He, he... ik kan eindelijk wat posten.
Ik heb het erg druk gehad dus ben niet in de mogelijkheid geweest het zelf allemaal uit te zoeken en het is zo enorm veel wat moet worden uitgezocht.
Ik zal een stukje geschiedenis van mijn Familie vertellen wat erbij hoort..en het verhaal ondersteunen met wat foto's uit mijn collectie van de geschiedenis van mijn familie.
de Nederlandse krijgsmacht is in mijn familie geintegreerd, het hoort erbij en is al vele generaties erin betrokken. Maar om het niet te gek te maken zal ik teruggaan tot mijn Over-Overgroot vader.
Deze was Officier bij de Koninklijke Marechaussee..

...
Hij had een goede staat van dienst ( foto komt nog, echt zo'n snorremans, en verschrikkelijk autoritair)
van hem heb ik enkel zijn sabel overgehouden

![]()
De zonen die daaruit vloeiden zijn ook het leger ingegaan.
Deze eindigden onder andere in het Koninklijk Nederlands indisch leger.
het knil.. Mijn overgrootvader.
![]()
![]()
hier met zijn broers, en vrienden , hij staat naast die idioot met die pop
Hij was gelerd in Tjimai. Indonesië. Veel lees ik over het Knil in onder andere het Knil gedenkboek, dit is 1 van de 34500

boeken die ik erover heb geerfd.
![]()
Hij was hier dus onderofficier van de Artillerie, en heeft nogal wat gevechten geleverd alleen weet zo 1 2 3 niet met wie hoe of wat
enkele papieren van hem, zeer historisch voor mij..
![]()
![]()
en deze voor jullie niet te lezen maar dit is een persoonlijke brief van zijn Luit.
waarin stond dat hij een voorbeeldig gedrag had etc.
![]()
en van schieten hield hij nogal, te zien aan onderstaande onderscheidingen. 2 schietprijzen, deSchietprijs van het Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger
![]()
de getallen staan voor aantal succesvolle deelnames en hij had deze gedaan in de klasse revolver, en Mitraillieur.
sporten moest ie er ook.. net zoals het gehele leger en kregen ze vaardigheidstesten.
als je deze haalde.. kreeg je de medaille
Vaardigheidsmedaille van het Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger
![]()
en de keerzijde
![]()
ook deze medaille kreeg hij, voor trouwen dienst
http://s58.photobucket.com/albums/g246/teunios/?action=view¤t=Fotos-0276.jpgMaar ik heb niet alle medailles gefotografeerd, had ook de tijd niet en de kwaliteit is al niet al te best.
hier volgen er nog enkele.
![]()
![]()
en een medaille
( hiervan had hij er 2 )
Voor krijgsverrichtingen
![]()
deze attributen had hij nog achtergelaten
![]()
een compas met vergrootglas
en een soort fluit, in W vorm ( willems..? ) met daarop kleine ingegraveerde puntjes met letters iemand een idee?
Enkele jaren voor de oorlog emigreerden mijn familie vanuit Indonesië weer terug naar Nederland.
en uit mijn overgrootvader kwam weer mijn opa, die niet direct het leger inging, maar naar alle hoogstwaarschijnlijkheid een plek in de geheime dienst had wat begonnen is in de 2e wereldoorlog door zijn hoge positie bij directeur/hoofd verkeer Noord-brabant.
het is iig wel 100% zeker dat hij informatie doorspeelde wat de duisers rotzooiden, plus dat hij onderduikadressen verschafte.
we zijn bij mijn opa aangekomen
![]()
Dit is mijn grote held, omdat hij altijd bomvol verhalen zat over die vuile moffen. Maar nog meer die vuile spleetogen, die haatte hij het meest.. Maar niet gek. Veel familie van me heeft in een jappenkamp gezeten, en ik hoor nog altijd van mijn moeder! Ome lou!! Ome lou! die heeft nog de maaien uit zijn eigen stront kunnen vissen! ze hadden geen fok te eten.. Daar is dit petje mee uit terug gekomen
![]()
zo zijn er nogal wat familiegeruchten en ( geheimen ) over kinderen in de familie die van een japanner zouden moeten zijn.
maargoed, terug bij mijn opa.
Ik herriner me het verhaal nog dat mijn opa op kantoor zat, en er ineens een inval van een aantal duitse officieren kwam. De deur sprong open na een trap met een laars. Mijn opa zat net met documentjes van adresjes voor joden in zijn hand en zijn vriend tegenover hem zag dit. hij gebaarde wat en floeps mijn opa maakte er een propje van en schoot het weg. Nou die Officieren kwaad, wat was dat propje..
de eikels kregen het propje niet meer gevonden ( gelukkig ) en vertrokken over de rooie mijn opa achterlatend met een goeie trap tegen zijn achterste.
In den bosch is nog de broer van mijn oma neergeschoten, had de avondklok overtreden...
Mijn opa
Ridder in de orde van Nassau
![]()
Deze man heeft mij de meest waardevolle stukken achtergelaten.
ik geef er enkele.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
speldje van het Canadian infantry corps
![]()
van mijn overgrootvader uiteindelijk
een groooot affiche
tekst spreekt voor zich
![]()
Mijn familie komt uit 's-hertogenbosch en woont er grotendeels nog steeds.
Nou ja eigelijk komen ze allemaal uit een dorp in t gooi

, maar goed.
Vandaar deze kaart! die erg erg gaaf is en heeel erg leuk om te zien!
![]()
Over de geschiedenis lees ik erg veel, en ik wil wat dingen laten zien die mij het beeld
hebben verduidelijkt.
churchills memoires.
![]()
kleine, maar zeeer goede boekenserie over wo2
![]()
dozen, dozen, dozen dozen vol kranten.
vanaf 1939 tot 1945
![]()
![]()
![]()
wat enkele uitgaven
![]()
( rede van Hitler is erg intressant )
en vooral deze vind ik erg leuk!
Mussert met Nederland.. wat gaat ie ermee doen!
![]()
gedenkboek KNIL
![]()
Mijn vader is degene geweest die de traditie met het leger verbroken heeft, * hippie *
maar ik pak hem weer op

![]()
als ik meer vind, post ik het wel
[ Bericht 0% gewijzigd door Pumatje op 25-04-2008 15:17:07 (stond een foto teveel in) ]