Ik vind een mama die ongelukkig is met de borstvoeding, maar er wel mee doorgaat omdat het 'hoort' en 'moet', veel zieliger voor kind én moeder.quote:Op zondag 3 juli 2005 21:12 schreef melonovy het volgende:
Maar van binnen vind ik het zo zonde, en vind ik 't zo zielig voor het kindje, dat is echt mijn gevoel..
Geen 1 moeder moet doorgaan als het niet gaat zoals ze wenst, bv geven is leuk als je er beiden plezier aan beleeft, en bv is niet heilig. Maar als ze bij voorbaad (voor of tijdens de zwangerschap) al beslissingen nemen met van die kromme argumenten, gaat dat echt aan mijn hart.quote:Op zondag 3 juli 2005 21:37 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ik vind een mama die ongelukkig is met de borstvoeding, maar er wel mee doorgaat omdat het 'hoort' en 'moet', veel zieliger voor kind én moeder.
Er kunnen soms zeer persoonlijke redenen zijn waarom een vrouw geen borstvoeding wil geven. Als je bijv. een nare lichamelijke ervaring hebt gehad (ik noem het maar even 'algemeen'), ik kan me voorstellen dat je dat niet iedereen gaat zitten vertellen, en dus maar een, zoals jij het noemt, 'krom argument' gebruikt.quote:Op zondag 3 juli 2005 21:44 schreef melonovy het volgende:
[..]
Geen 1 moeder moet doorgaan als het niet gaat zoals ze wenst, bv geven is leuk als je er beiden plezier aan beleeft, en bv is niet heilig. Maar als ze bij voorbaad (voor of tijdens de zwangerschap) al beslissingen nemen met van die kromme argumenten, gaat dat echt aan mijn hart.
Als het niet lukt, door een of andere reden, dan heb je het in ieder geval geprobeerd, maar ik vind het proberen toch echt de moeite waard!
Ja, maar vaak houden mensen dat 'hele verhaal' privé. Dat probeer ik dus te zeggen, er kan veel meer meespelen dan jou verteld wordt. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoelquote:Op zondag 3 juli 2005 22:01 schreef melonovy het volgende:
Als ik zou weten dat er een heel verhaal achter die reden zit, zou ik er ook wat meer begrip voor hebben. Ik ga verder geen preek ophangen en zij hoeft zich tegenover mij niet verantwoorden.
is niet zo'n goed idee. Wat bij mij hielp was juist voor het voeden de boel goed warm maken (douchen, of wegwerpluier vol laten lopen met heet water en die er op leggen) en dan inderdaad baby met kin richting plek aanleggen (bij mij zaten plekken altijd bovenaan, heeeeel handig.). Was de zere plek na het voeden niet weg dan ging ik nog met de kolf onder de douche. Vriendlief heeft zelfs een keer geprobeerd een plek weg te krijgen, maar dat vond hij bij nader inzien toch niet zo'n goed ideequote:Op maandag 4 juli 2005 10:58 schreef renzell het volgende:
De assistente van mijn huisarts zei dat ik er koude compressen op moest doen,
Ik was er vrij snel bij gelukkig, dus was er met een week vanaf. Koorts gehad en harde rode plekken in mijn borst.quote:Op maandag 4 juli 2005 16:06 schreef renzell het volgende:
Dutch; ik geef meestal maar 1 borst, dus sowieso om en om... en als ie niet verzadigd is na 1, geef ik de andere nog even en begin ik daar de volgende keer inderdaad ook weer mee.
Enne, jij hebt dus zelf ook borstontsteking gehad. Hoe lang duurde het bij jou en hoe heftig was het? Ik weet niet zo goed wat ik moet verwachten als het echt door zou zetten, maar heb vooral heel veel nare verhalen gehoord.![]()
Nog niet over, maar een heel stuk beter!quote:Op dinsdag 5 juli 2005 00:09 schreef bixister het volgende:
is de spruw nu over trouwens? en is je tsr nog minder pijnlijk geworden?
Icaä, ik hoopte op een gegeven moment maar dat de spruw over zou gaan bij de overgang naar vast voedsel. En dat klopte goddank. Ik denk achteraf dat mijn tepels te vele te verduren hadden van de antischimmelzalven, was de candida wel dood maar kwam hij ook veel te makkelijk weer terug. Het is me nl. nooit gelukt de spruw helemaal weg te krijgen, wel bij zoon maar niet bij mij. En ach, na vijf maanden met afwisselend schilferende, jeukende, en klovende tepels begon het ook een beetje te wennenquote:Op dinsdag 5 juli 2005 16:08 schreef Icaä het volgende:
Nog niet over, maar een heel stuk beter!
doe ik ook. Ook buitenshuis( gewoon perongeluk met de rug van mn hand, ahw).quote:Op dinsdag 5 juli 2005 22:20 schreef LadyS het volgende:
Daarna deed ik maar steeds voelen welke borst het volst was
Ik vind het inderdaad best wel moeilijk maar ik heb de ochtend en avondvoeding nog.quote:Op woensdag 6 juli 2005 13:42 schreef poemojn het volgende:
Uit jemaak ik op dat je het wel moeilijk vindt.. wil je nog manieren zoeken om toch langer bv te kunnen geven, of vind je het zo goed zoals het gaat?
Wanneer David meer flesvoeding dan borstvoeding krijgt op een dag mag je stoppen met de vitamine D druppels.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 13:54 schreef lily het volgende:
Alleen zit ik steeds met de vitamine D, wanneer wel geven en wanneer niet. Ik weet vanaf 400 ml per dag kunstvoeding hoeft het niet maar dat is dus steeds nadenken...
Hmm, laat je haar bij jou in bed slapen ondanks de waarschuwinen die gedaan worden?quote:Op vrijdag 8 juli 2005 21:25 schreef poemojn het volgende:
Hier ook op verzoek, maar aangezien Myrthe bij ons slaapt weet ik niet eens precies of ze nog nachtvoedingen krijgt.. niet dat ik merk, in elk geval, dus ik denk dat dat al een aantal maanden geleden gestopt is (maar ze krijgt wel rond 12u als ik naar bed ga, en natuurlijk gewoon 's morgens rond een uur of 8 weer).
Ja maar hoe dan?quote:Op vrijdag 8 juli 2005 22:04 schreef Luchtbel het volgende:
Er zijn zat manieren om je kind veilig bij je te laten slapen hoor Troel.
Met je reactie bedoelde je ws dat je nog geen puzzelwerkjes hoeft te maken met bijvoedingen, maar het herinnerde mij aan een gesprekje laatst, ik vroeg me van alles af. Ik voed(de) ook op verzoek en werd door Chiara enorm vaak verzocht, toen ze een maand op 5 was voedde ik nog om de 2 uur overdag om de 4 uur 's nachts, steeds op verzoek, dat heb ik wel maanden kunnen volhouden. Maar ik werd voor gek verklaard door mensen bij wie de BV niet zo goed slaagde.quote:Op donderdag 14 juli 2005 19:32 schreef renzell het volgende:
Pfff dames, het lijkt wel een puzzeltje. Renzell vindt het helemaal niet erg dat Julius nog gewoon 5 keer per dag aan de tiet hangt...![]()
tepels harden is een nieuwe voor mij, hoe doe je dat dan?quote:Op vrijdag 15 juli 2005 12:22 schreef Ingrid19 het volgende:
Is een handkolf aan te bevelen trouwens?
Volgens het boekje; af en toe geen bh dragen, zodat de tepels langs de stof kunnen schuren. Met een ruwe handdoek erover heen wrijven. Verder weet ik het ook niet. Ik vraag me ook af of het echt helpt en nodig is.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 13:19 schreef anneja het volgende:
tepels harden is een nieuwe voor mij, hoe doe je dat dan?
quote:Laten we even beginnen met de voorbereiding van uw borsten die u ongetwijfeld door deze en gene is aangeraden. Het klinkt misschien cru, maar daar moet u in elk geval onmiddellijk mee stoppen.
Door al het gepoets en gewrijf met water en ruwe handdoeken, dat bedoeld is om de tepels te 'harden', maakt u uw borsten alleen maar gevoeliger voor trauma (kloofjes en pijn). Op de tepelhof zitten kleine bultjes, dat zijn de kliertjes van Montgomery. Deze kliertjes scheiden een antiseptische olie-achtige substantie uit. Daarmee houden zij uw borst betrekkelijk schoon en uw huid soepel.
Om borstvoeding te kunnen geven is vooral een soepele huid nodig, die gemakkelijk wat kan rekken. Door al het gepoets, droogt uw huid uit, de natuurlijke oliën verdwijnen en uw huid wordt minder elastisch en zal sneller stuk gaan. De natuur heeft ervoor gezorgd dat we juist niet allerlei mogelijke kunstgrepen uit hoeven te halen om borstvoeding te kunnen geven.
Dat uw tepels gevoelig zijn is niet ongebruikelijk. Uw tepels hebben overigens niet veel te lijden van het geven van borstvoeding, mits uw baby goed wordt aangelegd. Dat wil zeggen dat uw baby niet de tepel, maar de borst moet 'pakken'. Baby's zuigen de melk niet uit de borst, ze masseren de melk er als het ware uit, door met hun kaakjes de tepelhof te masseren. Onder de tepelhof liggen de holtes (sinussen), waar de melk naartoe stroomt.
Uw tepel kan de eerste dagen wel wat extra gevoelig zijn door de onbekende wrijving tussen tong en gehemelte, maar dat gaat meestal snel weer over.
Kliertjes...? Ik dacht altijd dat 't gewoon een soort ehm wratjes ofzo waren, die ik er ook weleens af heb getrokkenquote:Op vrijdag 15 juli 2005 14:12 schreef poemojn het volgende:
Ingrid, uit de vraagbaken van OOL:
Op de tepelhof zitten kleine bultjes, dat zijn de kliertjes van Montgomery. Deze kliertjes scheiden een antiseptische olie-achtige substantie uit. Daarmee houden zij uw borst betrekkelijk schoon en uw huid soepel.
Met een isis kan dat, die is goed schoon te maken en uit te koken. Medela weet ik niet zeker, met de electrische medela iig niet, maar alleen het handkolfsetje kan het misschien weer wel.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 13:59 schreef Ingrid19 het volgende:
Ohja, ik kan een handkolf lenen. Ik weet niet of dat hygienisch wat uit kan maken. Als hij gewoon goed is schoongemaakt.
Ik had dat wel, kreeg er ook behoorlijke stress van trouwensquote:Op dinsdag 19 juli 2005 19:48 schreef Icaä het volgende:
Nog een ander vraagje: ik ben inmiddels één keer ongesteld geworden, helaas, maar sindsdien niet meer. Zou nu al weer moeten hebben plaatsgevonden, eigenlijk. Hou je dat, onregelmatig zijn tijdens de bv-periode?
quote:Borstvoeding geven, een antwoord op heel veel vragen van Adrienne de Reede-Dunselman, 2000 , ISBN 90 325 0758 3, vijfde herziene druk bij uitgeverij De Kern.
en eigenlijk nog dagelijks ook...quote:Op dinsdag 19 juli 2005 20:57 schreef Leah het volgende:
Voor zover mogelijk alles op 60 graden wassen toch? Ik begreep toen dat ook beddegoed etc eraan moet geloven.
Geen bijvoeding, wel gewoon nachtvoedingen.. En idd.. dipsquote:Op dinsdag 19 juli 2005 22:31 schreef poemojn het volgende:
Je was niet toevallig al met 4 mnd met bijvoeding begonnen?
Wel balen, zat je meteen met bv-dips enzo zeker?
De enige oorzaak die ik verder nog kan bedenken is dat ik wel eens gelezen heb dat er een samenhang zou zijn met leeftijd, hoe ouder je bent hoe eerder je cyclus weer op gang komt. Maar dat kan ik verder niet onderbouwen met linkjes.
33quote:Op dinsdag 19 juli 2005 22:43 schreef poemojn het volgende:
Echt vervelend lijkt me dat ja.
En ik weet niet hoe oud je bent, sorry.
Tnx! Ga eens kijken of ik dat kan vinden. En anders heb ik uiteraard altijd nog internet.quote:Op dinsdag 19 juli 2005 20:51 schreef poemojn het volgende:
Ingrid, ik heb er nooit een boek over gelezen, heb me met internet gered. Maar als je een boek wel fijn vindt om dingen na te zoek, ook de eerste weken vaak wel handig idd, kun je deze misschien eens proberen (staat wel goed bekend):
[..]
quote:Op donderdag 21 juli 2005 15:08 schreef Icaä het volgende:
Hoera, vanochtend met de assistente van de huisarts gebeld, haar het verhaal uitgelegd, en zie daar: na overleg met de arts krijg ik de olifantendosering voorgeschreven. Mooi
Ik moest het min of meer zelf aandragen bij de huisarts hoor, anders had ik waarschijnlijk nog steeds met daktarin gesmeerd. Feit is gewoon dat de meeste huisartsen niet heel veel verstand van borstvoeding en de problemen daarbij hebben.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 14:55 schreef anneja het volgende:
Icaa, ik hoop dat die fluconamuk werkt, in dat geval ben ik boos op mijn huisarts dat die het er in mijn vijf maanden spruw nooit over heeft gehad(bij ons ging de hardnekkige spruw vanzelf over na start met vaste voeding, maar dat had ik al geschreven geloof ik)
Is hartstikke normaalquote:Op vrijdag 22 juli 2005 22:44 schreef renzell het volgende:
Lewis; wat fijn dat het weer lekker op gang is allemaal!Ik blijf het bizar vinden dat je lichaam zich zomaar aanpast aan de behoefte van je kind, al kost het soms een paar dagen heel veel energie.
Hebben jullie ook dat met het kolven de melk als het ware in 'golven' komt? Het begint idd met de tsr, vervolgens gaat de melk stromen en na een tijdje wordt dat weer minder. Nu was ik eerst altijd geneigd te denken dat de melk dan op was. Wat blijkt echter; na een tijdje 'doorpompen' kan het goed zijn dat er nog een tweede en soms zelfs derde lading melk komt. Is dit normaal?![]()
Ah lief...quote:Op dinsdag 26 juli 2005 13:17 schreef anneja het volgende:
Even een prietje tussendoor
Jongste drinkt na thuiskomst van bij de oppas altijd even bij mij, gister dus ook, halverwege laat hij ineens los, grijnst stralend naar mij, roept 'ap'aus' en begint te klappenHeerlijk toch, die waardering
Wat bij mij altijd als een speer werkt in dit soort gevallen is op stap gaan met kindlief en dan geen reservekleertjes meenemen. Gewoon Murphy zijn werk laten doenquote:Op donderdag 28 juli 2005 11:44 schreef TearSong het volgende:
Toch maar afwachten dus tot er vanzelf iets komt? Verstopping kan het niet zijn natuurlijk, omdat hij alleen BV krijgt..
haha ja, dat is onderdeel van de babymassage die ik vrijwel iedere dag doequote:Op donderdag 28 juli 2005 11:50 schreef anneja het volgende:
[..]
Maar serieus: na een warm badje buikje een beetje met de klok mee masseren, fietsen met de beentjes, dat soort dingen. Maar dat deed je vast al.
Ik heb een keer ergens in de eerste weken gekolfd om tijdens de stuwing wat spanning van m'n borsten te krijgen ('t was namelijk écht niet meer te harden) en vandeweek heb ik een keer gekolfd en Hanne de bv uit een flesje gegeven.quote:Op donderdag 21 juli 2005 23:52 schreef poemojn het volgende:
Jonnetje inderdaad erg fijn dat het goed gaat! Kolf je nu ook? Heb je nog iets bijzonders eraan gezien of niet?
quote:Op donderdag 28 juli 2005 12:10 schreef Jdee het volgende:
alweer 6 maanden aan de bv, hoezee! en dat met een onhandig-eten-dieet, ik ben ff heel trots op mezelf!
Daar begint het meequote:Op maandag 1 augustus 2005 00:43 schreef bixister het volgende:
tan, leuk om weer van je te lezen. ik moest erg lachen om die finetuning verhalen.anna heeft meer de neiging om aan mijn mond/kin/neus te willen zitten tijdens 't voeden. alleen bij het liggend voeden wil ze nog wel eens naar de 'bovenste' borst grijpen, maar daar ligt meestal een hydrofiele doek op tegen 't lekken, dus dan zit ze daar meer mee te prutsen dan met de tepel (zou ik ook erg irritant vinden geloof ik).
Tsss, dat ik daar niet aan heb gedacht!quote:Op zondag 7 augustus 2005 20:59 schreef renzell het volgende:
Marktplaats; daar heb je ze voor 25 of soms zelfs 20
Ja, het lijkt echt wel weg te zijn nu. Ben nu twee weken geleden (ongeveer) gestopt met die idioot dure kuur (kuur afgemaakt natuurlijk) en het lijkt tot nu toe effect te hebben.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 22:26 schreef bixister het volgende:
icaä, hoe is 't met de spruw? hopelijk toch de kop in gedrukt!? (ben je al door de medicatie-kuur heen?)
Nou, dat werkt bij mij dus helaas niet!quote:[/edit
Nachtvoedingen helpen overigens ook om de menstruatie uit te stellen, ik weet niet of je dat belangrijk vindt maar ik vind 't zelf wel een prettige bijkomstigheid.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |