abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 12 mei 2005 @ 21:15:00 #1
24188 Belana
kloon van belana
pi_26957200
voor renzell...

Renzell zei als laatste:

Als ik wil gaan kolven, wat is dan in godsnaam een goed moment om daarmee te beginnen? Ik geef nu zo'n beetje om de 4 uur borstvoeding, steeds 1 borst per keer. Dit gaat vooralsnog zonder enig probleem. Maar nu over het kolven... in een borst zit natuurlijk voor en achtermelk bedacht ik me, dus het lijkt me dat als je gaat kolven, je dat wel bij een volle borst moet doen, zodat ook de achtermelk meekomt. Hiervoor bestaat vast en zeker een handig systeem waar ik niet van op de hoogte ben. Kan iemand mij dit vertellen of heeft iemand misschien een goede tip voor een website waar het duidelijk op staat?
En trouwens; mijn god, wat zijn die kolven duur!!! Vandaag ff de prenatal ingelopen, maar dat wordt toch een tweedehandsje denk ik zo...
stormy waters...
sailin'
  FOK!fossiel donderdag 12 mei 2005 @ 21:31:47 #2
2628 Karin
pi_26957643
Renzell ik kolfde in het begin 's ochtends. Dan had Bram de ene borst leeggedronken en een beetje uit de andere en die andere kolfde ik dan helemaal leeg met soms nog een beetje uit de eerste. Vooral 's ochtends zaten mijn borsten erg vol. Het is wel een gedoe hoor meteen 's ochtends. Maargoed dat ging wel het beste. Later dat ik echt een voorraad moest gaan aanleggen dat ik moest gaan werken kolfde ik vaak een uur voordat ik dacht dat Bram weer kwam beide borsten (ook meestal 's ochtends, dan ging dat toch echt het beste).
Verwacht de eerste keer niet dat je er veel uithaalt, ik was al blij met 10 cc. Het wordt echt beter. Ik moest het echt even leren en over die drempel heen.
pi_26958054
Ik kolfde ook smorgens als Thijs aan de ene borst dronk kolfde ik de andere af.
Hier kwam de eerste paar keer ook niet zoveel uit mijn borsten maar na een week had ik echt veel met kolven.
s6 ermee
ik zal eens overleggen hier want ik heb hier nog een kolf liggen die niet zoveel gebruikt is aangezien ik niet werk, maar meer gebruikte voor dagen als wij eens weg wilden overleg gepleegd en als je intresse hebt hoor ik het wel koetje@xs4all.nl groetjes bar
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
pi_26958132
Renzell, ik kolf mijn beide borsten 'leeg' na de laatste voeding rond 23 uur. Lars meldt zich dan pas weer zo tussen 4.30 en 6.00 uur en tegen die tijd voelen mijn borsten alweer erg vol aan.

Je schrijft al dat je zo om de 4 uur voedt. Zit er bij jullie ook al wat meer tijd tussen zeg maar de laatste avondvoeding en de eerste ochtendvoeding?

Veel succes ermee!
  † In Memoriam † donderdag 12 mei 2005 @ 22:02:26 #5
34726 Fratz
Max
pi_26958700
wat is achtermelk?
There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
pi_26960055
De eerste melk die uit de borst komt bevat weinig vet, en naarmate de borst leger wordt, is de melk die er uit komt vetter. Die vettere melk noemen ze achtermelk, de eerste melk noemen ze voormelk.

Over het kolven: ik kolf meestal 's ochtends want dan zitten ze erg vol bij mij (Tomas houdt van uitslapen...)

Een website met veel info: http://www.angelfire.com/ma2/abelskamp/kolven.html
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_26960099
Oh, alleen die tips op die site over wat te doen met overgebleven melk zou ik zelf niet zo snel opvolgen (gebruiken in het pannenkoekenbeslag?)
It's all up to you
pi_26960586
hihi tearsong

poemojn had in het vorige topic ook een goede link over voor-/achtermelk

renzell, fijn dat 't voeden zo goed gaat! althans, om de 4 uur vind ik heel goed klinken (dat red ik lang niet altijd..). en dan nog maar 1 borst per keer ook. alle ruimte om te kolven zou ik denken. je kunt bijvoorbeeld tegelijk met het voeden de ander borst kolven (al lijkt me dat een heel gedoe en ook erg onrustig voor de baby). maar de toeschietreflex is dan misschien wel beter. ach, en dat is ook een beetje een kwestie van oefenen/trainen, heb ik gemerkt, en anders zijn daar nog hulpmiddeltjes voor te krijgen. maar vlak na 't voeden bijvoorbeeld? of een uurtje na 't voeden. na 3 uur is er alweer ruimschoots nieuwe melk aangemaakt hoor. bovendien wordt er tijdens het voeden ook altijd nog weer wat melk aangemaakt.

tweedehands zijn kolven inderdaad een stuk goedkoper, orienteer je eerst wel even goed op de kolf die je wilt, er zijn veel verschillen in. ik ben nog steeds erg blij met mijn tweedehands dubbele elektrische medela. en mocht je zo gauw niet vinden wat je zoekt op de tweedehands markt: koop een hele goede nieuwe en je kunt er na afloop nog een mooi bedrag voor vragen. (maar ja, dat kan een tijdje duren... )
  vrijdag 13 mei 2005 @ 14:00:49 #9
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_26975364
He meiden, bedankt voor de tips. Ik reageer een beetje laat, maar was druk met... tja, je kent het; voeden, verschonen, badje, boodschappen en weer uitgeput je bed in. Maarre... ik ga denk ik in eerste instantie maar eens 's ochtends proberen. Julius schijnt inderdaad steeds beter te begrijpen dat de nachten zijn om te slapen. Hij slaapt dan (vaak, lang niet altijd) periodes van ongeveer vijf uur. Vannacht bijvoorbeeld gevoed om 00.00uur, om 05.00uur en toen weer rond 09.00uur 's ochtends. Heel netjes dus.

Bix, dat van 1 borst per keer. Is dat gek of niet? Die kraamhulp zei me dat dat normaal was, dus ik heb het maar gedaan zo. Nou ja, het mannetje schijnt tevreen te zijn, dus ik zal me er maar geen zorgen over maken. Maar jij geeft Anna dus altijd twee borsten? En hoe lang drinkt ze dan uit iedere borst?
  vrijdag 13 mei 2005 @ 14:02:42 #10
105888 renzell
pi_26975423
Trouwens fijn om te weten dat er na een uur of drie al weer genoeg melk is, want dat was eigenlijk vooral wat mij onhandig leek aan het kolven. Dat je nooit weet wanneer die borst weer vol zit...
pi_26975761
neee da's niet gek, da's juist heel fijn lijkt me. (is bij mij niet genoeg, zie je). hoelang anna drinkt varieert nogal.
  vrijdag 13 mei 2005 @ 14:22:07 #12
105888 renzell
pi_26976160
Ja, is ook heerlijk! loop alleen de hele dag met 1 tiet groter dan de andere....
pi_26976318
haha, dat probleem heb ik ook, geen gezicht (voor mij tenminste, denk dat er weinig mensen zijn die er verder op letten).
It's all up to you
  vrijdag 13 mei 2005 @ 14:28:43 #14
63367 Jdee
diep ademhalen... hou vast...
pi_26976400
Ela drinkt hier ook beide borsten, zij het niet de 2e borst helemaal. Behalve de eerste ochtendvoeding en 'savonds, als ze wat vaker komt, dan drinkt ze maar 1 borst (maar ze komt dan ook vaker, dus dat heft elkaar op). Het lijkt me ook wel fijn, 1 borst maar. Want je kan dan inderdaad na Julius's voeding proberen dan te kolven. Na 2 uur zitten, dacht ik, je borsten weer op volle sterkte vol. En het opsparen van gekolfde voeding mag ook. Ik kolf nu tegenwoordig na de ochtendvoeding in 20 mins de tweede borst leeg en de gedronken borst verder leeg. Zolang je zorgt dat alles ready to go is, kost het niet veel extra energie.

en wel zorgen dat je vriezer niet aan het ontdooien is, want dan kun je dus bekant en liter kwijtraken
..en laat gaan...
pi_26976410
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 22:47 schreef TearSong het volgende:
Oh, alleen die tips op die site over wat te doen met overgebleven melk zou ik zelf niet zo snel opvolgen (gebruiken in het pannenkoekenbeslag?)
Toch maf, aangezien je er anders gewoon koeienmelk in gooit. Als je er over na gaat denken is dat eigenlijk veel raarder.
pi_26976867
Jdee, ik had nog op je berichtje gereageerd bij de Moeders, want je hóeft die melk niet weg te gooien.

Hier ook één borst per keer.
  vrijdag 13 mei 2005 @ 14:46:09 #17
63367 Jdee
pi_26976959
(verschillende groottes tieten) eh ja, das dan wel weer waar
..en laat gaan...
  vrijdag 13 mei 2005 @ 14:46:38 #18
63367 Jdee
pi_26976974
oh DARN!
..en laat gaan...
  vrijdag 13 mei 2005 @ 15:32:35 #19
105888 renzell
pi_26978663
hmmm, een liter moedersmelk naar de galleminkies is minder... daar doe je dan zo je best voor!
Als Ela beide borsten drinkt, begin je dan bij elke voeding met de borst waar je de vorige keer geeindigt bent? Kan het dus nooit zo zijn dat er bij de volgende voeding nog niet genoeg melk is aangemaakt?
In dat geval moet ik meneertje nooitgenoeg hier misschien ook maar eens een toetje uit mammies tweede borst aan gaan bieden. Hij lijkt namelijk steeds meer onverzadigbaar, de kleine veelvraat.

En tja... dat van die ongelijke tieten valt verder ook geen hond op hoor. Behalve ikzelf als ik 's ochtends in m'n blootje voor de badkamerspiegel sta.
  vrijdag 13 mei 2005 @ 15:55:51 #20
63367 Jdee
pi_26979634
inderdaad (2x): 67 (ja ik heb ze geteld ik was echt pissed gisteren) ijsblokvakjes, grrrr...
En ik geef de borst als eerste waar ze de vorige keer mee geeindigd is, en geef de 2e borst pas als ze aan de eerste gaat trekken (letterlijk ) en die helemaal soepel a-la-ballonnetje-met-douchegel voelt. Het komt savonds weleens voor dat ze dat trekken eerder doet, en mn borsten zijn dan ook minder vol, krijgen de kans niet om voller te raken denk ik. Maar uiteindelijk krijgt ze wel genoeg, en als ze meer wil kost het 2 dagen om daaraan echt goed te kunnen voldoen. Maar gaat wel ok hoor. Je kan het hem gewoon aanbieden, als ie dan enthousiast nog een tweede tsr opwekt, drinkt ie dat ook nog wel op. Of hij laat je dan lekkende achter "hoef nie meer", hihi.
..en laat gaan...
pi_26979692
In het begin 2 borsten per voeding en nu 1 voeding per keer en voor het slapen gaan 2 borsten
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
pi_27004981
Ik weet zeker dat ik borstvoeding wil gaan geven. Maar nu al krijg ik tegenstrijdige adviezen over de kolf. Mijn schoonzusje vindt namelijk een handkolf echt niks. Zelf heeft ze de enkele Medela gehad, de electrische.

Dus heb ik een paar vraagjes. Welke kolf gebruiken jullie? Wat heeft jullie voorkeur elektrisch of hand en waarom? Welke raden jullie mij later aan? Wat kan ik beter doen nu al kopen kopen of wachten tot na de geboorte?

Ben wel nieuwsgierig. Ook omdat die dingen vrij duur zijn, kan ik alvast beginnen met sparen.
pi_27006089
Ik heb gewoon een handkolf van Avent. En voor mij werkt dat prima. Ik ben totaal 20 tot 30 min. bezig als ik beide borsten wil kolven en aangezien ik nooit echt haast heb als ik aan het kolven ben is dat voor mij snel genoeg. Een electrische kolf vond ik iets te duur om voor de bevalling al aan te schaffen, terwijl ik helemaal niet wist hoe het met de borstvoeding zou gaan en of ik er gebruik van zou maken.
Uiteindelijk was ik wel blij dat ik de handkolf in huis had (en de kraamhulp ook!) want ik heb hem vanaf dag 1 gebruikt

Met electrische kolven heb ik geen ervaring dus ik kan de vergelijkign niet maken helaas.
It's all up to you
pi_27006165
ik heb zoals ik hierboven al schreef de dubbele mini-electra van Medela. ben er heel tevreden mee, kolven kost me slechts een minuut of 10. ('t ding produceert wel een stom geluid overigens, je voelt je echt een koe aan de machine). heb 'm via marktplaats, en als hij niet stuk gaat kan ik 'm daar denk ik ook wel weer kwijt.
  zaterdag 14 mei 2005 @ 16:52:37 #25
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_27006223
Ik wou net zeggen ja, dat geluid. Ik hou absoluut niet van dat gedoe aan m'n lijf en ik moet eerlijk zeggen dat het geluid me echt kwaad maakte. Dus als je daar niet zo goed tegen kunt zou ik daar niet voor gaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')