Nee, voor buitengewone inspanningen.quote:Op zaterdag 16 juli 2005 22:24 schreef _The_General_ het volgende:
Kreeg hij deze onderscheiding voor het redden van een leven ?
Geen idee, ik zal m vandaag eens overhoren.quote:Is hij ook gerechtigd tot het dragen van de Libanonmedaille ( HVN.1 met gesp LIBANON 1979) en de Nobelprijs voor de vrede ? ( De laatste mag van Nederland niet gedragen worden, maar veel veteranen doen dat wel.. )
Die ouwe van mij heb ook een lintje van de koningin, omdat ie een jaar of 18 ofzo in de gemeenteraad heeft gezeten hier (je kent hem vast welquote:
Hij wist niet meer of hij die Libanon medaille heeft gehad. Heeft blijkbaar niet veel indruk gemaakt.quote:Op zaterdag 16 juli 2005 22:24 schreef _The_General_ het volgende:
Is hij ook gerechtigd tot het dragen van de Libanonmedaille ( HVN.1 met gesp LIBANON 1979) en de Nobelprijs voor de vrede ? ( De laatste mag van Nederland niet gedragen worden, maar veel veteranen doen dat wel.. )
Hij is idd een Indianhead en heeft ook jarenlang in het bestuur van de VOKS gezeten. Thuis werd er echter niet zoveel over gesproken, dus mijn kennis is beperkt.quote:Op maandag 18 juli 2005 13:22 schreef _The_General_ het volgende:
Dus je vader is ook nog een Indianhead , Interessant,
Dit vind je misschien wel interessant:
http://assoc.wanadoo.fr/france-coree/eurokorvet/neth/ndvn.htm
Dat zal ik nog eens na moeten gaanquote:Op dinsdag 19 juli 2005 17:59 schreef _The_General_ het volgende:
Interessant, is het een Nederlandse medaille?
Ik ken er twee met 1815 erop,
Belooningspenning van Brussel 1815
Belooningspenning van de Kompagnie Vrijwillige Jagers der Utrechtsche Studenten, 1815
Van mijn vader weet ik iig dat die medaille van die Jannes vandaan komt, maar als dat verhaal van de Jouster Courant klopt, zou het wel eens een franse medaille kunnen zijn die hij voor Waterloo heeft gekregen.quote:Uit Napoleons tijd
Vele plaatsgenooten zullen zich nog herinneren den ouden Jannes van Wijk, geboren 2 nov. 1789 te Zwolle en overleden te Joure den 27 juli 1872.
Wat het tegenwoordige geslacht vast niet weet, is dat Jannes in 1810 genoodzaakt werd in het leger van Napoleon naar Spanje te trekken. Hij streed in dat Fransche leger mee in 1810 bij Diorange, in 1811 bij Medulen, in 1812 bij Mora, in 1813 bij Orkanje en Vollevera, waar hij drie hoofdwonden bekwam. In 1813 maakte hij nog den slag bij Pompeloene, in 1814 bij Sarra en in 1815 dien bij Waterloo mee.
Het portret van dezen held uit den tijd van Napoleon zal op den feestdag aan het gemeentehuis ter bezichtiging hangen.
Niet gek. Meestal reiken ze "Pro Ecclesia et Pontifice" uit.quote:Op vrijdag 12 augustus 2005 20:03 schreef Koobus het volgende:
Mijn opa had een pauselijke ridderorde. Ridder in de Orde van Sint Sylvester.
Wegens verdiensten voor de katholieke kerk.![]()
quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 01:23 schreef freako het volgende:
[..]
Niet gek. Meestal reiken ze "Pro Ecclesia et Pontifice" uit.
Een overzicht van de pauselijke onderscheidingen staat hier: http://www.katholiekneder(...)hief_2003_20470.html
Daar zal hij 'm wel voor gekregen hebben. Hij was een van de initiatiefnemers voor een katholieke middelbare school in, naar ik meen, Rijswijk. Jammer genoeg heb ik hem nooit echt goed gekend. Hij overleed toen ik negen was, en dan praat je nog niet echt met mensen over dit soort dingen.quote:Bij bijzondere verdiensten is opname mogelijk in één van de ridderordes. Voorwaarde daarvoor is bovendien dat de persoon niet alleen binnen de Kerk zijn verdiensten moet hebben, maar ook op het maatschappelijk vlak het christelijk leven heeft bevorderd, bijvoorbeeld door initiatieven tot bevordering van het katholiek onderwijs of de gezondheidszorg of door politieke activiteiten. De Sylvesterorde wordt hiervoor het meeste toegekend.
Tuurlijk, dat zijn ook onderscheidingen!quote:Op donderdag 28 juni 2007 21:57 schreef RonaldV het volgende:
Tellen medailles voor operaties mee? Zo ja: ik heb er twee vanwege Bosnië (Deny Flight/Deliberate Force), en sinds deze week ben ik ook nog officieel "Veteraan".
Geloof het of niet, maar dat is een militaire onderscheiding.quote:
Stel je meld je aan op je 18e bij het leger en je krijgt je uniform, mag je dan je vierdaagse kruis dragen?quote:Op zaterdag 21 juli 2007 18:29 schreef _The_General_ het volgende:
Het Kruis voor betoonde marsvaardigheid is een vaardigheidsonderscheiding. Het is geen militaire onderscheiding. Aangezien het een officieel erkende Nederlandse Onderscheiding is mag het wel op een uniform gedragen worden.
Ik moet altijd erg lachen als ik Willem-Alexander in uniform zie. Inmiddels heeft ie een van de hoogste rangen in het Nederlandse leger, en dan heeft ie een uniform met daarop de huwelijksmedaille van z'n eigen huwelijk, de medaille van de inhuldiging van z'n moeder in 1980 en twee hoge onderscheidingen (ik denk in de Orde van Oranje-Nassau en de Orde van de Nederlandse Leeuw), die hij ook van z'n moeder heeft gekregen.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 18:40 schreef _The_General_ het volgende:
Ja, Mits militair (Pruissisch) opgemaakt.
De meeste militairen zullen hem echter pas dragen als ze andere onderscheidingen hebben en deze samen in een militair opgemaakte set kunnen dragen. Alleen het Vierdaagsekruis dragen ziet men soms als Hautain aangezien het één van de de laagste onderscheidingen is. . . .
De Militaire Willems-Orde,quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 16:41 schreef Billy_Mack het volgende:
Wat is het Nederlanse equivalent van de Amerikaanse Medal of Honor en het Britse Victoria Cross?
Mijn vader is Lid in de Orde van Oranje-Nassauquote:Op zaterdag 16 juli 2005 19:49 schreef _The_General_ het volgende:
Heeft iemand familieleden die onderscheidingen mogen dragen? Zoja, welke ?
Mijn vader is dienstslachtoffer en heeft daarom deze eretekens van de BNMO. Dit zijn geen officiele Nederlandse onderscheidingen.
[[url=http://img265.imageshack.us/img265/7176/bnmo7da.th.jpg]afbeelding][/URL]
Mijn oma kreeg speldjes met een bloedruppeljte bij haar XX-jarig jubileum , op dat plastic rode bloeddruppeltje zat een wit kruisje .quote:Op zondag 17 juli 2005 15:34 schreef _The_General_ het volgende:
Heeft ze ook rode kruis onderscheidingen of bloeddonatie onderscheidingen gehad ?
Dan mag je trots zijn. Je hebt namelijk een familielid die drager is van de hoogste dapperheidsonderscheiding van ons land. En dan niet eens de 4de klasse maar de hogere 3de klasse.quote:Op donderdag 27 september 2007 18:55 schreef deedeetee het volgende:
Ik ben 'ns wat oude papieren op gaan duikelen maar het enigste dat er op lijkt is dit : ridder M.W.O. 3e kl.
Er is mss nog meer maar het is lastig zoeken tussen al die namen en geboorteplaatsen enzo![]()
Ik zoek een Willemse(n) met een Willemsorde..quote:Op zondag 11 november 2007 20:18 schreef _The_General_ het volgende:
Ik heb nu een aantal ranglijsten,dus als iemand nog namen wilt laten nazoeken!
Zou je die naar mij willen mailen?quote:Op zondag 11 november 2007 20:18 schreef _The_General_ het volgende:
Ik heb nu een aantal ranglijsten,dus als iemand nog namen wilt laten nazoeken!
Hmpf, inscannen gaat je wéken kostenquote:Op zondag 11 november 2007 21:56 schreef _The_General_ het volgende:
Helaas niet, mogelijk dat ik over een tijd nog eerdere ranglijsten kan vinden. Als ik nieuwe boeken heb zal ik op Willemse-n zoeken.
Loedertje, het zijn boeken, dus ik kan ze niet mailen.
Ben der eerste kerstdag pas weer, dus zal proberen er dan aan te denkenquote:Op zondag 16 december 2007 17:18 schreef _The_General_ het volgende:
En? Wat was het voor onderscheiding?
Die bestaat nietquote:Op zaterdag 29 december 2007 14:35 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Mijn opa was Ridder in de Orde van de Gele Kikker![]()
Ik zie je post nu pas! Interessant, dit is een zeer zeldzame onderscheiding!quote:Op dinsdag 9 augustus 2005 17:46 schreef nixxx het volgende:
schopje..
http://www.onderscheidingen.nl/nl/medailles/herinnering/zhk.html
die is het.. dat stempeltje pz staat er ook in.
En ik mag een indianhead borstzakembleem dragen, vanwege een oefening met luchtmobiel die ik heb meegedaan
Dat is leuk om te wetenquote:Op woensdag 20 februari 2008 09:15 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Ik zie je post nu pas! Interessant, dit is een zeer zeldzame onderscheiding!
Mn moeder is er niet helemaal over uit welke mn opa heeft. Mn oom heeft wel 'iets' in de Orde van Oranje Nassau.quote:Op maandag 31 maart 2008 09:58 schreef _The_General_ het volgende:
Nog iemand met bijzondere onderscheidingen in de familie?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pro_Ecclesia_et_Pontifice was em dusquote:Op maandag 31 maart 2008 22:28 schreef qu63 het volgende:
[..]
Mn moeder is er niet helemaal over uit welke mn opa heeft. Mn oom heeft wel 'iets' in de Orde van Oranje Nassau.
Heb je ook lijstjes met pauselijke onderscheidingen? Mn opa heeft er een gekregen (volgens mn moeder een met een lange naam), maar http://nl.wikipedia.org/w(...)den_van_het_Vaticaan helpt mij niet echt verder.
Namen via pm
Als je met een parachute uit een vliegtuig springt (en dan bedoel ik echt springen, niet jezelf er met een schietstoel eruit schieten), dan kun je in aanmerking komen voor een "para-wing", dat is geen onderscheiding, maar een insigne, net zoals de vlieger-wing dat is. Het geeft aan dat je een opleiding met goed gevolg hebt afgesloten. Er zijn er twee van: de gewone "kale" wing, en het insigne met een ster.quote:Op maandag 31 maart 2008 23:06 schreef bleiblei het volgende:
mijn schoonpa heeft massa's militaire onderscheidingen. Maar wat ik begrepen heb krijg je der tegenwoordig al één als je met een parachute uit een vliegtuig springt.
Helaasquote:Op woensdag 2 april 2008 11:25 schreef _The_General_ het volgende:
Ik heb helaas geen onderscheidingen kunnen vinden qu63. Niet vreemd overigens als hij onderscheidingen in de Orde van Oranje Nassau of van het Vaticaan heeft gekregen. Deze staan doorgaans niet in de boeken.
Ligt in het ouderlijk huis, zal eens even fotograferen binnenkort.quote:Op zaterdag 5 april 2008 17:20 schreef _The_General_ het volgende:
Lijkt me interessant om daar iets van te zien Salvador!
Ik heb je gePM'ed.quote:Op zaterdag 5 april 2008 16:32 schreef _The_General_ het volgende:
Van links naar rechts
Kruis voor Orde en Vrede met jaargespen 1946 - 1947 - 1948 - 1949
Onderscheidingsteken voor langdurige, eerlijke en trouwe dienst brons
Onderscheidingsteken voor langdurige, eerlijke en trouwe dienst zlver
Onderscheidingsteken voor langdurige, eerlijke en trouwe dienst goud
Daarvan ook de miniaturen.
Speldje 1 (links) is het Demobilisatie-Insigne KNIL en daarnaast een speldje van een militaire eenheid!
Nu komt het speciale! De batonset (Bintangs op zijn KNIL's) ligt verkeerd om... De eerste baton is van het Kruis van Verdienste! Een hoge militaire dapperheidsonderscheiding!
Als je me de naam geeft van je Opa kan ik nazoeken of hij inderdaad deze dapperheidsonderscheiding had en waarvoor hij hem gekregen heeft!
quote:Op maandag 23 juli 2007 00:00 schreef freako het volgende:
[..]
Ik moet altijd erg lachen als ik Willem-Alexander in uniform zie. Inmiddels heeft ie een van de hoogste rangen in het Nederlandse leger, en dan heeft ie een uniform met daarop de huwelijksmedaille van z'n eigen huwelijk, de medaille van de inhuldiging van z'n moeder in 1980 en twee hoge onderscheidingen (ik denk in de Orde van Oranje-Nassau en de Orde van de Nederlandse Leeuw), die hij ook van z'n moeder heeft gekregen..
De vier sterren staan voor de vier jaargespen op de Onderscheiding!quote:Op zaterdag 5 april 2008 18:12 schreef GForceT1 het volgende:
[..]
Ik heb je gePM'ed.
Kan je me ook vertellen waar die 4 sterren op die bintang voor staan? Die andere weet ik, die is gewoon voor dienstjaren.
Bedankt voor de moeite!quote:Op zaterdag 5 april 2008 18:39 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
De vier sterren staan voor de vier jaargespen op de Onderscheiding!
In eerste instantie kan ik niet vinden over je Opa in connectie tot het Kruis van Verdienste. Ik ga even een kennis mailen die toegang heeft tot de archieven van de Kanselarij der Nederlandse Orden. Je hoort van me!
Staan er eigenlijk straffen op, op het niet terugsturen van spelden/kruizen etc.?quote:Op zaterdag 5 april 2008 18:56 schreef _The_General_ het volgende:
Dat het Kruis van Verdienste niet er bij zit kan zijn omdat deze nog wel eens terug werd gestuurd na het overlijden....
knipselboek wordt bij mijn ouders even opgezocht.quote:Op zaterdag 5 april 2008 18:56 schreef _The_General_ het volgende:
Kijk eens in dat knipselboek als je wilt, welke eenheid had hij, wie was zijn commandant? Misschien staat er ergens iets bij over een decoratie?
Misschien kunnen we via een close up van het speldje ook nog een eenheid achterhalen.
Mochten we helemaal niet verder komen dan kun je een brief schrijven aan Defensie of aan het NIMH om zijn staat van dienst op te vragen. Misschien dat daar iets in staat!
Dat het Kruis van Verdienste niet er bij zit kan zijn omdat deze nog wel eens terug werd gestuurd na het overlijden....
Hij had inderdaad Britsen en 1 Amerikaanse piloot geholpenquote:Op zondag 6 april 2008 12:54 schreef _The_General_ het volgende:
De Britse Air Chief Marshal (Een rang, Marshal is geen naam) gaf na WOII namens de “Allied
Expeditionary Force” oorkondes uit aan pilotenhelpers die niet in aanmerking kwamen voor een Onderscheiding maar wel goed werk hadden geleverd!
Door deze oorkonde zou hij waarschijnlijk in aanmerking zijn gekomen voor het Nederlandse Verzetsherdenkingskruis. (te zien in deze thread).
quote:DEN HAAG - Nabestaanden van mensen die een lintje hebben gekregen krijgen na het overlijden van het onderscheiden familielid een verzoek van de Kanselarij der Nederlandse Orden om dat lintje terug te geven. „Kneuterig” vindt Tweede Kamerlid Jan Schinkelshoek van het CDA. Hij wil van de regeling uit de jaren vijftig van de vorige eeuw af.
Een woordvoerder van de CDA-fractie bevestigde een bericht hierover dinsdag in het televisieprogramma Nova.
Overigens is het mogelijk voor de nabestaanden om het onderscheidingsteken tegen betaling van een waarborgsom voor onbepaalde tijd in bruikleen te behouden. Dat bedrag varieert van 40 euro voor een eremedaille in brons in de Orde van Oranje-Nassau tot 2093 euro voor de onderscheiding Ridder Grootkruis in de Orde van de Nederlandse Leeuw.
Maar ook dan blijft het onderscheidingsteken eigendom van de Staat en mag het niet verkocht, geschonken of op een ander wijze vervreemd worden.
De Lintjesregen ter gelegenheid van Koninginnedag valt dit jaar op vrijdag 25 april. Mensen die dan een onderscheiding krijgen hoeven niet bang te zijn dat ze een 'tweedehands lintje' krijgen. Ingeleverde versierselen worden weer gebruikt om nieuwe van te maken.
Bron: www.onderscheidingenforum.nlquote:Stelling: Lintjesregen afschaffen?[/b]
De aanvraag voor een onderscheiding gaat over vijf schijven.
Ook dit jaar krijgen rond Koninginnedag bijna 3500 mensen die iets bijzonders hebben gepresteerd of zich voor samenleving hebben ingespannen een onderscheiding.
Een ieder kan iemand anders voordragen voor een koninklijke onderscheiding. Hiervoor dient een onderbouwd voorstel te worden ingediend bij de burgemeester. De aanvraag wordt hierop doorgestuurd naar de Commissaris van de Koningin. Hij of zij stuurt het formulier door naar het Kapittel voor de Civiele Orden. Deze vijf burgers geven een zwaarwegend advies aan de betrokken minister. Indien de minister positief beslist, wordt de onderscheiding bij koninklijk besluit verleend.
De Orde van de Nederlandse Leeuw is de oudste en hoogste Nederlandse civiele orde en werd op 29 september 1815 door Koning Willem I ingesteld. De Orde van Oranje-Nassau is op 4 april 1892 ingesteld onder regentes Emma.
Is deze lintjesregen nog wel van deze tijd? De overheid steekt daarnaast veel werk in de onderscheidingen, is dat het wel waard? Of moet er een moment blijven dat Nederlanders worden geëerd voor hun inzet en bijzondere prestaties?
quote:Op vrijdag 25 april 2008 17:37 schreef Esses het volgende:
Pumatje, heb je tijd over? Zou je anders alle krantenartikelen niet in kunnen scannen? Leuk om een archiefje aan te leggen
Ah helaas. Ik ben op dit moment allemaal informatie/boeken over vorige oorlogen verzamelen. Hoge kwaliteits fotos van het internet die laat ik afdrukken op fotopapier en daarna maak ik hier ook boeken van met de achterliggende verhalen. Ergens hoop ik dat ik ooit is een uitgeverij binnen kan stappen ^^quote:Op vrijdag 25 april 2008 17:45 schreef Pumatje het volgende:
[..]
je maakt een grapje?
Zijn meer dan 10 dozen![]()
Als jullie me data geven waarvan jullie willen weten wat er in de krant stond, kan ik wellicht meer betekenen, maar alles inscannen gaat ( nu nog ) te ver..
heb ook geen scanner
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |