Ja, natuurlijk ben je je daarvan bewust. Maar het is altijd iets "voor later" en op de een of andere manier dacht ik altijd dat ik er dan, "later", beter mee om zou kunnen gaan en meer klaar voor zou zijn. Maar dat is dus (realiseerd ik me nu) niet zo. Je bent er nooit klaar voor, al worden je ouders 100 jaar. En dat vind ik dus beangstigend.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 11:18 schreef Salvad0R het volgende:
ik was op jonge leeftijd al bewust van het feit dat we allemaal sterven.
het is heel erg herkenbaar!quote:
Ik hoop het.. het houdt me al best lang bezig, en zeker nu met al die dingen die ik beschreef, kwaaltjes, leeftijdsgenoten die overlijden etc. Maar gelukkig kan ik wel verklaren waar het vandaan komt, die angst. Ik heb trouwens ook een paar keer dat soort dromen gehad die je beschreef, maar bij mij heeft het 't niet minder erg gemaakt.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 11:46 schreef Tante_Corry het volgende:
[..]
maar dood gaan we allemaal, en het kan ook zomaar vandaag zijn! je zal er mee moeten leren leven, maar ik denk dat het piekeren bij jou na een tijdje ook wel minder zal worden
ook herkenbaarquote:Op vrijdag 10 juni 2005 11:51 schreef PiperMaru het volgende:
[..]
Ik hoop het.. het houdt me al best lang bezig, en zeker nu met al die dingen die ik beschreef, kwaaltjes, leeftijdsgenoten die overlijden etc. Maar gelukkig kan ik wel verklaren waar het vandaan komt, die angst. Ik heb trouwens ook een paar keer dat soort dromen gehad die je beschreef, maar bij mij heeft het bij mij niet minder erg gemaakt.
Het voelt ook wel fijn om het ff van me af te schrijvenVooral omdat ik er bv. met mijn vader niet echt over kan praten.
Coolquote:Op vrijdag 10 juni 2005 12:02 schreef Mars het volgende:
Mijn ouders gaan nog 3 keer per jaar op vakantie naar Schotland, Amerika, Scandinavië etc.
Alles samen op de motor!![]()
Precies, mijn ooms en tantes lopen ook tegen de 70, zijn al lang en breed opa's en oma's...quote:Op vrijdag 10 juni 2005 12:11 schreef Ben_soms_best_lief het volgende:
Maar juist door het zien van die ooms en tantes, die er echt al ouder uit gaan zien, realiseer ik me dat mijn ouders ook ouder worden.
Ik heb altijd al met 'ouderen' te maken gehad; toen ik werd geboren was papa 44, en hij was de een-na-jongste van een gezin van vijftien. Dus oud waren ze al, maar de laatste jaren heb ik die mensen ook best wel zien veranderen in nukkige, tobbende, oude mensen. Doordat er regelmatig mensen uit de familie- en vriendenkring stierven, heb ik er wel mee te maken gehad, toch denk je/ hoop je dat het je niet zo snel zal gebeuren. Toch stierf mn vader heel jong, op zn 60ste.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 10:10 schreef PiperMaru het volgende:
Door dit soort dingen ga je toch nadenken. Als je klein bent denk je dat je ouders onsterfelijk zijn, de dood is iets voor later. Op een gegeven moment kom je op een leeftijd dat je beseft dat dat niet zo is.
Mail me terug daywalkerquote:Op vrijdag 10 juni 2005 13:02 schreef DaYwALKuR het volgende:
Ik moet er ook niet aan denken, dat mijn ouders er ooit niet meer zijn. Ik zal het hier echt wel zwaar mee krijgen
Idd, ik zou er ook niet aan moeten denken dat ze er niet meer zijn. Naja aan de ene kant wel , maar aan de andere kant echt nietquote:Op vrijdag 10 juni 2005 13:02 schreef DaYwALKuR het volgende:
Ik moet er ook niet aan denken, dat mijn ouders er ooit niet meer zijn. Ik zal het hier echt wel zwaar mee krijgen
Ik ook niet hoor. Maar het wordt wel steeds waarschijnlijker als ze ouder worden. Ik vind dat proces maar akelig, en of het er nou bij hoort of niet kan me niet zoveel schelen. Ik kijk uit naar de dag dat de mens de 200 jaar haalt. Het is een beetje hetzelfde verhaal als de exodus die "we" ooit moeten gaan maken. Het is de natuur dat we weggevaagd worden door de zon over 5 miljard jaar maar een wetenschapper zei het mooi : "we moeten laten zien dat we mensen zijn en niet zomaar een diersoort" we moeten aan dat noodlot ontsnappen. En dat vind ik hetzelfde voor ouderdom. We hebben de kennis nu al in huis om levens aanzienlijk te verlengen en doodskansen gekeerd voor ernstige ziektes, dus ik ben hoopvol gestemd voor de verre toekomst.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 13:02 schreef DaYwALKuR het volgende:
Hopelijk heb ik geen slapende honden wakker gemaakt met dit topicquote:Op vrijdag 10 juni 2005 14:22 schreef PPWB84 het volgende:
Maar het wordt sowieso afschuwelijk, dus ik ben er liever niet zo mee bezig.
Welnee, het is de realiteit. Ik denk er ook weleens aan. Het kan gebeuren, sterker nog het gaat gebeuren als jij niet eerder gaat dan je ouders. Maar wat voor impact dat heeft... mijn moeder is ontzettend belangrijk voor ons hele gezin en nu ik nog thuis woon nog meer voor mij. De gedachte dat mn moeder, vader of een van mn zussen doodgaat..brrquote:Op vrijdag 10 juni 2005 14:35 schreef PiperMaru het volgende:
[..]
Hopelijk heb ik geen slapende honden wakker gemaakt met dit topic![]()
als je ziet dat mensen van rond de 50 enzo allemaal bezwijken vind ik het heel aso dat ze de leeftijd voor pensioen enzo nog hoger willen gooien. heel veel mensen genieten er gewoon niet meer van, of hebben heel dicht op het punt van overlijden gezeten. dan heb je echt je hele leven gewerkt. vooral onze ouders, en die generaties ervoor, die hebben zich vaak nog kapot gewerkt. mn vader is bijvoorbeeld nooit naar de middelbare school geweest, waarschijnlijk net als die van jou, werkt al vanaf zn 12e. moest thuis in huis als oudste zoon keihard meewerken. zal je zien dat ie voor z'n 65 overlijdt (niet te hopen), heeft alleen maar z'n 25 vakantiedagen per jaar en z'n weekenden gehad voor zichzelf, voor rust, voor z'n vrouw, z'n familie.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 11:26 schreef PiperMaru het volgende:
Dat is wel een mooie gedachte idd Releaze. Alles boven je 60e is in principe een kadootje. Maar het is zo dat mijn vader al vanaf zijn 13e ofzo redelijk zwaar lichamelijk werk doet. Een aantal van zijn broers en kennissen zijn al met de VUT, maar omdat de leeftijd steeds verschoven wordt, moet hij nog minimaal een jaar werken. En ik gun het hem juist zo dat hij van zijn VUT kan genieten. Hij staat altijd voor zijn kinderen en anderen klaar maar neemt eigenlijk nooit ruimte en tijd voor zichzelf, het is altijd maar werken, werken, werken.
