Exact.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 01:21 schreef Schorpioen het volgende:
Maw: gelovig of niet gelovig zijn zegt geen ruk over hoe gek of dom je bent.
iig minder kritschquote:Op zaterdag 18 juni 2005 01:24 schreef MisterICE het volgende:
Iedereen die iets geloof wat hij niet gezien heeft is gekker dan iedereen die iets geloof wat hij niet gezien heeft![]()
Wat wil je?quote:Op zaterdag 18 juni 2005 00:12 schreef -Lotte- het volgende:
Heel even korte stelling:
A1. Een gelovige doet een aanname dat er een God is geweest en dat alles wat er bijvoorbeeld in de bijbel staat het woord van die God is. Dat is de basis voor een religie enz..
A2. Een ongelovige neem aan dat er geen God is geweest en dat heel ons bestaan voortkomt uit iets anders, zoals bijv een big bang, evolutie enz.. Hierop ga je alles bepalen in je leven.... een overtuiging waar je achter staat.
Nou kan je dit(vind ik) terugbrengen naar de stelling:
B1. Ik geloof wat ik zie EN wat ik hoor of lees van wat anderen gezien hebben.
B2. Ik geloof alleen wat ik zie, de rest kan verzonnen zijn... is niet te bewijzen enz..en dus WIL ik het niet geloven.
Persoonlijk vind ik het een vreemde aanname om te geloven dat als je iets niet ziet, dat het dan niet bestaan 'kan' hebben.
Enfin, ik zou graag reacties willen hebben... en onderbouwd in welke categorieen jullie jezelf zouden plaatsen, A1,A2,B1,B2. Misschien ook erbij of je deze stelling vind kloppen.
Bvd,
Lotte
Hier kan ik geen touw aan vastknopen.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 01:24 schreef MisterICE het volgende:
Iedereen die iets geloof wat hij niet gezien heeft is gekker dan iedereen die iets geloof wat hij niet gezien heeft![]()
Iemand die iets gelooft wat hij niet gezien heeft is gekker dan iedmand die alleen iets gelooft wat hij gezien heeftquote:Op zaterdag 18 juni 2005 02:18 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Hier kan ik geen touw aan vastknopen..
Ts, hoe bedoel je gek? Vreemd, raar, dom? Ik denk dat het heel weinig verschil maakt. Op basis van zo'n weinig specifieke stelling kan ik hier in ieder geval niets zinnigs over zeggen.
In het atheïsme. Je kan atheïsme namelijk op twee manieren.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 03:13 schreef petre86 het volgende:
ik ben niet gelovig maar ook niet helemaal antichrist.. misschien is er wel iets.. geeste oid..
máááár ik ben zo realistisch om er nièt over na te denken, omdat ik weet dat er geen antwoord op mijn vragen kan komen.
welk hokje pas ik in? ( geen keuze maken omdat je geen bewijs / richtinggevend iets verwacht?)
maar 'k val niet binnen 1 hokje qua OP A1 A2 B1 of B2..quote:Op zaterdag 18 juni 2005 03:20 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
In het atheïsme. Je kan atheïsme namelijk op twee manieren.
1. Iemand die gelooft dat er geen bewijzen zijn voor het bestaan of het niet bestaan van een god, en beide opties (wel/geen god) niet wilt uitsluiten.
2. Iemand die gelooft dat er geen bewijzen zijn voor het bestaan van een god, en daardoor ook het bestaan van een god uitsluit.
Ik had ook al geschreven dat de openingpost heel erg zwart-wit is, en slecht onderbouwd. Verder trekt de TS conclusies in haar B1 en B2 die nergens op slaan. Dat kan je sowieos niet serieus nemen.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 03:22 schreef petre86 het volgende:
[..]
maar 'k val niet binnen 1 hokje qua OP A1 A2 B1 of B2..
ik ben C1: mezelf
conclusie's trekken nog voordat iemand gereageerd heeft is idd so not done.. typisch iets van een gelovige trouwensquote:Op zaterdag 18 juni 2005 03:23 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Ik had ook al geschreven dat de openingpost heel erg zwart-wit is, en slecht onderbouwd. Verder trekt de TS conclusies in haar B1 en B2 die nergens op slaan. Dat kan je sowieos niet serieus nemen.
Dat heb je mis, domme kutquote:persoonlijk vind ik het een vreemde aanname om te geloven dat als je iets niet ziet, dat het dan niet bestaan 'kan' hebben.
en mens maakt constand keuze's en afwegingen en weegt daarvoor de verkregen informatie zorgvuldig af. de mens verschild in het toekennen van waarde aan bepaalde soort informatie zoals de info mbt het geloof. sommigen nemen het ter kennisgeving aan, anderen geloven er "heilig" in.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 03:34 schreef NiteSpeed het volgende:
Gelukkig zijn heel veel stellingen heel makkelijk om te gooien, zie onderstaand voorbeeld:
[..]
Dat heb je mis, domme kut. Het gaat erom dat men het onbewijsbare niet wilt voorhouden voor waar zijnde. Ik heb nog nooit een Apache gezien, maar ik weet 100% zeker dat ze echt bestaan. Dat valt te bweijzen.
Los daarvan is gebrek aan bewijs voor het niet bestaan van god allerminst een bewijs dat god wél bestaat. Dat argument heeft dus absoluut geen inhoudende functie in een constructieve discussie over het bestaan van god.
Oh, heb je hier ook wat achtergrondinformatie (in de vorm van een bron ofzo) over?quote:Op zaterdag 18 juni 2005 03:37 schreef petre86 het volgende:
de reden waarom iemand "geloofd" is aantoonbaar voor een deel verankerd in de genen van de mens.. de aanleg om te geloven.
Mijn gezonde verstand zegt dat deze user toch echt gelijk heeft op dat stuk. Wie vind het nou niet leuk om te fantaseren hoe je leven zou kunnen zijn. Net dat stukje beter, die kleine probleempjes minder of dat beetje geluk extra. Jezelf voor de gek houden komt echt wel vaker voor, of het nou door middel van geloof is of niet.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 03:40 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Oh, heb je hier ook wat achtergrondinformatie (in de vorm van een bron ofzo) over?
stond wel ergens een keer een bericht op de FP, kunt u opzoeken als u wilt.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 03:40 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Oh, heb je hier ook wat achtergrondinformatie (in de vorm van een bron ofzo) over?
Jezelf voor de gek houden komt inderdaad voor. Vaak gaat dit echter gepaard met het besef dat je dit doet. Je houdt jezelf bewust voor de gek. Naar mijn gevoel iets heel anders dan geloven.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 03:42 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Mijn gezonde verstand zegt dat deze user toch echt gelijk heeft op dat stuk. Wie vind het nou niet leuk om te fantaseren hoe je leven zou kunnen zijn. Net dat stukje beter, die kleine probleempjes minder of dat beetje geluk extra. Jezelf voor de gek houden komt echt wel vaker voor, of het nou door middel van geloof is of niet.
Oh ja, het is dus niet echt dat het geloof aangeboren is, maar de wil om jezelf iets mooiers voor te houden.
http://www.dnacode.nl/interactief/religiegen/quote:Op zaterdag 18 juni 2005 03:48 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Jezelf voor de gek houden komt inderdaad voor. Vaak gaat dit echter gepaard met het besef dat je dit doet. Je houdt jezelf bewust voor de gek. Naar mijn gevoel iets heel anders dan geloven.
Hiernaast heeft de mens natuurlijk altijd al een soort drang gehad het leven te verklaren. Sommigen proberen dit te doen door de wereld om zich heen te onderzoeken, anderen door de wereld om zich heen te verklaren.
Mij viel echter het stukje aantoonbaar in de genen op. Dit suggereert dat hier onderzoek naar gedaan is, met bovenstaande als uitkomst. Dit betwijfel ik, maar ik zou het, indien inderdaad plaatsgevonden graag wat verder bestuderen.
Ok, dit is al iets heel anders. Nu zeg je dat het niet de reden is dat je gelooft, maar dat je er ontvankelijker voor kunt zijn. Er afhankelijk van je genetische opmaak al dan niet opener voor staat. Uit je vorige post kon ik dat niet opmaken. Ik zou het onderzoek alsnog wel eens willen zien, maar dit wil ik nu wel even van je aannemen.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 03:46 schreef petre86 het volgende:
[..]
stond wel ergens een keer een bericht op de FP, kunt u opzoeken als u wilt.
als ik elk feit moet gaan onderbouwen met bronnen etc. mag ik wel wat eerder uit bed komen..
maar er was een onderzoek geweest waarin werd vastgesteld dat er een gen bepaalde of iemand meer aanleg had om te geloven. dat was de conclusie van dat onderzoek![]()
natuurlijk bepaald je leefmilieu of je er wat mee doet, maar makkelijk of moeilijk "de waarheid van het geloof" accepteren heeft er wel mee te maken.
Dat slaat echt nergens op. Omdat het gedrag van mensen naast opvoeding ook genetisch bepaald is (aduh, what else is new), wordt er maar meteen gesuggereerd dat geloof ook genetisch bepaald is.quote:Uit dat onderzoek blijkt dat bij eeneiige tweelingen dat gedrag veel vaker overeenkomt dan bij twee-eiige tweelingen. Omdat de genen van eeneiige tweelingen met 100 procent overeenkomen en bij twee-eiige maar met 50 procent, suggereert dat, dat genen een rol spelen bij geloof.
quote:No way to heaven for born heathens
26 March 2005
From New Scientist Print Edition. Subscribe and get 4 free issues.
HOW religious you are as an adult depends at least partly on your genes, a study of twins suggests. Past studies have found that children tend to mirror the religious beliefs and behaviour of their parents. Now a team led by Laura Koenig at the University of Minnesota in Minneapolis has shown that the influence of environmental factors wanes in adulthood, while genetic factors become more important in determining how religious a person is.
The team asked 169 pairs of identical twins and 104 pairs of fraternal twins born in Minnesota, all male and in their early 30s, how often they and their family went to religious services, prayed and discussed religious teachings compared with when they were growing up. While the identical twins' behaviour remained similar in adulthood, greater differences emerged between fraternal twins as they aged (Journal of Personality, vol 73, p 471).
"That would suggest genetic factors are becoming more important and growing up together less important," says team member Matt McGue. "Maybe, ultimately, we all decide what we're most comfortable with, and it may have more to do with our own make-up than how we were treated when we were adolescents."
maw omdat het is aangetoond, is het aantoonbaarquote:Op zaterdag 18 juni 2005 03:37 schreef petre86 het volgende:
de reden waarom iemand "geloofd" is aantoonbaar voor een deel verankerd in de genen van de mens..
ach bijna alles is daar wel op terug te voeren.. of je ergens aanleg voor hebt.. dus waarom niet je "goedgelovigheid" ? en dat moet toch ergens vastgelegd worden.. dus in een deel van je dna.. gen.. voilaquote:Op zaterdag 18 juni 2005 03:56 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Dat slaat echt nergens op. Omdat het gedrag van mensen naast opvoeding ook genetisch bepaald is (aduh, what else is new), wordt er maar meteen gesuggereerd dat geloof ook genetisch bepaald is.
Er is helemaal niets aangetoond. Deze onderzoekers vermoeden op basis van hun (erg kleine) onderzoekje dat er een verband bestaat.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 03:59 schreef petre86 het volgende:
[..]
maw omdat het is aangetoond, is het aantoonbaar
dat de genen te maken hebben met of iemand geloofd of niet. door die tests met die tweelingen is dat dus aangetoond. het gen zelf is nog niet gevonden maar het is aannemelijk dat het daarin te zoeken is
elk begin is er 1..quote:Op zaterdag 18 juni 2005 04:01 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Er is helemaal niets aangetoond. Deze onderzoekers vermoeden op basis van hun (erg kleine) onderzoekje dat er een verband bestaat.
Er werd beweerd dat geloof (of de acceptatie daarvan) deels genetisch bepaald zou zijn. Nou zie ik dat gen niet direct als een gen dat het makkelijk maakt om te geloven, maar een gen dat het in het algemeen gemakkelijk maakt om aannames te doen die niet te bewijzen zijn, of iets in die trant.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 04:00 schreef petre86 het volgende:
[..]
ach bijna alles is daar wel op terug te voeren.. of je ergens aanleg voor hebt.. dus waarom niet je "goedgelovigheid" ? en dat moet toch ergens vastgelegd worden.. dus in een deel van je dna.. gen.. voila
quote:Op zaterdag 18 juni 2005 04:04 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Er werd beweerd dat geloof (of de acceptatie daarvan) deels genetisch bepaald zou zijn. Nou zie ik dat gen niet direct als een gen dat het makkelijk maakt om te geloven, maar een gen dat het in het algemeen gemakkelijk maakt om aannames te doen die niet te bewijzen zijn, of iets in die trant.
I rest my case.quote:Myth: Intelligent people tend to be more religious.
Fact: Intelligent people tend to be more secular.
Summary
The broad consensus of research shows that people with higher IQs tend to be less religious, not more so.
Argument
Is it more logical to be a Christian? Is religion the natural choice of a smart person familiar with more of the evidence? Not according to a broad consensus of studies on IQ and religiosity. These studies have consistently found that the lower the IQ score, the more likely a person is to be religious.
To place these studies in perspective, it is helpful to know the general religious attitudes of Americans today. According to a February 1995 Gallup poll, 96 percent of all Americans believe in God, and 88 percent affirm the importance of religion. However, the degree of religiosity within this group varies considerably. Only 35 percent can be classified as "religious," using a definition that requires them to consider religion important and attend religious services at least once a week. And a March 1994 Gallup poll found that only 20 percent of all Americans belong to that politically active group known as "Christian conservatives."
The following is a review of several studies of IQ and religiosity, paraphrased and summarized from Burnham Beckwith's article, "The Effect of Intelligence on Religious Faith," Free Inquiry, Spring 1986: (1)
STUDIES OF STUDENTS
1. Thomas Howells, 1927
Study of 461 students showed religiously conservative students "are, in general, relatively inferior in intellectual ability."
2. Hilding Carlsojn, 1933
Study of 215 students showed that "there is a tendency for the more intelligent undergraduate to be sympathetic toward… atheism."
3. Abraham Franzblau, 1934
Confirming Howells and Carlson, tested 354 Jewish children, aged 10-16. Found a negative correlation between religiosity and IQ as measured by the Terman intelligence test.
4. Thomas Symington, 1935
Tested 400 young people in colleges and church groups. He reported, "There is a constant positive relation in all the groups between liberal religious thinking and mental ability… There is also a constant positive relation between liberal scores and intelligence…"
5. Vernon Jones, 1938
Tested 381 students, concluding "a slight tendency for intelligence and liberal attitudes to go together."
6. A. R. Gilliland, 1940
At variance with all other studies, found "little or no relationship between intelligence and attitude toward god."
7. Donald Gragg, 1942
Reported an inverse correlation between 100 ACE freshman test scores and Thurstone "reality of god" scores.
8. Brown and Love, 1951
At the University of Denver, tested 613 male and female students. The mean test scores of non-believers was 119 points, and for believers it was 100. The non-believers ranked in the 80th percentile, and believers in the 50th. Their findings "strongly corroborate those of Howells."
9. Michael Argyle, 1958
Concluded that "although intelligent children grasp religious concepts earlier, they are also the first to doubt the truth of religion, and intelligent students are much less likely to accept orthodox beliefs."
10. Jeffrey Hadden, 1963
Found no correlation between intelligence and grades. This was an anomalous finding, since GPA corresponds closely with intelligence. Other factors may have influenced the results at the University of Wisconsin.
11. Young, Dustin and Holtzman, 1966
Average religiosity decreased as GPA rose.
12. James Trent, 1967
Polled 1400 college seniors. Found little difference, but high-ability students in his sample group were over-represented.
13. C. Plant and E. Minium, 1967
The more intelligent students were less religious, both before entering college and after 2 years of college.
14. Robert Wuthnow, 1978
Of 532 students, 37 percent of Christians, 58 percent of apostates, and 53 percent of non-religious scored above average on SATs.
15. Hastings and Hoge, 1967, 1974
Polled 200 college students and found no significant correlations.
16. Norman Poythress, 1975
Mean SATs for strongly antireligious (1148), moderately anti-religious (1119), slightly antireligious (1108), and religious (1022).
17. Wiebe and Fleck, 1980
Studied 158 male and female Canadian university students. They reported "nonreligious S's tended to be strongly intelligent" and "more intelligent than religious S's."
STUDENT BODY COMPARISONS
1. Rose Goldsen, 1952
Percentage of students who believe in a divine god: Harvard 30; UCLA 32; Dartmouth 35; Yale 36; Cornell 42; Wayne 43; Weslyan 43; Michigan 45; Fisk 60; Texas 62; North Carolina 68.
2. National Review Study, 1970
Percentage of students who believe in a Spirit or Divine God: Reed 15; Brandeis 25; Sarah Lawrence 28; Williams 36; Stanford 41; Boston U. 41; Yale 42; Howard 47; Indiana 57; Davidson 59; S. Carolina 65; Marquette 77.
3. Caplovitz and Sherrow, 1977
Apostasy rates rose continuously from 5 percent in "low" ranked schools to 17 percent in "high" ranked schools.
4. Niemi, Ross, and Alexander, 1978
In elite schools, organized religion was judged important by only 26 percent of their students, compared with 44 percent of all students.
STUDIES OF VERY-HIGH IQ GROUPS
1. Terman, 1959
Studied group with IQ's over 140. Of men, 10 percent held strong religious belief, of women 18 percent. Sixty-two percent of men and 57 percent of women claimed "little religious inclination" while 28 percent of the men and 23 percent of the women claimed it was "not at all important."
2. Warren and Heist, 1960
Found no differences among National Merit Scholars. Results may have been effected by the fact that NM scholars are not selected on the basis of intelligence or grades alone, but also on "leadership" and such like.
3. Southern and Plant, 1968
Studied 42 male and 30 female members of Mensa. Mensa members were much less religious in belief than the typical American college alumnus or adult.
STUDIES Of SCIENTISTS
1. William S. Ament, 1927
C. C. Little, president of the University of Michigan, checked persons listed in Who's Who in America: "Unitarians, Episcopalians, Congregationalists, Universalists, and Presbyterians [who are less religious] are… far more numerous in Who's Who than would be expected on the basis of the population which they form. Baptists, Methodists, and Catholics are distinctly less numerous."
Ament confirmed Little's conclusion. He noted that Unitarians, the least religious, were more than 40 times as numerous in Who's Who as in the U.S. population.
2. Lehman and Witty, 1931
Identified 1189 scientists found in both Who's Who (1927) and American Men of Science (1927). Only 25 percent of those listed in the latter and 50 percent of those in the former reported their religious denomination, despite the specific request to do so, under the heading of "religious denomination (if any)." Well over 90 percent of the general population claims religious affiliation. The figure of 25 percent suggests far less religiosity among scientists.
Unitarians were 81.4 times as numerous among eminent scientists as non-Unitarians.
3. Kelley and Fisk, 1951
Found a negative (-.39) correlation between the strength of religious values and research competence. [How these were measured is unknown.]
4. Ann Roe, 1953
Interviewed 64 "eminent scientists, nearly all members of the prestigious National Academy of Sciences or the American Philosophical Society. She reported that, while nearly all of them had religious parents and had attended Sunday school, 'now only three of these men are seriously active in church. A few others attend upon occasion, or even give some financial support to a church which they do not attend… All the others have long since dismissed religion as any guide to them, and the church plays no part in their lives… A few are militantly atheistic, but most are just not interested.'"
5. Francis Bello, 1954
Interviewed or questionnaired 107 nonindustrial scientists under the age of 40 judged by senior colleagues to be outstanding. Of the 87 responses, 45 percent claimed to be "agnostic or atheistic" and an additional 22 percent claimed no religious affiliation. For 20 most eminent, "the proportion who are now a-religious is considerably higher than in the entire survey group."
6. Jack Chambers, 1964
Questionnaired 740 US psychologists and chemists. He reported, "The highly creative men… significantly more often show either no preference for a particular religion or little or no interest in religion." Found that the most eminent psychologists showed 40 percent no preference, 16 percent for the most eminent chemists.
7. Vaughan, Smith, and Sjoberg, 1965
Polled 850 US physicists, zoologists, chemical engineers, and geologists listed in American Men of Science (1955) on church membership, and attendance patterns, and belief in afterlife. Of the 642 replies, 38.5 percent did not believe in an afterlife, whereas 31.8 percent did. Belief in immortality was less common among major university staff than among those employed by business, government, or minor universities. The Gallup poll taken about this time showed that two-thirds of the U.S. population believed in an afterlife, so scientists were far less religious than the typical adult.
Conclusion
The consensus here is clear: more intelligent people tend not to believe in religion. And this observation is given added force when you consider that the above studies span a broad range of time, subjects and methodologies, and yet arrive at the same conclusion.
This is the result even when the researchers are Christian conservatives themselves.
Er zijn tussenwegen en andere mogelijkheden Lotte. Het valt me een beetje tegen dat je het zo zwart/wit stelt hier..quote:Op zaterdag 18 juni 2005 00:12 schreef -Lotte- het volgende:
A1. Een gelovige doet een aanname dat er een God is geweest en dat alles wat er bijvoorbeeld in de bijbel staat het woord van die God is. Dat is de basis voor een religie enz..
A2. Een ongelovige neem aan dat er geen God is geweest en dat heel ons bestaan voortkomt uit iets anders, zoals bijv een big bang, evolutie enz.. Hierop ga je alles bepalen in je leven.... een overtuiging waar je achter staat.
Ik vertrouw vooral op mijn eigen waarneming, logica en intuitie. Deze is niet onfeilbaar, maar er is vaak meer grond voor te vinden dan klakkeloos iets van anderen aannemen. Wat ik zelf waarneem is overigens lang niet altijd te bewijzen of te beredeneren, in die zin geloof ik wel dat niet alles wat er is is vast te leggen in een model, en beperk ik me niet tot het tot nu toe bekende model. Dat zou imo ook niet echt slim zijn.quote:B1. Ik geloof wat ik zie EN wat ik hoor of lees van wat anderen gezien hebben.
B2. Ik geloof alleen wat ik zie, de rest kan verzonnen zijn... is niet te bewijzen enz..en dus WIL ik het niet geloven.
Wanneer je van zien echter waarnemen maakt, en van "niet bestaan kan hebben" "het bestaan niet relevant is" vind ik het niet zo vreemd.quote:Persoonlijk vind ik het een vreemde aanname om te geloven dat als je iets niet ziet, dat het dan niet bestaan 'kan' hebben.
En daar ging de stellingquote:Op zaterdag 18 juni 2005 01:21 schreef Schorpioen het volgende:
Wat een simplistische zwart/wit stellingen.... je kan ook in God geloven maar de bijbel als een feilbaar, door mensen geschreven boek zien. Je kan ook in evolutie, big bang EN in de bijbel en God geloven. Je kan ook gelovig zijn en alleen geloven wat anderen je vertellen, en niet zelf na kunnen denken. Andersom kan ook, natuurlijk. Je kan ongelovig zijn maar toch de bijbel als je grootste inspiratie zien. Je kan gelovig zijn maar niks geloven dat niet in de bijbel staat, of ongelovig zijn en niks geloven wat niet door de wetenschap is bevestigd....
Maw: gelovig of niet gelovig zijn zegt geen ruk over hoe gek of dom je bent.
Is het niet net zo'n vreemde aanname om te geloven dat als je iets niet ziet, dat het dan wel bestaan kan hebben ?quote:Op zaterdag 18 juni 2005 00:12 schreef -Lotte- het volgende:
Persoonlijk vind ik het een vreemde aanname om te geloven dat als je iets niet ziet, dat het dan niet bestaan 'kan' hebben.
Enfin, ik zou graag reacties willen hebben... en onderbouwd in welke categorieen jullie jezelf zouden plaatsen, A1,A2,B1,B2. Misschien ook erbij of je deze stelling vind kloppen.
Bvd,
Lotte
Ehm, nee. De vraag hoe de wereld is ontstaan en de evolutiethorie hebben geen enkele invloed op de manier waarop ik verkies mijn leven te leiden. Het is geen geloof...quote:Op zaterdag 18 juni 2005 00:12 schreef -Lotte- het volgende:
A2. Een ongelovige neem aan dat er geen God is geweest en dat heel ons bestaan voortkomt uit iets anders, zoals bijv een big bang, evolutie enz.. Hierop ga je alles bepalen in je leven....
1. = Een agnostquote:Op zaterdag 18 juni 2005 03:20 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
In het atheïsme. Je kan atheïsme namelijk op twee manieren.
1. Iemand die gelooft dat er geen bewijzen zijn voor het bestaan of het niet bestaan van een god, en beide opties (wel/geen god) niet wilt uitsluiten.
2. Iemand die gelooft dat er geen bewijzen zijn voor het bestaan van een god, en daardoor ook het bestaan van een god uitsluit.
Met dat laatste val je in principe ook in catagorie B1,quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:44 schreef het_fokschaap het volgende:
En B2 komt ook meer overeen met mijn denkwijze, al geloof ik echt niet alleen wat ik zie. Ik geloof ook dat de wereld rond is en heb nog nooit in een ruimteschip rondjes gedraaid
Ik ben gelovig op een rationele manier. Als ik in iets zou geloven die niet rationeel te onderbouwen is dan was ik bijgelovig. Dus pas niet helemaal in A1, A2, B1 of B2.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 00:12 schreef -Lotte- het volgende:
Bvd,
Lotte
Met jouw eigen definitie van rationaliteit. Geloven op een rationiele manier zou ik bijna een contradictie in terminis noemen.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 19:47 schreef Aslama het volgende:
[..]
Ik ben gelovig op een rationele manier. Als ik in iets zou geloven die niet rationeel te onderbouwen is dan was ik bijgelovig. Dus pas niet helemaal in A1, A2, B1 of B2.
Zoals verwacht, een snelle reactie van jouquote:Op zaterdag 18 juni 2005 19:49 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Met jouw eigen definitie van rationaliteit. Geloven op een rationiele manier zou ik bijna een contradictie in terminis noemen.
Hehe, ik voel weer een aardige discussie opkomen :'Pquote:Op zaterdag 18 juni 2005 19:55 schreef Aslama het volgende:
[..]
Zoals verwacht, een snelle reactie van jou
Wat is volgens jou het verschil tussen het geloof en bijgeloof?
Is dit jou geloof? Dan geloof je in dezelfde manier als ikquote:Op zaterdag 18 juni 2005 19:57 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Bijgeloof is het geloof van de ander.
Het spijt me. Ik bezit geen geloof.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 19:59 schreef Aslama het volgende:
Is dit jou geloof? Dan geloof je in dezelfde manier als ik![]()
Wist ikquote:Op zaterdag 18 juni 2005 20:01 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Het spijt me. Ik bezit geen geloof.
k bezit wel geloof, maar geloof bezit mij niet.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 20:05 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Nou, ik heb het expres weggegooid dus ik ben er best blij mee eigenlijk.
Waarom heb je het weggegooid?quote:Op zaterdag 18 juni 2005 20:05 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Nou, ik heb het expres weggegooid dus ik ben er best blij mee eigenlijk.
Omdat ik mijzelf er ongelukkig mee maakte.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 20:14 schreef Aslama het volgende:
Waarom heb je het weggegooid?
pas op, dit wordt een bekeringstopic![]()
Okeequote:Op zaterdag 18 juni 2005 20:15 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
En in bekeringspogingen heb ik geen zin.
De relativiteitstheorie en de QM zijn wetenschappelijk afgeleid, maar het resultaat is eigenlijk een beetje tegen de ratio in.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 19:58 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Hehe, ik voel weer een aardige discussie opkomen :'P
Nou ja, beide zijn niet gestoeld op rationeel denken, maar op aannames die niet getoetst kunnen worden of universeel aannemelijk zijn voor iedereen. Dus dat is een overeenkomst. Een duidelijk verschil zou ik zo gauw niet kunnen bedenken. Iemand kan bang zijn om onder een ladder door te lopen, omdat ie denkt dat dat ongeluk brengt. Een ander leeft bepaalde normen na, omdat hij denkt dat er een entiteit is die over hem oordeelt ( kort door de bocht ). Beide aannames zijn niet rationeel.
Ja, maar de axioma's komen van gemeten resultaten. Geloof is niet afgeleid van een waarneming oid, maar van een interpretatie van de schepping, en die interpretatie is vele malen subjectiever dan die van wetenschappelijke modellen. Vraag verschillende volkeren maar naar de axioma's van bv de wiskunde en het geloof. De mens bepaald niet wat logisch is, dat doet de natuur. De QM druist idd tegen onze intuitie in, maar dat zegt verder weinig. De rel.theorie heeft dat weer wat minder; die is veel aannemelijker in mijn opzicht.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 20:24 schreef Aslama het volgende:
[..]
De relativiteitstheorie en de QM zijn wetenschappelijk afgeleid, maar het resultaat is eigenlijk een beetje tegen de ratio in.
Ik vind dat dit niet hoeft. Het probleem ligt denk ik in het beoordelen van wat subjectief of objectief is. In de ogen van de ene is de andere geneigd om dingen over het hoofd te zien zonder ervan (echt) bewust te zijn en daardoor andere conclusies trekken.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 20:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, maar de axioma's komen van gemeten resultaten. Geloof is niet afgeleid van een waarneming oid, maar van een interpretatie van de schepping, en die interpretatie is vele malen subjectiever dan die van wetenschappelijke modellen.
Kan je uitleggen wat je met 'mijn manier' bedoelt ?quote:Vraag verschillende volkeren maar naar de axioma's van bv de wiskunde en het geloof. De mens bepaald niet wat logisch is, dat doet de natuur. De QM druist idd tegen onze intuitie in, maar dat zegt verder weinig. De rel.theorie heeft dat weer wat minder; die is veel aannemelijker in mijn opzicht.
Waar het echter om draait, is dat de aannames van een geloof en de interpretatie ervan verschillen per mens, en daarom absoluut gezien weinig waarde hebben in mijn ogen. De aannames voor een wetenschappelijke theorie zijn dat niet, en daarom kun je die beide erg moeilijk vergelijken. Tenminste niet op de manier die jij doet.
Geloof is juist wel gebaseerd op een waarneming, de meest directe waarneming die je kan bedenken, itt tot zintuiglijke waarneming die noodgedwongen altijd filtert en vervormt. Echter het zijn geen wetenschappelijk toetsbare waarnemingen, zoals eigenlijk voor een groot deel van de waarnemingen geldt. Als ik liefde voel voor een meisje, of jeuk aan mijn grote teen heb, of een innerlijke stem in mijn hoofd hoor, dan zijn dat geen van drieen waarnemingen die gebaseerd zijn op ratio of aan te tonen of te bewijzen zijn met de wetenschappelijke methode. Het zijn subjectieve waarnemingen, maar dat maakt ze niet per se minder valide. Als ik iets voel, dan voel ik dat, en het feit dat er geen bewijs voor een gevoel is, maakt het gevoel niet minder. Je kan ook niet zeggen: ik wil mijn leven niet baseren op onbewijsbare dingen, of dat kan je wel zeggen maar feit is dat het gedrag van *iedereen* zeer zwaar leunt op deze onberedeneerbare en onwetenschappelijke dingen. Mensen zijn in de kern helemaal niet rationeel, maar vaak juist hartstikke irrationeel en onlogisch; kan jij al je beslissingen rationeel verklaren?quote:Op zaterdag 18 juni 2005 20:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, maar de axioma's komen van gemeten resultaten. Geloof is niet afgeleid van een waarneming oid, maar van een interpretatie van de schepping, en die interpretatie is vele malen subjectiever dan die van wetenschappelijke modellen.
quote:persoonlijk vind ik het een vreemde aanname om te geloven dat als je iets niet ziet, dat het dan niet bestaan 'kan' hebben.
Je hebt vast wel Apache's op tv gezien of in de krant, maar God nog nooit 'gezien'.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 03:34 schreef NiteSpeed het volgende:
Dat heb je mis, domme kut. Het gaat erom dat men het onbewijsbare niet wilt voorhouden voor bewezen. Ik heb nog nooit een Apache gezien, maar ik weet 100% zeker dat ze echt bestaan.
Ik had het ook niet over bewijs.. ik had het over een 'aanname'. Er zijn veel personen, waaronder schijnbaar jij ook, die zeggen dat 'als' er een God was, we hem wel zouden zien... of iig de acties ervan. Het feit dat we hem niet zien, of zijn aanwezigheid niet direct kunnen meten, schijnt voor sommigen al bijna genoeg 'bewijs' te zijn om de aanname te maken dat God niet bestaat. Dat, zo zei ik, vind ik iets te kort door de bocht. Dat is dezelfde 'simpele gedachte' als een gelovige die zegt dat alles wat we zien onmogelijk uit zichzelf kan zijn ontstaan, simpelweg omdat we nu de kennis niet hebben om te repliceren, MOET er wel een God zijn geweest.quote:Los daarvan is gebrek aan bewijs voor het niet bestaan van god allerminst een bewijs dat god wél bestaat. Dat argument heeft dus absoluut geen inhoudende functie in een constructieve discussie over het bestaan van god.
Ja, ik neig heel sterk naar een reden voor het bestaan. Mijn verstand kan er niet bij dat de schepping toeval is, of zonder reden. Alleen zal ik nooit beweren dat die conclusie logisch of rationeel is. Dat zal dan worden bestempeld door mij als een geloof.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 20:34 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Haus, is de 'logica' in de natuur voor jou een mogelijke reden om een god(delijk principe) te vermoeden?
Komen we weer op de vraag wat 'logisch' is... Is de natuur logisch, of zien wij haar als logisch omdat we er deel van maken. Kip of ei, ei of kip?
Dan heb je het dus over een 'god of the gaps'? Je vult een hiaat in je kennis in met een god. Waarom?quote:Op zaterdag 18 juni 2005 21:24 schreef Haushofer het volgende:
Ja, ik neig heel sterk naar een reden voor het bestaan. Mijn verstand kan er niet bij dat de schepping toeval is, of zonder reden. Alleen zal ik nooit beweren dat die conclusie logisch of rationeel is. Dat zal dan worden bestempeld door mij als een geloof.
Ik geloof niet in een absolute waarheid. Ik geloof wel in het meest objectief zijn van de menselijke logica, maar natuurlijk is dit net zo kadergebonden. Ik trek zelf het liefst conclusies vanuit die logica, daar de aannames het minst onderhevig zullen zijn aan interpretaties.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 21:10 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
De wetenschappelijkheid en beredeneerbaarheid van de wereld is weinig meer dan wishful thinking. Het is mogelijk dat de wereld idd zo in elkaar zit, maar dat is allerminst zeker. Jij bent blijkbaar overtuigd van het feit dat er Waarheid bestaat die voor alle mensen hetzelfde is en die dus objectief toetsbaar is.
Ik weet dat er tussenmogelijkheden waren, maar ik gaf hier even de uiterste aan. Ik denk dat de essentie van wat ik hier stelde wel duidelijk is, dat gelovigen en niet gelovigen op een bepaald punt eigenlijk vaak hetzelfde zijn.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 10:18 schreef Alicey het volgende:
[..]
Er zijn tussenwegen en andere mogelijkheden Lotte. Het valt me een beetje tegen dat je het zo zwart/wit stelt hier..
[..]
Nee, ik vul geen gaten in. Ik erken dat er logisch gezien geen God hoeft te zijn; in Aslama's topic "het begin" heb ik ook aangetoond dat je rationeel gezien net zo goed God kunt verklaren als verwerpen, en dus hebben zulke uitspraken geen zin. Het is echter een gevoel in mij wat stelt dat er iets meer moet zijn, maar dat is dus een soort geloof. Ik zou mezelf verloochenen als ik zou stellen dat ik dit rationeel kan verklaren. Een ieder die meent dat het bestaan van een God rationeel/logisch is, ziet de wonderlijke structuur van de logica niet in. Maar dat is mijn bescheiden mening.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 21:25 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dan heb je het dus over een 'god of the gaps'? Je vult een hiaat in je kennis in met een god. Waarom?
Een beetje een Cees Dekker-benadering, dusquote:Op zaterdag 18 juni 2005 21:24 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, ik neig heel sterk naar een reden voor het bestaan. Mijn verstand kan er niet bij dat de schepping toeval is, of zonder reden. Alleen zal ik nooit beweren dat die conclusie logisch of rationeel is. Dat zal dan worden bestempeld door mij als een geloof.
Toch zit er imo een fors verschil tussen de aanname dat een god het deed en de aanname 'dat er een oorzaak voor moet zijn'. De eerste aanname zorgt namelijk voor een stilstand in kennis (je blijft bij je aanname en onderzoekt niet verder), de tweede voor een vooruitgang. Pas als je álles onderzocht hebt en geen enkele oorzaak hebt kunnen vinden, lijkt het me een béétje gerechtvaardigd om aan een god te gaan denken.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 21:27 schreef -Lotte- het volgende:
Een niet gelovige zal eerder proberen een verklaring te vinden voor het verschijnsel, maar zal al vrijwel direct vanaf het begin de mogelijkheid uitsluiten dat het misschien door een God kan zijn gedaan/gemaakt.
Waar komt dit gevoel vandaan?quote:Op zaterdag 18 juni 2005 21:28 schreef Haushofer het volgende:
Het is echter een gevoel in mij wat stelt dat er iets meer moet zijn,
De manier die jij aankaarte in de vorige topics over "het begin". Bijvoorbeeld jouw "Wiskundig bewijs dat God bestaat". Daarmee gebruik je een stuk gereedschap wat niet gebouwd is om dergelijke entiteiten mee te verklaren. En dat is in mijn ogen zinloos, het is alsof je een schroevendraaier als autokrik gebruikt.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 20:47 schreef Aslama het volgende:
Kan je uitleggen wat je met 'mijn manier' bedoelt ?
Dat weet ik niet. Ik denk dat het een beetje is te vergelijken met hoe Einstein zijn God bekeek: vanuit de fascinatie voor de natuur. Einstein zag God als de natuur zelf, en daar stak volgens hem een soort blauwprint achter met een schepper. Tevens zie ik een sterke causaliteit in de natuur voorkomen. Die causaliteit kan nooit bewijzen dat er een God bestaat, want de natuurwetten golden immers niet voor het ontstaan van het universum. Maar mijn gevoel neigt daardoor wel meer naar een redengeving.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 21:30 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Waar komt dit gevoel vandaan?
Mwah, de bijbel zelf zegt onder inspiratie geschreven te zijn en er zijn genoeg personen die dmv visioenen dingen uitgelegd kregen om die dingen op te schrijven.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 20:28 schreef Haushofer het volgende:
Geloof is niet afgeleid van een waarneming oid, maar van een interpretatie van de schepping, en die interpretatie is vele malen subjectiever dan die van wetenschappelijke modellen.
Maar hoe weet je of je alles hebt onderzocht?quote:Op zaterdag 18 juni 2005 21:30 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Pas als je álles onderzocht hebt en geen enkele oorzaak hebt kunnen vinden, lijkt het me een béétje gerechtvaardigd om aan een god te gaan denken.
Dat is wel het idee achter "aanname" he, zodra je bewijs hebt is het geen aanname meer. Bovendien is bewijs een beperkt begrip. Alle bewijs is, als je maar diep genoeg graaft, gefundeerd op onbewijsbare aannames. Bovendien is bewijs niet algemeen geldig, op vlakken als je innerlijke wereld is helemaal niks te bewijzen. En geloof speelt zich toch uitsluitend binnen deze innerlijke wereld af. Het is belachelijk om als je het over geloof hebt, bewijzen te gaan eisen. Geloof gaat over persoonlijke ervaring, niet over objectieve meetbaarheid.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 21:24 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Waarom zou je aannemen dat iets bestaat als je daar geen bewijs voor hebt?
Nee, ík zou inderdaad nooit aan een god gaan denken omdat ik dat een nutteloos concept vind. Maar ik kan me wel vóórstellen dat sommige mensen bij moeilijk verklaarbare zaken aan een god denken. Alleen zijn er door de wetenschap steeds minder moeilijk verklaarbare zaken.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 21:41 schreef -Lotte- het volgende:
Maar hoe weet je of je alles hebt onderzocht?
Hoe weet je of er niet nog dingen zijn die je niet hebt onderzocht puur omdat je de kennis er niet van had?
Zou je met jou redenatie serieus ooit aan een God gaan denken?
Ik denk eigenlijk van niet... en zou zeggen dat het eigenlijk dan een vrij nutteloze volgorde is, toch?
Aannames doe je doorgaans pas als er aanwijzingen in een bepaalde richting zijn. In het geloof werkt het anders. Je wordt geacht eerst de aanname te doen en dán zul je god gaan ervaren. Bij mij gaat er dan toch een zelfsuggestie- / selective perception-lampje branden. Er zijn immers maar weinig (lees: geen) mensen die god ervaren zonder dat ze aannemen dat hij bestaat...quote:Op zaterdag 18 juni 2005 21:42 schreef Schorpioen het volgende:
Dat is wel het idee achter "aanname" he, zodra je bewijs hebt is het geen aanname meer. Bovendien is bewijs een beperkt begrip. Alle bewijs is, als je maar diep genoeg graaft, gefundeerd op onbewijsbare aannames. Bovendien is bewijs niet algemeen geldig, op vlakken als je innerlijke wereld is helemaal niks te bewijzen. En geloof speelt zich toch uitsluitend binnen deze innerlijke wereld af. Het is belachelijk om als je het over geloof hebt, bewijzen te gaan eisen. Geloof gaat over persoonlijke ervaring, niet over objectieve meetbaarheid.
Maar in het westen hiero wonen we allesbehalve meer in een hut, terwijl we hier wel christelijke achtergronden hebben, dat gaat dus toch wel samen blijkbaar.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 21:48 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Nee, ík zou inderdaad nooit aan een god gaan denken omdat ik dat een nutteloos concept vind. Maar ik kan me wel vóórstellen dat sommige mensen bij moeilijk verklaarbare zaken aan een god denken. Alleen zijn er door de wetenschap steeds minder moeilijk verklaarbare zaken.
Ik ben in elk geval erg blij dat mensen het niet hebben gelaten bij de aanname dat er een god achter de dingen zit, want dan zaten we nu nog steeds ergens in een grot of hut.
Ooh dat... ik vind het heeeeeel jammer dat je nog steeds niet in ziet dat het niet mijn bewijs was voor het bestaan van God. Best wel heeeeeel merkwaardig dat ondanks mijn zoveelste uitleg hierover je dit keer op keer beweert.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 21:30 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De manier die jij aankaarte in de vorige topics over "het begin". Bijvoorbeeld jouw "Wiskundig bewijs dat God bestaat". Daarmee gebruik je een stuk gereedschap wat niet gebouwd is om dergelijke entiteiten mee te verklaren.
leuk maar gaat niet echt op.quote:En dat is in mijn ogen zinloos, het is alsof je een schroevendraaier als autokrik gebruikt.
Was dat niet een leuke vergelijking?
Dat is echter voornamelijk te danken aan de mensen die tégen de kerk ingingen...quote:Op zaterdag 18 juni 2005 21:52 schreef FokCrash het volgende:
Maar in het westen hiero wonen we allesbehalve meer in een hut, terwijl we hier wel christelijke achtergronden hebben, dat gaat dus toch wel samen blijkbaar.![]()
Ik vermoed dat je daarin gelijk hebt. Het brein zoekt graag verbanden die er niet zijn.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 21:52 schreef Nickthedick het volgende:
Imo is 'het geloof' een synoniem voor 'cognitieve dissonantie'.
Die ontwikkeling is ook maar pas op gang gekomen na de verlichting hoor. Kijk anders eens naar moslim-landen, vroeger de voorlopers in wiskunde en astronomie, en sinds de islam z'n intrede deed...quote:Op zaterdag 18 juni 2005 21:52 schreef FokCrash het volgende:
[..]
Maar in het westen hiero wonen we allesbehalve meer in een hut, terwijl we hier wel christelijke achtergronden hebben, dat gaat dus toch wel samen blijkbaar.![]()
Je bedoelt: het brein zoekt graag verbanden die het meest overeenkomen met de al vooraf geldende ideeen.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 21:55 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik vermoed dat je daarin gelijk hebt. Het brein zoekt graag verbanden die er niet zijn.
Tja, het feit dat er uberhaupt iets bestaat vind ik een van de meest fundamentele vragen van het leven, en daar heeft de wetenschap geen enkel antwoord op en dat antwoord zal wsch ook nooit van de wetenschap komen. De religies geven ook geen kant en klare antwoorden, maar stippelen wel een pad uit dat je kan volgen en wat je bij het antwoord zou moeten brengen (of de vraag wegneemt).quote:Op zaterdag 18 juni 2005 21:48 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Nee, ík zou inderdaad nooit aan een god gaan denken omdat ik dat een nutteloos concept vind. Maar ik kan me wel vóórstellen dat sommige mensen bij moeilijk verklaarbare zaken aan een god denken. Alleen zijn er door de wetenschap steeds minder moeilijk verklaarbare zaken.
Heb je een referentie ?quote:Op zaterdag 18 juni 2005 21:57 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Die ontwikkeling is ook maar pas op gang gekomen na de verlichting hoor. Kijk anders eens naar moslim-landen, vroeger de voorlopers in wiskunde en astronomie, en sinds de islam z'n intrede deed...![]()
Ikzelf vind het geen probleem om met onbeantwoorde vragen te leven. Beter een groot vraagteken dan een (imo) volstrekt absurd antwoord (als we het over de grote religies hebben; met het soort godsbeeld dat Haus beschrijft heb ik minder moeite).quote:Op zaterdag 18 juni 2005 22:00 schreef Schorpioen het volgende:
Tja, het feit dat er uberhaupt iets bestaat vind ik een van de meest fundamentele vragen van het leven, en daar heeft de wetenschap geen enkel antwoord op en dat antwoord zal wsch ook nooit van de wetenschap komen. De religies geven ook geen kant en klare antwoorden, maar stippelen wel een pad uit dat je kan volgen en wat je bij het antwoord zou moeten brengen (of de vraag wegneemt).
Ho ho ho. HET geloof bestaat niet. Ga niet jouw eigen ervaringen projecteren op de rest van de wereld.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 21:50 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Aannames doe je doorgaans pas als er aanwijzingen in een bepaalde richting zijn. In het geloof
Onzin, er zijn genoeg mensen die nooit gelovig zijn geweest maar opeens out of the blue een heftige religieuze ervaring kregen en daardoor spontaan zijn gaan geloven.quote:Er zijn immers maar weinig (lees: geen) mensen die god ervaren zonder dat ze aannemen dat hij bestaat...
Ja, de geschiedenis. Het volk in het Midden-Oosten was tot de middeleeuwen wetenschappelijk superieur aan Europa, kijk eens hoe de situatie nu is.quote:
* Mee eens isquote:Op zaterdag 18 juni 2005 22:00 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Tja, het feit dat er uberhaupt iets bestaat vind ik een van de meest fundamentele vragen van het leven, en daar heeft de wetenschap geen enkel antwoord op en dat antwoord zal wsch ook nooit van de wetenschap komen. De religies geven ook geen kant en klare antwoorden, maar stippelen wel een pad uit dat je kan volgen en wat je bij het antwoord zou moeten brengen (of de vraag wegneemt).
Als ik het over 'het geloof' heb, heb ik het over de grote religies, niet over persoonlijk geloof o.i.d.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 22:02 schreef Schorpioen het volgende:
Ho ho ho. HET geloof bestaat niet. Ga niet jouw eigen ervaringen projecteren op de rest van de wereld.
Ik doelde meer op de beweringen die gelovigen doen over god die hen leidt in hun leven, niet zozeer op temporaalkwabgebeurens.quote:Onzin, er zijn genoeg mensen die nooit gelovig zijn geweest maar opeens out of the blue een heftige religieuze ervaring kregen en daardoor spontaan zijn gaan geloven.
Definieer 'toeval'.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 22:03 schreef FokCrash het volgende:
[..]
* Mee eens is
Het feit dat er uberhaupt iets bestaat is erg belangrijk, dat kan allemaal geen "toeval"zijn hoor.
Een religieuze ervaring gaat alle referentiekaders te buiten.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 22:08 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Schorpioen, er is natuurlijk ook een reden dat iemand een bepaalde ervaring als 'religieus' kwalificeert. Dat doet hij niet als hij nog nooit van god of geloof heeft gehoord. Referentiekader enzo.
Ben je je er wel van bewust hoeveel variabelen daarbij komen kijken? Er zijn gelovigen die hebben berekend dat de kans op spontaan leven, een kans op 1040000 is o.i.d. Waar die 'wetenschappers' geen rekening mee hebben gehouden, is dat elke gebeurtenis op elk kleinst meetbare tijdschaal een ondeindig aantal toekomstige variabelen bevat (wel eens van 'the butterfly-effect' gehoord?).quote:Op zaterdag 18 juni 2005 22:06 schreef FokCrash het volgende:
Noujah, een grote knal ofzo, of de mens die op goed geluk uit een aap is ontstaan.
Graag even de toevoeging dat echt niet 'alle' gelovigen hier tegen zijn hoor. Enige nuance mag wel.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 21:56 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Even een zeer actueel voorbeeldje waar het gaat om 'de gelovigen' die de vooruitgang willen blokkeren: stamcelonderzoek...
Mensen waren vroeger ook bang voor transplantatie en chirurgie (Shelley's Frankenstein). Daar is toch ook geen monster uit voortgekomen?quote:Op zaterdag 18 juni 2005 22:22 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Graag even de toevoeging dat echt niet 'alle' gelovigen hier tegen zijn hoor. Enige nuance mag wel.
Ik geloof bijvoorbeeld best wel, maar zal nooit tegen zoiets zijn.
Wel kan ik zo mijn vraagtekens zetten bij klonen, maar daar heeft religie niets mee te maken. Als de mens kan scheppen, dan moet hij scheppen, maar ik zou nogal een klein beetje huiverig zijn voor de mogelijkheid dat je ergens een wijziging aanbrengt die een negatief blijvend gevolg heeft.
Mensen waren vroeger niet bang voor kernbom-testen. En daar zijn vele zieken, doden en mislukte kinderen uit voortgekomen.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 22:25 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Mensen waren vroeger ook bang voor transplantatie en chirurgie (Shelley's Frankenstein). Daar is toch ook geen monster uit voortgekomen?
Dat komt waarschijnlijk omdat het top-secret was.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 22:26 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Mensen waren vroeger niet bang voor kernbom-testen. En daar zijn vele zieken, doden en mislukte kinderen uit voortgekomen.
Het ene voorbeeld sluit het andere niet uit.
Ik denk dat we een verschil van mening hebben over de oorzaak van de verandering. Maar let op: de Islam bevordert het rationeel (wetenschappelijk) denken. Mocht een moslim dat niet doen dan ligt het aan de persoon zelf.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 22:03 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Ja, de geschiedenis. Het volk in het Midden-Oosten was tot de middeleeuwen wetenschappelijk superieur aan Europa, kijk eens hoe de situatie nu is.
Leg die maar uitquote:Op zaterdag 18 juni 2005 22:34 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Dat komt waarschijnlijk omdat het top-secret was.
Even een voorbeeld van 'toeval'. Mensen die de film Magnolia hebben gezien kennen dit stukje waarschijnlijk wel, maar het is echt gebeurd:quote:Op zaterdag 18 juni 2005 22:06 schreef FokCrash het volgende:
Noujah, een grote knal ofzo, of de mens die op goed geluk uit een aap is ontstaan.
quote:a couple being arrested for the murder of their son who was trying (but failing) to commit suicide with a gun; this is a spectacular story in which the boy jumps from the top of a building and gets shot -- through the window which he passed on the way down -- by his mother, who was threatening her husband with the gun she didn't know was loaded by her son in order to commit suicide. The story reveals that the boy would have survived his fall if he hadn't been shot because there was a net attached to the building by workers a few days previously.
Dat lijkt me ook nogal een forse aanname.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 22:13 schreef Schorpioen het volgende:
Een religieuze ervaring gaat alle referentiekaders te buiten.
Ik schrijf 'de gelovigen' niet voor niets tussen aanhalingstekens.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 22:22 schreef -Lotte- het volgende:
Graag even de toevoeging dat echt niet 'alle' gelovigen hier tegen zijn hoor. Enige nuance mag wel.
Ik geloof bijvoorbeeld best wel, maar zal nooit tegen zoiets zijn.
John Wayne died of stomach cancer on June 11, 1979 in Newport Beach, California, and was interred in the Pacific View Memorial Park cemetery in Corona del Mar, Orange County, California. Some trace his cancer back to his work in The Conqueror, filmed about 100 miles downwind of Nevada nuclear-weapons test sites.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 22:26 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Mensen waren vroeger niet bang voor kernbom-testen. En daar zijn vele zieken, doden en mislukte kinderen uit voortgekomen.
Het ene voorbeeld sluit het andere niet uit.
Nee, niemand was BANG omdat het top secret wasquote:Op zaterdag 18 juni 2005 22:38 schreef -Lotte- het volgende:
Leg die maar uit
Omdat het top-secret was.. is nu ineens iedereen ziek?
Hebben ze de informatie over de mogelijke schadelijke gevolgen geheim gehouden?
Que? btw, als je genoeg afstand bewaart, is het redelijk veilig.quote:Waarom gingen ze vroeger dan met familie en een aantal hoge/rijke mensen daar zitten kijken naar een ontploffing op een tribune? Was dat een komplot?
Da's een pricipiele denkfout, rationeel denken vergt objectiviteit; en da's nu niet echt het sterkste punt van religie.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 22:34 schreef Aslama het volgende:
[..]
Ik denk dat we een verschil van mening hebben over de oorzaak van de verandering. Maar let op: de Islam bevordert het rationeel (wetenschappelijk) denken. Mocht een moslim dat niet doen dan ligt het aan de persoon zelf.
Hoe ging dat argument van Solimon (ofzo) ook alweer.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 22:47 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Da's een pricipiele denkfout, rationeel denken vergt objectiviteit; en da's nu niet echt het sterkste punt van religie.
Hoe zou jij het instorten van de wetenschap in het Midden-Oosten dan verklaren?
Hoe zit het als wetenschappelijke bevindingen niet stroken met het onveranderlijke woord (Koran, Bijbel) van God? Dan pas je je interpretatie aan van de Koran?quote:Op zaterdag 18 juni 2005 22:34 schreef Aslama het volgende:
Maar let op: de Islam bevordert het rationeel (wetenschappelijk) denken.
dat terwijl ze vaak cultureel bepaald zijnquote:Op zaterdag 18 juni 2005 22:13 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Een religieuze ervaring gaat alle referentiekaders te buiten.
Maar lieverd, dat is niet wat we zien. Als je we jou mogen geloven bevordert de islam het rationeel denken, en als we Triggershot mogen geloven is de islam een wonder van rechtvaardigheid en verdraagzaamheid. Vervolgens kijken wij kaaskoppen naar de praktijk en we zien het volstrekt tegenovergestelde.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 22:34 schreef Aslama het volgende:
[..]
Ik denk dat we een verschil van mening hebben over de oorzaak van de verandering. Maar let op: de Islam bevordert het rationeel (wetenschappelijk) denken. Mocht een moslim dat niet doen dan ligt het aan de persoon zelf.
quote:Op zaterdag 18 juni 2005 23:03 schreef het_fokschaap het volgende:
dat terwijl ze vaak altijd cultureel bepaald zijn
Nou ik probeer anders alles zo objectief mogelijk te bekijken en dit is juist door mijn religie gevraagd. Ik denk dat het verschil ligt in het beoordelen van wat objectief is of niet. Er is maar een objectieve en door een of andere persoonlijke oorzaak wordt die door de mensen anders bekeken.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 22:47 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Da's een pricipiele denkfout, rationeel denken vergt objectiviteit; en da's nu niet echt het sterkste punt van religie.
Doordat de mensen hun God vergeten. Hij zegt dat ze rationeel moeten nadenken en dat deden ze juist niet.quote:Hoe zou jij het instorten van de wetenschap in het Midden-Oosten dan verklaren?
Ze vergaten hun god toen de islam haar intrede deed?quote:Op zaterdag 18 juni 2005 23:14 schreef Aslama het volgende:
Doordat de mensen hun God vergeten. Hij zegt dat ze rationeel moeten nadenken en dat deden ze juist niet.
Schat, wil je mij geen lieverd noemen?quote:Op zaterdag 18 juni 2005 23:14 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Maar lieverd, dat is niet wat we zien. Als je we jou mogen geloven bevordert de islam het rationeel denken, en als we Triggershot mogen geloven is de islam een wonder van rechtvaardigheid en verdraagzaamheid.
Schat, je manier van lasteren valt me tegen. Dit kan ik niet eens serieus beantwoorden.quote:Vervolgens kijken wij kaaskoppen naar de praktijk en we zien het volstrekt tegenovergestelde.
Vervolgens moet wij kazen denken aan deze meneer:
[afbeelding]
Ben je dan ook bereid om iets wat in de Koran staat te negeren als het objectiviteit in de weg staat?quote:Op zaterdag 18 juni 2005 23:14 schreef Aslama het volgende:
Nou ik probeer anders alles zo objectief mogelijk te bekijken en dit is juist door mijn religie gevraagd. Ik denk dat het verschil ligt in het beoordelen van wat objectief is of niet. Er is maar een objectieve en door een of andere persoonlijke oorzaak wordt die door de mensen anders bekeken.
Ben je een soort seperatist binnen de Islam? Want je gaat hier wel tegen de dogma's in die de Koran voortbrengt.quote:Doordat de mensen hun God vergeten. Hij zegt dat ze rationeel moeten nadenken en dat deden ze juist niet.
eerst wel gehoorzamen later niet meer en toen stortten ze inquote:Op zaterdag 18 juni 2005 23:15 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ze vergaten hun god toen de islam haar intrede deed?
In de Koran staat niets die tegenstrijdig is met de wetenschap.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 23:23 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Ben je dan ook bereid om iets wat in de Koran staat te negeren als het objectiviteit in de weg staat?
Als je de Koran op de juiste manier interpreteert zijn er geen dogma's die niet objectief zijn.quote:[..]
Ben je een soort seperatist binnen de Islam? Want je gaat hier wel tegen de dogma's in die de Koran voortbrengt.
Direct misschien niet, maar indirect... In de bijbel staat ook niets wat wetenschap afkeurt, totdat er ethische bezwaren kwamen tegen bijv: Dode mensen onderzoeken, Evolutietheorie, 'ontaardde' kunst etc. etc. etc. Naar mijn weten is dat in elke religie aanwezig.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 23:29 schreef Aslama het volgende:
In de Koran staat niets die tegenstrijdig is met de wetenschap.
Hmmm, ja... interpretatie is een subjectief oordeel. (snap je het paradox?)quote:Als je de Koran op de juiste manier interpreteert zijn er geen dogma's die niet objectief zijn.
Dit is zeker geen vrijbrief om een vrouw bont en blauw te slaan. Je moet alles in een geheel context bekijken. Heeft te maken met de positie van de man en vrouw in de Islam. De profeet Mohammed vzmh heeft nog nooit een vrouw geslagen.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 23:31 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Het slaan van je vrouw als ze ongehoorzaam is, is zeker ook heel objectief?
Mensen krijgen een visioen van het goddelijke, of het Ene, Brahma, of hoe je het ook wil noemen, die vormt de basis van elke religie, ook van iets als het boeddhisme al heet het daar geen God. Het wordt anders verpakt, ingekleurd vanuit de cultuur waar de religie is ontstaan, en met de nadruk op verschillende aspecten. Het is logisch dat je voor een verklaring voor een ervaring met zoveel impact eerder dicht bij huis gaat zoeken, maar de ervaring zelf komt van iets universeels. Dat wordt ook duidelijk als je de verschillende religies op dat punt naast elkaar gaat leggen.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 22:41 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat lijkt me ook nogal een forse aanname.Een 'religieuze' ervaring kan er hooguit voor zorgen dat iemand een religie omarmt die hij al kent (of er zelf eentje verzint). Mensen krijgen geen visoenen van goden die ze niet kennen.
Dat zal wel niet, de Koran geeft er toestemming voor. Daar is niks 'objectiefs' aan. Het woord 'context' geeft al aan dat we niet met iets objectiefs te maken hebben.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 23:40 schreef Aslama het volgende:
Dit is zeker geen vrijbrief om een vrouw bont en blauw te slaan. Je moet alles in een geheel context bekijken. Heeft te maken met de positie van de man en vrouw in de Islam. De profeet Mohammed vzmh heeft nog nooit een vrouw geslagen.
De ervaring komt uit je frontaalkwab en is opwekbaar. Dat is de reden dat zulke ervaringen een universele component hebben; onze hersenen werken op vergelijkbare wijze.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 23:41 schreef Schorpioen het volgende:
Mensen krijgen een visioen van het goddelijke, of het Ene, Brahma, of hoe je het ook wil noemen, die vormt de basis van elke religie, ook van iets als het boeddhisme al heet het daar geen God. Het wordt anders verpakt, ingekleurd vanuit de cultuur waar de religie is ontstaan, en met de nadruk op verschillende aspecten. Het is logisch dat je voor een verklaring voor een ervaring met zoveel impact eerder dicht bij huis gaat zoeken, maar de ervaring zelf komt van iets universeels. Dat wordt ook duidelijk als je de verschillende religies op dat punt naast elkaar gaat leggen.
Ach, die eeuwige discussies over de islam, dat gaat maar door. . . wie denk je voor de gek te houden?quote:Op zaterdag 18 juni 2005 23:22 schreef Aslama het volgende:
]
Schat, wil je mij geen lieverd noemen?
Ach .. je ziet dus dat rationeel denken, wonder van rechtvaardigheid en verdraagzaamheid niet samengaan ? zo gaan we niet lasteren okay ?
Schat, je manier van lasteren valt me tegen. Dit kan ik niet eens serieus beantwoorden.
Laten we Aslama nu niet verantwoordelijk stellen voor de interpretatie van de Koran door andere Islamieten; hij heeft ZIJN interpretatie. Het lijkt me dus een wel zo netjes en correct om ZIJN perspectief als basis te nemen voor verdere discussie.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 23:42 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat zal wel niet, de Koran geeft er toestemming voor. Daar is niks 'objectiefs' aan. Het woord 'context' geeft al aan dat we niet met iets objectiefs te maken hebben.
Ethische waarden die uit religie voortvloeien kunnen soms niet door de (ethische) wetenschap verklaard worden. Het komt omdat de religie het verborgene (dode, ziel bijv.) verklaart die buiten het domein van de wetenschap. Het is dus zeer riskant om hiermee om te springen op basis van de wetenschap.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 23:36 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Direct misschien niet, maar indirect... In de bijbel staat ook niets wat wetenschap afkeurt, totdat er ethische bezwaren kwamen tegen bijv: Dode mensen onderzoeken, Evolutietheorie, 'ontaardde' kunst etc. etc. etc. Naar mijn weten is dat in elke religie aanwezig.
[..]
Het interpreteren van de Koran heeft regels. Binnen dat kader zijn er dan weinig verschillen in ieder geval mbt. de hoofdzaken.quote:Hmmm, ja... interpretatie is een subjectief oordeel. (snap je het paradox?)![]()
Er staat letterlijk in de Koran dat je je vrouw mag 'tuchtigen' als zij ongehoorzaam is. Dat 'tuchtigen' kun je op verschillende manieren interpreteren, maar het blijft even fout. Daarnaast ga ik juist in op Aslama's interpretatie.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 23:48 schreef Nickthedick het volgende:
Laten we Aslama nu niet verantwoordelijk stellen voor de interpretatie van de Koran door andere Islamieten; hij heeft ZIJN interpretatie. Het lijkt me dus een wel zo netjes en correct om ZIJN perspectief als basis te nemen voor verdere discussie.
In de objectieve context natuurlijk. Dat moet weer objectief onderbouwd zijn en dat is de waarheid.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 23:42 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat zal wel niet, de Koran geeft er toestemming voor. Daar is niks 'objectiefs' aan. Het woord 'context' geeft al aan dat we niet met iets objectiefs te maken hebben.
Eh... In de islam bestaan er - evenals in het christendom - vele verschillende stromingen, die het dus niet met elkaar eens zijn, anders zouden ze geen verschillende stromingen zijn.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 23:49 schreef Aslama het volgende:
Het interpreteren van de Koran heeft regels. Binnen dat kader zijn er dan weinig verschillen in ieder geval mbt. de hoofdzaken.
Wat is je punt met het opwekbaar zijn van religieuze ervaringen? Pijn en genot is ook kunstmatig opwekbaar, doet dat iets af aan de echtheid? Als je zo begint dan kun je de hele werkelijkheid als een kunstmatig opwekbaar fenomeen gaan beschouwen. Virtual Reality door directe hersenstimulatie, hersenen in een bak met water met honderden draadjes erin, dat is theoretisch niet onmogelijk. "Nee hoor, dit maak je niet mee, je bent hier niet echt, het zijn slechts prikkels in je hersenen. De wereld bestaat niet."quote:Op zaterdag 18 juni 2005 23:43 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
De ervaring komt uit je frontaalkwab en is opwekbaar. Dat is de reden dat zulke ervaringen een universele component hebben; onze hersenen werken op vergelijkbare wijze.
Waarom vraag je dan niet gewoon hoe hij dat interpreteert?quote:Op zaterdag 18 juni 2005 23:50 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Er staat letterlijk in de Koran dat je je vrouw mag 'tuchtigen' als zij ongehoorzaam is. Dat 'tuchtigen' kun je op verschillende manieren interpreteren, maar het blijft even fout. Daarnaast ga ik juist in op Aslama's interpretatie.
Wat is in vredesnaam een 'objectieve context'? Sorry, maar je raaskalt.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 23:51 schreef Aslama het volgende:
In de objectieve context natuurlijk. Dat moet weer objectief onderbouwd zijn en dat is de waarheid.
Dat heeft 'ie toch net gezegd? Ik denk dat Aslama ook wel voor zichzelf kan spreken trouwens.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 23:53 schreef Nickthedick het volgende:
Waarom vraag je dan niet gewoon hoe hij dat interpreteert?
Het doet niets af aan de subjectieve 'echtheid', nee. Maar ze zijn geen bewijs voor de entiteiten die mensen achter dit soort ervaringen zoeken. Het zijn gewoon hersenspinsels.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 23:52 schreef Schorpioen het volgende:
Wat is je punt met het opwekbaar zijn van religieuze ervaringen? Pijn en genot is ook kunstmatig opwekbaar, doet dat iets af aan de echtheid? Als je zo begint dan kun je de hele werkelijkheid als een kunstmatig opwekbaar fenomeen gaan beschouwen. Virtual Reality door directe hersenstimulatie, hersenen in een bak met water met honderden draadjes erin, dat is theoretisch niet onmogelijk. "Nee hoor, dit maak je niet mee, je bent hier niet echt, het zijn slechts prikkels in je hersenen. De wereld bestaat niet."
Dat is dus al een voor-aanname , en dus niet objectief.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 23:49 schreef Aslama het volgende:
Ethische waarden die uit religie voortvloeien kunnen soms niet door de (ethische) wetenschap verklaard worden. Het komt omdat de religie het verborgene (dode, ziel bijv.) verklaart die buiten het domein van de wetenschap. Het is dus zeer riskant om hiermee om te springen op basis van de wetenschap.
Als er duidelijk zou staan wat er wordt bedoeld, zouden er geen regels voor interpretatie nodig zijn. Zijn deze regels trouwens voor, tijdens of na het schrijven van de Koran opgesteld?quote:Het interpreteren van de Koran heeft regels. Binnen dat kader zijn er dan weinig verschillen in ieder geval mbt. de hoofdzaken.
Mag ik mee?quote:Op zaterdag 18 juni 2005 23:58 schreef Nickthedick het volgende:
Anyway... ik ga de stad in en alles doen wat god verboden heeft![]()
en ik ga dat filmpje bekijken van Georgina Verbaan dat ik heb gedownload.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 23:58 schreef Nickthedick het volgende:
Anyway... ik ga de stad in en alles doen wat god verboden heeft![]()
Dat mag uiteraard ook niet van God. En Allah en Vishnu zijn er ook op tegen.quote:Op zondag 19 juni 2005 00:00 schreef Godslasteraar het volgende:
en ik ga dat filmpje bekijken van Georgina Verbaan dat ik heb gedownload.![]()
Dat lijkt me een verstandige techniek. Uiteraard zal een gelovige beweren dat God al je hele leven probeert om contact met je te zoeken, maar dat jij Hem negeert.quote:Op zondag 19 juni 2005 00:02 schreef Evil_Jur het volgende:
Ik werk niet met tussenpersonen, dus als god iets van me wil moet ie maar aanbellen. Tot die tijd doe ik net alsof ie niet bestaat.
Dat is het punt die voor buitenstaanders heel moeilijk te begrijpen is. Ik volsta met het volgende:quote:Op zaterdag 18 juni 2005 23:52 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Eh... In de islam bestaan er - evenals in het christendom - vele verschillende stromingen, die het dus niet met elkaar eens zijn, anders zouden ze geen verschillende stromingen zijn.
Met andere woorden: alle mensen die geen moslim zijn, zijn niet oprecht?quote:Op zondag 19 juni 2005 00:07 schreef Aslama het volgende:
Dat is het punt die voor buitenstaanders heel moeilijk te begrijpen is. Ik volsta met het volgende:
De islam zegt als je oprecht de waarheid zoekt dan vind je hem wel. De oprechtheid van iemand bepaalt uiteindelijk dus of iemand wel of niet de echte waarheid vindt.
Ik heb ook nooit gezegd dat het bewijs voor wat dan ook is. Sterker nog, ik heb al gezegd dat er helemaal nergens een bewijs voor bestaat op dit gebied. Dus laten we ophouden over bewijs. Het enige wat telt is de directe, persoonlijke ervaring, wat je nu een beetje flauw loopt weg te "redeneren" door het af te doen als "gewoon hersenspinsels". Zeg mij dan eens wat geen hersenspinsels zijn, want volgens mij is alles dat dan. De werkelijkheid zoals je die nu ervaart zijn toch ook gewoon hersenspinsels?quote:Op zaterdag 18 juni 2005 23:56 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Het doet niets af aan de subjectieve 'echtheid', nee. Maar ze zijn geen bewijs voor de entiteiten die mensen achter dit soort ervaringen zoeken. Het zijn gewoon hersenspinsels.
Georgina('s) Akbarquote:Op zondag 19 juni 2005 00:02 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat mag uiteraard ook niet van God. En Allah en Vishnu zijn er ook op tegen.
Je bedoelt als in een Matrix-achtig idee? Dat denk ik niet. Hoe je de werkelijkheid erváárt is wel een hersenspinsel, ja. Maar de ervaring van het zien van een stoel heeft imo meer werkelijkheidswaarde dan een religieuze ervaring. Een religieuze ervaring wordt veroorzaakt door kortsluiting in je brein en heeft daarom in mijn ogen geen werkelijke waarde. Een religieuze ervaring is ook iets heel anders dan bijvoorbeeld jouw eerder genoemde voorbeeld van liefde. Liefde heeft betrekking op iemand die zich in de concrete werkelijkheid bevindt, dat kan van een religieuze ervaring niet gezegd worden. Daarom zie ik liefde niet als een illusie en een religieuze ervaring wel.quote:Op zondag 19 juni 2005 00:09 schreef Schorpioen het volgende:
Ik heb ook nooit gezegd dat het bewijs voor wat dan ook is. Sterker nog, ik heb al gezegd dat er helemaal nergens een bewijs voor bestaat op dit gebied. Dus laten we ophouden over bewijs. Het enige wat telt is de directe, persoonlijke ervaring, wat je nu een beetje flauw loopt weg te "redeneren" door het af te doen als "gewoon hersenspinsels". Zeg mij dan eens wat geen hersenspinsels zijn, want volgens mij is alles dat dan. De werkelijkheid zoals je die nu ervaart zijn toch ook gewoon hersenspinsels?
En als je van liefde verliefdheid maakt?quote:Op zondag 19 juni 2005 00:18 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Daarom zie ik liefde niet als een illusie en een religieuze ervaring wel.
Verliefdheid is denk ik vaak een illusie, ja, maar dat is puur persoonlijk wellicht.quote:Op zondag 19 juni 2005 00:22 schreef Alicey het volgende:
En als je van liefde verliefdheid maakt?
Het hoeft niet. Kan zijn dat de info (nog) niet op de juiste manier bij hem/haar terecht komt.quote:Op zondag 19 juni 2005 00:09 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Met andere woorden: alle mensen die geen moslim zijn, zijn niet oprecht?
Zoals ik geloof, niet.quote:Kan het soms ook zo zijn dat je oprecht zoekt en een ándere waarheid vindt...?
Het gooit anders behoorlijk wat processen in de war.quote:Op zondag 19 juni 2005 00:25 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Wel een ander soort van illusie trouwens, want daar gaat het niet om iets wat misgaat in je hersenen.
Is dat zo? Heeft het niet betrekking op een niet-bestaande persoon waar je een reele persoon als plaatsvervanger voor ziet?quote:En verliefdheid heeft ook betrekking op iemand in de realiteit.
Héél klein probleempje: er bestaan honderden, zo niet duizenden religies. En ze beweren allemaal dat ze de waarheid in pacht hebben. Daarnaast beweren ze ook nog eens allemaal iets anders. Hoe kan ik weten of ik de juiste religie te pakken heb?quote:Op zondag 19 juni 2005 00:26 schreef Aslama het volgende:
Het hoeft niet. Kan zijn dat de info (nog) niet op de juiste manier bij hem/haar terecht komt.
Het probleem met dit soort discussie is dat zodra je zegt dat je religie de waarheid is dan wordt je als niet objectief, arrogant ed. bestempeld, terwijl er maar 1 waarheid is en men de waarheid van de religie niet kunt uitsluiten.
Ga je een kruisverhoor doen? Het is te laat. Ik zie een groot verschil tussen een 'religieuze ervaring' veroorzaakt door kortsluiting aan de ene kant en verliefdheid aan de andere. De religieuze ervaring zou ik in hetzelfde hokje stoppen als, pak 'm beet, een psychose. Nonsens dus, al kunnen mensen er soms wel iets aan hebben.quote:Op zondag 19 juni 2005 00:27 schreef Alicey het volgende:
Het gooit anders behoorlijk wat processen in de war.
Is dat zo? Heeft het niet betrekking op een niet-bestaande persoon waar je een reele persoon als plaatsvervanger voor ziet?
Voor mannen is verliefdheid ook vaak wat meer....um... laat ik zeggen, primair gemotiveerdquote:Op zondag 19 juni 2005 00:32 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
......... Ik zie een groot verschil tussen een 'religieuze ervaring' veroorzaakt door kortsluiting aan de ene kant en verliefdheid aan de andere..............
Nee hoor, lieverd. Ik brainstorm ook maar wat.quote:
Hier ga je op voorhand er van uit dat er sprake is van een kortsluiting, en niet van een proces dat een aanwijsbare lichamelijke grond heeft, zoals ook bij verliefdheid.quote:Het is te laat. Ik zie een groot verschil tussen een 'religieuze ervaring' veroorzaakt door kortsluiting aan de ene kant en verliefdheid aan de andere.
Waarom gooi je verliefdheid niet in datzelfde rijtje? Verliefdheid levert net zo goed waanbeelden op, en net zoals een religieuze ervaring is het goed aan te tonen waar het in de hersenen gebeurt.quote:De religieuze ervaring zou ik in hetzelfde hokje stoppen als, pak 'm beet, een psychose. Nonsens dus, al kunnen mensen er soms wel iets aan hebben.
Dat is geen verliefdheid, mijn vriend, dat is gewoon heerlijke, goddeloze geilheid.quote:Op zondag 19 juni 2005 00:35 schreef Godslasteraar het volgende:
Voor mannen is verliefdheid ook vaak wat meer....um... laat ik zeggen, primair gemotiveerd![]()
Elke illusie roep je uiteindelijk zelf op.quote:Op zondag 19 juni 2005 00:33 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
En de illusie bij verliefdheid wordt zelf gecreëerd, terwijl de illusie bij een psychose of 'religieuze ervaring' niet zelf opgeroepen wordt.
Niet als je de religie op een objectieve manier onderzocht hebt en de conclusie trekt dat het de waarheid is.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 23:56 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Dat is dus al een voor-aanname , en dus niet objectief.
De profeet vzmh legde direct uit de interpretatie van een vers. Ze worden door de metgezellen onthouden enz. De volgorde is: de Koran interpreteren met de Koran zelf (uiteraard met andere verzen van de Koran), met nalatenschappen van de profeet, metgezellen, religiewetenschappers enz. mocht er geen verklaring te vinden zijn dan mag je mits je voldoende kennis hebt zelf interpreteren.quote:[..]
Als er duidelijk zou staan wat er wordt bedoeld, zouden er geen regels voor interpretatie nodig zijn. Zijn deze regels trouwens voor, tijdens of na het schrijven van de Koran opgesteld?
Natuurlijk heeft het een aanwijsbare lichamelijke grond. Maar dat is dan ook het enige, terwijl verliefdheid ook nog iets met de werkelijkheid van doen heeft.quote:Op zondag 19 juni 2005 00:36 schreef Alicey het volgende:
Hier ga je op voorhand er van uit dat er sprake is van een kortsluiting, en niet van een proces dat een aanwijsbare lichamelijke grond heeft, zoals ook bij verliefdheid.
De waanbeelden over de andere persoon bedenk je bij verliefdheid zelf. Je maakt jezelf dingen wijs over die ander. Dat is een (al dan niet bewuste) keus en je kunt het voorkomen.quote:Waarom gooi je verliefdheid niet in datzelfde rijtje? Verliefdheid levert net zo goed waanbeelden op, en net zoals een religieuze ervaring is het goed aan te tonen waar het in de hersenen gebeurt.
Hoe bedoel je? Natuurlijk niet. Een BDE roep je niet zelf op, die wordt veroorzaakt door zuurstoftekort e.d. Jij hebt daar geen macht over. Dat is heel anders bij het creëren van een droomwereld rondom een persoon.quote:Op zondag 19 juni 2005 00:37 schreef Alicey het volgende:
Elke illusie roep je uiteindelijk zelf op.
Hoe weet je dat onderscheid zo te maken tussen "de werkelijkheid" en "kortsluiting in je brein"? Omdat je bekend bent met de werkelijkheid zoals je die ervaart, en je niet bekend bent met de werkelijkheid van een religieuze ervaring, is het ene echt en het ander nep. Maar dat onderscheid is helemaal niet te maken. Hoe weet je dat de werkelijkheid in je dromen nep is en je waakbewustzijn niet? Dat weet je ook niet, want je hebt geen manier om zoiets te toetsen.quote:Op zondag 19 juni 2005 00:18 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Je bedoelt als in een Matrix-achtig idee? Dat denk ik niet. Hoe je de werkelijkheid erváárt is wel een hersenspinsel, ja. Maar de ervaring van het zien van een stoel heeft imo meer werkelijkheidswaarde dan een religieuze ervaring. Een religieuze ervaring wordt veroorzaakt door kortsluiting in je brein en heeft daarom in mijn ogen geen werkelijke waarde.
Het kan alleen niet gezegd worden van een religieuze ervaring wegens jouw aanname dat er geen god bestaat. Voor een echt gelovige is god gewoon deel van de werkelijkheid, sterker nog IS god de werkelijkheid.quote:Een religieuze ervaring is ook iets heel anders dan bijvoorbeeld jouw eerder genoemde voorbeeld van liefde. Liefde heeft betrekking op iemand die zich in de concrete werkelijkheid bevindt, dat kan van een religieuze ervaring niet gezegd worden. Daarom zie ik liefde niet als een illusie en een religieuze ervaring wel.
Een psychose heeft doorgaans ook "iets met de werkelijkheid van doen".quote:Op zondag 19 juni 2005 00:40 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Natuurlijk heeft het een aanwijsbare lichamelijke grond. Maar dat is dan ook het enige, terwijl verliefdheid ook nog iets met de werkelijkheid van doen heeft.
De exacte waanbeelden die bij een religie ontstaan bedenk je ook zelf. Ook dat kun je denk ik wel sturen.quote:De waanbeelden over de andere persoon bedenk je bij verliefdheid zelf. Je maakt jezelf dingen wijs over die ander. Dat is een (al dan niet bewuste) keus en je kunt het voorkomen.
Bij verliefdheid heb je daar ook geen macht over je perceptie.quote:Op zondag 19 juni 2005 00:41 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? Natuurlijk niet. Een BDE roep je niet zelf op, die wordt veroorzaakt door zuurstoftekort e.d. Jij hebt daar geen macht over. Dat is heel anders bij het creëren van een droomwereld rondom een persoon.
Er zijn nogal wat mannen van wie ik vermoed dat die het onderscheidt tussen verliefdheid en geilheid niet zo goed zien. Een vergissing die ik zelf ook éénmaal gemaakt heb.quote:Op zondag 19 juni 2005 00:37 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat is geen verliefdheid, mijn vriend, dat is gewoon heerlijke, goddeloze geilheid.
het begint met geilheidquote:Op zondag 19 juni 2005 00:44 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Er zijn nogal wat mannen van wie ik vermoed dat die het onderscheidt tussen verliefdheid en geilheid niet zo goed zien. Een vergissing die ik zelf ook éénmaal gemaakt heb.
Door oprecht de heilige boeken te bestuderen, en oprecht vragen aan de geleerden van de religie stellen mocht je iets niet begrijpen. Als je zeker weet dat dit allemaal oprecht hebt gedaan dan kom je er wel.quote:Op zondag 19 juni 2005 00:31 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Héél klein probleempje: er bestaan honderden, zo niet duizenden religies. En ze beweren allemaal dat ze de waarheid in pacht hebben. Daarnaast beweren ze ook nog eens allemaal iets anders. Hoe kan ik weten of ik de juiste religie te pakken heb?
mja, ze denken natuurlijk allemaal dat ze het oprecht hebben gedaanquote:Op zondag 19 juni 2005 00:48 schreef Aslama het volgende:
[..]
Door oprecht de heilige boeken te bestuderen, en oprecht vragen aan de geleerden van de religie stellen mocht je iets niet begrijpen. Als je zeker weet dat dit allemaal oprecht hebt gedaan dan kom je er wel.![]()
ik doe toch 'per ongeluk' een bekeringspoging![]()
Bekeringspoging? Valt toch wel mee.. Ik denk dat velen in dit subforum enkele heilige boeken bestudeerd hebben, en tot de conclusie zijn gekomen dat ze geen van allen waar kunnen zijn.quote:Op zondag 19 juni 2005 00:48 schreef Aslama het volgende:
[..]
Door oprecht de heilige boeken te bestuderen, en oprecht vragen aan de geleerden van de religie stellen mocht je iets niet begrijpen. Als je zeker weet dat dit allemaal oprecht hebt gedaan dan kom je er wel.![]()
Onze werkelijkheid (de fysische wereld) is toetsbaar, aantoonbaar. Je gaat hopelijk niet beweren dat er geen verschil bestaat tussen God en een stoel. Natuurlijk kan ik niet weten of onze wereld überhaupt 'echt' is (en wat is dan 'echt'?), maar het lijkt me toch handig om ervan uit te gaan dat onze fysische werkelijkheid ook inderdaad werkelijk is. Ik ga uit van de wetenschappelijke visie op wat werkelijkheid is. Ik ga ervan uit dat de werkelijkheid empirisch toetsbaar is. Jij blijkbaar niet en dat betekent dat we langs elkaar heen lullen en dat waarschijnlijk tot in lengte van dagen zullen blijven doen.quote:Op zondag 19 juni 2005 00:41 schreef Schorpioen het volgende:
Hoe weet je dat onderscheid zo te maken tussen "de werkelijkheid" en "kortsluiting in je brein"? Omdat je bekend bent met de werkelijkheid zoals je die ervaart, en je niet bekend bent met de werkelijkheid van een religieuze ervaring, is het ene echt en het ander nep. Maar dat onderscheid is helemaal niet te maken. Hoe weet je dat de werkelijkheid in je dromen nep is en je waakbewustzijn niet? Dat weet je ook niet, want je hebt geen manier om zoiets te toetsen.
Het zal wel, ik vind de aanname dat er een god is alleen behoorlijk absurd, omdat er geen enkel bewijs voor is. Kan ik wel weer met de kabouters komen... Ik neem ook niet aan dat die bestaan, want er is geen bewijs voor. Als ik moet gaan aannemen dat er dingen en wezens bestaan voor wie of wat geen bewijs is, dan is het einde zoek. Dat vind ik gewoon onzin. Ik leef in deze wereld en ik heb te maken met deze fysieke werkelijkheid. Ik vind het zinloos om me bezig te houden met de vraag of er nog iets buiten deze werkelijkheid is, aangezien dat onverifieerbaar is. Die eventuele metafysische werkelijkheid heeft blijkbaar ook geen invloed op mijn leven en dus houd ik me er niet mee bezig. Dat zou tijdverspilling zijn, net als het zoeken naar kabouters in het bos.quote:Het kan alleen niet gezegd worden van een religieuze ervaring wegens jouw aanname dat er geen god bestaat. Voor een echt gelovige is god gewoon deel van de werkelijkheid, sterker nog IS god de werkelijkheid.
quote:Op zondag 19 juni 2005 00:46 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
het begint met geilheid. dat is in ieder geval een verschil met liefde voor God...(denkhoop ik)
Dat heb je wel. Verliefd worden is een keus. Die keus is niet altijd bewust, maar je kunt wel leren die bewust te maken of het te voorkomen. Dat geldt niet voor BDE's of psychoses.quote:Op zondag 19 juni 2005 00:43 schreef Alicey het volgende:
Bij verliefdheid heb je daar ook geen macht over je perceptie.
quote:Op zondag 19 juni 2005 00:48 schreef Aslama het volgende:
[..]
... de geleerden van de religie..........
Ik leg de grens qua ervaringen bij de vraag of je iets al dan niet zelf kunt sturen, of je wil er iets mee te maken heeft. Bij verliefdheid is dat imo wel het geval, bij religieuze ervaringen e.d. niet. Die overkomen je letterlijk, terwijl verliefdheid iets is wat je jezelf aanpraat.quote:Op zondag 19 juni 2005 00:46 schreef Alicey het volgende:
Een verschil is misschien dat Lupa realiteit en fictie als 2 absolute tegenpolen ziet, terwijl ik geneigd ben fictie en realiteit te zien als volledig verweven met elkaar. Ik denk ook dat echte realiteit niet bestaat. Altijd pak je een deel fictie mee, grotendeels onbewust.
Okee, dat betekent dus dat ik al die duizenden religies moet gaan bestuderen om erachter te komen of ik de juiste heb. De kans is groot dat ik dood ben voordat ik het weet.quote:Op zondag 19 juni 2005 00:48 schreef Aslama het volgende:
realiteit en fictie zijn niet verweven met elkaar. je kunt het in je hoofd met elkaar verweven, maar dat zegt niets over de realiteitquote:Op zondag 19 juni 2005 00:46 schreef Alicey het volgende:
Een verschil is misschien dat Lupa realiteit en fictie als 2 absolute tegenpolen ziet, terwijl ik geneigd ben fictie en realiteit te zien als volledig verweven met elkaar. Ik denk ook dat echte realiteit niet bestaat. Altijd pak je een deel fictie mee, grotendeels onbewust.
Zo anders zijn ze niet, als je ze goed bestudeert zul je de grote overeenkomsten in de kern opvallen, en inzien dat de verschillen slechts oppervlakkig zijn en cultuurbepaald. Ze hebben allemaal dezelfde wortels. Het zijn simpelweg verschillende wegen naar hetzelfde doel. Als alle mensen hetzelfde zouden zijn zouden we aan 1 religie genoeg hebben, maar dat is nou eenmaal niet zo. We eten ook niet allemaal hetzelfde voedsel, en ook niet op dezelfde manier, maar het doel is hetzelfde, nl voedingsstoffen binnenkrijgen. Zo ook met religie.quote:Op zondag 19 juni 2005 00:31 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Héél klein probleempje: er bestaan honderden, zo niet duizenden religies. En ze beweren allemaal dat ze de waarheid in pacht hebben. Daarnaast beweren ze ook nog eens allemaal iets anders. Hoe kan ik weten of ik de juiste religie te pakken heb?
in de kern beweren ze misschien hetzelfde (en dat bewijst verder niks anders een behoefte) maar men verliest zich in de details en regeltjes...quote:Op zondag 19 juni 2005 00:57 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Zo anders zijn ze niet, als je ze goed bestudeert zul je de grote overeenkomsten in de kern opvallen, en inzien dat de verschillen slechts oppervlakkig zijn en cultuurbepaald. Ze hebben allemaal dezelfde wortels. Het zijn simpelweg verschillende wegen naar hetzelfde doel. Als alle mensen hetzelfde zouden zijn zouden we aan 1 religie genoeg hebben, maar dat is nou eenmaal niet zo. We eten ook niet allemaal hetzelfde voedsel, en ook niet op dezelfde manier, maar het doel is hetzelfde, nl voedingsstoffen binnenkrijgen. Zo ook met religie.
.
niet intrappen. Je trapt in wat die woordvoerder van Saddam doet en zegt, en gelooft dat het van de islam komt. Niet doen schat ..quote:
Dit dacht ik ooit ook. Nu niet meer.quote:Op zondag 19 juni 2005 00:57 schreef Schorpioen het volgende:
Zo anders zijn ze niet, als je ze goed bestudeert zul je de grote overeenkomsten in de kern opvallen, en inzien dat de verschillen slechts oppervlakkig zijn en cultuurbepaald. Ze hebben allemaal dezelfde wortels. Het zijn simpelweg verschillende wegen naar hetzelfde doel. Als alle mensen hetzelfde zouden zijn zouden we aan 1 religie genoeg hebben, maar dat is nou eenmaal niet zo. We eten ook niet allemaal hetzelfde voedsel, en ook niet op dezelfde manier, maar het doel is hetzelfde, nl voedingsstoffen binnenkrijgen. Zo ook met religie.
.
ik zie het niet direkt als heel gevaarlijk. er zijn alleen mensen die er gevaarlijk mee omgaan net als met veel dingen. alleen is het op religieus gebied wel zichtbaarder...quote:Op zondag 19 juni 2005 00:59 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dit dacht ik ooit ook. Nu niet meer.
We hebben gewoon verschillende uitgangspunten, Schorpioen. Ik zie religie als een sprookje en nog een heel gevaarlijk en vreselijk sprookje ook, dat de mensheid meer kwaad dan goed brengt.
Alle mensen hebben nu éénmaal één gemeenschappelijke voorouder; Mitochondrial Eve.quote:Op zondag 19 juni 2005 00:57 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
.
Ik vind religie gevaarlijk omdat het van absoluten uitgaat. Er zijn meer absolutistische filosofieën / ideeën en die vind ik net zo gevaarlijk.quote:Op zondag 19 juni 2005 01:01 schreef het_fokschaap het volgende:
ik zie het niet direkt als heel gevaarlijk. er zijn alleen mensen die er gevaarlijk mee omgaan net als met veel dingen. alleen is het op religieus gebied wel zichtbaarder...
vaak wordt religie ook als excuus gebruikt natuurlijk.
zeker, maar ook het gevaar van religie dient gerelativeerd te wordenquote:Op zondag 19 juni 2005 01:03 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik vind religie gevaarlijk omdat het van absoluten uitgaat. Er zijn meer absolutistische filosofieën / ideeën en die vind ik net zo gevaarlijk.
Relativisme is oké.
Begin maar bij 1 die je het meest aannemelijk vindt. En zoals ik het begrijp als je doodgaat op de weg van het oprecht zoeken van de waarheid dan ga je ook naar het paradijs.quote:Op zondag 19 juni 2005 00:55 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Okee, dat betekent dus dat ik al die duizenden religies moet gaan bestuderen om erachter te komen of ik de juiste heb. De kans is groot dat ik dood ben voordat ik het weet.
En wat als ik ze nou allemaal even onaannemelijk vind?quote:Op zondag 19 juni 2005 01:03 schreef Aslama het volgende:
Begin maar bij 1 die je het meest aannemelijk vindt. En zoals ik het begrijp als je doodgaat op de weg van het oprecht zoeken van de waarheid dan ga je ook naar het paradijs.
Gezien de geschiedenis lijkt me dat minder verstandig. Maar goed, als religie zou worden uitgebannen, zouden mensen wel andere absolutistische systemen bedenken, want dat zit blijkbaar nu eenmaal in die klote-aard van ons.quote:Op zondag 19 juni 2005 01:03 schreef het_fokschaap het volgende:
zeker, maar ook het gevaar van religie dient gerelativeerd te worden
juistemquote:Op zondag 19 juni 2005 01:06 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Gezien de geschiedenis lijkt me dat minder verstandig. Maar goed, als religie zou worden uitgebannen, zouden mensen wel andere absolutistische systemen bedenken, want dat zit blijkbaar nu eenmaal in die klote-aard van ons.
Dan heb je de verkeerde info of de juiste info (nog) niet heb ontvangen.quote:Op zondag 19 juni 2005 01:05 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
En wat als ik ze nou allemaal even onaannemelijk vind?
Je weet niet wat je afslaat.quote:Ik wil overigens helemaal niet naar het paradijs, want eeuwig leven lijkt me een nactmerrie.
Jij hebt die post van mij niet begrepen geloof ik. Ik formuleer niet altijd even helder, in dat geval mijn excuses. Of wil je hem niet begrijpen?quote:Op zondag 19 juni 2005 00:59 schreef Aslama het volgende:
[..]
niet intrappen. Je trapt in wat die woordvoerder van Saddam doet en zegt, en gelooft dat het van de islam komt. Niet doen schat ..
Nee, dat weet ik niet nee (jij wel?), maar ik sla het toch maar liever af, want als ik het eenmaal heb kan ik er nooit meer onder uit.quote:
Wil je me geen woorden in de mond leggen? Natuurlijk zijn veel aspecten van de werkelijkheid empirisch toetsbaar, dat ontken ik niet, maar die werkelijkheid is alleen toetsbaar *binnen de kaders van diezelfde werkelijkheid*. Je kan niet toetsen welke werkelijkheid echter is, je kan de echtheid van verschillende werkelijkheden niet vergelijken, als jij van mening bent dat dan wel kan, enlighten me.quote:Op zondag 19 juni 2005 00:49 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Onze werkelijkheid (de fysische wereld) is toetsbaar, aantoonbaar. Je gaat hopelijk niet beweren dat er geen verschil bestaat tussen God en een stoel. Natuurlijk kan ik niet weten of onze wereld überhaupt 'echt' is (en wat is dan 'echt'?), maar het lijkt me toch handig om ervan uit te gaan dat onze fysische werkelijkheid ook inderdaad werkelijk is. Ik ga uit van de wetenschappelijke visie op wat werkelijkheid is. Ik ga ervan uit dat de werkelijkheid empirisch toetsbaar is. Jij blijkbaar niet en dat betekent dat we langs elkaar heen lullen en dat waarschijnlijk tot in lengte van dagen zullen blijven doen.
Prima, mag je vinden, maar heb dan niet de illusie dat je wetenschappelijk denkt of dat dit een valide argument is. Dit is namelijk een drogredenering van het zuiverste water. Ik wil je aanraden eens wat te verdiepen in wetenschapsfilosofie, en over de waarde en zeggenschap van bewijzen en vooral de afwezigheid daarvan. Afwezigheid van bewijs voor het bestaan van iets zegt namelijk GEEN RUK en je mag en kan er zeker niet zo'n conclusie uit trekken, en zomaar iets terzijde schuiven als zijnde absurd. Bovendien vergeet je voor het gemak ook nog eens dat er netzomin bewijs *tegen* het bestaan van God is.quote:Het zal wel, ik vind de aanname dat er een god is alleen behoorlijk absurd, omdat er geen enkel bewijs voor is.
Ik bedacht me net hoe het zou zijn om in het paradijs te verkeren met 72 Georgina's (of 144 vanuit een ander perspectief). Klinkt aanvankelijk aanlokkelijkquote:Op zondag 19 juni 2005 01:05 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
..........
Ik wil overigens helemaal niet naar het paradijs, want eeuwig leven lijkt me een nactmerrie.
het begrip God is iets menselijks. En deze goden worden allerlei menselijke zaken toegedicht. We kunnen er gewoonweg niets over zeggen.quote:Op zondag 19 juni 2005 01:14 schreef Schorpioen het volgende:
Prima, mag je vinden, maar heb dan niet de illusie dat je wetenschappelijk denkt of dat dit een valide argument is. Dit is namelijk een drogredenering van het zuiverste water. Ik wil je aanraden eens wat te verdiepen in wetenschapsfilosofie, en over de waarde en zeggenschap van bewijzen en vooral de afwezigheid daarvan. Afwezigheid van bewijs voor het bestaan van iets zegt namelijk GEEN RUK en je mag en kan er zeker niet zo'n conclusie uit trekken, en zomaar iets terzijde schuiven als zijnde absurd. Bovendien vergeet je voor het gemak ook nog eens dat er netzomin bewijs *tegen* het bestaan van God is.
Ik vind Georgina een enorm onaantrekkelijke vrouw, dus eentje zou voor mij al hel zijn.quote:Op zondag 19 juni 2005 01:17 schreef Godslasteraar het volgende:
Ik bedacht me net hoe het zou zijn om in het paradijs te verkeren met 72 Georgina's (of 144 vanuit een ander perspectief). Klinkt aanvankelijk aanlokkelijkalleen, één vrouw is al zo'n heidenskarwei.
72 is pure Hel.
als ze maar niet gaat pratenquote:Op zondag 19 juni 2005 01:17 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Ik bedacht me net hoe het zou zijn om in het paradijs te verkeren met 72 Georgina's (of 144 vanuit een ander perspectief). Klinkt aanvankelijk aanlokkelijkalleen, één vrouw is al zo'n heidenskarwei.
72 is pure Hel.
Tja, zou je mogen keizen wat voor maagden tot je beschikkng staan? En ik weet niet of vrouwen überhaupt de beschikking krijgen over maagden. Vraag het aan Triggie & co. Zouden ook mannen ter beschikking staan als maagdquote:Op zondag 19 juni 2005 01:18 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik vind Georgina een enorm onaantrekkelijke vrouw, dus eentje zou voor mij al hel zijn.
Ik denk dat ik er (don't get me wrong) wat onbevooroordeelder tegenaan kijk. Ik ben zelf absoluut niet gelovig opgevoed, religie werd nooit over gesproken thuis, en ben me er later zelfstandig voor gaan interesseren, niet door mijn omgeving maar puur door mezelf, ook door wat ervaringen die ik heb gehad. Ik begrijp dat jij je min of meer hebt moeten losworstelen van het geloof, dan sta je er toch anders tegenover dan ik.quote:Op zondag 19 juni 2005 00:59 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dit dacht ik ooit ook. Nu niet meer.
We hebben gewoon verschillende uitgangspunten, Schorpioen. Ik zie religie als een sprookje en nog een heel gevaarlijk en vreselijk sprookje ook, dat de mensheid meer kwaad dan goed brengt.
Ik heb zelf liever iemand die wat meer ervaren is. Zit niet te wachten op zestienjarige kereltjes die binnen vijf minuten klaar zijn.quote:Op zondag 19 juni 2005 01:23 schreef Godslasteraar het volgende:
Tja, zou je mogen keizen wat voor maagden tot je beschikkng staan? En ik weet niet of vrouwen überhaupt de beschikking krijgen over maagden. Vraag het aan Triggie & co. Zouden ook manne ter beschikking staan als maagdmoeilijke theologische vragen
![]()
Dat is hem juist. Jij trapt erin door te denken dat de werkelijkheid rond o.a. die Bob de werkelijkheid van de islam is.quote:Op zondag 19 juni 2005 01:10 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Jij hebt die post van mij niet begrepen geloof ik. Ik formuleer niet altijd even helder, in dat geval mijn excuses. Of wil je hem niet begrijpen?
Ik vergeleek jou en Triggershot met Bagdad Bob, mooie verhalen vertellen terwijl wij toeschouwers iets héél anders zien. De werkelijkheid van de islam laat, zonder uitzondering, een ander beeld zien dan wat jij en Triggershot ons voorhouden.
Schaap, geloof me, zulke borsten maken een HEEL HOOP goed, dat moet je meegemaakt hebben om te kunnen begrijpenquote:
Het zijn er wel 72 hé. 72 * 5 minutenquote:Op zondag 19 juni 2005 01:24 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik heb zelf liever iemand die wat meer ervaren is. Zit niet te wachten op zestienjarige kereltjes die binnen vijf minuten klaar zijn.
Ja, ik kijk niet (meer) onbevooroordeeld tegen religie aan. Sterker nog, als het om georganiseerde religie gaat, koester ik er een diepe afkeer tegen omdat ik het zie als iets dat mensen belemmert in hun ontwikkeling.quote:Op zondag 19 juni 2005 01:24 schreef Schorpioen het volgende:
Ik denk dat ik er (don't get me wrong) wat onbevooroordeelder tegenaan kijk.
Ik ben ook niet gelovig opgevoed, integendeel zelfs. Maar ik heb wel twee jaar van mijn leven in een Hare Krishna-klooster doorgebracht. Dat was overigens een grotendeels positieve ervaring, maar wel eentje die me heeft doen realiseren dat fundamentalistisch geloof nooit goed voor een mens kan zijn, omdat die vorm van geloof de menselijke aard wil ontkennen en wegstoppen.quote:Ik ben zelf absoluut niet gelovig opgevoed, religie werd nooit over gesproken thuis, en ben me er later zelfstandig voor gaan interesseren, niet door mijn omgeving maar puur door mezelf, ook door wat ervaringen die ik heb gehad. Ik begrijp dat jij je min of meer hebt moeten losworstelen van het geloof, dan sta je er toch anders tegenover dan ik.
Ik sluit niet uit dat er een god bestaat, maar ik houd geen enkele rekening met de mogelijkheid dat hij/zij/het zou kunnen bestaan. Ik leef mijn leven zoals mij dat goeddunkt en dat doe ik bij voorkeur in het hier en nu.quote:Overigens voor de goede orde: ik geloof noch dat god bestaat noch dat hij niet bestaat, god kan zowel bestaan als niet bestaan en dat tegelijk, want god is de ondefinieerbare, de onnoembare, de onkenbare, er valt niks zinnigs over te zeggen en dat is ook waarom discussies over god altijd per definitie bijna gedoemd zijn om compleet langs elkaar heen te gaan en niks op te leveren.
Zolang de mensheid bestaat komen er al, over de hele globe, onafhankelijk van elkaar, getuigenissen van religieuze ervaringen en visioenen van het goddelijke voor. Er zijn religies door ontstaan, die nu nog steeds bestaan en allemaal een vergelijkbare basis lijken te hebben. Zo absurd is het dus niet om aan te nemen dat er misschien wel zoiets bestaat als het goddelijke.quote:Op zondag 19 juni 2005 01:17 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Dus het aannemen van het bestaan van kabouters, elfjes en feeën is ook niet absurd?
Ja, het lijkt altijd op een te grote polarisatie uit te lopen. Jammer, zo zwart wit is het niet, en ik kan niet eens zeggen dat ik in god geloof (maar ook niet dat ik er niet in geloof).quote:Sorry, Schorpioen, ik heb hier gewoon geen zin in. Ik vind het bullshit wat jij zegt, jij vindt het bullshit wat ik zeg, dat gaat 'm dus niet worden. Het is laat en ik ben moe en ik vind de toon van de discussie er niet prettiger op worden.
Ik snap niet dat je dat mooi kunt vinden. Haar borsten zijn way out of proportion. Gewoon veel te groot. De mijne waren ooit ook ongeveer zo, maar ze zijn goddank spontaan wat kleiner geworden toen ik gewicht verloor, want het was geen gezicht.quote:Op zondag 19 juni 2005 01:27 schreef Godslasteraar het volgende:
Schaap, geloof me, zulke borsten maken een HEEL HOOP goed, dat moet je meegemaakt hebben om te kunnen begrijpen![]()
Er komen ook overal verhalen voor van kleine mannetjes, grote monsters, vuurspuwende beesten etc. etc. Maar ik vind het echt te ver voeren om aan te nemen dat die wezens eventueel (hebben) bestaan...quote:Op zondag 19 juni 2005 01:31 schreef Schorpioen het volgende:
Zolang de mensheid bestaat komen er al, over de hele globe, onafhankelijk van elkaar, getuigenissen van religieuze ervaringen en visioenen van het goddelijke voor. Er zijn religies door ontstaan, die nu nog steeds bestaan en allemaal een vergelijkbare basis lijken te hebben. Zo absurd is het dus niet om aan te nemen dat er misschien wel zoiets bestaat als het goddelijke.
er wordt niet lichtzinnig gedaan over de vraag wie er gekker isquote:Op zondag 19 juni 2005 01:35 schreef Aslama het volgende:
Jullie zijn letterlijk on-topic bezig, zie het topictitel![]()
Waar heb je 't nu over?quote:Op zondag 19 juni 2005 01:39 schreef Aslama het volgende:
Vind toch jammer voor het topic. Vertoont ook geen respect.
De werkelijkheid van de islam is de gehele wereld onderhand wel duidelijk, behalve moslims zelf dan. Dat is ook de tragiek en de reden dat de islamitische wereld, inclusief de nieuwe ghetto's in Nederland, zo achterloopt. Moslims zijn niet in staat de geweldige tekortkomingen van hun religie onder ogen te zien. Iets wat Europeanen wel gelukt is.quote:Op zondag 19 juni 2005 01:27 schreef Aslama het volgende:
[..]
Dat is hem juist. Jij trapt erin door te denken dat de werkelijkheid rond o.a. die Bob de werkelijkheid van de islam is.
Sommige dingen zijn metaforisch bedoeld, net als veel verhalen over god. Jammere is dat deze vaak veel te letterlijk worden genomen en dat er nu echt sukkels rondlopen die ervan overtuigd zijn dat god een oude grijze man is met een lange baard die op een troon in de hemel zit.quote:Op zondag 19 juni 2005 01:34 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Er komen ook overal verhalen voor van kleine mannetjes, grote monsters, vuurspuwende beesten etc. etc. Maar ik vind het echt te ver voeren om aan te nemen dat die wezens eventueel (hebben) bestaan...
Ach laat maar .. het wordt anders te persoonlijkquote:
Kijk, ik ken dat meisje niet persoonlijk en ik heb géén tv, dus haar persoonlijkheid, géén idee.quote:Op zondag 19 juni 2005 01:32 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik snap niet dat je dat mooi kunt vinden. Haar borsten zijn way out of proportion. Gewoon veel te groot. De mijne waren ooit ook ongeveer zo, maar ze zijn goddank spontaan wat kleiner geworden toen ik gewicht verloor, want het was geen gezicht.
Dit verduidelijkt alleen maar wat je onder de werkelijkheid van de islam verstaat. Zo wordt je voor de gek gehouden.quote:Op zondag 19 juni 2005 01:41 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
De werkelijkheid van de islam is de gehele wereld onderhand wel duidelijk, behalve moslims zelf dan.
..quote:Dat is ook de tragiek en de reden dat de islamitische wereld, inclusief de nieuwe ghetto's in Nederland, zo achterloopt. Moslims zijn niet in staat de geweldige tekortkomingen van hun religie onder ogen te zien. Iets wat Europeanen wel gelukt is.
Dat weet de persoon zelf.quote:Op zondag 19 juni 2005 00:48 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
mja, ze denken natuurlijk allemaal dat ze het oprecht hebben gedaan
nee, dat denkt de persoon zelf. kijk maar naar een Stormseeker. uitgesproken jehova's getuige. komt op mij heel oprecht over.quote:
Betekent dat ze het met delen van de boeken niet eens zijn (of niet begrijpen). Vragen ze het dan ook aan de geleerden?quote:Op zondag 19 juni 2005 00:49 schreef Alicey het volgende:
[..]
Bekeringspoging? Valt toch wel mee.. Ik denk dat velen in dit subforum enkele heilige boeken bestudeerd hebben, en tot de conclusie zijn gekomen dat ze geen van allen waar kunnen zijn.
Wie zegt dat hij straks geen moslim wordtquote:Op zondag 19 juni 2005 02:02 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
nee, dat denkt de persoon zelf. kijk maar naar een Stormseeker. uitgesproken jehova's getuige. komt op mij heel oprecht over.
het is natuurlijk maar net welke geleerde je te spreken krijgtquote:Op zondag 19 juni 2005 02:03 schreef Aslama het volgende:
[..]
Betekent dat ze het met delen van de boeken niet eens zijn (of niet begrijpen). Vragen ze het dan ook aan de geleerden?
niemand...tja, misschien hijzelfquote:Op zondag 19 juni 2005 02:04 schreef Aslama het volgende:
[..]
Wie zegt dat hij straks geen moslim wordt![]()
Klopt, maar het Goddelijke hiervan is dat als ie oprecht de waarheid zoekt dan komt ie de juiste geleerden tegen. Goddelijk hee ..quote:Op zondag 19 juni 2005 02:04 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
het is natuurlijk maar net welke geleerde je te spreken krijgt
die is me te makkeljk. want de juiste geleerden zijn dan natuurlijk de gene die jou tot geloof deden komen in welke religie dan ookquote:Op zondag 19 juni 2005 02:07 schreef Aslama het volgende:
[..]
Klopt, maar het Goddelijke hiervan is dat als ie oprecht de waarheid zoekt dan komt ie de juiste geleerden tegen. Goddelijk hee ..
Mijn stelling dat oprechtheid je tot de waarheid brengt kan je dus nog niet weerleggenquote:Op zondag 19 juni 2005 02:05 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
niemand...tja, misschien hijzelf
nee, de juiste geleerden brengen je tot de ware religie.quote:Op zondag 19 juni 2005 02:08 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
die is me te makkeljk. want de juiste geleerden zijn dan natuurlijk de gene die jou tot geloof deden komen in welke religie dan ook
ongetwijfeld. al is dat voor jou islam en voor stormseeker het jehova's getuige en zo zijn er nog meer smaken met weer andere geleerden.quote:Op zondag 19 juni 2005 02:12 schreef Aslama het volgende:
[..]
nee, de juiste geleerden brengen je tot de ware religie.
Als een moslim het niet goed doet zegt niet dat de islam niet goed is. Zelfs niet als heeel veel moslims het niet goed doen. Wie weet dat ze niet doen wat de islam zegt. Dat is best wel misleidend ja.quote:Op zondag 19 juni 2005 02:19 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Ik interpreteer de werkelijkheid niet, ik zíe de werkelijkheid, ik lees en hoor de werkelijkheid, zonder noemenswaardige filter of bias, en het is lelijk wat ik zie.
Een mogelijkheid is dat ze wel oprecht zijn maar nog niet allemaal de waarheid hebben gevonden.quote:Op zondag 19 juni 2005 02:19 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
ongetwijfeld. al is dat voor jou islam en voor stormseeker het jehova's getuige en zo zijn er nog meer smaken met weer andere geleerden.
hun waarheid wel in ieder geval, net zoals jij jouw waarheid hebt gevonden.quote:Op zondag 19 juni 2005 02:30 schreef Aslama het volgende:
[..]
Een mogelijkheid is dat ze wel oprecht zijn maar nog niet allemaal de waarheid hebben gevonden.
Klopt dus niet. Er is maar 1 waarheid.quote:Op zondag 19 juni 2005 02:40 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
hun waarheid wel in ieder geval, net zoals jij jouw waarheid hebt gevonden.
Als je uitsluit dat iemand de waarheid kent heb je gelijk ja.quote:Op zondag 19 juni 2005 02:47 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
inderdaad, maar die kennen we niet. al denk jij hem te kennen
dat sluit ik uit jaquote:Op zondag 19 juni 2005 02:56 schreef Aslama het volgende:
[..]
Als je uitsluit dat iemand de waarheid kent heb je gelijk ja.
Als je dat rationeel kan onderbouwen dan ben je meer dan het_fokschaapquote:
we noemen het ontstaan van het universum de big bang, dit moeten we niet als een ontploffing zien. tot voor een paar honderduizend jaar na de big bang kunnen we maar terugkijken door het analyseren van licht. dat is momenteel de enige manier om iets te weten te komen tot aan die tijd. daarvoor is de dichtheid van het heelal te groot om licht door te laten en hiervan kunnen we dus niets waarnemen. we kunnen er slechts over speculeren en modellen voor opstellen.quote:Op zondag 19 juni 2005 03:07 schreef Aslama het volgende:
[..]
Als je dat rationeel kan onderbouwen dan ben je meer dan het_fokschaap
Is de bigbang analyseren de enige manier om tot de waarheid te komen (los van feit dat sommigen de bigbang zien als de schepping) ? Hoe kan je uitsluiten dat er echt profeten van God waren die de waarheid verkondigden?quote:Op zondag 19 juni 2005 03:12 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
we noemen het ontstaan van het universum de big bang, dit moeten we niet als een ontploffing zien. tot voor een paar honderduizend jaar na de big bang kunnen we maar terugkijken door het analyseren van licht. dat is momenteel de enige manier om iets te weten te komen tot aan die tijd. daarvoor is de dichtheid van het heelal te groot om licht door te laten en hiervan kunnen we dus niets waarnemen. we kunnen er slechts over speculeren en modellen voor opstellen.
dat kan ik niet uitsluiten, maar voor mij is het aannemelijker dat ze het allemaal mis hebben dan er één uit te kiezen.quote:Op zondag 19 juni 2005 03:19 schreef Aslama het volgende:
[..]
Is de bigbang analyseren de enige manier om tot de waarheid te komen (los van feit dat sommigen de bigbang zien als de schepping) ? Hoe kan je uitsluiten dat er echt profeten van God waren (bijvoorbeeld) die de waarheid verkondigden?
Goed, in ieder geval komen wij tot de conclusie dat het een aanname is dat niemand de waarheid weet. Bovendien is het voor je aanemelijker dat de profeten het allemaal mishadden als je aanneemt dat God niet bestaat. Als het tegengelstelde waar is (God bestaat) dan is het niet aannemelijker.quote:Op zondag 19 juni 2005 03:21 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
dat kan ik niet uitsluiten, maar voor mij is het aannemelijker dat ze het allemaal mis hebben dan er één uit te kiezen.
maar dan is het wat vreemd dat ze allemaal wat anders roepenquote:Op zondag 19 juni 2005 03:32 schreef Aslama het volgende:
[..]
Goed, in ieder geval komen wij tot de conclusie dat het een aanname is dat niemand de waarheid weet. Bovendien is het voor je aanemelijker dat de profeten het allemaal mishadden als je aanneemt dat God niet bestaat. Als het tegengelstelde waar is (God bestaat) dan is het niet aannemelijker.
welterustenquote:trusten
Verliefdheid kent een chemische component waar het niet voor geldt dat je dat jezelf aanpraat.quote:Op zondag 19 juni 2005 00:53 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik leg de grens qua ervaringen bij de vraag of je iets al dan niet zelf kunt sturen, of je wil er iets mee te maken heeft. Bij verliefdheid is dat imo wel het geval, bij religieuze ervaringen e.d. niet. Die overkomen je letterlijk, terwijl verliefdheid iets is wat je jezelf aanpraat.
Een groot deel van de waarnemingen die je doet zijn niet op realiteit gebaseerd, en/of verzin je zelf. Vaak gaat het om relatief onbenullige dingen, maar probeer maar eens te luisteren naar wat iemand te vertellen heeft, en dit weer over te brengen op iemand anders.quote:Op zondag 19 juni 2005 00:55 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
realiteit en fictie zijn niet verweven met elkaar. je kunt het in je hoofd met elkaar verweven, maar dat zegt niets over de realiteit
Die chemische component is de lichamelijke aantrekkingskracht (feromonen e.d.). De verliefdheid is iets wat je je imo zelf aanpraat. De meeste mensen vinden dit onzin en beweren dat verliefdheid iets is wat je overkomt. Daar ben ik het niet mee eens. Als je echt niet verliefd wilt worden, gebeurt het niet.quote:Op zondag 19 juni 2005 09:27 schreef Alicey het volgende:
Verliefdheid kent een chemische component waar het niet voor geldt dat je dat jezelf aanpraat.
Ik heb mijn twijfels daar over.quote:Op zondag 19 juni 2005 10:23 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Die chemische component is de lichamelijke aantrekkingskracht (feromonen e.d.). De verliefdheid is iets wat je je imo zelf aanpraat. De meeste mensen vinden dit onzin en beweren dat verliefdheid iets is wat je overkomt. Daar ben ik het niet mee eens. Als je echt niet verliefd wilt worden, gebeurt het niet.
Ik heb wel ervaring met drugs.quote:Op zondag 19 juni 2005 10:57 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Alicey, jij zegt toch altijd dat je nog nooit verliefd bent geweest? Dus hoe kun je dit weten dan?
Dat is toch iets héél anders...quote:
Drugs zorgt ook niet dat je de controle over jezelf verliest. Net als verliefheid komen er echter stoffen in je bloed terecht die invloed uitoefenen op je hersens. Wat je met die invloed doet en of je je er tegen verzet, is iets waar je zelf voor kiest. Dat neemt echter niet de invloed weg.quote:Op zondag 19 juni 2005 11:10 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat is toch iets héél anders...Verliefdheid zorgt écht niet dat je de controle over jezelf verliest, althans niet als je dat niet wilt.
Hoe kan het dan bijvoorbeeld dat ik vroeger om de haverklap verliefd was en nu al jaren niet meer, omdat ik het niet wil?quote:Op zondag 19 juni 2005 11:12 schreef Alicey het volgende:
Drugs zorgt ook niet dat je de controle over jezelf verliest. Net als verliefheid komen er echter stoffen in je bloed terecht die invloed uitoefenen op je hersens. Wat je met die invloed doet en of je je er tegen verzet, is iets waar je zelf voor kiest. Dat neemt echter niet de invloed weg.
Het kan een hormonen-kwestie zijn. Ik weet niet hoeveel vroeger vroeger is?quote:Op zondag 19 juni 2005 11:16 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Hoe kan het dan bijvoorbeeld dat ik vroeger om de haverklap verliefd was en nu al jaren niet meer, omdat ik het niet wil?
Tot mijn 18e zeg maar. Maar ik denk niet dat het veel met hormonen te maken heeft. Als ik zou willen, zou ik nu nog steeds om de haverklap verliefd kunnen worden. Ik wil het alleen niet. Verliefdheid was ook toen al een vrij bewust proces bij mij, het was iets wat ik echt cultiveerde zeg maar, zeker niet iets wat me -bam!- overkwam. Dat laatste is me maar één keer gebeurd en dat was bij mijn allereerste verliefdheid.quote:Op zondag 19 juni 2005 11:18 schreef Alicey het volgende:
Het kan een hormonen-kwestie zijn. Ik weet niet hoeveel vroeger vroeger is?
Was je de andere keren wel echt verliefd kun je je ook afvragen.quote:Op zondag 19 juni 2005 11:23 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Tot mijn 18e zeg maar. Maar ik denk niet dat het veel met hormonen te maken heeft. Als ik zou willen, zou ik nu nog steeds om de haverklap verliefd kunnen worden. Ik wil het alleen niet. Verliefdheid was ook toen al een vrij bewust proces bij mij, het was iets wat ik echt cultiveerde zeg maar, zeker niet iets wat me -bam!- overkwam. Dat laatste is me maar één keer gebeurd en dat was bij mijn allereerste verliefdheid.
Ik denk dat of het gebeurt niet onder controle hebt, maar dat je zelf wel een belangrijke invloed kunt uitoefenen op de mate waarin het gebeurt..quote:Op zondag 19 juni 2005 11:24 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik geloof dat je aantrekkingskracht niet kunt sturen, dat overkomt je idd, maar of je daar een verliefdheid uit laat voortkomen is wel een keus.
Dat hangt er van af wat je onder 'echt verliefd' verstaat. Als dat 'compleet geobsedeerd door een persoon' is, dan is het antwoord ja. Inclusief vlinders en al die onzin.quote:Op zondag 19 juni 2005 11:25 schreef Alicey het volgende:
Was je de andere keren wel echt verliefd kun je je ook afvragen.
Ik denk dat je het kunt voorkomen. Voor mezelf weet ik het iig zeker.quote:Op zondag 19 juni 2005 11:26 schreef Alicey het volgende:
Ik denk dat of het gebeurt niet onder controle hebt, maar dat je zelf wel een belangrijke invloed kunt uitoefenen op de mate waarin het gebeurt..
Kun je de verliefheid zelf voorkomen, of beperkt het zich tot het vlak waar je handelen er invloed van ondervindt?quote:Op zondag 19 juni 2005 11:28 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik denk dat je het kunt voorkomen. Voor mezelf weet ik het iig zeker.
Ik kan de verliefdheid zelf voorkomen. Door gewoon niks te doen met die aantrekkingskracht en door niet over die persoon te gaan lopen fantaseren.quote:Op zondag 19 juni 2005 11:29 schreef Alicey het volgende:
Kun je de verliefheid zelf voorkomen, of beperkt het zich tot het vlak waar je handelen er invloed van ondervindt?
Ok, dan gaan we nu terug naar religieuze ervaringen : Komt dit feitelijk niet op hetzelfde neer : Het gaat er om wat iemand doet met bepaalde prikkels?quote:Op zondag 19 juni 2005 11:30 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik kan de verliefdheid zelf voorkomen. Door gewoon niks te doen met die aantrekkingskracht en door niet over die persoon te gaan lopen fantaseren.
Nee, omdat zo'n religieuze ervaring gewoon een foutje in de hersenen is. Heeft niks met de werkelijkheid te maken imo. Feromonen bestaan echt en zorgen voor aantrekkingskracht. God bestaat niet echt en zorgt dus niet voor een religieuze ervaring. Het is projectie, dat blijkt al uit het feit dat mensen hun eigen goden zien.quote:Op zondag 19 juni 2005 11:34 schreef Alicey het volgende:
Ok, dan gaan we nu terug naar religieuze ervaringen : Komt dit feitelijk niet op hetzelfde neer : Het gaat er om wat iemand doet met bepaalde prikkels?
Ik zou toch echt niet zo stellig durven te beweren dat er geen biologische factoren en/of aantoonbare waarnemingen (En dan bedoel ik niet God) meespelen.quote:Op zondag 19 juni 2005 11:37 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Nee, omdat zo'n religieuze ervaring gewoon een foutje in de hersenen is. Heeft niks met de werkelijkheid te maken imo. Feromonen bestaan echt en zorgen voor aantrekkingskracht. God bestaat niet echt en zorgt dus niet voor een religieuze ervaring. Het is projectie, dat blijkt al uit het feit dat mensen hun eigen goden zien.
Laat maar hangen dan.quote:Maar goed, nu beginnen we die hele discussie opnieuw en daar heb ik eigenlijk weinig trek in.
Ik heb het nu wel over zaken als visioenen enzo, hè. Als we het hebben over de 'gewone' religieuze ervaringen ("God leidt mij, beantwoordt mijn gebeden etc."), dan hebben die een link met de werkelijkheid in zoverre dat de werkelijkheid op een bepaalde manier geïnterpreteerd wordt en dat er bepaalde verbanden worden gelegdquote:Op zondag 19 juni 2005 11:41 schreef Alicey het volgende:
Ik zou toch echt niet zo stellig durven te beweren dat er geen biologische factoren en/of aantoonbare waarnemingen (En dan bedoel ik niet God) meespelen.
Dan zitten we dus al een hele tijd langs elkaar heen te praten.quote:Op zondag 19 juni 2005 11:50 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik heb het nu wel over zaken als visioenen enzo, hè. Als we het hebben over de 'gewone' religieuze ervaringen ("God leidt mij, beantwoordt mijn gebeden etc."), dan hebben die een link met de werkelijkheid in zoverre dat de werkelijkheid op een bepaalde manier geïnterpreteerd wordt en dat er bepaalde verbanden worden gelegd
Ach, dat is bijna de gewoonte hier op Fok.quote:Op zondag 19 juni 2005 12:03 schreef Alicey het volgende:
Dan zitten we dus al een hele tijd langs elkaar heen te praten.
Ik heb jaren geleden mijn vader eens gevraagd waarom Nederlanders zo massaal de kerk zijn uitgelopen, zijn antwoord: "de mensen pikten het niet meer, al die kinderachtige verhaaltjes" En daarmee slaat hij de spijker op zijn kop, religie is kinderachtig.quote:Op zondag 19 juni 2005 02:12 schreef Aslama het volgende:
[..]
nee, de juiste geleerden brengen je tot de ware religie.
Ach, het vult weer een paar pagina's.quote:Op zondag 19 juni 2005 12:06 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ach, dat is bijna de gewoonte hier op Fok.
Ik denk dat Aslama het eens is met je vader, aangezien het Christendom niet de ware religie is.quote:Op zondag 19 juni 2005 12:07 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Ik heb jaren geleden mijn vader eens gevraagd waarom Nederlanders zo massaal de kerk zijn uitgelopen, zijn antwoord: "de mensen pikten het niet meer, al die kinderachtige verhaaltjes" En daarmee slaat hij de spijker op zijn kop, religie is kinderachtig.
Het amusante is dat de meeste gelovigen niet in de gaten hebben dat als je bv. het christendom bekritiseert je indirect alle monotheïstische religies bekritiseert, en andersom. Eén pot natquote:Op zondag 19 juni 2005 12:13 schreef Frezer het volgende:
[..]
Ik denk dat Aslama het eens is met je vader, aangezien het Christendom niet de ware religie is..
relativiteit in de Koranquote:Op zaterdag 18 juni 2005 22:34 schreef Aslama het volgende:
[..]
dat zou best kunnen, maar dat zeg niog niks over der realiteit. het zegt slechts iets over de waarneming daarvan.quote:Op zondag 19 juni 2005 09:29 schreef Alicey het volgende:
[..]
Een groot deel van de waarnemingen die je doet zijn niet op realiteit gebaseerd, en/of verzin je zelf. Vaak gaat het om relatief onbenullige dingen, maar probeer maar eens te luisteren naar wat iemand te vertellen heeft, en dit weer over te brengen op iemand anders.
He Haus. Op de site heb je ook een forum. Waarom ga je daar niet met hun discusseren over het topic. Laat me aub weten als je dit gaat doen, ik ga het volgen.quote:Op zondag 19 juni 2005 13:06 schreef Haushofer het volgende:
[..]
relativiteit in de Koran
En soms krijg je dan dit soort waninterpretaties.
Ik vraag me nog steeds af hoe je de Koran combineerd met het veranderlijke karakter van wetenschap?quote:Op zondag 19 juni 2005 13:37 schreef Aslama het volgende:
[..]
He Haus. Op de site heb je ook een forum. Waarom ga je daar niet met hun discusseren over het topic. Laat me aub weten als je dit gaat doen, ik ga het volgen.
Hoe wil jij bepalen wat realiteit is, als niemand een zuivere waarneming heeft?quote:Op zondag 19 juni 2005 13:34 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
dat zou best kunnen, maar dat zeg niog niks over der realiteit. het zegt slechts iets over de waarneming daarvan.
wie zegt dat ik dat wil bepalenquote:Op zondag 19 juni 2005 14:26 schreef Alicey het volgende:
[..]
Hoe wil jij bepalen wat realiteit is, als niemand een zuivere waarneming heeft?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |