abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Jubileum moderator dinsdag 28 juni 2005 @ 21:07:25 #1
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_28316022
Wederom door Renzell gesloten
Vervolg van Borstvoeding deel 10
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  donderdag 30 juni 2005 @ 16:32:26 #2
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_28360632
Renzell weet niet hoe ze een nieuw topic moet openen en dan een linkje moet maken naar het vorige.... En Renzell heeft ook nooit door waaraan je kunt zien dat eje een topic sluit...
Kortom; Renzell is nog steeds een computerdoos!!!
pi_28360884
oh ik weet dat ook niet hoor!

Jonnetje: heerlijk dat de borstvoeding zo goed gaat!

Enne, dat van die 100 liter moet ik nog even verwerken hoor. Dat is best veel
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
  zaterdag 2 juli 2005 @ 22:03:14 #4
105888 renzell
pi_28426576
Weet iemand hoe lang het na het drinken van een glas alcohol duurt voor je weer borstvoeding kunt geven zonder dat dit effect heeft op de melk?
pi_28427082
Drie uur per glas kun je gewoonlijk aanhouden.
  zaterdag 2 juli 2005 @ 22:21:57 #6
105888 renzell
pi_28427190
Poemojn weet ook altijd alles!
  zondag 3 juli 2005 @ 20:16:06 #7
109497 Icaä
Are you proud of who I am
pi_28453498
Even vraagje tussendoor: hoe reageren jullie als je van iemand hoort dat ze 'ab-so-luut niet van plan is om bv te geven' (omdat ze het gefrut aan borsten niet ziet zitten o.i.d., dus niet vanwege een medische reden).
Ik voel me er ongemakkelijk bij, en heb ook de neiging om te gaan preken (met ongetwijfeld het verkeerde effect). Ongemakkelijk trouwens, omdat ik het ervaar als een afkeuring van mijn keuze (zal wel iets vrouwelijks zijn of zo, belachelijk gewoon).
I'll meet you on the other side
I'll meet you in the light
  zondag 3 juli 2005 @ 21:12:50 #8
34891 melonovy
La Kutschie
pi_28455451
Icaa, blij te lezen dat iik niet de enige ben. Ieder haar keuze erin, ik zeg dan wel dat ik dat jammer vind en noem de VBN een keer, daar hou ik het bij. Maar van binnen vind ik het zo zonde, en vind ik 't zo zielig voor het kindje, dat is echt mijn gevoel.. Als mensen het niet eens proberen, maar alleen al omdat ze walgt van het lurken van je eigen kind aan je borst, nou daar kan ik niet bij hoor...
En die argumenten die ze hebben zijn dan het ergst, weer meer willen roken, een fles is veel handiger en geeft me meer zekerheid, ik heb een baan of ik ben daar te preuts voor. Ik vind het maar zonde, maar voel me soms echt een tut van de bv-brigade ofzo met die gedachten...
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_28456013
Ik vind argumenten die nergens op gebaseerd zijn het ergst. Zoiets als je niet kunnen voorstellen dat je kind bij jou drinkt, of denken dat dat niets voor jou is maar voor oermoeders oid, daar kan ik me nog wel wat bij indenken. Maar argumenten die alleen op onjuiste info gebaseerd zijn.. dan heb ik wel de neiging om daar uitgebreid op in te gaan. Alleen maak je het alleen maar 'erger' als je als bv-maffia-lid overkomt, dus doe ik dat dan maar niet.
  † In Memoriam † zondag 3 juli 2005 @ 21:37:38 #10
43556 miss_dynastie
pi_28456329
quote:
Op zondag 3 juli 2005 21:12 schreef melonovy het volgende:
Maar van binnen vind ik het zo zonde, en vind ik 't zo zielig voor het kindje, dat is echt mijn gevoel..
Ik vind een mama die ongelukkig is met de borstvoeding, maar er wel mee doorgaat omdat het 'hoort' en 'moet', veel zieliger voor kind én moeder.
  zondag 3 juli 2005 @ 21:44:47 #11
34891 melonovy
La Kutschie
pi_28456578
quote:
Op zondag 3 juli 2005 21:37 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Ik vind een mama die ongelukkig is met de borstvoeding, maar er wel mee doorgaat omdat het 'hoort' en 'moet', veel zieliger voor kind én moeder.
Geen 1 moeder moet doorgaan als het niet gaat zoals ze wenst, bv geven is leuk als je er beiden plezier aan beleeft, en bv is niet heilig. Maar als ze bij voorbaad (voor of tijdens de zwangerschap) al beslissingen nemen met van die kromme argumenten, gaat dat echt aan mijn hart.
Als het niet lukt, door een of andere reden, dan heb je het in ieder geval geprobeerd, maar ik vind het proberen toch echt de moeite waard!
Het voelt goed hè?
A je to!
  zondag 3 juli 2005 @ 21:48:22 #12
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_28456699
Ik probeer altijd wel te bekeren..
Wel met mate, ivm het bv-maffia gezeur.
Het valt voor mij een beetje in de categorie 'je wilt alles het beste voor je kind, alles moet het duurste en het beste, en dan ga je flesvoeding geven?' Ik probeer dan altijd (goed onderbouwd) te laten inzien dat bv gewoon beter is en dat fv niet 'minstens net zo goed' is.

Het is me al een paar keer gelukt om iemand het tenminste te laten proberen. Dat doet me best goed op zulke momenten.

poemojn, is het trouwens niks voor jou om bij VBN of LLL te gaan als telefonische vraagbaak? Jij weet zo veel en bent een meester in het opzoeken van dingen... Ik vind dat echt wat voor jou
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  † In Memoriam † zondag 3 juli 2005 @ 21:51:07 #13
43556 miss_dynastie
pi_28456792
quote:
Op zondag 3 juli 2005 21:44 schreef melonovy het volgende:

[..]

Geen 1 moeder moet doorgaan als het niet gaat zoals ze wenst, bv geven is leuk als je er beiden plezier aan beleeft, en bv is niet heilig. Maar als ze bij voorbaad (voor of tijdens de zwangerschap) al beslissingen nemen met van die kromme argumenten, gaat dat echt aan mijn hart.
Als het niet lukt, door een of andere reden, dan heb je het in ieder geval geprobeerd, maar ik vind het proberen toch echt de moeite waard!
Er kunnen soms zeer persoonlijke redenen zijn waarom een vrouw geen borstvoeding wil geven. Als je bijv. een nare lichamelijke ervaring hebt gehad (ik noem het maar even 'algemeen'), ik kan me voorstellen dat je dat niet iedereen gaat zitten vertellen, en dus maar een, zoals jij het noemt, 'krom argument' gebruikt.

Ik noem maar wat hoor, maar het zielig vinden, dat vind ik wat raar. Als een kind nou helemaal niks te eten zou krijgen als hij geen borstvoeding krijgt, dan zou ik dat zielig vinden.
pi_28456979
Miss_D, zo heel onlogisch is het niet om dat zielig te vinden, als je dit soort argumenten voor borstvoeding erbij in gedachten houdt: http://www.uwmedicine.org(...)feedingMarch2004.doc
Lees dat eens van a tot z door Zelfs als niet alles zou kloppen, vind ik het nog een enorme waslijst voordelen. Dus iemand een beetje pushen om zich er in te verdiepen voor ze een beslissing neemt vind ik niet verkeerd.

ET, ik heb er ook wel eens over gedacht, maar het kost veel tijd.. je moet een cursus volgen, contactavonden geven als je contactpersoon bent, op vaste tijden beschikbaar zijn.. dus voorlopig houd ik het gewoon zoals nu, als ik tijd en zin heb zoek ik eea op. Maar misschien is het nog wat voor de toekomst? Het schijnt iig beter te zijn om zelf geen bv meer te geven dan zijn de meeste vrouwen wat minder fanatiek op het onderwerp dan in hun bv-periode.

En Renzell, ik drink nu ook een roseetje, dus dat is gewoon handige basiskennis. Volgende keer dat iemand die vraag stelt weet jij dat antwoord vast ook nog!
  zondag 3 juli 2005 @ 22:01:52 #15
34891 melonovy
La Kutschie
pi_28457164
Ik vind het niet erg dat jij het raar vindt, je hebt deels ook wel gelijk in je argumenten, maar dat wat ik beschreef is mijn gevoel bij vrouwen die om genoemde 'kromme' argumenten geen bv geven.
Als ik zou weten dat er een heel verhaal achter die reden zit, zou ik er ook wat meer begrip voor hebben. Ik ga verder geen preek ophangen en zij hoeft zich tegenover mij niet te verantwoorden.

Ik heb er gewoon sterke gevoelens bij, maar ik heb ook mogen ervaren wat je je kindje geeft als je bv geeft.
Het voelt goed hè?
A je to!
  † In Memoriam † zondag 3 juli 2005 @ 22:07:12 #16
43556 miss_dynastie
pi_28457392
quote:
Op zondag 3 juli 2005 22:01 schreef melonovy het volgende:
Als ik zou weten dat er een heel verhaal achter die reden zit, zou ik er ook wat meer begrip voor hebben. Ik ga verder geen preek ophangen en zij hoeft zich tegenover mij niet verantwoorden.
Ja, maar vaak houden mensen dat 'hele verhaal' privé. Dat probeer ik dus te zeggen, er kan veel meer meespelen dan jou verteld wordt. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel
  zondag 3 juli 2005 @ 22:12:33 #17
34891 melonovy
La Kutschie
pi_28457579
Ja dat begrijp ik best, zo'n iemand is verder niet verplicht om zich te verantwoorden. Maar als ze wel een 'krom' argument aanvoerd om geen bv te geven, kan ik er niet veel begrip voor tonen dat ze die beslissing maakt.
Los van de gevoelens die ik er bij heb, zal ik er verder echt geen issue van maken.
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_28462011
een goede vriendin van mij nu 23 weken zwanger vroeg vorige week aan mij hoe de borstvoeding gegaan was, dus ik vertelde dat het goed gegaan was en dat ik er enorm van genoten had, en het zo weer zou doen,

Zij wilde het per see niet doen, want ze werkte in een kantoor en ze wilde niet hebben dat ze straks andere jasjes moest gaan kopen, doordat de borsten te "groot"werden omwille de voedingen enzo, ook wilde ze het niet omdat ze dan "slappe"borsten zou overhouden.
En zo ging het maar door, want ze wilde ook snachts kunnen slapen, want er een paar keer per nacht uit komen dat kon ze echt niet.

Het was heel typisch, en ik vind het jammer dat ze het niet wilt proberen, maar ieder zijn keus
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
  maandag 4 juli 2005 @ 00:59:18 #19
16245 CarOnline
met lange O
pi_28463669
Ik snap eigenlijk niet waarom iemand dat op zichzelf zou betrekken? Het is haar keuze en dat wil absoluut niet zeggen dat zij jouw keuze afkeurt
Ik ben zo iemand die absoluut geen borstvoeding wilde geven. Bij het idee kreeg ik al ontzettende tegenzin en kon (en nu nog steeds) alleen maar denken: DAT WIL IK NIET!
Niet onderbouwd misschien maar genoeg om geen borstvoeding te geven. Het kon trouwens ook niet, ik had zùlke tegenzin dat het nooit gelukt zou zijn. Iets in mij keert zich er echt heel erg tegen. Mijn zus heeft ook bv gegeven, prima, en lief om te zien maar ik moet er niet aan denken.
Gelukkig werd het met een tweeling helemaal normaal gevonden dat je dan geen borstvoeding geeft. Met Lara's zwangerschap heb ik een boekje doorgelezen omdat ik vond dat ik het moest proberen, maar als ik het al las kon ik wel janken bij het idee. Zo hardgrondig wilde ik het niet.
Met Lara heb ik af en toe wel de vraag gehad: Geef je bv? En dan zei ik gewoon nee. En daarmee klaar
Maar dat wil niet zeggen dat ik het bij een ander afkeur, zeker niet. Vooral doen waar je je lekker bij voelt.
Screw them.
We're going home.
  maandag 4 juli 2005 @ 10:58:16 #20
105888 renzell
pi_28468652
Sinds gisteren heb ik pijn in de linkerborst en nu ben ik erg bang voor een beginnende borstontsteking. Het voelt beurs aan, alsof er een flinke blauwe plek op zit en het is ook een beetje rood aan het worden. Ik voel niet perse een verharding of verdikking in de borst, al meende ik dat gisteravond wel te voelen. Koorts heb ik niet, maar voelde ik me gister wel koortsig. Hoe dan ook, een echte borstontsteking is het (nog) niet, maar ik ben er dus wel bang vor. Klinkt dit inderdaad als een beginnende ontsteking? En zo ja, wat kan ik doen om het voor te zijn? De assistente van mijn huisarts zei dat ik er koude compressen op moest doen, maar ik heb ook wel eens gehoord dat warm juist goed is, dus ik weet het niet zo goed. Iemand tips?
pi_28469735
Het zou inderdaad een beginnende ontsteking kunnen zijn. Wat dan helpt is Julius aanleggen met zijn kin richting de harde/rode plek, zodat hij het daar goed leeg kan drinken. Tegen de pijn kun je evt koude compressen gebruiken, maar dan in elk geval voor de voeding eerst met een warm compres opwarmen zodat alles wat makkelijker stroomt. Tijdens het drinken kun je borstcompressie gebruiken (= meemasseren, met de stroom mee, of 'melken'). Als je hoge koorts krijgt en dat gaat niet binnen een dag over kun je meestal het beste een antibioticakuur vragen aan je huisarts (flucloxacilline bijvoorbeeld mag je gewoon innemen terwijl je borstvoeding geeft).
In elk geval de borst goed leeg laten drinken! Evt (ook) leegkolven, daarmee kun je een ontsteking door een verstopt melkkanaaltje voorkomen.
Sterkte hopelijk is 't snel over!
  maandag 4 juli 2005 @ 12:16:08 #22
105888 renzell
pi_28471057
Dank je weer poemojn! Ik hoop het ook.
  maandag 4 juli 2005 @ 13:43:09 #23
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_28474707
Renzell, als het inderdaad een beginnende borstontsteking is, goed dat je het zo snel opmerkt. Tips van Poemojn zijn goed.
Ik weet niet of je begint bij de borst waar je de vorige keer geëindigt bent, dat is wel de beste methode om de borsten afwisselend goed leeg te krijgen. Ik kreeg destijds als tip mee om toch tijdens de borstontsteking te beginnen bij de borst met de ontsteking. Noodzaak is wel om die andere borst niet over te slaan, want anders krijg je daar weer een ontsteking. Pfff... het klinkt veel moeilijker dan het is hoor.

Over die vrouwen die geen bv willen geven zonder steekhoudende argumenten: Wat me daar aan stoort is dat zij wel hardop mogen roepen dat ze het niet willen en waarom, maar als wij roepen dat wij het juist wel willen en waarom behoor je ineens tot de bv-maffia!
Soms denk ik dat het nog steeds in een taboe-sfeertje hangt hoor.
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_28475687
Tja, ieder z'n eigen keuze. Het is me wel opgevallen dat de mensen die ik ken die geen BV geven, zich erg snel aangevallen voelen. Dat vragen ze aan mij: geef je BV? En dan zeg ik dus ja, vervolgens komen ze met een hele rij excuses en verontschuldigingen waarom zij het niet doen. Terwijl ik daar niet eens om vroeg En dat kan me eigenlijk ook weinig schelen ook
It's all up to you
  maandag 4 juli 2005 @ 16:06:13 #25
105888 renzell
pi_28479955
Dutch; ik geef meestal maar 1 borst, dus sowieso om en om... en als ie niet verzadigd is na 1, geef ik de andere nog even en begin ik daar de volgende keer inderdaad ook weer mee.
Enne, jij hebt dus zelf ook borstontsteking gehad. Hoe lang duurde het bij jou en hoe heftig was het? Ik weet niet zo goed wat ik moet verwachten als het echt door zou zetten, maar heb vooral heel veel nare verhalen gehoord.
pi_28480408
Renzell nare verhalen ga ik je maar niet vertellen, maar zorg wel dat je er 'bovenop' blijft zitten. Een koortsig gevoel wijst op een ontsteking, bij mij was de koorts ook niet erg aanwezig, alleen ook dat koortsige gevoel. Als de plek niet met een dag of 2 weg is, naar je dokter voor een antibioticakuurtje. Borst goed warm houden (warme compressen, gelpack oid erop) en goed leeg laten drinken (evt. nakolven). De harde plek moet iedere keer weggemasseerd zijn na het voeden. Soms voel je de harde plek alleen als je ligt (dit was bij mij het geval). Veel rust nemen, dat is het beste medicijn, dan kan je lichaam alle energie gebruiken om de ontsteking te lijf te gaan. Als het langer dan een paar dagen duurt echt mee naar je dokter gaan !
pi_28480666
Beginnen met de borst met ontsteking is inderdaad beter, omdat baby's als ze erg honger hebben vaak 't meest hun best doen en als het een verstopt kliertje is schiet de verstopping dan hopelijk sneller los.
Wat je ook kunt proberen is witte koolbladeren kneuzen en er tegenaan houden, bedacht ik net.. heb ik zelf nooit geprobeerd maar veel vrouwen hebben daar wel veel aan.
Heb je enig idee hoe je die verstopping/ontsteking hebt opgelopen? Ben je aan het afbouwen maar toch iets te snel, of heb je tepelkloven?
pi_28480963
quote:
Op maandag 4 juli 2005 10:58 schreef renzell het volgende:
De assistente van mijn huisarts zei dat ik er koude compressen op moest doen,
is niet zo'n goed idee. Wat bij mij hielp was juist voor het voeden de boel goed warm maken (douchen, of wegwerpluier vol laten lopen met heet water en die er op leggen) en dan inderdaad baby met kin richting plek aanleggen (bij mij zaten plekken altijd bovenaan, heeeeel handig.). Was de zere plek na het voeden niet weg dan ging ik nog met de kolf onder de douche. Vriendlief heeft zelfs een keer geprobeerd een plek weg te krijgen, maar dat vond hij bij nader inzien toch niet zo'n goed idee
  maandag 4 juli 2005 @ 19:19:07 #29
105888 renzell
pi_28486049
Nee, dat van die koude compressen lijkt me inderdaad ook helemaal niet zo prettig. En bij mij zit de plek inderdaad ook aan de bovenkant, dus wat je zegt; heeeeel handig! Liggend op bed gaat het redelijk, maar net heb ik hem toch gewoon zittend gevoed. Wel heb ik geluk met het feit dat als ik Julius niet 'afklik', hij gewoon door blijft drinken, dus hij heeft net bijna een half uur aan de pijnlijke borst gezeten. Als die nu niet leeg is weet ik het ook niet meer...
  maandag 4 juli 2005 @ 19:28:29 #30
105888 renzell
pi_28486347
Poemojn; ik ben niet aan het afbouwen en heb ook geen tepelkloven, maar ik heb zo'n gevoel dat het komt doordat ik de laatste twee weken veel heb moeten kolven in verband met mijn werk enzo (wat nu weer een beetje op gang begint te komen) en dat ik met kolven toch niet zoveel melk eruit krijg als wanneer hij 'live' drinkt, om het zo maar te zeggen. De komende dagen maar proberen zoveel mogelijk voor het echie te voeden denk ik. Misschien kan papa wel langskomen met het mannetje, zodat ik hem zelf kan voeden op mijn werk.

LadyBos; Dank je voor de tip! Ik ga inderdaad niet te lang wachten met naar de dokter gaan (heb wel iets meegekregen van dat afschuwelijke verhaal van jou toen...), want dit is alles behalve fijn! En inderdaad... de koorts zet ook bij mij vooralsnog niet door, maar wel flinke pijn in de ledematen en een ziekig gevoel, dus ik hou het goed in de gaten.
  maandag 4 juli 2005 @ 20:08:32 #31
109497 Icaä
pi_28487761
Dank voor jullie reacties. Indrukwekkend artikel trouwens poejmon!
Ik voel me aangevallen als iemand van dichtbij heeft meegekregen dat ik bv geef, daarvoor kolf, en dat met hart en ziel doe ("het is goed voor het kind, het is goed voor mij, dus waarom niet?"). Het is alsof iemand mijn keuzes afkeurt, en daar ben ik dus wat gevoelig voor denk ik.

Weet je, ik snap het gewoon niet, dat je bij voorbaat al zegt geen bv te willen geven. Net zoals ik ook niet snap dat mensen niet kunnen stoppen met roken tijdens een zws (nee, het is niet mijn bedoeling daarover hier een discussie te starten, alsjeblieft niet!). Ik snap niet dat je er niet voor kiest om je kind de beste start te geven. En ik begrijp de weerzin tegen je eigen lichaam niet. En als dat laatste geldt, drink je dan wel gewone koeiemelk? Ik bedoel, dat is pas weerzinwekkend als je erover nadenkt. Toch?

Het zijn allemaal gevoelens, alles zou ik willen 'schreeuwen' naar iemand die het niet eens wil proberen. Ik heb zo'n moeite om te bedenken dat ieder zijn (haar) eigen keuzes hierin maakt. Ik snap ze gewoon alleen niet. Mijn zwakte, ik weet het.

Voor alle duidelijkheid: ik heb het hier dus níet over mensen die geen bv mogen geven, of bij wie het niet lukt. Ik heb het echt over mensen die het gewoon niet willen proberen.
Ik probeer overigens heel hard om niet tot de bv-maffia te horen, dat lijkt me ook niet de beste weg.

[ Bericht 5% gewijzigd door Icaä op 04-07-2005 20:16:59 ]
pi_28497435
icaä heel herkenbaar hoor. ik ben ook wel eens erg verbaasd als iemand (schijnbaar, je weet natuurlijk idd nooit of er niet iets anders achter zit) achteloos besluit om 't niet eens te proberen. het feit dat ik er zelf nogal veel voor over heb (gehad) om 't wel te doen slagen speelt daarin ook een rol inderdaad.

is de spruw nu over trouwens? en is je tsr nog minder pijnlijk geworden?
  dinsdag 5 juli 2005 @ 11:00:32 #33
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_28504679
quote:
Op maandag 4 juli 2005 16:06 schreef renzell het volgende:
Dutch; ik geef meestal maar 1 borst, dus sowieso om en om... en als ie niet verzadigd is na 1, geef ik de andere nog even en begin ik daar de volgende keer inderdaad ook weer mee.
Enne, jij hebt dus zelf ook borstontsteking gehad. Hoe lang duurde het bij jou en hoe heftig was het? Ik weet niet zo goed wat ik moet verwachten als het echt door zou zetten, maar heb vooral heel veel nare verhalen gehoord.
Ik was er vrij snel bij gelukkig, dus was er met een week vanaf. Koorts gehad en harde rode plekken in mijn borst.
Maar Ladybos heeft het veel heftiger gehad, die kan je meer vertellen.
  dinsdag 5 juli 2005 @ 12:02:35 #34
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_28506298
gos met die verhalen doet t me gelijk denken aan een oude vriendin van me, die wou geen bv geven omdat dr tieten zouden gaan hangen toendertijd
en laatste keer dat ik haar gesproken heb (in december ergens) was ze weer aan t proberen om zwanger te worden, had ik het weer met haar over bv geven, ze wou t wel maar deed het waarschijnlijk niet omdat dan dr familie weleens haar tiet zou kunnen zien, of omdat haar moeder dan uitgebreid mee zou kijken zo belachelijk!!!
pi_28508858
Misschien nog iets om in te vullen voor vrouwen hier die gestopt zijn met de borstvoeding vanwege te weinig melk: een vragenlijst van een lactatiekundige naar de oorzaken daarvan. Wilde ik jullie nog even op wijzen.
pi_28512778
Icaa, ook heel herkenbaar hier. Ik snap het ook niet zo als iemand zijn kind geen bv wil geven. Hier in Engeland zijn de redenen vaak dat ze stoppen na 4 weken omdat ze weer willen drinken of meer tijd voor zichzelf willen hebben. Ach ja ieder zo zijn eigen manier. De mijne zal het zeker niet zijn, ik wil graag het beste geven aan mijn kind en ik ben ervan overtuigd dat dit bv is.

Ik heb er nog over gedacht om bv consultant te worden, maar vanwege andere plannen heb ik dat maar opzij geschoven.
pi_28512900
Leuk, Lewis!
Wat wel een leuke bijkomstigheid is: als je voldoende uren geholpen hebt als VBN-vrijwilliger bijv kun je je aanmelden voor een opleiding tot lactatiekundige, en dan valt er ineens geld mee te verdienen en dat is wel goed te combineren met 'thuisblijfmoederschap', als je dat wilt.
pi_28514715
lewis woont in Engeland poemojn, ik weet niet of dat daar ook tot de mogelijkheden behoort?

renzell, hoe is 't nu?
  dinsdag 5 juli 2005 @ 16:08:57 #39
109497 Icaä
pi_28515385
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 00:09 schreef bixister het volgende:
is de spruw nu over trouwens? en is je tsr nog minder pijnlijk geworden?
Nog niet over, maar een heel stuk beter!
Ik had zo'n pijn in mijn borst (voornamelijk links) dat ik er echt van overtuigd was dat ik iets vreselijks onder de leden had. Niet dat dat zich uit door pijn, geloof ik, maar toch. Echt heel normaal was het niet.
Sinds ik met Daktarinzalf smeer, is het langzamerhand beter gegaan. Geen wondermiddel, maar dat kan je van zalf ook niet verwachten denk ik. Ik vermoed dat de spruw echt binnen in mijn borst is gaan zitten, en met oppervlakkig zalf smeren lost dat maar heel weinig op. Maar het gaat dus langzamerhand beter
Heel goed teken (maar wel fout natuurlijk) is dat ik nu geregeld vergeet om die zalf te smeren. Waardoor het dus laatst weer terugkwam.

De tsr is nu ook minder pijnlijk geworden, maar ook nog niet over. Ach ja, het gaat de goede kant op, en David is inmiddels ook al ruim drie maanden (niet dat ik van plan ben te stoppen, maar ik vind het toch een geruststellend idee, zo van: dit hebben we vast voor elkaar gekregen).
pi_28515519
hee, ook een David. mooie naam!
fijn dat 't beter gaat, en zeker, die 3 maanden heb je iig toch maar mooi volgemaakt.
  dinsdag 5 juli 2005 @ 16:12:35 #41
3011 E.T.
pi_28515534
Icaa.. ik heb wel eens op het bv forum gelezen dat er ook iets is in tabletvorm dat je mag slikken als de spruw zich echt 'in' je borst heeft genesteld.
Wellicht de moeite om eens na te vragen?
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_28516311
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 16:08 schreef Icaä het volgende:
Nog niet over, maar een heel stuk beter!
Icaä, ik hoopte op een gegeven moment maar dat de spruw over zou gaan bij de overgang naar vast voedsel. En dat klopte goddank. Ik denk achteraf dat mijn tepels te vele te verduren hadden van de antischimmelzalven, was de candida wel dood maar kwam hij ook veel te makkelijk weer terug. Het is me nl. nooit gelukt de spruw helemaal weg te krijgen, wel bij zoon maar niet bij mij. En ach, na vijf maanden met afwisselend schilferende, jeukende, en klovende tepels begon het ook een beetje te wennen
  dinsdag 5 juli 2005 @ 19:27:00 #43
105888 renzell
pi_28522165
Bix; lief dat je het vraagt. Het is steady. Niet veel beter, maar ook zeker niet slechter. Ik heb dus goede hoop dat het over gaat en zo niet, dan zoek ik morgen of overmorgen netjes een huisarts op. Masseren en heel goed leeg laten drinken schijnen toch wel te werken.
  dinsdag 5 juli 2005 @ 20:00:29 #44
34891 melonovy
La Kutschie
pi_28523349
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 16:08 schreef Icaä het volgende:

... en David...

Hij heeft een naam!
Het voelt goed hè?
A je to!
  dinsdag 5 juli 2005 @ 20:27:37 #45
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_28524299
Die van Icaa wel
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
pi_28524382
Dan noemen we die van jou gewoon Henkie.

Fijn dat het ietsje beter gaat, Renzell!

Icaä, wat ET zegt klopt inderdaad, daar kun je een tablet voor krijgen dat 'van binnenuit' de spruw tegengaat. Je huisarts zou wel moeten weten welke.
  dinsdag 5 juli 2005 @ 20:30:12 #47
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_28524428
Of Hendrika
  dinsdag 5 juli 2005 @ 20:31:41 #48
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_28524486
En ontopic, ik heb door niet tijdig onderkende spruw twee loeiers van borstontstekingen gehad, schijnt vrij veel voor te komen bij spruw.
Goed in de gaten houden hoor!
pi_28524694
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 20:00 schreef melonovy het volgende:

[..]

Hij heeft een naam!
die had hij al hoor Zwangerschap en geboorte #130
Hier had uw advertentie kunnen staan :P
  dinsdag 5 juli 2005 @ 20:39:48 #50
109497 Icaä
pi_28524800
Tjees wat let jij goed op easy-going!
  dinsdag 5 juli 2005 @ 20:50:27 #51
34891 melonovy
La Kutschie
pi_28525221
Sorry Icaa, ik werd in de war gebracht, het is idd Leah waarvan ik de naam van het kindje niet weet. (helaas)
Het voelt goed hè?
A je to!
  dinsdag 5 juli 2005 @ 21:03:38 #52
109497 Icaä
pi_28525701
Geen probleem hoor melonovy, ik strooi de naam van mijn zoon hier geloof ik ook niet echt in het rond
pi_28526083
gek he, dat heb ik toen ook wel gelezen maar wist ik nu echt niet meer. maar nogmaals: hele mooie naam.
en wel oppassen dus met die voortslepende spruw!
  dinsdag 5 juli 2005 @ 21:33:08 #54
34891 melonovy
La Kutschie
pi_28526786
Ja weer verder ontopic
Hebben jullie ook een voorkeursborst?
Ik bied liever mijn linkerborst aan dan de rechter. Hebben jullie dat ook?
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_28527106
ik juist rechts. maar ik let er heel erg mee op dat ik het toch gelijkmatig verdeel, want voor je 't weet wordt de produktie van die minder favo-kant benadeeld heb ik gemerkt.
  dinsdag 5 juli 2005 @ 21:44:09 #56
105888 renzell
pi_28527219
Mel; ben jij toevallig ook links of niet?
pi_28527393
Ik had ook links, maar geef nu een kant per keer, en doe het volgens mij wel redelijk om en om.
  dinsdag 5 juli 2005 @ 21:55:27 #58
34891 melonovy
La Kutschie
pi_28527715
Nee ik ben rechts handig met een linker voorkeursborst. Als ik Yoram in mijn armen heb, dan ook het liefst links. Ik moet er ook goed om denken dat ik goed het voed systeem aanhoud, eerst de laatste borst aanbieden en dan de ander als toetje.
Het voelt goed hè?
A je to!
  dinsdag 5 juli 2005 @ 22:12:42 #59
105888 renzell
pi_28528445
Ik heb al 3 maanden een armbandje om dat steeds wisselt van kant als ik moet voeden....
Overigens had ik in eerste instantie ook links als voorkeur (en ben ook linkshandig, vandaar mijn vraag), maar die voorkeur is eigenlijk wel min of meer verdwenen inmiddels...
  dinsdag 5 juli 2005 @ 22:19:11 #60
34891 melonovy
La Kutschie
pi_28528725
Ik zou dus vergeten dat armbandje te wisselen, soms moet ik ook wel gokken welke borst ik het laatst heb gegeven hoor. Als ik niet meer weet wordt het links
Het voelt goed hè?
A je to!
  dinsdag 5 juli 2005 @ 22:20:55 #61
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_28528804
ik deed een elastiekje om mijn bh-bandje, maar na 2 voedingen begon ik al te twijfelen of ik hem nu wel of niet gewisseld had.
Daarna deed ik maar steeds voelen welke borst het volst was
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
pi_28528828
Hee.. voelen jullie dus niet? (Doe ik ook alleen thuis, maar werkt wel. )

/editje
LadyS wel dus Vind ik ook wel zo makkelijk.
pi_28528988
Links vind ik ook makkelijker met voeden inderdaad, maar ik let er daarom wel extra op dat ik het goed verdeel. Geef 1 borst per keer dus dat moet ook wel, anders loop ik aan de ene kant met een knappende meloen en aan de andere kant met een theezakje
It's all up to you
  dinsdag 5 juli 2005 @ 22:32:05 #64
3011 E.T.
pi_28529314
ik had ook links als voorkeursborst (en ik ben ook rechtshandig).

Ik weet niet meer wat voor trucjes ik allemaal had om aan te geven welke kant eerst moest, maar ik vergat altijd de trucjes te verplaatsen. Voelen werkte gewoon het beste.
  dinsdag 5 juli 2005 @ 22:34:02 #65
34891 melonovy
La Kutschie
pi_28529412
Voelen vind ik ook best wel lastig op zn tijd, meestal heb ik een +- uur voor dat Yoram komt al een TSR en voelen beide borsten vol.
Het voelt goed hè?
A je to!
  dinsdag 5 juli 2005 @ 22:49:41 #66
105888 renzell
pi_28530138
Ik heb dat met dat armbandje gewoon direct en heel bewust ingevoerd en doe het altijd voor ik begin met voeden. het zit er nu zo in dat ik het zelden meer vergeet, en als dat toch het geval is... tja, dan voel ik ff of probeer het me gewoon te herinneren en meestal werkt dat ook wel.
pi_28541771
Mijn borstvoeding loopt op zijn eind, helaas.

David heeft er niet meer genoeg aan en het kolven loopt ook niet meer lekker. Ik denk toch dat mijn drukke leventje (ik vlieg wat af in een week tussen thuis, school, werk en grootouders) de doodsteek is geworden.

Mijn favo borst doet het nog een beetje (bij mij is dat rechts) maar uit mijn linkerborst komt echt bijna niks meer.
Ik geef nu alleen nog smorgens en savonds een borstvoeding en ik hoop dat ik dat nog ff vol kan houden...maar hoelang weet ik niet..

ach ja, het is toch maar mooi 5,5 maanden gelukt.
  woensdag 6 juli 2005 @ 11:11:06 #68
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_28542333
precies lily, goed gedaan hoor

mijn voorkeursborst is rechts, ik heb ook de neiging om maxim daar sneller aan te leggen als aan de linkerkant, moet ik natuurlijk wel mee opletten. maar ach het is al 6 maanden goed gegaan
  woensdag 6 juli 2005 @ 12:21:37 #69
63367 Jdee
diep ademhalen... hou vast...
pi_28544642
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 22:20 schreef LadyS het volgende:
Daarna deed ik maar steeds voelen welke borst het volst was
doe ik ook. Ook buitenshuis( gewoon perongeluk met de rug van mn hand, ahw).

en mijn linkerborst gaat zeker weten makkelijker, is makkelijker vol, meer tsr, ook hardere stuwing
..en laat gaan...
pi_28547841
5,5 maand volledig bv is ook mooi Lily

Uit je maak ik op dat je het wel moeilijk vindt.. wil je nog manieren zoeken om toch langer bv te kunnen geven, of vind je het zo goed zoals het gaat?
pi_28548198
goed gedaan lily!!! hopelijk kun je die avond en ochtend voeding nog een tijdje doorzetten.

die voorkeursborst hier is voornamelijk anna's voorkeursborst trouwens. zij ligt op een of andere manier gewoon meestal lekkerder rechts, kan daar langer wat uitkrijgen en valt er ook graag bij in slaap. links is ze veel sneller uitgedronken. daar lijkt het er wel harder uit te komen (zie ik ook met kolven) dus is 't ook eerder verslikken enzo. en ik geef elke keer beide borsten (soms zelfs de eerste nog een keer of zelfs allebei 2x), dus die zijn na afloop allebei ongeveer even leeg. dan voel je na een paar uur echt geen verschil hoor. maar ik wissel wel zo trouw mogelijk af welke eerst gegeven wordt.
pi_28548408
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 13:50 schreef bixister het volgende:
Die koe Wat een smiley
  woensdag 6 juli 2005 @ 13:58:42 #73
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_28548537
Lily, knap gedaan hoor! Om even met de woorden van Bixis te spreken ; helemaal
  woensdag 6 juli 2005 @ 14:11:01 #74
34891 melonovy
La Kutschie
pi_28549026
Ja die houden we erin hier!!!
Super hoor Lily, bijna een half jaar zo, en wie weet hoe lang nog 1 of 2 BV's!
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_28549521
haha, die koe-smiley is inderdaad erg leuk
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 13:42 schreef poemojn het volgende:
Uit je maak ik op dat je het wel moeilijk vindt.. wil je nog manieren zoeken om toch langer bv te kunnen geven, of vind je het zo goed zoals het gaat?
Ik vind het inderdaad best wel moeilijk maar ik heb de ochtend en avondvoeding nog.
Ik heb zelf de afgelopen 2 weken al vanalles geprobeerd om de productie omhoog te krijgen (ik word er letterlijk doodmoe van) maar het lukte niet en je kan Davids ribjes tellen

Mijn baan is erg druk op het moment en ik merkte dat het emotioneel moeilijk werd om rustig te gaan kolven.
Is best moeilijk hoor, heb ik ervaren. Het is niet alleen dat je tijd krijgt om te kolven op je werk maar je moet ook steeds die klik in je hoofd maken: even werk eruit en rustig bezig zijn met je baby/borsten/kolf (wat uiteindelijk toch een hele tijd goed gegaan is).
Op mijn vrije dagen is het smorgens ook highlight hier omdat Damon naar school moet.

Dat David magerder word helpt uiteraard ook niet echt..

Maar jullie hebben gelijk: dik 5 maanden is langer dan ik van te voren had gedacht dus ach ...

ik moet natuurlijk wel die 100 liter nog halen hoor
pi_28549861
Ach wat vervelend..
Het zit 'm nu dus vooral in een lage productie? Als aanleggen ed niet werkt, kun je misschien overwegen of je met een huisarts/lactatiekundige de voor- en nadelen van domperidon wilt bespreken. Dat is een medicijn wat het prolactineniveau verhoogt en zo de melkproductie stimuleert. Misschien heb je daar nog wat aan.
Twee artikelen van Jack Newman erover staan vertaald online:
Deel 1
Deel 2
En voor het opwekken van een toeschietreflex (bijv bij het kolven) kun je natuurlijk nog bespreken of syntocinon iets voor jou is, of gebruik je dat al?

In elk geval: succes, wat je ook kiest!
pi_28550268
Ik gebruik geen medicijnen, Poemojn

Dat ga ik ook niet doen. Het is goed zo....
pi_28550954
Prima, kan ik me voorstellen.
pi_28555921
Renzell hoe is het nu ?
  woensdag 6 juli 2005 @ 20:25:09 #80
105888 renzell
pi_28562706
Ladybos; het is weg volgens mij! Ik voorzichtig.... ben heeeeeel blij dat het niet erger is geworden. Blijkbaar heeft het masseren en goed leeg laten drinken geholpen. Fijn dus!

Lily; ik weet niet hoe ik dat gekke koetje maak, maar ik vind dat je het heel goed gedaan hebt. Bijna een half jaar is het goed gegaan, met werk en nog een kindje aan je zijde. Ik vind het knap hoor!
  woensdag 6 juli 2005 @ 20:33:37 #81
105888 renzell
pi_28562865
Ik vermoed dat dit voor de eerste keer echte regeldagen zijn waar Julius en ik in zitten. Hij lijkt absoluut niet verzadigd en is ontzettend wild tijdens het drinken. Hij spartelt alle kanten op en trekt om de haverklap keihard aan de tepel. Het lijkt echt of er niet genoeg melk uit komt voor hem, heel sneu. Natuurlijk weet ik dat ik hem in dit geval vaker en langer moet laten drinken en daar ben ik dus ook mee begonnen, maar los daarvan heb ik echt serieus het gevoel dat ik minder melk heb dan eerst. Zo voelden mijn borsten vanochtend gewoon zacht aan, terwijl ze anders echt vol zitten na een nacht doorslapen. Ik maak me een beetje zorgen eerlijk gezegd. Ook blijf ik moeite hebben met die toeschietreflex. Hierdoor gaat het kolven niet echt lekker. Pffff.... ik hoop echt op een snelle verbetering van de situatie! Hoe lang duren dit soort regeldagen meestal?
  woensdag 6 juli 2005 @ 22:31:55 #82
34891 melonovy
La Kutschie
pi_28568287
Renzell, Julius is nu 3 maanden en dan heb je idd weer die regeldagen. Ze zeggen dat dat wel een paar dagen (2-4 dgn) kan duren. Vraag en aanbod wordt weer op elkaar afgestemd he, dat wist je ook wel... Met veel rust en geduld, moet het wel goedkomen. Succes!
Het voelt goed hè?
A je to!
  woensdag 6 juli 2005 @ 22:41:27 #83
3011 E.T.
pi_28568759
mocht het kolven daarna nog moeilijk blijven door een moeilijke tsr, dan kun je bij je huisarts om syntocinon vragen. Is een neusspray die de tsr opwekt.
Uit ervaring weet ik dat 't erg goed werkt
  donderdag 7 juli 2005 @ 08:48:03 #84
105888 renzell
pi_28578636
Thanks ET, ik denk dat ik dat toch even ga vragen!
  Hoofdredactie Fotografie donderdag 7 juli 2005 @ 19:23:08 #85
95752 crew  Chell
Kluns
pi_28597457
Dames, het is voor mij nog een ver van mijn bed show, maar ik ben gewoon even nieuwsgierig hoe het zoal geregeld wordt. Waar kolven jullie als jullie op je werk kolven?
Toen ik vanmiddag op mijn werk even de server ruimte in wilde, hing er een briefje op de deur dat de ruimte gebruikt werd voor afkolven. Ik vond het nogal een triest idee...kolven in een serverruimte. Het is er koud, er is veel herrie van de servers en vreselijk ongezellig. Ik heb geen idee of ze hier zelf voor gekozen heeft... maar ik zou het echt vreselijk vinden om zoiets zo te moeten doen....
  donderdag 7 juli 2005 @ 19:28:47 #86
3011 E.T.
pi_28597698
De werkgever is verplicht een ruimte ter beschikking te stellen die op slot kan en stromend water heeft.
Helaas weet niet iedere bv-gevende moeder dit, en ook heel veel werkgevers 'weten' dit niet en dus wordt er nogal vaak gebruik gemaakt van serverruimtes/schoonmaakhokken/invalidentoilet etc.
In een serverruimte zou ik dus echt nooit gaan zitten met al die koeling! Dat doet geen goed aan je bv
pi_28597865
Speciale regelingen voor werk en borstvoeding

Eventueel kun je dit met je werkgever bespreken, op deze pagina van de site van het Voedingscentrum staat alle info die je daarvoor nodig hebt.
  donderdag 7 juli 2005 @ 19:37:45 #88
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_28598002
Poemojn, jij had, toen ik nog bv gaf, voor me opgezocht waar die pijn in mijn tepels vandaan kwam. Ik ben de naam helemaal vergeten (syndroo van reinaud ofzo?). Misschien weet jij het nog?
En mijn belangrijkste vraag: Krijg ik dit bij een 2e weer? Of is daar helemaal niks van te zeggen?
pi_28598760
Syndroom van Raynaud.. en het 2e antwoord zou ik moeten zoeken, dat weet ik zo niet.

Dit is het artikel van Newman over oa Raynaud en borstvoeding.
Hier vind je een meer algemeen artikel over Raynaud.

Misschien kun je het beste eens een afspraak maken met je huisarts om te kijken of je idd Raynaud hebt (evt dat artikel van Newman meenemen voor het borstvoedingsdeel), en/of op het bv-forum/aan een lactatiekundige vragen hoe dat gaat in een tweede zwangerschap & bv-periode.
  Jubileum moderator donderdag 7 juli 2005 @ 20:17:22 #90
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_28599344
Triest maar waar, in het bedrijf waar ik werk mag je nog steeds kolven op het invalidentoilet. Er staat een oncomfortabele houten stoel en er is warm en koud water. Jippie
Ik heb er nog nooit gebruik van hoeven maken maar ik zie nog weleens dames met hun flesjes uit die ruimte komen. Ik denk dat als ik zou kolven ik wel even een giga rel zou schoppen omdat ik toch echt niet naast een toiletpot ga zitten.
Eva ♥ en Iris ♥
  donderdag 7 juli 2005 @ 20:17:45 #91
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_28599359
bedankt poemojn!!! Ik zal tzt zeker naar de huisarts gaan!
  donderdag 7 juli 2005 @ 20:24:00 #92
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_28599507
ik heb nooit op het werk hoeven kolven, maar ik denk persoonlijk dat ik er niet zo een groot probleem van zou maken waar ik zou komen te zitten. Zolang de boel maar afgesloten kan worden, vind ik het prima (denk ik hoor, ik heb het nooit bij de hand gehad.)
  donderdag 7 juli 2005 @ 21:24:57 #93
63367 Jdee
pi_28602063
ik heb 2 mogelijkheden: een rustkamer (een van onze studenten hier rust daar af en toe), met verstelbaar matras-bed, stoel, tafel en mooi uitzicht over het Utrechtse, het is de 4e verdieping. Ook is er een aanrechtje met heet en koud stromend water. Op mijn verzoek hebben ze er een zeepdispenser opgehangen. Maar de afgelopen paar keren ben ik een verdieping dichterbij gaan zitten in een klein 'torenkamertje (!)', halverwege de trappen zitten die kamertjes, deze zit op de anderhalfste verdieping. Wel zonder stromend water, maar met pc en aangezien het dichterbij is wel fijner nu het topdrukte is op mn werk. Daar hoor ik niet echt te kolven, maar niemand die het erg vind zolang de kamer niet gebruikt wordt verder door iemand. Daar zit ik het liefste. is wat minder ongezellig. en kan lekker dit forum opzoeken en echt effe helemaal weg zijn, afleiding is fijn.
..en laat gaan...
pi_28602342
Mag ik trots zijn op mezelf?????

We zijn gister naar een kinderboerderij geweest en ik heb voor het eerst in het openbaar gevoed..
Er zat een hele meute kindertjes die niks gemerkt hebben. Alleen één van de moeders(?) zat me aan te gapen alsof ik er topless zat ofzo..

Heb me er lekker niks van aan getrokken en heb lekker trots verder zitten voeden..
W ~ H ~ T
pi_28614737
Goed gedaan, Jonnetje (trek je er maar lekker niks van aan)

De kolfruimte op mijn werk is een kleine ehbo ruimte. Zeer ongezellig met tl licht (geen ramen verder) maar alles is voorhanden. Een stoel, warm en koud stromend water en een ijskast.
  vrijdag 8 juli 2005 @ 09:27:25 #96
34891 melonovy
La Kutschie
pi_28615035
Goed hoor Jonnetje!
Ik vond de eerste keer in het openbaar voeden ook wel spannend dat was in het restaurant van de V&D, gelijk kwamen er toen 3 kindjes kijken wat ik deed. Toen vond ik het best leuk om te vertellen, sindsdien nooit meer moeite gehad met het voeden in het openbaar. Volgens mij krijgen vrouwen niet vaak een negatieve opmerking over het voeden in het openbaar, ik heb ze nooit gehad iig.
Het voelt goed hè?
A je to!
  vrijdag 8 juli 2005 @ 10:32:52 #97
63367 Jdee
pi_28616026
jonnetje
ik krijg totnu toe ook nooit vervelende opmerkingen.

tjemjig, zit hier net te kolven en was de afgelopen week al wat meer wat eruit kwam dan voorheen (240cc ipv 180 uit 2 borsten), zit ik net tijdens het kolven te internetten, zie ik dat mn linkerborst alleen al 180 cc produceert! waw
zit nu rechts te doen, hopen dat t in 1 fles past want heb er maar 2 bij me.
trouwens dit is een giga drukke week, ik krijg weinig rust enzomeer, en had juist verwacht dat mn productie omlaag ipv omhoog zou gaan. gek hoor...
..en laat gaan...
pi_28616405
da's wel veel jdee! ik kom meestal niet verder dan zo'n 100cc per borst.

jonnetje.
pi_28622445
Wow, geweldig, Jdee (ikke jaloers)

Hier gaat het ook verder goed. Ik ben deze week gestopt met kolven (ik kolfde alleen onder werktijd) en ik heb geen last van stuwing overdag.

David drinkt nog heerlijk ' s morgensvroeg en ' s avondslaat aan mijn borsten in bed (waar ik zeer van geniet) en overdag krijgt hij nutrilon in de fles. Op mijn vrije dagen leg ik hem overdag ook nog aan maar dat is niet genoeg (loslaten en huilen is sneller dan normaal het resultaat) en dan geef ik hem nog 100 ml nutrilon met de fles bij.

Ik ben tevreden zoals het nu gaat en hoop dit nog een tijd te kunnen doen.

Alleen zit ik steeds met de vitamine D, wanneer wel geven en wanneer niet. Ik weet vanaf 400 ml per dag kunstvoeding hoeft het niet maar dat is dus steeds nadenken...
  vrijdag 8 juli 2005 @ 14:00:57 #100
34891 melonovy
La Kutschie
pi_28622650
Lekker hoor Jdee!
Ik stop altijd met kolven als het flesje vol zit en/of de spanning van de borst af is, en dat gaat de ene keer makkelijker en sneller dan de andere keer.

Lily, wat fijn dat je met een tevreden gevoel zo je voedingen kunt doen, klinkt erg goed, lekker dat je die ochtend en avond voeding er nog inhoudt!

Hoe lang hebben jullie 's nachts bv gegeven? Ging jullie baby uit zochtzelf doorslapen? En maken jullie je kindje ook wakker voor een 'laatste' voeding?
Yoram geef ik bv op verzoek, alleen als hij wakker wordt leg ik hem aan, en ook 's nachts als hij wakker wordt. Dit deed ik ook met Chiara maar die bleef maanden lang wakker worden voor een nachtvoeding, ik zit nu in dubio hoe ik het nu moet gaan aanpakken...
Het voelt goed hè?
A je to!
  vrijdag 8 juli 2005 @ 14:02:32 #101
34891 melonovy
La Kutschie
pi_28622704
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 13:54 schreef lily het volgende:
Alleen zit ik steeds met de vitamine D, wanneer wel geven en wanneer niet. Ik weet vanaf 400 ml per dag kunstvoeding hoeft het niet maar dat is dus steeds nadenken...
Wanneer David meer flesvoeding dan borstvoeding krijgt op een dag mag je stoppen met de vitamine D druppels.
Anders even overleggen met het CB, maar dat zeiden ze hier in ieder geval wel zo.
Het voelt goed hè?
A je to!
  vrijdag 8 juli 2005 @ 14:17:50 #102
63367 Jdee
pi_28623159
ik doe t zelfde mel, op verzoek ook snachts. eerst sliep Ela wel door, vanaf 3maanden, maar sinds een paar weken is dat niet stoer meer ofzo . maar nu kan ze wel weer meer (en ze groeide opeens 3 cm per maand, dat verklaart ook een boel, m.i. .
..en laat gaan...
pi_28636980
Hier ook op verzoek, maar aangezien Myrthe bij ons slaapt weet ik niet eens precies of ze nog nachtvoedingen krijgt.. niet dat ik merk, in elk geval, dus ik denk dat dat al een aantal maanden geleden gestopt is (maar ze krijgt wel rond 12u als ik naar bed ga, en natuurlijk gewoon 's morgens rond een uur of 8 weer).

Toen ik net 'n artikel zocht over bv en allergie kwam ik dit tegen over borstvoeding en medicijnen (en waarom dat te verkiezen is boven flesvoeding), misschien nog interessant voor jullie? Er staan wel weer nieuwe dingen voor mij in.
Blijf borstvoeding geven! (1): Medicijnen en borstvoeding
Blijf borstvoeding geven! (2): Ziekte bij moeder of baby
  vrijdag 8 juli 2005 @ 21:35:59 #104
105888 renzell
pi_28637287
Slaapt ze echt bij jullie in bed Poemojn? En als ze dan honger heeft, kan ze zichzelf dus gewoon bedienen?! Stoer en kicke!
  vrijdag 8 juli 2005 @ 21:45:47 #105
35189 Troel
scherp en bot
pi_28637558
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 21:25 schreef poemojn het volgende:
Hier ook op verzoek, maar aangezien Myrthe bij ons slaapt weet ik niet eens precies of ze nog nachtvoedingen krijgt.. niet dat ik merk, in elk geval, dus ik denk dat dat al een aantal maanden geleden gestopt is (maar ze krijgt wel rond 12u als ik naar bed ga, en natuurlijk gewoon 's morgens rond een uur of 8 weer).
Hmm, laat je haar bij jou in bed slapen ondanks de waarschuwinen die gedaan worden?

En misschien een wat intieme vraag, maar hebben jullie dan ook gewoon sex waar zij bij is?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 8 juli 2005 @ 22:04:35 #106
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_28638056
Er zijn zat manieren om je kind veilig bij je te laten slapen hoor Troel.
  vrijdag 8 juli 2005 @ 22:08:27 #107
35189 Troel
scherp en bot
pi_28638161
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 22:04 schreef Luchtbel het volgende:
Er zijn zat manieren om je kind veilig bij je te laten slapen hoor Troel.
Ja maar hoe dan?
* Troel ziet alleen op tv van die waarschuwingen met zo'n ellendig deuntje erachter en zo'n baby die onder het dekbed verdwijnt.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_28638214
Op je dekbed en dan een lakentje eroverheen. Of op een matrasje op je dekbed ipv eronder.
De meiden hebben zo ook bij ons gelegen af en toe. Heerlijk vond ik dat. (ik gaf verders geen borstvoeding overgens dus das een beetje oftopic misschien)
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  vrijdag 8 juli 2005 @ 22:10:23 #109
34891 melonovy
La Kutschie
pi_28638219
Hier roept de BVmaffia : 't wordt wel erg offtopic hier, misschien ergens anders verder discussieren?
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_28638229
Muts
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
pi_28638635
Dat hangt wel af van hoe we liggen natuurlijk. M'n man merkt ook niets meer van nachtvoedingen (even nagevraagd). Maar in theorie duren nachtvoedingen langer als je samen slaapt dan wanneer je apart slaapt. Haar ledikantje staat overigens ook op onze kamer, daar slaapt ze ook wel in nu.
Dit is bij ons trouwens gekomen doordat ze als klein baby'tje niet apart kon slapen, ze lag altijd bij mij op schoot of in een draagzak oid. Wegleggen was brullen. Het is dus niet vanuit een familiebedideologie gekomen, al vond ik het wel interessant dat er mensen zijn die daar bewust voor kiezen (attachment parenting). En in veel culturen is dit natuurlijk de normaalste zaak ter wereld, dus erg gek voel ik me niet.
'Bed sharing' is overigens veiliger dan baby in ledikantje, mits ouders er veilig mee omgaan, zie hier voor onderzoeken, richtlijnen, aanbevelingen.

Ow en die laatste vraag: er zijn vele tijden, manier en plaatsen voor zoiets.. En verder is dat iets waar ieder echtpaar mee zit dat zich houdt aan het advies minimaal 6 mnd de baby bij zich op de kamer te laten slapen ivm wiegedoodpreventie.

/editje
Hmm dit stond dus al lang open, ik was ff weg.
Om het ontopic te houden: omdat de risico's van kunstvoeding geven groter zijn dan de risico's van samen slapen volgens organisaties als Unicef, raden zij samen slapen juist aan (vergemakkelijkt nachtvoedingen en verlengt zo de duur van de borstvoedingsperiode).
Is dit bv-maffia genoeg?
  donderdag 14 juli 2005 @ 21:54:08 #112
34891 melonovy
La Kutschie
pi_28813109
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 19:32 schreef renzell het volgende:
Pfff dames, het lijkt wel een puzzeltje. Renzell vindt het helemaal niet erg dat Julius nog gewoon 5 keer per dag aan de tiet hangt...
Met je reactie bedoelde je ws dat je nog geen puzzelwerkjes hoeft te maken met bijvoedingen, maar het herinnerde mij aan een gesprekje laatst, ik vroeg me van alles af. Ik voed(de) ook op verzoek en werd door Chiara enorm vaak verzocht, toen ze een maand op 5 was voedde ik nog om de 2 uur overdag om de 4 uur 's nachts, steeds op verzoek, dat heb ik wel maanden kunnen volhouden. Maar ik werd voor gek verklaard door mensen bij wie de BV niet zo goed slaagde.
Gelukkig wil Yoram wel wat minder keer BV op een dag, hij kan wat langer teren op 1 voeding.
Ligt dat dan aan het kind en het ritme wat dan ontstaan is, of is het de melk die anders is?
Mijn nichtje voed op de klok, dr kindje krijgt 4 voedingen op vaste tijden, wordt ook wakker gemaakt voor een voeding zodat ze doorslaapt. Das niet mijn systeem, maar bij hun werkt het fantastisch als ik ze moet geloven. Krijgen ze dan even veel binnen of is het gewenning?
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_28816790
volgens mij kun je niet in 't algemeen stellen dat ze dan evenveel binnenkrijgen. bij de ene moeder zal de productie ook voldoende zijn op schema, bij de ander is wat vaker aanleggen echt noodzakelijk. ik weet zeker dat ik tot de laatste categorie behoor. maar gelukkig doet anna 't nu heel goed op 5 voedingen per dag. wat ik wel lastig vind van dat 'op verzoek voeden' is het inschatten van het verzoek zelf. op een gegeven moment bleef anna maar hongerig (dacht ik), en ik maar aanleggen. om wanhopig van te worden. achteraf bleek (nou ja, schat ik in) dat ze de helft van de keren niet huilde van honger maar van vermoeidheid. ze had erg veel moeite om zelf in slaap te vallen. en ik maar steeds denken 'ze moet vast nog honger hebben, dus eerst maar weer even proberen te voeden'.
pi_28817081
Raden jullie aan om naar een borstvoedingsvoorlichtingavond te gaan? Ik zag gisteren bij de vk dat er in september 1tje is in het ziekenhuis.

En hebben jullie tijdens de zwangerschap ook je tepels gehard? Zo ja, hoe en hoe vaak?
pi_28817297
ingrid, zo'n voorlichtingsbijeenkomst vond ik heel nuttig. en tepels harden heb ik nooit echt veel werk van gemaakt, (en geen last gehad) maar het wordt wel aanbevolen he.
pi_28817335
dat inschatten lijkt me ook wat lastig inderdaad. Eigenlijk voed ik zelf niet op een vast schema, maar misschien ook niet helemaal op verzoek. Geen idee wat ik doe eigenlijk
Ik heb gewoon een vast ritme erin, zodra Tomas wakker is krijgt hij z'n voeding, daarna verschoon ik hem en dan is het tijd om te knuffelen/spelen/liggen in de box. Dat ritme is altijd hetzelfde. Geen idee of hij echt al mega-honger heeft als hij wakker wordt, maar als hij geen honger heeft drinkt hij ook vast niet veel, denk ik dan. En als hij slaapt en toch honger krijgt, wordt hij vanzelf toch wel wakker? Geen idee, misschien ben ik er wel te makkelijk in dan Meestal komt het nog neer op 5 of 6 voedingen per dag. De laatste week maak ik hem niet meer wakker voor de laatste voeding omdat dat echt een lijdensweg was. Ik met een half-slapende Tomas aan de borst. Tomas duidelijk geirriteerd want hij sliep net zo lekker. En meestal slaapt hij dan door tot 7 uur. En dan denk ik dus weer: als hij eerder honger heeft, wordt hij toch ook wel wakker? Of denk ik daar echt te makkelijk over?
It's all up to you
pi_28817393
Ingrid: ik heb zelf geen cursus gedaan, maar zou het achteraf gezien wel doen. Gewoon omdat je dan wat sterkjer in je schoenen staat als er problemen zijn met de BV. Je weet sneller wat de mogelijkheden zijn / hoe problemen op te lossen. En daardoor ben je misschien wel geneigd om het langer te proberen, ookal gaat het misschien niet direct goed...
It's all up to you
pi_28817689
tearsong ik heb anna ook nooit wakker gemaakt voor een late voeding hoor. ze slaapt al vanaf dat we inbakeren de nachten door. toevallig werd ze gisteravond bij hoge uitzondering (*klopt af*) wakker rond middernacht, net voor ik zou gaan kolven, dus heeft ze nog een flinke portie extra gehad. vanmorgen moest ik haar om 8.30u wakker maken, ik stond op ploffen! (normaal wordt ze rond 7.00u wakker).
en zo'n ritme lijkt me ook prima, dat houd ik hier meestal ook zo'n beetje aan. hoewel, ze slaapt inmiddels niet meer tussen alle voedingen. hier gaat 't nu doorgaans als volgt:

7.00u voeding 1 en soms nog even slapen daarna (terwijl piet en ik ontbijten, douchen en aankleden)
8.30 à 9.00u naar beneden
10.00u voeding 2, nog ff spelen en dan slapen tot ± 13.30u
13.30u voeding 3
17.00u voeding 4
18.00u-19.30u slapen
20.00u voeding 5
21.00u-07.00u slapen
pi_28817859
Bix: ik heb het dus wel gedaan omdat ik dacht 'dat het zo hoorde' Maar Tomas heeft inderdaad dan net zoveel tijd tussen de voedingen zitten als Anna 's nachts. Hij slaapt dan nog wel tussen alle voedingen maar hij is dan ook nog wat jonger Ach, z'n gewicht is prima dus het zal ook wel goed zijn allemaal. Alleen moet ik zelf nog wel kolven dan 's avonds want anders knap ik echt
It's all up to you
pi_28817959
ik kolf ook 's avonds, maar als je dat liever niet zou doen is je lichaam vrij snel op een langere nacht ingesteld hoor. ik doe 't juist om de produktie wat te blijven stimuleren, een voorraadje aan te leggen, én last but not least omdat voeding 4 voor ± de helft bestaat uit gekolfde melk van de vorige avond.
pi_28818184
Ingrid, zo'n cursus zou ik idd volgen als je daar nog voor de bevalling naar toe kunt (hier worden ze maar heel af en toe gegeven, toen ik zwanger was alleen in de eerste 3 mnd en toen was ik echt nog niet met bv bezig). Tepels harden hoeft niet, wordt niet door VBN ed aanbevolen ook, en je loopt het risico de huid te beschadigen waardoor je juist problemen kunt krijgen. Als je weet hoe je goed aanlegt voorkomt dat gewoonlijk al wel voldoende problemen, en gevoelig is het bij de meeste vrouwen in het begin sowieso wel.

Mel, volgens mij verschilt dat per kind. Maar het schijnt ook dat bv bij een 2e kind vaak makkelijker op gang komt (je lichaam heeft dan al eerder receptoren (?) aangemaakt, de exacte oorzaak zou ik moeten nazoeken) dus misschien speelt dat ook nog mee?
Voeden op schema wordt iig niet aangeraden, vanwege het op gang houden vd productie maar ook omdat een veronderstelde oorzaak van overgewicht is uitrekken vd maaggrootte en onderdrukken van het gevoel van honger & verzadiging.
pi_28818204
De nachtvoeding niet kolven heeft dus geen effect op je productie voor overdag? Daar was ik nl. ook bang voor
It's all up to you
pi_28818368
Wisselt denk ik Tearsong, in theorie zijn voedingen tussen 2 en 6 wel het belangrijkst voor je productie omdat je prolactineniveau dan het hoogst is.
pi_28818433
Ok, want ik zit volgens mij even in een dipje qua BV. Het lijkt allemaal wat minder te zijn nu (komt vaak voor tussen de 3 en 4 maanden toch?) dus dan is het misschien nog niet handig om die laatste voeding niet af te kolven?
It's all up to you
pi_28818437
tsja, maar om nou tot 2 uur te wachten met kolven...
pi_28818496
Rond 3 mnd heb je meestal regeldagen TearSong, komt Tomas niet zelf wat vaker om een voeding vragen dan?
pi_28819481
Nope Heb alleen rond de 8 dagen een regeldag gehad, volgens mij zou er rond de 6 weken en rond de 3 maanden ook regeldagen moeten zitten, maar meneer houdt zich keurig aan z'n eigen ritme en wijkt niets af.

Bix: 2 uur zou ik ook niet doen hoor, maar het is voor mij niet zo veel moeite om voor het slapen gaan nog even te kolven
It's all up to you
pi_28826859
Ik ben 28 november uitgerekend, de voorlichtingsavond is 19 september. Ze worden hier ook niet vaak gegeven. Ik ga dan wel heen. Lijkt me ook wel interessant. In het ene boek lees ik dat je wel je tepels moet harden, in het andere boek staat er niks over in. Dus geen idee wat het beste dan is. Ik heb ’s avonds vaak geen bh aan, omdat ik dan erge last van borsten krijg, misschien is dat wel genoeg.

Is een handkolf aan te bevelen trouwens?
pi_28828461
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 12:22 schreef Ingrid19 het volgende:

Is een handkolf aan te bevelen trouwens?
tepels harden is een nieuwe voor mij, hoe doe je dat dan?

Kolf zou ik pas kopen als/wanneer je die ook werkelijk nodig hebt. In geval van aperte nood na de geboorte (voeden lukt nog niet en je moet toch de produktie op gang brengen) zit je waarschijnlijk vast aan de thuiszorg-huurkolf met bijbehorende medela-excusezlemot-troep, hoewel ik zelf in zo'n geval zou overwegen manlief of kraamhulp twee avent isissen te laten halen. Maar dat is zeer een kwestie van smaak.
Als je niet structureel gaat kolven (ivm werk ofzo) is een kolf eigenlijk niet eens nodig. Incidenteel kolven kan ook met de hand, of op andere creatieve manieren (mijn buurvrouw zette een glas in (niet te) heet water tot het door en door warm was, zette dat op haar borst, en koelde dan het glas af met een koud lapje. Daardoor koelt de lucht in het glas ook, waardoor die krimpt, waardoor het glas zich vastzuigt. Niet heel praktisch of handig ofzo, maar kan bij een avondlijke harde plek die baby niet weggedronken heeft best wat uitmaken. Net als zuigende partners, overigens )
pi_28829648
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 13:19 schreef anneja het volgende:

tepels harden is een nieuwe voor mij, hoe doe je dat dan?
Volgens het boekje; af en toe geen bh dragen, zodat de tepels langs de stof kunnen schuren. Met een ruwe handdoek erover heen wrijven. Verder weet ik het ook niet. Ik vraag me ook af of het echt helpt en nodig is.
pi_28829675
Ohja, ik kan een handkolf lenen. Ik weet niet of dat hygienisch wat uit kan maken. Als hij gewoon goed is schoongemaakt.
pi_28830074
Ingrid, uit de vraagbaken van OOL:
quote:
Laten we even beginnen met de voorbereiding van uw borsten die u ongetwijfeld door deze en gene is aangeraden. Het klinkt misschien cru, maar daar moet u in elk geval onmiddellijk mee stoppen.

Door al het gepoets en gewrijf met water en ruwe handdoeken, dat bedoeld is om de tepels te 'harden', maakt u uw borsten alleen maar gevoeliger voor trauma (kloofjes en pijn). Op de tepelhof zitten kleine bultjes, dat zijn de kliertjes van Montgomery. Deze kliertjes scheiden een antiseptische olie-achtige substantie uit. Daarmee houden zij uw borst betrekkelijk schoon en uw huid soepel.

Om borstvoeding te kunnen geven is vooral een soepele huid nodig, die gemakkelijk wat kan rekken. Door al het gepoets, droogt uw huid uit, de natuurlijke oliën verdwijnen en uw huid wordt minder elastisch en zal sneller stuk gaan. De natuur heeft ervoor gezorgd dat we juist niet allerlei mogelijke kunstgrepen uit hoeven te halen om borstvoeding te kunnen geven.

Dat uw tepels gevoelig zijn is niet ongebruikelijk. Uw tepels hebben overigens niet veel te lijden van het geven van borstvoeding, mits uw baby goed wordt aangelegd. Dat wil zeggen dat uw baby niet de tepel, maar de borst moet 'pakken'. Baby's zuigen de melk niet uit de borst, ze masseren de melk er als het ware uit, door met hun kaakjes de tepelhof te masseren. Onder de tepelhof liggen de holtes (sinussen), waar de melk naartoe stroomt.

Uw tepel kan de eerste dagen wel wat extra gevoelig zijn door de onbekende wrijving tussen tong en gehemelte, maar dat gaat meestal snel weer over.
pi_28833334
Goh Poemojn, nooit geweten dat er antiseptische 'olie' uit mij komt Zo lees je nog eens wat!

Ingrid19: ik ben blij dat ik een handkolf heb ja. Heb hem ook vanaf het moment na de geboorte moeten gebruiken dus vooral als je hem toch kunt lenen: zorg dat je hem in ieder geval in huis hebt voor de bevalling, gewoon voor het geval dat. Volgens mij maakt het helemaal niet uit of je hem leent, gewoon even goed uitkoken en afdrogen met een hydrofielluier ofzo en dan moet hij gewoon goed schoon zijn. Moet er wel bij zeggen dat ik geen ervaring heb met een elektrische kolf en dus niet kan vergelijken, maar het lijkt me dat je die na de bevalling alsnog kunt aanschaffen als je dat beter lijkt. (ik vind dat die dingen zo'n raar geluid maken...)
It's all up to you
pi_28833807
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 14:12 schreef poemojn het volgende:
Ingrid, uit de vraagbaken van OOL:

Op de tepelhof zitten kleine bultjes, dat zijn de kliertjes van Montgomery. Deze kliertjes scheiden een antiseptische olie-achtige substantie uit. Daarmee houden zij uw borst betrekkelijk schoon en uw huid soepel.
Kliertjes...? Ik dacht altijd dat 't gewoon een soort ehm wratjes ofzo waren, die ik er ook weleens af heb getrokken

Ik heb er nooit olie-achtige substantie uit zien komen overigens...

Ik had trouwens ook nog nooit gehoord van je tepels harden.
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
pi_28834383
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 13:59 schreef Ingrid19 het volgende:
Ohja, ik kan een handkolf lenen. Ik weet niet of dat hygienisch wat uit kan maken. Als hij gewoon goed is schoongemaakt.
Met een isis kan dat, die is goed schoon te maken en uit te koken. Medela weet ik niet zeker, met de electrische medela iig niet, maar alleen het handkolfsetje kan het misschien weer wel.
pi_28835207
Tnx dames! Ik ga dus niet mijn tepels harden. En wel naar de voorlichting toe. ( je moet je namelijk nu al opgeven) En die kolf ga ik dan wel lenen en uitkoken.
pi_28836859
de elektrische medela kun je wel uitkoken hoor. althans, de relevante onderdelen. ik doe het nog regelmatig. (niet meer iedere dag trouwens, kan dat kwaad?)
  vrijdag 15 juli 2005 @ 18:44:27 #138
105888 renzell
pi_28838181
Mel; ik voed wel min of meer op schema, maar binnen dat schema wel weer op verzoek. In eerste instantie ben ik ook begonnen met voeden op verzoek, maar het bleek al gauw dat Julius gewoon echt geen 8 voedingen op een dag nodig had. Hij is de eerste twee maanden 'uit zichzelf' van 8 of 9 naar 5 tot 6 voedingen gegaan en sinds een paar weken zit ie ineens ook 'uit zichzelf' op een redelijk vsdt schema, namelijk; 07.00, 11.00, 15.00, 19.00 en 23.30 uur. Hier zit wel nog steeds een ruime marge in hoor. Ik heb denk ik voor de tussenweg gekozen. Een iets vaster schema leek mij erg makkelijk en dus heb ik er wel een klein beetje op aan gestuurd (wakker maken voor een laatste voeding bijvoorbeeld). We hebben het voor mijn gevoel echt samen gedaan; Julius en ik, op een heel natuurlijke manier en ik moet zeggen; ik vind het erg fijn volgens zo'n schema. tegelijkertijd is er altijd ruimte om er vanaf te wijken als dat nodig is; bijvoorbeeld tijdens hitte, mopperigheid van Juul, veel reizen en/of regeldagen.
  vrijdag 15 juli 2005 @ 19:39:14 #139
3011 E.T.
pi_28839602
bix, bij een elctrische medela kan er eventueel melk in het motortje terecht komen. Vandaar dat wordt afgeraden om deze tweedehands te kopen als je niet weet of er bijv. spruw is geweest.

Klinkt relaxd renzell En voeden op verzoek is ook een beetje op verzoek van de moeder hoor
  vrijdag 15 juli 2005 @ 20:03:24 #140
34891 melonovy
La Kutschie
pi_28840339
Ja, iedere moeder zoekt samen met het kindje wel een bepaald systeem, ik kan me niet voorstellen dat je een kindje lang laat huilen, omdat het nog geen tijd is voor een voeding. (Of gebeuert nu wel als je niet op verzoek voedt) Nou goed, als je je er beiden maar goed bij voelt, toch?

Bix, als je iedere keer de kolf schoon spoelt denk ik niet dat je 'm dagelijks moet steriliseren. Ik kolf gemiddeld 1 keer per week en sterilieer 'm daarom wel steeds, maar speentjes doe ik ook allang niet meer iedere dag, maar slechts 1 keer per 2 weken. In het prille begin zijn babytjes nog zo kwetsbaar, maar zo langzamerhand bouwenze wel een weerstand op.
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_28843025
maar dat motortje kun je toch reinigen met alcohol dacht ik ET? nou ja, ik heb 'm dus wel tweedehands en tot nu toe *afkloppennnn!* nog geen spruw gelukkig.

en inderdaad, een beetje regelmaat heeft ook zeker z'n voordelen (ook voor de baby). renzell, mooi schema, zo om de 4 uur.
  vrijdag 15 juli 2005 @ 21:49:48 #142
3011 E.T.
pi_28843234
Ik heb geen idee, bix.. Ik heb zelf geen Medela
Dit heb ik me laten wijsmaken door de deskundigen op het bv-forum destijds
  zondag 17 juli 2005 @ 10:30:20 #143
105850 Fuente
mamamuts
pi_28876975
Ik ben van plan strax bv te gaan geven. Ik wil me wel graag goed voorbereiden. Hebben jullie nog tips voor boeken of bepaalde sites?
Zijn er dingen die je van tevoren in huis moet halen? Is een kolf wel of niet handig om al in huis te hebben? Dat soort dingetjes .
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
  zondag 17 juli 2005 @ 10:50:40 #144
105888 renzell
pi_28877197
Fuente; ik moet zeggen; ik was erg slecht voorbereid op de borstvoeding dus echt veel tips kan ik je niet geven. Wel kan ik je vertellen dat, ondanks die slechte voorbereiding, het bij mij van een leien dakje ging vanaf het begin. niet dat ik hiermee wil zeggen dat je niet voorbereiden DE manier is, maar wel dat het dus ook goed kan gaan zonder voorbereiding...

Enne... wie heeft er ervaring met spruw?
Een vriendinnetje van mij met een kindje van twee weken oud, vermoed spruw maar weet het niet zeker....
  zondag 17 juli 2005 @ 10:56:56 #145
3011 E.T.
pi_28877259
fuente, een bv-avond (of soms zelfs cursus) van bijv. Vereniging Borstvoeding Natuurlijk is een aanrader Tips, trucs en weetjes over dingen waar je tegenaan kunt lopen en niet meteen in paniek schiet
Zelf had ik ook nog een boek over bv gekocht, toch wel regelmatig gebruikt als naslagwerk. (maar dat is natuurlijk ook op internet op te zoeken)

Renzell, ik heb gelukkig geen ervaring met spruw. Even langs de huisarts is wel aan te raden voor een diagnose en verder alles minimaal 1x per dag steriliseren, alles wat met melk/tepels/baby's mondje in aanraking komt elke dag in de wasmachine (dus ook beddengoed).
Sterkte voor je vriendin!
pi_28880028
ik werd vanochtend wakker met een heel pijnlijke (linker)borst. anna natuurlijk flink laten drinken maar 't is nog niet echt weg. ik vrees dus ook een ontsteking of spruw. zit ik gisteren nog te jompelen dat hier tot nu toe alles nog vrij vlekkeloos verloopt, had ik ook noooit moeten doen!
nou ja we gaan maar weer even een lurk-uurtje in, kin richting pijnlijke plek etc. en inderdaad ook alles weer wat beter uitkoken/wassen, al is dat misschien dus wel te laat. we zullen zien.
  zondag 17 juli 2005 @ 13:56:31 #147
105888 renzell
pi_28880810
Ai Bix, wat vervelend. Ik hoop voor je dat het wegtrekt. Bij mij deed het dat gelukkig wel na een paar dagen pijn, het kan dus wel! Ik duim voor je! je moet dat soort uitspraken ook altijd op natuurhout afkloppen!
  zondag 17 juli 2005 @ 21:28:26 #148
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_28891845
Oei Bix, even in de gaten houden lijkt me.
Goh, van die elektrische Medela zeg. Had ik ook van mijn zus geleend en die had het daarna nog eens aan een vriendin uitgeleend en toen was ik aan de beurt. Nooit bij stil gestaan..
pi_28904086
er kwam gisteren bij 't kolven vrij weinig melk uit de pijnlijke borst. ook voelen beide borsten momenteel erg warm aan. vanochtend om een uur of 6 heb ik anna wakker gemaakt om te drinken, dat heeft wel weer wat geholpen. en lang onder de warme douche gestaan en de plek gemasseerd. ik heb geloof ik geen koorts, maar weet 't niet zeker (niet gemeten). voel me iig niet zo lekker. maar ik vind 't moeilijk om te bepalen of ik hiervoor nou al de huisarts moet bellen of dat ik beter nog even kan afwachten.
pi_28904285
Klinkt niet prettig Bix.. Gewoon even de assistente bellen denk ik, die kan je wel vertellen wanneer je wel een afspraak moet maken (voor evt een antibioticakuur).

Fuente, via www.borstvoeding.nl (info voor ouders: http://www.vbn.borstvoeding.nl/index2.html ) en www.borstvoeding.com kun je veel vinden, ook boekentips en bv-avonden.
Succes met voorbereiden!
  maandag 18 juli 2005 @ 11:07:32 #151
3011 E.T.
pi_28904334
klinkt akelig bix..
Ik zou toch even de HA bellen, gewoon voor de zekerheid (en natuurlijk zo veel mogelijk kolven/laten drinken om de harde plek eruit te krijgen)
pi_28942396
gisteren was ik te laat om te bellen, en vanochtend hoefde het niet meer: ik voel me een stuk beter, en de harde plek is weg. nog wel wat gevoelig maar lang niet meer zo erg als 't was.
pi_28949872
Hebben jullie nog een boekentip? Misschien kan ik het dan wel bij de bieb lenen!
  dinsdag 19 juli 2005 @ 19:48:24 #154
109497 Icaä
pi_28953405
Ben ik weer (vakantie gehad).

Ondertussen - mede op jullie aanraden - de dokter gevraagd om een receptje voor pillen tegen de spruw. Dat kuurtje heb ik afgemaakt, en waarempel, het ging heel veel beter. Had bijna geen last meer. Maar ja, kuurtje afgelopen, en ja hoor, daar komt het weer. Dus nou maar weer smeren met Daktarin, je moet toch wat.

Ik geloof niet dat ik er af ga komen, van die spruw. Tenminste, niet terwijl ik nog bv geef.

Nog een ander vraagje: ik ben inmiddels één keer ongesteld geworden, helaas, maar sindsdien niet meer. Zou nu al weer moeten hebben plaatsgevonden, eigenlijk. Hou je dat, onregelmatig zijn tijdens de bv-periode?
  dinsdag 19 juli 2005 @ 19:51:30 #155
105888 renzell
pi_28953482
Jippijajee Bix
  dinsdag 19 juli 2005 @ 20:43:09 #156
3011 E.T.
pi_28955300
Yeah Bix!

Icaa, als ik jou was zou ik je HA een herhalingsrecept vragen. Schimmels willen nog wel eens hardnekkig zijn en meerdere kuurtjes nodig hebben
  dinsdag 19 juli 2005 @ 20:50:04 #157
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_28955513
quote:
Op dinsdag 19 juli 2005 19:48 schreef Icaä het volgende:

Nog een ander vraagje: ik ben inmiddels één keer ongesteld geworden, helaas, maar sindsdien niet meer. Zou nu al weer moeten hebben plaatsgevonden, eigenlijk. Hou je dat, onregelmatig zijn tijdens de bv-periode?
Ik had dat wel, kreeg er ook behoorlijke stress van trouwens , maar de regelmaat was idd ver te zoeken, totdat ik stopte met de bv.
pi_28955559
Zo'n kuurtje moet je nog zeker een week slikken nadat de symptomen verdwenen zijn Icaa. Vervelend dat 't weer terugkwam.

Bix, fijn!

Ingrid, ik heb er nooit een boek over gelezen, heb me met internet gered. Maar als je een boek wel fijn vindt om dingen na te zoek, ook de eerste weken vaak wel handig idd, kun je deze misschien eens proberen (staat wel goed bekend):
quote:
Borstvoeding geven, een antwoord op heel veel vragen van Adrienne de Reede-Dunselman, 2000 , ISBN 90 325 0758 3, vijfde herziene druk bij uitgeverij De Kern.
  dinsdag 19 juli 2005 @ 20:54:40 #159
34891 melonovy
La Kutschie
pi_28955708
Bix!
Icaa!

Toen wij hier spruw hadden heb ik alles, maar dan ook alles waar Chiara in contact was geweest schoongemaakt met azijn, gewassen, gepoetst, echt alles heb ik er aan gedaan om de schimmel uit roeien, of dat nu de juiste remedie was of dat ik echt mazzel had dat is de vraag, maar we hbben noooit meer spruw gehad. En over menstruatie tijdens de bv-periode kan ik je niets vertellen (gelukkig niet )

Ik heb geen boekentip, wel raad ik je aan naar de contactavonden van de VBN (of LLL) te gaan.
Het voelt goed hè?
A je to!
  dinsdag 19 juli 2005 @ 20:57:17 #160
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_28955779
Voor zover mogelijk alles op 60 graden wassen toch? Ik begreep toen dat ook beddegoed etc eraan moet geloven.
  dinsdag 19 juli 2005 @ 20:59:27 #161
3011 E.T.
pi_28955842
quote:
Op dinsdag 19 juli 2005 20:57 schreef Leah het volgende:
Voor zover mogelijk alles op 60 graden wassen toch? Ik begreep toen dat ook beddegoed etc eraan moet geloven.
en eigenlijk nog dagelijks ook...
  dinsdag 19 juli 2005 @ 21:24:51 #162
105888 renzell
pi_28956690
Nog even voortbordurend op dat ongesteld worden tijdens het borstvoeden... ik ben net begonnen met het slikken van de minipil, maar ben sinds mijn bevalling nog in het geheel niet ongesteld geweest. Bestaat er een grote kans dat die ongesteldheid uit gaat blijven? zou renzell geen onprettige bijwerking vinden De dokter vertelde dat dat bij die minipil wel vaker het geval is. maar renzell's dokter is klaarblijkelijk niet echt een expert als het gaat om zwangerschappen en BV ed...
pi_28957730
icaä vervelend zeg die hardnekkige spruw. en wat menstruatie betreft: ik ben ook 1x in heel lichte mate ongesteld geweest, sindsdien ook niet meer. heb volgens mij al wel weer een cyclus met ei-sprong e.d. maar het vervelendste deel wordt gelukkig nog overgeslagen. *klopt maar weer es af, op een ruw stuk hout dit keer.*
  dinsdag 19 juli 2005 @ 21:55:38 #164
34891 melonovy
La Kutschie
pi_28957746
Ik werd ongesteld een dag nadat ik had besloten had om te stoppen met de bv, Chiara was toen ruim 10 maanden oud.
Het is heel verschillend, de 1 wordt het wel de ander niet tijdens het borstvoeden.
Ik had laatste het idee dat ik het weer zou moeten worden, zo'n PMS gevoel had, maar gelukkig ben ik niet geworden.
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_28957955
Over menstruatie: ik moet nog.
Bij 'ecologisch borstvoeden' (niet kolven, geen speen, geen duimpje, veel dragen, bij elkaar slapen etc) duurt het gemiddeld 14,5 maand. Als je wel kolft ed weet ik geen gemiddelde, een kleine enquete op het bv-forum maakt het niet onwaarschijnlijk dat het ook dan ruim 6 mnd wegblijft, misschien zelfs gem. 9 mnd.

Meestal komt eerst je cyclus weer op gang en daarna pas weer je vruchtbaarheid met eisprong ed, alleen naarmate het langer duurt voor je menstruatie terugkomt wordt het waarschijnlijker dat je eisprong voor de menstruatie uit komt. Meer info: http://www.kellymom.com/bf/normal/fertility.html
  dinsdag 19 juli 2005 @ 22:03:40 #166
34891 melonovy
La Kutschie
pi_28958059
Ecologisch borstvoeden, weer wat geleerd Maar wat heeft spenen of duimen nu met mestruatie te maken? Vaag dat wel of niet ecologisch voeden verschil maakt.
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_28958140
Bevredigen van de zuigbehoefte. Als je de baby dan aanlegt, heb je over de hele dag meer 'borstvoedingsmomenten' wat terugkeer van je vruchtbaarheid voorkomt (heeft met hormoonniveau te maken, maar de exacte ins and outs weet ik niet).
  dinsdag 19 juli 2005 @ 22:07:28 #168
34891 melonovy
La Kutschie
pi_28958203
Mijn huisarts vertelde me tijdens een gesprek over voorbehoedsmiddelen, dat zolang er continu maximaal 4 uur tussen de voedingen blijft zitten je hoogst waarschijnlijk niet vruchtbaar bent. En er achter aan, (want ze zag mijn gezicht al ) zeker met condoom zal het helemaal safe zijn. Maar dit is weer een ander verhaal dan de menstruaties die wel of niet weer op gang komen.
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_28958276
nou ja al met al zal 't er wel op neerkomen dat er bij ecologisch voeden meer aan de borst gezogen wordt.
ah poemojn, dus zo'n cyclus kan ook nog best een tijd zonder ei-sprong plaatsvinden, weer wat geleerd.
pi_28958284
Dat van je huisarts klopt idd, dat is de LAM-methode. Maar goed nieuws: 's nachts mag er 6 uur tussen zitten. Dat heeft wel ook te maken met het terugkomen van de menstruaties, op die engelse link is wel veel info te vinden en in dit pdf-bestand van de NVOG staat ook wel info.
pi_28958293
oh ik loop weer een paar posts achter.
  dinsdag 19 juli 2005 @ 22:27:09 #172
3011 E.T.
pi_28958864
Ik voldeed aan alle voorwaarden.. alleen was 't toch na 4 maanden weer raak
pi_28959054
Je was niet toevallig al met 4 mnd met bijvoeding begonnen?
Wel balen, zat je meteen met bv-dips enzo zeker?

De enige oorzaak die ik verder nog kan bedenken is dat ik wel eens gelezen heb dat er een samenhang zou zijn met leeftijd, hoe ouder je bent hoe eerder je cyclus weer op gang komt. Maar dat kan ik verder niet onderbouwen met linkjes.
  dinsdag 19 juli 2005 @ 22:40:23 #174
3011 E.T.
pi_28959384
quote:
Op dinsdag 19 juli 2005 22:31 schreef poemojn het volgende:
Je was niet toevallig al met 4 mnd met bijvoeding begonnen?
Wel balen, zat je meteen met bv-dips enzo zeker?

De enige oorzaak die ik verder nog kan bedenken is dat ik wel eens gelezen heb dat er een samenhang zou zijn met leeftijd, hoe ouder je bent hoe eerder je cyclus weer op gang komt. Maar dat kan ik verder niet onderbouwen met linkjes.
Geen bijvoeding, wel gewoon nachtvoedingen.. En idd.. dips Maar steeds zelf opgelost Pas na 8 maanden kreeg ze voor 't eerst een fles.
Ik had gewoon pech (enne.. ik ben helemaal nog niet oud jah! )
pi_28959485
Echt vervelend lijkt me dat ja.

En ik weet niet hoe oud je bent, sorry.
  dinsdag 19 juli 2005 @ 22:49:54 #176
3011 E.T.
pi_28959729
quote:
Op dinsdag 19 juli 2005 22:43 schreef poemojn het volgende:
Echt vervelend lijkt me dat ja.

En ik weet niet hoe oud je bent, sorry.
33
pi_28959785
en poemojn die altijd alles weet te vinden: dat had je ook in d'r profiel kunnen zien!
pi_28959812
Dat is erg jong nog inderdaad, dan heb je gewoon erg pech gehad dus.

lol Bix, daar kijk ik eigenlijk nooit naar
Misschien zo'n bannertje toevoegen aan jullie ondertekeningen?
pi_28960056
mwoah daar zie ik toch maar vanaf.
  woensdag 20 juli 2005 @ 08:34:52 #180
105888 renzell
pi_28966614
Conclusie van het ongesteldheidsverhaal; Het kan nog wel even duren!!!!vinden wij in het geheel geen probleem!
pi_28972197
Ecologisch voeden, wat een term Krijg meteen zo'n groene-winkel-geitenwollensokkenidee erbij. En bij kolven dan zo'n bio-industrie beeld Wel lekker om te weten dat het allemaal nog best even weg kan blijven dan, heerlijk
It's all up to you
pi_28979056
quote:
Op dinsdag 19 juli 2005 20:51 schreef poemojn het volgende:
Ingrid, ik heb er nooit een boek over gelezen, heb me met internet gered. Maar als je een boek wel fijn vindt om dingen na te zoek, ook de eerste weken vaak wel handig idd, kun je deze misschien eens proberen (staat wel goed bekend):
[..]
Tnx! Ga eens kijken of ik dat kan vinden. En anders heb ik uiteraard altijd nog internet.
  woensdag 20 juli 2005 @ 20:15:26 #183
109497 Icaä
pi_28986116
Weer over de spruw. Vandaag bij de ha geweest. Weer een 10 daags kuurtje gekregen, hopen dat het dan weggaat.
Maar omdat junior inmiddels 4 maanden is, gaf de huisarts mij toch wel in overweging te gaan stoppen, als de spruw blijft:. Hij zei zoiets als "met een blessure ga je immers ook niet sporten." Meteen gevolgd door: "Ach ja, waarschijnlijk zou ik toch wel gewoon gaan sporten".

Ik gaf aan dat ik er nog niet aan toe ben om te stoppen, en dat dit daarom toch deze kuur nog wil afmaken. Dat vond hij uiteraard geen enkel probleem. Heb alleen zelf het gevoel dat we uitgedokterd zijn als de spruw nu blijft.
Hij vond al met al dat het natuurlijk heel erg te prijzen valt om door te gaan met bv, maar dat "het geen masochisme mocht worden".

Tja, ik weet het nog niet. Zolang het vol te houden is, doe ik dat. Ik heb me eigenlijk voorgenomen: een half jaar. Nog twee maanden dus. Heb eerlijk gezegd ook niet zo'n zin meer om op het werk te kolven, zeker niet als het vanaf september weer druk is. Nog even dus.
pi_28986508
Wat voor kuur heb je gekregen Icaa? Misschien is fluconazol (= diflucan) nog wat, of evt gentiaan violet?
Jack Newmans candida protocol

Wat vervelend dat het steeds maar blijft.

/edit
En hier staan nog wat dieettips, bijv suiker minderen (is een goede voedingsbodem voor candida). Succes

[ Bericht 12% gewijzigd door poemojn op 20-07-2005 20:34:04 ]
  woensdag 20 juli 2005 @ 20:47:00 #185
109497 Icaä
pi_28987081
Ik heb fluconazol, echter, in de dosering van 50 mg per dag. Volgens de links die jij geeft, is dat echt veel te weinig. Zal ik met de huisarts over gaan overleggen. Maar die is er morgen zelf niet, dus dat schiet weer lekker op.

Trouwens, ongelofelijk poemojn, hoeveel jij weet en kunt vinden! Dankje, dankje!
  woensdag 20 juli 2005 @ 20:57:07 #186
34891 melonovy
La Kutschie
pi_28987409
Ja Poemojn mag eind van het jaar rekenen op een award!

Vervelend dat de spruw aan blijft houden, echt heel balen voor jullie. Ik hoop dat je de laatste periode van het bv geven nog wel spruwvrij en vol genot mag doorkomen.
Het voelt goed hè?
A je to!
  woensdag 20 juli 2005 @ 21:35:56 #187
109497 Icaä
pi_28988764
Net met LLL gebeld, en de folder over spruw - met daarin de juiste dosering van flucohuppelepup - wordt me opgestuurd. Dan kan ik daarmee naar de huisarts, om de spruw met wortel en tak uit te roeien!
(Voor de niet-doorklikkende lezers hier: de dosering moet zijn: 1x 400 mg, en dan dagelijks 2x 100 mg, net zo lang tot de klachten 2 weken weg zijn;
ik heb een tiendaagse kuur van 1x 50 mg voorgeschreven gekregen. Tja, raar he, dat het niet voldoende werkt. Ik mag nog blij zijn dat het überhaupt iets gedaan heeft dus.)
pi_28997236
icaä lang leve internet (en poemojn ) toch maar weer dan he. wat raar zeg van je huisarts dat hij er zo naast zit met de dosering.

mijn borst voelt inmiddels weer geheel pijnloos maar ik zag netmet kolven nog steeds dat er maar erg weinig uitkomt. ook bij 't voeden merkte ik dat al hoor, anna is erg snel uitgekeken op links. dan kun je leuk vaak links aan proberen te leggen, maar als er niks/weinig uitkomt is ze er snel klaar mee. wel mooi om te zien dat de rechter 't meteen 'overneemt': daar kwam nu veel meer uit dan gewoonlijk. dus morgen maar weer veel links trainen. die klieren hebben kennelijk toch een flinke opdonder gehad. (en nu duik ik snel m'n bed in, 't is alweer veel te laat).
  donderdag 21 juli 2005 @ 15:08:15 #189
109497 Icaä
pi_29010963
Hoera, vanochtend met de assistente van de huisarts gebeld, haar het verhaal uitgelegd, en zie daar: na overleg met de arts krijg ik de olifantendosering voorgeschreven. Mooi

Poemojn, je ziet dat je zoekacties echt effect hebben!
pi_29011424
Fijn Icaa. Nu moet het alleen nog helpen ook.

Bix, goed dat 't weer pijnloos gaat!
pi_29012728
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 15:08 schreef Icaä het volgende:
Hoera, vanochtend met de assistente van de huisarts gebeld, haar het verhaal uitgelegd, en zie daar: na overleg met de arts krijg ik de olifantendosering voorgeschreven. Mooi

Icaä, ik hoop dat het helpt!

Fijn dat het niet meer zeer doet, Bix. Wel jammer dat de ene kant een beetje een opdonder heeft gehad en je nu de boel weer wat op gang moet helpen.

En Poem..

Hier gaat alles trouwens nog steeds erg lekker.
Ik vind het zo fijn. Zeker gezien dat ik me er al helemaal op in had gesteld dat het misschien wel weer helemaal mis zou kunnen gaan. Maar het gaat nu nog steeds prima!

W ~ H ~ T
  donderdag 21 juli 2005 @ 19:49:43 #192
109497 Icaä
pi_29018584
Net ge-o-d-t hier
Ineens 7 pillen slikken, nou weet ik ook hoe dat voelt...

de apotheek moest deze hoge dosering bestellen; is er pas morgenochtend, vandaar dat ik nu maar even mijn oude voorraad heb aangesproken om er een 350 mg van te maken (vanochtend ook al 50 gehad, dus samen 400).

-edit- ik lees in de bijsluiter dat ik er waanideeën van kan krijgen, o jeee

[ Bericht 19% gewijzigd door Icaä op 21-07-2005 20:00:44 ]
  donderdag 21 juli 2005 @ 20:40:35 #193
34891 melonovy
La Kutschie
pi_29019937
Fantastisch allemaal, goede berichten!
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_29020644
Vooral die waanideeen.
pi_29024968
* poemojn heeft net een nieuwe site ontdekt via het bv-forum: http://www.breastfeedingonline.com/newman.shtml
Met allemaal filmpjes over aanleggen, heel leuk. Ik heb hier wel eens een link gegeven naar een site waar bijv borstcompressie werd uitgelegd, die site was niet zo duidelijk. Hier wordt het op een filmpje uitgelegd, dus wel zo makkelijk! Echt iets voor in je favorieten.
pi_29025834
ieks ik vind 't compressiefilmpje maar eng en vies. (maar 't idee is wel redelijk duidelijk zo.)
pi_29025898
jonnetje, fijn dat 't zo goed gaat!

icaä waah hopelijk valt 't mee of zijn 't alleen maar leuke waanideeën.
pi_29026011
Jonnetje inderdaad erg fijn dat het goed gaat! Kolf je nu ook? Heb je nog iets bijzonders eraan gezien of niet?

Bix, prettig lijkt het me ook niet.. maar wel grappig om eens te zien.
pi_29026063
o wacht ik zie nu dat er nog een tweede compressiefilmpje is. dat is al iets zachtaardiger.
pi_29026112
Oh, is die 2e beter? Ik vond die eerste ook niet zo prettig om te zien Dan maar even de 2e bekijken om de vieze smaak na het eerste filmpje weg te krijgen. Maar het is een goede site poemojn! Handige artikelen, ook over welke kruiden je beter niet kunt gebruiken als je borstvoeding geeft enzo..staat in de bookmarks nu!
It's all up to you
pi_29026327
Ik heb hier de laatste dagen de bv productie op moeten laten voeren. Chantel werd onrustig en nijdig dat ze s'avonds niet genoeg kreeg. Vanwege een neusoperatie en abses ben ik dus niet al te op en top in vorm geweest en door het inbakeren lag ze ook nog te lang te slapen. En ik werd niet wakker. Dus de laatste 2 dagen elke 2 uur aangelegd, ok er zat wel eens 3 uur tussen, maar dat was een maximum. Nou dat heeft toch wel weer geholpen.

Ik ben bekaf maar de productie is weer op volle toeren.

Icaa wat vervelend dat die spruw terugkwam.

Weet je wat ik raar vind, toen ik Joshua bv gaf toen was de tsr pijnloos en gaf vaak een tintelend gevoel. Met Chantel is het een heftig pijngevoel wat een paar seconden duurt en dan verdwijnt gevolgt door een megaload aan melk wat er regelrecht uitspuit als we niet uitkijken Dat zwangerschappen anders zijn ok, maar ik had niet gedacht dat bv geven ook anders zou zijn
  vrijdag 22 juli 2005 @ 14:50:37 #202
109497 Icaä
pi_29040496
Ruim 280 euro was het
Voor een kuurtje van 30 dagen.

Hmmm, is borstvoeding echt zoveel voordeliger dan flesvoeding?

Ow en Lewis, hier wordt de kleine ook regelmatig ondergesproeid
Wel in de gaten houden, van die tsr, is althans mijn ervaring, want dat was voor mij de één van de belangrijkste spruw-symptomen.
pi_29040649
Icaa, ik hoop dat die fluconamuk werkt, in dat geval ben ik boos op mijn huisarts dat die het er in mijn vijf maanden spruw nooit over heeft gehad (bij ons ging de hardnekkige spruw vanzelf over na start met vaste voeding, maar dat had ik al geschreven geloof ik)
  vrijdag 22 juli 2005 @ 15:50:25 #204
34891 melonovy
La Kutschie
pi_29042379
Goeie site is dat, ik had nog nooit van compressie bij BVgehoord, ga het ook maar eens toepassen, want Yoram valt ook wel eens in slaap aan de borst, om vervolgens weer wakker te worden voor een boertje. Het zou dus beter zijn als hij zicht goed vol drinkt, dan boert en dan pas rustig gaat slapen.
Het voelt goed hè?
A je to!
  vrijdag 22 juli 2005 @ 21:28:36 #205
109497 Icaä
pi_29050609
quote:
Op vrijdag 22 juli 2005 14:55 schreef anneja het volgende:
Icaa, ik hoop dat die fluconamuk werkt, in dat geval ben ik boos op mijn huisarts dat die het er in mijn vijf maanden spruw nooit over heeft gehad (bij ons ging de hardnekkige spruw vanzelf over na start met vaste voeding, maar dat had ik al geschreven geloof ik)
Ik moest het min of meer zelf aandragen bij de huisarts hoor, anders had ik waarschijnlijk nog steeds met daktarin gesmeerd. Feit is gewoon dat de meeste huisartsen niet heel veel verstand van borstvoeding en de problemen daarbij hebben.
Het is dat ik híer had gelezen dat er naast daktarin ook 'tabletten' moesten zijn voor (tegen) spruw. Die had ik aan de ha gevraagd, maar niet gekregen (waarom weet ik niet), in plaats daarvan een andere creme. Toen ik dat bij de apotheek ging ophalen, heb ik met de apotheker overlegd, en gezegd dat ik liever de pillen wilde (ik weet niet of het wat uitmaakte dat ik die man toevallig ken). Zo ben ik aan mijn eerste kuur flucohuppelepup gekomen.

Overigens was de assistente van de huisarts zeer geïnteresseerd in dat protocol voor behandeling van spruw, wat ze hadden de laatste tijd veel gevallen van spruw, en als dit de juiste methode was, dan moesten ze die maar eens gaan toepassen.

vrijdag 22 juli 2005 @ 22:44:15 #206
105888 renzell
pi_29052016
Lewis; wat fijn dat het weer lekker op gang is allemaal! Ik blijf het bizar vinden dat je lichaam zich zomaar aanpast aan de behoefte van je kind, al kost het soms een paar dagen heel veel energie.

Hebben jullie ook dat met het kolven de melk als het ware in 'golven' komt? Het begint idd met de tsr, vervolgens gaat de melk stromen en na een tijdje wordt dat weer minder. Nu was ik eerst altijd geneigd te denken dat de melk dan op was. Wat blijkt echter; na een tijdje 'doorpompen' kan het goed zijn dat er nog een tweede en soms zelfs derde lading melk komt. Is dit normaal?
  vrijdag 22 juli 2005 @ 22:46:14 #207
3011 E.T.
pi_29052058
quote:
Op vrijdag 22 juli 2005 22:44 schreef renzell het volgende:
Lewis; wat fijn dat het weer lekker op gang is allemaal! Ik blijf het bizar vinden dat je lichaam zich zomaar aanpast aan de behoefte van je kind, al kost het soms een paar dagen heel veel energie.

Hebben jullie ook dat met het kolven de melk als het ware in 'golven' komt? Het begint idd met de tsr, vervolgens gaat de melk stromen en na een tijdje wordt dat weer minder. Nu was ik eerst altijd geneigd te denken dat de melk dan op was. Wat blijkt echter; na een tijdje 'doorpompen' kan het goed zijn dat er nog een tweede en soms zelfs derde lading melk komt. Is dit normaal?
Is hartstikke normaal
Als Julius drinkt zal hij dit ook veroorzaken, met kolven echter lukt 't veel vrouwen niet om een tweede tsr te krijgen (of zelfs een derde). Fijn dat 't jou wel lukt!
pi_29053619
Icaa, toen jij poste dat je zo'n paar seconden in het begin van bv geven pijn kreeg door je borsten vond ik dat ook wel erg herkenbaar. Het valt soms mee, maar soms is het wel even een vervelend gevoel. Ik hou het ook wel scherp in de gaten, vooral ook omdat Chantel de laatste dagen s'avonds echt heel onrustig werd en ongeduldig en zodra ik haar aan de borst wilde doen moest ik haar gewoon eerst kalmeren, zodra ik haar dan weer aan de borst legde begon ze weer.

Ik moet binnenkort naar de dokter voor Chantels 6-8 weken onderzoek (ze is dan inmiddels 11 weken oud en heeft ook nog niet eens haar eerste prikje gehad Hoezo langzaam bij die huisarts van ons) dus ik zal dat gelijk aankaarten.

Renzell, dat is inderdaad heel normaal hoor. En als je soms dan niet oplet bij de 2de of 3de lading, is je flesje plotseling bijna vol. Dat heb ik dus wel gehad, dan ging het ineens van de 40ml opeens naar de 120ml ofzo
  zondag 24 juli 2005 @ 21:52:14 #209
105888 renzell
pi_29096447
Ja, bizar is dat! Het gebeurt alleen niet altijd hoor, dus soms kolf ik 150cc en soms maar 80 of 100.
pi_29139106
Even een prietje tussendoor

Jongste drinkt na thuiskomst van bij de oppas altijd even bij mij, gister dus ook, halverwege laat hij ineens los, grijnst stralend naar mij, roept 'ap'aus' en begint te klappen Heerlijk toch, die waardering
  dinsdag 26 juli 2005 @ 13:30:08 #211
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_29139514
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 13:17 schreef anneja het volgende:
Even een prietje tussendoor

Jongste drinkt na thuiskomst van bij de oppas altijd even bij mij, gister dus ook, halverwege laat hij ineens los, grijnst stralend naar mij, roept 'ap'aus' en begint te klappen Heerlijk toch, die waardering
Ah lief...

Junah geeft mij vaak kusjes tussendoor, waarbij de helft van de melk weer uit haar mond druipt en Jessai gaat mij altijd aaien intussen... erg dankbaar atijd.
pi_29140993
Jah, doorgaans probeert hij altijd bij mijn andere borst te komen om te kijken of hij de tepel af kan schroeven, dus dan is het nog eens extra lief
  dinsdag 26 juli 2005 @ 14:46:58 #213
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_29141856
Dat herken ik ook ja. Ik vind dat knap waardeloos, voel me net zo'n finetuning radiostation. Vooral als je in het openbaar voedt en ze probeert het dan nog steeds (en pisnijdig worden als het niet lukt). Ze deden het trouwens allemaal, er is dus toch iets aantrekkelijks aan kennelijk.
pi_29196445
leuk die verhalen. Ik hoop dat ik het ook zo lang kan volhouden!

Even een vraagje tussendoor. Ik had het al even gemeld in het baby-topic maar ik denk dat het hier meer op z'n plek is. Ik weet dat de ontlasting langer weg kan blijven met BV, dat je kindje dan gewoon efficient omgaat met de voeding enzo. Overal lees ik tussen de 1 en 2 weken. Tomas is nu al flink op weg naar de 3 weken! (2,5 week nu precies). Maandag heb ik toch maar even naar het CB gebeld om te vragen hoe lang ik dit nu moet afwachten, maar de reactie was min of meer dat ik er toch niks aan kan doen verder en dat het gewoon afwachten is, wat geen probleem is als hij nergens last van heeft. Nu begin ik sinds gisteren toch wel te merken dat hij krampjes heeft en dat z'n buik iets hard is. Ik ben al begonnen met venkel tegen de krampjes en dat gaat wat beter nu. Toch maar afwachten dus tot er vanzelf iets komt? Verstopping kan het niet zijn natuurlijk, omdat hij alleen BV krijgt..
It's all up to you
pi_29196621
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 11:44 schreef TearSong het volgende:
Toch maar afwachten dus tot er vanzelf iets komt? Verstopping kan het niet zijn natuurlijk, omdat hij alleen BV krijgt..
Wat bij mij altijd als een speer werkt in dit soort gevallen is op stap gaan met kindlief en dan geen reservekleertjes meenemen. Gewoon Murphy zijn werk laten doen

Maar serieus: na een warm badje buikje een beetje met de klok mee masseren, fietsen met de beentjes, dat soort dingen. Maar dat deed je vast al.
pi_29196774
Tan, welkom terug!
Myrthe probeert dat idd ook, hou ik ook niet van. Verder valt ze vooral in slaap na het drinken, maar dat kan ook komen doordat ze vaak wat krijgt voor haar bedtijd. Maar dankbaar is ze wel het is erg leuk hoe blij ze grinnikt als ze merkt dat ze weer mag.

Hoe gaat het met je spruw Icaa?

/edit
Wat je ook kunt doen is de anus masseren met wat vaseline (evt huishoudhandschoen aantrekken ) klinkt niet lekker maar is wel wat dieren bijv ook doen bij hun jongen, en het werkt vaak wel.
  donderdag 28 juli 2005 @ 12:10:13 #217
63367 Jdee
pi_29197206
alweer 6 maanden aan de bv, hoezee! en dat met een onhandig-eten-dieet, ik ben ff heel trots op mezelf!

dat masseren werkt hier ook als ze wat krampjes heeft, wel beetje maf idee, zeker omdat t opluchting geeft en dus een dromerig kijkende Ela.
..en laat gaan...
pi_29198004
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 11:50 schreef anneja het volgende:

[..]

Maar serieus: na een warm badje buikje een beetje met de klok mee masseren, fietsen met de beentjes, dat soort dingen. Maar dat deed je vast al.
haha ja, dat is onderdeel van de babymassage die ik vrijwel iedere dag doe Dat op stap gaan werkt vast inderdaad

Anus masseren hoort niet bij de babymassage, dat kan ik dus wel gaan proberen erbij. Raar idee inderdaad, maar wat al gezegd werd, in de dierenwereld doen ze dat ook en met succes
It's all up to you
pi_29198025
Jdee: gefeliciteerd, en je mag trots zijn op jezelf hoor. Is ook een hele prestatie, vooral met dat dieet erbij!
It's all up to you
  donderdag 28 juli 2005 @ 14:08:59 #220
34891 melonovy
La Kutschie
pi_29200949
Jdee goed gedaan wijffie!

Oeh, dat is lang Tearsong, laat hij ook veel windjes?
Het blijft even afwachten, ik heb geen toevoeging aan de tips, Tomas sterkte ermee!
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_29201568
Jdee
Je mag zeker trots zijn hoor! Ik hoop dat ik het zo lang vol hou!

* Jonnetje is nu al trots dat ze al langer bv geeft dan toen bij Wilyan. En Hanne is nog maar 5 weken!
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 23:52 schreef poemojn het volgende:
Jonnetje inderdaad erg fijn dat het goed gaat! Kolf je nu ook? Heb je nog iets bijzonders eraan gezien of niet?
Ik heb een keer ergens in de eerste weken gekolfd om tijdens de stuwing wat spanning van m'n borsten te krijgen ('t was namelijk écht niet meer te harden) en vandeweek heb ik een keer gekolfd en Hanne de bv uit een flesje gegeven.
Het ziet er dit keer helemaal normaal uit. Gewoon zoals bv er uit hoort te zien zeg maar.
W ~ H ~ T
  donderdag 28 juli 2005 @ 18:33:35 #222
105888 renzell
pi_29208721
Jdee!

Ik heb momenteel even een 'ik zie het niet meer zitten met die k*tborstvoeding' dipje. Heeft vooral te maken met bizarre drukte en algehele slapeloosheid.
  donderdag 28 juli 2005 @ 18:44:31 #223
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_29208987
Jdee goed zo

Renzell niet opgeven hoor tis maar ff die gedachtes straks gaat het weer goed en dan is het weer leuk

ik heb voor het eerst in weeeeeken een tsr zomaar opeens, natte plek in me shirt vandaag.
ik kolf nu savonds ook 1 x, schijnbaar is dat genoeg om tsr op te wekken zomaar ineens
ik ben zo de productie op peil aan het houden, zou het zo zonde vinden als het steeds minder word.
pi_29216327
Renzell, inderdaad niet zomaar opgeven hoor. Ik merk hier ook wel dat het de nodige energie kost het bv geven. Maar het is het ook wel weer waard. Als je even een tukkie kan doen overdags dan ook zeker doen.

Ik merk wel dat ik het nu veel beter volhoud allemaal door overdags te tukken als het me even lukt. Het is natuurlijk allemaal veel meer vermoeiend omdat ik er nu 2 heb in plaats van 1. Maar juist door het bijhouden van het slapen gaat de bv ook gewoon heel goed. Ik ga dan ook gewoon net zolang door totdat ik het wel genoeg vindt, en dat is zeker nog niet voor Chantels eerste jaar
  donderdag 28 juli 2005 @ 22:55:39 #225
105888 renzell
pi_29216940
Nee, ik wil ook niet opgeven en ben dat ook zeker nog niet van plan, maar al dit gedoe is niet echt goed voor mijn motivatie. Mijn streven is op dit moment de 6 maanden vol te maken en daarna zien we wel weer verder. Borstvoeding geven heeft veel positieve kanten, maar ik merk dat, nu ik het zo druk heb met werken, het me heel veel energie kost. Maar ach, ik worstel me wel door deze paar weekjes heen en daarna gaan we lekker op vakantie en dan is het weer alleen maar fijn en handig.
pi_29217524
Ik begrijp het wel, het kost ook enorm veel energie. Ik werd s'middags altijd een beetje loom van het afkolven. En dan ook vaak nog eens nachtvoedingen erbij, dan voel je vanzelf al je energie uit je lichaam verdwijnen. Koppie op en nog even en dan lekker op vakantie
pi_29218018
sterkte renzell, wat slopend moet dit zijn. hopelijk snel weer slapend ipv slopend!

jdee gefeliciteerd met 't halve jaar! (dat waren heel wat liters, weet je nog?)

martineke ik ben 't even vergeten maar hoevaak voed je maxim nu nog per dag?
  vrijdag 29 juli 2005 @ 10:44:37 #228
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_29226957
ik doe de ochtendvoeding nog, en dan meestal smiddags ergens nog een x. en savonds kolf ik 1 voeding af
  vrijdag 29 juli 2005 @ 11:22:35 #229
63367 Jdee
pi_29228162
dank!

Renzell> dat had ik ook, en nu ben ik dan voorbij de 6 maanden (al wel 6 maanden en 3 dagen ) en heb ik zoiets van "nou, we zien wel, maar elke dag erbij is prima. En elke dag gaat voorbij". Vooral die laatste zin (geinspireerd eigenlijk door het pufritme van "deze-wee-komt-nooit-meer-terug") heeft me er de laatste paar maanden regelmatig doorheen getrokken.

En, hoe moeilijk het ook is, laat de boel de boel en slaap bij. Het voelt niet zo, meestal, maar echt, elk half uurtje helpt. Al wordt je wel erg groggy en dooie-musjes-smaakje-in-mond als je dat teveel doet op n dag.

dat, en gewoon heel erg koppig net doen alsof er niets aan de hand is samen met te lui zijn om over andere oplossingen na te denken, zorgt ervoor dat je een heel end komt

hup!
..en laat gaan...
pi_29228348
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 12:10 schreef Jdee het volgende:
alweer 6 maanden aan de bv, hoezee! en dat met een onhandig-eten-dieet, ik ben ff heel trots op mezelf!
Goed gedaan
  zaterdag 30 juli 2005 @ 08:44:09 #231
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_29259992
JDee, mag ik ook vragen wat voor een dieet (ik lees hier niet meer zoveel, vandaar dat ik het niet weet)? En goed hoor zo'n mijlpaal!! Dat pakt niemand meer van je af!
En ik had ook zoiets van ik zie wel hoe lang ik voedt (bij Chinook en Jessai moest ik op dieet dus was niet makkelijk) maar iedere dag was er weer eentje en op een gegeven moment kon ik het dieet langzaam afbouwen en voor ik het wist zat Chinook twee jaar aan de borst. Iets wat ik vooraf absoluut niet van plan was. Jessai en Junah drinken nu beiden nog steeds, dat was ik al helemaal niet van plan. Je weet nooit hoe het loopt. Het kost inderdaad veel energie, maar die eerste zes maanden voeden zijn wel verreweg het zwaarst. Als er eenmaal bijvoeding bijkomt kost het steeds minder energie.
pi_29261668
Misschien kun je dit weekend een beetje bijslapen Renzell? Wat vervelend.

JDee, gefeliciteerd!

En Jonnetje, fijn dat het er nu wel normaal uitziet end at alles goed gaat!
  zaterdag 30 juli 2005 @ 18:50:03 #233
105888 renzell
pi_29271482
Tja, ik hoop het. Vannacht derde nacht op rij niet geslapen!
Wel bedankt voor de aanmoedigingen. Helpt toch wel hoor. Als ik zo verschrikkelijk moe ben, kan ik op een gegeven moment alleen nog maar denken; ik gooi het bijltje er bij neer, laat iedereen maar stikken n die borstvoeding!
Maar inderdaad Jdee; ook luiheid doet een hoop! En inderdaad, iedere dag is weer een dag en ook die dag gaat weer voorbij en nu is Julius al weer bijna vier maanden en straks bijna zes en die twee maanden zijn nog best door te komen denk ik hoop ik. Als ik GVD maar weer eens lekker zou slapen, zou ik het allemaal een stuk rooskleuriger inzien.
Ben trouwens het rubberen gedeelte van mijn kolf kwijt! Balen man, het kolven doet superveel pijn nu! Weet je wat ik bedoel? dat ding wat je op het tuitje doet dat weer om je tiet gaat... ben ik duidelijk? Heeft iemand die 1 extra? weet niet waarom iemand die in godsnaam 1 extra zou hebben, maar nieuwe kolf kost meteen weer klauwen met geld...
  † In Memoriam † zaterdag 30 juli 2005 @ 18:51:34 #234
43556 miss_dynastie
pi_29271527
Kun je dat niet bijbestellen bij de fabriek, renzell? Volgens mij zijn dat soort dingen vaak los te leveren.
  zaterdag 30 juli 2005 @ 18:52:22 #235
3011 E.T.
pi_29271548
Heb je een avent renzell? Dan gewoon even bellen, zeggen dat ie stuk is en dan sturen ze er eentje op

En elk momentje rust pakken dat je kan. Al is het maar met een boekje op de bank, je rust toch wat.

En ja, als je zou stoppen met bv en je slaapt alsnog niet, zou je jezelf helemaal voor je kop slaan lijkt me.
  zaterdag 30 juli 2005 @ 18:53:45 #236
105888 renzell
pi_29271591
Moet ik maar eens even heel snel gaan checken ja, want ik ben nu full-time aan het werk en kolf me een ongeluk! Het is net of ik m'n tieten in de knoflookpers hang nu...
  zaterdag 30 juli 2005 @ 20:59:51 #237
34891 melonovy
La Kutschie
pi_29275612
Even bellen met Avent en je hebt in heel snel thuis! Succes!
Ik wens je echt het beste toe met je nachtust, ik heb ook een poos zeer slecht geslapen, werd er gek van, ik functioneerde gewoon niet meer goed.
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_29275671
Oef Renz, dat is wel zwaar fulltime werken en bv geven. En als je dan niet kan slapen, dat is helemaal minder
  zaterdag 30 juli 2005 @ 21:44:15 #239
105888 renzell
pi_29276867
Dank je Mel! k ga ze maandag bellen. renzell is blij!
  zaterdag 30 juli 2005 @ 21:44:15 #240
34891 melonovy
La Kutschie
pi_29276869
Ow en Renzell, borstvoeing gaat niet boven alles hoor. Als je denkt zelf beter te funcioneren als je geen BV meer geeft, overweeg het dan nog eens serieus! Je moet er beide plezier in blijven houden.
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_29311937
renzell hopelijk kun je dat onderdeel snel bijbestellen. die knoflookpers, au! hoe ging 't slapen de afgelopen nachten?

tan, leuk om weer van je te lezen. ik moest erg lachen om die finetuning verhalen. anna heeft meer de neiging om aan mijn mond/kin/neus te willen zitten tijdens 't voeden. alleen bij het liggend voeden wil ze nog wel eens naar de 'bovenste' borst grijpen, maar daar ligt meestal een hydrofiele doek op tegen 't lekken, dus dan zit ze daar meer mee te prutsen dan met de tepel (zou ik ook erg irritant vinden geloof ik).

zo het kolven zit er hier weer op, snel m'n bed in.
  maandag 1 augustus 2005 @ 08:31:36 #242
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_29315815
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 00:43 schreef bixister het volgende:
tan, leuk om weer van je te lezen. ik moest erg lachen om die finetuning verhalen. anna heeft meer de neiging om aan mijn mond/kin/neus te willen zitten tijdens 't voeden. alleen bij het liggend voeden wil ze nog wel eens naar de 'bovenste' borst grijpen, maar daar ligt meestal een hydrofiele doek op tegen 't lekken, dus dan zit ze daar meer mee te prutsen dan met de tepel (zou ik ook erg irritant vinden geloof ik).
Daar begint het mee Het is de laatste dagen gelukkig al weer wat minder. Ik haal steeds haar handje weg en in het begin denkt ze 'hé leuk spelletje'. Dus dat eindigt steeds in een strijd van handje op handje af waarbij ze op het laatst toch lichte paniek in haar oogjes heeft als het besef komt dat ik het meen
pi_29343392
een ander geintje: anna kan de laatste tijd ineens nogal hard aan de tepel 'trekken', en klemt haar kaken dan ferm op elkaar. ik ben blij dat ze nog geen tandjes heeft. misschien nu al afstraffen?
  dinsdag 2 augustus 2005 @ 10:49:35 #244
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_29352187
Deed ik wel ja, althans, heel streng zeggen dat 'het niet mag' begrijpen ze wel met 5 maanden. En meteen tepel uit de mond loswurmen. Als je dat een paar keer herhaalt verwacht ik wel effect. (voorlopig )
  dinsdag 2 augustus 2005 @ 19:32:29 #245
105888 renzell
pi_29367404
Jippie! Gisteren gebeld en vandaag al binnengekregen; de onderdelen van Avent!
Dank voor de tip Mel!
En Bix, lief dat je er naar vraagt. het slapen gaat nog steeds k*t, maar wel beter dan eerst (kan ook bijna niet anders als je zo uitgeput bent...). Slaap nu toch wel 5 of 6 uur per nacht meestal en daar trek ik het net op. Ben nog steeds heel moe en ook een beetje ziek nu, maar ik heb wel weer wat vertrouwen in het slapen en in de borstvoeding. Ik zag het echt even helemaal niet meer zitten en stond min of meer op het punt het bijltje erbij neer te gooien. Gelukkig heb ik vrijdag mijn premiere en wordt het na het weekend weer rustiger. daar trek ik me momenteel maar ff aan op.
En trouwens; rrrr, dat tepeltrekken lijkt me geen succes. Ik zeg; afstraffen die handel!
  dinsdag 2 augustus 2005 @ 20:39:14 #246
3011 E.T.
pi_29369853
bix, saskia heeft dat ook een tijdje gedaan.. Kaken op elkaar en dan de andere kant opkijken
Ik deed dan ook altijd direct 'loskoppelen' zeggen dat 't niet mag.. en daarna weer verder drinken.