Dus ik gun hem gewoon nog een aantal prettige en relaxte jaren
Nee, dat heeft m'n vader nog niet door. Hij is nu teruggegaan van 5 naar 4 dagen per week werken maar heeft dan geen vakantiedagen meer. Hij peinst er niet over om op vakantie te gaan, koopt nooit iets voor zichzelf, gaat geen dagjes uit, heeft niet echt hobby's, bezuinigt op de boodschappen enzo. Altijd dat plichtsgetrouwe, werken en geld verdienen.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 15:07 schreef releaze het volgende:
[..]
ik geloof dat mn vader dit nou ook begint in te zien, sinds zn vader overleed. hij neemt nu veel vaker vrij, gaat veel vaker dingen doen die hij leuk vindt, gaat met m'n moeder op stap.. heel fijn om te zien.
heeft hij voor zichzelf ook geen geluk gevonden in wat hij doet?quote:Op vrijdag 10 juni 2005 15:18 schreef PiperMaru het volgende:
[..]
Nee, dat heeft m'n vader nog niet door. Hij is nu teruggegaan van 5 naar 4 dagen per week werken maar heeft dan geen vakantiedagen meer. Hij peinst er niet over om op vakantie te gaan, koopt nooit iets voor zichzelf, gaat geen dagjes uit, heeft niet echt hobby's, bezuinigt op de boodschappen enzo. Altijd dat plichtsgetrouwe, werken en geld verdienen.
Maar hij heeft er wel mede voor gezorgd (samen met m'n moeder) dat mijn broer en ik beide op jonge leeftijd een huis konden kopen, komt altijd als ik eens een klusje heb, staat altijd voor z'n kinderen klaar e.d.
Dan denk ik, man, geniet eens wat meer, straks is het te laat!![]()
Maar hij zal denk ik nooit veranderen.
Hij komt op zich wel over als een tevreden mens maar ik denk dat hij zijn geluk vooral vindt in zijn kinderen. Zijn werk is hij inmiddels meer dan zat, na ruim 45 dienstjaren, ook doordat het lichamelijk best veel van hem vergt... Maar we praten er niet zo veel over, mijn vader is absoluut geen prater en zeker niet over zichzelf.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 15:23 schreef releaze het volgende:
[..]
heeft hij voor zichzelf ook geen geluk gevonden in wat hij doet?
ik weet wel dat toen m'n vader nog geen tijd voor zichzelf nam, hij ook niet te genieten was tijdens vakanties. dan moest ie 2 weken op z'n krent zitten bij een tentje, 3 van die drukke kinderen om hem heen. hij heeft echt moeten leren genieten van vrije tijd hebben..
even over het feit dat je vader geen prater is!quote:Op vrijdag 10 juni 2005 15:31 schreef PiperMaru het volgende:
[..]
Hij komt op zich wel over als een tevreden mens maar ik denk dat hij zijn geluk vooral vindt in zijn kinderen. Zijn werk is hij inmiddels meer dan zat, na ruim 45 dienstjaren, ook doordat het lichamelijk best veel van hem vergt... Maar we praten er niet zo veel over, mijn vader is absoluut geen prater en zeker niet over zichzelf.
Met vrije tijd kan hij volgens mij niet zo veel, hij heeft wel wat hobby's maar niet echt veel. Ik denk dat hij dat ook wel zou moeten leren.
Mijn moeder ook trouwens, altijd maar werken werken werken, extra dienst hier, extra dienst daar. Altijd druk en (te) weinig genieten.
Heb wel eens pogingen tot praten gedaan hoor, maar het zit er niet echt in bij hem. Maar misschien heb ik niet goed genoeg m'n best gedaanquote:Op zaterdag 11 juni 2005 09:55 schreef rustig het volgende:
[..]
als je weet wat voor persoon je vader is, wat hem bezighoud, dan zou ik met veel meer rust afscheid van hem kunnen nemen later, dan wanneer je het gevoel hebt dat je de helft van je vader eigenlijk niet zo goed kent omdat hij niet zo'n prater was.
Thxquote:ps - mooi topic!
Eens. En de VUT-regeling was bijv. zo verslechterd, dat mn vader het gewoon niet aandurfde. Vlak voor zn dood werd ie gehuldigd voor 40 jaar in dienst bij dezelfde baas. Eigenlijk is het best triest.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 15:07 schreef releaze het volgende:
als je ziet dat mensen van rond de 50 enzo allemaal bezwijken vind ik het heel aso dat ze de leeftijd voor pensioen enzo nog hoger willen gooien.
Oeh, wat een prachtige post...quote:Op vrijdag 10 juni 2005 11:23 schreef Claudia_x het volgende:
Mijn vader kan alles: koken, wassen, strijken, carriere maken, computers repareren, stiften in hoefijzers van verzorgpony's draaien, fotograferen, laminaat leggen, elektriciteitsproblemen verhelpen, vrachtwagens besturen, vrouwen versieren, huizen bouwen, bergen verzetten. Hij is er altijd voor me. En niet alleen voor mij, maar ik zal hem het meest missen.
Ik heb geen flauw idee wat ik zonder hem moet, maar ik merk ook dat de natuur haar werk doet. Hij wordt niet alleen ouder, maar ik ook. Als er iets geboord moet worden, dan durf ik het nu m'n vriend te vragen. Hij kan het natuurlijk niet zo goed als m'n vader - hij gebruikt geen waterpas - maar een leven zonder mijn vader is zich al aan het vormgeven. Ik kan zonder m'n vader, maar ik heb nog steeds geen flauw idee wat ik zonder hem moet.
quote:Op woensdag 22 juni 2005 08:44 schreef PiperMaru het volgende:
Jezus halfgedraaide, dat is schrikken!![]()
Heel veel sterkte voor jou en je vader![]()
Het is wel herkenbaar, maar moet er wel bij zeggen dat ik een nakomer ben. Ouders in de 70, en mijn moeder slikt sinds een TIA ook allerlei cholesterolverlagende middelen en andere medicijnen voor de bloedsomloop.quote:
herkent ook al heb ik de "luxe" gehad dat ik hem 11 jaar langer gekend heb dan jij jouw vaderquote:Op maandag 20 juni 2005 22:38 schreef Moonah het volgende:
[..]
Oeh, wat een prachtige post...
Ik word er bijna jaloers van
Ik heb mijn vader op mijn 4e verloren.
Inderdaad, je kunt wel wensen dat je ouders heel oud worden, maar stel je aan de andere kant eens voor hoe dat is.quote:Op woensdag 22 juni 2005 17:43 schreef Moja het volgende:
Mijn moeder is 40 en vader 44, ikzelf ben 20, dus voor mij is het niet echt herkenbaar. Het lijkt me echt niet leuk om je ouders zo langzaam te zien aftakelen, zeker als je wist hoe ze eerst waren.
Jammer dat ik dit nooit heb gekendquote:Op zaterdag 13 augustus 2005 12:34 schreef Anosmie het volgende:
Mijn ouders hebben op late leeftijd kinderen gekregen. Mijn vader was 50 toen mijn broertje werd geboren.
Ik heb dat eigenlijk nooit als last of vervelend ervaren. Tuurlijk maakte veel mensen zich niet geliefd bij me als ze weer eens zeiden: zo wijffie, ben jij lekker met opa op stap? Maar ik zei dan altijd: Dat is mijn papa. Hóór!. En dan was t gelijk duidelijk, haha. Ik heb me eigenlijk nooit zorgen gemaakt over het ouder worden van mijn ouders. Het waren mn ouders en ze waren altijd al oud.
Totdat mijn vader n ongeluk kreeg en 2 weken in Beverwijk lag.. Toen ging het ineens heel hard. Ineens zag ik dat hij oud was, en steeds ouder werd. Hij werd dovig, kaler en zn reflexen waren niet meer zo super. Alsof je ineens n spiegel krijgt voorgehouden. Niet lang daarna werd hij ziek en hij is vorig jaar overleden. Hij was 72, op zich een mooie leeftijd maar voor mijn gevoel veelste jong. Hij is ook na zn ongeluk in n jaar tijd wel 10 jaar ouder geworden. Van papa veranderde hij ineens in n bejaarde man. Misschien dat het door zijn ziekzijn erger naar voren kwam, maar voor mijn gevoel leek het wel van de een op de andere dag te gaan. Dat was best een flinke confrontatie en eerlijk gezegd heb ik daar ook niet aan kunnen wennen. Ik herkende mijn vader gewoon niet meer.
Mn moeder is nu 61, sind n jaartje oma en ze ziet er jong en vlot uit. Maar ik merk dat zij (ook mede door het overlijden van mn vader) in korte tijd veel ouder is geworden. Extra rimpels, kwaaltjes.. En nu blijkt dat er allerlei hartkwaaltjes in de familie rondzwerven. En zij heeft dus ook iets. Op zich niets ernstigs maar in combinatie met andere factoren (zoals n te hoge bloeddruk. Iets wat ze nu heeft) kan het wel misgaan. Daarom moet ze ook 2 keer per jaar op controle enzo.. En dat is soms wel eng. Ik probeer er niet al teveel bij stil te staan, maar af en toe.. Ik moet er niet aan denken om haar ook te verliezen.
En zoals iemand hierboven al zei: ouder worden hoort bij het leven. Maar dat betekend niet automatisch dat het zo makkelijk is om er mee om te gaan. Sommige dingen wil je het liefst zo houden als het is. Je vader en je moeder, die wil je zolang en zo 'goed' mogelijk bij je hebben. Ze zijn, in ieder geval voor mij, toch een soort van veilige haven. Waar je heen kan gaan met verdriet, om raad vragen, zomaar wat kletsen en dergelijke.
Alleen kan dat helaas niet.
Ik heb dat ook niet altijd gehad hoor. Ik had altijd n soort van haat-liefde relatie met mn moeder. Niet dat ik haar echt haatte ofzo, maar ik kon gewoon niet veel van haar hebben. Deels omdat ze gewoon altijd gelijk had, gruwelijk irritant gewoon. En deels omdat ik gewoon ontzettend veel op haar lijk. Dat botste. Ik was echt n papa's kindje.quote:
Ik zou het wel willen, maar ze wilt niet horen wat ik te zeggen heb jammergenoeg.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 12:51 schreef Anosmie het volgende:
[..]
Ik heb dat ook niet altijd gehad hoor. Ik had altijd n soort van haat-liefde relatie met mn moeder. Niet dat ik haar echt haatte ofzo, maar ik kon gewoon niet veel van haar hebben. Deels omdat ze gewoon altijd gelijk had, gruwelijk irritant gewoon. En deels omdat ik gewoon ontzettend veel op haar lijk. Dat botste. Ik was echt n papa's kindje.
Maar toen mn vader ziek werd ben ik weer thuis gaan wonen om haar en papa te helpen, en daardoor is onze band veel sterker, hechter en beter geworden. Ze ruikt het bijna als ik niet lekker in mn vel zit en ze weet ook altijd de juiste dingen te zeggen. Ze is n schat van n oma voor mn neefje en ze is en blijft een onverbeterlijke piekerige moeder die dr kroost nauwlettend in de gaten houdt zonder dat ze ons daarbij belemmerd.
Ik kan nu alles met mn moeder bespreken, vroeger wilde ik dat niet.
Dat vind ik echt heel erg. Ouders die geen interesse hebben in wat hun kinderen meemaken, voelen of beleven. Een kind is toch n stukje van jezelf? En ja, het is uiteraard een stuk jonger dan dat jijzelf bent, maar dat betekend niet dat ze geen gevoel hebben, een keer wat willen vertellen of gewoon graag je mening over iets willen weten. En als je daar als ouder niet voor openstaat.. waarom heb je dan in vredesnaam kinderen?quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 12:57 schreef Mukie het volgende:
Ik zou het wel willen, maar ze wilt niet horen wat ik te zeggen heb jammergenoeg.
Achja, misschien komt het nog wel, misschien ook niet. Heb een tijd geleden afstand van ze genomen omdat ze dat zo wilden. Spijt heb ik er niet van, maar vind het wel jammer dat het zo heeft moeten gaan.
Een hele tijd lang heb ik er veel moeite mee gehad. Maar nu heb ik het een plek kunnen geven. het doet zeer zeker nog pijn, maar wat niet is, is er niet.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 13:10 schreef Anosmie het volgende:
[..]
Dat vind ik echt heel erg. Ouders die geen interesse hebben in wat hun kinderen meemaken, voelen of beleven. Een kind is toch n stukje van jezelf? En ja, het is uiteraard een stuk jonger dan dat jijzelf bent, maar dat betekend niet dat ze geen gevoel hebben, een keer wat willen vertellen of gewoon graag je mening over iets willen weten. En als je daar als ouder niet voor openstaat.. waarom heb je dan in vredesnaam kinderen?
Zit en zat ik ook mee in mijn maag.quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 03:24 schreef Mukie het volgende:. Mama wilde dat ik het zou gaan bijleggen met mijn vader. Maar ik denk niet dat dit zoveel zin heeft eerlijk gezegd. Hoe wil je de 27 jaar dat het mis is gegaan in de komende jaren goedmaken? Ik weet dat het verkeerd is om haatdragend te zijn. Ik voel dan ook een schuldgevoel te opzichte van mijn moeder. Ik zie dat zij eronder lijdt. Ik weet wat ze ermee bedoeld wanneer ze zegt dat ik het goed moet maken. Vrede moet sluiten. Maar het over mijn hart verkrijgen kan ik niet. Daarvoor is er teveel gebeurd, ook zij beseft dit gelukkig.
Toch merk ik dat het haar van binnenuit opvreet.
Mozes! en bij mij weten hebben we toch echt verschillende ouders....quote:Op zaterdag 13 augustus 2005 13:18 schreef Aventura het volgende:
Ik heb zelf ook nooit wezenlijk tot mijn ouders kunnen doordringen. Ik deel behalve de oppervlakkige zaken niks intiems met ze. Ze weten weinig tot niets af van mijn gevoelsleven, mijn worstelingen, en zij vragen daar ook nooit naar. Heel lang heb ik dat gezien als desinteresse. Misschien is dat ook wel zo, maar het is voornamelijk zo dat ze zich beide niet kunnen uiten. Erg jammer, maar gelukkig heb ik een tweelingzus met wie ik dit alles wel heb kunnen delen. Mijn ouders zullen me wel altijd steunen hoor, maar voor hen betekent steunen voornamelijk financieel.
Je daarbij neerleggen is iets dat knap moeilijk is. Daarbij heb je ik tenminste sterk het idee dat je hiermee een beetje op moet schieten omdat de resterende tijd niet eeuwig is. En het "later" gewoon niet meer kan.quote:Op maandag 15 augustus 2005 11:58 schreef zwaaibaai het volgende:
Het relaas van Aventura herken ik ook maar al te goed. Mijn ouders en ik verschillen in ongeveer alles wat opvattingen heeft, maar ook op veel dingen niet. En steun betekent practische steun, zolang ik maar niet over intiemere dingen heb dan mijn loopbaan of zo..
Jarenlang heb ik erg mijn best gedaan om een goede band met mijn ouders op te bouwen, maar sinds een jaar of twee ( en ik ben nu 31) ben ik er pas van afgestapt. Steeds leek het goed te gaan, tot er iets gebeurde waar ze niet tegen konden en ik was terug bij af. Hoe spijtig ik het ook vind, ik ben opgehouden met mijn best doen om de band weer sterker te laten maken. Het zit er niet in, heeft er blijkbaar nooit echt ingezeten, en zal er ook niet meer inzitten. Natuurlijk steek ik de hand in eigen boezem, ik ben absoluut geen heilige.
Mischien moet iedereen die zijn relaas hier heeft opgeschreven afstappen van het idee dat je een band hebt met je ouders die je graag zou willen: mischien dat jouw ouders er heel anders over denken. Het zijn verschillende mensen t.o.v. van jou, en dan heb ik het niet over de generatie kloof. Waarom zo krampachtig doen over een band die er niet is en op één of andere manier er ook niet zal plaats vinden? Waarom je er niet bij neerleggen dat het niet gaat gebeuren zoals jij er over denkt?
Mischien is dit de knuppel in het hoenderhok gooien, maar het gaat in mijn ogen om je eigen beleving en opvatting met betrekking tot de relatie met je ouders. Maar voor die relatie heb je twee personen voor nodig, namelijk je ouders. En als die niet dezelfde opvatting hebben, om wat voor reden dan ook, kan je eenvoudigweg niet die relatie hebben met hen die je graag zou willen.
Dat zeg ik ook niet. Iedereen heeft ( godzijdank) een andere opvatting dan die van je ouders. Maar wat nou als die opvattingen onoverbrugbaar zijn? En je, na 28 jaar soebatten, er nog niet uitkomt, het met hangen en wurgen in stand kan blijven houden, maar de energie soms alleen van jou uitkomt i.p.v. de andere kant? Het houdt een keer op lijkt me.quote:Op maandag 15 augustus 2005 12:45 schreef PiperMaru het volgende:
Zwaaibaai, ik denk er heel anders over.
De liefde van een ouder voor een kind is mijns inziens onvoorwaardelijk (of zou dat moeten zijn). Dat heeft niets met verschil in opvatting te maken. Ik verschil ook in opvattingen, mening en belevingswereld hemelsbreed met mijn ouders, maar dat betekent toch niet dat je geen band kunt hebben met elkaar of niet van elkaar kunt houden? Mijn band met m’n ouders is desondanks prima.
De link met je ouders snap ik wel, maar mij gaat het meer om wanneer het gewoon echt niet gaat.quote:Wat me echt verschrikkelijk lijkt is als je later, als je ouders komen te overlijden, er spijt van krijgt dat je niet meer moeite hebt gedaan voor ze. Ik zie het in m’n omgeving gebeuren dat mensen breken/ruzie hebben met hun ouders en dat dat dan aan hun vreet, zeker als de ouders dood gaan. Je ouders vormen toch de link tussen jouzelf en het verleden, waar je vandaan komt, je geschiedenis. Lijkt me belangrijk om die te kennen. Natuurlijk niet ten koste van alles, ik kan me voorstellen dat als je keer op keer gekwetst wordt door je ouders, dat je dan beter met ze kan breken. Maar een verschil in opvattingen of belevingswereld lijkt me nog wel te overbruggen…
Maar iedereen moet die keuze zelf maken natuurlijk.
Ik had het niet beter kunnen verwoorden, ook wat me zelf betreft. Het verschil is gewoon TE groot. En daarmee moet je leren leven.quote:Op maandag 15 augustus 2005 13:08 schreef Aventura het volgende:
Ik verschil gewoon zo wezenlijk van mijn ouders, als ik niet toevallig uit hen zou zijn gekomen, hadden we elkaar nooit gekend of willen kennen. Ik hou van ze, en zij ook van mij,
maar dat neemt de kloof niet weg.
Ik zie echt niet in hoe we dichter bij elkaar zouden kunnen komen, het niet-begrijpen is gewoon echt veel te groot. Ik begin weleens over mijn prive-leven en mijn gevoelens, maar heb het idee dat vooral mijn moeder zich daarbij erg ongemakkelijk voelt. Nou, dan laat je het de volgende keer wel uit je hoofd. Zij zijn gewoon zo, en dat moet ik maar accepteren. Dit is zelfs weleens ter sprake gekomen mij een loopbaan-adviestraject.
Wat die therapeut tegen me zei is m.i. gewoon waar: je kunt het verleden niet meer veranderen. Wees voor jezelf de warme ouder die je nooit hebt gekend, creeër je eigen identiteit die je van huis uit niet hebt meegekregen. En zo kan ik er wel mee leven. Wat niet betekent dat het niet af en toe steekt als ik zie wat anderen met hun ouders delen.
Ja, maar het vervelende is een beetje dat je waarschijnlijk er snel naar neigt om je tov je kinderen je hetzelfde op te stellen.quote:Op maandag 15 augustus 2005 13:12 schreef zwaaibaai het volgende:
[..]
Ik had het niet beter kunnen verwoorden, ook wat me zelf betreft. Het verschil is gewoon TE groot. En daarmee moet je leren leven.
Juist niet!quote:Op maandag 15 augustus 2005 13:14 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Ja, maar het vervelende is een beetje dat je waarschijnlijk er snel naar neigt om je tov je kinderen je hetzelfde op te stellen.
Al ben je daar wel zelf bij natuurlijk
Daar zit wel wat in. Mijn ouders hebben ook geen goed contact met hun eigen ouders en dat is er ook niet geweest. Dus een voorbeeld over hoe het wel moet heb ik niet echt. Alhoewel ik dat wel voor mezelf na kan gaan.quote:Op maandag 15 augustus 2005 13:14 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Ja, maar het vervelende is een beetje dat je waarschijnlijk er snel naar neigt om je tov je kinderen je hetzelfde op te stellen.
Al ben je daar wel zelf bij natuurlijk
En zelfs dat laatste gaat over zo is mijn ervaring. Het kan bij mij af en toe wel steken als ik zie wat anderen met hun vriendje delen, of met hun kindje. Maar ouders....dat is echt een gepasseerd station voor mij.quote:Op maandag 15 augustus 2005 13:08 schreef Aventura het volgende:
Wat die therapeut tegen me zei is m.i. gewoon waar: je kunt het verleden niet meer veranderen. Wees voor jezelf de warme ouder die je nooit hebt gekend, creeër je eigen identiteit die je van huis uit niet hebt meegekregen. En zo kan ik er wel mee leven. Wat niet betekent dat het niet af en toe steekt als ik zie wat anderen met hun ouders delen.
Hoe lang duurt zoiets?quote:Op maandag 15 augustus 2005 13:27 schreef thaleia het volgende:
[..]
En zelfs dat laatste gaat over zo is mijn ervaring.
Je hebt dezelfde genen als die van je ouders, dus waarom zou het theoretisch gezien niet kunnen? Je zal ongetwijfeld enorm je best doen om dit soort ellende te voorkomen, maar het algemeen bekend dat je vaak dit soort gedrag copieert van je ouders.quote:
Goede voornemens bij aanvang zijn makkelijk, maar om ze ten uitvoer te brengen is lastigerquote:Op maandag 15 augustus 2005 13:23 schreef Aventura het volgende:
[..]
Juist niet!
Mijn vader is gewoon iemand, die niet geschikt was voor het vaderschap. Klinkt hard maar het is waar. Hij wist gewoon totaal niet hoe met kinderen om te gaan. En mijn moeder uit haar emoties nooit en is (of lijkt) een vrij oppervlakkige vrouw. Als ik ooit ouder wordt probeer ik ze iets mee te geven. Ik zal ze (mijn) normen en waarden meegeven en heel belangrijk, ik zal een coach voor ze zijn en ze hun volwassen leven in begeleiden met raad en advies. Vooral dat laatste heb ik zelf zo gemist. Achteraf was ik op mijn 18de toen ik het huis uit ging net zo'n kitten die te vroeg het nest is uitgehaald en geen idee had hoe het zich moest gedragen in de grote wereld. Nu, 9 jaar later ben ik nog bezig met mijn draai te vinden. Ok, nu word ik wel heel sentimenteel, maar zo kan ik het wel het beste omschrijven.
Het is nooit helemaal een gepasseerd station, want ik heb het idee (hoewel ik het niet als excuus probeer te gebruiken) dat het ook doorwerkt in mijn verdere leven, vooral wat het aangaan van relaties en intimiteiten delen met anderen betreft. Hoewel ik me er tegenwoordig beter voor kan openstellen dan toen ik jonger was.quote:Op maandag 15 augustus 2005 13:27 schreef thaleia het volgende:
[..]
En zelfs dat laatste gaat over zo is mijn ervaring. Het kan bij mij af en toe wel steken als ik zie wat anderen met hun vriendje delen, of met hun kindje. Maar ouders....dat is echt een gepasseerd station voor mij.
Kun je uitleggen hoe je dit precies bedoelt?quote:Op maandag 15 augustus 2005 13:30 schreef Aventura het volgende:
dat het ook doorwerkt in mijn verdere leven, vooral wat het aangaan van relaties en intimiteiten delen met anderen betreft. Hoewel ik me er tegenwoordig beter voor kan openstellen dan toen ik jonger was.
Mijn vader is zeer streng opgevoed, door mijn opa die zelf ook geen idee had wat hij met zijn 9 kinderen aanmoest. Ook mijn oma was een zeer strenge en practische vrouw. Ik vond het er nooit prettig om te logeren. Ze hebben mijn vader zelfs naar kostschool gestuurd omdat ze hem niet aankonden. Dus ja ik zie wel waar het vandaan komt. Maar ik weet zeker dat ik mijn kinderen anders gaan opvoeden, hoewel ik wel streng zal gaan zijn, ik keur de manier waarop ouders hun kinderen tegenwoordig (niet) opvoeden zeer af. Maar ik zal altijd hun welzijn in het oog houden. Niet alleen wat ik zelf denk dat goed voor hen is (veel gemaakte fout), maar ik zal ook kijken naar hoe hun karakters zich ontwikkelen en mijn opvoeding, mijn raad en advies aan hen daar zo goed mogelijk op afstemmen. Maar goed, dit is de theorie, he...quote:Op maandag 15 augustus 2005 13:28 schreef zwaaibaai het volgende:
[..]
Je hebt dezelfde genen als die van je ouders, dus waarom zou het theoretisch gezien niet kunnen? Je zal ongetwijfeld enorm je best doen om dit soort ellende te voorkomen, maar het algemeen bekend dat je vaak dit soort gedrag copieert van je ouders.
Ik merk het soms zelf bij me, de opmerkingen die ik maak die verdacht veel lijken op de opmerkingen van mijn vader..
En zo sentimenteel vond ik je post niet hoor..
Al je sores voor jezelf houden en mooi weer spelen tegenover anderen. Want ik heb geen ander soort gedrag gekend! Die anderen kunnen zijn collegae, vrienden en ook vriendjes. Hierdoor verdiepen relaties niet.quote:Op maandag 15 augustus 2005 13:31 schreef Alicey het volgende:
[..]
Kun je uitleggen hoe je dit precies bedoelt?
En als je dat dan eens in een relatie doet sla je er compleet in door?quote:Op maandag 15 augustus 2005 13:37 schreef Aventura het volgende:
[..]
Al je sores voor jezelf houden en mooi weer spelen tegenover anderen. Want ik heb geen ander soort gedrag gekend! Die anderen kunnen zijn collegae, vrienden en ook vriendjes. Hierdoor verdiepen relaties niet.
Ik heb wel een paar vriendinnen en vrienden met wie ik alles deel, maar dat doe ik echt pas sinds een jaar of 5.
Dus toch dat.. Ook dat deel herken ik.. Ook de bijna ziekelijke drang om alles alleen te doen, en nog wat van dat soort dingen er bij..quote:Op maandag 15 augustus 2005 13:37 schreef Aventura het volgende:
[..]
Al je sores voor jezelf houden en mooi weer spelen tegenover anderen. Want ik heb geen ander soort gedrag gekend! Die anderen kunnen zijn collegae, vrienden en ook vriendjes. Hierdoor verdiepen relaties niet.
Grappig. Ik heb het ook eigenlijk pas sinds een jaar of misschien 2 jaar dat ik iets opener word, en ook iets sneller laat blijken hoe ik me werkelijk ergens bij voel.. Ik vraag me alleen af of dat echt terug te leiden is naar de manier van omgang met mijn ouders. Op zich zit die kans er echter in. Als je nooit "goede" feedback krijgt wanneer je open bent, leer je dat af, en misschien ook wel meer dan voor alleen je ouders..quote:Ik heb wel een paar vriendinnen en vrienden met wie ik alles deel, maar dat doe ik echt pas sinds een jaar of 5.
Nee hoor dat niet. Zoals ik al zei, het gaat eigenlijk al stukken beter met het kunnen delen en uiten van mijn gevoelens. Nu wil alleen het vinden van een leuke man weer niet vlottenquote:Op maandag 15 augustus 2005 13:40 schreef MouseOver het volgende:
[..]
En als je dat dan eens in een relatie doet sla je er compleet in door?
het heeft denk ik zowel met jezelf als met de feedback te maken. Ik ben ook wat opener sinds een paar jaar, daarvoor vertelde ik nooit wat. En zeker niet tegen mijn ouders. Blijkt dan toch weer dat de basis met je ouders enorm belangrijk is voor je verdere leven, op wat voor manier dan ook.quote:Op maandag 15 augustus 2005 13:40 schreef Alicey het volgende:
Grappig. Ik heb het ook eigenlijk pas sinds een jaar of misschien 2 jaar dat ik iets opener word, en ook iets sneller laat blijken hoe ik me werkelijk ergens bij voel.. Ik vraag me alleen af of dat echt terug te leiden is naar de manier van omgang met mijn ouders. Op zich zit die kans er echter in. Als je nooit "goede" feedback krijgt wanneer je open bent, leer je dat af, en misschien ook wel meer dan voor alleen je ouders..
Ik deed en doe ook bijna alles alleen, ik ben echt enorm zelfstandig. Huis kopen, dingen repareren, belastingzooi invullen. Ik doe het allemaal zelf en vraag vrijwel nooit om hulp. Ik vind dat heel normaal, maar het is me door verschillende mensen gezegd dat ze mijn zelfredzaamheid zo opvallend vinden. Ik merk wel dat het vroeger een overlevingsmechanisme was (ik kan het wel alleen, ik heb niemand nodig), maar ik probeer het nu te zien als een eigenschap om trots op te zijn, om wat ik in mijn eentje heb bereikt.quote:Op maandag 15 augustus 2005 13:40 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dus toch dat.. Ook dat deel herken ik.. Ook de bijna ziekelijke drang om alles alleen te doen, en nog wat van dat soort dingen er bij..
[..]
Grappig. Ik heb het ook eigenlijk pas sinds een jaar of misschien 2 jaar dat ik iets opener word, en ook iets sneller laat blijken hoe ik me werkelijk ergens bij voel.. Ik vraag me alleen af of dat echt terug te leiden is naar de manier van omgang met mijn ouders. Op zich zit die kans er echter in. Als je nooit "goede" feedback krijgt wanneer je open bent, leer je dat af, en misschien ook wel meer dan voor alleen je ouders..
Mijn 2 zussen hebben al meerdere langdurige relaties (gehad). Ja, en ik afgezien van hier en daar een los vriendje en 1 relatie die uit de hand liep qua ruzie en drama, niet. Maar ja, iedereen is anders he, en reageert anders op een (thuis) situatie. Je kunt niet zeggen: je zusters hebben nergens last van, en dus kun jij dat ook niet hebben. Ik heb ook een heel ander karakter dan zij.quote:Op maandag 15 augustus 2005 13:43 schreef thaleia het volgende:
Daar heb je gelijk in Aventura, in dat opzicht is het nog geen gepasseerd station. De band met mijn ouders is voor mij een gepasseerd station, maar wat de band met mijn ouders voor invloed heeft op de band met vrienden & relaties nu, dat is zeker nog geen gepasseerd station.
Al is het idd wel wat gevaarlijk het "als excuus te gebruiken", want een van mijn zusjes is het altijd uitstekend gelukt betekenisvolle en diepgaande relaties met vrienden & vriendjes aan te gaan, ondanks het voorbeeld dat ze thuis had.
Dat is wel veel fijner he, dingen delen.quote:Op maandag 15 augustus 2005 13:45 schreef zwaaibaai het volgende:
[..]
het heeft denk ik zowel met jezelf als met de feedback te maken. Ik ben ook wat opener sinds een paar jaar, daarvoor vertelde ik nooit wat. En zeker niet tegen mijn ouders. Blijkt dan toch weer dat de basis met je ouders enorm belangrijk is voor je verdere leven, op wat voor manier dan ook.
ik kan wel een tweelinigbroer zijn van aventura...
Er zijn wel dingen waar ik niet handig in ben, maar het dagelijkse en ook de minder dagelijkse dingen doe ik doorgaans ook zelf.quote:Op maandag 15 augustus 2005 13:49 schreef Aventura het volgende:
[..]
Ik deed en doe ook bijna alles alleen, ik ben echt enorm zelfstandig. Huis kopen, dingen repareren, belastingzooi invullen. Ik doe het allemaal zelf en vraag vrijwel nooit om hulp.
Mij wordt het niet zo vaak gezegd. Wel is er soms verbazing dat ik op sommige vlakken erg rustig en beheerst ben, en doelgericht iets zelf aanpak.quote:Ik vind dat heel normaal, maar het is me door verschillende mensen gezegd dat ze mijn zelfredzaamheid zo opvallend vinden.
Hoe ik hier zelf in sta weet ik niet.. Het is niet mijn werkelijke persoonlijkheid denk ik. Tegenwoordig stel ik me iets afhankelijker op, en ik voel me daar eigenlijk niet eens slecht over.. Ik weet wat ik als het nodig is zelf kan doen en bereiken, maar ik vind het ook prettig om te weten dat het niet hoeft..quote:Ik merk wel dat het vroeger een overlevingsmechanisme was (ik kan het wel alleen, ik heb niemand nodig), maar ik probeer het nu te zien als een eigenschap om trots op te zijn, om wat ik in mijn eentje heb bereikt.
Dat vind ik wel een beetje de definitie van ouders.quote:Op maandag 15 augustus 2005 13:58 schreef milagro het volgende:
ouders zijn ms niet hoe we ze graag zouden zien, maar dat is omgekeerd ms ook niet zo.
en toch "eisen' we onvoorwaardelijke steun en liefde van hen naar ons, maar omgekeerd vinden "we" dat dat niet nodig hoeft te zijn, dat ouders dat moeten "verdienen".
Ik verwijt mijn ouders achteraf niets. Wat schiet ik ermee op? Zij wisten/weten gewoon niet beter. Er bestaat geen boek over hoe het moet, kinderen opvoeden. En ik heb hierboven al gezegd dat ik het absoluut niet als excuus wil gebruiken (da's the easy way out, en zo kun je nooit iets aan je situatie veranderen). En de onvoorwaardelijke liefde komt zeker van twee kanten want ik hou echt van zequote:Op maandag 15 augustus 2005 13:58 schreef milagro het volgende:
ik zie hier best veel verwijten (of vergis ik me?)
ouders zijn natuurlijk ook weer een product van hun ouders, de relatie met hun ouders heeft hen net zo goed weer gemaakt wie ze zijn.
ouders zijn ms niet hoe we ze graag zouden zien, maar dat is omgekeerd ms ook niet zo.
en toch "eisen' we onvoorwaardelijke steun en liefde van hen naar ons, maar omgekeerd vinden "we" dat dat niet nodig hoeft te zijn, dat ouders dat moeten "verdienen".
een relatie die niet is zoals jij die graag zou zien, is dat een tekortschieten van hun kant enkel persé?
Maar ms is dat wat je moeder in huis had enkel, niet iedereen kan bieden wat hij zelf niet kent.quote:Op maandag 15 augustus 2005 14:00 schreef Toeps het volgende:
[..]
Dat vind ik wel een beetje de definitie van ouders.
Mijn moeder heeft mij bijvoorbeeld altijd als "beste vriendin" behandeld, en daar ben ik helemaal niet zo blij mee. Zo durfde ik soms niet met mijn problemen bij haar aan te komen, omdat ze daarvoor al haar ellende bij mij gedumpt had. Dan ga je als pubertje ook denken: "Ze heeft het al zo moeilijk, laat ik mijn mond maar houden..."
Idem hier.quote:Op maandag 15 augustus 2005 14:03 schreef Aventura het volgende:
[..]
Ik verwijt mijn ouders achteraf niets. Wat schiet ik ermee op? Zij wisten/weten gewoon niet beter. Er bestaat geen boek over hoe het moet, kinderen opvoeden. En ik heb hierboven al gezegd dat ik het absoluut niet als excuus wil gebruiken (da's the easy way out, en zo kun je nooit iets aan je situatie veranderen). En de onvoorwaardelijke liefde komt zeker van twee kanten want ik hou echt van ze
ik zie ze wel, tussen de regels doorquote:Op maandag 15 augustus 2005 14:03 schreef thaleia het volgende:
Ik lees (in de laatste 20 postings iig, van de rest van het topic weet ik het niet) helemaal niet zozeer verwijten, eerder berusting en het vinden van manieren van omgaan met.
ik zie ze ook hoor, ook bij mezelf. Ik vind het zelf altijd iets te gemakkelijk om mijn ouders te verwijten wat er allemaal niet goed is aan de relatie die ze met mij hebben. Zoals ik al eerder postte: Ik steek ook hand in eigen boezem. Ik ben geen heilige en heb ook een hoop dingen verkeerd gedaan. Ik denk dat bijvoorbeeld Aventura, alhoewel ze nu net opschreef dat ze haar ouders geen verwijten maakt, het ook onbewust blijft doen. Al is het je bedoeling nooit geweest, je blijft toch de frictie houden.quote:Op maandag 15 augustus 2005 14:05 schreef milagro het volgende:
[..]
ik zie ze wel, tussen de regels door
Als je die gevonden hebt geeft het inderdaad erg veel rust..quote:en berusting , ja, je moet wel, hè, op een gegeven moment.
Je hebt gelijk. Zo voel ik het ook meestal hoor, en ik kan er al heel berustend naar kijken. Alleen brengen dit soort topics soms wat gevoelens naarboven, dat kan, je bent mens.quote:Op maandag 15 augustus 2005 14:13 schreef thaleia het volgende:
Nouja, het had dus niet anders gekund. Niet in jouw/jullie situatie iig, en andermans situatie is nu eenmaal andermans situatie (als ik was geboren met andere talenten en interesses was ik nu wellicht astronaut) dus daarnaar kijken heeft geen zin. Binnen jouw/jullie omstandigheden en mogelijkheden hebben jullie er het beste van gemaakt.
amen, maar wanneer doet het pijn dan?quote:Op maandag 15 augustus 2005 14:09 schreef Aventura het volgende:
Het is gewoon jammer. Het had anders gekund en dat doet soms pijn.
Hier knaagt er soms toch wel iets bij me. Soms ben ik wel bang dat ik iets teveel voor mijn onzekerheden en angsten uit kom, dan voel ik me soms erg onzeker en hulpeloos.. En/of ben bang om zo over te komen..quote:Op maandag 15 augustus 2005 13:57 schreef Aventura het volgende:
[..]
ik durfde ook gewoon voor mijn angsten en onzekerheden uit te komen. Het voelt heerlijk als mensen dan met feedback en adviezen komen. Eindelijk durf ik toe te geven dat ook ik dat gewoon nodig heb.
heeft dat niet meer te maken met trots?quote:Op maandag 15 augustus 2005 14:17 schreef Alicey het volgende:
[..]
Hier knaagt er soms toch wel iets bij me. Soms ben ik wel bang dat ik iets teveel voor mijn onzekerheden en angsten uit kom, dan voel ik me soms erg onzeker en hulpeloos.. En/of ben bang om zo over te komen..
Nee, ik bedoel dat ik soms een vervelend gevoel krijg als ik zie hoe vriendinnen en/of vriendjes met hun ouders omdaan, en dan vergelijk ik het met hoe ik het heb (gehad). Maar het is niet zo dat ik er dagenlang over zit te janken ofzo hoorquote:Op maandag 15 augustus 2005 14:16 schreef zwaaibaai het volgende:
[..]
amen, maar wanneer doet het pijn dan?
Ik heb me bij de situatie neergelegd. Ik zie dat ze mijn zusje wel heel anders behandelen, maar ook daar ben ik helemaal klaar mee. Ik heb een geweldige band met mijn zusje. Bedoel je dat soms?
Of het met trots te maken heeft weet ik niet. Misschien is het wel nog steeds een stukje angst om mezelf kwetsbaar op te stellen, en misschien is het nog steeds wel een stukje weglopen voor wie of wat ik werkelijk ben..quote:Op maandag 15 augustus 2005 14:18 schreef zwaaibaai het volgende:
[..]
heeft dat niet meer te maken met trots?
Wat ik van mezelf weet, is dat ik mijn ouders, mijn moeder enkel als ouders, moeder zag en niet als mens met ook haar verdriet en het af en toe gewoon niet weten.quote:Op maandag 15 augustus 2005 14:11 schreef zwaaibaai het volgende:
[..]
ik zie ze ook hoor, ook bij mezelf. Ik vind het zelf altijd iets te gemakkelijk om mijn ouders te verwijten wat er allemaal niet goed is aan de relatie die ze met mij hebben. Zoals ik al eerder postte: Ik steek ook hand in eigen boezem. Ik ben geen heilige en heb ook een hoop dingen verkeerd gedaan. Ik denk dat bijvoorbeeld Aventura, alhoewel ze nu net opschreef dat ze haar ouders geen verwijten maakt, het ook onbewust blijft doen. Al is het je bedoeling nooit geweest, je blijft toch de frictie houden.
[..]
Als je die gevonden hebt geeft het inderdaad erg veel rust..
ik geloof het nietquote:Op maandag 15 augustus 2005 14:13 schreef thaleia het volgende:
Nouja, het had dus niet anders gekund. Niet in jouw/jullie situatie iig, en andermans situatie is nu eenmaal andermans situatie (als ik was geboren met andere talenten en interesses was ik nu wellicht astronaut) dus daarnaar kijken heeft geen zin. Binnen jouw/jullie omstandigheden en mogelijkheden hebben jullie er het beste van gemaakt.
Ik geloof dat milagro eea met een te negatieve blik leest.
Dat herken ik heel erg. Ik zie mijn ouders nu idd ook meer als mensen ipv alleen maar als ouder, incl zwakheden die ieder mens heeft. En ook dingen die weer produkt zijn van hun opvoeding en verleden.quote:Op maandag 15 augustus 2005 14:22 schreef milagro het volgende:
[..]
Pas na mijn dertigste eigenlijk ben ik mijn ouders ook 'los' gaan zien van hun ouders zijn, hun kwetsbaarheid, die ik hen ms eerst verweet op een bepaalde manier, of liever gewoon niet zag of wilde zien, die zag ik toen wel en dat deed me berusten.
Zal wel komen omdat ik toen zelf moeder was van 2 kids.
Dit is heel herkenbaar. Ik heb er ook over nagedacht de dialoog aan te gaan. Maar ik ga het erbij laten. Ik ben bang dat ze zichzelf dan heel veel verwijten gaan maken en ik ze heel ongelukkig maak...Want ja, je kunt het niet meer terugdraaien he..quote:Op maandag 15 augustus 2005 14:24 schreef PiperMaru het volgende:
Ik heb soms nog wel eens de behoefte om een gesprek aan te gaan met m.n. m'n moeder, om haar te confronteren met dingen die ze naar mijn idee anders had kunnen aanpakken in de opvoeding, wat voor sporen dat bij mij heeft nagelaten en hoe ze daar nu tegenaan kijkt. Maar dan denk ik bij mezelf: nu gaat het hartstikke goed, waarom zou ik die dingen oprakelen. Ze hebben tenslotte beiden hun best gedaan en konden ook niet beter.
Maar dat blijft idd nog wel eens een beetje zeuren bij mij...
Dat gevoel heb ik eigenlijk niet.. Ik heb niet de indruk dat er opzet in het spel is, en dan word ik nooit zo snel boos..quote:Op maandag 15 augustus 2005 14:28 schreef PiperMaru het volgende:
Ik heb ook een periode gehad waarin ik heel boos was en me tekort gedaan voelde. Soms nog wel eens, maar een stuk minder
Als jij het gevoel hebt dat je met de dialoog iets kan bereiken, zou ik het zeker doen. Het is de toon die de muziek maakt. Wanneer je het goed inpakt, kan het een heel constructieve dialoog zijn.quote:Op maandag 15 augustus 2005 14:31 schreef Aventura het volgende:
[..]
Dit is heel herkenbaar. Ik heb er ook over nagedacht de dialoog aan te gaan. Maar ik ga het erbij laten. Ik ben bang dat ze zichzelf dan heel veel verwijten gaan maken en ik ze heel ongelukkig maak...Want ja, je kunt het niet meer terugdraaien he..
Haha, als ik bij mijn vader aankom krijg ik altijd: "Ja maar je moeder...", en vice versa. Gescheiden hè...quote:Op maandag 15 augustus 2005 15:03 schreef zwaaibaai het volgende:
In mijn geval zou het uitmonden op verwijten mijn kant op waar ik geen weerwoord op kan hebben omdat ik in de regel na twee zinnen in de rede gevallen word met de legendarische woorden: "Dat is niet waar". En daar kan ik nou net niks mee..
Dit komt me erg bekend voorquote:Op maandag 15 augustus 2005 13:08 schreef Aventura het volgende:
Ik verschil gewoon zo wezenlijk van mijn ouders, als ik niet toevallig uit hen zou zijn gekomen, hadden we elkaar nooit gekend of willen kennen. Ik hou van ze, en zij ook van mij,
maar dat neemt de kloof niet weg.
Ik zie echt niet in hoe we dichter bij elkaar zouden kunnen komen, het niet-begrijpen is gewoon echt veel te groot. Ik begin weleens over mijn prive-leven en mijn gevoelens, maar heb het idee dat vooral mijn moeder zich daarbij erg ongemakkelijk voelt. Nou, dan laat je het de volgende keer wel uit je hoofd. Zij zijn gewoon zo, en dat moet ik maar accepteren. Dit is zelfs weleens ter sprake gekomen mij een loopbaan-adviestraject.
Tja ouders hequote:Op maandag 15 augustus 2005 15:03 schreef zwaaibaai het volgende:
[..]
Als jij het gevoel hebt dat je met de dialoog iets kan bereiken, zou ik het zeker doen. Het is de toon die de muziek maakt. Wanneer je het goed inpakt, kan het een heel constructieve dialoog zijn.
In mijn geval zou het uitmonden op verwijten mijn kant op waar ik geen weerwoord op kan hebben omdat ik in de regel na twee zinnen in de rede gevallen word met de legendarische woorden: "Dat is niet waar". En daar kan ik nou net niks mee..
Nee. Maar ik denk dat het vreselijk moeilijk is om onder ogen te zien dat je degenen van wie je het meest hebt gehouden in je leven ook het meest hebt teleurgesteld of (emotioneel) in de steek hebt gelaten. Dat kan een zeer pijnlijk bijna ondraaglijk besef zijn waar je ernstig onder gebukt kunt gaan. Op een gegeven moet je dat ook weer kunnen loslaten.quote:Op maandag 15 augustus 2005 13:58 schreef milagro het volgende:
een relatie die niet is zoals jij die graag zou zien, is dat een tekortschieten van hun kant enkel persé?
Héél herkenbaar. (en dat "alles alleen en zelf kunnen is tot in het extreme, kun je iets niet dan ga je net zolang door totdat je het onder de knie hebt)quote:Op maandag 15 augustus 2005 13:49 schreef Aventura het volgende:
maar het is me door verschillende mensen gezegd dat ze mijn zelfredzaamheid zo opvallend vinden. Ik merk wel dat het vroeger een overlevingsmechanisme was (ik kan het wel alleen, ik heb niemand nodig), maar ik probeer het nu te zien als een eigenschap om trots op te zijn, om wat ik in mijn eentje heb bereikt.
Het lijkt mij inderdaad veel prettiger om je ouders welf dingen uit handen te nemen om ze te ontlasten dan dat een wildvreemde dat moet doen.quote:Op maandag 15 augustus 2005 16:12 schreef thaleia het volgende:
Ik hoorde trouwens van een vriendin die uit Brabant komt en nu, evenals haar zus, in Nijmegen woont dat hun ouders zich hebben ingeschreven als woningzoekende in Nijmegen onder het mom van "wie weet willen we over een paar jaar wel die kant op". Nu werkt de vader nog in Brabant, maar daarna willen ze misschien wel verhuizen, ook om het kleinkind vaker te kunnen zien e.d.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |