abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28052131
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 21:57 schreef Nickthedick het volgende:

[..]

Die ontwikkeling is ook maar pas op gang gekomen na de verlichting hoor. Kijk anders eens naar moslim-landen, vroeger de voorlopers in wiskunde en astronomie, en sinds de islam z'n intrede deed...
Heb je een referentie ?
Het verschil tussen het geloof en het bijgeloof is dat het geloof een conclusie is van rationeel onderzoek.
De waarheid is van iedereen.
pi_28052158
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 22:00 schreef Schorpioen het volgende:
Tja, het feit dat er uberhaupt iets bestaat vind ik een van de meest fundamentele vragen van het leven, en daar heeft de wetenschap geen enkel antwoord op en dat antwoord zal wsch ook nooit van de wetenschap komen. De religies geven ook geen kant en klare antwoorden, maar stippelen wel een pad uit dat je kan volgen en wat je bij het antwoord zou moeten brengen (of de vraag wegneemt).
Ikzelf vind het geen probleem om met onbeantwoorde vragen te leven. Beter een groot vraagteken dan een (imo) volstrekt absurd antwoord (als we het over de grote religies hebben; met het soort godsbeeld dat Haus beschrijft heb ik minder moeite).
pi_28052163
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 21:50 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Aannames doe je doorgaans pas als er aanwijzingen in een bepaalde richting zijn. In het geloof
Ho ho ho. HET geloof bestaat niet. Ga niet jouw eigen ervaringen projecteren op de rest van de wereld.
quote:
Er zijn immers maar weinig (lees: geen) mensen die god ervaren zonder dat ze aannemen dat hij bestaat...
Onzin, er zijn genoeg mensen die nooit gelovig zijn geweest maar opeens out of the blue een heftige religieuze ervaring kregen en daardoor spontaan zijn gaan geloven.
Unox, the worst operating system.
  zaterdag 18 juni 2005 @ 22:03:34 #104
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_28052190
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 22:01 schreef Aslama het volgende:

[..]

Heb je een referentie ?
Ja, de geschiedenis. Het volk in het Midden-Oosten was tot de middeleeuwen wetenschappelijk superieur aan Europa, kijk eens hoe de situatie nu is.
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_28052196
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 22:00 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Tja, het feit dat er uberhaupt iets bestaat vind ik een van de meest fundamentele vragen van het leven, en daar heeft de wetenschap geen enkel antwoord op en dat antwoord zal wsch ook nooit van de wetenschap komen. De religies geven ook geen kant en klare antwoorden, maar stippelen wel een pad uit dat je kan volgen en wat je bij het antwoord zou moeten brengen (of de vraag wegneemt).
* Mee eens is
Het feit dat er uberhaupt iets bestaat is erg belangrijk, dat kan allemaal geen "toeval"zijn hoor.
pi_28052219
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 22:02 schreef Schorpioen het volgende:
Ho ho ho. HET geloof bestaat niet. Ga niet jouw eigen ervaringen projecteren op de rest van de wereld.
Als ik het over 'het geloof' heb, heb ik het over de grote religies, niet over persoonlijk geloof o.i.d.
quote:
Onzin, er zijn genoeg mensen die nooit gelovig zijn geweest maar opeens out of the blue een heftige religieuze ervaring kregen en daardoor spontaan zijn gaan geloven.
Ik doelde meer op de beweringen die gelovigen doen over god die hen leidt in hun leven, niet zozeer op temporaalkwabgebeurens.
  zaterdag 18 juni 2005 @ 22:05:20 #107
106776 Nickthedick
pi_28052229
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 22:03 schreef FokCrash het volgende:

[..]

* Mee eens is
Het feit dat er uberhaupt iets bestaat is erg belangrijk, dat kan allemaal geen "toeval"zijn hoor.
Definieer 'toeval'.
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_28052254
Noujah, een grote knal ofzo, of de mens die op goed geluk uit een aap is ontstaan.
pi_28052277
Schorpioen, er is natuurlijk ook een reden dat iemand een bepaalde ervaring als 'religieus' kwalificeert. Dat doet hij niet als hij nog nooit van god of geloof heeft gehoord. Referentiekader enzo.
pi_28052379
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 22:08 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Schorpioen, er is natuurlijk ook een reden dat iemand een bepaalde ervaring als 'religieus' kwalificeert. Dat doet hij niet als hij nog nooit van god of geloof heeft gehoord. Referentiekader enzo.
Een religieuze ervaring gaat alle referentiekaders te buiten.
  zaterdag 18 juni 2005 @ 22:14:19 #111
106776 Nickthedick
pi_28052408
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 22:06 schreef FokCrash het volgende:
Noujah, een grote knal ofzo, of de mens die op goed geluk uit een aap is ontstaan.
Ben je je er wel van bewust hoeveel variabelen daarbij komen kijken? Er zijn gelovigen die hebben berekend dat de kans op spontaan leven, een kans op 1040000 is o.i.d. Waar die 'wetenschappers' geen rekening mee hebben gehouden, is dat elke gebeurtenis op elk kleinst meetbare tijdschaal een ondeindig aantal toekomstige variabelen bevat (wel eens van 'the butterfly-effect' gehoord?).

Toeval is geen kwestie van OF het ooit gebeurt, maar van WANNEER het gebeurt.
pi_28052589
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 21:56 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Even een zeer actueel voorbeeldje waar het gaat om 'de gelovigen' die de vooruitgang willen blokkeren: stamcelonderzoek...
Graag even de toevoeging dat echt niet 'alle' gelovigen hier tegen zijn hoor. Enige nuance mag wel.
Ik geloof bijvoorbeeld best wel, maar zal nooit tegen zoiets zijn.

Wel kan ik zo mijn vraagtekens zetten bij klonen, maar daar heeft religie niets mee te maken. Als de mens kan scheppen, dan moet hij scheppen, maar ik zou nogal een klein beetje huiverig zijn voor de mogelijkheid dat je ergens een wijziging aanbrengt die een negatief blijvend gevolg heeft.
** 100% * P * U * R * E -- L * O * T * H **
Mijn fotoboek
  zaterdag 18 juni 2005 @ 22:25:00 #113
106776 Nickthedick
pi_28052645
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 22:22 schreef -Lotte- het volgende:

[..]

Graag even de toevoeging dat echt niet 'alle' gelovigen hier tegen zijn hoor. Enige nuance mag wel.

Wel kan ik zo mijn vraagtekens zetten bij klonen, maar daar heeft religie niets mee te maken. Als de mens kan scheppen, dan moet hij scheppen, maar ik zou nogal een klein beetje huiverig zijn voor de mogelijkheid dat je ergens een wijziging aanbrengt die een negatief blijvend gevolg heeft.
Mensen waren vroeger ook bang voor transplantatie en chirurgie (Shelley's Frankenstein). Daar is toch ook geen monster uit voortgekomen?
pi_28052689
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 22:25 schreef Nickthedick het volgende:

[..]

Mensen waren vroeger ook bang voor transplantatie en chirurgie (Shelley's Frankenstein). Daar is toch ook geen monster uit voortgekomen?
Mensen waren vroeger niet bang voor kernbom-testen. En daar zijn vele zieken, doden en mislukte kinderen uit voortgekomen.

Het ene voorbeeld sluit het andere niet uit.
Mijn fotoboek
  zaterdag 18 juni 2005 @ 22:34:09 #115
106776 Nickthedick
pi_28052850
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 22:26 schreef -Lotte- het volgende:

[..]

Mensen waren vroeger niet bang voor kernbom-testen. En daar zijn vele zieken, doden en mislukte kinderen uit voortgekomen.

Dat komt waarschijnlijk omdat het top-secret was.
pi_28052862
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 22:03 schreef Nickthedick het volgende:

[..]

Ja, de geschiedenis. Het volk in het Midden-Oosten was tot de middeleeuwen wetenschappelijk superieur aan Europa, kijk eens hoe de situatie nu is.
Ik denk dat we een verschil van mening hebben over de oorzaak van de verandering. Maar let op: de Islam bevordert het rationeel (wetenschappelijk) denken. Mocht een moslim dat niet doen dan ligt het aan de persoon zelf.
Het verschil tussen het geloof en het bijgeloof is dat het geloof een conclusie is van rationeel onderzoek.
pi_28052950
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 22:34 schreef Nickthedick het volgende:

[..]

Dat komt waarschijnlijk omdat het top-secret was.
Leg die maar uit
Omdat het top-secret was.. is nu ineens iedereen ziek?
Hebben ze de informatie over de mogelijke schadelijke gevolgen geheim gehouden?

Waarom gingen ze vroeger dan met familie en een aantal hoge/rijke mensen daar zitten kijken naar een ontploffing op een tribune? Was dat een komplot?
Mijn fotoboek
  zaterdag 18 juni 2005 @ 22:41:15 #118
106776 Nickthedick
pi_28052990
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 22:06 schreef FokCrash het volgende:
Even een voorbeeld van 'toeval'. Mensen die de film Magnolia hebben gezien kennen dit stukje waarschijnlijk wel, maar het is echt gebeurd:
quote:
a couple being arrested for the murder of their son who was trying (but failing) to commit suicide with a gun; this is a spectacular story in which the boy jumps from the top of a building and gets shot -- through the window which he passed on the way down -- by his mother, who was threatening her husband with the gun she didn't know was loaded by her son in order to commit suicide. The story reveals that the boy would have survived his fall if he hadn't been shot because there was a net attached to the building by workers a few days previously.
pi_28053000
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 22:13 schreef Schorpioen het volgende:
Dat lijkt me ook nogal een forse aanname. Een 'religieuze' ervaring kan er hooguit voor zorgen dat iemand een religie omarmt die hij al kent (of er zelf eentje verzint). Mensen krijgen geen visoenen van goden die ze niet kennen.
pi_28053017
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 22:22 schreef -Lotte- het volgende:
Ik schrijf 'de gelovigen' niet voor niets tussen aanhalingstekens.
pi_28053057
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 22:26 schreef -Lotte- het volgende:

[..]

John Wayne died of stomach cancer on June 11, 1979 in Newport Beach, California, and was interred in the Pacific View Memorial Park cemetery in Corona del Mar, Orange County, California. Some trace his cancer back to his work in The Conqueror, filmed about 100 miles downwind of Nevada nuclear-weapons test sites.
pi_28053063
Overigens zijn 'religieuze ervaringen' opwekbaar. Evenals BDE's. Dat maakt de ervaring niet minder intens, maar de oorzaak wel een stuk duidelijker.
  zaterdag 18 juni 2005 @ 22:44:33 #123
106776 Nickthedick
pi_28053066
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 22:38 schreef -Lotte- het volgende:

Leg die maar uit
Omdat het top-secret was.. is nu ineens iedereen ziek?
Hebben ze de informatie over de mogelijke schadelijke gevolgen geheim gehouden?
Nee, niemand was BANG omdat het top secret was
quote:
Waarom gingen ze vroeger dan met familie en een aantal hoge/rijke mensen daar zitten kijken naar een ontploffing op een tribune? Was dat een komplot?
Que? btw, als je genoeg afstand bewaart, is het redelijk veilig.
  zaterdag 18 juni 2005 @ 22:47:00 #124
106776 Nickthedick
pi_28053115
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 22:34 schreef Aslama het volgende:

[..]

Ik denk dat we een verschil van mening hebben over de oorzaak van de verandering. Maar let op: de Islam bevordert het rationeel (wetenschappelijk) denken. Mocht een moslim dat niet doen dan ligt het aan de persoon zelf.
Da's een pricipiele denkfout, rationeel denken vergt objectiviteit; en da's nu niet echt het sterkste punt van religie.

Hoe zou jij het instorten van de wetenschap in het Midden-Oosten dan verklaren?
pi_28053302
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 22:47 schreef Nickthedick het volgende:

[..]

Da's een pricipiele denkfout, rationeel denken vergt objectiviteit; en da's nu niet echt het sterkste punt van religie.

Hoe ging dat argument van Solimon (ofzo) ook alweer.
Een boek is in overeenstemming met de koran, en dan is het overbodig
Of een boek is in tegenspraak met de koran, en dan is het gevaarlijk.
  zaterdag 18 juni 2005 @ 23:03:11 #126
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_28053447
quote:
Maar let op: de Islam bevordert het rationeel (wetenschappelijk) denken.
Hoe zit het als wetenschappelijke bevindingen niet stroken met het onveranderlijke woord (Koran, Bijbel) van God? Dan pas je je interpretatie aan van de Koran?
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_28053456
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 22:13 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

dat terwijl ze vaak cultureel bepaald zijn
  zaterdag 18 juni 2005 @ 23:05:19 #128
106776 Nickthedick
pi_28053490
Ik denk dat je Soliman bedoelt.
pi_28053663
quote:

[..]

Maar lieverd, dat is niet wat we zien. Als je we jou mogen geloven bevordert de islam het rationeel denken, en als we Triggershot mogen geloven is de islam een wonder van rechtvaardigheid en verdraagzaamheid. Vervolgens kijken wij kaaskoppen naar de praktijk en we zien het volstrekt tegenovergestelde.
Vervolgens moet wij kazen denken aan deze meneer:

[ Bericht 1% gewijzigd door Godslasteraar op 18-06-2005 23:29:50 ]
pi_28053664
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 23:03 schreef het_fokschaap het volgende:
dat terwijl ze vaak altijd cultureel bepaald zijn
pi_28053668
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 22:47 schreef Nickthedick het volgende:

[..]

Nou ik probeer anders alles zo objectief mogelijk te bekijken en dit is juist door mijn religie gevraagd. Ik denk dat het verschil ligt in het beoordelen van wat objectief is of niet. Er is maar een objectieve en door een of andere persoonlijke oorzaak wordt die door de mensen anders bekeken.
quote:
Doordat de mensen hun God vergeten. Hij zegt dat ze rationeel moeten nadenken en dat deden ze juist niet.
pi_28053685
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 23:14 schreef Aslama het volgende:
Doordat de mensen hun God vergeten. Hij zegt dat ze rationeel moeten nadenken en dat deden ze juist niet.
Ze vergaten hun god toen de islam haar intrede deed?
pi_28053818
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 23:14 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

Maar lieverd, dat is niet wat we zien. Als je we jou mogen geloven bevordert de islam het rationeel denken, en als we Triggershot mogen geloven is de islam een wonder van rechtvaardigheid en verdraagzaamheid.
Schat, wil je mij geen lieverd noemen?
Ach .. je ziet dus dat rationeel denken, wonder van rechtvaardigheid en verdraagzaamheid niet samengaan ? zo gaan we niet lasteren okay ?
quote:
Vervolgens kijken wij kaaskoppen naar de praktijk en we zien het volstrekt tegenovergestelde.
Vervolgens moet wij kazen denken aan deze meneer:
[afbeelding]
Schat, je manier van lasteren valt me tegen. Dit kan ik niet eens serieus beantwoorden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Aslama op 18-06-2005 23:31:52 ]
  zaterdag 18 juni 2005 @ 23:23:03 #134
106776 Nickthedick
pi_28053844
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 23:14 schreef Aslama het volgende:

Nou ik probeer anders alles zo objectief mogelijk te bekijken en dit is juist door mijn religie gevraagd. Ik denk dat het verschil ligt in het beoordelen van wat objectief is of niet. Er is maar een objectieve en door een of andere persoonlijke oorzaak wordt die door de mensen anders bekeken.
Ben je dan ook bereid om iets wat in de Koran staat te negeren als het objectiviteit in de weg staat?
quote:
Ben je een soort seperatist binnen de Islam? Want je gaat hier wel tegen de dogma's in die de Koran voortbrengt.
pi_28053863
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 23:15 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ze vergaten hun god toen de islam haar intrede deed?
eerst wel gehoorzamen later niet meer en toen stortten ze in
pi_28053973
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 23:23 schreef Nickthedick het volgende:

[..]

Ben je dan ook bereid om iets wat in de Koran staat te negeren als het objectiviteit in de weg staat?
In de Koran staat niets die tegenstrijdig is met de wetenschap.
quote:
[..]

Ben je een soort seperatist binnen de Islam? Want je gaat hier wel tegen de dogma's in die de Koran voortbrengt.
Als je de Koran op de juiste manier interpreteert zijn er geen dogma's die niet objectief zijn.
pi_28054011
pi_28054022
Het slaan van je vrouw als ze ongehoorzaam is, is zeker ook heel objectief?
  zaterdag 18 juni 2005 @ 23:36:32 #139
106776 Nickthedick
pi_28054117
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 23:29 schreef Aslama het volgende:

In de Koran staat niets die tegenstrijdig is met de wetenschap.
Direct misschien niet, maar indirect... In de bijbel staat ook niets wat wetenschap afkeurt, totdat er ethische bezwaren kwamen tegen bijv: Dode mensen onderzoeken, Evolutietheorie, 'ontaardde' kunst etc. etc. etc. Naar mijn weten is dat in elke religie aanwezig.
quote:
Als je de Koran op de juiste manier interpreteert zijn er geen dogma's die niet objectief zijn.
Hmmm, ja... interpretatie is een subjectief oordeel. (snap je het paradox?)
pi_28054178
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 23:31 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Het slaan van je vrouw als ze ongehoorzaam is, is zeker ook heel objectief?
Dit is zeker geen vrijbrief om een vrouw bont en blauw te slaan. Je moet alles in een geheel context bekijken. Heeft te maken met de positie van de man en vrouw in de Islam. De profeet Mohammed vzmh heeft nog nooit een vrouw geslagen.
pi_28054208
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 22:41 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Dat lijkt me ook nogal een forse aanname. Een 'religieuze' ervaring kan er hooguit voor zorgen dat iemand een religie omarmt die hij al kent (of er zelf eentje verzint). Mensen krijgen geen visoenen van goden die ze niet kennen.
Mensen krijgen een visioen van het goddelijke, of het Ene, Brahma, of hoe je het ook wil noemen, die vormt de basis van elke religie, ook van iets als het boeddhisme al heet het daar geen God. Het wordt anders verpakt, ingekleurd vanuit de cultuur waar de religie is ontstaan, en met de nadruk op verschillende aspecten. Het is logisch dat je voor een verklaring voor een ervaring met zoveel impact eerder dicht bij huis gaat zoeken, maar de ervaring zelf komt van iets universeels. Dat wordt ook duidelijk als je de verschillende religies op dat punt naast elkaar gaat leggen.
pi_28054209
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 23:40 schreef Aslama het volgende:
Dit is zeker geen vrijbrief om een vrouw bont en blauw te slaan. Je moet alles in een geheel context bekijken. Heeft te maken met de positie van de man en vrouw in de Islam. De profeet Mohammed vzmh heeft nog nooit een vrouw geslagen.
Dat zal wel niet, de Koran geeft er toestemming voor. Daar is niks 'objectiefs' aan. Het woord 'context' geeft al aan dat we niet met iets objectiefs te maken hebben.
pi_28054232
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 23:41 schreef Schorpioen het volgende:
Mensen krijgen een visioen van het goddelijke, of het Ene, Brahma, of hoe je het ook wil noemen, die vormt de basis van elke religie, ook van iets als het boeddhisme al heet het daar geen God. Het wordt anders verpakt, ingekleurd vanuit de cultuur waar de religie is ontstaan, en met de nadruk op verschillende aspecten. Het is logisch dat je voor een verklaring voor een ervaring met zoveel impact eerder dicht bij huis gaat zoeken, maar de ervaring zelf komt van iets universeels. Dat wordt ook duidelijk als je de verschillende religies op dat punt naast elkaar gaat leggen.
De ervaring komt uit je frontaalkwab en is opwekbaar. Dat is de reden dat zulke ervaringen een universele component hebben; onze hersenen werken op vergelijkbare wijze.
pi_28054244
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 23:22 schreef Aslama het volgende:

]

Schat, wil je mij geen lieverd noemen?
Ach .. je ziet dus dat rationeel denken, wonder van rechtvaardigheid en verdraagzaamheid niet samengaan ? zo gaan we niet lasteren okay ?

Schat, je manier van lasteren valt me tegen. Dit kan ik niet eens serieus beantwoorden.
Ach, die eeuwige discussies over de islam, dat gaat maar door. . . wie denk je voor de gek te houden?
Maar mischien dat ik je hiermee een plezier doe:
Mohammad "Bagdad Bob" Saeed Al-Sahaf
Wie is de Bob vanavond?
  zaterdag 18 juni 2005 @ 23:48:11 #145
106776 Nickthedick
pi_28054325
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 23:42 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Dat zal wel niet, de Koran geeft er toestemming voor. Daar is niks 'objectiefs' aan. Het woord 'context' geeft al aan dat we niet met iets objectiefs te maken hebben.
Laten we Aslama nu niet verantwoordelijk stellen voor de interpretatie van de Koran door andere Islamieten; hij heeft ZIJN interpretatie. Het lijkt me dus een wel zo netjes en correct om ZIJN perspectief als basis te nemen voor verdere discussie.

Straks hebben we hier weer een Bansheeboy op FOK! rond dwalen.
pi_28054348
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 23:36 schreef Nickthedick het volgende:

[..]

Direct misschien niet, maar indirect... In de bijbel staat ook niets wat wetenschap afkeurt, totdat er ethische bezwaren kwamen tegen bijv: Dode mensen onderzoeken, Evolutietheorie, 'ontaardde' kunst etc. etc. etc. Naar mijn weten is dat in elke religie aanwezig.
[..]
Ethische waarden die uit religie voortvloeien kunnen soms niet door de (ethische) wetenschap verklaard worden. Het komt omdat de religie het verborgene (dode, ziel bijv.) verklaart die buiten het domein van de wetenschap. Het is dus zeer riskant om hiermee om te springen op basis van de wetenschap.
quote:
Hmmm, ja... interpretatie is een subjectief oordeel. (snap je het paradox?)
Het interpreteren van de Koran heeft regels. Binnen dat kader zijn er dan weinig verschillen in ieder geval mbt. de hoofdzaken.
pi_28054371
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 23:48 schreef Nickthedick het volgende:
Laten we Aslama nu niet verantwoordelijk stellen voor de interpretatie van de Koran door andere Islamieten; hij heeft ZIJN interpretatie. Het lijkt me dus een wel zo netjes en correct om ZIJN perspectief als basis te nemen voor verdere discussie.
Er staat letterlijk in de Koran dat je je vrouw mag 'tuchtigen' als zij ongehoorzaam is. Dat 'tuchtigen' kun je op verschillende manieren interpreteren, maar het blijft even fout. Daarnaast ga ik juist in op Aslama's interpretatie.
pi_28054393
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 23:42 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

In de objectieve context natuurlijk. Dat moet weer objectief onderbouwd zijn en dat is de waarheid.
pi_28054404
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 23:49 schreef Aslama het volgende:
Het interpreteren van de Koran heeft regels. Binnen dat kader zijn er dan weinig verschillen in ieder geval mbt. de hoofdzaken.
Eh... In de islam bestaan er - evenals in het christendom - vele verschillende stromingen, die het dus niet met elkaar eens zijn, anders zouden ze geen verschillende stromingen zijn.
pi_28054418
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 23:43 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

De ervaring komt uit je frontaalkwab en is opwekbaar. Dat is de reden dat zulke ervaringen een universele component hebben; onze hersenen werken op vergelijkbare wijze.
Wat is je punt met het opwekbaar zijn van religieuze ervaringen? Pijn en genot is ook kunstmatig opwekbaar, doet dat iets af aan de echtheid? Als je zo begint dan kun je de hele werkelijkheid als een kunstmatig opwekbaar fenomeen gaan beschouwen. Virtual Reality door directe hersenstimulatie, hersenen in een bak met water met honderden draadjes erin, dat is theoretisch niet onmogelijk. "Nee hoor, dit maak je niet mee, je bent hier niet echt, het zijn slechts prikkels in je hersenen. De wereld bestaat niet."
  zaterdag 18 juni 2005 @ 23:53:00 #151
106776 Nickthedick
pi_28054420
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 23:50 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Er staat letterlijk in de Koran dat je je vrouw mag 'tuchtigen' als zij ongehoorzaam is. Dat 'tuchtigen' kun je op verschillende manieren interpreteren, maar het blijft even fout. Daarnaast ga ik juist in op Aslama's interpretatie.
Waarom vraag je dan niet gewoon hoe hij dat interpreteert?
pi_28054428
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 23:51 schreef Aslama het volgende:
In de objectieve context natuurlijk. Dat moet weer objectief onderbouwd zijn en dat is de waarheid.
Wat is in vredesnaam een 'objectieve context'? Sorry, maar je raaskalt.
pi_28054438
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 23:53 schreef Nickthedick het volgende:
Waarom vraag je dan niet gewoon hoe hij dat interpreteert?
Dat heeft 'ie toch net gezegd? Ik denk dat Aslama ook wel voor zichzelf kan spreken trouwens.
pi_28054484
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 23:52 schreef Schorpioen het volgende:
Wat is je punt met het opwekbaar zijn van religieuze ervaringen? Pijn en genot is ook kunstmatig opwekbaar, doet dat iets af aan de echtheid? Als je zo begint dan kun je de hele werkelijkheid als een kunstmatig opwekbaar fenomeen gaan beschouwen. Virtual Reality door directe hersenstimulatie, hersenen in een bak met water met honderden draadjes erin, dat is theoretisch niet onmogelijk. "Nee hoor, dit maak je niet mee, je bent hier niet echt, het zijn slechts prikkels in je hersenen. De wereld bestaat niet."
Het doet niets af aan de subjectieve 'echtheid', nee. Maar ze zijn geen bewijs voor de entiteiten die mensen achter dit soort ervaringen zoeken. Het zijn gewoon hersenspinsels.
  zaterdag 18 juni 2005 @ 23:56:21 #155
106776 Nickthedick
pi_28054486
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 23:49 schreef Aslama het volgende:

Ethische waarden die uit religie voortvloeien kunnen soms niet door de (ethische) wetenschap verklaard worden. Het komt omdat de religie het verborgene (dode, ziel bijv.) verklaart die buiten het domein van de wetenschap. Het is dus zeer riskant om hiermee om te springen op basis van de wetenschap.
Dat is dus al een voor-aanname , en dus niet objectief.
quote:
Als er duidelijk zou staan wat er wordt bedoeld, zouden er geen regels voor interpretatie nodig zijn. Zijn deze regels trouwens voor, tijdens of na het schrijven van de Koran opgesteld?
  zaterdag 18 juni 2005 @ 23:58:17 #156
106776 Nickthedick
pi_28054526
Anyway... ik ga de stad in en alles doen wat god verboden heeft
pi_28054541
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 23:58 schreef Nickthedick het volgende:
Mag ik mee?
pi_28054577
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 23:58 schreef Nickthedick het volgende:
en ik ga dat filmpje bekijken van Georgina Verbaan dat ik heb gedownload.
pi_28054608
quote:
Op zondag 19 juni 2005 00:00 schreef Godslasteraar het volgende:
en ik ga dat filmpje bekijken van Georgina Verbaan dat ik heb gedownload.
Dat mag uiteraard ook niet van God. En Allah en Vishnu zijn er ook op tegen.
pi_28054615
Ik werk niet met tussenpersonen, dus als god iets van me wil moet ie maar aanbellen. Tot die tijd doe ik net alsof ie niet bestaat.
pi_28054677
quote:
Op zondag 19 juni 2005 00:02 schreef Evil_Jur het volgende:
Ik werk niet met tussenpersonen, dus als god iets van me wil moet ie maar aanbellen. Tot die tijd doe ik net alsof ie niet bestaat.
Dat lijkt me een verstandige techniek. Uiteraard zal een gelovige beweren dat God al je hele leven probeert om contact met je te zoeken, maar dat jij Hem negeert.
pi_28054720
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 23:52 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Eh... In de islam bestaan er - evenals in het christendom - vele verschillende stromingen, die het dus niet met elkaar eens zijn, anders zouden ze geen verschillende stromingen zijn.
Dat is het punt die voor buitenstaanders heel moeilijk te begrijpen is. Ik volsta met het volgende:
De islam zegt als je oprecht de waarheid zoekt dan vind je hem wel. De oprechtheid van iemand bepaalt uiteindelijk dus of iemand wel of niet de echte waarheid vindt.
pi_28054743
quote:
Op zondag 19 juni 2005 00:07 schreef Aslama het volgende:
Dat is het punt die voor buitenstaanders heel moeilijk te begrijpen is. Ik volsta met het volgende:
De islam zegt als je oprecht de waarheid zoekt dan vind je hem wel. De oprechtheid van iemand bepaalt uiteindelijk dus of iemand wel of niet de echte waarheid vindt.
Met andere woorden: alle mensen die geen moslim zijn, zijn niet oprecht? Kan het soms ook zo zijn dat je oprecht zoekt en een ándere waarheid vindt...?
pi_28054761
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 23:56 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Het doet niets af aan de subjectieve 'echtheid', nee. Maar ze zijn geen bewijs voor de entiteiten die mensen achter dit soort ervaringen zoeken. Het zijn gewoon hersenspinsels.
Ik heb ook nooit gezegd dat het bewijs voor wat dan ook is. Sterker nog, ik heb al gezegd dat er helemaal nergens een bewijs voor bestaat op dit gebied. Dus laten we ophouden over bewijs. Het enige wat telt is de directe, persoonlijke ervaring, wat je nu een beetje flauw loopt weg te "redeneren" door het af te doen als "gewoon hersenspinsels". Zeg mij dan eens wat geen hersenspinsels zijn, want volgens mij is alles dat dan. De werkelijkheid zoals je die nu ervaart zijn toch ook gewoon hersenspinsels?
pi_28054843
quote:
Op zondag 19 juni 2005 00:02 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Dat mag uiteraard ook niet van God. En Allah en Vishnu zijn er ook op tegen.
Georgina('s) Akbar
Je vergeet dat het ook van Donner niet mag, en van Balkje vermoedelijk ook niet. Hoe dan ook, leuk meisje! Als ze de politiek ingaat heeft ze mijn stem
pi_28054900
quote:
Op zondag 19 juni 2005 00:09 schreef Schorpioen het volgende:
Ik heb ook nooit gezegd dat het bewijs voor wat dan ook is. Sterker nog, ik heb al gezegd dat er helemaal nergens een bewijs voor bestaat op dit gebied. Dus laten we ophouden over bewijs. Het enige wat telt is de directe, persoonlijke ervaring, wat je nu een beetje flauw loopt weg te "redeneren" door het af te doen als "gewoon hersenspinsels". Zeg mij dan eens wat geen hersenspinsels zijn, want volgens mij is alles dat dan. De werkelijkheid zoals je die nu ervaart zijn toch ook gewoon hersenspinsels?
Je bedoelt als in een Matrix-achtig idee? Dat denk ik niet. Hoe je de werkelijkheid erváárt is wel een hersenspinsel, ja. Maar de ervaring van het zien van een stoel heeft imo meer werkelijkheidswaarde dan een religieuze ervaring. Een religieuze ervaring wordt veroorzaakt door kortsluiting in je brein en heeft daarom in mijn ogen geen werkelijke waarde. Een religieuze ervaring is ook iets heel anders dan bijvoorbeeld jouw eerder genoemde voorbeeld van liefde. Liefde heeft betrekking op iemand die zich in de concrete werkelijkheid bevindt, dat kan van een religieuze ervaring niet gezegd worden. Daarom zie ik liefde niet als een illusie en een religieuze ervaring wel.
pi_28054945
Ik ontken trouwens niet dat een religieuze ervaring voor mensen die hem meemaken wel degelijk zeer waardevol kan zijn.
  zondag 19 juni 2005 @ 00:22:05 #168
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_28054978
quote:
Op zondag 19 juni 2005 00:18 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

Daarom zie ik liefde niet als een illusie en een religieuze ervaring wel.
En als je van liefde verliefdheid maakt?
pi_28054992
quote:
Op zondag 19 juni 2005 00:22 schreef Alicey het volgende:
En als je van liefde verliefdheid maakt?
Verliefdheid is denk ik vaak een illusie, ja, maar dat is puur persoonlijk wellicht.
pi_28055030
Wel een ander soort van illusie trouwens, want daar gaat het niet om iets wat misgaat in je hersenen. En verliefdheid heeft ook betrekking op iemand in de realiteit.
pi_28055051
quote:
Op zondag 19 juni 2005 00:09 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Met andere woorden: alle mensen die geen moslim zijn, zijn niet oprecht?
Het hoeft niet. Kan zijn dat de info (nog) niet op de juiste manier bij hem/haar terecht komt.
Het probleem met dit soort discussie is dat zodra je zegt dat je religie de waarheid is dan wordt je als niet objectief, arrogant ed. bestempeld, terwijl er maar 1 waarheid is en men de waarheid van de religie niet kunt uitsluiten.
quote:
Kan het soms ook zo zijn dat je oprecht zoekt en een ándere waarheid vindt...?
Zoals ik geloof, niet.
  zondag 19 juni 2005 @ 00:27:36 #172
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_28055061
quote:
Op zondag 19 juni 2005 00:25 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Wel een ander soort van illusie trouwens, want daar gaat het niet om iets wat misgaat in je hersenen.
Het gooit anders behoorlijk wat processen in de war.
quote:
En verliefdheid heeft ook betrekking op iemand in de realiteit.
Is dat zo? Heeft het niet betrekking op een niet-bestaande persoon waar je een reele persoon als plaatsvervanger voor ziet?
pi_28055114
quote:
Op zondag 19 juni 2005 00:26 schreef Aslama het volgende:
Het hoeft niet. Kan zijn dat de info (nog) niet op de juiste manier bij hem/haar terecht komt.
Het probleem met dit soort discussie is dat zodra je zegt dat je religie de waarheid is dan wordt je als niet objectief, arrogant ed. bestempeld, terwijl er maar 1 waarheid is en men de waarheid van de religie niet kunt uitsluiten.
Héél klein probleempje: er bestaan honderden, zo niet duizenden religies. En ze beweren allemaal dat ze de waarheid in pacht hebben. Daarnaast beweren ze ook nog eens allemaal iets anders. Hoe kan ik weten of ik de juiste religie te pakken heb?
pi_28055130
quote:
Op zondag 19 juni 2005 00:27 schreef Alicey het volgende:
Het gooit anders behoorlijk wat processen in de war.
Is dat zo? Heeft het niet betrekking op een niet-bestaande persoon waar je een reele persoon als plaatsvervanger voor ziet?
Ga je een kruisverhoor doen? Het is te laat. Ik zie een groot verschil tussen een 'religieuze ervaring' veroorzaakt door kortsluiting aan de ene kant en verliefdheid aan de andere. De religieuze ervaring zou ik in hetzelfde hokje stoppen als, pak 'm beet, een psychose. Nonsens dus, al kunnen mensen er soms wel iets aan hebben.
pi_28055156
En de illusie bij verliefdheid wordt zelf gecreëerd, terwijl de illusie bij een psychose of 'religieuze ervaring' niet zelf opgeroepen wordt.
pi_28055168
quote:
Op zondag 19 juni 2005 00:32 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

......... Ik zie een groot verschil tussen een 'religieuze ervaring' veroorzaakt door kortsluiting aan de ene kant en verliefdheid aan de andere..............
Voor mannen is verliefdheid ook vaak wat meer....um... laat ik zeggen, primair gemotiveerd
  zondag 19 juni 2005 @ 00:36:46 #177
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_28055194
quote:
Op zondag 19 juni 2005 00:32 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ga je een kruisverhoor doen?
Nee hoor, lieverd. Ik brainstorm ook maar wat.
quote:
Het is te laat. Ik zie een groot verschil tussen een 'religieuze ervaring' veroorzaakt door kortsluiting aan de ene kant en verliefdheid aan de andere.
Hier ga je op voorhand er van uit dat er sprake is van een kortsluiting, en niet van een proces dat een aanwijsbare lichamelijke grond heeft, zoals ook bij verliefdheid.
quote:
De religieuze ervaring zou ik in hetzelfde hokje stoppen als, pak 'm beet, een psychose. Nonsens dus, al kunnen mensen er soms wel iets aan hebben.
Waarom gooi je verliefdheid niet in datzelfde rijtje? Verliefdheid levert net zo goed waanbeelden op, en net zoals een religieuze ervaring is het goed aan te tonen waar het in de hersenen gebeurt.

Het enige echte verschil dat ik zie is dat van verliefdheid bekend is wel doel het kan hebben, en van een religieuze ervaring (nog) niet (meer).
pi_28055210
quote:
Op zondag 19 juni 2005 00:35 schreef Godslasteraar het volgende:
Voor mannen is verliefdheid ook vaak wat meer....um... laat ik zeggen, primair gemotiveerd
Dat is geen verliefdheid, mijn vriend, dat is gewoon heerlijke, goddeloze geilheid.
  zondag 19 juni 2005 @ 00:37:43 #179
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_28055214
quote:
Op zondag 19 juni 2005 00:33 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
En de illusie bij verliefdheid wordt zelf gecreëerd, terwijl de illusie bij een psychose of 'religieuze ervaring' niet zelf opgeroepen wordt.
Elke illusie roep je uiteindelijk zelf op.
pi_28055232
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 23:56 schreef Nickthedick het volgende:

[..]

Dat is dus al een voor-aanname , en dus niet objectief.
Niet als je de religie op een objectieve manier onderzocht hebt en de conclusie trekt dat het de waarheid is.
quote:
[..]

Als er duidelijk zou staan wat er wordt bedoeld, zouden er geen regels voor interpretatie nodig zijn. Zijn deze regels trouwens voor, tijdens of na het schrijven van de Koran opgesteld?
De profeet vzmh legde direct uit de interpretatie van een vers. Ze worden door de metgezellen onthouden enz. De volgorde is: de Koran interpreteren met de Koran zelf (uiteraard met andere verzen van de Koran), met nalatenschappen van de profeet, metgezellen, religiewetenschappers enz. mocht er geen verklaring te vinden zijn dan mag je mits je voldoende kennis hebt zelf interpreteren.
pi_28055261
quote:
Op zondag 19 juni 2005 00:36 schreef Alicey het volgende:
Hier ga je op voorhand er van uit dat er sprake is van een kortsluiting, en niet van een proces dat een aanwijsbare lichamelijke grond heeft, zoals ook bij verliefdheid.
Natuurlijk heeft het een aanwijsbare lichamelijke grond. Maar dat is dan ook het enige, terwijl verliefdheid ook nog iets met de werkelijkheid van doen heeft.
quote:
Waarom gooi je verliefdheid niet in datzelfde rijtje? Verliefdheid levert net zo goed waanbeelden op, en net zoals een religieuze ervaring is het goed aan te tonen waar het in de hersenen gebeurt.
De waanbeelden over de andere persoon bedenk je bij verliefdheid zelf. Je maakt jezelf dingen wijs over die ander. Dat is een (al dan niet bewuste) keus en je kunt het voorkomen.
pi_28055283
quote:
Op zondag 19 juni 2005 00:37 schreef Alicey het volgende:
Elke illusie roep je uiteindelijk zelf op.
Hoe bedoel je? Natuurlijk niet. Een BDE roep je niet zelf op, die wordt veroorzaakt door zuurstoftekort e.d. Jij hebt daar geen macht over. Dat is heel anders bij het creëren van een droomwereld rondom een persoon.
pi_28055286
quote:
Op zondag 19 juni 2005 00:18 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Je bedoelt als in een Matrix-achtig idee? Dat denk ik niet. Hoe je de werkelijkheid erváárt is wel een hersenspinsel, ja. Maar de ervaring van het zien van een stoel heeft imo meer werkelijkheidswaarde dan een religieuze ervaring. Een religieuze ervaring wordt veroorzaakt door kortsluiting in je brein en heeft daarom in mijn ogen geen werkelijke waarde.
Hoe weet je dat onderscheid zo te maken tussen "de werkelijkheid" en "kortsluiting in je brein"? Omdat je bekend bent met de werkelijkheid zoals je die ervaart, en je niet bekend bent met de werkelijkheid van een religieuze ervaring, is het ene echt en het ander nep. Maar dat onderscheid is helemaal niet te maken. Hoe weet je dat de werkelijkheid in je dromen nep is en je waakbewustzijn niet? Dat weet je ook niet, want je hebt geen manier om zoiets te toetsen.
quote:
Een religieuze ervaring is ook iets heel anders dan bijvoorbeeld jouw eerder genoemde voorbeeld van liefde. Liefde heeft betrekking op iemand die zich in de concrete werkelijkheid bevindt, dat kan van een religieuze ervaring niet gezegd worden. Daarom zie ik liefde niet als een illusie en een religieuze ervaring wel.
Het kan alleen niet gezegd worden van een religieuze ervaring wegens jouw aanname dat er geen god bestaat. Voor een echt gelovige is god gewoon deel van de werkelijkheid, sterker nog IS god de werkelijkheid.
  zondag 19 juni 2005 @ 00:42:00 #184
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_28055291
quote:
Op zondag 19 juni 2005 00:40 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Natuurlijk heeft het een aanwijsbare lichamelijke grond. Maar dat is dan ook het enige, terwijl verliefdheid ook nog iets met de werkelijkheid van doen heeft.
Een psychose heeft doorgaans ook "iets met de werkelijkheid van doen".
quote:
De waanbeelden over de andere persoon bedenk je bij verliefdheid zelf. Je maakt jezelf dingen wijs over die ander. Dat is een (al dan niet bewuste) keus en je kunt het voorkomen.
De exacte waanbeelden die bij een religie ontstaan bedenk je ook zelf. Ook dat kun je denk ik wel sturen.
  zondag 19 juni 2005 @ 00:43:21 #185
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_28055307
quote:
Op zondag 19 juni 2005 00:41 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Hoe bedoel je? Natuurlijk niet. Een BDE roep je niet zelf op, die wordt veroorzaakt door zuurstoftekort e.d. Jij hebt daar geen macht over. Dat is heel anders bij het creëren van een droomwereld rondom een persoon.
Bij verliefdheid heb je daar ook geen macht over je perceptie.
pi_28055329
quote:
Op zondag 19 juni 2005 00:37 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Dat is geen verliefdheid, mijn vriend, dat is gewoon heerlijke, goddeloze geilheid.
Er zijn nogal wat mannen van wie ik vermoed dat die het onderscheidt tussen verliefdheid en geilheid niet zo goed zien. Een vergissing die ik zelf ook éénmaal gemaakt heb.
pi_28055357
quote:
Op zondag 19 juni 2005 00:44 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

Er zijn nogal wat mannen van wie ik vermoed dat die het onderscheidt tussen verliefdheid en geilheid niet zo goed zien. Een vergissing die ik zelf ook éénmaal gemaakt heb.
het begint met geilheid . dat is in ieder geval een verschil met liefde voor God...(denkhoop ik)
  zondag 19 juni 2005 @ 00:46:54 #188
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_28055371
Een verschil is misschien dat Lupa realiteit en fictie als 2 absolute tegenpolen ziet, terwijl ik geneigd ben fictie en realiteit te zien als volledig verweven met elkaar. Ik denk ook dat echte realiteit niet bestaat. Altijd pak je een deel fictie mee, grotendeels onbewust.
  zondag 19 juni 2005 @ 00:47:12 #189
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_28055376
quote:
Op zondag 19 juni 2005 00:46 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

het begint met geilheid
Het gaat over sex en schaap valt binnen
pi_28055389
quote:
Op zondag 19 juni 2005 00:31 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Héél klein probleempje: er bestaan honderden, zo niet duizenden religies. En ze beweren allemaal dat ze de waarheid in pacht hebben. Daarnaast beweren ze ook nog eens allemaal iets anders. Hoe kan ik weten of ik de juiste religie te pakken heb?
Door oprecht de heilige boeken te bestuderen, en oprecht vragen aan de geleerden van de religie stellen mocht je iets niet begrijpen. Als je zeker weet dat dit allemaal oprecht hebt gedaan dan kom je er wel.
ik doe toch 'per ongeluk' een bekeringspoging
pi_28055401
quote:
Op zondag 19 juni 2005 00:48 schreef Aslama het volgende:

[..]

Door oprecht de heilige boeken te bestuderen, en oprecht vragen aan de geleerden van de religie stellen mocht je iets niet begrijpen. Als je zeker weet dat dit allemaal oprecht hebt gedaan dan kom je er wel.
mja, ze denken natuurlijk allemaal dat ze het oprecht hebben gedaan
  zondag 19 juni 2005 @ 00:49:26 #192
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_28055418
quote:

[..]

Bekeringspoging? Valt toch wel mee.. Ik denk dat velen in dit subforum enkele heilige boeken bestudeerd hebben, en tot de conclusie zijn gekomen dat ze geen van allen waar kunnen zijn.
pi_28055427
quote:
Op zondag 19 juni 2005 00:41 schreef Schorpioen het volgende:
Hoe weet je dat onderscheid zo te maken tussen "de werkelijkheid" en "kortsluiting in je brein"? Omdat je bekend bent met de werkelijkheid zoals je die ervaart, en je niet bekend bent met de werkelijkheid van een religieuze ervaring, is het ene echt en het ander nep. Maar dat onderscheid is helemaal niet te maken. Hoe weet je dat de werkelijkheid in je dromen nep is en je waakbewustzijn niet? Dat weet je ook niet, want je hebt geen manier om zoiets te toetsen.
Onze werkelijkheid (de fysische wereld) is toetsbaar, aantoonbaar. Je gaat hopelijk niet beweren dat er geen verschil bestaat tussen God en een stoel. Natuurlijk kan ik niet weten of onze wereld überhaupt 'echt' is (en wat is dan 'echt'?), maar het lijkt me toch handig om ervan uit te gaan dat onze fysische werkelijkheid ook inderdaad werkelijk is. Ik ga uit van de wetenschappelijke visie op wat werkelijkheid is. Ik ga ervan uit dat de werkelijkheid empirisch toetsbaar is. Jij blijkbaar niet en dat betekent dat we langs elkaar heen lullen en dat waarschijnlijk tot in lengte van dagen zullen blijven doen.
quote:
Het kan alleen niet gezegd worden van een religieuze ervaring wegens jouw aanname dat er geen god bestaat. Voor een echt gelovige is god gewoon deel van de werkelijkheid, sterker nog IS god de werkelijkheid.
Het zal wel, ik vind de aanname dat er een god is alleen behoorlijk absurd, omdat er geen enkel bewijs voor is. Kan ik wel weer met de kabouters komen... Ik neem ook niet aan dat die bestaan, want er is geen bewijs voor. Als ik moet gaan aannemen dat er dingen en wezens bestaan voor wie of wat geen bewijs is, dan is het einde zoek. Dat vind ik gewoon onzin. Ik leef in deze wereld en ik heb te maken met deze fysieke werkelijkheid. Ik vind het zinloos om me bezig te houden met de vraag of er nog iets buiten deze werkelijkheid is, aangezien dat onverifieerbaar is. Die eventuele metafysische werkelijkheid heeft blijkbaar ook geen invloed op mijn leven en dus houd ik me er niet mee bezig. Dat zou tijdverspilling zijn, net als het zoeken naar kabouters in het bos.
pi_28055444
Overigens doe ik geen aanname dat er geen god bestaat. Er kan best een god bestaan. Ik houd daar alleen geen rekening mee omdat de vraag of hij wel of niet bestaat geen waarde heeft voor me.
pi_28055446
quote:
Op zondag 19 juni 2005 00:46 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

het begint met geilheid . dat is in ieder geval een verschil met liefde voor God...(denkhoop ik)
dat zou je hopen inderdaad, al lijkt het dat liefde voor God nogal eens gepaard gaat met liefde voor hele jonge knulletjes.
pi_28055468
quote:
Op zondag 19 juni 2005 00:43 schreef Alicey het volgende:
Bij verliefdheid heb je daar ook geen macht over je perceptie.
Dat heb je wel. Verliefd worden is een keus. Die keus is niet altijd bewust, maar je kunt wel leren die bewust te maken of het te voorkomen. Dat geldt niet voor BDE's of psychoses.
pi_28055487
quote:

[..]

... de geleerden van de religie..........
jij trapt daar nog in?
pi_28055494
quote:
Op zondag 19 juni 2005 00:46 schreef Alicey het volgende:
Een verschil is misschien dat Lupa realiteit en fictie als 2 absolute tegenpolen ziet, terwijl ik geneigd ben fictie en realiteit te zien als volledig verweven met elkaar. Ik denk ook dat echte realiteit niet bestaat. Altijd pak je een deel fictie mee, grotendeels onbewust.
Ik leg de grens qua ervaringen bij de vraag of je iets al dan niet zelf kunt sturen, of je wil er iets mee te maken heeft. Bij verliefdheid is dat imo wel het geval, bij religieuze ervaringen e.d. niet. Die overkomen je letterlijk, terwijl verliefdheid iets is wat je jezelf aanpraat.
pi_28055507
quote:
Okee, dat betekent dus dat ik al die duizenden religies moet gaan bestuderen om erachter te komen of ik de juiste heb. De kans is groot dat ik dood ben voordat ik het weet.
pi_28055515
quote:
Op zondag 19 juni 2005 00:46 schreef Alicey het volgende:
realiteit en fictie zijn niet verweven met elkaar. je kunt het in je hoofd met elkaar verweven, maar dat zegt niets over de realiteit
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')