abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 8 juli 2005 @ 14:02:32 #101
34891 melonovy
La Kutschie
pi_28622704
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 13:54 schreef lily het volgende:
Alleen zit ik steeds met de vitamine D, wanneer wel geven en wanneer niet. Ik weet vanaf 400 ml per dag kunstvoeding hoeft het niet maar dat is dus steeds nadenken...
Wanneer David meer flesvoeding dan borstvoeding krijgt op een dag mag je stoppen met de vitamine D druppels.
Anders even overleggen met het CB, maar dat zeiden ze hier in ieder geval wel zo.
Het voelt goed hè?
A je to!
  vrijdag 8 juli 2005 @ 14:17:50 #102
63367 Jdee
diep ademhalen... hou vast...
pi_28623159
ik doe t zelfde mel, op verzoek ook snachts. eerst sliep Ela wel door, vanaf 3maanden, maar sinds een paar weken is dat niet stoer meer ofzo . maar nu kan ze wel weer meer (en ze groeide opeens 3 cm per maand, dat verklaart ook een boel, m.i. .
..en laat gaan...
pi_28636980
Hier ook op verzoek, maar aangezien Myrthe bij ons slaapt weet ik niet eens precies of ze nog nachtvoedingen krijgt.. niet dat ik merk, in elk geval, dus ik denk dat dat al een aantal maanden geleden gestopt is (maar ze krijgt wel rond 12u als ik naar bed ga, en natuurlijk gewoon 's morgens rond een uur of 8 weer).

Toen ik net 'n artikel zocht over bv en allergie kwam ik dit tegen over borstvoeding en medicijnen (en waarom dat te verkiezen is boven flesvoeding), misschien nog interessant voor jullie? Er staan wel weer nieuwe dingen voor mij in.
Blijf borstvoeding geven! (1): Medicijnen en borstvoeding
Blijf borstvoeding geven! (2): Ziekte bij moeder of baby
  vrijdag 8 juli 2005 @ 21:35:59 #104
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_28637287
Slaapt ze echt bij jullie in bed Poemojn? En als ze dan honger heeft, kan ze zichzelf dus gewoon bedienen?! Stoer en kicke!
  vrijdag 8 juli 2005 @ 21:45:47 #105
35189 Troel
scherp en bot
pi_28637558
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 21:25 schreef poemojn het volgende:
Hier ook op verzoek, maar aangezien Myrthe bij ons slaapt weet ik niet eens precies of ze nog nachtvoedingen krijgt.. niet dat ik merk, in elk geval, dus ik denk dat dat al een aantal maanden geleden gestopt is (maar ze krijgt wel rond 12u als ik naar bed ga, en natuurlijk gewoon 's morgens rond een uur of 8 weer).
Hmm, laat je haar bij jou in bed slapen ondanks de waarschuwinen die gedaan worden?

En misschien een wat intieme vraag, maar hebben jullie dan ook gewoon sex waar zij bij is?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 8 juli 2005 @ 22:04:35 #106
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_28638056
Er zijn zat manieren om je kind veilig bij je te laten slapen hoor Troel.
  vrijdag 8 juli 2005 @ 22:08:27 #107
35189 Troel
scherp en bot
pi_28638161
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 22:04 schreef Luchtbel het volgende:
Er zijn zat manieren om je kind veilig bij je te laten slapen hoor Troel.
Ja maar hoe dan?
* Troel ziet alleen op tv van die waarschuwingen met zo'n ellendig deuntje erachter en zo'n baby die onder het dekbed verdwijnt.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_28638214
Op je dekbed en dan een lakentje eroverheen. Of op een matrasje op je dekbed ipv eronder.
De meiden hebben zo ook bij ons gelegen af en toe. Heerlijk vond ik dat. (ik gaf verders geen borstvoeding overgens dus das een beetje oftopic misschien)
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  vrijdag 8 juli 2005 @ 22:10:23 #109
34891 melonovy
La Kutschie
pi_28638219
Hier roept de BVmaffia : 't wordt wel erg offtopic hier, misschien ergens anders verder discussieren?
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_28638229
Muts
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
pi_28638635
Dat hangt wel af van hoe we liggen natuurlijk. M'n man merkt ook niets meer van nachtvoedingen (even nagevraagd). Maar in theorie duren nachtvoedingen langer als je samen slaapt dan wanneer je apart slaapt. Haar ledikantje staat overigens ook op onze kamer, daar slaapt ze ook wel in nu.
Dit is bij ons trouwens gekomen doordat ze als klein baby'tje niet apart kon slapen, ze lag altijd bij mij op schoot of in een draagzak oid. Wegleggen was brullen. Het is dus niet vanuit een familiebedideologie gekomen, al vond ik het wel interessant dat er mensen zijn die daar bewust voor kiezen (attachment parenting). En in veel culturen is dit natuurlijk de normaalste zaak ter wereld, dus erg gek voel ik me niet.
'Bed sharing' is overigens veiliger dan baby in ledikantje, mits ouders er veilig mee omgaan, zie hier voor onderzoeken, richtlijnen, aanbevelingen.

Ow en die laatste vraag: er zijn vele tijden, manier en plaatsen voor zoiets.. En verder is dat iets waar ieder echtpaar mee zit dat zich houdt aan het advies minimaal 6 mnd de baby bij zich op de kamer te laten slapen ivm wiegedoodpreventie.

/editje
Hmm dit stond dus al lang open, ik was ff weg.
Om het ontopic te houden: omdat de risico's van kunstvoeding geven groter zijn dan de risico's van samen slapen volgens organisaties als Unicef, raden zij samen slapen juist aan (vergemakkelijkt nachtvoedingen en verlengt zo de duur van de borstvoedingsperiode).
Is dit bv-maffia genoeg?
  donderdag 14 juli 2005 @ 21:54:08 #112
34891 melonovy
La Kutschie
pi_28813109
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 19:32 schreef renzell het volgende:
Pfff dames, het lijkt wel een puzzeltje. Renzell vindt het helemaal niet erg dat Julius nog gewoon 5 keer per dag aan de tiet hangt...
Met je reactie bedoelde je ws dat je nog geen puzzelwerkjes hoeft te maken met bijvoedingen, maar het herinnerde mij aan een gesprekje laatst, ik vroeg me van alles af. Ik voed(de) ook op verzoek en werd door Chiara enorm vaak verzocht, toen ze een maand op 5 was voedde ik nog om de 2 uur overdag om de 4 uur 's nachts, steeds op verzoek, dat heb ik wel maanden kunnen volhouden. Maar ik werd voor gek verklaard door mensen bij wie de BV niet zo goed slaagde.
Gelukkig wil Yoram wel wat minder keer BV op een dag, hij kan wat langer teren op 1 voeding.
Ligt dat dan aan het kind en het ritme wat dan ontstaan is, of is het de melk die anders is?
Mijn nichtje voed op de klok, dr kindje krijgt 4 voedingen op vaste tijden, wordt ook wakker gemaakt voor een voeding zodat ze doorslaapt. Das niet mijn systeem, maar bij hun werkt het fantastisch als ik ze moet geloven. Krijgen ze dan even veel binnen of is het gewenning?
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_28816790
volgens mij kun je niet in 't algemeen stellen dat ze dan evenveel binnenkrijgen. bij de ene moeder zal de productie ook voldoende zijn op schema, bij de ander is wat vaker aanleggen echt noodzakelijk. ik weet zeker dat ik tot de laatste categorie behoor. maar gelukkig doet anna 't nu heel goed op 5 voedingen per dag. wat ik wel lastig vind van dat 'op verzoek voeden' is het inschatten van het verzoek zelf. op een gegeven moment bleef anna maar hongerig (dacht ik), en ik maar aanleggen. om wanhopig van te worden. achteraf bleek (nou ja, schat ik in) dat ze de helft van de keren niet huilde van honger maar van vermoeidheid. ze had erg veel moeite om zelf in slaap te vallen. en ik maar steeds denken 'ze moet vast nog honger hebben, dus eerst maar weer even proberen te voeden'.
pi_28817081
Raden jullie aan om naar een borstvoedingsvoorlichtingavond te gaan? Ik zag gisteren bij de vk dat er in september 1tje is in het ziekenhuis.

En hebben jullie tijdens de zwangerschap ook je tepels gehard? Zo ja, hoe en hoe vaak?
pi_28817297
ingrid, zo'n voorlichtingsbijeenkomst vond ik heel nuttig. en tepels harden heb ik nooit echt veel werk van gemaakt, (en geen last gehad) maar het wordt wel aanbevolen he.
pi_28817335
dat inschatten lijkt me ook wat lastig inderdaad. Eigenlijk voed ik zelf niet op een vast schema, maar misschien ook niet helemaal op verzoek. Geen idee wat ik doe eigenlijk
Ik heb gewoon een vast ritme erin, zodra Tomas wakker is krijgt hij z'n voeding, daarna verschoon ik hem en dan is het tijd om te knuffelen/spelen/liggen in de box. Dat ritme is altijd hetzelfde. Geen idee of hij echt al mega-honger heeft als hij wakker wordt, maar als hij geen honger heeft drinkt hij ook vast niet veel, denk ik dan. En als hij slaapt en toch honger krijgt, wordt hij vanzelf toch wel wakker? Geen idee, misschien ben ik er wel te makkelijk in dan Meestal komt het nog neer op 5 of 6 voedingen per dag. De laatste week maak ik hem niet meer wakker voor de laatste voeding omdat dat echt een lijdensweg was. Ik met een half-slapende Tomas aan de borst. Tomas duidelijk geirriteerd want hij sliep net zo lekker. En meestal slaapt hij dan door tot 7 uur. En dan denk ik dus weer: als hij eerder honger heeft, wordt hij toch ook wel wakker? Of denk ik daar echt te makkelijk over?
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_28817393
Ingrid: ik heb zelf geen cursus gedaan, maar zou het achteraf gezien wel doen. Gewoon omdat je dan wat sterkjer in je schoenen staat als er problemen zijn met de BV. Je weet sneller wat de mogelijkheden zijn / hoe problemen op te lossen. En daardoor ben je misschien wel geneigd om het langer te proberen, ookal gaat het misschien niet direct goed...
It's all up to you
pi_28817689
tearsong ik heb anna ook nooit wakker gemaakt voor een late voeding hoor. ze slaapt al vanaf dat we inbakeren de nachten door. toevallig werd ze gisteravond bij hoge uitzondering (*klopt af*) wakker rond middernacht, net voor ik zou gaan kolven, dus heeft ze nog een flinke portie extra gehad. vanmorgen moest ik haar om 8.30u wakker maken, ik stond op ploffen! (normaal wordt ze rond 7.00u wakker).
en zo'n ritme lijkt me ook prima, dat houd ik hier meestal ook zo'n beetje aan. hoewel, ze slaapt inmiddels niet meer tussen alle voedingen. hier gaat 't nu doorgaans als volgt:

7.00u voeding 1 en soms nog even slapen daarna (terwijl piet en ik ontbijten, douchen en aankleden)
8.30 à 9.00u naar beneden
10.00u voeding 2, nog ff spelen en dan slapen tot ± 13.30u
13.30u voeding 3
17.00u voeding 4
18.00u-19.30u slapen
20.00u voeding 5
21.00u-07.00u slapen
pi_28817859
Bix: ik heb het dus wel gedaan omdat ik dacht 'dat het zo hoorde' Maar Tomas heeft inderdaad dan net zoveel tijd tussen de voedingen zitten als Anna 's nachts. Hij slaapt dan nog wel tussen alle voedingen maar hij is dan ook nog wat jonger Ach, z'n gewicht is prima dus het zal ook wel goed zijn allemaal. Alleen moet ik zelf nog wel kolven dan 's avonds want anders knap ik echt
It's all up to you
pi_28817959
ik kolf ook 's avonds, maar als je dat liever niet zou doen is je lichaam vrij snel op een langere nacht ingesteld hoor. ik doe 't juist om de produktie wat te blijven stimuleren, een voorraadje aan te leggen, én last but not least omdat voeding 4 voor ± de helft bestaat uit gekolfde melk van de vorige avond.
pi_28818184
Ingrid, zo'n cursus zou ik idd volgen als je daar nog voor de bevalling naar toe kunt (hier worden ze maar heel af en toe gegeven, toen ik zwanger was alleen in de eerste 3 mnd en toen was ik echt nog niet met bv bezig). Tepels harden hoeft niet, wordt niet door VBN ed aanbevolen ook, en je loopt het risico de huid te beschadigen waardoor je juist problemen kunt krijgen. Als je weet hoe je goed aanlegt voorkomt dat gewoonlijk al wel voldoende problemen, en gevoelig is het bij de meeste vrouwen in het begin sowieso wel.

Mel, volgens mij verschilt dat per kind. Maar het schijnt ook dat bv bij een 2e kind vaak makkelijker op gang komt (je lichaam heeft dan al eerder receptoren (?) aangemaakt, de exacte oorzaak zou ik moeten nazoeken) dus misschien speelt dat ook nog mee?
Voeden op schema wordt iig niet aangeraden, vanwege het op gang houden vd productie maar ook omdat een veronderstelde oorzaak van overgewicht is uitrekken vd maaggrootte en onderdrukken van het gevoel van honger & verzadiging.
pi_28818204
De nachtvoeding niet kolven heeft dus geen effect op je productie voor overdag? Daar was ik nl. ook bang voor
It's all up to you
pi_28818368
Wisselt denk ik Tearsong, in theorie zijn voedingen tussen 2 en 6 wel het belangrijkst voor je productie omdat je prolactineniveau dan het hoogst is.
pi_28818433
Ok, want ik zit volgens mij even in een dipje qua BV. Het lijkt allemaal wat minder te zijn nu (komt vaak voor tussen de 3 en 4 maanden toch?) dus dan is het misschien nog niet handig om die laatste voeding niet af te kolven?
It's all up to you
pi_28818437
tsja, maar om nou tot 2 uur te wachten met kolven...
pi_28818496
Rond 3 mnd heb je meestal regeldagen TearSong, komt Tomas niet zelf wat vaker om een voeding vragen dan?
pi_28819481
Nope Heb alleen rond de 8 dagen een regeldag gehad, volgens mij zou er rond de 6 weken en rond de 3 maanden ook regeldagen moeten zitten, maar meneer houdt zich keurig aan z'n eigen ritme en wijkt niets af.

Bix: 2 uur zou ik ook niet doen hoor, maar het is voor mij niet zo veel moeite om voor het slapen gaan nog even te kolven
It's all up to you
pi_28826859
Ik ben 28 november uitgerekend, de voorlichtingsavond is 19 september. Ze worden hier ook niet vaak gegeven. Ik ga dan wel heen. Lijkt me ook wel interessant. In het ene boek lees ik dat je wel je tepels moet harden, in het andere boek staat er niks over in. Dus geen idee wat het beste dan is. Ik heb ’s avonds vaak geen bh aan, omdat ik dan erge last van borsten krijg, misschien is dat wel genoeg.

Is een handkolf aan te bevelen trouwens?
pi_28828461
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 12:22 schreef Ingrid19 het volgende:

Is een handkolf aan te bevelen trouwens?
tepels harden is een nieuwe voor mij, hoe doe je dat dan?

Kolf zou ik pas kopen als/wanneer je die ook werkelijk nodig hebt. In geval van aperte nood na de geboorte (voeden lukt nog niet en je moet toch de produktie op gang brengen) zit je waarschijnlijk vast aan de thuiszorg-huurkolf met bijbehorende medela-excusezlemot-troep, hoewel ik zelf in zo'n geval zou overwegen manlief of kraamhulp twee avent isissen te laten halen. Maar dat is zeer een kwestie van smaak.
Als je niet structureel gaat kolven (ivm werk ofzo) is een kolf eigenlijk niet eens nodig. Incidenteel kolven kan ook met de hand, of op andere creatieve manieren (mijn buurvrouw zette een glas in (niet te) heet water tot het door en door warm was, zette dat op haar borst, en koelde dan het glas af met een koud lapje. Daardoor koelt de lucht in het glas ook, waardoor die krimpt, waardoor het glas zich vastzuigt. Niet heel praktisch of handig ofzo, maar kan bij een avondlijke harde plek die baby niet weggedronken heeft best wat uitmaken. Net als zuigende partners, overigens )
pi_28829648
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 13:19 schreef anneja het volgende:

tepels harden is een nieuwe voor mij, hoe doe je dat dan?
Volgens het boekje; af en toe geen bh dragen, zodat de tepels langs de stof kunnen schuren. Met een ruwe handdoek erover heen wrijven. Verder weet ik het ook niet. Ik vraag me ook af of het echt helpt en nodig is.
pi_28829675
Ohja, ik kan een handkolf lenen. Ik weet niet of dat hygienisch wat uit kan maken. Als hij gewoon goed is schoongemaakt.
pi_28830074
Ingrid, uit de vraagbaken van OOL:
quote:
Laten we even beginnen met de voorbereiding van uw borsten die u ongetwijfeld door deze en gene is aangeraden. Het klinkt misschien cru, maar daar moet u in elk geval onmiddellijk mee stoppen.

Door al het gepoets en gewrijf met water en ruwe handdoeken, dat bedoeld is om de tepels te 'harden', maakt u uw borsten alleen maar gevoeliger voor trauma (kloofjes en pijn). Op de tepelhof zitten kleine bultjes, dat zijn de kliertjes van Montgomery. Deze kliertjes scheiden een antiseptische olie-achtige substantie uit. Daarmee houden zij uw borst betrekkelijk schoon en uw huid soepel.

Om borstvoeding te kunnen geven is vooral een soepele huid nodig, die gemakkelijk wat kan rekken. Door al het gepoets, droogt uw huid uit, de natuurlijke oliën verdwijnen en uw huid wordt minder elastisch en zal sneller stuk gaan. De natuur heeft ervoor gezorgd dat we juist niet allerlei mogelijke kunstgrepen uit hoeven te halen om borstvoeding te kunnen geven.

Dat uw tepels gevoelig zijn is niet ongebruikelijk. Uw tepels hebben overigens niet veel te lijden van het geven van borstvoeding, mits uw baby goed wordt aangelegd. Dat wil zeggen dat uw baby niet de tepel, maar de borst moet 'pakken'. Baby's zuigen de melk niet uit de borst, ze masseren de melk er als het ware uit, door met hun kaakjes de tepelhof te masseren. Onder de tepelhof liggen de holtes (sinussen), waar de melk naartoe stroomt.

Uw tepel kan de eerste dagen wel wat extra gevoelig zijn door de onbekende wrijving tussen tong en gehemelte, maar dat gaat meestal snel weer over.
pi_28833334
Goh Poemojn, nooit geweten dat er antiseptische 'olie' uit mij komt Zo lees je nog eens wat!

Ingrid19: ik ben blij dat ik een handkolf heb ja. Heb hem ook vanaf het moment na de geboorte moeten gebruiken dus vooral als je hem toch kunt lenen: zorg dat je hem in ieder geval in huis hebt voor de bevalling, gewoon voor het geval dat. Volgens mij maakt het helemaal niet uit of je hem leent, gewoon even goed uitkoken en afdrogen met een hydrofielluier ofzo en dan moet hij gewoon goed schoon zijn. Moet er wel bij zeggen dat ik geen ervaring heb met een elektrische kolf en dus niet kan vergelijken, maar het lijkt me dat je die na de bevalling alsnog kunt aanschaffen als je dat beter lijkt. (ik vind dat die dingen zo'n raar geluid maken...)
It's all up to you
pi_28833807
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 14:12 schreef poemojn het volgende:
Ingrid, uit de vraagbaken van OOL:

Op de tepelhof zitten kleine bultjes, dat zijn de kliertjes van Montgomery. Deze kliertjes scheiden een antiseptische olie-achtige substantie uit. Daarmee houden zij uw borst betrekkelijk schoon en uw huid soepel.
Kliertjes...? Ik dacht altijd dat 't gewoon een soort ehm wratjes ofzo waren, die ik er ook weleens af heb getrokken

Ik heb er nooit olie-achtige substantie uit zien komen overigens...

Ik had trouwens ook nog nooit gehoord van je tepels harden.
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
pi_28834383
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 13:59 schreef Ingrid19 het volgende:
Ohja, ik kan een handkolf lenen. Ik weet niet of dat hygienisch wat uit kan maken. Als hij gewoon goed is schoongemaakt.
Met een isis kan dat, die is goed schoon te maken en uit te koken. Medela weet ik niet zeker, met de electrische medela iig niet, maar alleen het handkolfsetje kan het misschien weer wel.
pi_28835207
Tnx dames! Ik ga dus niet mijn tepels harden. En wel naar de voorlichting toe. ( je moet je namelijk nu al opgeven) En die kolf ga ik dan wel lenen en uitkoken.
pi_28836859
de elektrische medela kun je wel uitkoken hoor. althans, de relevante onderdelen. ik doe het nog regelmatig. (niet meer iedere dag trouwens, kan dat kwaad?)
  vrijdag 15 juli 2005 @ 18:44:27 #138
105888 renzell
pi_28838181
Mel; ik voed wel min of meer op schema, maar binnen dat schema wel weer op verzoek. In eerste instantie ben ik ook begonnen met voeden op verzoek, maar het bleek al gauw dat Julius gewoon echt geen 8 voedingen op een dag nodig had. Hij is de eerste twee maanden 'uit zichzelf' van 8 of 9 naar 5 tot 6 voedingen gegaan en sinds een paar weken zit ie ineens ook 'uit zichzelf' op een redelijk vsdt schema, namelijk; 07.00, 11.00, 15.00, 19.00 en 23.30 uur. Hier zit wel nog steeds een ruime marge in hoor. Ik heb denk ik voor de tussenweg gekozen. Een iets vaster schema leek mij erg makkelijk en dus heb ik er wel een klein beetje op aan gestuurd (wakker maken voor een laatste voeding bijvoorbeeld). We hebben het voor mijn gevoel echt samen gedaan; Julius en ik, op een heel natuurlijke manier en ik moet zeggen; ik vind het erg fijn volgens zo'n schema. tegelijkertijd is er altijd ruimte om er vanaf te wijken als dat nodig is; bijvoorbeeld tijdens hitte, mopperigheid van Juul, veel reizen en/of regeldagen.
  vrijdag 15 juli 2005 @ 19:39:14 #139
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_28839602
bix, bij een elctrische medela kan er eventueel melk in het motortje terecht komen. Vandaar dat wordt afgeraden om deze tweedehands te kopen als je niet weet of er bijv. spruw is geweest.

Klinkt relaxd renzell En voeden op verzoek is ook een beetje op verzoek van de moeder hoor
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  vrijdag 15 juli 2005 @ 20:03:24 #140
34891 melonovy
La Kutschie
pi_28840339
Ja, iedere moeder zoekt samen met het kindje wel een bepaald systeem, ik kan me niet voorstellen dat je een kindje lang laat huilen, omdat het nog geen tijd is voor een voeding. (Of gebeuert nu wel als je niet op verzoek voedt) Nou goed, als je je er beiden maar goed bij voelt, toch?

Bix, als je iedere keer de kolf schoon spoelt denk ik niet dat je 'm dagelijks moet steriliseren. Ik kolf gemiddeld 1 keer per week en sterilieer 'm daarom wel steeds, maar speentjes doe ik ook allang niet meer iedere dag, maar slechts 1 keer per 2 weken. In het prille begin zijn babytjes nog zo kwetsbaar, maar zo langzamerhand bouwenze wel een weerstand op.
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_28843025
maar dat motortje kun je toch reinigen met alcohol dacht ik ET? nou ja, ik heb 'm dus wel tweedehands en tot nu toe *afkloppennnn!* nog geen spruw gelukkig.

en inderdaad, een beetje regelmaat heeft ook zeker z'n voordelen (ook voor de baby). renzell, mooi schema, zo om de 4 uur.
  vrijdag 15 juli 2005 @ 21:49:48 #142
3011 E.T.
pi_28843234
Ik heb geen idee, bix.. Ik heb zelf geen Medela
Dit heb ik me laten wijsmaken door de deskundigen op het bv-forum destijds
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  zondag 17 juli 2005 @ 10:30:20 #143
105850 Fuente
mamamuts
pi_28876975
Ik ben van plan strax bv te gaan geven. Ik wil me wel graag goed voorbereiden. Hebben jullie nog tips voor boeken of bepaalde sites?
Zijn er dingen die je van tevoren in huis moet halen? Is een kolf wel of niet handig om al in huis te hebben? Dat soort dingetjes .
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
  zondag 17 juli 2005 @ 10:50:40 #144
105888 renzell
pi_28877197
Fuente; ik moet zeggen; ik was erg slecht voorbereid op de borstvoeding dus echt veel tips kan ik je niet geven. Wel kan ik je vertellen dat, ondanks die slechte voorbereiding, het bij mij van een leien dakje ging vanaf het begin. niet dat ik hiermee wil zeggen dat je niet voorbereiden DE manier is, maar wel dat het dus ook goed kan gaan zonder voorbereiding...

Enne... wie heeft er ervaring met spruw?
Een vriendinnetje van mij met een kindje van twee weken oud, vermoed spruw maar weet het niet zeker....
  zondag 17 juli 2005 @ 10:56:56 #145
3011 E.T.
pi_28877259
fuente, een bv-avond (of soms zelfs cursus) van bijv. Vereniging Borstvoeding Natuurlijk is een aanrader Tips, trucs en weetjes over dingen waar je tegenaan kunt lopen en niet meteen in paniek schiet
Zelf had ik ook nog een boek over bv gekocht, toch wel regelmatig gebruikt als naslagwerk. (maar dat is natuurlijk ook op internet op te zoeken)

Renzell, ik heb gelukkig geen ervaring met spruw. Even langs de huisarts is wel aan te raden voor een diagnose en verder alles minimaal 1x per dag steriliseren, alles wat met melk/tepels/baby's mondje in aanraking komt elke dag in de wasmachine (dus ook beddengoed).
Sterkte voor je vriendin!
pi_28880028
ik werd vanochtend wakker met een heel pijnlijke (linker)borst. anna natuurlijk flink laten drinken maar 't is nog niet echt weg. ik vrees dus ook een ontsteking of spruw. zit ik gisteren nog te jompelen dat hier tot nu toe alles nog vrij vlekkeloos verloopt, had ik ook noooit moeten doen!
nou ja we gaan maar weer even een lurk-uurtje in, kin richting pijnlijke plek etc. en inderdaad ook alles weer wat beter uitkoken/wassen, al is dat misschien dus wel te laat. we zullen zien.
  zondag 17 juli 2005 @ 13:56:31 #147
105888 renzell
pi_28880810
Ai Bix, wat vervelend. Ik hoop voor je dat het wegtrekt. Bij mij deed het dat gelukkig wel na een paar dagen pijn, het kan dus wel! Ik duim voor je! je moet dat soort uitspraken ook altijd op natuurhout afkloppen!
  zondag 17 juli 2005 @ 21:28:26 #148
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_28891845
Oei Bix, even in de gaten houden lijkt me.
Goh, van die elektrische Medela zeg. Had ik ook van mijn zus geleend en die had het daarna nog eens aan een vriendin uitgeleend en toen was ik aan de beurt. Nooit bij stil gestaan..
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_28904086
er kwam gisteren bij 't kolven vrij weinig melk uit de pijnlijke borst. ook voelen beide borsten momenteel erg warm aan. vanochtend om een uur of 6 heb ik anna wakker gemaakt om te drinken, dat heeft wel weer wat geholpen. en lang onder de warme douche gestaan en de plek gemasseerd. ik heb geloof ik geen koorts, maar weet 't niet zeker (niet gemeten). voel me iig niet zo lekker. maar ik vind 't moeilijk om te bepalen of ik hiervoor nou al de huisarts moet bellen of dat ik beter nog even kan afwachten.
pi_28904285
Klinkt niet prettig Bix.. Gewoon even de assistente bellen denk ik, die kan je wel vertellen wanneer je wel een afspraak moet maken (voor evt een antibioticakuur).

Fuente, via www.borstvoeding.nl (info voor ouders: http://www.vbn.borstvoeding.nl/index2.html ) en www.borstvoeding.com kun je veel vinden, ook boekentips en bv-avonden.
Succes met voorbereiden!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')