Renzell, die service van Avent is echt geweldig!
Blij dat je je iets beter voelt!

ow, en ondanks dat ik geen bv meer geef, hier ook finetuning hoor (maar dan onder de douche.. )
  dinsdag 2 augustus 2005 @ 20:49:05 #247
34891 melonovy
La Kutschie
pi_29370146
renzell ben blij voor je meid, succes nog even die dagen en dan lekker bijkomen van je welverdiende rust!

Bix, ik haalde Chiara altijd direct van de borst af met een waarschuwing, de eerste keer schrok ik best wel en zij weer van mijn reactie, gelukkig is het bij een paar keer gebleven.
Yoram heeft me gisterochtend voor het eerst gebeten, aiks, deed even pijn, maar ik schrok niet, dus kom hem ook niet laten schrikken
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_29371795
Wat fijn Renzell!

Hier ook gewoon loskoppelen.. werkte (uiteindelijk ) wel.
pi_29372298
Renzell blij dat je straks wat meer rust krijgt en dat je zo snel een ander rubbertje binne hebt gekregen geniet maar weer fijn van de bv

hier koppelde ik ook gewoon Thijs los als hij aan het tepelbijten was
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
pi_29478042
Welk merk kolf is goed en makkelijk schoon te maken? Of zal dat niet veel verschillen?
Ik heb over Meleda slechte dingen gehoord.
  zondag 7 augustus 2005 @ 09:53:33 #251
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_29482050
ik heb avent en medela, en vind ze beide goed schoon te maken eigenlijk.
maar qua beste en fijnste kolf zou ik zeggen, avent!
pi_29487116
ik gooide de kolf altijd gewoon in de vaatwasser dus eignelijk was hij altijd wel goed schoon

Maar ik vond de Avent die ik had ook zo makkelijk schoon te maken
  zondag 7 augustus 2005 @ 16:09:09 #253
63367 Jdee
pi_29487393
Tan> Ela is gevoelig voor soja en melkeiwit (spugen), en toen mocht ik meteen de andere stoffen in het rijtje ook niet eten: ei, noten, vis, schaal-en schelpdieren. Dus ik zit op het dieet zonder die dingen. Tot nu toe vind ik het vooral buitenshuis een uitdaging en vermoeiend. Ik voel me constant lastig en zelfs weleens onbeleefd (heeft iemand omdat je kwam speciaal van de bakker taartjes gehaald...), maar het gaat. Wat voor dieet had jij voor de oudsten ?

Renzell> ja wie had dat gedacht dat luiheid zoiets goeds kon veroorzaken? voor je het weet is ie alweer 6 maanden hoor. Ik houdt me nu vooral vast aan het idee dat het minder zwaar gaat worden omdat ze bijvoeding krijgt nu. Trouwens, over die bijvoeding, eh, hoeveel moet ze eigenlijk binnen krijgen? We zijn nu 2,5 week verder en het meeste wat ze binnen heeft gekregen op 1 dag is 1/3 potje olvarit-peren-spul. Een banaan daar sabbelt ze met veel enthousiasme op, maar om nou te zeggen dat ze er veel van binnenkrijgt... Rijstebloem gemixed met bv gaat als een gek naar binnen, maar das ook nog maar een eetlepel dan per keer. Ze drinkt nog steeds evenveel bij mij, denk ik, dus ze krijgt wel genoeg 'spul' binnen, maar wanneer zou ze verhoudingsgewijs meer bijvoeding binnen moeten krijgen eigenlijk? (en misschien moet dit wel naar het kleine babietjes topic eigenlijk )

tepelbijten deed ze een hele maand niet, maar nu is het weer hip loskoppelen inderdaad.
..en laat gaan...
pi_29489538
Ik denk dat ik toch voor de avent kolf ga. Zou er nog prijsverschil tussen zitten? Bij babyplanet bv en een drogist?
  zondag 7 augustus 2005 @ 20:41:58 #255
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_29491302
ik zie van avent alleen maar dezelfde prijzen. Overal 55 euro en een beetje.
  zondag 7 augustus 2005 @ 20:59:41 #256
105888 renzell
pi_29491526
Marktplaats; daar heb je ze voor 25 of soms zelfs 20
pi_29493020
quote:
Op zondag 7 augustus 2005 20:59 schreef renzell het volgende:
Marktplaats; daar heb je ze voor 25 of soms zelfs 20
Tsss, dat ik daar niet aan heb gedacht!
pi_29493085
Er zijn wel wat dingen waarmee je rekening moet houden als je een tweedehands kolf wilt kopen, lees bijv dit artikel eens: Het kopen en gebruiken van een tweedehands borstkolf.
pi_29496492
ingrid, ik gebruik er een van medela en ben daar heel tevreden over, maar over avent lees ik ook altijd positieve verhalen.

anna heeft inmiddels 2(!) tandjes maar sindsdien niet meer (voor de pessimisten onder ons: nog niet ) gebeten.
pi_29527680
ahum, gisteren al 3x gebeten... en vandaag 1x. ik had trouwens wel leuk bedacht hoe ik dan zou kunnen reageren maar toen puntje bij paaltje kwam (nou ja tandje bij tepel) kon ik alleen maar heel hard AU gillen. zowel Anna als Piet schrokken daar ontzettend van, was wel komisch. hopelijk heeft het voldoende afschrikkend effect. ik zat vandaag wel wat minder relaxed te voeden, elke keer voorbereid op weer een beet maar de schade viel vandaag dus mee.

verder heb ik olé nu dan ook de '100 liter' gehaald, althans de 6 maanden BV. yeah!

dinsdag 9 augustus 2005 @ 23:14:18 #261
3011 E.T.
pi_29527765

jeetje is Anna al weer 6 maanden?
pi_29527810
Gefeliciteerd!!
pi_29536530
Ingrid ik heb hier nog een avent kolf liggen is echt niet veel gebruikt, als je me mailt : Koetje@xs4all.nl kunnen we als je eventueel intresse hebt er wel even over hebben.
  woensdag 10 augustus 2005 @ 20:50:55 #264
109497 Icaä
pi_29545674
Daar ben ik weer eens.

Over de spruw: ik ben inmiddels redelijk van de pijn af, maar ben bang dat het - ondanks de medicijnen - toch niet helemaal weg is gegaan. Tenminste, vandaag voelt het weer wat ongemakkelijk. Ik ga kijken hoe het verloopt als ik door de medicijnvoorraad ben, en dan kijk ik verder.

Verder heb ik vorige week of zo op punt gestaan om de handdoek in de ring te gooien; de menstruatiecyclus is bij mij weer begonnen, en dat eist zijn tol. Met name de hoeveelheid varieert enorm. Maar goed, het ging daarna ineens toch weer goed, en daarom ga ik nog maar even door.

Ik vind wel dat mijn lichaam erg snel reageert op 'even te veel melk'. De productie maakt dan weer een slinger naar achter, waardoor ik weer te weinig heb.

Verder verlang ik ook wel eens een keer naar een ononderbroken nacht, maar met dat hongerlijdertje van ons lijkt dat iig met borstvoeding zelden te lukken.

Ik weet het niet hoor, over ruim een week is hij vijf maanden, ik weet niet of ik de zes ga halen zo. Borstvoeding en werken (= kolven) blijkt bij mij niet zo'n goede combinatie.

O ja, over kolven: vorige keer vond ik de Avent absoluut de allerbest en presteerde ik met de Medela niks; nu is het gek genoeg volledig omgekeerd.
pi_29545676
Bix, goed bezig! De magische 6 maanden grens bereikt, keurig hoor!
Yoram heeft ook al een paar keer zijn tandjes (inmidels alweer 2) in mijn tepel gezet, hij doet het steeds 's nachts, en dan lig ik niet helder te voeden, zijn beet maakte ook niet zon indruk. Een andere keer reageerde ik heel soft "auw, dat doet pijn hoor" absoluut niet indrukwekkend. Gelukkig bijt hij niet hard, maar is het meer de scherpte van de tandjes die zo pijn doen.
Het voelt goed hè?
A je to!
  woensdag 10 augustus 2005 @ 22:52:11 #266
105888 renzell
pi_29548532
Bix; HULDE!!!
En gefeliciteerd nog met die mooie rooie van je!

Icaa; sterkte! Lijikt me erg lastig en ik snap eerlijk gezegd heel goed dat je op het punt staat de handdoek erin te gooien, in de ring bedoel ik. Hopelijk gaat het toch snel beter.

Mel; kijk maar uit... voor je het weet knaagt ie je tepels aan flarden.

Hier moet de borstvoeding weer een beetje op gang komen na drie weken gekkenhuis qua drukte. Ik was meer dan hele dagen aan het werk en heb heel veel moeten kolven, wat heel vaak maar mondjesmaat lukte. Juultje heeft dus zo hier en daar een kunstvoedinkje tussendoor gehad omdat ik gewoon niet in staat was om genoeg op te sparen. Ik heb dus het idee dat de productie wat achteruit is gegaan. Gelukkig kan ik hem de komede tijd weer gewoon live voeden, dus ik kan het de komende dagen weer even opkrikken door meneer extra vaak aan te leggen. Hoop dat het snel weer goed op peil is.
pi_29548757
Chantel beet vanavond ook een keertje, of ja eigenlijk was het meer niet loslaten en mee naar achteren trekken omdat ze naar mij wilde kijken. Gelukkig hier geen tandje te bekennen.

Bix wat goed joh dat je de 6 maanden hebt gehaald En die koe met die muts op En die koeien jompels

Icaa, ik denk dat werken en kolven bij weinig vrouwen werkt, of in ieder geval vergt het heel erg veel energie en moeite. En als je dan ook nog eens pijn hebt gehad van de spruw en ontzettend moe bent door de gebroken nachten, dan is het even helemaal niet zo leuk die borstvoeding.
pi_29700810

Wij hebben hier vandaag een pak kunstvoeding opgehaald...

Ik ben nu al een paar dagen goed in de gaten aan het houden dat ik genoeg drink, ik leg Hanne om de twee uur (soms om het uur) aan of ben aan het kolven. Maar het helpt niks de bv loopt terug. Vanmiddag was de 'opbrengst' aan de ene kant 60ml/80ml en aan de andere kant helemaal niks, noppes, nada.... En dat zo'n twee/drie keer...
Hanne was vandaag ontroostbaar en zo kon het gewoon niet verder. Hebben een pak kv gekocht en zijn haar maar bij gaan voeden. Straks krijgt ze gewoon een flesje volledige kv.

Ik vind het zo verschrikkelijk kut!
W ~ H ~ T
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 21:45:32 #269
58128 Genuivere
driemaal mamama
pi_29701013
sterkte Jonnetje, heel goed dat ze toch bv heeft gekregen. En ik ken het gevoel hoor, bij Lune wilde het na ruim 3 maanden ook niet meer, en hoewel je zelf best weet dat het kv ook wel goed komt voelt het gewoon klote. Sterkte en geef je mooie meid maar een lekkere knuffel, zo groot als ze nu al is heeft ze wel lekker van jouw gekregen...
As het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
Mama van Storm (10-12-2000), Sverre (19-08-2002) en Lune (05-09-2003)
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 21:55:15 #270
109497 Icaä
pi_29701350
Jonnetje, je doet je (uiterste) best, meer kan je niet. Niet schuldig voelen hoor!

En kunstvoeding, het voelt rot, ik weet het. Maar misschien heb je straks hetzelfde als ik had: na vier weken (zo lang is een geopend pak kv houdbaar) ineens met dat pak/bklik in je handen staan, en denken: tjee, nu gooi ik toch maar even meer dan de helft weg!

It ain't over till it's over hoor! Iets minder druk op je zelf leggen, dat is nu wel belangrijk denk ik.

(Ik zou persoonlijk alleen voor het extra aanleggen gaan, desnoods met een kookwekker ernaast. Kolven kan heel nuttig zijn, maar ik persoonlijk heb er zo'n hekel aan dat ik het echt zo min mogelijk doe. Ik vind het bovendien ook nogal 'confronterend' als de bv toch al terugloopt, dat het voordeel (extra prikkels tot melkproductie) onmiddellijk teniet worden gedaan door het "ojee, het is echt véél te weinig"). Je merkt aan jezelf wel of de productie toeneemt, weer stuwing 's nachts bijvoorbeeld. Het zijn maar mijn gedachten hierover hoor.)
pi_29702407
icaä, hoe is 't met de spruw? hopelijk toch de kop in gedrukt!? (ben je al door de medicatie-kuur heen?)

jonnetje, en bij jou, jullie hadden toch ook last van spruw? kan misschien best (tijdelijk!) van invloed zijn op de produktie. net als de beruchte 6-weken-regeldagen, die gaan weer voorbij als 't ff meezit! af en toe een keer bijvoeden hoeft nog niet het einde te betekenen hoor, kan juist net even de nodige rust geven aan jullie allebei (-vier!). houd moed! en inderdaad, veel aanleggen werkt het allerbeste, is ook mijn ervaring. slaapt ze 's nachts al goed door? dan kun je overwegen om in die periode nog een keer te kolven, zodat je evt. het gekolfde de volgende dag als bijvoeding achter de hand hebt? (dat is wat ik nu nog steeds doe, maar daar moet je ook maar net zin in hebben natuurlijk). succes ermee!
pi_29703929
Dat is dus allemaal al wat ik nu doe..
's Avonds rond een uur of tien (Hanne valt rond een uur of acht/negen als een blok in slaap en is dan niet meer wakker te krijgen voor eten) kolf ik en dat gaat de koelkast in als reserve voor overdag. 's Ochtend de eerste voeding is zo'n 180/200ml. M'n boobs zijn nu ook lang niet zo gespannen als normaal, dus normaal zal het ook wel wat meer zijn geweest. Maar daar heeft ze dan wel genoeg aan. Overdag is het gewoon op/weg/leeg..
W ~ H ~ T
pi_29704101
De zalf voor de spruw (Daktarin) was ik al even mee gestopt.
Ik kreeg er juist pijnlijke tepels van. Maar juist sinds ik er mee gestopt ben is de bv terug gelopen.

Ik weet wel dat kv geen zonde is en dat dat allemaal wel meevalt. Wilyan is er immers (heeeeeeeeeeeeeeeeel ) groot van geworden. Michiel vind het ook heerlijk om af en toe een flesje te geven.
Ik vind het alleen wel een beetje jammer, het is zo fijn.
W ~ H ~ T
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 23:11:56 #274
3011 E.T.
pi_29704208
jonnetje, als het goed is zijn na een week of 6 (nu dus) vraag en aanbod goed op elkaar afgestemd en heb je dus geen gespannen borsten meer.
Als je niet bijvoed, heeft Hanne dan nog echt honger?
Wat ze uit een fles drinkt kun je nl. niet als maatstaf nemen, uit een fles drinkt veel makkelijk, uit de borst moeten ze meer moeite doen. Uit een fles drinken ze dus bijna altijd meer.
En je weet ook dat een kind veel meer uit je borst krijgt dan dat je met kolven ooit voor elkaar krijgt he?

Krijg je nog wel een goede toeschietreflex bij het live voeden en bij het kolven?
pi_29705003
ja, verkijk je echt niet op die kolfhoeveelheid. als jij 's avonds kolft is dat dus een uurtje nadat Hanne gedronken heeft ongeveer? bij mij is de hoeveelheid die ik kolf na een uur ook nog niet zo geweldig. na 2 of 3 uur daarentegen kolf ik er veel meer uit. en ET zegt 't al, maar die gespannenheid hoeft nu ook echt niet meer zo sterk te zijn (zeer herkenbaar overigens hoor, dat dat onzeker maakt over of 't genoeg is).

zou 't niet kunnen zijn dat de spruw nog niet afdoende behandeld is omdat je dus voortijdig gestopt bent met deze zalf? en dat daardoor de BV toch beïnvloed wordt? misschien een ander type medicijn vragen?
pi_29707486
Omdat Hanne dus juist zo'n honger had zijn we gaan bijvoeden.
Michiel vond 'r vanmiddag zelfs wat pips zien.

De toeschietreflex is ook prima, die is er gewoon maar na een paar minuten houd het gewoon op. Hanne laat zeer kwaad los en bij het kolven komt er gewoon niks meer uit.

Dat kolven 's avonds doe ik zo rond tien/elf uur, meestal zit er dus zo'n drie uur tussen. Daar zou het niet aan liggen dus.

Het kolven zelf geeft geen stress ofzo dat gaf juist wel wat rust, het na korte tijd los laten van de borst en niet weten of er wel wat in gekomen is -behalve dat van de tsr- vind ik stressvoller. (is dat eigenlijk wel een woord? )
W ~ H ~ T
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 17:22:33 #277
109497 Icaä
pi_30101513
In slaap gevallen:

(Ja, ik voed nog steeds zelf, maar met onze hongerlijder wordt dat wel steeds moeilijker....)
  Jubileum moderator dinsdag 30 augustus 2005 @ 20:13:54 #278
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_30107148
Eva ♥ en Iris ♥
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 20:25:13 #279
109497 Icaä
pi_30107564
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 22:26 schreef bixister het volgende:
icaä, hoe is 't met de spruw? hopelijk toch de kop in gedrukt!? (ben je al door de medicatie-kuur heen?)
Ja, het lijkt echt wel weg te zijn nu. Ben nu twee weken geleden (ongeveer) gestopt met die idioot dure kuur (kuur afgemaakt natuurlijk) en het lijkt tot nu toe effect te hebben.

Grootste 'probleem' nu is de onstilbare honger van junior. Hij is nu ruim 5 maanden, en heeft het geweldige plan opgevat om 's nachts twee keer te komen Om één uur en om vier uur.
En om half zeven nog eens een keer, maar ja, dan moeten we toch opstaan.

Ik heb op een gegeven moment op punt gestaan de handdoek in de ring te gooien, en dan maar - vanwege de nachtrust - de dag te beëindigen met een fles poedermelk. Minder licht verteerbaar enzo. Dat werkte dus twee nachten. Daarna niet meer, toen was het dus weer 2x per nacht.

Ik geloof niet dat de bv echt heel erg aan het teruglopen is. Ik kolf op het werk om 11 uur 's ochtends en 3 uur 's middags, en kolf dan tussen de 240 en 200. 's Ochtends meer dan 's middags.
Het lijkt me toch voldoende dan.
Én hij krijgt fruit en als-ie wil (dat is niet altijd) groentehapjes.

Hij heeft gewoon te veel honger. Krijg je van die geweldige tips van anderen: "je hebt ook voeding voor hongerige baby's hoor!" Ja, zal ik die dan maar gaan drinken?
ik betwijfel of het zou werken als we zo'n hongerige baby voeding zouden geven 's avonds. Bovendien moet ik dan weer - hoera hoera - gaan kolven 's avonds, en daar heb ik dus ook weer geen zin in. Tja, het is natuurlijk zo niet op te lossen natuurlijk

[ Bericht 4% gewijzigd door Icaä op 30-08-2005 20:36:49 ]
pi_30116096
super icaä dat de spruw weg is! en wat een mooie foto van David (zag er ook 1 in 't fototopic, !)
herkenbaar, dat hongerige. afgezien van de nachtelijke voedingen dan (pfff lijkt me vermoeiend, heb net zelf op vakantie ook weer 's nachts gevoed, dus weet weer hoe dat voelt... en dan hoefde ik niet eens te werken overdag). maar overdag hier ook een meisje dat voortdurend honger lijkt te hebben, terwijl ze toch echt genoeg binnenkrijgt (zie haar spekjes en ontlasting etc.). vervelend, ik word/werd er steeds weer onzeker van over of ik genoeg te bieden heb qua bv. nu met de bijvoeding erbij is 't wel fijn om te zien dat ze ook als ze echt genoeg heeft (en er nog genoeg te pakken is) toch precies zo kan blijven jengelen.
maar die nachtvoedingen, pff lastig hoor, ik hoop dat ie er toch snel minstens 1 minder nodig gaat hebben. je hebt 't trouwens vast al eens geprobeerd maar misschien is het de moeite waard hem 's nachts een tijdje te laten huilen, en kijken of ie zonder voeding toch ook weer in slaap kan vallen? ik weet nog dat dat bij Piet tot mijn grote verbazing in een paar nachten tot doorslapen leidde, terwijl ik ervan overtuigd was dat alleen een voeding op die momenten zou helpen.

ik ben op vakantie trouwens gestopt met de avond-kolf-sessies en dat bevalt me goehoed! kan nu weer een wijntje drinken, olé). ik had juist voor de vakantie zo'n handkolf van Avent aangeschaft, omdat ik geen zin had al onze buren 's nachts wakker te doen schrikken met dat lawaai van m'n dubbele elektrische Medela. ik heb een paar avonden geoefend maar het lukte me met die handkolf helemaaaal niet om er wat substantieels uit te krijgen (m'n TSR is geloof ik geconditioneerd op die bromtoon ). dus in arren moede toch maar de Medela ingepakt, maar ik was vergeten dat 't bij kamperen veeel moeilijker is om zo lang wakker te blijven (al zaten wij in een relatief luxe caravannetje). dus de eerste avond al lekker vroeg naar bed en 't kolven laten zitten. Anna bleek vervolgens 's nachts regelmatig te willen drinken daar (zie verhaal in babietjestopic), dus het kwam ook wel goed uit zo. nu we weer thuis zijn ga ik niet meer opnieuw kolven. het extra flesje overdag hoeft ze toch niet meer zo nodig nu ze ook bijvoeding krijgt. en m'n voorraad voor als ik ff weg wil is nog enorm. als ik straks weer aan 't werk ga wil ik daar overdag wel een keer (of 2) kolven, maar m'n avonden zijn nu weer veel vrijer, heerlijk.
  woensdag 31 augustus 2005 @ 10:51:00 #281
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_30124819
Ik ben op zoek naar een avent (hand)kolf, ik dacht probeer het eerst hier ipv meteen op marktplaats. dus bix, heel brutaal, maar als jij hem weg wilt doen heb ik interesse!
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
pi_30136399
Hoi allemaal,

Hier een 'nieuwe' bv moeder die het allemaal nog niet zo goed weet . Sara is 25 augustus geboren en morgen dus een week oud. De bv valt me heel erg zwaar. Sara heeft nog helemaal geen ritme, wil soms 4 keer in een uur en dan weer 4 uur niet. Ze komt inmiddels wel goed aan, dus met haar gaat alles prima, alleen ik trek het heel erg slecht. Hoe ging dit bij jullie in het begin? Wanneer komt er een beetje ritme in? Sara slaapt 's nachts altijd van 0:00 tot ongeveer 03:00 en erna is ze vaak wakker tot 6 uur, erg slopend dus....
Wie heeft tips en kan me een beetje opbeuren?
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
pi_30136757
saffier, ik denk dat ik 'm wel weer wil verkopen ja, maar ik wil 't nog een paar weken proberen omdat het me zo handig lijkt om hem erbij te hebben voor de keren dat elektronisch kolven niet gaat. je hebt geloof ik nog even de tijd, dus zullen we dan over een tijdje nog even mailen over hoe/wat? (als je liever niet wacht moet je het toch maar vast via marktplaats proberen, ik raak 'm vast wel weer kwijt.)
pi_30137251
fuente, oef heftig he die begintijd. ik heb hier nog steeds niet een super vast ritme met anna, dus dat is misschien niet al te bemoedigend, maar het is vooral die eerste weken het allerzwaarst hoor, jullie zullen steeds beter op elkaar ingespeeld raken en je krijgt echt langzamerhand weer wat meer tijd voor jezelf. veel aanleggen is in 't begin toch echt het toverwoord, is mijn ervaring. ook al is het zwaar, het zorgt er wel voor dat je kind genoeg krijgt en dat de produktie opgevoerd wordt.
daarnaast zou je er (op een gegeven moment) zoveel mogelijk een ritme in kunnen proberen te krijgen door steeds dezelfde volgorde aan te houden in alles om de voeding heen, zoals Ria Blom of hoeheetze van die inbaker-®elmaat-methode aanbeveelt (zie inbakertopic voor titel van 't boekje, ik heb nu ff geen tijd 't voor je op te zoeken), dat houdt ongeveer het volgende in: altijd meteen voeden als ze wakker wordt, dan een tijdje knuffelen/spelen, vervolgens een tijdje zelf laten 'spelen' in de box, en bij de eerste tekenen van vermoeidheid (huilen, oogjes wrijven, duimen) Sara weer in bed leggen.
maar jaaa dat is eigenlijk nog niet zo heel erg aan de orde die eerste prille weken, dan ben je alleen maar bezig met elkaar leren kennen en dan ben je eigenlijk zowat continu met de baby bezig. ook heel belangrijk en goed trouwens hoor, om haar lekker veel dicht bij je te hebben/dragen. alleen wel erg vermoeiend, dus soms moet je toch ff proberen zelf ook te slapen. heel veel succes ermee! en spreek niet teveel kraamvisite af, zorg vooral voor jezelf en de baby, de rest is allemaal minder belangrijk.
  woensdag 31 augustus 2005 @ 19:23:32 #285
106326 Snowwww
Hevig verliefd...
pi_30140983
Fuente, die begintijd is inderdaad 3 keer niks he???

Onze kleine Nicole is nu 7 weken en 2 dagen, en nu komt er eindelijk wat regelmaat in de voedingen...
Toen ze 2 weken oud was kwam ze telkens om de 2 uur. Ik had het op een gegeven moment echt gehad! Toen met vriendjelief afgesproken dat we tussen de voedingen minimaal 3 uur zouden laten zitten. Dat heeft geresulteerd in een avondje rondjes rond de tafel lopen omdat Nicole na 2 uur toch al een beetje trek had. De volgende dag ging het al een stuk beter.
Alleen sliep Nicole 's nachts gelukkig wat langer... Meestal kwam ze dan om de 4 uur... Of als we haar de hele avond beneden hadden en haar 's avonds rond elven in badje deden en dan in bed dan wilde ze wel eens een uurtje of 6 achter elkaar slapen. Maar dan zaten we dus wel 's avonds met een huilenden baby.
Nu zorg ik dat de laatste voeding rond 8 uur 's avonds is en dan gaat ze naar bed... Dan is het maar afwachten hoe lang ze slaapt...

Helpt het misschien om bij de voeding 's nachts eerst wat voormelk af te kolven? Zodat ze dus de wat vettere achtermelk krijgt waar ze misschien langer mee vooruit kan? En misschien overdag langer wakker houden? En 's nachts als je haar uit bed haalt om te voeden niet teveel licht maken en niet druk doen, beetje loom praten enzo.. Wil ook wel eens helpen...

Ik weet niet of je een man/vriend hebt die je kan/wil helpen, misschien kan die 's nachts wat bijspringen? Bij ons gaat het zo dat mijn vriend Nicole 's nachts uit haar bedje haalt en bij mij neerlegt, dan kan ik halfslapend voeding geven en als ze klaar is legt mijn vriend haar ook weer terug in bed (niet altijd met een schone luier, als ze niet stinkt dan laten we het zo, met alleen een plasluier kan ze nog wel een paar uurtjes slapen, wordt ze ook niet zo wakker van het verschonen...)

Ik snap in ieder geval hoe je je voelt en het gaat voorbij! Dusseh, succes!!!!
  woensdag 31 augustus 2005 @ 19:26:22 #286
109497 Icaä
pi_30141102
Bijna mijn ervaring Bix, met de Avent-kolf. Ik produceer daarmee bijna niks. Met de Medela gaat het heel veel beter.
Maar - zoals ik al eerder vertelde - vier jaar geleden was dat precies omgekeerd. Misschien heeft het inderdaad wel te maken met een geconditioneerde (toeschiet)reflex. Avent is op zich handiger omdat ie zonder stroom werkt, en bovendien stil is (afgezien van wat gepiep, waar meer Aventeigenaressen mee te maken hebben geloof ik). Medela heeft wel een stopcontact nodig. Ik heb nooit geprobeerd het ding op batterijen te laten werken, maar ik heb zo'n gevoel dat je dan veel batterijen nodig gaat hebben. Ik ben toch wel een kwartier aan het kolven normaalgesproken.
  woensdag 31 augustus 2005 @ 19:30:40 #287
109497 Icaä
pi_30141267
Fuente, het lijkt er op dat je kindje nog een omgekeerd dag/nachtritme heeft, zo midden in de nacht wakker. Maar je kindje is natuurlijk nog ontzettend jong, dikke kans dat het over twee weken anders is.
Ik weet ook niet of flesvoeding nu veel verlichting zou brengen, behalve dan dat iemand het eens van je kan overnemen.
Het is inderdaad zwaar als je nachtrust zo verstoord wordt. Denk aan jezelf, kun je slapen als je kindje overdag slaapt? Dat scheelt al weer.
En echt, er komt op een gegeven moment wel wat meer rust en regelmaat in (zeker met de tips die Bix je gaf). Bereid je wel voor op regeldagen, want heb je eenmaal regelmaat, dan gooit dat de boel weer heerlijk in de war.
  woensdag 31 augustus 2005 @ 19:49:06 #288
3011 E.T.
pi_30141830
Sara moet natuurlijk ook nog erg wennen aan 't leven hier buiten
De eerste weken was er hier ook geen tot nauwelijks ritme. We hadden alleen 's avonds een ritme om een uur of 7 a 8 in bad en daarna werd het 'nacht'. Dan hielden we het donker, en haalden Saskia alleen voor een voeding uit bed. Verder troosten door over d'r hoofdje oid te aaien, maar wel in de wieg laten liggen.
Alleen had ze af en toe ook avonden dat ze wilde clustervoeden.. van 7 tot 10 continue aan de borst..

Tips heb ik dus eigenlijk niet, het is die eerste weken gewoon zoeken en elkaar leren kennen. En achteraf kijk je er waarschijnlijk met weemoed op terug
pi_30142894
Ja, dat denk ik ook.
In de baarmoeder zijn ze gewend dat ze kunnen bewegen als moeder slaapt/rust en rusten als moeder beweegt, dus net andersom. En ze zijn een continue toevoer van voedingsstoffen gewend. Veel kinderen willen dan ook vaak kleine beetjes drinken, zeker als ze nog zo jong zijn.
De eerste 6-8 weken zijn het moeilijkst, daarna wordt 't steeds makkelijker!
Dat ze van 12 tot 3 slaapt is in elk geval prettig. Slaap jij overdag tegelijk met haar een beetje bij?
Slaapt ze 's nachts ook niet als je haar bij je neemt? Dat kan bij jou in bed maar er zijn ook mensen die een zijkant van het ledikantje schroeven en dat ledikantje tegen hun bed aan zetten, matrassen op dezelfde hoogte. Dat kan de nachtvoedingen makkelijker maken (voordeel is dat je amper wakker hoeft te worden: leeslampje aan en aanleggen, lampje weer uit.. en als je meer ervaring hebt kan het ook zonder lampje).
Borstvoeding maakt rustgevende hormonen aan bij moeder en kind, zodat beiden makkelijker in slaap komen tijdens of vlak na een voeding (daarom vind ik dat schema van Ria Blom dat Bix noemde dus niet zo handig, zeker niet bij nachtvoedingen ).

Btw zo lang je zonder flesvoeding kunt zou ik dat zeker proberen, evt kun je kolven en je man dat laten geven zodat jij eens vroeger naar bed kunt oid. Maar er zijn lactatiekundigen die zeggen dat kunstvoeding het beschermlaagje in de darmen (dat moedermelk aanlegt) aantast en daardoor de kans op allergieen ed vergroot.
  woensdag 31 augustus 2005 @ 21:44:52 #290
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_30145935
Bix, niks overhaasten hoor! Ik ben 'pas' in december uitgerekend dus ik heb idd voorlopig nog even de tijd. Als je hem alsnog wil verkopen hou ik me graag aanbevolen en als hij toch handig voor je blijkt te zijn is dat alleen maar mooi! We mailen tzt nog wel!
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
  woensdag 31 augustus 2005 @ 21:56:05 #291
109497 Icaä
pi_30146398
Opbeurende mededeling voor Fuente:
Die nachtvoedingen doe je straks bijna slapend. Het is nog wel belastend, maar lang en lang niet zo erg als wat je nu meemaakt.
Ik zit wel eens letterlijk te knikkebollen (liggend voeden is hier nooit gelukt, misschien maar goed ook).
Verder gaat het ook echt steeds sneller. Hier ongeveer 5 minuten per kant. Verschonen heb ik lange tijd 's nachts niet gedaan. Is nu (helaas) wel weer nodig met die enorme input

En sommige kinderen slapen met bv wel gewoon door!

(poemojn, heb jij nog tips, wat vind jij van het een paar nachten 's nachts niet geven om het af te leren? Junior is 5 maanden en weegt ruim 8,5 kilo, hij zou het dus gemakkelijk moeten kunnen, doorslapen)
pi_30148002
Icaa, bij mij ging dat gewoon op verzoek (en ik denk zelf niet dat gewicht daarin een rol speelt, dat lijkt me meer een flesvoedingskwestie).. officieel is doorslapen van 0.00-5.00 ononderbroken slapen. Voedingen voor 00.00u zijn (late) avondvoedingen, voedingen na 5.00u (vroege) ochtendvoedingen. Ik heb het idee dat ouders vaak vertellen dat hun kind al doorslaapt (ook omdat ze denken dat een gezonde baby doorslaapt omdat dat nodig is voor de ontwikkeling, met dank aan oa de Pampers- en Zwitsalreclame) terwijl hij bijv nog wel steeds wakker wordt voor een speentje (dat werd hier ook met bv opgelost). Een half jaar geleden ofzo las ik een onderzoek waaruit kwam dat 1 op de 3 kinderen met 1,5 jr nog niet doorslaapt.. dus je kunt er nog even tegenaan.
Er zijn ook wel mensen die de nachtvoedingen proberen af te wennen met slokjes water, maar water is eigenlijk ook bijvoeding en ik weet niet of je daar al mee bent begonnen. Misschien kun je eens op het www.borstvoedingsforum.nl tips zoeken? Er zijn wel meer mensen die van de nachtvoedingen af proberen te komen.

/edit
Nachtvoedingen helpen overigens ook om de menstruatie uit te stellen, ik weet niet of je dat belangrijk vindt maar ik vind 't zelf wel een prettige bijkomstigheid.

[ Bericht 3% gewijzigd door poemojn op 31-08-2005 22:48:49 ]
  woensdag 31 augustus 2005 @ 22:46:57 #293
3011 E.T.
pi_30148530
Hier heeft 't een jaar geduurd voor Saskia helemaal echt doorsliep. Wij deden ook gewoon echt alles op verzoek. Maar toen ze een jaar was (en al een tijdje flesvoeding kreeg) vonden we het welletjes. Ze liet toen ook steeds meer van d'r fles staan en had er dus duidelijk ook niet meer zo'n behoefte aan en 't was meer gewoonte geworden.
Toen hebben we twee nachten de 5-10-15 min.methode toegepast en sindsdien slaapt ze van 19.00 tot 8.00

Maar ja, hier heb je niks aan.. Baby is nog lang geen jaar
  woensdag 31 augustus 2005 @ 23:16:54 #294
109497 Icaä
pi_30149727
quote:
[/edit
Nachtvoedingen helpen overigens ook om de menstruatie uit te stellen, ik weet niet of je dat belangrijk vindt maar ik vind 't zelf wel een prettige bijkomstigheid.
Nou, dat werkt bij mij dus helaas niet!
Al weer drie keer ongesteld geweest. Ondanks nachtvoedingen. Helaas.

Zeer bedankt voor je tips trouwens!
pi_30151765
Beetje vervelend dat iedereen tegen wie ik dat zeg het bewijs lijkt te zijn van het tegendeel maar wel succes verder ermee!
pi_30166973
Hier ook nog steeds 'baby on boob', ik voed nog steeds op verzoek en in die verzoeken zit niet echt regelmaat, 't gaat lekker dag en nacht door, soms om de 2 uur soms zit er wel 4 uur tussen. ('s nachts wel langere pauzes hoor) Maar gelukkig gaat het liggend voeden hier zeer prima, en eigenlijk beter dan zittend. Ik ben gelukkig ook nog niet ongesteld geworden. Wel zet Yoram regelmatig even zijn scherpe tandjes in mijn tepel, aiks maar goed, ik hoop dat het tijdelijk is!
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_30167295
Oh dat liggend voeden vind ik ook makkelijker dan zittend voeden hoor. Vind het zelf lekkerder (zeker een lui persoon ) maar Tomas drinkt dan ook rustiger en langer. Omdat ik in het begin enorm last had van m'n stuitje kon ik alleen liggend voeden de eerste 4 tot 6 weken (te lang stil zitten hield ik niet vol) maar nu doe ik het nog heel vaak...
It's all up to you
  donderdag 1 september 2005 @ 21:02:22 #298
109497 Icaä
pi_30178858
mijn borsten zijn te klein voor liggend voedend. Heb nog steeds een a-cupje. Zelfs met bv. Dus het is helaas ook een fabeltje dat je borsten altijd 2 maten groeien tijdens zws/bv.
pi_30179402
Als je lang genoeg wacht groeit Juniors hoofdje wel en dan kun jij het ook.
pi_30182991
melonovy, fijn dat alles nog goed loopt. erg he dat bijten. Anna heeft gelukkig nauwelijks meer gebeten sinds die 1e paar tandjes-dagen, en vorige week ineens nog een keer 1 dag een paar keer. gelukkig begrijpt ze mijn 'AU!' en boze blik volgens mij inmiddels héél goed.

poemojn, die slaapverwekkende kracht van BV wordt hier ook vaak benut, al werkt het ook wel eens andersom: dat ze er weer helemaal wakker en energiek van wordt. ik heb me eerlijk gezegd ook nooit strikt aan de Ria Blom-regels gehouden. het werkte simpelweg niet zo goed bij Anna, maar met wat aanpassingen (dus zowel voor als na 't slapen drinken bijvoorbeeld) heeft het toch wel wat geholpen om iets meer rust in te bouwen. en verder is 't eigenlijk ook nog altijd heel wisselend hoe vaak ik haar voed. ook nu met die nieuwe bijvoeding vind ik 't best lastig om er enige regelmaat in te krijgen. ik 'doe meestal maar wat' voor m'n gevoel. als ze wakker is tijdens ons eten mag ze mee aan tafel, en daarnaast nog BV op verzoek. soms lijkt me een wat strakkere structuur heerlijk maar ik krijg 't gewoon niet voor elkaar. Anna slaapt zo wisselvallig overdag dat we alles daar maar omheen doen.

Icaä hier ook een minimaatje met nauwelijks extra groei door de BV (afgezien van de stuwingsdagen). liggend voeden lukt mij gelukkig wel, maar ik moet daarbij af en toe wel gekke toeren uithalen om Anna er goed bij te laten kunnen.
pi_30183360
Ik doe ook maar wat Bix, en Myrthe gedijt er goed op. Sommigen vinden het zielig voor haar dat ze zo RRRloos opgroeit, maar zelf heeft ze er wel een regelmaat in ontdekt (ze weet precies wanneer ze naar bed gaat ed, loopt zelf de goede kamers in in de goede volgorde, dus blijkbaar is de structuur vd dag voor haar wel duidelijk). Ik denk eigenlijk dat je dat niet snel fout kunt doen.

Volgend deeltje: Borstvoeding deel 12
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')