Filmpje: Pantera mag poema vangenquote:Ontsnapte Poema krijgt nog een kans
Uitgegeven: 16 juni 2005 15:32
Laatst gewijzigd: 16 juni 2005 21:04
EDE - Burgemeester R. Robbertsen van Ede heeft donderdag besloten de stichting Pantera uit Nijeberkoop in te huren om de loslopende poema op de Veluwe te vangen. Het is de bedoeling dat medewerkers van Pantera het dier levend te pakken krijgen, zoals de stichting de afgelopen dagen heeft gezegd te kunnen doen.
Pantera heeft voorlopig van vrijdag tot en met dinsdag de tijd om het roofdier te vangen. Volgens een woordvoerster van de gemeente is voor Pantera gekozen omdat deze stichting specifieke kennis heeft op het gebied van de omgang met katachtigen.
Het besluit van de gemeente is in overleg met onder meer de Dierenbescherming en de stichting AAP genomen. Een team politiemensen en marechaussee blijft surveilleren op en rond de Ginkelse Hei, waar het dier donderdagmorgen nog een keer is gezien door een voorbijganger.
Pantera is volgens een verklaring blij dat de poema nog een kans krijgt. In de afgelopen dagen was het beleid het beest dood te schieten, aangezien deskundigen de politie hadden verzekerd dat verdoven geen optie was. Daarvoor zou een jager te dicht bij de poema moeten komen met alle risico's van dien.
Een team politiemensen en marechaussee blijft surveilleren
op en rond de Ginkelse Hei.
Huisvesten
Volgens directeur A. van de Valk van Pantera is verdoven echter wel degelijk mogelijk op een grotere afstand. Ouwehands Dierenpark in Rhenen heeft woensdag al aangeboden de poema te huisvesten, als jagers het dier levend kunnen vangen.
Pootafdrukken
Medewerkers van Pantera zijn van plan op pad te gaan zodra er een melding binnen komt dat iemand de poema heeft gezien. De stichting gebruikt honden die sporen kunnen volgen en is daarom afhankelijk van een "verse" passage van de katachtige. Pantera en de politie roepen iedereen die denkt de poema te zien op, om onmiddellijk te politie te bellen en eventuele pootafdrukken omgemoeid te laten.
Goed opletten
De gemeente adviseert wandelaars en fietsers in de Veluwse bossen niet van de paden en wegen te gaan. De politie drong er eerder op aan dat iedereen voorlopig uit het natuurgebied weg zou blijven omdat de poema levensgevaarlijk kan zijn. Maar volgens de gemeente is de situatie overdag niet gevaarlijk, zolang natuurliefhebbers goed opletten en niet dwars door de bossen gaan trekken. In de schemering en 's nachts wordt betreden van het mogelijke leefgebied van de poema dringend afgeraden.
Volgens mij werden er wel infraroodcamera's gebruikt.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 21:58 schreef egilio het volgende:
herten, zwijnen....en daar zit de hele veluwe vol mee. Jammer joh.
Ik geloof niet dat er echt een poema rond loopt.
Ze hebben met 60 man gezocht, tenminste...ze hebben met 60 man een beetje rondgecrossed en gekeken of ze iets zagen, zelfs met helicopters. Waarom hebben ze geen:
Track traps (het zand van strategisch gelegen stukjes pad overdwars gladstrijken) gebruikt. Dan zie je precies wat er langs is geweest en in welke richting, ook de tijd van passage valt redelijk te bepalen. Het betreffende gebied was grotendeels voor publiek afgesloten, had dus makkelijk gekund.
Waarom zijn ze niet gelijk met speurhonden achter het beest aangegaan op het moment dat er weer een melding binnenkwam?
Waarom hebben ze in de helicopters geen gebruik gemaakt van infraroodcamera's? Mensen zijn dan snel te herkennen, herten, ree-en, zwijnen ook want groepsdieren, verder lopen er nauwelijks (misschien een enkel hert) solitaire dieren rond, dus moet de locatie van zo'n beest redelijk snel te vinden zijn.
Ik zeg: Dit is een campagne om de Veluwe spannender te maken! Gewoon een promo dus.
Kun je als stroper mooi een reëenhoofd aan de muur hangen!!quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:23 schreef MOVO het volgende:
Bioloog Joep Wensing van 'Burgers Zoo' betwijfelt of de aangevreten ree ,die op onderstaande foto is te zien, wel gedood is door de poema die op de veluwe rondloopt. De foto is vrijgegeven door de politie.
Op de foto is een ree te zien zonder hoofd. Volgens Wensing kan het ook het werk van een stroper zijn. Een poema zou, net als elk ander roofdier, bij de buik van een ree beginnen.
[afbeelding]
Bron: tv gelderland
Toch wel raar dat er verschillende meldingen zijn van dat beest dan, nietwaar?quote:Op zondag 19 juni 2005 03:02 schreef StefanP het volgende:
Een storm in een glas water, typisch Nederland weer.
Een moordende verkrachter die op TBS verlof mag, kan dagenlang ongehinderd rondlopen.
Een fantast met waanbeelden 'denkt' een poema te zien, waarna het leger, de marechaussee, politie en jachtopzieners een niets onziende klopjacht openen.
Die ree overtuigt mij ook niet nee, want een beest eet niet alleen het hoofd, maar gaat voor de zachte delen.quote:Op maandag 20 juni 2005 11:37 schreef speknek het volgende:
Ze hadden toch sporen gevonden van een poema? Zoiets dacht ik althans in het begin gehoord te hebben. En het lijkt me ook stug dat dat reeënlijk door die poema komt. Het lijkt wel alsof z'n hoofd afgezaagd is, zo'n keurige snee is het.
Voor die Poema was het ook rustdag> zondag.quote:Op maandag 20 juni 2005 12:22 schreef buzzer het volgende:
het is inmiddels wel heel erg stil op het poemafront...
ls ie er al is zou ie nu ook gewoon ergens anders rond kunnen lopen in Nederland of Duitsland natuurlijk..quote:Op maandag 20 juni 2005 12:45 schreef Houniet het volgende:
die poema vangen ze niet meer
Ik denk -en hoop- het ook niet. Ik denk dat ie daar al heel wat langer rond loopt, gezien de eerdere meldingen. Ik denk dat ie zich prima kan redden en dat het een beetje naief is van die overijverige boswachters op de Veluwe dat ze 'm wel even kunnen vangen en doodschieten. Maar goed, laat de mennekes maar...zonde van het geld en de tijd, dat welquote:Op maandag 20 juni 2005 12:45 schreef Houniet het volgende:
die poema vangen ze niet meer
Nou ja, je kunt je de commotie vast wel voorstellen als een kind niet terugkomt van buiten spelen (en in werkelijkheid bij een vriendje blijft eten) en in de buurt van de Veluwe woont.quote:Op maandag 20 juni 2005 13:01 schreef Marietje_34 het volgende:
[..]
Wat een toestanden en een paniek om niks zeg.
Zijn het ook niet 'nocturnal creatures'?quote:Op maandag 20 juni 2005 13:20 schreef HarigeKerel het volgende:
Als hij onlangs goed heeft gegeten kan hij zich best een paar dagen gedeisd houden.
jawel, maar ik zou me dan persoonlijk eerder zorgen maken over eventuele ontsnapte tbs'ers of andere enge lieden, desnoods wilde zwijnen, dan over een mensenschuwe poema..quote:Op maandag 20 juni 2005 13:03 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Nou ja, je kunt je de commotie vast wel voorstellen als een kind niet terugkomt van buiten spelen (en in werkelijkheid bij een vriendje blijft eten) en in de buurt van de Veluwe woont.
Idd, ik zou me er ook niet zo druk om maken, maar je weet hoe dat gaat icm de media...quote:Op maandag 20 juni 2005 13:28 schreef Marietje_34 het volgende:
[..]
jawel, maar ik zou me dan persoonlijk eerder zorgen maken over eventuele ontsnapte tbs'ers of andere enge lieden, desnoods wilde zwijnen, dan over een mensenschuwe poema..
Ik las overigens net op dat weblog dat er geruchten gaan dat er 2 poema's op de Veluwe rondlopen en al jongen hebben![]()
Volgens stichting Pantera zou dat wel eens het geval kunnen zijn:quote:Op maandag 20 juni 2005 13:29 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Jonge poema's zijn wel leuk uiteraard (net zoals grote natuurlijk), zou wel typisch zijn dat niemand dat ding ooit eerder gezien heeft of er opnames van heeft.
Ik zou dat zeer opmerkelijk vinden, aangezien sommige hondenliefhebbers, joggers en vogelaars nogal eens de neiging hebben om voor dag en dauw uit hun nest te kruipen en het bos, de weide op te gaan, sporen van die Poema zou je ongetwijfeld een keer moeten vinden, zo onherbergzaam is Nederland nu ook niet.quote:Op maandag 20 juni 2005 13:37 schreef Marietje_34 het volgende:
[..]
Volgens stichting Pantera zou dat wel eens het geval kunnen zijn:
POEMA IS EEN OUDE BEKENDE
De poema die ook gisteren weer een aantal malen is gesignaleerd op d eVeluwe in de buurt van Ede, is mogeijk hetzelfde roofdier dat al in 1997 door het Limburgse 'poemateam' werd gezocht.
Volgens Arno van der Valk van de Stichting Pantera in het Friese Nijeberkoop heeft de poema daarna ook rondgezworven in bosrijke gebieden rond Helmond, Ommen en Staphorst. Het dier leeft volgens hem mogelijk al een paar jaar op de Veluwe.
(bron: Telegraaf)
Die valt echt geen mensen aan nee, of er moeten mensen in de buurt van zijn hol lopen, of als hij in gevaar is of als ie kleintjes zou hebben (wat weer zou impliceren dat er nog een rondloopt), maar doorgaans is het geen bedreiging vooor de mens.quote:Op maandag 20 juni 2005 13:40 schreef Roellio het volgende:
Als die poema er al jaren rondloopt laat dat beest dan lekker lopen. Hij is banger voor mensen dan omgekeerd denk ik, en met zo'n enorme bron van voedsel tot z'n beschikking zal 'ie echt geen wandelaars gaan aanvallen.
En ik liet in Helmond altijd de hond uit!quote:Op maandag 20 juni 2005 13:46 schreef Mwanatabu het volgende:
In Ommen!?
Ik woonde daar aan de rand van het bos
Je zult het maar tegekomen als je je protestantse zondagsmiddagswandelingetje maakt met kind, gezin en hond.quote:Op maandag 20 juni 2005 13:51 schreef Elgigante het volgende:
[..]
En ik liet in Helmond altijd de hond uit!
Dat riep men ook over de eerste Marokkaanse gastarbeiders 50 jaar geleden, en moet je nu zien...quote:Op maandag 20 juni 2005 13:57 schreef Mwanatabu het volgende:
Je zult het maar tegekomen als je je protestantse zondagsmiddagswandelingetje maakt met kind, gezin en hond.
MAar dat is dus mijn punt: zon poema kom je nooit tegen want die heeft helemaal geen zin in jou of je hond/kind.
Hij/zij zal je bewust vermijden inderdaad, maar als je scherpe ogen hebt en je heel rustig houdt zal iemand hem ooit eens opmerken uiteraard, misschien wel bij de jacht.quote:Op maandag 20 juni 2005 13:57 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Je zult het maar tegekomen als je je protestantse zondagsmiddagswandelingetje maakt met kind, gezin en hond.
MAar dat is dus mijn punt: zon poema kom je nooit tegen want die heeft helemaal geen zin in jou of je hond/kind.
quote:Op maandag 20 juni 2005 14:00 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Dat riep men ook over de eerste Marokkaanse gastarbeiders 50 jaar geleden, en moet je nu zien...
Neen wij moeten deze immigrant vangen voordat hij hier zijn familie begint en subsidie gaat eisen etc![]()
![]()
Hij heeft sowieso eigenlijk reliëf nodig, dat heeft het Zwarte Woud iets meer dan de Veluwe met als hoogtepunt de Utrechtse heuvelrug.quote:Op maandag 20 juni 2005 14:07 schreef HarigeKerel het volgende:
Hij zou eigenlijk gewoon naar het Zwarte Woud ofzo moeten gaan, daar is het veel beter wonen voor een poema denk ik zo.
Ik ook, zeker gezien het aantal jaren dat deze poema dan al vrij zou rondlopen. Wat betreft al die vogelaars en joggers: volgens dat zelfde weblog waar ik het over had zouden er de afgelopen jaren regelmatig meldingen zijn gedaan van een poema, dus wie weet is het beest idd al veel vaker gespot! Misschien zijn die meldingen eerder niet serieus genomen?quote:Op maandag 20 juni 2005 13:44 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Ik zou dat zeer opmerkelijk vinden, aangezien sommige hondenliefhebbers, joggers en vogelaars nogal eens de neiging hebben om voor dag en dauw uit hun nest te kruipen en het bos, de weide op te gaan, sporen van die Poema zou je ongetwijfeld een keer moeten vinden, zo onherbergzaam is Nederland nu ook niet.
Toch heeft een Poema (met het wildoverschot zeker in Nederland) volgens mij behoorlijke kansen om hier te overleven.
Die Poema in Limburg is gefilmd en de beelden laten geen twijfel bestaan.
Zelfs dan zet-ie het liever op een lopen dan dat hij de confrontatie aangaat met een hysterische moeder die met haar stoere driewielige kinderwagen in het rond mept.quote:Op maandag 20 juni 2005 14:07 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Hij/zij zal je bewust vermijden inderdaad, maar als je scherpe ogen hebt en je heel rustig houdt zal iemand hem ooit eens opmerken uiteraard, misschien wel bij de jacht.
Hij kan ook totaal uit het niets ineens je pad kruisen natuurlijk, Nederland is redelijk dicht bevolkt en de Veluwe is een populair wandel/fietsgebied.
[..]
Dat riep men ook over de eerste Marokkaanse gastarbeiders 50 jaar geleden, en moet je nu zien...
Neen wij moeten deze immigrant vangen voordat hij hier zijn familie begint en subsidie gaat eisen etc![]()
![]()
Dat zeker!quote:Op maandag 20 juni 2005 14:15 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Zelfs dan zet-ie het liever op een lopen dan dat hij de confrontatie aangaat met een hysterische moeder die met haar stoere driewielige kinderwagen in het rond mept.
Een Poema laat sowieso krabsporen achter op bomen en geursporen (voor ons onherkenbaar, wie gaat er aan grasspreietn ruiken?), maar ook voetsporen...quote:Op maandag 20 juni 2005 14:12 schreef Marietje_34 het volgende:
[..]
Ik ook, zeker gezien het aantal jaren dat deze poema dan al vrij zou rondlopen. Wat betreft al die vogelaars en joggers: volgens dat zelfde weblog waar ik het over had zouden er de afgelopen jaren regelmatig meldingen zijn gedaan van een poema, dus wie weet is het beest idd al veel vaker gespot! Misschien zijn die meldingen eerder niet serieus genomen?
En wat voor sporen laat een poema precies achter, vraag ik me af, behalve misschien aangevreten wild? Misschien zijn die sporen dan wel niet eerder herkend?
Hoe dan ook: ik vind het een mooi verhaal en mooie gedachte dat dit dier al jaren weet te overleven op onze Nederlands Veluwe![]()
[..]
![]()
Dat dacht men ook met den Moren in die tijdquote:Op maandag 20 juni 2005 14:17 schreef Mwanatabu het volgende:
![]()
Een eigen familie beginnen in zn eentje? Een eigen kwakje hooguit...![]()
quote:Op maandag 20 juni 2005 14:28 schreef HarigeKerel het volgende:
Nee, het is beangstigend![]()
![]()
[[url=http://img30.echo.cx/img30/8458/veluwegroeten2zm.th.jpg]afbeelding][/URL]
Zet er gelijk een tbs-er bij en je kunt je moeder een leuke kaart sturen:quote:
Zijn die beelden nog ergens te bekijken? Ik ben wel nieuwsgierig!quote:Op maandag 20 juni 2005 13:44 schreef Elgigante het volgende:
Die Poema in Limburg is gefilmd en de beelden laten geen twijfel bestaan.
Ik ben vanmiddag wezen mtb'en en je zou verwachten dat er echt heelveel mensen op de hei lopen maar, ik heb gewoon 2 wandelaars gezienquote:Op maandag 20 juni 2005 15:09 schreef Elgigante het volgende:
En iedereen die zich nu in de buurt van het gebied begeeft zal toch wel een foto of filmcamera bij de hand hebben om het gezochte 'harde bewijs' te overhandigen?
Heb ook twee uurtjes gefietst, maar weinig bijzonders gezien. Wel her en der wat fotografen.quote:Op maandag 20 juni 2005 22:10 schreef datdanweerwelnatuurlijk1 het volgende:
[..]
Ik ben vanmiddag wezen mtb'en en je zou verwachten dat er echt heelveel mensen op de hei lopen maar, ik heb gewoon 2 wandelaars gezienen nog een paar andere fietsers voor de rest was er gewoon helemaal niemand
Terwijl ik toch wel 2 uur op de hei zelf was.
Ik heb overigens het beest niet gezienen ook niemand van pantera ofzo, dus ik vraag me af of ze nog wel op de ginkelse heide zitten.
Het viel me trouwens op dat heelveel bordjes en papiertjes met waarschuwingen over de poema zijn weggehaald die er de vorige keer nog wel stondenquote:Op maandag 20 juni 2005 22:12 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Heb ook twee uurtjes gefietst, maar weinig bijzonders gezien. Wel her en der wat fotografen.
Volgens Pantera, bron houdt zij/zij zich met dit weer rustig. 't Zijn tenslotte geen savannedierenquote:Op maandag 20 juni 2005 22:12 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Heb ook twee uurtjes gefietst, maar weinig bijzonders gezien. Wel her en der wat fotografen.
Witte zwijntjes, die hebben geen schutkleur.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 18:07 schreef NightH4wk het volgende:
Hmz, welke dieren eten Poema? Dat laat je daar een paar van lost met een bom om hun nek.
Hij moet onder beheer van de Monumentenzorg en niet worden afgeschoten...quote:Op dinsdag 21 juni 2005 11:34 schreef Marietje_34 het volgende:
Ze hebben 'm nog steeds niet
Wat mij betreft hoeven ze niet zo erg goed te zoeken
Daar zijn ze nog niet achter, maar aan de sporen zou je het moeten kunnen zien.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 12:24 schreef Vitalogy het volgende:
Ok wat voor een geslacht heeft de nu loslopende poema?
preciesquote:Op dinsdag 21 juni 2005 12:14 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Hij moet onder beheer van de Monumentenzorg en niet worden afgeschoten...
Laat hem gewoon lopen zou ik zeggen, de kans dat je van je fiets valt en je nek breekt is een groter gevaar dan dit beestje.
Het lijkt op de angst voor het onbekende...quote:Op dinsdag 21 juni 2005 13:10 schreef Marietje_34 het volgende:
[..]
preciesIk las vanmorgen in de Metro een grappig stukje van iemand die puntsgewijs de argumenten om 'm te vangen/ dood te schieten weerlegde, en noemde ook nog wat cijfers uit de US.
Ik geloof dat er in honderd jaar daar 11 mensen door een poema zijn gedood, en dat er 300 mensen per jaar worden doodgebeten door honden, ik bedoel maar.
Over een half jaartje is dit "probleem" dus opgelost, zo'n zwak beest overleeft de winter ws. niet.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 00:23 schreef JeroenV het volgende:
Een iets uitgebreider artikel van Planet:
Poema weer enkele malen waargenomen
Gepubliceerd op maandag 20 juni 2005
EDE (ANP) - Diverse mensen hebben in het weekeinde sporen van de loslopende poema op de Veluwe gezien. Volgens medewerkers van de stichting Pantera, die proberen het roofdier levend te vangen, dateert de laatste waarheidsgetrouwe melding van vrijdagavond.
Pantera heeft zondagavond en -nacht daadwerkelijk jacht op het dier gemaakt, maar nog zonder resultaat. De stichting mag twee dagen langer proberen de loslopende poema op de Veluwe te vangen. Dat is maandag afgesproken tussen de gemeente en de stichting, aldus burgemeester R. Robbertsen van Ede. Pantera heeft nu tot donderdagavond de tijd voor de jacht.
De belangrijkste reden voor verlenging van de jachtperiode is volgens Pantera het tropisch warme weer van de afgelopen dagen. ,,Katachtigen zijn van nature ontzettend lui en als het erg warm is, slapen ze nog meer. De poema heeft de laatste dagen lekker luierend in de schaduw doorgebracht, denken wij'', aldus Pantera-directeur Van der Valk.
Geen melding
Maandag is overdag geen enkele melding van een spoor van de poema binnengekomen. In het weekeinde is wel een aantal waarnemingen gedaan. Pantera heeft zondagavond en -nacht voor het eerst in het veld naar het roofdier gespeurd. De stichting hoopt, aldus Van der Valk, dat het beest in de schemering door honger gedreven weer actief wordt.
De Pantera-directeur is er zeker van dat de poema al jaren op de Veluwe rondzwerft. ,,Vijf jaar geleden heeft iemand het beest al in Otterlo gezien en twee jaar geleden was hij in Beekbergen. Vrijdag slenterde hij voor de neus van een moeder met kinderen langs een tuinhekje.
Mogelijk heeft het ouder wordende dier ergens pijn, waardoor hij zich meer in de bewoonde wereld waagt, waar hij makkelijker een prooi kan verschalken,'' zegt Van der Valk. Er zijn overigens nog geen meldingen gedaan van aangevallen huisdieren.
Met een goed hol en een slappe winter maak ik me geen zorgen om hem eerlijk gezegd en het 'wild' wat we hier hebben lopen is zo mak als een lammetje en zeer eenvoudig te vangen lijkt me en ze zijn nog overtallig ook.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 13:19 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Over een half jaartje is dit "probleem" dus opgelost, zo'n zwak beest overleeft de winter ws. niet.
Zo'n beest komt oa. in canada voor, maar onze extreem strenge winters met -5 overleeft hij vast nietquote:Op dinsdag 21 juni 2005 13:19 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Over een half jaartje is dit "probleem" dus opgelost, zo'n zwak beest overleeft de winter ws. niet.
Jawel, op het journaal hoorde ik dat ze een aangevreten ree hebben gevonden.quote:Op dinsdag 21 juni 2005 23:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Voorlopig heb ik nog geen spatje bewijs gezien voor het bestaan van deze poema, geen geslagen wild, geen sporen, geen excrementen.
Puma is toch een merknaam? het engelse woord voor poema is toch cougar?quote:Op woensdag 22 juni 2005 00:32 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Ik zag het nog niet genoemd worden, maar T for Telecom heeft al een spelletje klaar:
Catch the puma
Komt wel erg goed uit, nu ze net die Croc-ADHD-Aussie ingehuurd hebben he?
Of mountain lionquote:Op woensdag 22 juni 2005 00:56 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Puma is toch een merknaam? het engelse woord voor poema is toch cougar?
Het is een soort Das. Een Adidas, geloof ik.quote:
Heb je foto´s daarvan gezien? Dat beest was onthoofd, maar niet aan de buik opengereten. Lijkt mij op zijn zachts gezegt, een beetje onwaarschijnlijk als Poemaprooi...quote:Op woensdag 22 juni 2005 00:41 schreef mazaru het volgende:
[..]
Jawel, op het journaal hoorde ik dat ze een aangevreten ree hebben gevonden.
Die ree lijkt me niet het werk van een Poema eerlijk gezegd, maar ik meen dat ze ook pootafdrukken gevonden hebben en mij lijkt het sterk dat er zoveel meldingen van gemaakt zijn en iedereen zich blijkbaar vergist zou hebben.quote:Op woensdag 22 juni 2005 09:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heb je foto´s daarvan gezien? Dat beest was onthoofd, maar niet aan de buik opengereten. Lijkt mij op zijn zachts gezegt, een beetje onwaarschijnlijk als Poemaprooi...
Overginds heb ik vaker onhoofde reeen gezien, of met afgesneden poten. Die tref je nog wel eens aan in de buurt van het spoor, als ze door een trein gegrepen zijn en onder de wielen kwamen.
Geen prettig gezicht by the way.
Heb er nog niets van gezien.quote:Op woensdag 22 juni 2005 10:34 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Die ree lijkt me niet het werk van een Poema eerlijk gezegd, maar ik meen dat ze ook pootafdrukken gevonden hebben en mij lijkt het sterk dat er zoveel meldingen van gemaakt zijn en iedereen zich blijkbaar vergist zou hebben.
De Poema die een aantal jaar geleden in Limburg en Brabant rondlipe is gefilmd, daar is geen twijfel over mogelijk.
De doorsnee jager niet nee, die kent alleen de pootafdrukken van inheemse diersoorten, medewerkers van bij Pantera kunnen dat wel zien, andere experts ook.quote:Op woensdag 22 juni 2005 10:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heb er nog niets van gezien.
Betwijfel of een doorsnee agent of jager wel het verschil kan zien (of zelfs maar wil ) tussen een pootafdruk van een hond of een puma.
En veel meldingen? Dat zegt niets, mensen zijn geneigt massaal hysteries te worden, kan je je de hele Cola flauwval hype nog herinneren?
Mij nietquote:Op woensdag 22 juni 2005 10:50 schreef Elgigante het volgende:
Maar het verbaast me zelf ook dat er geen enkel hard bewijs voor handen is.
Zet de politie voor elke hallucinatie de Veluwe af dan?quote:Op woensdag 22 juni 2005 11:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mij niet
Ik zet er een krat bier op dat er heel geen poema rondloopt.
"mensen die wat zien" is notoire onbetrouwbaar. Gewoon onzin met een verlengsnoer en komkommertijd.
Cola flauwval hype? Daar heb ik nooit iets van gehoord. Misschien een beetje offtopic, maar ik ben wel errug benieuwd.. Wat voor hype was dat?quote:Op woensdag 22 juni 2005 10:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heb er nog niets van gezien.
Betwijfel of een doorsnee agent of jager wel het verschil kan zien (of zelfs maar wil ) tussen een pootafdruk van een hond of een puma.
En veel meldingen? Dat zegt niets, mensen zijn geneigt massaal hysteries te worden, kan je je de hele Cola flauwval hype nog herinneren?
Nee, niet voor iedere, maar zal niet de eerste keer zijn dat de Politie meedoet aan massahysterie.quote:Op woensdag 22 juni 2005 11:08 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Zet de politie voor elke hallucinatie de Veluwe af dan?
Was een paar jaar terug, begon in belgie, mensen vielen flauw na het drinken van Cola. Was helemaal niets mis met de Cola, maar gewoon massahysterie.quote:Op woensdag 22 juni 2005 11:28 schreef Laniboekje het volgende:
[..]
Cola flauwval hype? Daar heb ik nooit iets van gehoord. Misschien een beetje offtopic, maar ik ben wel errug benieuwd.. Wat voor hype was dat?
Hij heeft de kleur van een blonde labrador, maar die mensen moeten toch echt een bril aanschaffen, een hond loopt totaal anders dan een katachtige, dat zie je ook op 1000m afstand.quote:Op woensdag 22 juni 2005 11:43 schreef Dutch_Courage het volgende:
Is gewoon een loslopende hond geweest wat al die mensen gezien hebben. Blijkt in Engeland ook zo te zijn.
Mensen zien dingen die ze willen zien.
Met Poema pantoffels aan zeker....quote:Op woensdag 22 juni 2005 11:43 schreef Dutch_Courage het volgende:
Is gewoon een loslopende hond geweest wat al die mensen gezien hebben.
quote:Op woensdag 22 juni 2005 11:53 schreef MartijnA3 het volgende:
[..]
Met Poema pantoffels aan zeker....![]()
Aangezien we in Nederland weinig Poema experts hebben en die al helemaal niet op de hoogte zijn van de gehele Veluwe blijft het lastig om hem te vinden.quote:Op woensdag 22 juni 2005 12:22 schreef Classic-PC het volgende:
[..]van de zeeman
Nee hij zal daar wel zitten maar dat beest zit er waarschijnlijk al langer en is een stuk slimmer dan de lui die hem proberen te vangen.
quote:Op maandag 20 juni 2005 14:28 schreef HarigeKerel het volgende:
Nee, het is beangstigend![]()
![]()
[[url=http://img30.echo.cx/img30/8458/veluwegroeten2zm.th.jpg]afbeelding][/URL]
Die pootafdruk die ze gevonden hebben kan van alles zijn volgens de experts.quote:Op woensdag 22 juni 2005 11:53 schreef MartijnA3 het volgende:
[..]
Met Poema pantoffels aan zeker....![]()
Als het nu gewoon eens regent, dan zijn de afdrukken ook wat minder interpretabel en worden ze eerder waargenomen.quote:Op woensdag 22 juni 2005 14:30 schreef Dutch_Courage het volgende:
[..]
Die pootafdruk die ze gevonden hebben kan van alles zijn volgens de experts.
Was het niet ooit in Friesland dat ze het halve rioolsysteem bloot hebben gelegd omdat er krokodillen in zouden huizen ...?quote:Op woensdag 22 juni 2005 11:08 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Zet de politie voor elke hallucinatie de Veluwe af dan?
Niet bebouwd staat niet gelijk aan achtergebleven natuurlijk, ik zou daar liever wonen dan in de vieze Randstad waar het woonklimaat met de dag verslechtert.quote:Op woensdag 22 juni 2005 14:36 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Was het niet ooit in Friesland dat ze het halve rioolsysteem bloot hebben gelegd omdat er krokodillen in zouden huizen ...?
en die F16's die 10 jaar terug, enkele weken lang infrarood-luchtbeelden moesten maken van de omgeving, om de geheime sex-kelderruimtes onder een peuterspeelzaal te vinden (en toen die niks vonden waren de meeste betrokkenen nog steeds boos, wat het was toch geen 'onzin' waar ze in geloofden ...)
Opvallend ook dat het altijd in achtergebleven randgebiederen speelt .... ze zouden gewoon Europese structuurfondssubsieide voor zulke 'onderzoeken' moeten aanvragen
Die woont inmiddels in Belgie (want goedkoop) en tankt in Duitsland (want nog goedkoper)quote:Op woensdag 22 juni 2005 14:39 schreef Elgigante het volgende:
Maar dan blijf ik met de vraag zitten wat er van die Poema uit Limburg gekomen is?
Het is een broodje aap verhaalquote:Op donderdag 23 juni 2005 10:36 schreef PDOA het volgende:
Waar blijven de foto's van dat beest? Het lijkt wel op een broodje aap verhaal, net zoals die panther (toch?) in Limburg een paar jaar geleden.
'Stichting Pantera heeft foto's van poema'quote:Op donderdag 23 juni 2005 10:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het is een broodje aap verhaal
Waren videobeelden van, die logen er niet om.quote:Op donderdag 23 juni 2005 10:36 schreef PDOA het volgende:
Waar blijven de foto's van dat beest? Het lijkt wel op een broodje aap verhaal, net zoals die panther (toch?) in Limburg een paar jaar geleden.
Dat denk jij, ja.quote:Op donderdag 23 juni 2005 10:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het is een broodje aap verhaal
Ik ook, ben heel erg benieuwd of het duidelijke en boven alle twijfel verheven foto´s zijn waarop duidelijk te zien is dat het een poema is, en niet "het zou kunnen zijn dat het een poema is"quote:Op donderdag 23 juni 2005 10:39 schreef Elgigante het volgende:
[..]
'Stichting Pantera heeft foto's van poema'
Uitgegeven: 23 juni 2005 10:05
Laatst gewijzigd: 23 juni 2005 10:10
EDE - De stichting Pantera beschikt over beeldmateriaal van de poema die op de Veluwe zou rondlopen. Volgens bronnen rond de zoektocht naar het dier heeft een werknemer van de stichting zelf foto's gemaakt. Het dier zou gefotografeerd zijn in de buurt van Apeldoorn.
De gemeenten Apeldoorn en Ede en de stichting geven donderdag aan het begin van de middag een persconferentie. Pantera wil tot die tijd geen commentaar geven.
Bron: NU.nl
Ben benieuwd Pietje
Als je een foto maakt moet je met zekerheid kunnen zeggen of het een Poema is of niet, hij heeft zeer specifieke kenmerken die hem niet kunnen verwarren met een hond.quote:Op donderdag 23 juni 2005 10:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik ook, ben heel erg benieuwd of het duidelijke en boven alle twijfel verheven foto´s zijn waarop duidelijk te zien is dat het een poema is, en niet "het zou kunnen zijn dat het een poema is"
Beelden zijn notoire intrepreteerbaar, en lang niet altijd duidelijk. Ik zou liever Poema poep, pootafdrukken en geslagen wild zien dan een vage telelens foto, waar we wachten af.
goh, dus de zoektocht van Pantera heeft succes gehad ... wel grappig dat die foto's precies op tijd komen, aangezien die stichting maar twee dagen had, en op basis hiervan vast nog langer mag zoeken en misschien wat extra budget kan wegslepen om die zoektocht te financieren ...quote:Op donderdag 23 juni 2005 10:39 schreef Elgigante het volgende:
Volgens bronnen rond de zoektocht naar het dier heeft een werknemer van de stichting zelf foto's gemaakt.
Allemaal relevante vragen en toespelingen RM-rf.quote:Op donderdag 23 juni 2005 11:17 schreef RM-rf het volgende:
[..]
goh, dus de zoektocht van Pantera heeft succes gehad ... wel grappig dat die foto's precies op tijd komen, aangezien die stichting maar twee dagen had, en op basis hiervan vast nog langer mag zoeken en misschien wat extra budget kan wegslepen om die zoektocht te financieren ...
waarom hebben ze trouwens niet gepoogd de poema te volgen, als hij door een eigen medewerker op een preciese plek gespot is? of minstens in die omgeving extra gezocht naar veredere sporen?
waarom die vreemde 'geheimzinnigheid' , dat wachten met tonen, idd.quote:Op donderdag 23 juni 2005 11:31 schreef PDOA het volgende:
Ze zeggen dat ze foto's hebben, maar tot nu toe heb ik nog nada gezien. Ik geloof er dus ook echt geen hol van!
Dat is in elk geval geen poema, maar een huiskat aan het gras te zien en de grootte.quote:Op donderdag 23 juni 2005 11:57 schreef ikke_ook het volgende:
Er staat een fotootje op nu.nl : [afbeelding]
Volgens mij heb ik dit filmpje wel es gezien, en als dat beest bij een hek oid komt, dan zie je dat het beslist wel groter dan een huiskat isquote:Op donderdag 23 juni 2005 11:59 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Dat is in elk geval geen poema, maar een huiskat aan het gras te zien en de grootte.
Denk dat pantera het verschil wel weet tussen een kat en een poema.quote:Op donderdag 23 juni 2005 11:59 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Dat is in elk geval geen poema, maar een huiskat aan het gras te zien en de grootte.
dat fotootje was toch al eens geplaatst ergens?quote:Op donderdag 23 juni 2005 11:57 schreef ikke_ook het volgende:
Er staat een fotootje op nu.nl : [afbeelding]
volgens mij niet, vind hem ook wel erg convenient vaag trouwens, maar goed.quote:Op donderdag 23 juni 2005 12:05 schreef ikke_ook het volgende:
oh dat weet ik niet... ik ging er eigenlijk van uit dat dit de bewuste foto van Pantera was..
ook die heb ik al eerder gezienquote:Op donderdag 23 juni 2005 12:05 schreef ikke_ook het volgende:
oh dat weet ik niet... ik ging er eigenlijk van uit dat dit de bewuste foto van Pantera was..
-edit-
nog een foto van nu.nl:
[afbeelding]
ah, dat is de interessantste bevestiging van mijn idee op nu.nlquote:..Pantera staakt vanaf vrijdag de intensieve zoektocht naar het dier wegens gebrek aan financiële middelen.
Kan ook een hond of een kat zijn, whatever,quote:Op donderdag 23 juni 2005 12:05 schreef ikke_ook het volgende:
-edit-
nog een foto van nu.nl:
[afbeelding]
Het gaat dus om vage foto's in groen gras..zou goed kunnen zijn dus dat t deze foto's zijn. Maar ik neem aan dat Pantera deze foto's toch niet zelf heeft gemaakt?want dan hadden ze m ookw el kunnen verdoven...quote:APELDOORN - De stichting Pantera heeft de eerste foto's van de poema die op de Veluwe zou rondlopen, zo beweerde de stichting donderdag tenminste zelf. De beelden zijn vaag, maar er is wel op te zien hoe een katachtig dier door een groen veld loopt.
Dus wel door een medewerker gemaakt...vaaag verhaal allemaal....quote:Uitgegeven: 23 juni 2005 10:05
Laatst gewijzigd: 23 juni 2005 10:27
EDE - De stichting Pantera beschikt over beeldmateriaal van de poema die op de Veluwe zou rondlopen. Volgens bronnen rond de zoektocht naar het dier heeft een werknemer van de stichting zelf foto's gemaakt. Het dier zou gefotografeerd zijn in de buurt van Apeldoorn.
Zou zomaar kunnen, maar ik vind het raar dat ze wel politie willen inschakelen die zoals gewoonlijk met een factor 10 teveel aanwezig zijn, maar men wil geen gekld uittrekken voor Pantera?quote:Op donderdag 23 juni 2005 12:07 schreef RM-rf het volgende:
[..]
ah, dat is de interssantste bevestiging van mijn idee op nu.nl
Dan zet je bril eens op, dit IS een katachtige, maar geen Poema, eerder een een Begaalse korthaar, oftwel de huis-tuin-en keuken kat.quote:Op donderdag 23 juni 2005 12:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kan ook een hond of een kat zijn, whatever,
Wie zegt dat deze foto's van Pantera zijn dan?quote:Op donderdag 23 juni 2005 12:03 schreef mouzzer het volgende:
[..]
Denk dat pantera het verschil wel weet tussen een kat en een poema.
dat is jpeg-compressie, en komt erdoor dat de foto zeer sterk geconprimeerd is, het jpeg-compressiealgorithme zorgt dan juist voor zulke beschadigingen rondom contrastrijke plekken ..quote:Op donderdag 23 juni 2005 12:09 schreef milagro het volgende:
Die laatste foto lijkt wel gesoept, trouwens, de poema heeft vage contouren namelijk, of het gras direct om hem heen
Ze zouden toch een persconferentie (of iets dergelijks) houden?quote:Op donderdag 23 juni 2005 12:12 schreef RM-rf het volgende:
[..]
dat is jpeg-compressie, en komt erdoor dat de foto zeer sterk geconprimeerd is, het jpeg-compressiealgorithme zorgt dan juist voor zulke beschadigingen rondom contrastrijke plekken ..
dat zegt niets erover of de foto 'geshopped' is, ik neem aan dat Pantera wel een origineel foto-formaat beschikbaar heeft gesteld, maar nu.nl gaat geen foto van 1MB erop zetten, anders lagen ze nu gelijk plat
oh okay, maar goe, vreemd vaag gedoe.quote:Op donderdag 23 juni 2005 12:12 schreef RM-rf het volgende:
[..]
dat is jpeg-compressie, en komt erdoor dat de foto zeer sterk geconprimeerd is, het jpeg-compressiealgorithme zorgt dan juist voor zulke beschadigingen rondom contrastrijke plekken ..
dat zegt niets erover of de foto 'geshopped' is, ik neem aan dat Pantera wel een origineel foto-formaat beschikbaar heeft gesteld, maar nu.nl gaat geen foto van 1MB erop zetten, anders lagen ze nu gelijk plat
Zou kunnen, de kleur komt wel overeen, maar als dit het bewijs voor 'de grote katachtige op de Veluwe' zou moeten zijn dan geloof ik ook in UFO's.quote:Op donderdag 23 juni 2005 12:14 schreef Marietje_34 het volgende:
Ik lees net dat Pantera denkt dat het om een kruising van een poema en en een jaguar zou zijn.
Idd, ik weet ook zeker dat ik deze foto's al eerder heb gezien, echt.quote:Op donderdag 23 juni 2005 12:14 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Ze zouden toch een persconferentie (of iets dergelijks) houden?
Waarom gaan ze dan op voorhand een foto op het net zetten?
Ik mag hopen dat ze een foto in real kunnen overhandigen die weinig interpretaties kent.
Deze foto overtiugd mij alleszins.
Ik kne het probleem, weggelopen en nooit meer teruggezien, nu heb ik ereen van het formaat: grote eekhoorn, dat beestje is zo klein gebleven dat ik daar met alle fototechnieken van de wereld geen Poema van kan maken, bovendien zit e nog een gigantisch verschil in afmeting tussen de grootste huiskatten en de kleinste Poema's/ Jaguars.quote:Op donderdag 23 juni 2005 12:14 schreef milagro het volgende:
[..]
oh okay, maar goe, vreemd vaag gedoe.
mijn eerste kat was groot en slank, zou je zo ook een poema achtige foto van kunnen maken
ms is het 'm wel, hij is namelijk weggelopen jaaaaaaren geleden![]()
Mij komen ze ook bekend voor, volgens mij heb ik deze foto wel eens gezien bij een artikel over de 'big cats' in Engeland.quote:Op donderdag 23 juni 2005 12:16 schreef milagro het volgende:
[..]
Idd, ik weet ook zeker dat ik deze foto's al eerder heb gezien, echt.
Nee, het is een vage vlek die zeer waarschijnlijk een beest is.quote:Op donderdag 23 juni 2005 12:10 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Dan zet je bril eens op, dit IS een katachtige, maar geen Poema, eerder een een Begaalse korthaar, oftwel de huis-tuin-en keuken kat.
Ik vind de foto ook niet overtuigend.quote:Op donderdag 23 juni 2005 12:16 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Zou kunnen, de kleur komt wel overeen, maar als dit het bewijs voor 'de grote katachtige op de Veluwe' zou moeten zijn dan geloof ik ook in UFO's.
Ok, ik doelde op buitenaardse wezens.quote:Op donderdag 23 juni 2005 12:21 schreef Marietje_34 het volgende:
[..]
Ik vind de foto ook niet overtuigend.
off topic: in ufo's geloven? Valt niet zoveel aan te geloven hoor, er worden nu eenmaal regelmatig ongeidentificeerde vliegende objecten waargenomen
quote:Op donderdag 23 juni 2005 12:24 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Ok, ik doelde op buitenaardse wezens.
Lijkt mij ook, hij heeft in verhoudig een veel te grote kop voor een Jaguar/Poema vind ik..quote:Op donderdag 23 juni 2005 12:23 schreef RM-rf het volgende:
om mijn idee over de grootte van dat beest te onderbouwen:
[afbeelding]
oftewel, ik heb sterkhet idee dat het daar eerder een forse kat is, dan een werkelijk grotere katachtige
ja die jaquote:Op donderdag 23 juni 2005 12:25 schreef milagro het volgende:
http://www.bigcatmonitors.co.uk/sightings.htm
er zijn tig van dat soort sites, vol met 'sightings' , maar nooit echt harde bewijzenquote:Op donderdag 23 juni 2005 12:28 schreef Marietje_34 het volgende:
[..]
ja die jaStaan overigens wel foto's van sporen op zag ik net.
sja....ze blijven wazig, maar het was al bekend dat het dier zich niet liet benaderen...quote:Op donderdag 23 juni 2005 13:23 schreef style het volgende:
Van www.omroepgelderland.nl
Poema op de Veluwe; de 1e afbeeldingen
De eerste foto's van de gezochte poema op de Veluwe. Het dier is gitzwart en "vier hazen" hoog. (bron: Stichting Pantera)
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
Als het volgroeide snijmais zou zijn, ja, mischien, maaaar...quote:Op donderdag 23 juni 2005 13:26 schreef Marietje_34 het volgende:
[..]
sja....ze blijven wazig, maar het was al bekend dat het dier zich niet liet benaderen...
Is het trouwens geen mais op de achtergrond, ipv graan? Dan zou de grootte beter kloppen lijkt me.
Op die vergroting is te zien dat het zeker geen tarwe is me dunkt. Het lijkt toch echt op mais.quote:Op donderdag 23 juni 2005 13:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als het volgroeide snijmais zou zijn, ja, mischien, maaaar...
Mais staat in deze tijd van het jaar niet zo heel erg hoog, das dus tarwe volgens mij.
Tarwe wordt nog geen meter hoog. Het zijn fotos van een poes.
Als het mais is dan is het een oude foto. Nergens staat de snijmais zo hoog.quote:Op donderdag 23 juni 2005 13:37 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Op die vergroting is te zien dat het zeker geen tarwe is me dunkt. Het lijkt toch echt op mais.
ik zei al dat ik die foto eerder gezien heb, weet het zekerquote:Op donderdag 23 juni 2005 13:49 schreef Pietverdriet het volgende:
idd, wat style zegt. De mais staat nog lang niet zo hoog. Als het mais is, is die foto niet van dit jaar.
dat dacht ik ook, maar er werd gezegd dat dat door het verkleinen komtquote:Op donderdag 23 juni 2005 14:13 schreef PDOA het volgende:
Dit is gewoon een regelrechte fotosoep! Check dat rare cirkeltje om die poema heen, gewoon een clone-tooltje gebruikt verdorie!
[afbeelding]
Is gewoon JPG-compressiequote:Op donderdag 23 juni 2005 14:13 schreef PDOA het volgende:
Dit is gewoon een regelrechte fotosoep! Check dat rare cirkeltje om die poema heen, gewoon een clone-tooltje gebruikt verdorie!
[afbeelding]
Dan zou je het ook bovenin bij de overgang tarwe-donkere bomen moeten zien..quote:
Nee hoor, alleen om de stukken met heel groot contrast:quote:Op donderdag 23 juni 2005 14:23 schreef PDOA het volgende:
[..]
Dan zou je dat overal in de foto moeten zien.
op die laatste foto, waar je verhoudingen tarwe/mais - kat beter ziet, zie je goed hoe klein dat beest isquote:Op donderdag 23 juni 2005 14:23 schreef Creality het volgende:
Stichting Pantera heeft op de persconferentie vage foto's laten zien van een katachtig beest. Zulke foto's kan ik bij mij om de hoek ook maken van een willekeurige kat die ik 's avonds zie als ik de hond uitlaat... Maar nu kwam wel de aap uit de mouw, ze moeten vrijdag stoppen met zoeken want het geld is op.
Misschien is het hard, maar ik geloof er nog steeds niets van. De website van pantera (http://www.pantera.nl) is ook al de hele dag overbelast. Is dit een stunt om fondsen te werven of een uit de hand gelopen grap. Of? Of, loopt er echt een soort van groot uitgevallen kat bij Apeldoorn.
4 hazen groot hoorde ik op het nieuws. Het "monster" werd aangevallen door vier hazen (?). Straks vangen ze een uit de kluiten gewassen kat van een kilo of 15 (Zo zwaar was die van mij ook ooit.) Of ze vangen niks...
Blijft een mooie stunt, de hype is gelukt in ieder geval. Hebben ze Yeti al gevangen?
Ok, het is mij net gelukt om een pagina van pantera te bereiken. De foto's staan op http://promo.pantera.nl (hmmm, promo?) De pagina is een grote fondsenwerfactie voor de stichting, mijn vermoeden is toch juist.
Wat een opgeblazen kat zeg... Zou mij trouwens ook niet verbazen als ze hem er zelf hebben losgelaten om zo nog wat fondsen binnen te halen. Goede doelen hebben het al zo moeilijk dit jaar.
quote:Als de Postbankleeuw en Howard Komproe in vrijheid mogen leven, mogen poema's dat zeker.
ik vind dat juist het minst vergezochtequote:Op donderdag 23 juni 2005 14:32 schreef Marietje_34 het volgende:
Ohja, dus nu zou het een hoax zijn, georganiseerd door stichting Pantera?? Lijkt me een beetje vergezocht. Pantera werd hier pas bij betrokken toen die hele politiemacht het beest niet kon vangen.
Dat ze fondsen willen werven, dat wil toch ieder goed doel?
Jep, de meesten goede doelen willen precies dat. Je hebt meer gelijk dan je zelf doorhebt.quote:Op donderdag 23 juni 2005 14:32 schreef Marietje_34 het volgende:
Yep, en daar is overtuigender bewijs voor dan voor de Poe-Poe-Poema op de veluwe.quote:Op donderdag 23 juni 2005 14:35 schreef milagro het volgende:
[..]
ik vind dat juist het minst vergezochte
Nee, Pantera gaat zoiets niet welbewust 'opzetten' maar het is wel een stichting die er belang bij heeft hiermee voortdurende publiciteit te halen ... en dat gaat meestal niet samen met een kritisch onderzoek of die meldingen van een loslopende poema op de veluwe kunnen kloppen...quote:Op donderdag 23 juni 2005 14:32 schreef Marietje_34 het volgende:
Ohja, dus nu zou het een hoax zijn, georganiseerd door stichting Pantera?? Lijkt me een beetje vergezocht. Pantera werd hier pas bij betrokken toen die hele politiemacht het beest niet kon vangen.
Zo werkt dat nu eenmaal met mensen, vergelijk de cola flauwval hype in Belgie,quote:Op donderdag 23 juni 2005 14:45 schreef Marietje_34 het volgende:
.
Maar het lijkt me nog steeds raar dat er al zoveel mensen 'm gezien hebben, en die zich dan allemaal vergist zouden hebben.
Nog meer werk voor Stichting De Vrije Poema! Wel allemaal donateur worden, hoor...quote:Op donderdag 23 juni 2005 15:16 schreef Pietverdriet het volgende:
Nu lopen er al hele kuddes van die beesten rond op de veluwe
http://www.planet.nl/plan(...)tid=591782/sc=ada45f
massa hysterie.quote:Op donderdag 23 juni 2005 14:45 schreef Marietje_34 het volgende:
Ik zou nog steeds niet met zekerheid willen beweren dat er een poema rond loopt, iig niet voor dat ik 'm met mijn eigen ogen heb gezien.
Maar het lijkt me nog steeds raar dat er al zoveel mensen 'm gezien hebben, en die zich dan allemaal vergist zouden hebben.
Wie nu nog steeds gelooft dat er wat rond loopt, kan morgen ook mee gaan helpen zoeken naar het monster van Lochness, of naar de verschrikkelijke sneeuwman.quote:De beelden zijn vaag, maar er is wel op te zien hoe een katachtig dier door een groen veld loopt. De beelden zijn
expres vaag gehouden, aldus Pantera, om te voorkomen dat mensen de plaats waar ze zijn genomen, herkennen en er massaal heen gaan. Dat gebeurde eerder ook in Ede.
het wordt dus tijd dat ik hem persoonlijk ga vangen, zijn we van het ongewisse afquote:Op donderdag 23 juni 2005 15:20 schreef milagro het volgende:
[..]
massa hysterie.
of de geboorte van een geloof
nu ja, same difference![]()
Poema Puriteinen?quote:
Dat zou kunnen. Maar, ik heb ook gelezen dat er al jarenlang meldingen van dat dier worden gedaan. Niet zoals nu, maar toch. En toen was er nog geen sprake van een hype.quote:Op donderdag 23 juni 2005 15:20 schreef milagro het volgende:
[..]
massa hysterie.
of de geboorte van een geloof
nu ja, same difference![]()
Gaarne..quote:Op donderdag 23 juni 2005 15:21 schreef Elgigante het volgende:
[..]
het wordt dus tijd dat ik hem persoonlijk ga vangen, zijn we van het ongewisse af
quote:Op donderdag 23 juni 2005 15:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Poema Puriteinen?
Kat-o-liek?
Poemastranten?
[afbeelding]
Het heeft kritische massa bereiktquote:Op donderdag 23 juni 2005 15:26 schreef Marietje_34 het volgende:
[..]
Dat zou kunnen. Maar, ik heb ook gelezen dat er al jarenlang meldingen van dat dier worden gedaan. Niet zoals nu, maar toch. En toen was er nog geen sprake van een hype.
hypes komen en gaan, daarom zijn het dus ook hypesquote:Op donderdag 23 juni 2005 15:26 schreef Marietje_34 het volgende:
[..]
Dat zou kunnen. Maar, ik heb ook gelezen dat er al jarenlang meldingen van dat dier worden gedaan. Niet zoals nu, maar toch. En toen was er nog geen sprake van een hype.
Ja, die was bij de NOS Journaal gedeeltelijk te zien.quote:Op donderdag 23 juni 2005 15:43 schreef ikke_ook het volgende:
Is de persconferentie eigenlijk op tv geweest?Of komt hij nog op tv?
quote:Op donderdag 23 juni 2005 15:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, die was bij de NOS Journaal gedeeltelijk te zien.
Is echt waar hoor, even later sprong hij bij ons over de vijver heen:quote:Op donderdag 23 juni 2005 15:53 schreef milagro het volgende:
[..]
"Vrijdag slenterde hij voor de neus van een moeder met kinderen langs een tuinhekje"
aldus Pantera-directeur Van der Valk
uhuh
Aan die poten en uitstekende schouderbladen te zien is het iig geen huis tuin en keukenkatje hoor...quote:Op donderdag 23 juni 2005 14:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[afbeelding]
En nog duidelijker een poes voor een tarweveld
HA!.quote:Op donderdag 23 juni 2005 15:57 schreef Impry het volgende:
[..]
Is echt waar hoor, even later sprong hij bij ons over de vijver heen:
[afbeelding]
denk ik ook nog steeds niet, nee. Maar ik zou dan wel weer graag willen weten waar precies deze foto's zijn genomen en wat voor gewas dat nou is, op de achtergrond.quote:Op donderdag 23 juni 2005 15:59 schreef MartijnA3 het volgende:
[..]
Aan die poten en uitstekende schouderbladen te zien is het iig geen huis tuin en keukenkatje hoor...
Een puntlas-poema?quote:Op donderdag 23 juni 2005 16:03 schreef Litman het volgende:
Ik hoorde uit betrouwbare bron dat het een lanspunt-poema was!
het lijkt me doodeenvoudig om de ware grootte te achterhalen als di flapdrol een markering gemaakt heeft waar hij de foto genomen heeft.quote:Op donderdag 23 juni 2005 16:05 schreef Marietje_34 het volgende:
[..]
denk ik ook nog steeds niet, nee. Maar ik zou dan wel weer graag willen weten waar precies deze foto's zijn genomen en wat voor gewas dat nou is, op de achtergrond.
Nee, een lanspunt-poema, z'n neef hield een paar jaar geleden Enkhuizen de halve zomer bezig:quote:
quote:17 augustus 1999. Zeg heb je wel gehoord van de lanspuntslang van Enkhuizen? Ene Bert Munneke, zelf doodsbang voor slangen, zou voor een vage kennis op het beest gepast hebben terwijl kennis met vakantie was (hoewel zo'n slang met gemak een jaar zonder eten kan), en toen was het dier ontsnapt. Heel Enkhuizen in rep en roer, want de slang zou uiterst gevaarlijk zijn en 'aanvallen bij oogcontact'. Slang nog kennis waren traceerbaar, maar bij nader onderzoek bleek Bert wel vaker fantastische verhalen verteld te hebben. Dit loos alarm kostte Enkhuizen 80.000 gulden. Het SdP-archief bevat circa 30 berichten over deze superkomkommer.
bronhttp://www.skepsis.nl/sdp-1999.html
Had vroeger een buurman met een Birmees, die zag er nog veel roofdierachtiger uit (de kat, niet de buurman)quote:Op donderdag 23 juni 2005 15:59 schreef MartijnA3 het volgende:
[..]
Aan die poten en uitstekende schouderbladen te zien is het iig geen huis tuin en keukenkatje hoor...
De ene is de andere kat niet, zeker niet qua bouw..quote:Op donderdag 23 juni 2005 16:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Had vroeger een buurman met een Birmees, die zag er nog veel roofdierachtiger uit (de kat, niet de buurman)
"Come here little kitty, come to Steve, don't be affraid"....quote:Op donderdag 23 juni 2005 16:46 schreef Jor_Dii het volgende:
Het wordt tijd om hem er op af te sturen:
[afbeelding]
Die ontbrekende schaduw, de verhoudingen tot de halmen, klopt niet.quote:Op donderdag 23 juni 2005 16:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Dolle pret op de website van de Telegraaf. Lezers maken er gehakt van.
http://www.telegraaf.nl/b(...)to_s_van_poema_.html
En die Gerben van Kampen die daar gequote word, dat is bijna letterlijk mijn mail, en wat ik al hier poste!
gvd
hmm, het enige geldige argument is inderdaad de bouw van die poes, en de tarwe...quote:Op donderdag 23 juni 2005 16:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Dolle pret op de website van de Telegraaf. Lezers maken er gehakt van.
http://www.telegraaf.nl/b(...)to_s_van_poema_.html
En die Gerben van Kampen die daar gequote word, dat is bijna letterlijk mijn mail, en wat ik al hier poste!
gvd
Sja het is precies gebeurt wat ik vanmorgen al zei, vage foto´s die zeeeer ruim intrepreteerbaar zijn als je wilt dat het een Poehama is.quote:Op donderdag 23 juni 2005 17:02 schreef milagro het volgende:
[..]
Die ontbrekende schaduw, de verhoudingen tot de halmen, klopt niet.
Die noemde ik ook al, maar dat komt door de compressie, zeg men.
Al vind ik de blur wel wat ver vd panter af staan, de cirkel erom heen vertoont blurs, niet de contouren vd panter, maar goed, daar heb ik geen verstand van
Verzinnen, soit, men wil er graag in geloven.quote:Op donderdag 23 juni 2005 17:05 schreef Taurus het volgende:Tuurlijk is dit betrouwbaar, waarom zou stichting Pantera dit verzinnen in vredesnaam?
Okay okay,quote:Op donderdag 23 juni 2005 17:04 schreef RM-rf het volgende:
[..]
hmm, het enige geldige argument is inderdaad de bouw van die poes, en de tarwe...
de tweede alinea en de andere persoon, die denken dat het om beeldbewerking gaat, hebben het wel compleet bij het verkeerde eind, omdat ze daar gewoon lossy Jpeg-compressie beschadiging beschrijven, welke optreed juist bij contrastrijke stukken:
[afbeelding]
een voorbeeld van hoe jpeg compressie-beschadigingen optreden bij fotografische beelden (dus precies bij contrasten):
[afbeelding]
http://www.photo.net/learn/jpeg/#encdec
Kortom, dat beest is ontsnapt uit Kamp Zeist, en is geen puma, maar een bling bling cool cat asielzoeker.quote:Op donderdag 23 juni 2005 17:15 schreef HarigeKerel het volgende:
Aangezien de poema helemaal alleen is en mensen hem dood willen schieten heb ik hem Geert gedoopt![]()
ROTFLMAOquote:Op donderdag 23 juni 2005 17:21 schreef datdanweerwelnatuurlijk1 het volgende:
Die foto's zijn EXPRES zo slecht weergegeven, omdat Pantera niet wil dat mensen de plaats herkennen ook de achtergrond klopt niet... en als pantera zegt dat het een poema is dan is dat ook echt wel zo hoor! Die hebben er echt wel verstand van![]()
Klopt, hij zit nu bij op de opritquote:Op donderdag 23 juni 2005 17:26 schreef HarigeKerel het volgende:
Als ze hem niet kunnen vinden zal Pantera ons wel vertellen dat de poema inmiddels in Duitsland zit![]()
de foto die op nu.nl geplaatst is, was niet het origineel ....quote:Op donderdag 23 juni 2005 17:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Okay okay,
Maar de foto´s zouden direct uit de digitale camera komen, en zelfs mijn telefoon leverd betere kwaliteit.
quote:Op donderdag 23 juni 2005 17:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kortom, dat beest is ontsnapt uit Kamp Zeist, en is geen puma, maar een bling bling cool cat asielzoeker.
Okay, de artefacten zijn ook anders te verklaren, I´ll grand you that, maar het feit dat ze er zijn maakt de zaak niet beter voor Pantera.quote:Op donderdag 23 juni 2005 17:38 schreef RM-rf het volgende:
[..]
de foto die op nu.nl geplaatst is, was niet het origineel ....
en die is voor die 'veelzeggende' verduidelijking die in dat telegraaf-artikel staat ... (en welke dus zelf wel via beeldbewerking gefabriceerd is, door de afbeelding te vergrtoeing en de contrasten en helderheid aan te passen...)
als het oorspronkelijke foto beschikbaar komt, is er inderdaad onderzoek te doen naar de vraag of er sprake is van photoshop of andere beeldbewerking ... maar de pseudo-onderzoekers die op basis van een klein jpegje zulke beweringen doen, nee die zijn nog minder geloofwaardiger dan een groot katachtig roofdier welke hele herten zou verslinden, dat 5 jaar lang in nederland bijna onopgemerkt blijft en dan in anderhalve week opeens 40 maal gezien wordt ....
Ligt er puur aan hoe je hem opslaat. Sla je hem op op Kwaliteit 20% of 100%, maakt nogal veel uit... Als ze de foto full-res uit de cam zouden halen zou hij te groot zijn om op Internet te zetten zonder lange wachttijden.quote:Op donderdag 23 juni 2005 17:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Okay okay,
Maar de foto´s zouden direct uit de digitale camera komen, en zelfs mijn telefoon leverd betere kwaliteit.
Kijk eens naar de foto´s van poema´s in dit topic. Zijn die ook te groot met lange wachttijden?quote:Op donderdag 23 juni 2005 17:49 schreef Impry het volgende:
[..]
Ligt er puur aan hoe je hem opslaat. Sla je hem op op Kwaliteit 20% of 100%, maakt nogal veel uit... Als ze de foto full-res uit de cam zouden halen zou hij te groot zijn om op Internet te zetten zonder lange wachttijden.
Ze verkleinen hem dus en slaan hem op als JPG waarbij je een compressie-percentage aan moet geven. 20% kwaliteit geeft een bestand van 90 kb, 100% geeft een bestand van 450kb. (bijv.)
Ze hebben hem zelf dus wel op normaal formaat/kwaliteit en dan zul je die vertekening niet zien.![]()
Nee, voor de gemiddelde internetter niet. Maar als je een aantal foto's bij nieuwsberichten e.d. gaat zetten wil je niet dat deze te groot zijn. Een eenvoudige modemmer heeft vaak weinig zin om grote foto's te laten laden dus hebben ze gekozen voor kleinere foto's.quote:Op donderdag 23 juni 2005 17:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kijk eens naar de foto´s van poema´s in dit topic. Zijn die ook te groot met lange wachttijden?
ja, en ook die foto's hebben vaak een jpeg-compressie:quote:Op donderdag 23 juni 2005 17:51 schreef Pietverdriet het volgende:
Kijk eens naar de foto´s van poema´s in dit topic. Zijn die ook te groot met lange wachttijden?
quote:Op donderdag 23 juni 2005 18:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Sja
RM rf, een typische zomerhype die tegen de tijd dat we met oud en nieuw het journaaloverzicht zien nog eens terug komt als Kwamkwammertijd...
Zeker, je kunt er een leuek discussie over houden en wat de media betekent en kan betekenen, behoorlijk filosofisch.quote:Op donderdag 23 juni 2005 18:09 schreef RM-rf het volgende:
[..]toch hebben die hypes iets erg 'interssants' omdat ze eigenlijk ook de werking van media an sich makkelijk 'blootleggen' ... de kwetsbaarheid van 'objectieve berichtgeving' ...
Youp zal het er ook wel over hebben danquote:Op donderdag 23 juni 2005 18:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Sja
RM rf, een typische zomerhype die tegen de tijd dat we met oud en nieuw het journaaloverzicht zien nog eens terug komt als Kwamkwammertijd...
En dan blijkt ie achteraf gechipped te zijn, en een panterapoes.quote:Op donderdag 23 juni 2005 19:44 schreef du_ke het volgende:
Denk ook dat het een grote hype is. Maar lach me rot als het beest er echt gevonden wordt.
Dankjequote:
Posten!quote:Op donderdag 23 juni 2005 19:55 schreef mazaru het volgende:
Net op het journaal een foto van de poema gezien, het is dus duidelijk geen hype.
Sure, en wat zijn dan die halmen daar in de achtergrond? Een Bamboeveld?quote:Op vrijdag 24 juni 2005 13:49 schreef Edenoniphobic het volgende:
Zwarte panter lijkt het, geen poema. Of een jaguar.
ROTFLMAOquote:Op vrijdag 24 juni 2005 13:56 schreef Edenoniphobic het volgende:
Tarwe op de Veluwe ? Waarom kan dat geen bamboe of een andere hoge plant zijn die we in NL kennen in dat soort gebieden en heel hoog kunnen worden.
op de bovenste foto zie ik gewoon mijn kat lopen, exact zo.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 13:49 schreef Edenoniphobic het volgende:
Zwarte panter lijkt het, geen poema. Of een jaguar.
ja, maar niet zo klein als op de foto, dat is gewoon huiskatsizequote:Op vrijdag 24 juni 2005 14:13 schreef PLAE@ het volgende:
Poema's kunnen harstikke klein zijn en slechts 21 kilo.
Zoals?quote:Op vrijdag 24 juni 2005 14:09 schreef Edenoniphobic het volgende:
Wat niet uitsluit dat het een andere plant is, je doet alsof bamboe alleen in Borneo-rimboe groeit, maar wij hebben het thuis ook staan en die wordt enkele meters hoog binnen no time. En zo zijn er genoeg andere planten.
Een Ecologische vluchteling die ontsnapt is uit kamp Zeist dan zeker?quote:Waarom kan het geen jaguar zijn, je ziet van die foto erboven dat er ook blauwe leeuwen voorkomen. Onze climate-shift zorgt simpelweg voor een hogere immigratie van allochtone dieren, dus ga nou niet doen als er alleen autochtonen mogen komen hier.
Kijk naar de strepen in het gras.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 14:20 schreef Paulusman het volgende:
Het neigt inderdaad naar gesaboteerde foto's. En bamboe groeit inderdaad niet op de Veluwe. Geloof me maar, ik woon er namelijk. Hoezo van twee kanten gefotografeerd, hij kan zich toch omgedraaid hebben?
een kleine poema was dan hoe hoog? Een cm of 50`?quote:Op vrijdag 24 juni 2005 14:13 schreef PLAE@ het volgende:
Poema's kunnen harstikke klein zijn en slechts 21 kilo.
Doe ik, bij die onderste foto zie ik nauwelijks strepen. En het dier zal wel rondgelopen hebben en dan kom je weer in een ander strepenpatroon omdat een boer vaak in rondjes of banen maait, hij moet dus ergens draaien. Die strepen zegt me dus niet zoveel.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 14:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kijk naar de strepen in het gras.
De "onderkant" van de tarwe lijkt alleen verdomt veel op de achtergrond in de tweede fotoquote:Op vrijdag 24 juni 2005 14:28 schreef Impry het volgende:
Dat beest is gewoon omgedraaid, vandaar dat je hem van twee kanten zien.
Wat er weer op wijst dat het beesie een klein beesie is..quote:De afstand tussen het dier en het 'tarwe' is behoorlijk groot
Komt doordat bij de tweede foto er een andere witbalans is gebruikt of doordat hij nabewerkt is in Photoshop om hem iets duidelijker te krijgen.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 14:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De "onderkant" van de tarwe lijkt alleen verdomt veel op de achtergrond in de tweede foto
Nee hoorquote:[..]
Wat er weer op wijst dat het beesie een klein beesie is..
Echter wijst het er veeleer op dat het een klein beest is, dan een groot beest.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 14:42 schreef Impry het volgende:
Nee hoorWant de foto is niet vanuit het goede standpunt genomen om dat te kunnen beoordelen. Als de foto nou was gemaakt met de camera exact op ooghoogte (dus net boven 't gras) dan zou je pas aan de hand van perspectief-lijnen de grootte kunnen bepalen. Maar zoals je de foto nu ziet kun je geen goede lijnen trekken.
Weet je, ik liep net door mijn tuin.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 13:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Sure, en wat zijn dan die halmen daar in de achtergrond? Een Bamboeveld?
Nee, dat is tarwe lijkt mij, en hoe hoog wordt tarwe, een cm of 60 a 80. Dat maakt dat beest een cm of 20-25 hoog als je naar de verhouding kijkt. Das dus een poes, lijkt me.
Des te meer reden om deze foto´s en de omstandigheden verdacht te vinden. Er wordt niet verteld waar het is, zodat je dit na kan kijken, en ook zie je geen doorslaggevende foto waar je het beest naast een rasterpaaltje ofzo ziet, of tussen een paar dennen, of verdwijnend tussen de halmen.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 15:01 schreef Bouddalain het volgende:
[..]
Weet je, ik liep net door mijn tuin.
Daar staat op een dijkje hoogopschietend gras dat in bloei staat. Zo'n 70 cm hoog is het.
Vanaf de ene kant van de tuin gezien ze je gras op een dijkje.
Vanaf de andere kant van de tuin gezien lijkt het alsof er gras van 1,5 meter hoog in de tuin staat.
Het is maar hoe je het bekijkt.
Zou dat hier niet OOK zo kunnen zijn??
de foto's zijn misschien wat vaag, maar geven ook een indruk van hoe hoog het gras is, juist door een incidentele pluk die eruit steekt, maar ook door een kale plek onderop de foto .. het gras is wel half-lang, maar zeker niet overdreven, hooguit enkele centimeter, een gewoon weiland ...quote:Op vrijdag 24 juni 2005 15:01 schreef Bouddalain het volgende:
Zou dat hier niet OOK zo kunnen zijn??
Dijkjes hebben we op de Veluwe ook.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 15:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Des te meer reden om deze foto´s en de omstandigheden verdacht te vinden. Er wordt niet verteld waar het is, zodat je dit na kan kijken, en ook zie je geen doorslaggevende foto waar je het beest naast een rasterpaaltje ofzo ziet, of tussen een paar dennen, of verdwijnend tussen de halmen.
Je kan er natuurlijk van alles bij gaan halen, dijkjes (op de veluwe?) of een niet nader benoemt hoog gewas. Feit blijft dat je dus allerlei assumpties moet gaan doen om het dan nog steeds rammelende verhaal sluitender te krijgen.
Voorlopig is er geen enkel duidelijk en sluitend bewijs dat er een grote katachtige rondloopt.
valt daar uperhaupt iets zinnigs over te zeggen met zo'n wazige foto als deze? Toen ik het gister vergroot op TV zag, dacht ik dat het misschien iets van jonge boompjes zouden kunnen zijn..quote:Op vrijdag 24 juni 2005 15:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[afbeelding]
Wat het gewas op de achtergrond een 2 1/2 a 3 meter hoog maakt..
Wat zou dat zijn, dan?
Valt heel makkelijk te controleren, maar pantera wil de lokatie niet vertellen.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 15:42 schreef Marietje_34 het volgende:
[..]
valt daar uperhaupt iets zinnigs over te zeggen met zo'n wazige foto als deze? Toen ik het gister vergroot op TV zag, dacht ik dat het misschien iets van jonge boompjes zouden kunnen zijn..
Tuurlijk niet...logisch toch? Anders gaat heel NL naar dat gebied toe...quote:Op vrijdag 24 juni 2005 15:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Valt heel makkelijk te controleren, maar pantera wil de lokatie niet vertellen.
De smoes is goed, dat moet ik toegeven, maar het is geen antwoord op de kritiek op de foto´s.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 15:45 schreef Impry het volgende:
[..]
Tuurlijk niet...logisch toch?
Anders gaat heel NL naar dat gebied toe...
Deels wel, de foto's zijn expres zo onduidelijk om de mensen niet te veel over de omgeving te vertellen. Dat daarbij ook de details en het realisme van het dier weggaan is een keuze die ze gemaakt hebben.quote:Op vrijdag 24 juni 2005 15:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De smoes is goed, dat moet ik toegeven, maar het is geen antwoord op de kritiek op de foto´s.
ja, dat heb ik ook gehoord, beetje jammerquote:Op vrijdag 24 juni 2005 15:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Valt heel makkelijk te controleren, maar pantera wil de lokatie niet vertellen.
Die smoes vond ik trouwens ook prachtig,quote:Op vrijdag 24 juni 2005 15:52 schreef Impry het volgende:
[..]
Deels wel, de foto's zijn expres zo onduidelijk om de mensen niet te veel over de omgeving te vertellen. Dat daarbij ook de details en het realisme van het dier weggaan is een keuze die ze gemaakt hebben.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |