achterhalen bij welke eenheid hij precies zat? Ik zoek ook nog een eenheids embleem. Weet alleen niet waarmee ik moet zoeken
pi_101612329
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 21:47 schreef Whiskeya61 het volgende:
@Clan

Ik ben deze eerder vandaag ook tegengekomen. Als je de interneringskaart bekijkt, kun je dan achterhalen bij welke eenheid hij precies zat? Ik zoek ook nog een eenheids embleem. Weet alleen niet waarmee ik moet zoeken
Lanstorm III in, ik meen Malang zaten die, als ik het organogram bekijk.
  dinsdag 13 september 2011 @ 22:44:35 #269
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_101920166
Het enige wat er bij mij in huis ligt is de herdenkingspenning voor de gediende jaren tijdens de politionele acties in Nederlands Indie, deze penning is van mijn stiefvader geweest.
Het is alleen jammer dat het lintje helemaal verkleurt is...is het mogelijk om dit te laten vervangen door het terug naar Nederland te sturen o.i.d. ?
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_101922388
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 22:44 schreef rechtsedirecte het volgende:
Het enige wat er bij mij in huis ligt is de herdenkingspenning voor de gediende jaren tijdens de politionele acties in Nederlands Indie, deze penning is van mijn stiefvader geweest.
Het is alleen jammer dat het lintje helemaal verkleurt is...is het mogelijk om dit te laten vervangen door het terug naar Nederland te sturen o.i.d. ?
Is dat het 'Ereteken van Orde en Vrede'?

dinsdag 13 september 2011 @ 23:30:27 #271
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_101922545
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 23:26 schreef Clan het volgende:

[..]

Is dat het 'Ereteken van Orde en Vrede'?

[ afbeelding ]
Ja, ik kon zelf geen goed plaatje vinden
pi_101922868
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 23:30 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

Ja, ik kon zelf geen goed plaatje vinden
Als je de onderscheiding opstuurt naar van Wielik http://www.vanwielik.com/nl.html in Den Haag, dan maken ze die onderscheiding weer in orde, ook kunnen ze weer gespen toevoegen ls deze ontbreken, maar of je daar iets voor moet overleggen weet ik niet.
  dinsdag 13 september 2011 @ 23:39:02 #273
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_101922941
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 23:37 schreef Clan het volgende:

[..]

Als je de onderscheiding opstuurt naar van Wielik http://www.vanwielik.com/nl.html in Den Haag, dan maken ze die onderscheiding weer in orde, ook kunnen ze weer gespen toevoegen ls deze ontbreken, maar of je daar iets voor moet overleggen weet ik niet.
thanks Clan
pi_101975067
Mijn grootvader heeft als een van de weinige nederlanders het DFC (Distinguished Flying Cross) in zijn tijd bij het 275 rescue Squadron van de RAF op 5 juni 1944.

Meer hierover: http://www.611squadronrau(...)rt/050510Honert.html
pi_101978833
Dan mag je heel trots zijn op je Opa! Kans op een foto van de onderscheidingen? Waar draagt hij zijn MID op?
pi_101978864
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 23:39 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

thanks Clan
Je kunt ook kijken bij: http://www.bovomed.nl/ of http://www.onderscheidingenhuis.nl/
pi_133671219
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 15:41 schreef _The_General_ het volgende:
Dan mag je heel trots zijn op je Opa! Kans op een foto van de onderscheidingen? Waar draagt hij zijn MID op?
Mijn grootvader is in 1995 overleden. Heeft de onderscheiding ook nooit gedragen. Ik ben tevens niet in het bezit van de onderscheiding. Mocht ik ooit een foto kunnen vinden dan zal ik die posten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dick_van_den_Honert

Wikipagina met info over mijn grootvader.
  woensdag 27 november 2013 @ 19:33:54 #278
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_133684648
ik was dit topic helemaal uit het oog verloren, leuk dat het weer een schopje heeft gekregen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')