Filmpje: Pantera mag poema vangenquote:Ontsnapte Poema krijgt nog een kans
Uitgegeven: 16 juni 2005 15:32
Laatst gewijzigd: 16 juni 2005 21:04
EDE - Burgemeester R. Robbertsen van Ede heeft donderdag besloten de stichting Pantera uit Nijeberkoop in te huren om de loslopende poema op de Veluwe te vangen. Het is de bedoeling dat medewerkers van Pantera het dier levend te pakken krijgen, zoals de stichting de afgelopen dagen heeft gezegd te kunnen doen.
Pantera heeft voorlopig van vrijdag tot en met dinsdag de tijd om het roofdier te vangen. Volgens een woordvoerster van de gemeente is voor Pantera gekozen omdat deze stichting specifieke kennis heeft op het gebied van de omgang met katachtigen.
Het besluit van de gemeente is in overleg met onder meer de Dierenbescherming en de stichting AAP genomen. Een team politiemensen en marechaussee blijft surveilleren op en rond de Ginkelse Hei, waar het dier donderdagmorgen nog een keer is gezien door een voorbijganger.
Pantera is volgens een verklaring blij dat de poema nog een kans krijgt. In de afgelopen dagen was het beleid het beest dood te schieten, aangezien deskundigen de politie hadden verzekerd dat verdoven geen optie was. Daarvoor zou een jager te dicht bij de poema moeten komen met alle risico's van dien.
Een team politiemensen en marechaussee blijft surveilleren
op en rond de Ginkelse Hei.
Huisvesten
Volgens directeur A. van de Valk van Pantera is verdoven echter wel degelijk mogelijk op een grotere afstand. Ouwehands Dierenpark in Rhenen heeft woensdag al aangeboden de poema te huisvesten, als jagers het dier levend kunnen vangen.
Pootafdrukken
Medewerkers van Pantera zijn van plan op pad te gaan zodra er een melding binnen komt dat iemand de poema heeft gezien. De stichting gebruikt honden die sporen kunnen volgen en is daarom afhankelijk van een "verse" passage van de katachtige. Pantera en de politie roepen iedereen die denkt de poema te zien op, om onmiddellijk te politie te bellen en eventuele pootafdrukken omgemoeid te laten.
Goed opletten
De gemeente adviseert wandelaars en fietsers in de Veluwse bossen niet van de paden en wegen te gaan. De politie drong er eerder op aan dat iedereen voorlopig uit het natuurgebied weg zou blijven omdat de poema levensgevaarlijk kan zijn. Maar volgens de gemeente is de situatie overdag niet gevaarlijk, zolang natuurliefhebbers goed opletten en niet dwars door de bossen gaan trekken. In de schemering en 's nachts wordt betreden van het mogelijke leefgebied van de poema dringend afgeraden.
Volgens mij werden er wel infraroodcamera's gebruikt.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 21:58 schreef egilio het volgende:
herten, zwijnen....en daar zit de hele veluwe vol mee. Jammer joh.
Ik geloof niet dat er echt een poema rond loopt.
Ze hebben met 60 man gezocht, tenminste...ze hebben met 60 man een beetje rondgecrossed en gekeken of ze iets zagen, zelfs met helicopters. Waarom hebben ze geen:
Track traps (het zand van strategisch gelegen stukjes pad overdwars gladstrijken) gebruikt. Dan zie je precies wat er langs is geweest en in welke richting, ook de tijd van passage valt redelijk te bepalen. Het betreffende gebied was grotendeels voor publiek afgesloten, had dus makkelijk gekund.
Waarom zijn ze niet gelijk met speurhonden achter het beest aangegaan op het moment dat er weer een melding binnenkwam?
Waarom hebben ze in de helicopters geen gebruik gemaakt van infraroodcamera's? Mensen zijn dan snel te herkennen, herten, ree-en, zwijnen ook want groepsdieren, verder lopen er nauwelijks (misschien een enkel hert) solitaire dieren rond, dus moet de locatie van zo'n beest redelijk snel te vinden zijn.
Ik zeg: Dit is een campagne om de Veluwe spannender te maken! Gewoon een promo dus.
Kun je als stroper mooi een reëenhoofd aan de muur hangen!!quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:23 schreef MOVO het volgende:
Bioloog Joep Wensing van 'Burgers Zoo' betwijfelt of de aangevreten ree ,die op onderstaande foto is te zien, wel gedood is door de poema die op de veluwe rondloopt. De foto is vrijgegeven door de politie.
Op de foto is een ree te zien zonder hoofd. Volgens Wensing kan het ook het werk van een stroper zijn. Een poema zou, net als elk ander roofdier, bij de buik van een ree beginnen.
[afbeelding]
Bron: tv gelderland
Toch wel raar dat er verschillende meldingen zijn van dat beest dan, nietwaar?quote:Op zondag 19 juni 2005 03:02 schreef StefanP het volgende:
Een storm in een glas water, typisch Nederland weer.
Een moordende verkrachter die op TBS verlof mag, kan dagenlang ongehinderd rondlopen.
Een fantast met waanbeelden 'denkt' een poema te zien, waarna het leger, de marechaussee, politie en jachtopzieners een niets onziende klopjacht openen.
Die ree overtuigt mij ook niet nee, want een beest eet niet alleen het hoofd, maar gaat voor de zachte delen.quote:Op maandag 20 juni 2005 11:37 schreef speknek het volgende:
Ze hadden toch sporen gevonden van een poema? Zoiets dacht ik althans in het begin gehoord te hebben. En het lijkt me ook stug dat dat reeënlijk door die poema komt. Het lijkt wel alsof z'n hoofd afgezaagd is, zo'n keurige snee is het.
Voor die Poema was het ook rustdag> zondag.quote:Op maandag 20 juni 2005 12:22 schreef buzzer het volgende:
het is inmiddels wel heel erg stil op het poemafront...
ls ie er al is zou ie nu ook gewoon ergens anders rond kunnen lopen in Nederland of Duitsland natuurlijk..quote:Op maandag 20 juni 2005 12:45 schreef Houniet het volgende:
die poema vangen ze niet meer
Ik denk -en hoop- het ook niet. Ik denk dat ie daar al heel wat langer rond loopt, gezien de eerdere meldingen. Ik denk dat ie zich prima kan redden en dat het een beetje naief is van die overijverige boswachters op de Veluwe dat ze 'm wel even kunnen vangen en doodschieten. Maar goed, laat de mennekes maar...zonde van het geld en de tijd, dat welquote:Op maandag 20 juni 2005 12:45 schreef Houniet het volgende:
die poema vangen ze niet meer
Nou ja, je kunt je de commotie vast wel voorstellen als een kind niet terugkomt van buiten spelen (en in werkelijkheid bij een vriendje blijft eten) en in de buurt van de Veluwe woont.quote:Op maandag 20 juni 2005 13:01 schreef Marietje_34 het volgende:
[..]
Wat een toestanden en een paniek om niks zeg.
Zijn het ook niet 'nocturnal creatures'?quote:Op maandag 20 juni 2005 13:20 schreef HarigeKerel het volgende:
Als hij onlangs goed heeft gegeten kan hij zich best een paar dagen gedeisd houden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |