Nee, voor buitengewone inspanningen.quote:Op zaterdag 16 juli 2005 22:24 schreef _The_General_ het volgende:
Kreeg hij deze onderscheiding voor het redden van een leven ?
Geen idee, ik zal m vandaag eens overhoren.quote:Is hij ook gerechtigd tot het dragen van de Libanonmedaille ( HVN.1 met gesp LIBANON 1979) en de Nobelprijs voor de vrede ? ( De laatste mag van Nederland niet gedragen worden, maar veel veteranen doen dat wel.. )
Die ouwe van mij heb ook een lintje van de koningin, omdat ie een jaar of 18 ofzo in de gemeenteraad heeft gezeten hier (je kent hem vast welquote:
Hij wist niet meer of hij die Libanon medaille heeft gehad. Heeft blijkbaar niet veel indruk gemaakt.quote:Op zaterdag 16 juli 2005 22:24 schreef _The_General_ het volgende:
Is hij ook gerechtigd tot het dragen van de Libanonmedaille ( HVN.1 met gesp LIBANON 1979) en de Nobelprijs voor de vrede ? ( De laatste mag van Nederland niet gedragen worden, maar veel veteranen doen dat wel.. )
Hij is idd een Indianhead en heeft ook jarenlang in het bestuur van de VOKS gezeten. Thuis werd er echter niet zoveel over gesproken, dus mijn kennis is beperkt.quote:Op maandag 18 juli 2005 13:22 schreef _The_General_ het volgende:
Dus je vader is ook nog een Indianhead , Interessant,
Dit vind je misschien wel interessant:
http://assoc.wanadoo.fr/france-coree/eurokorvet/neth/ndvn.htm
Dat zal ik nog eens na moeten gaanquote:Op dinsdag 19 juli 2005 17:59 schreef _The_General_ het volgende:
Interessant, is het een Nederlandse medaille?
Ik ken er twee met 1815 erop,
Belooningspenning van Brussel 1815
Belooningspenning van de Kompagnie Vrijwillige Jagers der Utrechtsche Studenten, 1815
Van mijn vader weet ik iig dat die medaille van die Jannes vandaan komt, maar als dat verhaal van de Jouster Courant klopt, zou het wel eens een franse medaille kunnen zijn die hij voor Waterloo heeft gekregen.quote:Uit Napoleons tijd
Vele plaatsgenooten zullen zich nog herinneren den ouden Jannes van Wijk, geboren 2 nov. 1789 te Zwolle en overleden te Joure den 27 juli 1872.
Wat het tegenwoordige geslacht vast niet weet, is dat Jannes in 1810 genoodzaakt werd in het leger van Napoleon naar Spanje te trekken. Hij streed in dat Fransche leger mee in 1810 bij Diorange, in 1811 bij Medulen, in 1812 bij Mora, in 1813 bij Orkanje en Vollevera, waar hij drie hoofdwonden bekwam. In 1813 maakte hij nog den slag bij Pompeloene, in 1814 bij Sarra en in 1815 dien bij Waterloo mee.
Het portret van dezen held uit den tijd van Napoleon zal op den feestdag aan het gemeentehuis ter bezichtiging hangen.
Niet gek. Meestal reiken ze "Pro Ecclesia et Pontifice" uit.quote:Op vrijdag 12 augustus 2005 20:03 schreef Koobus het volgende:
Mijn opa had een pauselijke ridderorde. Ridder in de Orde van Sint Sylvester.
Wegens verdiensten voor de katholieke kerk.![]()
quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 01:23 schreef freako het volgende:
[..]
Niet gek. Meestal reiken ze "Pro Ecclesia et Pontifice" uit.
Een overzicht van de pauselijke onderscheidingen staat hier: http://www.katholiekneder(...)hief_2003_20470.html
Daar zal hij 'm wel voor gekregen hebben. Hij was een van de initiatiefnemers voor een katholieke middelbare school in, naar ik meen, Rijswijk. Jammer genoeg heb ik hem nooit echt goed gekend. Hij overleed toen ik negen was, en dan praat je nog niet echt met mensen over dit soort dingen.quote:Bij bijzondere verdiensten is opname mogelijk in één van de ridderordes. Voorwaarde daarvoor is bovendien dat de persoon niet alleen binnen de Kerk zijn verdiensten moet hebben, maar ook op het maatschappelijk vlak het christelijk leven heeft bevorderd, bijvoorbeeld door initiatieven tot bevordering van het katholiek onderwijs of de gezondheidszorg of door politieke activiteiten. De Sylvesterorde wordt hiervoor het meeste toegekend.
Tuurlijk, dat zijn ook onderscheidingen!quote:Op donderdag 28 juni 2007 21:57 schreef RonaldV het volgende:
Tellen medailles voor operaties mee? Zo ja: ik heb er twee vanwege Bosnië (Deny Flight/Deliberate Force), en sinds deze week ben ik ook nog officieel "Veteraan".
Geloof het of niet, maar dat is een militaire onderscheiding.quote:
Stel je meld je aan op je 18e bij het leger en je krijgt je uniform, mag je dan je vierdaagse kruis dragen?quote:Op zaterdag 21 juli 2007 18:29 schreef _The_General_ het volgende:
Het Kruis voor betoonde marsvaardigheid is een vaardigheidsonderscheiding. Het is geen militaire onderscheiding. Aangezien het een officieel erkende Nederlandse Onderscheiding is mag het wel op een uniform gedragen worden.
Ik moet altijd erg lachen als ik Willem-Alexander in uniform zie. Inmiddels heeft ie een van de hoogste rangen in het Nederlandse leger, en dan heeft ie een uniform met daarop de huwelijksmedaille van z'n eigen huwelijk, de medaille van de inhuldiging van z'n moeder in 1980 en twee hoge onderscheidingen (ik denk in de Orde van Oranje-Nassau en de Orde van de Nederlandse Leeuw), die hij ook van z'n moeder heeft gekregen.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 18:40 schreef _The_General_ het volgende:
Ja, Mits militair (Pruissisch) opgemaakt.
De meeste militairen zullen hem echter pas dragen als ze andere onderscheidingen hebben en deze samen in een militair opgemaakte set kunnen dragen. Alleen het Vierdaagsekruis dragen ziet men soms als Hautain aangezien het één van de de laagste onderscheidingen is. . . .
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |